zeeg schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:43:
[...]
Maar mag iemand nog zeggen en geloven dat dat een keuze voor een bepaalde activiteit of levensstijl die een ander niet schaadt, verkeerd, immoreel of zondig is? Mag iemand nog overtuigingen hebben die wellicht tegen de hoofdstroom ingaan?
Daar heeft het allemaal niets mee te maken, je mist hier het punt wat @
Brent op tafel legt - die tolerantie paradox. Dat is een van de beschermingsmechanismen tegen hellend vlak. Collectieve beschermingsmechanismen. We all benefit. Meer correct: without it we all go down the drain.
Laat ik het eens scherp stellen.
Stel ik heb de overtuiging dat mensen die volgzaam zijn in conservatieve narratieven schadelijk zijn voor de stabiliteit van de samenleving, aldus stel ik voor hen rechten te ontzeggen (stelling past goed bij wat zo graag gepropageerd wordt in conservatisme, het "we're the real victim guys" meme). De hoofdstroom wijst mij meteen op het gevaarlijke hellend vlak wat ik schep. Maar het is mijn overtuiging dus het is goed.
Hellend vlak.
Dit soort oefeningen is lastig, zuur, uitermate smakeloos. Het zijn echter wel de oefeningen die we vergeten te doen.
Kijk, er zijn twee discussies bij het onderwerp van gender(neutraliteit), daar ben ik eerder op in gegaan. We houden ze echter niet gescheiden en dat is waarom we zo ontzettend makkelijk:
a) verzanden in details die afleiden van ons vermogen tot het omzetten van gesignaleerde overwegingen in uitdagingen én
b) ons in doodnormale participatie in open samenleving kwetsbaar maken voor substitutie van slachtofferrol, vals narratief en andere toepassingen.
Eigenlijk is dit een discussie die we eerst zouden moeten beginnen met wat oefeningen van lopen in de schoenen van een ander, hoe spiegelen werkt, omgang met informatie en validatie en dan pas het eigenlijke onderwerp.
Oprecht, ben voorzichtig met de deur die je met je bericht open doet. Er zit geen morele basis in die handeling, het lijkt enkel zo omdat in perceptie er een
aanname is t.a.v. moraliteit geassocieerd met overtuiging.
Daarmee is dergelijk fundament bloedlink.
Het is echt niet om een Godwin te maken, maar ons meest gekende historische voorbeeld van dat hellend vlak heeft precies dit soort verwarring als oorzaak. En ook daar was een focus op gebruik daarvan aanwezig - geschapen "probleem". Elk historisch voorbeeld van conflagratie geworteld in varianten van status quo segregatie zit in dat patroon. Het is een pijnlijk maar elke keer weer onvermijdelijk gevolg van genoemde aanname bij associatie. Tenzij we eindelijk eens de confrontatie met realiteit aangaan.
Niemand zegt dat overtuiging X of Y slecht is. Dat kan, hoeft niet. Daar zijn wegen voor om te testen, ja, objectief, validatie, meting.
De crux is dat overtuiging nog nooit een solide basis heeft gevormd voor constructieve ordening of kaders van gedrag. De regel is juist veel eerder dat het de hele andere kant uitschiet.
Nu zou het eenvoudiger zijn wanneer dat probleem over het hele spectrum aanwezig was, helaas is ook dat weer zo simpel niet. Ja, mensen zijn een apart beest, laten we het zo zeggen. Maar in wat we het "rechts / conservatieve" deel noemen (simplistisch, het is een algemeen geamalgameerde classificatie) zit dit probleem zo'n beetje ingebakken in de subculturen. Lang verhaal kort, cultuur-historisch internaliseren van autoritarisme in organisatie en gedachtegoed heeft tot gevolg dat men inherent kwetsbaar is voor creatief omgaan met zowel realiteit als perceptie als informatie.
Gaat absoluut wat ver voor dit topic, toch blijft deze drempel helaas altijd weer terugkomen. We zien het in de confessionele gevoeligheden, in de libertarische struikelblokken, de alt-rechts (wat gewoon conservatisme verder op eigen gedeelde lijn is) stuiptrekkingen en zo voorts. Daar zit een veel groter probleem dan vraagstukken of mevrouw X of Y wanneer wel of niet mag deelnemen aan wedstrijd zus of zo of de vraag of bedrijf A of B een, twee of drie toiletten moet hebben.
Want bij die geodemografie gaat het in onze historische ontwikkeling telkens weer fout. Niet elders, maar daar. Maar dat is dan ook waarom er zo hard geduwd wordt om af te leiden. Ja, maar, overtuiging. We mogen niks meer zeggen. Ja, maar, slachtoffer.
Misschien ben ik nu hard, misschien ook wat simpel. Maar als men nou eens op zou houden met zo te zagen over van alles en nog wat om maar af te leiden van eigen perikelen? Zou een hoop schelen. Stukje spiegelen: practice what is preached en zo.
Maar ja, in deze moiderne tijden zien we steeds meer wat achter de marketing zit. Rauwe zucht naar macht en vreten. Tot zover de overtuiging.
I don't wanna know cause it makes me question my world view so let's throw a temper tantrum. That's it. But it's okay because it's my conviction / belief / faith / whatever.
offtopic:
Als terzijde, mocht iemand struikelen over confrontatie met het probleem van conservatisme, gedachtegoed van autoritarisme en het reflexief creatief zijn met informatie en validatie, de afgelopen tien jaar is dat een behoorlijk breed veld van studie geworden. Wederom, na de Tweede Wereldoorlog was er ook zo'n opleving, we lijken toen echter weinig gedaan te hebben met de onderzoeksresultaten. Aangezien het gevoelig ligt is het waarschijnlijk meer te verhapstukken met een startpunt voor verkenning wat iets verder van huis ligt dan de eigen voortuin. Een startpunt waar analoge basis prima toetsbaar is aangezien het Nederlandse debat gewoon op het Amerikaanse volgt, net zoals het Nederlandse vrij klakkeloos Amerikaanse ordening verwerkt (enkel langzamer). Het is redelijk hapklaar, wie dieper wil kan prima de verwijzingen en bronnen volgen voor verder onderzoek, het ligt wel gevoelig, maar ja, de metingen liegen er niet om.
https://shorensteincenter...news-agenda-for-research/
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.