Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:05:
[...]

Nee niet correct, zie mijn bericht 2 posts hierboven. Je hebt dan netto 0 verbruik, maar bruto heb je aan het net geleverd én van het net afgenomen. Je kunt niet je eigen zonnestroom gebruiken binnenshuis. (alleen op papier)
Je kunt een deel van die stroom wel degelijk gebruiken binnenshuis. Als een omvormer stroom invoert dan zullen al jouw gebruikers op die fase(n) die stroom gebruiken. Produceer je meer dan je op dat moment gerbuikt, dan "vloeit" dat het net in. Gebruik je meer dan je produceert, dan neem je het verschil van het net op.

Het is in Nederland (vanwege groot verschil tussen productie zomer en winter) vrijwel onmogelijk om al je geproduceerde stroom zelf op te maken en zodoende is die salderingsregeling wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

tsjoender schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:17:
[...]

Je kunt een deel van die stroom wel degelijk gebruiken binnenshuis. Als een omvormer stroom invoert dan zullen al jouw gebruikers op die fase(n) die stroom gebruiken. Produceer je meer dan je op dat moment gerbuikt, dan "vloeit" dat het net in. Gebruik je meer dan je produceert, dan neem je het verschil van het net op.

Het is in Nederland (vanwege groot verschil tussen productie zomer en winter) vrijwel onmogelijk om al je geproduceerde stroom zelf op te maken en zodoende is die salderingsregeling wel fijn.
Hoe kom je daar bij? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Het is toch geen emmer met water die je vult en als die overloopt gaat het het netwerk op? Stroom vliegt toch direct het netwerk op en blijft niet eerst netjes binnen je huis totdat alle apparaten deze stroom gebruiken?

Alleen als je afgekoppeld bent van het netwerk, gebruik je je eigen opgewekte stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:56
[...]

Nee niet correct, zie mijn bericht 2 posts hierboven. Je hebt dan netto 0 verbruik, maar bruto heb je aan het net geleverd én van het net afgenomen. Je kunt niet je eigen zonnestroom gebruiken binnenshuis. (alleen op papier)
Dat begrijp ik, uiteraard heb je stroom ontnomen van het netwerk. Maar het energiecontract bepaald enkel dat als ik x kw stroom afneem ik deze moet afrekenen bij mijn energieleverancier. Mijn energieleverancier moet dan weer de capaciteit daarvoor inkopen (groen uit wind/zon/waterkracht of grijs uit kolen/gas of nog wat er tussenin uit biomassa). Maar het punt is dus dat als je geen slimme meter hebt en dus enkel bij de jaarafrekening je meterstanden doorgeeft je een verbruik van 0 hebt. De leverancier gaat dan dus niets voor je inkopen. Hoe moet mijn leverancier anders zien dat er energie voor mij ingekocht moet worden?

Kijk, als je zelf niet opwekt en dus een bepaald aantal kwh moet afrekenen dan zal een groene leverancier dus ook groen in moeten kopen. Maar als je op papier 0 verbruik hebt wordt er toch geen capaciteit voor je ingekocht? Bij een slimme meter kan de leverancier nog verschil zien in opwek en verbruik maar bij een draaischijfmeter kan de leverancier toch niet het verschil maken tussen daadwerkelijk niets verbruiken of al je verbruik salderen. Als ze dat wel kunnen zien ben ik oprecht benieuwd hoe.

Edit: let wel, het gaat mij puur om de administatieve afhandeling. Bij 0 verbruik op je jaarrekening koopt de leverancier geen stroom in. Zowel niet grijs als groen.

[ Voor 5% gewijzigd door GH45T op 09-10-2018 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Ok :) . Nouja eigenlijk gaat ook die 61% van de zon direct de wijk in het netwerk op, maar omdat jij tegelijkertijd energie verbruikt binnenshuis, strepen we dat tegen elkaar weg. Ook een papieren kwestie dus, en dat noemen we salderen.
Ben ik niet een beetje met je oneens, ben ik heel erg met je oneens.
Om te salderen heb je een afneemtellerstand en een levertellerstand nodig.
Wanneer ik direct afneem van mijn zonnepanelen, neem ik niet af van het net en lever ik ook niet aan het net.
Heb ik geen twee tellerstanden, kan ik niet salderen, dus ben ik ook niet op papier aan het salderen.

Ik meen dat heel dit topic gaat over het zoveel mogelijk meteen opmaken van de zonnestroom, zodat het niet via de tellers gaat.
[...]
Je kunt niet je eigen zonnestroom gebruiken binnenshuis. (alleen op papier)
Heb je zelf panelen en een meter?
Ik krijg nu 1300W van de zon.
Lever nu terug 1300 W

Mijn waterkoker gebruikt 1000 W
gedurende die tijd dat die aan staat gebruik ik niets van het net en lever terug 300W
Die 300W is het enige dat wordt geteld.
Die 1000W blijft buiten de tellers.
Ik gebruik dus wel degelijk meteen van mijn eigen panelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2018 14:45 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GH45T schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

Dat begrijp ik, uiteraard heb je stroom ontnomen van het netwerk. Maar het energiecontract bepaald enkel dat als ik x kw stroom afneem ik deze moet afrekenen bij mijn energieleverancier. Mijn energieleverancier moet dan weer de capaciteit daarvoor inkopen (groen uit wind/zon/waterkracht of grijs uit kolen/gas of nog wat er tussenin uit biomassa). Maar het punt is dus dat als je geen slimme meter hebt en dus enkel bij de jaarafrekening je meterstanden doorgeeft je een verbruik van 0 hebt. De leverancier gaat dan dus niets voor je inkopen. Hoe moet mijn leverancier anders zien dat er energie voor mij ingekocht moet worden?

Kijk, als je zelf niet opwekt en dus een bepaald aantal kwh moet afrekenen dan zal een groene leverancier dus ook groen in moeten kopen. Maar als je op papier 0 verbruik hebt wordt er toch geen capaciteit voor je ingekocht? Bij een slimme meter kan de leverancier nog verschil zien in opwek en verbruik maar bij een draaischijfmeter kan de leverancier toch niet het verschil maken tussen daadwerkelijk niets verbruiken of al je verbruik salderen. Als ze dat wel kunnen zien ben ik oprecht benieuwd hoe.

Edit: let wel, het gaat mij puur om de administatieve afhandeling. Bij 0 verbruik op je jaarrekening koopt de leverancier geen stroom in. Zowel niet grijs als groen.
Ah zo bedoel je. Ja in dat geval heb je gelijk denk ik. De leverancier weet dan niet beter dan dat er 0 kWh gebruikt is. En dan maakt het idd dus ook niet uit welke leverancier je hebt, omdat door een technische beperking niet bekend is hoeveel je afnenomen hebt... vreemde wereld is het ook eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Ben ik niet een beetje met je oneens, ben ik heel erg met je oneens.
Wanneer ik direct afneem van mijn zonnepanelen, neem ik niet af van het net en lever ik ook niet aan het net.
Heb ik geen twee tellerstanden, kan ik niet salderen, dus ben ik ook niet op papier aan het salderen.

Ik meen dat heel dit topic gaat over het zoveel mogelijk meteen opmaken van de zonnestroom, zodat het niet via de tellers gaat.
Tsja je mag het oneens zijn, maar houd je dan niet een beetje jezelf voor gek? Ook realtime de door jou opgewekte kWh's direct verbruiken, is salderen, want je streept opwek en afname tegen elkaar weg.

Nogmaals, het is fysiek niet mogelijk om direct van je zonnepanelen af te nemen, tenzij je losgekoppeld bent van het netwerk.
[...]

Heb je zelf panelen en een meter?
Lever nu terug 1300 W

gedurende die tijd dat die aan staat gebruik ik niets van het net en lever terug 300W
Ja heb zelf ook panelen en slimme meter.

je hebt gelijk dat 300W het enige is dat wordt geteld. Maar jouw stroom gaat het netwerk op, en jij neemt stroom af van het netwerk. Het is puur administratief dat jij zegt je eigen PV-stroom te gebruiken. Fysiek is dat niet het geval.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 09-10-2018 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:46:

Nogmaals, het is fysiek niet mogelijk om direct van je zonnepanelen af te nemen, tenzij je losgekoppeld bent van het netwerk.
Als ik van mijn panelen afneem en mijn tellers lopen niet gaat er toch niets het net op en haal ik ook niets van het net .
[...] Het is puur administratief dat jij zegt je eigen PV-stroom te gebruiken. Fysiek is dat niet het geval.
Als ik iets administratief moet regelen moet iets (in dit geval de tellers) het registreren, pas daarna kan je het op papier regelen.

Ik neem nu alles af van mijn panelen, de tellers staan stil.
Niemand weet dus dat ik opwek en meteen afneem.

[ Voor 39% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2018 14:52 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:50:
[...]

Als ik van mijn panelen afneem en mijn tellers lopen niet gaat er toch niets het net op en haal ik ook niets van het net .
Jawel, alleen jouw meters zijn zo geprogrammeerd om dat als 'nul' weer te geven. Ik ben geen electrotechnicus, gebruik ook maar mijn boerenverstand. Wellicht kan iemand het bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:52:
[...]

Jawel, alleen jouw meters zijn zo geprogrammeerd om dat als 'nul' weer te geven. Ik ben geen electrotechnicus, gebruik ook maar mijn boerenverstand. Wellicht kan iemand het bevestigen?
Ik laat het hierbij, prettige dag.

edit:
Wellicht weet je de betekenis van salderen niet:
"""het gegeven dat de netbeheerder en de leverancier wettelijk verplicht is de aan het net onttrokken elektriciteit (`import`) te verrekenen met aan het net teruggeleverde elektriciteit (`export`)."""""

Als ik stroom verbruik van mijn generator saldeer ik niet, dan maak ik dat zelf op.

[ Voor 33% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2018 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
[...]

Stroom zoekt toch de weg van de minste weerstand en dan is het logisch dat je opgewekte stroom eerst naar de apparaten bij je thuis gaat. Als er dan nog overschot is gaat het naar je buren en vervolgens steeds verder.

Direct eigen verbruik gaat niet langs je meter maar blijft binnen je huis / komt niet eens bij je meter. Tenzij je over meerdere fasen saldeert.

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 09-10-2018 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:21:
[...]

Hoe kom je daar bij? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Het is toch geen emmer met water die je vult en als die overloopt gaat het het netwerk op? Stroom vliegt toch direct het netwerk op en blijft niet eerst netjes binnen je huis totdat alle apparaten deze stroom gebruiken?

Alleen als je afgekoppeld bent van het netwerk, gebruik je je eigen opgewekte stroom.
[...]

Het grappige is dat stroom zich wat dat betreft juist vergelijkbaar gedraagd als water. Misschien lastig om voor te stellen, maar zo werkt het echt. Als je dit weet kun je het voorbeeld wat @Vuiltje beschrijft van de waterkoker met boerenverstand allemaal weer prima verklaren. :)

(Die meters kunnen niet eens zo geprogrammeerd worden want hoe weten die nu wat de opbrengst is op een willekeurig moment van de dag. Die kunnen alleen meten wat er aan stroom doorheen gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
CurlyMo schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:46:
[...]

Het is wel makkelijk om dit zonder bron te roepen
Dat is geen roepen zonder bron.
Zij zeggen alleen groene stroom te leveren.
Misschien aan het einde van het jaar dat ze met plus en min op nul uitkomen, maar echt iedere dag groen leveren kan niet.
Ook zij leveren in de nacht als het niet waait grijze stroom.
Hun bewering is niet juist.

Ik heb hele discussies met ze gevoerd en ik meen dat er maar één uiteindelijk heeft toegegeven dat ze inderdaad bij gebrek aan groen je niet afschakelen, maar je grijs aanleveren. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
[...]

Als afname en opwek op verschillende fases zit aangesloten doet de meter salderen, jij gelijk.

Zitten ze op dezelde fase dan heeft @Vuiltje gelijk want stroom zoekt de weg van minste weerstand, dus niet via meter op en neer maar gelijk je apparaten in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:10:
[...]

Als afname en opwek op verschillende fases zit aangesloten doet de meter salderen, jij gelijk.

Zitten ze op dezelde fase dan heeft @Vuiltje gelijk want stroom zoekt de weg van minste weerstand, dus niet via meter op en neer maar gelijk je apparaten in
Dank! Ik heb een beetje zitten rondneuzen en kan geen keiharde data vinden maar alles wat ik lees wijst er op dat @Vuiltje inderdaad gelijk heeft wat betreft de 1 fase situatie. Voor mij een eye-opener! Dat betekent dus dat ik regelmatig ook de dichtbijzijnde buren volledig van stroom voorzie 8) . Ik zal ze eens vragen hoe het ze bevalt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Dat is geen roepen zonder bron.
Zij zeggen alleen groene stroom te leveren.
Misschien aan het einde van het jaar dat ze met plus en min op nul uitkomen, maar echt iedere dag groen leveren kan niet.
Ook zij leveren in de nacht als het niet waait grijze stroom.
Hun bewering is niet juist.

Ik heb hele discussies met ze gevoerd en ik meen dat er maar één uiteindelijk heeft toegegeven dat ze inderdaad bij gebrek aan groen je niet afschakelen, maar je grijs aanleveren. ;)
En dat is ook de reden waarom ik nog niet helemaal begrijp waarom de CV ketels weg moeten en iedereen op warmtepompen over "moet". In de tijd dat we verwarmen, de winter, is er relatief weinig zon. Die warmtepompen gaan straks dus op kolen- en gascentrales draaien :X. Uiteraard, zo zwart-wit is het niet, maar mij lijkt niet dat warmtepompen de heilige graal zijn om co2 te besparen.

Woningen beter isoleren, dat spaart werkelijk co2. Ook minder auto rijden spaart co2. Eindelijk de bedrijven eens mee laten aanpakken om co2 te reduceren én uiteraard de salderingsregels in stand houden spaart co2. Elke watt met zonnepanelen opgewekt hoeft niet uit kolen of aardgas opgewekt te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GH45T schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:23:
[...]

En dat is ook de reden waarom ik nog niet helemaal begrijp waarom de CV ketels weg moeten en iedereen op warmtepompen over "moet". In de tijd dat we verwarmen, de winter, is er relatief weinig zon. Die warmtepompen gaan straks dus op kolen- en gascentrales draaien :X. Uiteraard, zo zwart-wit is het niet, maar mij lijkt niet dat warmtepompen de heilige graal zijn om co2 te besparen.
Mwah dat zou ik toch wel willen nuanceren. Besef dat bij warmtepompen het grootste deel van de energie uit de buitenlucht (of bron) komt. Dat is duurzaam. Een kleiner deel is elektra. Primaire energiebron is dus duurzaam.

Wel is het zo dat het totale landelijke elektra verbruik fors omhoog gaat t.o.v. nu. Maar dat zal gaan ten koste van het gasverbruik en dat lijkt me prima. Vervolgens moeten we er met zijn allen voor zorgen dat de elektriciteit grotendeels groen gaat worden, en dat zal ook wel met horten en stoten gaan gebeuren. Ik vind warmtepompen een prachtige techniek, en zie daar juist een gouden toekomst voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
GH45T schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:23:
[...]

Warmtepompen gaan gewoon veel zuiniger om met energie ook als je bijvoorbeeld het rendement van een gascentrale meerekent.

Hier heb ik dat al eens uitgelegd:
TWyk in ""Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
de Peer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:30:
[...]
WP
en zie daar juist een gouden toekomst voor.
Ik heb al zo'n herriebak aan de gevel (in de vorm van airco), voor mij geen WP voor vreselijk veel geld.
En al helemaal niet zolang het niet verplicht is.
Ik heb mijn neus al gestoten door in 2011 panelen te kopen. (als 1 van de eersten)
Had ik twee jaar gewacht had ik alles voor de helft van de prijs gehad.
Ik heb een pelletkachel op de cv omdat ik een vuurtje en het er mee spelen gewoon leuk vind, dat is wel genoeg "braaf zijn" geweest. Op het einde van het jaar heb ik 0 op de elekmeter en de gasmeterkraan is verzegeld. :)
@TWyk helder sommetje. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

Ik heb al zo'n herriebak aan de gevel (in de vorm van airco), voor mij geen WP voor vreselijk veel geld.
Ik heb mijn neus al gestoten door in 2011 panelen te kopen. (als 1 van de eersten)
Ik heb een pelletkachel op de cv omdat ik een vuurtje en het er mee spelen gewoon leuk vind, dat is wel genoeg "braaf zijn" geweest. Op het einde van het jaar heb ik 0 op de elekmeter en de gasmeterkraan is verzegeld. :)
Het is niet zo negatief als jij zegt, mijn wp is lekker stil en heeft paar honderd euro gekost vanwege subsidie. Draait nu anderhalf jaar en zolang je mag salderen goedkoper dan pellets ketel.
Maar als salderen verdwijnt is pellets goedkoper, dat is een feit. Hij staat hier ook gewoon in de start blokken net als bij jou, wiebes hoeft alleen maar start sein te geven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:49:
[...]

Mijn WP is ook stil en goedkoop, maar inderdaad, geluid kan wel een flink issue zijn in sommige situaties. Maargoed er zijn meerdere types warmepompen en juist voor dat soort problemen zullen er wel oplossingen komen verwacht ik. We accepteren ook (nog) massaal dat we in het fijnstof rondlopen door al die auto's die rond rijden in onze woonomgeving. Niet alles is perfect vanaf de start.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-10-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Het is niet zo negatief als jij zegt, mijn wp is lekker stil en heeft paar honderd euro gekost vanwege subsidie. Draait nu anderhalf jaar en zolang je mag salderen goedkoper dan pellets ketel.
Maar als salderen verdwijnt is pellets goedkoper, dat is een feit. Hij staat hier ook gewoon in de start blokken net als bij jou, wiebes hoeft alleen maar start sein te geven.
Pellets voor pelletkachels zullen uiteindelijk ook via de belasting belast worden omdat ze niet echt efficiënt bijdragen tot CO2 reductie.

Een pellet die in een elektriciteitscentrale wordt verbrand en dan als elektrische energie via een warmtepomp weer in warmte wordt omgezet levert twee tot drie keer meer warmte energie dan verbranding in een pelletkachel.

Dat geeft de doorslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

Pellets voor pelletkachels zullen uiteindelijk ook via de belasting belast worden omdat ze niet echt efficiënt bijdragen tot CO2 reductie.

Een pellet die in een elektriciteitscentrale wordt verbrand en dan als elektrische energie via een warmtepomp weer in warmte wordt omgezet levert twee tot drie keer meer warmte energie dan verbranding in een pelletkachel.

Dat geeft de doorslag.
Dat mag, haal ze toch in België.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:57:
[...]

Dat mag, haal ze toch in België.....
Des te rendabeler om ze zelf te maken >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Al worden ze twee keer zo duur, is het nog steeds goedkoper dan gas.
(met nog hout bijstook voor de lol)

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:01:
[...]

Des te rendabeler om ze zelf te maken >:)
Ik ken iemand die ze van gedroogde bladeren uit plantsoen maakt, alleen zon pers is 3000 euro......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat lijkt me ook wat.
1000 kilo bladeren verzamelen.........................
Laten drogen moet ook nog "ergens", op zolder (??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Ik ken iemand die ze van gedroogde bladeren uit plantsoen maakt, alleen zon pers is 3000 euro......
Paar uurtjes werk voor je jaarverbruik aan pellets.

https://link.marktplaats.nl/m679461947

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rol-Co schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Paar uurtjes werk voor je jaarverbruik aan pellets.

https://link.marktplaats.nl/m679461947
Ziet er wel gaaf uit, helaas een normale houtkachel in huis en geen plek meer om dat apparaat de stallen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1zwyd12.jpg
Ook een paar uur werk, genoeg voor een half stookseizoen.

[ Voor 14% gewijzigd door drielp op 10-10-2018 00:06 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Flinke kachel als dat past! En ik maar kloven.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:23:
Al worden ze twee keer zo duur, is het nog steeds goedkoper dan gas.
(met nog hout bijstook voor de lol)
De retail prijs van elektriciteit is 5-6 cent zonder belasting.
20-21 cent met belasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik vind dat je toch wel heel hard in een "zonnepanelen doen helemaal niets voor groene stroom"-stuip zit. Als mijn meter toch terug aan het lopen is, dan verbruik ik toch totaal geen enkele stroom van het net? Die stroom gaat echt niet eerst het net in om dan via een omweg als grijze stroom weer terug te komen.
Ja, op dat moment loopt mijn hele huis op de stroom van mijn zonnepanelen.

Als ik minder opwek dan mijn verbruik zou je misschien een punt kunnen hebben, maar dan nog gaat dat aandeel van mijn verbruik dat door de zonnepanelen geleverd wordt niet eerst het net in om via diezelfde omweg als grijze stroom weer terug te komen.
Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Het is inderdaad niet noodzakelijk zo dat je op elk moment van de dag groene energie krijgt. Maar uiteindelijk wordt er wel wat je in een jaar verbruikt groen opgewekt.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 10-10-2018 07:47 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:43:
[...]

Ik vind dat je toch wel heel hard in een "zonnepanelen doen helemaal niets voor groene stroom"-stuip zit. Als mijn meter toch terug aan het lopen is, dan verbruik ik toch totaal geen enkele stroom van het net? Die stroom gaat echt niet eerst het net in om dan via een omweg als grijze stroom weer terug te komen.

Als ik minder opwek dan mijn verbruik zou je misschien een punt kunnen hebben, maar dan nog gaat dat aandeel van mijn verbruik dat door de zonnepanelen geleverd wordt niet eerst het net in om via diezelfde omweg als grijze stroom weer terug te komen.

[...]

Het is inderdaad niet noodzakelijk zo dat je op elk moment van de dag groene energie krijgt. Maar uiteindelijk wordt er wel wat je in een jaar verbruikt groen opgewekt.
Zoals een paar posts terug terecht geconcludeerd werd door @reneeke1970 en @Vuiltje : bij 1 fase blijft de stroom binnen je huis (op overschot na dan) en gebruik je zelf al je (groene) PV stroom. Bij 3 fase (dat heb ik zelf) is het een ander verhaal en gaat er wel degelijk groene stroom je huis uit en grijze stroom je huis in, maar dat is wel afhankelijk van hoe de apparatuur (en omvormer) over je fasen verdeeld zijn. Hoe grijs die inkomende stroom is, hangt dan weer af van wat je buren opwekken.

Ik vind juist dat zonnepanelen heel veel doen voor groene stroom. Maar het is wel zo eerlijk om ook gewoon toe te geven dat (de meesten) onder andere 's nachts en in de winter wel gewoon flink wat grijze stroom gebruiken. Mijn standpunt daarin is dat het niet 'fair' is om dat 1 op 1 weg te strepen tegen je eigen groene stroomproductie, vanuit milieu/co2 oogpunt. Maar die discussie is een paar pagina's terug al uitgebreid gevoerd. Redenen om het wel te doen zijn mensen betrekken bij de energietransitie, en het niet onnodig moeilijk maken qua administratie etc...

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 10-10-2018 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:43:
[...]

Ik denk dat een cursus "stroom" voor iedereen goed zou zijn :)
- Stroom loopt niet
- Elektronen verlaten het huis niet (want wisselspanning)
- je gebruikt dus nooit stroom van het net. Of altijd. Want dit hangt samen met je definitie van stroom.

Het electriciteitsnet is een net waarbij alle gebruikers en opwekkers gezamelijk met elkaar verbonden zijn. Het is geen systeem waarbij er electronen het huis binnen komen of verlaten.
Een electrotechnicus kan het vast beter uitleggen, maar volgens mij lever met je zonnepanelen alleen maar een bijdrage aan een voldoende spanning in het net.
Het idee dat je dus groene stroom verbruikt als de meter niet draait, is alleen boekhoudkundig waar.
Moet je je daar druk om maken? Naar mijn mening niet, als ik eind van het jaar in de min sta, dan vind ik dat ik goed bezig ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:29:
[...]
Ik vind juist dat zonnepanelen heel veel doen voor groene stroom. Maar het is wel zo eerlijk om ook gewoon toe te geven dat (de meesten) onder andere 's nachts en in de winter wel gewoon flink wat grijze stroom gebruiken. Mijn standpunt daarin is dat het niet 'fair' is om dat 1 op 1 weg te strepen tegen je eigen groene stroomproductie, vanuit milieu/co2 oogpunt. Maar die discussie is een paar pagina's terug al uitgebreid gevoerd. Redenen om het wel te doen zijn mensen betrekken bij de energietransitie, en het niet onnodig moeilijk maken qua administratie etc...
Het belangrijkste is en blijft mensen bewust maken. Wij zijn pas echt gaan kijken naar ons stroomverbruik nadat we panelen kregen. De slimme meter is een stap in de goede richting, maar alleen niet genoeg. Je moet de mensen het zo makkeljk mogelijk maken. Hang een scherm naast de thermostaat zodat mensen gelijk kunnen zien wat hun acties voor betekenis hebben. Temperatuur omhoog? Je ziet gelijk op het schermpje ernaast wat dat met je rekening zal doen. Confronteer mensen met hun acties, ipv alleen een rekening achteraf. Maar het belangrijkste: je moet ze zeker niet wegjagen en dat is wat die terugleversubsidie wel degelijk doet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

blissard schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:59:
[...]

Een electrotechnicus kan het vast beter uitleggen, maar volgens mij lever met je zonnepanelen alleen maar een bijdrage aan een voldoende spanning in het net.
Het idee dat je dus groene stroom verbruikt als de meter niet draait, is alleen boekhoudkundig waar.
ah kijk, dat is wel precies wat ik bedoelde maar wat ik nergens zwart op wit heb kunnen vinden. Dit is inderdaad het beeld dat ik er zelf bij heb. Het is een administratieve kwestie maar dat is geen probleem natuurlijk, wel interessant om je dat te realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik denk dat een cursus "stroom" voor iedereen goed zou zijn :)
- Stroom loopt niet
- je gebruikt dus nooit stroom van het net. Of altijd. Want dit hangt samen met je definitie van stroom.

Het electriciteitsnet is een net waarbij alle gebruikers en opwekkers gezamelijk met elkaar verbonden zijn. Het is geen systeem waarbij er electronen het huis binnen komen of verlaten.
Moet je je daar druk om maken? Naar mijn mening niet, als ik eind van het jaar in de min sta, dan vind ik dat ik goed bezig ben.
Het zal vast grappig bedoeld zijn, maar met dit soort uitspraken maak je de onzin die iedereen herhaalt alleen maar groter.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Maasluip schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:19:
[...]

Het zal vast grappig bedoeld zijn, maar met dit soort uitspraken maak je de onzin die iedereen herhaalt alleen maar groter.
Op mijn cursus was het belangrijkste om te weten, anders snapte je al die formules niet, dat stroom loopt en spanning staat......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
[...]

- Stroom loopt niet
Ik waardeer de poging, maar ik denk niet dat het hiervan duidelijk wordt. Belangrijk punt is dat dit een AC systeem is, maar (veel) mensen zijn gewend aan denken in DC systemen. Daar heb je een spanning(-sverschil), een weerstand en dus een stroom dat 1 bepaalde kant op loopt.

Ik denk dat je punt is dat een inverter geen stroom maakt: een inverter levert lokaal electrische energie. Dat doet hij door lokaal een iets hogere spanning aan te bieden dan het net. Door het spanningsverschil, bij geen zelfverbruik, zal dit leiden tot energie-export via de meterkast. Sommigen zeggen dan 'stroom (richting) naar buiten', maar dat is alleen waar voor DC systemen. Bij AC systemen loopt de stroom heen-en-weer met 50 Hertz, maar gemiddeld is het nul. De spanning trouwens ook. Het punt is dat (bij normale passieve weerstand) de instantane power = V * I, met de spanning en stroom in phase, gemiddeld niet nul is, maar 'stroomt' van bron naar verbruiker. Zie https://www.youtube.com/watch?v=hrM21Pi3ByY voor redelijke uitleg.

In de volkmond worden energie- en electriciteitsstromen door elkaar gebruikt omdat je bij DC dat wel kan doen. En ook in discussies hier worden DC en AC definities door elkaar gebruikt vanwege de verschillen in kennisniveau over dit onderwerp.

Een ander detail is als we over electronen gaan praten: die gaan sowieso bijna nergens heen. Die wiebelen een beetje met een snelheid van paar mm/s heen-en-weer (bij AC stromen, werderom gemiddeld 0 m), terwijl het signaal (= de energie) met bijna de lichtsnelheid door het koper gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
[...]
Ik vind juist dat zonnepanelen heel veel doen voor groene stroom. Maar het is wel zo eerlijk om ook gewoon toe te geven dat (de meesten) onder andere 's nachts en in de winter wel gewoon flink wat grijze stroom gebruiken. Mijn standpunt daarin is dat het niet 'fair' is om dat 1 op 1 weg te strepen tegen je eigen groene stroomproductie, vanuit milieu/co2 oogpunt.
Eigenlijk is deze discussie enorm geneuzel. Het boeit mij eigenlijk helemaal niks of ik mijn eigen groene stroom kan gebruiken of dat mijn energieleverancier 100% groene stroom levert op elk moment van de dag. Diezelfde gedachtekronkel zie je ook bij hout. Mensen die perse FSC hardhout in hun kozijnen willen. Je kozijn wordt er niet beter of slechter van, alleen je idee over dat kozijn.

Wat bij elektriciteit belangrijk is is het aandeel groene stroom. Door mijn zonnepanelen is het aandeel groene stroom t.o.v. grijze stroom op het net groter geworden. Door electra af te nemen van een groene energieleverancier is het aandeel groene stroom weer iets toegenomen. Ik vind het dus belangrijk dat mijn energieleverancier zorgt voor een 100% aandeel groene stroom. Door grijze stroom dus te compenseren met groene stroom. De verhouding tussen beide maakt of een leverancier zichzelf 100% groen kan noemen. Net als met salderen dus. Daarvoor hoef ik geen groen en grijs stopcontact te hebben. Dat ik heb bijgedragen aan het collectieve belang is voor mij genoeg en zou voor iedereen genoeg moeten zijn.

Zo zou het dus ook mooi zijn als mensen zouden stoppen met zeuren over hun eigen kozijn, maar genoeg zouden nemen met het aandeel verantwoord hout in de wereld. Dat daaraan bijdragen genoeg is. Of je nu zelf wel of geen FSC hardhout in je kozijn hebt zitten. Dat zou een hoop administratieve rompslomp schelen, wat weer ten goede zou komen aan het investeren in verantwoord hout. Als we de FSC logica zouden doorvoeren naar elektriciteit, dan zouden we dus letterlijk een grijs en groen stopcontact moeten hebben.

Het probleem is nu alleen dat door het afschaffen van de salderingsregeling het me opeens wel is gaan interesseren hoeveel ik van mijn eigen energie verbruik (naast het hobby gekte :P ). Dat komt omdat "not all green electricity is created equal". De elektriciteit van het net is meer waard dan mijn eigen elektriciteit, ondanks dat er feitelijk geen verschil is.

Ik blijf in mijn eigen gekte en door het afschaffen van de salderingsregeling in ieder geval streven naar het behoud van die 1-fase meter zodat ik zeker weet dat mijn eigen verbruik daadwerkelijk van mijn panelen komt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:56:
[...]

Eigenlijk is deze discussie enorm geneuzel. Het boeit mij eigenlijk helemaal niks of ik mijn eigen groene stroom kan gebruiken of dat mijn energieleverancier 100% groene stroom levert op elk moment van de dag. Diezelfde gedachtekronkel zie je ook bij hout. Mensen die perse FSC hardhout in hun kozijnen willen. Je kozijn wordt er niet beter of slechter van, alleen je idee over dat kozijn.

Wat bij elektriciteit belangrijk is is het aandeel groene stroom. Door mijn zonnepanelen is het aandeel groene stroom t.o.v. grijze stroom op het net groter geworden. Door electra af te nemen van een groene energieleverancier is het aandeel groene stroom weer iets toegenomen. Ik vind het dus belangrijk dat mijn energieleverancier zorgt voor een 100% aandeel groene stroom. Door grijze stroom dus te compenseren met groene stroom. De verhouding tussen beide maakt of een leverancier zichzelf 100% groen kan noemen. Net als met salderen dus. Daarvoor hoef ik geen groen en grijs stopcontact te hebben. Dat ik heb bijgedragen aan het collectieve belang is voor mij genoeg en zou voor iedereen genoeg moeten zijn.

Zo zou het dus ook mooi zijn als mensen zouden stoppen met zeuren over hun eigen kozijn, maar genoeg zouden nemen met het aandeel verantwoord hout in de wereld. Dat daaraan bijdragen genoeg is. Of je nu zelf wel of geen FSC hardhout in je kozijn hebt zitten. Dat zou een hoop administratieve rompslomp schelen, wat weer ten goede zou komen aan het investeren in verantwoord hout. Als we de FSC logica zouden doorvoeren naar elektriciteit, dan zouden we dus letterlijk een grijs en groen stopcontact moeten hebben.

Het probleem is nu alleen dat door het afschaffen van de salderingsregeling het me opeens wel is gaan interesseren hoeveel ik van mijn eigen energie verbruik (naast het hobby gekte :P ). Dat komt omdat "not all green electricity is created equal". De elektriciteit van het net is meer waard dan mijn eigen elektriciteit, ondanks dat er feitelijk geen verschil is.

Ik blijf in mijn eigen gekte en door het afschaffen van de salderingsregeling in ieder geval streven naar het behoud van die 1-fase meter zodat ik zeker weet dat mijn eigen verbruik daadwerkelijk van mijn panelen komt.
Ik kan er vrijwel volledig in meegaan. Behalve dan dat jouw aandeel groene stroom tijdgebonden is vanwege de zonuren en dat er dus 's nachts bij weinig wind bijna niemand is die een aandeel levert aan groenere stroom. En dat maakt dus dat pv minder duurzame energie levert dan het lijkt. Je blijft afhankelijk van fossiele stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Ik kan er vrijwel volledig in meegaan. Behalve dan dat jouw aandeel groene stroom tijdgebonden is vanwege de zonuren en dat er dus 's nachts bij weinig wind bijna niemand is die een aandeel levert aan groenere stroom. En dat maakt dus dat pv minder duurzame energie levert dan het lijkt. Je blijft afhankelijk van fossiele stroom.
Dat komt omdat jij twee tijdvakken beschouwd. Overdag en nacht, waarin jij betoogd dat je ook het aandeel van dag en nacht los van elkaar moet zien. Ik zie het gewoon als één dag van 24 uur waarbinnen het aandeel groene stroom zo groot mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

Dat komt omdat jij twee tijdvakken beschouwd. Overdag en nacht, waarin jij betoogd dat je ook het aandeel van dag en nacht los van elkaar moet zien. Ik zie het gewoon als één dag van 24 uur waarbinnen het aandeel groene stroom zo groot mogelijk moet zijn.
Dat is wel een versimpelde manier om er naar te kijken natuurlijk, vooral om jezelf er een goed gevoel over te geven (volgens mij), wat heel menselijk is.

Denk je ook zo over zomer en winter? En stel dat je de mogelijkheid zou hebben om binnen 1 dag stroom voor het hele jaar op te wekken, en alle andere pv bezitters zouden dat ook op die ene dag in het jaar doen, vind je dan nog dat je die factor 'tijd' kunt negeren, omdat je een eenmalige 'injectie' op het netwerk hebt gedaan waardoor jij groen bezig bent?

Zwaar gechargeerd natuurlijk en niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar door het in het extreme te trekken worden zaken soms duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:46:
[...]
Denk je ook zo over zomer en winter? En stel dat je de mogelijkheid zou hebben om binnen 1 dag stroom voor het hele jaar op te wekken, en alle andere pv bezitters zouden dat ook op die ene dag in het jaar doen, vind je dan nog dat je die factor 'tijd' kunt negeren, omdat je een eenmalige 'injectie' op het netwerk hebt gedaan waardoor jij groen bezig bent?
Zoals eerder gezegd. Voor mij telt het aandeel groene stroom. Dat aandeel kan per moment nooit groter zijn dan 100%. Dus als die ene dag 100% groen is, maar de rest van de 364 dagen 100% grijs, dan is het aandeel groene stroom 1/365ste. Zo kan je per dag het aandeel groene stroom bekijken en dat optellen om het totale aandeel over 365 dagen te nemen. Dus de ene dag groene stroom opwekken voor het hele jaar is zinloos, want daar stijgt het aandeel niet meer mee dan die 100%. Op het moment dat we dat bereikt hebben in Nederland. Op een bepaald moment in het jaar (al is dat een uur) meer groene stroom aanvoer dan er in Nederland wordt verbruikt, dan is het zinvol om salderen ter discussie te stellen.

En ja, ik blijf nog steeds bij mijn stelling name eerder in het topic, waarin wij het steevast eens waren :)

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Zoals eerder gezegd. Voor mij telt het aandeel groene stroom. Dat aandeel kan per moment nooit groter zijn dan 100%.
Ja, alleen met de saldeerregeling zit die 100% beperking er niet op en mag je dus wel je groene stroom voor het hele jaar in 1 seconde opwekken als je toevallig een paarduizend pv panelen zou huren voor een uurtje.

Ik accepteer gewoon dat ik ondanks mijn 28 zonnepanelen en warmtepompen, nog zwaar afhankelijkheid ben van fossiele stroom ondanks dat ik 'overschot' heb. Het is niet anders. Kan ik in mijn eentje weinig aan veranderen. Maar toch doe ik al meer dan 90 procent van de Nederlanders, en daar heb ik vrede mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:12:
[...]
Ja, alleen met de saldeerregeling zit die 100% beperking er niet op en mag je dus wel je groene stroom voor het hele jaar in 1 seconde opwekken als je toevallig een paarduizend pv panelen zou huren voor een uurtje.
Daarom zeg ik ook dat die 100% een kantelpunt zou mogen zijn in de salderingsdiscussie alleen zijn we daar nog niet.
Ik accepteer gewoon dat ik ondanks mijn 28 zonnepanelen en warmtepompen, nog zwaar afhankelijkheid ben van fossiele stroom ondanks dat ik 'overschot' heb. Het is niet anders. Kan ik in mijn eentje weinig aan veranderen. Maar toch doe ik al meer dan 90 procent van de Nederlanders, en daar heb ik vrede mee.
Dat accepteer ik ook inderdaad. Maar het aandeel groene stroom is wel groter geworden door mijn inzet.

Dat is gaat echter ook op voor andere gebieden zoals dat ik FSC hout gebruik, biologische katoenen of hennep kleren koop, biologisch vlees eet of geen vlees enz.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 10-10-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Daarom zeg ik ook dat die 100% een kantelpunt zou mogen zijn in de salderingsdiscussie alleen zijn we daar nog niet.

[...]

Dat accepteer ik ook inderdaad. Maar het aandeel groene stroom is wel groter geworden door mijn inzet.

Dat is gaat echter ook op voor andere gebieden zoals dat ik FSC hout gebruik, biologische katoenen of hennep kleren koop, biologisch vlees eet of geen vlees enz.
Zeker, zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:46:
[...]

Dat is wel een versimpelde manier om er naar te kijken natuurlijk, vooral om jezelf er een goed gevoel over te geven (volgens mij), wat heel menselijk is.

Zwaar gechargeerd natuurlijk en niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar door het in het extreme te trekken worden zaken soms duidelijker.
Ruim 100 pagina's en nog steeds dit geleuter.
Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wailing_Banshee schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:01:
[...]

Het belangrijkste is en blijft mensen bewust maken. Wij zijn pas echt gaan kijken naar ons stroomverbruik nadat we panelen kregen. De slimme meter is een stap in de goede richting, maar alleen niet genoeg. Je moet de mensen het zo makkeljk mogelijk maken. Hang een scherm naast de thermostaat zodat mensen gelijk kunnen zien wat hun acties voor betekenis hebben. Temperatuur omhoog? Je ziet gelijk op het schermpje ernaast wat dat met je rekening zal doen. Confronteer mensen met hun acties, ipv alleen een rekening achteraf. Maar het belangrijkste: je moet ze zeker niet wegjagen en dat is wat die terugleversubsidie wel degelijk doet.
Klopt, de slimme meter is eigenlijk maar half uitgerold in Nederland...

Bron: https://www.gawalo.nl/ene...-energiebesparing-1012512

"Leren van Engeland
Volgens VEH kan hierbij geleerd worden van Engeland waar consumenten bij de installatie van de slimme meter een eenvoudige display kregen die direct feedback geeft op het energieverbruik. De lijkt betere resultaten op te leveren."
De uitrol van de slimme energiemeter leidt niet tot de verwachte energiebesparing, zegt Vereniging Eigen Huis.

Vereniging Eigen Huis (VEH) deed onderzoek onder 4.425 van zijn leden. Uit dit onderzoek blijft dat maar 30 procent van de deelnemers vindt dat het verbruikskostenoverzicht hen aanzet tot energiebesparing.

30 procent
Tot 2020 vervangen netbeheerders alle huidige gas- en elektriciteitsmeters door een slimme meter. Momenteel heeft ongeveer 30 procent van alle huishoudens een slimme meter.

Gedragsveranderingen
Bij de start van de uitrol is uitgesproken dat dit voor consumenten zou leiden tot een besparing van 3,2 procent op elektriciteit en 3,7 procent op gas. Het grootste deel van deze besparing moet voortkomen uit gedragsveranderingen van consumenten. Deze veranderingen zouden in gang worden gezet door het verbruikskostenoverzicht dat alle consumenten met een slimme meter iedere twee maanden van hun energieleverancier moeten ontvangen.

Overzicht verbruikskosten
Vereniging Eigen Huis toetste ook de verbruikskostenoverzichten aan wet- en regelgeving. Hieruit bleek dat verreweg de meeste energieleveranciers in meer of mindere mate steken lieten vallen in hun overzichten. NLE, VandeBron en Budgetenergie vielen op in negatieve zin. Alleen het verbruikskostenoverzicht van Eneco voldoet volledig.

‘Moeilijk te doorgronden’
“De verbruikskostenoverzichten zijn moeilijk te doorgronden en leiden niet tot een gewenste verandering van het gedrag van consumenten.” Dit zegt Rob Mulder, directeur Kennis en Belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis.

‘Geen stimulans’
Mulder: “Daarnaast zien we dat de meeste energieleveranciers zich niet eens houden aan de regelgeving waarin staat waar het overzicht aan moet voldoen. Niet vreemd dat het voor de meeste consumenten geen stimulans is om energie te besparen. En een derde van de consumenten zegt geen verbruikskostenoverzicht te ontvangen. Als we zo door gaan, realiseren we de verwachte energiebesparing bij lange na niet”, aldus Mulder.

Minister Kamp
De vereniging roept minister Kamp op een taskforce in stellen. Hierin kunnen de verantwoordelijke partijen zoals netbeheerders en energieleveranciers de problemen in kaart brengen en komen tot snelle oplossingen.

Leren van Engeland
Volgens VEH kan hierbij geleerd worden van Engeland waar consumenten bij de installatie van de slimme meter een eenvoudige display kregen die direct feedback geeft op het energieverbruik. De lijkt betere resultaten op te leveren.

Consumenten ontzorgen
Daarnaast moet er volgens de vereniging gekeken worden hoe je consumenten beter kunt ontzorgen bij vragen als ‘Wat moet ik doen?’, “Wie kan dit doen?’ en ‘Hoe financier ik de energiebesparende maatregelen?’

Slimme tools
De slimme energiemeter alleen geeft consumenten geen directe informatie over het verbruik. Door slimme tools en diensten te koppelen heeft de gebruiker de mogelijkheid om de gegevens die de slimme meter meet zelf te analyseren. In Nederland is er voor gekozen om deze opties door de markt te laten aanbieden. Zonder slimme tools en diensten is de consument aangewezen op het verbruikskostenoverzicht van de energieleverancier. Het overgrote deel van de huishoudens met een slimme meter gebruikt geen aanvullende verbruiksmanager.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-10-2018 21:12 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
BlueTooth76 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:09:
[...]

Klopt, de slimme meter is eigenlijk maar half uitgerold in Nederland...

Bron: https://www.gawalo.nl/ene...-energiebesparing-1012512

"Leren van Engeland
Volgens VEH kan hierbij geleerd worden van Engeland waar consumenten bij de installatie van de slimme meter een eenvoudige display kregen die direct feedback geeft op het energieverbruik. De lijkt betere resultaten op te leveren."
Goh, dat is exact wat ik tegen de Enexis meneer aan de telefoon zei toen ik anderhalf jaar geleden de slimme meter weigerde. Geef mij een voordeel waardoor ik écht realtime kan zien wat het verbruik is zodat die slimme meter ook daadwerkelijk voordeel biedt. Dat ik niet meer 1 keer per jaar de meterstanden door hoef te geven voegt voor mij niets toe, ik kijk toch al regelmatig in de meterkast naar onder andere de meters.
TWyk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:47:
[...]

Warmtepompen gaan gewoon veel zuiniger om met energie ook als je bijvoorbeeld het rendement van een gascentrale meerekent.

Hier heb ik dat al eens uitgelegd:
TWyk in ""Manifest: over 3 jaar geen traditionele CV ketel meer""
Klopt, maar nu dan met een kolencentrale? Daar komt ongeveer dubbel zoveel co2 uit per opgewekte kwh. De winst wordt dan opeens een stuk kleiner.

Daarbij, wet behoud van energie. Ik heb niets tegen warmtepompen, zou er zelfs graag een willen hebben, maar een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp gaat wel in de winter de buitenlucht afkoelen en in de zomer de buitenlucht opwarmen. Als iedereen op een warmtepomp zit zal iedereen nog wat meer moeten verwarmen in de winter en nog wat meer moeten koelen in de zomer.

Daarom, eerst véél meer focus naar isoleren en minder naar warmtepompen. Als de warmtebehoefte dan een stuk lager ligt kunnen we serieus gaan kijken naar warmtepompen voor het gros van de huishoudens. Waarschijnlijk is de techniek dan ook nog een stuk verder ontwikkeld (ik weet dat met name in het buitenland al jaren warmtepompen worden gebruikt, maar de ontwikkeling staat zeker niet stil).

Met een beetje geluk is een thuisaccu dan ook een stuk betaalbaarder, of misschien nog wel liever een accu per straat/buurt/wijk. Met een stukje overboeking zijn er minder accu's nodig en kan wellicht de energieleverancier ook gebruik maken van de capaciteit om pieken en dalen op te vangen. Maar om dat rendabel te krijgen moet er wel de mogelijkheid tot salderen blijven of in ieder geval een goede vervangende regeling komen.

[ Voor 61% gewijzigd door GH45T op 11-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

GH45T schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:37:
[...]

Goh, dat is exact wat ik tegen de Enexis meneer aan de telefoon zei toen ik anderhalf jaar geleden de slimme meter weigerde. Geef mij een voordeel waardoor ik écht realtime kan zien wat het verbruik is zodat die slimme meter ook daadwerkelijk voordeel biedt. Dat ik niet meer 1 keer per jaar de meterstanden door hoef te geven voegt voor mij niets toe, ik kijk toch al regelmatig in de meterkast naar onder andere de meters.

[...]

Klopt, maar nu dan met een kolencentrale? Daar komt ongeveer dubbel zoveel co2 uit per opgewekte kwh. De winst wordt dan opeens een stuk kleiner.

Daarbij, wet behoud van energie. Ik heb niets tegen warmtepompen, zou er zelfs graag een willen hebben, maar een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp gaat wel in de winter de buitenlucht afkoelen en in de zomer de buitenlucht opwarmen. Als iedereen op een warmtepomp zit zal iedereen nog wat meer moeten verwarmen in de winter en nog wat meer moeten koelen in de zomer.

Daarom, eerst véél meer focus naar isoleren en minder naar warmtepompen. Als de warmtebehoefte dan een stuk lager ligt kunnen we serieus gaan kijken naar warmtepompen voor het gros van de huishoudens. Waarschijnlijk is de techniek dan ook nog een stuk verder ontwikkeld (ik weet dat met name in het buitenland al jaren warmtepompen worden gebruikt, maar de ontwikkeling staat zeker niet stil).

Met een beetje geluk is een thuisaccu dan ook een stuk betaalbaarder, of misschien nog wel liever een accu per straat/buurt/wijk. Met een stukje overboeking zijn er minder accu's nodig en kan wellicht de energieleverancier ook gebruik maken van de capaciteit om pieken en dalen op te vangen. Maar om dat rendabel te krijgen moet er wel de mogelijkheid tot salderen blijven of in ieder geval een goede vervangende regeling komen.
Het verschil tussen CV op aardgas en warmtepomp op stroom is... dat je de stroom groen kan opwekken, aardgas blijft een fossiele brandstof...

Dat het aandeel groene stroom nu relatief laag is, kan ik met je eens zijn. Maar dat neemt toe.
En denk aan onderstaand project, waar ook aan een buffer (omzetten waterstof, later gebruiken) wordt gewerkt:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/28/nieuw-in-de-noordzee-een-stroomeiland-voor-windenergie-14260150-a1582805

Daarnaast kan m'n warmtepomp op een redelijk zonnige dag overdag het boilervat vullen met warm water uit de stroom van m'n zonnepanelen. Dat het niet 100% van het jaar lukt is mij absoluut duidelijk, maar iedere kWh is er ééntje.

Ik zie veel mensen hier "doemdenken", "het kan niet", "het is niet 100% groen", "druppel op gloeiende plaat", "als de wind niet waait, bla bla"...

Als ik mijn werk zo zou benaderen was ik er allang uitgegooid door de baas -> dus... oplossingsgericht aan deeloplossingen werken. En dat kunnen wij als mensheid. Het eerste vliegtuig was ook niet bepaald een succes... zijn we toen gestopt?...

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2018 09:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BlueTooth76 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Het verschil tussen CV op aardgas en warmtepomp op stroom is... dat je de stroom groen kan opwekken, aardgas blijft een fossiele brandstof...
Ja, omdat iedereen blijft hameren op "aardgas". Het gaat om gas. En aardgas is een gas, maar niet elk gas is aardgas. Je kunt gas ook groen opwekken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Hier maak je een denkfout. Een warmtepomp pompt in de winter inderdaad warmte naar binnen. Als de ruimte op temperatuur is hoeft de warmtepomp enkel de warmte naar binnen te pompen die naar buiten lekt.

Hoe beter de isolatie dus is, hoe minder de warmtepomp dus doet, maar dat betekent ook dat er minder warmte weer naar buiten lekt. Omdat een warmtepomp natuurlijk ook nog wel wat energie gebruikt (en daarmee dus warmte opwekt) betekent een slechtere isolatie in de winter dat er dus meer warmte gegenereerd wordt. Een slechtere isolatie heeft in dit geval in de winter dus een _hogere_ buitentemperatuur tot gevolg.

Maar het effect hiervan is natuurlijk minimaal.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Ja, omdat iedereen blijft hameren op "aardgas". Het gaat om gas. En aardgas is een gas, maar niet elk gas is aardgas. Je kunt gas ook groen opwekken.
Uiteraard kan je gas groen opwekken.
Aan welk gas denk je dan? Hoe produceer je het? Welke aanpassingen zijn er nodig aan de CV-ketels en gasfornuizen? Wat is het rendement van de omzetting?
[...]

Bijzondere stelling. De inhoud van de woningen die verwarmd moeten worden is maar een fractie van de aanwezige buitenlucht in m3. Zelfs als iedereen een warmtepomp of airco heeft geloof ik niet dat het enige meetbare invloed zal hebben.

En als we de "wet behoud van energie" er dan toch bijhalen, waar blijft de warmte die we het huis in pompen? In huis? ......

[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

-

[ Voor 100% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-10-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

BlueTooth76 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Aan welk gas denk je dan? Hoe produceer je het? Welke aanpassingen zijn er nodig aan de CV-ketels en gasfornuizen? Wat is het rendement van de omzetting?
Biogas.
Geen idee, ik ben maar een programmeur, maar ik weet wel dat het nu al geproducerd wordt.
Geen.
Geen idee, dat zal je vast ergens op internet kunnen vinden.

Dus omdat iets nieuws nu minder efficient is dan dat het bestaande, moet je dat nieuwe maar niet gaan onderzoeken of dat mogelijk een vervanger voor het bestaande kan zijn?

We zitten in een transitie fase. Dat wil zeggen dat alles wat je nu probeert, nog niet uitontwikkeld is, en zeker niet het meest efficiente zal zijn. De eerste benzine auto's reden ook niet zo zuinig als dat ze nu doen. Waarschijnlijk gaan we naar een toekomst waar we, net zo als nu, van verschillende bronnen afhankelijk zijn. Nu is dat gas, olie, kolen (oftewel fosiele brandstoffen), en in de toekomst, kan dat best wel H2, zon/wind/water en biomassa zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Als je nu waterstofgas had gezegd ;) Maar ook gas gemaakt uit biomassa stoot CO2 uit, alleen is de oorsprong groen. Alleen waterstofgas gemaakt van groene stroom kan inderdaad een CO2 neutraal gas opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BlueTooth76 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

[...]

Bijzondere stelling. De inhoud van de woningen die verwarmd moeten worden is maar een fractie van de aanwezige buitenlucht in m3. Zelfs als iedereen een warmtepomp of airco heeft geloof ik niet dat het enige meetbare invloed zal hebben.

En als we de "wet behoud van energie" er dan toch bijhalen, waar blijft de warmte die we het huis in pompen? In huis? ......
Inderdaad. Volgens mij verplaats je met een warmtepomp dus alleen maar warmte van buiten naar binnen (die uiteindelijk weer naar buiten lekt), plus je voegt elektrisch nog eens 1000-2000 Watt (als hij vol aan staat) toe dus netto is er, zowel bij koelen als verwarmen van je huis, sprake van opwarming van [huis plus afgekoelde buitenlucht]

Afkoelen of verwarmen van de buitenlucht is waarschijnlijk verwaarloosbaar, en tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Als je nu waterstofgas had gezegd ;) Maar ook gas gemaakt uit biomassa stoot CO2 uit, alleen is de oorsprong groen. Alleen waterstofgas gemaakt van groene stroom kan inderdaad een CO2 neutraal gas opleveren.
Definieer neutraal...

Uiteindelijk is alles CO2 neutraal, alleen is die cirkel bij aardgas was groter (iets langere periode :p). Met biogas wordt CO2 vastgelegd en weer uitgestoten. Maar de CO2 in de lucht wordt er door het jaar heen niet hoger door (voorjaar vastleggen, najaar vrijgeven).

Als je bedoelt met neutraal dar er helemaal geen CO2 in het proces zit, heb je wel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:38
oOo :Y Yep dat wil ik, een kleine waterstofcentrale in huis. Emmer water erin, zonnepanelen erop en we zijn rond. Even wachten tot het efficient genoeg is.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wiley99 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:24:
oOo :Y Yep dat wil ik, een kleine waterstofcentrale in huis. Emmer water erin, zonnepanelen erop en we zijn rond. Even wachten tot het efficient genoeg is.
Dat zou wel heel cool zijn, inderdaard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wiley99 , @Wailing_Banshee Ik moest echt lachen als ik las "waterstofcentrale in/aan huis".
Ik zie de ballonnen al opstijgen! O-)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wiley99
@dunklefaser Dat kun je beter met helium doen, hebben ze een tijdje geleden geleerd met zo'n grote zeppelin.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
dunklefaser schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:45:
@Wiley99 , @Wailing_Banshee Ik moest echt lachen als ik las "waterstofcentrale in/aan huis".
Ik zie de ballonnen al opstijgen! O-)
Het idee is zeker niet nieuw.
CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:38:
Mini-waterstof centrales in je tuin. Overdag opwekken en waterstof maken. 'S nachts aggegraat aan de gang houden met gegenereerde waterstof.
Oeps, schaamteloze self-quote :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Yup, ik meende het ook serieus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wiley99 Serieus? - Voor 6 kWh heb al gauw 4 m³ H2 nodig en een brandstofcellen stack.
Graag weer terug naar de "Einspeisevergütung" aka terugleversubsidie (is eigenlijk ook nog ver in de toekomst).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
dunklefaser schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:16:
@Wiley99 Serieus? - Voor 6 kWh heb al gauw 4 m³ H2 nodig en een brandstofcellen stack.
Daar kom ik de nacht wel mee door :) En 4m3 ruimte heb ik ook wel in of om het huis. Mijn gemiddelde 24h verbruik is ~ 7kWh (zonder WP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CurlyMo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:21:
[...]

Daar kom ik de nacht wel mee door :) En 4m3 ruimte heb ik ook wel in of om het huis. Mijn gemiddelde 24h verbruik is ~ 7kWh (zonder WP).
Serieus - graag weer on topic - of open een nieuw topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dunklefaser schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:31:
[...]

Het is wel een leuke manier om je overschot overdag op te slaan, ipv een accu. Dus geen terugleversubsidie nodig! Je moet alleen even zorgen dat je minimaal kunt opslaan wat je maximaal over hebt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Je mag altijd een topic rapport doen ;) Ik vraag me alleen af of dat zin heeft na alle andere off-topic (politieke) discussies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
En alles is wel aan de orde geweest, de discussie herhaalt zich elke 25 pagina's (give or take)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] Ben ik niet een beetje met je oneens, ben ik heel erg met je oneens.
Klopt helemaal!
Eh, nee, dat niet, daar heb ik een eigen topic voor geopend: eigen verbruik verhogen
[...] Heb je zelf panelen en een meter?
Lever nu terug 1300 W

Klopt helemaal!
[...] Tsja je mag het oneens zijn, maar houd je dan niet een beetje jezelf voor gek? Ook realtime de door jou opgewekte kWh's direct verbruiken, is salderen, want je streept opwek en afname tegen elkaar weg.

[...]
Ja heb zelf ook panelen en slimme meter.

je hebt gelijk dat 300W het enige is dat wordt geteld. Maar jouw stroom gaat het netwerk op, en jij neemt stroom af van het netwerk. Het is puur administratief dat jij zegt je eigen PV-stroom te gebruiken. Fysiek is dat niet het geval.
Als je niet weet en begrijpt waar je het over hebt, lees je dan eerst in svp. Je zegt dat de definitie niet klopt...

Realtime opgewekte en verbruikte Wattjes voorkomen afname van het net. Dus is er niets te salderen.

Er klopt technisch gezien geen hout van je tekst. Sorry, maar dat is gewoon zo.

(ik ben op 5 adressen bij solar betrokken geweest en die waren alle 5 enkel fase aansluitingen)
[...] Hoe kom je daar bij? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Het is toch geen emmer met water die je vult en als die overloopt gaat het het netwerk op? Stroom vliegt toch direct het netwerk op en blijft niet eerst netjes binnen je huis totdat alle apparaten deze stroom gebruiken?

Door te denken. En je spreekt jezelf tegen. Je kunt je er wel iets bij voorstellen.

De hoogte van het water in die emmer geeft de spanning weer. Je eigen opwek verhoogt die spanning, het water niveau, zodat het gaat terugstromen het net op. Tenzij je eigen verbruik hoger is dan je opwek, dan stroomt er water van het net de emmer in om de daling van het water niveau te compenseren...
[...] Nee niet correct, zie mijn bericht 2 posts hierboven. Je hebt dan netto 0 verbruik, maar bruto heb je aan het net geleverd én van het net afgenomen. Je kunt niet je eigen zonnestroom gebruiken binnenshuis. (alleen op papier)
Nogmaals, in de meest voorkomende 1 fase situatie heb je het per defintie helemaal fout.

In de ook voorkomende 3 fase situatie is het niet zeker dat je ongelijk hebt.
Maar ook dan heb je zeker niet altijd gelijk!
Wailing_Banshee schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:13:
[...] Als ik het vandaag verwarm tot 85 graden, komt er 's morgens toch altijd een hele plets koud water bij (na het douchen). En houd je het dus sowieso niet op 85 graden. Je zult altijd moeten bijwarmen.

En daarbij, als dat ding zo weinig stroom verbruikt, heeft het ook niet zo heel veel zin om dat in te zitten om je eigenverbruik omhoog te halen. En heeft een boilervat voor verwarming meer zin. Daar gaat veel meer energie in zitten dan die ene douche per dag
(gisteren 0,4m3 voor SWW en bijna 6m3 voor verwarming gebruikt).
Zo dat is een hoog verbruik, hier is de verwarming nog uit en is het nog steeds ruim boven de 20 graden binnen. En voor douchen van 2 personen gebruiken we 0,25 á 0,33 m3
[...]
Zoals een paar posts terug terecht geconcludeerd werd door @reneeke1970 en @Vuiltje : bij 1 fase blijft de stroom binnen je huis (op overschot na dan) en gebruik je zelf al je (groene) PV stroom. Bij 3 fase (dat heb ik zelf) is het een ander verhaal en gaat er wel degelijk groene stroom je huis uit en grijze stroom je huis in, maar dat is wel afhankelijk van hoe de apparatuur (en omvormer) over je fasen verdeeld zijn. Hoe grijs die inkomende stroom is, hangt dan weer af van wat je buren opwekken.

Ja, dit klopt dan wel weer helemaal.
de Peer schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:05:
[...] ah kijk, dat is wel precies wat ik bedoelde maar wat ik nergens zwart op wit heb kunnen vinden. Dit is inderdaad het beeld dat ik er zelf bij heb. Het is een administratieve kwestie maar dat is geen probleem natuurlijk, wel interessant om je dat te realiseren.
Ik hoop dat de vorige quote je huidige begrip weergeeft, anders moet je toch weer opnieuw beginnen, want waar je hier op reageert klopt weer van geen kant. En het is hier verder al goed uitgelegd.
[...] Serieus - graag weer on topic - of open een nieuw topic.
eigen verbruik verhogen

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

onetime schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 02:38:
Als je niet weet en begrijpt waar je het over hebt, lees je dan eerst in svp. Je zegt dat de definitie niet klopt...

Realtime opgewekte en verbruikte Wattjes voorkomen afname van het net. Dus is er niets te salderen.

Er klopt technisch gezien geen hout van je tekst. Sorry, maar dat is gewoon zo.
Dat ik voor de 1-fase situatie er naast zat heb ik al in 2 posts aangegeven. Echter bij 3 fase wordt er wel degelijk 'binnenshuis' gesaldeerd. Daarom heeft Wiebes dit ook specifiek benoemd bij de hoofdlijnen van de nieuwe regeling. Hij beschreef dat je je eigen opwek mag blijven salderen op het moment dat je het zelf direct verbruikt. Voor 3 fase is dit belangrijk.
[...]

(ik ben op 5 adressen bij solar betrokken geweest en die waren alle 5 enkel fase aansluitingen)
Waarom is dit relevant? Reken maar dat met de opkomst van warmtepompen en elektrische auto 3 fase standaard gaat worden, dus des te belangrijker dat de nieuwe regeling (ook) op de 3 fase situatie gericht is.

De hoogte van het water in die emmer geeft de spanning weer. Je eigen opwek verhoogt die spanning, het water niveau, zodat het gaat terugstromen het net op. Tenzij je eigen verbruik hoger is dan je opwek, dan stroomt er water van het net de emmer in om de daling van het water niveau te compenseren...
Ik geloof best dat het zo werkt aangezien het bijna overal zo omschreven wordt, maar heb het alleen nog nergens kunnen terug vinden maar dan in technische termen ipv Jip en Janneke (no offence). Je hebt het zelf nu ook weer over 'stromen' terwijl dat dus blijkbaar niet het geval is bij AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Omdat Co2 uitstoot hier vaak voorbij komt wellicht is dit iets in de toekomst:

YouTube: How CO2 Could Be The Future Of Fuel | VICE on HBO

Van CO2 brandstof maken. Dan is de overstap naar elektrisch rijden ook minder noodzakelijk. Kwam het gister toevallig tegen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bl4ckviper schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 09:19:
Omdat Co2 uitstoot hier vaak voorbij komt wellicht is dit iets in de toekomst:

YouTube: How CO2 Could Be The Future Of Fuel | VICE on HBO

Van CO2 brandstof maken. Dan is de overstap naar elektrisch rijden ook minder noodzakelijk. Kwam het gister toevallig tegen.
Na wat meer informatie kijken over dit onderwerp moet je 2 dingen los zien:

- CO2 uit buitenlucht halen
- Waterstof produceren en dit samenvoegen met de CO2 die uit de lucht gehaald is

Dit tezamen vormt een brandstof die in voertuigen gebruikt kan worden.

Punt is alleen, waterstof produceren heeft niet zo'n geweldig rendement en de CO2 laat je na verbranding van de brandstof weer vrij in de lucht.

In het "vangen" en opslaan van CO2 zie ik meer.

Voertuigen dan zoveel mogelijk elektrisch laten rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-10-2018 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bl4ckviper "Dan is de overstap naar elektrisch rijden ook minder noodzakelijk"
Reken het eens door met het rendement van de diverse stappen in de keten :)
Waarom zou je niet elektrisch willen rijden :?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BlueTooth76 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

- Waterstof produceren en dit samenvoegen met de CO2 die uit de lucht gehaald is

Punt is alleen, waterstof produceren heeft niet zo'n geweldig rendement en de CO2 laat je na verbranding van de brandstof weer vrij in de lucht.

Voertuigen dan zoveel mogelijk elektrisch laten rijden.
Heerlijk!!!
- deze versimpeling van stappen in de proceschemie
(Ik lach me bijna dood):

waterstof "samenvoegen" met CO2 die uit de lucht gehaald is.

Graag nog meer - terugleversubversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Proton_ schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:42:
@Bl4ckviper "Dan is de overstap naar elektrisch rijden ook minder noodzakelijk"
Reken het eens door met het rendement van de diverse stappen in de keten :)
Waarom zou je niet elektrisch willen rijden :?
Ik zei alleen wat er in het filmpje gezegd werd.

Heb er zelf te weinig verstand van. Kwam het tegen en hier wordt vaak de uitstoot van CO2 besproken. Dus vandaar dat ik het even wilde delen.

Heb nergens gezegd dat ik niet elektrisch wil rijden.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

dunklefaser schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Heerlijk!!!
- deze versimpeling van stappen in de proceschemie
(Ik lach me bijna dood):

waterstof "samenvoegen" met CO2 die uit de lucht gehaald is.

Graag nog meer - terugleversubversie.
Uiteraard heb ik wat stappen overgeslagen.
Het ging me er juist om dat het allemaal wat minder rooskleurig is dan het lijkt, aangezien waterstof niet aan de bomen groeit ;)

Mijn boodschap was eigenlijk: waarom ingewikkeld doen en een brandstof voor auto's maken met co2 en waterstof (die toch weer als co2 in de lucht komt) terwijl je ook direct elektrisch kan rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-10-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-09 14:27
BlueTooth76 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 18:26:
[...]

Mijn boodschap was eigenlijk: waarom ingewikkeld doen en een brandstof voor auto's maken met co2 en waterstof (die toch weer als co2 in de lucht komt) terwijl je ook direct elektrisch kan rijden.
Personenauto's: elektrisch FTW
Long haul trucks, vliegtuigen, schepen: dat gaat dus niet met batterijen, dua daar zal iets anders voor verzonnen moeten worden. Tel daarbij op dat CO2 sneller gereduceerd moet worden dan de levensduur van schepen en vliegtuigen en je snapt waarom in die sectoren synthetische brandstoffen uit CO2 en H2 logisch kunnen zijn.

Noot: elektrische bootjes en vliegtuigjes bestaan ja, maar je krijgt meer nooit geen 777 naar Hongkong op batterijen als er ook nog payload mee moet. Zelfde geldt voor een 20.000 TEU containerschip en andere serieuze applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:55:
[...]Dat ik voor de 1-fase situatie er naast zat heb ik al in 2 posts aangegeven. Echter bij 3 fase wordt er wel degelijk 'binnenshuis' gesaldeerd. Daarom heeft Wiebes dit ook specifiek benoemd bij de hoofdlijnen van de nieuwe regeling. Hij beschreef dat je je eigen opwek mag blijven salderen op het moment dat je het zelf direct verbruikt. Voor 3 fase is dit belangrijk.
Dat je je fout erkende gaf ik ook al aan. Je begrijpt het alleen nog steeds niet, jammer.
Bij 3fase wordt er mogelijkerwijs over de fasen in de meter "gesaldeerd".
Als je het perse salderen wilt noemen begrijp ik waar je het over hebt.
Dit omdat de slimmemeter moet meten als een ferraris meter.
En het dan dus geen salderen is, want dat is verrekenen van de meterstanden.
[...] Waarom is dit relevant? Reken maar dat met de opkomst van warmtepompen en elektrische auto 3 fase standaard gaat worden, dus des te belangrijker dat de nieuwe regeling (ook) op de 3 fase situatie gericht is.
Het stond niet voor niets in kleine letters. N=5. En het geeft aan over welke situatie ik het had. En voor nieuwe aan sluitingen is 3x25 de standaard ja.
[...] Ik geloof best dat het zo werkt aangezien het bijna overal zo omschreven wordt, maar heb het alleen nog nergens kunnen terug vinden maar dan in technische termen ipv Jip en Janneke (no offence). Je hebt het zelf nu ook weer over 'stromen' terwijl dat dus blijkbaar niet het geval is bij AC.
Ja het is wel stroom. Ook bij AC. Alleen bij wisselstroom komt de cos(phi) om de hoek kijken, de fase verschuiving tussen de spanning en de stroom. In Jip en Janneke taal hoeveel de stroom gelijk loopt met de spanning. Je weet wel, die 50 golfjes per seconde.

Mag het verder weer on-topic?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Zo dat is een hoog verbruik, hier is de verwarming nog uit en is het nog steeds ruim boven de 20 graden binnen. En voor douchen van 2 personen gebruiken we 0,25 á 0,33 m3
Nee, is geen hoog verbruik. Is zelfs een laag verbruik, gezien onze locatie, leeftijd van ons huis en type huis.
BlueTooth76 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Waarom niet beide? De CO2-cyclus korter maken (dus geen CO2 die miljoenen jaren geleden al vastgelegd is, nu de lucht in gooien) en CO2 die eigenlijk nog in de grond had moeten zitten, weer vast leggen.

Als je nu CO2 uit de lucht haalt en morgen weer uitstoot, is er niets aan de hand. Als je nu CO2 uit de grond haalt en morgen uitstoot, ja, dan maak je het probleem erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Is dit al bekend salderen gaat tenminste door tot 2021. Kwiebus krijgt het niet voor elkaar om het voor het eind van het jaar te regelen. En nu maar even de Kamp afspraak (salderen tot 2023) nakomen.
https://www.duurzaamnieuw...jd-salderen-nog-tot-2021/

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiley99
Yep, link is al een paar keer voorbij gekomen, net als veel andere argumenten en deze (geparafraseerd): jammer dat het Facebook/GeenStijl gehalte van de discussie stijgt door Wiebes niet met bij zijn echte naam te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Snarfie31 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:40:
Is dit al bekend salderen gaat tenminste door tot 2021. Kwiebus krijgt het niet voor elkaar om het voor het eind van het jaar te regelen. En nu maar even de Kamp afspraak (salderen tot 2023) nakomen.
https://www.duurzaamnieuw...jd-salderen-nog-tot-2021/
Oud nieuws, veranderd al weer bijna :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Wiley99 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 14:31:
jammer dat het Facebook/GeenStijl gehalte van de discussie stijgt door Wiebes niet met bij zijn echte naam te noemen.
Dat heeft hij aan zich zelf te danken door totaal onbetrouwbaar te handelen (mbt de kamp afspraak). Het tekent helaas weer de onbetrouwbaarheid van politici. Je zal maar net voor 17.000,- euro in 2016 geinvesteerd hebben (met het idee dat je nog 7 jaar kan salderen) en dan te horen krijgen (van zo'n Kwiebus) dat het salderen word afgeschaft voor een totaal onduidelijk subsidie maatregel die alleen maar slechter is gewoon schandalig.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:10
Dan heb je toch echt niet goed gelezen @Snarfie31 want je verhaal klopt van geen kant :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

Als je nu CO2 uit de lucht haalt en morgen weer uitstoot, is er niets aan de hand. Als je nu CO2 uit de grond haalt en morgen uitstoot, ja, dan maak je het probleem erger.
Niemand haalt CO2 uit de grond, dat zou totaal zinloos zijn. CO2 is namelijk alleen maar een verbrandingsproduct waar men mee omhoog zit. Eerder zijn er plannen om dat juist daar op te bergen. Wat uit de grond wordt gehaald is een kool-waterstofverbinding, kolen, olie of gas. Dat gebruik je door het te verbranden (verbinden met zuurstof) waardoor twee stoffen als verbrandingsproduct vrijkomen, water en CO2.

Die CO2 zou je kunnen opvangen en samenvoegen met waterstof. Maar gaat dat zomaar zonder energieverlies? Zo ja, dan is het product al voor een deel al verbrand (elke molecule bevat 2 zuurstofatomen. Kun je denk ik beter zuivere waterstof gebruiken. Dat is overigens alleen maar een product van energieopslag, want het moet door elektrolyse worden geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
@Snarfie31 Dan duurt het wat langer voordat je je persoonlijke doel bereikt hebt (terugverdienen voor velen, niet mijn primaire doel). Of je verandert je doelstelling. De wereld verandert en in een democratie veranderen ook de regels. Met een beetje pech/geluk (voor ieders perspectief anders) elke 4 jaar omdat we dan weer een nieuwe coalitie met z'n allen bij elkaar stemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wiley99 op 15-10-2018 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Als degene die wij stemmen aan het roer komen te staan is het niet erg. Als dan mis gaat licht het aan onze keuze.

Maar praktijk is handje klap, als jij dit laat vallen, dan pas ik dit even aan, zijn we mooi samen de grootste en gooien we die en die even uit de kamer, deal or no deal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Wiley99 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:52:
@Snarfie31 Dan duurt het wat langer voordat je je persoonlijke doel bereikt hebt (terugverdienen voor velen, niet mijn primaire doel). Of je verandert je doelstelling. De wereld verandert en in een democratie veranderen ook de regels. Met een beetje pech/geluk (voor ieders perspectief anders) elke 4 jaar omdat we dan weer een nieuwe coalitie met z'n allen bij elkaar stemmen.
Sorry, maar dit is wel *heel* gemakkelijk.
We stemmen op politici omdat we er vanuit gaan dat zij een consistent, samenhangend beleid kunnen maken voor onze toekomst,
Als Wiebes van een andere partij was geweest, zou ik nog enig begrip kunnen hebben voor een koerswijziging, nu worden mensen die een investering hebben gedaan gewoon keihard belazerd door de VVD.

Wat het nog erger maakt: het is kenmerkend voor het voortdurend zwalkende milieubeleid dat Nederland de afgelopen decennia heeft gezien. Dan weer wel subsidie, dan weer niet, dan weer een beetje, dan weer een beperkte pot die later nog eens aangevuld wordt... Niet voor niets is Nederland ondertussen het l*lletje van de klas in Europa als het aankomt op duurzame energie-opwekking!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Wiley99 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:52:
Ach laten we dan meteen de hypotheek aftrek afschaffen nou dan heb je een discussie. Echter mbt salderen kunnen we gemaakte afspraken negeren ach maakt niet uit indien er groteninvesteringen zijn gemaakt die PVers hebbers geld zat die komen toch niet in het verweer. Zeer goed ingeschat van Kwiebus moet ik hem nageven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Techneut schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:49:
[...]
Niemand haalt CO2 uit de grond, dat zou totaal zinloos zijn.
Sorry, ik had geen zin om het volledige verhaal uit te gaan schrijven.

Je kunt nu beter de CO2 uit de lucht halen, de C daarvan verbindingen met een paar H's, en die verbranden met O2 waarna we weer CO2 in de lucht hebben, dan de C (gecombineerd met die paar H's) uit de grond halen (die er al miljoenen jaar geleden in de grond is vastgelegd), die verbranden met O2, zodat je meer CO2 in de lucht hebt.

Zo beter dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, dat lijkt beter, want het mag dan niet zo bedoeld zijn, zoals het er stond was het onzin. Met name waar je voorstelt om CO2 uit de grond te halen.

Alleen gaat dat scheikundige proces zomaar spontaan? Populair gezegd, je doet die componenten samen in een potje en alles gaat zomaar vanzelf? Stel dat het wat oplevert, die CO2 is al een verbrandingsproduct en dat ga je gebruiken voor het veel slechter maken van het rendement van waterstof, dat ongeveer de hoogste verbrandingswaarde heeft van alle brandstoffen en bovendien de schoonste brandstof die je maar kan bedenken.

Je wilt op de een of andere manier energie besparen en op een manier die qua opbrengst de moeite waard is. Dan is die ingewikkelde stap van samenvoegen van CO2 met waterstof toch helemaal overbodig. Met andere woorden, waar is die tussenstap eigenlijk in jouw visie voor nodig? Veel efficiënter lijkt het me om een toepassing te zoeken waar je zuivere waterstof verbrandt. Die zijn er legio en de worden ook al toegepast. Met jouw plan (als het werkt) verplaats je alleen maar een hoeveelheid CO2 heen en weer.

Ik zei "als het werkt", want je plukt de lettertjes C-H-O uiteen en voegt ze weer in een ander verband samen alsof het maar niets is. Heb je daar wel over nagedacht? Was het allemaal maar zo eenvoudig!

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 16-10-2018 11:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 13:02
de Peer schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:55:
Ik geloof best dat het zo werkt aangezien het bijna overal zo omschreven wordt, maar heb het alleen nog nergens kunnen terug vinden maar dan in technische termen ipv Jip en Janneke (no offence). Je hebt het zelf nu ook weer over 'stromen' terwijl dat dus blijkbaar niet het geval is bij AC.
Dit is echt het beste uit te leggen in Jip en Janneke taal, want technisch is dit niet veel beter uit te leggen als je niet weet hoe het werkt. Maar technisch is het vrij simpel: De omvormer zet een hoger voltage op het net en wint het daarom van je energieleverancier.

Je hebt een tuinslang die je stroomkabel voorstelt die naar je woning loopt.

Je kunt in een tuinslang water van links naar rechts pompen, of van rechts naar links.
Maar je kunt niet water zowel van links naar rechts alswel van rechts naar links pompen door 1 slang. Doe je dat wel dan wint de sterkste pomp.

Idem met stroom. Je kunt stroom afnemen of je kunt stroom leveren, maar je kunt niet tegelijk leveren en afnemen door 1 stroomkabel.

Om de analogie met de tuinslang weer te nemen.. Links zit je PV-omvormer die pompt energie van links naar rechts. Rechts zit je netaansluiting en pompt van rechts naar links.

In het midden van de tuinslang zit een aftakking: Je wasmachine. Die verbruikt water. De energie van de sterkste pomp wint, en omdat de omvormer iets hoger voltage (iets harder pompt) op het net zet dan de energieleverancier zal het water dat je PV-omvormer pompt naar je wasmachine gaan.

Wanneer je dan nog PV-energie (water) over hebt zal dat naar rechts stromen, dus je net aansluiting in (terug naar het energienet). Je levert dan terug. Wanneer je PV-energie ontoereikend is zal dus alle energie van de omvormer naar je wasmachine stromen en wat nog extra nodig is komt van je energieaansluiting.

Bij een 3-fasen aansluiting is dit niet helemaal correct, want dan heb je in feite 3 tuinslangen die je woning in lopen en theoretisch kun je op fase 1 energie terugleveren en op fase 2 energie verbruiken. Dit wordt opgelost doordat je meter dit op en aftelt zodat er onder de streep 1 verbruiksgetal overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Techneut schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:04:
Ik zei "als het werkt", want je plukt de lettertjes C-H-O uiteen en voegt ze weer in een ander verband samen alsof het maar niets is. Heb je daar wel over nagedacht? Was het allemaal maar zo eenvoudig!
Ik ben geen chemicus, maar er zijn wel degelijk mensen die daar over nagedacht hebben.
Synthetische kerosine is kerosine geproduceerd uit een koolstofbron (bijvoorbeeld CO2 uit industriële restgassen van een staalfabriek, of uit de lucht) en een waterstofbron (bijvoorbeeld waterstof gemaakt door elektrolyse van water). Als waterstof hernieuwbaar is en de koolstofbron een restgas, worden de CO2-emissies over de keten verminderd met 55%; als de koolstofbron de lucht is, is de CO2-emissie reductie 100%.
https://www.engineersonli...htvaart-co2-neutraal.html

Het is nu nog te duur om rendabel te zijn (en weer is geld de beperkende factor), maar blijkbaar wel degelijk een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, ik bestempelde het ook niet als onzin, maar zei alleen maar "als het werkt". Met vermelding van mijn bedenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

https://nos.nl/artikel/22...niet-voor-het-milieu.html

Is er iemand verbaasd over deze uitslag? Hoeveel mensen hebben zonnepanelen omdat het goed is voor het milieu (herbruikbare energie)? De meeste zullen het hebben omdat dan de energie rekening naar beneden gaat en dat na een jaar of 7 je geen energie kosten meer zult hebben (ervan uitgaande natuurlijk, wat een paar jaar geleden ook noog zo was, dat het salderen blijft). Je ziet het hier al, mensen stellen zonnepanelen uit, omdat het financiele voordeel (een stuk?) minder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Natuurlijk doen de meeste het niet voor het milieu. Net zoals mensen een elektrische auto rijden omdat er dan minder bijtelling is.

Dat beetje wat wij Nederland leveren aan milieubesparing nu met zonnepanelen is een druppeltje t.o.v. de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trichoglossus schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:10:

Dat beetje wat wij Nederland leveren aan milieubesparing nu met zonnepanelen is een druppeltje t.o.v. de hele wereld.
Je kunt het nog kleiner maken, wat wij als bewoners leverern aan milieubesparingen is een druppeltje t.o.v. de gehele industrie van Nederland.

Even een voorbeeldje: in de Eemshaven staat een datacenter van Google. Die gebruikt net zoveel stroom als 300.000 huishoudens... En dan hebben we het nog maar over 1 datacenter...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Bij mij is het allebei. Ik zou zonnepanelen niet kopen als het netto duurder is dan grijze stroom, tot zover speelt geld dus een rol. Ik neem echter de zonnepanelen niet om er extra geld mee te besparen of verdienen. Dan zijn er genoeg andere projecten om geld mee te verdienen.

Ik krijg de btw terug en kan nog even salderen, waardoor de investering goed uit kan. Echter interesseert het mij weinig dat de salderingregeling vervalt en hoe het daarna gaat. De panelen liggen dan toch al op het dak.

Ik koop deze week een dure zonneboiler. Ik verhuis waarschijnlijk over 10-15 jaar en dan is die boiler ook pas net terugverdiend. Die boiler neem ik puur om zelf een stuk minder gas nodig te hebben. In feite betaal ik tien jaar de helft van mijn gasverbruik vooruit. Na verkoop van mijn huis, draait die boiler echter nog wel 20 jaar door bij de nieuwe eigenaar.

Natuurlijk is elk mens te klein om het verschil te maken. Alsnog wil ik als individu over 50 jaar kunnen zeggen/denken dat ik mijn best voor het milieu gedaan heb. Het druppel op een gloeiende plaat argument is natuurlijk geen reden om dan maar niks te doen. Als iedereen juist wel iets zou doen, zouden al die druppels samen wel significant zijn.

Zodra groene energie duidelijk goedkoper is dan grijze, stappen ook bedrijven snel over. De ontwikkeling van groene energie-opwekkers is sterk, omdat er een grote consumentenmarkt voor is. Door zelf te investeren, zorg je indirect er dus ook voor dat de producten zich blijven ontwikkelen. En daardoor ook steeds interessanter worden voor bedrijven.
Allemaal maar niks doen, want het is slechts een druppel.. tja, dan komen we er nooit. Ik zie trouwens steeds meer bedrijven die actief in de zon- en windenergie hebben geïnvesteerd. Maar 100 jaar economie op fossiele brandstof duurt wel even om terug te draaien.
Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.