agh dat is het nadeel van dingen op "papier" zetten

Ik begrijp natuurlijk ook wat @
de Peer wil zeggen maar het heeft echt geen zin steeds maar weer te generaliseren en alle saldeerders in hetzelfde hokje te stoppen. Ik hoop dat de beslissing makers op een ander niveau discussiëren.
Hehhe, kijk je wel eens politiek 24

het (doel) resultaat is is doorgaans heilig en de argumenten worden erbij verzonnen door achterban en lobbie clubs. en vervolgens begint de koehandel tussen coalitie genoten.
Rutte en Klaver kunnen wel netter discuseren, maar de argumenten die ik op dit forum lees zijn doorgaans zo slecht niet (van beide kampen)
Misschien comuniceerd niet iedereen altijd even genuanceerd hier, vaak zijn de bedoeling achter hun opmerking niet zo zwart wit. (iets met zo snel mogelijk je verhaal op papier willen krijgen want je moet nog werken ) Ik heb mezelf er ook op betrapt dat ik zeg dat de salderingsregeling weg zou moeten ik eigenlijk wilde zeggen de salderingsregeling in de huidige vorm.
Opzich creerd dit het nadelige effect van het ontstaan van kampen en wordt er daarna niet meer geluisterd naar argumenten, misschien toch een lesje volgen bij rutte en klaver

Wij wonen in en all electric huis (PV, warmtepompen) en hebben geen gas- of stadsverwarming aansluiting.
Geloof mij, er wordt echt op gelet dat de kWh's niet onnodig verspild worden!
Dat het standpunt van @
de Peer "de salderingsregeling maakt het extra aantrekkelijk om extra energie te gaan verbruiken" is, wil niet zeggen dat het ook gebeurd. Voor mijn persoonlijk dus een drogreden.
Veel mensen hebben zelf verantwoordelijkheid en dat is prima.
Ik zie in de branch het volgende gebeuren.
steeds meer panelen op nul op de meter huizen dus het huis is slechter ontworpen (even heel kort door de bocht is dit slechtere isolatie (die open deur van net)
Dan kunnen die bewoneres alle goede bedoelingen hebben van de wereld er staat stiekem ergens een deur open die de bouwer/ontwerpen/ontwikkelaar open heeft laten staan.
Een soort zelfde gedrag zien we in de epc berekeningen (de excuus panelen)
Het is goedkoper om gewoon 4 extra panelen op het dak te kwakken dan je details beter uit te werken/ beter te isoleren.
Ik zal nog 1 voorbeeld noemen waar ik persoonlijk bij betrokken ben geweest
Dit is ongeveer 5 jaar geleden
Het is een groot munumentaal pand en de energie rekening moest omlaag. Om dit stok oude pand fatsoenlijk te isoleren koste een behoorlijk bedrag. het was de bedoeling om in samenwerking met monumenten zorg het pand te verbeteren Alles wat ik voor elkaar heb gekregen was een minimale dakisolatie en ramen opnieuw afstellenen als onderdeel van kierdichting
veder werdt op aangeven van monumenten zorg de aangrenzende oude stal vol gepleurd met panelen en er werdt op die manier ruim genoeg opgewekt voor hun jaarverbruik.
Nu hebben we dus (opdrachtgever,ik en monumenten zorg) een pand gecreeerd wat energie neutraal is maar stiekem per m3 enorm veel winter energie nodig heeft. Nu geef ik salderen niet de schuld van dit gedrag, wel ben ik van mening dat salderen zo kan worden aangepast dat dit gedrag kan worden ontmoedigd.
Want dit is niet wat we moeten willen. En aangezien lief vragen meestal niet helpt zal er iets moeten gebeuren.
Edit: deze ook nog even vermelden dan: "eZonder salderen zou men zuiniger omgaan met energie want dan voel je het gelijk in de portemonnee"
Beetje hetzelfde als stellen dat iedereen met een auto die harder kan dan de maximum snelheid dat dan ook doet.
Met snelheidscontrole rijdt men gemiddeld zachter dan zonder controle.
En zijn we dan zo bang voor om agent of willen we gewoon geen post uit leeuwarden? (financieel motief)
natuurlijk zijn er genoeg mensen die uit zichzelf nooit te hard rijden, het gaat om de mensen die dat niet doen. En persoonlijk heb ik de motivatie uit leeuwarden wel eens nodig als ik weer midden in de nacht over zoon leeg 4baans grijs biljardlaken rij. (en eigenlijk is de preek van mijn vrouw dan nog erger dan de post:p )
Projecteer je dit terug op salderen dan is het niet geheel eerlijk om de salderings regeling aan te passen
de niet hard rijders (o.a. jij) zullen financieel worden gestraft door de maatregel bedoeld voor iemand anders
Eigenlijk zeggen de voorstanders van heroverwegen salderen Die mensen die het goed doen zijn collateral damage van een nieuwe regeling
En de voorstanders van handhaven salderen zeggen het affakkel/opendeuren gedrag is collateral damage voor deze regeling.
De redenatie goed gedrag bestraffen is iets wat je niet moet willen komt dan al snel boven drijven.
Tegelijk komt het slecht gedrag belonen moet je niet willen om de hoek kijken
Wellicht zou de oplossing zijn dat je pas mag salderen als je huis een bepaalde isolatie waarde heeft gehaald.