Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Proton_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:08:
@onetime dankjewel voor de inhoudelijke poging :)

Ik begrijp alleen niet waarom deze eigenschappen eerlijk zijn. Waarom is het eerlijk dat het tarief het hele jaar hetzelfde is? Ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat de waarde van een kWh niet altijd hetzelfde is.
Jij betaalt toch ook het hele jaar door hetzelfde tarief? Waarom zouden panelen bezitters dat dan niet mogen doen? Want als ik minder krijg voor m'n stroom omdat die op dat moment "in overvloed is" (wat ik durf te betwijfelen maar dat terzijde), dan wil ik op dat moment ook minder gaan betalen voor m'n stroom.
emnich schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:12:
Het voordeel van terugleveren is dat je mensen stimuleert om méér panelen te leggen dan ze strikt nodig hebben, dat je mensen blijft stimuleren om minder te verbruiken en dat je mensen blijft stimuleren om te verbruiken op de piekmomenten. In dat opzicht is een terugleververgoeding veel beter dan salderen.
Het grootste probleem van een subsidie is dat mensen nog eens een tweede en derde keer gaan nadenken voordat ze iets gaan leggen. "Ze kunnen nu wel zeggen dat ik die dingen binnen hun levensduur kan terugverdienen, maar wat als die subsidie pot leeg is?" Subsidies in Nederland hebben nu eenmaal de neiging op te zijn voordat hun doel bereikt is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Wailing_Banshee Dan gaat het er over hoe je het gaat implementeren. Daar is terecht kritiek op maar als je het normaal aanpakt is terugleveren mi beter dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

emnich schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:12:
Het voordeel van terugleveren is dat je mensen stimuleert om méér panelen te leggen dan ze strikt nodig hebben, dat je mensen blijft stimuleren om minder te verbruiken en dat je mensen blijft stimuleren om te verbruiken op de piekmomenten. In dat opzicht is een terugleververgoeding veel beter dan salderen.
Helemaal met je eens maar dan wel vastigheid naar de investeerder(ik dus) dat ik ook een x aantal jaren die vergoeding krijg en niet na x aantal jaren komen dat er teveel panelen zijn we gaan het weer veranderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

onetime schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:59:
Salderen is eerlijk omdat:
  • het niet uitmaakt wanneer je je stroom afneemt.
  • Gelijkmatig over het jaar.
  • Of alles met maximaal vermogen op een bepaald moment.
  • 3*25A*230V=17250W * 24h = 414kWh per dag !!!
  • Het is ook niet van invloed op het tarief.
  • Dat is het hele jaar gelijk.
  • De stroom die wordt teruggeleverd wordt elders inclusief alle belasting in rekening gebracht !!!
  • Over de netto-afgenomen stroom betaal je gewoon de volle belasting
  • Iedereen betaald het zelfde vastrecht voor de aansluiting, ongeacht gebruik
eventueel nog aan te vullen... weet zo snel de rest nog niet
Ik onder deze voorwaarde zonnepanelen heb geplaatst.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:28:
Ik wacht nog steeds op een uitleg waarom salderen rechtvaardig en eerlijk is.
Draai die vraag nou eens om.

Waarom denk jij dat het eerlijk is dat de zonnepanelen bezitters belasting gaan betalen over de door hen geleverde stroom.?.

Eerder zei je dat het nodig was om de energie transitie mede te financieren. (heb je gezegd, lees maar terug)

Zeg ik weer, Waarom moeten zonnepanelen bezitters dit ophoesten.?

Heb jij geschreven, om de klimaat doelstellingen te halen. (heb je gezegd lees maar terug)

Zeg ik weer, de klimaat hoax, opwarming aarde.?. Bewijs maar als dit zo zou zijn, dat dit veroorzaakt wordt door de mens en zo ja hoeveel is de mens daaraan debet is. Daarnaast ALS de klimaat verandering door de mens komt is het dan niet verantwoordelijker om de aanwas van de soort mens te stagneren cq minder voortplanten cq te beperken .?. Daarnaast is het niet doeltreffend dat als je het over het klimaat hebt om eerst de echte vervuilers aan te pakken.?. Luchtvaart is onbelast, de elektrische rijder blijkt grijze stroom te tanken, kortom genoeg om aan te pakken. Dan ga je toch niet de echte groene vink afschieten.?.

Resumé mee, Het klimaat vraagstuk is een cashcow geworden van regeringen en bedrijven, gewoooon een verdien model.

teken de petitie van Greenpeace zou ik zeggen, doe wat. En lees vooral eerlijk over vliegen.

EDIT en ik moet nog 6 jaar tegen de huidige saldering om mijn panelen die gekocht zijn 2011-12 terug te verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 26-11-2018 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

emnich schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:47:
@Wailing_Banshee Dan gaat het er over hoe je het gaat implementeren. Daar is terecht kritiek op maar als je het normaal aanpakt is terugleveren mi beter dan salderen.
Beter, nee. Wel eerlijker. Er zijn nu twee dingen die ik slecht vind bij die terugleversubsidie zoals hij vaagjes beschreven was:

subside = een absolute no-no. Onvoorspelbaar, kan op raken en daarmee in beginsel oneerlijk
ode = waarom zou ik ode betalen voor stroom die ik vraag, maar krijg ik hem niet voor stroom die ik duurzaam opwek?

Ik kan leven met een simpele berekening:
(x gebruik * prijs + belasting + ode) betalen
(y teruglevering * prijs + ode) krijgen.

Het enige verschil is dus puur die belasting die je betaalt over stroom die je van het net haalt. Want daar ging het toch om?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:06:
[...]

EDIT en ik moet nog 6 jaar tegen de huidige saldering om mijn panelen die gekocht zijn 2011-12 terug te verdienen.
Heb je ze dan inefficiënt liggen? Want ik heb panelen sinds 2012 en ik heb ze volgend jaar terug verdiend.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:07:
...…

Bij levering van stroom ontvang je zelfs een teruglevergoeding, bovenop de kale stroomprijs.
Niet, dat is niet waar. De stroom, meer geproduceerd dan afname is een afgesproken bedrag van je energie provider. Hier geen sprookjes vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb mijn post ondertussen nogal uitgebreid...
Proton_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:08:
@onetime dankjewel voor de inhoudelijke poging :)

Ik begrijp alleen niet waarom deze eigenschappen eerlijk zijn. Waarom is het eerlijk dat het tarief het hele jaar hetzelfde is? Ik denk dat we het wel eens kunnen zijn dat de waarde van een kWh niet altijd hetzelfde is.
Het zijn geen eigenschappen maar omstandigheden die het eerlijk maken.
En de waarde van een kWh is zeker niet altijd hetzelfde, die is overdag hoger dan 's nachts.

[ Voor 69% gewijzigd door onetime op 26-11-2018 10:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:29:
[...]

Heb je ze dan inefficiënt liggen? Want ik heb panelen sinds 2012 en ik heb ze volgend jaar terug verdiend.
Ik heb zogezegd teveel betaald (ruim 6000 inclusief veranderen groepenkast), maar ik gunde het hem zo (een opstarter van eigen bedrijf en ik ben zelf ook jong geweest, je kent het wel zeg maar). En heb nooit de BTW teruggevraagd. Kan ik doen maar wacht af, waarop ik wacht weet ik niet.

En inefficiënt, nee, ze leveren conform wat daarvoor staat.
Link naar PVOUTPUT

Ik heb nu een kleine 17.000 kWh x 0,20 cent zeg maar = 3400 euro
onetime schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
Ik heb mijn post ondertussen nogal uitgebreid...
@onetime de schade die zonnepaneel bezitters ondervinden door vervuiling op de panelen veroorzaakt door vliegtuigen en condens sporen van vliegtuigen waardoor de opbrengst daalt wordt ook niet gecompenseerd. Voor deze schade moeten zonnepanelen bezitters voor gecompenseerd worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Willie Wortel op 26-11-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
Zonnepanelenbezitters zijn de nieuwe rokers. Ze zullen en moeten meer belasting gaan betalen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Gezellig, we hebben bezoek van een troll

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:29:

Ja en?
in 2012 was de prijs al een stuk lager dan in 2011.
hier 18800 x 0,20 = 3760. nog 3430 te gaan.........

Hier ook geen btw teruggevraagd en zeker geen subsidie gevangen die anderen dus weer moeten ophoesten.
Ik heb het gedaan omdat het kon en er een leuk vooruitzicht was.
Niet om geld te gaan verdienen door zoveel mogelijk terug te graaien.
onetime schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:41:
waarde van een kWh is zeker niet altijd hetzelfde, die is overdag hoger dan 's nachts.
dat scheelt toch zeker 1 cent, dus een verschil van 2 tot 3 cent per nacht........

[ Voor 46% gewijzigd door Vuiltje op 26-11-2018 10:39 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Geef nou eerst eens antwoord ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

@Vuiltje , @Willie Wortel Klagen dat je nog terug moet verdienen, klagen over bedrijven die wel gebruik maken van de ruimte in de wet, maar ondertussen niet de moeite nemen om de btw terug te vragen? Heb je dan echt recht op spreken op die punten?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:46:
[...]

Geef nou eerst eens antwoord ;)
Dat heb ik toch al gedaan.

Als ik teveel lever aan het net, neemt mijn buurman dit direct af, die betaalt daar de belasting over, als ik mijn eigen opgewekte energie opneem hoef ik geen vergoeding voor het in bruikleen geven van mijn opgewekte groene energie. Het kost de staat dus niets, het kost jou @TvanW NIETS.

daarnaast zie ik ook af van mijn claim dat ik teveel betaal voor het net ten opzichte van niet bezitters van zonnepanelen omdat ik minder gebruik maak van het net.

Rekenen is weten:

Ik verbruik per jaar 3500 kWh, Ik wek 2700 kWh zelf op, Ik lever 800 terug.

2700opwek- 800teruglever = 1900 kWh wat ik verbruik aan elektra zonder dat ik het net belast wat ik anders wel had gedaan.!. Simpel hè, effe nadenken.
killercow schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:54:
@Vuiltje , @Willie Wortel Klagen dat je nog terug moet verdienen, klagen over bedrijven die wel gebruik maken van de ruimte in de wet, maar ondertussen niet de moeite nemen om de btw terug te vragen? Heb je dan echt recht op spreken op die punten?
Sinds wanneer is in gesprek gaan en constateren klagen. Kan ook mijn klep houden maar dan wordt het zo stil. 8)

En misschien zit er wel wat achter het BTW teruggeven, de EU vertrouw ik evenveel als mijn teenslippers. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Willie Wortel op 26-11-2018 13:50 . Reden: optel vout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:42:
[...]

Ik heb zogezegd teveel betaald (ruim 6000 inclusief veranderen groepenkast), maar ik gunde het hem zo (een opstarter van eigen bedrijf en ik ben zelf ook jong geweest, je kent het wel zeg maar). En heb nooit de BTW teruggevraagd. Kan ik doen maar wacht af, waarop ik wacht weet ik niet.
Dat jij dat een starter gunt, prima.
Dat jij geen gebruik maakt van de mogelijkheid om btw terug te vragen, ook prima.
[...]

maar dan niet klagen dat je nog 6 jaar moet salderen om je panelen terug te verdienen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:00:
[...]

Rekenen is weten: Maar weet wat je berekent!

2700opwek- 800teruglever = 1700 kWh wat ik verbruik aan elektra zonder dat ik het net belast wat ik anders wel had gedaan.!. Simpel hè, effe nadenken.
[...]
Te simpel! - En niet goed nagedacht, want je verbruik is voor een groot deel van de opwekking ontkoppelt.

Stel je verbruikt de 3500 kWh bijna alleen maar avonds als de zonnepanelen niets produceren en
je levert overdag terug als je bijna niets verbruikt.
Vraag: hoe ziet de effectieve netbelasting (en het vermogen!) op een gegeven moment uit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
dunklefaser schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:15:
[
Vraag: hoe ziet de effectieve netbelasting (en het vermogen!) op een gegeven moment uit?
Netbelasting heeft niets te maken met salderen of niet of met wel of geen subsidie!
Je betaalt per aansluiting een vast bedrag.
Dat doen ook de mensen met PV en onafhankelijk hoeveel er op hun dak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]

daarnaast zie ik ook af van mijn claim dat ik teveel betaal voor het net ten opzichte van niet bezitters van zonnepanelen omdat ik minder gebruik maak van het net.

Rekenen is weten:

2700opwek- 800teruglever = 1700 kWh wat ik verbruik aan elektra zonder dat ik het net belast wat ik anders wel had gedaan.!. Simpel hè, effe nadenken.
Mijn buurvrouw verbruikt ongeveer 750 kWh per jaar en betaald daarvoor net zoveel netwerkkosten als jij en de meeste andere verbruikers ;) tenzij je een zwaardere aansluiting hebt.

Over rekenen gesproken bij mij is (2700-800) 1900, simpel he ! als je er over nadenkt :+
[...]

En misschien zit er wel wat achter het BTW teruggeven, de EU vertrouw ik evenveel als mijn teenslippers. :)
Goed argument 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
[...]

Dat heb ik toch al gedaan.

Als ik teveel lever aan het net, neemt mijn buurman dit direct af, die betaalt daar de belasting over, als ik mijn eigen opgewekte energie opneem hoef ik geen vergoeding voor het in bruikleen geven van mijn opgewekte groene energie. Het kost de staat dus niets, het kost jou @TvanW NIETS.
Dat het voor jouw gevoel zo werkt, wil niet zeggen dat het feitelijk zo werkt. In Nederland hebben we afgesproken dat we in principe belasting betalen over energie die we opnemen en geen belasting hoeven betalen over energie die we (terug)leveren.

Salderen was eigenlijk de uitzondering op die regel. Je mocht wat je geleverd had verrekenen met wat je opgenomen had. Ongeacht op welk moment je terugleverde of verbruikte. Nu vervalt die uitzondering.

Als compensatie krijg voor iedere teruggeleverde kWh een vergoeding van je energieleverancier en een subsidie/vergoeding/toelage van de overheid.

Rekenen is weten:

Feitelijk onwaar.
  1. Je belast alleen het net niet als je je opwek meteen verbruikt. Bij terugleveren belast je het net ook. Teruglevering stopt zelfs als het net door terugleveren overbelast wordt.
  2. Jij betaalt evenveel vastrecht voor je 1x35 of 3x25 aansluiting als je buurman zonder PV panelen.
[...]

Sinds wanneer is in gesprek gaan en constateren klagen. Kan ook mijn klep houden maar dan wordt het zo stil. 8)

Misschien moet je je PV panelen onder een afdak leggen, dan kan de overheid ze ook niet zien op satelietfoto's zien.
Eerder zei je dat het nodig was om de energie transitie mede te financieren. (heb je gezegd, lees maar terug)

Heb jij geschreven, om de klimaat doelstellingen te halen. (heb je gezegd lees maar terug)
De zonnepanelenbezitters verliezen een stukje van het voordeel. Het is niet zo dat ze ineens meer moeten betalen, omdat ze zonnepanelen hebben.
Zeg ik weer, de klimaat hoax, opwarming aarde.?. Bewijs maar als dit zo zou zijn, dat dit veroorzaakt wordt door de mens en zo ja hoeveel is de mens daaraan debet is. Daarnaast ALS de klimaat verandering door de mens komt is het dan niet verantwoordelijker om de aanwas van de soort mens te stagneren cq minder voortplanten cq te beperken .?.
Je maakt jezelf niet geloofwaardiger door de consensus binnen de wetenschap te ontkennen.
Daarnaast is het niet doeltreffend dat als je het over het klimaat hebt om eerst de echte vervuilers aan te pakken.?. Luchtvaart is onbelast, de elektrische rijder blijkt grijze stroom te tanken, kortom genoeg om aan te pakken. Dan ga je toch niet de echte groene vink afschieten.?.
Iemand die geen problemen heeft met het afschaffen van de salderingsregeling kan gewoon voorstander zijn van het aanpakken van de luchtvaart.
Resumé mee, Het klimaat vraagstuk is een cashcow geworden van regeringen en bedrijven, gewoooon een verdien model.
Dat maak jij ervan. Ik zie het als een poging om klimaatdoelstellingen te halen.
teken de petitie van Greenpeace zou ik zeggen, doe wat. En lees vooral eerlijk over vliegen.

Die tvt is mede gebaseerd op het terugkrijgen van BTW. Dat je jouw installatie pas over 6 jaar terug hebt verdient, is het gevolg van jouw keuze om geen BTW terug te vragen. Het slaat als een tang op een varken om de overheid daar de schuld van te geven.

Heb de petitie meteen getekend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 26-11-2018 11:46 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:37:

Dat maak jij ervan. Ik zie het als een poging om klimaatdoelstellingen te halen.
Je vergeet te vermelden ‘over de rug van de burger’.

Terwijl er talloze andere manieren zijn om voor de overheid de ‘benodigde hoeveelheden geld’ binnen te slepen zonder de burger daar voortdurend de dupe van te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:45:
[...]

Terwijl er talloze andere manieren zijn om voor de overheid de ‘benodigde hoeveelheden geld’ binnen te slepen zonder de burger daar voortdurend de dupe van te laten zijn.
Ik ben van mening dat iedereen meer bij moet gaan dragen. De industrie, de luchtvaart, de burger. Zeker de industrie en de luchtvaart moeten een stuk harder aangepakt worden.

Tegelijkertijd vind ik ook dat belastinggeld zo effectief mogelijk uitgegeven moet worden. Als een euro subsidie bij een bedrijf 2* Wp oplevert en bij een particulier maar 1* Wp, dan begrijp ik waarom de overheid er voor kiest om de regelingen voor particulieren te versoberen.

*Aanname

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:45:
[...]

Het komt er natuurlijk altijd op neer dat de eindgebruiker, en dat is de burger, de rekening zal moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat is prima, maar dan moet de overheid er maar ook voor zorgen dat de €1 subsidie betaald wordt door de bedrijven en niet door de particulieren.

Nu betalen we €0,0132 per kWh aan ODE. Een grootverbruiker betaalt slechts €0,000192 per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:57:
[...]

Het komt er natuurlijk altijd op neer dat de eindgebruiker, en dat is de burger, de rekening zal moeten betalen.
Precies

Denk wel dat door het zwaarder belasten van de industrie en de luchtvaart, dat vervuilende producten relatief meer in prijs stijgen. Als consument hebben we dan de keuze om die vervuilende producten niet meer te kopen of er minder gebruik van te maken.

Belasting op kerosine --> duurdere vliegtickets
Hogere belasting voor grootverbruikers van electriciteit --> duurder product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:06:
[...]

Precies

Denk wel dat door het zwaarder belasten van de industrie en de luchtvaart, dat vervuilende producten relatief meer in prijs stijgen. Als consument hebben we dan de keuze om die vervuilende producten niet meer te kopen of er minder gebruik van te maken.

Belasting op kerosine --> duurdere vliegtickets
Hogere belasting voor grootverbruikers van electriciteit --> duurder product.
Helemaal mee eens....de overheid kan hiermee "sturen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:01:
Dat is prima, maar dan moet de overheid er maar ook voor zorgen dat de €1 subsidie betaald wordt door de bedrijven en niet door de particulieren.

Nu betalen we €0,0132 per kWh aan ODE. Een grootverbruiker betaalt slechts €0,000192 per kWh.
Mag ik concluderen dat je eigenlijk niet zo heel veel problemen hebt met het afschaffen van de salderingsregeling, als de grootverbruikers meer ODE zouden betalen?

Dan kunnen we elkaar de hand schudden :)

Door de ODE voor grootverbruikers (flink) te verhogen, komt er heel veel geld vrij voor verduurzaming. Dan kan de terugleververgoeding misschien ook wel omhoog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Behalve dat je het net wel gebruikt om die kwh's naar de buurman te brengen als jij ze eventjes niet nodig had, en vice versa.

Dus, omdat jij spoken ziet met betrekking tot de EU, is het niet terugvragen van btw logisch?
Neem je ook geen geld aan voor statiegeldflesjes? (je weet nooit wat er nog meer achter zit!!!11oneone), of van je baas/pensioenfonds? (voor je het weet ben je medeplichtig ergens aan, brr moet er niet aan denken)

In gesprek gaan is prima, maar dan graag met argumenten die stand houden, of eigenlijk, laten we beginnen met argumenten.

De btw teruggifte is om de volgende reden: De overheid heeft ruimte gezien in de wetgeving om mensen die een *investering* doen om energie te *produceren* voor eigen gebruik danwel verkoop aan derden te zien als (kleine) ondernemer. Gezien je dus investeert om te kunnen produceren mag je de btw over die investering terugvorderen. Dat je daarna via een 2e regel direct weer ondernemer af bent omdat je simpelweg niet voldoende btw zou moeten gaan betalen over je verkochte opbrengst maakt dat je deze af te dragen btw kwijtgescholden krijgt. Als je ondernemer bent en panelen aanschaft gaat dit niet op, want dan mag je logischerwijs de btw over de geproduceerde opbrengst wel afdragen samen met de btw over eventuele ander inkomsten die je gemaakt hebt.

Hoe je de EU hier bij haalt is een raadsel overigens. Is natuurlijk *vet* hip in verjaardagsfeestjes in bepaalde minder ingelezen kringen. Beetje oeverloos klagen over de overheid en de EU.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:53:
[...]

Ik ben van mening dat iedereen meer bij moet gaan dragen.
Nee, geen goed idee. Bijdragen waaraan.? Wil de overheid geld dan eerst de vervuiler aanpakken, de vervuiler betaalt, toch..... veel rijden = veel betalen = rekening rijden, vliegen = extreem vervuilen = belasting betalen, moet ik ook voor mijn boodschappen in de winkel. Electrische auto, indirecte vervuiler ook gewoon belasting laten betalen. Niet de groene vink afschieten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
killercow schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:11:

De btw teruggifte is om de volgende reden: De overheid heeft ruimte gezien in de wetgeving

Hoe je de EU hier bij haalt is een raadsel overigens. Is natuurlijk *vet* hip in verjaardagsfeestjes in bepaalde minder ingelezen kringen. Beetje oeverloos klagen over de overheid en de EU.
Wel even de feiten kennen is ook *vet* hip !. De overheid heeft niets gezien, de EU heeft opgelegd !. Na een Europees arrest.

Door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 20 juni 2013 is het mogelijk voor particulieren om de betaalde BTW bij de aanschaf en installatie van zonnepanelen vanaf 20 juni 2013 terug te vragen van de Belastingdienst. Door een uitspraak van de Hoge Raad van 15 december 2017 is het nu zelfs mogelijk de BTW van zonnepanelen onbeperkt met terugwerkende kracht terug te vragen, niet alleen de BTW van zonnepanelen over 2013 en 2012, maar ook nog van nog oudere jaren, zoals 2011 en 2010 of nog ouder. Over de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017 blijft teruggave van de BTW van zonnepanelen dus mogelijk. Ook voor 2018 blijft het terugvragen van BTW zonnepanelen mogelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Willie Wortel op 26-11-2018 14:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

killercow schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:11:
[...]

Behalve dat je het net wel gebruikt om die kwh's naar de buurman te brengen als jij ze eventjes niet nodig had, en vice versa.

[...]

Dus, omdat jij spoken ziet met betrekking tot de EU, is het niet terugvragen van btw logisch?
Neem je ook geen geld aan voor statiegeldflesjes? (je weet nooit wat er nog meer achter zit!!!11oneone), of van je baas/pensioenfonds? (voor je het weet ben je medeplichtig ergens aan, brr moet er niet aan denken)

In gesprek gaan is prima, maar dan graag met argumenten die stand houden, of eigenlijk, laten we beginnen met argumenten.

De btw teruggifte is om de volgende reden: De overheid heeft ruimte gezien in de wetgeving om mensen die een *investering* doen om energie te *produceren* voor eigen gebruik danwel verkoop aan derden te zien als (kleine) ondernemer. Gezien je dus investeert om te kunnen produceren mag je de btw over die investering terugvorderen. Dat je daarna via een 2e regel direct weer ondernemer af bent omdat je simpelweg niet voldoende btw zou moeten gaan betalen over je verkochte opbrengst maakt dat je deze af te dragen btw kwijtgescholden krijgt. Als je ondernemer bent en panelen aanschaft gaat dit niet op, want dan mag je logischerwijs de btw over de geproduceerde opbrengst wel afdragen samen met de btw over eventuele ander inkomsten die je gemaakt hebt.

De BTW teruggave is er niet gekomen omdat de overheid hier ruimte voor zag maar omdat er iemand in de EU een proces daarover heeft gewonnen, en dus moet NL wel in de pas lopen van de EU of ze willen of niet.

Edit @Willie Wortel was me net voor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:59:
[...]

Wel even de feiten kennen is ook *vet* hip !. De overheid heeft niets gezien, de EU heeft opgelegd !. Na een Europees arrest.

Door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 20 juni 2013 is het mogelijk voor particulieren om de betaalde BTW bij de aanschaf en installatie van zonnepanelen vanaf 20 juni 2013 terug te vragen van de Belastingdienst. Door een uitspraak van de Hoge Raad van 15 december 2017 is het nu zelfs mogelijk de BTW van zonnepanelen onbeperkt met terugwerkende kracht terug te vragen, niet alleen de BTW van zonnepanelen over 2013 en 2012, maar ook nog van nog oudere jaren, zoals 2011 en 2010 of nog ouder. Over de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017 blijft teruggave van de BTW van zonnepanelen dus mogelijk. Ook voor 2018 blijft het terugvragen van BTW zonnepanelen mogelijk.
Top, en I stand corrected. Maar hoe dat jouw houding tegenover het terugvragen zou moeten verklaren is me nog steeds een raadsel.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

killercow schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:12:
[...]

Top, en I stand corrected. Maar hoe dat jouw houding tegenover het terugvragen zou moeten verklaren is me nog steeds een raadsel.
Simpel, hopen dat de overheid niet weet wanneer je panelen hebt gelegd en je dadelijk zo lang mogelijk de volle terugleversubsidie kunt ontvangen. Als je nu BTW terug vraagt staat ook vast hoelang je ze al hebt.
Dit is allemaal een vermoeden van mij.
Het enige wat mensen rustig maakt is duidelijkheid, laat dat nu net in NL steeds minder worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
En nu graag in normaal Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:52:
[...]

Nee, geen goed idee. Bijdragen waaraan.?
Energietransitie
Wil de overheid geld dan eerst de vervuiler aanpakken, de vervuiler betaalt, toch..... veel rijden = veel betalen = rekening rijden
Eensch
vliegen = extreem vervuilen = belasting betalen, moet ik ook voor mijn boodschappen in de winkel.
Eensch
Electrische auto, indirecte vervuiler ook gewoon belasting laten betalen.
Dat zal echt wel weer gaan gebeuren, op het moment dat het gewenste doelen zijn bereikt.

Minder uitstoot in de steden, kleiner aandeel fossiele energie.
Niet de groene vink afschieten 8)
De groene vink blijft gewoon vliegen, het duurt alleen wat langer voordat hij op zijn bestemming aankomt.

------------------------------------------
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:34:
[...]

Simpel, hopen dat de overheid niet weet wanneer je panelen hebt gelegd en je dadelijk zo lang mogelijk de volle terugleversubsidie kunt ontvangen. Als je nu BTW terug vraagt staat ook vast hoelang je ze al hebt.
Het enige wat mensen rustig maakt is duidelijkheid, laat dat nu net in NL steeds minder worden 8)
Satellietfoto's? De overheid heeft geen BTW teruggaaf nodig om dat te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:11
Ze willen vanaf 2021 het salderen aan banden leggen. Is de kans ook groot dat die 11 cent per kwh bovenop het salderen eraf gaat? Wij hebben namelijk 3400wp op het dak en wil nog 2700wp bijleggen op de garage puur voor die 11cent per kwh. Maar wij verbruiken nu maar zo'n 2000kwh per jaar. Omvormer heeft overcapaciteit en nog een extra ingang, dus dat kan wel. Ik zie het dan ook als een soort investering ipv de rente op de spaarrekening.

[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 26-11-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:54:
Ze willen vanaf 2021 het salderen aan banden leggen. Is de kans ook groot dat die 11 cent per kwh bovenop het salderen eraf gaat? Wij hebben namelijk 3400wp op het dak en wil nog 2700wp bijleggen op de garage puur voor die 11cent per kwh. Maar wij verbruiken nu maar zo'n 2000kwh per jaar. Omvormer heeft overcapaciteit en nog een extra ingang, dus dat kan wel. Ik zie het dan ook als een soort investering ipv de rente op de spaarrekening.
11ct bovenop het salderen?

Die terugleververgoeding wordt alleen bepaald door de energie leverancier. De overheid heeft alleen aangegeven dat deze redelijk moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Wailing_Banshee schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:19:
[...]

11ct bovenop het salderen?

Die terugleververgoeding wordt alleen bepaald door de energie leverancier. De overheid heeft alleen aangegeven dat deze redelijk moet zijn.
Voor de stroom die ik meer opwek dan ik gebruik (op jaarbasis) krijg ik een vergoeding van 11ct bij Powerpeers (en nog tot 3000kwh, 4cent erbovenop) Dus eigenlijk 15cent. Maar mijn vraag gaat over die 11ct per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Rekening rijden -> de vervuiler betaald? Echt niet. En ook iedereen in de gaten houden. Doe maar niet.

De vervuiler betaald; wegenbelasting in de benzine, diesel en lpg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:27:
[...]

Voor de stroom die ik meer opwek dan ik gebruik (op jaarbasis) krijg ik een vergoeding van 11ct bij Powerpeers (en nog tot 3000kwh, 4cent erbovenop) Dus eigenlijk 15cent. Maar mijn vraag gaat over die 11ct per kwh.
Daarvan heeft de overheid alleen gezegd dat die redelijk moet zijn. Blijkbaar vindt Powerpeers dat 11/14ct redelijk is.

En ik denk niet dat de overheid die eis van redelijkheid zou laten vallen, want dat zou echt alleen maar het tegenovergestelde opleveren van wat ze willen. En deze regeling kost ze geen geld (ook niet door gemiste inkomsten), dus waarom zouden ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:54:
Koffiedikkijken. Maar omdat sommige leveranciers vrijwillig 11 cent geven voor teruggeleverde stroom zou het best eens kunnen zijn dat je in de nieuwe situatie 20 cent moet betalen voor elke kWh die je afneemt een 11 cent terug krijgt voor elke kWh die je teruglevert.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Maasluip schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:31:
[...]

Koffiedikkijken. Maar omdat sommige leveranciers vrijwillig 11 cent geven voor teruggeleverde stroom zou het best eens kunnen zijn dat je in de nieuwe situatie 20 cent moet betalen voor elke kWh die je afneemt een 11 cent terug krijgt voor elke kWh die je teruglevert.
Ja precies, dat zou heel goed kunnen. Maar dan kan ik die 2750wp nu prima erbij leggen, als dat die 11cent per kwh blijft opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:34:
[...]

Droom maar verder, van die panelen zijn allang opnamen gemaakt :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:09:
[...]

Mag ik concluderen dat je eigenlijk niet zo heel veel problemen hebt met het afschaffen van de salderingsregeling, als de grootverbruikers meer ODE zouden betalen?

Dan kunnen we elkaar de hand schudden :)

Door de ODE voor grootverbruikers (flink) te verhogen, komt er heel veel geld vrij voor verduurzaming. Dan kan de terugleververgoeding misschien ook wel omhoog ;)
Ik heb zeker wel problemen met het afschaffen van de salderingsregeling. Het kost mij namelijk geld, terwijl anderen er financieel beter van worden en ik naar mijn ‘investering’ kan fluiten.

Als je de ODE voor grootverbruikers verhoogt, dan hoef je de particulier niet voor die paar broodkruimels lastig te vallen.

Zelfs één van de grote energiemaatschappijen geeft al aan dat de salderingsregeling prima is ten op zichte van het alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Vuiltje schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:40:
[...]

En nu graag in normaal Nederlands.
Dat kan niet het belangrijkste probleem zijn geweest in mijn reactie, of had je geen inhoudelijke reactie verder?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vuiltje schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:22:
[...]

Netbelasting heeft niets te maken met salderen of niet of met wel of geen subsidie!
Je betaalt per aansluiting een vast bedrag.
Dat doen ook de mensen met PV en onafhankelijk hoeveel er op hun dak ligt.
De poster @Willie Wortel heeft het wel over de belasting (en niet die van de fiscus) maar van het net (c.q. de infrastructuur van het stroomnet). - Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:36:
[...]

Droom maar verder, van die panelen zijn allang opnamen gemaakt :O
Staat op die foto ook de datum van leggen en het aantal wp? :O
Ik zeg toch ook een vermoeden van mij waarom iemand dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:17
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:13:
[...]

Kan ook bij de netbeheerder en energieleveranciers opgevraagd worden. Misschien geen details over Wp's maar uiteraard heel eenvoudig of je een eigen energiebron hebt of niet. Plotselinge daling van verbruik, terugleveren zijn natuurlijk mooie smoking guns (rokende vuurwapens, voor Vuiltje).
Als de belastingdienst het nodig heeft wordt het ook wel in de wet verankerd.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:13:
[...]

Ga er maar vanuit dat het zeker tot op een jaar nauwkeurig bepaald kan worden. Wp zal een grovere schatting zijn (die je indien nodig mag corrigeren met bewijs).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Wiley99 schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:17:
[...]

Kan ook bij de netbeheerder en energieleveranciers opgevraagd worden. Misschien geen details over Wp's maar uiteraard heel eenvoudig of je een eigen energiebron hebt of niet. Plotselinge daling van verbruik, terugleveren zijn natuurlijk mooie smoking guns (rokende vuurwapens, voor Vuiltje).
Als de belastingdienst het nodig heeft wordt het ook wel in de wet verankerd.
Gewoon nieuwsgierig:

Hoe kan de netbeheerder/energieleverancier weten of je zonnepanelen hebt als je een Ferrarismeter hebt? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:05

BlueTooth76

Let the sun shine!

GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:35:
[...]

Gewoon nieuwsgierig:

Hoe kan de netbeheerder/energieleverancier weten of je zonnepanelen hebt als je een Ferrarismeter hebt? >:)
Bijvoorbeeld als je eindstand lager is dan je beginstand :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:28:
[...]

Ga er maar vanuit dat het zeker tot op een jaar nauwkeurig bepaald kan worden. Wp zal een grovere schatting zijn (die je indien nodig mag corrigeren met bewijs).
Laat dat nou net het probleem zijn, er van uit gaan dat de overheid nauwkeurig is ;)
We kunnen hier lullen wat we willen en allemaal hebben we gelijk. Zolang er niks concreets bekend is over een nieuwe regeling blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
klump4u schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:08:
[...]

Laat dat nou net het probleem zijn, er van uit gaan dat de overheid nauwkeurig is ;)
We kunnen hier lullen wat we willen en allemaal hebben we gelijk. Zolang er niks concreets bekend is over een nieuwe regeling blijft het gissen.
Het ging erover dat bepaalde mensen hun PV installatie verborgen wilden houden voor de fiscus. Niet over hoe de regeling eruit gaat zien. Naar dat laatste ben ik ondertussen ook erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Joris748 schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:11:
[...]

Het ging erover dat bepaalde mensen hun PV installatie verborgen wilden houden voor de fiscus. Niet over hoe de regeling eruit gaat zien. Naar dat laatste ben ik ondertussen ook erg benieuwd.
Daar gaf ik in mijn eerste zin ook antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]
Gewoon nieuwsgierig:

Foto's zat....Google earth....gemeente voor ozb...etc..
Maar je valt vanzelf door de mand als je meter vervangen wordt door een digitaal exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
[...]

Gewoon nieuwsgierig:

Zei ik dat niet? Plotselinge daling van het energiegebruik. Als je een beetje serieuze opwek t.o.v. je verbruik hebt, is dat goed te zien. Gaat niet om details en precieze getallen maar om gerede vermoedens om eens langs te komen of om informatie te vragen.

Anno 2018 is weinig op een legale manier verborgen te houden als het ook maar een beetje met de buitenwereld te maken heeft.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:05:
[...]

Foto's zat....Google earth....gemeente voor ozb...etc..
DenHaag is nog niet eens in staat om een boerka verbod te handhaven in de plaatselijke tram. 8) Laat staan dat ambtenaren luchtfoto's gaan bestuderen nog los van het feit naar de juridische haalbaarheid daarvan.

Laat je dus niet gek maken, daarnaast kan 1 woning meerdere sets hebben gekocht op verschillende datums. (zoals ik) en wat dacht je van (micro) windmolens, die leveren ook terug.?.

Een extra set op een slechte plek tov de zon en toch vol terug krijgen want je andere systeem levert wel volaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Zo'n hekel aan mensen die alles erbij weten te halen waarom iets wat hun niet goed uitkomt fout is, maar ondertussen met schijnargumenten alles goed praten dat zij tussen de regels door buiten de wet houden of door de mazen laten glippen. Brrr...

Laten we nou gewoon eens een redelijk gesprek hebben over hoe we allemaal investeren in een betere wereld in plaats van in een betere ikke. Iedereen in dit forum had de knaken voor zonnepanelen dus hoeft ook niet op een houtje te bijten. Volgens mij hebben de meesten toch ook wel aan milieuvriendelijke opwekking van hun energiebehoefte gedacht, terwijl ze de opbrengsten berekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:42:
[...]

DenHaag is nog niet eens in staat om een boerka verbod te handhaven in de plaatselijke tram. 8) Laat staan dat ambtenaren luchtfoto's gaan bestuderen nog los van het feit naar de juridische haalbaarheid daarvan.

Laat je dus niet gek maken, daarnaast kan 1 woning meerdere sets hebben gekocht op verschillende datums. (zoals ik) en wat dacht je van (micro) windmolens, die leveren ook terug.?.

Een extra set op een slechte plek tov de zon en toch vol terug krijgen want je andere systeem levert wel volaan.
Bij het vervangen van je oude meter door een digitale meter val je vanzelf door de mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Toch vreemd dat er Tweakers zijn die graag meer belasting willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:07:
Toch vreemd dat er Tweakers zijn die graag meer belasting willen betalen.
Nee hoor, ik betaal juist graag veeeeeeel meer belasting dan heb ik namelijk ook veeeel meer verdiend. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 15:57
Wiley99 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:59:
Zo'n hekel aan mensen die alles erbij weten te halen waarom iets wat hun niet goed uitkomt fout is, maar ondertussen met schijnargumenten alles goed praten dat zij tussen de regels door buiten de wet houden of door de mazen laten glippen. Brrr...

Laten we nou gewoon eens een redelijk gesprek hebben over hoe we allemaal investeren in een betere wereld in plaats van in een betere ikke. Iedereen in dit forum had de knaken voor zonnepanelen dus hoeft ook niet op een houtje te bijten. Volgens mij hebben de meesten toch ook wel aan milieuvriendelijke opwekking van hun energiebehoefte gedacht, terwijl ze de opbrengsten berekenden.
Ik ga over 2 weken verhuizen naar een huis met schuur die een dak heeft op het zuiden en ruimte voor 16 panelen en natuurlijk wil ik ook een betere wereld maar mijn investering in zonnepanelen doe ik vooral voor mezelf.
Omdat ik een beetje over heb na de verkoop van mijn oude huis wil ik dus investeren in zonnepanelen om het over een aantal jaren iets makkelijker te hebben.
En idd hoef ik niet op een houtje te bijten maar als simpele productiemedewerker in een fabriek heb ik echt niet veel over hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:10:
[...]

Nee hoor, ik betaal juist graag veeeeeeel meer belasting dan heb ik namelijk ook veeeel meer verdiend. >:)
Ken je feiten, dit gezegde is niet juist. Als voorbeeld je spaargeld waar een fictief rendement voor wordt berekend om een zijstraat te noemen. Je betaalt over je spaargeld dus veel meer dan dat het opbrengt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Wiley99 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:34:
[...]

Zei ik dat niet? Plotselinge daling van het energiegebruik. Als je een beetje serieuze opwek t.o.v. je verbruik hebt, is dat goed te zien. Gaat niet om details en precieze getallen maar om gerede vermoedens om eens langs te komen of om informatie te vragen.

Anno 2018 is weinig op een legale manier verborgen te houden als het ook maar een beetje met de buitenwereld te maken heeft.
Ik hoop echt dat je snapt dat dat helemaal niet te controleren valt... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:14:
[...]

Ken je feiten, dit gezegde is niet juist. Als voorbeeld je spaargeld waar een fictief rendement voor wordt berekend om een zijstraat te noemen. Je betaalt over je spaargeld dus veel meer dan dat het opbrengt. 8)
Die ken ik.
Ik heb geen spaargeld, ik beleg en betaal graag het fictief rendement voor sparen en beleggen >:)
Ik zou er overigens geen moeite mee hebben om over het werkelijk rendement belasting te betalen als een negatief rendement dan tot teruggaaf leid. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Draai die vraag nou eens om.
Waarom denk jij dat het eerlijk is dat de zonnepanelen bezitters belasting gaan betalen over de door hen geleverde stroom.?.
Dit is de reden dat het geen zin heeft de vraag om te draaien: deze gedachtesprongen kan ik gewoon niet volgen :). De vraagstelling doet aannames die ik niet onderschrijf.
[... iets incoherents over gokken met onze planeet, grotere vervuilers, 'hunnie eerst', het laten uitsterven van het menselijk ras etc ...]
Ik ben voorstander om alle beschikbare opties te gebruiken om onze leefomgeving te beschermen, laat ik het daarbij laten.

Het is interessant om te bedenken hoe, gegeven een overheid die geld nodig heeft, die overheid daar op een goede manier aan kan komen, maar dit topic is daar wellicht niet de juiste plek voor.

@Wailing_Banshee Eens dat een vast teruglevertarief erg wenselijk is (misschien zelfs een vereiste voor succes in verband met de voorspelbaarheid van de investering?).
Ik bedoelde dat ik het vreemd vind om een zomer lang X terug te leveren, een winter X af te nemen en dan te verwachten dat niemand kosten gemaakt heeft en dat het dus eerlijk (voor alle partijen) is om op €0 uit te komen.

Ik zie niet de eerlijkheid in een teruglevertarief dat een vast verband heeft met het afnametarief of zelfs exact hetzelfde moet zijn, zoals nu. Aangezien een noodzakelijke spelers van betaald mogen worden uit verbruik, volgt hieruit dat afname iets duurder mag zijn dan opwek.
Ook zie niet de eerlijkheid dat dit tarief opeens verandert als een arbitraire kWh-grens overschreden is (namelijk het verbruik op dezelfde aansluiting). Dit voelt voor mij als een straf op bezuinigen en/of overproductie, twee dingen die wenselijk zijn.

Ik zie de voordelen van salderen echt wel, maar ik zou het niet het predicaat 'de eerlijke optie' geven.
Een terugleververgoeding heeft de potentie beter/eerlijker te zijn.
Of dit ook gaat lukken... ik ben een optimist en houd mijn hart vast :)

Qua eerlijkheid van het veranderen van de spelregels tijdens het spel... dit hangt al jaren in de lucht.
Zie bijvoorbeeld Dreamvoid in "De Duurzame Kroeg deel 2" , ruim vier jaar geleden. Het scenario dat Dreamvoid daar schetst is ongeveer exact uitgekomen.
Of Proton_ in "Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt" uit april 2014.
Boosheid over misleiding mag wat mij betreft naar de PV-sector gericht worden die hier weinig aandacht aan gegeven heeft bij offertes.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:22:
[...]

Die data is gewoon beschikbaar bij de netwerkbeheerders en is het dus simpel jaren vergelijken.
De belastingdienst mocht van de rechter de gegevens van een museumkaart ook inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:22:
[...]

Gast, je zit op een Tweakers forum... Alles is te controleren, de vraag is niet òf maar wanneer.
Zoals @TvanW al zegt, ook nog erg ongetweakt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
TvanW schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:58:
[...]

Die data is gewoon beschikbaar bij de netwerkbeheerders en is het dus simpel jaren vergelijken.
De belastingdienst mocht van de rechter de gegevens van een museumkaart ook inzien.
Ja, precies.. Want als je een lage stroomverbruik hebt, heb je per definitie zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:20:
[...]
Ja, precies.. Want als je een lage stroomverbruik hebt, heb je per definitie zonnepanelen.
Je denkt dat ze uit een ei komen :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:44:

Ik zie niet de eerlijkheid in een teruglevertarief .....
….

Ik zie de voordelen van salderen echt wel, maar ik zou het niet het predicaat 'de eerlijke optie' geven.
….

Een terugleververgoeding heeft de potentie beter/eerlijker te zijn.
...

Qua eerlijkheid van het veranderen van de spelregels tijdens het spel... dit hangt al jaren in de lucht.
….
Je hebt het maar over "eerlijkheid",.... Gaan we het nu over "eerlijkheid" hebben van belasting heffen bij de overheid. :) Hebbie effe... 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:28:
[...]

Je hebt het maar over "eerlijkheid",.... Gaan we het nu over "eerlijkheid" hebben van belasting heffen bij de overheid. :) Hebbie effe... 8)
Ja, het is duidelijk: de overheid zijn dieven en doen niks goed... volgens jou.
Ga eens in het buitenland kijken. Ik schrok me rot toen ik in Rio de Janeiro de gordijnen van mijn hotel open deed om daar een hoop mensen ol straat te zien liggen: dat was hun "hotel" voor die nacht. Ik woonde in een voorstadje van Phoenix, Arizona. In die stad waren er 30.000 daklozen, op een bevolking van 2 miljoen. In Laos wil je niet in het ziekenhuis belanden, in Cuba zitten er gaten in wegen waar je een buffel verstoppertje in kan laten spelen. In het deel van Maleisië waar ik was hadden ze maar liefst 2 uur stroom per dag, douchewater was regenwater. In China zag ik mensen langs de straat liggen met aandoeningen waardoor ik eigenlijk niet eens in dezelfde stad als die mensen wilde zijn!

Maar jij zit op je bank, met je goed gevulde koelkast in je knus verwarmde huis lekker te klagen over hoe slecht het hier wel niet is. Klagen over de EU, terwijl die het mogelijk hebben gemaakt om de BTW terug te krijgen over je investering in je zonnepanelen? Oh, wacht...
Hou toch op joh: zoals ik al eerder zei: ja, er kunnen dingen beter, moeten op een aantal punten zelfs beter. Maar hou alsjeblieft op met die ongeloofwaardige klaagzang over hoe slecht de (Nederlandse) overheid wel niet is.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Pietervs schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:37:
[...]

Ga eens in het buitenland kijken. Ik schrok me rot toen ik in Rio de Janeiro de gordijnen van mijn hotel open deed om daar een hoop mensen ol straat te zien liggen: dat was hun "hotel" voor die nacht. Ik woonde in een voorstadje van Phoenix, Arizona. In die stad waren er 30.000 daklozen, op een bevolking van 2 miljoen. In Laos wil je niet in het ziekenhuis belanden, in Cuba zitten er gaten in wegen waar je een buffel verstoppertje in kan laten spelen. In het deel van Maleisië waar ik was hadden ze maar liefst 2 uur stroom per dag, douchewater was regenwater. In China zag ik mensen langs de straat liggen met aandoeningen waardoor ik eigenlijk niet eens in dezelfde stad als die mensen wilde zijn!

Maar jij zit op je bank, met je goed gevulde koelkast in je knus verwarmde huis lekker te klagen over hoe slecht het hier wel niet is. Klagen over de EU, terwijl die het mogelijk hebben gemaakt om de BTW terug te krijgen over je investering in je zonnepanelen? Oh, wacht...
Hou toch op joh: zoals ik al eerder zei: ja, er kunnen dingen beter, moeten op een aantal punten zelfs beter. Maar hou alsjeblieft op met die ongeloofwaardige klaagzang over hoe slecht de (Nederlandse) overheid wel niet is.
Goh, leuk dat je in al die landen bent geweest. Beroepsmatig of vakantie? Wel lekker duurzaam al dat gereis, of was je met de fiets?

In Nederland ben je momenteel beter af dan de landen die je net opnoemt. Maar steeds meer mensen in Nederland leven langdurig onder de armoede grens en dat zie ik niet beter worden met deze overheid. En dat in één van de rijkste landen ter wereld.
Dat de staat zich steeds onbetrouwbaarder gaat gedragen helpt niet echt aan een positief beeld.

En als die staat eerst de burger laat denken dat salderen tot 2023 blijft en dan plotseling dit wil aanpassen (met een proefballonnetje) door een bureaucratisch onzalig plan, dan ben je flink teleurgesteld. En dat heeft helemaal niks te maken met derde wereld landen die je net opnoemde.
Oké, een raakvlak zou kunnen zijn dat de overheden in de genoemde landen ook niet echt betrouwbaar genoemd kunnen worden.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:40
Er zijn altijd voorbeelden te vinden van mensen die het (nog) slechter hebben, dat kan je niet als argument gebruiken.

Maar ja, Nederland staat wel op de een na laatste plaats in EU qua percentage hernieuwbare energie, dus een beetje meer motivatie voor het promoten van hernieuwbare energie zou op zijn plaats zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
drielp schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 00:54:
[...]

Goh, leuk dat je in al die landen bent geweest. Beroepsmatig of vakantie? Wel lekker duurzaam al dat gereis, of was je met de fiets?

In Nederland ben je momenteel beter af dan de landen die je net opnoemt. Maar steeds meer mensen in Nederland leven langdurig onder de armoede grens en dat zie ik niet beter worden met deze overheid. En dat in één van de rijkste landen ter wereld.
Dat de staat zich steeds onbetrouwbaarder gaat gedragen helpt niet echt aan een positief beeld.

En als die staat eerst de burger laat denken dat salderen tot 2023 blijft en dan plotseling dit wil aanpassen (met een proefballonnetje) door een bureaucratisch onzalig plan, dan ben je flink teleurgesteld. En dat heeft helemaal niks te maken met derde wereld landen die je net opnoemde.
Oké, een raakvlak zou kunnen zijn dat de overheden in de genoemde landen ook niet echt betrouwbaar genoemd kunnen worden.....
Komop zeg, waar hebben we het over? Hoeveel ga je er per jaar op achteruit als salderen afgeschaft wordt? Laat dat maximaal 150 euro zijn.

Om het in perspectief te plaatsen: het bedrag dat @Willie Wortel laat liggen door geen btw terug te vragen is een veelvoud daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 27-11-2018 06:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Proton_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:44:
@Wailing_Banshee Eens dat een vast teruglevertarief erg wenselijk is (misschien zelfs een vereiste voor succes in verband met de voorspelbaarheid van de investering?).
Ik bedoelde dat ik het vreemd vind om een zomer lang X terug te leveren, een winter X af te nemen en dan te verwachten dat niemand kosten gemaakt heeft en dat het dus eerlijk (voor alle partijen) is om op €0 uit te komen.
Ik ga er niet van uit dat iemand geen kosten heeft gemaakt. Ik betaal namelijk nog steeds netbeheer kosten en leveringskosten. De stroom die ik lever op een bepaald moment, verkopen de leveranciers voor mij, waarmee ik een potje opbouw. Op de momenten dat ik niet genoeg zelf maak, haal ik weer uit dat potje. De enige die door salderen "geraakt" wordt, is de overheid. Omdat ik door salderen minder belasting betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
Joris748 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 06:46:
[...]

Komop zeg, waar hebben we het over? Hoeveel ga je er per jaar op achteruit als salderen afgeschaft wordt? Laat dat maximaal 150 euro zijn.

Om het in perspectief te plaatsen: het bedrag dat @Willie Wortel laat liggen door geen btw terug te vragen is een veelvoud daarvan.
Praat je nu voor jezelf met je 5 paneeltjes of wat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Joris748 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 06:46:
[...]

Als je net een all-electric huis hebt gekocht/gehuurt dan is dat echt wel meer dan max 150 euro.
Of weet jij de leveringsvergoeding die Wiebes wil gaan betalen al?

De nieuwe regeling gaat veel geld kosten. De administratie aanpassingen bij de energiebedrijven zijn niet gratis en worden doorberend aan de burger. Hetzelfde geldt voor de ambtenaren op het RVO.
En ga ik er nog vanuit dat het foutloos zal gaan. ...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
il-Principe schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 01:02:
Er zijn altijd voorbeelden te vinden van mensen die het (nog) slechter hebben, dat kan je niet als argument gebruiken.

Maar ja, Nederland staat wel op de een na laatste plaats in EU qua percentage hernieuwbare energie, dus een beetje meer motivatie voor het promoten van hernieuwbare energie zou op zijn plaats zijn.
Dat promoten doe je niet door de belasting op groene energie te verhogen,....toch.
En dat is het stoppen van de saldering, verhogen van belasting. Je gaat namelijk belasting betalen over je eigen opgewekte stroom. Dat de opname van stroom uitgesteld is (later pas opgewekte stroom weer gebruikt)maakt hierin niets uit. Gewoooooon de groene vink afschieten hè.
Pietervs schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:37:
[...]

….
Pieter, niet alles is zoals je denkt, ook in deze sla je de plank volledig mis maar dan ook helemaal mis. 8)
Ga je schamen in de hoek.

[resumé]
heb lang in Frankrijk gewoond en gewerkt. Heb al vele vrijwilligers projecten gedaan in den vreemde (bouwen van..) soms met geld uit eigen zak (echt waar). Laat 3 kinderen in den vreemde studeren op mijn vrouw en mijns kosten. Help alhier daar waar ik kan. En vele Tweakers die mij langer volgen weet dat ik vuilniszak willy (schoonmaak van natuur) ben en alles op de fiets doe...…. Dus als we het over sociaal en milieu hebben...…
[/resumé]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08
Wiley99 schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:59:

Het draait allemaal om keuzes. In plaats van zonnepanelen op mijn dak te leggen had ik ook op vakantie kunnen gaan naar Rio de Janeiro, Maleisië of China. Maar nee, ik heb ervoor gekozen om zonnepanelen te leggen van mijn spaargeld om duurzame energie op te wekken en zo wat goeds te doen voor het milieu. Mag ik die investing dan ook terugverdienen? Voor je beeldvorming, ik ben nog nooit buiten Europa geweest en heb slechts één keer gevlogen en dat was een korte vlucht naar London.

Anders gezegd, schijnbaar is de belastingstroom richting overheid belangrijker dan het opwekken van duurzame energie. En ja, ik besef me verdomd goed dat er (véél) belastinggeld binnen moet komen om alle overheidsuitgaven te bekostigen, maar het is de vraag of je wat extra geld bij de mensen moet gaan halen welke hun poten uitsteken om iets goeds te doen voor het milieu.

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 27-11-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:13:
[...]

[resumé]
heb lang in Frankrijk gewoond en gewerkt. Heb al vele vrijwilligers projecten gedaan in den vreemde (bouwen van..) soms met geld uit eigen zak (echt waar). Laat 3 kinderen in den vreemde studeren op mijn vrouw en mijns kosten. Help alhier daar waar ik kan. En vele Tweakers die mij langer volgen weet dat ik vuilniszak willy (schoonmaak van natuur) ben en alles op de fiets doe...…. Dus als we het over sociaal en milieu hebben...…
[/resumé]
We gaan een standbeeld voor je oprichten :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
[...]

(St)(D)omme opmerking, misschien is hij wel ontwikkelingsmedewerker, arts of iets dergelijks. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
TvanW schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:21:
[...]

Is misschien wat overdreven maar je kunt wel een voorbeeld aan hem nemen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:46:
[...]

Is misschien wat overdreven maar je kunt wel een voorbeeld aan hem nemen...
Of hij aan mij....je weet niet wat voor goeds ik allemaal doe O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
TvanW schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:48:
[...]

Of hij aan mij....je weet niet wat voor goeds ik allemaal doe O-)
Ik denk dat niemand dat wil weten, dus is het een zinloze opmerking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 11:43
@GioStyle

In Utrecht wordt er d.m.v. luchtfoto's en algoritmes al bekeken hoeveel procent van de daken zonnepanelen hebben en of deze daken van huurwoningen, koopwoningen of bedrijven zijn. Dit gebeurd om te kijken of de doelstelling van 10% van de daken zonnepanelen bevatten wordt gehaald voor 2020. Hierbij kunnen ook de mooie zwarte zonnepanelen herkend worden in veel gevallen.

Hieruit concludeer ik dat het binnenkort niet mogelijk is om zonnepanelen te verbergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rodebest schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:11:
@GioStyle

In Utrecht wordt er d.m.v. luchtfoto's en algoritmes al bekeken hoeveel procent van de daken zonnepanelen hebben en of deze daken van huurwoningen, koopwoningen of bedrijven zijn. Dit gebeurd om te kijken of de doelstelling van 10% van de daken zonnepanelen bevatten wordt gehaald voor 2020. Hierbij kunnen ook de mooie zwarte zonnepanelen herkend worden in veel gevallen.

Hieruit concludeer ik dat het binnenkort niet mogelijk is om zonnepanelen te verbergen.
Op zich vind ik het wel een goed initiatief. Nu krijgt iedereen reclame folders van zonnepanelen, terwijl het mogelijk helemaal niet relevant is. Als er eens een echte inventarisatie gemaakt worden, kun je heel gericht mensen aanschrijven: wist u dat uw dak uitermate geschikt is voor zonnepanelen? En dan met name richting bedrijven en verhuurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
rodebest schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:11:
@GioStyle

Dus als ik afspreek met mijn buur dat we zijn dak gebruiken voor zonnepanelen en mijn dak voor l/l units voor warmtepompen, dan heb ik officieel geen zonnepanelen volgens jouw ‘onderzoek’. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

https://nos.nl/artikel/22...ers-leven-in-armoede.html
Onderbuikgevoel is zelden realiteit.

Nieuw beleid maken is altijd breken met bestaand beleid. Dat is niet onbetrouwbaar, dat is gewoon een gegeven in een land met wisselend bestuur door democratie. En in een dictatuur overigens nog veel erger en onvoorspelbaarder.
Dat salderen ooit ging verdwijnen is al heel lang duidelijk. De timing en vorm van de nieuwe regeling is nog niet duidelijk. Tot dat concreet is, zie ik totaal niet in wat er te klagen valt. Het heeft er alle schijn van dat als de saldering vervangen wordt, de vervangende terugleversubsidie initieel bijna net zo gunstig wordt als salderen en dan langzaam wordt afgebouwd. Het heeft er ook alle schijn van dat het ze niet gaat lukken een nieuwe regeling binnen een paar jaar in werking te hebben. Maar pas als de concrete regeling op tafel ligt, kunnen we er echt een oordeel over geven.

En ja, ook voor mij zal dat ongetwijfeld negatieve impact hebben op de terugverdientijd van mijn paneeltjes, die er net een jaar liggen en in suboptimale omstandigheden dus toch al met een lange terugverdientijd. Voor mij geen reden om spijt te hebben of te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:20:
[...]

Dus als ik afspreek met mijn buur dat we zijn dak gebruiken voor zonnepanelen en mijn dak voor l/l units voor warmtepompen, dan heb ik officieel geen zonnepanelen volgens jouw ‘onderzoek’. 8)
En als de gemeente dan in dit fictieve toekomstscenario bij je buren langs komt om te checken of er wel een digitale meter hangt die geschikt is voor de terugleversubsidie, dan zal die buur heus wel zeggen dat het gedeelde panelen zijn. Dus ik snap niet wat je punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Lapa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:25:
[...]

En als de gemeente dan in dit fictieve toekomstscenario bij je buren langs komt om te checken of er wel een digitale meter hangt die geschikt is voor de terugleversubsidie, dan zal die buur heus wel zeggen dat het gedeelde panelen zijn. Dus ik snap niet wat je punt is.
Mijn punt is dat een luchtfotootje helemaal geen fluit zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 11:43
GioStyle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:20:
[...]

Als we toch hypothetisch bezig zijn is: https://www.hetkanwel.net...estroom-op-andermans-dak/

Dus als de gegevens van het plotselinge verlaging van jouw (gas)verbruik kruisen met de gegevens van de zonnepanelen bij de buurman dan zit je nu opeens met een juridisch probleem. Daarnaast zijn de zonnepanelen opeens eigendom van de buren omdat ze op zijn dak liggen. (aangezien een contract weer officieel is wat je dus niet wilt hebben)

Het punt blijft. Momenteel kan je het ontduiken. Maar dit gaat heel moeilijk worden in te toekomst (3-10 jaar).
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:20:
[...]

Als er eens een echte inventarisatie gemaakt worden, kun je heel gericht mensen aanschrijven:
Het is inderdaad de bedoeling dat de geschikte daken bekeken worden en dat bedrijven aangesproken worden en gewezen worden op de aanwezige SDE+ subsidie en dat het zich terug kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:27:
[...]

Natuurlijk wel. Het initiële doel van de gemeente Utrecht is de groei van het aantal panelen in kaart brengen. Hierdoor krijgen ze een beeld in welke wijken de stimuleringsmaatregelen effect lijken te hebben en of de doelstellingen gehaald worden.
Mochten ze later deze data ook voor andere doelen gebruiken, ten goede of ten kwade, dan betekent het dus dat ze actie ondernemen op het vermoeden van zonnepanelen. Zodra ze die actie ondernemen wordt snel genoeg duidelijk van wie welke panelen zijn, omdat mensen ze dat dan gewoon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:27:
[...]
Droom verder :z of had ik dat al gezegd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
TvanW schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:35:
[...]

Droom verder :z of had ik dat al gezegd :?
Nee hoor, ik doe mijn best om zo min mogelijk uitgeknepen te worden door de overheid. En ik kan je vertellen, het lukt aardig. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
De ervaring leert dat de afhandeltermijn van het gehele BTW traject normaliter ongeveer 4-5 maanden bedraagt. De Belastingdienst heeft momenteel echter grote achterstanden, waardoor wij geen enkele termijn kunnen noemen waarin e.e.a. is geregeld. Die informatie krijgen wij ook niet van de Belastingdienst.

Afwachten dus......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Vuiltje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:15:
De ervaring leert dat de afhandeltermijn van het gehele BTW traject normaliter ongeveer 4-5 maanden bedraagt. De Belastingdienst heeft momenteel echter grote achterstanden, waardoor wij geen enkele termijn kunnen noemen waarin e.e.a. is geregeld. Die informatie krijgen wij ook niet van de Belastingdienst.

Afwachten dus......
Bij mij was het een dikke 2 maanden, half april 2018 geplaatst, vlak erna verstuurd, 6 juli money in the bank (geld op de bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TvanW schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:21:
[...]

Maar dan wel met lampje erbij 8)

Ik wist dat zoiets ging komen maar wilde in mijn post het punt maken dat gedachte en werkelijkheid vaak verschilt.

offtopic:
Zo ook deze:
[quote]Lapa schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:21:

https://nos.nl/artikel/22...ers-leven-in-armoede.html
Onderbuikgevoel is zelden realiteit.

stukje uit het verslag:
Die afname is te verklaren door onder meer de verbetering van de economie na 2013, zegt het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Ook houdt het SCP NU rekening met vermogens, schulden, huurtoeslag en de uitgaven voor gezondheidszorg en kinderopvang.

Met andere woorden, de verbetering van de economie is een veronderstelling (want wat is de invloed op de telling daarin tov de doelgroep) en de telling zelf is anders uitgevoerd. Makkelijk scoren voor de overheid.
En dan lees je iets verder: Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde vorige week dat het aantal huishoudens met een laag inkomen is gestegen.

Idem inflatie, gooi maandelijks in het mandje wat je uitkomt (+ factor hoe zwaar wordt het meegeteld) om de inflatie cijfers laag te houden, scheelt rentelast en hoogte gekoppelde uitkeringen. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 27-11-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:45:
[...]
Nee hoor, ik doe mijn best om zo min mogelijk uitgeknepen te worden door de overheid. En ik kan je vertellen, het lukt aardig. :D
Vertel :)
Pagina: 1 ... 33 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.