Dido schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 17:57:
Een aanspreekvorm wordt aangepast en "we" springen op de bres omdat het te ver gaat dat "we" ons zouden aanpassen - hoe weinig moeite dat ook kost.
Mijn moeder zamelde indertijd op school doppen in voor de nikkertjes in Afrika. Ik neem aan dat de meesten hier het niet heel gek vinden dat het over het algemeen niet langer als wenselijk word gezien om je in dergelijke bewoordingen uit te laten over onze Afrikaanse medemens.
Toch bedoelde niemand er toen iets verkeerds mee. In tegendeel, men wilde die arme nikkertjes juist graag helpen. Welk een baarlijke onzin dat het kwetsend zou zijn om die nikkers als nikker te benoemen, als men er waarlijk niets verkeerds mee in de zin heeft.
Dat waren de jaren vijftig. We zijn nu 70 jaar verder, maar nog maar weinig opgeschoten wat betreft aanpassings- en inlevingsvermogen, zo lijkt het. Iedereen die zich anders voelt moet volgens sommigen gewoon middels therapie "normaal" gemaakt worden, zo klinkt het zelfs. Ik verbaas me werkelijk over het immense gebrek aan historisch en sociaal besef dat door sommigen in deze, en dergelijke, discussie tentoongespreid wordt. En ja, die verbazing wordt over de jaren minder en wat rest is een direct gevolg van mijn optimistische, maar naieve, hoop in menselijk voortschrijdend inzicht.
Punt is dat het bar weinig zin heeft om een ander woord te bedenken. Denk aan het woord 'allochtoon' dat de TK niet meer wil gebruiken. Het is symptoombestrijding. Mensen die allochtonen niet mogen hebben geen hekel aan allochtonen omdat ze allochtonen genoemd worden, mensen hebben een hekel aan allochtonen omdat ze aantoonbaar vaker crimineel zijn en een andere cultuur hebben dan wij en omdat mensen van nature niet van andere culturen binnen hun eigen cultuur houden. Dit wordt van weer versterkt door het feit dat allochtonen vaker crimineel zijn dan autochtonen. Of je iemand nu 'nederlander met migratie-achtergrond' of 'allochtoon' noemt, als de groep die bedoeld wordt negatief bekend staat ( bij een bepaalde andere groep)dan maakt het geen ruk uit hoe je ze noemt.
Wat 'nikkers' betreft, wat is er mis mee? Het is een verbastering van negro, wat weer zwart betekent, en wat uiteraard hun huidskleur is. Waarom moeten we ons druk maken over het bij de naam noemen van groepen? Ik ga toch ook niet liggen gillen als ik een blanke man genoemd wordt?
Doe je nu niet exact hetzelfde als waarvan je mij beschuldigt? Ik heb geen reet te maken met redpill ( geen idee wat het is) gamergate ( niet van dichtbij gevolgd) of altright ( sterker nog, ik heb centrumlinks gestemd.) Het zijn makkelijke dooddoeners om je discussiepartner bij een afwijkende mening gelijk maar een altright of wat dan ook te noemen, maar het geeft alleen maar je eigen vooringenomenheid en bekrompenheid aan.
Zoals bv:
[...]
Is er ook maar ergens enige aanwijzing dat dit een positie is die wordt aangehangen door meer dan n=1?
Je hoeft niet ver te kijken. Doe eens een rondje youtube.
Op dit moment worden er echt heel wat meer transgenders vermoordt omdat ze transgender zijn dan dat er mannendodende feministen rondlopen.
Cijfers pls?
Dat extreem is totaal verzonnen - net als bv het idee dat er een gelijke mate aan linksextremisme en rechtsextremisme is... nee. Een van die groepen is behoorlijk groot en een van die groepen is vrijwel nonexistent.
Eh, okee. Hoe meet je dat en welke groep is de grootste?
(Oh, je hebt altijd wel een paar enkelingen in een uithoekje met een rare gedachte. Maar... we hebben 17 miljoen mensen in Nederland, 7 miljard mensen op de aarde, je hebt iets meer dan twee extremisten nodig voor je van een extremistische beweging kunt spreken.)
[...]
Ja, en het extra voordeel daarvan is dat je vooral zelf niets hoeft aan te passen. Dat is waarom dat zo'n aantrekkelijk perspectief is. Laat de ander maar moeite doen. En je kunt dan (voor extra bonuspunten) zelfs doen alsof je het 'goede' doel steunt terwijl je op hetzelfde moment negatief bent en een ander opzettelijk kwetst. (Je kunt iemand ook gedachteloos of ongemerkt kwetsen, maar op het moment dat je er de motivatie bij verzint dat het voor iemands eigen bestwil is, is het opzettelijk.)
Daarmee is de cognitieve dissonantie voor jezelf helemaal opgelost en heb je het vrije excuus om je zo lomp te gedragen als je zelf wilt.
Lol, je lult echt uit je nek hier. Aanpassen is prima, alleen moet het wel zo zijn dat de minderheid zich aanpast aan de meerderheid en niet andersom. Dat is hoe dat werkt: een natuurlijke vorm van democratie.
Maar goed, ik zie jou graag proberen om met alle gevoelens en ideeën van alles en iedereen rekening te houden. Je identiteit zal snel weg zijn en de frustratie zal snel toeslaan.
In dat woordje 'gevoelens' ligt overigens voor mij een belangrijk punt. Als jij daadwerkelijk op een wetenschappelijk onderbouwde manier kan aanwijzen dat jij bewust benadeeld wordt buiten al jouw eigen schuld om, prima. Dan doen we daar wat aan.
Als jij je echter beledigt
voelt of
voelt dat jij benadeeld wordt, kan je me de rug op. Kom maar met onweerlegbaar bewijs (cijfers, die voorkomen uit gedegen en onafhankelijk onderzoek) en we praten weer. Je gevoelens, daar ga ik geen rekening mee houden als ik daar geen zin in heb. Dan is het einde zoek. En in tegenstelling tot wat een paar al te sociale mensen geloven, er is geen wet, god of regel die mij verplicht om over jouw gevoelens na te denken of er rekening mee te houden. Het feit dat ik dat in grote mate wel doe is het gevolg van het feit dat ik een aardige kerel ben en het feit dat je in een maatschappij leeft en dat je niet erg ver zou komen als je dat niet deed.
Dat lijkt me
zeer sterk. Dan zou ruwweg iets minder dan 1/17 mensen zich geen man of vrouw voelen. Dat is zeer zeker niet wat ik ervaar, en ik ken toch echt genoeg mensen. Daarbij heeft die community natuurlijk ook baat erbij om zich groter voor te doen dan dat ze zijn. Die twee feiten gecombineerd maakt dat ik dat nummer niet zonder meer zal aannemen.
[
Voor 4% gewijzigd door
461943 op 29-07-2017 18:26
]