Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:43
Welke vergelijking je ook gaat maken, het loopt altijd mank. Het probleem is de machtsverhouding: als consument heb je blijkbaar straks niet te klagen als de subsidie plotseling "op" is en je aan het einde van het jaar niets krijgt voor je "terug"geleverde energie. Je staat immers tegenover de wetgever. En dat terwijl de staat er straks 21 cent voor vangt. En vergis je niet: zelfs die magere beloftes over subsidies kunnen ook met terugwerkende kracht opgedoekt worden. Dat hebben ze in het verleden vaker gedaan. Daarom spreken ze ook over subsidie, en niet over een vergoeding. Want vergoeden zou betekenen dat de consument iets van waarde levert. En dan krijg je te maken met rechten, en die willen ze maar wat graag vermijden.

Ik ben er allerminst van overtuigt dat deze opzet de juiste is om vertrouwen in de politiek op te bouwen. Deze strategie zal ertoe leiden dat mensen nog voorzichtiger worden met investeren, en dat de doelstellingen verder en verder uit beeld zullen raken. De eerste tekenen zijn er al: het bedrijfsleven eist zekerheden, ze willen best investeren maar dat moet terugverdiend worden. En dat is logisch, als je ziet hoe de consument behandeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bezuiniger schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:07:
Welke vergelijking je ook gaat maken, het loopt altijd mank. Het probleem is de machtsverhouding: als consument heb je blijkbaar straks niet te klagen als de subsidie plotseling "op" is en je aan het einde van het jaar niets krijgt voor je "terug"geleverde energie. Je staat immers tegenover de wetgever. En dat terwijl de staat er straks 21 cent voor vangt. En vergis je niet: zelfs die magere beloftes over subsidies kunnen ook met terugwerkende kracht opgedoekt worden. Dat hebben ze in het verleden vaker gedaan. Daarom spreken ze ook over subsidie, en niet over een vergoeding. Want vergoeden zou betekenen dat de consument iets van waarde levert. En dan krijg je te maken met rechten, en die willen ze maar wat graag vermijden.

Ik ben er allerminst van overtuigt dat deze opzet de juiste is om vertrouwen in de politiek op te bouwen. Deze strategie zal ertoe leiden dat mensen nog voorzichtiger worden met investeren, en dat de doelstellingen verder en verder uit beeld zullen raken. De eerste tekenen zijn er al: het bedrijfsleven eist zekerheden, ze willen best investeren maar dat moet terugverdiend worden. En dat is logisch, als je ziet hoe de consument behandeld wordt.
Ik heb nooit begrepen waarom ze niet gewoon een FIT systeem hanteren zoals in Duitsland weet iedereen waar die aan toe is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:22

BlueTooth76

Let the sun shine!

jaari schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Denk je dit serieus?
De overheid loopt inderdaad niets mis bij je buurman, maar daar gaat het niet over.
De overheid loopt nu die €0,11 per kWh mis die jij straks gaat mislopen.
Iemand verdient na 2020 aan mijn kWh en ik ben het niet.
Maar ik mag ze wel voor het volle pond terugkopen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:44
BlueTooth76 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:00:
[...]

1000 berichten verder in dit topic en jij begrijpt nog steeds niet dat je bij de situatie terugleveren-afnemen nul-op-de-meter niet je eigen stroom terugkoopt?

Je koopt andere stroom terug dan wat je geleverd hebt en dat kost geld om te produceren, transporteren en distribueren.

Wanneer je 's avonds de door jezelf opgewekt kWh's wilt gebruiken dan kan dat uiteraard prima. Je moet dan alleen wel even een thuisaccu installeren. Opslag kost nu eenmaal geld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

fazertje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:42:
Waarom zou Lidl geen gebruik maken van de mogelijkheden die ze geboden wordt.
Het is aan de domme politiek ambtenarij om regels op te stellen dat dit niet zou moeten kunnen.
Maar het zijn niet hun centen waar ze mee spelen, thuis elke euro omdraaien en op het werk miljoenen verkwanselen, mijn/ons geld!

Een ambtenaar is niet geschikt om met geld om te gaan, daarvoor moet je een ondernemer hebben.
Wat interesseert het die ambtenaar als het maar 5 uur wordt en hij naar huis kan.
Triest dat je bijdrage niet verder komt dan de gebruikelijke Telegraaf-nivo domme rant tegen ambtenaren. Is niet stoer, voegt niks toe en slaat volstrekt nergens op.

Hoewel... genoeg ambtenaren nu die denken: zie je wel, IT-nerdjes zijngewoon wereldvreemde idioten die nooit buiten komen en hebben zodoende geen idee wat er speelt behalve wat ze in hun Facebook-tijdlijnen tegen komen...

bron: aankomend ex-ambtenaar werkzaam in de IT :+

[ Voor 3% gewijzigd door Pietervs op 18-07-2018 08:12 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
BlueTooth76 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 01:00:
[...]

Die 'iemand' is de overheid en die 'verdient' niet maar heft belasting in het algemeen belang. Daar kun je van alles van vinden maar dat is hier off topic.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Het is gewoon erg jammer dat er nog niets bekend is. Aan de andere kant hebben ze nog tot 2020 natuurlijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Volgens mij zitten er hier een aantal met aandeeltjes "staat" te wauwelen. Ik wil gewoon mijn investering terugverdienen en rendement nadien....Wat is daar mis mee, een normale VVD gedachte toch. Ik loop immers ook risico op mijn investering en (onderhoud) kosten op termijn.

Nu wil dezelfde VVD mijn terugverdienen onmogelijk maken en een negatief rendement nadien. Ik hoef dit niet opnieuw te onderbouwen dat heb ik al tig keer gedaan.

ja laat ik er eentje geven, iedere X jaar heb je een nieuwe omvormer nodig, het leven van dat ding in eindig. :)

offtopic:
Maar het is tegenwoordig KEK om burgers uit te zuigen. Kijk maar naar de spaarrente versus inflatie. Het is toch belachelijk dat schulden weggesaneerd wordt door inflatie en je spaarcenten door het zelfde kunstmatig fenomeen uitgehold wordt. Heb ik nog het niet over je (toekomstig) waardeloze pensioen.

Krijg ik een berichtje van de ING, uw boeterente op rood staan wordt verlaagd van 14 naar 13 procent op jaarbasis. Over uw tegoed krijgt u.....0%.

[ Voor 41% gewijzigd door Willie Wortel op 18-07-2018 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Willie Wortel schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:56:
Volgens mij zitten er hier een aantal met aandeeltjes "staat" te wauwelen. Ik wil gewoon mijn investering terugverdienen en rendement nadien....Wat is daar mis mee, een normale VVD gedachte toch. Ik loop immers ook risico op mijn investering en (onderhoud) kosten op termijn.

Nu wil dezelfde VVD mijn terugverdienen onmogelijk maken en een negatief rendement nadien. Ik hoef dit niet opnieuw te onderbouwen dat heb ik al tig keer gedaan.

ja laat ik er eentje geven, iedere X jaar heb je een nieuwe omvormer nodig, het leven van dat ding in eindig. :)
De overheid, in dit geval het min. van financiën, heeft dit proefballonetje opgelaten en kijkt nu hoe dat valt bij de particuliere PV bezitters. Komt er veel weerstand dan worden de plannen bijgesteld. Is er weinig weerstand dan wordt het plan doorgedrukt met een minimale vergoeding.
De ambtenaren van Wiebes houden via de diverse fora, twitter, FB en dergelijke goed in de gaten wat de algemene tendens is.
Wordt de weerstand te fel, dan komen er ineens reacties die naar de mond van overheid praten en de felle reageerders wegzetten als subsidie slurpers en belasting ontwijkers.
In dit topic zie je het ook gebeuren, weinig inhoudelijke reactie, wel de praatjes van Kamp (en nu Wiebes) blijven herhalen.
Nu zullen een aantal mij een alu-hoedje gaan noemen, maar het valt me wel op dat mensen in een topic een overheidsmening gaan verkondigen zonder duidelijk belang.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik hou hier aan vast.

https://nos.nl/artikel/21...t-2023-zelfde-tarief.html

Hieruit blijkt dat Holland Solar een discutabele rol speelt.

Hieruit blijkt ook hoe onbetrouwbaar de overheid is.

[ Voor 31% gewijzigd door Willie Wortel op 18-07-2018 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Het is natuurlijk ook veel makkelijker de gewone man/PC bezitter een enorm oor aan te naaien dan aan die andere energie tafels of hoe ze ook mogen heten waar industrie en vervoer aan zitten.
Die willen simpelweg garanties en subsidie

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

drielp schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:15:
[...]

De overheid, in dit geval het min. van financiën, heeft dit proefballonetje opgelaten en kijkt nu hoe dat valt bij de particuliere PV bezitters. Komt er veel weerstand dan worden de plannen bijgesteld. Is er weinig weerstand dan wordt het plan doorgedrukt met een minimale vergoeding.
De ambtenaren van Wiebes houden via de diverse fora, twitter, FB en dergelijke goed in de gaten wat de algemene tendens is.
Wordt de weerstand te fel, dan komen er ineens reacties die naar de mond van overheid praten en de felle reageerders wegzetten als subsidie slurpers en belasting ontwijkers.
In dit topic zie je het ook gebeuren, weinig inhoudelijke reactie, wel de praatjes van Kamp (en nu Wiebes) blijven herhalen.
Nu zullen een aantal mij een alu-hoedje gaan noemen, maar het valt me wel op dat mensen in een topic een overheidsmening gaan verkondigen zonder duidelijk belang.
De knijp en piep methode noemen ze dat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Willie Wortel schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:25:
Ik hou hier aan vast.

https://nos.nl/artikel/21...t-2023-zelfde-tarief.html

Hieruit blijkt dat Holland Solar een discutabele rol speelt.
Beloftes in Den Haag zijn niet niets waar ze zich aan hoeven te houden. Als iets getoond hebben de afgelopen jaren, is het dat wel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ivow85 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 06:50:
[...]

1000 berichten verder in dit topic en jij begrijpt nog steeds niet dat je bij de situatie terugleveren-afnemen nul-op-de-meter niet je eigen stroom terugkoopt?

Je koopt andere stroom terug dan wat je geleverd hebt en dat kost geld om te produceren, transporteren en distribueren.

Wanneer je 's avonds de door jezelf opgewekt kWh's wilt gebruiken dan kan dat uiteraard prima. Je moet dan alleen wel even een thuisaccu installeren. Opslag kost nu eenmaal geld.
Dat besef ik heel goed. Dat is ook niet mijn punt maar je probeert me wel in dat hoekje te duwen, alsof ik achterlijk ben.

De stroom die mijn zonnepanelen overdag produceren komt weer bij iemand door de meter die er het volle pond voor betaalt.

Dat is mijn punt.

De overheid heeft wederom bewezen onbetrouwbaar te zijn. Ik kan best begrijpen als een grote groep nu zegt "ik begin niet meer aan zonnepanelen, want voor hetzelfde geld zitten we in 2020 aan 6 cent per kWh en dan verdien je die dingen nooit meer terug". Kan dat? Ja...

Mensen maken graag een financiële planning maar met een overheid als de onze kan dat gewoon niet.
En dit gaat niet alleen om de mensen die panelen kopen, ook om de hele branche die wederom (!) nu niet weet waar ze aan toe is.

Thuisbatterij is op dit moment economisch niet interessant, zodra we onder de €200 per kWh opslagcapaciteit terechtkomen echter wel.

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-07-2018 10:21 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
BlueTooth76 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:10:
[...]

Dat besef ik heel goed. Dat is ook niet mijn punt maar je probeert me wel in dat hoekje te duwen, alsof ik achterlijk ben.

De stroom die mijn zonnepanelen overdag produceren komt weer bij iemand door de meter die er het volle pond voor betaalt.

Dat is mijn punt.

De overheid heeft wederom bewezen onbetrouwbaar te zijn. Ik kan best begrijpen als een grote groep nu zegt "ik begin niet meer aan zonnepanelen, want voor hetzelfde geld zitten we in 2020 aan 6 cent per kWh en dan verdien je die dingen nooit meer terug". Kan dat? Ja...

Mensen maken graag een financiële planning maar met een overheid als de onze kan dat gewoon niet.
En dit gaat niet alleen om de mensen die panelen kopen, ook om de hele branche die wederom (!) nu niet weet waar ze aan toe is.

Thuisbatterij is op dit moment economisch niet interessant, zodra we onder de €200 per kWh opslagcapaciteit terechtkomen echter wel.
Ik denk dat het hoge aandeel belastingen en heffingen het beeld van wat een kWh kost en wat het opbrengt enigszins vertoebelt.
Een kWh kost aan productie ongeveer 6 cent. Ook wel kolenfooi genoemd. Dus je business case moet je eigenlijk baseren op die 6 cent. En zelfs die 6 cent zal in de toekomst veranderen.
Op een kWh zitten ook nog 14 cent aan belastingen en heffingen. Die post is onderhevig aan de visie of grillen van de overheid.
Dat de overheid te onbetrouwbaar is om er een financiële planning op te baseren is geen nieuws.
Aan de andere kant is de verwachting dat zon en wind op redelijk korte termijn geen subsidie meer nodig heeft dus gaat de overheid ook aan belastingvoordeeltjes knagen.

Maar goed, ook de business case van z.g. nul-op-de-meter huizen is gebaseerd op salderen. Ik had uit die hoek ook wel wat geluid verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jaari De verschillende? definities van NOM zeggen niets over salderen.
Er wordt hooguit over energiestromen gesproken en niet over geldstromen O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Nee, NOM zegt niets over salderen, maar het is wel de basis waarop het concept verkocht is en (net) uitgerold. Over onbetrouwbare overheid gesproken. Binnen 2 jaar na ontwikkeling kan het concept alweer bij het grof vuil.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Señor Sjon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:09:
Nee, NOM zegt niets over salderen, maar het is wel de basis waarop het concept verkocht is en (net) uitgerold. Over onbetrouwbare overheid gesproken. Binnen 2 jaar na ontwikkeling kan het concept alweer bij het grof vuil.
Precies, en dat gaat over veel grotere bedragen dan de gemiddelde particuliere PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 08:38
Hendrik55 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:04:
[...]

... kan deze meter terugdraaien? Ik kan geen teken vinden waar uit dat het niet of wel kan.
[afbeelding]

Wie verteld me dat?
Naar aanleiding van de antwoorden hier, heb ik nog weer een tijd zitten zoeken. Dit type meter 264U van Landis & Gyr CM160df6 uit 1993 kan niet ergens op een lijst van afgekeurde meters vinden. Wel deze meters van andere fabricagejaren. Dus deze kan en mag denk ik nog steeds terugdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Hendrik55 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:29:
[...]

Naar aanleiding van de antwoorden hier, heb ik nog weer een tijd zitten zoeken. Dit type meter 264U van Landis & Gyr CM160df6 uit 1993 kan niet ergens op een lijst van afgekeurde meters vinden. Wel deze meters van andere fabricagejaren. Dus deze kan en mag denk ik nog steeds terugdraaien.
Dat is dan mooi. Zwik panelen op het dak en de ferraris lekker laten hangen in je meterkast.
En melden dat je panelen hebt is nog steeds niet verplicht en ook niet nodig als je niet meer opwekt dan je eigen verbruik (per jaar).

Vraag ook gelijk enkel tarfief aan, ben je dat gezeur over normaal- en daltarief ook voor.

En laat die ferrraris nooit omwisselen (nou ja, probeer het tegen te houden zolang het kan, doe ik ook).

[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 18-07-2018 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:55
jaari schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:50:
[...]
Maar goed, ook de business case van z.g. nul-op-de-meter huizen is gebaseerd op salderen. Ik had uit die hoek ook wel wat geluid verwacht.
Veel vallen onder de energieprestatie vergoeding regeling van de huursector en Aedes zit aan tafel met randvoorwaarden.
En in de koopsector zit er vaak nog een schakel/bedrijf tussen vanwege de energieprestatie garantie en wordt een "energiebundel" afgenomen ("voorbeeld")

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
jaari schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat het hoge aandeel belastingen en heffingen het beeld van wat een kWh kost en wat het opbrengt enigszins vertoebelt.
Een kWh kost aan productie ongeveer 6 cent. Ook wel kolenfooi genoemd. Dus je business case moet je eigenlijk baseren op die 6 cent. En zelfs die 6 cent zal in de toekomst veranderen.
Op een kWh zitten ook nog 14 cent aan belastingen en heffingen. Die post is onderhevig aan de visie of grillen van de overheid.
Dat de overheid te onbetrouwbaar is om er een financiële planning op te baseren is geen nieuws.
Aan de andere kant is de verwachting dat zon en wind op redelijk korte termijn geen subsidie meer nodig heeft dus gaat de overheid ook aan belastingvoordeeltjes knagen.

Voor een prijs van 6 ct krijgt niemand zijn (PV-) business case rond. Voor een tvt 7 jaar heb je het over een all-in prijs van 42 ct/Wp. Dat gaat nog voorlopig niet lukken. Misschien heeft Wiebes nog een voorraadje panelen en omvormers die hij kwijt wilt voor die prijs?

De 0-op-de-meter huizen zijn geen 0-op-de-rekening huizen.

Maar eigenlijk heb ik het idee dat de plannen voor het afschaffen van het salderen nog bij lang niet iedereen geland zijn. In mijn omgeving iig nog niet, installateur zijn ook niet echt happig om dit aan de potentiele klant te vertellen. De echte weerstand moet nog komen, maar dan zijn de plannen waarschijnlijk al vastgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
drielp schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:02:
[...]

Dat is dan mooi. Zwik panelen op het dak en de ferraris lekker laten hangen in je meterkast.
En melden dat je panelen hebt is nog steeds niet verplicht en ook niet nodig als je niet meer opwekt dan je eigen verbruik (per jaar).

Vraag ook gelijk enkel tarfief aan, ben je dat gezeur over normaal- en daltarief ook voor.

En laat die ferrraris nooit omwisselen (nou ja, probeer het tegen te houden zolang het kan, doe ik ook).
Reken erop dat als vanaf 2020 er iets van een tergleversubsidie gaat komen alle ferrarismeters voor die tijd omgewisseld moeten worden.
Want anders is het meten met 2 maten, en gaan daar dan dus zeker rechtszaken over komen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jorn schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:31:
[...]

Reken erop dat als vanaf 2020 er iets van een tergleversubsidie gaat komen alle ferrarismeters voor die tijd omgewisseld moeten worden.
Want anders is het meten met 2 maten, en gaan daar dan dus zeker rechtszaken over komen.
Zou mooi zijn! Dan is het daarmee te rekken, redden ze toch nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Jorn schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:31:
[...]

Als je nog een ferraris hebt en je energie leverancier niet weet dat op je dak panelen liggen dan zou dat zomaar kunnen gaan gebeuren. Niet dat de ferraris bezitter gaat zeuren, maar juist diegene die zich een SM heeft laten aansmeren (al dan niet verplicht >:)).

Als ik mag kiezen blijft ik liever salderen dan een (terug)lever-subsidie. Ik ben het nog steeds niet een met de gebruikte terminologie. Ik lever niet terug, ik lever. En de term subsidie impliceert een gift en dat is het ook niet.
Het gebruik van de term terugleversubsidie laat al zien waar het schip gaat stranden. De overheid geeft aan dat het een gift is, dat op elk moment kan stoppen/aangepast kan worden.
Rol-Co schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:37:
[...]

Zou mooi zijn! Dan is het daarmee te rekken, redden ze toch nooit.
Ik doe m'n best :)

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 18-07-2018 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:58:
[...]

Als je nog een ferraris hebt en je energie leverancier niet weet dat op je dak panelen liggen dan zou dat zomaar kunnen gaan gebeuren. Niet dat de ferraris bezitter gaat zeuren, maar juist diegene die zich een SM heeft laten aansmeren (al dan niet verplicht >:)).

Als ik mag kiezen blijft ik liever salderen dan een (terug)lever-subsidie. Ik ben het nog steeds niet een met de gebruikte terminologie. Ik lever niet terug, ik lever. En de term subsidie impliceert een gift en dat is het ook niet.
Het gebruik van de term terugleversubsidie laat al zien waar het schip gaat stranden. De overheid geeft aan dat het een gift is, dat op elk moment kan stoppen/aangepast kan worden.

[...]

Ik zou het knap vinden als ze alle ferarris voor 2020 weg hebben, dat is nog maar anderhalf jaar....
En dat rekken van jou helpt mij ook (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betaal nu ook btw vergoeding aan de belasting wat zullen ze daar mee gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Ik kan alleen maar lachen om de mensen die denken dat ze in 2020 nog via de ferraris kunnen salderen.

De oplossing is voor de overheid doodsimpel.

Neem in de regelgeving op dat er alleen stroom aan het openbare net geleverd mag worden via een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken.

Aan de mensen die een ferraris hebben de vrije keuze om zo'n teller te laten plaatsen of om de zonnepanelen af te koppelen. Een rechtzaak maakt dan ook geen enkele kans.

En ook het idee dat je dan mond dicht kan houden en stiekum de ferraris kunt houden kan je wel vergeten.

Zonnepanelen staan zichtbaar op je dak.Een controleur van de belastingdienst vraagt bij de netwerkbeheerder op op welke adressen ferraris meters aanwezig zijn waarvan het huidige verbruik afwijkt van het historische verbruik. Hij kan van achter zijn buro lucht en satelietfotos voor deze adressen bekijken en zo zien of je pannelen hebt. Een aanslag voor ontdoken energiebelasting plus boete ligt kort daarna in de brievenbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

drielp schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:58:
[...]

[...]

Natuurlijk weet de leverancier dat. Alles onder de zeg 1000 of eventueel 500kwh/jaar is genoeg reden om even te komen kijken. Of wat luchtfoto's te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hanev001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:39:
Ik kan alleen maar lachen om de mensen die denken dat ze in 2020 nog via de ferraris kunnen salderen.

Neem in de regelgeving op dat er alleen stroom aan het openbare net geleverd mag worden via een meter met gescheiden lever en teruglever telwerken.

Aan de mensen die een ferraris hebben de vrije keuze om zo'n teller te laten plaatsen of om de zonnepanelen af te koppelen. Een rechtzaak maakt dan ook geen enkele kans.

En ook het idee dat je dan mond dicht kan houden en stiekum de ferraris kunt houden kan je wel vergeten.

Zonnepanelen staan zichtbaar op je dak.Een controleur van de belastingdienst vraagt bij de netwerkbeheerder op op welke adressen ferraris meters aanwezig zijn waarvan het huidige verbruik afwijkt van het historische verbruik. Hij kan van achter zijn buro lucht en satelietfotos voor deze adressen bekijken en zo zien of je pannelen hebt. Een aanslag voor ontdoken energiebelasting plus boete ligt kort daarna in de brievenbus.
Ik kan alleen maar lachen als mensen denken dat de netbeheerder "alles weet" :)

Dan vraag ik me toch af waarom ik door te zeggen dat ik naar 3 fase om ging vrij simpel de slimme meter ombouw kon skippen en vervolgens nog 2x een monteur aan de deur maar erna geen reactie meer kreeg. Ik heb zelf een half jaar later moeten vragen wanneer ze nu kwamen en krijg alleen maar vragen of "oh hier staat dat het gebeurd is" dan 2 maanden na de ombouw 3 fase en meterwissel weer moet bellen naar de netbeheerder omdat slimmemeterportal geen data kreeg van ze, en dat ook niet kon omdat ik (volgens de netbeheerder) geen slimme meter had. 8)7
Die hebben ze notabene zelf opgehangen, en met een belletje was ik nog niet klaar hé, serie nummer, type enz enz moest ik aan stedin opgeven.... Van hun eigen meter.

En ik ben vast niet de enige, nee, ik geloof er best in dat je vrij simpel door de mazen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
Dan vraag ik me toch af waarom ik door te zeggen dat ik naar 3 fase om ging vrij simpel de slimme meter ombouw kon skippen en vervolgens nog 2x een monteur aan de deur maar erna geen reactie meer kreeg. Ik heb zelf een half jaar later moeten vragen wanneer ze nu kwamen en krijg alleen maar vragen of "oh hier staat dat het gebeurd is" dan 2 maanden na de ombouw 3 fase en meterwissel weer moet bellen naar de netbeheerder omdat slimmemeterportal geen data kreeg van ze, en dat ook niet kon omdat ik (volgens de netbeheerder) geen slimme meter had. 8)7
Die hebben ze notabene zelf opgehangen, en met een belletje was ik nog niet klaar hé, serie nummer, type enz enz moest ik aan stedin opgeven.... Van hun eigen meter.

En ik ben vast niet de enige, nee, ik geloof er best in dat je vrij simpel door de mazen kan gaan.
Aan jouw de keuze om te doen wat je wil met wat ik heb geschreven.

Je moet echter over 18 maanden niet aankomen met een huilverhaal over die gemene overheid als je een boete ontvangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

hanev001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Je moet echter over 18 maanden niet aankomen met een huilverhaal over die gemene overheid als je een boete ontvangt.
Boete over 18 maanden? Vergeten dat dit Nederland is? :+

Voor de wet er doorheen is zijn we al minstens 3 jaar verder.
Daarna moet het ambtelijk apparaat er op ingericht worden (lees: training/cursus voor de betrokken ambtenaren), waarna de eerste controleurs op pad kunnen. Daarna volgt nog een coulance-periode van een maand of 6, waarin mensen beginnen te klagen dat het nog zeker driekwart jaar duurt voor hun meter vervangen kan worden door de netbeheerders en de termijn dus nog eens een half jaar opgerekt wordt.

Het zou mij verbazen dat ALS er zo'n wet komt, er voor 2023 de eerste boetes uitgeschreven worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Yucon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:40:
[...]

Natuurlijk weet de leverancier dat. Alles onder de zeg 1000 of eventueel 500kwh/jaar is genoeg reden om even te komen kijken. Of wat luchtfoto's te kopen.
De leverancier boeit het niet, die gaan echt niet aktief zoeken naar belastingontduikers. Ze komen zelfs niet langs voor meterstanden (de meter is van de netbeheerder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hanev001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:
[...]

Poeh.... Ik krijg al vlekken in mijn nek van angst. :+

Als je mijn bericht gelezen had zie je dat ik een slimme meter heb, dus waarom krijg ik die boete? Sterker nog, het boeit me geen kont wat ze in 2020 doen, mijn doel is verschoven naar zoveel mogelijk zelf gebruiken en zo weinig mogelijk weggeven, gelukkig heb ik buren met flink verbruik en geen zonnepanelen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Ik hoop dat ik in 2023 nog steeds lach

Zeg maar wat ze nu doen in Spanje.

Volgens mij was het doel zoveel mogelijk groene energie produceren. Maar dat doel is nu verworden tot zoveel mogelijk voorkomen dat particulier PV geplaatst wordt
Je zou zomaar een beleidsmedewerker/ambtenaar bij het min. van financiën kunnen zijn.
Rol-Co schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:21:
[...]

Poeh.... Ik krijg al vlekken in mijn nek van angst. :+

Als je mijn bericht gelezen had zie je dat ik een slimme meter heb, dus waarom krijg ik die boete? Sterker nog, het boeit me geen kont wat ze in 2020 doen, mijn doel is verschoven naar zoveel mogelijk zelf gebruiken en zo weinig mogelijk weggeven, gelukkig heb ik buren met flink verbruik en geen zonnepanelen. >:)
Maak die meelezende beleidsambtenaren niet te wijs. Stroom leveren aan je buren, hoe kom je erop 😇

[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 18-07-2018 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zonnepanelen staan zichtbaar op je dak.
Tesla dakpannen dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

Zo simpel is dat niet, daar zijn al flink wat ambtenaren op het ministerie meebezig geweest en nog en daar dient ook een traject voor een wet voor afgelegd te worden
Als ook dat het onder categorie economische delict gaat vallen en daarvan zijn de straffen veelal hoger dan straffen op basis van overige wetgeving
Voor €100-400 EB en €21-84 BTW, waarvoor vanwege zwijgen,/niet actief handelen, een half jaar gevangenis straf opgelegd kan worden, evenveel als een straatroof met licht geweld en kans op recidive is ook klein

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dus zonnepanelen = terugleveren. Er zullen vast mensen zijn die een hoog eigenverbruik hebben. Dus moet je alsnog langs, voor die paar euro gemiste belasting (in ons geval zou dat iets van 300 euro zijn, omdat we een laag eigenverbruik hebben). Als we ons eigen vebruik zouden kunnen opschroeven (van 30% naar 60%), zou dat maar liefst 180 euro gemiste belasting zijn... (en alleen omdat wij een redelijk hoog jaarverbruik hebben).

En dan hebben we het nog niet eens over de geloofwaardigheid van een overheid die burgers beboet omdat ze meewerken aan de vergroening van de energie stromen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:39:
[...]

Dus zonnepanelen = terugleveren. Er zullen vast mensen zijn die een hoog eigenverbruik hebben. Dus moet je alsnog langs, voor die paar euro gemiste belasting (in ons geval zou dat iets van 300 euro zijn, omdat we een laag eigenverbruik hebben). Als we ons eigen vebruik zouden kunnen opschroeven (van 30% naar 60%), zou dat maar liefst 180 euro gemiste belasting zijn... (en alleen omdat wij een redelijk hoog jaarverbruik hebben).

En dan hebben we het nog niet eens over de geloofwaardigheid van een overheid die burgers beboet omdat ze meewerken aan de vergroening van de energie stromen...
Ja, zonnepanelen is terugleveren. Althans dat zal op meer dan 98% van de bezitters van toepassing zijn. Regels voor bepaalde uitzonderingen maakt het nodeloos ingewikkeld.

Als jij hier niet aan mee wilt doen, zul je helemaal van het net af moeten gaan. Kost je veel meer dan die paar honderd euro.

Opa van 92 moet ook gewoon houderschapsbelasting betalen als hij maar 15 km per maand in zijn auto rijd. Ondanks dat hij op die manier nauwelijks het milieu belast.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 19-07-2018 09:21 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Joris748 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:19:
[...]
Ja, zonnepanelen is terugleveren. Althans dat zal op meer dan 98% van de bezitters van toepassing zijn. Regels voor bepaalde uitzonderingen maakt het nodeloos ingewikkeld.
Juist vanwege al die uitzonderingen dienen er een hele hoop regels opgesteld/uitgewerkt te worden, alleen een zonnepaneel hebben zien liggen is niet voldoende
En zelfs, dat de kabels er van naar een rode omvormer gaan die ook aangesloten was op de ingeschakelde huis elektra, is verre van zorgvuldig genoeg.
Bij een rode omvormer zou je misschien aan SMA denken, maar als dat nu een Effekta VX is, die is ook rood.

Je hebt het namelijk over een misdrijf, niet een overtreding, door de wet waar de energiebelasting in geregeld is,
Het merendeel zal dan ook bij de economische politie rechter belanden, ook al zou men het via een strafbeschikkingen willen laten lopen,
Alleen al vanwege de gevolgen die voor de VOG heeft, waardoor je voor sommige toekomstige banen, mogelijk niet meer in aanmerking komt en soms zelf ontslagen kan worden.

Als alleen een zonnepaneel zien liggen al voldoende is voor verdenking van een misdrijf, is het wel handig dat er ook wat geregeld wordt , want strafbaar feit van die categorie kent de nodige dwangmaatregelen en bevoegdheden, zoals huiszoeking., telefoonafluisteren voor of er sprake is van opzettelijk handelen

Kortom er moet iets uitgewerkt worden in omvang zoals de mestwetgeving voor de nuance (overtreding/misdrijf), en dat terwijl de anti-fraude maatregel al ingebakken zit in de invoering van de slimme meter zelf en alleen een kwestie van tijd is.

Hoe verder de uitrol vordert, des te minder ferrarismeters er zijn, de pool van een specifieke metercode wordt van zelf te klein en vindt er afkeur plaats of op een andere grond.

En voor afgekeurde E-meter zijn al regels, net als er al regels zijn voor opzettelijk handelen, daar je niet de bevoegdheid hebt om een andere meter op te hangen zodat je weer een ferraris meter hebt hangen

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 19-07-2018 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Joris748 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Als jij hier niet aan mee wilt doen, zul je helemaal van het net af moeten gaan. Kost je veel meer dan die paar honderd euro.

Opa van 92 moet ook gewoon houderschapsbelasting betalen als hij maar 15 km per maand in zijn auto rijd. Ondanks dat hij op die manier nauwelijks het milieu belast
Vergelijking gaat nogal mank. Opa wist bij aanschaf van de auto dat hij de houderschapsbelasting moet betalen. De PV-aanschaffer was van veel kanten voorgespiegeld dat het salderen tot 2023 zou blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
drielp schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Vergelijking gaat nogal mank. Opa wist bij aanschaf van de auto dat hij de houderschapsbelasting moet betalen. De PV-aanschaffer was van veel kanten voorgespiegeld dat het salderen tot 2023 zou blijven.
En dat salderen zal misschien een andere naam krijgen, maar waarschijnlijk heeft de naamswijziging tot 2023 geen financiële nadelen voor pv-8-} bezitters. Want zolang mijn buurman met ferraris-meter kan salderen, moet ik met mijn digitale meter onderaan de streep op hetzelfde uitkomen als mijn buurman. Of ik moet de mogelijkheid hebben om mijn digitale meter weer in te ruilen door een ferraris-meter met enkel telwerk. De overheid moet immers gelijke gevallen gelijk behandelen.

Wanneer ik 3000kWh afneem en 1500kWh teruglever, moet mijn totale netto afdracht aan energiebelastingen dus gelijk zijn aan wat mijn buurman afdraagt wanneer hij met zijn enkele telwerk een jaarverbruik van 1500kWh registreert (en feitelijk ook 3000kWh afneemt en 1500KWh teruglevert).

En bovenstaande kan de overheid alleen garanderen wanneer de netbeheerders alle analoge meters hebben vervangen.

Overigens is het bijzonder opvallend te noemen dat het effect van lagere energiebelasting op elektriciteit nauwelijks benoemd wordt. Met 6 à 7 cent minder belasting per kWh (ook onderdeel van de klimaatplannen) levert ook salderen aanzienlijk minder voordeel op en heeft dat een minstens net zo grote invloed op de terugverdientijd van zonnepanelen.

Waarschijnlijk gaat tot 2023 de subsidie per kWh gelijk op (of af...) met de energiebelasting + ODE op stroom.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu gaat de salderings wet in 2021 al in, dus heb je nu nog 2 jaar om een beetje geld te maken, de terug verdien tijd gaat dus ook van 6-8 jaar naar 12-15 jaar. Tegen die tijd mag je de omvormer alweer gaan vervangen dus weer een inverstering die een paar jaar gaat duren. En een accu, heeft iemand z’n ding wel eens in de fik zien vliegen? En dat dan de brandweer met water komt blussen. Het wordt er allemaal niet veiliger en schoner op volgens mijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:48:
Nu gaat de salderings wet in 2021 al in, dus heb je nu nog 2 jaar om een beetje geld te maken, de terug verdien tijd gaat dus ook van 6-8 jaar naar 12-15 jaar. Tegen die tijd mag je de omvormer alweer gaan vervangen dus weer een inverstering die een paar jaar gaat duren. En een accu, heeft iemand z’n ding wel eens in de fik zien vliegen? En dat dan de brandweer met water komt blussen. Het wordt er allemaal niet veiliger en schoner op volgens mijn.
Voor electronica gebruiken ze andere middelen hoor......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Alsnog gaat het punt op dat Li-Ion niet echt makkelijk te blussen is als de cellen openbarsten. Het is eigenlijk iets wat je liever centraal hebt staan (met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen) dan in elke gang van elk woonhuis hebt hangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:39:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Je hebt het over belastingen, geen administratie en dus omgekeerde bewijslast. Bewijs jij maar dat je geen belasting ontduikt. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Je hebt het over belastingen, geen administratie en dus omgekeerde bewijslast. Bewijs jij maar dat je geen belasting ontduikt. ;w
Met een slimme meter kan je toch niet "frauderen"?
Met de ferraris blijkbaar wel?

Dus kunnen we concluderen dat: PV-ers met een ferraris zijn subsidie slurpende, belasting ontwijkende, fraudeurs.
Ik ga me bijna een misdadiger voelen 😕.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Bezuiniger schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Waar zie jij het woord "belasting ontduiking"? Ik zeg alleen maar hoeveel belasting ze nu missen omdat ik nu mag salderen... Op het moment dat ik bewust mijn meterstanden verkeerd ga doorgeven is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Jim423 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:29:
Alsnog gaat het punt op dat Li-Ion niet echt makkelijk te blussen is als de cellen openbarsten. Het is eigenlijk iets wat je liever centraal hebt staan (met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen) dan in elke gang van elk woonhuis hebt hangen.
Ben bang dat het elk woonhuis wordt.
Met de keuze voor terugleversubsidie ipv van een invoedpremie (SDE-achtige variant) en aankondiging ook verlaagd tarief (0% EB) er in op te nemen, is de bodem onder de business case voor collectieve zoals postcoderoos weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Ben bang dat het elk woonhuis wordt.
Met de keuze voor terugleversubsidie ipv van een invoedpremie (SDE-achtige variant) en aankondiging ook verlaagd tarief (0% EB) er in op te nemen, is de bodem onder de business case voor collectieve zoals postcoderoos weg
Wanneer valt die beslissing van Samson zijn idee eigenlijk?
Je zou bijna denken als ze dat doorvoeren is probleem van salderen al opgelost. Als stroom gratis is loopt schatkist tenslotte ook niks mis, zijn wij geen te duur probleem meer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:08:
[...]
Je zou bijna denken als ze dat doorvoeren is probleem van salderen al opgelost. Als stroom gratis is loopt schatkist tenslotte ook niks mis, zijn wij geen te duur probleem meer....
Klimaatakkoord zou dit jaar nog afgerond dienen te worden met handtekeningen van de deelnemers, maar er zijn wel een paar dikke knopen wat betreft financiering, maar het is wel in opdracht van de regering, eerste EB-verlanging zou als nog 1 januari 2019 kunnen zijn, gewoonlijk is de stemming over het belastingplan daarvoor in de week voor kerst in de 1e kamer.
Uitwerking terugleversubsidie wordt waarschijnlijk wachten tot de Miljoenen nota, maar in iedergeval voor december anders wordt het een jaartje later ivm oa sector aanpassingen, als geschikt maken van centrale-systeem voor energieleveranciers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:28:
[...]

Klimaatakkoord zou dit jaar nog afgerond dienen te worden met handtekeningen van de deelnemers, maar er zijn wel een paar dikke knopen wat betreft financiering, maar het is wel in opdracht van de regering, eerste EB-verlanging zou als nog 1 januari 2019 kunnen zijn, gewoonlijk is de stemming over het belastingplan daarvoor in de week voor kerst in de 1e kamer.
Uitwerking terugleversubsidie wordt waarschijnlijk wachten tot de Miljoenen nota, maar in iedergeval voor december anders wordt het een jaartje later ivm oa sector aanpassingen, als geschikt maken van centrale-systeem voor energieleveranciers
Dan denk ik dat de subsidie uitgesteld word, je kunt tenslotte niks berekenen als je de stroomprijs / eb niet weet......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton van Gent
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-02-2024
reneeke1970 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:08:
[...]

SamsoM is voorzitter van een klimaattafel, daar zijn er meerdere van. Deze groep heeft een aanbeveling gedaan. Dat wil dus niet zeggen dat het zo gaat gebeuren. Meerdere belanghebbenden moeten hun plasje er nog over doen, dus afwachten wat er aan het eind van het proces voor kindje geboren wordt.

De overheid heeft een probleem met de huidige salderingsregeling omdat de schatkist teveel inkomsten misloopt naast BTW ook in de vorm van Milieuheffing en ODE . Dat is de reden voor de haast om de salderingsregeling vervroegd af te schaffen. Het geïncasseerde bedrag aan milieuheffingen kun je veel beter in de vorm van subsidie aan commerciële producenten van energie geven of er de versnelde afschrijving door vervroegde sluiting van kolencentrales mee betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Ik denk al een paar jaar na over zonnepanelen. Wat me vooral weerhouden heeft is het feit dat ik op mijn schuine dak nog een dakkapel wil(de) laten plaatsen, en het gewoonweg onpraktisch zou zijn als daar dan al panelen zouden liggen. Nu hebben we daarvoor inmiddels genoeg gespaard en zal deze er dit jaar nog wel komen. Dat maakt dan de weg vrij voor panelen, na plaatsing..

Maar met de veranderende regelgeving vraag ik me af of het nog wel uit kan. Ik leg ze niet op idealistische gronden, puur financieel. Als ik er niet in de portemonnee op voorruit ga, laat dan maar zitten. Daar mag je trouwens vanalles van vinden, be my guest. Ik geef overigens wel om het milieu, maar ook om mezelf. Overigens fiets ik naar mijn werk terwijl ik vroeger 100km/dag in de auto zat. Ook dat is een vermindering van footprint. We doen het allemaal op onze eigen manier, zullen we maar zeggen. Een TVT van 10 jaar vind ik geen probleem, maar als het nog meer wordt heb ik er geen trek in.

Maargoed, voordat we te ver offtopic gaan;

Ik heb dus nog een ferraris, met een dag- en nachttarief. Verder is het verbruik flink, we zitten rond de 6000kwh/jaar (jaarnota mei 2018). Deze is al minder dan de jaarnota van mei 2017, daar zaten we op 7000kwh, maar dat had deels met een verbouwing te maken. Een goeie 1500kwh van het verbruik is direct terug te herleiden naar mijn hobby; er draait een NAS+USB storage tower+server 24/7. Deze pakken 150watt idle. Rest is keramisch koken, vaatwasser, 2 plasma tv's, deels ouderwetse verlichting en een wasmachine en droger van 10 jaar oud. Natuurlijk, hier valt ook wat te halen, maar het staat los van PV verder..

Anyways, aangezien mijn dak niet heel groot is zou het een kleine set worden, wellicht 8-10 panelen.. Als we uitgaan van 8 panelen wek ik misschien 1600kwh (?) op.. Da's de moeite niet op mijn totale verbruik verder, dus ik denk niet dat ik "flags" raise.

Anyways.. Ik wil de wet verder niet overtreden, maar daar is volgens mij verder geen sprake van? In hoeverre is het mogelijk dat ik gewoon panelen leg en deze verder niet aanmeldt en ik gewoon vrolijk saldeer via mijn ferraris? Al is het maar tot 2020/2023.. En zijn er levaranciers die hieraan meewerken, of pushen die je ook al snel naar een Slimme Meter? We kunnen ethische discussies starten, maar dat lijkt me verder niet relevant? In het kader van rechtsgelijkheid is het natuurlijk ook raar dat het zou kunnen, maar daar heb ik in 1e instantie geen boodschap aan...

Overigens, los hiervan, heb ik geen aparte groep op zolder, is dat nog een probleem? Is ook niet gemakkelijk te realiseren. Wel heb ik een aparte wasmachine groep, die onafgetakt naar de meterkast gaat. "Vroeger" kon daar volgens mij iets mee?

Haken en ogen? Of is dit niet de moeite waard? Lees ook ergens dat de elekprijzen wellicht sowieso gaan dalen... Dan wordt het ook al minder interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
FreakNL schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:11:
Ik denk al een paar jaar na over zonnepanelen. Wat me vooral weerhouden heeft is het feit dat ik op mijn schuine dak nog een dakkapel wil(de) laten plaatsen, en het gewoonweg onpraktisch zou zijn als daar dan al panelen zouden liggen. Nu hebben we daarvoor inmiddels genoeg gespaard en zal deze er dit jaar nog wel komen. Dat maakt dan de weg vrij voor panelen, na plaatsing..

Maar met de veranderende regelgeving vraag ik me af of het nog wel uit kan. Ik leg ze niet op idealistische gronden, puur financieel. Als ik er niet in de portemonnee op voorruit ga, laat dan maar zitten. Daar mag je trouwens vanalles van vinden, be my guest. Ik geef overigens wel om het milieu, maar ook om mezelf. Overigens fiets ik naar mijn werk terwijl ik vroeger 100km/dag in de auto zat. Ook dat is een vermindering van footprint. We doen het allemaal op onze eigen manier, zullen we maar zeggen. Een TVT van 10 jaar vind ik geen probleem, maar als het nog meer wordt heb ik er geen trek in.

Ik heb dus nog een ferraris, met een dag- en nachttarief. Verder is het verbruik flink, we zitten rond de 6000kwh/jaar (jaarnota mei 2018). Deze is al minder dan de jaarnota van mei 2017, daar zaten we op 7000kwh, maar dat had deels met een verbouwing te maken. Een goeie 1500kwh van het verbruik is direct terug te herleiden naar mijn hobby; er draait een NAS+USB storage tower+server 24/7. Deze pakken 150watt idle. Rest is keramisch koken, vaatwasser, 2 plasma tv's, deels ouderwetse verlichting en een wasmachine en droger van 10 jaar oud. Natuurlijk, hier valt ook wat te halen, maar het staat los van PV verder..

Anyways, aangezien mijn dak niet heel groot is zou het een kleine set worden, wellicht 8-10 panelen.. Als we uitgaan van 8 panelen wek ik misschien 1600kwh (?) op.. Da's de moeite niet op mijn totale verbruik verder, dus ik denk niet dat ik "flags" raise.

Anyways.. Ik wil de wet verder niet overtreden, maar daar is volgens mij verder geen sprake van? In hoeverre is het mogelijk dat ik gewoon panelen leg en deze verder niet aanmeldt en ik gewoon vrolijk saldeer via mijn ferraris? Al is het maar tot 2020/2023.. En zijn er levaranciers die hieraan meewerken, of pushen die je ook al snel naar een Slimme Meter? We kunnen ethische discussies starten, maar dat lijkt me verder niet relevant? In het kader van rechtsgelijkheid is het natuurlijk ook raar dat het zou kunnen, maar daar heb ik in 1e instantie geen boodschap aan...

Overigens, los hiervan, heb ik geen aparte groep op zolder, is dat nog een probleem? Is ook niet gemakkelijk te realiseren. Wel heb ik een aparte wasmachine groep, die onafgetakt naar de meterkast gaat. "Vroeger" kon daar volgens mij iets mee?

Haken en ogen? Of is dit niet de moeite waard? Lees ook ergens dat de elekprijzen wellicht sowieso gaan dalen... Dan wordt het ook al minder interessant...
Inderdaad niks melden en je meter zo lang mogelijk houden. Maar of dat lang vol te houden is.....
Doe je het zelf? Neem gebruikte panelen en omvormer, kan net zo snel van dak als het er op gekomen is, weer verkopen voor dezelfde prijs en klaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ton van Gent schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:12:
[...]
SamsoM is voorzitter van een klimaattafel, daar zijn er meerdere van. Deze groep heeft een aanbeveling gedaan. Dat wil dus niet zeggen dat het zo gaat gebeuren. Meerdere belanghebbenden moeten hun plasje er nog over doen, dus afwachten wat er aan het eind van het proces voor kindje geboren wordt.

De overheid heeft een probleem met de huidige salderingsregeling omdat de schatkist teveel inkomsten misloopt naast BTW ook in de vorm van Milieuheffing en ODE . Dat is de reden voor de haast om de salderingsregeling vervroegd af te schaffen. Het geïncasseerde bedrag aan milieuheffingen kun je veel beter in de vorm van subsidie aan commerciële producenten van energie geven of er de versnelde afschrijving door vervroegde sluiting van kolencentrales mee betalen.
Energiebelasting gaat naar algemene middelen, uit algemene middelen iets subsidieren als enkel "commerciële producenten van energie", daar zitten van haken en ogen aan, iets met staatssteun en concurrentie.
Daarvoor is de SDE+, waarvan de kasuitgave via de ODE-heffing opgehaald wordt.
Nog een budgetreservering voor 2019, als voor '17 en '18 dan zijn de kasuitgave bijna zoveel als EB opbrengt voor algemene middelen na 2021.

Er zijn andere punten, zoals volgens laatste prognose de 14% doelstelling die niet gehaald wordt, (NEV17 prognose 12,4%)
Met beschikkingstelsel op basis van aanvragen van bestaande systemen, komt die prima in beeld wat er ligt en 4 telwerk meter het aantal PJ wat exact mee mag tellen zonder conservatieve raming (3TWh, 11PJ)

EB-schuif (budgetneutraal), kan in 2019 het aantal warmtepompen nog wat versnellen, er is nu nog geen sprake van uitputting van de ISDE.
Scheelt ook iets bij de broeikasgassen reductie, daar is de prognose dat die 2% te kort gaat komen in 2020 voor de 25% van de Urgenda-zaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
We draven weer door, wat nu de tendens is in dit topic is dat de PV eigenaren als subsidie slurpende, belasting ontduikende criminelen weg gezet worden, omdat ze een oude meter hebben die ze terecht zolang mogelijk willen houden, ook is het not done om het gewoon voor het geld te doen in plaats van het milieu en dan zeggen dat ik reageer op het niveau van een telegraaf lezer >:) , We zijn niet allemaal nerds.

De enige onbetrouwbare zijn in dit geval de regering, maar dat is altijd al geweest.
Ik zie het wel over 2 drie jaar en zie de rechtszaken de komende jaren met belangstelling tegemoet.

[ Voor 5% gewijzigd door fazertje op 20-07-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton van Gent
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-02-2024
Je kunt een PV-verdeler plaatsen ter vervanging van de bestaande wasmachine aansluiting.
Deze verdeler wordt dan voorzien van 2 groepen waarvan 1 met aardlekautomaat 30 mA voor de wasmachinegroep voor de in deze verdeler opgenomen WCD. De andere groep hoeft geen aardlekautomaat als de omvormer aan bepaalde eisen voldoet.
LET OP: deze aansluiting op een aardlekschakelaar van 30 mA in groepenkast werkt niet, je moet de draden naar de PV-verdeler dan op de rails aansluiten voor de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ligt je dak niet op het zuiden? Met 8 panelen van 240 Wp haal ik gemiddeld bijna 1800 kWh op. Tegenwoordig krijg je ook al 275 Wp panelen en zijn ze efficienter, dus haal je misschien wel 2100 kWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
drielp schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 02:16:
[...]

Met een slimme meter kan je toch niet "frauderen"?
Met de ferraris blijkbaar wel?

Dus kunnen we concluderen dat: PV-ers met een ferraris zijn subsidie slurpende, belasting ontwijkende, fraudeurs.
Ik ga me bijna een misdadiger voelen 😕.
Tja, dat is het probleem van een burger tegenover de wetgever: als de wetgever een wet maakt dat belasting ontwijken door middel het laten teruglopen van een ferrarismeter belastingontduiking en dus strafbaar is, dan is dat gewoon zo. Aan een rechtbank heb je dan ook weinig, want een rechter toetst aan de wet. En we weten allemaal inmiddels dat als wetgeving niet bevalt het in Den Haag heel makkelijk is om iemand te vinden die daar naar wil luisteren. We hebben immers een prima track record op dat gebied (NOT). :+

Probleem is dat de vastgeroeste top van de kliek die nu op het pluche zit voor 90% zeker is dat het stemvee volgende keer hen toch weer een baangarantie aanbied. En anders hebben ze door de huidige acties heel corporate Nederland achter hen staan, dus een goede kans op een nog beter betaalde baan plus bijbehorende pensioenvoorziening. Als die zekerheid een beetje wegviel zouden politici beter moeten luisteren naar de kiezer, maar het huidige systeem is zo ingericht dat dat eigenlijk overbodig is geworden.

Maar nu wat serieuzer: wie denkt er nu echt dat zijn ferrarismeter nog jaren zal blijven hangen? Die dingen zijn in veel gevallen sowieso bijna aan vervanging toe. Zeker degenen zonder teruglooprem zijn al behoorlijk oud. Als straks alle analoge meters zonder rem op de lijst met afgekeurde meters verschijnen zou me dat niet heel erg verbazen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp

Mijn idee....
Ik zou het geld dat je in PV wilt steken aanwenden om het stroomverbruik te verminderen. Daar is nog heel wat te winnen (en wat je niet verbruik hoef je ook niet op te wekken :)).
Eerst je verbruik per apparaat meten en de grootste verbruikers vervangen. Dan pas gaan denken aan PV, misschien kom je zo wel aan de 1600 kWh besparing zonder dat je een subsidie slurpende, Belasting ontwijkende, fraudeur wordt.
PV kan altijd nog van het bespaarde geld......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
drielp schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 23:16:
[...]

Mijn idee....
Ik zou het geld dat je in PV wilt steken aanwenden om het stroomverbruik te verminderen. Daar is nog heel wat te winnen.
Zijn we het nu voor het eerst eens in dit topic :)
Ik heb dus nog een ferraris, met een dag- en nachttarief. Verder is het verbruik flink, we zitten rond de 6000kwh/jaar (jaarnota mei 2018).
6000kWh is echt heel veel als je geen WP en WPB hebt staan. Bijna het dubbele van een gemiddeld gezin.

Even wat gemiddelden die ik vond via startpage:
Een goeie 1500kwh van het verbruik is direct terug te herleiden naar mijn hobby; er draait een NAS+USB storage tower+server 24/7.
Kan kloppen ja.
Rest is keramisch koken
Als je geen kok bent (voor hobby) zal dit niet meer dan 500kWh zijn.
vaatwasser
Zo'n 250kWh
2 plasma tv's,
2x 450kWh = 900kWh
deels ouderwetse verlichting
Lastig in te schatten. Echter is er niks met een snellere TVT dan je gloeilampen vervangen door LED. Ikea LEDs kosten echt geen drol.
een wasmachine
250kWh
droger
250kWh

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
NAS: 1500kWh
Koken: 500kWh
Vaatwasser: 250kWh
Plasma: 900kWh
Wasmachine: 250kWh
Droger: 250kWh

Verlichting: 500kWh?
=
4150kWh

Waar gaat die andere bijna 2000kWh dan nog naartoe?

NAS kost je overigens € 330,- per jaar.

Stel je hebt 10 gloeilampen van 40W die je gemiddeld zo'n 5 uur per dag aan hebt.
(40W * 5 uur * 7 dagen * 52 weken * 10 lampen) / 1000 = 728kWh * € 0.22 = € 160,-

Vervang dat voor LED:
(5W * 5 uur * 7 dagen * 52 weken * 10 lampen) / 1000 = 91kWh * € 0.22 = € 20,-

Stel dat een LED lamp 5 euro kost, dan heb je ze in een half jaar terugverdiend. Bij Ikea zijn de goedkoopste € 0.99. Dat geeft dan een TVT van ~ 1 maand :Y)

Verder mis ik nog bijv. je koelkast of vriezer, verwarm je soms elektrisch (de badkamer)? Ik zou je echt aan willen raden een apart topic te openen om eens je verbruik in kaart te brengen en te kijken waar het minder kan. Je gaat namelijk veel meer verdienen op het terugdringen van je verbruik dan het leggen van PV.

Je betaalt nu alleen al ~ € 1300,- aan elektra p/j. Ik betaal minder dan de helft (~ € 550,-). Die besparing is ruim € 7500 over 10 jaar (bij gelijke prijzen). Dat ga jij nooit terugverdienen met PV (nu je het ook al over dakkapellen hebt).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je draait het zelf de nek om met de dakkapel, kan dat ding niet op een ongunstiger dak aan de noordkant bijv.
Ruimte en licht krijg je ook op noord, zon vaak het meeste op zuid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Aan de noordkant heb ik geen schuin dak, alleen aan de zuidkant. Dus dat gaat hem niet worden.

Opmerkingen over verbruik snijden hout. Ik durf niet te zeggen waar het zit.

Qua verlichting hebben we al 50 led / 50 ouderwets/halogeen. Waarbij het led gedeelte (gelukkig) de vaste/lastige plekken zijn zoals inbouwspots en tuin. Dat staat ook het meeste aan. Enige wat ik me kan indenken wat veel verbruikt is de sfeerverlichting in de huiskamer, dat is halogeen spul. Maar dat moet makkelijk te vervangen zijn. Alsnog zijn dat maar 3 lampjes. Rest van de onzuinige verlichting is bijvoorbeeld in de hal, kast, op zolder, wc. Plekken waar het niet lang aanstaat. Keuken en badkamer is led.

Koken is overigens inductie, niet keramisch. My bad...

Denk niet dat die 2e plasma op zolder zoveel gebruikt, staat nauwelijks aan.

Verder:
Koelvries in de schuur
Vries op zolder
Koelvries in de keuken
Laders altijd in stopcontact (3x Apple)
Laptop lader altijd in stopcontact (laptop gaat wel in sleep)
Vaak te lui om mijn pc uit te zetten (200/365 dagen aan denk ik)
Droger is 10 jaar oud
Wasmachine 15 jaar

Ik zal eens beginnen met groepen uit te zetten om een en ander in kaart te brengen. Ik heb een geroote Toon die gebruik realtime weergeeft dus dat is prima te doen.

Bedankt voor de tips.

/edit
Net ff gekeken (kan toch niet slapen), rustverbruik is 450. Geen verlichting of tv’s aan nu. Wel mijn hobbyspul (schommelt tussen 150/170 watt, zit een energiemeter tussen) en mijn pc (dat zal nog es 100watt zijn?). Rustverbruik lijkt dus mee te vallen?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2018 01:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
FreakNL schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:57:

/edit
Net ff gekeken (kan toch niet slapen), rustverbruik is 450. Geen verlichting of tv’s aan nu. Wel mijn hobbyspul (schommelt tussen 150/170 watt, zit een energiemeter tussen) en mijn pc (dat zal nog es 100watt zijn?). Rustverbruik lijkt dus mee te vallen?
Een rust/sluipverbruik van 450W? Dat vind ik helemaal niet meevallen. Da's bijna 4000 kWh op jaarbasis.
Ik zit op nog geen tiende daarvan (37W).

Heb je een onzuinige vloerverwarmingspomp die 7x24 draait of een waterbed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CurlyMo schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 00:12:
[...]

6000kWh is echt heel veel als je geen WP en WPB hebt staan. Bijna het dubbele van een gemiddeld gezin.
Nee joh, het gemiddelde huishouden verbruikt ongeveer 3500kWh. Ik zit met een gezin met 4 kinderen ook op ongeveer 6000kWh. Ook daar is nog flink wat te winnen (2e koel/vries combin die bij staat te stampen in de garage, plasma tv die veel aan staat, 50 GU10 spots in huis die nog niet allemaal op led staan), maar je hoeft helemaal geen gekke dingen te doen om op een dergelijk verbruik te zitten.

edit: http://www.energiesite.nl...emiddeld-energieverbruik/

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 21-07-2018 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@FreakNL

Rust verbruik van 450 is hoog, het zou minimaal de helft moeten zijn. Ik zit hier in huis zo rond de 120W en dan is dat voornamelijk een nas, 2x router, 1x switch, 9 a 10 telefoon/tablet aan de lader en wat dingen standby.

Ik vermoed dat je die koelkasten eens moet meten, slaan ze nog wel af? Zit er uberhaupt wel wat in? (Die in de schuur/garage) ik had ook zo'n upside down die 650 kWh op jaarbasis deed en een extra koelkast in de schuur, nu een koelkast en vriezer naast elkaar van 2m hoog en doen nog niet de helft van de upside down alleen.
Kijk naar vvw pompen, cv pompen, gaan ze wel uit? Hier was dat niet, foutje van de cv monteur.
Halogeen lampen bijv in de keuken waar het veel brand kan ook vrij simpel led worden of vervangen door led balken met rf ab, nog cool ook.

Zo heb ik er relatief simpel 5000 kWh per jaar af gekregen, de 3000 die overbleef (incl plasma tv) met panelen opgevangen. Inmiddels een volledig elektrisch huis en zit nog niet aan het verbruik van 2012 maar wel 1300 m3 gas kwijt plus 0 kWh.

Op een dakkapel kunnen ook nog een paar panelen hoor, verder misschien nog plat dak van aanbouw, schuur enz? Die kan je simpel zelf leggen en is een korte tvt, al helemaal als je wat spullen van mp raapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb in principe geen rustverbruik van 450 maar van 200. De overige 200 kan ik namelijk prima verklaren, dat zijn mijn server , pc, nas en 8 bay USB tower. En dat is een keuze. Maargoed dit is ook een kwestie van interpretatie.

Dat is wat ik bedoelde met “het valt mee”.

Verder heb ik alles wel beschreven qua grote dingen. Verder nog een router en modem in de meterkast. En een Xiaomi Gateway. En een t-AMP tbv speakers in de badkamer. En een hoop zooi in stand-by, inclusief media boxen. En een CV ketel uit 2003.

Verdere geen pompen of waterbed. Uiteraard zitten alle vriezers en koelkasten vol. De koelkast in de keuken is nieuw, net als de koevries in de schuur. Tafelmodel vriezer op zolder is wel oud.

Ja, we verbruiken aardig wat stroom. Ik ga weleens uitzoeken hoe en wat, als ik er tijd voor heb (geen idee wanneer). Maar als ik mijn hobby spul zou uitzetten zouden we op 4500 zitten, das nauwelijks bovengemiddeld.. Dus wat dat betreft is de opmerking van Ed_L realistisch.

Overigens gebruiken we qua gas dan weer “niks”, zitten op 600 per jaar. En dat zou nog minder kunnen zijn (denk ik) bij een modernere CV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Gaat behoorlijk offtopic nu, maar goed. Heb nog een kleine tip voor je wat misschien wat doet aan de 'luiheid' van dingen aan laten staan. Bedenk je dat 1 watt verbruik, het gehele jaar door €2 waard is. Dus als je 250w nutteloos verbruik hebt, wat je eenvoudig uit zou kunnen zetten, flikker je €500 per jaar weg :p

Laat staan dat je pc automatisch in standby kan en een nas 's nachts automatisch vaak prima uit kan.
Denk ook aan buitenverlichting waar nog gloeilampen in zitten en de hele nacht branden, dat is echt zinloos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Laten we weer ontopic gaan :)

Voor elektra besparen is al een prachtig topic: Serieus elektriciteit besparen
Ik zie overigens ook een hoop quick-wins in @FreakNL zijn posts, maar de motivatie moet er wel zijn ;)

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verkeerde titel: Eric (K)Wiebes - is minister van "economisch klimaat"
en niet van economie & klimaat 7(8)7 .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Kijk, dit bedoel ik met risico, en dat straks voor 6 cent de kwh :) . De verzekering kosten zullen de komende jaren ook wel stijgen voor degenen die panelen op het dak hebben. Verzekeraars zijn geen gekke henkie.

Panelen in de fik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of de verzekering van de installateurs.... Opvallend dat het bij nieuwe systemen gebeurd....

Denk dat ik toch ook maar een thermokoppeltje onder de middelste panelen ga steken..

[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-08-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Willie Wortel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:45:
Kijk, dit bedoel ik met risico, en dat straks voor 6 cent de kwh :) . De verzekering kosten zullen de komende jaren ook wel stijgen voor degenen die panelen op het dak hebben. Verzekeraars zijn geen gekke henkie.

Panelen in de fik.
Word toch eens tijd dat het merk/type bekend word!
Het is in dak rommel met snelklik systeem begreep ik, maar toch wel goed om te weten, als ik ernaast woonde belde ik gelijk die installateur om die zooi er af te gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Een keer een slechte verbinding in een junctionbox achter een paneel kan al een hoop ellende geven en kan elk merk overkomen. Optimizers zijn een extra risico. Maar in principe blijft het elektra en zou zelfs een smeulende connector brand kunnen veroorzaken als deze ongelukkigerwijs bij iets brandbaars in de buurt ligt.

In-dak-systemen zijn ook nog een moeilijk te blussen. Moker mee naar boven en de panelen eraf rammen is de meest effectieve methode maar de brandweer gaat daar (terecht) geen mensenlevens voor op het spel zetten en wacht tot er gaten ontstaan.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

NBK schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 00:07:
Een keer een slechte verbinding in een junctionbox achter een paneel kan al een hoop ellende geven en kan elk merk overkomen. Optimizers zijn een extra risico. Maar in principe blijft het elektra en zou zelfs een smeulende connector brand kunnen veroorzaken als deze ongelukkigerwijs bij iets brandbaars in de buurt ligt.

In-dak-systemen zijn ook nog een moeilijk te blussen. Moker mee naar boven en de panelen eraf rammen is de meest effectieve methode maar de brandweer gaat daar (terecht) geen mensenlevens voor op het spel zetten en wacht tot er gaten ontstaan.
Het is niet de eerste hé :) dit is al 3 of 4 dit jaar wat ik hier lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Tja, allemaal nieuwe installaties. Waarschijnlijk gaat het dus om fabricagefouten en montagefouten. Ergens een slechte verbinding die heet wordt en gaat smeulen.

Dat dit soort berichten in landelijke media komt, zegt feitelijk juist dat het niet vaak voor komt. Het is Nieuws!

Wasdrogers bijvoorbeeld vliegen zo vaak in de fik dat het niet eens nieuwswaardig is zolang er geen menselijke slachtoffers zijn en de brand zich door ingrijpen van de brandweer beperkt tot één woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Vanwege de terugleververgoeding gaan we niet 100% op zuid leggen. Maar 50% op zuid en 50% in een oost-west opstelling. Hopelijk kunnen we zo ook in de ochtend en avond langer van eigen opwek profiteren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Willie Wortel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:45:

Panelen in de fik.
Ergens logisch bij dit systeem, warmte kan nergens heen, zaaggruis of iets dergelijks achter de panelen gaat smeulen en dakbedekking vat vlam.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
klump4u schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:21:
[...]

Ergens logisch bij dit systeem, warmte kan nergens heen, zaaggruis of iets dergelijks achter de panelen gaat smeulen en dakbedekking vat vlam.
Wat dacht je van panelen op dakkapellen, als je zo een storing met doorgebrande connectoren hebt zoals bij mij gebeurde, heb je zeker brand. Nu was het bij mij nog op de dakpannen, dus kon het vuur niet uitbreiden.
Advies van mij, zorg dat je bekabeling altijd vast zit aan het paneel, in een dakkapel situatie.!

Maar ik bedoel maar, zou je zo een risico willen lopen als je de kale stroomprijs overhoudt, zoals straks de bedoeling is.? De meeste huishoudens zijn op de dag, wanneer de opbrengst het grootst is, niet thuis. Dan kan men wel zeggen, een tijdklok op de wasmachine maar dat heet marge. En met mijn boeren wijsheid, de verzekering zit niet te slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Willie Wortel schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:12:
[...]
<knipje>

Maar ik bedoel maar, zou je zo een risico willen lopen als je de kale stroomprijs overhoudt, zoals straks de bedoeling is.? De meeste huishoudens zijn op de dag, wanneer de opbrengst het grootst is, niet thuis. Dan kan men wel zeggen, een tijdklok op de wasmachine maar dat heet marge. En met mijn boeren wijsheid, de verzekering zit niet te slapen.
Het risico lopen? Je doet nu voorkomen alsof de kans op brand in je zonnepanelen exponentieel groter is dan de kans op het winnen van de staatsloterij... :+
Ik denk dat de kans dat je betrokken raakt bij een auto-ongeluk als voetganger zijnde groter is dan de kans dat je zonnepanelen in de hens gaan, ondanks de sensationele berichtgeving in de Televaag.

Verzekeringen zullen dit inderdaad aangrijpen om premies te verhogen. Tot nu toe heb ik dat nog niet gehad, maar je kan er natuurlijk op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De verzekeringen kijken gewoon naar het risico, hoeveel branden op hoeveel daken met panelen, dat bepaald de eventuele extra premie. Elektra brand kan overal gebeuren, met of zonder panelen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Pietervs schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:21:
[...]

Het risico lopen? Je doet nu voorkomen alsof de kans op brand in je zonnepanelen exponentieel groter is dan de kans op het winnen van de staatsloterij... :+
Laten we het niet hopen, want we winnen elk jaar wel weer iets bij de staatsloterij :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees op andere plekken over de bouwkwaliteit van nieuwbouw. Dat dat allemaal niet al te denderend is en alles snel gedaan moet worden. Dan kan ik heel goed begrijpen dat het een keer fout gaat, maar dat zijn montagefouten waar de aannemer voor verantwoordelijk is. Niks geen verzekeringswerk.
Probleem is wel om dat aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb brand alleen maar genoemd als 1 van de vele risico's die het hebben van panelen met zich meebrengt. Hiermee wil ik de stelling aangaan dat het risico niet NULL is en meegenomen moet worden in de toekomstige berekening teruglever vergoeding.
Daarnaast is er ook onderhoud aan panelen noodzakelijk wat ook een plaats verdient in de berekening evenals vervanging van slijtende onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Onderhoud aan de panelen? Wanneer komt dat om de hoek kijken dan? Ik heb er al 6 jaar niets aan gedaan.
Mijn zonnepanelen zijn nog altijd de beste investering die ik ooit gedaan heb. Levert meer op (per geïnvesteerde euro) dan mijn auto of het aflossen van mijn hypotheek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
.

[ Voor 99% gewijzigd door drielp op 03-08-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Willie Wortel schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:42:
Ik heb brand alleen maar genoemd als 1 van de vele risico's die het hebben van panelen met zich meebrengt. Hiermee wil ik de stelling aangaan dat het risico niet NULL is en meegenomen moet worden in de toekomstige berekening teruglever vergoeding.
Daarnaast is er ook onderhoud aan panelen noodzakelijk wat ook een plaats verdient in de berekening evenals vervanging van slijtende onderdelen.
Zit het probleem niet in de bekabeling? Een regelmatige controle hierop zou wel nuttig zijn.
Waarom de panelen onderhoud nodig hebben is mij niet duidelijk. Een regenbui op z'n tijd is voldoende om ze schoon te houden (alleen cosmetisch effect, geen extra opbrengst).
Maasluip schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:33:
Onderhoud aan de panelen? Wanneer komt dat om de hoek kijken dan? Ik heb er al 6 jaar niets aan gedaan.
Mijn zonnepanelen zijn nog altijd de beste investering die ik ooit gedaan heb. Levert meer op (per geïnvesteerde euro) dan mijn auto of het aflossen van mijn hypotheek.
Mijn PV gaat me op z'n vroegst ergens in 2020/2021 wat opleveren. Nu nog bezig met de tvt. Als de plannen van de overheid verkeerd uitpakken dan wordt de tvt nog een paar jaar opgeschoven.
Het gedeeltelijk aflossen van mijn hypotheek geeft me een goede nachtrust en de kans op eerder stoppen met werken. Dat is me ook wel wat waard.
Zonder auto kom ik niet op m'n werk en dat levert echt meer op dan PV.

Mijn beste investering was de aankoop van mijn huis. Op de tweede plaats komt de 1,5 ha bosgrond. Op de derde plaats de auto. PV staat hooguit op vier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

drielp schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:21:
[...]

Mijn PV gaat me op z'n vroegst ergens in 2020/2021 wat opleveren. Nu nog bezig met de tvt.
Nee, je hebt geïnvensteerd en vanaf die investering leveren panelen geld op. Bij mij zo'n 13,5% van de investering per jaar.
En dat vind ik een goeie deal. Aflossen van de hypotheek levert me 3,6% op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Maasluip schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:25:
[...]

Nee, je hebt geïnvensteerd en vanaf die investering leveren panelen geld op. Bij mij zo'n 13,5% van de investering per jaar.
En dat vind ik een goeie deal. Aflossen van de hypotheek levert me 3,6% op.
Met mijn boeren verstand reken ik me zelf pas rijk als ik mijn investering (+ rente vd bank, wat nu nagenoeg niets is) terug heb verdiend. Dan pas gaat de investering in PV echt geld opbrengen.

Dus eerst die €6000,- terug op mijn bankrekening 😀. (En daar koop ik dan weer een halve hectare bos voor.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Maasluip schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:29:
Ik lees op andere plekken over de bouwkwaliteit van nieuwbouw. Dat dat allemaal niet al te denderend is en alles snel gedaan moet worden. Dan kan ik heel goed begrijpen dat het een keer fout gaat, maar dat zijn montagefouten waar de aannemer voor verantwoordelijk is. Niks geen verzekeringswerk.
Probleem is wel om dat aan te tonen.
Ik vraag me af of je het aan moet tonen: jij belt je verzekeringsmaatschappij ("hallo, kom eens even een zakje geld brengen want mijn dak doet het niet meer"). Die sturen vervolgens een expert. Als de expert tot de conclusie komt dat er constructie- of montagefouten zijn gemaakt, zullen zij dat als het goed is voor je oppakken.

maar ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige, hopelijk kan iemand daar iets meer over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:20
drielp schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:37:
[...]

Met mijn boeren verstand reken ik me zelf pas rijk als ik mijn investering (+ rente vd bank, wat nu nagenoeg niets is) terug heb verdiend. Dan pas gaat de investering in PV echt geld opbrengen.

Dus eerst die €6000,- terug op mijn bankrekening 😀. (En daar koop ik dan weer een halve hectare bos voor.)
Ik snap die terugverdienobsessie niet helemaal, of waarom het geld moet opleveren. Ik ben blij dat het geld (en op lange termijn milieuschade) bespaart.

Ik zie het zo: ik had 5000 euro op de bank staan die me 0,1% rente oplevert (5 euro per jaar, nog niet de inflatie). Nu heb ik die 5000 euro op het dak liggen waar ze me zo'n 600 euro per jaar opleveren. Duurt nog even voordat ik weer 12% rente op spaargeld of een deposito krijg van een bank. Bovendien redelijk inflatievast.

Uiteraard kun je nooit iets aan belasting doen (behalve elke 2 jaar stemmen).

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wiley99 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Ik snap die terugverdienobsessie niet helemaal, of waarom het geld moet opleveren.

…...
Ik hoef er ook niet op toe te leggen....toch. En waarom zou je niet mogen "verdienen" aan zonnestroom, is dat "verdienen" alleen voorbehouden aan aandeelhouders van multinationals of de oranjes via de Kanaaleilanden route?

Daarnaast waar heb je het over, ik lever 800 kwh terug per jaar a 17 cent, waar ik uberhaubt de kale prijs voor krijg, hoe bedoel je "geld opleveren". = 88 euro verwacht voordeel. (Dat wordt zo meteen wel gestolen met de verhoogd BTW tarief van 6 naar 9% )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wiley99 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Ik snap die terugverdienobsessie niet helemaal, of waarom het geld moet opleveren. Ik ben blij dat het geld (en op lange termijn milieuschade) bespaart.

Ik zie het zo: ik had 5000 euro op de bank staan die me 0,1% rente oplevert (5 euro per jaar, nog niet de inflatie). Nu heb ik die 5000 euro op het dak liggen waar ze me zo'n 600 euro per jaar opleveren. Duurt nog even voordat ik weer 12% rente op spaargeld of een deposito krijg van een bank. Bovendien redelijk inflatievast.

Uiteraard kun je nooit iets aan belasting doen (behalve elke 2 jaar stemmen).
Het is waarschijnlijk al meerdere keren langsgekomen:
Bij elke investering zit natuurlijk altijd een risico op min of meer verlies / minder winst
(hier: beschadiging van de pv-installatie - en ook aanpassing van de fiscale randvoorwaarden).

Risico's kan je proberen af te dekken - kost meestal geld c.q. rendement.
Geld op de bank is in eerste instantie zonder risico, behalve als de bank bij meer dan 100k€ failliet gaat, maar natuurlijk ook zonder (veel) winst.
Geld op het dak kan bij wijze van spreken ook in rook opgaan (klein risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NBK schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 00:07:

Deze panelen hebben geen junction box en geen onderlinge kabels.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

drielp schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:21:

Mijn beste investering was de aankoop van mijn huis. Op de tweede plaats komt de 1,5 ha bosgrond. Op de derde plaats de auto. PV staat hooguit op vier.
Uit interesse. De aankoop van een huis snap ik maar waarom is bosgrond zo’n goede investering? De opbrengst hiervan komt toch door de houtverkoop.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Mighty schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 20:39:
[...]

Uit interesse. De aankoop van een huis snap ik maar waarom is bosgrond zo’n goede investering? De opbrengst hiervan komt toch door de houtverkoop.
Ik heb dit stuk bos samen met een buurman gekocht. De bomen die we jaarlijk dunnen zijn voor eigen gebruikt.
We hebben allebei een houtkachel en de houtprijs gaat elk jaar omhoog. We zijn nu netto 10 euro per m2 hout kwijt wat eerst 40-70 euro per m2 was.

Verder is het erg leuk om je eigen stuk bos te hebben. Denne eikels voor de kerst, een stuk hout als sier, wildkamperen (maar dan legaal).
Ook is het een perfecte spot voor natuurfotografie, het bos zit vol leven waaronder de havik, buizerd, sperwer, vos, das, marter, ree, specht (bonte, groene, zwarte) en heel veel kleine vogeltje. Voor een fotografiehut betaal je zomaar 70 euro per dag.

En het wordt elk jaar zo'n 3 tot 4% meer waard. Het levert altijd meer op dan de bank.

En zeg nou zelf, wie heeft er nou zijn eigen bos?

En het aantal bomen terug planten die je vooraf gedund hebt is ook een soort salderen (weer on-topic)

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 04-08-2018 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
drielp schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:19:
[...]
wildkamperen (maar dan legaal).
In Nederland mag je ook op paalkampeervelden van staatsbosbeheer wild kamperen. Waar ligt jouw bos? Dan zet ik er mijn tent ook eens op ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
CurlyMo schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:24:
[...]

In Nederland mag je ook op paalkampeervelden van staatsbosbeheer wild kamperen. Waar ligt jouw bos? Dan zet ik er mijn tent ook eens op ;)
Haha, ergens in Brabant 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
drielp schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:19:
[...]

Ik heb dit stuk bos samen met een buurman gekocht. De bomen die we jaarlijk dunnen zijn voor eigen gebruikt.
We hebben allebei een houtkachel en de houtprijs gaat elk jaar omhoog. We zijn nu netto 10 euro per m2 hout kwijt wat eerst 40-70 euro per m2 was.

Verder is het erg leuk om je eigen stuk bos te hebben. Denne eikels voor de kerst, een stuk hout als sier, wildkamperen (maar dan legaal).
Ook is het een perfecte spot voor natuurfotografie, het bos zit vol leven waaronder de havik, buizerd, sperwer, vos, das, marter, ree, specht (bonte, groene, zwarte) en heel veel kleine vogeltje. Voor een fotografiehut betaal je zomaar 70 euro per dag.

En het wordt elk jaar zo'n 3 tot 4% meer waard. Het levert altijd meer op dan de bank.

En zeg nou zelf, wie heeft er nou zijn eigen bos?

En het aantal bomen terug planten die je vooraf gedund hebt is ook een soort salderen (weer on-topic)
Ik.
Ik heb een stuk gelaten aan de natuur en dan krijg je vanzelf een loofbos..
Maar ik heb er wel voor gewaakt dat het niet deze bestemming heeft gekregen.
Dus via bezwaar ongedaan gemaakt.
Dit om de vergunningskwesties.
Hoe zijn die voor jou perceel?
Verbaas me wel die stijging per jaar.
Schommelde altijd tussen de 50 cent en 2 euro per m2 al naar gelang van locatie, grootte, soorten en onderhoud.
Pagina: 1 ... 11 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.