Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• EngelbertDubois
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-04 10:12
Heb je de aansluiting correct gedaan? Kan je eventueel wat foto's doorsturen van de aansluiting dan kan ik eens zien of er iets verkeerd uit ziet.

• Oth_jr
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-05-2020
https://m.imgur.com/gallery/RaXfdOV

De blauwe en bruine draden gaan naar do OT1 en OT2 connecties van de Nest Heatlink.

• Sven_84
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 04-01-2020
Oth_jr schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:39:
https://m.imgur.com/gallery/RaXfdOV

De blauwe en bruine draden gaan naar do OT1 en OT2 connecties van de Nest Heatlink.
Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit met exact hetzelfde probleem. Gisteren geïnstalleerd zoals jou, maar ketel blijft verwarmen. Temperatuur 25° in huis, veel te warm. Tips om op te lossen zijn altijd welkom! :-)

• Oth_jr
Jammee genoeg niet nee.

• jangob
  • Laatst online: 21-02-2020
ik volg...voor ik m'n aankoop doe. Werkt de thermostaat al naar behoren?

• Oth_jr
Ik heb hem niet aan de praat gekregen. Heb met 2 verschillende nefit converters geprobeerd maar de ketel blijft non stop verwarmen en de Nest geeft de melding dat hij geen opentherm verbinding detecteert.
Ik wil nog eens in de instellingen van de ketel kijken. Maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik heb gezien dat je bij Junkers ook een soort Nefit converter kan kopen. Ziet er hetzelfde uit maar in het wit en kost 100 euro ipv 50.
Ik kwam in mijn zoektocht ook nog tegen dat Junkers de CT200 thermostaat Van Bosch aanbeveelt als smart thermostaat. Zit zowat in dezelfde prijsklasse maar ik heb nog niet echt onderzocht of de functionaliteit ook prima is.

Er nog wel even bij vermelden dat de meesten hem wel aan de praat hebben gekregen. Toevallig hebben Sven en ik hetzelfde fenomeen.

[Voor 9% gewijzigd door Oth_jr op 10-01-2020 23:13]

• Pallieterke
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 04-08-2020
Is dit ondertussen opgelost?

• belgianwolfie
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 28-03-2020
Vraag ik me ook af - voor ik eraan begin en mijn ketel in de vernieling werk :)

• belgianwolfie
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 28-03-2020
Update - toch maar aan begonnen en Blogpost gevolgd. Alles lijkt op het eerste zicht te werken.

"Maar" 4 uur nodig gehad, maar ik ken dan ook niks van euh ... alles. Ik kan nog net een lamp vervangen.
Dit was toch wel iets anders - zelf stroomkabels "maken" etc ... nog nooit gedaan, maar blog legt alles goed uit.

• GVL98
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 07-03 20:50
Beste,

ik heb onlangs een Nest thermostaat gekocht.
Vandaag heb ik alles geinstalleert maar twijfel nu wel. ik heb een Junker ketel TOP 22-3 ZSB CerapurSmart.
Ik lees hiernet dat ik een opentherm adapter nodig heb? Ik heb nu de kabels van aansluiting 6 (zie foto) naar de de aansluiting 2 en 3 van de heat link aangesloten.
Kan er mij iemand helpen? ik heb geen ervaringen met ketels.
Alavast bedankt!

https://photos.app.goo.gl/yvZetXU8NRw9xrxa7

• EngelbertDubois
Volgens mij zal dat ofwel niet lukken ofwel enkel aan/uit werken (dus niet modulerend).

Normaal gezien moet je een adapter aansluiten op de BB poorten (nummer 26 op je schema) en dan de OT1 en OT2 poorten van je Nest Heatlink verbinden met de adapter.

• GVL98
Beste,
Bedankt voor het zeer snelle antwoord!
waar kan ik zo een adapter kopen? En welke?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EngelbertDubois
Je zal eens moeten kijken welke adapter er compatibel is met je ketel.

De welke ik gebruikt heb staat in mijn blog artikel, of bovenaan deze post.

• GVL98
Oke dankjewel!

• GVL98
Beste,
Ik heb vorige week de thermostaat geïnstalleerd met de converter en alles lijkt te werken. Geen foutmelding op de nest en de ketel werkt maar na een paar uur kwam er een foutmelding op de ketel: E9 Temperatuurbegrenzer in warmtewisselaar of temperatuurbegrenzer rookgassen heeft uitgeschakeld. We zijn aan het verbouwen dus de ketel heeft eventjes niet meer gewerkt. De radiatoren zijn eraf gehaald geweest. Ze zijn er terug om gezet en ontlucht. Kan dit een fout zijn door de nest?
Mvg

Gilles

• El Abecedarian
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 13-04-2020
Ik heb je leidraad gevolgd om een boiler Junkers zwb 30-3 a23 met een Nest E thermostaat te verbinden.
Alles werkt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alexsader78
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 23-05-2020
Hello,

first of all I would like to thank @EngelbertDubois for his support and answers to all those people that like me wanted to know more about the possibility to connect a Nest Thermostat E to a Bosch/Junkers boiler. On my case I have a Junkers Comfort Cerapur ZWN18-7KE23S0092, it is Heatronic 3 so I suppose that the adapter EMS to Opentherm from Nefit will do the job.
I have a thermostat Junkers FR50 which is connected to the BB ports on the Junkers Boiler. I already checked it.
When I bought my Nest Thermostat E I didn't know about this issue, therefore I ended up here and I'm glad I found this forum. I connected the heatlink to the cables available and paired it with the thermostat but it didn't work, the boiler seems to work non stop, but when the temperature is changed on the thermostat nothing happens to the boiler. It keeps only running non stop.
That's why I started to wonder if it wasn't compatible, so I found you here.
Now that I checked everything, I will order the Nefit adapter and hope for the best.
As I understood, I have to connect it to the BB ports using the black cables (there's no specific order where to put them). And the previous cables that are connected to the Thermostat from Junkers, I must connect them to the green connector from the adapter. Then I will connect the Heatlink to the end of this cable, where the old thermostat was. I don't need energy source because the Heatlink from Nest thermostat E has batteries.
After that it shout work right?
I am a bit afraid of it won't work cause I tried to connect the Heatlink before with those cables, no I don't know if I blew it up before. But I hope not because it is still connecting wirelessly with the Thermostat E.
Well, wish me good luck and thank you again for your support!
If someone thinks that it won't work, please let me know. Afraid to blew up my boiler.

Greetings from Germany,

Alex.

• wouterbeckers
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 26-03 07:29
Sven_84 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:56:
[...]

Heb je het inmiddels aan de praat gekregen? Ik zit met exact hetzelfde probleem. Gisteren geïnstalleerd zoals jou, maar ketel blijft verwarmen. Temperatuur 25° in huis, veel te warm. Tips om op te lossen zijn altijd welkom! :-)
hier zelfde probleem
(tijdelijk aansluiting voor gemakkelijker te testen)

converter 7746901847 https://www.robbshop.nl/e...qAcOJiFLAdPEaAgF1EALw_wcB
de instelling van je nest moeten toch opentherm staan juist ? 8)7 8)7

• Oliver1
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 17-11-2020
Ik heb een Junkers Cerasmart Top30zwb (hr top) met de Anna thermostaat (aangesloten door installateur)
Ik wil mijn anna thermostaat vervangen door de Nestv3

Hoe zou ik deze het best aansluiten (voor mij is het aan en uitschakelen van de verwarming al voldoende dus zonder modulatie)
Mijn anna is aangesloten als volgt

2 draadjes naar de boiler die op 1 en 2 zitten en doorverbonden naar de smile (soort heat link van anna dan)

En 2 draadjes die naar de thermostaat lopen

Welk van de schemas moet ik gebruiken voor de nest,
Ik veronderstel de 230v combi boiler?

En moet ik de 2 draden die van de Smile (anna heat link) naar de boiler lopen gewoon aansluiten dan op de nest heat link slot 2 en 3 ?

En de 2 draden die naar de thermostaat gaan op t1 en t2 van de heatlink?
Of ben ik helemaal verkeerd?

• djfanatix
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:34
Hi,
Ik heb een Buderus U122 ketel met aparte warmwater boiler (BHW)
Deze ketel heeft een UBA 4001 aansturing (netgoals de oude Nefit ketels) met het IRT protocol
Ik heb via de uitleg van hierboven via de IRT-EMS (Bosch adaptor) + EMS - OT de Google Nest v3 aangesloten. Deze herkent het OT signaal en kan de de ketel aanzetten.

Enkel het aansturen van het warmwater is niet mogelijk, ik kan in de app de temperatuur van het water uitlezen, maar als ik op aan/uit of Boost klik gebeurt er niets..

Iemand dit al kunnen op lossen?

• Tufeyl
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 14-02 21:01
Hallo

hey, ik heb het blog eens doorgenomen om een module te plaatsen,.

ik heb een junkers top 30-3 zwb en ik wil een evhome hiermee gebruiken.

Als ik het goed begrijp moet ik :

1- De 2 draadjes van het kamerthermostaat loskoppelen van het ketel en deze bevestigen aan het groen blokje op het module.
2- Op het module het bijhangend draad losmaken van het oranje lusterklem en dit bevestigen aan het ketel, vanwaar we de kamerthermostaat hebben losgekoppeld.

Ik ga ervanuit dat ik met dit opstelling het ketel, bekabeld kan aansturen. Als ik het verbinding tussen het ketel en kamerthermostaat draadloos wil laten werken, moet ik dan het OpenTherm module van Honeywell gewoon aansluiten op het groen blokje van het omvormer ?

Aangezien het post al aantal jaren oud is, hoe s jullie ervaring met het module en werking ervan

Mvg

Tufeyl

• LarsFa
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-12-2020
Beste Engelbert,

Als ik het dus goed heb, dan heb jij de convertor aangesloten op de 2 B B poorten aan nummer 27 en werkt deze modulerend?

Hopelijk reageert hier nog iemand :)

[Voor 3% gewijzigd door LarsFa op 25-11-2020 21:09]

• EngelbertDubois
Dag Lars,

Correct, op 27 in je schema

• LarsFa
Alright, top! Bedankt!
Dan ga ik hier straks mee aan de slag. Nest zou straks moeten toekomen. De converter had ik van gisteren al in huis.
Denk dat jij hier zo een beetje de nationale held van Nederland en België geworden bent!

• EngelbertDubois
Niet overdrijven :)

Ik heb een berekende gok gemaakt, en vooral veel geluk gehad.

Toch merk ik dat het niet overal werkt, bij sommigen lukt het niet, geen idee waarom, maar hopelijk heb jij succes. (niet dat ik anderen geen succes wens ;) )

[Voor 9% gewijzigd door EngelbertDubois op 26-11-2020 16:15]

• LarsFa
Hier werkt het zonder problemen, van de eerste keer. Volledig jouw 'how to' gevolgd icm de stappen op de Nest zelf en geen problemen ondervonden. Nu kijken om alles te kunnen integreren in een HASS systeem, maar dat is voor in een ander topic hier ;)

• EngelbertDubois
Goed om te horen.

HASS en Nest gaat niet meer doordat een API van Nest niet meer toegankelijk is. Moest je een manier vinden, ik wil het ook wel weten :)

• bastdut
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 05-01 11:46
@EngelbertDubois

I have a Junkers boiler Cerapur Smart A TOP 22/28-3CE ZWB.

I contacted Junkers that confirmed opentherm would be working with the adapter: EMS-OT 7746901847.

I found this: https://wifithermostaten....w8c9xu73hYDhoCcXYQAvD_BwE and was wondering if this would work with my boiler? O-)

• EngelbertDubois
That *should* work, the EMS OT converter appears to be the same throughout all different Bosch brands.

YMMV though, it is not that there is a bunch of information about the converters out there. Buy one, try it out, if it doesn't work, return it.

• bastdut
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 05-01 11:46
@EngelbertDubois

How can I say if this will work or not? :)

• EngelbertDubois
Your Nest will complain if it doesn't work. 🙂

• erik_vh
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16-01 17:50
allereerst aan de topic starter (EngelbertDubois) bedankt voor de step by step uitleg. In eerste instantie durfde ik het niet aan om de nest te installeren maar na het lezen van uw handleiding zie ik het wel zitten.Als ik het goed heb zit ik met dezelfde ketel als de uwe.
Ik zou enkel nog eens willen weten waar jullie die openTherm module vandaan hebben?

ondertussen artikel gevonden en besteld. nu wachten tot alles binnen is.

alvast bedankt!

[Voor 9% gewijzigd door erik_vh op 11-01-2021 10:42. Reden: artikel gevonden en besteld]

• erik_vh
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16-01 17:50
wie kan mij helpen, ik heb een Cerapur TOP 30-3 ZWB A 23 ik heb alles aangesloten zoals in de BLOG maar krijg de melding H73 kan geen OT gedetecteerd. Ik heb alles al eens opnieuw opgestart. de bedrading overlopen of die goed vast zitten, maar probleem blijft (helaas).

heb mijn vrouw moeten overtuigen om een nest te kopen dan moet die ook werken... anders heb ik een probleem.

weet er iemand hoe ik die eventueel gewoon via aan/uit kan instellen?

allen bedankt voor de hulp!!

• Lucas Ouderits
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 19-02 17:32
Gelukt!!!

[Voor 56% gewijzigd door Lucas Ouderits op 07-02-2021 18:27]

• househnrdjnfn
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 10-04 16:37
Ik heb een TOP 42-3 ZWB Cerapur en ik ben van plan een NEST thermostaat te gebruiken (wired).
Wat niet duidelijk voor mij is; waar de Nefit OT converter connecties naar toe gaan?

Heb je hier misschien fotos van?

Mijn 2e uitdaging is dat ik een 2e nest wil gebruiken als 2e zone (wireless).
Ik denk dat ik beide heatlinks kan aansluiten op de converter?

• EngelbertDubois
Foto's kan je zien in mijn blog post + de uitleg lezen, staat er allemaal in.

zwarte draadjes OT converter in BB poorten Heatronic. OT poorten heatlink aan groene connectoren van converter verbinden.

Hoe je het doet met een tweede nest heb ik geen idee. Maar deel alleszins je ervaringen.

• vlamos
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 07-04 20:11
Heeft iemand deze setup al werkende gekregen met een junkersIPM2 module voor de aansturing van 2 circuits ? Ik heb de nest aangesloten op de BB poort van de IPM2 maar dit blijft een foutmelding geven.

[Voor 39% gewijzigd door vlamos op 17-02-2021 21:00]

• Spoeff
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 11-04 14:05
Hallo :)

Ik doe mn ketel open en zoals je op de foto ziet is mijn huidige thermostaat aangesloten op het groene blokje namelijk op de LR en Ls.

Ik vroeg me af wat er bij jouw dan aangesloten zit op deze poorten als jij de thermostaat op BB aansluit
Zit er een lus tussen LR en Ls of gewoon weg niks? Ik kan het niet goed zien op de fotos...

[Voor 35% gewijzigd door Spoeff op 05-04-2021 01:49]

• EngelbertDubois
Interessant, dat wist ik niet, kan ook een hulp voor anderen zijn.

Ik heb mijn ketel nog eens open gedaan. En de poorten Lr en Ls waarover je spreekt zijn bij mij schijnbaar door een Jumper met elkaar verbonden.

Ik voeg straks de foto's toe aan mijn blogpost en laat hier nog iets weten

• TheShadow
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08-04 21:35

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Van mij ook een dikke buiging voor @EngelbertDubois
Vorige week ging ik enthousiast aan de gang met de Nest, want die zou op vrijwel alle ketels passen...

Al zoekend kwam ik al vlug op dit topic en zo heb ik gister de boel ook werkend gekregen op mijn Bosch-ketel.

De foto's waren een feest van herkenning en volgens mij is het dan ook dezelfde ketels als de Junckers van jou.
Ik besloot de interface vast te maken achter het bedieningspaneel, mede omdat het plastic scharnier aan de onderkant blijkbaar bij het laatste ketelonderhoud gesloopt is. (vandaar ook het tafeltje)

If you want time, buy the magazine!

• EngelbertDubois
Spoeff schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:48:
Hallo :)

Ik doe mn ketel open en zoals je op de foto ziet is mijn huidige thermostaat aangesloten op het groene blokje namelijk op de LR en Ls.

Ik vroeg me af wat er bij jouw dan aangesloten zit op deze poorten als jij de thermostaat op BB aansluit
Zit er een lus tussen LR en Ls of gewoon weg niks? Ik kan het niet goed zien op de fotos...

[Afbeelding]
Ik heb de blogpost geupdate met fotos van de jumper tussen Lr en Ls.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True