Ok, maar we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)
En iemand met zonnepanelen voor een aantal van zijn afgenomen kWh géén energiebelasting hoeft te betalen. (hoe groot dit aantal is, en of dit wel of niet gerelateerd is aan de opwek doet niet ter zake)
Dan is dat toch een exclusief voordeeltje voor de persoon met zonnepanelen?
Dat is dus niet aan de orde.
En of we dat nou gemiste inkomsten of subsidie noemen, voor mij is dat hetzelfde. En voor de staatskas ook.
Voor jou. Maar het is niet het zelfde. Lees je in, kijk beter, tot je het begrijpt.
Let er hierbij wel op dat zodra je een kWh aan het net levert, deze kWh door jou aan het net verkocht is. En als je hem 10 seconden later weer terug wilt, je hem zal moeten kopen. Tegen de geldende tarieven en belastingen.
Als je dat niet wilt, zal je hem zelf op moeten slaan in een batterij o.i.d.
Niet dus. Nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)
Dat ze het met veel moeite en burocratie zo krom willen maken als jij beschrijft, zelfs nog zonder prijs differentiatie naar de tijd, dat klopt.
Iedereen kan zijn verbruik verminderen. Het staat ook iedereen vrij om zijn installatie zodanig aan te passen dat hij minder kWh van het net haalt, door bijvoorbeeld zijn zonneproductie op te slaan. Als je een kWh niet van het net haalt, hoef je hem ook niet te kopen. En dan hoef je daar idd geen energiebelasting over te betalen. Dat is geen subsidie, dat is logisch. Betalen voor je verbruik.
En nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie). Dat is logisch, inderdaad.
Of anders gezegd:
Zonder de salderingsregeling moeten PV-ers voor elke van het net geplukte kWh energiebelasting betalen.
Met salderingsregeling hoeven ze dat niet.
Het verschil in oprengst is toch rechtstreeks gelieerd aan de salderingsregeling, en zijn dus opbrengsten die de overheid moedwillig misloopt om PV te stimuleren. Hoe wil je dit anders noemen dan (verkapte) subside?
Eerlijk en normaal afrekenen?
Het klopt dat het nieuwe plan probeert de particuliere investeerder zijn opbrengst af te nemen. Heel oneerlijk is dat. Eerst stimuleert de overheid de particuliere investering, en dan pikken ze de opbrengst in.
Als een andere organisatie dan de overheid zoiets doet noem je dat oplichting of fraude of zoiets. Heel oneerlijk in ieder geval, en dat voelt iedereen aan, jij toch ook?
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:58:
[...] Wij hebben nog altijd een groot recht wat zeker goed werkt dat heet DEMONSTREREN en alles lamleggen,
alleen zijn we er veel te lui en egoïstisch voor, we zijn allang een ''IK'' maatschappij geworden en hebben het lef,de tijd en de zin niet voor. Daarom worden wij altijd zo genaaid en we slikken het ook nog altijd (ik zelf ook)

Als alle zonnepaneel bezitters nu eens om 12:00 op
een zekere dag 1 september gaan staken, ze trekken de stekker er voor een uurtje uit, wat zou er dan gebeuren?
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:30:
[...] Met 500.000 huishoudens die nu PV hebben plus het aantal potentiele PV klanten heb je een aardige machtsfactor. De politieke partijen die voor salderen zijn kunnen hier prima gebruik van maken
En we kunnen altijd nog gaan demonsteren, met hooivorken en fakkels naar het binnenhof. Dat zou ze leren 😀
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:03:
[...] Hoe laat en wanneer op het binnenhof? Ik neem een hooivork mee, jij de fakkels!
Nee, gekheid. Je heb gelijk wat betreft het mobiliseren van mensen voor een tegen geluid. Het zelfde zie je bij de vakbonden. Het moet wel erg misgaan wil je voldoende mensen op de been krijgen voor demonstraties.
Het is hier niet zoals in Spanje of Frankrijk waar de burgers massaal de straat opgaan. We hebben het waarschijnlijk toch te goed of zijn te druk met andere dingen.
Vandaar mijn voorstel hierboven voor 1 september, lekker makkelijk van huis uit. Kleine moeite.
Gecko123 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:48:
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen. Maar er is ook zoiets als een samenleving. Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet. De terugleversubsidie is een manier waarop er een juiste stimulans gegeven kan worden zodat dit geleidelijk gaat en heel Nederland hiervan kan profiteren.
Voorstander zijn van de salderingsregeling om je oude installatie terug te verdienen is tot daar aan toe. Maar voorstander zijn enkel en alleen omdat je meer geld wilt verdienen, wetende dat de salderingsregeling ook nadelen heeft voor de maatschappij, is in mijn ogen puur egoïsme.
De nadelen van de salderings regeling:
- eerlijk
- simpel
- goedkoop (geen overhead)
- effektief
- stimulering bewust wording energie
- sterke impuls voor groene investeringen
- sterke toename groene energie
- vermindering gas verbruik
- vermindering (bruin) kolen stook
- vermindering energie import
- vermindering afhankelijkheid Rusland !
- vermindering invloed (grote) bedrijven !
- verbetering betalings balans
- vermindering vervuiling
- beter voor de gezondheid
- beter voor het milieu