Heb je de aansluiting correct gedaan? Kan je eventueel wat foto's doorsturen van de aansluiting dan kan ik eens zien of er iets verkeerd uit ziet.
https://m.imgur.com/gallery/RaXfdOV
De blauwe en bruine draden gaan naar do OT1 en OT2 connecties van de Nest Heatlink.
De blauwe en bruine draden gaan naar do OT1 en OT2 connecties van de Nest Heatlink.
Anoniem: 1318040
Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit met exact hetzelfde probleem. Gisteren geïnstalleerd zoals jou, maar ketel blijft verwarmen. Temperatuur 25° in huis, veel te warm. Tips om op te lossen zijn altijd welkom! :-)Oth_jr schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:39:
https://m.imgur.com/gallery/RaXfdOV
Ik heb hem niet aan de praat gekregen. Heb met 2 verschillende nefit converters geprobeerd maar de ketel blijft non stop verwarmen en de Nest geeft de melding dat hij geen opentherm verbinding detecteert.
Ik wil nog eens in de instellingen van de ketel kijken. Maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik heb gezien dat je bij Junkers ook een soort Nefit converter kan kopen. Ziet er hetzelfde uit maar in het wit en kost 100 euro ipv 50.
Ik kwam in mijn zoektocht ook nog tegen dat Junkers de CT200 thermostaat Van Bosch aanbeveelt als smart thermostaat. Zit zowat in dezelfde prijsklasse maar ik heb nog niet echt onderzocht of de functionaliteit ook prima is.
Er nog wel even bij vermelden dat de meesten hem wel aan de praat hebben gekregen. Toevallig hebben Sven en ik hetzelfde fenomeen.
Ik wil nog eens in de instellingen van de ketel kijken. Maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik heb gezien dat je bij Junkers ook een soort Nefit converter kan kopen. Ziet er hetzelfde uit maar in het wit en kost 100 euro ipv 50.
Ik kwam in mijn zoektocht ook nog tegen dat Junkers de CT200 thermostaat Van Bosch aanbeveelt als smart thermostaat. Zit zowat in dezelfde prijsklasse maar ik heb nog niet echt onderzocht of de functionaliteit ook prima is.
Er nog wel even bij vermelden dat de meesten hem wel aan de praat hebben gekregen. Toevallig hebben Sven en ik hetzelfde fenomeen.
[ Voor 9% gewijzigd door Oth_jr op 10-01-2020 23:13 ]
Vraag ik me ook af - voor ik eraan begin en mijn ketel in de vernieling werk
Update - toch maar aan begonnen en Blogpost gevolgd. Alles lijkt op het eerste zicht te werken.
"Maar" 4 uur nodig gehad, maar ik ken dan ook niks van euh ... alles. Ik kan nog net een lamp vervangen.
Dit was toch wel iets anders - zelf stroomkabels "maken" etc ... nog nooit gedaan, maar blog legt alles goed uit.
"Maar" 4 uur nodig gehad, maar ik ken dan ook niks van euh ... alles. Ik kan nog net een lamp vervangen.
Dit was toch wel iets anders - zelf stroomkabels "maken" etc ... nog nooit gedaan, maar blog legt alles goed uit.
Beste,
ik heb onlangs een Nest thermostaat gekocht.
Vandaag heb ik alles geinstalleert maar twijfel nu wel. ik heb een Junker ketel TOP 22-3 ZSB CerapurSmart.
Ik lees hiernet dat ik een opentherm adapter nodig heb? Ik heb nu de kabels van aansluiting 6 (zie foto) naar de de aansluiting 2 en 3 van de heat link aangesloten.
Kan er mij iemand helpen? ik heb geen ervaringen met ketels.
Alavast bedankt!
ik heb onlangs een Nest thermostaat gekocht.
Vandaag heb ik alles geinstalleert maar twijfel nu wel. ik heb een Junker ketel TOP 22-3 ZSB CerapurSmart.
Ik lees hiernet dat ik een opentherm adapter nodig heb? Ik heb nu de kabels van aansluiting 6 (zie foto) naar de de aansluiting 2 en 3 van de heat link aangesloten.
Kan er mij iemand helpen? ik heb geen ervaringen met ketels.
Alavast bedankt!
Volgens mij zal dat ofwel niet lukken ofwel enkel aan/uit werken (dus niet modulerend).
Normaal gezien moet je een adapter aansluiten op de BB poorten (nummer 26 op je schema) en dan de OT1 en OT2 poorten van je Nest Heatlink verbinden met de adapter.
Normaal gezien moet je een adapter aansluiten op de BB poorten (nummer 26 op je schema) en dan de OT1 en OT2 poorten van je Nest Heatlink verbinden met de adapter.
Beste,
Bedankt voor het zeer snelle antwoord!
waar kan ik zo een adapter kopen? En welke?
Alvast bedankt
Bedankt voor het zeer snelle antwoord!
waar kan ik zo een adapter kopen? En welke?
Alvast bedankt
Je zal eens moeten kijken welke adapter er compatibel is met je ketel.
De welke ik gebruikt heb staat in mijn blog artikel, of bovenaan deze post.
De welke ik gebruikt heb staat in mijn blog artikel, of bovenaan deze post.
Beste,
Ik heb vorige week de thermostaat geïnstalleerd met de converter en alles lijkt te werken. Geen foutmelding op de nest en de ketel werkt maar na een paar uur kwam er een foutmelding op de ketel: E9 Temperatuurbegrenzer in warmtewisselaar of temperatuurbegrenzer rookgassen heeft uitgeschakeld. We zijn aan het verbouwen dus de ketel heeft eventjes niet meer gewerkt. De radiatoren zijn eraf gehaald geweest. Ze zijn er terug om gezet en ontlucht. Kan dit een fout zijn door de nest?
Mvg
Gilles
Ik heb vorige week de thermostaat geïnstalleerd met de converter en alles lijkt te werken. Geen foutmelding op de nest en de ketel werkt maar na een paar uur kwam er een foutmelding op de ketel: E9 Temperatuurbegrenzer in warmtewisselaar of temperatuurbegrenzer rookgassen heeft uitgeschakeld. We zijn aan het verbouwen dus de ketel heeft eventjes niet meer gewerkt. De radiatoren zijn eraf gehaald geweest. Ze zijn er terug om gezet en ontlucht. Kan dit een fout zijn door de nest?
Mvg
Gilles
Ik heb je leidraad gevolgd om een boiler Junkers zwb 30-3 a23 met een Nest E thermostaat te verbinden.
Alles werkt!
Alles werkt!
Hello,
first of all I would like to thank @EngelbertDubois for his support and answers to all those people that like me wanted to know more about the possibility to connect a Nest Thermostat E to a Bosch/Junkers boiler. On my case I have a Junkers Comfort Cerapur ZWN18-7KE23S0092, it is Heatronic 3 so I suppose that the adapter EMS to Opentherm from Nefit will do the job.
I have a thermostat Junkers FR50 which is connected to the BB ports on the Junkers Boiler. I already checked it.
When I bought my Nest Thermostat E I didn't know about this issue, therefore I ended up here and I'm glad I found this forum. I connected the heatlink to the cables available and paired it with the thermostat but it didn't work, the boiler seems to work non stop, but when the temperature is changed on the thermostat nothing happens to the boiler. It keeps only running non stop.
That's why I started to wonder if it wasn't compatible, so I found you here.
Now that I checked everything, I will order the Nefit adapter and hope for the best.
As I understood, I have to connect it to the BB ports using the black cables (there's no specific order where to put them). And the previous cables that are connected to the Thermostat from Junkers, I must connect them to the green connector from the adapter. Then I will connect the Heatlink to the end of this cable, where the old thermostat was. I don't need energy source because the Heatlink from Nest thermostat E has batteries.
After that it shout work right?
I am a bit afraid of it won't work cause I tried to connect the Heatlink before with those cables, no I don't know if I blew it up before. But I hope not because it is still connecting wirelessly with the Thermostat E.
Well, wish me good luck and thank you again for your support!
If someone thinks that it won't work, please let me know. Afraid to blew up my boiler.
Greetings from Germany,
Alex.
first of all I would like to thank @EngelbertDubois for his support and answers to all those people that like me wanted to know more about the possibility to connect a Nest Thermostat E to a Bosch/Junkers boiler. On my case I have a Junkers Comfort Cerapur ZWN18-7KE23S0092, it is Heatronic 3 so I suppose that the adapter EMS to Opentherm from Nefit will do the job.
I have a thermostat Junkers FR50 which is connected to the BB ports on the Junkers Boiler. I already checked it.
When I bought my Nest Thermostat E I didn't know about this issue, therefore I ended up here and I'm glad I found this forum. I connected the heatlink to the cables available and paired it with the thermostat but it didn't work, the boiler seems to work non stop, but when the temperature is changed on the thermostat nothing happens to the boiler. It keeps only running non stop.
That's why I started to wonder if it wasn't compatible, so I found you here.
Now that I checked everything, I will order the Nefit adapter and hope for the best.
As I understood, I have to connect it to the BB ports using the black cables (there's no specific order where to put them). And the previous cables that are connected to the Thermostat from Junkers, I must connect them to the green connector from the adapter. Then I will connect the Heatlink to the end of this cable, where the old thermostat was. I don't need energy source because the Heatlink from Nest thermostat E has batteries.
After that it shout work right?
I am a bit afraid of it won't work cause I tried to connect the Heatlink before with those cables, no I don't know if I blew it up before. But I hope not because it is still connecting wirelessly with the Thermostat E.
Well, wish me good luck and thank you again for your support!
If someone thinks that it won't work, please let me know. Afraid to blew up my boiler.
Greetings from Germany,
Alex.
hier zelfde probleemAnoniem: 1318040 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:56:
[...]
Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit met exact hetzelfde probleem. Gisteren geïnstalleerd zoals jou, maar ketel blijft verwarmen. Temperatuur 25° in huis, veel te warm. Tips om op te lossen zijn altijd welkom! :-)
(tijdelijk aansluiting voor gemakkelijker te testen)
:strip_exif()/f/image/47c7m9lXEHZJ57Y25FMcTI8C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mnm0RVka97DS5as2wIJdSOWu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BT0IxsN7QnwiRXJl09NSPTYD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AAdX71vYEn8bytmixscDkmff.jpg?f=fotoalbum_large)
converter 7746901847 https://www.robbshop.nl/e...qAcOJiFLAdPEaAgF1EALw_wcB
de instelling van je nest moeten toch opentherm staan juist ?

Ik heb een Junkers Cerasmart Top30zwb (hr top) met de Anna thermostaat (aangesloten door installateur)
Ik wil mijn anna thermostaat vervangen door de Nestv3
Hoe zou ik deze het best aansluiten (voor mij is het aan en uitschakelen van de verwarming al voldoende dus zonder modulatie)
Mijn anna is aangesloten als volgt
2 draadjes naar de boiler die op 1 en 2 zitten en doorverbonden naar de smile (soort heat link van anna dan)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFf5X2xJLtdVC0MRJscZoplr.jpg?f=user_large)
En 2 draadjes die naar de thermostaat lopen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8LqhlVf2Q0AAP593T8fTvdis.jpg?f=user_large)
Welk van de schemas moet ik gebruiken voor de nest,
Ik veronderstel de 230v combi boiler?
En moet ik de 2 draden die van de Smile (anna heat link) naar de boiler lopen gewoon aansluiten dan op de nest heat link slot 2 en 3 ?
En de 2 draden die naar de thermostaat gaan op t1 en t2 van de heatlink?
Of ben ik helemaal verkeerd?
Ik wil mijn anna thermostaat vervangen door de Nestv3
Hoe zou ik deze het best aansluiten (voor mij is het aan en uitschakelen van de verwarming al voldoende dus zonder modulatie)
Mijn anna is aangesloten als volgt
2 draadjes naar de boiler die op 1 en 2 zitten en doorverbonden naar de smile (soort heat link van anna dan)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFf5X2xJLtdVC0MRJscZoplr.jpg?f=user_large)
En 2 draadjes die naar de thermostaat lopen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8LqhlVf2Q0AAP593T8fTvdis.jpg?f=user_large)
Welk van de schemas moet ik gebruiken voor de nest,
Ik veronderstel de 230v combi boiler?
En moet ik de 2 draden die van de Smile (anna heat link) naar de boiler lopen gewoon aansluiten dan op de nest heat link slot 2 en 3 ?
En de 2 draden die naar de thermostaat gaan op t1 en t2 van de heatlink?
Of ben ik helemaal verkeerd?
Hi,
Ik heb een Buderus U122 ketel met aparte warmwater boiler (BHW)
Deze ketel heeft een UBA 4001 aansturing (netgoals de oude Nefit ketels) met het IRT protocol
Ik heb via de uitleg van hierboven via de IRT-EMS (Bosch adaptor) + EMS - OT de Google Nest v3 aangesloten. Deze herkent het OT signaal en kan de de ketel aanzetten.
Enkel het aansturen van het warmwater is niet mogelijk, ik kan in de app de temperatuur van het water uitlezen, maar als ik op aan/uit of Boost klik gebeurt er niets..
Iemand dit al kunnen op lossen?
Ik heb een Buderus U122 ketel met aparte warmwater boiler (BHW)
Deze ketel heeft een UBA 4001 aansturing (netgoals de oude Nefit ketels) met het IRT protocol
Ik heb via de uitleg van hierboven via de IRT-EMS (Bosch adaptor) + EMS - OT de Google Nest v3 aangesloten. Deze herkent het OT signaal en kan de de ketel aanzetten.
Enkel het aansturen van het warmwater is niet mogelijk, ik kan in de app de temperatuur van het water uitlezen, maar als ik op aan/uit of Boost klik gebeurt er niets..
Iemand dit al kunnen op lossen?
Hallo
hey, ik heb het blog eens doorgenomen om een module te plaatsen,.
ik heb een junkers top 30-3 zwb en ik wil een evhome hiermee gebruiken.
Als ik het goed begrijp moet ik :
1- De 2 draadjes van het kamerthermostaat loskoppelen van het ketel en deze bevestigen aan het groen blokje op het module.
2- Op het module het bijhangend draad losmaken van het oranje lusterklem en dit bevestigen aan het ketel, vanwaar we de kamerthermostaat hebben losgekoppeld.
Ik ga ervanuit dat ik met dit opstelling het ketel, bekabeld kan aansturen. Als ik het verbinding tussen het ketel en kamerthermostaat draadloos wil laten werken, moet ik dan het OpenTherm module van Honeywell gewoon aansluiten op het groen blokje van het omvormer ?
Aangezien het post al aantal jaren oud is, hoe s jullie ervaring met het module en werking ervan
Mvg
Tufeyl
hey, ik heb het blog eens doorgenomen om een module te plaatsen,.
ik heb een junkers top 30-3 zwb en ik wil een evhome hiermee gebruiken.
Als ik het goed begrijp moet ik :
1- De 2 draadjes van het kamerthermostaat loskoppelen van het ketel en deze bevestigen aan het groen blokje op het module.
2- Op het module het bijhangend draad losmaken van het oranje lusterklem en dit bevestigen aan het ketel, vanwaar we de kamerthermostaat hebben losgekoppeld.
Ik ga ervanuit dat ik met dit opstelling het ketel, bekabeld kan aansturen. Als ik het verbinding tussen het ketel en kamerthermostaat draadloos wil laten werken, moet ik dan het OpenTherm module van Honeywell gewoon aansluiten op het groen blokje van het omvormer ?
Aangezien het post al aantal jaren oud is, hoe s jullie ervaring met het module en werking ervan
Mvg
Tufeyl
Beste Engelbert,
Als ik het dus goed heb, dan heb jij de convertor aangesloten op de 2 B B poorten aan nummer 27 en werkt deze modulerend?
Hopelijk reageert hier nog iemand
Als ik het dus goed heb, dan heb jij de convertor aangesloten op de 2 B B poorten aan nummer 27 en werkt deze modulerend?
Hopelijk reageert hier nog iemand
:strip_exif()/f/image/j6UUjzCSy9pjaJc9UObTLaQm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door LarsFa op 25-11-2020 21:09 ]
Dag Lars,
Correct, op 27 in je schema
Correct, op 27 in je schema
Alright, top! Bedankt!
Dan ga ik hier straks mee aan de slag. Nest zou straks moeten toekomen. De converter had ik van gisteren al in huis.
Denk dat jij hier zo een beetje de nationale held van Nederland en België geworden bent!
Dan ga ik hier straks mee aan de slag. Nest zou straks moeten toekomen. De converter had ik van gisteren al in huis.
Denk dat jij hier zo een beetje de nationale held van Nederland en België geworden bent!
Niet overdrijven 
Ik heb een berekende gok gemaakt, en vooral veel geluk gehad.
Toch merk ik dat het niet overal werkt, bij sommigen lukt het niet, geen idee waarom, maar hopelijk heb jij succes. (niet dat ik anderen geen succes wens
)
Ik heb een berekende gok gemaakt, en vooral veel geluk gehad.
Toch merk ik dat het niet overal werkt, bij sommigen lukt het niet, geen idee waarom, maar hopelijk heb jij succes. (niet dat ik anderen geen succes wens
[ Voor 9% gewijzigd door EngelbertDubois op 26-11-2020 16:15 ]
Hier werkt het zonder problemen, van de eerste keer. Volledig jouw 'how to' gevolgd icm de stappen op de Nest zelf en geen problemen ondervonden. Nu kijken om alles te kunnen integreren in een HASS systeem, maar dat is voor in een ander topic hier
Goed om te horen.
HASS en Nest gaat niet meer doordat een API van Nest niet meer toegankelijk is. Moest je een manier vinden, ik wil het ook wel weten
HASS en Nest gaat niet meer doordat een API van Nest niet meer toegankelijk is. Moest je een manier vinden, ik wil het ook wel weten
@EngelbertDubois
I have a Junkers boiler Cerapur Smart A TOP 22/28-3CE ZWB.
I contacted Junkers that confirmed opentherm would be working with the adapter: EMS-OT 7746901847.
I found this: https://wifithermostaten....w8c9xu73hYDhoCcXYQAvD_BwE and was wondering if this would work with my boiler?
I have a Junkers boiler Cerapur Smart A TOP 22/28-3CE ZWB.
I contacted Junkers that confirmed opentherm would be working with the adapter: EMS-OT 7746901847.
I found this: https://wifithermostaten....w8c9xu73hYDhoCcXYQAvD_BwE and was wondering if this would work with my boiler?

That *should* work, the EMS OT converter appears to be the same throughout all different Bosch brands.
YMMV though, it is not that there is a bunch of information about the converters out there. Buy one, try it out, if it doesn't work, return it.
YMMV though, it is not that there is a bunch of information about the converters out there. Buy one, try it out, if it doesn't work, return it.
Your Nest will complain if it doesn't work. 🙂
allereerst aan de topic starter (EngelbertDubois) bedankt voor de step by step uitleg. In eerste instantie durfde ik het niet aan om de nest te installeren maar na het lezen van uw handleiding zie ik het wel zitten.Als ik het goed heb zit ik met dezelfde ketel als de uwe.
Ik zou enkel nog eens willen weten waar jullie die openTherm module vandaan hebben?
ondertussen artikel gevonden en besteld. nu wachten tot alles binnen is.
alvast bedankt!
Ik zou enkel nog eens willen weten waar jullie die openTherm module vandaan hebben?
ondertussen artikel gevonden en besteld. nu wachten tot alles binnen is.
alvast bedankt!
[ Voor 9% gewijzigd door erik_vh op 11-01-2021 10:42 . Reden: artikel gevonden en besteld ]
wie kan mij helpen, ik heb een Cerapur TOP 30-3 ZWB A 23 ik heb alles aangesloten zoals in de BLOG maar krijg de melding H73 kan geen OT gedetecteerd. Ik heb alles al eens opnieuw opgestart. de bedrading overlopen of die goed vast zitten, maar probleem blijft (helaas).
heb mijn vrouw moeten overtuigen om een nest te kopen dan moet die ook werken... anders heb ik een probleem.
weet er iemand hoe ik die eventueel gewoon via aan/uit kan instellen?
allen bedankt voor de hulp!!
heb mijn vrouw moeten overtuigen om een nest te kopen dan moet die ook werken... anders heb ik een probleem.
weet er iemand hoe ik die eventueel gewoon via aan/uit kan instellen?
allen bedankt voor de hulp!!
Gelukt!!!
[ Voor 56% gewijzigd door Lucas Ouderits op 07-02-2021 18:27 ]
Ik heb een TOP 42-3 ZWB Cerapur en ik ben van plan een NEST thermostaat te gebruiken (wired).
Wat niet duidelijk voor mij is; waar de Nefit OT converter connecties naar toe gaan?
Heb je hier misschien fotos van?
Mijn 2e uitdaging is dat ik een 2e nest wil gebruiken als 2e zone (wireless).
Ik denk dat ik beide heatlinks kan aansluiten op de converter?
Wat niet duidelijk voor mij is; waar de Nefit OT converter connecties naar toe gaan?
Heb je hier misschien fotos van?
Mijn 2e uitdaging is dat ik een 2e nest wil gebruiken als 2e zone (wireless).
Ik denk dat ik beide heatlinks kan aansluiten op de converter?
Foto's kan je zien in mijn blog post + de uitleg lezen, staat er allemaal in.
zwarte draadjes OT converter in BB poorten Heatronic. OT poorten heatlink aan groene connectoren van converter verbinden.
Hoe je het doet met een tweede nest heb ik geen idee. Maar deel alleszins je ervaringen.
zwarte draadjes OT converter in BB poorten Heatronic. OT poorten heatlink aan groene connectoren van converter verbinden.
Hoe je het doet met een tweede nest heb ik geen idee. Maar deel alleszins je ervaringen.
Heeft iemand deze setup al werkende gekregen met een junkersIPM2 module voor de aansturing van 2 circuits ? Ik heb de nest aangesloten op de BB poort van de IPM2 maar dit blijft een foutmelding geven.
[ Voor 39% gewijzigd door vlamos op 17-02-2021 21:00 ]
Hallo 
Ik doe mn ketel open en zoals je op de foto ziet is mijn huidige thermostaat aangesloten op het groene blokje namelijk op de LR en Ls.
Ik vroeg me af wat er bij jouw dan aangesloten zit op deze poorten als jij de thermostaat op BB aansluit
Zit er een lus tussen LR en Ls of gewoon weg niks? Ik kan het niet goed zien op de fotos...
Ik doe mn ketel open en zoals je op de foto ziet is mijn huidige thermostaat aangesloten op het groene blokje namelijk op de LR en Ls.
Ik vroeg me af wat er bij jouw dan aangesloten zit op deze poorten als jij de thermostaat op BB aansluit
Zit er een lus tussen LR en Ls of gewoon weg niks? Ik kan het niet goed zien op de fotos...
:strip_exif()/f/image/miuyWeo3IJYme4VhVt5smfog.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Spoeff op 05-04-2021 01:49 ]
Interessant, dat wist ik niet, kan ook een hulp voor anderen zijn.
Ik heb mijn ketel nog eens open gedaan. En de poorten Lr en Ls waarover je spreekt zijn bij mij schijnbaar door een Jumper met elkaar verbonden.
Ik voeg straks de foto's toe aan mijn blogpost en laat hier nog iets weten
Ik heb mijn ketel nog eens open gedaan. En de poorten Lr en Ls waarover je spreekt zijn bij mij schijnbaar door een Jumper met elkaar verbonden.
Ik voeg straks de foto's toe aan mijn blogpost en laat hier nog iets weten
Van mij ook een dikke buiging voor @EngelbertDubois
Vorige week ging ik enthousiast aan de gang met de Nest, want die zou op vrijwel alle ketels passen...
Al zoekend kwam ik al vlug op dit topic en zo heb ik gister de boel ook werkend gekregen op mijn Bosch-ketel.

De foto's waren een feest van herkenning en volgens mij is het dan ook dezelfde ketels als de Junckers van jou.
Ik besloot de interface vast te maken achter het bedieningspaneel, mede omdat het plastic scharnier aan de onderkant blijkbaar bij het laatste ketelonderhoud gesloopt is. (vandaar ook het tafeltje)
Vorige week ging ik enthousiast aan de gang met de Nest, want die zou op vrijwel alle ketels passen...
Al zoekend kwam ik al vlug op dit topic en zo heb ik gister de boel ook werkend gekregen op mijn Bosch-ketel.

De foto's waren een feest van herkenning en volgens mij is het dan ook dezelfde ketels als de Junckers van jou.
Ik besloot de interface vast te maken achter het bedieningspaneel, mede omdat het plastic scharnier aan de onderkant blijkbaar bij het laatste ketelonderhoud gesloopt is. (vandaar ook het tafeltje)

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.
Ik heb de blogpost geupdate met fotos van de jumper tussen Lr en Ls.Spoeff schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:48:
Hallo
[Afbeelding]
Ik heb een TOP 22/28-3 ZWB van Junkers. Een zelfmodulerende ketel.
De aansluiting naar de heatlink lukt niet zo goed.
Dus in de ketel zit het op de BB aansluiting.
Moet dit in de heatlink op 1&2 of op 2&3?
Alvast bedankt.
De aansluiting naar de heatlink lukt niet zo goed.
Dus in de ketel zit het op de BB aansluiting.
Moet dit in de heatlink op 1&2 of op 2&3?
Alvast bedankt.
Hey,Spoeff schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:48:
Hallo
[Afbeelding]
Ben zelf ook bezig een oude thermostaat te vervangen door in mijn geval tado, en kwam dezelfde situatie tegen. Een oude draadloze ontvanger tussen Lr en Ls en de B terminals die vrij waren.
Heb nu Lr en Ls met elkaar verbonden en de tado wireless receiver op de 2 B connectoren.
In eerste instantie leek dit het te doen maar de ketel lijkt niet meer uit te schakelen nadat er om warmte is gevraagd.
Heb je toevallig ook iets moeten veranderen in de instellingen van de ketel?
Beste Engelbert,
Ik heb met veel belangstelling uw Posts gelezen, maar ik krijg helaas een foutmelding als ik de link wil volgen. Zou graag uw stappen gebruiken om mijn nest thermostaat aan te sluiten op mijn Junkers ketel.
Zou u de link kunnen checken of mij het overzicht bezorgen?
Super bedankt! 🙏🏼
Koen Coehorst
Ik heb met veel belangstelling uw Posts gelezen, maar ik krijg helaas een foutmelding als ik de link wil volgen. Zou graag uw stappen gebruiken om mijn nest thermostaat aan te sluiten op mijn Junkers ketel.
Zou u de link kunnen checken of mij het overzicht bezorgen?
Super bedankt! 🙏🏼
Koen Coehorst
Dag Koen,
Excuses, de blog was offline door een update, ik heb ze terug online gezet.
Excuses, de blog was offline door een update, ik heb ze terug online gezet.
Hi Lewis, sorry for posting in English but I don't speak dutch and I don't wanna risk it with the translator.lewis f schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:20:
[...]
Hey,
Ben zelf ook bezig een oude thermostaat te vervangen door in mijn geval tado, en kwam dezelfde situatie tegen. Een oude draadloze ontvanger tussen Lr en Ls en de B terminals die vrij waren.
Heb nu Lr en Ls met elkaar verbonden en de tado wireless receiver op de 2 B connectoren.
In eerste instantie leek dit het te doen maar de ketel lijkt niet meer uit te schakelen nadat er om warmte is gevraagd.
Heb je toevallig ook iets moeten veranderen in de instellingen van de ketel?
Were you able to make it work with Tado? I'm very close to trying exactly what you have done already.
Thanks!
Hey,wouterbeckers schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:02:
[...]
hier zelfde probleem
(tijdelijk aansluiting voor gemakkelijker te testen)[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
converter 7746901847 https://www.robbshop.nl/e...qAcOJiFLAdPEaAgF1EALw_wcB
de instelling van je nest moeten toch opentherm staan juist ?![]()
Ik zit met dezelfde boiler & adapter, en krijg dezelfde melding, alles verwarmd hier ook naar 25 graden ondertussen -_- Heb jij hier toevallig al een oplossing voor gevonden?
Enige verschil dat ik kan vinden tussen mij en TS zou kunnen zijn dat de heatlink power krijgt van de boiler ipv apparte stroomkabel, maar dit lijkt mij geen effect te hebben, toch?
En mijn kabeltjes zitten wel degelijk goed vast
hey ik heb een Junkers cerasmart TOP 26 ZWB kan ik deze aansluiten op een Nest learning Thermostaat ?
zo ja hoe moet dit gebeuren.
Al veel dank
zo ja hoe moet dit gebeuren.
Al veel dank
Hallo allen,
Ook bedankt aan Engelbert voor de interessante bijdrage. Ik heb zelf exact dezelfde ketel dan jou MAAR ik heb twee CV-circuits (1 vloerverwarming gemengd en 1 klassiek radiatorcircuits) en voor zover ik lees en alles uitzoek bestaat er geen interface die compatibel is met Heatronic 3 als deze 2 cv-circuits heeft. Ik hoop dat iemand op het forum hier hulp kan bieden want ik wil niet meer gebonden zijn aan het merk en met open standaard protocollen kunnen verder automatiseren ;-)
Groeten,
Tosche
Ook bedankt aan Engelbert voor de interessante bijdrage. Ik heb zelf exact dezelfde ketel dan jou MAAR ik heb twee CV-circuits (1 vloerverwarming gemengd en 1 klassiek radiatorcircuits) en voor zover ik lees en alles uitzoek bestaat er geen interface die compatibel is met Heatronic 3 als deze 2 cv-circuits heeft. Ik hoop dat iemand op het forum hier hulp kan bieden want ik wil niet meer gebonden zijn aan het merk en met open standaard protocollen kunnen verder automatiseren ;-)
Groeten,
Tosche
Voor zover ik weet is het mogelijk om 2 Nest thermostaten aan te sluiten op dezelfde ketel, maar hoe dat weet ik niet. Ik heb enkel ervaring met 1 circuit.
Dank u Engelbert,
Heeft iemand anders ervaring met het aansturen van twee circuits? De logica is hierbij dat de ketel de meest energie-efficiënte stooklijn (dat van de vloerverwarming) aanneemt als het andere circuit (radiatoren) geen vraag stuurt naar de ketel...
Groeten,
Tosche
Heeft iemand anders ervaring met het aansturen van twee circuits? De logica is hierbij dat de ketel de meest energie-efficiënte stooklijn (dat van de vloerverwarming) aanneemt als het andere circuit (radiatoren) geen vraag stuurt naar de ketel...
Groeten,
Tosche
Ik ben absoluut geen expert. Maar voor zover ik begrijp is je thermostaat vermoedelijk niet modulerend, maar dat wil niets zeggen over je ketel, kan zijn dat die wel modulerend is, maar tot nu toe enkel nog maar aan/uit gewerkt heeft doordat er een verkeerde thermostaat aangesloten is.
Beste Engelbert bedankt voor de antwoord. Dat vermoeden heb ik ook idd want mijn kamer thermostaat die maakt altijd harde klik geluid als ie cv aan of uit schakelt.
Ik weet nu dat de rode plaat een soort regelaar is. Ik heb hieronder een plaatje. Misschien weet iemand hoe ik de heatlink moet aansluiten.
Ik weet nu dat de rode plaat een soort regelaar is. Ik heb hieronder een plaatje. Misschien weet iemand hoe ik de heatlink moet aansluiten.
:strip_exif()/f/image/NqbUsOIfWERAiUM5KABakTlG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan je niet verder helpen, wat ik zou doen is de exacte uitvoering van je boiler te weten zien te komen, de handleiding ervan opzoeken, en over thermostaten lezen.
Want het is niet enkel te weten komen of de thermostaat moduleert (om het op mijn manier te gaan gebruiken), het is weten welke versie van EMS gebruikt wordt, en of die compatibel is met de adapter.
Je kan natuurlijk ook de nest aan/uit aansluiten, dan zal het werken op dezelfde manier waarop je thermostaat nu werkt. Maar hoe je dat doet, dat weet ik niet.
Indien je dat zelf niet weet of geen vertrouwen mee hebt, kan je het misschien vragen aan je loodgieter of de dienst die je ketel komt onderhouden.
Want het is niet enkel te weten komen of de thermostaat moduleert (om het op mijn manier te gaan gebruiken), het is weten welke versie van EMS gebruikt wordt, en of die compatibel is met de adapter.
Je kan natuurlijk ook de nest aan/uit aansluiten, dan zal het werken op dezelfde manier waarop je thermostaat nu werkt. Maar hoe je dat doet, dat weet ik niet.
Indien je dat zelf niet weet of geen vertrouwen mee hebt, kan je het misschien vragen aan je loodgieter of de dienst die je ketel komt onderhouden.
Beste Engelbert ik heb een poging gedaan de heatlink aan te sluiten net als de aansluiting in de thermostaat en het lijkt te werken. Ten minste hij schakelt nu de cv aan als ik de temperatuur hoger zet. En nu kijken of hij ook de cv kunnen uitschakelen. Ik hou je op de hoogte.
Update: uitschakelen van de cv werkt ook 😃
Nog bedankt voor de advies 👍
Update: uitschakelen van de cv werkt ook 😃
Nog bedankt voor de advies 👍
[ Voor 12% gewijzigd door is01 op 16-11-2021 14:04 ]
Beste,
Ik heb een junkers cerasmart top22-28 zwb ,
mijn vraag of deze zal werken met een google nest thermostaat v3?
Moet waarschijnlijk een adapter kopen na lezen van de posts hier?
Heb nu een TR200 thermostaat aangesloten met kabels 1,2 en 4
groeten
Ik heb een junkers cerasmart top22-28 zwb ,
mijn vraag of deze zal werken met een google nest thermostaat v3?
Moet waarschijnlijk een adapter kopen na lezen van de posts hier?
Heb nu een TR200 thermostaat aangesloten met kabels 1,2 en 4
groeten
Junkers TOP 22-28-3 CE ZWB hier.
Super bedankt voor deze topic @EngelbertDubois !!
Heb een Opentherm converter gekocht via volgende webshop:
https://www.comwo.nl/nl/1796542/nefit-opentherm-converter/
Zoals bij andere poster met dezelfde ketel zat mijn thermostaat aangesloten op de LR Ls poort.
Heb daar een brugje gezet en de converter op de B B poorten en nu werkt het!
Bij mij was er wel een plaatsje om de converter ongeveer vast te klikken :-)
Hieronder wat foto's ter inspiratie:
:strip_exif()/f/image/iuqazvV7jx2JxmjeXqkB3Q3t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zr8KTCQWlEA3TTIq1PemrLht.jpg?f=fotoalbum_large)
Super bedankt voor deze topic @EngelbertDubois !!
Heb een Opentherm converter gekocht via volgende webshop:
https://www.comwo.nl/nl/1796542/nefit-opentherm-converter/
Zoals bij andere poster met dezelfde ketel zat mijn thermostaat aangesloten op de LR Ls poort.
Heb daar een brugje gezet en de converter op de B B poorten en nu werkt het!
Bij mij was er wel een plaatsje om de converter ongeveer vast te klikken :-)
Hieronder wat foto's ter inspiratie:
:strip_exif()/f/image/iuqazvV7jx2JxmjeXqkB3Q3t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zr8KTCQWlEA3TTIq1PemrLht.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f0qA8cOMq1VZYAQxuCrKc96R.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste iedereen,
Ik post hier even mijn situatie alvorens ik zelf aan de slag ga. Mijn 5 (!!) oude Itho Daalderop Cube One https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00133 had de geest gegeven. Deze werd aangestuurd door een Tado Slimme thermostaat en hiermee kon ik zowel verwarming als warm water aansturen (door OpenTherm? of heeft dat er niets mee te maken)
De man die mijn CV onderhoud doet verkoopt Junkers (nu Bosch) en na alles (echt alles geprobeerd te hebben op die Daalderop) kwam ik tot het besluit van toch maar een nieuwe ketel te hangen: Bosch Condens 3000 W (ZWB28-3CE23 S3600) Standaard zou deze geen OpenTherm hebben dus ik was al bezorgd
De ketel werd door de installateur op onderstaande manier aangesloten (blauw/wit + bruin/wit)
:strip_exif()/f/image/9o3NvyymfPfhSpuJllkMGXmk.jpg?f=fotoalbum_large)
Tado Thermostaat: (werkte op deze manier met mijn Itho Daalderop
:strip_exif()/f/image/d9b27eSfbEGn6JnoiNKpDWQB.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat stel ik vast:
Ik kan de verwarming wel aansturen via mijn Tado slimme thermostaat, maar niet mijn warm water. Wat dus wil zeggen dat de ketel altijd (24/24) aan staat om het water op een bedrijfstemperatuur te houden. De verwarming springt wel uit, maar door dat hij om de zoveel tijd het water even warmt blijft er dus gasverbruik. Bij mijn vorige ketel kon ik s nachts ook het warme water uit zetten zodat de ketel echt niets verbruikte.
Mijn vraag aan jullie is nu: kan ik dit oplossen met die OpenTherm module?
Ik post hier even mijn situatie alvorens ik zelf aan de slag ga. Mijn 5 (!!) oude Itho Daalderop Cube One https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00133 had de geest gegeven. Deze werd aangestuurd door een Tado Slimme thermostaat en hiermee kon ik zowel verwarming als warm water aansturen (door OpenTherm? of heeft dat er niets mee te maken)
De man die mijn CV onderhoud doet verkoopt Junkers (nu Bosch) en na alles (echt alles geprobeerd te hebben op die Daalderop) kwam ik tot het besluit van toch maar een nieuwe ketel te hangen: Bosch Condens 3000 W (ZWB28-3CE23 S3600) Standaard zou deze geen OpenTherm hebben dus ik was al bezorgd
De ketel werd door de installateur op onderstaande manier aangesloten (blauw/wit + bruin/wit)
:strip_exif()/f/image/9o3NvyymfPfhSpuJllkMGXmk.jpg?f=fotoalbum_large)
Tado Thermostaat: (werkte op deze manier met mijn Itho Daalderop
:strip_exif()/f/image/d9b27eSfbEGn6JnoiNKpDWQB.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat stel ik vast:
Ik kan de verwarming wel aansturen via mijn Tado slimme thermostaat, maar niet mijn warm water. Wat dus wil zeggen dat de ketel altijd (24/24) aan staat om het water op een bedrijfstemperatuur te houden. De verwarming springt wel uit, maar door dat hij om de zoveel tijd het water even warmt blijft er dus gasverbruik. Bij mijn vorige ketel kon ik s nachts ook het warme water uit zetten zodat de ketel echt niets verbruikte.
Mijn vraag aan jullie is nu: kan ik dit oplossen met die OpenTherm module?
[ Voor 0% gewijzigd door RedC op 08-01-2022 11:32 . Reden: Fout ketel type opgegeven ]
Dag Engelbert,
Bedankt, je tutorial was zeer hulpvol en door jou heb ik de nest met succes kunnen aansluiten.
Ik heb zelf een ZWB30-4C ketel en hier is een EMS poort op aanwezig (bereikbaar door aan de onderkant van de front 3 vijzen los te maken, deze zijn genummerd met 1,2,3) dus wil ik nog even kort de verschillen meegeven in de hoop dat dit ook iemand kan helpen.
Ik heb net zoals jij de Nefit converter gekocht maar ik heb deze op mijn model gewoon kunnen aansluiten met de oranje connector op de oranje poort (EMS).
Mijn oude thermostaat was aangesloten op de aan/uit-temperatuurregelaar (zie groene poort op foto). Ik heb deze kabeltjes losgemaakt en deze dan langs de andere kant van de converter aangesloten. Dan op de plaats van mijn oude thermostaat de heatlink (OT) aangesloten op deze 2 kabeltjes en de heatlink voorzien van stroom.
Dan de thermostaat ingesteld en via apparaten een test uitgevoerd maar ik kreeg het maar niet aan de praat.
Na een uur vloeken en sakkeren de handleiding gelezen en daaruit heb ik kunnen opmaken dat ik de aan/uit-temperatuurregelaar poort moest overbruggen. Daarna werkte alles perfect!
Update: pintje getrakteerd, schol
:strip_exif()/f/image/3JYgGHRWUfl6aXl1jfjCwKdA.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt, je tutorial was zeer hulpvol en door jou heb ik de nest met succes kunnen aansluiten.
Ik heb zelf een ZWB30-4C ketel en hier is een EMS poort op aanwezig (bereikbaar door aan de onderkant van de front 3 vijzen los te maken, deze zijn genummerd met 1,2,3) dus wil ik nog even kort de verschillen meegeven in de hoop dat dit ook iemand kan helpen.
Ik heb net zoals jij de Nefit converter gekocht maar ik heb deze op mijn model gewoon kunnen aansluiten met de oranje connector op de oranje poort (EMS).
Mijn oude thermostaat was aangesloten op de aan/uit-temperatuurregelaar (zie groene poort op foto). Ik heb deze kabeltjes losgemaakt en deze dan langs de andere kant van de converter aangesloten. Dan op de plaats van mijn oude thermostaat de heatlink (OT) aangesloten op deze 2 kabeltjes en de heatlink voorzien van stroom.
Dan de thermostaat ingesteld en via apparaten een test uitgevoerd maar ik kreeg het maar niet aan de praat.
Na een uur vloeken en sakkeren de handleiding gelezen en daaruit heb ik kunnen opmaken dat ik de aan/uit-temperatuurregelaar poort moest overbruggen. Daarna werkte alles perfect!
Update: pintje getrakteerd, schol
:strip_exif()/f/image/3JYgGHRWUfl6aXl1jfjCwKdA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uOlsx9dFSPF2dHriSf6IihkD.jpg?f=fotoalbum_large)
Beste Engelbert,
Kan het zijn dat https://carly.be/using-th...lating-junckers-boiler-1/ weer down is?
Groeten Hugo
Kan het zijn dat https://carly.be/using-th...lating-junckers-boiler-1/ weer down is?
Groeten Hugo
Dag Hugo Jan,
Excuses, staat terug online.
Excuses, staat terug online.
Dank Engelbert, nu heb ik het hele verhaal goed leesbaar. Mooie zoektocht geweest voor je.
Hey Mauribel, sorry maar daar kan ik je niet mee helpen, ik ben geen Junkers expert, en wil je dus ook geen verkeerde informatie geven. Je eerste stap is de handleiding lezen, en indien je het daar niet vind, of je ziet het niet zitten om zelf te proberen, niet de hulp inroepen van een professioneel.
Bedankt Engelbert,
volgens een technieker zou ik niet ander kunnen dan gebruik te maken van de klemmen LS-LR daar er op deze ketel nog geen BB klemmen zit..... Verder zijn wij heel tevreden geweest van het toestel, en hebben we nooit herstellingskosten gehad! Deze is nu 19 jaar oud en we overwegen toch stilaan een vervanging alvorens de kosten opduiken.
Maar ja, nu begint het hoofdbreken over de keuze van de opvolger !!!
volgens een technieker zou ik niet ander kunnen dan gebruik te maken van de klemmen LS-LR daar er op deze ketel nog geen BB klemmen zit..... Verder zijn wij heel tevreden geweest van het toestel, en hebben we nooit herstellingskosten gehad! Deze is nu 19 jaar oud en we overwegen toch stilaan een vervanging alvorens de kosten opduiken.
Maar ja, nu begint het hoofdbreken over de keuze van de opvolger !!!
Ik zou aanraden om ervoor te zorgen dat je ketel Opentherm ondersteunt.
Dan hang je niet meer vast aan thermostaten van de fabrikant zelf, en kan een 3rd party thermostaat (zolang het ook Opentherm ondersteunt), de ketel correct aansturen.
Nest is zo een thermostaat, maar je kan dan ook gaan kijken naar alternatieven (Evohome is ook voorbeeld).
Dan hang je niet meer vast aan thermostaten van de fabrikant zelf, en kan een 3rd party thermostaat (zolang het ook Opentherm ondersteunt), de ketel correct aansturen.
Nest is zo een thermostaat, maar je kan dan ook gaan kijken naar alternatieven (Evohome is ook voorbeeld).
Dit topic heeft zo te zien al velen geholpen... @EngelbertDubois , is het mogelijk dat je webpagina weer offline is?
hello
ben ik het of is die adapter niet meer leverbaar of levertermijnen van meer dan 3weken
ben ik het of is die adapter niet meer leverbaar of levertermijnen van meer dan 3weken

die converter is overal uitverkocht!
iemand enig idee waar ik het toch nog kan krijgen ? of een alternatief?
iemand enig idee waar ik het toch nog kan krijgen ? of een alternatief?
Ik heb de 7746901847 in november besteld maar nog niet binnen. Leverdatum wordt steeds uitgesteldanis.b schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:01:
hello
[ Voor 2% gewijzigd door wlang op 13-01-2023 11:23 . Reden: Type nummer toegevoegd ]
Dag Engelbert,
Het is me gelukt om de Nefit adapter aan te sluiten voordat ik jullie website vond. Maar was leuk om de bevestiging te krijgen.
Ik heb een Bosch Condens 7000i en die werkt goed samen met mijn Google Nest, maar alleen voor verwarming. Ik kon de Nest niet gebruiken om de warmwaterboiler te bedienen. De ketel negeert alle warmwaterinstellingen op de Nest en gebruikt alleen de instellingen op de ketel zelf.
Het is me gelukt om de Nefit adapter aan te sluiten voordat ik jullie website vond. Maar was leuk om de bevestiging te krijgen.
Ik heb een Bosch Condens 7000i en die werkt goed samen met mijn Google Nest, maar alleen voor verwarming. Ik kon de Nest niet gebruiken om de warmwaterboiler te bedienen. De ketel negeert alle warmwaterinstellingen op de Nest en gebruikt alleen de instellingen op de ketel zelf.
[ Voor 0% gewijzigd door polomora op 14-01-2023 18:23 . Reden: Typfout ]
Hallo ik kom terug met een OPLOSSING voor de uitverkochte EMS.
Ik heb 2 dagen non stop zitten zoeken naar oplossingen omdat ik natuurlijk niet lang wil wachten. ik heb naar nest pro's zitten bellen tot ik er een vond die het wilde verkopen. sommigen vereisen wel dat ze het komen installeren je kan dan gewoon de volgende bellen. het is ietske duurder maar de moeite waard om niet lang te wachten denk ik
https://nest.com/choose-your-country/widget/pro-finder
degen die mij goed heeft geholpen en verkocht heeft met een fair prijs is GM-Technologies in zemst.
www.gmtechnologies.be
Ik heb 2 dagen non stop zitten zoeken naar oplossingen omdat ik natuurlijk niet lang wil wachten. ik heb naar nest pro's zitten bellen tot ik er een vond die het wilde verkopen. sommigen vereisen wel dat ze het komen installeren je kan dan gewoon de volgende bellen. het is ietske duurder maar de moeite waard om niet lang te wachten denk ik
https://nest.com/choose-your-country/widget/pro-finder
degen die mij goed heeft geholpen en verkocht heeft met een fair prijs is GM-Technologies in zemst.
www.gmtechnologies.be
@anis.b mag ik weten wat de vraag prijs was ?
Beste Engelbert (en allen),
Bedankt voor je uitleg, veel geleerd tot zover, maar krijg het helaas niet werkend op mijn CV, wellicht heb jij of iemand anders nog suggesties.
Ik heb een Nefit Trendline HRC30, op de oranje EMS port zat de bedrading naar de oude termostaat.
Ik heb de OT conveter aangesloten op de Oranje EMS aansluiting. De groene porten van de OT converter gaan naar de heatlink (OT1 en OT2). En de heatlink T1 en T2 gaan naar de Nest.
Volgens mij klopt dit allemaal en hoeft er verder niets op de CV gedaan te worden?
Ik krijg op de nest echter H73 (OpenTherm not connected). De verwarming blijft constant verwarmen in de tussentijd.
Enig idee wat hier mis gaat?
Bedankt voor je uitleg, veel geleerd tot zover, maar krijg het helaas niet werkend op mijn CV, wellicht heb jij of iemand anders nog suggesties.
Ik heb een Nefit Trendline HRC30, op de oranje EMS port zat de bedrading naar de oude termostaat.
Ik heb de OT conveter aangesloten op de Oranje EMS aansluiting. De groene porten van de OT converter gaan naar de heatlink (OT1 en OT2). En de heatlink T1 en T2 gaan naar de Nest.
Volgens mij klopt dit allemaal en hoeft er verder niets op de CV gedaan te worden?
Ik krijg op de nest echter H73 (OpenTherm not connected). De verwarming blijft constant verwarmen in de tussentijd.
Enig idee wat hier mis gaat?
Dag ejjb,
Ik heb het even opgezocht maar ik vind niet zo heel veel informatie over je ketel. Voor zover ik begrijp is het geen Heatronic besturing, maar aangezien er EMS op je controlepaneel staat, moet het toch iets met die communicatietaal te maken hebben, maar is het misschien een andere versie, die je converter niet begrijpt.
Dat is een beetje het drama met alles van Bosch/Nefit/Junkers. Er is heel weinig documentatie over terug te vinden is waardoor je geforceerd wordt om te zelf te proberen.
Ik kan je niet in de goede richting sturen, want ik ken er ook niet veel van. Ik ben iemand die geluk gehad heeft met mijn eigen ketel, en z'n bevindingen online gepubliceerd heeft met de bedoeling anderen te helpen, maar verder dan dat gaat mijn kennis jammer genoeg niet.
Ik heb het even opgezocht maar ik vind niet zo heel veel informatie over je ketel. Voor zover ik begrijp is het geen Heatronic besturing, maar aangezien er EMS op je controlepaneel staat, moet het toch iets met die communicatietaal te maken hebben, maar is het misschien een andere versie, die je converter niet begrijpt.
Dat is een beetje het drama met alles van Bosch/Nefit/Junkers. Er is heel weinig documentatie over terug te vinden is waardoor je geforceerd wordt om te zelf te proberen.
Ik kan je niet in de goede richting sturen, want ik ken er ook niet veel van. Ik ben iemand die geluk gehad heeft met mijn eigen ketel, en z'n bevindingen online gepubliceerd heeft met de bedoeling anderen te helpen, maar verder dan dat gaat mijn kennis jammer genoeg niet.
Bedankt voor je snelle reactie! Gezien jouw bevindingen en informatie die ik online vind kan het eigenlijk niet missen dat ik alles goed heb aangesloten en dat de vertaling van converter op de een of andere manier inderdaad mis gaat.
Ik zet de converter en Nest te koop en ga denk ik maar naar een alternatief op zoek.
Fijn weekend!
Ik zet de converter en Nest te koop en ga denk ik maar naar een alternatief op zoek.
Fijn weekend!
Welk type converter heb je? Wellicht heb ik interesse om hem over te nemen.ejjb schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:54:
Dag Engelbert,
beetje later, maar ik zit hier thuis met hetzelfde probleem.
Ik schets even....
We hebben een junkers ZWB 30-3 junkers ketel met momenteel een FW200 thermostaat in de leefruimte.
Het gelijkvloers heeft vloerverwarming, de bovenverdieping heeft radiatoren.
Op dit moment wordt alles gelijk gestuurd, als er warmte gevraagd wordt (automatisch of door zonnestandje) kan ik de radiatoren boven ook gebruiken.
Echter gaat dan steeds de vloerverwarming beneden mee verwarmen, wat bij thuiswerk of studerende kinderen niet altijd bedoeling is
Ik had dus graag een slimme thermostaat gehad, waarbij ik de radiatoren onafhankelijk kan laten verwarmen zonder dat de vloerverwarming mee gaat verwarmen.
Er zit een IPM2 gekoppeld die de pompen aanstuurt van de beide circuits (denk ik....).
Kan dit met de setup die jij gedaan hebt ? dat ik daar het circuit van de radiatoren onafhankelijk van dat van de vloerverwarming apart kan sturen ?
Of is hier een andere setup nodig ???
Alle tips zijn meer dan welkom, zijn hier al paar jaar over aan nadenken... zonder enige oplossing te vinden
:strip_exif()/f/image/gV2szMCWvyzOAfimwcAJnOJW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5bTqoef2IzTVHcfnTIpn9OZi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1MiAqvKdgGnspMUOzu8yQQCG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A726erl8l52WN3FPmM6rAb4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sj71kBktXxHWd5mwnRwfp2Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Foy5eOqqlPrVp547pKvgO8NB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Biprrtfd0DdcMUFGVPRbiyRi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SNLU9iizL7FsaStXGOcQOsvj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f5xkrJFxPESYcCfeLlRCw9hF.jpg?f=fotoalbum_large)
beetje later, maar ik zit hier thuis met hetzelfde probleem.
Ik schets even....
We hebben een junkers ZWB 30-3 junkers ketel met momenteel een FW200 thermostaat in de leefruimte.
Het gelijkvloers heeft vloerverwarming, de bovenverdieping heeft radiatoren.
Op dit moment wordt alles gelijk gestuurd, als er warmte gevraagd wordt (automatisch of door zonnestandje) kan ik de radiatoren boven ook gebruiken.
Echter gaat dan steeds de vloerverwarming beneden mee verwarmen, wat bij thuiswerk of studerende kinderen niet altijd bedoeling is
Ik had dus graag een slimme thermostaat gehad, waarbij ik de radiatoren onafhankelijk kan laten verwarmen zonder dat de vloerverwarming mee gaat verwarmen.
Er zit een IPM2 gekoppeld die de pompen aanstuurt van de beide circuits (denk ik....).
Kan dit met de setup die jij gedaan hebt ? dat ik daar het circuit van de radiatoren onafhankelijk van dat van de vloerverwarming apart kan sturen ?
Of is hier een andere setup nodig ???
Alle tips zijn meer dan welkom, zijn hier al paar jaar over aan nadenken... zonder enige oplossing te vinden
:strip_exif()/f/image/gV2szMCWvyzOAfimwcAJnOJW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5bTqoef2IzTVHcfnTIpn9OZi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1MiAqvKdgGnspMUOzu8yQQCG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A726erl8l52WN3FPmM6rAb4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sj71kBktXxHWd5mwnRwfp2Oz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Foy5eOqqlPrVp547pKvgO8NB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Biprrtfd0DdcMUFGVPRbiyRi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SNLU9iizL7FsaStXGOcQOsvj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f5xkrJFxPESYcCfeLlRCw9hF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U5hevHRUglj2G9LHiTbU7zz0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door MitLJ op 08-12-2024 10:25 ]
Ik denk dat je zal moeten kijken naar een systeem als Evohome.
Daar kan je circuits afzonderlijk van elkaar mee regelen dmv thermostatische kranen die dynamisch open en toe gaan afhankelijk van de temperatuur die ingesteld staat.
Dat systeem kan ook de vraag naar de ketel afstellen op basis van verschillende temperatuur sensoren in tegenstelling tot 1.
Maar of, en hoe dat werkt met vloerverwarming weet ik niet.
Daar kan je circuits afzonderlijk van elkaar mee regelen dmv thermostatische kranen die dynamisch open en toe gaan afhankelijk van de temperatuur die ingesteld staat.
Dat systeem kan ook de vraag naar de ketel afstellen op basis van verschillende temperatuur sensoren in tegenstelling tot 1.
Maar of, en hoe dat werkt met vloerverwarming weet ik niet.
Hallo,
Heb een Junckers ZSB 28-3 (geen idee of die OpenTherm ondersteunt) en de FR 110. Wil die laatste vervangen door een Tado X thermostaat.
Heb ik een EMS convertor nodig? Waar zijn die nog beschikbaar en hoe aan te sluiten?
Alvast dank!
Heb een Junckers ZSB 28-3 (geen idee of die OpenTherm ondersteunt) en de FR 110. Wil die laatste vervangen door een Tado X thermostaat.
Heb ik een EMS convertor nodig? Waar zijn die nog beschikbaar en hoe aan te sluiten?
Alvast dank!