bvbal79 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:14:
[...]
Dus elke 20 jarige die niet direct neervalt, maar zelf op de grond gaat liggen heeft een hartritmestoornis of en hartaanval? Dan kloppen de statistieken niet meer. De kans is groter dat iemand door een zonnesteek op die leeftijd buiten bewustzijn raakt dan een hartritmestoornis.
Klopt, maar de spiercontractie die zijn armen maken en het feit dat hij binnen 1 minuut met zijn ogen begon te rollen en ogenschijnlijk buiten bewustzijn was (op
deze schokkende foto te zien) zouden toch wel de alarmbellen moeten doen afgaan. Iedereen met een EHBO cursus heeft geleerd dat dit de signalen daarvoor zijn en dat kunnen we prima beoordelen aan de beelden, zie
https://www.hartstichting.nl/hartziekten/hartstilstand.
Ik zou maar even opzoeken welke andere oorzaken ertoe kunnen leiden, want er zijn een scala aan andere mogelijkheden.
Daarnaast maak je de voorbarige conclusie steeds door de stap ademhaling over te slaan. Als er ademhaling was was er ook cardiac output en is er geen reden om een defibrillator te gebruiken (eerste les basic life support). En dat probeerde ik te zeggen, kun je niet achter je monitor beoordelen.
Misschien was er inderdaad ondanks zijn verlies van bewustzijn een geringe ademhaling, dat lijkt me ook eigenlijk de enige verklaring waarom de artsen zo gehandeld hebben. Maar ook als er nog een geringe ademhaling was kan het geen kwaad om de defibrillator aan te sluiten en te beginnen met monitoren. En oordeel nou zelf aan de hand van de beelden, er is toch duidelijk verlies van bewustzijn? En dit voldoet toch duidelijk aan de volgende punten van herkenning:
quote: Hartstichting
Herkennen hartstilstand
Een slachtoffer van een hartstilstand:
- is bewusteloos en reageert niet op aanspreken of schudden
- ademt niet of ademt niet normaal
Er is waarschijnlijk gehandeld naar bevindingen op het veld, artsen maken fouten zeker. Maar om nu zomaar te roepen zonder enige vorm van bewijs maar het idee dat je in je hoofd hebt gaat m.i. te ver (zeker als je een leek bent op medisch gebied, of ik moet dat fout hebben en je hebt BHV of werkt in een ziekenhuis?).
Ik doe het inderdaad alleen met kennis van een EHBO cursus, maar het handelen daar op het veld gaat zó in tegen de basiskennis die daar wordt geleerd... Neem nou bijvoorbeeld de stabiele zijligging, waarom is daar in godsnaam voor gekozen? Maargoed, het enige wat we zeker weten is dat Nouri's hersenen uiteindelijk te lang geen zuurstof hebben gehad. Nogmaals, het zijn aanwijzingen he dat het zo is, ik veroordeel niet meteen.
Misschien is het inderdaad anders en kreeg Nouri een zonnesteek, was er geen vuiltje aan de lucht wat betreft zijn ademhaling en hartslag en kreeg hij daarna een hartritmestoornis/hartinfarct eroverheen. Maar die kans is zo klein en het LIJKT me dat er gewoon te laat begonnen is met reanimeren. Het is gewoon schokkend dat het zo mis is gegaan bij zo'n jonge jongen, terwijl er een ambulance, een AED en twee artsen omheen stonden vanaf het eerste moment.