Lordy79 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:07:
[...]
Dat wil ik toch even nuanceren. Het is nog steeds niet geheel duidelijk wat de oorzaak van autisme is. Genetisch? Of problemen tijdens zwangerschap? Of daarna? Als het niet genetisch is kan het zijn dat de omstandigheden in de wereld ertoe leiden dat er meer autisme gevallen zijn. Andere voeding, meer luchtvervuiling, ouders die roken tijdens de zwangerschap, vul zelf maar iets in.
Je kunt niet zomaar zeggen dat het 100 jaar geleden net zo was als nu.
Autisme (ASS), ADD & ADHD, heel breed (vaak misbegrepen) spectrum met onderliggend gelijkaardige oorzaken maar met andere symptomen waar vervolgens het label op gekleefd word of combinatie labels hoewel die in de officiele medische literatuur (nog niet) bestaan. Het is volgens de huidige wetenschap voor 80% erfelijk bepaald.
Kort samengevat, als je een kind hebt met een van bovenstaande, dan komt het sowiezo meermaals voor al dan niet in lichtere/andere variant in de rest van de familie. Het is extreem zeldzaam dat enkel 1 persoon in een familie het heeft en indien dat effectief zo is, kan je beter een DNA test doen om te zien of de vader wel de biologische vader is.
De huidige wetenschap is ook duidelijk dat ADD zwaar ondergediagnosticeerd is en dat de ideeën die men 20 jaar terug erover had, met name dat ADHD het een zuiver kind aandoening was waar men wel uitgroeide, langs geen kanten klopt gezien er oa verschillen zijn in de hersenen die uiteraard niet verdwijnen.
Als je 100 jaar terug gaat dan was ADHD voor het eerst beschreven in de medische literatuur, ASS en ADD moesten nog beschreven worden. Gezien de erfelijkheid kan je met enige zekerheid stellen dat het toen wel degelijk aanwezig was in aanzienlijke getallen alsook zie je vandaag de dag dat naast het kind meer en meer naar de ouders word gekeken of daar al dan niet ook een behandeling nodig is. Immers hoewel je het vaak zo kan traceren via de ouders en grootouders met vaak heel duidelijke kenmerken zijn er in die generaties nauwelijks diagnoses gesteld, echter niet elke persoon heeft nood/baat aan behandeling.
Lordy79 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:53:
[...]
Wat betreft gescheiden toiletten: er zijn vrouwen die erg blij zijn met openbare vrouwentoiletten omdat ze zich daar veiliger voelen dan op een toilet waar iedereen wordt toegelaten. Ik heb daar wel begrip voor maar begrijp ook dat het voor mensen die van geslacht zijn veranderd naar vrouw het ook niet fijn is om naar een herentoilet te "moeten". En om nou overal 4 of meer toiletgroepen te maken is ook zo wat... Lastig lastig.
Dat iemand zich niet veilig voelt omdat men een bepaald geslacht heeft is voor mij een nog veel groter probleem dan de toilet discussie op zich, recht op leven, veiligheid & vrijheid valt immers onder de huidge rechten van de mens.
Echter stel ik mij wel de vraag waarom voelt een vrouw zich onveilig op een toilet waar iedereen word toegelaten? Is dat omdat we iedereen hebben opgevoed dat mannen per definitie daders zijn en vrouwen per definitie slachtoffer? Of omdat mannen daadwerkelijk geen manieren hebben en zo ja, hoe komt we de mannen zo opgevoed hebben?
Edmin schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:46:
[...]
Buiten het feit dat (ongewenste) zwangerschappen veel meer nuances kennen dan dit (falende anticonceptie, leugens over anticonceptie, verkrachting, etc.) geeft dit precies aan dat gelijkheid een veel lastiger begrip is dan zomaar stellen dat iedereen hetzelfde is, mag en kan. En dat is nu net de crux van de discussie. Het is makkelijk om alleen maar te stellen dat het je om gelijkheid te doen is als activist (en je zult veel stemmen mee krijgen), maar wat houdt dit exact in? Dat vrouwen lid mogen worden van de herensocieteit? Dat mannen mee mogen sporten in vrouwencompetities? Dat we elk onderscheid tussen sexen laten vallen? Ook als dat tot meer ongelijkheid leidt door bijvoorbeeld fouten in medicatie, niet passende veiligheidsmiddelen, etc.?
Het feit is dat er biologisch 2 geslachten zijn waar grofweg de fysiologische eigenschappen van mensen door worden veroorzaakt. Dat kun je niet platwalsen met hard roepen over radicale gelijkheid. En het past al helemaal niet om mensen die wel willen nadenken over gelijkheid, maar rekening willen houden met die nuances, uit te maken voor intolerant.
Mijn uitgangspositie is dat iedereen de vrijheid moet hebben om te doen/zijn/laten wat die persoon ook wilt en geen verplichtingen of beperkingen opgelegd krijgt vanwege een gender, huidskleur, sexuele voorkeur, religie of wat dan ook.
Sport is een klassieker waar men achterloopt op de maatschappij onder het motto, we moeten het eerlijk houden en gemengd sporten is niet eerlijk. Aziaten zijn per definitie benadeeld in basketbal terwijl zwarten per definitie bevooroordeeld zijn in basketbal (lichaamslengte is een sterk bepalende factor), als ik een eerlijke compititie wil, ga ik dan een aparte compititie opstarten voor beide groepen? En wat doe ik dan als iemand een ouder heeft uit elke groep?
Het lijkt mij veel logischer om hier te kijken wat exact voordeel oplevert, namelijk lichaamslengte, en daar de competitie in op te delen. Of je zegt free for all, de beste mogen winnen en je stelt de compititie open voor iedereen.
Het gaat er mij niet om dat vrouwen moeten meespelen op het WK voetbal, voor mijn part zitten ze allemaal thuis te breien, maar ze moeten wel de vrijheid hebben om dit zelf te beslissen.
Wat betreft fouten in medicatie, voor medicatie is het véél complexer, kinderen hebben grote verschillen tov volwassenen maar er zijn zoveel andere factoren die invloed hebben. Met de huidige Covid verhaal zie je dat ook in de praktijk, het ene vaccin voor ouderen, het andere voor jongeren, het andere voor ertussen en ga maar door wat ook meteen aangeeft dat de realiteit altijd véél genuanceerder is dan hokjes laat staan 2 hokjes.
Overigens weet ik niet waar ik een andere mening intolerant genoemd heb, jij mag perfect een andere mening hebben, zelfs een mening waar ik totaal niet achter sta, tolerant zijn draait net om tolereren waar je zelf niet mee akkoord gaat. Immers als je enkel tolereert waar je mee akkoord gaat is het geen tollerentie meer.
hoevenpe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:35:
[...]
Hier heb ik een sterke mening over: het is het lichaam van de vrouw waarin het kind groeit, abortus een ingrijpende medische handeling op haar lichaam. De man kan hoog en laag springen, uiteindelijk bepaald de vrouw of het leven in haar buik beëindigd wordt of niet.
Kort door de bocht: had je als man maar wat meer met je hoofd ipv met je scrotum moeten denken tijdens de conceptie.
Je haalt daar inderdaad een zeer goed argument aan omdat je daar inderdaad over een medische behandeling gaat.
Echter als ik samen met een partner beslis een kind te krijgen dan is dat een gezamelijke beslissing en een gezamelijke verantwoordelijkheid waar je niet zomaar van weg stapt. Laten we stellen dat ik mijn kind wil behouden maar de vrouw wilt het wegdoen en laten we stellen dat de conceptie bewust was.
De man had moeten nadenken, mogelijks, maar dat geld ook voor de vrouw. Dat 1 partner dan eenzijdig en zonder enige tegenspraak kan beslissen, voor mij voelt dat niet correct aan en het argument dat de man dan maar een dommerik is bevestigd enkel mijn onrechtvaardigheidsgevoel.
Maar hoe je dit etisch dan correct oplost, heb ik niet meteen een antwoord op, immers een vrouw verplichten om toch de zwangerschap door te zetten en daarmee haar lichaam te gebruiken voelt ook onrechtvaardig aan, echter in dit geval heeft ze wel bewust die bewust die beslissing genomen.
Overigens niet een probleem dat ik ooit zelf ga hebben