Nou nee, meer een commentaar op een conclusie die niet volgt uit wat je daarvoor schrijft. Je schreef daar namelijk "Dus je bent het met mij eens? Iedereen kan vandaag de dag net zo goed putjesschepper worden als iedereen vandaag de dag in topfuncties terecht kan komen. Als je dit niet lukt dan ben je gewoon niet goed genoeg voor de functie of het ligt aan keuzes die je in je leven/carrière gemaakt hebt. Niet aan je geslacht."
Dat is ten eerste een rigoreus verkeerde weergave van mijn stelling, die als volgt luidde: " ik vind dat ongelijkwaardige behandeling overal verkeerd is, en vind dat iedereen net zo goed putjesschepper moet kunnen worden."
Meer niet. Zie je daar de constructie 'moet kunnen worden'? Dat is een grammaticale constructie om aan te duiden dat het nu niet zo is, maar dat ik vind dat het in de toekomst die kant op zou moeten gaan.
Natuurlijk kun je dat niet samenvatten met "iederen kan vandaag de dag ...." Dat stelde ik nadrukkelijk niet. En ja, het is ook feitelijk onwaar (dat je namelijk met de hoge functionarissen en de putjesscheppers kwam is precies omdat er daar in aantallen nogal flinke discrepanties liggen. Een onderwerp wat jij trouwens ook helemaal zelf hebt aangedragen.)
Maar... waat moet ik daar dan nog tegenin brengen? Als je op zo'n fundamenteel niveau niet kunt voldoen aan de basis van zorgvuldig redeneren, welk nut zou het dan hebben als ik bewijs ga aandragen voor de inhoudelijke onjuistheid?
En dit doe je met regelmaat: mij hele andere standpunten toeschrijven dan ik heb geuit, de doelpalen verzetten waar het eigenlijk om gaat, conclusies trekken die op geen enkele manier volgen uit wat je daarvoor schrijft.
Los van onze inhoudelijke meningsverschillen zou ik willen verzoeken daar wat zorgvuldiger mee te zijn - want als dat de manier van discussieren is, valt er met feiten verder weinig te doen.
Veel van wat je denkt dat ik gesteld heb, heb ik niet gesteld. Veel conclusies waarvan jij denkt dat ik ze trek, heb ik niet getrokken. Je slaat zelf allerlei zijpaden in die niet gaan over waar je het zelf in de vorige post over had, en waar ik op reageerde. Bijvoorbeeld: het filmpje over de 'wage gap myth.' Jij brengt dat aan als voorbeeld voor een discussie die we hadden over topfunctionarissen. (En, ik ging er daarbij zelf vanuit dat we het over Nederland hadden, omdat die discussie in Nederland gevoerd wordt apart van de situatie in de VS, en wij als Nederland ook in vergelijking met de landen om ons heen minder vrouwen in topfuncties hebben.)
Het filmpje dat je post gaat dus eigenlijk helemaal niet over waar we het over hadden.
Nou ja, soit, ik heb het even bekeken, zie dat het filmpje start met een paar erg shaky aannames, duidelijk dat je daar niet veel kan verwachten, maar ik heb er toch even op gereageerd.
Daarbij zou ik willen opmerken: deze materie is me echt wel bekend. Jij doet nu alsof je hiermee iets heel nieuws en interessants brengt, maar eh... dat is niet echt zo. Je bent echt de eerste niet hoor.
Je haalt er een argument bij die ik niet eens geraakt heb.
Dit is toch niet helemaal waar. Dit gaat over het volgende argument in het filmpje, dat
jij hebt aangehaald en dat jij daarna nog een paar keer onder de aandacht brengt: het verschil in betaling komt doordat vrouwen andere keuzes maken. Daarmee breng jij het argument in.
En daar reageer ik op, omdat die verschillende keuzes natuurlijk niet in een vacuum ontstaan, maar beivnloed worden door allerlei mechanismen en processen. Oftewel, zelfs als alle verschillen alleen maar te verklaren zijn uit verschillende keuzes over hun eigen loopbaan tussen mannen en vrouwen, dan nog kun je dat niet los zien van een cultuur die voortdurend verschillende boodschappen geeft richting meisjes en jongens, vrouwen en mannen.
Gelukkig ben je dat met me eens:
Ik ben het met je eens dat er enorm veel beïnvloed wordt door de samenleving.
Vervolgens trek je weer zo'n conclusie die niet te trekken is:
Maar ik ben het niet met je eens dat dit per definitie slecht is.
Heb ik ergens gesteld dat het per definitie slecht is? Ik zou zweren van niet. Je bent het oneens met iets wat je hebt bedacht over mijn standpunt, alleen dat is mijn standpunt helemaal niet.
Jongens en meisjes zijn niet gelijk, hoe graag je dat ook wilt forceren.
(En dan verwijt je mij dat ik een mening poneer zonder onderbouwing. Ok, noted.)
Je wilt iets dat al zo is sinds het dageraad van de mensheid veranderen omdat je er niet mee eens bent. (hunter gatherer principe)
Wat is het hunter-gatherer-principe? Denk je dat we tot in detail weten hoe hunter-gatherers hebben geleefd en de taken verdeelden?
Denk je dat we, zelfs als we een globaal idee hebben over de taakverdeling, uberhaupt over genoeg informatie beschikken om bv te kunnen beoordelen hoe makkelijk of moeilijk die taakverdeling werd aangepast indien gewenst / nodig?
En daarnaast, ik typ dit op een laptop, via internet, zittend op een bank die van allerlei kunststoffen is geconstrueerd. Ik ben bereid te aanvaarden dat dingen kunnen veranderen ten opzichte van wat het bij de hunter-gatherers was. Niet dat we precies weten hoe de hunter-gatherers nou echt de taken verdeeld hadden destijds... maar ik geloof wel dat ze geen internet hadden. Ergens onderweg hebben we dus al het eea veranderd.
Maar jongens en meisjes volledig genderneutraal opvoeden, nee daar pas ik voor.
Ook hier: jij tovert hier een standpunt uit de lucht dat ik niet heb gehad: ik heb het nergens over 'volledig' genderneutraal opvoeden. Sterker nog, ik heb het over dat hele onderwerp 'opvoeden' niet eens gehad. Ik wees slechts op de (flinke) invloed van "cultuur, marketing en vooroordelen."
Ik heb zelfs niet eens gesteld dat die
allemaal weg moeten.
Mensen worden niet enkel afgewezen op het geslacht, dat telt zeker ook mee maar om te zeggen dat dit leidend is gaat veel te ver.
Ik heb een gevoel van deja-vu, maar eh, waar schreef ik precies dat iemand
enkel wordt afgewezen op geslacht, of dat het
leidend is? Citation needed. Ik stelde dat niet - toch doe je alsof het wel zo is. NIET DOEN.
En dan kom je met:
Nee, misschien moet jij je woorden wat zorgvuldiger kiezen. Ik ben deel van zijn aanhang dus jij noemt mij gewoon een witte rechtse extremist.
Dude
Ik had het niet eens over 'aanhang' maar over mensen die hij in zijn shows aan het woord laat. (Lees de RationalWIki maar, daar staat wel ongeveer wat ik bedoel.) Maar als jij alleen maar kijker bent gaat mijn stelling dus
niet automatisch over jou - tenzij je je met bepaalde ideeen van zijn gasten vereenzelvigt.
[ok, knip rest, want zo verheffend is het allemaal niet. Er is er nog 1 waar ik op wil reageren want]
Het is geen aanval, jij voelt je aangevallen. Ik plaats slechts een filmpje dat beargumenteert dat de "genderpaygap" een mythe is.
Ik schreef niet 'aanval', ik schreef 'stropopaanval'.
Ik geloof best dat die arme stropop het zwaar heeft en zich ook erg aangevallen voelt, maar eh... je viel iets aan dat je zelf uit de lucht had geplukt.