Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-04 17:16
drielp schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:19:
[...]

De reclame van die vent met een draaimolen erbij halen is erg flauw. Ik snap wel dat het overdreven is, maar het wordt toch maar weer even aangestipt.
hij is ook flauw, maar soms is het wel de waarheid, hoe dom het ook is.
Ik zet ook wel eens een elektrisch kacheltje aan. Voornamelijk als we in de winter een paar dagen weg zijn. De enkele 10-tallen kWh die dit ding gebruikt is beter dan een WP aanschaffen. Maar dat mag dus blijkbaar niet.
kijk jij wekt stroom op en saldeert die (soms) , wat jij verder doet met die stroom dat is totaal aan jouw.
daar heeft niemand verder een fuck mee te maken. ;)
maar dat betekend niet dat iemand daar gewoon weg een mening over mag hebben.
dus: elektrische kachel met een cop van 1, nop kan het niet slim noemen en die mening mag ook iedereen hebben. ;)
En dat het salderen de overheid geld kost is ook niet helemaal waar. Het uitgespaarde geld gaat gewoon ergens anders aan op. De staat krijgt haar deel echt wel. Daarom snap ik het hele probleem niet.
uiteindelijk heb je 2 zekerheden in het leven: de dood en de belasting >:)
(ook weet je nog zeker dat de belasting nog 1x langs komt als je dood bent, maar daar heb je zelf niet zoveel last van.)
backupdevice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:20:
[...]
Wat maakt het uit dat het geld kost? Wij zitten allemaal in een energie transitie en de huidige manier helpt gewoon.
3 dingen:

1.
we kunnen veel geld uitgeven (minder binnen krijgen in dit geval, afhankelijk van welke kant je kijkt.) aan salderen van PV.
maar dat geld kunnen we ook uit geven aan een windmolen park.
en ja, een windmolen is een heel stuk effectiever. (zeker als hij groot is, en helemaal in een groot park)
als we dan ook nog eens deze:
https://www.belastingdien...elling_van_kolenbelasting
die eens zouden afschaffen, dan kunnen windmolens zonder subsidie met gemak concurreren met kolenstroom.
(ja wij in Nederland subsidiëren nog steeds kolenstroom 8)7 )

dus nu heeft salderen met PV de gehele EB + ODE + vaste elektra prijs + BTW ongeveer 0,23€/kWh.
en windmolens kunnen al werken met een +/- 0,07€/kWh.

(wel bij vermelden dat het heel erg moeilijk is om een windmolen geplaatst te krijgen in nederland.
wat ik ook wel begrijp, wil er ook geen in mijn tuin.
en dat maakt windmolens nog erg duur op het moment op sommige locaties.
reken je dat niet mee, dan is het verhaal heel anders.)

2.
salderen heeft ook nadelen.
nu legt iedereen nog ongeveer wat ze nodig hebben, waarom zou je meer kWh opwekken als je gebruikt.
alles wat je meer produceert levert niet genoeg op. (behalve voor sommige tweakers, hulde aan die jongens die dat doen, maar de massa doet dit niet ;) )
liefst zou ik gewoon een FIT willen zien.
(en die mag dan gerust een paar centen lager zijn als waarvoor je het koopt.)
dan kunnen mensen met een groot dak (denk aan boerenschuren) gewoon een paar centen bij verdienen.

3.
elke keer als ik de kWh prijs zag dalen, dan zag ik ook de kostprijs van de Wp dalen.
dus de verwachting dat bij lagere opbrengst de kost prijs gaat dalen is geen vreemde.
ben wel benieuwd of de markt dit nu nog een keer kan, de toekomst zal het leren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 21-12-2018 12:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-04 18:31
backupdevice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:48:
[...]

Kan niet voor iemand anders spreken maar voor mij is het net alsof ik met Wiebes in discussie ben .
En dat verklaart alles? Dat Marokkanen / moslims zich persoonlijk aangevallen voelen door Wilders kan ik me nog ergens indenken, maar je als PV eigenaar aangevallen voelen door Wiebes? Het kan blijkbaar, maar je persoonlijk aangevallen voelen gaat echt wel een stap verder dan je irriteren aan beleid. Die irritatie heb ik ook. Maar voornamelijk over de onduidelijkheid. Niet dat salderen op zich wordt afgeschaft. Maar men moet het echt wel heel bont maken (e.g., antisemitisme) wil ik me persoonlijk aangevallen voelen.

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 21-12-2018 12:57 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 17:36

backupdevice

Boeh!

CurlyMo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:53:
[...]

En dat verklaart alles? Dat Marokkanen / moslims zich aangevallen voelen kan ik me nog ergens indenken, maar je als PV eigenaar aangevallen voelen door Wiebes? Het kan blijkbaar, maar je persoonlijk aangevallen voelen gaat echt wel een stap verder dan je irriteren aan beleid. Die irritatie heb ik ook. Maar voornamelijk over de onduidelijkheid. Niet dat salderen op zich wordt afgeschaft.
Jij vraagt " waarom" , ik geef mijn mening. En je vergist dat ik mij persoonlijk aangevallen voel. Ik zeg alleen dat als ik met jou in discussie ga , wij zover uit elkaar liggen dat ik het gevoel heb met Wiebes te spreken.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
backupdevice schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:57:
[...]
En je vergist dat ik mij persoonlijk aangevallen voel.
Daarmee doelde ik niet op jou, want zo ervaar ik je reacties ook niet. Ik doelde op @drielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-04 12:36
Zie dit: https://solarmagazine.nl/...9bf328-9f1cae42e3-8740393

Niet heel veel nieuws op zich

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Jawel, na 2030 krijg je waarschijnlijk niks meer voor je terug geleverde stroom.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:26
klump4u schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:45:
[...]

Jawel, na 2030 krijg je waarschijnlijk niks meer voor je terug geleverde stroom.
Het is al eerder genoemed dat de terugleververgoeding (het deel dat de overheid bijlegt) teruggeschroefd zou worden, naarmate een PV-installatie goedkoper wordt. Nu wordt dus aangegeven dat dat naar verwachting in 2030 helemaal afgebouwd is.

Er wordt niets gezegd over wat de energiemaatschappijen geven voor je teruggeleverde stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 21-12-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:48:
[...]

Het is al eerder genoemed dat de terugleververgoeding (het deel dat de overheid bijlegt) teruggeschroefd zou worden, naarmate een PV-installatie goedkoper wordt. Nu wordt dus aangegeven dat dat naar verwachting in 2030 helemaal afgebouwd is.

Er wordt niets gezegd over wat de energiemaatschappijen geven voor je teruggeleverde stroom.
Klopt maar als je een beetje logisch na denkt kun je je indenken dat geen enkele energiemaatschappij je zo maar meer gaat betalen dan de kale prijs die zij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
klump4u schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 19:58:
[...]

Klopt maar als je een beetje logisch na denkt kun je je indenken dat geen enkele energiemaatschappij je zo maar meer gaat betalen dan de kale prijs die zij betalen.
Inderdaad, meer verwacht ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-04 12:36
Accu techniek zal tegen die tijd wel veel betaalbaar zijn.
Zag al ergens dat $100 per kWh opslag al 2019 bereikt wordt, en over 2 a 3 jjaar $50
Dat waren welliswaar prijzen voor auto accus, maar als in 2023 het dan voor <$50 per kWh kan, dan zou het stuk bms, behuizing, omzetters en wat dan ook wat er nu bij zit met de prijzen die blijkbaar $200 of meer nu zijn per kWh.

Update:
Die prijzen komen uit de fully charged nieuws show.

13 kWh tesla power accu is €7000 (komt nog wat hardware en manuren bij)
Als daar dan 13 x €500 = €6500 voor de accu onderdelen in zit is er niet veel over voor de behuizing, etc.
En Musk gaf aan voor $100 per kWh accu prijzen te halen in 2018. Dan is €7000 way overprices als accupakket maar $1300 is wat erin zit.

Heb ooit wat prijzen gekregen:
LG RESU-3.3 2.9 kWh € 2521,43
LG RESU-6.5 5.9 kWh € 3803,28
LG RESU-10 8.8 kWh € 5016,94

[ Voor 45% gewijzigd door jacovn op 21-12-2018 21:50 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dat zou mooi zijn. Op dit moment zijn de accu's nog meer dan 500 EUR/kWh. Een Tesla Powerwall van 10 kWh kost circa 7000 euro exclusief installatie.

Bij een prijs van 100 EUR/kWh en een verschil in stroomprijs tussen verbruik en teruglevering van 0,10 cent, komt de TVT onder de 3 jaar (mits je de accu iedere dag volledig op kunt laden).

* Joris748 heeft al plek gereserveerd voor een thuisaccu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 20:27:
Bij een prijs van 100 EUR/kWh en een verschil in stroomprijs tussen verbruik en teruglevering van 0,10 cent, komt de TVT onder de 3 jaar (mits je de accu iedere dag volledig op kunt laden).
kan je nagaan hoeveel verstand dat jij van PV hebt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Willie Wortel schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:22:
[...]

kan je nagaan hoeveel verstand dat jij van PV hebt. 8)
Meer dan jij denkt :O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
CurlyMo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:58:
[...]

Daarmee doelde ik niet op jou, want zo ervaar ik je reacties ook niet. Ik doelde op @drielp.
Ik voel me ook niet zo gauw aangevallen. Maar op stellingen zoals:
Helemaal eens, behalve dat salderen geen prikkel heeft om over te gaan op die WP als je toch voldoende overschot hebt.
regeer ik wel op. Ten eerste hebben de meeste eengezinswoningen maar een beperkt dakoppervlak. Met een doorsnee gezin ga je daar niet veel overschot van hebben (de meeste mensen laten PV leggen en zijn niet zo creatief zoals een aantal mensen hier).

Juist door het salderen wordt voor een gemiddeld huishouden een WP misschien nog haalbaar als de staat het gas echt wilt uitbannen. Want dan heb je niet veel keuze om je huis te verwarmen. Zeker als de stroom prijs blijft stijgen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
drielp schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 02:42:
[...]
Ten eerste hebben de meeste eengezinswoningen maar een beperkt dakoppervlak. Met een doorsnee gezin ga je daar niet veel overschot van hebben (de meeste mensen laten PV leggen en zijn niet zo creatief zoals een aantal mensen hier).
Dus is die stelling ook niet bedoeld voor deze groep mensen. Zo genuanceerd was ik al ;)
Juist door het salderen wordt voor een gemiddeld huishouden een WP misschien nog haalbaar als de staat het gas echt wilt uitbannen. Want dan heb je niet veel keuze om je huis te verwarmen. Zeker als de stroom prijs blijft stijgen.
Die juist is te stellig als je niet weet wat het alternatief is. En andere factoren kunnen misschien wel van veel grotere invloed zijn zoals de huis gebonden lening.

Daarbij is er bij deze bewoners bij zowel de terugleversubsidie als bij salderen voldoende reden om te bezuinigen op stroom.

En ik woon zelf u zo'n standaard rijtjeshuis met beperkte dakoppervlakte en door isolatie en energie zuinig leven (geen EV en WP, maar met inductie en close-in boiler) zit ik op een bruto verbruik van 2700kWh, netto 2000kWh, maar wek ik zo'n 4500kWh op (9 op zuid en 12 op noord x 275Wp). Voldoende voor die WP, want ik heb nog plek voor 4 panelen op de dakkapellen, 2 op de schuur (west) en nog 3 op het dak. Dan liggen noord en zuid wel helemaal vol. Opwekt moet dan op 6000kWh kunnen uitkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 22-12-2018 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
De huisgebonden lening is helemaal een mooi plan. Steek je kop in de strop voor een warmtepomp!
Bij een hypotheek heb je nog een onderpand. Dat geldt niet voor een WP, die gaat maar een paar jaar mee. De staat ziet blijkbaar graag dat je schulden hebt.

Ik denk zelf dat de pellet- en/of houtkachels straks niet meer aan te slepen zijn. En of dat een goede ontwikkeling is?
Als de gas- en stroomprijzen flink gaan stijgen gaan mensen op zoek naar goedkopere alternatieven.

Het afschaffen van de salderingsregeling en de ambitie om geheel van het gas af te gaan (voor consumenten) is geen goede combinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
drielp schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:15:
Steek je kop in de strop voor een warmtepomp!
Je reageert (jammer genoeg) telkens wel heel selectief op mijn reacties. Een tweetal van die punten:
- Je zegt je niet snel aangevallen te voelen terwijl ik met een aantal punten kom waarin ik het tegenovergestelde laat zien.
- Je komt met een heel verhaal over waarom mensen in een rijtjeshuis de klos zijn, want geen overschot. Terwijl ik middels een N=1* laat zien dat dat te kort door de bocht is.

Alles is zo snel zo zwart/wit bij je. Waar is de nuance?

*Echter ken ik er genoeg waar hetzelfde geldt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-04 15:11
Weet je al wat de looptijd/voorwaarden/kosten van die lening worden dan? En aan welke eisen de bestedingen moeten voldoen? Je maakt mij niet wijs dat dat een kwestie wordt van "hier heb je 15K, doe maar wat leuks!". Ik voorzie vooral veel extra isolatie en inderdaad warmtepompen, maar die gaan dan ook wel wat langer mee dan "een paar jaar". 15-20 jaar is volgens mij niet ongebruikelijk. En een bronboring gaat nog veel langer mee (als het niet te krap bemeten is allemaal). Dus die kosten heb je niet meteen nogmaals.

Verder komt er wat mij betreft ook accijns op pellets, die krengen stoten een ongelofelijke berg fijnstof uit. Niet waar we met z'n allen op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:47
De huisgebonden lening is helemaal een mooi plan. Steek je kop in de strop voor een warmtepomp!
Bij een hypotheek heb je nog een onderpand. Dat geldt niet voor een WP, die gaat maar een paar jaar mee. De staat ziet blijkbaar graag dat je schulden hebt.

Ik denk zelf dat de pellet- en/of houtkachels straks niet meer aan te slepen zijn. En of dat een goede ontwikkeling is?
Als de gas- en stroomprijzen flink gaan stijgen gaan mensen op zoek naar goedkopere alternatieven.

Het afschaffen van de salderingsregeling en de ambitie om geheel van het gas af te gaan (voor consumenten) is geen goede combinatie.
En wat denk je van de subsidie van 6000 euro op de thuis accu, uh sorry elektrische auto, die moeten we eerst zelf betalen met extra accijns en wegen belasting. Denk dat ik maar twee takt brom mobiel ga rijden, veel goedkoper....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Steyn_E schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:35:
Weet je al wat de looptijd/voorwaarden/kosten van die lening worden dan? En aan welke eisen de bestedingen moeten voldoen? Je maakt mij niet wijs dat dat een kwestie wordt van "hier heb je 15K, doe maar wat leuks!". Ik voorzie vooral veel extra isolatie en inderdaad warmtepompen, maar die gaan dan ook wel wat langer mee dan "een paar jaar". 15-20 jaar is volgens mij niet ongebruikelijk. En een bronboring gaat nog veel langer mee (als het niet te krap bemeten is allemaal). Dus die kosten heb je niet meteen nogmaals.

Verder komt er wat mij betreft ook accijns op pellets, die krengen stoten een ongelofelijke berg fijnstof uit. Niet waar we met z'n allen op zitten te wachten.
Lening blijft lening, de burger betaald en de staat niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:34:
[...]

Je reageert (jammer genoeg) telkens wel heel selectief op mijn reacties. Een tweetal van die punten:
- Je zegt je niet snel aangevallen te voelen terwijl ik met een aantal punten kom waarin ik het tegenovergestelde laat zien.
- Je komt met een heel verhaal over waarom mensen in een rijtjeshuis de klos zijn, want geen overschot. Terwijl ik middels een N=1* laat zien dat dat te kort door de bocht is.

Alles is zo snel zo zwart/wit bij je. Waar is de nuance?

*Echter ken ik er genoeg waar hetzelfde geldt
Je had ook geen goed voorbeeld omdat je jezelf neemt. Die paar handen tweakers hier is geen graadmeter voor nederland. Normaal is het 8-10 panelen op dak en klaar, dat dekt grotendeels het verbruik, dan gaan ze er meer op letten (vaak 1 winter door) en dan hebben ze het jaar er op een paar 100kWh over, daar kan geen warmtepomp op draaien.

Maar niet iedereen gaat elk dakkapelletje, noord, schuurtje, schutting, balkon ballustrade, tuinhuisje, veranda, houthok volleggen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:57:
[...]
Maar niet iedereen gaat elk dakkapelletje, noord, schuurtje, schutting, balkon ballustrade, tuinhuisje, veranda, houthok volleggen.
Dat was de stelling ook niet waarop ik reageerde. Wel scherp blijven ;) @drielp refereerde aan dakoppervlakte. Daarvoor kunnen we prima doorsnee tweakers in rijtjeshuizen als referentie nemen.
drielp schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 02:42:
[...]
Ten eerste hebben de meeste eengezinswoningen maar een beperkt dakoppervlak. Met een doorsnee gezin ga je daar niet veel overschot van hebben (de meeste mensen laten PV leggen en zijn niet zo creatief zoals een aantal mensen hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:11:
[...]

Dat was de stelling ook niet waarop ik reageerde. Wel scherp blijven ;) @drielp refereerde aan dakoppervlakte. Daarvoor kunnen we prima doorsnee tweakers in rijtjeshuizen als referentie nemen.

[...]
Dat bedoel ik ook, dakoppervlak is niet sufficiënt in nederland voor henk en ingrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:17:
[...]

Dat bedoel ik ook, dakoppervlak is niet sufficiënt in nederland voor henk en ingrid.
Niet sufficiënt is iets anders dan ergens niet de noodzaak van in zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:24:
[...]

Niet sufficiënt is iets anders dan ergens niet de noodzaak van in zien.
Gaat niet om noodzaak, het zijn geen tweakers, ze snappen er niks van. ;)
Hoeveel ik er niet gesproken heb nu die panelen heeft laten leggen, en als ik dan vraag hoeveel wp er op dak ligt krijg ik antwoorden als: ik weet niet, net zoveel als mijn verbruik, xx panelen.

Dus mijninziens ligt er meer aan hoe het verkocht/aangeboden word.

Jij vergelijkt dan tweakers weer met de rest van nederland, wat je niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:31:
[...]
Jij vergelijkt dan tweakers weer met de rest van nederland, wat je niet kan doen.
Opnieuw. De stelling van @drielp was dat mensen er geen ruimte voor hebben. Dat was het enige waarop ik reageerde. Jij blijft de discussie aangaan op het willen, niet op mijn oorspronkelijk punt, het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:32:
[...]

Opnieuw. De stelling van @drielp was dat mensen er geen ruimte voor hebben. Dat was het enige waarop ik reageerde. Jij blijft de discussie aangaan op het willen, niet op mijn oorspronkelijk punt, het kunnen.
Ja opnieuw, het gaat om de verkoop/aanbieding, vraag willekeurig installatiebedrijf wat er op dak kan en dan hier op tweakers, wanneer gaat er meer op denk je?
Dus henk vraagt voor zijn dak zonnepanelen en dan is het boem, 5 boven, 5 onder, er past niet meer op.
Henk heeft er geen verstand van dus denkt ok en de installateur klapt er even makkelijk 10 stuks op en klaar.

Dus mensen hebben er geen ruimte voor nee, op een standaard rijtjes huis gaan (meestal) 12 panelen.
De noodzaak of henk ze gaat aanschaffen is het financiële plaatje, niet meer en niet minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 22-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:42:
[...]
Dus mensen hebben er geen ruimte voor nee, op een standaard rijtjes huis gaan (meestal) 12 panelen.
Kom op, ik weet dat je veel slimmer bent dan dat. Je blijft de discussie aangaan op argumentatie die ik nooit gegeven hebt. Ja je hebt gelijk dat de meeste installateurs de gemiddelde burger alleen het eigen verbruik laten vol leggen op zuid. En als het niet uit kan op zuid, dan minder dan het eigen verbruik. Je blijft dus een tegenstelling zoeken tussen ons die er niet is.

Voor de 10de keer. Die mensen hebben de fysieke ruimte. Misschien niet de financiële ruimte. Ze kunnen dus meer panelen kwijt, alleen het wellicht niet betalen. Er zijn echter genoeg logische redenen waarom het niet gebeurt. Dat is het enige waarop ik reageerde wat betreft de reactie van @drielp.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 22-12-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 10:32
De hele discussie is leuk, maar is er nu concreet al iets meer bekend wat de overheid wil gaan doen in detail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:00:
[...]

Kom op, ik weet dat je veel slimmer bent dan dat. Je blijft de discussie aangaan op argumentatie die ik nooit gegeven hebt. Ja je hebt gelijk dat de meeste installateurs de gemiddelde burger alleen het eigen verbruik laten vol leggen op zuid. En als het niet uit kan op zuid, dan minder dan het eigen verbruik. Je blijft dus een tegenstelling zoeken tussen ons die er niet is.

Voor de 10de keer. Die mensen hebben de fysieke ruimte. Misschien niet de financiële ruimte. Ze kunnen dus meer panelen kwijt, alleen het wellicht niet betalen. Er zijn echter genoeg logische redenen waarom het niet gebeurt. Dat is het enige waarop ik reageerde wat betreft de reactie van @drielp.
Nou het zal, maar volgensmij wil je iets zien wat er niet is. En ik reageer nog steeds op jou eerste post naar drielp
Fysieke ruimte en financieel niet klopt niet, een arme sloeber woont niet in een kasteel.
Verder zoals ik al schreef is het een financieel punt, 2-4x modaal boeit energie niks, armen wel (is goedkoper) maar kunnen het niet betalen.
En dan hebben we nog diegene die het wel willen maar niet kunnen ivm monumenten panden, flat, huurpanden enz.
Je moet je niet zo beperken tot jouw omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rol-Co we hadden het over rijtjeshuizen. VVE heeft iedereen last van net als monumentaal, arm en rijk. De sociale huur buurten (4x) waar ik heb gewoond was genoeg plek voor 20 panelen op het dak per huis. Sociale huur flats gaan woningbouwverenigingen over en die kunnen collectief aan de slag i.t.t VVE.

Overigens bestaat mijn omgeving meer uit de onderste klassen samenleving dan bovenste, dus ik weet prima waarover ik praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thatanas schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:19:
De hele discussie is leuk, maar is er nu concreet al iets meer bekend wat de overheid wil gaan doen in detail?
Eind eerste kwartaal 2019 proberen ze iets te presenteren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 10:32
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:15:
[...]

Eind eerste kwartaal 2019 proberen ze iets te presenteren
Ben benieuwd. Heb er 13 op het dak liggen vanaf maart 2019. Dat kan een positieve of een negatieve verrassing worden. Beter dan nu wordt het sowieso niet ben ik bang.

[ Voor 9% gewijzigd door thatanas op 22-12-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik lees op ander forum vanaf 2020 geen btw teruggave meer ,kan er ook wel bij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:06:
@Rol-Co we hadden het over rijtjeshuizen. VVE heeft iedereen last van net als monumentaal, arm en rijk. De sociale huur buurten (4x) waar ik heb gewoond was genoeg plek voor 20 panelen op het dak per huis. Sociale huur flats gaan woningbouwverenigingen over en die kunnen collectief aan de slag i.t.t VVE.

Overigens bestaat mijn omgeving meer uit de onderste klassen samenleving dan bovenste, dus ik weet prima waarover ik praat.
20?
Nou ik woon in 1 van de grootste huizen van deze wijk en kan maar 3 rijen van 5 kwijt op het dak als er geen ramen of dakkapellen zijn.
Dus 20 lijkt mij wat overdreven veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:05:
[...]

20?
Nou ik woon in 1 van de grootste huizen van deze wijk en kan maar 3 rijen van 5 kwijt op het dak als er geen ramen of dakkapellen zijn.
Dus 20 lijkt mij wat overdreven veel.
Allebei te kanten? Ik heb het nog steeds over fysieke ruimte.

Ik heb even de dakmaten van een van mijn oude oer-sociale huur woning gepakt middels https://www.comparemysolar.nl/calculator-zonnepanelen/. Huisje was 59m2. Dakoppervlakte is volgens die site 46m2 en heeft plek voor 24 panelen :)

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 22-12-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

de Peer

under peer review

Ik vind het juist een erg goed plan, afhankelijk van de uitvoering natuurlijk, maar het heeft zeker potentie. Er is juist geen 'strop' omdat het huisgebonden wordt. Dus de volgende koper koopt die lening erbij. In die zin is het niet veel anders dan een CV-ketel met huurcontract of een (vernieuwde) keuken of badkamer die je bij je huis koopt, terwijl de WP wel degelijk iets toevoegt, namelijk een verlaging van de stookkosten en de mogelijkheid tot gebruik duurzame energie (en afsluiting van gas). Geen onderpand nodig dus. WP zou lang mee moeten gaan, wellicht wordt er ook budget voor onderhoud opgenomen in de lening.

Ik vind het erg goed dat de overheid dit aan gaat bieden. De meeste mensen kunnen nu eenmaal niet met geld omgaan (sparen of een begroting maken) of hebben simpelweg niet genoeg inkomsten. Op deze manier kun je de lening zo afsluiten dat het voor de bewoner vanaf dag 1 een voordeel oplevert en voorkom je dat minder vermogende mensen de boot missen.
En daarom zit een verbod/ontmoediging op houtkachels er ook wel aan te komen natuurlijk aangezien dat niet meer van deze tijd is. Soms is het dan maar beter dat de overheid ingrijpt, ondanks dat dat betuttelend is misschien. Voor sommige zaken, waaronder milieu, kan de verantwoordelijkheid blijkbaar niet volledig bij de burger gelegd worden.
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:36:
[...]
En wat denk je van de subsidie van 6000 euro op de thuis accu, uh sorry elektrische auto, die moeten we eerst zelf betalen met extra accijns en wegen belasting. Denk dat ik maar twee takt brom mobiel ga rijden, veel goedkoper....
Ik vind het prachtig dat uit o.a. wegenbelasting (de vervuiler betaalt) er geïnvesteerd wordt in de transitie naar elektrische auto's. Mooi dat er de mogelijkheid is om de transitie te bevorderen. Iedereen (met auto) betaalt, en de early adopters die als eerste een EV kopen worden aangemoedigd.

In dit topic lijkt alles dat vanuit de overheid komt bij voorbaat afgekraakt te worden. Ik denk dat we ons gelukkig mogen prijzen met zo'n goed georganiseerd land. En ja dat heeft een prijs (hoge belastingdruk). Je kunt ook in Polen gaan wonen. Lekker veel steenkool en zelfs bruinkool. En lekker goedkoop wonen. Krakau heeft gigantische overlast van smog. Je zal er maar wonen en een overheid hebben die niet ingrijpt, maar kun je wel lekker brommen op je brommer, je leeft er wel een paar jaar korter waarschijnlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:26:
[...]

Allebei te kanten? Ik heb het nog steeds over fysieke ruimte.

Ik heb even de dakmaten van een van mijn oude oer-sociale huur woning gepakt middels https://www.comparemysolar.nl/calculator-zonnepanelen/. Huisje was 59m2. Dakoppervlakte is volgens die site 46m2 en heeft plek voor 24 panelen :)
Ja daar ga je al, noord gaat niet iedereen doen ivm het financiële plaatje. Voor hier gaat jouw vlieger al helemaal niet op omdat 85% van de huizen hier maar 1 kant hebben, de voorkant is namelijk gevel en ramen.
Achterkant loopt schuin, lessenaar heet dat toch? Daar passen er misschien 18 op, 1 rij meer.

Alstu, even een voorbeeldje

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1812/507789/FhYbOoYq.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 22-12-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:53:
[...]

Ja daar ga je al, noord gaat niet iedereen doen ivm het financiële plaatje.
Gelukkig had ik het opnieuw niet over het financiële plaatje maar over de fysieke ruimte ;) Betreffende huizenblokken stonden overigens op oost/west.
Voor hier gaat jouw vlieger al helemaal niet op omdat 85% van de huizen hier maar 1 kant hebben, de voorkant is namelijk gevel en ramen.
Achterkant loopt schuin, lessenaar heet dat toch? Daar passen er misschien 18 op, 1 rij meer.
Nu doe je hetzelfde als je mij verweet, jezelf als voorbeeld nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 21:52:
[...]

Gelukkig had ik het opnieuw niet over het financiële plaatje maar over de fysieke ruimte ;) Betreffende huizenblokken stonden overigens op oost/west.
Kan jij wel willen maar dat is de realiteit, pesos, money, poet ... niets anders
Niet iedereen heeft een prima dak, het voorbeeld op de foto.
Nu doe je hetzelfde als je mij verweet, jezelf als voorbeeld nemen :)
Nee, de foto is niet mijn huis he, maar zoals je ziet staat er geen 1 op de foto waar er 20 op passen of wel?
En zo zijn er nog legio in NL, dit is nog maar een klein voorbeeld.

Nogmaals, je vergelijkt de maffe tweakers hier met iedereen..... kan niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik ben helemaal niet MAF, ik ben een vliegtuig, en als je het niet geloofd stap je nu maar uit!!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:04:
[...]

Kan jij wel willen maar dat is de realiteit, pesos, money, poet ... niets anders
Niet iedereen heeft een prima dak, het voorbeeld op de foto.
Oftewel, de waarheid ligt in het midden :) Er zijn er genoeg waar het kan maar om verscheidene redenen niet gebeurt (bijv. financiën of kortzichtige installateurs). Er zijn er ook legio waarbij het niet kan. Ofwel door type huis (flat of appartement), ofwel door regelgeving (monumentaal), ofwel door rare architectuur zoals jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:43:
Ik lees op ander forum vanaf 2020 geen btw teruggave meer ,kan er ook wel bij....
Heb je een bron?

Dan maar gauw ff dik 6 kWp bijleggen :P

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edit: foutje

[ Voor 100% gewijzigd door de Peer op 22-12-2018 23:18 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 18:32:
[...]

Ik vind het juist een erg goed plan, afhankelijk van de uitvoering natuurlijk, maar het heeft zeker potentie. Er is juist geen 'strop' omdat het huisgebonden wordt. Dus de volgende koper koopt die lening erbij. In die zin is het niet veel anders dan een CV-ketel met huurcontract of een (vernieuwde) keuken of badkamer die je bij je huis koopt, terwijl de WP wel degelijk iets toevoegt, namelijk een verlaging van de stookkosten en de mogelijkheid tot gebruik duurzame energie (en afsluiting van gas). Geen onderpand nodig dus. WP zou lang mee moeten gaan, wellicht wordt er ook budget voor onderhoud opgenomen in de lening.

Ik vind het erg goed dat de overheid dit aan gaat bieden. De meeste mensen kunnen nu eenmaal niet met geld omgaan (sparen of een begroting maken) of hebben simpelweg niet genoeg inkomsten. Op deze manier kun je de lening zo afsluiten dat het voor de bewoner vanaf dag 1 een voordeel oplevert en voorkom je dat minder vermogende mensen de boot missen.

[...]

En daarom zit een verbod/ontmoediging op houtkachels er ook wel aan te komen natuurlijk aangezien dat niet meer van deze tijd is. Soms is het dan maar beter dat de overheid ingrijpt, ondanks dat dat betuttelend is misschien. Voor sommige zaken, waaronder milieu, kan de verantwoordelijkheid blijkbaar niet volledig bij de burger gelegd worden.

[...]

Ik vind het prachtig dat uit o.a. wegenbelasting (de vervuiler betaalt) er geïnvesteerd wordt in de transitie naar elektrische auto's. Mooi dat er de mogelijkheid is om de transitie te bevorderen. Iedereen (met auto) betaalt, en de early adopters die als eerste een EV kopen worden aangemoedigd.

In dit topic lijkt alles dat vanuit de overheid komt bij voorbaat afgekraakt te worden. Ik denk dat we ons gelukkig mogen prijzen met zo'n goed georganiseerd land. En ja dat heeft een prijs (hoge belastingdruk). Je kunt ook in Polen gaan wonen. Lekker veel steenkool en zelfs bruinkool. En lekker goedkoop wonen. Krakau heeft gigantische overlast van smog. Je zal er maar wonen en een overheid hebben die niet ingrijpt, maar kun je wel lekker brommen op je brommer, je leeft er wel een paar jaar korter waarschijnlijk.
Gelukkig zijn de huizenprijzen niet zo hoog meer tegenwoordig. En 30k bijlenen is geen enkel probleem. Als je het niet meer kunt betalen verkoop je toch gewoon je huis, met een extraatje voor de nieuwe eigenaar.

En de meeste mensen kunnen prima met geld omgaan. Alleen is vaak het tekort hiervan een probleem.

En een bruinkool kachel is niet te vergelijken met een pelletkachel. De uitstoot verschilt nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@drielp met het verschil dat die lening hoogstwaarschijnlijk budget neutraal zal zijn gezien de besparingen. Dan maakt het dus niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 23:10:
[...]

Heb je een bron?

Dan maar gauw ff dik 6 kWp bijleggen :P
Die persoon zegt het volgende

De zogenaamde kor regeling verandert in een vrijstellingsregeling.

Als jij weet wat het betekend?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:58:
[...]

Gelukkig zijn de huizenprijzen niet zo hoog meer tegenwoordig. En 30k bijlenen is geen enkel probleem. Als je het niet meer kunt betalen verkoop je toch gewoon je huis, met een extraatje voor de nieuwe eigenaar.
Zoals @CurlyMo al zegt. Het mooie is nu juist dat dit in potentie een van de weinige leningen is die mensen een voordeel oplevert. En duurzame energie zal waarschijnlijk steeds meer mee genomen worden in de waardering van een huis, net zoals we nu een huis met oliestookinstallatie ook lager zullen taxeren.
En de meeste mensen kunnen prima met geld omgaan. Alleen is vaak het tekort hiervan een probleem.
Dat tekort zie je echter ook bij mensen die flinke inkomens hebben.
Er is een verschil tussen 'overleven' en een lange termijn begroting maken, het aanhouden van een gezonde buffer en investeren in iets dat je op lange termijn voordeel oplevert. Alleen al uit de topics hier op tweakers valt op te maken dat er een zeer grote groep mensen is die hier niet mee bekend is. Ergens ook niet raar want je leert dat nergens.
En een bruinkool kachel is niet te vergelijken met een pelletkachel. De uitstoot verschilt nogal.
Die vergelijking wilde ik ook niet maken. Zei alleen dat ik blij ben dat onze overheid wél in grijpt en dat dat bij andere overheden niet of nauwelijks gebeurt, terwijl het daar zelfs harder nodig is (bruinkool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:36:
[...]

hmm ja dit dus. https://www.rijksoverheid...dernemersregeling-wijzigt

Ik kan er eigenlijk niets uit opmaken mbt relevantie voor zonnepanelen. Er staat dat kleine ondernemers kunnen kiezen voor vrijstelling.
Misschien iemand die hier meer verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@reneeke1970 kor? Kleine Ondernemers Regeling.?
Dat heeft toch alleen betrekking op de over de door jou aan het geleverde stroom te betalen btw?
Dan zou het niets te maken hebben met de terug te krijgen btw over je installatie...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]
Daar hoef je niet voor naar Polen, hier in Zuid-Limburg 20 km over de grens in het o zo 'groene' Duitsland, bruinkool groeves die hele dorpen doen verdwijnen en meteen ernaast opstoken.
Garzweiler bruinkool groeve https://nl.wikipedia.org/wiki/Garzweiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6myx10bjJLrQZh7F5LtpcPVo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e0LWVa9YnNJLoEant56HB4IU/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:36:
[...]

Nee, geen idee.

Ik vond wel dit.

Het terugvragen van de BTW van zonnepanelen over 2017 en nog oudere jaren is uiterlijk mogelijk tot eind 2018. Volgens het door de 1e en 2e Kamer aangenomen Belastingplan 2019 kan vanaf 1 januari 2019 slechts de BTW van zonnepanelen over 2018 teruggevraagd worden tot en met 30 juni 2019. Het terugvragen van BTW van zonnepanelen over 2017 en ouder jaren is dan vanaf 1 januari 2019 niet meer mogelijk.

Uiterlijk donderdag 27 december 2018 dient u zich bij ons aan te melden wanneer wij voor u de BTW van zonnepanelen over 2017 of oudere jaren kunnen terugvragen.

Terugvragen van BTW zonnepanelen 2019 blijft in 2019 mogelijk.

Hoort eigenlijk niet in dit topic thuis

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:47:
@reneeke1970 kor? Kleine Ondernemers Regeling.?
Dat heeft toch alleen betrekking op de over de door jou aan het geleverde stroom te betalen btw?
Dan zou het niets te maken hebben met de terug te krijgen btw over je installatie...
Klinkt logisch wat je zegt, maar ik zit niet in belastingen dus heb geen idee.
Laten we het hopen want 1000 euro terug op je investering is toch lekker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:48:
[...]

Daar hoef je niet voor naar Polen, hier in Zuid-Limburg 20 km over de grens in het o zo 'groene' Duitsland, bruinkool groeves die hele dorpen doen verdwijnen en meteen ernaast opstoken.
Garzweiler bruinkool groeve https://nl.wikipedia.org/wiki/Garzweiler

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indrukwekkend!
In Polen worden ook de huizen met bruinkool verwarmd wat dus voor veel vervuiling zorgt in de steden, terwijl ook bekend is dat veel Polen sterven aan de vervuiling.
Dat is in ons land ondenkbaar, dat is wat ik bedoelde.
Los daarvan zou bruinkool natuurlijk overal niet meer gebruikt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:46:
[...]

hmm ja dit dus. https://www.rijksoverheid...dernemersregeling-wijzigt

Ik kan er eigenlijk niets uit opmaken mbt relevantie voor zonnepanelen. Er staat dat kleine ondernemers kunnen kiezen voor vrijstelling.
Misschien iemand die hier meer verstand van heeft?
Je kunt dus kiezen voor de vrijstelling met gevolg dat je geen BTW meer kunt terugvragen voor plaatsing panelen of je kiest niet voor de vrijstelling en krijgt BTW terug van aanschaf panelen maar dan moet je ieder jaar BTW aangifte doen van je 'verkochte stroom'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nieuwe Kleine Ondernemers Regeling.: Bij apart geristreerde teruglevering zou je wel btw betalen over afgenomen stroom, maar niet krijgen over teruggeleverde stroom. 21% verschil.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

de Peer schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:58:
[...]

In Polen worden ook de huizen met bruinkool verwarmd wat dus voor veel vervuiling zorgt in de steden, terwijl ook bekend is dat veel Polen sterven aan de vervuiling.
Dat is in ons land ondenkbaar, dat is wat ik bedoelde.
Los daarvan zou bruinkool natuurlijk overal niet meer gebruikt moeten worden.
Jammer dan en welkom in Nederland.
Bij Hornbach, 25 KG bruinkoolbriketten voor €5,95
Speciaal voor de nacht zeggen ze erbij 8)7
https://www.hornbach.nl/s...3rDw5EEAQYASABEgJ1AfD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online

Ik had je toch wel ingeschat dat je een beetje verder nadenkt. Hoe kan je nu bezit gelijk stellen met hoeveelheid vervuiling.! Wegenbelasting is een belasting op bezit, ik betaal voor 2 auto's 55e en 98e per maand maar rij nog geen 1000 km met de eerste en met de tweede rij ik niet mee in Nederland. Dus vervuiling nihil, betalen een heleboel.

Als we het over in Europees verband hebben, de meeste landen kennen zelfs geen belasting op bezit.!. Als ik met mijn campertje zeg dat ik 1200 euro wegenbelasting betaal (voor nog geen 4000 km/jr) aan andere buitenlandse camperaars dan geloven ze me niet.

Dus zoals jij zegt prachtig ja oneerlijk maar prachtig ja voor de schatkist. Ik noem het uitzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:04:
[...]

Jammer dan en welkom in Nederland.
Bij Hornbach, 25 KG bruinkoolbriketten voor €5,95
Speciaal voor de nacht zeggen ze erbij 8)7
https://www.hornbach.nl/s...3rDw5EEAQYASABEgJ1AfD_BwE
Goh! Je zal maar buren hebben die dat massaal verstoken. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Heren, niet zo negatief over bruinkool aub.
NL gaat kolen en gascentrales sluiten (zonder vervangende centrales te plaatsen), want dan is hier de CO2 uitstoot verlaagd.
Rara waar dan de stroom vandaan komt?
Hint: bruinkool centrales in Duitsland.

Dus niet mekkeren. :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willie Wortel schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:13:
[...]

Ik had je toch wel ingeschat dat je een beetje verder nadenkt. Hoe kan je nu bezit gelijk stellen met hoeveelheid vervuiling.! Wegenbelasting is een belasting op bezit, ik betaal voor 2 auto's 55e en 98e per maand maar rij nog geen 1000 km met de eerste en met de tweede rij ik niet mee in Nederland. Dus vervuiling nihil, betalen een heleboel.

Als we het over in Europees verband hebben, de meeste landen kennen zelfs geen belasting op bezit.!. Als ik met mijn campertje zeg dat ik 1200 euro wegenbelasting betaal (voor nog geen 4000 km/jr) aan andere buitenlandse camperaars dan geloven ze me niet.

Dus zoals jij zegt prachtig ja oneerlijk maar prachtig
Je hebt het nu over de vorm/manier van inning. Ja blijkbaar is er voor gekozen dit op deze zwart-witte manier te doen, per auto. Ik weet daar de beweegredenen niet voor. Hogere accijns op brandstof (ipv wegenbelasting) zou misschien eerlijker zijn voor een situatie als de jouwe. Maar belasten per auto kan ik ook wel in komen aangezien je er toch tegelijk in zou kunnen rijden (familieleden) en dus de wegen meer belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
de Peer schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:23:
[...]
Maar belasten per auto kan ik ook wel in komen
Dus alleen het hebben van een auto moet al bestraft worden?
Wat heb je toch een aparte kijk op alles.
Salderen moet worden afgeschaft.
Betalen per kilometer (= het eigenlijke wegenbelasten) is fout. 8)7

Als je maar kan graaien met het hoogst mogelijke resultaat. :(

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Het leven bestaat uit het maken van keuzes, daar hoef je geen Einstein voor te zijn. De een vliegt graag naar verre oorden, de ander koopt van zijn geld een auto. Degene die de keuze op een auto heeft laten vallen betaalt straks ongewild InovatieBelasting, of hij er nu er mee rijdt maakt niet uit. Hoe verzinnen ze het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Geef het een andere naam en alle ergernis is over. De pijn blijft.

edit:

Spanje schrapt zonnetaks.
Spanje heeft een belangrijke maatregel genomen om de elektriciteitsrekeningen te verlagen: de regering schrapt de controversiële hef ng op zonne-energie die van invloed is op huishoudens en kleine bedrijven.
De maatregel geeft de Spaanse zonne-energiemarkt naar verwachting een nieuwe boost.
De elektriciteitsrekeningen van Spanjaarden behoren tot de hoogste in Europa.
Ze worden vaak bekritiseerd vanwege het verminderen van het concurrentievermogen van het bedrijfsleven en de koopkracht van de consument.

[ Voor 57% gewijzigd door Vuiltje op 23-12-2018 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vuiltje schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:58:
[...]

Dus alleen het hebben van een auto moet al bestraft worden?
Wat heb je toch een aparte kijk op alles.
Salderen moet worden afgeschaft.
Betalen per kilometer (= het eigenlijke wegenbelasten) is fout. 8)7

Als je maar kan graaien met het hoogst mogelijke resultaat. :(
Tsja andere invalshoek/perspectief blijkbaar.
Belasten op basis van gereden kilometers zou ik nog beter vinden, maar per auto is gewoon lekker makkelijk en weinig rompslomp.
Persoonlijk vind ik: hoe minder auto's hoe beter maar dat is slechts een mening.

Graaien vind ik niet de juiste term. Belasting moet geïnd worden en ik vind het mooi als iets negatiefs (vervuiling/overlast auto's) omgezet kan worden in bijvoorbeeld schonere, stillere auto's of misschien zelfs het minder noodzakelijk maken van de auto door ontwikkeling/stimulering alternatieven. Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat autobezit (laat staan meerdere auto's) nog steeds als iets normaals wordt gezien in bijna 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
En weer het reeds verwachtte tsjakkaa verhaal om het maar weer goed te praten en het op een andere boeg te gooien.
Best jammer.
En ik ga niet in op je verhaal, want dan heb je weer je zin dat je weer iemand hebt waarmee je kan schrijven............ O-)
Want je spreekt jezelf tegen als het gaat om argumenten waarom iets moet worden afgeschaft of veranderd.

[ Voor 49% gewijzigd door Vuiltje op 23-12-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:23:
[...]

Tsja andere invalshoek/perspectief blijkbaar.
Belasten op basis van gereden kilometers zou ik nog beter vinden
Ik heb iets gevonden waar ik het mee eens ben, maar dan wel de houderschapsbelasting schrappen.
Vergeet niet dat transport dan heel duur word, dus je verstuurde pakketje, boodschappen, taxi enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:14:
[...]

Ik heb iets gevonden waar ik het mee eens ben, maar dan wel de houderschapsbelasting schrappen.
Vergeet niet dat transport dan heel duur word, dus je verstuurde pakketje, boodschappen, taxi enz.
Zou misschien wel een zegen zijn voor alle leegstaande winkelpanden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:37:
[...]

Zou misschien wel een zegen zijn voor alle leegstaande winkelpanden in Nederland.
Ja dat is één oorzaak, maar het weren van auto's in de stad helpt daar ook niet aan mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:44:
[...]

Ja dat is één oorzaak, maar het weren van auto's in de stad helpt daar ook niet aan mee....
Waar worden dan auto’s geweerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:45:
[...]

Waar worden dan auto’s geweerd?
Nou daar is bijna elke stad mee bezig in het westen hoor, al een paar jaar, ook hier in gouda mag ik niet in de binnenstad met de auto, en zo zijn er nog wel een aantal plaatsen.

https://nieuws.tpo.nl/2018/03/02/autoluw-binnenstad-winkels/

Nu vanuit het millieu maar er zijn ook steden die gedeelten afsluiten voor alle auto's, dus ook je ev.
Tja dan gaan mensen online kopen of naar winkelcentra met grote parkeerplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:54:
[...]

Nou daar is bijna elke stad mee bezig in het westen hoor, al een paar jaar, ook hier in gouda mag ik niet in de binnenstad met de auto, en zo zijn er nog wel een aantal plaatsen.

https://nieuws.tpo.nl/2018/03/02/autoluw-binnenstad-winkels/

Nu vanuit het millieu maar er zijn ook steden die gedeelten afsluiten voor alle auto's, dus ook je ev.
Tja dan gaan mensen online kopen of naar winkelcentra met grote parkeerplaatsen.
Dus innoveren, in de stad winkels om mode en kleine spullen te kopen, grotere spullen kun je er ook kopen maar zijn fysiek niet aanwezig wil je die grote spullen kopen en meenemen dan is buiten het centrum bij jou parkeerplaats waar je gratis met een pendelbus wordt afgezet of opgehaald een afhaalcentrum voor je spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:03:
[...]

Dus innoveren, in de stad winkels om mode en kleine spullen te kopen, grotere spullen kun je er ook kopen maar zijn fysiek niet aanwezig wil je die grote spullen kopen en meenemen dan is buiten het centrum bij jou parkeerplaats waar je gratis met een pendelbus wordt afgezet of opgehaald een afhaalcentrum voor je spullen.
Of je gaat naar een winkel waar je voor de deur kan parkeren (alexandrium) of je besteld online (coolblue)
Dan heb je al dat getob wat je hierboven schrijft niet. ;)

of zie jij henk en sharon met hun 5 serie buiten de stad parkeren en samen in een stinkende pendelbus gaan zitten om een nieuwe tv van 65" te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Sharon: Overleden: 11 januari 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:20:
[...]

Of je gaat naar een winkel waar je voor de deur kan parkeren (alexandrium) of je besteld online (coolblue)
Dan heb je al dat getob wat je hierboven schrijft niet. ;)

of zie jij henk en sharon met hun 5 serie buiten de stad parkeren en samen in een stinkende pendelbus gaan zitten om een nieuwe tv van 65" te kopen?
We hadden het ervoeren dat de transportkosten onbetaalbaar zouden worden, dat zal Henk en Sharon die een 5 serie kunnen rijden een worst wezen, die kopen toch wat ze denken te moeten kopen om erbij te horen in hun milieu.
Het gaat om de gewone burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:41:
[...]

We hadden het ervoeren dat de transportkosten onbetaalbaar zouden worden, dat zal Henk en Sharon die een 5 serie kunnen rijden een worst wezen, die kopen toch wat ze denken te moeten kopen om erbij te horen in hun milieu.
Het gaat om de gewone burger.
Daar heb je een punt, al zijn het vaak wel de rijkste die zuinig doen. :) het ging uiteindelijk om auto's weren en winkeliers.
Maar vergeet niet dat mensen lui zijn tegenwoordig, kijk allen al naar de voedselindustrie, gesneden groenten, gesneden vleesblokjes, kant en klaar maaltijden zijn hot sellers. Zo ook boodschappen bezorgen, picknic is er een goed voorbeeld van. Enz enz, dus ook de gewone man gaat niet in die pendelbus maar besteld online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:59:
[...]

Daar heb je een punt, al zijn het vaak wel de rijkste die zuinig doen. :) het ging uiteindelijk om auto's weren en winkeliers.
Maar vergeet niet dat mensen lui zijn tegenwoordig, kijk allen al naar de voedselindustrie, gesneden groenten, gesneden vleesblokjes, kant en klaar maaltijden zijn hot sellers. Zo ook boodschappen bezorgen, picknic is er een goed voorbeeld van. Enz enz, dus ook de gewone man gaat niet in die pendelbus maar besteld online.
Lui zijn is niet openstaan voor verandering, en zo weinig mogelijk zelf doen, er anderen voor laten opdraaien en de schuld geven. Hierin schuilt het hele verval van NL in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Leuke argumenten, maar hoe is dit on-topic?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet echt.

*vinger boven close & submit knop....

allerlaatste verzoek: graag ontopic.

En dan lees ik (weer) over de jij bakken heen omdat het kerst is... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
CurlyMo schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:07:
@drielp met het verschil dat die lening hoogstwaarschijnlijk budget neutraal zal zijn gezien de besparingen. Dan maakt het dus niks uit.
Is een aanname met geen enkele onderbouwing. Dus een WP gaat geld opleveren?
En schuld is schuld en staat geregistreerd bij de BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:43:
[...]

Zoals @CurlyMo al zegt. Het mooie is nu juist dat dit in potentie een van de weinige leningen is die mensen een voordeel oplevert. En duurzame energie zal waarschijnlijk steeds meer mee genomen worden in de waardering van een huis, net zoals we nu een huis met oliestookinstallatie ook lager zullen taxeren.
Je kunt geen enkele zekerheid geven. Om 30k + te lenen op een aanname is niet echt een doordachte beslissing.
[...]
Dat tekort zie je echter ook bij mensen die flinke inkomens hebben.
Er is een verschil tussen 'overleven' en een lange termijn begroting maken, het aanhouden van een gezonde buffer en investeren in iets dat je op lange termijn voordeel oplevert. Alleen al uit de topics hier op tweakers valt op te maken dat er een zeer grote groep mensen is die hier niet mee bekend is. Ergens ook niet raar want je leert dat nergens.
Je moet wel een buffer op kunnen bouwen. En ik heb het dus niet over Jan Modaal.
En over je laatste opmerking: waar baseer je dit op?

[...]
Die vergelijking wilde ik ook niet maken. Zei alleen dat ik blij ben dat onze overheid wél in grijpt en dat dat bij andere overheden niet of nauwelijks gebeurt, terwijl het daar zelfs harder nodig is (bruinkool).
De overheid zegt iets aan de hout- en pelletkachels te willen gaan doen. Daar gaat het ook echt bij blijven. Daadwerkelijk ingrijpen gaat niet gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
@drielp Die WP bespaart je geld op je energierekening. Isoleren had iedereeen al jaren geleden moeten doen, ook Jan modaal, maar ja, met enorm goedkoop gas was die noodzaak er niet. Dat zijn we nu aan het goedmaken. Vrijwel elke isolatie maatregel heeft een tvt van < 7 jaar. En je 30k is net zo hard gebaseerd op een aanname. Hier kost de WP + PV de helft in een redelijk groot a-ideaal jaren '30 huis. Isoleren had al gedaan moeten zijn dus dat tel ik niet mee. Als je dat nog moet doen, dan zie ik dat echt als achterstallig onderhoud. Monumenten daargelaten. Want, waarom zou een warmte lek minder de eigen verantwoordelijkheid zijn dan een waterlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zal nog even reageren op dit bericht maar vervolgens moeten we echt weer on-topic gaan
drielp schreef op maandag 24 december 2018 @ 01:06:
[...]

Je kunt geen enkele zekerheid geven. Om 30k + te lenen op een aanname is niet echt een doordachte beslissing.
[...]
Er blijft inderdaad een onzekerheidsfactor inzitten en de leningverstrekker zou daarom van het slechtste scenario (WP bespaart nauwelijks geld) uit kunnen gaan. Net zoals nu met de SVN lening, zou het ook om een combinatie van maatregelen (inclusief isoleren) kunnen gaan. Complete opwaardering van je huis.
[...]

Je moet wel een buffer op kunnen bouwen. En ik heb het dus niet over Jan Modaal.
En over je laatste opmerking: waar baseer je dit op?
Ah ik had het wel over Jan Modaal. Dat lijkt me namelijk de doelgroep van dergelijke leningen.
Mijn laatste opmerking: eigen ervaring en heb veel leraren in familie en kennissenkring.

Ik kan over het algemeen geen fatsoenlijk gesprek voeren over financiën met vrienden/collega's of familie.
Op school leer je niet: financiën regelen thuis, hoe werkt een hypotheek en welke vormen zijn er?, Hoe kan ik rendement halen op mijn spaargeld? Wat is de impact van rente op rente (7e wereld wonder), wat zijn goede spaartechnieken? De negatieve impact van (slechte) leningen. Hoe werkt het pensioen? Hoe kan je zelf belastingvrij pensioen opbouwen? Welke toeslagen zijn er en wanneer recht op? Risico's (aandelen, bitcoin, huizenmarkt etc....)
[...]

[...]

De overheid zegt iets aan de hout- en pelletkachels te willen gaan doen. Daar gaat het ook echt bij blijven. Daadwerkelijk ingrijpen gaat niet gebeuren.
Dat lijkt me voldoende, daar ging het me ook om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

teacher schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:35:
Niet echt.

*vinger boven close & submit knop....

[mbr] allerlaatste verzoek: graag ontopic.[/mbr]

En dan lees ik (weer) over de jij bakken heen omdat het kerst is... :+
Zo lang niks zeker is over welke vorm de terugleversubsidie zal krijgen zal het in dit topic in een discussie alweer snel over iets anders gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Willie Wortel schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:13:
[...]

.
Vervuiling nihil :? wat dacht je van de productie :>

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
TvanW schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:27:
[...]

offtopic:
wat dacht je dat ik aan BPM heb betaald bij aanschaf.?. een kleine 20.000 euro !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:36:
[...]

offtopic:
wat dacht je dat ik aan BPM heb betaald bij aanschaf.?. een kleine 20.000 euro !
[offtopic]
En ?...zijn ze daardoor minder vervuilend ?

[ Voor 6% gewijzigd door TvanW op 24-12-2018 15:15 ]

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

TvanW schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:27:
[...]

Willie Wortel schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:36:
[...]

offtopic:
TvanW schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:13:
[...]

[offtopic]
En ?...zijn ze daardoor minder vervuilend ?
Dus.....
klump4u schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:27:
[...]

Zo lang niks zeker is over welke vorm de terugleversubsidie zal krijgen zal het in dit topic in een discussie alweer snel over iets anders gaan.
Dus we doen een close&submit.

Als het topic weer open kan ontvang ik graag een pb.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Dit topic is gesloten.