Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:40:
[...] Ben ik niet een beetje met je oneens, ben ik heel erg met je oneens.
Om te salderen heb je een afneemtellerstand en een levertellerstand nodig.
Wanneer ik direct afneem van mijn zonnepanelen, neem ik niet af van het net en lever ik ook niet aan het net.
Heb ik geen twee tellerstanden, kan ik niet salderen, dus ben ik ook niet op papier aan het salderen.
Klopt helemaal!
Ik meen dat heel dit topic gaat over het zoveel mogelijk meteen opmaken van de zonnestroom, zodat het niet via de tellers gaat.
Eh, nee, dat niet, daar heb ik een eigen topic voor geopend:
eigen verbruik verhogen[...] Heb je zelf panelen en een meter?
Ik krijg nu 1300W van de zon.
Lever nu terug 1300 W
Mijn waterkoker gebruikt 1000 W
gedurende die tijd dat die aan staat gebruik ik niets van het net en lever terug 300W
Die 300W is het enige dat wordt geteld.
Die 1000W blijft buiten de tellers.
Ik gebruik dus wel degelijk meteen van mijn eigen panelen.
Klopt helemaal!
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:46:
[...] Tsja je mag het oneens zijn, maar houd je dan niet een beetje jezelf voor gek? Ook realtime de door jou opgewekte kWh's direct verbruiken, is salderen, want je streept opwek en afname tegen elkaar weg.
Nogmaals, het is fysiek niet mogelijk om direct van je zonnepanelen af te nemen, tenzij je losgekoppeld bent van het netwerk.
[...]
Ja heb zelf ook panelen en slimme meter.
je hebt gelijk dat 300W het enige is dat wordt
geteld. Maar jouw stroom gaat het netwerk op, en jij neemt stroom af van het netwerk. Het is puur administratief dat jij zegt je eigen PV-stroom te gebruiken. Fysiek is dat niet het geval.
Als je niet weet en begrijpt waar je het over hebt, lees je dan eerst in svp. Je zegt dat de definitie niet klopt...
Realtime opgewekte en verbruikte Wattjes voorkomen afname van het net. Dus is er niets te salderen.
Er klopt technisch gezien geen hout van je tekst. Sorry, maar dat is gewoon zo.
(ik ben op 5 adressen bij solar betrokken geweest en die waren alle 5 enkel fase aansluitingen)de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:21:
[...] Hoe kom je daar bij? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Het is toch geen emmer met water die je vult en als die overloopt gaat het het netwerk op? Stroom vliegt toch direct het netwerk op en blijft niet eerst netjes binnen je huis totdat alle apparaten deze stroom gebruiken?
Alleen als je afgekoppeld bent van het netwerk, gebruik je je eigen opgewekte stroom.
Door te denken. En je spreekt jezelf tegen. Je kunt je er wel iets bij voorstellen.
De hoogte van het water in die emmer geeft de spanning weer. Je eigen opwek verhoogt die spanning, het water niveau, zodat het gaat terugstromen het net op. Tenzij je eigen verbruik hoger is dan je opwek, dan stroomt er water van het net de emmer in om de daling van het water niveau te compenseren...
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:05:
[...] Nee niet correct, zie mijn bericht 2 posts hierboven. Je hebt dan netto 0 verbruik, maar bruto heb je aan het net geleverd én van het net afgenomen. Je kunt niet je eigen zonnestroom gebruiken binnenshuis. (alleen op papier)
Nogmaals, in de meest voorkomende 1 fase situatie heb je het per defintie helemaal fout.
In de ook voorkomende 3 fase situatie is het niet zeker dat je ongelijk hebt.
Maar ook dan heb je zeker niet altijd gelijk!
Wailing_Banshee schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:13:
[...] Als ik het vandaag verwarm tot 85 graden, komt er 's morgens toch altijd een hele plets koud water bij (na het douchen). En houd je het dus sowieso niet op 85 graden. Je zult altijd moeten bijwarmen.
En daarbij, als dat ding zo weinig stroom verbruikt, heeft het ook niet zo heel veel zin om dat in te zitten om je eigenverbruik omhoog te halen. En heeft een boilervat voor verwarming meer zin. Daar gaat veel meer energie in zitten dan die ene douche per dag (gisteren 0,4m3 voor SWW en bijna 6m3 voor verwarming gebruikt).
Zo dat is een hoog verbruik, hier is de verwarming nog uit en is het nog steeds ruim boven de 20 graden binnen. En voor douchen van 2 personen gebruiken we 0,25 á 0,33 m
3de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:29:
[...]
Zoals een paar posts terug terecht geconcludeerd werd door @
reneeke1970 en @
Vuiltje : bij 1 fase blijft de stroom binnen je huis (op overschot na dan) en gebruik je zelf al je (groene) PV stroom. Bij 3 fase (dat heb ik zelf) is het een ander verhaal en gaat er wel degelijk groene stroom je huis uit en grijze stroom je huis in, maar dat is wel afhankelijk van hoe de apparatuur (en omvormer) over je fasen verdeeld zijn. Hoe grijs die inkomende stroom is, hangt dan weer af van wat je buren opwekken.
Ik vind juist dat zonnepanelen heel veel doen voor groene stroom. Maar het is wel zo eerlijk om ook gewoon toe te geven dat (de meesten) onder andere 's nachts en in de winter wel gewoon flink wat grijze stroom gebruiken. Mijn standpunt daarin is dat het niet 'fair' is om dat 1 op 1 weg te strepen tegen je eigen groene stroomproductie, vanuit milieu/co2 oogpunt. Maar die discussie is een paar pagina's terug al uitgebreid gevoerd. Redenen om het wel te doen zijn mensen betrekken bij de energietransitie, en het niet onnodig moeilijk maken qua administratie etc...
Ja, dit klopt dan wel weer helemaal.
de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:05:
[...] ah kijk, dat is wel precies wat ik bedoelde maar wat ik nergens zwart op wit heb kunnen vinden. Dit is inderdaad het beeld dat ik er zelf bij heb. Het is een administratieve kwestie maar dat is geen probleem natuurlijk, wel interessant om je dat te realiseren.
Ik hoop dat de vorige quote je huidige begrip weergeeft, anders moet je toch weer opnieuw beginnen, want waar je hier op reageert klopt weer van geen kant. En het is hier verder al goed uitgelegd.
eigen verbruik verhogen