Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

TWyk schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Triest dat je dit punt al weer noemt terwijl ik al eerder heb aangetoond dat dat volstrekte onzin is. Ik kan makkelijk aantonen dat 95% of meer van de sets die in Nederland liggen niet zijn terugverdiend. Pas in 2023 zal een forse toename komen van het aantal sets dat zijn terugverdiend (mits er sprake is van salderen of een goede terugleversubsidie).

[...]

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat dat maatwerk zou betekenen per installatie. Een dure oplossing die vanwege het aantal installaties veel uitvoeringskosten met zich mee zou brengen. Dat kan wel voor een paar honderd grote SDE+ projecten maar niet voor honderdduizenden installaties per jaar.
Er zal dus vermoedelijk 1 regeling komen met voor iedereen een vaste terugleversubsidie die voor minstens 7 jaar gegarandeerd word. Hopelijk loopt na die 7 jaar de terugleversubsidie door (anders is de investering niet zinvol) maar ben je dan afhankelijk van een fluctuerende terugleververgoeding.
Euh .. Weer?? Je quote een post van 3 weken oud. Dat is dezelfde, geen nieuwe.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Domba schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:37:
[...]

Op het eerste oog maar drie componenten voor je PV;
-Direct eigenverbruik ( afhankelijk van, afname tarief, ODE, EB, eventueel nwe heffing voor CO2 reductie en BTW)
-Terugleververgoeding ( verschillend per energieleverancier met mogelijkheid dat deze op termijn eventueel meer de marktprijs gaat volgen via bijv dynamisch tarief per uur)
-Terugleversubsidie die jaarlijks vastgesteld kan worden.

Voor sommige "ideeën" is verplicht een "slimme meter" nodig, daarvoor is ook een ambtelijke verkenning geweest of bijna afgerond, die in de 10-pager voor de klimaattafel electriciteit als data-agenda (zou ik graag lezen) aangeduid wordt, die een betere inkijk geeft in de opties die bekeken worden, dan de huidige contouren schets met enkel TVT 7 jaar voor nwe PV.
Hmm in die link van jou staat in paragraaf 4.2

Dynamische leveringstarieven voor kleinverbruikers
Bij kleinverbruikers wordt elektriciteit grotendeels verrekend op basis van vaste retailtarieven. Daardoor is er geen prikkel voor kleinverbruikers om op markttechnisch de juiste momenten elektriciteit te verbruiken, op te slaan of in te voeden. Kleinverbruikers zijn zodoende geen actieve deelnemers aan de markt, terwijl zijzelf en het elektriciteitssysteem hier voordelen van zouden kunnen hebben. Bemetering en beprijzing van elektriciteit in kwartierwaarden, oftewel met zogenaamde dynamische leveringstarieven, geeft kleinverbruikers een prikkel om aan de markt deel te nemen. Hiervoor is de aanwezigheid van een slimme meter een vereiste. De verwachting is dat in 2020 ten minste 80% van de kleinverbruikers over een slimme meter beschikt en het aanbieden van producten met dynamische leveringstarieven aan kleinverbruikers op grote schaal mogelijk wordt.

Dus die variabele beprijzing komt er vast wel. Dan zal teruglever bedrag ook variabel zijn, en in de piek van de opbrengst van solar is de electriciteit prijs laag...

Althans als je voor een dag op EPEX kijkt: http://www.epexspot.com/e...ction-chart/2018-07-15/DE
Afbeeldingslocatie: http://static.epexspot.com/charts?mid=SPOT_AUCTION_DE_AT&d=20180715&di=1&ct=SAID&swd=1&l=en

Vandaag tot 18:00 €42.50 per MWh en dan is het rond 19:00 €52 en piekt rond 22:00 op 55€
Dat is zo 25% variatie in de prijs. (Gewoon komma 3 plaatsen verschuiven om € per kWh te zien denk ik, Dus bodem op 0.0425 € en 0.055 € in de piek

Voor werkdagen is het meer een bult in de ochtend en een in de avond met een dal gedurende moment dat solar systemen pieken (pieken van 5.8 cent). Wel interesant is een bewolkte dag en een zonnige dag verschillen ook veel (op europese schaal zonnig of bewolkt dan)

Zonnig afgelopen vrijdag
Afbeeldingslocatie: http://static.epexspot.com/charts?mid=SPOT_AUCTION_DE_AT&d=20180713&di=1&ct=SAID&swd=1&l=en

Meer bewolkte dag ervoor
Afbeeldingslocatie: http://static.epexspot.com/charts?mid=SPOT_AUCTION_DE_AT&d=20180712&di=1&ct=SAID&swd=1&l=en

Het uur volume en absolute volume staat ook mooi onder die grafiek, en geen idee of het de bult van de Solar is, maar de invloed is duidelijk.

Goede nieuws is dat de bodemprijs €0.04 lijkt te zijn. Dus dat moeten we altijd terugkrijgen onafhankelijk van de tijd van de dag. En dan maar wachten wat feed-in bonus, of subsidie, of hoe ze het noemen ook is.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 15-07-2018 08:54 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

@jacovn
Easy Energy levert al iets meer dan een jaar met dynamische tarieven. Echter alleen voor verbruik. Voor terugleveren hebben ze een vast tarief.
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
Helaas zijn de verschillen tussen hoog en laag niet dusdanig dat je nu gigantisch goedkoper uit bent, maar het laat wel zien waar het naar toe gaat in de toekomst denk ik: meer gebaseerd op vraag en aanbod. Als je een slim huis hebt en daar op in kunt spelen, kun je profiteren.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-07-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja het verschil is inderdaad niet zo heel hoog.

Als je overproductie hebt en het in een accu stopt, zou je het in de avond voor 1,5 cent meer kunnen ‘verkopen’ maar ja..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

jacovn schreef op zondag 15 juli 2018 @ 08:58:
Tja het verschil is inderdaad niet zo heel hoog.

Als je overproductie hebt en het in een accu stopt, zou je het in de avond voor 1,5 cent meer kunnen ‘verkopen’ maar ja..
En als je ziet wat een Powerwall kost, is de berekening snel gemaakt...

En dat is dus het tegenstrijdige in het beleid dat gemaakt moet worden.
Aan de ene kant wil je de elektriciteitsprijzen zo laag mogelijk maken/houden om op die manier mensen het makkelijk(er) te maken om van gas over te stappen.
Aan de andere kant wil je dat mensen meer zonnepanelen plaatsen zodat er meer duurzame energie opgewekt en gebruikt wordt. Maar als de prijzen laag zijn ligt de tvt hoger en blijven investeringen in (lokale) opslag achterwege want niet rendabel...

Ik gebruik zo'n 30% van wat mijn panelen opwekken (opwekking: +/- 3200, verbruik +/- 1000 KWh) en zou graag een batterij-achtige constructie willen om dat percentage op te krikken. Maar stel dat het me zou lukken om 1000 KWh per jaar op te slaan voor eigen gebruik is dat met een investering van 5000 euro nog geen doen (zelfs uitgaand van 20 ct/KWh kom je nog uit op een terugverdientijd van 25 jaar, en dan mag er niks stuk gaan of slijten.... 8)7 ).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietervs schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:09:
[...]

En als je ziet wat een Powerwall kost, is de berekening snel gemaakt...

En dat is dus het tegenstrijdige in het beleid dat gemaakt moet worden.
Aan de ene kant wil je de elektriciteitsprijzen zo laag mogelijk maken/houden om op die manier mensen het makkelijk(er) te maken om van gas over te stappen.
Aan de andere kant wil je dat mensen meer zonnepanelen plaatsen zodat er meer duurzame energie opgewekt en gebruikt wordt. Maar als de prijzen laag zijn ligt de tvt hoger en blijven investeringen in (lokale) opslag achterwege want niet rendabel...

Ik gebruik zo'n 30% van wat mijn panelen opwekken (opwekking: +/- 3200, verbruik +/- 1000 KWh) en zou graag een batterij-achtige constructie willen om dat percentage op te krikken. Maar stel dat het me zou lukken om 1000 KWh per jaar op te slaan voor eigen gebruik is dat met een investering van 5000 euro nog geen doen (zelfs uitgaand van 20 ct/KWh kom je nog uit op een terugverdientijd van 25 jaar, en dan mag er niks stuk gaan of slijten.... 8)7 ).
Precies, dus dat gaat hem niet worden, al ligt jouw eigenverbruik erg laag met 30%. Slimmer schakelen van apparaten of verbruiken op andere tijden zou dat al opkrikken en kost je niets, wasmachine, droger, vaatwasser enz kan allemaal met uitgestelde start.
Warmwaterboilers gaan hot worden in 2020 vermoed ik.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
@jacovn
Het enigste wat nu voor gehouden wordt is een TVT van ca 7 jaar die verder niet onderbouwd wordt, terwijl eigenlijk alles in beweging is of komt.
-ODE-heffing die gaat stijgen
-EB die gaat verschuiven
-terugleversubsidie die jaarlijks vastgesteld wordt
-mogelijke grootschalige invoering van dynamische tarieven

Met dynamische prijzen kan je ook met negatieve prijzen te maken krijgen, als aandeel duurzaam in electriciteit verder stijgt
Duitsland is daar iets verder, die had de eerste helft van dit jaar al 104 uur negatieve stroomprijs in day-a-head spotmarkt ondanks de "6-uurs regeling" sinds 2015.
Een duitstalige analysis poging voor 1 mei waarom het niet werkte of tenminste onvoldoende.

De SDE+ heeft een vergelijkbare 6 uur regeling sinds 2016 voor >3MW wind en >500kW overige duurzame electriciteit.

Ik ben dus benieuwd naar de data-agenda uit die 10-pager (ambtelijke verkenning) een reden of nu al een onderdeel is voor een "verplichte" slimme meter op termijn en als sluitstuk gaat dienen.

De aanpassingen zijn nog niet zover dat het laagspanningsnet ook volledig twee richtingen is, veel laagspanningstrafo's hebben zelfs nog geen monitoring of automatische tapstanden zodat spanning niet te hoog oploopt en de netgebonden PV-omvormer afslaat

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Voor berekeningen moeten we maar wachten totdat de terug lever regeling bekend is denk ik.
Echter lager dan de marktprijs zal het wel niet worden.

Ik verwacht geen enorm dikke subsidie of hoe het maar heet voor particulieren.
Als je ivesteerders hebt met SDE+ leveren die nu vast tegen kale stroom prijs terug, en met de (dikke) subsidie daar zal dat wel kunnen. Als die er ook allemaal 10 cent per kWh bij gaan krijgen stikken we straks in de zonne weides waar particulieren niets aan gaan hebben en kan het nooit meer uit.

Ik heb mijn mening al eens geventileerd: gewoon het model van de energie belasting aanhouden voor teru levering. Tot 10.000 kWh redelijk bedrag, daarboven gelijk 90% minder enz.
Dat geld komt altijd terug als dezelfde kWh weer aan iemand geleverd wordt. En als de belasting daalt, daalt ook de subsidie dus loopt de regeling nooit enorm op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

Yucon

*broem*

zou je niet gewoon met een hele straat samen een sde+ project moeten starten. Dat klinkt best lucratief, zeker in het geval van rijtjeshuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:25:
[...]

Precies, dus dat gaat hem niet worden, al ligt jouw eigenverbruik erg laag met 30%. Slimmer schakelen van apparaten of verbruiken op andere tijden zou dat al opkrikken en kost je niets, wasmachine, droger, vaatwasser enz kan allemaal met uitgestelde start.
Zit er een beetje op te kijken wat ik nog kan doen.
Wassen en drogen doe ik sowieso in het weekend, overdag. De vaatwasser gaat sinds ik in april ben overgestapt van leverancier ook overdag aan.
Ik heb al een Quooker. Mijn Ipad, telefoon en afstandsbediening laad ik ook overdag op (voor zover ik ze natuurlijk niet bij me heb als ik weg ben).

Dus heel veel ideeën wat ik nog meer overdag aan kan zetten: geen idee :?

misschien dat het beeld wat vertekent doordat ik alleen ben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietervs schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:54:
[...]

Zit er een beetje op te kijken wat ik nog kan doen.
Wassen en drogen doe ik sowieso in het weekend, overdag. De vaatwasser gaat sinds ik in april ben overgestapt van leverancier ook overdag aan.
Ik heb al een Quooker. Mijn Ipad, telefoon en afstandsbediening laad ik ook overdag op (voor zover ik ze natuurlijk niet bij me heb als ik weg ben).

Dus heel veel ideeën wat ik nog meer overdag aan kan zetten: geen idee :?

misschien dat het beeld wat vertekent doordat ik alleen ben?
Die quooker kan je op een tijdklok zetten zodat hij alleen kan warmen op de dag?
Zo kan je ook sww boilers schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Maar je quooker gebruik je vooral 's ochtends en 's avonds, en als het je enige warmwaterbron in de keuken is is het erg lastig als ie elke winteravond leeg is en 's ochtends nog niet warm is. Bovendien zijn die quookers relatief efficiënte boilers dus het bijverwarmen als je 'm even niet gebruikt valt redelijk mee bij die dingen.
Edit: En we hebben het over een litertje of 7, geen grote boiler.

[ Voor 9% gewijzigd door Steyn_E op 15-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Rol-Co @Steyn_E heeft gelijk: het is eigenlijk een vrij klein ding (dacht dat er 5 liter in zit) en de isolatie er van is prima.
Er staat me ook iets van bij dat het plaatsen van een tijdschakelaar voor een Quooker afgeraden werd.

Van de site van Quooker (FAQ): Door de vacuuumisolatie is het reservoir zo goed geisoleerd dat de Quooker maar 10W verbruikt om het water op temperatuur te houden. Dat betekent dat de Quooker nog geen 5 cent per dag kost! Een gemiddelde pc in stand-by stand heeft een hoger verbruik.
Natuurlijk is dit een stukje marketing, maar al zou je het x2 doen verbruikt de Quooker dus 20 W, dus 480 W per dag.
180 KWh per jaar: Daar ga ik het dus niet mee redden.

Misschien toch maar mijn waterbed het raam uitgooien... :? Daar maar eens naar kijken, hoewel ik eigenlijk wel verknocht ben aan dat ding. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietervs schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:52:
@Rol-Co @Steyn_E heeft gelijk: het is eigenlijk een vrij klein ding (dacht dat er 5 liter in zit) en de isolatie er van is prima.
Er staat me ook iets van bij dat het plaatsen van een tijdschakelaar voor een Quooker afgeraden werd.

Van de site van Quooker (FAQ): Door de vacuuumisolatie is het reservoir zo goed geisoleerd dat de Quooker maar 10W verbruikt om het water op temperatuur te houden. Dat betekent dat de Quooker nog geen 5 cent per dag kost! Een gemiddelde pc in stand-by stand heeft een hoger verbruik.
Natuurlijk is dit een stukje marketing, maar al zou je het x2 doen verbruikt de Quooker dus 20 W, dus 480 W per dag.
180 KWh per jaar: Daar ga ik het dus niet mee redden.

Misschien toch maar mijn waterbed het raam uitgooien... :? Daar maar eens naar kijken, hoewel ik eigenlijk wel verknocht ben aan dat ding. :/
Ja klopt, ik heb zelf een grohe red duo van 8 liter dus weet dat wij een 36-40 kWh per maand gebruiken voor sww in de keuken.
Het was een voorbeeld, of het toepasbaar is is geheel aan jezelf om uit te vinden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
Dat waterbed kan je wél heel eenvoudig met een tijdklok (vooral) overdag inschakelen

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:25:
[...]

Weer dat kulverhaal.

Wij verbruiken 30% van onze eigen energie. Wasmachine draait al overdag. Droger hebben we niet. Afwasmachine draait 5 keer in twee weken (waarvan meestal 2 keer overdag). Dus dan hebben we het over (laten we even ruim rekenen) 4,5kWh per week = 20 kWh per maand. Op een verbruik van 350kWh per maand.

Dus het moet van die "enz" komen. Ik ben er alleen nog steeds niet uit wat die "enz" is. Want die wordt nooit gespecificeerd.

Als mensen geen kinderen hebben, en er overdag niemand thuis is, ga je het eigen verbruik niet makkelijk even omhoog brengen.
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2018 @ 18:25:
[...]

Die quooker kan je op een tijdklok zetten zodat hij alleen kan warmen op de dag?
Zo kan je ook sww boilers schakelen.
Onze quooker verbruikt zo'n 500 tot 600Wh per dag (gemiddeld maandverbruik 20 tot 25kWh). Dat zet dus ook geen zoden aan de dijk (vooral niet omdat een deel van die 500 tot 600Wh al overdag wordt gebruikt)

Als vergelijk: we hebben ook een goedkope close-in boiler in de bijkeuken (dus geen kokendwater, alleen warm water). Dat ding hebben we wel op een schakelaar gezet. Die heeft nu een zelfde verbruik als die Quooker in de keuken... Het probleem is dat hij juist 's morgens moet verwarmen omdat je wel warm water wilt hebben als je wakker bent, dus hij gaat vanaf 7 uur 's morgens aan, om dan, gedurende werkdagen tot 2 uur uit te gaan en dan weer tot 10 uur 's avonds aan. Dat zijn namelijk de tijden dat je dat water wilt gebruiken (de piek op de panelen ligt bij ons rond 3 uur 's middags)
hannibal2206 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 02:24:
[...]
Dat waterbed kan je wél heel eenvoudig met een tijdklok (vooral) overdag inschakelen
Ik neem aan dat het hier over verwarming gaat? Het lijkt mij dat je die juist 's nachts aan hebt staan... Waarom zou je dat overdag verwarmen?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:37:
[...]
Ik neem aan dat het hier over verwarming gaat? Het lijkt mij dat je die juist 's nachts aan hebt staan... Waarom zou je dat overdag verwarmen?
Gewoon, omdat het kan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Wailing_Banshee

Zie 2 posts boven je
Verder geen kul verhaal, dat het voor jou niet op gaat omdat je waarschijnlijk een mega sluipverbruik hebt zou kunnen.

Een beetje op letten en met alle apparaten in huis die er zijn deden wij met zijn 5e in huis 2998kWh per jaar.
Als jullie met zijn 2e zijn en meer dan dat hebben is er nog werk aan de winkel, zeker als je beide werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:46
Warm sww water moet je uit een warmtepomp boiler halen die alleen overdag verwarmt.
En een waterbed moet constant verwarmt worden. Dus daar is weinig winst mee te behalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:54:
@Wailing_Banshee

Zie 2 posts boven je
Verder geen kul verhaal, dat het voor jou niet op gaat omdat je waarschijnlijk een mega sluipverbruik hebt zou kunnen.

Een beetje op letten en met alle apparaten in huis die er zijn deden wij met zijn 5e in huis 2998kWh per jaar.
Als jullie met zijn 2e zijn en meer dan dat hebben is er nog werk aan de winkel, zeker als je beide werkt.
Denk dat het bij @Wailing_Banshee voornamelijk in de gaming pc's zit die ze voornamelijk avonds gebruiken. Veel mensen "leven" savdons na het werk, en dat is nu net moment dat de panelen erg weinig doen helaas.

In sommige situaties misschien wel goed om alvast te kijken om (extra)panelen op west te gaan leggen om het eigen avondgebruik deels af te dekken.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:54:
@Wailing_Banshee

Zie 2 posts boven je

Sluipverbruik is minimaal. We hebben alles al gemeten en practisch elke Wh is te verklaren... Maar zoals @Atomic2005 al zei, wij leven 's avonds. 's Avonds wordt er gegamed, 's avonds wordt er TV gekeken, 's avonds wordt er gekookt. Ons eigen verbruik is in de zomer ook hoger (zeker deze maanden rondom de langste dag) omdat onze panelen behoorlijk richting west liggen (zo zijn we gisteren rond kwart voor negen pas weer stroom van het net gaan gebruiken). Maar in het voorjaar, najaar en winter verbruiken we echt het meeste stroom als de panelen niets opleveren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:57:
[...]

Sluipverbruik is minimaal. We hebben alles al gemeten en practisch elke Wh is te verklaren... Maar zoals @Atomic2005 al zei, wij leven 's avonds. 's Avonds wordt er gegamed, 's avonds wordt er TV gekeken, 's avonds wordt er gekookt. Ons eigen verbruik is in de zomer ook hoger (zeker deze maanden rondom de langste dag) omdat onze panelen behoorlijk richting west liggen (zo zijn we gisteren rond kwart voor negen pas weer stroom van het net gaan gebruiken). Maar in het voorjaar, najaar en winter verbruiken we echt het meeste stroom als de panelen niets opleveren.
Je verbruik in de donkere uren terug dringen is niet echt mogelijk. Je gasverbruik uitwisselen met stroomverbruik wel.
Een goed geisoleerde e-boiler van 100 liter overdags opwarmen tot 80 graden geeft genoeg warm water tot de volgende ochtend. Alleen de plek was een probleem. Dan toch de kelder aanpakken....
(Koop een tweedehandsje en probeer het een jaartje uit. Dat zijn de kosten niet).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:35:
[...]

Je verbruik in de donkere uren terug dringen is niet echt mogelijk. Je gasverbruik uitwisselen met stroomverbruik wel.
Een goed geisoleerde e-boiler van 100 liter overdags opwarmen tot 80 graden geeft genoeg warm water tot de volgende ochtend. Alleen de plek was een probleem. Dan toch de kelder aanpakken....
(Koop een tweedehandsje en probeer het een jaartje uit. Dat zijn de kosten niet).
Dat heeft niets te maken met het eigen verbruik verhogen. Alleen met het verbruik verhogen. En tuurlijk, als ik een hoger verbruik heb, zal mijn eigen verbruik ook verhoogd worden. In de winter heb ik nu ook dagen met 100% eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
reneeke1970 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:58:
Warm sww water moet je uit een warmtepomp boiler halen die alleen overdag verwarmt.
En een waterbed moet constant verwarmt worden. Dus daar is weinig winst mee te behalen.
Toen ik nog een waterbed had heb ik het een tijd via een schakelklok vooral 's nachts ingeschakeld (nachttarief); het koelde niet merkbaar af in een aantal uren.

Vanwege eigen verbruik van zonne panelen zou je dat dan juist overdag kunnen doen

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:22:
[...] Als we met zijn allen afgesproken hebben dat elke consument voor elke afgenomen kWh energiebelasting betaalt.
Ok, maar we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)
En iemand met zonnepanelen voor een aantal van zijn afgenomen kWh géén energiebelasting hoeft te betalen. (hoe groot dit aantal is, en of dit wel of niet gerelateerd is aan de opwek doet niet ter zake)

Dan is dat toch een exclusief voordeeltje voor de persoon met zonnepanelen?
Dat is dus niet aan de orde.
En of we dat nou gemiste inkomsten of subsidie noemen, voor mij is dat hetzelfde. En voor de staatskas ook.
Voor jou. Maar het is niet het zelfde. Lees je in, kijk beter, tot je het begrijpt.
Let er hierbij wel op dat zodra je een kWh aan het net levert, deze kWh door jou aan het net verkocht is. En als je hem 10 seconden later weer terug wilt, je hem zal moeten kopen. Tegen de geldende tarieven en belastingen.
Als je dat niet wilt, zal je hem zelf op moeten slaan in een batterij o.i.d.
Niet dus. Nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)
Dat ze het met veel moeite en burocratie zo krom willen maken als jij beschrijft, zelfs nog zonder prijs differentiatie naar de tijd, dat klopt.
Iedereen kan zijn verbruik verminderen. Het staat ook iedereen vrij om zijn installatie zodanig aan te passen dat hij minder kWh van het net haalt, door bijvoorbeeld zijn zonneproductie op te slaan. Als je een kWh niet van het net haalt, hoef je hem ook niet te kopen. En dan hoef je daar idd geen energiebelasting over te betalen. Dat is geen subsidie, dat is logisch. Betalen voor je verbruik.
En nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie). Dat is logisch, inderdaad.
Of anders gezegd:
Zonder de salderingsregeling moeten PV-ers voor elke van het net geplukte kWh energiebelasting betalen.
Met salderingsregeling hoeven ze dat niet.
Het verschil in oprengst is toch rechtstreeks gelieerd aan de salderingsregeling, en zijn dus opbrengsten die de overheid moedwillig misloopt om PV te stimuleren. Hoe wil je dit anders noemen dan (verkapte) subside?
Eerlijk en normaal afrekenen?

Het klopt dat het nieuwe plan probeert de particuliere investeerder zijn opbrengst af te nemen. Heel oneerlijk is dat. Eerst stimuleert de overheid de particuliere investering, en dan pikken ze de opbrengst in.
Als een andere organisatie dan de overheid zoiets doet noem je dat oplichting of fraude of zoiets. Heel oneerlijk in ieder geval, en dat voelt iedereen aan, jij toch ook?
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:58:
[...] Wij hebben nog altijd een groot recht wat zeker goed werkt dat heet DEMONSTREREN en alles lamleggen,
alleen zijn we er veel te lui en egoïstisch voor, we zijn allang een ''IK'' maatschappij geworden en hebben het lef,de tijd en de zin niet voor. Daarom worden wij altijd zo genaaid en we slikken het ook nog altijd (ik zelf ook) :'(
Als alle zonnepaneel bezitters nu eens om 12:00 op een zekere dag 1 september gaan staken, ze trekken de stekker er voor een uurtje uit, wat zou er dan gebeuren?
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:30:
[...] Met 500.000 huishoudens die nu PV hebben plus het aantal potentiele PV klanten heb je een aardige machtsfactor. De politieke partijen die voor salderen zijn kunnen hier prima gebruik van maken

En we kunnen altijd nog gaan demonsteren, met hooivorken en fakkels naar het binnenhof. Dat zou ze leren 😀
drielp schreef op zondag 1 juli 2018 @ 17:03:
[...] Hoe laat en wanneer op het binnenhof? Ik neem een hooivork mee, jij de fakkels!

Nee, gekheid. Je heb gelijk wat betreft het mobiliseren van mensen voor een tegen geluid. Het zelfde zie je bij de vakbonden. Het moet wel erg misgaan wil je voldoende mensen op de been krijgen voor demonstraties.
Het is hier niet zoals in Spanje of Frankrijk waar de burgers massaal de straat opgaan. We hebben het waarschijnlijk toch te goed of zijn te druk met andere dingen.
Vandaar mijn voorstel hierboven voor 1 september, lekker makkelijk van huis uit. Kleine moeite.
Gecko123 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:48:
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen. Maar er is ook zoiets als een samenleving. Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet. De terugleversubsidie is een manier waarop er een juiste stimulans gegeven kan worden zodat dit geleidelijk gaat en heel Nederland hiervan kan profiteren.

Voorstander zijn van de salderingsregeling om je oude installatie terug te verdienen is tot daar aan toe. Maar voorstander zijn enkel en alleen omdat je meer geld wilt verdienen, wetende dat de salderingsregeling ook nadelen heeft voor de maatschappij, is in mijn ogen puur egoïsme.
De nadelen van de salderings regeling:
- eerlijk
- simpel
- goedkoop (geen overhead)
- effektief
- stimulering bewust wording energie
- sterke impuls voor groene investeringen
- sterke toename groene energie
- vermindering gas verbruik
- vermindering (bruin) kolen stook
- vermindering energie import
- vermindering afhankelijkheid Rusland !
- vermindering invloed (grote) bedrijven !
- verbetering betalings balans
- vermindering vervuiling
- beter voor de gezondheid
- beter voor het milieu

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

onetime schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:47:
[...]

Ok, maar we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)

[...]

Dat is dus niet aan de orde.

[...]

Voor jou. Maar het is niet het zelfde. Lees je in, kijk beter, tot je het begrijpt.

[...]

Niet dus. Nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie)
Dat ze het met veel moeite en burocratie zo krom willen maken als jij beschrijft, zelfs nog zonder prijs differentiatie naar de tijd, dat klopt.

[...]

En nogmaals, we rekenen af per jaar, tegen een uniform tarief... (geen tijdstip differentiatie). Dat is logisch, inderdaad.
Nee nee en nogmaals nee.
We diffentieren inderdaad niet op tijd. Maar wel op de handeling. Er zijn slechts 2 mogelijke handelingen richting het net:
A. Stroom aan het net verkopen
B. Stroom van het net kopen
Niet meer, niet minder. Jij hebt zelf een handeling toegevoegd namelijk:
C. Stroom op het net zetten, en op een willekeurig moment deze weer terugnemen. Of andersom.
Deze handeling bestaat niet, en is een samenspel van A en B met de daarbij geldende tarieven.

Als je stroom van het net verbruikt, dan verbruik je stroom van het net, en moet je daar dus energiebelasting over betalen. Door de salderingsregeling hoefde dat de afgelopen jaren niet, waardoor het leek alsof C bestond en zelfs gratis was! Maar dat was een subsidieregeling, niet meer, niet minder.
Je kiest ervoor om je overschot van PV aan het net te verkopen. Dat heeft gevolgen. Als je dat niet wilt, dan moet je hem lekker zelf in een batterij opslaan.

De vraag is wie van de twee het niet begrijpt. Ik ga er verder ook niet op in. Uit de rest van de post blijkt dat je nogal eenzijdig naar het geheel kijkt, dus let's agree to disagree.

[ Voor 25% gewijzigd door Illusion op 16-07-2018 14:36 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

hannibal2206 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 02:24:
[...]

Dat klopt.
Maar zo'n waterbed bevat een paar honder liter aan water (zeg 1,80x1,60x0,25m, dus 0,7 m3=700 liter. Kan dat?). Dus zowel het afkoelen als opwarmen is lang voor nodig. Maar dat houdt dus in dat het verbruik (zeker in de zomer) relatief laag is. En maakt het inderdaad wel mogelijk om 's nachts minder vaak de verwarming aan te hebben staan...

Toch eens even naar kijken.
Opwarmen kostte me vorig jaar na verhuizing een dag of 3 en dat slaapt niet lekker :( !

@Wailing_Banshee doordat het echt uren duurt voor een paar honderd liter aan water echt is afgekoeld, is het eigenlijk niet eens zo'n gek idee om de verwarming uit te schakelen van (bijvoorbeeld) 3 uur 's nachts tot 3 uur 's middags...

[ Voor 14% gewijzigd door Pietervs op 16-07-2018 16:33 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
Pietervs schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:28:
[...]

Dat klopt.
Maar zo'n waterbed bevat een paar honder liter aan water (zeg 1,80x1,60x0,25m, dus 0,7 m3=700 liter. Kan dat?). Dus zowel het afkoelen als opwarmen is lang voor nodig. Maar dat houdt dus in dat het verbruik (zeker in de zomer) relatief laag is. En maakt het inderdaad wel mogelijk om 's nachts minder vaak de verwarming aan te hebben staan...

Toch eens even naar kijken.
Er zit een thermostaat regeling op, maar je kan er eens een power logger aan hangen die het verbruik gedurende de 24 uur laat zien (in de zomer en in de winter).

Dan kan je enigszins voorspellen hoeveel uur hij 'uit' kan zonder grote temperatuur daling

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• drielp
Illusion schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:11:
[...]

Nee nee en nogmaals nee.
We diffentieren inderdaad niet op tijd. Maar wel op de handeling. Er zijn slechts 2 mogelijke handelingen richting het net:
A. Stroom aan het net verkopen
B. Stroom van het net kopen
Niet meer, niet minder. Jij hebt zelf een handeling toegevoegd namelijk:
C. Stroom op het net zetten, en op een willekeurig moment deze weer terugnemen. Of andersom.
Deze handeling bestaat niet, en is een samenspel van A en B met de daarbij geldende tarieven.

Als je stroom van het net verbruikt, dan verbruik je stroom van het net, en moet je daar dus energiebelasting over betalen. Door de salderingsregeling hoefde dat de afgelopen jaren niet, waardoor het leek alsof C bestond en zelfs gratis was! Maar dat was een subsidieregeling, niet meer, niet minder.
Je kiest ervoor om je overschot van PV aan het net te verkopen. Dat heeft gevolgen. Als je dat niet wilt, dan moet je hem lekker zelf in een batterij opslaan.

De vraag is wie van de twee het niet begrijpt. Ik ga er verder ook niet op in. Uit de rest van de post blijkt dat je nogal eenzijdig naar het geheel kijkt, dus let's agree to disagree.
Je hekel aan PV bezitters die salderen wordt nu wel wat extreem. Waarom ben je zo fel tegenstander van het salderen?

Ben je ook zo fel tegenstanders van andere subsidievormen (huur, kinderopvang, SDE+, openbaar vervoer, PGB (mijn collega koopt daar elk jaar een nieuwe Audi van), AZC, elektrische auto's, scholen, landbouw, enz...)

De overheid deelt heel veel subsidie uit, dat is nu eenmaal zo. Maar die PV bezitters maken het blijkbaar zo bont, dat mag niet. Dat zijn subsudie slurpers en belasting ontduikers.

Is het omdat de overheid deze , in jouw ogen vette subsudie, niet kan reguleren?

Ben echt beniewd naar je beweegredenen. Misschien dat ik dan begrip voor je standpunt kan hebben.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[b]
Buiten de moeilijk te begrijpen aversie tegen zonnepaneel bezitters die hebben geïnvesteerd op basis van de door de overheid bepaalde regels, is dit helemaal een onzin opmerking . Immers een keuze impliceert dat er een bewuste handeling(keuze) moet worden uitgevoerd. Als in: er is over schot en er wordt in huis onvoldoende afgenomen, dus draai de knop om en het overschot gaat het net op.

Lees maar eens goed in, een PV installatie werkt zo niet. Het gaat vanzelf en er is geen keuze. Je zou kunnen stellen dat die keuze dan is gemaakt op het moment dat er is gekozen voor de installatie van de panelen, alleen was toen die keuze gebaseerd op het beleid van de overheid: overschot wordt, automatisch , gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:27
drielp schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:41:
[...]
Je hekel aan PV bezitters die salderen wordt nu wel wat extreem. Waarom ben je zo fel tegenstander van het salderen?

Ben je ook zo fel tegenstanders van andere subsidievormen (huur, kinderopvang, SDE+, openbaar vervoer, PGB (mijn collega koopt daar elk jaar een nieuwe Audi van), AZC, elektrische auto's, scholen, landbouw, enz...
@Illusion stelt nergens dat hij een hekel heeft aan subsidie. Het enige wat hij zegt is dat salderen geen recht is maar een gunst, en daarmee dus een subsidie. Het is dus wel een recht. Zie onder.
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:22:
[...]
Buiten de moeilijk te begrijpen aversie tegen zonnepaneel bezitters die hebben geïnvesteerd op basis van de door de overheid bepaalde regels, is dit helemaal een onzin opmerking.
Een ander perspectief != een aversie hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CurlyMo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:26:
[...]

@Illusion stelt nergens dat hij een hekel heeft aan subsidie. Het enige wat hij zegt is dat salderen geen recht is maar een gunst, en daarmee dus een subsidie.
Als je de lijn doortrekt kun je ook morgen de huursubsidie afschaffen, en mensen die daarover klagen zeurpieten noemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Zou illusion ook hebben afgezien van de heffingskorting...dat is tenslotte subsidie omdat je een stroomaansluiting hebt. // Je hebt tenslotte de keuze om geen stroomaansluiting te nemen. //

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:26:
[...]

@Illusion stelt nergens dat hij een hekel heeft aan subsidie. Het enige wat hij zegt is dat salderen geen recht is maar een gunst, en daarmee dus een subsidie.
Aperte onzin. Salderen was een afspraak van de overheid om het installeren van zonnepanelen te stimuleren. Het ineens anders gaan noemen maakt de feiten niet anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

internet4me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:34:
Zou illusion ook hebben afgezien van de heffingskorting...dat is tenslotte subsidie omdat je een stroomaansluiting hebt. // Je hebt tenslotte de keuze om geen stroomaansluiting te nemen. //

;)
Kinderbijslag geeft hij ook terug, kinderen is een keuze. WW pakt ie ook niet aan, bijstand ook niet, enz enz

Ik zeg altijd maar: ik heb de regels niet gemaakt, ik maak er alleen gebruik van omdat het er is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Gecko123 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 14:48:
Ik lees nu een overtal aan berichten met die voor de salderingsregeling zijn. Laat ik zeggen dat het niet tof is als je de zonnepanelen van 7-10+ jaar geleden nog niet hebt terugverdient, want dat zou de bedoeling moeten zijn en kan ik begrijpen. Maar er is ook zoiets als een samenleving. Nederland wordt er niet beter van als iedereen in korte tijd zonnepanelen op zn dak zet. De terugleversubsidie is een manier waarop er een juiste stimulans gegeven kan worden zodat dit geleidelijk gaat en heel Nederland hiervan kan profiteren.

Voorstander zijn van de salderingsregeling om je oude installatie terug te verdienen is tot daar aan toe. Maar voorstander zijn enkel en alleen omdat je meer geld wilt verdienen, wetende dat de salderingsregeling ook nadelen heeft voor de maatschappij, is in mijn ogen puur egoïsme.
En wat is je mening over de gereserveerde 12 miljard SDE+ voor dit jaar? Is dat wel goed voor Nederland? Dus als particulieren PV nemen op hun eigen dak is dat slecht voor de maatschappij, maar weilanden volplempen en windmolens plaatsen door (buitenlandse) bedrijven die er aan verdienen is wel goed voor de Nederlandse samenleving?

De (terug)lever subsidie wordt een rampzalig plan en gaat veel geld kosten. Ik zie nog geen enkele stimulans ontstaan, wel veel onrust en ergernis. Als je maar een klein dakoppervlak tot je beschikking hebt, wordt PV zonder salderen minder interessant.
En zoals eerder gezegd, nog niet veel PV sets zijn terug verdiend, laat staan rendement/winst opgeleverd.
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:38:
[...]

Aperte onzin. Salderen was een afspraak van de overheid om het installeren van zonnepanelen te stimuleren. Het ineens anders gaan noemen maakt de feiten niet anders.
Als ik het goed hebt, was salderen de enige manier waarop de eerste PV bezitters zonder een SDE beschikking wettelijk de teveel opgewekte stroom op het net konden zetten. Dat gebeurde natuurlijk al vanzelf met de aloude ferraris meters, alleen was hier geen regeling voor.
Een paar jaar later is de grens van 3000 kWh omhoog gegaan naar 5000 kWh en weer later is ook die beperking vervallen.
De grote stimulans was in 2012 toen de overheid ineens €650,- subsidie beschikbaar stelde en de prijzen van PV sterk daalden. Die subsidie was ook redelijk snel weer over, maar toen kwam ineens de btw aftrek om de hoek kijken. De btw teruggave en de sterke prijsdaling was de grote stimulans, mede omdat de overheid het salderen tot 2023 toezegde.

(Dat diezelfde overheid nu ineens deze toezegging ontkent (en een aantal meepraters ook) geeft aan dat de overheid in deze niet betrouwbaar is.)

[ Voor 26% gewijzigd door drielp op 16-07-2018 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:38:
[...]

Je hebt gelijk. Salderen is wel een recht. Dit is wat de wet er tot nu toe over heeft gezegd.
2. Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die per jaar
minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit produceren berekent de
netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten
behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de verbruikte
elektriciteit te verminderen met de opgewekte elektriciteit.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29372-45.pdf

Dan nog steeds is het aan de overheid om wetten te maken, wijzigen of op te heffen.
Yucon schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:29:
[...]

Als je de lijn doortrekt kun je ook morgen de huursubsidie afschaffen, en mensen die daarover klagen zeurpieten noemen.
Ik voel me als PV bezitter geen zeurpiet genoemd door @Illusion. Jij klaar blijkbaar wel.

En waarom zou je niet de mening mogen hebben dat huursubsidie onzin is. Vrijheid van meningsuiting toch? Ik snap echt niet waarom het alle ballen op @Illusion is terwijl hij gewoon andere visie verkondigd.
internet4me schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:34:
Ik hoop het liefst dat de HRA zo snel mogelijk wordt afgeschaft, net als de NHG. Betekent dat dan dat ik vind dat alle subsidies maar moeten worden afgeschaft. Dat is wel een knap staaltje generaliseren.
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:40:
[...]

Kinderbijslag geeft hij ook terug, kinderen is een keuze. WW pakt ie ook niet aan, bijstand ook niet, enz enz

Ik zeg altijd maar: ik heb de regels niet gemaakt, ik maak er alleen gebruik van omdat het er is.
Dat doe ik ook, maar mag ik er dan geen mening over hebbe? Ik maak ook gebruik van de HRA, maar het mag wat mij betreft afgeschaft worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@CurlyMo
Er zijn zoveel subsidies dat je vast niet allemaal kan gebruiken, geeft kans op fraude enz dus ja ze mogen ze allemaal afschaffen.
Salderen zie ik niet echt als een subsidie, bij subsidie denk ik aan gratis geld/geld krijgen maar ik heb nog niets gekregen, ik heb alleen moeten kopen/investeren.

Maar wat het meest tegen de borst stuit is het verhaal dat wij als paneelbezitters afgeschilderd worden als subsidie trekkers/belasting ontduikers door sommige.
Terwijl iedereen het kan doen als hij er geld in investeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:57:
@CurlyMo
Maar wat het meest tegen de borst stuit is het verhaal dat wij als paneelbezitters afgeschilderd worden als subsidie trekkers/belasting ontduikers door sommige.
Dat is dan erg persoonlijk, want dat gevoel heb ik totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@CurlyMo
<knipje>
Even advocaat van de duivel spelen hoor.
Niet iedereen heeft een eigen woning.
Niet iedere woning heeft een dak.
Niet iedereen heeft de financiële mogelijkheden voor deze vorm van investeren.
Dus nee, niet iedereen kan het doen.

Neemt niet weg: er zijn nou eenmaal bepaalde afspraken gemaakt om mensen te bewegen in duurzame energie te investeren, bijvoorbeeld de salderingsregeling.
Sommige mensen (zoals ik) hebben daar wat aan, anderen niet.

Ik zie het een beetje als de kinderbijslag: vrienden van me krijgen die, want ieder twee kinderen. Ik heb geen kinderen, dus ik krijg geen kinderbijslag. Lijkt mij een redelijke no-brainer, klagen over het feit dat een ander wel een vergoeding ergens voor krijgt en jij niet omdat jij niet hebt waar de vergoeding voor verstrekt wordt vind ik in de meeste gevallen dan ook een tikje onzinnig (zeer eufemistisch uitgedrukt!). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28
Enexis gebied (2.786.000 E-aansluitingen, 34,6TWh in 2017) als eerste >250 000 aangemelde salderende aansluitingen met iets meer dan 1GWp.

In 2017 waren het al >200 000 sets, Alliander gebied lag toen niet heel ver achter met 189 000 eind 2017.

Aanvulling: de derde grotere netbeheerder stedin is op weg naan 100.000 salderende aansluitingen

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 17-07-2018 03:58 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

drielp schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:50:
[...]

En wat is je mening over de gereserveerde 12 miljard SDE+ voor dit jaar? Is dat wel goed voor Nederland? Dus als particulieren PV nemen op hun eigen dak is dat slecht voor de maatschappij, maar weilanden volplempen en windmolens plaatsen door (buitenlandse) bedrijven die er aan verdienen is wel goed voor de Nederlandse samenleving?
Tuurlijk! Kijk maar naar de Drentse Monden voor hoe goed dat is voor de Nederlandse samenleving :p
Illusion schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:11:
[...]
Zelfs met een accu zou ik in de zomer terugleveren. Zeg dat wij op een dag (= 24uur) 10kWh verbruiken en ik een accu van 10kWh zou ophangen, zelfs dan zou ik op een mooie zomerdag meer dan 10kWh terugleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Saldering is geen subsidie van de overheid, ik verkoop mijn stroom aan de buren, ik ontvang tegen hetzelfde bedrag als wat ik regulier zou moeten aftikken, mijn buren tegen d'r eigen tarief welke hoger kan zijn dan mijn tarief. Dus onze Haagse harkers kunnen zelfs hier met d'r vingers tussen zitten. Alleen mijn stroom is "echte" groene stroom en het netwerk hoeft minder belast te worden immers kortere lijntjes.

Het is de overheid te doen om zoveel mogelijk "virtueel" misgelopen belasting op stroom terug te pakken. En nu proberen de Haagse harkers de boodschap zo mooi mogelijk te verpakken met termen als "niet langer houdbaar" of "oneerlijk naar...". Dat instanties als Holland Solar hierin meegaan noem ik verraad naar de panelen bezitter die d'r nek hebben uitgestoken.

@Pietervs dat voorbeeld van Kinderbijslag is een super voorbeeld. Er zijn hele volksstammen die geen kinderen hebben maar wel meebetalen aan de regeling. Zelfs al verdien je een ton krijg je het nog omdat het een inkomsten onafhankelijke regeling is wat het nog belachelijker maakt. Maar daar mauwen de volksstammen toch ook niet over.

[ Voor 17% gewijzigd door Willie Wortel op 17-07-2018 08:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietervs schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:40:
[...]

Die advocaat moet die dure zonnebril eens afzetten. ;)
Tuurlijk kan dat wel, je hebt geen eigen woning nodig om 4 paneeltjes op een schuur te leggen, zowel eigen woning als huur.
Of tegen een schutting, in de tuin, op een balkon als balustrade.
Niet iedereen kan zijn eigen verbruik dekkend krijgen maar iedereen kan aan de zonnepanelen.
Niet iedereen heeft de financiële prioriteit zal je bedoelen, vaak wel op vakantie, auto maar weer eens inruilen, keuken en badkamer vernieuwen. Diegene die er echt geen geld voor hebben om zelfs 1-2 panelen te kopen voor 100,- ps hebben ook geen dikke energierekening waar dat op zou helpen.

Dus ja iedereen kan het doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Pietervs schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:40:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens...

(die doorgestreepte wel, maar dat is een ander verhaal).

Je hoeft geen eigen woning te hebben, je kunt ook op een middelste etage wonen en toch meedoen. Bijv. door initiatieven als dit:

https://www.rtvnoord.nl/n...gt-honderden-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
drielp schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:35:
[...]

Een eboiler die met cop1 water verwarmt is natuurlijk zeer ongewenst. Dan is het veel beter om je water met gas te verwarmen en je stroom terug te leveren en te delen met anderen zodat er minder stroom opgewekt moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Willie Wortel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:21:
Saldering is geen subsidie van de overheid, ik verkoop mijn stroom aan de buren, ik ontvang tegen hetzelfde bedrag als wat ik regulier zou moeten aftikken, mijn buren tegen d'r eigen tarief welke hoger kan zijn dan mijn tarief. Dus onze Haagse harkers kunnen zelfs hier met d'r vingers tussen zitten. Alleen mijn stroom is "echte" groene stroom en het netwerk hoeft minder belast te worden immers kortere lijntjes.

Het is de overheid te doen om zoveel mogelijk "virtueel" misgelopen belasting op stroom terug te pakken. En nu proberen de Haagse harkers de boodschap zo mooi mogelijk te verpakken met termen als "niet langer houdbaar" of "oneerlijk naar...". Dat instanties als Holland Solar hierin meegaan noem ik verraad naar de panelen bezitter die d'r nek hebben uitgestoken.

@Pietervs dat voorbeeld van Kinderbijslag is een super voorbeeld. Er zijn hele volksstammen die geen kinderen hebben maar wel meebetalen aan de regeling. Zelfs al verdien je een ton krijg je het nog omdat het een inkomsten onafhankelijke regeling is wat het nog belachelijker maakt. Maar daar mauwen de volksstammen toch ook niet over.
We zijn gewoon een melkkoe die te weinig melk gaat geven......
Net als auto bezitters met diverse regelingen, oh nou word het te duur, toch weer afschaffen en melken maar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:51:
[...]

Een eboiler die met cop1 water verwarmt is natuurlijk zeer ongewenst. Dan is het veel beter om je water met gas te verwarmen en je stroom terug te leveren en te delen met anderen zodat er minder stroom opgewekt moet worden.
In het algemeen gezien wel, daarom zijn panelen ook zo top!!
Maar de regering verziekt het, ik denk toch iets harder aan mijn portemonee. Als mijn wp straks niet meer op overschot prijs draait maar op dure afname prijs gaat hij uit, en gaat de hout kachel aan. Infrastructuur heb ik toch al, kachel voor 600 euro en klaar. Milieu tja....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Op persoonlijk vlak kan het wel degelijk 'gewenst' zijn, namelijk als je flink voor het gas moet betalen en heel weinig voor die stroom krijgt. Dat hangt van de inrichting van de diverse regelingen af. Je kunt niet regelingen zodanig optuigen dat ze milieuonvriendelijk gedrag stimuleren en tegelijkertijd verbaasd zijn dat mensen zich ook als zodanig gedragen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een toepassing van zonnepanelen aan mijn balkon, kost maar een paar honderd euro.
Er is altijd wel een mogelijkheid of anders mee te doen met een project, dus argument geen geld is kul, nee wat @Rol-Co schreef, andere prioriteiten en daarna janken.

op foto klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2n7n5FU0lPZ82gMNpb1KxS91/medium.jpg

@reneeke1970 we moeten slimme oplossingen gaan bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Weet je wat een cuub gas je kost als je alleen sww ermee maakt? Reken dat maar eens uit! En straks nog meer.
Nee sww maken met COP 1 is super, geen geluid, snelheid en tijd van warmen zelf in de hand, simpel te vergroten en te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Weet je wat een cuub gas je kost als je alleen sww ermee maakt? Reken dat maar eens uit! En straks nog meer.
Nee sww maken met COP 1 is super, geen geluid, snelheid en tijd van warmen zelf in de hand, simpel te vergroten en te verkleinen.
7 cent per kWh aan warmte energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:03:
[...]

Helaas zet dat bij ons niet veel zoden aan de dijk... Wij gebruiken nauwelijks gas voor warm water.

Gas kost ons 0,32ct/m3 + 0,31ct/m3 belasting + 0.03ct/m3 ode. We verbruiken nu 0,5m3 gas per dag. Dus dat kost ons zo'n 33ct per dag. Dat is trouwens inclusief koken (zeg 0,4m3 voor water en 0,1m3 voor koken). Dus 120 euro per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:14:
[...]

Helaas zet dat bij ons niet veel zoden aan de dijk... Wij gebruiken nauwelijks gas voor warm water.

Gas kost ons 0,32ct/m3 + 0,31ct/m3 belasting + 0.03ct/m3 ode. We verbruiken nu 0,5m3 gas per dag. Dus dat kost ons zo'n 33ct per dag. Dat is trouwens inclusief koken (zeg 0,4m3 voor water en 0,1m3 voor koken). Dus 120 euro per jaar.
In je dromen! Maar reken het nu eens goed uit? Vorig jaar koste 48 cuub gas mij 215,- en dan kom ik op 5,- voor een cuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Wailing_Banshee
In groningen is een gasaansluiting gratis?
(ik bespaar al 150 euro per jaar, door alles te laten verwijderen/slotje erop/enz)

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 09:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TWyk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:14:
[...]

7 cent per kWh aan warmte energie
Alles meerekenen, niet alleen de gasprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
@Wailing_Banshee
"Geen transportkosten" >:)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:19:
@Wailing_Banshee
(ik bespaar al 150 euro per jaar, door alles te laten verwijderen/slotje erop/enz)
Nee, maar die gasaansluiting heb ik nodig voor de verwarming. Dus daar win ik niets op door een eboiler te plaatsen :p Als ik gasloos wil, ben ik wel meer kwijt dan een paar honderd euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
Voor 1500 euro heb je een 5 kW pana monobloc uit UK en een atlantic explorer 3 WP boiler uit BE
TVT van 10 jaar, als je enkel kijkt naar de gasaansluiting kosten.
(en niet kijkend naar je huis situatie ;-) )

Om on-topic te blijven... en je zonnestroom kan je er (deels) in kwijt. Afhankelijk van het seizoen...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
5 kW? Ik heb meer dan alleen een woonkamer. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:39:
5 kW? Ik heb meer dan alleen een woonkamer. :?
Koevlaas2 formule al gevonden om dat uit te rekenen aan de hand van gasverbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag 5kW is niet voldoende, met ons gasverbruik zit je eerder tegen de 9 aan :D

1700 * 8 / 1650 (uit m'n hoofd) = 8,2, naar boven afgerond, is 9kW.

En het probleem is juist dat we nu overschot hebben, maar in de winter niet. En als we nu met nauwelijks een halve kuub gas rond komen, dan schiet dat ook niet zo veel op om electrisch water te verwarmen. In de winter zitten we vaak al op 90 tot 100% eigen verbruik, en dat zonder WP of andere electrische verwarming. Ik zie een WP dus ook niet direct als een methode om het eigenverbruik omhoog te halen (wel een manier om de kosten te verplaatsen, van een dure post naar een goedkopere post). Het probleem is en blijft dat er veel zon is op de momenten dat je het minste energie nodig hebt.
Geen energie vanwege gebruik van apparaten omdat je toch niet thuis bent en geen energie voor verwaming, want die krijg je gratis en voor niets van buiten.

Het mooiste zou zijn als je zoveel electriciteit kunt opwekken op een gemiddelde winterdag als dat je per dag nodig hebt. En dan moet je gaan rekenen: hoeveel electriciteit gebruik ik op de momenten dat mijn panelen leveren, en hoeveel gebruik ik op de momenten dat ze niet leveren. En dat je dan dus een accu (in welke vorm dan ook) plaatst die die laatste hoeveel kan opslaan. Hierdoor is je eigen verbruik op een gemiddelde winterdag 100%. En gebruik je alleen stroom van het net op slechte winterdagen.

Maar dat is natuurlijk een utopie (dat snap ik ook wel) voor het gros van de Nederlanders. Je moet dan namelijk of enorm snijden in je electriciteitsverbruik of een enorm dak/tuin hebben voor die panelen plus nog een hele dure accu :p

Het is wel mijn droom situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Wailing_Banshee
De maanden dat je wel direkt gebruik kan maken van zonne energie zijn nog altijd in de meerderheid.
En de zomer pv opbrengst euro's betalen misschien wel die winter energiekosten...
Maar wacht rustig af... dat subsidiepotje voor warmtepompen raakt nooit leeg (hoop ik voor jullie)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:04:
@Wailing_Banshee
De maanden dat je wel direkt gebruik kan maken van zonne energie zijn nog altijd in de meerderheid.
En de zomer pv opbrengst euro's betalen misschien wel die winter energiekosten...
Maar wacht rustig af... dat subsidiepotje voor warmtepompen raakt nooit leeg (hoop ik voor jullie)
Ik reken al nooit op subsidie, dus het zou alleen mee kunnen vallen :p

En daarom heb ik ook geen vertrouwen in een "terugleversubsidie". Dat potje gaat ook leegraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:26:
[...]

Ik reken al nooit op subsidie, dus het zou alleen mee kunnen vallen :p

En daarom heb ik ook geen vertrouwen in een "terugleversubsidie". Dat potje gaat ook leegraken.
De subsidie is er nu en kan per half jaar wijzigen. Dus als je nu de apparaten niet aanschaft ben je dief van je eigen portemonee. Een pellets CV krijg je geld op toe zelfs. Een boiler kost je misschien 300.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:32:
[...]
...Een boiler kost je misschien 300.
147 (excl verzend van BE naar Groningen)
+ zwave dingetje om hem in PV modus te krijgen :P

We hebben geluk.. ze zijn hem 1 juli vergeten aan te passen.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 10:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:17

BlueTooth76

Let the sun shine!

@CurlyMo
Er zijn zoveel subsidies dat je vast niet allemaal kan gebruiken, geeft kans op fraude enz dus ja ze mogen ze allemaal afschaffen.
Salderen zie ik niet echt als een subsidie, bij subsidie denk ik aan gratis geld/geld krijgen maar ik heb nog niets gekregen, ik heb alleen moeten kopen/investeren.

En wat toch vaak vergeten wordt:

Als ik 1kWh produceer en teruglever met mijn panelen krijg ik straks iets van €0,11 terug.
Als ik 1kWh afneem betaal ik straks €0,22

Maar die 1kWh die ik produceer en teruglever... gaat bij mijn buurman weer door de meter... en hij betaalt daar wél weer €0,22 voor.

De overheid loopt dus niets mis met de salderingsregeling (want de buurman koopt mijn kWh in voor het volle pond), ik loop straks wel €0,11 per kWh mis als het salderen stopt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Koevlaas2 formule al gevonden om dat uit te rekenen aan de hand van gasverbruik?
Ik woon hier pas een halfjaar, dus kan nog niks zinnigs zeggen over het gasverbruik. Op basis van het afgelopen halfjaar is het wellicht te extrapoleren:
1-1 t/m 1-7
3.026 kWh
1.123 m3

Omgerekend dus ca. 6.050 kWh/ 2.250 m3. 4 peronen, gasgestookt, elektrisch koken, quooker voor warm water, a/c woonkamer + slk, veel gadgets, vrijstaand, 1992, ca. 700 m3 bruto inhoud.

2.250*8 (omrekenfactor) / 3 (conservatieve COP) =6.000 kWh om van het gas af te gaan. Tel ik dat op bij mijn verbruik dan kan ik ongeveer 1:1 aan PV op mijn dak kwijt (32 op zuid en 10 op west). Maar ja, dit zou prima werken met salderen, not so much met uurtarieven en allerlei subsidievehikels. Met potentieel 42 panelen gaat het toch om een duur 'gokje' om te kijken wat de overheid uithaalt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
[...]

Zeer ongewenst en veel beter met gas valt wel mee. Als je SWW maakt met een CV ketel gaat minimaal 25% van de energie via je CV pijp naar buiten. Met eigen PV stroom gaat bijna 100% de e-boiler in.
drielp in "E-boiler tussen DWTW en CV-ketel"

Van gas moeten we af, de planning hier is dit jaar. De CV ketel staat al een tijd af en sinds vorig jaar koken we op een inductieplaat (hadden we jaren eerder moeten doen)
Een WB boiler is natuurlijk energetisch gezien wel beter, maar ik ben nogal fan van eenvoudige technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Alles meerekenen, niet alleen de gasprijs.
7 cent is met alles meegerekend voor verwarmen tapwater

Warm water is voor mij puur de prijs van gas. Een eboiler kost me veel meer dan 7 cent per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:35:
[...]

147 (excl verzend van BE naar Groningen)
+ zwave dingetje om hem in PV modus te krijgen :P

We hebben geluk.. ze zijn hem 1 juli vergeten aan te passen.
Plus een kleine €200,00 koppelingen, koper, elektra en een meterkast aanpassing en dat moet je het ook nog allemaal zelf aansluiten, vermeld dat er ook even bij en dat je dan maar een 200 ltr boiler hebt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:45:
[...]

Plus een kleine €200,00 koppelingen, koper, elektra en een meterkast aanpassing en dat moet je het ook nog allemaal zelf aansluiten, vermeld dat er ook even bij en dat je dan maar een 200 ltr boiler hebt.
Denk dat ik veertig euro kwijt was.
Meterkast aanpassen? 500 watt kan zo met een stekker hoor. En zelfs met element kan het nog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:56:
[...]

Denk dat ik veertig euro kwijt was.
Meterkast aanpassen? 500 watt kan zo met een stekker hoor. En zelfs met element kan het nog
Kan zeker maar of het mag is wat anders, als je de boiler kunt plaatsen naast bestaande leidingen dan valt het mee maar er komen altijd meer kosten bij een installatie dan dat hier wordt voorgesteld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Kan zeker maar of het mag is wat anders, als je de boiler kunt plaatsen naast bestaande leidingen dan valt het mee maar er komen altijd meer kosten bij een installatie dan dat hier wordt voorgesteld.
Ja als jij kiest hem in de kelder te zetten met twintig meter extra koper dan houd het op natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

klump4u schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Ik zie het verband met salderen niet, maar iets installeren kost altijd geld :P
Eigenlijk zou ik moeten balen dat ik mijn overschot niet met de Atlantic kan wegbranden omdat hij zo zuinig is met deze temperaturen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

klump4u schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 14:45:
[...]

En dat is iets wat nog wel eens vergeten wordt. Installateurs zijn niet goedkoop... (en nee, zelf aansluiten is niet voor iedereen een optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Eigenlijk zou ik moeten balen dat ik mijn overschot niet met de Atlantic kan wegbranden omdat hij zo zuinig is met deze temperaturen :+
Het verband met salderen staat enkele post hierboven beschreven ;)
Tuurlijk kost iets installeren geld maar vaak wordt het hier erg makkelijk afgedaan alsof het allemaal niets kost, ik heb die Atlantic ook geplaatst met de bedoeling overdag meer rechtstreeks verbruik van zonne-energie en om gas te minderen en als er niet zoveel subsidie op had gezeten had ik het waarschijnlijk niet gedaan.( hoop alleen dat ik hem ooit aan het draaien krijg zodat ik daadwerkelijk zonnestroom kan verbruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sorry, ik was ff mijn vloer aan het salderen.
Droogt dat ook met 15 graden door de slangen? :+
Misschien de koeling maar ff uit zetten.
//offtopic

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2018 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:43:
@sorry, ik was ff mijn vloer aan het salderen.
Droogt dat ook met 15 graden door de slangen? :+
Misschien de koeling maar ff uit zetten.
//offtopic
Gewoon aan laten staan, langzaam uitharden is beste haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Moet je wat vaker douche en wasmachine aanzetten en je vaatwasser. Bij mij draagt ie drie tot vijf uurtjes iedere dag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:07:
[...]

Moet je wat vaker douche en wasmachine aanzetten en je vaatwasser. Bij mij draagt ie drie tot vijf uurtjes iedere dag
Was er niet iets met droogte momenteel? :9
Ik vind de was ophangen best vervelend, dan maar een wp droger erbij?
Dan heb ik in de winter een warmtebron in een onverwarmde kamer ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:17:
[...]

Was er niet iets met droogte momenteel? :9
Ik vind de was ophangen best vervelend, dan maar een wp droger erbij?
Dan heb ik in de winter een warmtebron in een onverwarmde kamer ;)
Wp droger doet niet veel, dan moet je zo'n oude slang droger nemen, dat gaat harder.
Sinds ik een wp droger heb is het frisser op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

Morgen maar weer op de elektrische fiets naar het werk. WAT!! Ik lijk wel een crimineel!!
Géén BTW afgedragen over de niet gebruikte benzine EN opgeladen met gesaldeerde kWh's!!

:+ :+

v.w.b. een inhoudelijke reactie: ik zelf maak me niet zo'n zorgen over de nieuwe regeling.
De soep wordt niet zo heet gegeten denk ik dan maar.
En als het echt allemaal tegenvalt verzinnen we vast wel weer wat zoals het nu ook is gedaan (PV, WP etc.)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:25:
[...]

Wp droger doet niet veel, dan moet je zo'n oude slang droger nemen, dat gaat harder.
Sinds ik een wp droger heb is het frisser op zolder.
Ik kan genoeg 'foute' dingen doen, geen muziek via de stereo spelen van 30W maar gelijk de 2 klasse A monoblokken aan gooien die ieder 175W verstoken zonder dat er geluid uit komt >:)
In die beesten zit een voeding die 2500W piek vermogen levert per kant :D
Die 2 kachels koel ik dan extra met de airco :z
Tv kijken maar weer met de plasma tv want het beeld is zo mooi he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:39:
maar gelijk de 2 klasse A monoblokken aan gooien die ieder 175W verstoken zonder dat er geluid uit komt >:)
In die beesten zit een voeding die 2500W piek vermogen levert per kant :D
Buiten dat het pure verspilling is en dat misschien wel "stoer" vindt heb ik de aantrekkingskracht van "klasse A" nooit begrepen. Ik hou het er maar op dat men slecht geïnformeerd is op dat gebied want voordelen biedt het niet. Theoretisch heb je minder harmonische vervorming maar die is al vrijwel 0, ook bij andere minder dorstige systemen. En wat men ook beweert: het verschil hoor je niet. Zelfs vele procenten harmonische vervorming is niet hoorbaar voor een mens. Pas bij tientallen procenten worden wij iets gewaar. Dus ruil ze in voor energiezuinige klasse D trapjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bart2005 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 19:21:
[...]

Buiten dat het pure verspilling is en dat misschien wel "stoer" vindt heb ik de aantrekkingskracht van "klasse A" nooit begrepen. Ik hou het er maar op dat men slecht geïnformeerd is op dat gebied want voordelen biedt het niet. Theoretisch heb je minder harmonische vervorming maar die is al vrijwel 0, ook bij andere minder dorstige systemen. En wat men ook beweert: het verschil hoor je niet. Zelfs vele procenten harmonische vervorming is niet hoorbaar voor een mens. Pas bij tientallen procenten worden wij iets gewaar. Dus ruil ze in voor energiezuinige klasse D trapjes. :)
Dit zijn niet zomaar monoblokjes (Aragon Palladium van d'Agostino) waar je zo goed als elke speaker tot 1 ohm aan kan hangen _/-\o_
Klasse A heeft een bepaalde rust (speaker in de wurggreep) die je met klasse A/B, B, D niet ervaart.
Deze zijn ook nog gebalanceerd dus voor elke helft van de sinus is er een eigen powerhouse :*)
Slecht geïnformeerd ben ik het niet mee eens, highend audio gaat nu eenmaal tot het uiterste ;)
Bovendien heb ik een gehoor dat absurd goed nuances waarneemt, het grote nadeel is dat vrijwel alles in mijn oren niet optimaal klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 19:34
Waarom zou Lidl geen gebruik maken van de mogelijkheden die ze geboden wordt.
Het is aan de domme politiek ambtenarij om regels op te stellen dat dit niet zou moeten kunnen.
Maar het zijn niet hun centen waar ze mee spelen, thuis elke euro omdraaien en op het werk miljoenen verkwanselen, mijn/ons geld!

Een ambtenaar is niet geschikt om met geld om te gaan, daarvoor moet je een ondernemer hebben.
Wat interesseert het die ambtenaar als het maar 5 uur wordt en hij naar huis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:48:
[...]

En wat toch vaak vergeten wordt:

Als ik 1kWh produceer en teruglever met mijn panelen krijg ik straks iets van €0,11 terug.
Als ik 1kWh afneem betaal ik straks €0,22

Maar die 1kWh die ik produceer en teruglever... gaat bij mijn buurman weer door de meter... en hij betaalt daar wél weer €0,22 voor.

De overheid loopt dus niets mis met de salderingsregeling (want de buurman koopt mijn kWh in voor het volle pond), ik loop straks wel €0,11 per kWh mis als het salderen stopt.
Denk je dit serieus?
De overheid loopt inderdaad niets mis bij je buurman, maar daar gaat het niet over.
De overheid loopt nu die €0,11 per kWh mis die jij straks gaat mislopen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Die klopt inderdaad niet helemaal. Je buurman betaald die €0,22 of die kWh nu van de centrale komt of van jou. Echter lopen ze wel geld mis omdat jij minder kWh's afneemt. (omdat je teruglevert). De enige manier waarop het zou kunnen kloppen is als de overheid de kolen voor de kolencentrale betaald. Maar dat is niet zo :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Jim423 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:57:
Die klopt inderdaad niet helemaal. Je buurman betaald die €0,22 of die kWh nu van de centrale komt of van jou. Echter lopen ze wel geld mis omdat jij minder kWh's afneemt. (omdat je teruglevert). De enige manier waarop het zou kunnen kloppen is als de overheid de kolen voor de kolencentrale betaald. Maar dat is niet zo :)
De buurman betaalt inderdaad voor de kWh's die hij afneemt van het net en niet door hemzelf geproduceerd zijn (maar door jou). Jij betaalt echter niets over de kWh's die je afneemt van het net en niet door jezelf geproduceerd zijn (maar door een andere PV-eigenaar of energiecentrale).

Jij krijgt dus een vorm van belastingvrijstelling die je buurman niet heeft. Dat kan gerust subsidie (overheidssteun) genoemd worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:57:
Dus mijn zelf gekweekte krop sla en aardbeien uit de tuin moet ik de btw nog even gaan brengen...... Klinkt vreemd he. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Niet echt want in jouw vergelijking verbruik/eet je direct zelf. Hier betaal je geen EB over.
Als je de krop sla en aardbei verkoopt voor 6 cent aan een B.V. en hem daarna weer terug wilt hebben en hem dus weer koopt betaal je over die 6 cent weer BTW. Heeft ie hem nog gratis bewaard voor je ;) Ivow85 heeft dus wel gelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Die advocaat moet die dure zonnebril eens afzetten. ;)
Tuurlijk kan dat wel, je hebt geen eigen woning nodig om 4 paneeltjes op een schuur te leggen, zowel eigen woning als huur.
Of tegen een schutting, in de tuin, op een balkon als balustrade.
Niet iedereen kan zijn eigen verbruik dekkend krijgen maar iedereen kan aan de zonnepanelen.
Niet iedereen heeft de financiële prioriteit zal je bedoelen, vaak wel op vakantie, auto maar weer eens inruilen, keuken en badkamer vernieuwen. Diegene die er echt geen geld voor hebben om zelfs 1-2 panelen te kopen voor 100,- ps hebben ook geen dikke energierekening waar dat op zou helpen.

Dus ja iedereen kan het doen.
En diegenen die dat geld echt niet hebben, zijn aangewezen op woningcorporaties die in opdracht van het rijk al verplicht zijn om hun bezit te verduurzamen. Dat kost met miljoenen woningen wat tijd, maar is her en der zeker al zichtbaar.

Steeds meer huurwoningen hier in de regio hebben een aantal zonnepanelen en met hele straten tegelijk worden de daken vernieuwd met dikke isolatie op het bestaande dakbeschot voordat nieuwe pannen gelegd worden, worden kozijnen en beglazing vernieuwd en ik vermoed dat betreffende huizenblokken dan ook meteen voorzien worden van spouw- en vloerisolatie.

Overlast voor de bewoners binnenshuis minimaal, huurverhoging beperkt en besparing op de energiekosten enorm. En het beste: wooncomfort enorm verbeterd.

Het kan, maar ja het kost tijd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:15:
[...]

En diegenen die dat geld echt niet hebben, zijn aangewezen op woningcorporaties die in opdracht van het rijk al verplicht zijn om hun bezit te verduurzamen. Dat kost met miljoenen woningen wat tijd, maar is her en der zeker al zichtbaar.

Steeds meer huurwoningen hier in de regio hebben een aantal zonnepanelen en met hele straten tegelijk worden de daken vernieuwd met dikke isolatie op het bestaande dakbeschot voordat nieuwe pannen gelegd worden, worden kozijnen en beglazing vernieuwd en ik vermoed dat betreffende huizenblokken dan ook meteen voorzien worden van spouw- en vloerisolatie.

Overlast voor de bewoners binnenshuis minimaal, huurverhoging beperkt en besparing op de energiekosten enorm. En het beste: wooncomfort enorm verbeterd.

Het kan, maar ja het kost tijd.
Hier maak ik uit op dat iemand met een huurwoning geen geld heeft? Als dat zo is vergis je je lelijk, hier in de wijk zijn er misschien wel figuren in de huurwoningen maar er zijn er ook waar een hele dikke wagen voor de deur staat van nog geen 2 jaar oud. En die zouden dan gratis verduurzaming krijgen tegen een kleine huurverhoging, geen moeite niks.
Nee nee, de prioriteit ligt gewoon ergens anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:04:
[...]

Dus mijn zelf gekweekte krop sla en aardbeien uit de tuin moet ik de btw nog even gaan brengen...... Klinkt vreemd he. 8)7
Klopt helemaal.

Je verkoopt in je eigen buurtwinkeltje de zelfgekweekte sla en aardbeien. Jouw buurman moet daar (via jouw BTW afdracht) dan belasting over betalen.

Vervolgens sluit je om 18.00 je eigen winkel en ren je naar de supermarkt. Want je vrouw heeft je gevraagd om nog wat sla en aardbeien mee naar huis te nemen om 's avonds te gebruiken maar je hebt die middag je eigen kweek al aan je buurman verkocht. Je rekent de sla en aardbeien af in de supermarkt en ook daarover wordt BTW gerekend.

Helemaal fair toch?

Wil je dit (voor Jezelf) buiten belastingen om oplossen, dan moet je je eigen gekweekte sla en aardbeien zelf bewaren voor eigen gebruik en moet je je buurman vertellen dat hij zijn sla en aardbeien elders moet inkopen of ook zelf moet gaan kweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:20:
[...]

Hier maak ik uit op dat iemand met een huurwoning geen geld heeft? Als dat zo is vergis je je lelijk, hier in de wijk zijn er misschien wel figuren in de huurwoningen maar er zijn er ook waar een hele dikke wagen voor de deur staat van nog geen 2 jaar oud. En die zouden dan gratis verduurzaming krijgen tegen een kleine huurverhoging, geen moeite niks.
Nee nee, de prioriteit ligt gewoon ergens anders.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen met voldoende inkomsten en vermogen die een woning huren, maar de mensen die echt (ook op middellange termijn) het inkomen niet hebben om zonnepanelen aan te kunnen schaffen zijn bij uitstek de mensen die zijn aangewezen op sociale huurwoningen en daarmee via regelgeving uiteindelijk 'vanzelf' profiteren van verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:21:
[...]

Klopt helemaal.

Je verkoopt in je eigen buurtwinkeltje de zelfgekweekte sla en aardbeien. Jouw buurman moet daar (via jouw BTW afdracht) dan belasting over betalen.

Vervolgens sluit je om 18.00 je eigen winkel en ren je naar de supermarkt. Want je vrouw heeft je gevraagd om nog wat sla en aardbeien mee naar huis te nemen om 's avonds te gebruiken maar je hebt die middag je eigen kweek al aan je buurman verkocht. Je rekent de sla en aardbeien af in de supermarkt en ook daarover wordt BTW gerekend.

Helemaal fair toch?

Wil je dit (voor Jezelf) buiten belastingen om oplossen, dan moet je je eigen gekweekte sla en aardbeien zelf bewaren voor eigen gebruik en moet je je buurman vertellen dat hij zijn sla en aardbeien elders moet inkopen of ook zelf moet gaan kweken.
Ja precies, dus ga ik denk ik mijn eigen winkeltje beginnen, ik verkoop het gewoon aan de buren in 2020, kunnen we van zijn vermeden vastrecht een mooie kabel en onderverdeler kopen, ruimte zat met 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Rol-Co schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Ja precies, dus ga ik denk ik mijn eigen winkeltje beginnen, ik verkoop het gewoon aan de buren in 2020, kunnen we van zijn vermeden vastrecht een mooie kabel en onderverdeler kopen, ruimte zat met 3 fase.
Als jij 24/7/365 kunt garanderen dat je je buurman voldoende stroom kunt leveren en je het met je buurman eens kunt worden over de tarieven zie ik het bezwaar niet.

Zodra jullie beiden "all electric" gaan en/of een elektrische auto op de stoep hebben staan wordt die zekerheid van voldoende stroom een beste uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Natuurlijk zijn er genoeg mensen met voldoende inkomsten en vermogen die een woning huren, maar de mensen die echt (ook op middellange termijn) het inkomen niet hebben om zonnepanelen aan te kunnen schaffen zijn bij uitstek de mensen die zijn aangewezen op sociale huurwoningen en daarmee via regelgeving uiteindelijk 'vanzelf' profiteren van verduurzaming.
En dat is fair? Omdat ik mijn nek uitsteek met een eigen huis mag ik het wel zelf betalen? En het enige voordeel wat ik heb pakken ze dan ook nog weg.
Echt nederland, de hard werkende ook hard pakken.... Dat ze nog niet gaan demonstreren waarom ze nog geen zonnepanelen hebben joh. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:27:
[...]

Als jij 24/7/365 kunt garanderen dat je je buurman voldoende stroom kunt leveren en je het met je buurman eens kunt worden over de tarieven zie ik het bezwaar niet.

Zodra jullie beiden "all electric" gaan en/of een elektrische auto op de stoep hebben staan wordt die zekerheid van voldoende stroom een beste uitdaging.
Ik zie het probleem nog niet, ze hebben nu ook de sleutel :) 2x elektric auto zie ik niet gebeuren maar anders heb je daar een load balancer voor.
https://newmotion.com/nl_...namic-load-balancing-home

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 17-07-2018 22:41 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.