Het mag zeker en vast benoemd worden dat het politiek rechts is dat in dit soort debatten steeds makkelijke excuses als -vrouwenrechten, vrije meningsuiting, etc. gebruikt als vrijgeleide om te kunnen haten en het "wij tegen de rest" gevoel te kunnen versterken, onder het mom van de grote sterke verdedigers van 's vaderlands cultuur en traditie.
Het valt op dat het steeds weer aan rechterzijde is dat men dezelfde belachelijke dooddoeners en non-argumenten gebruikt;
- waar gaat de wereld naartoe, straks mogen we niks meer, en moeten we alles.
- het is een glijdende schaal, straks hebben zij het hier voor te zeggen
- hoe moeten we die mensen dan aanspreken, "het"?
- wat is het volgende, mogen we binnenkort geen blanke mannen meer zijn?
Wat is eigenlijk het probleem voor rechts? Dat ze minderheden het niet gunnen om erkend te worden? Bang?
Te stug om zich een mini mini klein béétje aan te passen in hun houding voor die f***ing 2 keer in hun leven dat ze een genderneutraal iemand zullen tegenkomen en zich mogelijks een beetje ongemakkelijk voelen?
Hebben ze het zo ontzettend moeilijk dat er nu openbare toiletten voorzien worden voor mensen die zich "niet conform" voelen? So what? Ga gewoon naar je eigen hokje waar je je veilig voelt.
En dat ze niet afkomen met cultuur en traditie, cultuur en traditie zijn een pàk flexibeler dan hun eigen stugge denkpatronen.
Maar je kan er niet mee argumenteren want na de dooddoeners die ik hier al opsomde komt geheid de ad-hominem beoordeling dat, als je voor iets van maatschappelijke vooruitgang bent (want ja, aandacht voor minderheden in een maatschappij is een teken van maatschappelijke progressie), je uiteraard een linkse terroristenknuffelaar moet zijn dat àlles goed vindt en blind is voor alle problemen, daarbovenop moet je je eigen land en cultuur wel haten, je haat zelfs blanken. (knap staaltje van projectie als je't mij vraagt, het spreekt boekdelen over hoe hun denkpatronen zijn)
Ik besef dat ik heel veralgemenend ben maar ik ga vaak in discussie met die mensen en je houdt het bijna niet voor mogelijk hoe vaak -en vooral hoe snel- dit soort achterlijke argumentatie naar de oppervlakte komt wanneer blijkt dat ze niks zinnigs te vertellen hebben simpelweg omdat voor de overgrote meerderheid van de gevallen geldt dat hun begrip en kennis over dingen die ze menen met hand en tand te moeten verdedigen, te oppervlakkig is..
En ja, er is weldegelijk nuance;
Ik kan persoonlijk wel een boompje afzagen over de compleet geforceerde "all-inclusivity" in alles wat met marketing te maken heeft omdat ze natuurlijk een extra doelgroep zien om uit te persen, en nog erger i.m.h.o.; de geforceerde 'all inclusivity' in cinema... waar het in enorm veel gevallen ongelooflijk opvallend is dat acteurs niet meer gecast worden omdat ze goeie acteurs zijn, maar omdat ze holebi, genderneutraal, en liefst nog gekleurd zijn.
Als ik naar iets kijk dan boeit de acteur z'n seksuele identiteit, kleur etc. me geen millimeter en ik erger me als het er vingerdik op ligt dat dat de énige reden was dat de persoon in kwestie gecast werd.
Het is uiteraard heel subjectief maar i.m.h.o. zijn er op deze manier al 'tig franchises naar de kl. geholpen.
Ik zou hier wel wat voorbeelden kunnen zetten maar da's een opstapje naar een off-topic discussie.
Komt erop neer: mensen als ik (linksprogressief) zijn weldegelijk in staat om te nuanceren en in te zien dat niet alles rozengeur en maneschijn is, op geen enkel gebied... ook niet op gebied van migratie bvb... maar er is een verschil tussen problemen erkennen en zelfs fouten in de eigen denkpatronen te (h)erkennen, of simpelweg het kind elke keer met het badwater wegspoelen omdat iets dat je niet of onvoldoende begrijpt, niet in je strak afgelijnde ideologie past en dat op de koop toe nog eens zwaar overdrijven als zou dat HET probleem van de wereld van vandaag zijn, en da's hoe rechts keer - op - keer omgaat met dit soort dingen, is het niet migratie, dan is het het erkennen van (andere) minderheden.
En al sinds de jaren '80 (en wellicht lang daarvoor) beweren ze dat minderheden het "straks voor het zeggen zullen hebben."
Dus ja, heel ongenuanceerd en simplistisch, maar dat blijkt helaas het toppunt van het rechtse argumentatievermogen te zijn, het tegendeel moeten ze me nog steeds bewijzen.