DDU gebruik ik eigenlijk bij elke driver installatie. Ik kan de driver nog eens proberen te installeren zonder de nl localisation weg te halennLr schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:42:
[...]
Zou je wel zeggen, met DDU.
Echter ga ik van de week wel even windows opnieuw installeren om dat in ieder geval uit te sluiten.
Ik heb dus ook een (ondertussen) 7u durend probleem met de combinatie van drivers en VEGA. De grapics driver installatie levert een BSOD op. Heb echt alle combinaties van DDU en CCleaner geprobeerd.
Wat rest is de laatste driver installeren op een oudere kaart en dan weer kaarten wisselen.
Wat rest is de laatste driver installeren op een oudere kaart en dan weer kaarten wisselen.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Niets van gemerkt, eerlijk gezegd. Waar is die op de PCB?Damic schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:21:
@Ascari is er bij jouw pcb ook een ongesoldeerde grote connector onderaan de pcb of was het nu bovenaan
Rechts in het midden, mogelijk de m2 ssd connector.
Betere beschrijving: aan de kant van de power connectors, in het midden van de pcb.
Betere beschrijving: aan de kant van de power connectors, in het midden van de pcb.
[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 30-08-2017 20:42 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
*
[ Voor 100% gewijzigd door Astennu op 30-08-2017 22:58 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Check je antivirus. Avast veroorzakte bij mij wat problemen icm met amd drivers.Derby schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:15:
Ik heb dus ook een (ondertussen) 7u durend probleem met de combinatie van drivers en VEGA. De grapics driver installatie levert een BSOD op. Heb echt alle combinaties van DDU en CCleaner geprobeerd.
Voeding van single rail modus gehaalt... systeem is ineens helemaal stabiel. Gaat zo Furmark testen.
Daar is een rail dus te weinig voor, morgen nog eens testen met 2 rails
. Het is in ieder geval een soft reboot ipv een of andere vage bootloop.
Nog even uitzoeken of ik met 1x 12v 25A rail afkan of dat ik die van 20A en 25A een apparte 8 kabel ga geven
.
De 20A rail waar hij nu nog dom genoeg op zit is niet genoeg
. Dom van me.
Daar is een rail dus te weinig voor, morgen nog eens testen met 2 rails
Nog even uitzoeken of ik met 1x 12v 25A rail afkan of dat ik die van 20A en 25A een apparte 8 kabel ga geven
De 20A rail waar hij nu nog dom genoeg op zit is niet genoeg

[ Voor 70% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 31-08-2017 00:32 ]
Damic schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:40:
Rechts in het midden, mogelijk de m2 ssd connector.

Die onafgewerkte connector rechts onderaan op de foto?
Verwijderd
Vandaag mijn Sapphire RX Vega 56 binnen gekregen en meteen ingebouwd.
Net even met WattMan zitten spelen en ik heb hem nu stabiel op stock MHz met Stage 6 als max op 800 mV.
Ter compensatie nog het geheugen wat opgekrikt en dat draait nu op 905 MHz op 980 mV.
Misschien dat het tussen de oren zit, maar ik vind het beeld er toch een stuk beter (scherper, kleurrijker) uit zien dat met een nVidia kaart. Ik kom nu van een GTX 960 af.
Net even met WattMan zitten spelen en ik heb hem nu stabiel op stock MHz met Stage 6 als max op 800 mV.
Ter compensatie nog het geheugen wat opgekrikt en dat draait nu op 905 MHz op 980 mV.
Misschien dat het tussen de oren zit, maar ik vind het beeld er toch een stuk beter (scherper, kleurrijker) uit zien dat met een nVidia kaart. Ik kom nu van een GTX 960 af.
@Ascari nope is volgens mij voor de pomp, dus er zijn 2 pcb's in omloop
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
https://community.amd.com/thread/219755nLr schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:36:
[...]
Ik merk ook vooral dat wanneer ik aan het browsen ben en bijvoorbeeld Facebook open heb staan (Chrome) mijn beide schermen ook regelmatig bevriezen en na een paar seconden weer door gaan, heb ook even gekeken in belasting van het systeem maar dat is het niet. Deze kuren heb ik pas sinds de Vega.
Geluid gaat overigens wel gewoon rustig verder.
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Ik heb mijn vega 64 liquid vandaag binnen gekregen en meteen maar wat benchmarks gedraaid en vergeleken met mijn oude 1070.
Eerste indrukken. Toch net even wat sneller, wat ook wel de verwachting was. Gelukkig wel net zo stil. Verbruik ligt wel een stuk hoger dus daar gaan we nog leuk mee spelen.
Net even snel snelheid op 1500 gezet met 1050 mV, geheugen op 1005 met 1000 mV. Dat zag er met verbruik al beter uit.
Eerste indrukken. Toch net even wat sneller, wat ook wel de verwachting was. Gelukkig wel net zo stil. Verbruik ligt wel een stuk hoger dus daar gaan we nog leuk mee spelen.
Net even snel snelheid op 1500 gezet met 1050 mV, geheugen op 1005 met 1000 mV. Dat zag er met verbruik al beter uit.
Zo te zien is er nog niet echt heel veel duidelijkheid over. Heb inmiddels mijn PC herinstallatie gegeven en wil dit weekend eens even goed gaan testen.
Overigens haal ik met undervolten betere prestaties dan bijvoorbeeld op Turbo profile te draaien
Inmiddels al iemand die met de 2e BIOS aan de slag is gegaan ?
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Vraagje; met welke (benchmark) software testen jullie en waar mee lezen jullie de waarden zoals de temps en verbruik uit?
Ik gebruikte altijd Afterburner, maar die laat de temps niet zien. Dus ik gebruik nu maar Wattman...Lord_Dain schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 09:59:
Vraagje; met welke (benchmark) software testen jullie en waar mee lezen jullie de waarden zoals de temps en verbruik uit?
Benchmark gebruik ik nu maar even kort Firestrike Ultra, ik heb die ooit gekocht dus ik kan alleen maar de GPU tests laten lopen. Voorheen gebruikte ik altijd valley en ik wou nu maar superposition gebruiken. Maar om de een of andere reden is de kloksnelheid bij Unigine benchmarks zo'n 100 Mhz lager dan bij 3dmark of in games....
Ik heb hem nu ingesteld op 1650 op de core en 1050 op mem. Met 1075 mV op core en 1000 mV op geheugen. Daarbij loopt ie tijdens games dan op 1600 volgens Wattman... Geheugen loopt wel gewoon op aangegeven snelheid.
Dus tips voor benches en monitoring kan ik denk ik ook wel gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door Zeara op 01-09-2017 11:14 ]
Zojuist mijn kaart (Vega 64 LC) teruggestuurd naar Scan, hopen dat ik snel een nieuwe binnen heb!
Je hebt aangegeven dat je een RMA wil? Ik zou er niet op rekenen dat je snel een nieuwe hebt. Ze hebben al een boel pre-orders voor de volgende batch. Heb gehoord dat pas 14 september de nieuwe LE kaarten komen.carlpls schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:03:
Zojuist mijn kaart (Vega 64 LC) teruggestuurd naar Scan, hopen dat ik snel een nieuwe binnen heb!
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ja heb aangegeven dat ik een RMA wil. Vraag me af hoe lang het gaat duren, hopelijk wat sneller dan de 14de, maar ach.MrVegeta schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:36:
[...]
Je hebt aangegeven dat je een RMA wil? Ik zou er niet op rekenen dat je snel een nieuwe hebt. Ze hebben al een boel pre-orders voor de volgende batch. Heb gehoord dat pas 14 september de nieuwe LE kaarten komen.
Mijn Vega 64 is ondertussen ook binnen. Op dit moment heb ik hem stabiel op 1050mV GPU @1496MHz, 1050mV Memory @1000MHz. Fan speed max op 2800 rpm (dat is net het moment dat hij nog niet gaat gieren bij mij). Komend weekend maar eens kijken of ik er nog wat meer uit kan halen.
Ok, even update.
Inmiddels heb ik best wel wat zaken geprobeerd met een custom profile. Voor mijn gevoel had ik het gevonden op 1625Mhz op 1.05V en 1025Mhz op memory met 1.05V. Draaide aardig stabiel maar toch was het voor mijn gevoel niet helemaal je van het.
Zo merkte ik bij PUBG dat ik in het menu wel eens een soort van artifacts, groene knipperende vlakken maar eenmaal ingame ging het wel. Alt tab etc wel moeite mee.
BF1 na herinstallatie van Windows draaide ook niet helemaal lekker meer op Ultra.
Toen ik heb voor de grap toch maar eens balanced en turbo als profile gekozen en daar heb ik bovenstaand gevoel niet bij.. Draait best wel lekker om eerlijk te zijn.
En als klap op de vuurpijl heb ik het schakelaartje omgezet zodat de wat power vriendelijkere modus ingesteld zou moeten zijn. Inmiddels daar even met balanced profile gespeeld en om eerlijk te zijn.. Heerlijk.
Ik kan het moeilijk beschrijven en waarschijnlijk blijft het bij een gevoel maar ik ga voorlopig op de tweede bios op balanced/turbo spelen. Verbruik interesseert me niet om eerlijk te zijn.
Inmiddels heb ik best wel wat zaken geprobeerd met een custom profile. Voor mijn gevoel had ik het gevonden op 1625Mhz op 1.05V en 1025Mhz op memory met 1.05V. Draaide aardig stabiel maar toch was het voor mijn gevoel niet helemaal je van het.
Zo merkte ik bij PUBG dat ik in het menu wel eens een soort van artifacts, groene knipperende vlakken maar eenmaal ingame ging het wel. Alt tab etc wel moeite mee.
BF1 na herinstallatie van Windows draaide ook niet helemaal lekker meer op Ultra.
Toen ik heb voor de grap toch maar eens balanced en turbo als profile gekozen en daar heb ik bovenstaand gevoel niet bij.. Draait best wel lekker om eerlijk te zijn.
En als klap op de vuurpijl heb ik het schakelaartje omgezet zodat de wat power vriendelijkere modus ingesteld zou moeten zijn. Inmiddels daar even met balanced profile gespeeld en om eerlijk te zijn.. Heerlijk.
Ik kan het moeilijk beschrijven en waarschijnlijk blijft het bij een gevoel maar ik ga voorlopig op de tweede bios op balanced/turbo spelen. Verbruik interesseert me niet om eerlijk te zijn.
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Is dat dan wat je aan MHz instelt of wat hij bij monitoring in wattman laat zien?Lethalshot schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:40:
Mijn Vega 64 is ondertussen ook binnen. Op dit moment heb ik hem stabiel op 1050mV GPU @1496MHz, 1050mV Memory @1000MHz. Fan speed max op 2800 rpm (dat is net het moment dat hij nog niet gaat gieren bij mij). Komend weekend maar eens kijken of ik er nog wat meer uit kan halen.
Want wat je instelt niet wat je krijgt als je gaat undervolten. Ook met hoge voltages is het met de 17.8.2 drivers lastig om hem op max clocks te laten lopen.
Kan zijn dat je memory niet stabiel was dan kun je rare slowdowns krijgen. Gezien het voltage wat je gebruikte zal 1025 opzich wel moeten kunnen maar het verschilt natuurlijk wel per kaart. Je zou het nog eens kunnen proberen alleen dan met je geheugen op standaard snelheden kijken of je het dan niet hebt. Eventueel clocks ook 25 lager zodat je zeker weet dat het stabiel is. En net als wat ik hier boven beschrijf zal die 1625MHz niet het geen zijn waar de kaart op draait wattman geeft wel aan waar hij wel op draait. Of dat 100% betrouwbaar is weet ik nog niet. Maar komt wel meer overeen wat ik gemerkt heb bij het testen van verschillende Vega 64 kaarten. De een draait bij 1550Mhz 1400 MHz de ander doet dat bij 1600 Ingesteld. FPS is op dat moment wel gelijk.nLr schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:59:
Ok, even update.
[ Voor 60% gewijzigd door Astennu op 02-09-2017 00:04 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Dit is wat Wattman en GPU-Z laat zien als daadwerkelijke GPU snelheid. Ik had gelezen dat het spelen met de frequentie in Wattman niet goed werkt (het invullen van de cijfers), echter de slider (+-%) werkt wel soort van. Door met de slider te schuiven ben ik uiteindelijk op dit resultaat gekomen.
Het enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat bij Cities Skylines het beeld erg flikkert. Andere games hebben dat niet, dus ik vermoed dat het aan het spel ligt, maar erg fijn is het niet. Overigens ook op de standaard instellingen flikkert het beeld.
Het enige probleem dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat bij Cities Skylines het beeld erg flikkert. Andere games hebben dat niet, dus ik vermoed dat het aan het spel ligt, maar erg fijn is het niet. Overigens ook op de standaard instellingen flikkert het beeld.
Tjonge, ik had niet verwacht dat de pcb zo groot zou zijn. Goed, nu nog ff wachten op een andere voeding..
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Ik ben al 4 dagen aan het proberen de Vega LC werkend te krijgen in mijn systeem zonder succes. Gelukkig ben ik niet de enige die problemen ondervind.
https://www.reddit.com/r/...ga_6456_working_on_a_pci/
https://community.amd.com/thread/219437
Ook ik heb een Gigabyte MB en een Vega kaart die bij de driver installatie de (goed gedocumenteerde) ATIKMDAG.SYS melding geeft.
Nu ben ik benieuwd of Gigabyte/AMD/Microsoft aan een oplossing gaan werken.
https://www.reddit.com/r/...ga_6456_working_on_a_pci/
https://community.amd.com/thread/219437
Ook ik heb een Gigabyte MB en een Vega kaart die bij de driver installatie de (goed gedocumenteerde) ATIKMDAG.SYS melding geeft.
Nu ben ik benieuwd of Gigabyte/AMD/Microsoft aan een oplossing gaan werken.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
@Astennu ik ben me dus in aan het lezen want dinsdag zou ik mijn RX Vega 56 (my precious
) ontvangen. Als doel ga ik denk ik voor 1500MHz en een zo laag mogelijk voltage, en HBM2 zo ver mogelijk omhoog want daar lijkt de bottleneck aardig te zitten. Coreclock omlaag voor minder verbruik is zeker een optie als HBM2 afdoende is.
Nu vraag ik me alleen af wat jij hebt gedaan qua powerlimit? Gewoon stock of 50% erbij? Ik ga ook voor een laag verbruik omdat ik denk ik nog even met een 75Hz 1080p Freesync scherm zit, totdat ik mijzelf die upgrade kan rechtvaardigen.
Nu vraag ik me alleen af wat jij hebt gedaan qua powerlimit? Gewoon stock of 50% erbij? Ik ga ook voor een laag verbruik omdat ik denk ik nog even met een 75Hz 1080p Freesync scherm zit, totdat ik mijzelf die upgrade kan rechtvaardigen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
zou met die vega56 gaan minen tot je een nieuwe monitor kunt kopen als ik jou was.
Nee, ga je schamen.foppe-jan schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:24:
zou met die vega56 gaan minen tot je een nieuwe monitor kunt kopen als ik jou was.
Maar ik denk dat ik gewoon SSAA ga forceren in elke game.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
nou ja, dan moet je maar postbode worden, die zoeken ze altijd, eerbaar beroep ook al zal je werk"gever" (of nou ja, geld-gever, ik doe dingen genoeg die als werk tellen en waarvoor andere mensen betaald krijgen, maar niemand geeft mij er geld voor) je nooit eerbaar behandelen.
[ Voor 65% gewijzigd door foppe-jan op 02-09-2017 11:28 ]
Na wat meer bezig te zijn geweest met Vega ben ik er achter gekomen dat met de huidige 17.8.2 driver ik het voltage voor state 6 en 7 juist met 50mv moet verhogen om stabiel te blijven met 50% extra power.
Het resultaat in games is dan meestal zo'n 1650-1710 core en 1085 mem. met 1200 en 1250mv.
Helaas dus een erg hoog verbruik maar dat was al duidelijk met deze frequenties, ver voorbij het optimale rendement.
Ben trouwens erg onder de indruk van de Vulkan Doom perf. 50-60 fps @ 5K met 8x tsaa
Nou maar eens wachten wat er nog meer aan driver optimalisaties aan zit te komen.
Het resultaat in games is dan meestal zo'n 1650-1710 core en 1085 mem. met 1200 en 1250mv.
Helaas dus een erg hoog verbruik maar dat was al duidelijk met deze frequenties, ver voorbij het optimale rendement.
Ben trouwens erg onder de indruk van de Vulkan Doom perf. 50-60 fps @ 5K met 8x tsaa
Nou maar eens wachten wat er nog meer aan driver optimalisaties aan zit te komen.
Niet op voorraad.
1500 instellen of effectief? Want dan is het al niet echt low power meer. Ik draai effectief rond de 1400 mhz op 900mv. Hbm kan dan minder hoog. Maar ik merk weinig verschil tussen hbm Speeds met die core Clocks. Kan mij voorstellen dat je met 1600+ wel winst ziet.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 11:08:
@Astennu ik ben me dus in aan het lezen want dinsdag zou ik mijn RX Vega 56 (my precious) ontvangen. Als doel ga ik denk ik voor 1500MHz en een zo laag mogelijk voltage, en HBM2 zo ver mogelijk omhoog want daar lijkt de bottleneck aardig te zitten. Coreclock omlaag voor minder verbruik is zeker een optie als HBM2 afdoende is.
Voor 1500mhz moet je toch naar 1000-1050mv en dan vind ik het verbruik te hoog en maakt hij ook meer geluid.
Ik draai +50% power. Ik wil niet dat hij gaat terug clocken aangezien ik allen P6 en P7 in kan stellen. Als hij dan naar P5 gaat gaat het voltage weer omhoog. Die is volgens mij 1100mv. En dan komt hij niet meer bij P6 en 7. Hopelijk komt er snel een update zodat we alle p states kunnen instellen. Aan de andere kant lijkt lager dan 900mv nog niet te werken. En dit werkt hier prima 1577-1000 ingesteld is effectief +- 1400mhz op 900mv.
Oke, doelen nog iets meer naar beneden stellen dan.
Klinkt goed, dank voor het voorwerk.Astennu schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 13:00:
[...]
1500 instellen of effectief? Want dan is het al niet echt low power meer. Ik draai effectief rond de 1400 mhz op 900mv. Hbm kan dan minder hoog. Maar ik merk weinig verschil tussen hbm Speeds met die core Clocks. Kan mij voorstellen dat je met 1600+ wel winst ziet.
Voor 1500mhz moet je toch naar 1000-1050mv en dan vind ik het verbruik te hoog en maakt hij ook meer geluid.
Ik draai +50% power. Ik wil niet dat hij gaat terug clocken aangezien ik allen P6 en P7 in kan stellen. Als hij dan naar P5 gaat gaat het voltage weer omhoog. Die is volgens mij 1100mv. En dan komt hij niet meer bij P6 en 7. Hopelijk komt er snel een update zodat we alle p states kunnen instellen. Aan de andere kant lijkt lager dan 900mv nog niet te werken. En dit werkt hier prima 1577-1000 ingesteld is effectief +- 1400mhz op 900mv.
Mijn rx56 is inmiddels binnen, nog nooit zoveel uitgegeven aan een gfx kaart. Iemand nog tips, ik speel op 1080 dus ik denk dat het profiel wel omlaag kan. Maar met undervolten etc heb ik nog nooit iets gedaan.
Daarnaast ga ik toch eens kijken wat ik uit de kaart kan halen voor crypto mining. Ik weet dat het niet rendabel is maar omdat ik regelmatig handel met Crypto is het wel leuk om mezelf eens te verdiepen in het mining gedeelte. En de voornaamste reden voor aanschaf was toch gamen voordat ik gestenigd wordt 😀
Eerste indruk wat een groot en zwaar ding tov 660ti.
Daarnaast ga ik toch eens kijken wat ik uit de kaart kan halen voor crypto mining. Ik weet dat het niet rendabel is maar omdat ik regelmatig handel met Crypto is het wel leuk om mezelf eens te verdiepen in het mining gedeelte. En de voornaamste reden voor aanschaf was toch gamen voordat ik gestenigd wordt 😀
Eerste indruk wat een groot en zwaar ding tov 660ti.
[ Voor 1% gewijzigd door KraveN op 02-09-2017 14:45 . Reden: Typo ]
Er zijn er een aantal die een RX Vega 56 in de bestelling hebben staan. Qua undervolting gaat het puur om lagere waarden in te stellen en dan bepaalde programma's zoals Heaven 4.0 te draaien. Crashed de boel, dan is het niet stabiel en moet voltage omhoog, of clockspeed omlaag. Je sloopt je GPU in ieder geval niet met wat experimenteren. Komende week krijg ik er ook eentje en ik wil wel aan de slag, en ik ben niet de enige. Gok dat er over een paar dagen heel wat settings langs gaan komen, en er veel tips uitgewisseld gaan worden onderling. Kan je natuurlijk meekijken. Zo leer je zelf ook.KraveN schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:44:
Mijn rx56 is inmiddels binnen, nog nooit zoveel uitgegeven aan een gfx kaart. Iemand nog tips, ik speel op 1080 dus ik denk dat het profiel wel omlaag kan. Maar met undervolten etc heb ik nog nooit iets gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2017 15:50 ]
Wauw, zelfs PUBG draait prima op ultra en 3440x1440 op mijn Vega 64.
Met de core op 1650 met 1050mv en 1100 op het HBM moet ik moeite doen het onder de 50fps te krijgen. Als dat wel gebeurt, freesync!
Met de core op 1650 met 1050mv en 1100 op het HBM moet ik moeite doen het onder de 50fps te krijgen. Als dat wel gebeurt, freesync!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Jij hebt gewoon een behoorlijk goede chip, mazzelaar.Blaat schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:54:
Deze wou ik ondertussen niemand onthouden. RX Vega 56 met een redelijke OC, en een GTX1070 met een flinke OC. Nou, Vega wint, en niet mals ook. Stabieler en sneller.

YouTube: Battlefield 1 DX11 AMD RX Vega 56 Vs GTX 1070 Frame Rate Comparison
YouTube: Battlefield 1 AMD RX VEGA 56 & GTX 1070 | 1080p - 1440p & 21...
YouTube: The Witcher 3 AMD RX VEGA 56 & GTX 1070 | 1080p - 1440p & 21...
Conclusie van die temperatuur is dat er iemand wel gehoorschade heeft opgelopen...
Wel goed dat ie DX11 gebruikt in BF1 overigens.
[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 02-09-2017 16:31 ]
Dat is héél netjes. Wat zijn je instellingen in wattman? P6 en P7 corefrequenties handmatig vastgezet en power%?Blaat schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:54:
Niet op voorraad.
Denk ook wel wat undervolting omdat de clocks aardig stabiel blijven. Overigens zie je ook in actie dat RX Vega haar boostclock per 1MHz kan functioneren, wat een mooie techniek is op zichzelf.Paprika schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 16:29:
Conclusie van die temperatuur is dat er iemand wel gehoorschade heeft opgelopen...
De mijne lijkt dat niet echt te willen... Ik moet iig op 1075 mv draaien en dan nog zakt de kloksnelheid naar 1600... Power limit staat op 0, misschien daar nog mee spelen.Blaat schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:54:
Draait ie bij jouw wel stabiel op 1650 of ook net wat minder?
[ Voor 5% gewijzigd door Zeara op 02-09-2017 18:35 ]
offtopic:
Terugkijkend, zo best een onkarakteristiek (voor mij) enerverend computerhardware-aankoopjaar geworden, voor iemand die tot kort voor Ryzen niet afwist van het op stapel staan van een nieuwe architectuur. Nu alleen nog, hopelijk over een dikke maand, https://shop.keyboard.io/ ontvangen, en dan is e.e.a. 'compleet' (na 2 jaar wachten
).
Terugkijkend, zo best een onkarakteristiek (voor mij) enerverend computerhardware-aankoopjaar geworden, voor iemand die tot kort voor Ryzen niet afwist van het op stapel staan van een nieuwe architectuur. Nu alleen nog, hopelijk over een dikke maand, https://shop.keyboard.io/ ontvangen, en dan is e.e.a. 'compleet' (na 2 jaar wachten
[ Voor 5% gewijzigd door foppe-jan op 02-09-2017 19:14 ]
Dammmnnn son....Blaat schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:54:
Van de week toch maar weer eens gaan klote haha, alleen heb ik niet de LC dus wordt de blazer omhoog gooien.
Kun je alle settings delen verder ? mv van het HBM en je powerlimit ?
Hmm, ik snap er geen r**t van.
Ik heb een undervolt gedaan op mijn RX Vega 64:
GPU power state 6+7: 1050mv
GPU frequentie dynamisch (default)
MEM power : 1050mv
MEM frequentie : 1000Mhz
Als ik nu gewoon op mijn desktop ben (dus geen bench of game) heb ik activity 33%, GPU 95Mhz, Mem 500Mhz, maar mijn temp loopt op tot 75-76 graden. Wat gaat er fout? Fan kickt netjes in bij 75 en dan zakt het langzaam. Ik kreeg het gisteren eenvoudig voor elkaar om in game (WoW) rond de 40 graden te blijven, met dezelfde undervolt..
Edit: wowowowowowowowowowowow...
Ik heb nu GPU-Z naast wattman draaien.. wtf gebeurt hier;
Temps zijn volgens GPU-Z rond de 40 graden.. Is wattman bugged ofzo?
Ik heb een undervolt gedaan op mijn RX Vega 64:
GPU power state 6+7: 1050mv
GPU frequentie dynamisch (default)
MEM power : 1050mv
MEM frequentie : 1000Mhz
Als ik nu gewoon op mijn desktop ben (dus geen bench of game) heb ik activity 33%, GPU 95Mhz, Mem 500Mhz, maar mijn temp loopt op tot 75-76 graden. Wat gaat er fout? Fan kickt netjes in bij 75 en dan zakt het langzaam. Ik kreeg het gisteren eenvoudig voor elkaar om in game (WoW) rond de 40 graden te blijven, met dezelfde undervolt..
Edit: wowowowowowowowowowowow...
Ik heb nu GPU-Z naast wattman draaien.. wtf gebeurt hier;
Temps zijn volgens GPU-Z rond de 40 graden.. Is wattman bugged ofzo?
[ Voor 13% gewijzigd door Lord_Dain op 02-09-2017 21:10 ]
daar heb ik wel eens wat over gehoord ja, API problemen. Probeer WatTool? Aida?
Ik heb hem nu in Power Save prestatieprofiel gezet en opnieuw opgestart. Nu lijken de waarden in Wattman wel te kloppen, ze komen overeen met wat zowel GPU-Z als MSI Afterburner uitlezen.
Verwijderd
Lijkt mij gewoon een waarde die ze kunnen invullen een aangezien ze alles uit vega moesten persen kan je beter kleiner increments gebruiken om toch die paar extra mhz te pakken terwijl een stap van 25/50 MHz te groot is en instabiliteit veroorzaakt.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:06:
[...]
Denk ook wel wat undervolting omdat de clocks aardig stabiel blijven. Overigens zie je ook in actie dat RX Vega haar boostclock per 1MHz kan functioneren, wat een mooie techniek is op zichzelf.
Verwijderd
Dat is tegenwoordig ook een beetje de charme van AMD, het afwachten wat het word en de tweaks toepassen, bij het andere kamp kan je er van uit gaan de er een flinke verbetering in zitfoppe-jan schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 19:13:
offtopic:
Terugkijkend, zo best een onkarakteristiek (voor mij) enerverend computerhardware-aankoopjaar geworden, voor iemand die tot kort voor Ryzen niet afwist van het op stapel staan van een nieuwe architectuur. Nu alleen nog, hopelijk over een dikke maand, https://shop.keyboard.io/ ontvangen, en dan is e.e.a. 'compleet' (na 2 jaar wachten).
Hmm... Gaat nog niet helemaal zoals ik wil. Heb vanochtend mijn RX Vega 56 erin gedaan en hij doet het wel, maar ik kan mijn monitor nog niet de refresh rate van 144hz meegeven. Heb er een apart topic van gemaakt, mocht iemand ideeen hebben dan hoor ik het uiteraard graag
Klinkt misschien stom maar heb je op de monitor zelf wel FreeSync aan staan ?kwondoo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:15:
Hmm... Gaat nog niet helemaal zoals ik wil. Heb vanochtend mijn RX Vega 56 erin gedaan en hij doet het wel, maar ik kan mijn monitor nog niet de refresh rate van 144hz meegeven. Heb er een apart topic van gemaakt, mocht iemand ideeen hebben dan hoor ik het uiteraard graag
Monitor heeft in OSD geen FreeSync optie helaasnLr schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:28:
[...]
Klinkt misschien stom maar heb je op de monitor zelf wel FreeSync aan staan ?
Hij heeft een LC versie Vega is best gevoelig voor temperatuur. Als ik de fan max zet zodat hij full load rond de 58c zit kan ik 50mhz hoger komen.Zeara schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 18:22:
[...]
De mijne lijkt dat niet echt te willen... Ik moet iig op 1075 mv draaien en dan nog zakt de kloksnelheid naar 1600... Power limit staat op 0, misschien daar nog mee spelen.
Draait ie bij jouw wel stabiel op 1650 of ook net wat minder?
Weet ik, maar die heb ik ookAstennu schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:37:
[...]
Hij heeft een LC versie Vega is best gevoelig voor temperatuur. Als ik de fan max zet zodat hij full load rond de 58c zit kan ik 50mhz hoger komen.
Jaizus, mijn 64 is een heethoofdje zeg. Zelfs in Power Save met lage clocks (600Mhz GPU, 500Mhz Mem tijdens spelen van WoW op 1080p) loopt de temp richting de 70 graden.
ah, ik dacht al dat ik iets fout deed of er wat mis met mijn exemplaar is, hij doet wat instabiel af en toe, en als ik een undervolt probeer op welk niveau dan ook dan crasht de hele pc. Heb 'm pas sinds een paar dagen en de 17.8.2 driver en dus nog niet veel ervaring op kunnen doen.edward2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:11:
Na wat meer bezig te zijn geweest met Vega ben ik er achter gekomen dat met de huidige 17.8.2 driver ik het voltage voor state 6 en 7 juist met 50mv moet verhogen om stabiel te blijven met 50% extra power.
Ben trouwens erg onder de indruk van de Vulkan Doom perf. 50-60 fps @ 5K met 8x tsaa![]()
Temp blijft overigens wel netjes onder de ±66ºC, clock rond de 1530 als ik rise of the tomb raider speel, bij sommige spellen zie ik 'm zelfs naar de 1750 gaan
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Dat is niet raar met dynamic fan speed en een target temp van 75c Fan draait waarschijnlijk heel langzaam. (75c is de standaard waarde)Lord_Dain schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:54:
Jaizus, mijn 64 is een heethoofdje zeg. Zelfs in Power Save met lage clocks (600Mhz GPU, 500Mhz Mem tijdens spelen van WoW op 1080p) loopt de temp richting de 70 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 02-09-2017 23:19 ]
Het is bijna het verhaal van alle Liquids's als ik het zo op het web bekijk. Dankzij de betere koeling gaat de frequentie omhoog (1 van def. van het clockdomain?) en is er relatief meer prik nodig?. Het exemplaar van Blaat doet echter 1650 met 1030mV, dat is echt mooi. Ik zit nu met een prof. wat in de meeste games 1700/1075 oplevert, maar wel met 1200/1250 mVGelunox schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 23:03:
[...]
ah, ik dacht al dat ik iets fout deed of er wat mis met mijn exemplaar is, hij doet wat instabiel af en toe, en als ik een undervolt probeer op welk niveau dan ook dan crasht de hele pc. Heb 'm pas sinds een paar dagen en de 17.8.2 driver en dus nog niet veel ervaring op kunnen doen.
Temp blijft overigens wel netjes onder de ±66ºC, clock rond de 1530 als ik rise of the tomb raider speel, bij sommige spellen zie ik 'm zelfs naar de 1750 gaan
Temp wordt bij mijn max ook 65/66 graden. Je kan evt. de fan wat hoger zetten. Eigenlijk is de radiator te klein, ik heb voor elke Vega iig push/pull, dus dubbele fans en de bovenste kaart met de radiator onderin met de flow naar binnen de kast in aangezien warmte stijgt en de bovenste de primary GPU is.
Niet op voorraad.
Wat ik me kan bedenken is kabels... Hoe issie aangeslotenkwondoo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 22:31:
[...]
Monitor heeft in OSD geen FreeSync optie helaas
Ik vraag me af; is het zinvol om met een blowerkoeler GPU in je PC een extra fan in je case te hangen?
Het lijkt me dat de luchtdruk in de case een onderdruk krijgt door het agressieve uitblazen van de lucht in de case. Wellicht is het dan slim om een extra intake fan aan de voorzijde van de case te hebben?
Het lijkt me dat de luchtdruk in de case een onderdruk krijgt door het agressieve uitblazen van de lucht in de case. Wellicht is het dan slim om een extra intake fan aan de voorzijde van de case te hebben?
Ik merk dat hij ondanks de blower toch nog best wat warmte uitstraalt dus in dat opzicht heeft het wel nut.Lord_Dain schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:07:
Ik vraag me af; is het zinvol om met een blowerkoeler GPU in je PC een extra fan in je case te hangen?
Het helpt wel erg om de target temp lager te houden rond de 80c straalt hij best veel warmte uit bij 65 is dat aanzienlijk minder.
Ik moet zeggen, ik ben ook wel onder de indruk van AMD chill.
In Sniper Elite 4, alles op max in DX12 op 1440p, strak 60 fps waarbij de core over het algemeen rond de 1300 loopt en als er wat gebeurd omhoog schiet. Verbruik ligt hierdoor netjes tussen de 300-400 watt. Ik dacht zelfs dichter tegen de 300 gisteravond.
Ik hou het verbruik sowieso goed in de gaten en het is heel wisselvallig bij mij. Verschilt enigzins per spel/applicatie. Vraag mij toch af of reviewers hier ook niet eens wat beter naar moeten kijken.
In Sniper Elite 4, alles op max in DX12 op 1440p, strak 60 fps waarbij de core over het algemeen rond de 1300 loopt en als er wat gebeurd omhoog schiet. Verbruik ligt hierdoor netjes tussen de 300-400 watt. Ik dacht zelfs dichter tegen de 300 gisteravond.
Ik hou het verbruik sowieso goed in de gaten en het is heel wisselvallig bij mij. Verschilt enigzins per spel/applicatie. Vraag mij toch af of reviewers hier ook niet eens wat beter naar moeten kijken.
Bij overwatch werkt het niet zo goed in combinatie met een 144Hz scherm FPS wordt dan erg laag en het is dan minder soepel. Weet ook niet of het wel voor 144Hz gemaakt is heb het eigenlijk nooit gebruikt.
Dit zou moeten kunnen in Wattman (op gameniveau....).Astennu schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:59:
Bij overwatch werkt het niet zo goed in combinatie met een 144Hz scherm FPS wordt dan erg laag en het is dan minder soepel. Weet ook niet of het wel voor 144Hz gemaakt is heb het eigenlijk nooit gebruikt.
Bijstellen van de target temp betekent dus dat ik geen gebruik kan maken van de 'default' profiles, want dan is alles greyed out in wattman!
Overigens heb ik gisteren een Heaven 4 gedraaid op zowel Power Save, Balance en een undervolt (custom) profiel en het custom profiel kreeg de laatste score van allen, ook met het hoger zetten van de memory clocks. Betekent dat dat ik een te lage voltage heb gekozen (in mijn geval 1050mv) voor de cpu?
Overigens heb ik gisteren een Heaven 4 gedraaid op zowel Power Save, Balance en een undervolt (custom) profiel en het custom profiel kreeg de laatste score van allen, ook met het hoger zetten van de memory clocks. Betekent dat dat ik een te lage voltage heb gekozen (in mijn geval 1050mv) voor de cpu?
Had het alleen global aan gezet.Paprika schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:01:
[...]
Dit zou moeten kunnen in Wattman (op gameniveau....).
Ja klopt maar je kan ook eerst power safe aan klikken dan naar custom gaan dan begin je met powersafe als basis en kan je hem verder fine tunnen.Lord_Dain schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:02:
Bijstellen van de target temp betekent dus dat ik geen gebruik kan maken van de 'default' profiles, want dan is alles greyed out in wattman!
Als je lagere voltages pakt zakken je clocks kan zijn dat je je clocks dan iets moet verhogen.
Ik weet niet welke clocks je voor je custom profile hebt gekozen en wat wattman dan aangeeft dat hij haalt?
Voltages; S6 1050mv S7 1075mv
Frequency; S6 1530Mhz S7 1632 Mhz
De frequenties verlaagd naar S6: 1500 en S7: 1540 et voila..
Power vs Custom(1540) vs Custom(1632)
Avg fps : 179.8 vs 183.5 vs 187.2
Score : 4530 vs 4622 vs 4717
Mijn custum profile met lagere voltages lijkt dus net beter te presteren dan het power profile en het opvoeren van de frequentie geeft een kleine winst, echter zie ik 1632 Mhz niet gehaald worden in MSI afterburner (blijft hangen rond de 1540Mhz dus zou ook kunnen dat hij de nieuwe frequencies niet lekker applied of 1600+ is gewoon te hoog en hij gaat throttlen?)
Ik merk in het custom profile met 1632Mhz en bij het 'Power profile' dat heel snel de 85 graden aantikt. Kan het zijn dat de GPU dan moet throttlen? Wat voor beveiliging is er ingebouwd bij het bereiken van de Tmax?
Goede nieuws: Mijn 550W Gold voeding kan overweg met een 6700K met 10% OC en een Vega 64!
In beide custom profiles heb ik de Memory op 1000Mhz draaien.
Eigenlijk zou ik nu nog de powerdraw willen zien/meten tussen Power en undervolt profielen..
Mijn custum profile met lagere voltages lijkt dus net beter te presteren dan het power profile en het opvoeren van de frequentie geeft een kleine winst, echter zie ik 1632 Mhz niet gehaald worden in MSI afterburner (blijft hangen rond de 1540Mhz dus zou ook kunnen dat hij de nieuwe frequencies niet lekker applied of 1600+ is gewoon te hoog en hij gaat throttlen?)
Ik merk in het custom profile met 1632Mhz en bij het 'Power profile' dat heel snel de 85 graden aantikt. Kan het zijn dat de GPU dan moet throttlen? Wat voor beveiliging is er ingebouwd bij het bereiken van de Tmax?
Goede nieuws: Mijn 550W Gold voeding kan overweg met een 6700K met 10% OC en een Vega 64!
Eigenlijk zou ik nu nog de powerdraw willen zien/meten tussen Power en undervolt profielen..
[ Voor 63% gewijzigd door Lord_Dain op 03-09-2017 13:03 ]
Misschien moet je Chill dan hoger instellen? Als dat kan in ieder geval.Astennu schreef op zondag 3 september 2017 @ 11:59:
Ik zag de min/max opties staan en aangezien ik een 60 Hz scherm heb dacht ik maar ik stel max in op 60 hz. Hierdoor bleef mijn fps rond de 50 hangen en het voelde niet vloeiend aan. Toen heb ik hem maar weer terug gezet op 144 en toen liep alles vloeiend en staat ie strak op 60 fps. Hij laat hem zelfs tot 65 fps lopen.
Als hij 85c haalt gaat hij inderdaad throttlen dus je zal of je voltages en clocks moeten verlagen of je max fan speed verhogen. Bij throttelen gaat hij al snel na P5 of 4 waar je geen controle over hebt en P5 gebruikt in verhouding hogere voltages. Vooral als je 900mv gebruikt gaat hij dan omhoog naar 1100 en kom je daar niet meer uit tot je in een heel licht stuk komt zodat de temp kan zakken.Lord_Dain schreef op zondag 3 september 2017 @ 12:25:
Voltages; S6 1050mv S7 1075mv
Ik ben gestopt met Heaven benshmarks. Die fluctueren te veel.
Nu kwam ik de nieuwe Unigine Superposition benshmark tegen deze is wel heel accuraat en op Extreme preset met vervolgens custom de resolutie naar 1440p heb ik +- elke run dezelfde scores.
Hij laat ook netjes de clockspeeds zien tijdens het testen. Zo zag ik dus ook dat als de temp hoger wordt Vega langzaam ietsjes terug clockt. Bij 60c zat hij netjes op 1500MHz en richting de 70c ging hij naar 1495. Ik moet nog wat meer testjes doen maar dit werkt wel mooi. En de test duurt ook wat minder lang dan bij heaven.
Ook zijn de verschillen tussen de voltages en dezelfde clock instellingen beter te zien:
RX_VEGA64_PC_1652-1000-900mv-Extreme-1440p-1495MHz-250-290w = 1968
RX_VEGA64_PC_1652-1000-1050mv-Extreme-1440p-1585MHz-310-350w = 2073
RX_VEGA64_PC_1652-1000-1200mv-Extreme-1440p-1617MHz-410-470w = 2114
Edit:
Onder de 60c zit hij 10MHz hoger bv:
55-60C was het 1660MHz
60-70C was het 1650
70+ werd het 1645
80+ werd het 1640.
Kleine verschillen maar toch
Nu kwam ik de nieuwe Unigine Superposition benshmark tegen deze is wel heel accuraat en op Extreme preset met vervolgens custom de resolutie naar 1440p heb ik +- elke run dezelfde scores.
Hij laat ook netjes de clockspeeds zien tijdens het testen. Zo zag ik dus ook dat als de temp hoger wordt Vega langzaam ietsjes terug clockt. Bij 60c zat hij netjes op 1500MHz en richting de 70c ging hij naar 1495. Ik moet nog wat meer testjes doen maar dit werkt wel mooi. En de test duurt ook wat minder lang dan bij heaven.
Ook zijn de verschillen tussen de voltages en dezelfde clock instellingen beter te zien:
RX_VEGA64_PC_1652-1000-900mv-Extreme-1440p-1495MHz-250-290w = 1968
RX_VEGA64_PC_1652-1000-1050mv-Extreme-1440p-1585MHz-310-350w = 2073
RX_VEGA64_PC_1652-1000-1200mv-Extreme-1440p-1617MHz-410-470w = 2114
Edit:
Onder de 60c zit hij 10MHz hoger bv:
55-60C was het 1660MHz
60-70C was het 1650
70+ werd het 1645
80+ werd het 1640.
Kleine verschillen maar toch
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 03-09-2017 16:07 ]
Ik ben nog bezig met het installeren/instellen van mijn vega 56, maar zodra ik bijvoorbeeld gewoon aan het browsen ben en YouTube open dan hangt mijn systeem echt voor een paar seconde.
Al een beetje zitten googlen, maar ben er nog niet helemaal achter. Meer mensen dit probleem ?
oplossing : Hardware acceleratie uitzetten in de browser lijkt te werken.
Al een beetje zitten googlen, maar ben er nog niet helemaal achter. Meer mensen dit probleem ?
oplossing : Hardware acceleratie uitzetten in de browser lijkt te werken.
[ Voor 11% gewijzigd door KraveN op 03-09-2017 15:36 ]
Yup hetzelfde probleem met de Vega64. Hardware acceleration in de browser uitzetten en geen last. Zal dus een driver issue zijn.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik heb met Firefox nergens last van maar wellicht gebruikt die dat niet.
Als je net als mij dual-monitor setup hebt en je hebt een igpu, deze uitzetten.
Overigens had ik dit probleem zelf in Mozilla Firefox; Internet Explorer had er geen last van..
@Astennu, ik heb de Superposition bench gedownload maar op elke preset blijft mijn gpu op 1100mhz hangen en de mem op 800mhz.. kaart lijkt te throttlen terwijl temp niet eens boven de 65 graden komt! (P6/7 zijn lager ingesteld maar die komen niet aan bod...).
edit: Opgelost. Het lijkt dat wattman op een gegeven moment de settings niet (meer) applied. Ik heb het opgelost door het profile op Turbo te zetten, te testen (dan kloppen de clocks wel) en daarna weer het custom profile te kiezen. Daarna stap voor stap en incrementeel de waarden aangepast en elke aanpassing getoetst met SUperposition.
Wat me opvalt dat de max clock die Wattman aangeeft (1632Mhz) niet overeenkomt met de waarde binnen Superposition. Deze lijkt een afwijking te hebben van ca. -4 a -5% qua waarde.
Ik heb mijn power inmiddels verlaagd naar S6=925mv S7=950mv en op default clocks lijkt e.e.a. stabiel!
Overigens had ik dit probleem zelf in Mozilla Firefox; Internet Explorer had er geen last van..
@Astennu, ik heb de Superposition bench gedownload maar op elke preset blijft mijn gpu op 1100mhz hangen en de mem op 800mhz.. kaart lijkt te throttlen terwijl temp niet eens boven de 65 graden komt! (P6/7 zijn lager ingesteld maar die komen niet aan bod...).
edit: Opgelost. Het lijkt dat wattman op een gegeven moment de settings niet (meer) applied. Ik heb het opgelost door het profile op Turbo te zetten, te testen (dan kloppen de clocks wel) en daarna weer het custom profile te kiezen. Daarna stap voor stap en incrementeel de waarden aangepast en elke aanpassing getoetst met SUperposition.
Wat me opvalt dat de max clock die Wattman aangeeft (1632Mhz) niet overeenkomt met de waarde binnen Superposition. Deze lijkt een afwijking te hebben van ca. -4 a -5% qua waarde.
Ik heb mijn power inmiddels verlaagd naar S6=925mv S7=950mv en op default clocks lijkt e.e.a. stabiel!
[ Voor 61% gewijzigd door Lord_Dain op 03-09-2017 16:31 ]
Ik heb hetzelfde met superposition. Snelheid blijft 100 Hz zitten onder de opgegeven waarde terwijl er genoeg ruimte is voor een hogere temp. 3Dmark loopt bijvoorbeeld wel gewoon op de opgegeven snelheid.
Ik heb het idee dat er iets niet goed zit met de unigine engine.
Dat vermoed ik ook. Of het is een driver issue? Anyways, ben flabbergasted dat ik zo'n mega undervolt kan doen. Probeer nu uit te zoeken hoe ik de current voltages kan uitlezen..speedfan, msi afterburner, wattman, lukt het allemaal niet mee..Zeara schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:33:
Ik heb hetzelfde met superposition. Snelheid blijft 100 Hz zitten onder de opgegeven waarde terwijl er genoeg ruimte is voor een hogere temp. 3Dmark loopt bijvoorbeeld wel gewoon op de opgegeven snelheid.
[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 03-09-2017 19:19 ]
Dit zijn ook de waardes die de driver zelf aan geeft ik heb wattman er naast gehouden.Zeara schreef op zondag 3 september 2017 @ 16:33:
Dit zijn denk ik die dynamic clock speeds die aan het werk zijn.
Als je bv furmark draait clockt hij ook veel lager niet omdat hij throtteled maar omdat de load dan hoger is.
Ben benieuwd hoe het exact werkt. Maar volgens mij moet je die 1632 MHz in wattman zien als een maxboost clock die gehaald kan worden. Bij minder zware shader loads zal hij dat wellicht ook wel doen.
Of wattman heeft zelf nog uitlees fouten maar dacht dat dat juist met 17.8.2 opgelost moest zijn.
Nou ik ga ook beginnen hoor. 
Wel even een vraag. Iemand een flauw idee waarom RX Vega 56 wordt verkocht met een maximale boostclock van 1471MHz, terwijl er in Wattman gewoon een P6 en P7 state zijn die 1537MHz en 1592MHz aangeven?
Verder gaan die voltages straks eens omlaag, vind 1150mv en 1200mv een beetje veel en ik denk dat dit ook niet zal werken met deze boostclocks en voltages.
Wel even een vraag. Iemand een flauw idee waarom RX Vega 56 wordt verkocht met een maximale boostclock van 1471MHz, terwijl er in Wattman gewoon een P6 en P7 state zijn die 1537MHz en 1592MHz aangeven?

Verder gaan die voltages straks eens omlaag, vind 1150mv en 1200mv een beetje veel en ik denk dat dit ook niet zal werken met deze boostclocks en voltages.
Dat zou kunnen...Astennu schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:20:
[...]
Dit zijn ook de waardes die de driver zelf aan geeft ik heb wattman er naast gehouden.
Dit zijn denk ik die dynamic clock speeds die aan het werk zijn.
Maakt eigenlijk verder niet veel uit, zolang ik mijn games maar met de juiste instellingen vloeiend kan spelen. Dan interesseert het mij niet als ie dat doet met 1200 of 1600 op de core
Veel plezier!DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:49:
Hmmm, geen idee. Bij mijn 64 liquid staat dat ook op 1750 ofzo, terwijl dat 1677 moet zijn...
Misschien is dat toch iets wat sapphire snel heeft aangepast aan 1 van de BIOS-en... Jij had ook een sapphire toch?
Yup, inderdaad een Sapphire. Maar als Sapphire dit heeft gedaan, dan zou ik dit als optimistisch willen bestempelen. Dat of ze hebben stiekem een zeer geheime deal met AMD dat ze alle goede chips krijgen. Mag ook hoor.
Zijn dat je default waardes? Dat is wel raar. Want bij de 64 zijn de max boost waardes die opgegeven zijn de +-waardes van P6DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 12:49:
Wel even een vraag. Iemand een flauw idee waarom RX Vega 56 wordt verkocht met een maximale boostclock van 1471MHz, terwijl er in Wattman gewoon een P6 en P7 state zijn die 1537MHz en 1592MHz aangeven?![]()
Op deze manier wordt het verschil met de 64 wel klein want die heeft 1537 en 1637 als P6 en P7 values

Ik denk dat het wel gaat werken tot 1000mv verwacht ik geen problemen. Met 900mv zou het kunnen dat je naar 1577 moet wellicht 1550. Gewoon eens proberen zou ik zeggen
Met die superposition bensh kan je ook zien wat hij gaat halen. Maar op stock voltages zal dat zeker in het begin nog wel eens hoger dan 1471 kunnen zijn. Of die waardes zijn zo hoog zodat hij bij throttelen van TDP toch rond die 1471 uit kan komen? maar als je de slider open gaat gooien ga je denk ik hoger uit komen.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 04-09-2017 13:09 ]
Yup.Astennu schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:07:
[...]
Zijn dat je default waardes? Dat is wel raar. Want bij de 64 zijn de max boost waardes die opgegeven zijn de +-waardes van P6
Op deze manier wordt het verschil met de 64 wel klein want die heeft 1537 en 1637 als P6 en P7 values
Ik denk dat het wel gaat werken tot 1000mv verwacht ik geen problemen. Met 900mv zou het kunnen dat je naar 1577 moet wellicht 1550. Gewoon eens proberen zou ik zeggen

Overigens lijkt default power draw -10% te zijn. Draaide net Heaven 4.0 en Superposition eenmaal en kwam niet voorbij de 1200MHz. Veel 1180-1190MHz. Er zit denk ik wat meer in als ik zelf aan de slag ga.
TDP limit idd. Mja met 1150-1200mv niet zo raar. Waarschijnlijk ga je omhoog zodra je die naar 1000mv zet.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:11:
[...]
Yup.![]()
[afbeelding]
Overigens lijkt default power draw -10% te zijn. Draaide net Heaven 4.0 en Superposition eenmaal en kwam niet voorbij de 1200MHz. Veel 1180-1190MHz. Er zit denk ik wat meer in als ik zelf aan de slag ga.
Let op als je onder de 1050mv wilt moet je ook het voltage wat bij memory staat verlagen anders is dat je laagste waarde (gok dat het het memory controller voltage is)
-10 lijkt trouwens de power safe stand of het heeft met de bios te maken dat dat de zuinigere bios is.
Ik ga zo aan de slag hoor.Astennu schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:14:
[...]
TDP limit idd. Mja met 1150-1200mv niet zo raar. Waarschijnlijk ga je omhoog zodra je die naar 1000mv zet.
Let op als je onder de 1050mv wilt moet je ook het voltage wat bij memory staat verlagen anders is dat je laagste waarde (gok dat het het memory controller voltage is)
-10 lijkt trouwens de power safe stand of het heeft met de bios te maken dat dat de zuinigere bios is.
Maar maximale boostclocks blijven hetzelfde in alle profielen. Power target is afhankelijk van je modus. Ik krijg -10% voor power safe, 0% voor balanced +15% voor turbo. Zat op knopjes te drukken en miste dit even. Verder onthou ik die van HBM2. Ik ga denk ik alleen wel mikken op een zo hoog mogelijke HBM2 clock, dus we zien wel of onder de 1050mv ervan komt als die van mij ook problemen geeft. Denk het niet omdat op RX Vega 56 HBM2 op 950mv loopt.
Dat is wel heel raar dat je max boost ontanks powersafe vs turbo gelijk blijft dat zou niet moeten zou zeker verschil moeten geven.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:23:
[...]
Ik ga zo aan de slag hoor.![]()
Maar maximale boostclocks blijven hetzelfde in alle profielen. Power target is afhankelijk van je modus. Ik krijg -10% voor power safe, 0% voor balanced +15% voor turbo. Zat op knopjes te drukken en miste dit even. Verder onthou ik die van HBM2. Ik ga denk ik alleen wel mikken op een zo hoog mogelijke HBM2 clock, dus we zien wel of onder de 1050mv ervan komt als die van mij ook problemen geeft. Denk het niet omdat op RX Vega 56 HBM2 op 950mv loopt.
-10 of +15% is nogal een verschil.
1050mv is zo ver ik weet voor de controller en niet het geheugen want dat draait zo ver ik weer op 1.3v voor de 56 en 1.35 voor de 64.
That said de 64's doen op 900mv tot nu toe allemaal 1000-1025 (heb er nu 3 getest en die deden allemaal 1025).
Vega 56 zal wellicht niet zo ver komen vanwege het lagere voltage maar 925-950 moet denk ik wel lukken. En dan heb je aan 900mv zat maar ik zou zeggen test het. Je merkt dat het niet goed werkt als de scores in oclmembensh lager worden. Dat is de snelle test. Superposition laat het ook zien als de scores met gelijke clocks lager worden. Ik houd zelf stapjes van 25MHz aan.
Morgen komt mijn 56 als het goed is binnen dus dan ga ik daar ook mee testen en vergelijken met de 64's.
-Daarom vraag ik het ook. Er verschillen dus kennelijk wel meer dingen tussen RX Vega 56 en 64. Krijg jij ook een Sappire of een ander merk?
-Memory controller is hier 950mv. HBM2 zou 1,3v en 1,33v zijn, en locked in je BIOS wat net even wat minder is. Maar je kan niet alles krijgen en ik heb echt geen zin in een bios flash. Soms ben ik echt een wandelende EMP. Ik voel de bij al aankomen, nee dank je.
Oh en 950mv.

-Qua HBM2 kijk ik wel waar het schip strand. Het is niet alsof je GPU ontploft van net een stapje te hoog proberen te gaan.
-Verder ga ik denk ik een combinatie van Heaven 4.0 en Superposition draaien voor de stapjes, en Witcher 3 draaien voor langdurige stabiliteit. Die game blijft bijzonder op zoveel vlakken, waaronder een zekere gevoeligheid voor instabiele hardware. Ja, totale fanboy voor de Witcher 3, met gemak een van de beste games die ik ooit heb gespeeld.
-Memory controller is hier 950mv. HBM2 zou 1,3v en 1,33v zijn, en locked in je BIOS wat net even wat minder is. Maar je kan niet alles krijgen en ik heb echt geen zin in een bios flash. Soms ben ik echt een wandelende EMP. Ik voel de bij al aankomen, nee dank je.
Oh en 950mv.

-Qua HBM2 kijk ik wel waar het schip strand. Het is niet alsof je GPU ontploft van net een stapje te hoog proberen te gaan.
-Verder ga ik denk ik een combinatie van Heaven 4.0 en Superposition draaien voor de stapjes, en Witcher 3 draaien voor langdurige stabiliteit. Die game blijft bijzonder op zoveel vlakken, waaronder een zekere gevoeligheid voor instabiele hardware. Ja, totale fanboy voor de Witcher 3, met gemak een van de beste games die ik ooit heb gespeeld.
Ik geloof dat het een Sapphire is.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 13:51:
-Daarom vraag ik het ook. Er verschillen dus kennelijk wel meer dingen tussen RX Vega 56 en 64. Krijg jij ook een Sappire of een ander merk?
Oh en 950mv.
[afbeelding]
950mv is meer dan voldoende voor een aardige HBM clock.
Ik heb zelf trouwens ouderwets furmark gebruikt voor Core OC tests
Ik heb ook een Sapphire 56 liggen hier.. ben erg benieuwd waarom S1-S5 op de powercolor 64 gelocked zijn en die bij @DaniëlWW2 gewoon zichtbaar zijn! Ik wil een weekje testen met de 64 en dit weekend switchen naar de 56, te testen en dan te vergelijken.
Overigens durf ik het wel aan om een 64 firmware te flashen op de 56, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat ik een firmware flash die er ook op kan. @Astennu, ga jij een 64 firmware flashen op de 56?
Overigens durf ik het wel aan om een 64 firmware te flashen op de 56, maar dan moet ik er wel zeker van zijn dat ik een firmware flash die er ook op kan. @Astennu, ga jij een 64 firmware flashen op de 56?
Tja, ik heb werkelijk geen flauw hoe ik die te zien kreeg. Kan het niet meer reproduceren en nu zijn ze bij mij ook N/A. Maar nu weten we wel dat de clocks zijn van P1 tot en met P5. Vorderingen.Lord_Dain schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:30:
Ik heb ook een Sapphire 56 liggen hier.. ben erg benieuwd waarom S1-S5 op de powercolor 64 gelocked zijn en die bij @DaniëlWW2 gewoon zichtbaar zijn! Ik wil een weekje testen met de 64 en dit weekend switchen naar de 56, te testen en dan te vergelijken.
Heb eens een eerste serie aan benchmarks gedraaid met Unigine Superposition. Ik heb bij P6 1400MHz ingevuld, en bij P7 1500MHz. Power limit is uiteraard +50%. Settings van de benchmark was 1080P extreme en DirectX API.
Heb tijdens de runs eens wat dingen opgeschreven. Alle runs waren stabiel en gingen gewoon, hoewel ik wel op moet merken dat het leek alsof er frames werden overgeslagen bij 1200mv. Daar had RX Vega het zwaar.
Verder helaas geen verbruik omdat MSI afterburner dit niet wil weergeven. De optie is gewoon weg uit de stats voor Vega. Ik kan het in ieder geval niet terugvinden. Draai 4.4.4 beta 12, de meest recente.

Scores:
Turbo = 3376
Balanced = 3287
+50% 1200mv = 3291
+50% 1150mv = 3315
+50% 1100mv = 3463
+50% 1050mv = 3450
+50% 1000mv = 3428
Core clock:
+50% 1200mv = 1410-1330, bleef meestal rond 1370-1360 hangen, maar ook redelijk variatie.
+50% 1150mv = 1440-1330, enorme variatie.
+50% 1100mv = 1460-1440, met dips.
+50% 1050mv = 1440-1435, met dips.
+50% 1000mv = 1421-1419, weinig dips, eigenlijk gewoon constant 1420 ish.
Temps:
+50% 1200mv = 85+ trottle
+50% 1150mv = 85+ trottle
+50% 1100mv = 75-85 en lichte trottle bij 80+
+50% 1050mv = 75-77
+50% 1000mv = 72-74
Eerste conclusie dan:
RTG.

Ja ik snap er idd ook geen bal van. Dit is ook mijn ervaring.
En ik kan al even een preview geven de kaart die ik had was geen golden sample. De andere twee die ik getest heb hebben vergelijkbare scores zitten super dicht bij elkaar.
Kortom 1150mv en 1200mv was totaal niet nodig.
Ze hadden makkelijk voor 1050mv kunnen gaan dan maar 50-75MHz minder maakt niet uit het is veel sneller.
Is je max fan speed nog steeds op 2400 ingesteld?
En ik kan al even een preview geven de kaart die ik had was geen golden sample. De andere twee die ik getest heb hebben vergelijkbare scores zitten super dicht bij elkaar.
Ze hadden makkelijk voor 1050mv kunnen gaan dan maar 50-75MHz minder maakt niet uit het is veel sneller.
Is je max fan speed nog steeds op 2400 ingesteld?
Ik win zelfs effectieve clockspeed bij 1000mv ten opzichte van stock voltages.Astennu schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:58:
Ja ik snap er idd ook geen bal van. Dit is ook mijn ervaring.
Maar 1050mv was denk ik een mooi compromis geweest en dan 1400-1450MHz, boost afhankelijk van wat je ziet bij een groot aantal chips als optimaal.
Denk dat ik straks nog wat ga proberen te draaien. Heaven 4.0, Timespy en misschien bedenk ik nog iets, of heeft iemand een suggestie. Ook nog eens kijken hoe ver ik onder de 1000mv kan gaan voordat prestaties instorten, of het niet meer stabiel is. :Paar games staan ook op de lijst, kijken of je dan hoger kan boosten dan deze benchmarks en wat je daarmee kan bereiken.
Ik heb de ventilator nog niet aangeraakt. Die laat ik lekker op default draaien totdat ik een final setting heb. Dan ga ik die doen. Dus nu kicked die aardig in bij 75 graden, en bij 85 graden al helemaal. De hitte krijgt die alleen niet meer weg bij 85, simpelweg te veel.Is je max fan speed nog steeds op 2400 ingesteld?
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-09-2017 17:22 ]
Mee eens maar niet iedere chip is wellicht zo goed. Ik ben ook benieuwd hoe Vega 56 het doet tov de 64's qua verbruik en clock speeds.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 17:21:
[...]
Ik win zelfs effectieve clockspeed bij 1000mv ten opzichte van stock voltages.
Maar 1050mv was denk ik een mooi compromis geweest en dan 1400-1450MHz, boost afhankelijk van wat je ziet bij een groot aantal chips als optimaal.
Denk dat ik straks nog wat ga proberen te draaien. Heaven 4.0, Timespy en misschien bedenk ik nog iets, of heeft iemand een suggestie. Ook nog eens kijken hoe ver ik onder de 1000mv kan gaan voordat prestaties instorten, of het niet meer stabiel is.![]()
[...]
Ik heb de ventilator nog niet aangeraakt. Die laat ik lekker op default draaien totdat ik een final setting heb. Dan ga ik die doen. Dus nu kicked die aardig in bij 75 graden, en bij 85 graden al helemaal. De hitte krijgt die alleen niet meer weg bij 85, simpelweg te veel.
Bij 85 gaat hij throttelen en gaat hij al snel naar P3 tm P5 en daar heb je geen controle over. P5 heeft weer hogere voltages (1100mv) en andere P states hebben wel 1050 maar als je dan 1000mv of 900mv gebruik kom je niet snel terug in P6 dus je wilt eigenlijk onder die 85c blijven.
Stock fan speed is 2400. Persoonlijk vind ik 2250 een stuk prettiger echter is 1050mv wel wat veel voor die lage fan speed. kwestie van balans zoeken.
Ik heb ook nog maar eens een paar testjes gedaan met superposition, wel met de 4k optimized.
1652@1050, 1100@1000 --> 6268.
1652@1025, 1100@1000 --> 6254
1652@1000, 1100@1000 --> 6243
1677@1000, 1100@1000 --> 6294
1702@1000, 1100@1000 --> 6357
Toen dacht ik, ok doe maar eens gek met 1802... Die crashte meteen.
Vervolgens dacht ik ga maar eens kijken of ik het HBM voltage naar beneden kan schroeven. Vond ie ook niet leuk..
Vervolgens maar weer die 1700 proberen. Pakt ie helemaal niet meer...
Dan maar weer eens mijn standaard pakken van 1652... ineens 6671 punten...
Verbruik lag overigens net onder de 400 watt bij alle tests en temps zo'n 60-62 graden. Powerlimit had ik steeds op 50% gezet...
Ik moet er nog maar eens naar kijken.
1652@1050, 1100@1000 --> 6268.
1652@1025, 1100@1000 --> 6254
1652@1000, 1100@1000 --> 6243
1677@1000, 1100@1000 --> 6294
1702@1000, 1100@1000 --> 6357
Toen dacht ik, ok doe maar eens gek met 1802... Die crashte meteen.
Vervolgens dacht ik ga maar eens kijken of ik het HBM voltage naar beneden kan schroeven. Vond ie ook niet leuk..
Vervolgens maar weer die 1700 proberen. Pakt ie helemaal niet meer...
Dan maar weer eens mijn standaard pakken van 1652... ineens 6671 punten...
Verbruik lag overigens net onder de 400 watt bij alle tests en temps zo'n 60-62 graden. Powerlimit had ik steeds op 50% gezet...
Ik moet er nog maar eens naar kijken.
Interessant, ik hou de mijne er even naast (bij mem 900mv / 1030Mhz);DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:50:
[...]
Scores:
+50% 1000mv = 3428
Core clock:
+50% 1000mv = 1421-1419
Temps:
+50% 1000mv = 72-74
Scores:
900mv=3555
1000mv=3644
1025mv=3780
1050mv=3792
1100mv=3708
1200mv=3148
Clock:
900mv=1420-1425 Mhz
1000mv=1489-1490 Mhz
1025mv=1490-1500 Mhz
1050mv=1495-1505 Mhz
1100mv=1486-1515 Mhz
1200mv=1160-1320 Mhz (all over the place, throttling)
Temps:
900mv=64 graden
1000mv=67 graden
1025mv=73 graden
1050mv=77 graden
1100mv=84(!) graden (nog net geen throttling, maar houdt niet over)
1200mv=85+ fubar
Ik gebruik +25 als energie limiet en heb mijn fan speeds verhoogd en Tdoel verlaagd zodat de fan sneller ingrijpt en de kaart sneller wordt gekoeld.
Mijn sweetspot voor performance lijkt voor 1080p ergens rond de 1050mv te liggen..
De meeste games die ik nu speel hebben dat by far niet nodig dus ik kan net zo goed op 900mv gaan zitten?
[ Voor 67% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2017 19:52 ]
Nog maar eens een serie gedaan met Superposition 1080p extreme, en nu is het gewoon bizar geworden...
Scores:
+50% 950mv = 3337
+50% 900mv = 3321
+50% 850mv = 3364
+50% 800mv = 3314
Core clock:
+50% 950mv = 1388-1380, een drop, dat was het.
+50% 900mv = 1386-1378, paar framedrops.
+50% 850mv = 1386-1385, bizar stabiel, nauwelijks enige afwijking
+50% 800mv = 1386-1378, toch wel wat drops
Temps:
+50% 950mv = 66-70, ik denk dat mijn kaart wat tijd nam om op te warmen.
+50% 900mv = 71-73
+50% 850mv = 71-73
+50% 800mv = 71-73
Ik betwijfel een beetje of onder de 950mv wel echt werkt. Het is dat of RX Vega is de meest efficiënte GPU ooit.
Ik heb nu eigenlijk een programma nodig dat wattages uitleest met enige betrouwbaarheid. Kent iemand er toevallig eentje want MSI afterburner wil niet. Als dit klopt zeg.
Aan de andere kant zakken de scores wel een beetje, behalve die 850mv. Die ga ik denk ik maar even herhalen want dat is wel een erg opvallende...
@Lord_Dain Wat heb jij gedraaid voor die clocks?
Scores:
+50% 950mv = 3337
+50% 900mv = 3321
+50% 850mv = 3364
+50% 800mv = 3314
Core clock:
+50% 950mv = 1388-1380, een drop, dat was het.
+50% 900mv = 1386-1378, paar framedrops.
+50% 850mv = 1386-1385, bizar stabiel, nauwelijks enige afwijking
+50% 800mv = 1386-1378, toch wel wat drops
Temps:
+50% 950mv = 66-70, ik denk dat mijn kaart wat tijd nam om op te warmen.
+50% 900mv = 71-73
+50% 850mv = 71-73
+50% 800mv = 71-73
Ik betwijfel een beetje of onder de 950mv wel echt werkt. Het is dat of RX Vega is de meest efficiënte GPU ooit.

Ik heb nu eigenlijk een programma nodig dat wattages uitleest met enige betrouwbaarheid. Kent iemand er toevallig eentje want MSI afterburner wil niet. Als dit klopt zeg.
Aan de andere kant zakken de scores wel een beetje, behalve die 850mv. Die ga ik denk ik maar even herhalen want dat is wel een erg opvallende...
Superposition 1080p ExtremeDaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:45:
[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2017 19:54 ]
Geen enkele tool gaat dat goed uitlezen. Had je een RM650i (dus niet x) gehad, dan had je nog Corsair Link kunnen proberen.DaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:45:
Oke, dat is hetzelfde. Even relevant voor wat ik hier verder ga plaatsen.Lord_Dain schreef op maandag 4 september 2017 @ 19:53:
[...]
Superposition 1080p Extreme(zit nog met een 1080p main screen..zit nog te twijfelen over welk 27" 1440p scherm ik ga bestellen maar 't moet in ieder geval goede response tijd hebben en 30-144mhz aankunnen).
Toms Hardware eens googlen voor monitor reviews? Die zijn lang niet slecht.
Echt goed hoeft eigenlijk niet, enigszins correcte indicatie is al afdoende. Verder als Corsair een RM550i had gehad, dan had ik die denk ik wel gekocht in plaats van mijn RM550x. Helaas. Maar HWiNFO64 leest waarden uit die niet volledig gestoord lijken dus tijd voor ronde drie.Paprika schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:01:
[...]
Geen enkele tool gaat dat goed uitlezen. Had je een RM650i (dus niet x) gehad, dan had je nog Corsair Link kunnen proberen.
Scores:
+50% 850mv = 3327
+50% 850mv = 3363
Core clock:
+50% 850mv = 1390-1384, wederom zeer stabiel.
+50% 850mv = 1389-1382, wederom zeer stabiel.
Wattage volgens HWiNFO64:
+50% 850mv = 113,7w core + 15,3w HBM2 = 129,3w
+50% 850mv = 99,4w core + 16,3w HBM2 =115,7w
+50% 1000mv = 116,6w core + 15,6w HBM2 = 132,2w
+50% 1100mv = 142,8w core + 14,7w HBM2 = 157,5w
+50% 1200mv = 161,3w core + 12,8w HBM2 = 174,1w
Helemaal accuraat is het denk ik niet, maar het geeft wel een duidelijke trend aan. Meer voltage is meer verbruik, duh.
Maar iets anders ook, namelijk dat HBM2 verbruik lijkt te dalen bij hoger core verbruik, en clocks. Bottleneck? Zo ja, hoe?
Ik denk dat ik alleen wel klaar ben voor vandaag. Eens kijken of ik een game op kan starten met 1000mv en ik nog wat bijzonders tegenkom.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-09-2017 20:45 ]
Dat is een softwarematige berekening op basis van een register dat alleen de GPU uitleest.
Edit:
Even snel gekeken, maar mijn idle reads met die tool zijn alleen al
...
Edit:
Even snel gekeken, maar mijn idle reads met die tool zijn alleen al

[ Voor 74% gewijzigd door Paprika op 04-09-2017 20:56 ]
Ik zit volgens HWInfo64 opDaniëlWW2 schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:44:
[...]
+50% 1000mv = 116,6w core + 15,6w HBM2 = 132,2w
+50% 1100mv = 142,8w core + 14,7w HBM2 = 157,5w
1050mv gemiddeld 100w, piek 137w. HBM2 ca 10w. Dus ~150w.
900mv gemiddeld 75w, piek 94w. ~ 104w.
Ik kan echter in HWInfo64 niet mijn ingestelde 1050mv terugzien. Wat er het meeste op lijkt en in de buurt zit is de 'GPU Core Voltage VDDC' en deze geeft 1000v aan tijdens de benchmark. [edit:] ah, dit is nice, als ik mijn core clocks op 900mv zet dan leest 'GPU Core Voltage' waarden uit rond de 860mv tijdens de bench!
@DaniëlWW2 , wat is nu eigenlijk het verschil tussen de Vega56 en 64 als je de HBM op jouw 56 zou kunnen omhoog gooien naar 1000mv+? Dan lijkt het me dat de performance verschillen nihil zijn!
[ Voor 51% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2017 21:56 ]