Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:38
Helemaal mee eens, @Playa del C. , gewoon ieder zijn deel, vele kleintjes maken één grote, zei mijn oma altijd. En zij was best wijs :)

Voor mij was het milieu (gewoon minder uit de grote hoop halen) en meer rendement op mijn spaargeld. Terugverdienen doe ik voor mijn kinderen en wellicht hun kinderen, niet in geld maar in leefomgeving.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Wiley99 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:19:
Voor mij was het milieu (gewoon minder uit de grote hoop halen) en meer rendement op mijn spaargeld. Terugverdienen doe ik voor mijn kinderen en wellicht hun kinderen, niet in geld maar in leefomgeving.
Sorry, maar ik doe het echt alleen maar voor mezelf (heb geen kinderen en die zullen dus ook geen kinderen krijgen :p)

Voor ons was het ook maar voor een deel vanwege milieu, een ander deel was dat we die panelen gewoon aangeboden kregen (de eerste set in ieder geval :p) En daarna kwam die PV ziekte en moesten er natuurlijk nieuwe panelen bij. Niet vanwege het geld, zelfs niet vanwege het milieu, maar gewoon omdat het leuk is :D Milieu en geld zijn wat dat betreft maar (leuke) bijzaken. Het is nu een sport om energie te besparen, gewoon om te kijken of het lukt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
Wiley99 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:19:
Helemaal mee eens, @Playa del C. , gewoon ieder zijn deel
Ik sluit me hier ook bij aan. En denk ook aan de voorbeeld functie die vele "early adopters" hebben. Mijn omgeving heeft best oor naar mijn € 975.- teruggave van de energieleverancier. Daar is wel een hoop voor geïnvesteerd, maar het het levert ook een hoop op. Met de zonnepanelen en dadelijk de WP haal ik zat rendement én zorg ik goed voor het milieu. De WP zal theoretisch vast niet kunnen in mijn jaren '30 huis, maar praktisch geloof ik er wel in. Als ik dat dan in een gezellig onderonsje kan toelichten tijdens een kop thee of koffie, dan doet ook die voorbeeld functie meer dan je denkt.

Ik zie hetzelfde gebeuren in de supermarkten. Ik weet dat de biologische producten vaak zat best dubieus zijn. Niet slechter dan niet biologisch, maar zeker ook niet altijd (veel) beter. Echter het signaal dat ik wel uitzend is dat ik waarde hecht aan kwalitatief goede producten i.p.v. de kwantiteit en daar best iets meer voor wil betalen. De lokale supermarkt breidt echt zijn assortiment niet uit als de statistieken niet uitwijzen dan er voldoende vraag is naar die producten. En gelukkig is dat signaal op lokaal niveau duidelijk, want deze producten worden in steeds grotere variatie verkocht.

Om dezelfde reden koop ik ook (zoveel mogelijk) eerlijke kleding, heb ik een zo groen energieleverancier en de meest duurzame hypotheek :)
Het is nu een sport om energie te besparen, gewoon om te kijken of het lukt.
Sommige sporten zijn nu eenmaal beter voor het milieu dan andere :p

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2018 10:30 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:56:
Bij mij is het allebei. Ik zou zonnepanelen niet kopen als het netto duurder is dan grijze stroom,
Uit nieuwsgierigheid, je koopt dus wel een dure zonneboiler waardoor je netto waarschijnlijk geld toelegt ten opzichte van de situatie waarbij je gewoon gas blijft verbruiken zonder zonneboiler. Hier maak je dus blijkbaar een andere keuze. Hoe zit dat?

Verder zie ik in dit topic vaak dat mensen wel degelijk aangetrokken worden tot bijvoorbeeld zonnepanelen/zonneboiler vanwege een financiele prikkel, totdat ze er achter komen dat de investering zich eigenlijk niet zo best terug verdient door de gemaakte keuzes (dure offerte, te dure panelen, slecht dak), dán wordt opeens het milieu genoemd als motivatie. De aankoop moet dan blijkbaar toch verantwoord worden voor jezelf.

Ik heb PV genomen puur en alleen vanwege het financiele rendement. échter, als ik een hoog rendement op een houtkachel of iets fossiels zou kunnen maken, zou ik dat niet doen. Ik kan dat niet verantwoorden tegenover mezelf (milieu, burenoverlast etc). Ik kies dus wel bewust waar ik in investeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:33:
[...]
Ik heb PV genomen puur en alleen vanwege het financiele rendement.
Ik ben dan een deel van die uitzonderingspopulatie. Ik wilde perse zonnepanelen net als dat ik van het gas af wil, maar heb sinds afgelopen november pas mijn eerste huis. Er zit ook geen financiële prikkel in sommige andere keuzes die ik maak, zoals biologisch voedsel en kleding. Hypotheek zou misschien iets goedkoper kunnen dan nu. Maar al die dingen doe ik toch echt om ideële redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

Sommige sporten zijn nu eenmaal beter voor het milieu dan andere :p
Maar het moet wel leuk blijven! Ik ga bijv. niet in een huis wonen waar het maar 17 graden is, ik wil wel 19 tot 20 graden hebben (afhankelijk van de tijd van de dag). En ik ga ook niet mijn game pc weg doen, ondanks het feit dat dat een hele grote energie verbruiker is.

En daarom wil ik eigenlijk ook een accu hebben. Niet omdat het financieel uit zou kunnen, maar omdat ik gewoon meer van m'n eigen stroom wil kunnen gebruiken. En als het wel financieel uit zou kunnen, zou het leuk meegenomen zijn (maar eerst wil ik het gas [grotendeels] weg hebben)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:58
Precies wat @Playa del C. schrijft.

Vele kleintjes maken uiteindelijk één grote. En doordat vele kleintjes afgenomen worden, is er budget voor verdere ontwikkelingen. Dat leidt weer tot prijsdalingen en schaalvergroting, waardoor het ook voor de middelgrote gebruikers (10.000kwh-50.000kWh) inmiddels lonend is om in duurzame energie te investeren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:05
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

Sorry, maar ik doe het echt alleen maar voor mezelf (heb geen kinderen en die zullen dus ook geen kinderen krijgen :p)

Voor ons was het ook maar voor een deel vanwege milieu, een ander deel was dat we die panelen gewoon aangeboden kregen (de eerste set in ieder geval :p) En daarna kwam die PV ziekte en moesten er natuurlijk nieuwe panelen bij. Niet vanwege het geld, zelfs niet vanwege het milieu, maar gewoon omdat het leuk is :D Milieu en geld zijn wat dat betreft maar (leuke) bijzaken. Het is nu een sport om energie te besparen, gewoon om te kijken of het lukt.
Je goed recht om er zo over te denken en ook eerlijk opgeschreven. Echter, dat je zelf geen kinderen hebt, betekent toch niet dat je geen emotie richting alle andere kinderen/mensen (de mensheid) hoeft te hebben? :) Als de uitroeiing van het leven op aarde onvermijdelijk is, prima, maar dit vroegtijdig in gang zetten door eigen schuld is toch niet nodig? Zo tussendoor gelezen, denk ik ergens dat je toch meer motivatie voor het milieu hebt, dan simpelweg 'de sport' om te bezuinigen ;)
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:33:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, je koopt dus wel een dure zonneboiler waardoor je netto waarschijnlijk geld toelegt ten opzichte van de situatie waarbij je gewoon gas blijft verbruiken zonder zonneboiler. Hier maak je dus blijkbaar een andere keuze. Hoe zit dat?
Zo heb ik het volgens mij niet beschreven, toch? Die zonneboiler heeft een terugverdientijd van ongeveer 10 jaar. Die boiler ga ik dus zelf waarschijnlijk volledig terugverdienen. Echter ik zal er door het verhuizen (over 10-15 jaar) weinig tot geen winst op maken. De volgende bewoner kan nog een twintig jaar met lage kosten voor gasverbruik verder. Het is natuurlijk iets complexer dan ik beschreef, want de waarde van de woning stijgt iets, dus bij verkoop krijg ik weer een deel van de investering terug. Echter in de nieuwe woning wil ik dan natuurlijk ook weer een zonneboilier/warmtepomp/enz. Daarnaast kan de gasprijs flink stijgen, waardoor ik extra geld bespaar, sneller terugverdien en misschien wel een paar duizend euro winst maak in de laatste jaren. Als ik rekening houd met een slecht scenario, dan levert het mij weinig tot niks op. Alles daarboven is leuk meegenomen, maar niet de reden voor deze investering.
Een zonneboiler koop je op dit moment (met subsidie trouwens) voor de lange termijn, om van het gas te kunnen, stijgende gasprijzen op te vangen en uiteraard iets goeds voor het milieu te doen. Verschil met zonnepanelen is dat een zonneboiler altijd 100% voor eigen gebruik is. Daar zal nooit een salderingsregeling of terugleversubsidie aan te pas komen. Alle warmte die jij uit dat systeem haalt (CV, douche, warm tapwater) is in principe gratis voor jou. Geen minister kan daar aan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
[quote]
Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Je goed recht om er zo over te denken en ook eerlijk opgeschreven. Echter, dat je zelf geen kinderen hebt, betekent toch niet dat je geen emotie richting alle andere kinderen/mensen (de mensheid) hoeft te hebben? :) Als de uitroeiing van het leven op aarde onvermijdelijk is, prima, maar dit vroegtijdig in gang zetten door eigen schuld is toch niet nodig? Zo tussendoor gelezen, denk ik ergens dat je toch meer motivatie voor het milieu hebt, dan simpelweg 'de sport' om te bezuinigen ;)
Kan me er wel iets bij voorstellen dat men juist deze reactie over 'kinderen' erg irritant vinden, buiten het feitelijke reactie dat Wailing_Banshee geen kinderen wil en stelt het voor zichzelf te doen wordt er geen enkele emotie beschreven. Vervolgens volgt er een reactie waarin een boodschap tot naastenliefde en oog voor kinderen/mensen van anderen wordt gebracht aan kinderloze tweakers. Terwijl niemand dit ter discussie stelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:44:
https://nos.nl/artikel/22...niet-voor-het-milieu.html

Is er iemand verbaasd over deze uitslag? Hoeveel mensen hebben zonnepanelen omdat het goed is voor het milieu (herbruikbare energie)? De meeste zullen het hebben omdat dan de energie rekening naar beneden gaat en dat na een jaar of 7 je geen energie kosten meer zult hebben (ervan uitgaande natuurlijk, wat een paar jaar geleden ook noog zo was, dat het salderen blijft). Je ziet het hier al, mensen stellen zonnepanelen uit, omdat het financiele voordeel (een stuk?) minder gaat worden.
Nee hoor, iedereen die ik ken met panelen doet het alleen voor het geld. Dat beetje milieu winst stelt niks voor op de grote hoop.
Net zoals de auto's verantwoordelijk zijn voor 3 procent van de vervuiling.
Mijn dieseltje rijdt dus zonder egr klep en zonder roet filter. Scheelt me 1200 reparatie kosten en hij loopt nog zuiniger ook.

Elektrische auto zou ik alleen kopen voor het wegenbelasting vrij rijden, niet voor het milieu....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:53:
[...]
Elektrische auto zou ik alleen kopen voor het wegenbelasting vrij rijden, niet voor het milieu....
En eventueel comfort, voor het gemak (maar alleen als ik zoveel rijd dat ik alleen thuis hoef te laden), omdat ik de auto mooi vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

En eventueel comfort, voor het gemak (maar alleen als ik zoveel rijd dat ik alleen thuis hoef te laden), omdat ik de auto mooi vind...
En hij als thuis accu kan dienen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

En hij als thuis accu kan dienen...
Nee, dat zal niet zo snel gebeuren, want juist als die accu opgeladen zou kunnen worden, is hij niet thuis :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Nee, dat zal niet zo snel gebeuren, want juist als die accu opgeladen zou kunnen worden, is hij niet thuis :p
Andere werk tijden kiezen, hij moet natuurlijk wel laden op zon energie anders sowieso nutteloos

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Andere werk tijden kiezen, hij moet natuurlijk wel laden op zon energie anders sowieso nutteloos
Maar ik slaap graag 's nachts... Maar daarom zou ik ook een electrische auto niet per definitie een goede keuze voor het milieu vinden. Of je moet er twee nemen...

hmmm....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Kijk.
Eentje die het snapt.

Maar "thuisaccu" is wel precies waar al die "groenen" op geilen en je daarom ook zo'n barrel willen laten aanschaffen.

Dat je dan 's nachts moet laden willen ze beslist niet inzien.
Je hebt dan ook nog "groene" energieleveranciers die dan beweren goedkoop te zijn als ZIJ maar kunnen bepalen wanneer jij MAG laden.

Trap er toch niet in, het zijn allemaal graaiers die bestaan doordat mensen in hun leugens trappen!

En over kinderen............
Waarom zou ik in de kou moeten gaan zitten en (mogelijk) de wereld sparen voor egoïsten met meer dan 2 jong?

Ik geef de thermostaat nog een slinger dan kan ik mijn trui uit. O-) ;)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
Vuiltje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Kijk.
Eentje die het snapt.

Maar "thuisaccu" is wel precies waar al die "groenen" op geilen en je daarom ook zo'n barrel willen laten aanschaffen.

Je hebt dan ook nog "groene" energieleveranciers die dan beweren goedkoop te zijn als ZIJ maar kunnen bepalen wanneer jij MAG laden.

Trap er toch niet in, het zijn allemaal graaiers die bestaan doordat mensen in hun leugens trappen!

Waarom zou ik in de kou moeten gaan zitten en (mogelijk) de wereld sparen voor egoïsten met meer dan 2 jong?

Inderdaad ze zijn er allemaal op uit om jou te naaien. Boehoe, wat gemeen.

Het is tijd voor iets constructievere bijdagen van jouw kant ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Vuiltje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Kijk.
Eentje die het snapt.

Wat maakt het precies uit op welke plaats je auto aan het net hangt? In de huidige situatie wel ivm terugleveren/eigen gebruik, maar dat is ook maar een administratief regeltje. Technisch is er nauwelijks verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

[...]

Zo heb ik het volgens mij niet beschreven, toch? Die zonneboiler heeft een terugverdientijd van ongeveer 10 jaar. Die boiler ga ik dus zelf waarschijnlijk volledig terugverdienen. Echter ik zal er door het verhuizen (over 10-15 jaar) weinig tot geen winst op maken. De volgende bewoner kan nog een twintig jaar met lage kosten voor gasverbruik verder. Het is natuurlijk iets complexer dan ik beschreef, want de waarde van de woning stijgt iets, dus bij verkoop krijg ik weer een deel van de investering terug. Echter in de nieuwe woning wil ik dan natuurlijk ook weer een zonneboilier/warmtepomp/enz. Daarnaast kan de gasprijs flink stijgen, waardoor ik extra geld bespaar, sneller terugverdien en misschien wel een paar duizend euro winst maak in de laatste jaren. Als ik rekening houd met een slecht scenario, dan levert het mij weinig tot niks op. Alles daarboven is leuk meegenomen, maar niet de reden voor deze investering.
Een zonneboiler koop je op dit moment (met subsidie trouwens) voor de lange termijn, om van het gas te kunnen, stijgende gasprijzen op te vangen en uiteraard iets goeds voor het milieu te doen. Verschil met zonnepanelen is dat een zonneboiler altijd 100% voor eigen gebruik is. Daar zal nooit een salderingsregeling of terugleversubsidie aan te pas komen. Alle warmte die jij uit dat systeem haalt (CV, douche, warm tapwater) is in principe gratis voor jou. Geen minister kan daar aan komen :)
Ah ok :) . nouja ik lees dat je hem dus 'maar net' terug gaat verdienen waarschijnlijk. Dan had je met diezelfde investering elders een hoger rendement gehaald. Dat was meer mijn gedachte. Maar ik hoor toch behoorlijk wat idealistische motieven. Ik snap het nu beter.
Ik was overigens in de veronderstelling dat een zonneboiler zich (bijna) nooit terugverdient. Maar misschien heeft 'zo'n dure' een langere levensduur waardoor het uiteindelijk wel uit kan.
reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:53:
[...]
Mijn dieseltje rijdt dus zonder egr klep en zonder roet filter. Scheelt me 1200 reparatie kosten en hij loopt nog zuiniger ook.
Ik zou me echt bezwaard voelen om daarmee door de woonwijk te rijden. Lekker alle spelende kindertjes die troep in laten ademen waardoor hun gemiddelde levensverwachting omlaag gaat.
Onbegrijpelijk ook dat hierop niet sneller wordt ingegrepen, want van het individu hoeven we vaak niet veel te verwachten als het op lange-termijn-denken aankomt. (helaas momenteel in de politiek ook niet :F )
Bijna 2019 en nog zitten we massaal fijnstof te snuiven, en vinden dat als samenleving acceptabel. Wat een armoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

Ah ok :) . nouja ik lees dat je hem dus 'maar net' terug gaat verdienen waarschijnlijk. Dan had je met diezelfde investering elders een hoger rendement gehaald. Dat was meer mijn gedachte. Maar ik hoor toch behoorlijk wat idealistische motieven. Ik snap het nu beter.
Ik was overigens in de veronderstelling dat een zonneboiler zich (bijna) nooit terugverdient. Maar misschien heeft 'zo'n dure' een langere levensduur waardoor het uiteindelijk wel uit kan.

[...]

Ik zou me echt bezwaard voelen om daarmee door de woonwijk te rijden. Lekker alle spelende kindertjes die troep in laten ademen waardoor hun gemiddelde levensverwachting omlaag gaat.
Onbegrijpelijk ook dat hierop niet sneller wordt ingegrepen, want van het individu hoeven we vaak niet veel te verwachten als het op lange-termijn-denken aankomt. (helaas momenteel in de politiek ook niet :F )
Bijna 2019 en nog zitten we massaal fijnstof te snuiven, en vinden dat als samenleving acceptabel. Wat een armoe.
Ik voel me niet bezwaard want ik rijd nu schoner....
En al was dat niet dan boeit het me net zo min als dat regering het boeit want die verdienen er geld mee.
En wij Nederlanders moeten het wel accepteren want als we normen aanscherpen mogen er nergens meer huizen gebouwd worden, te vuile gebieden.... Normen worden eerder ruimer, kijk maar naar de a2 Utrecht Amsterdam

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:55:
[...]

Ik voel me niet bezwaard want ik rijd nu schoner....
En al was dat niet dan boeit het me net zo min als dat regering het boeit want die verdienen er geld mee.
En wij Nederlanders moeten het wel accepteren want als we normen aanscherpen mogen er nergens meer huizen gebouwd worden, te vuile gebieden.... Normen worden eerder ruimer, kijk maar naar de a2 Utrecht Amsterdam
Schoner qua CO2 zou kunnen ja, maar roet/fijnstof is een ander verhaal.
Normen aanscherpen qua uitstoot gebeurt wel, al zou het van mij drastischer en sneller mogen. Er komen al steeds meer no-go zones voor vieze diesels gelukkig.

Dit is nu typisch zoiets waar je als individu echt al een verschil maakt op lokaal niveau bijvoorbeeld. Net zoals stoppen met hout stoken. Het effect op 'de volksgezondheid' is abstract en ver van je bed. Maar als je je realiseert dat je (niet iedereen) echt burenoverlast veroorzaakt en dat de kinderen op straat je diesel-fijnstof inademen (en gem. korter leven), mag ik hopen dat dat feit meegenomen wordt in de overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
[...]

....

[...]

Was het niet zo dat roetfilters juist meer extra-fijnstof veroorzaken dat eigenlijk nog schadelijker is dan "normaal" fijnstof?

Gelukkig rij ik op LPG, dat is één van de schoonste brandstoffen.

Was er trouwens al meer nieuws over het alternatief voor het salderen? De staat laat voor de zomer wel een proefballonnetje op, maar verder blijft het erg stil. Een heel vreemde manier van beleid voeren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

Was het niet zo dat roetfilters juist meer extra-fijnstof veroorzaken dat eigenlijk nog schadelijker is dan "normaal" fijnstof?

Gelukkig rij ik op LPG, dat is één van de schoonste brandstoffen.

Was er trouwens al meer nieuws over het alternatief voor het salderen? De staat laat voor de zomer wel een proefballonnetje op, maar verder blijft het erg stil. Een heel vreemde manier van beleid voeren.
hmm ik mag hopen van niet, van die filters. Dat zou jammer zijn.

Heb je het nieuws gemist? aantal keer gepost in dit topic.
De implementatie van nieuwe regeling wordt een jaar uitgesteld, een uitwerking van het alternatief dus waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
[...]
het alternatief voor het salderen?
Verwacht maar niets voor de verkiezingen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:13:
[...]

hmm ik mag hopen van niet, van die filters. Dat zou jammer zijn.

Heb je het nieuws gemist? aantal keer gepost in dit topic.
De implementatie van nieuwe regeling wordt een jaar uitgesteld, een uitwerking van het alternatief dus waarschijnlijk ook.
Helaas niet, de staat houd de schijn op door zogenaamd schoon te zijn maar intussen verdienen ze geld aan je.
Het regenereren van het roet filter kost tien procent extra brandstof (kassa ),en juist daarmee ontstaat weer extra fijnstof. En hetgeen er uit gefilterd word ,word uiteindelijk in de vuilnisbak leeg geklopt door garage houder, als het filter verstopt zit.....
Dus mileu........
Als salderen verdwijnt, gaat de hout kachel aan..... En de warmtepomp uit.
Daar ging het hier over toch, wat zijn alternatieven voor salderen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:04:
[...]
Maar als je je realiseert dat je (niet iedereen) echt burenoverlast veroorzaakt en dat de kinderen op straat je diesel-fijnstof inademen (en gem. korter leven), mag ik hopen dat dat feit meegenomen wordt in de overwegingen.
Bespaart het geld? Nee, dan is het geen overwegingen waard. Dat is (helaas) de insteek van dit kabinet. We moeten allemaal vanalles doen, maar niemand die maar even de portemonee wil trekken. De burgers niet maar het kabinet ook niet (die laat de burgers alles maar betalen). En dan wel vreemd staan kijken dat mensen minder om het milieu geven en meer om hun portemonee.

Het beste voorbeeld is de basis van dit topic: mensen krijgen nu een bonus als ze groen bezig zijn (hun eigen energie verbruik compenseren met herbruikbare energie, aka zonnepanelen). Maar dat kost te veel geld, dus moet dat maar afgeschaft worden, met als excuus dat mensen minder en op andere tijden moeten gebruiken. Maar hoe we dat moeten gaan doen wordt natuurlijk nergens gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:31:
[...]
Maar dat kost te veel geld, dus moet dat maar afgeschaft worden,
Zou mooi overheidsbeleid zijn: "We weten dat deze maatregel veel te duur is, maar ja, het is een leuke maatregel". Kuch, Italië. Kuch, dividendbelasting.

Het idee van deze maatregelen was een stimulans bieden. Dat is volgens de overheid gelukt. Het is alleen inderdaad jammer dat ze tussentijds terugkomen van afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Zou mooi overheidsbeleid zijn: "We weten dat deze maatregel veel te duur is, maar ja, het is een leuke maatregel". Kuch, Italië.

Het idee van deze maatregelen was een stimulans bieden. Dat is volgens de overheid gelukt. Het is alleen inderdaad jammer dat ze tussentijds terugkomen van afspraken.
Er is geld gereserveerd voor duurzaamheid en klimaat. Alleen gaat daarvan practisch niets naar de burgers om hun te ondersteunen bij hun aanpassingen om het klimaatdoel te halen. Oh wacht, volgens mij zelfs het tegenovergstelde: wij gaan meer belasting betalen (inclusief die opslag duurzame energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:31:
[...]

Bespaart het geld? Nee, dan is het geen overwegingen waard. Dat is (helaas) de insteek van dit kabinet. We moeten allemaal vanalles doen, maar niemand die maar even de portemonee wil trekken. De burgers niet maar het kabinet ook niet (die laat de burgers alles maar betalen). En dan wel vreemd staan kijken dat mensen minder om het milieu geven en meer om hun portemonee.
Ik doelde ook op persoonlijke overwegingen om niet je houtkachel aan te zetten en niet met je vieze diesel door de woonwijk te rijden. Hier maak je als individu direct het verschil voor je wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
[...]
Gedateerd nieuws:

https://www.volkskrant.nl...ngen-werkt-niet~b69f2b91/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:45:
[...]

Er is geld gereserveerd voor duurzaamheid en klimaat. Alleen gaat daarvan practisch niets naar de burgers om hun te ondersteunen bij hun aanpassingen om het klimaatdoel te halen.
Dat is een ander argument. Het kabinet maken keuzes waar jij (en ik) het niet mee eens zijn. Waar ik het wel mee eens ben is dat wanneer stimuleringsmaatregelen te duur worden omdat het doel (volgens het kabinet) is geslaagd, deze worden aangepast. Ik had alleen liever gezien dat het bedrijfsleven ook meer belast zou worden.

Zo heb ik ook eerder betoogd met @de Peer waarom ik best een voorstander ben voor het afschaffen van het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]
Ik verdien hem net terug, omdat ik waarschijnlijk na het terugverdienen ga verhuizen en dus die zonneboiler achterlaat. Technisch gezien ook doorverkoop en dus wel iets winst maak, echter is het de vraag hoeveel extra geld de zonneboiler mij op zal leveren bij verkoop van een huis van meer dan 2 ton. Maar wie weet, het staat vast wel leuk op de lijst met features.

Een zonneboiler kent weinig onderhoud en gaat 25+ jaar mee. Het bespaart veel gas, waar juist de prijs nog flink van zal stijgen. Kopen van een zonneboiler levert dus veel op. Kost ongeveer 4000 euro netto om te installeren en bespaart zo'n 500 euro per jaar (met huidige prijzen). Verschil met zonnepanelen en het salderen, is dat je de warmte alleen voor jezelf kunt gebruiken. Je kunt extra warmte niet terugverkopen aan de gasleverancier :) Sommige mensen leggen de daken daarom zo vol mogelijk met zonnepanelen, om puur te verdienen via de salderingsregeling (zakelijk gezien natuurlijk prima). In die zin ben ik ook voor het afschaffen van de salderingsregeling, aangezien we daardoor straks massaal tijdens de zonpiekuren een flink overschot aan elektriciteit produceren, wat niet volledig door Nederland zal worden gebruikt, maar wel volledig wordt vergoed. Dat is ergens zelfs negatief voor het milieu, aangezien de productie van panelen plus de installatie ook een CO2-footprint hebben.

Niet dat ik zo enorm bezig ben met het milieu, maar wel van mening dat we als mensheid hierin actief moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
In die zin ben ik ook voor het afschaffen van de salderingsregeling, aangezien we daardoor straks massaal tijdens de zonpiekuren een flink overschot aan elektriciteit produceren, wat niet volledig door Nederland zal worden gebruikt, maar wel volledig wordt vergoed.
Beetje aparte beredenering.
Je kan denken dat je nu voor verplicht 's nachts werken bent.
Mensen kunnen dan overdag stroom gebruiken voor huishouden en om hun elektrische auto te laden, want alleen dan hebben ze wat aan hun zonnepanelen.
Werken ze overdag en gebruiken ze de opgewekte energie niet, dan heeft het land een energieoverschot, beweer je................. 8)7 8)7 8)7
Heb je ooit wel eens gekeken hoeveel zonne-energie er wordt opgewekt overdag?
AL die energie gaat gewoon het net op en wordt gebruikt.
Ze regelen gewoon wat gascentrales af.

Jij gaat dus je dak volleggen met panelen en gratis energie leveren aan de buren, die niets hoeven te betalen voor jouw investering, want de energie die jij opwekt wil je niet vergoed hebben.

Heel opmerkelijk.
Zonder salderen gaat geen mens meer investeren in panelen.
Een uitermate domme beslissing om salderen af te schaffen.
[...]
maar wel van mening dat we als mensheid hierin actief moeten zijn.
Ik ben zo vrij om te vragen naar het aantal kinderen dat je op de al veel te volle aarde hebt gezet. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 25-10-2018 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik verdien hem net terug, omdat ik waarschijnlijk na het terugverdienen ga verhuizen en dus die zonneboiler achterlaat. Technisch gezien ook doorverkoop en dus wel iets winst maak, echter is het de vraag hoeveel extra geld de zonneboiler mij op zal leveren bij verkoop van een huis van meer dan 2 ton. Maar wie weet, het staat vast wel leuk op de lijst met features.

Een zonneboiler kent weinig onderhoud en gaat 25+ jaar mee. Het bespaart veel gas, waar juist de prijs nog flink van zal stijgen. Kopen van een zonneboiler levert dus veel op. Kost ongeveer 4000 euro netto om te installeren en bespaart zo'n 500 euro per jaar (met huidige prijzen). Verschil met zonnepanelen en het salderen, is dat je de warmte alleen voor jezelf kunt gebruiken. Je kunt extra warmte niet terugverkopen aan de gasleverancier :) Sommige mensen leggen de daken daarom zo vol mogelijk met zonnepanelen, om puur te verdienen via de salderingsregeling (zakelijk gezien natuurlijk prima). In die zin ben ik ook voor het afschaffen van de salderingsregeling, aangezien we daardoor straks massaal tijdens de zonpiekuren een flink overschot aan elektriciteit produceren, wat niet volledig door Nederland zal worden gebruikt, maar wel volledig wordt vergoed. Dat is ergens zelfs negatief voor het milieu, aangezien de productie van panelen plus de installatie ook een CO2-footprint hebben.

Niet dat ik zo enorm bezig ben met het milieu, maar wel van mening dat we als mensheid hierin actief moeten zijn.
Mileucentraal denkt er allemaal heel anders over. 20 jaar levensduur en slechts 100 euro besparing per jaar. Hoe kom je aan 500 euro? Dat is gigantisch.
Heersende mening is toch wel dat een zonneboiler zich niet terug verdient binnen zijn technische levensduur.

Wij betalen zo'n 60 euro per jaar voor warm water, met warmtepompboiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

Mileucentraal denkt er allemaal heel anders over. 20 jaar levensduur en slechts 100 euro besparing per jaar. Hoe kom je aan 500 euro? Dat is gigantisch.
Heersende mening is toch wel dat een zonneboiler zich niet terug verdient binnen zijn technische levensduur.

Voorheen gebruikte ik 200 kuub gas voor sww,dat is 120 euro.
Zonneboiler is verspilling van geld.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Vuiltje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Mensen kunnen dan overdag stroom gebruiken voor huishouden en om hun elektrische auto te laden, want alleen dan hebben ze wat aan hun zonnepanelen.
Werken ze overdag en gebruiken ze de opgewekte energie niet, dan heeft het land een energieoverschot, beweer je................. 8)7 8)7 8)7
Heb je ooit wel eens gekeken hoeveel zonne-energie er wordt opgewekt overdag?
AL die energie gaat gewoon het net op en wordt gebruikt.
Ze regelen gewoon wat gascentrales af.

Jij gaat dus je dak volleggen met panelen en gratis energie leveren aan de buren, die niets hoeven te betalen voor jouw investering, want de energie die jij opwekt wil je niet vergoed hebben.

Heel opmerkelijk.
Zonder salderen gaat geen mens meer investeren in panelen.
Een uitermate domme beslissing om salderen af te schaffen.

[...]

Ik ben zo vrij om te vragen naar het aantal kinderen dat je op de al veel te volle aarde hebt gezet. 8)
Als je het plaatje groter bekijkt, dan zul je inzien dat het onmogelijk is om elk huishouden via zonnepanelen groen te krijgen. Omdat het grootste deel van de stroom buiten de zonnepiekuren zal worden gevraagd. Op dit moment zijn er nog niet genoeg zonnepanelen om een overschot te creëren, maar als de salderingsregeling blijft bestaan, zullen veel mensen blijven investeren. Eigenlijk dus in een manier van opwekking die niet zorgt voor een stabiel stroomnetwerk. Vandaar ook dat er projecten zijn waarbij overdag de energie uit zonnepanelen wordt opgeslagen om het tijdens de donkere uren weer af te staan. Zoals deze: http://www.bouw-energie.b...-in-ballonnen-onder-water
Dit soort systemen hebben mensen thuis nog niet, we wachten immers allemaal op een accu. In de auto is nog niet heel handig, zoals hierboven al werd aangegeven.

Dus nee, ik ben niet voor verplicht werken op bepaalde uren. Thuis stem ik zoveel mogelijk eigen verbruik af op de opbrengst van mijn panelen. Dat lukt uiteraard niet 100%. Dus ja, ik zou financieel voordeel hebben bij de salderingregeling. Echter, zoals ik eerder al zei, ik doe het niet voor het geld, zolang het mij niet extra geld kost. Ik krijg mijn investering terug, maak nog wat winst. Kan mij echt niet schelen dat een ander op het stroomnetwerk mijn extra opgewekte stroom zou kunnen gebruiken. Financieel hoop ik uiteraard dat er een degelijke vergoeding/subsidie tegenover komt te staan.

Ik heb bewust twee kinderen. Onder andere inderdaad omdat er genoeg mensen zijn. Ik vind echter wel dat ik en mijn vriendin recht hebben op elk één nakomeling. Daarmee groeit de bevolking niet. Door een gemiddelde vroegtijdige sterfte zal de bevolking er zelfs door krimpen eigenlijk.

Het salderen stopt over een tijdje pas en de reden is niet omdat het kabinet gewoon dom bezig is, maar omdat ze blijkbaar genoeg gestimuleerd hebben en geen overschot aan zonnepanelen willen creëren. Dat is trouwens zoals het met alle subsidies en voordeelregeltjes gaat. Alsnog, over een paar jaar zijn er elektrische auto's met verwisselbare accupacks, kun je alsnog je zonnepanelen volledig zelf benutten. Of de accupacks inzetten in je woning. Enz. Tijden veranderen.
[...]

Die zonneboiler wordt aangesloten op cv en warm tapwater. Dit bespaart zo ongeveer 60% van het totale gasverbruik per jaar. Ik verbruik ongeveer 1250 m3 per jaar. Dat wordt dus een jaarlijkse besparing van ongeveer 450 euro voor mij. Daarnaast hoef je minder zuinig te zijn met warm water, want in principe kun je elke dag gratis iets van 200 L heet water tappen. Daarnaast is het beter voor het milieu natuurlijk.

Mijn zonneboiler is een investering van 5000 euro. Terugverdientijd is 8 jaar in theorie, ik ga eerst maar even van 10 jaar uit. Ze hebben vrijwel geen onderhoud en gaan 25 jaar mee. Neem mee dat de gasprijs nog flink gaat stijgen (meer dan verdubbelen) en je maakt goede winsten na die tien jaar.
@de Peer Edit: heb nog even die site bekeken, milieucentraal rekent het niet goed door. Er zijn genoeg andere bronnen en dan blijkt dat als je het goed doet, 300 L vat + 30 heatpipes + cv ondersteuning, je een tvt hebt van ongeveer 8 jaar. Kost 5000 euro, je krijgt 1000 euro subsidie en bespaart bij huidige gasprijs (!) 500 euro per jaar bij een gemiddeld gezin. Milieucentraal geeft verderop bij dat stuk trouwens wel goed aan dat een zonneboiler een mooie aanvulling kan zijn op een zonnepanelenset, omdat het minder dakruimte inneemt per opgenomen vermogen en je in principe het dak zo vol hebt met zonnepanelen dat je je eigen stroomverbruik afdekt. Heb je nog een stukje dak over, dan zou daar meestal beter een zonneboiler kunnen komen, dan nog extra zonnepanelen.
reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Voorheen gebruikte ik 200 kuub gas voor sww,dat is 120 euro.
Zonneboiler is verspilling van geld.....
Tenzij je hem dus ook voor de verwarming gebruikt. En dan bespaar ik dus 400-500 euro per jaar bij huidige gasprijzen. Het gaat iets minder snel dan zonnepanelen, maar je hebt ook maar één groot rack met 30 vacuümbuizen nodig, i.p.v. 16+ zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Playa del C. op 25-10-2018 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Playa del C.
Tenzij je hem dus ook voor de verwarming gebruikt. En dan bespaar ik dus 400-500 euro per jaar bij huidige gasprijzen. Het gaat iets minder snel dan zonnepanelen, maar je hebt ook maar één groot rack met 30 vacuümbuizen nodig, i.p.v. 16+ zonnepanelen.
Voor verwarming? Je weet dat het in de winter niets doet, en in de zomer weet je van gekkigheid niet wat je met al dat warme water moet, kinderbadje al vol, alle mieren al dood, 3 x gedouched, enz.
In de winter mag je in je handen klappen als je er met 1 persoon op kan douchen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:46:
[...]

Als je het plaatje groter bekijkt, dan zul je inzien dat het onmogelijk is om elk huishouden via zonnepanelen groen te krijgen. Omdat het grootste deel van de stroom buiten de zonnepiekuren zal worden gevraagd. Op dit moment zijn er nog niet genoeg zonnepanelen om een overschot te creëren, maar als de salderingsregeling blijft bestaan, zullen veel mensen blijven investeren. Eigenlijk dus in een manier van opwekking die niet zorgt voor een stabiel stroomnetwerk. Vandaar ook dat er projecten zijn waarbij overdag de energie uit zonnepanelen wordt opgeslagen om het tijdens de donkere uren weer af te staan. Zoals deze: http://www.bouw-energie.b...-in-ballonnen-onder-water
Dit soort systemen hebben mensen thuis nog niet, we wachten immers allemaal op een accu. In de auto is nog niet heel handig, zoals hierboven al werd aangegeven.

Dus nee, ik ben niet voor verplicht werken op bepaalde uren. Thuis stem ik zoveel mogelijk eigen verbruik af op de opbrengst van mijn panelen. Dat lukt uiteraard niet 100%. Dus ja, ik zou financieel voordeel hebben bij de salderingregeling. Echter, zoals ik eerder al zei, ik doe het niet voor het geld, zolang het mij niet extra geld kost. Ik krijg mijn investering terug, maak nog wat winst. Kan mij echt niet schelen dat een ander op het stroomnetwerk mijn extra opgewekte stroom zou kunnen gebruiken. Financieel hoop ik uiteraard dat er een degelijke vergoeding/subsidie tegenover komt te staan.

Ik heb bewust twee kinderen. Onder andere inderdaad omdat er genoeg mensen zijn. Ik vind echter wel dat ik en mijn vriendin recht hebben op elk één nakomeling. Daarmee groeit de bevolking niet. Door een gemiddelde vroegtijdige sterfte zal de bevolking er zelfs door krimpen eigenlijk.

Het salderen stopt over een tijdje pas en de reden is niet omdat het kabinet gewoon dom bezig is, maar omdat ze blijkbaar genoeg gestimuleerd hebben en geen overschot aan zonnepanelen willen creëren. Dat is trouwens zoals het met alle subsidies en voordeelregeltjes gaat. Alsnog, over een paar jaar zijn er elektrische auto's met verwisselbare accupacks, kun je alsnog je zonnepanelen volledig zelf benutten. Of de accupacks inzetten in je woning. Enz. Tijden veranderen.

[...]

Die zonneboiler wordt aangesloten op cv en warm tapwater. Dit bespaart zo ongeveer 60% van het totale gasverbruik per jaar. Ik verbruik ongeveer 1250 m3 per jaar. Dat wordt dus een jaarlijkse besparing van ongeveer 450 euro voor mij. Daarnaast hoef je minder zuinig te zijn met warm water, want in principe kun je elke dag gratis iets van 200 L heet water tappen. Daarnaast is het beter voor het milieu natuurlijk.

Mijn zonneboiler is een investering van 5000 euro. Terugverdientijd is 8 jaar in theorie, ik ga eerst maar even van 10 jaar uit. Ze hebben vrijwel geen onderhoud en gaan 25 jaar mee. Neem mee dat de gasprijs nog flink gaat stijgen (meer dan verdubbelen) en je maakt goede winsten na die tien jaar.
@de Peer Edit: heb nog even die site bekeken, milieucentraal rekent het niet goed door. Er zijn genoeg andere bronnen en dan blijkt dat als je het goed doet, 300 L vat + 30 heatpipes + cv ondersteuning, je een tvt hebt van ongeveer 8 jaar. Kost 5000 euro, je krijgt 1000 euro subsidie en bespaart bij huidige gasprijs (!) 500 euro per jaar bij een gemiddeld gezin. Milieucentraal geeft verderop bij dat stuk trouwens wel goed aan dat een zonneboiler een mooie aanvulling kan zijn op een zonnepanelenset, omdat het minder dakruimte inneemt per opgenomen vermogen en je in principe het dak zo vol hebt met zonnepanelen dat je je eigen stroomverbruik afdekt. Heb je nog een stukje dak over, dan zou daar meestal beter een zonneboiler kunnen komen, dan nog extra zonnepanelen.

[...]

Ben het eens met je visie over de salderingsregeling.

Maar wat betreft de zonneboiler geloof ik er niets van eerlijk gezegd. Is alles theoretisch of heb je al verbruiksgegevens?
Juist in de koude maanden kom je volgens mij niet ver met je boiler. Die 60 procent lijkt me van toepassing op je sww. Maar een zonneboiler voor verwarming is wel een ander verhaal. Als je verhaal klopt zou iedereen aan de zonneboiler gaan. In de donkerste dagen /maanden (vaak de koudste) levert hij het minste op.
Ik denk dat milieu centraal het goed ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

Wij hebben ook een zonneboiler sinds maart. Deze heeft tot nu toe ongeveer 1MWh opgewekt op mijn 300 liter hygieneboiler..
Dat is 220 euro tegenover COP1 van mijn doorstroomverwarmer. Deze installatie heeft me 2200 euro gekost. Dit is inclusief het aanpassen van de leidingwerk om ook mijn wasmachine te voeden.

Had ik een warmtepompboiler of als ik mijn warmtepomp zal gebruiken voor SWW, dan zal de besparing wellicht minder zijn.

Met 27 zonnepanelen op het dak vond ik het niet zo erg om ook anderhalf m2 "op te offeren" voor de heatpipes. Dat plek zal anders een zonnepaneel van 300Wp kunnen hebben die me in een jaar 250-270kWh zal opleveren? Maar dan zal mijn PV-paneelinstalatie niet meer in balans zijn. (max van omvormer is 27x300Wp panelen. Een stap hoger qua omvormer is weer minder gunstig qua prijs)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kmf schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:24:
[...]

Wij hebben ook een zonneboiler sinds maart. Deze heeft tot nu toe ongeveer 1MWh opgewekt op mijn 300 liter hygieneboiler..
Dat is 220 euro tegenover COP1 van mijn doorstroomverwarmer. Deze installatie heeft me 2200 euro gekost. Dit is inclusief het aanpassen van de leidingwerk om ook mijn wasmachine te voeden.

Had ik een warmtepompboiler of als ik mijn warmtepomp zal gebruiken voor SWW, dan zal de besparing wellicht minder zijn.

Met 27 zonnepanelen op het dak vond ik het niet zo erg om ook anderhalf m2 "op te offeren" voor de heatpipes. Dat plek zal anders een zonnepaneel van 300Wp kunnen hebben die me in een jaar 250-270kWh zal opleveren? Maar dan zal mijn PV-paneelinstalatie niet meer in balans zijn. (max van omvormer is 27x300Wp panelen. Een stap hoger qua omvormer is weer minder gunstig qua prijs)
Vergeleken met cop 1 verwarming kun je overal een positief verhaal van maken. Ik ben niet onder de indruk. Zonneboiler is gewoon zonde van de investering (sorry). Had je beter warmtepomp kunnen kopen als dat past in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Vergeleken met cop 1 verwarming kun je overal een positief verhaal van maken. Ik ben niet onder de indruk. Zonneboiler is gewoon zonde van de investering (sorry). Had je beter warmtepomp kunnen kopen als dat past in je huis.
Ik heb al een warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bGaurV/Installatieschema.png

Je hoeft ook helemaal niet onder de indruk te zijn. Mijn doel is lage maandlasten en hiermee heb ik mijn insziens de beste combi voor mijn situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 25-10-2018 23:33 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kmf schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:31:
[...]

Ik heb al een warmtepomp.
Oh warmtepompboiler bedoel ik. Of iig warmtepomp voor sww

Als je de afschrijvingskosten mee neemt in je maandlasten, wat wel zo correct is, zijn ze niet meer zo laag lijkt me. Wel een gave set-up! :)

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 25-10-2018 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:24:
[...]

Ben het eens met je visie over de salderingsregeling.

Maar wat betreft de zonneboiler geloof ik er niets van eerlijk gezegd. Is alles theoretisch of heb je al verbruiksgegevens?
Juist in de koude maanden kom je volgens mij niet ver met je boiler. Die 60 procent lijkt me van toepassing op je sww. Maar een zonneboiler voor verwarming is wel een ander verhaal. Als je verhaal klopt zou iedereen aan de zonneboiler gaan. In de donkerste dagen /maanden (vaak de koudste) levert hij het minste op.
Ik denk dat milieu centraal het goed ziet.
De zonneboiler werkt optimaal in de lente en de herfst. In die twee seizoenen bespaar je veel op het gasverbruik. In de zomer bespaar je alleen op sww uiteraard. Ook in de winter werkt het systeem nog een beetje mee. Alles bij elkaar werkt het en ook nog redelijk veel uren per jaar. Tvt is nu theoretish 8 jaar, maar ik reken al 10 jaar. Mocht het heel slecht werken, twee keer zo slecht, dan is de tvt 20 jaar. Neem je stijgende gasprijzen mee, en die worden twee keer zo hoog over een aantal jaar, dan is de tvt weer een stuk beter.

Ik heb al zonnepanelen, warmtepomp past niet goed in en buiten mijn huis, dus daarom is een zonneboiler wel een leuke toevoeging. Het draait hier nog geen jaar, dus ik kan nog weinig zeggen over de praktijk. De investering krijg ik in ieder geval terug. Als het redelijk werkt en de gasprijzen gaan stijgen, dan levert het systeem behoorlijk wat op.

Verder moet je je gedrag natuurlijk aanpassen aan het systeem. Douchen in de avond op een dag dat er genoeg warm water over is. Warm water tappen om mee te koken, ipv via een fornuis koud water opwarmen, enz.

Alsnog verwacht ik zelf dat het ook financieel best interessant gaat worden. Het gaat slechts over 4000 euro na subsidie en het is verder een lange termijn investering. Rijk wordt je er nooit van, daarvoor heb ik een baan en een aantal andere slimme investeringen.

Een zonneboiler heeft ook te maken met de recente ontwikkeling dat extra zonnepanelen binnenkort weinig meer opleveren (afschaffen salderen) en dat we langzaam van het gas af moeten (en gasprijzen flink gaan stijgen). Juist nu vanaf 2018 wordt de zonneboiler ineens vaker geïnstalleerd. Meestal tegelijk met een afgestemd zonnepanelen-pakket, zodat tijdens zonuren de zonneboiler op de 'gratis' stroom van de zonnepanelen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 06:48:
[...]

De zonneboiler werkt optimaal in de lente en de herfst. In die twee seizoenen bespaar je veel op het gasverbruik. In de zomer bespaar je alleen op sww uiteraard. Ook in de winter werkt het systeem nog een beetje mee. Alles bij elkaar werkt het en ook nog redelijk veel uren per jaar. Tvt is nu theoretish 8 jaar, maar ik reken al 10 jaar. Mocht het heel slecht werken, twee keer zo slecht, dan is de tvt 20 jaar. Neem je stijgende gasprijzen mee, en die worden twee keer zo hoog over een aantal jaar, dan is de tvt weer een stuk beter.
20 jaar dus waarschijnlijk zonder te speculeren en met kennis van nu, en 15 jaar als gas heel duur wordt en de aarde flink opwarmt ;).
Als je huis niet al te oud is dan gebruik je in de lente en herfst 0 m3 voor verwarming van het huis, en sww is maar heel weinig m3.
Juist nu vanaf 2018 wordt de zonneboiler ineens vaker geïnstalleerd. Meestal tegelijk met een afgestemd zonnepanelen-pakket, zodat tijdens zonuren de zonneboiler op de 'gratis' stroom van de zonnepanelen werkt.
Wel heel zonde, huis verwarmen met COP=1. en idd 'gratis' want je moet er wel je kosten mee terug verdienen, dat gaat minder goed met COP=1 verwarmen. Met warmtepomp is het prima natuurlijk.

Maargoed de vraag was uiteindelijk waarom we voor duurzame energie kiezen (milieu, financieel gewin, etc). Bij jou is het niet alleen een financieel motief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Wat ontwricht het energienet meer ? Alle tweakers met zonnepanelen die (nog) kunnen salderen, of een zonnepark wat SDE+ subsidie heeft gekregen en 25.000+ panelen groot is. Die hebben weinig eigenverbruik.

Maar ja om de doelstellingen te halen is het een sneller en beter meetbaar met grote projecten, dan met vele kleine daken.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vuiltje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Ik werk vandaag thuis, en bedenk me dat overdag thuis zijn, in 3 seizoenen per jaar best wel eens ongunstig uit kan pakken. Ja, je gebruikt meer eigen opgewekte stroom, maar het huis moet wel verwarmd worden... Het maakt natuurlijk wel verschil uit of je thuis aan het schoonmaken bent, of dat je aan het computeren bent. Voor die eerste wil je een niet te warm huis, voor die tweede moet het huis niet te koud zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:43:
[...]

Ik werk vandaag thuis, en bedenk me dat overdag thuis zijn, in 3 seizoenen per jaar best wel eens ongunstig uit kan pakken. Ja, je gebruikt meer eigen opgewekte stroom, maar het huis moet wel verwarmd worden... Het maakt natuurlijk wel verschil uit of je thuis aan het schoonmaken bent, of dat je aan het computeren bent. Voor die eerste wil je een niet te warm huis, voor die tweede moet het huis niet te koud zijn :p
Dat klopt inderdaad. Met een conventionele verwarming, zul je inderdaad meer moeten verwarmen.

Een moderne, goed geïsoleerde woning met een warmtepomp, houd je in principe constant op dezelfde temperatuur. Dan zou je geen extra stookkosten hebben, als je vaker thuis bent.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:03:
[...]

Dat klopt inderdaad. Met een conventionele verwarming, zul je inderdaad meer moeten verwarmen.

Een moderne, goed geïsoleerde woning met een warmtepomp, houd je in principe constant op dezelfde temperatuur. Dan zou je geen extra stookkosten hebben, als je vaker thuis bent.
Tja, maar niet heel Nederland woont in een modern goed geïsoleerde woning... En het aantal conventionele verwarmingen (de naam zegt het al...) is behoorlijk stuk hoger dan het aantal WP verwarmingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
de Peer schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 07:25:
[...]

20 jaar dus waarschijnlijk zonder te speculeren en met kennis van nu, en 15 jaar als gas heel duur wordt en de aarde flink opwarmt ;).
Als je huis niet al te oud is dan gebruik je in de lente en herfst 0 m3 voor verwarming van het huis, en sww is maar heel weinig m3.
Gas wordt zeker heel duur, dus dan is het volgens jou 15 jaar. Waarom zeg je daarbij 'als de aarde flink opwarmt'?
Mijn huis is 8 jaar oud (nieuwbouw). Ik merk dat je blijft zoeken naar de dingetjes waar een zonneboiler minder rendement door haalt. Ik heb mijn situatie en de werking van de zonneboiler bekeken en ik ga het wel zien. In het ergste geval haal ik de inleg (+ iets winst) er uit over een lange periode en dan was het alsnog in ieder geval goed voor het milieu. Ik verwacht echter dat ik de zonneboiler na tien jaar al terug heb verdiend en daarna in de volgende 15 jaar dus puur winst kan draaien (dat kan zo oplopen tot een 10k). We zullen het zien de komende tijd, ik maak mij er niet druk om :) Ik vind het in ieder geval een leuk extra project naast de zonnepanelen en met de ervaringen die ik ermee op doe, ga ik het volgende huis nog beter doen. Ook al denk ik nu al dat daar een warmtepomp in komt, waardoor een zonneboiler niet meer nodig is.
[...]

Wel heel zonde, huis verwarmen met COP=1. en idd 'gratis' want je moet er wel je kosten mee terug verdienen, dat gaat minder goed met COP=1 verwarmen. Met warmtepomp is het prima natuurlijk.

Maargoed de vraag was uiteindelijk waarom we voor duurzame energie kiezen (milieu, financieel gewin, etc). Bij jou is het niet alleen een financieel motief.
Ik denk dat je één en ander door elkaar haalt. De zonneboiler wordt niet opgewarmd door stroom van zonnepanelen, maar de pompen en de regelsystemen draaien wel op stroom. Dus omdat ik toch al 4800 Wp heb liggen, kan ik na het vervallen van de salderingsregeling alvast een deel van mijn elektriciteit zelf direct gebruiken (zonneboiler is juist actief als de zon schijnt, dus dan is er ook genoeg stroom via PV). Dat laatste zullen we steeds meer moeten doen om de zonnepanelen efficiënt te benutten. De zonneboiler is daarom wel een mooie combinatie als je ook een ruim PV-systeem hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:16:
[...]

Gas wordt zeker heel duur, dus dan is het volgens jou 15 jaar. Waarom zeg je daarbij 'als de aarde flink opwarmt'?
Mijn huis is 8 jaar oud (nieuwbouw). Ik merk dat je blijft zoeken naar de dingetjes waar een zonneboiler minder rendement door haalt. Ik heb mijn situatie en de werking van de zonneboiler bekeken en ik ga het wel zien. In het ergste geval haal ik de inleg (+ iets winst) er uit over een lange periode en dan was het alsnog in ieder geval goed voor het milieu. Ik verwacht echter dat ik de zonneboiler na tien jaar al terug heb verdiend en daarna in de volgende 15 jaar dus puur winst kan draaien (dat kan zo oplopen tot een 10k). We zullen het zien de komende tijd, ik maak mij er niet druk om :) Ik vind het in ieder geval een leuk extra project naast de zonnepanelen en met de ervaringen die ik ermee op doe, ga ik het volgende huis nog beter doen. Ook al denk ik nu al dat daar een warmtepomp in komt, waardoor een zonneboiler niet meer nodig is.

[...]

Ik denk dat je één en ander door elkaar haalt. De zonneboiler wordt niet opgewarmd door stroom van zonnepanelen, maar de pompen en de regelsystemen draaien wel op stroom. Dus omdat ik toch al 4800 Wp heb liggen, kan ik na het vervallen van de salderingsregeling alvast een deel van mijn elektriciteit zelf direct gebruiken (zonneboiler is juist actief als de zon schijnt, dus dan is er ook genoeg stroom via PV). Dat laatste zullen we steeds meer moeten doen om de zonnepanelen efficiënt te benutten. De zonneboiler is daarom wel een mooie combinatie als je ook een ruim PV-systeem hebt.
Over dat opwarmen van de aarde: je hebt helemaal gelijk. mijn fout. Dan hoef je natuurlijk minder te verwarmen en duurt het juist langer om de boiler terug te verdienen!

over COP1: Ik las inderdaad niet goed... Maar stroomverbruik van dat pompje is wel minimaal lijkt me.

Ik vind het een mooi project hoor, en tuurlijk, leuk om te doen en ook niet slecht voor het milieu. Allemaal prima. Maar financieel gezien is het gewoon 1 van de minst interessante opties die er zijn als je een duurzame investering in je huis wilt doen. Ik 'zoek' niet eens naar de minpunten, die zijn gewoon algemeen bekend en @Rol-Co wist ze ook wel treffend te noemen in zijn laatste post.

10k winst over de periode van 2028 tot 2043 is natuurlijk compleet uit de lucht gegrepen. Juist ook omdat je zo'n gigantisch lange horizon moet hebben, maakt een zonneboiler een risicovolle investering.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 26-10-2018 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Playa del C. schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:46:
[...]
1, Zoals deze: http://www.bouw-energie.b...-in-ballonnen-onder-water

2, Ik krijg mijn investering terug

3, Het salderen stopt omdat ze blijkbaar genoeg gestimuleerd hebben en geen overschot aan zonnepanelen willen creëren.

[...]
1. Leuk idee een onderwaterballon plaatsen.
Wat ik echter meteen al mis is het rendement van de energie omzetting.
Stroom via compressor naar luchtdruk
en
van luchtdruk via luchtgedreven generator naar stroom.
Een gemiste kans.

2. Ja logisch, nu kan je nog salderen.

3. Je hebt blijkbaar nog steeds niet gekeken hoeveel energie er wordt opgewekt met de zonnepanelen die volgens jou nu al een overschot geven. Jammer dat je ook blijft volhouden dat het salderen stopt omdat er anders teveel mensen investeren in zonnepanelen. Ik noem dat gelul in de ruimte.
Gisteren bijvoorbeeld, was er van alle gevraagde energie maar 4% zonne-energie.
Dat is geen overschot!

Zonnepanelen zijn alleen leuk zolang je mag salderen. Op een zomerse dag heb ik 20kWh en gebruik er hoogstens 4 direct. Gisteren maar 1kWh van de zon en wel 3 gebruikt.
Je kan dan simpel concluderen dat je maar 2 panelen zou moeten leggen, dan heb je niet dat je in de zomer teruglevert; heb je ook geen last van niet salderen.
Die 2 panelen per woning zet natuurlijk helemaal geen zoden aan de dijk in de strijd naar vergroening.
Wil je dat dan bereiken door salderen af te schaffen?
Dan heb je wel dat de grote graaiers de energie mogen blijven leveren en dus verkopen.

Ik kan niet anders besluiten dan op te merken dat wij verschillen van mening over wat goed is voor het milieu, dan wel goed is voor de VVD-vriendjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
@Playa del C. Ik heb ook nagedacht over een zonneboiler. Heb echter gekozen voor een warmtepomp met extra zonnepanelen. Waarom? Minder complexe installatie, minder componenten die kapot kunnen gaan. Maar toch 'gratis' warm water door de zon.
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

1. Leuk idee een onderwaterballon plaatsen.
Wat ik echter meteen al mis is het rendement van de energie omzetting.
Stroom via compressor naar luchtdruk
en
van luchtdruk via luchtgedreven generator naar stroom.
Een gemiste kans.

2. Ja logisch, nu kan je nog salderen.

3. Je hebt blijkbaar nog steeds niet gekeken hoeveel energie er wordt opgewekt met de zonnepanelen die volgens jou nu al een overschot geven. Jammer dat je ook blijft volhouden dat het salderen stopt omdat er anders teveel mensen investeren in zonnepanelen. Ik noem dat gelul in de ruimte.
Gisteren bijvoorbeeld, was er van alle gevraagde energie maar 4% zonne-energie.
Dat is geen overschot!

Zonnepanelen zijn alleen leuk zolang je mag salderen. Op een zomerse dag heb ik 20kWh en gebruik er hoogstens 4 direct. Gisteren maar 1kWh van de zon en wel 3 gebruikt.
Je kan dan simpel concluderen dat je maar 2 panelen zou moeten leggen, dan heb je niet dat je in de zomer teruglevert; heb je ook geen last van niet salderen.
Die 2 panelen per woning zet natuurlijk helemaal geen zoden aan de dijk in de strijd naar vergroening.
Natuurlijk komt er wel iets terug in de plaats van de salderingsregeling. Het is niet zo dat je helemaal niks terug krijgt, voor je teruggeleverde stroom. Terugverdientijd wordt dus langer, niet oneindig.
Dan heb je wel dat de grote graaiers de energie mogen blijven leveren en dus verkopen.

Ik kan niet anders besluiten dan op te merken dat wij verschillen van mening over wat goed is voor het milieu, dan wel goed is voor de VVD-vriendjes.
Overbodige stemmingmakerij. Doet afbreuk aan de rest van je post en creëert alleen maar ruis in een discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Salderen mag wel afgeschaft worden, zodra er echte manieren zijn om het eigenverbruik op te schroeven. Al die tips die je overal vindt (iedereen herhaalt iedereen en je leest alleen maar over de (af)wasmachine starten overdag) zijn natuurlijk absoluut niet voldoende, als ze al meetbaar zouden zijn (ja, als je een gezin met 5 kinderen hebt, en de wasmachine 2x per dag draait)

Een oplossing is en blijft (hoe hard sommige ook moge schreeuwen dat het geen oplossing is) een thuis accu, ongeveer zo groot dat je je nachtverbruik kunt opslaan, en dan kun je de winter wel vergeten (dan mag je al blij zijn als je voldoende kunt opwekken om je dagverbruik te dekken :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:54:

Een oplossing is en blijft (hoe hard sommige ook moge schreeuwen dat het geen oplossing is) een thuis accu, ongeveer zo groot dat je je nachtverbruik kunt opslaan
Heb ik ooit al berekend.
Directe kosten iets van €2000,00 (aanpassen bedrading in huis er buiten gelaten)
baten €50,00 per jaar...........
In mijn ogen knap onzinnig. (in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Heb ik ooit al berekend.
Directe kosten iets van €2000,00 (aanpassen bedrading in huis er buiten gelaten)
baten €50,00 per jaar...........
In mijn ogen knap onzinnig. (in mijn geval)
Men denkt er inderdaad te makkelijk over en vergeet ook nog eens de verliezen die je hebt door tussentijdse opslag.

Technisch gezien klinkt het leuk, maar het kan voorlopig financieel echt niet uit. En persoonlijk vind ik dat we het niet moeten willen, zo'n batterij in elk huis. Dan moet je als overheid in grijpen en zelf als batterij gaan fungeren door iets grootschaligs op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

-

[ Voor 100% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-10-2018 10:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

de Peer schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:32:
[...]

Oh warmtepompboiler bedoel ik. Of iig warmtepomp voor sww

Als je de afschrijvingskosten mee neemt in je maandlasten, wat wel zo correct is, zijn ze niet meer zo laag lijkt me. Wel een gave set-up! :)
als ik over vijf jaar hypotheekvrij ben en ook nog eens lage energiekosten (geen salderingsregeling) heb, dan kan ik met m'n 50e op pensioen. of: elk jaar dat ik dan nog werk, kan ik twee jaar eerder op pensioen. :9

investering in de toekomst zie ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
[...]
Zonnepanelen zijn alleen leuk zolang je mag salderen.
nee hoor.

vandaag de dag heb je al panelen die < 0,35€/Wp kosten (ex BTW die krijg je terug).
(random voorbeelden:
https://www.winkelman-zon...00wp/51726/?display=tiles
of
https://www.winkelman-zon...75wp/51516/?display=tiles )
tel daar 0,10€/Wp omvormer bij. (kleine onder dimensionering is wel nodig, maar dat kan zonder zwaar verlies)
en 0,10€/Wp bevestiging spul.
en nog 0,02€/Wp divers spul (wat kabels + groepje).
kom je op 0,57€/Wp uit (ex BTW).

stel je gebruikt 5000kWh en wekt 5000kWh op en dit met 5000Wp.
kosten zijn dan: 3000€ (ex BTW inc forfait).

20% eigen gebruik dat is niet een moeilijk getal om te halen.
daar hoef je eigenlijk niks voor te doen.
5000 * 20% = 1000kWh
kWh prijs is behoorlijk aan het stijgen, dus ik ga even uit van een minimale 0,22€ per kWh.
1000 x 0,22 = 220€ per jaar.

en 4000kWh voor het laagste bedrag van 0,0787€ per kWh. (kale stroom prijs + BTW die je mag houden.)
4000 X 0,0787 = 314,80€

220€ + 314,80€ = 534.8€ winst per jaar.

3000€ / 534.8€ = +/- 6 jaar TVT.

oke, ik heb laten installeren niet mee genomen in het verhaal.
maar als je voor een 10 jaar TVT wil gaan dan heb je nog 4x 534€ over.
dus dat lukt wel.

eigenlijk hebben we salderen bijna niet meer nodig om PV kosten effectief te maken. ;)
(dit komt grotendeels door de terug gaven van de BTW, en panelen zijn erg goedkoop geworden de laatste jaren. ik verwacht komende 2 jaar nog meer prijs dalingen.
panelen zullen niet goedkoper worden maar wel voor het zelfde geld meer Wp hebben. ;) )

edit:
kijk ik dan ook nog bij gaslicht naar de stroom prijzen.
dan sta ik er niet vreemd van te kijken als iedereen over een jaar >0,24€ per kWh gaat betalen.
prijzen rijzen de pan uit op het moment.
maar toekomst is altijd vaag, doe ik liever niet te veel uitspraken over en helemaal niet over 10 jaar voor uit. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 26-10-2018 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

en 4000kWh voor het laagste bedrag van 0,0787€ per kWh. (kale stroom prijs + BTW die je mag houden.)
4000 X 0,0787 = 314,80€
Duidelijke berekening.
Panelen kosten tegenwoordig niets meer (was ik weer vergeten) in vergelijk met 2011.(toen €2,50/WP)

Die 0,0787 is wel erg rooskleurig.
Op winderige dagen met veel zon krijg je dat denk ik nooit.
Tarieven volgens de markt weet je? de helft zal dus vaker voorkomen.

5000kWh halen uit 5000WP vind ik ook een erg strakke aanname.
edit: ik haal maar iets van 78%

[ Voor 12% gewijzigd door Vuiltje op 26-10-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:15:
[...]

stel je gebruikt 5000kWh en wekt 5000kWh op en dit met 5000Wp.

<snip>

oke, ik heb laten installeren niet mee genomen in het verhaal.
En doe nu de berekening met installatie (de meeste zullen niet zelf willen/kunnen installeren) en een wat realistischere opwek. 1kWh/kWp is zeker niet de standaard in Nederland. Wij komen zelfs dit jaar waarschijnlijk niet op zulke bedragen uit (onmogelijk is het nog niet, onwaarschijnlijk wel).

Het is wel zo, hoe meer overproductie je kunt neerleggen, hoe beter het is. Ons eigenverbruik is dit jaar een stuk hoger dan vorig jaar, zonder dat we iets anders gewijzigd hebben dan het verdubbelen van ons systeem. En helemaal als je een huis hebt wat gunstig ligt t.o.v. de tijden dat je veel gebruik maakt van electriciteit. Wij liggen behoorlijk ver naar het westen, waardoor we in de zomer met name in de avonden (met die verdubbeling) nog veel eigen stroom gebruiken (het nadeel in de winter is natuurlijk dat je opbrengst harder naar beneden schiet dan met een zuid tot zuidoost systeem, maar dat neem ik wel voor lief :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Duidelijke berekening.
Panelen kosten tegenwoordig niets meer (was ik weer vergeten) in vergelijk met 2011.
het is, een 300Wp voor maar 105€ ex BTW.
(het is vooral de teruggave van de BTW die er het hardst inhakt eigenlijk.
prijsdaling verder die is er wel maar gaat niet zo hard.)
Tarieven volgens de markt weet je?
en laat nu precies als ik de hoogste productie heb er ook de grootste afnamen er zijn. >:)
dus zelfs als het dan hard waait, dan zullen de prijzen best hoog kunnen zijn. ;)
(als je rond kijkt vind je wel hoger prijzen voor elektra als ik gebruik. ;) )
in mijn stad(tilburg), heb ik nu al 2 setjes die scoren 1100kWh/kWp.
dus een 5kWp setje scoort dan 5500kWh.

maar mijn stad ligt niet op de beste plek van het land.
rond de kust stroken hebben we mensen die over de 1300kWh/kWp gaan. ;)

weg vallen van salderen hoeft dus geen ramp te zijn, maar zal een oost-west set zo als ik heb.
wel onrendabel maken, ik scoor maar een 750kWh/kWp.
(ben nu bezig nieuwe panelen aan het testen, en mijn kWh/kWp zit nu rond de 840kWh/kWp.
maar test tijd is nog te kort voor conclusies. ;) )
maar ook setjes met schaduw of solaredge, die gaan dan pech hebben. :-(
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:28:
[...]
En doe nu de berekening met installatie (de meeste zullen niet zelf willen/kunnen installeren) en een wat realistischere opwek. 1kWh/kWp is zeker niet de standaard in Nederland. Wij komen zelfs dit jaar waarschijnlijk niet op zulke bedragen uit (onmogelijk is het nog niet, onwaarschijnlijk wel).
die staat er onder, daar heb je die 4 jaar extra van de 10 jaar TVT voor. ;)
Het is wel zo, hoe meer overproductie je kunt neerleggen, hoe beter het is. Ons eigenverbruik is dit jaar een stuk hoger dan vorig jaar, zonder dat we iets anders gewijzigd hebben dan het verdubbelen van ons systeem. En helemaal als je een huis hebt wat gunstig ligt t.o.v. de tijden dat je veel gebruik maakt van electriciteit. Wij liggen behoorlijk ver naar het westen, waardoor we in de zomer met name in de avonden (met die verdubbeling) nog veel eigen stroom gebruiken (het nadeel in de winter is natuurlijk dat je opbrengst harder naar beneden schiet dan met een zuid tot zuidoost systeem, maar dat neem ik wel voor lief :p)
zonder salderen, dan kun je over of onder produceren, dat maakt dan geen bal meer uit. ;)
gewoon dak vol leggen (hoe groter de set, de lager de prijs in €/Wp wordt over het algemeen.)

(ik snap het wel, je wil natuurlijk zoveel mogenlijk geld binnen halen zodat je elektra rekening op 0€ uit komt.
maar dat moet je zonder salderen dus los laten. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:44:
[...]

en laat nu precies als ik de hoogste productie heb er ook de grootste afnamen er zijn.
Zouden dan die andere opwekkers niet ook een erg hoge opbrengst genereren en dus met zijn allen een "overschot" veroorzaken: veel aanbod, weinig vraag: lager prijs..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:38
Is er wel een alternatief, voor degenen die tegen het afschaffen van salderen zijn, waarmee je wel akkoord zou gaan? Wellicht zonder of met zo min mogelijk overheidsgeld (belasting / subsidie) maar 'gewoon in de markt', waarin je meedoet als producent?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:04:
[...]

Zouden dan die andere opwekkers niet ook een erg hoge opbrengst genereren en dus met zijn allen een "overschot" veroorzaken: veel aanbod, weinig vraag: lager prijs..........
er kan op het elektra net geen extra elektra worden gezet.
(ik neem dan verliezen zoals warm wordende trafo's en kabels even niet mee. wil het even simpel houden.)
er is geen buffer mogenlijk in het hele systeem.
dus elke kWh die er in gaat word gebruikt. (of gaat ergens verloren aan warmte, helaas)

maar gebruik is nooit 100% het zelfde, het schommelt een beetje.
(hoe groter het net is, de minder het schommelt.
daar voor hebben we na de oorlog het 380kV net aangelegd in dit land.
dit over het 150kV net heen.
nu met de EU, zijn we bezig het 380kV net te koppelen aan Duitsland en België.
zodat we een nog groter net hebben met nog minder schommelingen.
(en is nu in een stroomversnelling gekomen omdat België problemen heeft met een paar kern centrales.)
om een idee te krijgen hoe het net in elkaar zit zie:
https://webkaart.hoogspanningsnet.com/ )

kolen en kern centrales zijn eigenlijk nog steeds gewoon grote stoom machines.
wel heel wat geavanceerder als wat we vroeger deden. ;)
maar het blaast nog steeds stoom door een turbine die magneten rond laat draaien en dus stroom opwekken.
(gas is dat niet altijd, maar soms weer wel.)

om die schommeling op te vangen, produceren kolen/kern centrales gewoon meer stoom als ze eigenlijk nodig hebben.
het is aan de centrale eigenaar om gewoon weg niet te veel stoom te produceren (en dus kolen/gas te verspillen).
maar ook niet te weinig om schommelingen op te kunnen vangen. (zijn regels voor)

gooi je dan genoeg wind/zonne elektra in die mix.
dan gaan de centrale eigenaren gewoon minder stoom produceren.
ze zijn niet gek dat ze voor de lol dure kolen/gas/kern energie gaan verspillen.
die willen geld verdienen en zeker niet verspillen. ;)

uit eindelijk zijn ze verplicht om elke vraag te voldoen, want dat kan technisch niet anders.
en het aanbod zo goed mogenlijk te laten aansluiten op de vraag.
(er is gewoon weg geen buffer in het net, dus het kan niet anders.)

door deze situatie is vraag en aanbod geen normale situatie in elektra land, die moet gewoon weg voldaan worden.
de werkelijke vraag en aanbod is gewoon weg losgekoppeld van de handels vraag en aanbod.
en dat is een ander verhaal.
maar de werkelijke vraag is vaak in de middag het hoogst, en laat dan net zijn dat PV dan het meeste levert.
maar de handels vraag, tja dat is dan weer concurreren met anderen.
en aangezien PV maar kleine jongens zijn (ik doe maar 4kW, dan ben je maar een dwergje tegen over een kolen/kern centrale) ben ik wel bang dat we wat bescherming nodig hebben.

maar overschotten van wind of zon of water kracht, die hebben we nog lang niet, en zie ik in mijn leven niet gebeuren.
(een wind molen is natuurlijk net zo simpel uit te zetten als een kolen/kern Centrale.
zelfs een stuk simpeler, want kolen/kern centrale moet dan stoom ongebruikt laten ontsnappen.)

(en eigenlijk vind ik dan salderen wel erg veel bescherming, dan mag van mij best een tandje minder.
ben wel bang dat ik me niet populair maak met deze mening.
en dat snap ik wel, het was ook een leuke regel waar de particulier eens een keertje een voordeeltje had en niet alleen grote bedrijven er voordelen bij hadden.)

ik heb wel veel versimpeld, en ingekort, eigenlijk kun je hier over vele boeken vol schrijven.
dus vergeef me als het soms iets te veel in ingekort heb. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 26-10-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het overschot waar Vuiltje het over heeft is een overschot van energieproductie door middelen die geen variabele kosten hebben. Zon en wind dus vooral. Die worden niet zomaar afgeschakeld (windmolens nog wel, maar zonnepanelen op huizen niet) en die zorgen bij overproductie wel voor lagere spotprijzen waardoor klassieke energiecentrales op een lager pitje zullen gaan draaien.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Sorry maar ik zie geen antwoord, wel een heleboel tekst met onwaarheden.Of ik moet het niet snappen, dat kan ook.
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

om die schommeling op te vangen, produceren kolen/kern centrales gewoon meer stoom als ze eigenlijk nodig hebben.
het is aan de centrale eigenaar om gewoon weg niet te veel stoom te produceren (en dus kolen/gas te verspillen).
maar ook niet te weinig om schommelingen op te kunnen vangen.

dan gaan de centrale eigenaren gewoon minder stoom produceren.
ze zijn niet gek dat ze voor de lol dure kolen/gas/kern energie gaan verspillen.
die willen geld verdienen en zeker niet verspillen.
Wat een onzinverhaal. Het klopt niet dat ze meer stoom maken DAN ze eigenlijk nodig hebben.
Ze maken precies zoveel als nodig is om de druk in de ketel gelijk te houden.
Zou je meer maken dan je afneemt, klapt een veiligheid open.
Dat doen ze echt niet!
Ze maken ook niet te weinig zodat ze geen schommelingen kunnen opvangen! Zie hier boven.
[...]

tja dat is dan weer concurreren met anderen.
En?
In Duitsland is er een negatieve prijs voor elektriciteit op zonnige dagen dat het goed waait.
Dan kan je niet blijven volhouden dat jij wel 0,0787 per teruggeleverde kWh krijgt. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Vuiltje op 26-10-2018 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:25:
Sorry maar ik zie geen antwoord, wel een heleboel tekst met onwaarheden.Of ik moet het niet snappen, dat kan ook.
nee, hoor, ik heb het idee dat je heel goed weet waar de puntjes zitten, maar nu nog het lijntje trekken.
om het geheel te over zien. ;)
(helaas is die wel erg lastig uit te leggen.)
Wat een onzinverhaal. Het klopt niet dat ze meer stoom maken DAN ze eigenlijk nodig hebben.
Ze maken precies zoveel als nodig is om de druk in de ketel gelijk te houden.
Zou je meer maken dan je afneemt, klapt een veiligheid open.
Dat doen ze echt niet!
Ze maken ook niet te weinig zodat ze geen schommelingen kunnen opvangen! Zie hier boven.
klopt, ze proberen echt zo efficiënt mogenlijk te zijn, maar zijn ook verplicht een bepaalde over capaciteit te hebben die in een bepaalde snelheid opgeschaald kan worden.
dat kan op meerdere manieren, dit is versimpeld verteld.
(echte verhaal is te lang voor dit forum en ik ken ook echt niet elke uitzondering, kun je gewoon hele boeken over vol schrijven.)
En?
In Duitsland is er een negatieve prijs voor elektriciteit op zonnige dagen dat het goed waait.
Dan kan je niet blijven volhouden dat jij wel 0,0787 per teruggeleverde kWh krijgt. |:(
jep, de prijs kan negatief worden, maar dat is niet de werkelijke prijs, maar de handels prijs(en dat op de spot markt).
je kunt nu eenmaal die grote centrales niet even uit zetten, dan dumpen die hun overtollige stroom maar voor lage bedragen de markt op.

ga je dan kijken naar de werkelijke vraag en aanbod in Duitsland.
dan zie je dat de piek vraag(de stijging van de middag) niet eens gedekt word door de piek zonne-energie.
dus dat noem je een verstoorde markt van vraag en aanbod, waar werkelijke prijs niks meer met vraag en aanbod te maken heeft. ;)

als particulier: spreek je een prijs af met de leverancier (die trouwens niet de maker van elektra is, dat is los gekoppeld in theorie.).
die prijs is voor 1 jaar lang afnemen en staat vast voor dat jaar.
zie: www.gaslicht.com voor prijzen.
en zelfs zonder salderen krijg je die prijs. (om precies te zijn: ze zijn wettelijk verplicht om minimaal 70% van die prijs te geven, maar dat doet niemand ze doen allemaal 100%)
en ook de BTW mag je houden (KOR regeling belastingdienst).
dus zit je toch tussen de 6 en 8ct per kWh.
en ja laten we wel wezen, als particulier zoek je natuurlijk de beste leverancier voor je zelf uit. ;)

uiteindelijk moet de leverancier de elektra inkopen (ze mogen dus niet zelf opwekken, maar ik weet dat er nog uitzonderingen zijn.), en als die alleen maar elektra koopt die negatief is (spot markt).
dan krijgt hij toch een probleem, want dan kan hij op andere momenten eigenlijk niet leveren.
dus die moeten contracten afsluiten voor langere termijnen en die prijzen zijn nooit negatief. ;)
(ook de kolen/kern/gas centrale maakt gewoon winst hoor, wees maar niet bang.
de meeste winst zit gewoon in lange termijn contracten en de spot markt is voor de overcapaciteit die er soms helaas wel voor hun er is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
migjes schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

nee, hoor, ik heb het idee dat je heel goed weet waar de puntjes zitten, maar nu nog het lijntje trekken.
om het geheel te over zien.
[...]

ook verplicht een bepaalde over capaciteit te hebben
Het is beter dat ik hier maar stop: iets met klok en klepel, om maar in jouw puntje/lijntje richting te blijven.

Een stoomketel is als een emmer.
Vul je die verder dan de rand loopt hij over.
Je kan niet meer stoom maken dan je nodig hebt.
Als tennet een centrale op vollast op het net zet met 500MW, kan je niet verplichten dat ze ook nog eens overcapaciteit hebben. T kan je dan niet verplichten ineens 550MW te leveren.

Jammer dat je onzin vertelt over die centrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Duidelijke berekening.
Panelen kosten tegenwoordig niets meer (was ik weer vergeten) in vergelijk met 2011.(toen €2,50/WP)

Tarieven volgens de markt weet je? de helft zal dus vaker voorkomen.

Ik geloof je,
Om mijn beeld te scheppen om daar wat naast te zetten:
Mijn zonnepanelen draaien nu 3 jaar en 3 maanden, totaal opgewekt: 10519 kWh
Dat is per jaar:
3237 kWh halen uit 3315 Wp.

Dat ligt dus redelijk op de 1 op 1 lijn. (98% van Wp van het systeem = opgeleverd kWH per jaar)

Sterk afhankelijk van je locatie en de installatiemogelijkheden zoals hoek en richting uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Wiley99 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:54:
Is er wel een alternatief, voor degenen die tegen het afschaffen van salderen zijn, waarmee je wel akkoord zou gaan? Wellicht zonder of met zo min mogelijk overheidsgeld (belasting / subsidie) maar 'gewoon in de markt', waarin je meedoet als producent?
Meerdere opties. De terugleververgoeding is dus wel een prima idee afhankelijk van de prijs. Of energie mogen verkopen aan je buurt zoals bijv. bij de postcoderoosregeling. Ik ben best te porren voor een lijntje naar de buren met een meter. Ik zou ook best meer vastrecht willen betalen om het net als accu te mogen blijven gebruiken. Maar dan wel met behoud van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Salderen is uiteindelijk de meest simpele en (voor ons) meest voordelige manier. Probleem voor de overheid is dat het ze wat geld kost (ze lopen belasting mis/verkapte subsidie).
@CurlyMo Misschien bedoel je het anders, maar ik zou ook best een vorm van belasting (laag tarief?) willen betalen over elke kWh die ik produceer, als het salderen verder blijft bestaan. Daarmee ontvangt de overheid dus alsnog geld over elke groene kWh van de 'gewone burger'.

Blijft het simpel, want je streept elke opgewekte kWh weg tegen elke verbruikte kWh.
Betaal je elk jaar een soort belasting over de inkomsten die je genereert met je energie-bedrijfje.
De grote energiebedrijven zoeken dan zelf naar de beste oplossing om het stroomnetwerk stabiel te houden (i.p.v. iedereen een eigen accu thuis).

Belastingtarief zou dan niet zo hoog moeten zijn als wat we nu moeten betalen voor energie, maar een flink stuk minder. Nadeel is wel dat hoe meer je produceert, hoe meer belasting je betaald. Echter als je een installatie hebt die zo ongeveer je eigen verbruik afdekt, dan betaal je dus slechts een kleine belasting en heb je verder 0 euro aan maandelijkse verbruikskosten voor stroom. Produceer je heel veel en is de marktprijs lager dan de belasting, dan draai je verlies op het overschot...

Hmm.. dat zullen veel mensen hier niet zo leuk vinden. Echter, je moet jezelf wellicht meer als ondernemer zien met een klein energiebedrijfje. Eigen risico als je zelf energie wil opwekken en op de markt wil gooien, toch? Het is andersom immers ook niet te doen als een burger gegarandeerd geld kan vangen voor overproductie. Als daarna de overproductie niet gebruikt wordt immers, dan betalen wij met de hele bevolking (via overheid) mee aan gebakken lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
@Playa del C.
Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:16:
Als daarna de overproductie niet gebruikt wordt immers, dan betalen wij met de hele bevolking (via overheid) mee aan gebakken lucht.
Overproductie??
Kan je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb het idee dat een hoop mensen te kleinschalig denken of heb ik dat mis? Kijken misschien niet verder dan de straat?

Wat salderen betreft gaat het niet alleen om zomer of winter, dag of nacht, huidige meters doen dat per kwartier aangeven en dat kan een stukje terugleveren en verbruiken zijn.

Zelfs vandaag heb ik 5,3 kWh opgewekt maar daarvan 2.1kWh teruggeleverd en ruim 8kWh ingekocht.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:16:
@CurlyMo Misschien bedoel je het anders, maar ik zou ook best een vorm van belasting (laag tarief?) willen betalen over elke kWh die ik produceer, als het salderen verder blijft bestaan. Daarmee ontvangt de overheid dus alsnog geld over elke groene kWh van de 'gewone burger'.
Ik bedoel te zeggen dat het net nu een ideale accu is. Alle energie die je er in stopt krijg je er 1-op-1 weer uit. Dat is het voordeel van salderen. Je kan dus zelf een accu aanschaffen of je zou een belasting kunnen invoeren waarmee je het recht koopt om het net als accu te kunnen blijven gebruiken.

Dus inderdaad een bepaalde belasting per teruggeleverde kWh of een aanvullend vastrecht voor het terugleveren naast het mogen afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

CurlyMo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:42:
[...]

Dus inderdaad een bepaalde belasting per teruggeleverde kWh of een aanvullend vastrecht voor het terugleveren naast het mogen afnemen.
Met belastingen is het hetzelfde als met een kikker in een pan water op het vuur: in het begin valt het mee. Maar naarmate de pan langer op het vuur staat...
Zelfde met de belastingen: laag beginnen, maar hoe lang gaat het duren voor de regering daar een mooie melkkoe in ziet?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pietervs schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

Met belastingen is het hetzelfde als met een kikker in een pan water op het vuur: in het begin valt het mee. Maar naarmate de pan langer op het vuur staat...
Springt de kikker toch uit de pan ;)

Je loopt tegen hetzelfde punt aan als nu met de aankomende terugleversubsidie. Als het te duur wordt of te weinig oplevert dan gaan mensen gewoon verstoken.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 26-10-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:09:
@Playa del C.

[...]

Overproductie??
Kan je dat uitleggen?
Op dit moment produceren alle zonnepanelen van Nederland samen op een piekmoment net zoveel als drie kerncentrales. Als zoveel elektriciteit op dat piekmoment echter niet nodig is in het stroomnet, dan wordt die energie dus voor niks opgewekt. Die overproductie wordt nu nog deels door de overheid betaald, dus betalen we als land deels voor gebakken lucht. Natuurlijk compenseren de grote energiecentrales nu nog zo goed mogelijk de wisselende opbrengsten van zonne-energie. Er is echter een grens van hoeveel zonnepanelen wenselijk zijn in een bestaande situatie. Energie opwekken is één ding, maar de energie moet daarna wel gebruikt worden, anders gaan er dingen stuk (of in het beste geval, gaat de energie verloren). Zoals dit bijvoorbeeld: https://www.volkskrant.nl...ningen-niet-aan~bf9a7416/

Over een aantal jaar echter, wordt elke elektrische auto geïntegreerd in het stroomnetwerk en kunnen we met al die mobiele accu's zorgen dat de pieken en dalen worden afgevlakt, zodat het stroomnetwerk met veel meer zonnepanelen dan nu alsnog in een gezonde balans blijft.
Je voelt denk ik ook wel aankomen dat de overheid daardoor allerlei inkomsten uit fossiele brandstoffen gaat mislopen, dus zullen ze nu al bezig zijn om daar op in te spelen (dus belasting op elke kWh die je opwekt, kilometerheffing, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

(
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?

Ik heb je hele relaas gelezen. Op zich een aardig betoog, maar ik vraag me van een paar punten af of je een en ander helemaal begrijpt, met name de balans tussen opwekken en afnemen. rekening houdend met alle verliezen zijn die twee altijd gelijk. Een van de hoofdwetten van de natuurkunde is dat energie nooit uit het niets kan komen en ook nooit in het niets verdwijnt.

De gezamenlijke energiebronnen kunnen gewoon niet meer energie opwekken dan wat er afgenomen wordt. Die balans wordt gewoon opgevangen door de brandstofregeling in de centrales. Zou dat niet gebeuren, dan zouden er op gezette tijden enorme hoeveelheden stoom afgeblazen worden om overdruk in de ketels te voorkomen. Dus bij gasketels gaan gewoon de vlammen lager branden en bij kolencentrales vindt iets soortgelijks plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:22:
[...]

Op dit moment produceren alle zonnepanelen van Nederland samen op een piekmoment net zoveel als drie kerncentrales. Als zoveel elektriciteit op dat piekmoment echter niet nodig is in het stroomnet, dan wordt die energie dus voor niks opgewekt. Die overproductie wordt nu nog deels door de overheid betaald, dus betalen we als land deels voor gebakken lucht. Natuurlijk compenseren de grote energiecentrales nu nog zo goed mogelijk de wisselende opbrengsten van zonne-energie. Er is echter een grens van hoeveel zonnepanelen wenselijk zijn in een bestaande situatie. Energie opwekken is één ding, maar de energie moet daarna wel gebruikt worden, anders gaan er dingen stuk (of in het beste geval, gaat de energie verloren). Zoals dit bijvoorbeeld: https://www.volkskrant.nl...ningen-niet-aan~bf9a7416/

Over een aantal jaar echter, wordt elke elektrische auto geïntegreerd in het stroomnetwerk en kunnen we met al die mobiele accu's zorgen dat de pieken en dalen worden afgevlakt, zodat het stroomnetwerk met veel meer zonnepanelen dan nu alsnog in een gezonde balans blijft.
Je voelt denk ik ook wel aankomen dat de overheid daardoor allerlei inkomsten uit fossiele brandstoffen gaat mislopen, dus zullen ze nu al bezig zijn om daar op in te spelen (dus belasting op elke kWh die je opwekt, kilometerheffing, enz.)
In de toekomst kan de overproductie wellicht gebruikt worden om waterstofgas te produceren. Dan heb je een duurzame energiekringloop zonder CO2 uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:22:
[...]

Op dit moment produceren alle zonnepanelen van Nederland samen op een piekmoment net zoveel als drie kerncentrales. Als zoveel elektriciteit op dat piekmoment echter niet nodig is in het stroomnet, dan wordt die energie dus voor niks opgewekt.

Die overproductie wordt nu nog deels door de overheid betaald, dus betalen we als land deels voor gebakken lucht. Natuurlijk compenseren de grote energiecentrales nu nog zo goed mogelijk de wisselende opbrengsten van zonne-energie.
Wat voor werk doe je want ik constateer dat je vreselijke onzin vertelt over stoomopwekking in centrales en nu weer over het net waar je stroom in pompt die niet gebruikt wordt.

piekmoment:
Alle zonnestroom in NL komt niet boven de 1 GW (net zoveel als Maasvlakte "3" )

3 kerncentrales:
die hebben we niet in NL (is dus een fout voorbeeld)

voor niets opgewekt:
stroom die op het net wordt gezet, wordt gebruikt.

overproductie:
Dat kan je niet hebben op een elektriciteitsnet.
Dan worden er automatisch centrales teruggeregeld of zelfs afgeschakeld.

Ga eerst eens wat studeren, voor je allemaal van dit soort onzin op een forum plempt. :(
Dat scheelt commentaren in dit soort berichten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:17:
[...]
3 kerncentrales:
die hebben we niet in NL
Dat zegt @Playa del C. ook niet. Het enige wat ik zegt (nog los van of het correct is of niet) is dat het het equivalent is van 3 kerncentrale. Welke grote zegt hij er dan inderdaad niet bij. Maar goed, hij had ook kunnen zeggen: "1 miljard kabouters of een kinderfiets met dynamo".
overproductie:
Tuurlijk kan je die (theoretisch) wel hebben, want ook onze elektra kabels zijn gespecificeerd op een bepaalde belasting. Of we dat binnen een realistisch termijn tegenaan zullen lopen is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
CurlyMo schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Tuurlijk kan je die (theoretisch) wel hebben
Wat moet het heerlijk zijn om er geen verstand van te hebben. :) :)

Je kan niet meer energie in het net stoppen dan er verbruikt wordt.
Dan loopt de frequentie op en gaan er centrales afregelen.

edit:
Bij (huishoud) zonnepaneelregelaars schijnt de netspanning op te lopen.
Komt die boven een ingesteld maximum, schakelt de regelaar af.
Je krijgt dus ook met PV nooit overproductie.

[ Voor 20% gewijzigd door Vuiltje op 26-10-2018 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Hoezo, ik haal 6.750 kwh, uit 5.750WP in een jaar. Het is maar welke panelen en welke orientatie, goede zomer helpt ook natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:52:
[...]
Je kan niet meer energie in het net stoppen dan er verbruikt wordt.
Dan loopt de frequentie op en gaan er centrales afregelen.
Precies, daarom zeg ik, theoretisch. Maar praktisch is alles zo ingeregeld dat die theoretische situatie zich nooit zal voordoen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Playa del C.
@Vuiltje Niet aan mij verder, maar kunnen we hier op een vriendelijke manier met ons allen over spreken? Ik zie in ieder geval dat er hier en daar langs elkaar wordt gepraat, misverstanden ontstaan, enz. Dan hoef je niet meteen te doen alsof anderen er totaal geen verstand van hebben.

Het stroomnet kan inderdaad niet meer energie opnemen dan er wordt afgenomen. Dat is wat @Techneut beschrijft in zijn laatste post, dat is correct.

Wat anderen en ikzelf bedoelen met een overschot, is dat het wel mogelijk is om teveel energie aan te bieden aan het netwerk. Het komt er inderdaad niet letterlijk op, er zal ook geen grotere stroomsterkte ontstaan in het landelijke netwerk, enz. Lokaal gaat het soms al mis:
https://www.trouw.nl/groe...jn-zonnesysteem~a454c39f/
https://www.volkskrant.nl...ningen-niet-aan~bf9a7416/
Dit betekent dat er dus soms lokaal al zoveel potentie is, dat de zonnepaneelsystemen hun energie niet kwijt kunnen op het stroomnet. Dat is meestal tijdelijk en wel op te lossen. Echter geeft het aan dat al die extra zonnepaneelproductie niet zomaar altijd nuttig gebruikt kan worden. Het is verder dus zo dat er grote centrales zijn die vrij goed de boel kunnen bijstellen.

In deze bron (https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/deel-5/) staat best goed beschreven hoe het stroomnet in elkaar steekt. Het volgende citaat daaruit is van toepassing op de discussie:
Hoe weten de producenten het als ik mijn straalkachel aanzet? Dat vertelt niemand ze, dus zodra ik de kachel, de oven en de wasmachine aanzet zal er toch te weinig stroom in het net aanwezig zijn?
In beginsel heb je gelijk. Stel, er wordt op een bepaald moment van de dag 10 kilowatt vermogen in het elektriciteitsnet gestopt (wat belachelijk weinig is, maar het is slechts een voorbeeld). En dan opeens zet je de wasdroger en het fornuis aan, die samen goed zijn voor 5 kilowatt extra verbruik. Het gevolg is een tekort aan productie: de 10 kilowatt vermogen moet dan opeens over een belasting van 15 kilowatt worden verdeeld. Dat gebeurt dan ook direct, zodat iedere aangesloten verbruiker in het elektriciteitsnet het opeens moet doen met tweederde van de hoeveelheid vermogen.
Ook aan de productiekant ontstaan er problemen. Meer aangesloten belasting betekent dat de generators van decentrale producenten en de grotere exemplaren in centrales plotsklaps zwaarder gaan lopen. De machines die de generatoren aandrijven (hydro-, gas- en stoomturbines) moeten opeens meer kracht zetten om hem op de juiste snelheid rond te blijven draaien. In een grote centrale moet men dan meer gas toevoegen, de stoomdruk verhogen, de waterstroom vergroten of de kernreactor harder zetten. Dat kan tot op zekere hoogte, maar daar gaat tijd in zitten: tijd die we niet hebben op het net, omdat er ter plekke op hetzelfde moment moet worden geproduceerd wat er verbruikt wordt. Een tekort of een overschot levert daardoor direct problemen op.

Die elektrische motoren trekken net zoveel vermogen als twee wasdrogers en een fornuis tegelijk. Maar afgezet tegen het verbruik van een heel land merk je ze gelukkig niet op. Zo is dat voor iedere gebruiker hetzelfde: ze vallen per stuk weg in het grotere geheel.
Er is gelukkig ook een ding dat de gevolgen van een overschot of tekort juist helpt te beperken. Dat is de schaalgrootte van het geheel. Als het elektriciteitsnet 10 kilowatt aan productiecapaciteit heeft draaien en er is ook 10 kilowatt aan belasting aangesloten, dan maakt een extra verbruiker van 2 kilowatt heel wat verschil: 20%. Maar als een net 10 gigawatt aan aangesloten productiecapaciteit heeft en eveneens 10 gigawatt belasting, dan zorgt een stijging van de belasting van 2 kilowatt slechts voor een toename van 0,000000002%. In een groot net vallen individuele gebruikers weg in het totaalbeeld van een heel land. De netbalans van een groot net wordt niet merkbaar beïnvloed door een individueel apparaat dat aan of uit wordt gezet.
Maar wat als we nu allemaal tegelijk bedenken dat we de kachel aandoen? Dan worden al deze kleine beetjes bij elkaar alsnog een hele grote stijging van de belasting. En dan gaat het toch alsnog mis?
Het angstaanjagende antwoord is ja. Inderdaad: als een miljoen mensen precies op hetzelfde moment binnen een halve minuut tijd de wasdroger, het fornuis en de straalkachel aanzetten (of uitzetten) veroorzaken we een enorme stroomstoring. Als de belasting te ver uit de pas gaat lopen met de productie, slaat de beveiliging alarm en wordt de stroom afgeschakeld. De reden waarom dit soort storingen in de praktijk niet ontstaan, komt doordat zulke afspraken niet bestaan. Het komt nooit voor dat we met zoveel mensen tegelijk allemaal binnen een paar minuten tijd zoveel extra stroom gaan gebruiken dat de producenten het niet bij kunnen houden om de productie eraan aan te passen.
Verder over de kerncentrales die ik noemde. Dat deed ik zodat elke lezer hier een beter beeld van de situatie heeft. Kerncentrale Borssele levert ongeveer 0,5 GW, maar er zijn iets grotere die tot ongeveer 1,0 GW leveren. Er zijn nog een handvol andere types centrales met een vergelijkbaar vermogen.
In Nederland is dit de trend:
2010: 90 megawattpiek (21 megawattpiek nieuw geplaatst).
2011: 149 megawattpiek (59 megawattpiek nieuw geplaatst).
2012: 369 megawattpiek (220 megawattpiek nieuw geplaatst).
2013: 746 megawattpiek (377 megawattpiek nieuw geplaatst).
2014: 1.048 megawattpiek (302 megawattpiek nieuw geplaatst).
2015: 1.515 megawattpiek (467 megawattpiek nieuw geplaatst).
2016: 2.049 megawattpiek (534 megawattpiek nieuw geplaatst).
2017: 2.902 megawattpiek (853 megawattpiek nieuw geplaatst).

Je kunt dus verwachten dat we na 2018 er nog een GWp bijhebben en daarmee komen we binnenkort op de 3 MWp uit. Dat staat dus ongeveer gelijk aan 3 kerncentrales. Maar voor de mensen die dus liever de letterlijke getallen zien, die staan nu hierboven.

In combinatie met een toekomstbeeld: https://energiecijfers.in...gesteld-Vermogen-2015.jpg
Afbeeldingslocatie: https://energiecijfers.info/wp-content/uploads/2014/12/Opgesteld-Vermogen-2015.jpg
In die afbeelding is te zien dat we de komende jaren naar meer dan de helft zon, wind en water-energie opwekking gaan. Zo kan er dus een moment komen waarop het stroomnet niet meer goed te balanceren valt door middel van die grote fossiele centrales. Er zitten overal in het netwerk beveiligingen, dus in vrijwel alle gevallen zal de stroom en/of de kleine stroomproducent (dus de PV-prosument) simpelweg uitvallen, waarna de boel pas weer in werking treedt als er een herstelde balans is die binnen toelaatbare waardes valt.
Wat voor werk doe je want ik constateer dat je vreselijke onzin vertelt over stoomopwekking in centrales en nu weer over het net waar je stroom in pompt die niet gebruikt wordt.
Ik doe van alles, het is voor het grootste deel technisch.
piekmoment:
Alle zonnestroom in NL komt niet boven de 1 GW (net zoveel als Maasvlakte "3" )
Dat is dus onjuist, je kunt met een factor van 0,8 tot 1,1 rekenen, maar je komt zo ongeveer op een piek van 3 GW uit.
3 kerncentrales:
die hebben we niet in NL (is dus een fout voorbeeld)
Het gaat om het verhaal, de logica en de gevolgen.
voor niets opgewekt:
stroom die op het net wordt gezet, wordt gebruikt.
In de praktijk wel. Echter in theorie, als nu iedereen in Nederland collectief de hoofdschakelaar om 22:00 uitzet, ook in elk bedrijf, dan staat er momenteel heel wat stroom op het net, wordt er niks gebruikt en gaat er dus hier en daar iets flink mis. De energie gaat inderdaad niet verloren, zolang het systeem in balans is, wordt die energie ook nuttig gebruikt (min verliezen door transport). Echter als het systeem uit balans is, kan er stroom weglekken via kortsluiting/problemen bij de netbeheerder kant óf een capabel systeem kan zijn energie niet kwijt en levert dus uiteindelijk ook niks op.
overproductie:
Dit is wat @CurlyMo probeert te vertellen, inderdaad doet hij dat zo simpel mogelijk. In de praktijk wordt inderdaad via de grote centrales de balans gezocht. Wat ik zelf in ieder geval bedoelde met overproductie is niet letterlijk dat er extra stroom in het stroomnet komt, maar dat er stroom-opwekkers worden uitgeschakeld, omdat er al genoeg vermogen wordt opgewekt. Er is dan sprake van overproductie, alleen staat dat deel dus uitgeschakeld omdat het unieke aan het huidige stroomnet is dat vraag en aanbod altijd afgestemd moeten zijn. Op dit moment is het nog niet erg, echter moet je je wel afvragen of het wenselijk is om meer dan x % aan zonnepanelen in het huidige stroomnet te hebben staan. Zolang er geen stroomopslag voor is trouwens, want in combinatie met (te dure) accu's werkt het natuurlijk wel perfect en kun je (in theorie) elke geproduceerde kWh opslaan tot er vraag voor komt.

Wat ik bedoelde met
Die overproductie wordt nu nog deels door de overheid betaald, dus betalen we als land deels voor gebakken lucht.
is dat er op dit moment door de overheidssubsidie heel veel zonnepanelen worden aangeschaft. Als dat systeem zo door zou gaan, kom je vanzelf op een punt dat het niet meer goed werkt (teveel productiecapaciteit) en er steeds meer PV-systemen zich afsluiten rond de piekuren. Zelf schat ik dat 20-25% zonne-energie (zonder accu) wel genoeg is.
Ga eerst eens wat studeren, voor je allemaal van dit soort onzin op een forum plempt.
Dat scheelt commentaren in dit soort berichten.
Technische Natuurkunde studeren is niet niks, kan ik je uit ervaring vertellen. Los van de studie die iemand wel of niet heeft, je kunt ook veel bijleren naast werk en/of opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Als ik naar het locale voorbeeld kijk:
https://almeregeeftenergi...n_Zonnepark_A6_Almere.pdf

68 + 11 hektare, ze stellen 1 MVA (millioen Volt Ampere, ofwel 1 MegaWatt ?) per hektare.
Dan zou dat 70+ MegaWatt zijn.

Hoeveel wattpeak zou op een huisdak gemiddeld liggen ?

De meeste nieuwbouw huizen 3 tot 5 panelen (EPC panelen)
Laten we 5 nemen van elk 300 Wattpeak, dat is 1500 Wattpeak. Dan moeten er dus 46666 daken tegenover staan. We hebben 203.000 inwoners in 80000 huizen volgens: https://allecijfers.nl/gemeente/almere/

Dus dat ene zonnepark zou hetzelfde leveren als 58% van alle huizen met EPC panelen uitgerust.

En alles met ISDE+ subsidie opgestreken door buitenlandse partij die de inschrijving het goedkoopst doet waarschijnlijk.

Er zijn een heleboel zonneparken. En er komen er nog veel meer.
http://zonopkaart.nl

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 27-10-2018 07:53 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:51:

In combinatie met een toekomstbeeld: https://energiecijfers.in...gesteld-Vermogen-2015.jpg
[Afbeelding]
In die afbeelding is te zien dat we de komende jaren naar meer dan de helft zon, wind en water-energie opwekking gaan.
Het plaatje zegt helaas weinig over het daadwerkelijke aandeel aan hernieuwbare energie. Dat lag in 2017 nog maar op 6,6%.
Is ook wel logisch, 1 Wp aan zonnepanelen levert je 1 kWh per jaar op. Een brandstofmotor van 1 W levert per jaar 8,76 kWh (uitgaande van geen verlies in de verdere omzetting van mechanische energie naar elektrische energie).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
@Playa del C.
Ik moet toch even een excuus kwijt.
Mijn opmerking over geen verstand van stoom, had ik niet aan jou mogen adresseren.
Het was migjes die met die onzin kwam.
Verder is mijn 1GW inderdaad het plafond over de hele maand.
Er zijn dagen dat er inderdaad 2.6GW wordt gemaakt uit de zon.
Sorry.
Maar:
Er is nog steeds nergens overproductie, dat kan niet.
Onderstaande is wel een duidelijke omschrijving, maar gebruik dan wel het juiste woord:
Playa del C. schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 21:51:
Er is dan sprake van overproductie, alleen staat dat deel dus uitgeschakeld
""Overcapaciteit""
= je hebt 50 centrales, er moeten er 20 werken, de 30 anderen zijn overcapaciteit. (geen overproductie)

De overheid betaalt niet de overcapaciteit wanneer er veel zonnepanelen stroom leveren.
Net-opperhoofd Tennet schakelt dan kolen en gascentrales af of regelt ze terug.
Dat kost de overheid niets, de overheid is nu eenmaal geen energieleverancier die zijn productie moet stilleggen omdat wij burgers veel stroom in het net pompen.
Of er nu een kolencentrale of wij dus zonne-energie op het net stoppen, dat betaalt de overheid niet.

Er is ook geen grens aan de hoeveelheid zonnepanelen die wenselijk is. We halen nog lang de energieakkoorden niet.
Wanneer je dan zegt dat jij 20-25% zon wel voldoende vindt, hoe denk je dan over wind? Dat fluctueert niet zo snel als bij de zon, maar is ook een onbetrouwbare bron, die te pas en te onpas meer dan wel minder produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:37:
@Playa del C.
Ik moet toch even een excuus kwijt.
Mijn opmerking over geen verstand van stoom, had ik niet aan jou mogen adresseren.
Het was migjes die met die onzin kwam.
Verder is mijn 1GW inderdaad het plafond over de hele maand.
Er zijn dagen dat er inderdaad 2.6GW wordt gemaakt uit de zon.
Sorry.
Maar:
Er is nog steeds nergens overproductie, dat kan niet.
Onderstaande is wel een duidelijke omschrijving, maar gebruik dan wel het juiste woord:

[...]

""Overcapaciteit""
= je hebt 50 centrales, er moeten er 20 werken, de 30 anderen zijn overcapaciteit. (geen overproductie)

De overheid betaalt niet de overcapaciteit wanneer er veel zonnepanelen stroom leveren.
Net-opperhoofd Tennet schakelt dan kolen en gascentrales af of regelt ze terug.
Dat kost de overheid niets, de overheid is nu eenmaal geen energieleverancier die zijn productie moet stilleggen omdat wij burgers veel stroom in het net pompen.
Of er nu een kolencentrale of wij dus zonne-energie op het net stoppen, dat betaalt de overheid niet.

Er is ook geen grens aan de hoeveelheid zonnepanelen die wenselijk is. We halen nog lang de energieakkoorden niet.
Wanneer je dan zegt dat jij 20-25% zon wel voldoende vindt, hoe denk je dan over wind? Dat fluctueert niet zo snel als bij de zon, maar is ook een onbetrouwbare bron, die te pas en te onpas meer dan wel minder produceert.
Mee eens, excuus aanvaard, de verwarring is ontstaan vanuit het gebruik van het woord overproductie, terwijl daar overcapaciteit mee werd bedoeld.

De overheid betaald inderdaad niet direct mee, maar wel via twee systemen die nu nog gelden: btw teruggave bij aanschaf van zonnepanelen en de salderingsregeling. Die twee systemen zijn immers de oorzaak van de (terechte) explosie van het aantal zonnepanelen. De overheid betaalt 21% voor de aanschafkosten mee, plus veel mensen kopen nu in verhouding grote installaties, omdat ze (tot eigen verbruik) kunnen salderen en bij extra productie nog steeds gegarandeerd geld vangen. Daarna, tijdens het salderen, vangt de overheid ook nog minder belasting over de gebruikte netstroom in Nederland, omdat dat geld dus bij de zonnepaneelhouder blijft. In verhouding gaat dat nu nog om een vrij klein bedrag van 100 miljoen euro (op een begroting van een paar miljard).

Het geld van de overheid is eigenlijk van ons allemaal. Vandaar dat ik de lijn doortrek en stel dat (indirect) wij met ons allen via het huidige systeem meebetalen aan een systeem waarbij eventueel overcapaciteit (gebakken lucht) aan de orde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

Mee eens, excuus aanvaard, de verwarring is ontstaan vanuit het gebruik van het woord overproductie, terwijl daar overcapaciteit mee werd bedoeld.
Ik denk dat daar de kern van deze discussie wordt geraakt. Overproductie bestaat gewoon niet, er is altijd vraag naar welk vermogen dan ook. En heel eenvoudig, zonder ingewikkelde theorie, energie = vermogen maal tijd.. Dat moeten niet ingewijden kunnen onthouden. Capaciteit betekent hier niets anders dan het vermogen dat op dat moment geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Techneut schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:25:
[...]
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?

Ik heb je hele relaas gelezen. Op zich een aardig betoog, maar ik vraag me van een paar punten af of je een en ander helemaal begrijpt, met name de balans tussen opwekken en afnemen. rekening houdend met alle verliezen zijn die twee altijd gelijk. Een van de hoofdwetten van de natuurkunde is dat energie nooit uit het niets kan komen en ook nooit in het niets verdwijnt.

De gezamenlijke energiebronnen kunnen gewoon niet meer energie opwekken dan wat er afgenomen wordt. Die balans wordt gewoon opgevangen door de brandstofregeling in de centrales. Zou dat niet gebeuren, dan zouden er op gezette tijden enorme hoeveelheden stoom afgeblazen worden om overdruk in de ketels te voorkomen. Dus bij gasketels gaan gewoon de vlammen lager branden en bij kolencentrales vindt iets soortgelijks plaats.
ach er staat (nu zonder de extra info)
er is geen buffer mogenlijk in het hele systeem.
dus elke kWh die er in gaat word gebruikt.
wat in mijn ogen betekend:
"De gezamenlijke energiebronnen kunnen gewoon niet meer energie opwekken dan wat er afgenomen wordt."
dus eigenlijk wat jij ook zegt. ;)
(het word alleen uit elkaar getrokken zonder de belangrijke verbanden intact te houden.)

maar eigenlijk is dat gedeelte maar ondersteunend aan het verhaal en word er steeds uitgeknipt.
het gaat er eigenlijk om dat wij als particulier, die salderen of variant daar op.
ook betalen voor de over productie die in reserve klaar staat om bij te springen als nodig.
dus valt het gehele belasting gedeelte weg (geen saldering meer), dan krijgen we nog steeds de prijs die ook de reserve productie er in verwerkt heeft.
en die is niet zo laag als de spot prijs.

we blijven ook nog de BTW houden (kor regeling).
(als je goed zoekt krijg je dan al 9,5ct/kWh bij sommige leveranciers. Qurrent in dit geval.)

en een aardig deel wat we rechtstreeks gebruiken.
(dus een +/-20% van je eigen opbrengst wat je weer een 14,25 ct/kWh extra oplevert.)

dit weg gezet tegen de huidige prijzen van PV. (die behoorlijk gedaald zijn)
hebben we straks salderen niet meer nodig voor een goede TVT.

dus afschaffen salderen, ik zie er niet al te veel problemen in.
minder winst, dat wel, maar met de huidige kosten levert dat niet al te veel problemen op.
(ik zie wel hele andere problemen met de nieuwe regeling.
zoals een plafon in de subsidie aanvraag en een hoop administratieve onzin.
dit geeft onzekerheid en een hoop geklungel. ;)
edit: maar het ziet er naar uit dat we dat pas in 2021 gaan krijgen, dus er kan nog veel veranderen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:30:
[...]

ach er staat (nu zonder de extra info)

er is geen buffer mogelijk in het hele systeem.
dus elke kWh die er in gaat wordt gebruikt.
wat in mijn ogen betekent:

"De gezamenlijke energiebronnen kunnen gewoon niet meer energie opwekken dan wat er afgenomen wordt."
dus eigenlijk wat jij ook zegt. ;)
(het word alleen uit elkaar getrokken zonder de belangrijke verbanden intact te houden.)
Precies, als je dat er mee bedoelde is het helemaal correct. Maar zoals het er in die eerste zin stond was het wat warrig, vandaar mijn vraag. Duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Playa del C. schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

<knip>
De overheid betaalt 21% voor de aanschafkosten mee,
Nee, de overheid geeft de betaalde BTW terug, dat is wat anders dan meebetalen aan, in mijn ogen. Het is namelijk niet zo dat je 21% krijgt, ongeacht wat je neerlegt: je krijgt de BTW terug. Als er op de factuur bijvoorbeeld geen arbeidsloon staat, krijg je daar de BTW dus niet over terug.
plus veel mensen kopen nu in verhouding grote installaties, omdat ze (tot eigen verbruik) kunnen salderen en bij extra productie nog steeds gegarandeerd geld vangen. Daarna, tijdens het salderen, vangt de overheid ook nog minder belasting over de gebruikte netstroom in Nederland, omdat dat geld dus bij de zonnepaneelhouder blijft. In verhouding gaat dat nu nog om een vrij klein bedrag van 100 miljoen euro (op een begroting van een paar miljard).

Het geld van de overheid is eigenlijk van ons allemaal. Vandaar dat ik de lijn doortrek en stel dat (indirect) wij met ons allen via het huidige systeem meebetalen aan een systeem waarbij eventueel overcapaciteit (gebakken lucht) aan de orde komt.
We betalen inderdaad linksom of rechtsom wel mee. Zo subsidieert de overheid kolencentrales om biomassa bij te stoken (ruim 3,6 miljard) wat uit belastingen betaald wordt.
Daar valt natuurlijk een knappe discussie over op te zetten: wat rendeert meer op welke manier? Meer zonnepanelen dus meer terugleververgoeding, of meer biomassa (en daarmee minder landbouwgrond)? Zonnepanelen zorgen voor bewustwording bij de eigenaren, terwijl biomassa (misschien) een hogere afname van de CO2 productie betekent... heeft iemand daar cijfers van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Pietervs schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:05:
[...]

Nee, de overheid geeft de betaalde BTW terug, dat is wat anders dan meebetalen aan, in mijn ogen. Het is namelijk niet zo dat je 21% krijgt, ongeacht wat je neerlegt: je krijgt de BTW terug.
:) In de praktijk komt dit neer op meebetalen door de overheid, verkapte subsidie.
In een normaal geval betaalt een consument 100%, waarbij 21% naar de overheid gaat als belasting en 79% naar de installateur/verkoper. Met de huidige regeling geeft de overheid 21% terug aan de panelenhouder en daarmee lopen ze rond de 100 miljoen euro per jaar mis.
Vanuit oogpunt van een consument betaalt de overheid mee.
Vanuit oogpunt van de verkoper verandert er niks, behalve dat er meer klanten zijn.
Vanuit oogpunt van de overheid lopen ze belasting mis.

Het hele idee is alsnog (verkapte) subsidie, om zo aanschaf van groene stroomopwekkers te stimuleren. Prima plan. Iets wat de overheid voortdurend als middel inzet om de bevolking te stimuleren iets te doen. Omgekeerd leggen ze accijns op ongewenste zaken.

Zoals elke subsidie, het is iets tijdelijks, immers ter stimulatie van iets. Zodra de stimulatie niet meer nodig is, wordt de regel afgeschaft. Idem nu met de salderingsregeling.
Laten we in ieder geval niet discussiëren over of de overheid wel of niet meebetaald. De overheid stimuleert op dit moment stevig de groene sector op een financiële manier. Linksom, rechtsom, het kost het land geld. Niet dat dat slecht is, echter in dit topic zie je al een aantal mensen die inzien dat de stimulans in 2020 wel kan stoppen. Dit kost iedere koper of houder van zonnepanelen geld inderdaad. Vandaar dat in een topic als dit uiteraard ook veel mensen puur om het geld tegen afschaffing van de voordeeltjes zijn ;) Is ook niks mis mee, mag iedereen zelf weten. Er zijn genoeg belangen bij alle partijen in ieder geval, vandaar ook dat de overheid er zo wisselvallig en vaag mee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

De salderingsregeling is wat anders dan de BTW-teruggave: die werd feitelijk afgedwongen door Europese regels. En daar zal de regering dus niet snel iets aan kunnen doen.

Wat betreft de salderingsregeling: het zwalkende beleid moet stoppen. Het kan niet dat een minister iets roept, om twee maanden later een ander beleid te zien door een opvolger van dezelfde partij.
Is salderen niet meer nodig? Dat is even de vraag. Als ik 1/3 van mijn productie zelf verbruik, vind ik dat ik wel degelijk iets mag krijgen voor de 2/3 van de productie die ik op het net zet. Dat daar een limiet aan komt, lijkt me logisch: het is natuurlijk nogal bezopen dat iemand 10k Wp aan zonnepanelen op het dak legt en daar vervolgens 9000 KWh mee teruglevert aan het net.

Maar de overheid en het "geweldige" subsidiebeleid van de afgelopen decennia kennende hou ik mijn hart vast: de ene na de andere regering heeft er in uitgeblonken om de ene na de andere knullige maatregel te nemen. Wiebes is tot dusver ook geen vertrouwenwekkend toonbeeld gebleken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Playa del C. schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

:) In de praktijk komt dit neer op meebetalen door de overheid, verkapte subsidie.
In een normaal geval betaalt een consument 100%, waarbij 21% naar de overheid gaat als belasting en 79% naar de installateur/verkoper. Met de huidige regeling geeft de overheid 21% terug aan de panelenhouder en daarmee lopen ze rond de 100 miljoen euro per jaar mis.
Vanuit oogpunt van een consument betaalt de overheid mee.
Vanuit oogpunt van de verkoper verandert er niks, behalve dat er meer klanten zijn.
Vanuit oogpunt van de overheid lopen ze belasting mis.

Het hele idee is alsnog (verkapte) subsidie, om zo aanschaf van groene stroomopwekkers te stimuleren. Prima plan. Iets wat de overheid voortdurend als middel inzet om de bevolking te stimuleren iets te doen. Omgekeerd leggen ze accijns op ongewenste zaken.

Zoals elke subsidie, het is iets tijdelijks, immers ter stimulatie van iets. Zodra de stimulatie niet meer nodig is, wordt de regel afgeschaft. Idem nu met de salderingsregeling.
Laten we in ieder geval niet discussiëren over of de overheid wel of niet meebetaald. De overheid stimuleert op dit moment stevig de groene sector op een financiële manier. Linksom, rechtsom, het kost het land geld. Niet dat dat slecht is, echter in dit topic zie je al een aantal mensen die inzien dat de stimulans in 2020 wel kan stoppen. Dit kost iedere koper of houder van zonnepanelen geld inderdaad. Vandaar dat in een topic als dit uiteraard ook veel mensen puur om het geld tegen afschaffing van de voordeeltjes zijn ;) Is ook niks mis mee, mag iedereen zelf weten. Er zijn genoeg belangen bij alle partijen in ieder geval, vandaar ook dat de overheid er zo wisselvallig en vaag mee omgaat.
Een consument betaald 100% + 21% BTW over die 100% ;)
Tegenover dat mislopen van BTW staat wel dat er steeds meer groene energie wordt opgewekt in NL waar de overheid niks voor hoeft te doen.
Wat betreft afschaffen salderen zal er NL kennende een draak van een regeling voor in de plaats komen waarvan men over enkele jaren denkt (want toegeven doen ze nooit) dit hadden we anders moeten doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
klump4u schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:27:
[...]

Een consument betaald 100% + 21% BTW over die 100% ;)
Tegenover dat mislopen van BTW staat wel dat er steeds meer groene energie wordt opgewekt in NL waar de overheid niks voor hoeft te doen.
Wat betreft afschaffen salderen zal er NL kennende een draak van een regeling voor in de plaats komen waarvan men over enkele jaren denkt (want toegeven doen ze nooit) dit hadden we anders moeten doen.
Haha, inderdaad, klassieke fout. Bedankt dat je mij er op wijst! Ik ben nooit met btw berekeningen bezig en heb het vroeger verkeerd om aangeleerd ergens 8)7
Mijn verhaal klopt dan wel weer als je stelt dat de totaalprijs incl. btw door de consument wordt betaald, waarna van dat bedrag de overheid ~17,36% teruggeeft (100-100/(121/100)) en de verkoper dus ~82,64% mag houden (oftewel 100% van zijn prijs, excl. btw). *O* Alleen wordt het alleen maar raarder van -O- . Gelukkig is het idee hetzelfde, het btw-bedrag schenkt de overheid terug, dus indirect kost het iedereen geld, enz.

En inderdaad, dat 'beetje' geld wat de overheid misloopt levert meer groene energie op en dat laatste is het naar mijn mening wel waard. De overheid is er ook niet om veel geld te hebben, maar om goede dingen te doen met al 'ons' geld.

Waarom denk je dat we een draak van een regeling terugkrijgen? En wat voor regeling denk je aan? Zelf verwacht ik een standaard vergoeding per kWh (lager dan nu bij salderen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Playa del C. salderen afschaffen vind ik niet zo heel erg want dat is best kromme regeling want iedereen bekijkt het anders.
Alleen het terug leveren moeten ze laten zoals dat nu ook is. Prijs van PV is er inderdaad laag genoeg voor. Maar geen gezeik met administratie gedoe, subsidie aanvragen, plafond bepalen..... Allemaal gedoe.
Gewoon de leverancier prijs laten bepalen en limiet instellen. Niet mee eens? Zoek je maar andere leverancier. De markt gaat dat vanzelf invullen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Playa del C.
Waarom denk je dat we een draak van een regeling terugkrijgen?
Omdat Wiebes in de brief al aan het denken was om een aanvraag te laten doen bij de RVO om je terugleververgoedingsubsidie te regelen, hij heeft het over een plafond dus er vallen dadelijk aanvragers buiten de boot misschien, de kosten die het RVO gaat maken gaan natuurlijk van het budget af.

En wat voor regeling denk je aan?
Een regeling waarbij een gemiddelde installatie binnen 7 jaar is terug verdiend (de d.h.z. maakt dan een beetje extra winst en iemand met een complexe installatie zal langer dan 7 jaar bezig zijn met terugverdienen) daarna de garantie dat verbruik voor de meter altijd onbelast blijft ( ook bij een nieuwe regering) en de rest wat je terugleverd een vergoeding gelijk aan de prijs van je energiecontract min de energiebelasting dus kale prijs, BTW en ODE. Waarom inclusief ODE? Omdat het groene energie betreft.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

klump4u schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:00:
@Playa del C.
Waarom denk je dat we een draak van een regeling terugkrijgen?
Omdat Wiebes in de brief al aan het denken was om een aanvraag te laten doen bij de RVO om je terugleververgoedingsubsidie te regelen, hij heeft het over een plafond dus er vallen dadelijk aanvragers buiten de boot misschien, de kosten die het RVO gaat maken gaan natuurlijk van het budget af.

En wat voor regeling denk je aan?
Een regeling waarbij een gemiddelde installatie binnen 7 jaar is terug verdiend (de d.h.z. maakt dan een beetje extra winst en iemand met een complexe installatie zal langer dan 7 jaar bezig zijn met terugverdienen) daarna de garantie dat verbruik voor de meter altijd onbelast blijft ( ook bij een nieuwe regering) en de rest wat je terugleverd een vergoeding gelijk aan de prijs van je energiecontract min de energiebelasting dus kale prijs, BTW en ODE. Waarom inclusief ODE? Omdat het groene energie betreft.
Verbruik voor de meter zal altijd onbelast blijven, aangezien dat niet te meten is. Of er moeten allerlei rare constructies verzonnen worden om dat te registreren. Dat kost simpelweg meer dan het oplevert.

Ik denk dat het er straks op neer gaat komen, dat je de opbrengst 7 jaar mag salderen van de installatie waar je BTW op terug gevraagd/ontvangen hebt. Een systeem dat zo wagenwijd open zal staan voor fraude, dat zelfs Jules de Corte aan zal zien komen dat daar massaal misbruik van gemaakt gaat worden. En die was blind, en is al meer dan 20 jaar dood... 8)7
Waarna na 3 jaar, na een "schokkend" onderzoek, besloten zal worden om de hele salderingsregeling dan maar af te schaffen... ;w

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 29-10-2018 00:02 . Reden: Correctie ]

Pagina: 1 ... 27 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.