Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
izdp schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 02:08:
[...]

Ik.
Ik heb een stuk gelaten aan de natuur en dan krijg je vanzelf een loofbos..
Maar ik heb er wel voor gewaakt dat het niet deze bestemming heeft gekregen.
Dus via bezwaar ongedaan gemaakt.
Dit om de vergunningskwesties.
Hoe zijn die voor jou perceel?
Verbaas me wel die stijging per jaar.
Schommelde altijd tussen de 50 cent en 2 euro per m2 al naar gelang van locatie, grootte, soorten en onderhoud.
Mijn bos ligt in een beschermd natuurgebied en dat heeft voor- en nadelen. Commerciële activiteiten zijn niet toegestaan (dus niet alles kappen en er een zonnepark plaatsen), maar als eigenaar heb je wel rechten, zoals kamperen en dunnen.

De prijs van bosgrond gaat de laatste paar jaar omhoog, enerzijds wordt het aanbod steeds minder. Staatsbosbeheer en natuurmonumenten kopen nog regelmatig percelen op en verkopen zelden iets. Anderzijds willen steeds meer mensen een stukje bos voor kaphout hebben. Vooral goed bereikbare percelen zijn zo verkocht.

Prijzen > 2 euro per m2 zijn niet ongewoon meer.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
Nu wil ik ook een bos :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Ik wil eerst een hout kachel haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:36
Houtvergasser met subsidie bijna gratis.
Is ook veel effectiever en schoner dan een kachel.
Maar gezellig dat dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
drielp schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:27:
[...]

Mijn bos ligt in een beschermd natuurgebied en dat heeft voor- en nadelen. Commerciële activiteiten zijn niet toegestaan (dus niet alles kappen en er een zonnepark plaatsen), maar als eigenaar heb je wel rechten, zoals kamperen en dunnen.

De prijs van bosgrond gaat de laatste paar jaar omhoog, enerzijds wordt het aanbod steeds minder. Staatsbosbeheer en natuurmonumenten kopen nog regelmatig percelen op en verkopen zelden iets. Anderzijds willen steeds meer mensen een stukje bos voor kaphout hebben. Vooral goed bereikbare percelen zijn zo verkocht.

Prijzen > 2 euro per m2 zijn niet ongewoon meer.
Ja dat is waar ook: ik met mijn prijzen relateerde dat aan de prijzen van de 'groothandel'.
Hier -randstad- is zoiets absoluut niet te koop.
Als ik hier zoiets had zoals jij nu dan kon ik elke keer een melding gaan doen en nog waarschijnlijker elke keer een vergunning gaan aanvragen voor welk werk dan ook.
Dat vond ik een erg slechte beloning van mijn stukje landschapsbeheer.
Gelukkig waren ze daar gevoelig voor, want anders had ik alles omgezaagd en in oude staat gebracht.
Dan was ik van die wijziging ook af ;-)

Oh en on topic: voor mij is het een soort reserve die ik liever niet verstook, maar compleet aan de natuur laat.
Maar ik ben ook geen gekke henkie. Als de plannen mij echt erg veel gaan kosten dan ouderwets zogenaamd groen stoken.
Kan ik dan eens mijn buren plezieren ipv hun mij.

[ Voor 10% gewijzigd door izdp op 04-08-2018 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@drielp jij stookt dus uit je eigen bos?
Hoeveel ha heb je nodig om jaarlijks ongeveer 10 kuub hout af te halen?
Zonder dat het bos steeds kaler word uiteraard....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

izdp schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 23:48:
[...]

Ja dat is waar ook: ik met mijn prijzen relateerde dat aan de prijzen van de 'groothandel'.
Hier -randstad- is zoiets absoluut niet te koop.
Als ik hier zoiets had zoals jij nu dan kon ik elke keer een melding gaan doen en nog waarschijnlijker elke keer een vergunning gaan aanvragen voor welk werk dan ook.
Dat vond ik een erg slechte beloning van mijn stukje landschapsbeheer.
Gelukkig waren ze daar gevoelig voor, want anders had ik alles omgezaagd en in oude staat gebracht.
Dan was ik van die wijziging ook af ;-)

Oh en on topic: voor mij is het een soort reserve die ik liever niet verstook, maar compleet aan de natuur laat.
Maar ik ben ook geen gekke henkie. Als de plannen mij echt erg veel gaan kosten dan ouderwets zogenaamd groen stoken.
Kan ik dan eens mijn buren plezieren ipv hun mij.
Voor kappen moet je bijna altijd een vergunning vragen en terugplaatsen. Behalve als het om onderhoud gaat (ruimte maken zodat de bomen ongestoord kunnen groeien) of bomen die er niet horen.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:11:
Gemiddeld zou je op 2 ha uitkomen, maar er is een hoop nuance verschil.
Gemiddelde aangroei is ca 7m3/ha/j, maar lokaal kan dat heel verschillend zijn, als ook ideeën over hoeveel daarvan uit het bos gehaald mag worden.
Net als wat een eventuele vorige eigenaar eraan gedaan heeft, bijv een deel van de humuslaag eruit geschraap voor azeala potgrond zoals op sommige zandgronden in verleden is gebeurd, dan beperkt alleen het dikkere stamhout.
Bijv Staatsbosbeheer laat al decenia gemiddeld, met nadruk op gemiddeld, de geschatte staande houtvoorraad oplopen met ~1,5m3/ha/j.
Maar dan komt er een storm en gaan er diverse plat en heb je gelijk voor tijdje genoeg aan het liggende. Maar ook de nodige invloeden, als gemeente die bepaalde bomen niet meer plaatst vanwege onderhoud kosten bijv processierups en dan aandringt op (zomer)eiken in eventueel de rand waar voorheen er geen waren, om uitval op te vangen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:46:
[...]

Gemiddeld zou je op 2 ha uitkomen, maar er is een hoop nuance verschil.
Gemiddelde aangroei is ca 7m3/ha/j, maar lokaal kan dat heel verschillend zijn, als ook ideeën over hoeveel daarvan uit het bos gehaald mag worden.
Net als wat een eventuele vorige eigenaar eraan gedaan heeft, bijv een deel van de humuslaag eruit geschraap voor azeala potgrond zoals op sommige zandgronden in verleden is gebeurd, dan beperkt alleen het dikkere stamhout.
Bijv Staatsbosbeheer laat al decenia gemiddeld, met nadruk op gemiddeld, de geschatte staande houtvoorraad oplopen met ~1,5m3/ha/j.
Maar dan komt er een storm en gaan er diverse plat en heb je gelijk voor tijdje genoeg aan het liggende. Maar ook de nodige invloeden, als gemeente die bepaalde bomen niet meer plaatst vanwege onderhoud kosten bijv processierups en dan aandringt op (zomer)eiken in eventueel de rand waar voorheen er geen waren, om uitval op te vangen
Hmm dus perceel alleen voor hout te kappen is eigenlijk niks. Dan maar zoeken naar huisje in het bos met veel grond erbij. Dat is gunstiger denk ik, behalve voor de portemonee.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:05:
[...]
Hmm dus perceel alleen voor hout te kappen is eigenlijk niks. Dan maar zoeken naar huisje in het bos met veel grond erbij. Dat is gunstiger denk ik, behalve voor de portemonee.....
Zoek dan wel een bos uit, waarbij geen grote parkeerplaats bij is.

Langs paden/brandgangen, heb je anders iets meer werk, want waar licht is groeit het dicht tot een groene wand, dat is veelal niet de voorkeur en zal je langszaam naar schaduwboomsoorten willen die weinig ondergroei hebben en een stukje bos inkijk geven.
Een ander puntje zijn stilstaande waterpoelen wat wel een hype lijkt zoals bijv een padenpoel etc, geeft nog al wat steekmuggen en zoals dit jaar met temperatuur komen we wel aan 6-7 generaties.
En het lijkt wel dat de kikkers en padden voorkeur in mijn moestuinje zitten en wijkvergadering houden onder mijn tomaten planten en niet links of rechts tussen de paprika's of aardbeien 8)
Kunnen wel aardig keeltje opzetten, maar alsnog zijn het de krekels die voor meeste achtergrond geluid zorgen

Maar het heeft ook zijn voordelen, veel schaduw, zo heb ik voor mijn nwe bestaande woning nog geen koeling deze zomer nodig had, de binnentemperatuur is nog niet boven 23 graden geweest, direct eigen verbruik van PV verhogen wordt een hele klus

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
reneeke1970 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:11:
Ons bosperceel heeft de afgelopen 40 jaar geen onderhoud gehad, dus afgelopen 2 jaar flink wat dood spul weggehaald dat gevaar op zou kunnen leveren.
Voor 10 m2 hout heb je inderdaan zo'n 2 ha nodig. We hebben nu 1,5 ha, dus er kan nog wel wat bij.

@Bl4ckviper, Voor het kappen van een geheel perceel heb je een vergunning nodig, voor dunning tot 40% van het bladerdek niet. En dat kan dan hoge of lage dunning zijn.

@Domba We zagen nu eerst de scheve grote grove dennen weg en zetten daar zomereik, berk, beuk, esdoorn en wilg voor terug. Dat wegzagen gaat nog wel de komende 10 jaar duren.
Komend twee tot drie jaar stoken we de schadegevallen van de afgelopwn januari storm op. Als we onder de maximale toegestane 40% zijn er geen voorwaarden gesteld wat en hoeveel we mogen dunnen.

(Wordt tijd voor eigen topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

drielp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 00:13:
[...]

Ons bosperceel heeft de afgelopen 40 jaar geen onderhoud gehad, dus afgelopen 2 jaar flink wat dood spul weggehaald dat gevaar op zou kunnen leveren.
Voor 10 m2 hout heb je inderdaan zo'n 2 ha nodig. We hebben nu 1,5 ha, dus er kan nog wel wat bij.

@Bl4ckviper, Voor het kappen van een geheel perceel heb je een vergunning nodig, voor dunning tot 40% van het bladerdek niet. En dat kan dan hoge of lage dunning zijn.

@Domba We zagen nu eerst de scheve grote grove dennen weg en zetten daar zomereik, berk, beuk, esdoorn en wilg voor terug. Dat wegzagen gaat nog wel de komende 10 jaar duren.
Komend twee tot drie jaar stoken we de schadegevallen van de afgelopwn januari storm op. Als we onder de maximale toegestane 40% zijn er geen voorwaarden gesteld wat en hoeveel we mogen dunnen.

(Wordt tijd voor eigen topic)
Hier in de buurt moeten we echt een kapvergunning vragen voor het kappen. Niet voor onderhoud dus. Daarnaast moeten ook dezelfde bomen terug dus iets minder interessant. Blijf je zitten met grove den. Is al niet het beste hout voor in je kachel.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Bl4ckviper schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:08:
[...]

Hier in de buurt moeten we echt een kapvergunning vragen voor het kappen. Niet voor onderhoud dus. Daarnaast moeten ook dezelfde bomen terug dus iets minder interessant. Blijf je zitten met grove den. Is al niet het beste hout voor in je kachel.
Er is een verschil tussen kappen en dunnen in een natuurgebied. Bij het eerste gaat het om een groot oppervlak, bijvoorbeeld 1 ha. Het tweede is het weghalen van individuele bomen om blijven bomen meer ruimte te geven.
De regels in een bosgebied zijn op dat vlak gelukkig wat anders dan in bebouwd gebied.

Grove den is prima brandhout. Je moet het vuur wel goed hoog houden, maar dat is eigenlijk bij alle houtsoorten zo. Afgelopem jaar zo'n 4 m3 Grove den verstookt, geen merkbaar extra roet in de schoorsteen.

[ Voor 13% gewijzigd door drielp op 06-08-2018 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 17:37
Gaat dit topic over salderen? Of over houtkap en bosgrond.

[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 06-08-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
internet4me schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:06:
Gaat dit topic over salderen? Of over houtkap en bosgrond.
Beide, heeft met elkaar te maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Boom kappen en nieuw (eigen kweek) voor terug zetten kan ook als salderen worden aangemerkt. In de topic titels staat niet dat het specifiek over zonnepanelen moet.
Als je in de winter een blok in de kachel gooi, dan neem je terug wat je een 10-tal jaren daarvoor hebt gepland.
Bomen zou je overigens kunnen beschouwen als opgeslagen zonne-energie, maar dan in soort levende accu, zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
drielp schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:37:
Bomen zou je overigens kunnen beschouwen als opgeslagen zonne-energie, maar dan in soort levende accu, zeg maar.
Zo lust ik er ook nog wel 10.

Begin vorige eeuw reden de stoom locomotieven in Egypte op mummies, per duizend werden ze verstookt. (echt waar).
De mens is ook een product van de zon, ……. zonder zon geen leven,...…. een nieuw gat in de markt,.... crematoriums als powerplant,.... mens levende accu.. of ..... nee toch maar niet?

Uiteraard gaat dit topic over zonnepanelen en saldering en niet over bomen verstoken en onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:09:
[...]

Zo lust ik er ook nog wel 10.

Begin vorige eeuw reden de stoom locomotieven in Egypte op mummies, per duizend werden ze verstookt. (echt waar).
De mens is ook een product van de zon, ……. zonder zon geen leven,...…. een nieuw gat in de markt,.... crematoriums als powerplant,.... mens levende accu.. of ..... nee toch maar niet?

Uiteraard gaat dit topic over zonnepanelen en saldering en niet over bomen verstoken en onderhoud.
Ik zie er wel verband in, als salderen weg valt, en stroom word niet goedkoper, dan gaat de wp veel dure stroom trekken. In dat geval zal heel nl massaal terug naar de houtkachel gaan, net als 50 jaar geleden, alleen zijn die kachels inmiddels wel high tech geworden.
Dus met bijbehorend bos ben je spekkoper.
Het is niet voor niks dat de verkoop van zowel percelen als kachels enorm stijgt de laatste paar jaar.
Hout zagerij gaat zelfs eigen zaagsel persen tot briketten om centje mee te verdienen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Bl4ckviper schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Voor kappen moet je bijna altijd een vergunning vragen en terugplaatsen. Behalve als het om onderhoud gaat (ruimte maken zodat de bomen ongestoord kunnen groeien) of bomen die er niet horen.
Ligt toch echt wel aan de bestemming.
Als het in het bestemmingsplan opgenomen is als landbouwgrond dan is het productie.
Kan je dus kappen wat je wilt,vervangen wat je wilt, etc etc. zonder melding, aanvraag of wat dan ook.
Zolang iets maar niet beschermd is, bv van de rode lijst.
Wie voor het hout gaat, kan denk ik het beste voor snelgroeiende soorten gaan.
Uiteraard is dat afhankelijk van de grond en watersituatie.
De wilg is in het westen denk ik het meest geschikt.
Hier en daar zie je bij ons in het landschap nog wel geriefbosjes staan.
Puur om te gebruiken voor de stook en voor alles en nog wat in vroegere tijden.
En natuurlijk liepen daar de kippen.

Met mijn vrijwel nietsdoen bouw ik wel een aardig voorraadje op voor als Wiebes en c.s. het te gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik vind dat de "Dünnbrettbohrer" een eigen topic moeten openen.
Verwarmen en dan nog met (eigen) hout (voor de deur) heeft
absoluut niets meer met het afschaffen van de salderingsregeling te maken.
Just my 2 (euro)cts.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
Oh, de netbeheerders gaan geld tekort komen na 2030.
Om aan de vraag te kunnen voldoen.
Dus vragen ze in feite nu al om hogere tarieven voor de consumenten.
Tja, ik zou ze eerst dan voorstellen om hun riante dividenduitkeringen aan diverse provincies en gemeenten stop te zetten.
Met meer decentrale opwek zouden ze volgens mij veel beter af zijn dan met de gepropageerde centrale opwek.
Zo zie ik het afschaffen van de salderingsregeling uiteindelijk als een negatieve kostenpost voor de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
dunklefaser schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:35:
Ik vind dat de "Dünnbrettbohrer" een eigen topic moeten openen.
Verwarmen en dan nog met (eigen) hout (voor de deur) heeft
absoluut niets meer met het afschaffen van de salderingsregeling te maken.
Just my 2 (euro)cts.
Oh zeker wel.
Mijn buren die hun oren wel lieten hangen naar pv, en dan praat je over honderden panelen,
hebben niets gedaan door het zwalkende roeptoeteren van de regering qua saldering.
En ondertussen -wordt wel duur dat gas- allemaal van die verdomde houtkachels, die nu mij te vaak met hun stank storen.

Edit:: praat ik over 5 buren over een afstand van ong. 200 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door izdp op 06-08-2018 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:14:
[...]

Ik zie er wel verband in, als salderen weg valt, en stroom word niet goedkoper, dan gaat de wp veel dure stroom trekken. In dat geval zal heel nl massaal terug naar de houtkachel gaan, net als 50 jaar geleden, alleen zijn die kachels inmiddels wel high tech geworden.
Dus met bijbehorend bos ben je spekkoper.
Het is niet voor niks dat de verkoop van zowel percelen als kachels enorm stijgt de laatste paar jaar.
Hout zagerij gaat zelfs eigen zaagsel persen tot briketten om centje mee te verdienen.
Ja Renee, ik begrijp het bruggetje wel. Alleen wordt voorbij gegaan aan de vervuiling die het stoken van hout met zich meebrengt. Dus om een boom als accu te zien zeg maar is een brug te ver. :) Je kan ze beter laten verrotten als voedingsbodem voor nieuwe bomen.

Als de regering de plannen afschaffing saldering doorzet weet ik zeker dat PV een matige toekomst tegemoet ziet. Buren aan de overkant van mij, 2 stuks zien af van het plaatsen van PV in ieder geval wachten ze af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van panelen en vraag me af wat ik nu aan rendement op mijn investering kan verwachten. Als ik het goed begrijp komt er een terugleversubsidie die erop gericht is de terugverdientijd op pakweg 7 jaar te houden, ook als panelen goedkoper worden.

Dat is leuk, maar betekent dat niet dat wat mijn investering echt oplevert omlaag gaat naar gelang (andermans) panelen goedkoper worden? Dat klinkt helemaal niet als een goede deal, eigenlijk...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hier kan niemand antwoord op geven, hoe die terugleversubsidie er uit gaat zien is niet bekend.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Bananenplant schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:52:
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van panelen en vraag me af wat ik nu aan rendement op mijn investering kan verwachten. Als ik het goed begrijp komt er een terugleversubsidie die erop gericht is de terugverdientijd op pakweg 7 jaar te houden, ook als panelen goedkoper worden.

Dat is leuk, maar betekent dat niet dat wat mijn investering echt oplevert omlaag gaat naar gelang (andermans) panelen goedkoper worden? Dat klinkt helemaal niet als een goede deal, eigenlijk...
De terugleversubsidie wordt gebaseerd op een terugverdientijd van je investering van 7 jaar (ideale ligging), zoals je zelf al hebt ontdekt. Na die 7 jaar leveren je panelen technisch waarschijnlijk nog 15 á 20 jaar de marktprijs op, dit moment 4 cent, of nog meer als je dit zelf gebruikt. De marktprijs stijgt zeer waarschijnlijk in die periode. Ik ben benieuwd waarom dit in jouw ogen geen goede deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

De terugleversubsidie wordt gebaseerd op een terugverdientijd van je investering van 7 jaar (ideale ligging), zoals je zelf al hebt ontdekt. Na die 7 jaar leveren je panelen technisch waarschijnlijk nog 15 á 20 jaar de marktprijs op, dit moment 4 cent, of nog meer als je dit zelf gebruikt. De marktprijs stijgt zeer waarschijnlijk in die periode. Ik ben benieuwd waarom dit in jouw ogen geen goede deal is.
Ideale ligging. En nog ben je benieuwd waarom dit geen goede deal is? Wat als je geen ideale ligging hebt? Ik wil nog wat panelen (stuk of 14) op de garage hebben (ZO/NW, met aan de ZO kant een boom). Absoluut geen ideale ligging. Maar hoe gaan ze dan die 7 jaar TVT rekenen? Alsof ze alle 14 perfect op Z zouden liggen, zonder schaduw?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

Ideale ligging. En nog ben je benieuwd waarom dit geen goede deal is? Wat als je geen ideale ligging hebt? Ik wil nog wat panelen (stuk of 14) op de garage hebben (ZO/NW, met aan de ZO kant een boom). Absoluut geen ideale ligging. Maar hoe gaan ze dan die 7 jaar TVT rekenen? Alsof ze alle 14 perfect op Z zouden liggen, zonder schaduw?
Ja inderdaad. Dan wordt het dus eerder 10 jaar waarschijnlijk. de 7 jaar geldt voor 'een referentiesituatie' bij gebruik van 'kosteneffectieve' panelen. De precieze parameters zijn nog onbekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:39
Nou, ze zullen ook uitgaan van een markconforme installatieprijs. daar kan een tweaker nog wel wat gunstigers uitslepen dus.
Ik schat in dat die 7 jaar best goed haalbaar zal zijn en dat je met echt goedkope systemen ( €1 / Wp) nog lager uitkomt.
Maar het blijft op dit moment koffiedik kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
Wat mij betreft is je gebruik zo veel mogelijk gaan afruilen tegen warmte (of koelte) de grote permanente winst die je kunt gaan pakken, ongeacht wat er gebeurt met de salderingsregeling. Je kunt wel op je klompen aanvoelen dat de gasprijzen de komende jaren door het dak gaan. Ik neem voor mezelf aan dat we binnen 10 jaar op > 1 € per m3 zitten (+70%), en het zou me ook nog niks verbazen als dat binnen 5 jaar zo is, primair gestuurd door overheidsbeleid. Voor mijn (weliswaar zeer forse) verbruik betekent dat dat ik per jaar dik 1000 euro meer kwijt zou zijn.

Op het moment dat ik dan, bijvoorbeeld met een L/L of L/W waterpomp, het gasverbruik drastisch kan reduceren of zelfs naar nul kan brengen, wordt dat dan al heel gauw een investering die uit kan. Als ik die systemen ook nog geheel of gedeeltelijk kan laten draaien op de eigen zonnepanelen, is het natuurlijk helemaal lekker. Ik ruil dan eenmalige investeringen af tegen een anders steeds maar verder stijgende maandlast. Met de huidige rentestanden staat dat geld op de bank toch alleen maar minder waard te worden.

Voor mezelf heb ik dus, ondanks de onzekerheid rondom de wettelijke regelingen, gewoon geïnvesteerd in een set hoogwaardige panelen. Daarnaast ben ik bezig met een advies- en offertetraject voor een L/L-warmtepomp om de switch van gas naar (eigen) elektriciteit geheel of gedeeltelijk te kunnen gaan maken.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

blissard schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:15:
Nou, ze zullen ook uitgaan van een markconforme installatieprijs. daar kan een tweaker nog wel wat gunstigers uitslepen dus.
Ik schat in dat die 7 jaar best goed haalbaar zal zijn en dat je met echt goedkope systemen ( €1 / Wp) nog lager uitkomt.
Maar het blijft op dit moment koffiedik kijken.
Precies, zo zie ik het ook.. Daar heb ik zelf ook op geanticipeerd door zelf te leggen voor 70 ct per Wp. Als je het altijd beter/slimmer doet dan de massa of dan de buurmannen in je straat ;-), heb je t.o.v. de rest er in ieder geval het maximale uitgehaald. Aangezien de nieuwe regeling er op gericht zal zijn om de massa iets aan te smeren dat nog net acceptabel is, profiteer je als Tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

@dabutcha76, da's leuk en aardig maar ik denk nog steeds dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden.

Dat jouw huis geschikt is wil nog niet zeggen dat dat voor ieder huis zo is. En dat jij de financieele middelen hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.

Het kan, mijns inziens, niet zo zijn dat we de lagere middenklasse gaan opschepen met WEER een lening omdat we overheidswege zo nodig allemaal van het gas afmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:42
Ik denk eigenlijk dat stroom goedkoper wordt en gas duurder. Wat me alleen niet helemaal helder is is hoe "eigen verbruik" gemeten wordt als je een slimme meter hebt. Iemand een idee waar je dat kan nalezen? Want als je voor je eigen verbuik belasting moet aftikken terwijl je alleen de marktprijs krijgt voor eigen opwek betaal je dus eigenlijk belasting over eigen opwek en wordt het met zo'n warmtepomp ook niks...

[ Voor 33% gewijzigd door Bananenplant op 13-08-2018 14:27 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bananenplant schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:26:
Ik denk eigenlijk dat stroom goedkoper wordt en gas duurder. Wat me alleen niet helemaal helder is is hoe "eigen verbruik" gemeten wordt als je een slimme meter hebt. Iemand een idee waar je dat kan nalezen?
Kun je nalezen in dit topic en het PV topic, het wordt bijna wekelijks besproken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

blissard schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:15:
Leuk vooroordeel. Omdat mensen op Tweakers zijn, kunnen ze ook allemaal wel zelf iets aansluiten? Ik zit al jaren op Tweakers en blijf ver van electrische systemen en helemaal van daken.
Bananenplant schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:26:
Ik denk eigenlijk dat stroom goedkoper wordt en gas duurder. Wat me alleen niet helemaal helder is is hoe "eigen verbruik" gemeten wordt als je een slimme meter hebt. Iemand een idee waar je dat kan nalezen? Want als je voor je eigen verbuik belasting moet aftikken terwijl je alleen de marktprijs krijgt voor eigen opwek betaal je dus eigenlijk belasting over eigen opwek en wordt het met zo'n warmtepomp ook niks...
Mijns insziens heb je twee soorten "eigen verbruik'.

(even mijn post er weer bij zoeken...)
Wailing_Banshee in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Het grootste probleem is natuurlijk: hoe gaat er gesaldeerd gaan worden? Want salderen zal blijven, alleen is de unit kleiner. Nu saldeer je per jaar (ik verbruik x kWh, ik lever y kWh terug, dus ik betaal x - y kWh per jaar). Maar gaat dat naar per uur? per kwartier? per minuut?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 21:53
Het grootste probleem is natuurlijk: hoe gaat er gesaldeerd gaan worden? Want salderen zal blijven, alleen is de unit kleiner. Nu saldeer je per jaar (ik verbruik x kWh, ik lever y kWh terug, dus ik betaal x - y kWh per jaar). Maar gaat dat naar per uur? per kwartier? per minuut?
Waar haal je het idee vandaan dat salderen blijft? Ongeveer het enige wat hard is gezegd is dat salderen wordt afgeschaft en vervangen door een subsidie regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Gecko123 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:12:
[...]
De terugleversubsidie wordt gebaseerd op een terugverdientijd van je investering van 7 jaar (ideale ligging), .
Waar staat dat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ervaringen uit het verleden. De overheid zal niet de minst gunstige situatie gebruiken in haar eigen modellen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
FreakNL schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:25:
@dabutcha76, da's leuk en aardig maar ik denk nog steeds dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden.

Dat jouw huis geschikt is wil nog niet zeggen dat dat voor ieder huis zo is. En dat jij de financieele middelen hebt wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.

Het kan, mijns inziens, niet zo zijn dat we de lagere middenklasse gaan opschepen met WEER een lening omdat we overheidswege zo nodig allemaal van het gas afmoeten.
Er valt wel wat af te dingen op de geschiktheid van mijn huis hoor. Echte jaren '60 doorwaaibouw met een dak op het westen ;-) En qua financiële middelen: met jonge kinderen klotst het geld hier echt ook niet tegen de plinten.

Er zijn tegenwoordig echter dusdanig goedkope duurzaamheidsleningen beschikbaar dat de rente die je daar over betaalt eigenlijk nauwelijks effect heeft op je terugverdientijden, en er wordt in mijn omgeving ook veel gedaan met lenen via een "familiebank"-constructie.

Ik ben overigens wel zeer met je eens dat (nog) meer schulden in de basis niet wenselijk is, maar als de terugverdientijden kort genoeg zijn, ben je, nadat je je investering hebt afgelost (met je kostenbesparingen), daarna wel spekkoper. Na die periode kun je immers ook werk gaan maken van het reduceren van de rest van je (hypotheek)schuldenlast, want de besparingen blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door dabutcha76 op 13-08-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:35:
[...]

Leuk vooroordeel. Omdat mensen op Tweakers zijn, kunnen ze ook allemaal wel zelf iets aansluiten? Ik zit al jaren op Tweakers en blijf ver van electrische systemen en helemaal van daken.

[...]

Mijns insziens heb je twee soorten "eigen verbruik'.

(even mijn post er weer bij zoeken...)
Wailing_Banshee in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Gewoon realtime lijkt me, oftewel jouw eerste 'definitie' van eigen verbruik. (absoluut verbruik)

Jouw 2e definitie is het percentage opwek, dat je zelf verbruikt. Relatief verbruik dus, maar dit is alleen maar een andere manier om het uit te drukken, maar ik begrijp dat het tot verwarring kan leiden als men spreekt over 'eigen verbruik'.
hanev001 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Waar haal je het idee vandaan dat salderen blijft? Ongeveer het enige wat hard is gezegd is dat salderen wordt afgeschaft en vervangen door een subsidie regeling.
Staat letterlijk in Wiebes zijn brief aan de kamer. Maar het gaat dus om opwek die je direct verbruikt.
Dat is volgens mij een (redelijke) aanname. Er komt een referentiesituatie, en die zal echt geen PV in de schaduw bevatten. Wiebes will een goede opbrengst voor zijn subsidie, dan ga je mensen die er voor kiezen hun panelen op een niet-ideaal dak te plaatsen, niet éxtra belonen tov mensen die met hun optimale opstelling zelf hun tvt omlaag weten te brengen. Deze laatste groep kan een lagere prijs 'vragen' voor hun kWh's om dezelfde tvt te bewerkstelligen.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 13-08-2018 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

Berekening is gebaseerd op marktprijzen. Anders wordt de regeling natuurlijk wel erg duur lijkt me. Hoewel ik het liefst op alle daken in Nederland zonnepanelen zie.

Het is inderdaad koffiedik kijken wat de regeling gaat inhouden. Maar met de huidige informatie, stel dat het financieel nét niet uitkomt of dat zelfs om het even is. Telt dat stukje milieuwinst dan niet? Wat is jou dat waard? Ik denk dat dit een erg goedkope manier is om jezelf van een duurzame energie te voorzien. Nieuwe hobby?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja voor de een is het hobby, de ander ziet graag een redelijk rendement voor zijn investering. En weer een ander doet het voor het milieu, en dan nog combinaties van bovenstaande.

PV kan altijd 'uit' volgens mij. de vraag is alleen of je 1%, 2% of 10% rendement wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dabutcha76 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:54:
[...]
Er zijn tegenwoordig echter dusdanig goedkope duurzaamheidsleningen beschikbaar dat de rente die je daar over betaalt eigenlijk nauwelijks effect heeft op je terugverdientijden
Die heb ik nog niet gevonden. De meeste "duurzaamheidsleningen met gunstige rentetarieven" gaan uit van een looptijd van 15 tot 20 jaar. De echt gunstige leningen zijn afhankelijk van je gemeente (en mijn gemeente heeft die niet).
de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:55:
[...]
Gewoon realtime lijkt me, oftewel jouw eerste 'definitie' van eigen verbruik. (absoluut verbruik)

Jouw 2e definitie is het percentage opwek, dat je zelf verbruikt. Relatief verbruik dus, maar dit is alleen maar een andere manier om het uit te drukken, maar ik begrijp dat het tot verwarring kan leiden als men spreekt over 'eigen verbruik'.
Het probleem van die eerste is natuurlijk dat het eigen verbruik in de zomer minimaal is, en in de winter maximaal.
Gecko123 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:03:
[...]
Het is inderdaad koffiedik kijken wat de regeling gaat inhouden. Maar met je huidige gegeven informatie, stel dat het financieel nét niet uitkomt of dat zelfs om het even is. Telt dat stukje milieuwinst dan niet? Wat is jou dat waard? Ik denk dat dit een erg goedkope manier is om jezelf van een duurzame energie te voorzien. Nieuwe hobby?
Al komt het financieel helemaal niet uit, gaan ze er waarschijnlijk toch komen :p Maar wij zitten in een luxe positie, dat we het geld hebben liggen, indien we het nodig hebben. Maar stel dat je een keuze moet maken? Als we die panelen neerleggen, kunnen we een jaar niet op vakantie. Met de huidige salderingsregeling kun je nog zeggen: maar dan kunnen we volgend jaar wel weer, met het geld wat we besparen op onze energie rekening. Maar met zo'n subsidie waarbij je maar moet hopen dat je volgend jaar nog wat krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Dit moet zijn "... een gemiddelde terugverdientijd van circa zeven jaar als uitgangspunt ...".
Dit zijn de woorden van onze Minister EZK.

https://www.rijksoverheid...e-elektriciteitsproductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
[...]

Het probleem van die eerste is natuurlijk dat het eigen verbruik in de zomer minimaal is, en in de winter maximaal.
Ja klopt. Je kunt je (relatieve!) eigen verbruik nog een beetje opkrikken naar 40% misschien door je warmtepompen (als je die hebt) en andere grootverbruikers goed te timen, maar de meeste kWh's zullen ongesaldeerd het net op gaan.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Laatst online: 21:53
[...]

Staat letterlijk in Wiebes zijn brief aan de kamer. Maar het gaat dus om opwek die je direct verbruikt.
Jouw definitie van salderen is heel anders dan die van mij. Ik zie salderen als het tegen elkaar wegstrepen van stroom die je van het net afneemt tegen stroom die je aan het net levert. Daar valt direct eigen gebruik nooit onder.

De saldering zo als ik hem zie wordt afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:08:
[...]

Die heb ik nog niet gevonden. De meeste "duurzaamheidsleningen met gunstige rentetarieven" gaan uit van een looptijd van 15 tot 20 jaar.
Op https://www.energiebespaarlening.nl/ kun je je postcode en het gewenste bedrag invullen. Bijvoorbeeld € 7500 kan in 120 maanden (10 jaar) tegen 1,4% in 'mijn' provincie Overijssel. Daar kun je best een aardig setje panelen voor leggen.

Op https://www.energiesubsidiewijzer.nl/ vind je nog subsidiemogelijkheden, maar die zijn de laatste tijd vrij enthousiast uitgekleed heb ik het idee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:19:
[...]

Jouw definitie van salderen is heel anders dan die van mij. Ik zie salderen als het tegen elkaar wegstrepen van stroom die je van het net afneemt tegen stroom die je aan het net levert. Daar valt direct eigen gebruik nooit onder.

De saldering zo als ik hem zie wordt afgeschaft.
'Mijn definitie' is die van de overheid en dat is de enige die telt volgens mij. jouw definitie bestaat (technisch gezien) volgens mij niet omdat je in feite altijd je stroom aan het net levert. Het gaat erom hoe de meter het registreert.

Het is zoals @Wailing_Banshee aangaf. Het tijdsinterval gaat van 'jaar' naar 'seconde' (of nog kleiner).

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-08-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:23:
[...]

'Mijn definitie' is die van de overheid en dat is de enige die telt volgens mij. jouw definitie bestaat (technisch gezien) volgens mij niet omdat je in feite altijd je stroom aan het net levert. Het gaat erom hoe de meter het registreert.

Het is zoals @Wailing_Banshee aangaf. Het tijdsinterval gaat van 'jaar' naar 'seconde' (of nog kleiner).
De overheid ziet eigen verbruik inderdaad ook als salderen was me al eens opgevallen in een kamerbrief. Dat blijft mogelijk. Maar dat is technisch gezien natuurlijk onmogelijk om af te schaffen want het gaat niet via de meter of het net.

[ Voor 3% gewijzigd door Gecko123 op 13-08-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

dabutcha76 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:22:
[...]

Op https://www.energiebespaarlening.nl/ kun je je postcode en het gewenste bedrag invullen. Bijvoorbeeld € 7500 kan in 120 maanden (10 jaar) tegen 1,4% in 'mijn' provincie Overijssel. Daar kun je best een aardig setje panelen voor leggen.
Ik kom niet lager dan 2,33% (5000 euro), waarbij:
LET OP: U kunt maximaal 75% van de hoofdsom van de Energiebespaarlening gebruiken voor het financieren van zonnepanelen. De andere 25% moet aan andere energiebesparende maatregelen van de maatregelenlijst worden besteed.
En vooral die andere 25% is natuurlijk het probleem als je alleen zonnepanelen wilt (omdat je de rest al gedaan hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
... doh. Mooi suf dat er geen landelijke (zinnige) regeling is dan =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:34:
[...]

Ik kom niet lager dan 2,33% (5000 euro), waarbij:

[...]

En vooral die andere 25% is natuurlijk het probleem als je alleen zonnepanelen wilt (omdat je de rest al gedaan hebt).
Ik vraag me af hoe moeilijk ze doen met een wat oudere factuur voor die 25%. Het zou ten slotte moeten gaan om bewijsvoering dat je het duurzaam hebt besteedt. Niet wanneer je dat precies hebt gedaan. Deze lening kun je je toch ook aanvragen nadat het is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gecko123 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

Ik vraag me af hoe moeilijk ze doen met een wat oudere factuur voor die 25%. Het zou ten slotte moeten gaan om bewijsvoering dat je het duurzaam hebt besteedt. Niet wanneer je dat precies hebt gedaan. Deze lening kun je je toch ook aanvragen nadat het is geplaatst?
Dat is nog niet eens het ergste...
Vallen energiebesparende maatregelen die ik zelf uitvoer in huis onder de Energiebespaarlening?

Nee, een van de voorwaarden voor de Energiebespaarlening is dat u de werkzaamheden laat uitvoeren door een aannemer of installateur.
Daarom kwamen wij er per definitie niet voor in aanmerking. De meeste energie besparende maatregelen die wij hebben gedaan, hebben we zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Ja klopt. Je kunt je (relatieve!) eigen verbruik nog een beetje opkrikken naar 40% misschien door je warmtepompen (als je die hebt) en andere grootverbruikers goed te timen, maar de meeste kWh's zullen ongesaldeerd het net op gaan.. ;w
Wordt het voor jullie in NL dan niet steeds interessanter om met thuisbatterijen à la LG Chem of als je wil patsen een Tesla Powerwall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HyperBart schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Wordt het voor jullie in NL dan niet steeds interessanter om met thuisbatterijen à la LG Chem of als je wil patsen een Tesla Powerwall?
Als ze 90% goedkoper worden, dan misschien wel. Zelf zie ik daar geen toekomst in. Opslag van energie is iets voor een netbeheerder of overheid, niet voor de thuisgebruiker. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:52:
Dat is nog niet eens het ergste...
[...]
Vallen energiebesparende maatregelen die ik zelf uitvoer in huis onder de Energiebespaarlening?

Nee, een van de voorwaarden voor de Energiebespaarlening is dat u de werkzaamheden laat uitvoeren door een aannemer of installateur.
Ah, de lobby van Bouwend Nederland is er maar weer druk mee geweest zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:07:
[...]

Als ze 90% goedkoper worden, dan misschien wel. Zelf zie ik daar geen toekomst in. Opslag van energie is iets voor een netbeheerder of overheid, niet voor de thuisgebruiker. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik zie er wel toekomst in, niet voor iedereen, maar wel voor bepaalde situaties. In ons geval bijvoorbeeld, waarbij de panelen overdag produceren voor niemand (de katten zitten [hoop ik!] overdag nog niet achter onze pc's...). Ons huis verbruikt overdag zo'n 0,5kWh/h. Op een beetje zomerdag, wordt er makkelijk 2kWh/h geproduceerd. Dus elk uur wordt er 1,5kWh teruggeleverd. Waar ik nu helemaal niets aan kan doen. Energie verbruikers aanzetten heeft geen zin (afwasmachine is leeg, wasmachine is leeg), dus ik zou best die 1,5kWh willen opslaan om die zometeen, als we thuis komen, te kunnen gebruiken.

Ik heb eens uitgerekend. Wij zouden zo'n 7kWh accu nodig hebben om in 8 maanden per jaar ons eigen verbruik boven de 75% te kunnen tillen, ipv onder de 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Dat weet ik nog zo niet! Op een moment dat er regels komen, zowel in BE als in NL waarbij een kWh die je in dal opwekt minder waard is dan een kWh in piek en net hetzelfde voor verbruik afname, dan kan dat wel eens snel kantelen.

Off grid gaan is afschuwelijk duur nog en ik weet niet (aangenomen dat ze zo lang mee gaan) hoeveel je per 10 jaar mag tellen om alleen de batterijen te vervangen (zonder de omvormer).
Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:17:
[...]

Ik zie er wel toekomst in, niet voor iedereen, maar wel voor bepaalde situaties. In ons geval bijvoorbeeld, waarbij de panelen overdag produceren voor niemand (de katten zitten [hoop ik!] overdag nog niet achter onze pc's...). Ons huis verbruikt overdag zo'n 0,5kWh/h. Op een beetje zomerdag, wordt er makkelijk 2kWh/h geproduceerd. Dus elk uur wordt er 1,5kWh teruggeleverd. Waar ik nu helemaal niets aan kan doen. Energie verbruikers aanzetten heeft geen zin (afwasmachine is leeg, wasmachine is leeg), dus ik zou best die 1,5kWh willen opslaan om die zometeen, als we thuis komen, te kunnen gebruiken.

Ik heb eens uitgerekend. Wij zouden zo'n 7kWh accu nodig hebben om in 8 maanden per jaar ons eigen verbruik boven de 75% te kunnen tillen, ipv onder de 25%.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met een permanent verbruik van 400W :X

Maar als je deels kan bufferen en vooral pieken kan opvangen (dus genoeg kW, en de batterij relatief klein in kWh) dan denk ik dat het nog wel eens interessant kan worden.

[ Voor 34% gewijzigd door HyperBart op 13-08-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:17:
[...]

Ik geloof er niet in om deze redenen:

-Bij opslaan van de energie gaat meestal een aanzienlijk deel verloren. Daar had je waarschijlijk geen rekening mee gehouden in je berekening.
-Veel ruimte voor nodig
-Milieu-impact
-Uiteraard het financiële plaatje. Ze zijn gigantisch duur, ook nog eens een mega-afschrijving elk jaar en het levert je haast niets op. Als je momenteel een tvt van 7 jaar hebt, dan gaat het met zo'n ding eerder richting de 15 jaar.
-Er wordt al jaren, of decennia geroepen dat er écht goed accu's ontwikkeld worden (en betaalbaar) maar ik vind dat nog niet echt hard gaan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:25:
[...]

Ik geloof er niet in om deze redenen:

-Bij opslaan van de energie gaat meestal een aanzienlijk deel verloren. Daar had je waarschijlijk geen rekening mee gehouden in je berekening.
-Veel ruimte voor nodig
:> Mwoah, dat valt nog mee, in een halletje of langs je elektriciteitskast kan het prima (Tesla Powerwall) of aan de voorkant zijkant in het fietsgangpad van je rij-woning of tuinhuis desnoods. Een appartementsgebouw kan prima een elektriciteitshuisje/cabine er langs hebben, niet?
-Milieu-impact
-Uiteraard het financiële plaatje. Ze zijn gigantisch duur, ook nog eens een mega-afschrijving elk jaar en het levert je haast niets op. Als je momenteel een tvt van 7 jaar hebt, dan gaat het met zo'n ding eerder richting de 15 jaar.
Da's iets anders, nu is het nog niet rendabel, maar een net bestaande uit wind, PV en batterijen in combinatie met EV's die ook als batterij af en toe kunnen bijspringen geloof ik er wel in.
-Er wordt al jaren, of decennia geroepen dat er écht goed accu's ontwikkeld worden (en betaalbaar) maar ik vind dat nog niet echt hard gaan eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 13-08-2018 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het is gewoon belachelijk dat we (binnenshuis) een technische oplossing gaan bedenken om geen btw te hoeven betalen over de stroom die we zelf produceren. Opslag van energie is iets dat op grote schaal moet gebeuren door overheden/netbeheerder, en niet via opslag in batterij-vorm. Beter is op wijkniveau. Je hebt dan schaalvoordelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Mini-waterstof centrales in je tuin. Overdag opwekken en waterstof maken. 'S nachts aggegraat aan de gang houden met gegenereerde waterstof.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Laat 'de markt' het maar oplossen. Er komt dus een grote vraag naar energie buiten de zonne-piek uren. Op die tijden kunnen energieleveranciers dus flink hogere kwh prijzen vragen. En dat lijkt me ook prima, dat we naar uur-prijzen gaan. Een beetje zoals 'de vervuiler betaalt'. Kom maar met een innovatieve, duurzame energiebron, of een goede manier om (op grote schaal) zonne- en windenergie tijdelijk op te slaan.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 13-08-2018 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Mijn stroomverbruik is:

stroom import plus stroom opwekking min stroom export (teruglevering).

Een deel van wat ik opwek verbruik ik meteen, dat wordt niet gemeten door de slimme meter. Ik ben nu bezig om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken. Boiler, kan ik via een app instellen, de boiler warmt op als ik de meeste stroom produceer. Nu krijg ik nog evenveel terug voor elke KWH die ik exporteer, straks niet meer.

Dat de stroom straks goedkoper wordt en gas duurder, door belasting ,is al een voorstel in het energie akkoord.

Mooi :) , want ik ben al van het gas af.

ik upload gegevens van mijn opwek en gegevens uit mijn slimme meter naar Pvoutput.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

sideriusj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:48:
Mijn stroomverbruik is:

stroom import plus stroom opwekking min stroom export (teruglevering).

Een deel van wat ik opwek verbruik ik meteen, dat wordt niet gemeten door de slimme meter. Ik ben nu bezig om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken. Boiler, kan ik via een app instellen, de boiler warmt op als ik de meeste stroom produceer.
Dit is weer zo'n dooddoener. Wij kunnen niet veel meer zelf opgewekte stroom direct verbruiken. Zelfs al zouden wij al een electrische boiler hebben, zou dat niet veel zoden aan de dijk zetten. Wij leven eenmaal alleen 's morgens en 's avonds thuis, overdag zijn wij niet thuis en staan de grootverbruikers niet aan. De enige manier op zelf opgewekte stroom zelf te verbruiken, is door het op te slaan om het in de avond uren te kunnen gebruiken.
We hebben plaats zat voor een accu. Mensen zetten wel een enorme boiler van 300 liter ergens neer, want daar is wel plaats voor, maar een accu neemt teveel plaats in beslag. Terwijl je die ook perfect in een fietsenschuurtje kunt plaatsen.
de Peer schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:45:
Laat 'de markt' het maar oplossen. Er komt dus een grote vraag naar energie buiten de zonne-piek uren. Op die tijden kunnen energieleveranciers dus flink hogere kwh prijzen vragen. En dat lijkt me ook prima, dat we naar uur-prijzen gaan. Een beetje zoals 'de vervuiler betaalt'.
En op het moment dat dit ingevoerd gaat worden, wordt een thuis accu voor ons ineens nog veel aantrekkelijker. Want wij zijn blijkbaar een vervuiler, omdat we onze eigen energie niet overdag gebruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:40:

En op het moment dat dit ingevoerd gaat worden, wordt een thuis accu voor ons ineens nog veel aantrekkelijker. Want wij zijn blijkbaar een vervuiler, omdat we onze eigen energie niet overdag gebruiken...
8)

--

Hoeveel aansluitingen zijn er in Nederland, 8 miljoen? Zie je het al voor je, allemaal aan de huis accu? Europa 400 miljoen aansluitingen, allemaal aan de huis accu.?. Nee, geen logische oplossing toch en dat soort hersenspinsels omdat saldering verdwijnt, …….Den Haag meer belasting wilt harken? Is het niet logischer dat regeringen beter nadenken voordat proef ballonnetjes gevuld worden met lachgas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Willie Wortel schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:19:
[...]
Hoeveel aansluitingen zijn er in Nederland, 8 miljoen? Zie je het al voor je, allemaal aan de huis accu? Europa 400 miljoen aansluitingen, allemaal aan de huis accu.?. Nee, geen logische oplossing toch en dat soort hersenspinsels omdat saldering verdwijnt, …….Den Haag meer belasting wilt harken? Is het niet logischer dat regeringen beter nadenken voordat proef ballonnetjes gevuld worden met lachgas?
Helemaal mee eens. Helaas verliezen politici gelijk grijze cellen zodra ze op pluche zitten. En moeten we roeien met de riemen die we hebben. Maar op het moment dat de TVT minimaal gelijk is aan de levenduur van een accu, nemen wij een accu. En ik denk dat dat moment ergens in 2021 gaat komen (als Kwiebus het voor elkaar krijgt om die salderingsregeling er op 1 januari 2020 eraf te krijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 07:40:
[...]

Want wij zijn blijkbaar een vervuiler, omdat we onze eigen energie niet overdag gebruiken...
Eigenlijk wel ja, als jij energie gebruikt op de tijdstippen dat er geen duurzame energie voorhanden is.

Maar hoe moet je zo'n ding uberhaupt terugverdienen?
Stel jij wekt 4000 kWh per jaar op met PV. 50% verbruik je direct (aanname). die andere 2000 kWh ga je via je accu opslaan en op het juiste moment gebruiken. stel stroomafname kost 22 ct en voor zelf opgewekte energie krijg je 12 ct. Dan kun je dus 10 ct per kWh besparen via de accu. Dat is 200 euro per jaar. Ik zie de business case niet.

En dan ben ik er nog vanuit gegaan dat je de energie zonder verlies kan opslaan. En ik ben er vanuit gegaan dat je ál je overschot kan opslaan, terwijl in de zomer na 2 dagen je accu vol zit en het hele overschot van de zomermaanden alsnog het net op gaat.

Ik sta best open voor innovatieve ideeën, maar dit is gewoon erg ver gezocht en m.i. niet realistisch.

[ Voor 53% gewijzigd door de Peer op 14-08-2018 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Eigenlijk wel ja, als jij energie gebruikt op de tijdstippen dat er geen duurzame energie voorhanden is.
Maar overdags een supergroene producent, dat mag je ook wel benoemen.
[...]

Ik ben het met je eens dat een thuisaccu een slechte oplossing is. Niet alleen vanwege de prijs en ruimte, maar ook vanwege de veiligheid. Een 13,5 kWh opslag in of aan je huis is geen kattepis.
CurlyMo schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:38:
Mini-waterstof centrales in je tuin. Overdag opwekken en waterstof maken. 'S nachts aggegraat aan de gang houden met gegenereerde waterstof.
Dan moet je veel ruimte hebben en geen buren. Niet echt haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sideriusj schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:48:
Een deel van wat ik opwek verbruik ik meteen, dat wordt niet gemeten door de slimme meter. Ik ben nu bezig om zoveel mogelijk opgewekte stroom direct te verbruiken. Boiler, kan ik via een app instellen, de boiler warmt op als ik de meeste stroom produceer. Nu krijg ik nog evenveel terug voor elke KWH die ik exporteer, straks niet meer.
Als ik naar mezelf kijk met een warmtepompboiler, zet het geen zoden aan de dijk. die gebruikt 0.5 kWh per dag. Echte grootverbruiker is toch de verwarming (bij ons met L/L warmtepomp) en juist dat schiet niet op met PV in de winter. Verder is het toch vooral een optelsom van kleinverbruikers.

Er valt maar weinig te optimaliseren naar mijn mening.
drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:26:
[...]

Maar overdags een supergroene producent, dat mag je ook wel benoemen.
Tuurlijk, absoluut :) . Moreel gezien helemaal juist en iedereen met PV is goed bezig, maar men lijkt hier te vinden dat ze 'recht' hebben op gratis stroom tijdens de fossiele uren. Technisch/economisch gezien kan dat gewoon niet zo maar.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 14-08-2018 09:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:26:
....
[...]

Tuurlijk, absoluut :) . Moreel gezien helemaal juist en iedereen met PV is goed bezig, maar men lijkt hier te vinden dat ze 'recht' hebben op gratis stroom tijdens de fossiele uren. Technisch/economisch gezien kan dat gewoon niet zo maar.
Mijn supergroene PV stroom gaat overdags gratis naar de kolenstokende energie producent.
En dat ik 's avonds een deel terugkrijg is wel een recht, het salderen is nog steeds wettelijk geregeld.

Dat de overheid het salderen voor de belastingbetaler gaat afschaffen, maar gelijktijdig (grote) bedrijven spekt met 12 miljard per jaar zie ik als een groot onrecht. Maar blijkbaar is dat wel economisch en moreel verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Als electrische auto's echt de norm zijn (en iedereen nog een eigen auto heeft), dan zou het mooi zijn als je de accu ervan kunt gebruiken als mobiele accu.
In de praktijk is dat niet handig als je auto overdag niet bij je huis staat ivm werk enz. Dan zou het mooi zijn als je op de één of andere manier je opgewekte energie overdag 'verrekent' met wat je op dat moment verbruikt voor het laden van je auto.
Is wel lastig met het feit dat nu per aansluiting wordt gerekend. Daar zou dan iets op bedacht moeten worden.
Maar als variabele beprijzing zou kunnen worden ingevoerd, zullen er voor deze casus ook wel oplossingen zijn.

Aan opslag thuis zie ik nog wel wat haken en ogen, zoals hier al meerdere malen is geuit. Of de heilige graal op accugebied moet vandaag of morgen gevonden worden en beschikbaar komen op redelijke korte termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:48:
[...]

Mijn supergroene PV stroom gaat overdags gratis naar de kolenstokende energie producent.
En dat ik 's avonds een deel terugkrijg is wel een recht, het salderen is nog steeds wettelijk geregeld.

Dat de overheid het salderen voor de belastingbetaler gaat afschaffen, maar gelijktijdig (grote) bedrijven spekt met 12 miljard per jaar zie ik als een groot onrecht. Maar blijkbaar is dat wel economisch en moreel verantwoord.
Nóg wel ja. Maar het is logisch dat dit geen houdbare situatie is. Je kunt het ook anders bekijken, wees blij dat ze jouw overschot willen hebben en dat je daar een aardig bedrag voor krijgt. Stroom tijdens de zonne-piek-uren zal minder waard worden lijkt me.

2e punt weet ik niet hoe dat zit maar dat klinkt in ieder geval niet eerlijk. Het zou men sieren als er beter wordt gekeken naar opslagmogelijkheden voor de opgewekte duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik vraag me af of er een lease-constructie bestaat voor laadpalen. Dus dat je via een laadpaalservice een laadpaal voor je deur zet, welke gevoedt wordt door jouw stroom. En mensen die daar hun auto opladen betalen jou voor het opladen. Heb je toch iets van saldering.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:56:
[...]
Nóg wel ja. Maar het is logisch dat dit geen houdbare situatie is. Je kunt het ook anders bekijken, wees blij dat ze jouw overschot willen hebben en dat je daar een aardig bedrag voor krijgt. Stroom tijdens de zonne-piek-uren zal minder waard worden lijkt me.
Hoezo onhoudbaar :? Is volgens mij een kwestie van keuze´s maken....EB verhogen/ander soort belasting.

Dat "overschot" hebben ze zelf gecreëerd om e.e.a. te stimuleren en nu worden die mensen gestraft omdat ze hun nek hebben uitgestoken. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:04:
[...]
Nee, ik gebruik mijn eigen stroom. Ik sla het alleen even op bij een andere producent.
Maar hoe moet je zo'n ding uberhaupt terugverdienen?
Stel jij wekt 4000 kWh per jaar op met PV. 50% verbruik je direct (aanname). die andere 2000 kWh ga je via je accu opslaan en op het juiste moment gebruiken. stel stroomafname kost 22 ct en voor zelf opgewekte energie krijg je 12 ct. Dan kun je dus 10 ct per kWh besparen via de accu. Dat is 200 euro per jaar. Ik zie de business case niet.

En dan ben ik er nog vanuit gegaan dat je de energie zonder verlies kan opslaan. En ik ben er vanuit gegaan dat je ál je overschot kan opslaan, terwijl in de zomer na 2 dagen je accu vol zit en het hele overschot van de zomermaanden alsnog het net op gaat.

Ik sta best open voor innovatieve ideeën, maar dit is gewoon erg ver gezocht en m.i. niet realistisch.
Dat zijn de huidige cijfers.

(cijfers kloppen niet helemaal, aangezien we in november meer panelen hebben gelegd, en deze cijfers vanaf augustus zijn)
Ik wek 5000kWh per jaar op. Ik verbruik daarvan direct 1500kWh. Dat wil zeggen dat er 3500kWh wordt teruggeleverd. Ik haal 3000kWh uit het net.

Huidige situatie is simpel: 0 euro betalen en 60 euro terug. Dus accu kan absoluut niet uit.

Meest simpele vorm van geen salderen:

3000 * 22ct = 660 euro betalen en 3500 * 12ct = 420 euro terug, dus totaal 240 euro betalen. Kan nog steeds niet uit.

Maar, stel nu dat, wat je zelf benoemde, de prijs van stroom per uur wordt bepaald. Dan is het dus 3500kWh * (minder dan 12ct) voor teruglevering, want dat zijn de goedkope uren, en 3000 * (meer dan 22ct) voor verbruik, want dat zijn de dure uren.

Laten we even wat fictieve cijfers nemen.
Die 12ct wordt 6ct (overdag = goedkope stroom)
Dan heb je 3500 * 6ct = 210 euro krijg je terug.

Die 22ct wordt verdubbeld (want je gebruikt tijdens de dure uren), dus wordt 26ct (ervan uitgaande dat dingen als belastingen gelijk blijven).
Dan heb 3000 * 28ct = 780 euro. En dan heb je het ineens over 570 euro per jaar.

(zelfde aanname als dat jij hebt, trouwens).

En als ik ga kijken naar onze opbrengst, en verbruik, zouden we vanaf half februari tot november ongeveer elke dag (gemiddeld) voldoende moeten kunnen opbrengen om ons dagverbruik te dekken.

Maar laten we even voorop stellen dat ik zeker geen voorstander ben van lokale opslag bij de gebruiker. Alleen is de regering nu wel hard bezig om dat te promoten (laten we de rekening vooral bij de kleine gebruiker leggen, niet bij de bedrijven!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kmf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:57:
Ik vraag me af of er een lease-constructie bestaat voor laadpalen. Dus dat je via een laadpaalservice een laadpaal voor je deur zet, welke gevoedt wordt door jouw stroom. En mensen die daar hun auto opladen betalen jou voor het opladen. Heb je toch iets van saldering.
Dat is er, je kan jouw eigen laadpaal altijd openbaar zetten, via de backoffice krijg je dan betaald voor je kWh.
Wel eerst een investering van 2-4k euro voor paal enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Waarom zou het salderen niet meer haalbaar zijn. Omdat de overheid een beetje belasting misloopt? De zelfde overheid die 12 miljard weggeeft aan het bedrijfsleven? Lijkt me van niet, het salderen kan nog gemakkelijk jaren doorgaan.
2e punt weet ik niet hoe dat zit maar dat klinkt in ieder geval niet eerlijk. Het zou men sieren als er beter wordt gekeken naar opslagmogelijkheden voor de opgewekte duurzame energie.
Verdiep je eens in de SDE+ subsidies. Wie betaald deze en wie profiteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Waarom zou het salderen niet meer haalbaar zijn. Omdat de overheid een beetje belasting misloopt? De zelfde overheid die 12 miljard weggeeft aan het bedrijfsleven? Lijkt me van niet, het salderen kan nog gemakkelijk jaren doorgaan.

[...]

Verdiep je eens in de SDE+ subsidies. Wie betaald deze en wie profiteerd....
Versobering salderen heeft ook niks met de belasting mislopen te maken, dan kunnen ze ook roepen dat we meer moeten gaan gebruiken en zonnepanelen een extra btw geven, maar dat is niet duurzaam.

Nee, het is nu om er een subsidie aan te hangen ipv salderen, dat zit je zelf achter de knoppen wat betreft de hoeveelheid, je kan het zo weer uit of aan zetten en is net als met waardebonnen in een winkel, de helft gaat ze nooit innen.
Brengt veel meer op en beter te regelen i.t.t de particuliere subsidie aanvragen. Geld wat overblijft kan mooi in zonneparken en windmolens wat volgens wiebes meer zoden aan de dijk zet dan een dakje in gouda. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Dat is er, je kan jouw eigen laadpaal altijd openbaar zetten, via de backoffice krijg je dan betaald voor je kWh.
Wel eerst een investering van 2-4k euro voor paal enz.
Dat is natuurlijk ook afhankelijk van je locatie. Ik kan wel een laadpaal openbaar neer zetten, alleen zijn er bij ons geen parkeerplaatsen voor de deur. En al helemaal geen mensen die daar even een auto zouden willen neerzetten om op te laten laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Wat ik bedoel is dat het niet klopt dat jij je goedkope zonnestroom inruilt voor ofwel dure duurzame energie (waar we niet veel van hebben buiten de zonne-uren) of voor fossiele energie. De waarde van jouw zonne-energie gaat afnemen terwijl wat jij er voor terug afneemt, gaat stijgen in kostprijs (verwacht ik...).

Tuurlijk kan het systeem wel in stand gehouden worden door er flink geld in te pompen en daar is ook wel iets voor te zeggen om de bevolking betrokken te houden bij de duurzame energie transitie. Maar dan houden we onszelf voor de gek want het is kunstmatig. We moeten ook realistisch blijven. De lusten maar ook de lasten. Op alleen zonne-energie kan dit land niet draaien en er is met stroomprijzen zoiets als vraag en aanbod, afhankelijk van het tijdstip, windsterkte, zonnesterkte etc..
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Nee, ik gebruik mijn eigen stroom. Ik sla het alleen even op bij een andere producent.
Dat kán niet, alleen in jouw ideale wereld misschien, of als je echt off-grid gaat. Je levert jouw zonnestroom aan de kolencentrales op een tijdstip dat het niet veel waarde heeft, en neemt (mogelijk zelfs fossiele) energie weer af op het moment dat heel nederland het nodig heeft en de zon niet schijnt. Door het salderen is de schijn ontstaan dat de stroom binnen je huis blijft misschien, maar dit is slechts op papier zo.

Bedankt voor jouw kant van de berekening, interessant. Het blijft afwachten wat de juiste getallen gaan worden om de berekening goed te kunnen maken.
TvanW schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Dat "overschot" hebben ze zelf gecreëerd om e.e.a. te stimuleren en nu worden die mensen gestraft omdat ze hun nek hebben uitgestoken. :(
Euh ja daarin moet ik je helemaal gelijk geven. Dat krijg je helaas met telkens een 4-jaren (of korter) kabinet zonder toekomstvisie. Erg jammer dat ze zo draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 14-08-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:08:
[...]
Dat kán niet, alleen in jouw ideale wereld misschien, of als je echt off-grid gaat. Je levert jouw zonnestroom aan de kolencentrales op een tijdstip dat het niet veel waarde heeft, en neemt (mogelijk zelfs fossiele) energie weer af op het moment dat heel nederland het nodig heeft en de zon niet schijnt. Door het salderen is de schijn ontstaan dat de stroom binnen je huis blijft misschien, maar dit is slechts op papier zo.
Tuurlijk kan dat niet. Maar om nou te zeggen dat iemand die overdag zijn eigen stroom niet kan gebruiken een vervuiler te noemen, vind ik nogal ver gaan. Als ik een accu zou kopen, zou ik dan ineens geen vervuiler meer zijn...
Bedankt voor jouw kant van de berekening, interessant. Het blijft afwachten wat de juiste getallen gaan worden om de berekening goed te kunnen maken.
Ja, het blijft nu nog maar koffiedik kijken. Voor nu blijf ik maar gewoon even genieten van het salderen (hoewel, met dit weer....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Tuurlijk kan dat niet. Maar om nou te zeggen dat iemand die overdag zijn eigen stroom niet kan gebruiken een vervuiler te noemen, vind ik nogal ver gaan. Als ik een accu zou kopen, zou ik dan ineens geen vervuiler meer zijn...
Was niet zo bedoeld. Ik trok alleen de vergelijking naar de uitdrukking 'de vervuiler betaalt', die ik misschien beter kan uitleggen als 'als jij op het duurste moment van de dag energie wilt gebruiken, zul je daar een toeslag voor betalen' :P

Maar als je de milieuimpact van de accu zelf buiten beschouwing zou laten (wat eigenlijk niet kan natuurlijk), dan ben je inderdaad geen vervuiler meer. Want met die accu ben je wél instaat om duurzame energie te gebruiken op het tijdstip waarop je anders 'grijze energie' gebruikt zou hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 14-08-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:03:
[...]

Dat is natuurlijk ook afhankelijk van je locatie. Ik kan wel een laadpaal openbaar neer zetten, alleen zijn er bij ons geen parkeerplaatsen voor de deur. En al helemaal geen mensen die daar even een auto zouden willen neerzetten om op te laten laden...
Je hebt geen parkeerplaats nodig :) en ga nou niet zeggen dat jullie geen ruimte hebben daar he anders maak ik hier even een foto in de avond van alle auto's op de stoep en dubbel voor de deur. ;)

Je bent aangemeld bij een landelijk netwerk waar mensen met een EV kunnen zien waar een laadpaal staat, dus ook de jouwe, dan komen ze vanzelf laden hoor. Het mooiste is alleen een snellader maar die heeft een 63A aansluiting nodig, dan kan je ook de tesla's bedienen, met 16A alleen wat kleine EV en hybride wagens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:21:
[...]

Was niet zo bedoeld. Ik trok alleen de vergelijking naar de uitdrukking 'de vervuiler betaalt', die ik misschien beter kan uitleggen als 'als jij op het duurste moment van de dag energie wilt gebruiken, zul je daar een toeslag voor betalen' :P

Maar als je de milieuimpact van de accu zelf buiten beschouwing zou laten (wat eigenlijk niet kan natuurlijk), dan ben je inderdaad geen vervuiler meer. Want met die accu ben je wél instaat om duurzame energie te gebruiken op het tijdstip waarop je anders 'grijze energie' gebruikt zou hebben.
Je vergeet natuurlijk nog wel dat wij als zonnepaneelbezitters decentraal opwekken, overdag is er voldoende vraag om ons overschot weg te werken. Ik heb het voorbeeld al eens eerder genoemd, ik woon in een wijk met 3400 huizen, laten die allemaal aan het werk zijn maar een standby verbruik hebben van 100W (wat al erg laag is, het is eerder 200W denk ik) dan heb je het al over 340.000W aan continue vermogen.
Als er 100 setjes zonnepanelen liggen in de wijk is het al veel, die moeten dan gemiddeld 3400W doen wil je alleen het standby verbruik wegwerken. Nou dat doen ze niet.
Maar toch leveren we een hoeveelheid stroom decentraal af in de wijk waardoor er minder transport verlies is voor de netbeheerder.

Op het moment dat de opwek groter word dan het verbruik kan je zeggen dat wij als paneelbezitters stroom dumpen en later gebruiken, zolang dat niet is (en daar zijn we nog lang niet) heeft het alleen voordelen voor iedereen maar worden we toch gepakt, discriminatie heet dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:36:
[...]

Je hebt geen parkeerplaats nodig :) en ga nou niet zeggen dat jullie geen ruimte hebben daar he anders maak ik hier even een foto in de avond van alle auto's op de stoep en dubbel voor de deur. ;)
Wij hebben een stoep voor het huis, maar geen parkeerplaatsen. Ik zou niet eens weten of we sowieso parkeerplaatsen in het dorp hebben, behalve die 3 bij het dorpshuis ...
Je bent aangemeld bij een landelijk netwerk waar mensen met een EV kunnen zien waar een laadpaal staat, dus ook de jouwe, dan komen ze vanzelf laden hoor. Het mooiste is alleen een snellader maar die heeft een 63A aansluiting nodig, dan kan je ook de tesla's bedienen, met 16A alleen wat kleine EV en hybride wagens.
Wij wonen in een klein dorp (50 huizen) op het platteland van Groningen, denk niet dat veel mensen 15 kilometer willen omrijden (dichtsbijzijnde stad (Appingedam/Delfzijl) is 7km ver) om even bij ons een uur uit hun neus te eten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:51:

Wij wonen in een klein dorp (50 huizen) op het platteland van Groningen, denk niet dat veel mensen 15 kilometer willen omrijden (dichtsbijzijnde stad (Appingedam/Delfzijl) is 7km ver) om even bij ons een uur uit hun neus te eten :p
Juist dan is het belangrijk om er een laadpaal te zetten, hier in het westen struikelen we er al over op elke hoek van de straat (nou bijna :) )
En ja EV rijders plannen de route dan langs jouw huis zodat ze kunnen laden, een EV rijden werkt iets anders dan met een mazda mx5 over de snelweg boenderen. ;) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
50 huizen op het platteland en dan geen parkeerplek? Wut? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:08:
[...]

Wat ik bedoel is dat het niet klopt dat jij je goedkope zonnestroom inruilt voor ofwel dure duurzame energie (waar we niet veel van hebben buiten de zonne-uren) of voor fossiele energie. De waarde van jouw zonne-energie gaat afnemen terwijl wat jij er voor terug afneemt, gaat stijgen in kostprijs (verwacht ik...).
Ik zie niet echt in waarom duurzame energie van andere wel duur is en die van mij goedkoop? Mijn zonnestroom is niet echt goedkoop, daar heb ik een hoop geld voor neergelegd.
Tuurlijk kan het systeem wel in stand gehouden worden door er flink geld in te pompen en daar is ook wel iets voor te zeggen om de bevolking betrokken te houden bij de duurzame energie transitie. Maar dan houden we onszelf voor de gek want het is kunstmatig. We moeten ook realistisch blijven. De lusten maar ook de lasten. Op alleen zonne-energie kan dit land niet draaien en er is met stroomprijzen zoiets als vraag en aanbod, afhankelijk van het tijdstip, windsterkte, zonnesterkte etc..
De overheid hoeft helemaal niets te doen bij salderen. Een organisatie opbouwen om de teruglever-subsidie-plannen voor 2021 te realiseren gaat veel meer kosten dan het salderen ooit gaat kosten. En als consument heb je niets te maken met de fluctuatie van de stroomprijzen, het verbruik van de gemiddelde consument is een kleintje pils.
Nee, het is wat Rol-Co hierboven zegt. Maakt het de belastingbetaler zo lastig mogelijk, dan kan er meer geld naar het eigen overheidsbedrijf.
Mijn buren betalen voor zonnestroom het zelfde bedrag voor als kolenstroom. De waarde in het economische verkeer is dus het zelfde. En in Nederland is nog geen overschot aan zonnestroom, mijn zonnestroom gaat direct de wijk in en wordt daar gebruikt.
Over een paar jaar, als alle plannen voor de grote zonneparken (betaald uit de SDE+ subsidies) zijn gerealiseerd, zijn er misschien momenten dat er een overschot aan zonnestroom ontstaat. Maar zover is het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:36:
[...]

Als je een paal hebt om alleen je eigen opgewekte energie te verkopen aan een partij die meer biedt dan de overheid dan gaat het laden niet echt vlot natuurlijk. Want je wil geen extra stroom inkopen om aan de snellaadstroomvraag te kunnen voldoen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LordSinclair schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:00:
[...]

Als je een paal hebt om alleen je eigen opgewekte energie te verkopen aan een partij die meer biedt dan de overheid dan gaat het laden niet echt vlot natuurlijk. Want je wil geen extra stroom inkopen om aan de snellaadstroomvraag te kunnen voldoen.
Als ik de prijzen zo hoorde kan zelfs dat uit, bedrijven die slechts 15 cent betalen voor een kWh verdienen de paal ermee terug, waarom denk je dat die dingen als paddestoelen uit de grond vliegen overal.
Alleen gaat dat nog wel veranderen natuurlijk, maar voor nu een EV "tanken" voor 35 cent de kWh is niet vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Juist dan is het belangrijk om er een laadpaal te zetten, hier in het westen struikelen we er al over op elke hoek van de straat (nou bijna :) )
En ja EV rijders plannen de route dan langs jouw huis zodat ze kunnen laden, een EV rijden werkt iets anders dan met een mazda mx5 over de snelweg boenderen. ;) :P
Ewwwww, met een MX5 blijf je juist heeeeeeel ver weg van snelwegen!
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:57:
50 huizen op het platteland en dan geen parkeerplek? Wut? :P
Waarom? Iedereen heeft een oprit!
Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:06:
[...]

Als ik de prijzen zo hoorde kan zelfs dat uit, bedrijven die slechts 15 cent betalen voor een kWh verdienen de paal ermee terug, waarom denk je dat die dingen als paddestoelen uit de grond vliegen overal.
Alleen gaat dat nog wel veranderen natuurlijk, maar voor nu een EV "tanken" voor 35 cent de kWh is niet vreemd.
Het probleem met dit soort oplossingen blijft natuurlijk: de consument heeft meer stroom nodig op de momenten dat er minder stroom natuurlijk opgewekt kan worden. Accu's zijn de enige manier om dit op te vangen. Of dit nou accu's op huisniveau zijn, of accu's op wijk niveau, maar je zult energie moeten opslaan om hem later te kunnen gebruiken. Voor EV's zouden verwisselbare accu's natuurlijk de beste oplossing zijn. Je hebt nu die accu thuis liggen, wordt netjes opgeladen met groene stroom, en die stop je morgenochtend in je auto en dan hang je dat tweede pakket aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan kan men ook wel op je oprit laden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:21:
[...]

Ewwwww, met een MX5 blijf je juist heeeeeeel ver weg van snelwegen!
Nieuwe schokbrekers, stuurhuis en een windhor doen wonderen ;)
Waarom? Iedereen heeft een oprit!
En aan de rand van die oprit past mooi een paal.
Het probleem met dit soort oplossingen blijft natuurlijk: de consument heeft meer stroom nodig op de momenten dat er minder stroom natuurlijk opgewekt kan worden. Accu's zijn de enige manier om dit op te vangen. Of dit nou accu's op huisniveau zijn, of accu's op wijk niveau, maar je zult energie moeten opslaan om hem later te kunnen gebruiken. Voor EV's zouden verwisselbare accu's natuurlijk de beste oplossing zijn. Je hebt nu die accu thuis liggen, wordt netjes opgeladen met groene stroom, en die stop je morgenochtend in je auto en dan hang je dat tweede pakket aan de lader.
Als je beide werkt wel, maar ik verbruik veel meer op de dag dan de avond, van 23:00-07:00 (nachtstroom) is het hooguit 1,5kWh.
Daarom heb ik de doorstromer maar uit mijn idee gegooid, ik laat het bij de boilers omdat ik daar de tijd van warmen zelf in de hand heb.

In 2020 gewoon weer back to basic's, met de kippen op stok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Je vergeet natuurlijk nog wel dat wij als zonnepaneelbezitters decentraal opwekken, overdag is er voldoende vraag om ons overschot weg te werken. Ik heb het voorbeeld al eens eerder genoemd, ik woon in een wijk met 3400 huizen, laten die allemaal aan het werk zijn maar een standby verbruik hebben van 100W (wat al erg laag is, het is eerder 200W denk ik) dan heb je het al over 340.000W aan continue vermogen.
Als er 100 setjes zonnepanelen liggen in de wijk is het al veel, die moeten dan gemiddeld 3400W doen wil je alleen het standby verbruik wegwerken. Nou dat doen ze niet.
Maar toch leveren we een hoeveelheid stroom decentraal af in de wijk waardoor er minder transport verlies is voor de netbeheerder.

Op het moment dat de opwek groter word dan het verbruik kan je zeggen dat wij als paneelbezitters stroom dumpen en later gebruiken, zolang dat niet is (en daar zijn we nog lang niet) heeft het alleen voordelen voor iedereen maar worden we toch gepakt, discriminatie heet dat!
Goed punt! Ja das helemaal waar zolang PV nog kleinschalig is in de wijk. Maakt het ook wel des te lastiger om daar landelijk beleid voor te voeren. Als PV nog groter wordt gaat mijn verhaal alsnog op, en er bestaan ook tegenovergestelde situaties: relatieve veel PV t.o.v. de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Ik zie niet echt in waarom duurzame energie van andere wel duur is en die van mij goedkoop? Mijn zonnestroom is niet echt goedkoop, daar heb ik een hoop geld voor neergelegd.

[...]
Je hebt wel gelijk dat ik te ver vooruit kijk ivm duurzame energie transitie. Zo hard gaat het ook weer niet.

Jouw zonnestroom heeft nu nog waarde maar dat zal minder worden vanwege het tijdstip dat jij het aanbiedt, net als alle andere aanbieders van zonne-energie. Als jij jouw duurzame energie bij donker kunt aanbieden, dan heb je veel meer waarde te bieden.

Easy energy biedt nu al energietarieven per uur aan en dat zal waarschijnlijk de toekomst worden: uurprijzen voor productie en afname. En de prijs zal het laagst zijn tijdens de piek van de zonuren, tenzij we goedkoop kolen blijven stoken.

Salderen kan alleen plaatsvinden doordat er kolen gestookt worden voor de energievoorziening als de zon niet schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Je hebt wel gelijk dat ik te ver vooruit kijk ivm duurzame energie transitie. Zo hard gaat het ook weer niet.

Jouw zonnestroom heeft nu nog waarde maar dat zal minder worden vanwege het tijdstip dat jij het aanbiedt, net als alle andere aanbieders van zonne-energie. Als jij jouw duurzame energie bij donker kunt aanbieden, dan heb je veel meer waarde te bieden.

Easy energy biedt nu al energietarieven per uur aan en dat zal waarschijnlijk de toekomst worden: uurprijzen voor productie en afname. En de prijs zal het laagst zijn tijdens de piek van de zonuren, tenzij we goedkoop kolen blijven stoken.

Salderen kan alleen plaatsvinden doordat er kolen gestookt worden voor de energievoorziening als de zon niet schijnt.
Ik vermoed van niet, de energie maatschappijen kunnen nu de rekening per jaar al niet goed opmaken, laat staan per uur.
Iets met kost meer dan het oplevert, de stroom zelf is maar 6 cent van het geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
de Peer schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Voorlopig is de overheid bezig een niet bestaand probleem op te lossen. Met als gevolg dat het hele probleem niet eens meer voor gaat komen. Iets met kind en badwater....

En wat salderen en kolenstroom met elkaar te maken heeft ontgaat me. Mijn import-stroom komt 100% van windmolens. Dat staat zwart op wit in mijn contract met Essent (ja, die hebben ook een kolencentrale).
Ik heb geen reden om hieraan te twijfelen, anders zou het toch een soort van misleiding zijn.

En prijs differentiatie gaat erg leuk worden. Een transparante rekening kunnen de energie leverancier nu al niet opmaken. Laat staan als dit per uur gaat variëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

En prijs differentiatie gaat erg leuk worden. Een transparante rekening kunnen de energie leverancier nu al niet opmaken. Laat staan als dit per uur gaat variëren.
Ik houd idd m'n hart vast of dat goed gaat. Ben heel benieuwd of je, zonder separate, al dan niet zelfgebouwde middelen, nog kan controleren of je afrekening klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

drielp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:26:
[...]

En wat salderen en kolenstroom met elkaar te maken heeft ontgaat me. Mijn import-stroom komt 100% van windmolens. Dat staat zwart op wit in mijn contract met Essent (ja, die hebben ook een kolencentrale).
Ik heb geen reden om hieraan te twijfelen, anders zou het toch een soort van misleiding zijn.

Hoe kun jij nu windenergie krijgen als er geen wind is? Volgens mij krijg jij stroom van de kolencentrale en dat wordt verrekend met opgewekte windenergie in een ander land. Op papier dus. Zonder die kolencentrale heb jij geen stroom.

Ik herken me niet in die problemen met energierekeningen. Per jaar of per uur moet weinig uitmaken, is vrijwel dezelfde berekening, alleen een ander interval. Juist met de slimme meters wordt dat allemaal veel eenvoudiger, minder menselijke fouten.
Pagina: 1 ... 12 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.