Brent schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:01:
[...]
Even buiten het feit dat Christenen de overheid maar wat graag inzetten voor hun zaak toen het ze uitkwam (middeleeuwen), iedereen heeft een rol de samenstelling van die overheid, dus er is fundamenteel een mogelijkheid dat er weleens dingen besloten worden die ik niks vind. Daar moet je je bij kunnen neerleggen, anders is kennelijk democratie niet jouw ding. Voor elk van de dingen die je noemt is een goede reden: met organen kun je mensen nu eenmaal redden, en met de wet zo vorm te geven maak je dat een stuk makkelijker.
Ook grappig, in essentie mag een Christen ook niet deelnemen aan democratie, daar een Christen de door God aangestelde regering moet volgen. En een democratische partij is een door den mensch verkozen.
Maar blijkbaar volg jij zijn/dat standpunt niet. Ik pak de quote er nogmaals bij, en ik focus enkel even op de punten die de discussie uit dit topic raken, en probeer het even vrij te vertalen.
"De overheid bemoeit zich met mijn organen als ik sterf. Via de fiscus regelt zij de verdeling van zorgtaken in mijn gezin. Zij vormt mijn kinderen via het onderwijs tot ‘normale’ burgers. Zij dwingt diversiteit af als mijn gedachten over de seksuele moraal te bekrompen zijn. Zij bevordert dat ik meer ga bewegen. Zij stimuleert gezond voedsel. Een sigaartje in een restaurant wordt bestraft. Wie te blank denkt, krijgt de NOS over zich heen. En als de levenslust verdampt, faciliteert de overheid mijn einde."
- Waarom ik als leraar/lerares verplicht kinderen op de basisschool te onderwijzen in deze materie? Ik wil kinderen dit niet meegeven van uit mijn overtuigingen.
of anders gesteld;
- Waarom wordt mijn kind (bij gebrek aan een beter woord) bloot gesteld aan deze materie, dit is niet hoe ik mijn kinderen vanuit mijn overtuigingen op wil voeden.
Hierop aansluitend is de onderwijsinspectie reeds langs geweest bij scholen,
rapport is hier te vinden.
Edit ik ben een clown: helemaal vergeten mijn punt te maken > Ik snap dat als jij je kinderen op wil voeden op een bepaalde wijze, dat wanneer de overheid zich met deze opvoeding gaat bemoeien er weerstand komt.
Dat was 2 seconden Googelen, werkt iets beter dan roepen dat Christenen in de middeleeuwen dingen gedaan hebben(iets met stigma). Oh en aangezien mensen hier zo een groot fan van Descartes zijn;
"Finally we ought to employ all the aids of understanding, imagination, sense and memory, first for the purpose of having a distinct intuition of simple propositions; partly also in order to compare the propositions."
begintmeta schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:08:
[...]
Een tweede punt is dan het communiceren van meningen. Ik zou zeggen dat een mening altijd een waarde heeft, als uiting van iemands visie op iets. Maar als je vervolgens wil dat anderen iets met die mening willen of kunnen doen, is het zinvol om iets over het totstandkomen van die visie te kunnen delen. Daarvoor is het uiteindelijk zoeken naar intersubjectieve common ground.
Intersubjectiviteit & common ground zijn dezelfde dingen, maar eens, intersubjectiviteit is een voorwaarde voor wederzijds en begrijpelijke communicatie.
[
Voor 3% gewijzigd door
Uzuhl op 30-06-2021 16:20
]