Nee, ik gebruik mijn eigen stroom. Ik sla het alleen even op bij een andere producent.
Maar hoe moet je zo'n ding uberhaupt terugverdienen?
Stel jij wekt 4000 kWh per jaar op met PV. 50% verbruik je direct (aanname). die andere 2000 kWh ga je via je accu opslaan en op het juiste moment gebruiken. stel stroomafname kost 22 ct en voor zelf opgewekte energie krijg je 12 ct. Dan kun je dus 10 ct per kWh besparen via de accu. Dat is 200 euro per jaar. Ik zie de business case niet.
En dan ben ik er nog vanuit gegaan dat je de energie zonder verlies kan opslaan. En ik ben er vanuit gegaan dat je ál je overschot kan opslaan, terwijl in de zomer na 2 dagen je accu vol zit en het hele overschot van de zomermaanden alsnog het net op gaat.
Ik sta best open voor innovatieve ideeën, maar dit is gewoon erg ver gezocht en m.i. niet realistisch.
Dat zijn de huidige cijfers.
(cijfers kloppen niet helemaal, aangezien we in november meer panelen hebben gelegd, en deze cijfers vanaf augustus zijn)
Ik wek 5000kWh per jaar op. Ik verbruik daarvan direct 1500kWh. Dat wil zeggen dat er 3500kWh wordt teruggeleverd. Ik haal 3000kWh uit het net.
Huidige situatie is simpel: 0 euro betalen en 60 euro terug. Dus accu kan absoluut niet uit.
Meest simpele vorm van geen salderen:
3000 * 22ct = 660 euro betalen en 3500 * 12ct = 420 euro terug, dus totaal 240 euro betalen. Kan nog steeds niet uit.
Maar, stel nu dat, wat je zelf benoemde, de prijs van stroom per uur wordt bepaald. Dan is het dus 3500kWh * (minder dan 12ct) voor teruglevering, want dat zijn de goedkope uren, en 3000 * (meer dan 22ct) voor verbruik, want dat zijn de dure uren.
Laten we even wat fictieve cijfers nemen.
Die 12ct wordt 6ct (overdag = goedkope stroom)
Dan heb je 3500 * 6ct = 210 euro krijg je terug.
Die 22ct wordt verdubbeld (want je gebruikt tijdens de dure uren), dus wordt 26ct (ervan uitgaande dat dingen als belastingen gelijk blijven).
Dan heb 3000 * 28ct = 780 euro. En dan heb je het ineens over 570 euro per jaar.
(zelfde aanname als dat jij hebt, trouwens).
En als ik ga kijken naar onze opbrengst, en verbruik, zouden we vanaf half februari tot november ongeveer elke dag (gemiddeld) voldoende moeten kunnen opbrengen om ons dagverbruik te dekken.
Maar laten we even voorop stellen dat ik zeker geen voorstander ben van lokale opslag bij de gebruiker. Alleen is de regering nu wel hard bezig om dat te promoten (laten we de rekening vooral bij de kleine gebruiker leggen, niet bij de bedrijven!)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.