Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:26
@Ton van Gent

Ze bevallen goed. Sinds 24 april 1.5 MWh op de teller.
Ik heb dezelfde afweging als jou gemaakt.
Bij mij zijn ze inclusief goedkope string omvormer geplaatst voor §1.11 per Wp excl btw.

Daarmee kom ik volgens de salderingsregeling ruim onder de 7 jaar dus ik hoop dat het met terugleververgoeding daar ook onder blijft...

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:26
quote:
ocaj schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:22:
[...]

Dat heeft toch niet zo heel veel met elkaar te maken?
Je zou denken van niet nee.
Maar volgens de salderingsregeling kun je die warmtepomp in de winter 'aandrijven' met zonnestroom.
Een warmtepomp heeft best veel
stroom nodig.
Dus het loonde om je dak vol zonnepanelen te leggen. De installatie is dan per zonnepaneel goedkoper.
Dus de stroomkosten worden lager en dat helpt om de hogere investering in de warmtepomp terug te verdienen.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Acties:
  • +2Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 08:19
quote:
busscherski schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:39:
[...]

Je zou denken van niet nee.
Maar volgens de salderingsregeling kun je die warmtepomp in de winter 'aandrijven' met zonnestroom.
Een warmtepomp heeft best veel
stroom nodig.
Dus het loonde om je dak vol zonnepanelen te leggen. De installatie is dan per zonnepaneel goedkoper.
Dus de stroomkosten worden lager en dat helpt om de hogere investering in de warmtepomp terug te verdienen.
Precies, en nu gaan alle apparaten weer op dure stroom draaien, dus de pellets kachel gaat aan want die word dan ineens goedkoper

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19-08 10:57

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Ton van Gent schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:55:
[...]
Het is geen quote maar gewoon een calculatie zoals ik er beroepsmatig veel heb gemaakt na een beetje uitzoeken en verdiepen in de materie. Iedereen die kan rekenen en wel eens een bestek resp. programma van eisen heeft geschreven en/of offertes heeft vergeleken kan dit.
De offertes die ik kreeg kwamen allemaal met veel te optimistische rendementsberekeningen en nog veel hogere prijzen voor Chinese meuk bevestigd met panlathaken en garantie tot de voordeur.
We willen niet allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, aanbesteden doe je bij voorkeur bij de partij waar je meeste vertrouwen in hebt en in de buurt is gevestigd met een goede reputatie, niet bij de goedkoopste aanbieder.
Denk er trouwens sterk over om in 2020 een elektrisch aangedreven auto te kopen als daarvan de actieradius voldoende is. Kan ik in ieder geval als de zon schijnt mijn accu's goedkoop opladen.
Nou die RR (SolarEdge) kon nog wel eens een zeer dure koop blijken te zijn......gaan bij mij (en anderen) regelmatig optimizers kapot die weliswaar door SE worden vergoed (25 jaar garantie maar dan moeten ze niet failliet gaan) maar ondanks de vergoeding staan installateurs niet te springen om ze te vervangen.
Denk je wat goeds gekocht te hebben :(
Ik ben meer blij met mijn Chinese panelen met omvormer op oost, die doen het prima, en als er iets kapot gaat doet het niet zo'n zeer. ;)
Al met al geldt voor mij DUURKOOP was ook duurkoop ;w

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:18:
[...]

Het klopt dat het niet klopt, maar ik heb geen ander uitgangspunt omdat ik niet in de toekomst kan kijken.
Op het moment dat het tij verloopt moet je bakens verzetten, vandaar dat ik verwacht dat ik in 2020 een E-auto aanschaf om toch tot een redelijk rendement te komen door besparing op autobrandstof.

Ik heb overigens dezelfde panelen besteld Hanwha Q.Cell Q.PEAK DUO BLK-G5 310 WP
De ontwikkeling van deze panelen is in Duitsland, maar de productie ............. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:11

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 00:02:
[...]

Wiebes garandeert een terugverdientijd van 7 jaar vanaf het moment van aanschaf omdat dat de maximale termijn is waar consumenten mee rekenen als redelijk als ze een PV installatie aanschaffen.
Omdat de regeling nog niet bekend is kun je op dit moment nergens mee rekenen maar je moet wat uitgangspunten nemen, ik ben uitgegaan van gelijkblijvende tarieven maar de commissie Samsom wil de belastingtarieven gaan verlagen op elektra en verhogen op gas. Voorspelbaar als je van het gas af wilt.
Dit gaat botsen met de toezegging van Wiebes dat de terugverdientijd op 7 jaar blijft voor bestaande installaties.
Immers ook bij saldering loopt de terugverdientijd op bij een verlaging van de tarieven met als gevolg een lager rendement op je investering. De CO2 besparing/ milieuwinst blijft echter wel overeind.
Wiebes garandeert een terugverdientijd voor een referentiesituatie op basis van de meest kosteneffectieve panelen die op dat moment beschikbaar zijn. Dat geldt dus niet of in mindere mate voor jou want jij hebt een relatief inefficiŽnt systeem gekocht als je het uit drukt in opbrengst per geÔnvesteerde §. Je zit rond de 1.40§ per Wp. Zelf zit ik op 0.60-0.70§ per Wp (7600Wp totaal). Dat vind ik wel erg veel verschil tussen dubbeltje op de eerste rang (is absoluut waar, dat was mijn uitgangspunt) en 'goede kwaliteit van lokale PV-boer'

Als wij 2 (als energieleveranciers) gaan concurreren kan ik een veel lagere prijs bieden bij dezelfde tvt. Ik heb dus ook veel minder subsidie nodig.

Hoe dan ook, het is afwachten waar Wiebes mee gaat rekenen en wie weet is de overgangsregeling redelijk soepel en zijn het vooral de nieuwe installaties die het echt gaan merken wat betreft de tvt.

T-Infinity wijzigde deze reactie 08-07-2018 09:15 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 05:08:
[...]

Precies, en nu gaan alle apparaten weer op dure stroom draaien, dus de pellets kachel gaat aan want die word dan ineens goedkoper
En wij gaan meer hout stoken in onze allesbrander in de winter, heb al een leuk stapeltje verzameld (voor 10 jaar of zo). :) en in de zomer een airco, verkoop mijn stroom never nooit voor 6cent. …….. Opbrengst zon 2000w, klikaanklikuit schakelset aan, opbrengst zon1000w klikaanklikuit schakelset uit. Zo hebben we de airco altijd op zonnestroom. We zijn een nieuw "business plan" aan het schrijven.

Download DaL software voor de Raspberry

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 08:45
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 05:08:
[...]

Zal voorlopig nog wel meevallen. Gezien in 2020 nog lang niet overal digitale kWh meters met aparte telwerken voor teruglevering geplaatst zullen zijn, kan de overheid niet anders dan de terugleversubsidie gelijk laten zijn aan de salderingsregeling. Immers wordt de grondwet overtreden wanneer Jantje nog met een draaischijfmeter kan salderen en Pietje met z'n slimme meter een lagere terugleversubsidie ontvangt.

Pietje kan immers niet meer opteren voor die terugdraaiende draaischijfmeter, en daarmee zou de overheid bij deze vergelijkbare gevallen niet op hetzelfde netto bedrag aan belasting komen. Dat gaat keihard onderuit gehaald worden in een proefproces. Pas wanneer iedere actieve elektra aansluiting een apart telwerk voor teruglevering heeft, kan salderen in praktijk worden afgeschaft. Tot die tijd zal alleen het naampje daadwerkelijk anders zijn.

En precies om bovenstaande zal naar mijn verwachting het plan voor verlagen van energiebelasting op elektra en verhogen van de energiebelasting op gas prioriteit hebben. Immers als de energiebelasting op elektra 5ct lager is, is de waarde van een gesaldeerde kWh ook lager en kan de terugleversubsidie dus ook 5ct/kWh omlaag.

Om natuurlijk vervolgens wanneer iedereen aparte telwerken heeft en de koppeling tussen energiebelasting en terugleversubsidie losgelaten kan worden, de energiebelasting weer langzaam te laten stijgen en de terugleversubsidie nog langzaam verder te laten dalen. Maar voordat de netbeheerders alle meters hebben vervangen kan het zomaar 2023-2025 zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
quote:
Willie Wortel schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:16:
[...]

verkoop mijn stroom never nooit voor 6cent.
Er zijn nu ook al leveranciers die 12-13ct bieden... Dus idd, voor 6ct je stroom verkopen zou een beetje dom zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
Ik zou beginnen te rekenen met 0,19 cent /kWh. Want dat is de prijs. En zeker sinds ze het hebben over het verlagen van de belasting op elektra en verhogen op gas.... Gaat de elektraprijs enkel lage zijn.

Mijn offerte op optimizers was 3600 kWh per jaar. Zonder optimizers zou ik maar 2700 opbrengst hebben.

Heb zelf, met software, een bereking gemaakt en daar kwam 3560 uit. Max 1% verlies door schaduw.

Heb ze nu 11 maanden en zou dus volgende maand een opbrengst moeten hebben van 2700 kWh. Ik zit ondertussen op 3400 kWh. En ga met deze dagen makkelijk over de 3600 kWh heen.

Moraal: zonnepanelenboeren rekenen vaak helemaal niet te rijk (logisch, vaak geven ze garantie op de opbrengst na 30 jaar van zoveel procent van de max) en als je iets kiest wat ze niet uitkomt (met optimizers is makkelijker te troubleshooten dan zonder. En overal hetzelfde is zeker makkelijker) rekenen ze opzettelijk extra pessimistisch. (2700 is precies 25% minder dan 3600. Daardoor ging er een lampje branden).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
Ton van Gent schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 20:57:
[...]

Het is bruto 3.720 WattPiek verdeelt over 12 panelen van 310 WP in combinatie met een Solaredge omvormer met optimizers. Bevestigd met een op het dakbeschot geschroefde en elektrisch geaarde constructie. Opbrengst conform formule WP x geografische ligging x oriŽntatie = opbrengst voorbeeld 3720 x 0,88 x 0,96 = 3143 kWh per jaar. Bij een afschrijving naar nul (0) in 15 jaar en een reservering van 50,- euro per jaar voor onderhoud en reparatie een rendement van 6,4% per jaar op het geÔnvesteerde bedrag.
De waardestijging van de woning is 5.000 euro en het energie label gaat van B naar A. Hoezo duur?
Ik heb toch altijd wat moeite met de rendementsberekeningen.

Je hebt 4550 geÔnvesteerd en vangt daarvoor 650-50=600 per jaar. Na 15 jaar heb je dan 9000 bij elkaar gespaard wat neerkomt op een rendement van 4.66%. Hoewel nog steeds netjes en in principe inflatiebestendig, is het geen 6.4%.

De waardestijging van het huis laat ik bij de berekening even achterwege want ik vind het wat dubieus dat een investering van 4550 direct een waardestijging van 5000 tot gevolg heeft. Laat staan wat dat doet over 15 jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ton van Gent
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 16-08 18:30
quote:
T-Infinity schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:07:
[...]

Wiebes garandeert een terugverdientijd voor een referentiesituatie op basis van de meest kosteneffectieve panelen die op dat moment beschikbaar zijn. Dat geldt dus niet of in mindere mate voor jou want jij hebt een relatief inefficiŽnt systeem gekocht als je het uit drukt in opbrengst per geÔnvesteerde §. Je zit rond de 1.40§ per Wp. Zelf zit ik op 0.60-0.70§ per Wp (7600Wp totaal). Dat vind ik wel erg veel verschil tussen dubbeltje op de eerste rang (is absoluut waar, dat was mijn uitgangspunt) en 'goede kwaliteit van lokale PV-boer'

Als wij 2 (als energieleveranciers) gaan concurreren kan ik een veel lagere prijs bieden bij dezelfde tvt. Ik heb dus ook veel minder subsidie nodig.

Hoe dan ook, het is afwachten waar Wiebes mee gaat rekenen en wie weet is de overgangsregeling redelijk soepel en zijn het vooral de nieuwe installaties die het echt gaan merken wat betreft de tvt.
http://www.olino.org/arti...4/kwaliteit-zonnepanelen/

Ik ben bang dat nu de Chinese overheid de subsidiekraan heeft dichtgedraaid dat de kwaliteit minder wordt als gevolg van kostenefficiŽnte bij de productie.
Op alle componenten heb ik 12 jaar onvoorwaardelijke garantie, en een lokale installateur, die niet alleen zonnepanelen verkoopt maar complete systemen op het gebied van verwarming en koeling, die een reputatie heeft hoog te houden. Volgend jaar is mijn CV aan preventieve vervanging toe, ik ben benieuwd welke oplossingen dan betaalbaar zijn.

Overigens heb ik geen panelen genomen om er rijk van te worden maar meer om de VRH en mijn carbon footprint te verminderen. Daarnaast draagt het bij aan de waarde van de woning, het energielabel en de duur van de verkooptermijn bij eventuele verkoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Je weet dat je een bijna 7 jaar oude bron aanhaalt. Dat maakt wel wat uit voor een techniek die zich zo hard ontwikkelt.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:20

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Als de importheffing er af gaat gaan de panelen toch flink goedkoper worden aankomende maanden, het is nu al te merken bij de groothandels, geen grote vooraden meer.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:46:
[...]
Overigens heb ik geen panelen genomen om er rijk van te worden maar meer om de VRH en mijn carbon footprint te verminderen. Daarnaast draagt het bij aan de waarde van de woning, het energielabel en de duur van de verkooptermijn bij eventuele verkoop.
Toevallig poste ik net dit in een ander topic:

Wat ik wel opmerk. Een grote groep mensen gaat initieel PV leggen met toch ook een financieel motief, maar als vervolgens blijkt dat de tvt tegen valt, blijkt het milieu opeens de driver te zijn en wordt PV als hobby gezien die geld mag kosten. Niets mis mee natuurlijk, maar sommigen houden zichzelf daar mee voor de gek. Mental accounting.

Je doet het niet om rijk te worden, maar noemt vervolgens wel de VRH (slechts 1.3%) en waarde huis als een argument. Juist als je minder last van VRH wilt hebben moet je panelen kopen die je iets meer opleveren lijkt me. En ook de aardbol kun je nůg beter redden met kosteneffectieve panelen, want dan had je het dubbele aantal panelen kunnen leggen voor hetzelfde geld :)

T-Infinity wijzigde deze reactie 08-07-2018 10:01 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
CurlyMo schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:50:
[...]

Je weet dat je een bijna 7 jaar oude bron aanhaalt. Dat maakt wel wat uit voor een techniek die zich zo hard ontwikkelt.
Klopt dat het artikel 7 jaar oud is, maar de droogtijd is nog steeds de beperkende factor bij de productie van zonnepanelen.
Maar er kan nog veel meer mis gaan als gevolg van ondeskundig handelen bij opslag en montage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
T-Infinity schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Toevallig poste ik net dit in een ander topic:

Wat ik wel opmerk. Een grote groep mensen gaat initieel PV leggen met toch ook een financieel motief, maar als vervolgens blijkt dat de tvt tegen valt, blijkt het milieu opeens de driver te zijn en wordt PV als hobby gezien die geld mag kosten. Niets mis mee natuurlijk, maar sommigen houden zichzelf daar mee voor de gek. Mental accounting.

Je doet het niet om rijk te worden, maar noemt vervolgens wel de VRH (slechts 1.3%) en waarde huis als een argument. Juist als je minder last van VRH wilt hebben moet je panelen kopen die je iets meer opleveren lijkt me. En ook de aardbol kun je nůg beter redden met kosteneffectieve panelen, want dan had je het dubbele aantal panelen kunnen leggen voor hetzelfde geld :)
Je hebt ook nog zo iets als goed rentmeesterschap, ik doe dit niet alleen voor mij zelf maar ook voor de erfgenamen. Overigens is de rente bij de bank 0,3% bij een VRH van 1,3%, naast de inflatie lever je dan toch 1% in.
Er is overigens een fysieke beperking aan het aantal panelen dat ik kan plaatsen, 12 was het maximum of ik moet het dak van de buren vol leggen. De prijs per WP vliegt omhoog bij panelen met een hogere opbrengst, het moet wel leuk blijven.

Het is nooit 1 argument maar een afweging op basis van alle pro's en con's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
emnich schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:37:
[...]

Ik heb toch altijd wat moeite met de rendementsberekeningen.

Je hebt 4550 geÔnvesteerd en vangt daarvoor 650-50=600 per jaar. Na 15 jaar heb je dan 9000 bij elkaar gespaard wat neerkomt op een rendement van 4.66%. Hoewel nog steeds netjes en in principe inflatiebestendig, is het geen 6.4%.

De waardestijging van het huis laat ik bij de berekening even achterwege want ik vind het wat dubieus dat een investering van 4550 direct een waardestijging van 5000 tot gevolg heeft. Laat staan wat dat doet over 15 jaar.
Wat doe ik fout:
afschrijving 15 jaar Lineair -303,33
Onderhoud/reparatie -50,00
Opbrengst 650,00
Netto rendement in Euro 296,67
Netto rendementspercentage per jaar 6,41%

De investering is ex BTW inclusief BTW is dit 5.500,- euro (afgerond)
De waarde stijging wordt mede veroorzaakt door een beter energielabel, en de beperking van het mee financieren van woningverbetering bij het afsluiten van een hypotheek.

Ton van Gent wijzigde deze reactie 08-07-2018 10:36 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Wat doe ik fout:
afschrijving 15 jaar Lineair -303,33
Onderhoud/reparatie -50,00
Opbrengst 650,00
Netto rendement in Euro 296,67
Netto rendementspercentage per jaar 6,41%
Het ligt misschien een beetje aan je definities. Over het algemeen vergelijk je dit soort rendementen met aandelen, spaarrekening oid. De veelgehoorde kreet is dan ook, dat krijg je nergens bij de bank...

Met een rendement van 6.41% (samengesteld!) zou je een eindkapitaal hebben van § 11.554. Jij hebt echter 'slechts' een eindkapitaal van 9.000.

Het is goed mogelijk (ik heb het niet uitgerekend) dat jouw percentage alleen geen rekening houdt met het samengestelde deel. Verder heb je denk ik nette aannames maar zoals gezegd, omdat het vaak vergeleken wordt met andere jaarlijkse percentages (en je het zelf ook per jaar noemt) vind ik het vaak jezelf rijk rekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
emnich schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:33:
[...]

Het ligt misschien een beetje aan je definities. Over het algemeen vergelijk je dit soort rendementen met aandelen, spaarrekening oid. De veelgehoorde kreet is dan ook, dat krijg je nergens bij de bank...

Met een rendement van 6.41% (samengesteld!) zou je een eindkapitaal hebben van § 11.554. Jij hebt echter 'slechts' een eindkapitaal van 9.000.

Het is goed mogelijk (ik heb het niet uitgerekend) dat jouw percentage alleen geen rekening houdt met het samengestelde deel. Verder heb je denk ik nette aannames maar zoals gezegd, omdat het vaak vergeleken wordt met andere jaarlijkse percentages (en je het zelf ook per jaar noemt) vind ik het vaak jezelf rijk rekenen.
Ik kan de opbrengst niet herinvesteren dus het samengestelde verhaal gaat niet op, daarnaast kan ik de opbrengst niet garanderen door het klimaat en de komende subsidie regeling.
Per jaar zal bekeken moeten worden wat de werkelijke opbrengst is, die overigens gewoon in de huishoudpot verdwijnt. Wat blijft is na 15 jaar een installatie die misschien nog 10 jaar meegaat maar op dat moment technisch veroudert is en als gevolg van degeneratie minder opbrengt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:49:
[...]
Wat blijft is na 15 jaar een installatie die misschien nog 10 jaar meegaat maar op dat moment technisch veroudert is en als gevolg van degeneratie minder opbrengt.
Technisch veroudert misschien, maar dat wordt pas een probleem als je energieverbruik in de tussentijd stijgt. Ik verwacht dat die eerder gelijk blijft. Apparaten worden zuiniger, maar we krijgen wel steeds meer handige elektrische spullen. Als mijn PV na 10 jaar nog eens 10 jaar op 80% rendement opereert dan zit ik nog steeds boven mijn huidige verbruik. De koelkast is dan ondertussen vervangen door een nog zuinigere dan mijn huidige A++, mijn NAS heeft dan waarschijnlijk SSD's en een veel zuinigere processor, enz.

CurlyMo wijzigde deze reactie 08-07-2018 10:57 (30%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:56:
[...]

Technisch veroudert misschien, maar dat wordt pas een probleem als je energieverbruik in de tussentijd stijgt. Ik verwacht dat die eerder gelijk blijft. Apparaten worden zuiniger, maar we krijgen wel steeds meer handige elektrische spullen. Als mijn PV na 10 jaar nog eens 10 jaar op 80% rendement opereert dan zit ik nog steeds boven mijn huidige verbruik. De koelkast is dan ondertussen vervangen door een nog zuinigere dan mijn huidige A++, mijn NAS heeft dan waarschijnlijk SSD's en een veel zuinigere processor, enz.
Zou best eens een paneel willen zien dat rendement verloren heeft?
Ik heb ze van 15 jaar oud naast 1 jaar oud liggen van hetzelfde wattage en scheelt nul komma nul.
Zal dus ook nooit meer nieuwe kopen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:12:
[...]

Ik heb ze van 15 jaar oud naast 1 jaar oud liggen van hetzelfde wattage en scheelt nul komma nul.
Of als er tegen die tijd panelen van 500Wp zijn, dan vervang ik gewoon 6 van mijn 275Wp door 500Wp en ik heb weer 1000kWh meer te verbruiken. Dan kan ik gewoon de overige 15 panelen laten liggen. Het mooie is dat ik dus na 10 jaar naar behoefte kan opschalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
[...]

Je spreekt jezelf tegen: "Ik heb ze van 15 jaar oud naast 1 jaar oud liggen" blijkbaar heb je 1 jaar geleden nieuwe gekocht ()
Dit kun je alleen zien als deze nieuwe panelen in de zelfde gescheiden configuratie naast de oude panelen worden geplaatst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Je spreekt jezelf tegen: "Ik heb ze van 15 jaar oud naast 1 jaar oud liggen" blijkbaar heb je 1 jaar geleden nieuwe gekocht ()
Dit kun je alleen zien als deze nieuwe panelen in de zelfde gescheiden configuratie naast de oude panelen worden geplaatst.
Nooit meer, vorig jaar dus nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Ton van Gent @Rol-Co Het is ook mogelijk dat @reneeke1970 een uitbreiding heeft gedaan na 15 jaar, i.p.v. een vervanging.

CurlyMo wijzigde deze reactie 08-07-2018 12:06 (14%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 11:50:
[...]

Dat liggen ze ook, naast elkaar, zelfde hoek, zelfde dak, met logging per paneel.
En van de oudjes inmiddels ook wel drie verschillende merken denk ik.
Helaas liggen er maar twintig of zo schaduw vrij anders kon ik het nog beter zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
CurlyMo schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:05:
@Ton van Gent @Rol-Co Het is ook mogelijk dat @reneeke1970 een uitbreiding heeft gedaan na 15 jaar, i.p.v. een vervanging.
Nee ben net twee jaar bezig, ik haal bij iedereen lachend oude panelen van het dak af omdat ze niet genoeg opleveren.... (En ook opkopen van Duitse velden )
Ik zeg niks van kapotte kabels of rode lampjes op omvormer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:32
quote:
[...]

Zijn al die grafieken van de leveranciers dan niet op waarheid berust ?
Of dekken ze zich in voor exemplaren die wellicht minder goed door de tijd heen komen ?
De meeste gaan er van uit dat na 20-25 jaar nog 80-85% overblijft.

Wellicht is die 15% degradatie dan niet eens zo erg, of is dat ook met STC waardes die je niet bereikt of zo ?

jacovn wijzigde deze reactie 08-07-2018 12:11 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
CurlyMo schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:05:
Kan ook met tweedehands panelen, dan koop je geen nieuwe.
Ik heb er een probleem mee als iemand roept dat dat de oude net zoveel opbrengen als de nieuwe zonder er bij aan te geven welke testmethode werd gebruikt. Als de fabrikanten aangeven dat de opbrengst minder wordt in de loop der jaren geloof ik dat eerder dan iemand die zomaar iets roept zonder enige onderbouwing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:10:
[...]

Of dekken ze zich in voor exemplaren die wellicht minder goed door de tijd heen komen ?

Wellicht is die 15% degradatie dan niet eens zo erg, of is dat ook met STC waardes die je niet bereikt of zo ?
Berust op gokken of berekening, ze kunnen moeilijk het paneel eerst 25 jaar testen.

Polder pv heeft de oudste paneeltjes die ik ken en kan nog geen degradatie ontdekken, die zijn nu zo rond de 18 jaar oud.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:10:
[...]

Ik heb serie nummers opgezocht met laatste productie datum 2005.
Ook liggen hier van die oudjes van 135 watt, door mensen gelegd in 2003 ,facturen van gezien. Ik zet er twee parallel op een optimiser en ik glimlach....
Oke het kost wel iets meer vierkante meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:12:
[...]

Kan ook met tweedehands panelen, dan koop je geen nieuwe.
Ik heb er een probleem mee als iemand roept dat dat de oude net zoveel opbrengen als de nieuwe zonder er bij aan te geven welke testmethode werd gebruikt. Als de fabrikanten aangeven dat de opbrengst minder wordt in de loop der jaren geloof ik dat eerder dan iemand die zomaar iets roept zonder enige onderbouwing.
Zoals ik al zei ik heb logging per paneel. Als je daar geen vertrouwen in hebt moet jij je solar edge ook maar van dak af gooien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Nee ben net twee jaar bezig, ik haal bij iedereen lachend oude panelen van het dak af omdat ze niet genoeg opleveren.... (En ook opkopen van Duitse velden )
Ik zeg niks van kapotte kabels of rode lampjes op omvormer.
Naar aanleiding van dit topic heb ik eens op MP gekeken en daar zag ik ze ook. Waarom worden dit soort velden ontmanteld? Per m2 kun je tegenwoordig wel iets meer halen maar het lijkt me ook weer niet zo schokkend veel meer dat je er vrij nieuwe panelen voor gaat weghalen. Er stonden bijvoorbeeld van 190w per paneel.. dat is toch niet bepaald oude troep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Yucon schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:58:
[...]

Naar aanleiding van dit topic heb ik eens op MP gekeken en daar zag ik ze ook. Waarom worden dit soort velden ontmanteld? Per m2 kun je tegenwoordig wel iets meer halen maar het lijkt me ook weer niet zo schokkend veel meer dat je er vrij nieuwe panelen voor gaat weghalen. Er stonden bijvoorbeeld van 190w per paneel.. dat is toch niet bepaald oude troep.
Ik heb ze nog van 160 wp.
Het schijnt dat ze daar na vijf jaar weer opnieuw subsidie kunnen krijgen of zoiets. Weet alleen dat er duizenden op de markt komen. Hollandse handelaren kopen ze als oud ijzer op papier.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
Tozz schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:12:
Ik was benieuwd hoe me hier aankijkt tegen het meest waarschijnlijke alternatief voor salderen: De terugleversubsidie. Na 2023 zal salderen vermoeddelijk stoppen. Redenen zijn eigelijk tweeleding: Het kost teveel geld en het stimuleert de opslag van energie niet.

Ik val een beetje over het laatste punt. Blijkbaar wil de overheid dat we lokaal (dus elke woning apart) energie gaan opslaan. Leuk, iedereen aan de thuisaccu. Maar volgens mij niet heel duurzaam:

- De accu's zijn een grote bak chemische rommel.
- De metalen in de accus worden gedelfd met enorme machines, die op diesel lopen.
- Ze kennen een beperkte levensduur (+/- 5000 cycli voordat ze echt af zijn, maar ze degraderen al vanaf dag 1)
- Ze zijn zwaar, en dus duur in transport (= minder accus per vrachtwagen, dus meer ritten = meer uitstoot)
- Vergt aanvullende investeringen in randelektronica (= milieubelasting)
- Kennen vrij grote verliezen bij het laden/ontladen

Dit in tegenstelling tot het huidige salderen. Als er teveel PV-stroom opgewekt wordt kan een gascentrale omlaag gestuurd worden (gascentrales zijn redelijk makkelijk te regelen qua vermogen).

Het kan in dat licht toch niet de bedoeling zijn dat de overheid van ons verlangt dat we allemaal collectief 100kg accupakketten gaan aanschaffen, om die vervolgens elke 5 jaar te vervangen?

Daar komt dan nog bij dat we, gezien ons klimaat, dit alleen zinvol is om de nacht te overbruggen waarin er geen PV-opwekking is. In de 'piekmaanden' Mei-Augustus wekken we dus collectief teveel op, wat we niet kunnen opslaan, en in de wintermaanden moeten we allemaal weer collectief uit het net trekken, omdat de accus op zijn en in de wintermaanden niet worden bijgeladen.

Je kunt in de zomer misschien nog een keer een regenachtige dag overbruggen met je accu pakket, maar met een gemiddelde capaciteit van 10kWh heb je het dan ook wel gehad. Twee dagen red je gemiddeld niet (4000 kWh/jaar = 10kWh per dag)

Kortom, je schiet hier mijn inziens niets mee op. Volgens mij zorgt het alleen voor een enorme milieubelasting en wordt er uiteindelijk niet noemenswaardig veel energie opgeslagen.

Daar komt nog bij, dat het voor de overheid ook helemaal niets oplost. De salderingsregeling zorgt er nu voor dat je uitsluitend nog betaald voor het aantal afgenomen kWh's per jaar, onder de streep (dus verbruik min teruglevering is totaal te betalen aantal kWh's). Stel dat er nu of in de toekomst een oplossing is waarbij we veel kWhs kunnen opslaan, om zo bv. grote delen van de winter/herfst te kunnen overbruggen, dan veranderd dat niets aan het financiele plaatje. Immers, dan betalen we ook uiteindelijk nog slechts die paar kWhs die we van het net opnemen.

Hoe meer ik er over na denk, hoe minder ik snap van dit voorstel om de salderingsregeling af te schaffen. Het milieu wordt er niet beter van, de schatkist wordt er niet beter van. Dus wie is hier nu mee gebaat?

Het scheelt de overheid slechts geld in de transitieperiode waarin de salderingsregeling wordt afgeschaft en mensen nog niet massaal aan de thuisaccu's zitten.

Aan de andere kant zijn er wel nu al oplossingen om dit op grote schaal te kunnen doen, zoals het genereren van waterstof op het moment dat er PV-overschot is, en dat gebruiken in waterstofcentrales (die in praktijk al staan te draaien). En waterstof opwekken met PV-overschot is kinderspel.

Kortom, volgens mij:
- Stimuleert dit onzuinige, weinig efficiente, milieubelastende opslag van energie
- Verminderd het de kans dat netbeheerders kansrijkere initiatieven gaan oppakken (zoals waterstof opslaan)
- In een transitieperiode kopen we massaal zware accu's, in plaats van het op-/ en afregelen van gascentrales (wat uiteindelijk milieutechnisch veel efficienter is)
- De overheid wordt er niet rijker van als er betaalbare oplossingen komen

Nu wil ik niet pretenderen slimmer te zijn dan de overheid, dus kan iemand mij uitleggen wat ik over het hoofd zie?
Even terug naar de start van dit onderwerp, het afschaffen van saldering en vervangen door subsidie.
De opslag van energie is uitgebreid aan bod gekomen maar misschien leuk om een paar voorspellingen te doen:

1. De BTW teruggave voor particulieren sneuvelt bij de invoering, dit kost de staat momenteel teveel geld.

2. Het wordt een forfaitaire regeling gebaseerd op aanschafdatum, geÔnstalleerd vermogen en aanschafprijs.

3. Subsidie wordt alleen verstrekt als de installatie vanaf dag 1 is aangemeld bij www.energieleveren.nl

4. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet er verplicht een meter te zijn geÔnstalleerd die teruglevering registreert, weigeren mag niet meer. Op afstand uitlezen kan worden geblokkeerd.

5. De duur van de subsidie wordt gekoppeld aan de aanschafdatum.

6. De regeling wordt begrenst door het te verdelen subsidiebedrag (veel varkens maken de spoeling dun)

7. De regeling is eindig en zal niet lang bestaan.

Schieten maar.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Even terug naar de start van dit onderwerp, het afschaffen van saldering en vervangen door subsidie.
De opslag van energie is uitgebreid aan bod gekomen maar misschien leuk om een paar voorspellingen te doen:

1. De BTW teruggave voor particulieren sneuvelt bij de invoering, dit kost de staat momenteel teveel geld.

2. Het wordt een forfaitaire regeling gebaseerd op aanschafdatum, geÔnstalleerd vermogen en aanschafprijs.

3. Subsidie wordt alleen verstrekt als de installatie vanaf dag 1 is aangemeld bij www.energieleveren.nl

4. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet er verplicht een meter te zijn geÔnstalleerd die teruglevering registreert, weigeren mag niet meer. Op afstand uitlezen kan worden geblokkeerd.

6. De regeling wordt begrenst door het te verdelen subsidiebedrag (veel varkens maken de spoeling dun)

Schieten maar.....
1. Dit is europese wetgeving. Heeft NL dus weinig invloed op.
2. Lijkt me sterk dat je je facturen van 2011 nog moet kunnen overleggen.
3. Dat is wel een erg strenge eis
4. Zou goed kunnen ja. persoonlijk niets op tegen.
5. Zou goed kunnen. Maar nogmaals lijkt het mij erg lastig dat je moet gaan aantonen dat jouw installatie er al x jaar ligt.
6. Daar lijkt het wel op ja. Maar ik denk dat de subsidie over de 'kWh's' verdeeld wordt, niet over de installaties. Oftewel je probeert het meest als je veel kWh's opwekt met goedkope apparatuur.
7. Wat is 'lang'? Ik zou verwachten bijvoorbeeld een afbouw in 10-20 jaar ofzo? en dus eerst een nette overgangsregeling die bijna gelijk is aan salderen voor de eerste 3-5 jaar. (hoop ik..)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:07:
[...]

Dat liggen ze ook, naast elkaar, zelfde hoek, zelfde dak, met logging per paneel.
En van de oudjes inmiddels ook wel drie verschillende merken denk ik.
Helaas liggen er maar twintig of zo schaduw vrij anders kon ik het nog beter zien.
Idd ik zag ook geen verschillen bij jou in de logging per paneel ze zaten strak op elkaar mbt wattage.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20į Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
T-Infinity schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:21:
[...] dus eerst een nette overgangsregeling die bijna gelijk is aan salderen voor de eerste 3-5 jaar. (hoop ik..)
Dat denk ik ook. Daarom is het slim om z.s.m. een PV installatie aan te leggen. Met overgangsregeling van 3 tot 5 jaar zit je al nagenoeg aan de 7 jaar salderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:07:
[...]

Schieten maar.....
Nieuwe systemen krijgen een andere regeling dan bestaande, nieuw is een 7 jaar tvt het doel, voor bestaande nog niets bekend wat te doen, verder is alles gissen.
Aanmelden op energieleveren is overbodig als je subsidie moet aanvragen, de melding is er al.
Btw terug blijft gewoon, dit is maar een klein deel van het totaal.
Subsidie gekoppeld aan de aanschafdatum word het niet, het is gewoon een x bedrag voor je kWh per jaar, dan misschien iemand die minder opwekt iets meer subsidie krijgen om de 7 jaar te halen, wiebes heeft natuurlijk nooit rekening gehouden dat mensen op noord leggen. ;)

Het word heel schraal of heel dik betaald, let maar op.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
quote:
Rol-Co schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:08:
[...]

Nieuwe systemen krijgen een andere regeling dan bestaande, nieuw is een 7 jaar tvt het doel, voor bestaande nog niets bekend wat te doen, verder is alles gissen.
Aanmelden op energieleveren is overbodig als je subsidie moet aanvragen, de melding is er al.
Btw terug blijft gewoon, dit is maar een klein deel van het totaal.
Subsidie gekoppeld aan de aanschafdatum word het niet, het is gewoon een x bedrag voor je kWh per jaar, dan misschien iemand die minder opwekt iets meer subsidie krijgen om de 7 jaar te halen, wiebes heeft natuurlijk nooit rekening gehouden dat mensen op noord leggen. ;)

Het word heel schraal of heel dik betaald, let maar op.....
Ik ben bang voor het eerste, je gaat er namelijk nooit op vooruit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Ik niet, van mij mag het dik betaald worden :+
Oeps tekst is kennelijk aangepast.

TvanW wijzigde deze reactie 08-07-2018 16:29 (18%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:20:
[...]

Je weet nooit, er zijn soms mazen in de wet, zie de subsidie op de warmtepomp, er zijn personen die een warmtepomp hebben staan voor een paar tientjes, of een pelletketel die na subsidie gratis was.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jacovn
Ik ga het ook maar gewoon leggen. Het is ook deel van EPC berekening die onderdeel is van bouwvergunning. Dan kan het nog 1.5 jaar (of iets meer) salderen en dan zie ik het wel.

Brengt meer op dan rente op de bank, dus prima. Had wel graag groter dak gehad of minder kritische WAF :)

jacovn wijzigde deze reactie 08-07-2018 16:35 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
jacovn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:34:
Ik ga het ook maar gewoon leggen. Het is ook deel van EPC berekening die onderdeel is van bouwvergunning. Dan kan het nog 1.5 jaar (of iets meer) salderen en dan zie ik het wel.

Brengt meer op dan rente op de bank, dus prima. Had wel graag groter dak gehad of minder kritische WAF :)
Beide is je eigen keuze geweest ;)

Ik heb ook normaal dak maar toch 10kWp er op gekregen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Berekening van in mijn ogen een gemiddeld systeem met een opbrengt van 85% op jaarbasis.
Aanschaf systeem van 2500 wp, incl. Installatie kost §3000,00
BTW is §520,00 blijft over §2480,00
25% eigen verbruik, 85% van 2500 is 2125 daar 25% van is 531kWh maal §0,20 is §106,20 maal 7 jaar is §743,00
2480 min 743 is §1737,00
Die §1737,00 moet in 7 jaar terugverdiend zijn dus §248 per jaar.
75% van 2125 is 1593kWh teruglevering per jaar, dus §248/1593 is §0,155 vergoeding voor ieder teruggeleverde kWh.
Systeem dus in 7 jaar terugverdiend maar wat daarna de vergoeding wordt is afwachten.
Meer eigen verbruik is dus lonend.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
quote:
Rol-Co schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:53:
[...]

Beide is je eigen keuze geweest ;)

Ik heb ook normaal dak maar toch 10kWp er op gekregen.
Ik heb veel steil dak, 1 kant op Zuid|west met schaduw waar 7 panelen portrait op passen. Er zou nog een rij onder kunnen wat betreft maat. Echter die komen dan uurtje of iets meer eerder in de schaduw.

Ik heb geproberrd het schaduw patroon inzichtelijk te maken door 3 punten in 2 uur op zijmuur op een schaduw kromme (geinverteerde zonnebaan grafiek) te plakken voor deze maand.

Omdat het zuid/west is is het een soort van kromme naar boven, en geen horizontale beweging.

Voor de rest van de dakvlakken is alleen zuid/oost echt geschikt, maar voorkant en dat wil mijn vrouw niet.
Andere zijkant is noord/oost en met 60 graden dak is dat niet echt optimasl. Tevens zit daar mijn wtw systeem met 4 pijpen.
Lawtste dak is noord/west 60 graden. Ook al niet super.

Wel heb ik 32 m2 plat dak op 2 hoog. Daar komt 5760 wp in oost/west op.

Dus rest mij plat dak rondom huis. Daar wil ik ook goedkopere panelen later.

Komt wel goed,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
Ton van Gent schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:20:
[...]

Denk dat je er zeker wel van kunt profiteren. Vooral als je het dus beter/slimmer doet dan Wiebes referentiesituatie door zelf te leggen en/of zelf in te kopen. Met salderen zit ik op 3-4jaar tvt. Als het teruglevertarief bij soepele overgang op referentiesit. Gebaseerd is, zou het positief uit kunnen pakken. Afwachten..

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hetgos
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 02-08 12:23
Ik ben van plan deze tekst te uploaden naar Nextdoor (een buurt app in o.a. Leiden) om bestaande en nieuwe zonnepanelen bezitters te informeren over de toekomstige terugleversubsidie.
Aanmerkingen, suggesties iemand ?

Salderingsregeling (SR)

De regeling van het op jaarbasis wegstrepen van opwekking door je eigen panelen tegen de levering door je energieleverancier heet ‘salderen’.
Deze regeling functioneert als een overhevelingsmechanisme, waarbij het landelijk netwerk fungeert als opslag. De stroom die je overdag niet zelf gebruikt maar teruglevert aan het net, gebruik je (virtueel) ’s avonds weer. Je bouwt in de maanden met veel zon (ruwweg april t/m september) een kWh overschot op, wat je in de donkere maanden weer gebruikt.
Op je jaarnota zie je dat je alleen betaalt (productiekosten en de opslagen voor energiebelasting en Duurzame Energie (OBD) voor de stroom die je daadwerkelijk over het tijdvak op de jaarnota hebt afgenomen van je energieleverancier.

SR: eigen verbruik

Als de zon schijnt en je zet de wasmachine aan, of je maait het gras bereikt de daarvoor benodigde stroom niet de meter, en wordt niet zichtbaar op de jaarnota. Je komt alleen achter het eigen verbruik door een vergelijking te maken tussen de opbrengst cijfers geleverd door de omvormer en je jaarnota.
De meeste huishoudens komen qua eigen verbruik uit op 20 a 30 % van de opbrengst die rechtstreeks achter de omvormer wordt geteld.

SR: netto teruglevering

Netto teruglevering (op basis van de jaarnota meer kWh’n terugleveren dan je verbruikt) is financieel ongunstig, je krijgt over de netto terug geleverde kWh een lager tarief terug dan je betaalt voor afgenomen energie. Als je NUON als energieleverancier hebt krijg je per netto terug geleverde kWh 7 cent terug.

SR: de financiŽle opbrengsten van je panelen

De opbrengsten van je panelen worden gevormd door
• De vermeden kosten van het eigen verbruik a 20 cent/kWh
• De gesaldeerde kWh’n a 20 cent/kWh
• De netto teruggeleverde kWh’n a 7 cent/kWh
Op basis van deze cijfers kun je een terugverdienperiode berekenen: hoe lang duurt het voordat de aanschafkosten van de gehele installatie zijn terugverdiend.

Op basis van het bovenstaande is het advies meestal om een aantal panelen te kopen die niet meer stroom produceren dan je zelf op jaarbasis verbruikt.
Dat hoeft je uiteraard niet tegen te houden meer panelen te kopen vanuit ideŽle motieven.

SR: rekenvoorbeeld

• Hardware: 10 panelen, HD wave SE omvormer 3000 Wp § 2900
• Installatiekosten inclusief meterkast § 950
• Opbrengst achter de omvormer 2700 kWh/jaar
• Jaarverbruik huishouden 2500 kWh
• Eigen verbruik: 20 % = 540 kWh opbrengst a 20 cent: § 108
• Jaarnota = 2500 – 540 kWh 1960 kWh
• Te salderen 1960 kWh opbrengst a 20 cent: § 392
• Netto teruglevering: 200 kWh (= 2700 -/- 540 -/- 1960) a 7 cent § 14
• Totaalkosten § 3850, totaalopbrengsten/jaar § 514
• Terugverdientijd (TVT) is 7,5 jaar

SR: slimme meter etc.

Het (laten) plaatsen van een slimme meter is niet verplicht, evenals het aanmelden van je installatie bij www.energieleveren.nl. SR werkt prima met een Ferraris draaischijfmeter.

SR: de combi zonnepanelen en warmtepomp

Warmtepompen worden als een belangrijke oplossing gezien om het Nederlands gasverbruik drastisch te reduceren. Warmtepompen gebruiken (nogal veel) elektriciteit om de verwarmingsfunctie van gas over te nemen. Deze stroomvraag vindt voornamelijk in de wintermaanden plaats, terwijl de panelen dan beperkt produceren. Middels het salderingsmechanisme kan het zomerse stroomoverschot hiervoor prima worden ingezet.

Terugleversubsidie (TS)

Minister Wiebes heeft in een brief aan de Tweede Kamer van 16 juni 2018 de contouren geschetst van de regeling die in 2020 de huidige salderingsregeling zal vervangen. De hoofdpunten zoals verwoord in de brief:
• Het wordt noodzakelijk geacht dat alle gebruikers een slimme elektriciteitsmeter hebben met 4 tellers: levering en opwekking (beide met dag/nacht-tarief).
• Per teruggeleverde kWh wordt een subsidie betaald via de energieleveranciers (genaamd terugleversubsidie) met als doel de terugverdientijd van nieuwe PV-installatie op 7 jaar te houden.
• De terugleversubsidie kent een - vanuit de overheid gezien - jaarlijks vast te stellen subsidieplafond.
• Het aantal terug te leveren kWh'n wordt per installatie gemaximeerd. Het subsidiebedrag per kWh wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld op basis van de meest moderne PV techniek
• Alle PV-installaties (nieuw en in 2020 reeds bestaand) moeten een beschikking aanvragen om voor deze subsidie in aanmerking te komen. In deze beschikking wordt het aantal teruglever kWh’ opgenomen + het aantal jaren dat je mag terugleveren.
• Er komt een overgangsregeling voor oudere PV-installaties.
• De postcode-roos regeling wordt gecontinueerd.

Dit zijn de hoofdlijnen van de TS, er zijn nog veel onbekende factoren:
• De hoogte van de te verstrekken subsidie is nog onbekend
• Het apparaat en het proces om de beschikkingen te verstrekken (afdeling RVO van het ministerie van EZ) moet nog worden ingericht. N.B. Dit wordt gezien als een bureaucratische nachtmerrie.
• Is er voldoende capaciteit van installatiebedrijven beschikbaar om overal slimme meters te plaatsen. Wordt invoering van dit beleid vertraagd als 100 % plaatsing van slimme meters niet haalbaar blijkt te zijn in 2020?
• Hoe gaat de overgangsregeling voor reeds bestaande installaties er uitzien?
• Wordt in de beschikking rekening gehouden met het bijplaatsen van panelen?

De 2 belangrijkste veranderingen voor de consument zijn
1. De overheveling van dag naar avond en van zomer naar winter verdwijnt. Alles wat je niet direct zelf verbruikt valt onder de noemer teruglevering aan het landelijk netwerk
2. De financiŽle vergoeding voor teruggeleverde kWh’n wordt beter dan deze nu is, maar naar verwachting slechter dan onder de huidige salderingsregeling (en gemaximeerd qua aantal kWh'n en aantal jaren).

In de Kamerbrief wordt aangegeven dat een belangrijke reden voor de overheid om deze grote verandering door te voeren is dat de huidige salderingsregeling te duur wordt voor het rijk. In deze – discutabele - redenering zijn de inkomsten uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie lager dan ze zouden kunnen zijn als gevolg van de salderingsregeling.

TS: eigen verbruik (EV)

Het maximeren van het eigen verbruik wordt financieel meer aantrekkelijk voor installatie bezitters. Het is beter om een opgewekte kWh zelf te gebruiken (en daarmee een aan te kopen kWh a 20 cent te vermijden) dan deze voor een lager c.q. onbekend bedrag aan de energieleverancier terug te leveren.

TS: netto teruglevering

Elke kWh die je niet op het moment van opwekking in eigen huis gebruikt valt onder de TS met een naar verwachting lagere opbrengst

TS: de financiŽle opbrengsten van je panelen

De opbrengsten van je panelen worden gevormd door
• De vermeden kosten van het eigen verbruik a 20 cent/kWh
• De teruggeleverde kWh’n a 7 + ? cent/kWh
Op basis van deze cijfers kun je een terugverdienperiode berekenen: hoe lang duurt het voordat de aanschafkosten van de gehele installatie zijn terugverdiend.

TS: rekenvoorbeeld

• Hardware: 10 panelen, HD wave SE omvormer 3000 Wp § 2900
• Installatiekosten inclusief meterkast § 950
• Opbrengst achter de omvormer 2700 kWh/jaar
• Jaarverbruik huishouden 2500 kWh
• Eigen verbruik: 25 % = 675 kWh opbrengst a 20 cent: § 135
• Netto teruglevering: 2025 kWh (= 2700 -/- 675) a 7 +? cent § ??

N.B. Ik houd rekening met een stijging van het EV van 20 % naar 25 %.

Bij verschillende hoogtes van de TS geeft dit het volgende beeld

• Indien TS = 6 cent/ kWh is de TVT 9,7 jaar
• Indien TS = 8 cent/ kWh is de TVT 8,8 jaar
• Indien TS = 10 cent/ kWh is de TVT 8,0 jaar
• Indien TS = 12 cent/ kWh is de TVT 6,3 jaar
• Indien TS = 13 cent/ kWh is de TVT 5,9 jaar

TS: slimme meter etc.
Plaatsing van een slimme meter wordt als een voorwaarde bestempeld om een beschikking te kunnen krijgen, en waarschijnlijk verplicht. Mocht je nog beschikken over een ‘oude’ Ferrarismeter dan blijft deze gewoon salderen, ook zonder beschikking. En als je je installatie niet hebt aangemeld (staaltje burgerlijke ongehoorzaamheid) bij www.energieleveren.nl dan blijf je helemaal ‘onder de radar’.

TS: de combi zonnepanelen en warmtepomp

Deze combi was onder het SR regiem zinvol. Onder het TS regiem lijkt deze combi – uiteraard afhankelijk van de hoogte van de terugleversubsidie/kWh - zijn waarde te hebben verloren. Een warmtepomp vraagt in de koude winterperiode de meeste stroom. Dat is de periode dat zonnepanelen de minste stroom leveren.

Afsluitende opmerkingen

. De vuistregel om een aantal panelen op je dak te leggen die niet meer stroom produceren dan je zelf op jaarbasis verbruikt, is niet meer van toepassing. Elke huishouding kan in principe bepalen hoeveel eigen verbruik realistisch / haalbaar is. Zolang de financiŽle invulling van de overgangsregeling niet bekend is, is plaatsing voor 2020 van een set panelen die meer produceren dan dit EV gokwerk.
• De Kamerbrief van 16 juni 2018 geeft aan dat een terugverdienperiode van ca 7 jaar (bij plaatsing van de meest moderne panelen) haalbaar moet blijven. In mijn rekenvoorbeeld betekent dit dat de TS ca. 11 cent/kWh zou moeten zijn.
. Het lijkt erop dat deze hele exercitie uitsluitend budgettaire overheidsdoelen dient: de inkomsten vanuit Energiebelasting en OBD kunnen stijgen, en het budget voor zonnepanelen op particuliere daken wordt gemaximeerd.
• Deze beleidswijziging van een SR naar een TS heeft de komende 2 jaar
een negatief effect op de investeringsbereidheid in zonnepanelen van eigen woningbezitters, omdat er – opnieuw – een grote mate van onzekerheid omtrent de uitwerking van overheidsbeleid wordt geÔntroduceerd.
• Overheidsbeleid m.b.t. Energiebelasting (EB) en OBD heeft grote invloed op de aantrekkelijkheid van zonnepanelen en warmtepompen. Kiest de overheid voor een aanzienlijke stijging van de EB op gas c.q. verlaging van de EB op elektriciteit (volgens de adviezen van de klimaattafel Samsom) dan moeten alle TVT-exercities opnieuw worden gedaan.
• Het meest verstandige advies aan potentiele particuliere investeerders in zonnepanelen op dit moment is om te wachten tot er meer duidelijkheid ontstaat omtrent de invulling van de aangekondigde TS regeling. Die duidelijkheid komt waarschijnlijk niet eerder dan 2019, omdat men rekening wil houden met actuele prijsniveaus van panelen.
• De continuÔteit voor de installatiebranche wordt met deze nieuwe regeling allerminst gediend. Op de korte termijn doordat er twijfel wordt gezaaid bij potentiele investeerders. Op de langere termijn doordat de aangekondigde budgetmaximering/jaar kan leiden tot periodieke vraaguitval.

hetgos wijzigde deze reactie 11-07-2018 16:07 (255%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Bitcoin!

Als er een plafond komt aan wat je kan terugleveren en ik zou eroverheen gaan, dan ga ik m'n terugeleverde stroom niet cadeau doen iig.
Dan zet ik overdags wel een Bitcoinminer aan.

Vrienden van me hebben hun plannen om zonnepanelen te leggen in de ijskast gezet tot er meer duidelijkheid is, dus geloof wel dat mensen de aanschaf gaan uitstellen.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 08-07-2018 22:59 (61%)

Er zijn 2 soorten gebruikers: zij die backuppen en zij die nooit een crash gehad hebben...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

quote:
BlueTooth76 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:57:
Als er een plafond komt aan wat je kan terugleveren en ik zou eroverheen gaan, dan ga ik m'n terugeleverde stroom niet cadeau doen iig.

Vrienden van me hebben hun plannen om zonnepanelen te leggen in de ijskast gezet tot er meer duidelijkheid is, dus geloof wel dat mensen de aanschaf gaan uitstellen.
Dan wordt het overdag lekker koel met m'n maxmaal draaiende airco. Waar dat nu een relatief dure luxe is, heb je dan ineens vrijwel gratis koelte *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Bitcoin!

quote:
Yucon schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:12:
[...]

Dan wordt het overdag lekker koel met m'n maxmaal draaiende airco. Waar dat nu een relatief dure luxe is, heb je dan ineens vrijwel gratis koelte *O*
Zwembad in de achtertuin verwarmen is ook een optie.
Het komt wel op.

Oh wacht... het was om duurzaamheid te bevorderen toch?

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 08-07-2018 23:25 (8%)

Er zijn 2 soorten gebruikers: zij die backuppen en zij die nooit een crash gehad hebben...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 00:35
quote:
Rol-Co schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:26:
[...]

Je weet nooit, er zijn soms mazen in de wet, zie de subsidie op de warmtepomp, er zijn personen die een warmtepomp hebben staan voor een paar tientjes, of een pelletketel die na subsidie gratis was.
Je maakt me nieuwsgierig. Hoe krijg je een warmtepomp voor een paar tientjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:30
Wie weet hoe de vergoedingen in Duitsland of BelgiŽ zijn? Ok gewoon eens een ref kader te schetsen?

wopper wijzigde deze reactie 09-07-2018 07:25 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
joenevd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 00:32:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig. Hoe krijg je een warmtepomp voor een paar tientjes?
Uit andere Europese landen halen waar tot de helft goedkoper zijn, maar met dezelfde subsidie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ton van Gent
@metgos Ik zou wachten tot na morgen (10 juli) dan worden de eerste inhoudelijke klimaatplannen aan het kabinet gepresenteerd.

Voorts nadere toelichting op verschillende tussen warmte pompen (lucht / warm water) Oegstgeest is aangesloten op een warmte rotonde, Hoe zit dat in Leiden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
quote:
BlueTooth76 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 23:25:
[...]

Zwembad in de achtertuin verwarmen is ook een optie.
Het komt wel op.

Oh wacht... het was om duurzaamheid te bevorderen toch?
Dat was het inderdaad, maar nu ga je afgestraft worden als je duurzaam bent, dus waarom zou je duurzaam gaan doen? Als ik de lasten moet dragen, dan ook de lusten!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@joenevd
14 tientjes denk ik. (na aftrek subsidie)
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 09-07-2018 08:27 (7%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hetgos
@ Ton van Gent:

1. dank, zal ik zeker doen, datum was mij ontglipt. De financiŽle invulling was nog een probleempje....

2. De Oegstgeester wijk Poelgeest krijgt zijn warmte van de EON centrale op de Langegracht in Leiden. Wijkbewoners in Poelgeest hebben overigens een onderzoeksvoorstel opgesteld om de warmte te betrekken uit een zandwinningsplas in de buurt, maar krijgen dit voorstel niet gefinancierd.

Licentiehouder (eigenaar en exploitant van het netwerk) van alle stadsverwarming in de Leidse regio is NUON.
De 2 Leidse (nieuwbouw-) wijken Stevenshof en Roomburg, en een groot deel van het Bio Science park zijn ook op deze centrale aangesloten.
Een nieuw te bouwen luxe appartementsgebouw (Nieuweroord) heeft recent - ondanks een beschikbare SV aansluiting - gekozen voor aardwarmte.

De gemeente Leiden lijkt voor de toekomst te kiezen voor stadsverwarming voor alle wijken, overigens met de bemerking dat dat niet in alle gevallen mogelijk zal zijn.

hetgos wijzigde deze reactie 09-07-2018 09:42 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
quote:
wopper schreef op maandag 9 juli 2018 @ 07:25:
Wie weet hoe de vergoedingen in Duitsland of BelgiŽ zijn? Ok gewoon eens een ref kader te schetsen?
In Duitsland is een feed-in systeem. Dat zou heel mooi zijn..

Zie onder andere PolderPV http://www.polderpv.nl/ni...etungen_BRD_jaarwisseling

Het was 17 cent in dat artikel bij een koop prijs van 26 cent. Rendement van 6%
Het wordt wel jaarlijks afgebouwd voor zover ik weet.
Maar de stroom prijs ligt er veel hoger door dit systeem, maar geen massaal protest blijkbaar.

Belgie week ik niet, maar er zijn genoeg Belgische tweakers met VP pabenelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@hetgos nogal een verhaal. Inhoudelijk prima!
Je hebt het over een buurt-app, als dat een Whatsapp groep is zou ik het in 3 of meer stukken knippen en er 2 per week plaatsen om het leesbaar te houden. Als het een website is kan het wel, omdat mensen dan makkelijker terug kunnen scrollen en nalezen.
Verder: als ik bij mij in de buurt kijk, zijn er die universitair opgeleid zijn, maar er zijn er ook die moeite hebben om hun eigen veters te strikken. Hoe vervelend ook: je zal je op de groep moeten richten of ze nog nooit van enige technische termen gehoord hebben. Je legt al veel uit (erg goed!), maar ik denk dat sommige dingen nog wat makkelijker moeten.

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hetgos
@Pietervs

Nextdoor is een wijk georiŽnteerde website waarop onderhand 19 wijken in Leiden zijn aangesloten. Wijkbewoners kunnen aansluiten als ze door een bestaand lid worden uitgenodigd. In mijn wijk (Vogelwijk) is 65 % van de buren aangesloten.

In de categorie "Handige documenten" heb ik eerder gepubliceerd: 'Waar je aan moet denken bij het kopen van zonnepanelen' en 'Waarom je geen slimme meter moet nemen'.

Omdat het allemaal lokaal is, krijg ik best veel reacties, ook op straat.

Zoals je begrijpt: schrijven is ploeteren

hetgos wijzigde deze reactie 09-07-2018 14:10 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 08:33

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
BlueTooth76 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:57:
De overheid gaat alleen over de energiebelasting. Het is verder aan je energieleverancier om een vergoeding te betalen voor de energie. Ik krijg nu bijvoorbeeld 10ct over alles wat ik boven mijn eigen verbruik teruglever. In het slechtste geval krijg je gewoon de marktprijs (van een cent of 4). Maar van cadeau doen doen zal sowieso geen sprake zijn. Maar het wordt natuurlijk wel gunstiger om de energie te gebruiken wanneer je ze opwekt.

Why is everything here completely pointless?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:38
quote:
T-MOB schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:56:
[...]

De overheid gaat alleen over de energiebelasting. Het is verder aan je energieleverancier om een vergoeding te betalen voor de energie. Ik krijg nu bijvoorbeeld 10ct over alles wat ik boven mijn eigen verbruik teruglever. In het slechtste geval krijg je gewoon de marktprijs (van een cent of 4). Maar van cadeau doen doen zal sowieso geen sprake zijn. Maar het wordt natuurlijk wel gunstiger om de energie te gebruiken wanneer je ze opwekt.
De overheid kan een minimum prijs vaststellen die een leverancier zou moeten betalen voor je geleverde kWh, niet echt ingewikkeld. Als je gedwongen je stroom moet "verkopen" aan een leverancier wordt de prijs niet eentje waar jij blij van wordt als je dit aan de markt overlaat.

Dat laatste is zeker waar, dat wordt de e-boiler overdags opwarmen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
drielp schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:37:
[...]

De overheid kan een minimum prijs vaststellen die een leverancier zou moeten betalen voor je geleverde kWh, niet echt ingewikkeld. Als je gedwongen je stroom moet "verkopen" aan een leverancier wordt de prijs niet eentje waar jij blij van wordt als je dit aan de markt overlaat.

Dat laatste is zeker waar, dat wordt de e-boiler overdags opwarmen.
Nou nog gekker, het salderen word te duur omdat ze belasting mislopen en nou gaan ze ineens de stroom prijs van de energie leveranciers bepalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:25
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:55:
[...]
Nou nog gekker, het salderen word te duur omdat ze belasting mislopen en nou gaan ze ineens de stroom prijs van de energie leveranciers bepalen.
Minimaal marktprijs voor invoeden, wordt zelfs EU regel.
Als ongewijzigd wordt aangenomen, wordt EED (energy efficientie) een aanbeveling
en REDII ( hernieuwbare energie) bindend, welke ook wat regels heeft voor huishoudens zoals artikel 21

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 18-08 07:35
quote:
Lardman schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:33:
Mijn duit in het zakje:

verwachting 1: Na 2020 kan energieprijs en energiebelasting omhoog, aangezien er nu een loskoppeling is tussen energieprijs en terugleverprijs.
Voor elektriciteit is deze verwachting in strijd met het klimaatakkoord waarin wordt aangegeven dat de belasting op elektriciteit omlaag zal moeten om te compenseren dat de energiebelasting op gas fors zal moeten stijgen.Ik verwacht eerder dat de energiebelasting op elektriciteit eerst 5 jaar zal dalen of gelijk zal blijven terwijl de energiebelasting op gas wordt opgeschroefd. Pas daarna kan de belasting op elektriciteit weer stijgen (maar zal de belasting op gas dan nog steeds harder stijgen).

De daardoor dalende elektriciteitsprijs drukt sowieso de TVT zodat er geen haast hoeft te zijn met de invoering van terugleversubsidie. Invoering 2020 zal in mijn ogen niet gebeuren omdat dan de elektricitetisprijs vrijwel zeker verlaagd zal worden. En vertraging met die invoering komt weer goed uit omdat de slimme meter uitrol dan voltooid kan worden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:55:
[...]

Zo gek is dat niet. Hoe hoger de vergoeding van de energie leverancier, hoe lager de terugleversubsidie kan worden. De overheid heeft in dit geval zeker een belang.

Vanavond ff zitten rekenen. Als de vergoeding van de leverancier en de sibsidie samen zo'n 16 ct wordt, bij een eigen gebruik van 30%, dan veranderd er voor mij financieel niets.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden en wanneer.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@drielp
Welke leverancier geeft je nu die 16 ct...?

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
drielp schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Waarom zou je daar niet blij van worden? Maatschappijen kunnen elkaar beconcurreren met de beste terugleverprijs (net als nu). Dat je aan elkaar vast zit geldt hooguit voor de contractduur (net als nu). Een minimumprijs zie ik niet zo snel gebeuren, maar een prijs onder de marktprijs eerlijk gezegd ook niet.

• TWyk
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 05:43:
@drielp
Zal wel gemiddelde zijn van salderen en overschot of zoiets

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

quote:
TWyk schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:53:
[...]

Voor elektriciteit is deze verwachting in strijd met het klimaatakkoord waarin wordt aangegeven dat de belasting op elektriciteit omlaag zal moeten om te compenseren dat de energiebelasting op gas fors zal moeten stijgen.Ik verwacht eerder dat de energiebelasting op elektriciteit eerst 5 jaar zal dalen of gelijk zal blijven terwijl de energiebelasting op gas wordt opgeschroefd. Pas daarna kan de belasting op elektriciteit weer stijgen (maar zal de belasting op gas dan nog steeds harder stijgen).

De daardoor dalende elektriciteitsprijs drukt sowieso de TVT zodat er geen haast hoeft te zijn met de invoering van terugleversubsidie. Invoering 2020 zal in mijn ogen niet gebeuren omdat dan de elektricitetisprijs vrijwel zeker verlaagd zal worden. En vertraging met die invoering komt weer goed uit omdat de slimme meter uitrol dan voltooid kan worden
Om alvast een voorschotje te nemen: die lagere belasting op stroom wordt over 5 jaar "subsidie op energie" genoemd die "niet meer van deze tijd is".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
quote:
Yucon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:56:
[...]

Om alvast een voorschotje te nemen: die lagere belasting op stroom wordt over 5 jaar "subsidie op energie" genoemd die "niet meer van deze tijd is".
U bent geslaagd voor de ministers test

• drielp
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 05:43:
@drielp
Dat is samen met de (terug)leversubsidie. Essent geeft nu 7 ct. Dus ik hoop op een (terug)leversubsidie van 9 ct.
In mijn geval kom ik met die 16 ct uit, ik lever wat meer terug dan dat ik verbruik. Als je niet meer dan je eigen verbruik opwekt, dan is alles onder de huidige stroomprijs een achteruitgang. Of je moet 100% zelfvoorzienend worden.
quote:
T-MOB schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:24:
[...]

Waarom zou je daar niet blij van worden? Maatschappijen kunnen elkaar beconcurreren met de beste terugleverprijs (net als nu). Dat je aan elkaar vast zit geldt hooguit voor de contractduur (net als nu). Een minimumprijs zie ik niet zo snel gebeuren, maar een prijs onder de marktprijs eerlijk gezegd ook niet.
Als je verplicht je kWh moet verkopen is er voor een energie leverancier niet echt een incentive om een, voor jouw, mooie prijs te geven. Om dit aan de markt over te laten is geen goed plan. Een energie leverancier is geen liefdadigheid instelling, die willen winst maken.
Green Choice en Vandebron kunnen niet alle PV- bezitters als klant hebben als ze de huidige vergoeding blijven voortzetten. Die gaan dan ook zakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mpullens
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
hetgos in "Terugleversubsidie alternatief salderen"

Mooi en duidelijk artikel voor toekomstige en bestaande zonnepaneel bezitters!

Paar toevoegingen:

Mbt netto teruglevering:

Je kunt er voor kiezen een leverancier te nemen die meer vergoedt dan de 7 eurocent. Er zijn er zelfs die 11 tot 14 cent terugleververgoeding geven over je netto teruglevering (Greenchoice bijvoorbeeld 11 eurocent). Dus shoppen kan lonen als je veel netto teruglevert. Meestal is max wel 10.000 kWh.

Mbt invoeringsdatum TS:

In de energiesector is de verwachting dat 2020 niet gehaald wordt en dat dit naar verwachting minimaal een jaar later wordt:
Energie-Nederland, de koepelorganisatie voor energiebedrijven, plaatst zijn vraagtekens bij het feit of minister Wiebes in staat is om de salderingsregeling in 2020 te vervangen door een terugleversubsidie. Huishoudens en bedrijven die zelf duurzame elektriciteit opwekken, krijgen vanaf 2020 te maken met een nieuwe subsidieregeling. Daarbij is het uitgangspunt dat de gemiddelde terugverdientijd van gemaakte investeringen uitkomt op ongeveer zeven jaar, zo schrijft minister Eric Wiebes op 22 juni aan de Tweede Kamer. Energie-Nederland denkt dat de planning die de minister hiervoor hanteert niet haalbaar is. Om de terugleversubsidie te realiseren, moet het ministerie van Economische Zaken & Klimaat de benodigde regelgeving organiseren. De energieleveranciers kunnen op basis daarvan hun processen gaan inrichten. Het wijzigen van processen kent binnen de energiesector vaste termijnen, wat betekent dat dit najaar de details en regeling al helemaal zouden moeten zijn uitgewerkt. Het is dus nog maar de vraag of dit alles op tijd gerealiseerd kan worden. (Bron: Solarmagazine)

Financiele opbrengsten:

Overheid gaat energiebelasting op elektriciteit 7% verlagen en op gas 11% verhogen op basis van voorgenomen beleid voor 2019 (moet nog definitief voorgesteld worden aan 2e kamer na Prinsjesdag). Dit beinvloedt ook terugverdientijd enz.

Mbt nieuwe beleid TS:

'In de Kamerbrief wordt aangegeven dat een belangrijke reden voor de overheid om deze grote verandering door te voeren is dat de huidige salderingsregeling te duur wordt voor het rijk. In deze – discutabele - redenering zijn de inkomsten uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie lager dan ze zouden kunnen zijn als gevolg van de salderingsregeling.'

Dit is wat mij betreft niet zo discutabel. We moeten met zijn allen de energietransitie betalen en op dit moment profiteren vooral eigen woningbezitters van de SR. De kosten die daar mee gemoeid zijn moeten weer gecompenseerd worden door verhoging energiebelasting en ODE heffing. Dus de huurder in een sociale woning betaalt mee aan de zonnepanelen regeling van de eigen woning bezitter in een dure wijk. Als ik het chargeer. Dus dat ze de regeling anders in willen richten vind ik vanuit oogpunt lasten verdelen zeer redelijk en daar een regeling voor in de plaats stellen waarmee je in zeven jaar toch je investering weer terug verdient.

En wachten tot beleid duidelijk is zou ik zeker niet doen. Hoe eerder je nu de panelen op je dak hebt hoe langer je nog van de SR gebruik kunt maken (zeker ook in het licht van dat 2020 zeer waarschijnlijk niet haalbaar is). Jaren die je al gehad hebt met SR verkorten je terugverdien tijd.

Verder geen aanvullingen en prachtig overzicht! Dank daar voor! :)

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

quote:
drielp schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:11:
[...]

Dat is samen met de (terug)leversubsidie. Essent geeft nu 7 ct. Dus ik hoop op een (terug)leversubsidie van 9 ct.
In mijn geval kom ik met die 16 ct uit, ik lever wat meer terug dan dat ik verbruik. Als je niet meer dan je eigen verbruik opwekt, dan is alles onder de huidige stroomprijs een achteruitgang. Of je moet 100% zelfvoorzienend worden.
Bij zo een club blijf je dan toch niet zitten.?
Er zijn al enkele jaren leveranciers die meer dan 10.5 ct geven voor je overschot.
Dan had de TVT weer wat korter geweest.

16 ct voor terugleveren gaat het nooit worden uiteraard... ;w

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:23:
[...]

Er zijn al enkele jaren leveranciers die meer dan 10.5 ct geven voor je overschot.

Inderdaad, ik zit bij Pure Energie met 12cent. Als dat zo blijft ben ik redelijk tevreden.

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Bitcoin!

Zodra de terugleversubsidie een feit wordt en salderen verdwijnt, zullen energieleveranciers het verschil kunnen maken met hun terugleververgoeding.

Ze zullen toch klanten willen werven en een iets hogere terugleververgoeding is wss goedkoper en levert per uitgegeven Euro meer klanten op dan een dure reclamecampagne.

Het hoeft er dus nog niet zo donker uit te zien.

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 10-07-2018 12:50 (35%)

• drielp
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:23:
[...]

Te gemakzuchtig om over te stappen, bij Essent loopt het nu op rolletjes. dat is wel eens anders geweest. En voor die 3 tientjes verschil. ik zit nu op netto §2,- per maand voor gas & licht.

Gas gaat er op termijn waarschijnlijk wel uit als de back-up voor de houtkachel geregeld is. Maar haast is er nog niet.
quote:
Ik vrees het ook niet. Ik reken op een 12 ct per kWh totaal. 5 ct (terug)leversubsidie en 7 ct vergoeding van Essent. In mijn geval zou dat dan op §120,- per jaar "verlies" komen ten opzichte van de huidige regeling. is nog wel te overzien.
quote:
BlueTooth76 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:48:
Zodra de terugleversubsidie een feit wordt en salderen verdwijnt, zullen energieleveranciers het verschil kunnen maken met hun terugleververgoeding.

Ze zullen toch klanten willen werven en een iets hogere terugleververgoeding is wss goedkoper en levert per uitgegeven Euro meer klanten op dan een dure reclamecampagne.

Het hoeft er dus nog niet zo donker uit te zien.
Ik hoop dat ook, maar vrees van niet. Een energie leverancier wil wel geld verdienen. De welkompremies moeten ergens vandaan komen. Een prijs ver boven de marktprijs is niet lang houdbaar.

drielp wijzigde deze reactie 10-07-2018 13:04 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
mpullens schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:12:
hetgos in "Terugleversubsidie alternatief salderen"

.......

Mbt nieuwe beleid TS:

'In de Kamerbrief wordt aangegeven dat een belangrijke reden voor de overheid om deze grote verandering door te voeren is dat de huidige salderingsregeling te duur wordt voor het rijk. In deze – discutabele - redenering zijn de inkomsten uit Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie lager dan ze zouden kunnen zijn als gevolg van de salderingsregeling.'

Dit is wat mij betreft niet zo discutabel. We moeten met zijn allen de energietransitie betalen en op dit moment profiteren vooral eigen woningbezitters van de SR. De kosten die daar mee gemoeid zijn moeten weer gecompenseerd worden door verhoging energiebelasting en ODE heffing. Dus de huurder in een sociale woning betaalt mee aan de zonnepanelen regeling van de eigen woning bezitter in een dure wijk. Als ik het chargeer. Dus dat ze de regeling anders in willen richten vind ik vanuit oogpunt lasten verdelen zeer redelijk en daar een regeling voor in de plaats stellen waarmee je in zeven jaar toch je investering weer terug verdient.

En wachten tot beleid duidelijk is zou ik zeker niet doen. Hoe eerder je nu de panelen op je dak hebt hoe langer je nog van de SR gebruik kunt maken (zeker ook in het licht van dat 2020 zeer waarschijnlijk niet haalbaar is). Jaren die je al gehad hebt met SR verkorten je terugverdien tijd.

Verder geen aanvullingen en prachtig overzicht! Dank daar voor! :)
Ik vind het wel zeer discutabel.

De SDE+ aanvragen bedragen nu 5,3 miljard van de beschikbare 6 miljard voor het eerste half jaar. Van dit bedrag is 3 miljard aangevraagd voor PV. In het najaar is de tweede inschrijfronde, hiervoor is ook weer 6 miljard beschikbaar.
De hoogste prijs in deze voorjaarronde is nu 13 ct per kWh. Dit lijkt wel erg veel op de samengestelde EB en ODE die de consument mag betalen. Als de plannen voor het verlagen van deze EB en ODE doorgaan is het salderen zelfs goedkoper dan de SDE+ regeling. Dus wat nou salderen te duur.

Het enige argument zou zijn dat aan salderen geen eind zit en aan de SDE+ regelingen wel.

Om nou de huurders er bij te halen is onzin. Huurders mogen veelal gewoon PV op hun dak leggen, dus dat houdt geen stand (ik ga even niet beginnen over de huursubsidie, die van mijn belastingcenten wordt gegeven). Een flink aantal verhuurders gaan dit al doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TWyk
quote:
Yucon schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:56:
[...]

Hoewel veel mensen dat niet beseffen wordt de energie belasting voor kleingebruikers inderdaad gecompenseerd met een subsidie van ruim 1 euro per dag aan verlaging van de energiebelasting. Ook als je minder dan 1 euro aan energiebelasting betaald.
Bezitters van zonnepanelen die nul op de meter hebben krijgen dus inderdaad 1 euro per dag subsidie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
drielp schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 12:56:
[...]

Te gemakzuchtig om over te stappen, bij Essent loopt het nu op rolletjes. dat is wel eens anders geweest. En voor die 3 tientjes verschil.
Volgens mij loop je wel iets meer mis als je niet jaarlijks overstapt, denk aan de hoge welkomstbonussen (100-200 euro). Daarnaast kun je elk jaar een dus partij kiezen die dat jaar voor jou het meest oplevert (voor zowel verbruik als levering).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
quote:
TWyk schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Hoewel veel mensen dat niet beseffen wordt de energie belasting voor kleingebruikers inderdaad gecompenseerd met een subsidie van ruim 1 euro per dag aan verlaging van de energiebelasting. Ook als je minder dan 1 euro aan energiebelasting betaald.
Bezitters van zonnepanelen die nul op de meter hebben krijgen dus inderdaad 1 euro per dag subsidie.
En aangezien die subsidie op de energiebelasting gegeven wordt op de elektra rekening, zal dat bedrag waarschijnlijk dalen naarmate de energiebelasting op elektriciteit ook daalt.

Ach, voor wie zuinig met energie om gaat, gaat het toch allemaal niet om wereldbedragen. Wanneer je heel hard roept dat je met 7kWp op het dak zo groen bezig bent en tegelijkertijd 9000kWh verstookt en daarnaast ook nog de nodige kuubs aardgas afneemt dan zijn de wijzigingen die er aan komen financieel een stuk pijnlijker.

Mijn huis is all electric. Met een jaarverbruik van nu ca 5500kWh en opwek van 2500kWh. Door apparaten zo veel mogelijk overdag te laten draaien (boiler, wasmachine, vaatwasser) is de eigen afname tussen de 40 en 50%

Zo'n 1400kWh wordt er gesaldeerd. Daarop verlies ik de komende jaren een paar cent per kWh, tegelijkertijd gaat waarschijnlijk ook de vaste jaarlijkse korting op de energiebelasting omlaag (dus de netto rekening omhoog). Maar aan de andere kant gaat de energiebelasting per kWh een paar cent omlaag, berekend over de ruim 4000kWh die de elektriciteitscentrale voor mij moet produceren.

Stel dat forfaitaire korting op de energiebelasting met 100 euro omlaag gaat en ik mijn opgewekte stroom voor 11ct per kWh kan verkopen, 10 cent minder dan nu. Dan ga ik er 240 euro per jaar op achteruit.

Maar omdat ik ook 4100 kWh moet inkopen, zal de uiteindelijke energierekening toch gelijk blijven wanneer de ingekochte stroom dankzij daling van de energiebelasting 5,8 cent goedkoper wordt.

Hoe de uiteindelijke getallen ook uitpakken: voor velen zal het onder aan de streep geen schokkende verschillen geven. In elk geval niet wanneer men redelijk spaarzaam is met energie. En dat laatste is waar we naartoe moeten. Want duurzaam opwekken is goed, maar weinig verbruiken is nog beter.

*mijn jaarverbruik zal als gevolg van extra isolatie nog dalen in de komende jaren. Daarna ga ik kijken of het nog interessant is om extra panelen op de schuur te leggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
quote:
T-Infinity schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:09:
[...]

Volgens mij loop je wel iets meer mis als je niet jaarlijks overstapt, denk aan de hoge welkomstbonussen (100-200 euro). Daarnaast kun je elk jaar een dus partij kiezen die dat jaar voor jou het meest oplevert (voor zowel verbruik als levering).
De echt hoge welkoms bonussen krijg je vaak pas bij een langdurig contract. Bij een ander zijn de vaste lasten vrij hoog. Weer een ander verplicht me een slimme meter om een leuk terug lever bedrag te krijgen.

Ik kijk een keertje per jaar of overstappen echt loont. Als het te weinig scheelt dan blijf ik lekker zitten. Ik betaal nu netto 2 euro per maand, als dit dan -2 euro per maand wordt dan vind ik het niet de moeite. Overstappen is voor mij het beste op 1 april. Het overschot is in de winter opgemaakt en het nieuwe overschot wordt weer opgebouwd.
Als het salderen stopt, dan wordt het wel interessant om hier actiever in te worden.
quote:
TWyk schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Die "subsidie" geldt voor iedereen, toch?
Of is het als je geen PV hebt heet het een verlaging en heb je wel PV dan heet het subsidie?

De vermindering energiebelasting (voorheen heffingskorting), want daar doel je waarschijnlijk op, geldt voor iedereen. Dit is een compensatie voor de hoge energie belasting op elektra en gas, iedereen heeft recht om een minimale hoeveelheid energie zonder belasting. Omdat vrijwel iedereen een elektriciteitsaansluiting heeft wordt deze heffingskorting verrekend met de elektara rekening. In BelgiŽ krijg (of kreeg) je de eerste 100 kWh per persoon gratis.

(het lijkt wel mode om alles maar subsidie te noemen)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Domba
Iemand het klimaatakkoord (voorstel) gevolgd,
Kees Vendrik sector tafel electriciteit zei: Na 2025 is subsidie van duurzame opwek van energie niet meer nodig. Daarom zal er na die datum geen overheidssteun meer beschikbaar zijn voor opwek van duurzame energie.

Daarom heb ik eens in voorstel gekeken en daar is ook een voorlopige kostenreductiepad opgenomen tabel 2 pag 40, dit betreft wel Groot schalige Zon-PV, SDE+,
Maar naar SDE+ wordt nu ook steeds naar verwezen, als het om salderen gaat dat te duur zou zijn, dat wordt met terugleversubsidie niet anders
Als ook het woordje subsidie in het woord terugleversubsidie zit (overheidssteun), maar op kleinschalige zon-PV wordt niet echt in details op in gegaan, als ook geen beoogd kostenreductie tijdpad ( pag 42)

Ik verwacht dat daarmee wel voor de hand ligt dat deze op enige manier zal volgen en ook een zekere afbouw plaats vindt
Als ook dat er niet uitgegaan wordt van oplopende gemiddelde kale kWh marktprijs, maar verwacht wordt dat, deze zelfs na 2024 verder zou kunnen dalen en je het voornamelijk van direct eigenverbruik moet hebben of wat je niet invoed op het net.

ODE-heffing lijkt een stevige post te worden, zoals aan de industrietafel waar een deel wel subsidie wil, maar niet meer aan ODE-heffingen bij wil bijdragen en om het niet te laten klappen voor de presentatie van voorstel klimaatakkoord, is het er maar overheen getild met een onderzoek.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
Wel leuk om te kijken welke SDE+ projecten in je buurt zijn: https://ez.maps.arcgis.co...3392e457491b65e962a37431c
Je kan ook het maximale subsidie bedrag zien en de duur van de subsidie in jaren. Dan weet je ook gelijk wie profiteert van de ODE belasting.

drielp wijzigde deze reactie 11-07-2018 18:51 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-08 17:07
Grappig dat ze daar wel zekerheid krijgen. En voor 15 jaar. Als particulier heb je juist onzekerheid met (k)wiebes.

• jacovn
In paragraaf 2.10.5 staat dat het voor kleine PV installaties nog bekeken gaat worden in het najaar.

De hierboven aangehaalde tabel 2 is voor grote projecten waar ze denk ik rekenen met §//kWh om te produceren.

Zie deze youtube

Dat gaat daar omder meer over een xx Megawatt zonnecentrale in de woestijn die een tijd terug al voor 5,8 $ cent per kWh gebouwd wordt. Geen idee hoe ze het uitrekenen, zal een tijd factor inzitten met afschrijving in 30 jaar of zo neem ik aan.

Zouden ze die kleine systemen niet gewoon lastig vinden als grote zonnevelden voor een concurerende prijs ten opzichte van gas of kolen centrales stroom kunnen leveren.

Dan heb je het denk ik over de kale stroom prijs van 4 a 5 cent, en per 2025 geen subsidiering meer lees ik ook. Dus nog 7 jaar te gaan voor geen subsidie meer ? En afbouwen tot die tijd?

Verder wordt er van alles genoemd over Marktmodel.
Dus variabele beprijzing, overdag en als er veel wind is lage prijs, als het windstil is en donker duur.

Dan wordt het voor commerciele partijnen ook interessant om dikke accus neer te zetten en die te laden als stroom goedkoop is, en weer ontladen als het duur is.

Zie hier pivot power voor fast charger voor EV (350 kW en 500 kW laders)

Dat zijn 50 MWh accus.. het net trekt het natuurlijk ook niet om bij een oplaadpunt die capaciteit te leveren.

edit: uit commercieel oogpunt snap ik wel dat ze het voor EV oplaadpunten gebruiken en niet voor net stabilisatie. Aan de meeste EV eigenaars kun je natuurlijk een paar cent meer vragen want de dat zijn vaak lease bakken en met een brandstofpas maakt een paar cent extra niet uit lijkt me.

Ik zie de thuisaccu tegen die tijd ook wel komen. Overdag in de zon is PV energie dan haast niets waard, en in de avond en nacht moet je dure energie inkopen.

jacovn wijzigde deze reactie 12-07-2018 08:14 (89%)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
quote:
drielp schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:49:
Wel leuk om te kijken welke SDE+ projecten in je buurt zijn: https://ez.maps.arcgis.co...3392e457491b65e962a37431c
Je kan ook het maximale subsidie bedrag zien en de duur van de subsidie in jaren. Dan weet je ook gelijk wie profiteert van de ODE belasting.
Hmm, die EAZ windmolentjes bij ons in de buurt zijn dan niet met die subsidie geplaatst. En die panelen op die nieuwe koeienstal ook niet...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• T-MOB

T-MOB

Echte chocomel eerst!

quote:
jacovn schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 05:26:
Dat gaat daar omder meer over een xx Megawatt zonnecentrale in de woestijn die een tijd terug al voor 5,8 $ cent per kWh gebouwd wordt. Geen idee hoe ze het uitrekenen, zal een tijd factor inzitten met afschrijving in 30 jaar of zo neem ik aan.
En die video is al best oud. 6ct per kWh ga ik met mijn (2.5 jaar oude) panelen naar verwachting ook ongeveer halen. Dan reken ik over 25 jaar, 3 omvormers en een afname van 10% in opbrengst in die 25 jaar. Die panelen zijn dan wel zelf gelegd, en ik reken niets voor de grond/dakruimte van de panelen.
Maar dat duurzame opwek kan concurreren met traditionele opwek is qua prijs al wel zo. Het eerste windpark op zee is al zonder subsidie vergund. Dat betekent dat marktpartijen er brood in zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fazertje
  • Laatst online: 19-08 19:54
Ik ga in ieder geval proberen om mijn oude schijfmeter zo lang mogelijk te laten hangen, ik hoef me niet zo nodig aan te melden voor subsidie, zolang mogelijk zelf salderen.

Mijn PV is in 2020 ruim terug verdient, bij installeren 2013 subsidie, nu BTW terug gaven en ook nog elk jaar de energie belasting terug.

Daarna gewoon een boiler voor opslag energie, maar vooral zo lang mogelijk die oude meter gebruiken.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:34

Illusion

(the art of)

quote:
drielp schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:14:
...
De SDE+ aanvragen bedragen nu 5,3 miljard van de beschikbare 6 miljard voor het eerste half jaar. Van dit bedrag is 3 miljard aangevraagd voor PV. In het najaar is de tweede inschrijfronde, hiervoor is ook weer 6 miljard beschikbaar.
De hoogste prijs in deze voorjaarronde is nu 13 ct per kWh. Dit lijkt wel erg veel op de samengestelde EB en ODE die de consument mag betalen. Als de plannen voor het verlagen van deze EB en ODE doorgaan is het salderen zelfs goedkoper dan de SDE+ regeling. Dus wat nou salderen te duur.

Het enige argument zou zijn dat aan salderen geen eind zit en aan de SDE+ regelingen wel.
...
Die 13cent is het totaalbedrag per kwh, hier gaat de netto stroomprijs nog vanaf, en wat er dan overblijft is de subsidie. De subsidie is dus significant lager dan 13ct.

Zie voor wat rekenvoorbeelden: https://www.rvo.nl/sites/...en%20Zon%20SDE%202018.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TWyk
quote:
Illusion schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:24:
[...]
Ik weet zeker dat een hoop installaties al terugverdiend zijn.
Triest dat je dit punt al weer noemt terwijl ik al eerder heb aangetoond dat dat volstrekte onzin is. Ik kan makkelijk aantonen dat 95% of meer van de sets die in Nederland liggen niet zijn terugverdiend. Pas in 2023 zal een forse toename komen van het aantal sets dat zijn terugverdiend (mits er sprake is van salderen of een goede terugleversubsidie).
quote:
Ik zeg dat een nieuwe installatie in principe "per definitie" op een tvt van 7 jaar uit zal komen.
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat dat maatwerk zou betekenen per installatie. Een dure oplossing die vanwege het aantal installaties veel uitvoeringskosten met zich mee zou brengen. Dat kan wel voor een paar honderd grote SDE+ projecten maar niet voor honderdduizenden installaties per jaar.
Er zal dus vermoedelijk 1 regeling komen met voor iedereen een vaste terugleversubsidie die voor minstens 7 jaar gegarandeerd word. Hopelijk loopt na die 7 jaar de terugleversubsidie door (anders is de investering niet zinvol) maar ben je dan afhankelijk van een fluctuerende terugleververgoeding.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
quote:
Illusion schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 00:52:
[...]

Die 13cent is het totaalbedrag per kwh, hier gaat de netto stroomprijs nog vanaf, en wat er dan overblijft is de subsidie. De subsidie is dus significant lager dan 13ct.

Zie voor wat rekenvoorbeelden: https://www.rvo.nl/sites/...en%20Zon%20SDE%202018.pdf
Het ging mij om het verschil tussen de "gemiste" belastinginkomsten van consumenten en het subsidie bedrag (12 miljard) wat beschikbaar is voor bedrijven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Zomaar even een voorbeeld:
De Lidl bij ons om de hoek loopt te koketteren met de zonnepanelen op hun dak. Wat blijkt.....deze zijn betaald uit uw en mijn zak, 165.000 euro subsidie. Dat is meer dan 400 euro subsidie per paneel.

https://ez.maps.arcgis.co...3392e457491b65e962a37431c

En dan ik 2012, zonder subsidie 3000watt, 4800 euro en nog 2500euro te gaan. En dan mij (straks) subsidie slurper noemen. Zonnepanelen is vaak een slechte investering voor nu en in de toekomst.

Je kan discussiŽren of ik geen goed inkoper was of "lampje" niet werkte maar in deze is er iets goed mis in Nederland.

Download DaL software voor de Raspberry

• jacovn
quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:08:
De Lidl bij ons om de hoek loopt te koketteren met de zonnepanelen op hun dak. Wat blijkt.....deze zijn betaald uit uw en mijn zak, 165.000 euro subsidie. Dat is meer dan 400 euro subsidie per paneel.

En dan ik 2012, zonder subsidie 3000watt, 4800 euro en nog 2500euro te gaan. En dan mij (straks) subsidie slurper noemen. Zonnepanelen is vaak een slechte investering voor nu en in de toekomst.

Je kan discussiŽren of ik geen goed inkoper was of "lampje" niet werkte maar in deze is er iets goed mis in Nederland.
En deze is een sociale huur woning aan parkeerplaats bij supermarkt waar ik vlak bij woon.
§168000 subsidie, waar moeten de panelen heen.

Of de kaart is niet goed en het is de vomar supermarkt. Dat is het waarschijnlijk want hoorne bv is zusterbedrijf van vomar supermarkten staat op hun website.
Er liggen best wat panelen op, maar laat het §300 per paneel zijn incl installatie dan moeten er 560 liggen wat 1000 m2 of zo is met tussenruimte voor schaduw.

Wat is de minimale systeem maat om met isde mee te mogen doen. Als je genoeg subsidie krijt kun je alles ook wel vol leggen ook al
Levert het niets op.

Zit ook nog een kleiner systeem op huirwoning complex met §25000 subsidie.

• reneeke1970
quote:
jacovn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:20:
[...]

En deze is een sociale huur woning aan parkeerplaats bij supermarkt waar ik vlak bij woon.
§168000 subsidie, waar moeten de panelen heen.

Of de kaart is niet goed en het is de vomar supermarkt. Dat is het waarschijnlijk want hoorne bv is zusterbedrijf van vomar supermarkten staat op hun website.
Er liggen best wat panelen op, maar laat het §300 per paneel zijn incl installatie dan moeten er 560 liggen wat 1000 m2 of zo is met tussenruimte voor schaduw.

Wat is de minimale systeem maat om met isde mee te mogen doen. Als je genoeg subsidie krijt kun je alles ook wel vol leggen ook al
Levert het niets op.

Zit ook nog een kleiner systeem op huirwoning complex met §25000 subsidie.
Waarom denk je dat al die buitenlandse investeerders proberen om hier akkers te huren en vol te leggen?
Geld maakt geld zeggen ze wel eens....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 12:12:
[...]

Waarom denk je dat al die buitenlandse investeerders proberen om hier akkers te huren en vol te leggen?
Geld maakt geld zeggen ze wel eens....
Ik zag er ook wel wat in met 15 kWpeak mag je al meedoen, echter de andere voorwaarde is de netaansluiting van > 3* 80A

Zuiver terugleverende aansluiting van 3x80A is §82 per jaar.. andere kon ik zo snel niet vinden..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
quote:
jacovn schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:20:
[...]
Levert het niets op.
Voor zover ik weet komt PV niet in aanmerking voor ISDE, wel zonnecollectoren (warmte).
Sinds 2011 is er de SDE+ die gekoppeld is aan ODE-heffing en daarvoor heb je een grootverbruikers aansluiting nodig ( >3x80A) en >15kWp aan PV.
Daarvoor was er SDE zonder plusje (2008-2010), die uit algemene middelen (aardgasbaten + EB) gefinancierd werd en ook een "Zon-PV klein" had van 1-15kWp die voor iedereen openstond, zonder aansluitings voorwaarde en uit mijn hoofd is er voor zonnestroom totaal ca 300-305mln aan budget toegezegd toen, voor ca 15 000 systemen voor gehele periode 2008-2010.

Het meest grote verschil met salderen (<3x80A aansluiting) is de zekerheid, van 15 jaar voor belangrijk deel van de inkomsten, waarbij salderen elk jaar een parameter (component) wel kan veranderen.
Terugleversubsidie is slecht 1 component en voor zover bij mij bekend, van de overgangregelings voor bestaande is zeer zeer weinig bekend, is niet veel anders en jaarlijks kan deze veranderen als je naar de parameters kijkt

Op het eerste oog maar drie componenten voor je PV;
-Direct eigenverbruik ( afhankelijk van, afname tarief, ODE, EB, eventueel nwe heffing voor CO2 reductie en BTW)
-Terugleververgoeding ( verschillend per energieleverancier met mogelijkheid dat deze op termijn eventueel meer de marktprijs gaat volgen via bijv dynamisch tarief per uur)
-Terugleversubsidie die jaarlijks vastgesteld kan worden.

Voor sommige "ideeŽn" is verplicht een "slimme meter" nodig, daarvoor is ook een ambtelijke verkenning geweest of bijna afgerond, die in de 10-pager voor de klimaattafel electriciteit als data-agenda (zou ik graag lezen) aangeduid wordt, die een betere inkijk geeft in de opties die bekeken worden, dan de huidige contouren schets met enkel TVT 7 jaar voor nwe PV.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
quote:
Willie Wortel schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:08:
Dat is wel redelijk bar... Je zou zeggen dat deze Deutsche supermarkt die panelen zelf wel kan betalen. Waarom is dat eigenlijk, dat wij subsidie aan commerciŽle entiteiten verstrekken die dat makkelijk zelf kunnen betalen? Wie regelt dat? Ik vind dit heel, heel vreemd. Klopt het wel? Lijkt me zo sterk...

Het lijkt me dat met dit soort bedragen er niet eens meer sprake is van "subsidie" maar dat gewoon de volledige installatie betaald wordt door de belastingbetaler. Dit is echt niet goed als het waar is.

Bart2005 wijzigde deze reactie 15-07-2018 00:09 (13%)

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True