Dank. Was dat express of reguliere verzending?Van der Berg schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Ik kan je uit mijn eigen ervaring vertellen dat ik op 23 April de fysieke kaart Revolut Mastercard heb besteld voor €7,99. De kaart is op 24 April verzonden volgens de app en ik heb hem nog steeds niet gekregen tot vandaag. Er staat in de app dat hij op 6 mei wordt verwacht (verwacht 2 mei tot 6 mei) De kaart is verzonden
Het is zonder tracking ik kan het niet volgen. Daarvoor moest ik €19,99 betalen. Ik heb standaard €7,99 gekozen. Ik vond het eerlijk gezegd niet nodig om €19,99 te betalen om een kaart te volgenRicktachtig schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Dank. Was dat express of reguliere verzending?
Volgens mij was het reguliere verzending
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 05-05-2025 13:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Mijn Fysieke Revolut kaart Mastercard is binnen 06 mei 2025 (verstuurd 24 April) lag vandaag in mijn brievenbus en heb hem binnen. Ik ben benieuwd. De kaart werkt
Ik heb nog tot 1 oktober 2025 mijn lopende ANWB VISA GO CARD
Vooral tijdens vakanties erg handig
Er staat op de Fysieke kaart "World"
Via de app heb ik hem geactiveerd
Ik heb nog tot 1 oktober 2025 mijn lopende ANWB VISA GO CARD
Vooral tijdens vakanties erg handig
Er staat op de Fysieke kaart "World"
Via de app heb ik hem geactiveerd
:strip_exif()/f/image/9DxcIpRrgsiK7wBjhcKULe5y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 115% gewijzigd door Van der Berg op 07-05-2025 08:35 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Lees inderdaad veel klachten over de metal-kaart. Bij normaal gebruik lijkt die al snel te beschadigen en wordt zelfs door sommige geldautomaten ingeslikt vanwege het gewicht. Heb een gewone kaart en die is na 4 jaar nog in vrij goede staat.Stukfruit schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:40:
Ik was en ben nog steeds enthousiast over Revolut, maar wat ik sinds kort ervaar is dat de zwaardere en dikkere Metal-kaart niet erg goed tegen hardhandig gebruik kan bij pinautomaten van winkeliers.
De zwarte laag van de kaart begint hier al binnen een jaar af te bladderen. Voor zo'n relatief dure kaart + abo vind ik dat wel een kleine tegenvaller
Mijn bestedingsgeld voor de komende zomer in de VS heb ik overgeboekt van de dollar rekening naar het geldfonds. Dat levert toch wat rendement op dat dagelijks wordt uitgekeerd. Het risico lijkt ook laag aangezien het op de AFM risico benchmark een 1 op de 7 schaal scoort. Onduidelijk is voor mij om welke horizon in tijd dat ongeveer gaat.
Dat vraag ik omdat ik overweeg om mijn spaargeld er deels ook in te storten. Ik ga dan van 1.35% rente naar een rendement dat minimaal het dubbele is. Heeft iemand ervaring met de geldfondsen van Revolut? Zoekfunctie hier maar ook Google levert niet veel meer op dan prospectus e.d.
Dat vraag ik omdat ik overweeg om mijn spaargeld er deels ook in te storten. Ik ga dan van 1.35% rente naar een rendement dat minimaal het dubbele is. Heeft iemand ervaring met de geldfondsen van Revolut? Zoekfunctie hier maar ook Google levert niet veel meer op dan prospectus e.d.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Geen ervaring mee, maar houd er wel rekening mee dat de belastingdienst (standaard) met een hoger rendement rekent bii geldmarktfondsen. Zijnde 6,xx% (vastgesteld vooraf aan het jaar) i.p.v. 1,xx% (gecorrigeerd aan het eind van het jaar als daadwerkelijke rentepercentages bekend zijn) bij een bankrekening.peacelord schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:39:
Mijn bestedingsgeld voor de komende zomer in de VS heb ik overgeboekt van de dollar rekening naar het geldfonds. Dat levert toch wat rendement op dat dagelijks wordt uitgekeerd. Het risico lijkt ook laag aangezien het op de AFM risico benchmark een 1 op de 7 schaal scoort. Onduidelijk is voor mij om welke horizon in tijd dat ongeveer gaat.
Uiteraard kun je dat tegenwoordig wel weer laten "corrigeren" naar het werkelijke rendement. En als je totale vermogen onder het heffingsvrije vermogen is is het natuurlijk ook irrelevant.
Mmm vreemd. Lijkt alsof mijn account gegevens gelekt zijn ofzo. Gisteren al een kaart verificatie voor uber gehad op mijn Bunq pas, Uber America, even later van Walmart Mexico. Naja, vandaag zelfde riedeltje op mijn Revolut pas. Kan echt niks geks vinden, hoe dit kan.
Naja kaarten geblokkeerd en nieuwe aangevraagd, maar blijf het gek vinden. Geen gekke online aankopen gedaan op shady sites ofzo.
Naja kaarten geblokkeerd en nieuwe aangevraagd, maar blijf het gek vinden. Geen gekke online aankopen gedaan op shady sites ofzo.
Add me op Stadia: Gloogle
Kan ook gewoon een datalek zijn. Of je kaart is geskimd in de USA bijv.Pukson schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:43:
Mmm vreemd. Lijkt alsof mijn account gegevens gelekt zijn ofzo. Gisteren al een kaart verificatie voor uber gehad op mijn Bunq pas, Uber America, even later van Walmart Mexico. Naja, vandaag zelfde riedeltje op mijn Revolut pas. Kan echt niks geks vinden, hoe dit kan.
Ja zou zomaar kunnen, maar geskimmed niet. Heb die kaart net een maand en niet in buitenland geweest.nielsiejjj92 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:23:
[...]
Kan ook gewoon een datalek zijn. Of je kaart is geskimd in de USA bijv.
Add me op Stadia: Gloogle
Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd, maar met het gratis Revolut plan is valuta wisselen nog gratis?
Japixels66 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:22:
Ik heb het al een tijdje niet meer gevolgd, maar met het gratis Revolut plan is valuta wisselen nog gratis?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
In aanvulling op @de Peer : gratis tot 1.000 euro/maand.pixels66 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:22:
@pixels66 En je hebt ook te maken met wat ongunstige wisselkoersen van Mastercard geloof ik.
Voorbeeld: op moment van schrijven is €1000 omgewisseld naar USD $1125,63
Maar $1125,63 is naar euro €996,58
In vino veritas, in aqua sanitas
Maar daar heb je toch bij alle Mastercard kaarten, ongeacht bank, last van?JohanNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:16:
@pixels66 En je hebt ook te maken met wat ongunstige wisselkoersen van Mastercard geloof ik.
Niet helemaal, ik dacht dat Revolut een eigen wisselkoers gebruikt die een beetje afwijkt van MasterCard en VISA. Deze is inderdaad ook iets ongunstiger maar nig altijd aantrekkelijk.JohanNL schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:16:
Even een kort vergelijkend warenonderzoek gedaan. Alle vergelijkingen zijn op 22 mei 2025 rond 23.30 gemaakt. Als er om koersopslag werd gevraagd (Visa, Mastercard) is er voor 0% gekozen.
Uiteindelijk kun je in de onderstaande tabel de koersen voor het wisselen van 1000 EUR naar USD en vice versa aflezen. Bij Visa en MasterCard is de koers van EUR naar USD ongeveer 1% gunstiger dan Revolut. De andere kant op, USD naar EUR, zijn de verschillen kleiner maar komt MasterCard het beste uit de bus (0,28% beter).
Uiteindelijk kun je in de onderstaande tabel de koersen voor het wisselen van 1000 EUR naar USD en vice versa aflezen. Bij Visa en MasterCard is de koers van EUR naar USD ongeveer 1% gunstiger dan Revolut. De andere kant op, USD naar EUR, zijn de verschillen kleiner maar komt MasterCard het beste uit de bus (0,28% beter).
Bank/Scheme | EUR/USD | USD/EUR | Verschil EUR/USD | Verschil USD/EUR | |
---|---|---|---|---|---|
Revolut | 1125,55 | 885,42 | 100,00 | 100,00 | |
Visa | 1136,39 | 886,68 | 101,00 | 100,14 | |
Mastercard | 1136,40 | 887.86 | 101,00 | 100,28 |
Het meest vreemde is dan nog wel dat ze zelf bij Revolut ervan overtuigd zijn dat ze de beste wisselkoersen hanteren, zónder kosten en dat het volledig transparant is.
Dat laatste vind ik totaal niet het geval, je komt er vaak pas achter als je de valuta weer terug wilt wisselen.
Allemaal ' zonder kosten ' natuurlijk ja ja
Desalniettemin blijven ze één van de goedkoopste en was helemaal gratis natuurlijk ook te mooi om waar te zijn geweest.
Dat laatste vind ik totaal niet het geval, je komt er vaak pas achter als je de valuta weer terug wilt wisselen.
Allemaal ' zonder kosten ' natuurlijk ja ja
Desalniettemin blijven ze één van de goedkoopste en was helemaal gratis natuurlijk ook te mooi om waar te zijn geweest.
In "het begin" was dat ook wel echt zo, maar ze zijn met de tijd alleen maar minder transparant geworden over de wisselkoersen en steeds meer beperkingen gaan opleggen aan de klanten (logisch niet alles kan gratis zijn). Wat vooral marketing technisch knap is, is dat ze de boodschap naar de klanten toe hebben weten te behouden.JohanNL schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:34:
Het meest vreemde is dan nog wel dat ze zelf bij Revolut ervan overtuigd zijn dat ze de beste wisselkoersen hanteren, zónder kosten en dat het volledig transparant is.
Allemaal ' zonder kosten ' natuurlijk ja ja![]()
Je moet het vast lezen als 'zonder transactiekosten', zodat er nog wel ruimte is voor 'opslagen' over de wisselkoersen.
Het is juist het tegenovergestelde, in het begin was Revolut helemaal niet zo transparant, ze hanteerden eerst een 'mid-market rate' maar kreeg daarover een waarschuwing van de toezichthouder omdat de naam misleidend was, het suggereerde een voordelige koers die je niet perse daadwerkelijk altijd kreeg.Elandenmelk schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:44:
[...]
In "het begin" was dat ook wel echt zo, maar ze zijn met de tijd alleen maar minder transparant geworden over de wisselkoersen en steeds meer beperkingen gaan opleggen aan de klanten (logisch niet alles kan gratis zijn). Wat vooral marketing technisch knap is, is dat ze de boodschap naar de klanten toe hebben weten te behouden.
Verder zijn er inderdaad wel wat verslechteringen geweest van het gratis product maar dit valt m.i. echt wel mee als je het afzet tegen ontwikkelingen bij bv Vivid of Bunq. Over de verslechteringen is overigens gewoon transparant gecommuniceerd naar de rekeninghouders. M.i. dus niet perse marketing technisch maar simpelweg een kwestie van nog steeds een zeer sterk gratis product aanbieden.
Is dat niet precies het verschil tussen Revolut en ICS/Rabo etc? De NL Visa/MC kaartuitgevers berekenen altijd 2% koersopslag waarbij Revolut/Wise de middenkoers hanteren en daarom iets goedkoper zijn?Als er om koersopslag werd gevraagd (Visa, Mastercard) is er voor 0% gekozen.
ook Revolut kent een koersopslag in het gratis product, namelijk in het weekend.HaikoW schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 22:45:
[...]
Is dat niet precies het verschil tussen Revolut en ICS/Rabo etc? De NL Visa/MC kaartuitgevers berekenen altijd 2% koersopslag waarbij Revolut/Wise de middenkoers hanteren en daarom iets goedkoper zijn?
En de gehanteerde koers door Revolut is dus niet de ‘midden’koers, zie mijn vorige bericht.
https://www.revolut.com/nl-NL/legal/standard-fees/pixels66 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 20:22:
Geldwisseltransacties
Als je geld wisselt met Revolut binnen de wissellimiet van je plan:
krijg je de wisselkoers van Revolut;
passen we een kleine toeslag toe (indien van toepassing); en
vertellen we je waar mogelijk de totale kosten voordat je geldwisseltransactie uitvoert.
Deze tarieven gelden voor geldwissel in fiduciaire valuta.We hebben het hieronder in meer detail uitgelegd.
Je betaalt alleen meer als je de wissellimiet van je plan overschrijdt. Als je deze limiet overschrijdt, worden er fair usage-kosten in rekening gebracht op het extra bedrag. Deze limieten zijn:
Standard: wissellimiet van EUR 1.000 per maand. Daarna zijn er fair usage-kosten van 1% per geldwissel van toepassing.
Plus: wissellimiet van EUR 3.000 per maand. Op alle extra geldwisseltransacties zijn er fair usage-kosten van 0,5% van toepassing.
Premium, Metal en Ultra: Geen wissellimiet. Geen fair usage-kosten.
Waar mogelijk worden de koers, mogelijke toeslagen en de totale kosten getoond in de app voordat je geld wisselt. Je kunt een kijkje nemen, het vergelijken met onze concurrenten en beslissen of de totale kosten je al dan niet bevallen. Je zult het vast wel weten te waarderen. De enige uitzondering, waarbij het dus niet mogelijk is om je de totale kosten vooraf te tonen, is wanneer je een kaartaankoop doet waarvoor er in realtime moet worden gewisseld (bijvoorbeeld als je een aankoop doet in USD maar je geen USD-saldo hebt, dan moeten we de conversie in realtime voor je uitvoeren). Na de transactie kun je alsnog de uitsplitsing van de totale kosten in de app bekijken.
Ik heb een vraag die aansluit bij bovenstaande discussie. Ik ga binnenkort naar de USA en wil daarvoor mijn Revolut rekening gebruiken om voordelig te betalen (mijn CC rekent 2% koersopslag per transactie).
Zit er verschil in het volgende:
1. Revolut USD rekening > Apple Pay (Rabobank).
2. Revolut EUR rekening > iDeal > Move naar USD rekening.
Ik kan me voorstellen dat in scenario 1 de 1.4% koersopslag van de Rabobank van toepassing is en in scenario 2 niet?
M.a.w. wat is de voordeligste route?
€1000 geeft op moment van schrijven $1135,52 volgens de converter van Revolut t.o.v. $1137,82 (koers via Google).
Ik kan me voorstellen dat in scenario 1 de 1.4% koersopslag van de Rabobank van toepassing is en in scenario 2 niet?
€1000 geeft op moment van schrijven $1135,52 volgens de converter van Revolut t.o.v. $1137,82 (koers via Google).
Apple Pay is slechts een doorgeefluik voor de onderliggende betaalpas. Betalen gaat via Apple Pay, niet met Apple Pay. Je krijgt dus kosten van Rabo voor je kiezen bij optie 1.Lunaticc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:58:
Ik heb een vraag die aansluit bij bovenstaande discussie. Ik ga binnenkort naar de USA en wil daarvoor mijn Revolut rekening gebruiken om voordelig te betalen (mijn CC rekent 2% koersopslag per transactie).
Optie twee is simpelweg geld wisselen binnen de Revolut app vanuit je EUR rekening naar je USD potje. Dat gaat tegen de aangegeven koers. Let op: er is bij Standard en Plus plan wel een opslag (in het weekend en boven een bepaald bedrag per maand). Maar dat is hiervoor al aangegeven.
Voor de meest voordelige wisselkoers, vooral bij pinnen en betalen, zou ik adviseren:Lunaticc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:58:
1. Wise (voorheen TransferWise): Vanwege de transparante middenkoers en lage variabele kosten. Ze zijn erg consistent in hun aanpak.
2. N26: Zeker voor betalingen, omdat ze geen wisselkoersopslag hanteren. Houd wel rekening met de kosten voor geld opnemen als je veel contant geld nodig hebt.
Wise (voorheen TransferWise):
Wisselkoers: Wise staat bekend om het gebruik van de middenkoers (de 'echte' wisselkoers, zonder opslag). Dit is de meest transparante en vaak de voordeligste koers die je kunt krijgen.
Kosten: Wise rekent een transparante, variabele vergoeding per transactie, die afhangt van de valuta en het bedrag. Deze kosten zijn meestal laag, gemiddeld rond de 0,62% (voor veelvoorkomende valuta's zelfs rond de 0,35%).
Geld opnemen: De eerste €200 per 30 dagen is gratis, daarna betaal je een toeslag van 1,75% en een vaste vergoeding van €0,50 per opname.
Voordeel: Transparante middenkoers, lage vaste kosten. Ideaal als je vaak in verschillende valuta's betaalt of geld overmaakt.
N26:
Wisselkoers: N26 gebruikt de Mastercard wisselkoers, die zeer dicht bij de middenkoers ligt en over het algemeen als gunstig wordt beschouwd. Ze rekenen vaak geen extra koersopslag voor betalingen in vreemde valuta.
Kosten: Betalen in vreemde valuta is vaak gratis. Geld opnemen in vreemde valuta (buiten de EU) kost meestal 1,7% van het opgenomen bedrag (gratis bij de betaalde 'You' of 'Metal' accounts).
Voordeel: Geen wisselkoersopslag bij betalingen in vreemde valuta, wat een groot pluspunt is in de VS.
Revolut:
Wisselkoers: Revolut hanteert zijn eigen wisselkoers die continu fluctueert. Deze is vaak voordelig, maar kan iets afwijken van de middenkoers.
Kosten:
Doordeweeks: Gratis tot een bepaald bedrag per maand (vaak €1000 voor Standard-gebruikers), daarna 1% koersopslag. Voor Premium en Metal abonnementen zijn er geen limieten op gratis wisselen.
Weekend (vrijdag 17:00 tot zondag 18:00 New York-tijd): Er geldt altijd een extra toeslag van 1% op de wisselkoers, ongeacht je plan en limiet.
Geld opnemen: De eerste €200 per maand is gratis (of 5 opnames), daarna 2% transactiekosten met een minimum van €1 per opname.
Voordeel: Handig voor het aanhouden van meerdere valuta's. Let goed op de weekendtoeslagen en je maandelijkse limiet.
Bunq:
Wisselkoers: Bunq rekent een toeslag van 0,5% bovenop de marktprijs voor valutawissels, wat minder voordelig is dan de middenkoers zonder opslag.
Kosten: Geld opnemen kost €2,00 per keer. Een valutawissel zelf kost ook 0,5%.
Nadeel: De 0,5% toeslag op de wisselkoers maakt het minder concurrerend voor frequente betalingen in de VS.
Openbank:
Wisselkoers: Openbank is vaak minder transparant over de exacte wisselkoersopslag bij de gratis kaarten. Ervaringen suggereren dat er kosten verbonden zijn aan betalingen en geldopnames in vreemde valuta.
Kosten: Voor specifieke "Travel+" diensten bieden ze mogelijk betere koersen, maar deze zijn betaald. Over het algemeen rekenen ze kosten voor geld opnemen en mogelijk ook voor betalingen in vreemde valuta.
Nadeel: Vaak hogere kosten en minder duidelijke wisselkoersen dan de andere opties.
NB Dit zijn allemaal gratis banken.
NB2 Het kan zijn met Travel+ van Openbank dat je een maandje kan aanzetten het meest voordelig uit ben met geld pinnen: € 4,99 per maand. Pinnen is bij Openbank altijd gratis bij Santander automaten (te vinden in je App).
[ Voor 57% gewijzigd door GeEkIe op 26-05-2025 18:07 . Reden: aanvulling++ ]
Qua transparantie heb je helemaal gelijk, ik bedoelde meer dat het voordelig was. Het imago dat ze hebben opgebouwd als dé optie voor het buitenland. Dat is al een aantal jaar niet meer zo en toch weten ze die status te behouden.Wally2002 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:03:
[...]
Het is juist het tegenovergestelde, in het begin was Revolut helemaal niet zo transparant, ze hanteerden eerst een 'mid-market rate' maar kreeg daarover een waarschuwing van de toezichthouder omdat de naam misleidend was, het suggereerde een voordelige koers die je niet perse daadwerkelijk altijd kreeg.
Verder zijn er inderdaad wel wat verslechteringen geweest van het gratis product maar dit valt m.i. echt wel mee als je het afzet tegen ontwikkelingen bij bv Vivid of Bunq. Over de verslechteringen is overigens gewoon transparant gecommuniceerd naar de rekeninghouders. M.i. dus niet perse marketing technisch maar simpelweg een kwestie van nog steeds een zeer sterk gratis product aanbieden.
Dit klopt niet helemaal. Voor Premium, Metal en Ultra is er geen weekendopslag.GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Revolut:
Wisselkoers: Revolut hanteert zijn eigen wisselkoers die continu fluctueert. Deze is vaak voordelig, maar kan iets afwijken van de middenkoers.
Kosten:
Doordeweeks: Gratis tot een bepaald bedrag per maand (vaak €1000 voor Standard-gebruikers), daarna 1% koersopslag. Voor Premium en Metal abonnementen zijn er geen limieten op gratis wisselen.
Weekend (vrijdag 17:00 tot zondag 18:00 New York-tijd): Er geldt altijd een extra toeslag van 1% op de wisselkoers, ongeacht je plan en limiet.
Geld opnemen: De eerste €200 per maand is gratis (of 5 opnames), daarna 2% transactiekosten met een minimum van €1 per opname.
Voordeel: Handig voor het aanhouden van meerdere valuta's. Let goed op de weekendtoeslagen en je maandelijkse limiet.
Voor Standard en Plus is de weekendtoeslag overigens te vermijden door ma-vr het geld te wisselen.
Betalingen in het weekend in vreemde valuta worden vanuit het vreemde valutapotje gedaan zolang daarin voldoende saldo is voor het transactiebedrag.
Vreemd dat Revolut zelf op hun website aangeeft nóg wat voordeliger te zijn dan Wise.GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Voor de meest voordelige wisselkoers, vooral bij pinnen en betalen, zou ik adviseren:
1. Wise (voorheen TransferWise): Vanwege de transparante middenkoers en lage variabele kosten. Ze zijn erg consistent in hun aanpak.
2. N26: Zeker voor betalingen, omdat ze geen wisselkoersopslag hanteren. Houd wel rekening met de kosten voor geld opnemen als je veel contant geld nodig hebt.
Wisselkoers: Wise staat bekend om het gebruik van de middenkoers (de 'echte' wisselkoers, zonder opslag). Dit is de meest transparante en vaak de voordeligste koers die je kunt krijgen.
Kosten: Wise rekent een transparante, variabele vergoeding per transactie, die afhangt van de valuta en het bedrag. Deze kosten zijn meestal laag, gemiddeld rond de 0,62% (voor veelvoorkomende valuta's zelfs rond de 0,35%).
Geld opnemen: De eerste €200 per 30 dagen is gratis, daarna betaal je een toeslag van 1,75% en een vaste vergoeding van €0,50 per opname.
Voordeel: Transparante middenkoers, lage vaste kosten. Ideaal als je vaak in verschillende valuta's betaalt of geld overmaakt.
N26:
Wisselkoers: N26 gebruikt de Mastercard wisselkoers, die zeer dicht bij de middenkoers ligt en over het algemeen als gunstig wordt beschouwd. Ze rekenen vaak geen extra koersopslag voor betalingen in vreemde valuta.
Kosten: Betalen in vreemde valuta is vaak gratis. Geld opnemen in vreemde valuta (buiten de EU) kost meestal 1,7% van het opgenomen bedrag (gratis bij de betaalde 'You' of 'Metal' accounts).
Voordeel: Geen wisselkoersopslag bij betalingen in vreemde valuta, wat een groot pluspunt is in de VS.
Revolut:
Kosten:
Bunq:
Wisselkoers: Bunq rekent een toeslag van 0,5% bovenop de marktprijs voor valutawissels, wat minder voordelig is dan de middenkoers zonder opslag.
Nadeel: De 0,5% toeslag op de wisselkoers maakt het minder concurrerend voor frequente betalingen in de VS.
Openbank:
Wisselkoers: Openbank is vaak minder transparant over de exacte wisselkoersopslag bij de gratis kaarten. Ervaringen suggereren dat er kosten verbonden zijn aan betalingen en geldopnames in vreemde valuta.
Kosten: Voor specifieke "Travel+" diensten bieden ze mogelijk betere koersen, maar deze zijn betaald. Over het algemeen rekenen ze kosten voor geld opnemen en mogelijk ook voor betalingen in vreemde valuta.
Nadeel: Vaak hogere kosten en minder duidelijke wisselkoersen dan de andere opties.
NB2 Het kan zijn met Travel+ van Openbank dat je een maandje kan aanzetten het meest voordelig uit ben met geld pinnent: € 4,99 per maand.
Het gemene van Revolut is gewoon dat ze andere wisselkoersen hanteren voor aan/verkopen van valuta als het ware, in het voordeel van Revolut zelf.
Stel een euro is gelijk aan een dollar volgens de officiële kanalen, dan betaal je altijd iets meer dan een euro om een dollar te krijgen en krijg je net iets minder dan een euro terug als je een dollar wilt omwisselen.
Bedankt voor de uitgebreide vergelijking!GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Voor de meest voordelige wisselkoers, vooral bij pinnen en betalen, zou ik adviseren:
N26:
Revolut:
Kosten:
Bunq:
Openbank:
NB2 Het kan zijn met Travel+ van Openbank dat je een maandje kan aanzetten het meest voordelig uit ben met geld pinnent: € 4,99 per maand.
Op sommige momenten (zoals nu) is dat ook zo:JohanNL schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:02:
[...]
Vreemd dat Revolut zelf op hun website aangeeft nóg wat voordeliger te zijn dan Wise.
Wise
/f/image/MEMo8Fgj5XH3kE0Rm3HNyvQm.png?f=fotoalbum_medium)
Revolut
/f/image/Fdcg57xhIu1uLLq6mo7hs4uv.png?f=fotoalbum_medium)
Tsja, ze moeten natuurlijk ergens aan verdienen.JohanNL schreef op maandag 26 mei 2025 @ 13:02:
[...]
Het gemene van Revolut is gewoon dat ze andere wisselkoersen hanteren voor aan/verkopen van valuta als het ware, in het voordeel van Revolut zelf.
Stel een euro is gelijk aan een dollar volgens de officiële kanalen, dan betaal je altijd iets meer dan een euro om een dollar te krijgen en krijg je net iets minder dan een euro terug als je een dollar wilt omwisselen.
Op deze pagina staat het onderaan allemaal overzichtelijk.GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
Openbank:
Wisselkoers: Openbank is vaak minder transparant over de exacte wisselkoersopslag bij de gratis kaarten.
N26 zou geen opslag ten opzichte van de Mastercard wisselkoers moeten hebben, nee. Maar de Mastercard koers, heeft net zoals de Revolut koers, een afwijking van de middenkoers. Daarnaast geeft N26 in het transactieoverzicht vaak een Markup aan bij vreemde valuta zoals GBP. Ik heb nog geen solide vergelijking gezien tussen de Revolut en Mastercard koersen over een lange tijd en voor meerdere valuta.GeEkIe schreef op maandag 26 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Uiteraard, maar zet dat er dan gewoon bij zou ik tegen Revolut willen zeggen.Lunaticc schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:49:
[...]
Tsja, ze moeten natuurlijk ergens aan verdienen.
Wat ze bij Revolut doen lijkt enorm op hoe derivaten worden aangeboden, met een bied en een laat prijs.
Zoals als je Derivaat A wilt kopen je deze kunt aanschaffen voor €1,01 en kunt verkopen voor €0,99 op een bepaald moment.
Bij de handel in dit soort beleggingsproducten handel je enkel met de bank, zijn er vaak ook geen reguliere kosten, maar zitten deze o.a. verwerkt in de koers, wordt dit er in de regel netjes bij verteld en krijg je naderhand ook een kostenoverzicht.
Want in bovenstaande voorbeeld is de middenkoers dus een euro, maar betaal je (indirect) voor elk stuk een cent aan kosten.
Niets gratis dus, maar Revolut lijkt dit model wel als ' gratis ' aan te bieden, schandalig eigenlijk.
Niets mis mee dat ze er wat voor vragen, maar transparante daarover graag
Overigens had ik daarin dan nog wel een echt gratis valuta mogelijkheid verwacht bij de hogere abonnementen, met een fair-use bedrag per maand wel dan natuurlijk.
Je zou toch verwachten dat er eens een goede prijsvergelijker op zou staan om eea uit te leggen en duidelijk te maken.
Er zit bij Revolut inderdaad een spread op de verkoop- en aankoopprijs van vreemde valuta.JohanNL schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:16:
[...]
Uiteraard, maar zet dat er dan gewoon bij zou ik tegen Revolut willen zeggen.
Wat ze bij Revolut doen lijkt enorm op hoe derivaten worden aangeboden, met een bied en een laat prijs.
Zoals als je Derivaat A wilt kopen je deze kunt aanschaffen voor €1,01 en kunt verkopen voor €0,99 op een bepaald moment.
Bij de handel in dit soort beleggingsproducten handel je enkel met de bank, zijn er vaak ook geen reguliere kosten, maar zitten deze o.a. verwerkt in de koers, wordt dit er in de regel netjes bij verteld en krijg je naderhand ook een kostenoverzicht.
Want in bovenstaande voorbeeld is de middenkoers dus een euro, maar betaal je (indirect) voor elk stuk een cent aan kosten.
Niets gratis dus, maar Revolut lijkt dit model wel als ' gratis ' aan te bieden, schandalig eigenlijk.
Niets mis mee dat ze er wat voor vragen, maar transparante daarover graag![]()
Overigens had ik daarin dan nog wel een echt gratis valuta mogelijkheid verwacht bij de hogere abonnementen, met een fair-use bedrag per maand wel dan natuurlijk.
Uitleg van Revolut.
Op hun site (en ook in de app) zie je ook wat ze actueel voor conversie rekenen.
Via de mouse-over op de website wordt bij de rate ook het verschil met de ECB Rate aangegeven.
Ik vind het al met al toch wel behoorlijk transparant.
Ja ergens staat het wel, met een beetje zoeken.Wally2002 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:29:
[...]
Er zit bij Revolut inderdaad een spread op de verkoop- en aankoopprijs van vreemde valuta.
Uitleg van Revolut.
Op hun site (en ook in de app) zie je ook wat ze actueel voor conversie rekenen.
Via de mouse-over op de website wordt bij de rate ook het verschil met de ECB Rate aangegeven.
Ik vind het al met al toch wel behoorlijk transparant.
Maar wil je geld wisselen in de app krijg je dit te zien:
:strip_exif()/f/image/FX2QiZbxkMIzT8VMSCcKgLpN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is gewoon niet echt eerlijk om te zeggen dat er geen kosten zouden zijn bij deze transactie.
Maar bij valutahandel is deze manier blijkbaar toegestaan.
Alhoewel ik het eerste geldwisselkantoor nog wel wil zien die ditzelfde trucje uithaalt, want daar zijn de koersen al helemaal scheef.
Duurt niet lang voordat de autoriteiten dan zouden ingrijpen neem ik aan.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 27-05-2025 13:17 ]
Als het goed is staat dit in de voorwaarden van Revolut hoe ze de wisselkoers berekenen.JohanNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:09:
[...]
Ja ergens staat het wel, met een beetje zoeken.
Maar wil je geld wisselen in de app krijg je dit te zien:
[Afbeelding]
Het is gewoon niet echt eerlijk om te zeggen dat er geen kosten zouden zijn bij deze transactie.
Maar bij valutahandel is deze manier blijkbaar toegestaan.
Alhoewel ik het eerste geldwisselkantoor nog wel wil zien die ditzelfde trucje uithaalt, want daar zijn de koersen al helemaal scheef.
Duurt niet lang voordat de autoriteiten dan zouden ingrijpen neem ik aan.
Niet zeker of dit hier al eerder is genoemd, maar als je kijkt naar de openstaande vacatures in Nederland op de vacaturepagina van Revolut, zoeken ze mensen voor creditfuncties. Hypotheken komen er zeker aan, maar het lijkt erop dat er ook andere kredietopties aankomen, al is dat nog niet helemaal duidelijk.
https://www.revolut.com/e...city=Netherlands+-+Remote
https://www.revolut.com/e...city=Netherlands+-+Remote
Er is/was een storing dat SEPA Euro betalingen op 'in behandeling' blijven staan in plaats van bijgeschreven worden. Ik moest er overigens zelf achterkomen want mijn vaste lasten waren nog niet binnengekomen. Vanuit revolut nergens een melding, via Reddit uiteindelijk vernomen dat meer mensen er in heel Europa last van hebben. Het zou verholpen moeten zijn maar mijn transactie van 11:00 uur staat nog steeds in behandeling. Geen communicatie en verklaring is niet heel netjes. Lijkt erop dat ze alle transacties handmatig moeten vrijgeven.. Hopelijk maandag gestort, want anders mislukken incasso's. Ik had gelukkig nog wat euro's staan. Dat is toch wel het nadeel om dit als hoofd betaalrekening te gebruiken (spaargeld staat gelukkig niet daar). Met een beetje pech zit je hele weekend op zwart zaad.
[ Voor 3% gewijzigd door Deezers op 30-05-2025 18:06 ]
Ik had keurig een melding van Revolut dat er een storing was. Paar uur later werden de overschrijvingen voltooid. Niets aan de hand bij mij gelukkig dus.Deezers schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:05:
Er is/was een storing dat SEPA Euro betalingen op 'in behandeling' blijven staan in plaats van bijgeschreven worden. Ik moest er overigens zelf achterkomen want mijn vaste lasten waren nog niet binnengekomen. Vanuit revolut nergens een melding, via Reddit uiteindelijk vernomen dat meer mensen er in heel Europa last van hebben. Het zou verholpen moeten zijn maar mijn transactie van 11:00 uur staat nog steeds in behandeling. Geen communicatie en verklaring is niet heel netjes. Lijkt erop dat ze alle transacties handmatig moeten vrijgeven.. Hopelijk maandag gestort, want anders mislukken incasso's. Ik had gelukkig nog wat euro's staan. Dat is toch wel het nadeel om dit als hoofd betaalrekening te gebruiken (spaargeld staat gelukkig niet daar). Met een beetje pech zit je hele weekend op zwart zaad.
Ik zie dit niet als een nadeel van Revolut oid, bijv Rabobank heeft de laatste weken veel meer storingen gehad met betalingen / app / etc. Hebben alle banken wel eens last van, voor m’n gevoel Revolut zelfs minder dan de grootbanken & bunq waar ik voorheen zat.Deezers schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:05:
Dan zie je vaak een melding bij opstarten app. Bij mij en meer mensen was er totaal geen melding, ook niet op de support page terwijl het Europese storing was bij Revolut. Andere klanten zagen blijkbaar wel een melding. Dan gaat het al fout. Zeker op een vrijdag net voor het weekend storing in betalingen is nooit fijn, maar communiceer er dan goed over. Maar het geld is inmiddels bijgeschreven, iDeal transactie nog steeds in behandeling.jojost1 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:51:
[...]
Ik zie dit niet als een nadeel van Revolut oid, bijv Rabobank heeft de laatste weken veel meer storingen gehad met betalingen / app / etc. Hebben alle banken wel eens last van, voor m’n gevoel Revolut zelfs minder dan de grootbanken & bunq waar ik voorheen zat.