Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EngelbertDubois
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 24-05 18:32
Hoe sluit je een Nest thermostaat aan, op een Junkers boiler.

Alle stappen die ik ondernomen heb om zowel mijn nest thermostaat te laten werken, en mijn ketel toch modulerend te houden, kan je hier vinden:

https://carly.be/using-th...lating-junckers-boiler-1/

De specifieke ketel die ik heb is: Junkers CerapurComfort ZWBR 30-3
De thermostaat is een Nest V3

Voor vragen laat gerust iets weten, ik help waar ik kan.

[Voor 88% gewijzigd door EngelbertDubois op 16-11-2017 15:05]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EngelbertDubois
De converter die ik kocht is idd voor een OT thermostaat aan een Nefit ketel.

Wat is net wat ik wil doen, misschien was het niet helemaal duidelijk. Junckers = Nefit op veel vlakken.

Ik heb ondertussen de installatie gedaan, en alles werkt perfect.

Ik probeer binnenkort een blog postje te schrijven waar ik alles in uitleg voor anderen die hetzelfde zouden willen doen.

• EngelbertDubois
Mijn Junkers ketel moduleert. Alles werkt perfect.

• EngelbertDubois
Ik heb een Junkers CerapurComfort ZWBR 30-3

Ik stuurde je een PM met meer details.

• EngelbertDubois
Done

• EngelbertDubois
Check je PMs

• EngelbertDubois
Done

• EngelbertDubois
Ik stuurde je een PM guido.

• EngelbertDubois
Ik had mijn redenen, maar die zijn ondertussen achterhaald, ik paste mijn originele topic aan, de link staat er in!

Succes!

• EngelbertDubois
Ik stuurde je een berichtje wolfie

• EngelbertDubois
Deze middag heb ik mijn loodgieter op bezoek gehad voor onderhoud van mijn boiler, hij heeft mij bevestigd dat alles goed werkt, en correct aangesloten is. Ik heb aan mijn blogpost 2 foto's toegevoegd, die wat extra verduidelijking moet brengen.

• EngelbertDubois
Junkers werkt normaal gezien niet met OpenTherm.

In principe is de Nefit Converter compatibel met Junkers (https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html), het vertaalt het Junkers protocol (EMS) naar OpenTherm en omgekeerd, het probleem is alleen te weten komen als jou ketel daarmee kan samenwerken. Omdat de namen van Nefit en Junkers ketels verschillend zijn maar intern toch nagenoeg hetzelfde zijn, is dit niet altijd evident.

Zoek eens op welk type controle paneel gebruikt wordt in jou ketel. Heatronic 3 is wat er in de mijne zit. En zou op zich moeten werken met de OpenTherm converter.

• EngelbertDubois
@TP-Power ja, ook dit kan je regelen met de thermostaat, de app, externe integraties, noem maar op...

• EngelbertDubois
Ik ken niemand sorry. De thermostaat die je nu hebt, is die modulerend? In dat geval zou de thermostaat aangesloten moeten zijn op de BB poorten van je heatronic. Dezelfde waarop je de omvormer moet verbinden.

Die BB poorten gebruiken tussen 12 en 15V om met de Junkers thermostaat te communiceren. OpenTherm en bij gevolg de omvormer werkt max (als ik het goed herinner) met 42V.

Je voltmeter is handig om zeker te zijn dat je niets aansluit op poorten met te hoge voltages.

• EngelbertDubois
Sorry, daar heb ik geen ervaring mee.
Ook geen idee hoe je je converter kan testen. Enige wat ik je kan zeggen is dat ik een Nefit converter heb, die aangesloten is op een Junkers ketel, en het werkt perfect. Dus aan het feit dat het 2 verschillende merken zijn zou het niet mogen liggen.

Misschien kan je eens hulp vragen aan een professional?

• EngelbertDubois
Door de converter verkeerd aan te sluiten kan hij wel kapot zijn, natuurlijk. Hou daar ook rekening mee.

Meet je voltages op je BB poorten als de ketel aan staat? (Zou rond de 15V moeten zijn)

En op de converter, nadat je het aangesloten hebt op de BB poorten? (Daar weet ik de voltages niet van, maar ik kan ze gerust wel eens uitmeten als je dat wenst)

• EngelbertDubois
- Heb jij ook vloerverwarming?
Neen, ik heb traditionele centrale verwarming

- Werkt jouw oude systeem ook met een buitenvoeler?
Neen

- Ervaar jij een zelfde fluctuering in temperatuur?
Ik denk van niet, het is mij zeker nog niet opgevallen. Eenmaal op temperatuur houdt de nest die temperatuur aan.

- Heb je zelf al geëxperimenteerd met de warm water functie.
Ook niet. In de nest app kan ik de temperatuur zien, maar het lijkt niet mogelijk om daar iets mee te doen. Wat zou je met de temperatuur van je warm water willen doen?

• EngelbertDubois
Als de Evohome met Opentherm communiceert moet dat even goed werken

• EngelbertDubois
Het gaat over deze omvormer:
https://wifithermostaten....w8c9xu73hYDhoCcXYQAvD_BwE

(Of bij gelijk welke andere leverancier, was vandaag de goedkoopste)

• EngelbertDubois
Ja, ik gebruik de Nefit converter met een Junkers ketel.

• EngelbertDubois
De TC100 is uitgebreider in configuratie. De effectieve Bosch native zaken zijn niet te configureren via de Nest, omdat OpenTherm dit niet ondersteund.

Sinds ik mij hier in verdiept heb krijg ik van over heel Europa mailtjes met vragen van mensen die iets gelijkaardig willen doen met hun Bosch ketel. En ik hoorde van de TC100 eigenlijk niet veel goeds tot nu toe. Zelf heb ik die niet geprobeerd, dus het zijn niet mijn ervaringen.

Voornamelijk problemen met connectiviteit tot het internet, de TC100 lijkt met regelmaat van een week de connectie met het internet te verliezen, met als enige optie het toestel volledig uitschakelen en heropstarten. En weinig tot geen support van de Bosch groep om die problemen op te lossen.

Ik kan je verzekeren, wanneer je een thermostaat hebt die het met regelmaat laat afweten, en je rekent er op om de verwarming aan te zetten mbv een mobiele app voor je thuis komt, en het werkt niet, is dit zeer frustrerend. Sinds ik overgeschakeld ben op de Nest heb ik niet één keer een probleem gehad, het draait gewoon stabiel. En het is net dat wat ik zo goed vind.

Andere voordelen zijn voornamelijk de informatie die je er over kan vinden online, de integratiemogelijkheden, en community die er mee bezig is.

• EngelbertDubois
Ik heb de TC100 niet gebruikt, dus ik kan er niet op antwoorden.
Ik gebruikte een andere Junkers thermostaat, waar je alles mee kon doen, maar ik heb al die toeters en bellen nooit gebruikt.

De temperatuur van het water kan je zien een aanpassen, maar voor zover ik kan zien, kan je geen schema voor je water instellen.

• EngelbertDubois
Weekprogrammas kan je perfect instellen voor de verwarming. Maar voor het warm water niet

• EngelbertDubois
Sorry, ik heb geen flauw idee.
Heb je de voorlooptemperatuur ingesteld?

• EngelbertDubois
Bij mij is de schommeling 0.5 graad met de Nest.

Je kan dit mooi zien op volgend grafiekje (komt uit Home Assistant, die de laatste 24h bijhoudt) die de temperatuur versus de ingestelde temperatuur weergeeft op een grafiek.

Gele lijn is ingestelde temperatuur
Blauwe lijn is de gemeten temperatuur

• EngelbertDubois
Dat is jammer, enkel aan/uit werken zorgt idd voor extra verbruik. Maar het moet natuurlijk aangenaam blijven.

• EngelbertDubois
Ejay,

De Nefit EMS-OT converter werkt. Ik denk niet dat de volgorde uit maakt.

De N en de L moeten gewoon op de stroom aangesloten worden, met een normale stroomkabel moet dat werken.

• EngelbertDubois
@Ejay1708 Ik heb je laatste berichtje nu pas gezien, sorry, ik heb een foto toegevoegd aan mijn blogpost waar je de geconnecteerde heatlink op kan zien. Je kan de converter op verschillende plaatsen kopen https://www.google.be/search?q=nefit+ems-ot+converter dit is het artikelnummer: 7746901847

@sandrov daar heb ik jammergenoeg geen idee van, heb je weet van een manier hoe ik dit kan te weten komen?

• EngelbertDubois
Excuses, blog is terug

• EngelbertDubois
Dat weet ik niet. Ik weet het doordat mijn loodgieter dit gecontroleerd heeft bij het 2jaarlijks onderhoud

• EngelbertDubois
Hi Bluefz6s,

I have written an extensive blogpost in English about how I connected my entire system right here: https://carly.be/using-th...lating-junckers-boiler-2/

You can use it as a starting point, if you have any questions, send me a message, and I'll try and help you.

I would advise against connecting your Evohome directly. The protocol understood by the heater is something completely different than the thermostat.
Unless the thermostat can work together with Bosch/Junkers/...'s proprietary protocol there is no use. It can even brick your heater, your thermostat or both as the voltages used for communication are different.
The adapter basically translates the proprietary protocol to opentherm and the other way round.

Good Luck!

• EngelbertDubois
OK good luck, please let us know how it went.

• EngelbertDubois
Your Evohome worked when you connected it directly, and then suddenly stopped working? Is that what you're saying?

• EngelbertDubois
Bedankt om je ervaringen te delen. Ik krijg soms ook vragen over Evohome, dit zal hopelijk sommige van die vragen beantwoorden.

Succes met je installatie.

• EngelbertDubois
Mijn oplossing zal vermoedelijk niet werken, omdat de adapter volgens de documentatie enkel met heatronic 3 werkt.

Misschien kan je eens contact opnemen met Junkers om te horen of er een adapter voor heatronic 2 bestaat. (Moest het bij Junkers niet werken kan je het eens bij Nefit proberen)

• EngelbertDubois
Zegt mij jammergenoeg niets. Volgens mij zal de aansluiting tussen de adapter en de ketel niet werken, of verkeerd aangesloten zijn.
Ik zie ook dat je 3 verbindingen hebt, daar heb ik ook geen ervaring mee.

Ben je zeker dat jou ketel ondersteund wordt door de adapter?
Is het een modulerende ketel?
Zat er voordien een modulerende thermostaat op aangesloten?

• EngelbertDubois
Hey Darkmaster,

Het aansluiten van de EMS op de OT1 en 2 poorten lijken mij alvast correct. Misschien kan je voor je dat doet eens het voltage uitmeten op die poorten.

Het aansluiten van de N en L weet ik niet goed, volgens je beschrijving moet dit lukken, maar bij mij is dit aangesloten op een gewone stroomaansluiting.

• EngelbertDubois
Geen idee, je zal eens moeten informeren bij Junkers of een verdeler.

Is de Heatronic 4, backwards compatibel met Heatronic 3?
Of
Bestaat er een convertor naar OpenTherm voor Heatronic 4?

Als je op een van die 2 vragen ja kan antwoorden zou dat moeten lukken.

• EngelbertDubois
Heb je de aansluiting correct gedaan? Kan je eventueel wat foto's doorsturen van de aansluiting dan kan ik eens zien of er iets verkeerd uit ziet.

• EngelbertDubois
Volgens mij zal dat ofwel niet lukken ofwel enkel aan/uit werken (dus niet modulerend).

Normaal gezien moet je een adapter aansluiten op de BB poorten (nummer 26 op je schema) en dan de OT1 en OT2 poorten van je Nest Heatlink verbinden met de adapter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EngelbertDubois
Je zal eens moeten kijken welke adapter er compatibel is met je ketel.

De welke ik gebruikt heb staat in mijn blog artikel, of bovenaan deze post.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True