Deze topic is heel belangrijk geweest voor mijn eigen Junkers verhaal.
Daarom even mijn bevindingen opschrijven moest iemand deze topic ooit terug googlen.
Installatie:
Junkers CerapurComforet TOP 42-3 ZWBR (verwarming + warm water)
FW 100 (= weersafhankelijke regelaar, buscompatibel met heatronic 3)
Ketel gebruikte zijn interne CV pomp om via collectoren naar alle kamers te pompen. Deze kamers hadden hun eigen radiatorthermostaat. De ketel zelf werd aangestuurd door de kamerthermostaat in de living.
Deze wou ik ombouwen naar een Evohome systeem omdat ik elke kamer apart wou bepalen. In zones dus.
Ik heb daarvoor de Evohome met Opentherm gekocht en de EMS-OT omvormer van Nefit.
1st poging:
FW100 afkoppelen en op de BB klemmen de EMS-OT omvormer hangen. Aan deze omvormer de OT ketelmodule van Evohome.
-> Werkte langst geen kanten. De warmtevraag kwam niet door tot in de ketel.
-> Het warmwater bleef werken zoals normaal.
2de poging:
Alle instellingen in de ketel nakijken.
Heel veel is er niet in te stellen maar 1 optie leek me wel verdacht.
- 1B schakelstand 0 (de BUS regelaar stuurt de circulatiepomp)
- 1B schakelstand 4 (intelligente uitschakeling van de circulatiepomp bij installaties met weeersafhankelijke regeling)
De ketel ziet dus dat ik weersafhankelijk werk. Dat is een probleem want ik wil niet dat die dingen interpreteert dat ik niet zeg.
Er is geen optie in de ketel om dit af te zetten. Optie 1B wordt automatisch naar 4 geforceerd.
Ik heb dan de buitentemperatuurvoeler (klemmen A-F) afgekoppeld. De ketel ging in fout en begon te piepen. Het weersafhankelijke deel blijkt vast in het geheugen te zitten. Ik kreeg het er niet uit op een normale manier.
Ik heb dab een fabrieksreset gedaan van de ketel na al de instellingen te hebben genoteerd.
Daarna kon ik optie 1B instellen zoals ik zelf wou. (uiteindelijk was er van al de instellingen maar 2 die ik moest aanpassen, de rest stond op default)
-> De eerste keer na opstart leek het te werken, direct daarna terug hetzelfde. Geen warmtevraag aan de ketel.
-> Het warmwater bleef werken zoals normaal.
Ik heb dan wat gespeeld met de pomp instellingen. Tot op heden ben ik er niet achter wat het verschil maakt. Ik heb die terug op 4 gezet, intelligente schakeling.
Ik heb ook wat sensoren terug toegewezen. De ketel controller van evohome gereset en terug toegewezen.
Geen verschil.
Op dat moment begon ik wat al wat kwaad te worden.
Technisch was alles in orde. Ergens zat er een stom probleem dat alles tegenhield en dit kon zowel de ketel als Evohome zijn.
Als backup plan had ik nog de aan/uit ketelmodule die 100% zeker zou werken.
3e poging:
Laatste poging voor ik kosten ging maken voor aan/uit.
Alles van Evohome gereset. Dus zowel de ketel controller als het touchscreen.
Terug van 0 begonnen zonder de wizard te gebruiken.
Eerst de ketel controller en dan 1 HR92.
Succes. De ketel reageerde op de vraag van Evohome.
Alle andere HR92's 1 voor 1 toegewezen en getest.
Het systeem bleef werken! Joepie.
Op dit moment ben ik het nog aan het opvolgen maar het lijkt er op dat de ketel moduleert en dat alles werkt.
Enkele opmerkingen:
- De ketel zelf naar fabrieksinstellingen brengen kan wel nodig zijn. Echt veel is er niet in te stellen en 90% zal gewoon op default staan. Hier kan je niet veel mee verkeerd doen.
- Het kopen van een Evohome via het internet is zeer onduidelijk. Als ik het goed begrijp heb je maar 2 sets van de laatste versie (= met wifi intern). Evohome wifi met OT en Evohome wifi met aan/uit. Al die bullshit over single zone en multi zone begrijp ik niet. De Evohome controller is altijd dezelfde en is beperkt tot 12 zones.
- Ik heb ondertussen half het internet afgelezen ivm Evohome en je moet geen support verwachten van Honeywell. Officiële bronnen zijn vaag. In elke taal vind je wel fora die hetzelfde proberen als wij hier.
In de UK heb ik wel een forum gevonden waar Honeywell actief aan firmware werkt. De periode tussen "we gaan dit en testen" en "het is af" is wel > 1jaar. Mid vorig jaar was men bezig over een update en als ik het goed begrijp zal deze pas eind dit jaar effectief gepushed worden.
- De kabels tussen EMS-OT omvormer, ketel en Evohome ketel controller zijn polariteitsongevoelig.
[Voor 4% gewijzigd door dee2me op 26-08-2018 15:06]