kromme schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:16:
Ik zie het heel simpel, je bent als man of vrouw geboren. Voele je je meer man of vrouw, dat kan. Doe er iets aan of gedraag je als man of vrouw. Val je je op hetzelfde geslacht, ook prima. Maar dT hele ik weet niet wat ik ben. Ik wil niks zijn, dat is dus onzin. Dan ben je gewoon waar je mee geboren bent. Hier komt natuurlijk de uitzondering voor de mensen met 2 geslachtsdelen. Maar om nu de maatschappij aan te passen ( kleding,wc's,etc) dat is onzin.
Het probleem zit hem niet in hoe je geboren bent, het probleem zit hem in je zin "gedraag je als man of vrouw"
Omdat jij toevallig met een bepaald geslacht geboren bent gaat de samenleving nu bepalen wat jij wel of niet mag of je in een bepaalde richting duwen. Zo mag een man geen rok dragen, toch niet hedendaags gezien historisch de rok eerst uitgevonden is en de broek pas later door de rok open te knippen en dicht te naaien. Of tenzij je in schotland woont, daar mag het dan weer wel, die regeltjes die we al dan niet onbewust opleggen zijn zeer cultuur en tijd afhankelijk.
Maar wat maakt het uit? Textiel is textiel, schoenen zijn schoenen, waarom bepalen we als samenleving dat is nu kleding voor vrouwen en dat is nu kleding voor mannen? Onderliggend maken die regeltjes totaal geen logica.
Het probleem is dat we een ieder zo een hele reeks gender regeltjes opleggen, omdat jij als man geboren bent moet je dit en moet je dat wat verweven zit in de volledige samenleving. Het gaat dus niet wat jij als individu voelt of wilt zijn, het gaat erom dat we als samenleving jou in een hokje duwen. Ik blijf hier even bij textiel als voorbeeld omdat het een simpel voorbeeld is maar je geeft het zelf aan, hoe je u zou moeten gedragen, dat bepaald de samenleving wel voor je door hoe je geboren bent.
Als we dit doen op basis van huisdkleur is dit not done, dat is racisme maar als we dit doen op basis van geslacht is dit plots ok, dat is wat hier in vraag gesteld geword, is het ok om iemand regeltjes op te leggen of in een bepaalde richting te duwen op basis van geslacht?
Ik ben absoluut geen voorstander om aan de samenleving te zeggen, je moet je zo en zo aanpassen, wel om het debat aan te gaan van hebben we hier geen probleem en zo ja, wat kunnen we hier aan doen? Immers ben ik overtuigd dat op die manier je tot duurzame verandering kan komen, het eisen of opleggen bereik je het omgekeerde mee.
Je hebt dan ook de discussie welke voornaamwoorden je zou moeten gebruiken, je kan vragen of ik voor jou iets anders wens te gebruiken maar je kan het niet afdwingen. Immers is het nog altijd mijn vrijheid om jou aan te spreken zoals ik wens het is echter ook jou vrijheid om vervolgens niet meer met mij te spreken als het jou niet aantstaat.
Echter onderliggend gaat het niet om welke woorden je gebruikt, het gaat erom dat het opleggen van regeltjes op basis van je geslacht zo diep verweven zit in onze samenleving dat het ingebakken zit in onze taal. Mijnheer en mevrouw zijn maar woorden echter in onze samenleving impliceren we daarmee meteen de ongelijkheid tussen vrouw en man aan. Mijnheer moet voor het inkomen van zijn gezin zorgen en mevrouw moet voor de kinderen zorgen, mijnheer verdient een zwaardere gevangenisstraf dan mevrouw, mijnheer mag niet slagen op mevrouw, etc.
De oorsprong van de woorden geven dit ook aan, mijnheer, mijn heer, my lord, het is het aanspreken van een meerdere. Mevrouw, me vrouw, my lady, het is bezittelijk, het is mijn vrouw, mijn bezit. Jij bent de man en zij is de vrouw, de man zijn is kracht, de vrouw is zwak.
Het huidige idee is dan als we nu eens zouden stoppen met continu iedereen in te delen in 2 hokjes in taal dat je daarmee ook de onderliggende opgelegde regels onderuithaalt. Als we niet meer spreken over vrouwen en mannen kleding, mag iemand die als man geboren is dan een rok dragen? Immers dan is een rok kleding die dient voor een persoon. Als we niet meer vragen ben jij man of vrouw, zouden we dan ook stoppen met mannen reclame op Tweakers want IT'ers zijn een man. Het is te zeggen, bij de pioneers die IT uitgevonden hebben ga je veel vrouwen vinden maar ergens onderweg hebben we als samenleving al dan niet onbewust ergens de regel uitgevonden & opgelegd dat je met een penis geboren moet zijn om aan IT te doen.
Dat wilt echter niet zeggen dat ik morgen een rok zou dragen, persoonlijk vind ik die dingen heel onhandig, zeker als er wat wind staat. Maar mocht ik morgen met een rok over straat willen lopen dan loop ik morgen met een rok over straat, dat is immers mijn vrijheid. Echter kan ik je uit persoonlijke ervaring zeggen dat ik instant scheef bekeken word als ik dat doe. Net zoals je scheef bekeken word als vrouw als je IT doet of we maken er een speciaal geval van, komt de IT afdeling trots vertellen dat ze een nieuwe vrouwelijke collega hebben alsof ze iets speciaal gedaan hebben.
Merk ook op dat er geen handboek bestaat over hoe we als samenleving er dan wel mee zouden kunnen omgaan of over hoe het ideaalbeeld dan wel zou kunnen of moeten zijn. En ook binnen een LGBTQ+ gemeenschap worden continu debatten gevoerd en zijn er uiteraard verschillende meningen. En vergis je niet, ook de LGBTQ+ gemeenschap kent racisme en discriminatie. Een simpel voorbeeld is dat je als vrouw niet binnen mocht op bepaalde feestjes of locaties omdat ze men only waren maar door daar net over in debat te gaan en jezelf in vraag te durven stellen is dat aan het veranderen. En in plaats van te spreken over een gay party word meer en meer openminded party gebruikt.