Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

• Mr. Blonde
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 20:00
Mrs Redhair schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:02:
[...]

Mijn vrouw was echt gewend aan Office, tot ze de mogelijkheden van Openoffice/Libreoffice leerde kennen. Nu weet ze niet beter, en draait net als ik volkomen tevreden linux op haar laptop.

* Mrs Redhair echt gestopt is met familie en vrienden van.
Prima gratis alternatieven voor Office.
Afgelopen week de laptop van mijn vader van een nieuwe SSD voorzien met Freeoffice, legale windows en i.p.v. outlook nu windows mail. (wel jammer dat ik de pst files niet zomaar kon importeren)
Echt een prima gratis pakket voor de gemiddelde gebruiker. :*)

Mr. Blonde wijzigde deze reactie 01-08-2019 15:21 (4%)

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:56
Mijn standaard line (niet dat ik nog vaak vragen krijg) is "oh, windows, ja dat gebruik ik al eeuwen niet meer, dus geen idee hoe dat tegenwoordig werkt" :P

Natuurlijk zou ik nog best wat voor elkaar krijgen in windows 10, maar het geeft in ieder geval plausibel deniability om er niet eens aan te hoeven beginnen.

Voor mijn (schoon) ouders doe ik overigens nog wel eens wat, mn pa heeft ook een door mij custom gebouwde PC, en dat vond ik ook gewoon leuk om te doen, maar die red zichzelf vaak prima. De vorige PC kwam ook van mijn werkbank, en heb ik slechts zeer sporadisch een keer iets mee moeten doen, en hij kan ook prima een weekje of twee wachten als t moet.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 15:00
foxgamer2019 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:03:
Weet iemand hoe je van onzekere mensen afkomt die je echt niet willen zien verdwijnen? Daar heb ik in mijn vorig topic helaas niet echt antwoord op gekregen. ;)

Ik heb bijvoorbeeld nu mensen die echt in paniek raken, want ja, hun vaste persoon verdwijnt naar tig jaren van actief te zijn. Zelf vind ik het ook vervelend als mijn begeleider (ja, die heb ik) zou openhouden of ander/beter werk vindt, maar dat kan ik het hem toch niet kwalijk nemen? Er komt wel weer iemand anders.
Tuurlijk zou ik er onzeker van worden en/of boos van zijn, maar het leven draait niet alleen maar om jezelf lijkt me.

Het zijn wel oudere mensen, die in mijn ogen wel vaak het gevoel hebben dat hun onrecht wordt aangedaan. Tenminste zo zie ik dat vaker bij deze groep.
Je moet het probleem van een ander, NOOIT jouw probleem laten worden.
Dit kan je op heel veel dingen toepassen en zal je een boel stress schelen in je leven.

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
" Hey ik heb een nieuwe TV, kan je even de zenders komen programmeren?"

Uh lees de handleiding even?

" Ja maar jij werkt toch in de IT......"

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:06
foxgamer2019 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:03:
Weet iemand hoe je van onzekere mensen afkomt die je echt niet willen zien verdwijnen? Daar heb ik in mijn vorig topic helaas niet echt antwoord op gekregen. ;)

Ik heb bijvoorbeeld nu mensen die echt in paniek raken, want ja, hun vaste persoon verdwijnt naar tig jaren van actief te zijn. Zelf vind ik het ook vervelend als mijn begeleider (ja, die heb ik) zou openhouden of ander/beter werk vindt, maar dat kan ik het hem toch niet kwalijk nemen? Er komt wel weer iemand anders.
Tuurlijk zou ik er onzeker van worden en/of boos van zijn, maar het leven draait niet alleen maar om jezelf lijkt me.

Het zijn wel oudere mensen, die in mijn ogen wel vaak het gevoel hebben dat hun onrecht wordt aangedaan. Tenminste zo zie ik dat vaker bij deze groep.
Ik zou willen zeggen kijk of er een bedrijfje is dat studenten langs kan laten komen en geef ze daar de gegevens van. Desnoods zorg je er voor dat je er de eerste keer zelf ook bij bent. Meestal als mensen een keer gezien hebben dat iemand anders ook kan helpen hebben ze de keer daarna er wel vertrouwen in.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-09 17:00

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Als eerste: wat moet een simpele consument met MS Office :? ?

Ten tweede: ik wil mensen best dingen uitleggen (vooral als ik er ook zelf mee te maken krijg, zoals bij verenigingswerk en dergelijke), maar ik ga mensen geen basisvaardigheden leren. Ik had bijvoorbeeld een keer een ouder iemand bij de hand die niet wist wat kopiëren/plakken was. Dat bleek niet onoverkomelijk, maar een volgende keer ga ik iemand in zo'n situatie wel vertellen dat ze beter eerst een seniorencursus computergebruik kunnen volgen. Volgens mij is dat voor beide partijen fijner.

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 21:27
sigmundfreund schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:22:
Ik heb vandaag het hele topic doorgelezen en het is zoals anderen al gezegd hebben een en al memory lane.
Nu kom ik dit topic zojuist ook pas tegen.

Mijn trip wat memory lane betreft is dat we het er in 2004 ook al over hadden hier op Tweakers.
sleutelen aan bevriende pc's heette het toen.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
wimpie007 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:41:
" Hey ik heb een nieuwe TV, kan je even de zenders komen programmeren?"

Uh lees de handleiding even?

" Ja maar jij werkt toch in de IT......"
Klopt, en ik heb dus geen verstand van Televisies. :9 doeiii

• 42erik
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:54
itsalex schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:00:
Dan eisen ze dan ICT support, prima ik wil best iemand wel even helpen en kom dan met de auto en dan moet er een USB hub/netwerkstekker of iets anders wat ik standaard in de auto heb liggen, gekocht worden en dan krijg je de vraag, "waar kan ik deze dan kopen/halen?" Nou dan vliegen bij mij de stekkers eruit en dan zal ik het netjes houden (dan ken je van mij vier hoog de kerstboom in en hoop dat die kerstboom ook nog omvalt) en niet op zijn Amsterdams hier zeggen.
Ik ben ooit kwaad weggelopen na deze opmerking en paar weken niet meer geweest/contact en dan vragen waarom je dan boos bent.
Ze vragen toch netjes waar ze een product kunnen kopen? Ik mis het probleem geloof ik

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:47

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Probleem is dat @itsalex dus blijkbaar wel de hardware te koop heeft maar de mensen dit dus ergens anders willen kopen terwijl ze ook de diensten gratis willen.

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:47
Als je gewoon vraagt of ik toevallig het product bij mij heb, op voorraad heb of verkoop, dat is al een hele andere insteek dan de achterlijke vraag, "waar kan ik deze kopen dan?". Dan ga je dus er al vanuit, dat ik het niet heb, verkoop of wat dan ook.
Het gaat dan niet eens om alleen hardware, maar ook om gewoon een doodnormale netwerkkabel of USB kabel.

Hoe makkelijker het leven, hoe moeilijker het wordt

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:25

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Hahaha, blijft prachtig herkenbaar om dit allemaal te lezen hier. Ikzelf was ook zo'n idioot die alles voor een appel en een ei deed. Daar is, uiteraard, grandioos misbruik van gemaakt door jan en alleman.

Drie jaar geleden nog kwam een collega naar mij toe. Haar man had een eigen bedrijf en had IT issues met de NAS (ja, daar begon het mee). Bedrijf inhuren was te duur o.i.d. maar of ik er even naar kon kijken. Hoefde niet voor niets hoor!

Enfin, ik een intake gedaan. Terwijl ik daar zat kwam er steeds meer bij. Uiteindelijk een urenschatting gemaakt (iets van 25 uur of zo). Ja, was geen probleem. Dombo die ik was geen uurtarief afgesproken.

Uiteindelijk 60 uur en vele ritjes naar hun verder (want ja, dochterlief had hier nog een laptop liggen, etc.) alles gefixt.

Toen kwam de rekening. Ik heb met de hand over mijn hart gewreven en heb het tarief van een student aan huis gebruikt in mijn calculaties en de daadwerkelijke benzinekosten voor de ritjes (geen afschrijving niets).

Kreeg een mega grote "ouch/zucht" te horen van mijn collega. Gevolgd door de vraag of het niet via een officiële factuur kon (neen, dan had je maar een bedrijf moeten inhuren ipv zwart de collega van je vrouw). Want nu moesten ze het privé betalen.

Drie dagen laten had ik het geld, daarna nooit meer wat van die collega of haar man gehoord...…

Ik heb mijzelf gefêteerd met een ultra luxe reistassen set en een vakantie en mij daarna voorgenomen nooit meer zoiets te doen.

Mijn standaard antwoord: bel maar een student aan huis.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:26
itsalex schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 06:04:
Als je gewoon vraagt of ik toevallig het product bij mij heb, op voorraad heb of verkoop, dat is al een hele andere insteek dan de achterlijke vraag, "waar kan ik deze kopen dan?". Dan ga je dus er al vanuit, dat ik het niet heb, verkoop of wat dan ook.
Het gaat dan niet eens om alleen hardware, maar ook om gewoon een doodnormale netwerkkabel of USB kabel.
Ik begrijp nog steeds het probleem totaal niet. Heb je een eigen bedrijf ofzo wat hardware verkoopt? Want dan begrijp ik de irritatie als ze het dan ergens anders willen kopen. Al kan je natuurlijk ook zeggen dat op die vraag dat ze het bij jou kunnen kopen.
Maar anders is het toch een volstrekt normale vraag? Ze hebben iets nodig, en ze verwachten dus niet dat jij het gratis aan ze geeft, maar willen gewoon weten waar ze zoiets kunnen kopen. Zelf zou ik ook nooit zoiets doorverkopen aan bekenden. Laat ze het maar lekker zelf bij een winkel kopen, bij potentiele problemen is het dan tussen hun en de winkel, en niet met mij. Alleen als het iets is waar ik toch echt zat van heb liggen, dan mogen ze het gratis van mij hebben, maar verkopen ga ik echt niet doen.

Oftewel nee, ik begrijp totaal niet met de gegeven informatie waarom je wekenlang kwaad op iemand zou zijn vanwege wat mij een compleet redelijke vraag lijkt.

• 42erik
itsalex schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 06:04:
Aha, je verkoopt ook dingen. Dat was mij volstrekt onduidelijk. Misschien hun ook wel...?

• Vinny1994
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16:12
Vroegáh ook zo gek geweest om bij jan en alleman 'tech support' te verlenen. 'Even' naar de laptop van de vriend van de neef van de oom van de goudvis van de broer van Willempie kijken; vol met virussen, uren werk en natuurlijk heeft die persoon 'het niet breed'.
Zo heb ik er ééntje gehad welke ELKE WEEK een clean-install nodig had omdat hij wéér een virus had binnen gehaald. Uiteindelijk afgewimpeld en niets meer van vernomen. Nu lekker iemand anders zijn probleem.

Tegenwoordig heb ik een klein select groepje van vrienden en familie welke ik help met hun computer problemen. Bij de meeste zijn het gelukkig kleine 5-minuten dingetjes.

Verder help ik alle andere mensen zeer graag voor €50 voorrijkosten en €75 per uur. Dan haken ze gelukkig heel snel af :)

• ocwil
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15:58
Ik help ook alleen een selecte groep mensen met hun "computer" gerelateerde problemen.
Heeeel af en toe een keer iemand anders maar dat is altijd kort of tegen een kleine vergoeding.

En ik heb nog een kennis die ik af en toe help die me daarvoor redelijk betaald, restaurant waar ik vroeger een bijbaantje had.

Dus mijn ervaringen met onbeschofte mensen is iet wat beperkt, maar ik zou zodra ik het merk dat ze onredelijk worden vooral gewoon heel duidelijk zijn, gelukkig heb ik redelijk wat geduld.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:30
Sissors schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:38:
[...]
Al kan je natuurlijk ook zeggen dat op die vraag dat ze het bij jou kunnen kopen.
dat dus.

-waar kan ik dat kopen?
-Bij mij / oh, heb die nog wel in de auto liggen / ik heb die nog wel op voorraad... voor 5 euries is hij voor jou

je hebt een zaak (ofzo? situatie is nie echt duidelijk), je hebt service-klanten die ook hardware klant willen worden en je stampvoet kwaad weg?
does not compute 8)7

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:23
Vinny1994 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:09:
Vroegáh ook zo gek geweest om bij jan en alleman 'tech support' te verlenen. 'Even' naar de laptop van de vriend van de neef van de oom van de goudvis van de broer van Willempie kijken; vol met virussen, uren werk en natuurlijk heeft die persoon 'het niet breed'.
Zo heb ik er ééntje gehad welke ELKE WEEK een clean-install nodig had omdat hij wéér een virus had binnen gehaald. Uiteindelijk afgewimpeld en niets meer van vernomen. Nu lekker iemand anders zijn probleem.

Tegenwoordig heb ik een klein select groepje van vrienden en familie welke ik help met hun computer problemen. Bij de meeste zijn het gelukkig kleine 5-minuten dingetjes.

Verder help ik alle andere mensen zeer graag voor €50 voorrijkosten en €75 per uur. Dan haken ze gelukkig heel snel af :)
Hey Ex-collega van Vi-Computer, we hebben elkaar helaas nooit ontmoet :D

Hoe blij ik was toen ik geen ICT meer studeerde, vroeg ook niemand er meer naar :D

Het aller, aller mooiste was altijd nog als je voor problemen gevraagd werd waaruit dan bleek dat er al 2-3 mensen voor je waren geweest die natuurlijk vanalles geprobeerd en gedaan hadden maar het uiteindelijk niet lukte. Gevolg natuurlijk dat het probleem nog eens 10x zo groot Werd. Ik doe al vrijwel niks meer op sporadische momenten en bepaalde mensen na, maar als ik toch hoor dat iemand anders al wat heeft liggen problemen en of ik toch niet ook even tijd heb om erna te kijken dan hou ik daar fijn mijn handen zo ver mogelijk vanaf.

Scrtz wijzigde deze reactie 02-08-2019 13:42 (20%)

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17-09 22:20
Herkenbaar allemaal dit natuurlijk voor directe vrienden en familie fix ik wel eens hard en software problemen als het zo uitkomt maar het is ook geven en nemen, ik heb ook wel eens mensen in mn kennissenkring gehad die alleen maar contact opnamen als zij iets van me nodig hadden.
Dat loste zichzelf uiteindelijk op doordat ik na een tijdje maar reageerde door elke keer te zeggen:

Nee sorry, ik heb geen tijd, ik wil dan x,y,z doen.

Anderen die dan passief agressief reageerden daarop maakte ik duidelijk dat ik het niet zo leuk vond om alleen maar gebeld te worden om problemen op te lossen.

Waren er zat bij die je op een bepaald moment dan ook niet meer hoorde.

Begrijp me goed ik help met plezier mensen belangeloos maar als het doorslaat naar “de gratis tech hulplijn” dan haak ik af.

Mn schoonouders help ik wekelijks met hun IT, auto’s enz maar die helpen mij dan weer met accountancy en admin aangezien dat hun werk is :-) dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Adjust non olet

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 07:24
Heb zelf een t-shirt met de tekst "No i will not fix your computer".
Die draag ik standaard met familie dingetjes. Langzamerhand dringt het door :)

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• itsalex
42erik schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Aha, je verkoopt ook dingen. Dat was mij volstrekt onduidelijk. Misschien hun ook wel...?
Zoals ik al eerder schreef, ligt het in de kofferbak zoals het standaard spul zoals HDMI/USB kabels etc, dat is standaard mijn voorraad en dat weet iedereen. Dat is o.a. voor de verkoop maar ook als ik even nodig heb bij installaties etc. Maar desondanks nog vragen "Waar ze dan ICT accessoires kunnen kopen". Ik haat namelijk om mis te grijpen en wil geen flater slaan zoals sommige monteurs welke geen gereedschap bij zich hebben of bij klanten waar geen gereedschap in huis is.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik heb het ook gehad, hoor. Zusje, Tantes enz die dan vroeger of ik dit en dat kon doen. Heb ik een aantal keer gedaan, maar dan komen terug met een pc vol met virussen of vol met stof. Dan is bij mij ook de lol er vanaf. Zorg eerst maar dat je goed voor je pc / laptop zorgt.

• 42erik
itsalex schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:44:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, ligt het in de kofferbak zoals het standaard spul zoals HDMI/USB kabels etc, dat is standaard mijn voorraad en dat weet iedereen. Dat is o.a. voor de verkoop maar ook als ik even nodig heb bij installaties etc. Maar desondanks nog vragen "Waar ze dan ICT accessoires kunnen kopen". Ik haat namelijk om mis te grijpen en wil geen flater slaan zoals sommige monteurs welke geen gereedschap bij zich hebben of bij klanten waar geen gereedschap in huis is.
Het blijft voor mij als een onschuldige vraag klinken, zij weten blijkbaar toch niet allemaal dat het in je auto ligt.

• itsalex
42erik schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:11:
[...]

Het blijft voor mij als een onschuldige vraag klinken, zij weten blijkbaar toch niet allemaal dat het in je auto ligt.
Mijn hele familie weet dat ik ZZP'er ben (al bijna 20 jaar) en eigenlijk altijd mijn spullen mee heb (kom namelijk nooit op de fiets omdat ik mijn spullen niet kan meenemen) en ook dat ik alles kan bestellen in en rondom het huis (ook kantoor/keuken/BBQ accessoires) dus vandaar dat de opmerking van "waar ze dan het kunnen kopen?", zeer vervelend overkomt en zeker als je dat vaak hoort.
En soms is het wel lachen want iemand in de familie had toch een USB lader ergens anders besteld en de volgende dag sloegen de stoppen eruit door deze USB lader dus kreeg een bel de volgende dag of ik een andere goede wilde bestellen. Met de vorige USB lader die ik had geleverd hadden ze ook al 5 jaar gedaan en deed het eigenlijk nog steeds.

Ik ben wel blij met mijn laatste aankoop van de Dangrill pizzasnijder met vingerbescherming en theefilters, echt top, wat je soms bij je ICT leverancier kan krijgen hahaha.
Daarnaast is het zo dat er hier in Amstelveen geen ICT zaak eigenlijk meer heeft overleeft. Ik zie alleen nog maar borden met computers op de gevel en daaronder te huur/te koop.

• casemodborg
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 27-08 02:47
heel herkenbaar allemaal heavy hobbyist altijd zelflerend geweest met com 64 begonnen en basic geleerd en verder toepassen tot aan casemods bouwen , alleen familie en naaste die ook voor mij wat doen of over hebben voor de de rest doe ik ook vrijwlligers werk bij de kringloop winkel halve dag per week en maak daar van binnengekomen systeempjes weer iets wat voor 35 euro weer de deur uit kan , we hebben ook een reparatie cafe in de avond maar dat doe ik niet aan mee.veel van de opbrengst gaat naar de stichting en die geeft het weer uit aan goede doelen in de regio. zo kan het dus ook.veel meer plezier en genoegdoening van , van de oude onbruikbare kasten word weer oud ijzer gesloopt en overige elektrische apparaten word weer door een ander bedrijf uit mekaar gehaald elektronica eruit gehaald etc etc , hebben zelfs klasje g basisschool die op bezoek kwamen om met recyclen in contact te komen en die laten we ook wel oud speelgoed of apparaten wat kapot is en waarvan stekker afgeknipt is uit mekaar schroeven hoe dingen in mekaar steken heel leerzaam voor de kids en laagdrempelig en kweek je mischien zo de nieuwe techneuten wel.ikzelf wil altijd alles uit mekaar halen en slooptem me broer zijn speelgoed nog wel eens daardoor , dat probeer ik u nog te lijmen als hij weer eens vastloopt op zijn apple of pc

Wil je de volgende keer meer karakters van je toetsenbord gebruiken, zoals SHIFT en leestekens? Dank u.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 26-08-2019 13:48 (4%)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:55
Gelukkig geen hele slechte ervaringen... Help vooral m'n ouders met kleine dingen, die ze eigenlijk ook zelf wel kunnen opzoeken, maar aan mij vragen, omdat ik het al weet.

De PC van m'n vader had wel een tijd lang het vage probleem dat de klok op 23 uur 's avonds o.i.d. stond bij het opstarten. Uitgelegd dat we eens konden proberen of de bios batterij vervangen zou helpen (m'n vader zet de PC's 's nachts altijd stroomloos en na 8 jaar is een batterijtje dan mogelijk leeg). Toen heb ik een keer na een half jaar (het was niet echt een probleem en dan gaat m'n vader er zeker geen moeite in stoppen om het samen op te lossen) een andere knoopcel geprobeerd. De PC doet het tot op de dag van vandaag (denk een half jaar) prima. Dat zijn natuurlijk dingen die je maar net moet weten.

Ik heb ook ondanks dat ik aangeraden heb naar een computerwinkel te gaan een PC voor m'n zus en zwager gebouwd (toen overigens nog de vriend van m'n zus). Ik heb mezelf uitgenodigd om samen met m'n zusje te komen eten en ben wat vroeger gekomen om de PC in elkaar te zetten. Nadat het echt te donker was en m'n zwager me ongeveer naar huis moest sturen, afgesproken om de volgende zondag terug te komen. Toen ik die zondag rond lunchtijd bijna klaar was, ben ik gedwongen om toch even te blijven lunchen met frikandel broodjes, sap en saucijzenbroodjes, want voor hen was het geen optie dat ik m'n werk af zou maken en wat later thuis zou eten. Toen ik weg ging wouden ze weten wat het moest kosten. Blijkbaar waren ze het er niet mee eens dat ik het gratis wou doen. M'n zus heeft nog een poging gedaan m'n rekeningnummer te krijgen. Toen dat niet lukte via mij, heeft ze het m'n vader gevraagd en stond er opeens 60 euro op m'n rekening. Tijdens het eten toen ook op het idee gekomen om te gaan wielrennen met m'n zwager. Na een paar keer op een stadsfiets een goede poging gedaan te hebben om m'n zwager bij te houden, gevraagd of hij me wou helpen met een racefiets uitzoeken. Vervolgens samen naar een particuliere handelaar gegaan en enkele fietsen bekeken. Bij de fiets moest natuurlijk ook een helm en verlichting, dus die heeft m'n zwager voor mij uitgezocht. Daarna ook een Wii (hadden ze niet meer nodig) en een bidonhouder gekregen. Dus, ja ik heb er een zeer goede ervaring aan overgehouden. En m'n zwager kijkt zo nu en dan ook de fiets na en wilt hem ook repareren.

Ook nog een keer een klant die ik kende via SAH geholpen (werkte er toen al niet meer). Was op de heetste dag van dit jaar. Dus met de racefiets er naar toe. Vervolgens eerst BETAALD wat te drinken gekregen en toen nog 10 euro fooi gehad. Volgens mij dus in totaal 25 euro extra gehad.

hoi1234 wijzigde deze reactie 24-08-2019 14:10 (5%)

Kijk op mijn V&A voor goedkope laptops en printers

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
arbraxas schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:02:
Heb zelf een t-shirt met de tekst "No i will not fix your computer".
Die draag ik standaard met familie dingetjes. Langzamerhand dringt het door :)
Ik heb er eentje met “for free” er nog achter geplakt. Wel zaken blijven doen natuurlijk he :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:55
Hebben mensen er trouwens ook last van dat laptops soms weken blijven liggen... Ik heb al dik 2 maanden een laptop van een klant liggen die ik ken via SAH, maar de laptop wordt maar niet opgehaald. Dit betekent ook dat ik nog niet betaald ben voor m'n werk. Nu vind ik het financiele gedeelte niet zo heel belangrijk, maar het begint me wel te ergeren dat ik een laptop van iemand anders moet opbergen (heb niet zo veel ruimte + mijn slaapkamer is geen goedkope dumpplek). Nu ik het me bedenk, zou dit een slechte ervaring kunnen zijn.

Binnenkort toch maar eens vragen of die laptop binnenkort eens opgehaald gaat worden of desnoods opgestuurd moet worden.

Kijk op mijn V&A voor goedkope laptops en printers

• nextware
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
hoi1234 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 17:52:
Hebben mensen er trouwens ook last van dat laptops soms weken blijven liggen... Ik heb al dik 2 maanden een laptop van een klant liggen die ik ken via SAH, maar de laptop wordt maar niet opgehaald. Dit betekent ook dat ik nog niet betaald ben voor m'n werk. Nu vind ik het financiele gedeelte niet zo heel belangrijk, maar het begint me wel te ergeren dat ik een laptop van iemand anders moet opbergen (heb niet zo veel ruimte + mijn slaapkamer is geen goedkope dumpplek). Nu ik het me bedenk, zou dit een slechte ervaring kunnen zijn.

Binnenkort toch maar eens vragen of die laptop binnenkort eens opgehaald gaat worden of desnoods opgestuurd moet worden.
Eén keer gehad dat een pc zeer lang bleef staan. Persoon meerdere malen gebeld, gemaild, app gestuurd. Uiteindelijk langs gereden. Bleek hij verhuist te zijn naar een onbekende bestemming. Later nog gebeld op zijn mobiel. Kreeg iemand anders aan de lijn.

Ik heb de pc maar leeg gemaakt (uiteraard backup gemaakt van zijn data) en toen maar verkocht.. Nooit niks meer van die persoon geboord.

• segil
  • Laatst online: 14:50
Heel herkenbaar dit allemaal. Een voorval die ik nooit zal vergeten. 15 jaar geleden had ik een crush op een vrouw en ik kwam altijd opdraven als ze computer problemen had. Zo ook deze keer. Ze belde dat iets niet meer werkte onder Windows en of ik langs wilde komen. Dus ik spring in de auto en rijd 10 km naar haar toe. Aangekomen laat ze me binnen en zegt dat ik alvast aan de slag kan gaan, omdat ze nog wat moet doen. Ik ken de weg daar, dus ging naar de studiekamer, waar de computer stond en begon te werken. 5 minuten later komt ze ook de kamer binnen. Met in haar armen een baby. Ze zegt: "ja, ik ben ondertussen aan het oppassen voor de buren en moet even verschonen. Geen probleem toch?"
Nog voordat ik iets kan zeggen, legt ze de baby naast de computer op de grond en trekt daar een meurende poepluier tevoorschijn. :|
Totaal flabbergasted weet ik gewoon 5 minuten niets te zeggen en concentreer ik me heel diep op de muispointer, totdat de baby en de bijhorende lucht de kamer hadden verlaten. Toen wist ik zeker dat dit echt de laatste keer was dat ik zou langskomen.

Needless to say dat ik de volgende keer wederom als een brave labrador kwam opdragen als ze weer belde.

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:03
Ik doe alleen nog maar Apple producten en dat zorgt ervoor dat ik nog maar weinig gevraagd wordt.

Vaak zijn problemen/vragen ook minder complex (weinig impact op mijn tijd).

Vind het wel best zo ;)

"You never come second by putting other people first"

• OverSoft
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:39
Ik heb het eigenlijk bijna nooit meer, behalve in mijn stamkroeg.

"He, jij doet toch veel met computers / mobiele telefoon / andere random tech crap"

Mijn standaard antwoord nu is in alle gevallen (behalve voor mijn vrouw / ouders / schoonouders):
"De helpdesk is gesloten"

Meestal komt er dan nog een opmerking die begint met "Ja, maar", waarop ik direct weer onderbreek:
"De helpdesk is gesloten"

In vrijwel alle gevallen is het dan direct duidelijk. Is het dat niet, dan zeg ik:
"Prima, jij wil dat ik naar jouw onzin kijk, ik verdien [redacted] euro per uur met mijn bedrijf, het is nu mijn vrije tijd dus die prijs is keer 3, de minimale tijdslot is 1 uur, vooraf betalen."
Dan druipen ze allemaal af.

Mij boeit jouw crappy Android telefoon uit 2012 niet of je Medion laptop uit 2010 die niet meer zo lekker draait. Ik zit in de kroeg voor gezelligheid, niet voor tech support.
Vinny1994 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Een vriend van me heeft hiermee zijn bedrijf opgebouwd. (Niet precies met die bedragen natuurlijk, maar hij verdient er uitermate goed mee)
Je moet er natuurlijk wel zin in hebben, ik zie er niets in om 's avonds bij mensen thuis hun crappy rotzooi te fixen, ook niet voor €75 per uur.

OverSoft wijzigde deze reactie 26-08-2019 10:53 (23%)

• Dostar
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-09 19:59
Ik moet bekennen dat dit topic een van de leukste is om te lezen, vooral de friendzone post met bijbehorende memes.

Dating tip als je een vrouw leuk vind: vooral zorgen dat je niet te lief voor haar bent en altijd klaar staat, dan word je namelijk nogal snel een deurmat om over heen te lopen en zelfs haar voeten aan af te vegen.
Vrouwen vallen over het algemeen inderdaad op mannen die handig zijn en zelfstandig, maar als je alles voor een vrouw doet en achter haar aan huppelt, kom je totaal niet zelfverzekerd over.
Zorg dus dat je wat strenger bent en meer je mannetje staat, dat ze jouw aandacht en kennis moet verdienen ipv gratis krijgen. Dan raakt ze ook minder snel op je uitgekeken, omdat iedere dag dan een strijd is om jouw aandacht te winnen.

Back on topic. Zorg voor een goede balans met je "klanten". Of geld of wederdiensten. Of bijvoorbeeld het gratis krijgen van hun oude computer in ruil voor het bouwen van een nieuwe. Is de balans scheef en niet meer recht te trekken: gelijk ter discussie stellen en eventueel een directe stop op support

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14:06
Toen ik op de middelbare school zat heb ik veel geleerd wat betreft Computers. Mijn ouders hebben me ook veel laten klooien op de familie computer en we zijn wel wat avondjes naar de Paradigit geweest waar sommige mij de zaken heel goed konden uitleggen van wat nu weer fout ging.

Later heb ik mensen geholpen wanneer nodig. Allerlaatste jaar wanneer ik geld nodig had voor mijn reis, heb ik via marktplaats hulp aangeboden. Een meneer goedkoop die mij veel te vaak ging bellen via een slechte VOIP verbinding vanuit België heeft me goed geholpen nee te leren zeggen. Zijn snelkoppelingen op zijn bureaublad stonden niet meer in zijn volgorde... Na een verse install had ik dus mijn werk niet voltooid volgens de goede man....

Daarnaast ook mooie momenten meegemaakt. Werd opgehaald door een vriendelijke gepensioneerde man. Zijn kind was overleden door een zeer tragisch verkeersongeluk. Zijn schoonkind was alleen achtergelaten met 3 kinderen, zaten net in een scheiding maar hadden een gezamelijk bedrijf.
Alle administratie en alle familiefoto's zaten op een oude computer. Ik kon niet bij de administratie komen maar de hardeschijf had corrupte sectoren. Uiteindelijk die schijf gekloond. Alle foto's achterhaald van de kinderen met hun overleden ouder en alle administratie apart weggezet met als mom hier moet je iemand met meer capaciteit aan laten werken. Maar voelde supergoed om die kinderen de foto's weer te kunnen laten zien. Was een mooie klus.

Later heb ik nog op een middelbare school gewerkt waar zo'n 300 chromebooks rondslingerde. Ik begon de IT verantwoordelijke eerst te helpen en later dat jaar nam ik het over. Deze persoon was hier totaal niet voor opgeleid en kon veel beter te werk gaan als de speciaal pedagoge die ze was. En ik had soms even pauze van alle kids en kon met de computers aan de slag. Maar het is erg ondankbaar werk.
Hele zaakje geïnventariseerd, de leiding wil dat alles goed verloopt maar geeft vervolgens zonder mijn weten computers aan jan en alleman. Kapotte computers worden niet door de mentoren of kinderen aan mijn vermeld en kom je er aan het einde van het schooljaar achter wanneer de garantie is verlopen dat deze computer altijd deze problemen heeft gehad. Zijn ze dan boos dat het geld kost voor de reparatie.

Viel me ook tegen hoe de hele organisatie in de G-Suite zat maar daar helemaal geen gebruik van maakt.
3 leraren staan om een huilend kind, was zijn opstel kwijt althans een deel. Ook het voormalige IT-verantwoordelijke persoon stond daar op haar hoofd te krabben. 3 klikken om een documentversie te herstellen... Was zo gebeurd, als ik niet even was langs gelopen dan hadden ze hem gevraagd het opnieuw te typen.
Leuk zo'n idee om iedere leraar en leerling een computer te geven. Communiceert leuk naar de nieuwe ouders en kinderen. Maar neem dan ook even de tijd om je personeel te trainen en die vervolgens de kinderen....

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-09 17:15
"Ik weet het niet" "Geen idee ik werk niet met <software>" "Ik support alleen mijn eigen software" "Neem contact op met <maker software>" of "Heb je al geprobeerd contact op te nemen met <support afdeling bedrijf>?"

Of inderdaad, de eerste comment: "Prima, kost je x€ per uur"

Gamebuster wijzigde deze reactie 26-08-2019 12:41 (13%)

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:35
Gisteren nog een ervaring die ik wel even wil delen....

"Hé, even een vraag hé, als ik dus op het Pac-Mannetje klik, dan krijg ik een venster met allemaal dingen waar ik niet in geïnteresseerd ben. Maar als mijn vriend dat doet, dan ziet hij gewoon alle foto's enzo. Weet jij hoe dat komt?"

Ik stonk er toch weer in....

"Erhm... ok... laten we bij het begin beginnen. Je hebt het over je PC?"
- "Nee, onze laptop."
"... Goed... welk programma hebben we het over?"
- "Gewoon, waar je in komt als je de laptop aanzet!"
"Het bureaublad dus?"
- "Nee, dat scherm met die symbooltjes van je computer enzo"
"Ah, ...het... bureaublad dus...?"
- "Oh, heet dat ook bureaublad? Nou OK, het bureaublad."
"En wat doe het Pac-mannetje als je er op klikt?"
- "Dan laat jij alle mappen met foto's zien; nou, ja, bij mij niet dus."

*Ik Google ter plekke naar fotobeheerapplicaties met een Pac-Man-achtig logo, maar vind niks dat er volgens mevrouw enigszins op lijkt*

"En als je via Verkenner naar de foto-map gaat, staan ze er dan wel?"
- "De wát?!"
"Je weet wel, het Windows-onderdeel waar je alle bestanden mee kunt zien?"
- "Oh, we hebben geen Windows, we hebben een Mac."

Ik zal jullie de vragenlijst die ik had, en de discussie die daar op volgde, besparen. Het "Pac-mannetje" was dus het icoon van Finder in de dock en haar vriend had blijkbaar een map of share met foto's in zijn userspace staan en de dame in kwestie kon daar dus niet bij.

"Vraag maar aan je vriend of hij die map publiek wil maken. Als hij niet weet hoe dat moet, Google het dan even."
- "Kun jij dat niet doen, voor een biertje?"
"Nee; daar begin ik niet meer aan, sorry."
- "Nou lekker dan; vraag ik ook eens een keer iets..."

En ik had me nog zo voorgenomen om niet in dit soort situaties meer terecht te komen....

Such Heroic Nonsense

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:44
Wat een heerlijk feestje van herkenning dit topic. Echt ik kan wel blijven liken bij alle herkenbare situaties. De beste beslissing die ik ooit gemaakt heb is stoppen met voor een habbekrats support te leveren aan familie en vooral al die vage kennissen van mn ouders.

80.000 virussen, toolbars, searchmonkeys en ander vuil verwijderen van een stokoude, verstofte Windows PC (ik haat Windows sowieso al als de builenpest, een goed beheerde zakelijke omgeving kan ik nog net tolereren), is simpelweg niet mijn hobby. Mijn tijd is tegenwoordig schaars en ik hoef het voor het geld niet meer te doen. Ook zo vaak vervelende discussies achteraf gehad wanneer ik mijn hele zaterdag of zondag besteed had aan het weer gangbaar maken van zo'n packard-hell hok en er dan met enige moeite nog net een cola'tje en een tientje vanaf kon. En dan inderdaad een maand later boos bellen dat het mijn schuld is dat de printer of zelfs de TV-decoder er mee opgehouden is. Bah, tieft op.

Ik support nu echt alleen nog maar m'n moeder zelf en enkele bevriende ondernemers/CEO's waar ik inmiddels al 15+ jaar dit soort klusjes voor doe, zowel thuis als soms op de zaak. Die hebben dan ook voor 99% Apple en/of professioneel (netwerk- server- en printer-)spul, doen niet moeilijk/gierig wanneer dingen vervangen of geüpgrade moeten worden, betalen (meer dan) goed en het allerbelangrijkste, ze respecteren je tijd omdat ze zelf ook super druk zijn.

Ik maak wel altijd meer dan duidelijk dat ik geen fulltime ICT bedrijf met een support afdeling ben en dat als er een keer iets omvalt, ik uiteraard mijn best voor ze doe, maar dat zomaar een week kan duren voordat ik het op kan komen lossen. Is dat niet acceptabel dan moeten ze vooral een andere, commerciele partij zoeken (kan ik ze nog in adviseren ook).

Het komt veel vaker voor dat een geplande afspraak vanuit hen geannuleerd wordt dan andersom, maar als ik een keer moet afzeggen hebben ze alle begrip ipv dat je dan nog een grote mond krijgt ook. Meestal sparen ze ook kleine dingetjes op en bellen je dan alleen als er echt iets omvalt, zo hoef je er ook niet elke maand heen. Kijk, dan vind ik het niet erg en zelfs leuk om je te helpen. Werken in een goed gedocumenteerde omgeving met de goede spullen, waar tevens relatief normaal mee wordt omgegaan. Zo hoort het. Dan nog een goede beloning of lekker uit eten na de klus, zo blijft het voor beide partijen leuk en interessant.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:22

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

HK-replies verwijderd. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Albinoraptor
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Dostar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 11:34:
Of bijvoorbeeld het gratis krijgen van hun oude computer in ruil voor het bouwen van een nieuwe.
En dan na 3 jaar stof verzamelen, jezelf afvragen waarom je ook weer die oude rotzooi mee hebt genomen en verdomme, nu moet je hetzelf weggooien of langsbrengen bij het milieupark. (y)

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:38
Leuk om mee te lezen hier, een aantal dingen zijn wel herkenbaar. Persoonlijk vind ik het niet erg om mensen te helpen, maar onbeschoftheid heb ik dan ook nog nooit mee gemaakt.

Enerzijds weten familie en kennissen mij wel te vinden als ze advies nodig hebben voor een nieuwe PC/laptop/smartphone/netwerk of zelfs ISP's. Maar consultant is dan ook mijn beroep en vind het altijd leuk om te proberen te achterhalen waar mensen echt behoefte aan hebben in plaats van ze te adviseren wat ze gehoord hebben van anderen, zo krijgt men ook echt iets waar ze wat aan hebben en ik kan mijn kennis en kunde erin kwijt. Het geeft mij altijd veel voldoening als ik daarna hoor dat ze tevreden zijn met hun aankoop.

Anderzijds help ik ook met problemen. Dit kan echt vanalles zijn met de PC of laptop en zowel hardware als software. Tegen betaling SSD-migraties op laptops uitvoeren, troubleshooten van desktops en daarna onderdelen vervangen (uiteraard ook vergoed), herinstallatie van OS. Maar ook met netwerk/wifi problemen of printers of smartphones. De ene keer maak ik een afspraak om langs te komen (als het probleem dit nodig maakt) zodat het enigzins in mijn agena past, anderzijds vraag ik of ze het langs willen brengen zodat ik er thuis naar kijk (daar heb ik tenslotte al het juiste gereedschap/tools/software bij de hand die ik nodig heb). Soms wordt ik ook gevraagd om bijv. het startpakket van hun ISP te installeren thuis en dan meteen het wifi/beveiliging in te regelen. Dan zorg ik meteen dat alles goed gedocumenteerd is*. Meestal gaat dit allemaal goed, maar soms zijn er ook complicaties en dan kan ik mijzelf echt vastbijten in het probleem om een oplossing te vinden. Daar leer ik zelf dan weer van. Meestal doe ik dit voor familie/vrienden, maar soms ook voor collega's. Dit gaat dan altijd heel vriendelijk en in goed overleg en men beseft altijd heel goed dat hier tijd en geld in gaat zitten, uiteraard neem ik dan het aspect kosten mee in mijn advies om bepaalde componenten te kiezen.

*bij mijn zwager/schoonzus een aantal jaar geleden in hun nieuwe huis het Ziggo pakket geïnstalleerd, inclusief router en Horizon box. Laatst appte ze dat ze wifi problemen had. Toen was ik heel blij dat ik destijds alle wachtwoorden goed heb opgeschreven. Ik hoefde alleen maar naar het Ziggo installatieboekje te vragen om in te kunnen loggen in de router en op de wifi. Dit wisten ze meteen te vinden. Uiteindelijk was er met de wifi niets mis.

• kastr0
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16-09 19:03
Nog een tip voor de mensen die dit soort dingen meemaken; leer mensen google gebruiken!
Ik heb tegen sommige familie/vrienden gezegd dat ze de vraag die ze aan mij stellen, gewoon op google moeten invoeren, werkt perfect! Vooral als je ze nog een beetje paait dat ze hartstikke slim zijn, gaan ze vanzelf steeds meer op zoek naar antwoorden!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Heroic_Nonsense schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:21:
- "Nou lekker dan; vraag ik ook eens een keer iets..."
Mensen hebben geen idee hoeveel tijd en werk er inzit in het vergaren en bijhouden van behoorlijke ict kennis.
En dat dit inderdaad ook wel eens beloond mag worden.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• kolderindekop
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 11:12
Vorige maand een ssd in een laptop gezet oude hd gekloond.
nieuwe virus scanner schoongemaakt zat veel stof in ,nieuwe koelpasta op chip en jahoor cadeautje van 5 euro gaf ze hahaha .
Ik zij 40 euro ssd en voor de rest 10 euro 50 dus er werd 5 verstaan en dan de stomme vraag waarom zo duur.
opengemaakt ssd eruit gehaalt oude hd erin gezet ,10 euro maar nooit meer terug komen.
Weer wat geleerd niet meer doen.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• titan1901
  • Laatst online: 12:50
kolderindekop schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:07:
nieuwe virus scanner schoongemaakt zat veel stof in
Misschien wordt het dan tijd voor een filtertje voor de virus scanner :+ .

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
kolderindekop schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:07:
Vorige maand een ssd in een laptop gezet oude hd gekloond.
nieuwe virus scanner schoongemaakt zat veel stof in ,nieuwe koelpasta op chip en jahoor cadeautje van 5 euro gaf ze hahaha .
Ik zij 40 euro ssd en voor de rest 10 euro 50 dus er werd 5 verstaan en dan de stomme vraag waarom zo duur.
opengemaakt ssd eruit gehaalt oude hd erin gezet ,10 euro maar nooit meer terug komen.
Weer wat geleerd niet meer doen.
Waarom spreek je dit niet van te voren af? Dat voorkomt een hoop gedoe.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Toen ik nog een student was ging ik graag bij familie, kennissen en kennissen van kennissen helpen met computerproblemen. Het betaalde goed voor wat ik deed en regelmatig mocht ik een nieuwe computer bouwen waardoor ik wat met nieuwe hardware kon spelen. De oude nam ik vaak gratis mee en door wat onderdelen te combineren kon ik zo weer wat extra geld verdienen.

Eenmaal ik een baan had heb ik tegen iedereen gewoon eerlijk gezegd dat ik geen tijd meer had om deze zaken te doen. Enkel mijn directe familie wil ik nog helpen. Dit zijn dus mijn (schoon)ouders en (schoon)zus. Je moet gewoon eerlijk zeggen dat je het niet wil doen of andere voorwaarden stellen. Laat je niet ompraten om toch nog eens snel te kijken als je dit niet wil. De boodschap komt snel aan.

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Geen Freebees meer bij de Admiral _O-

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Ome Ernst schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:37:
[...]

Geen Freebees meer bij de Admiral _O-
:') mooie woordspeling

Het waren zelfs geen freebies voor de meeste mensen maar mijn vrije tijd werd schaarser en mijn inkomen was sterk gestegen dus voelde ik er niet veel meer voor om mijn vrije tijd op te offeren voor een paar tientjes.

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:17
Ome Ernst schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 17:00:
[...]

Mensen hebben geen idee hoeveel tijd en werk er inzit in het vergaren en bijhouden van behoorlijke ict kennis.
En dat dit inderdaad ook wel eens beloond mag worden.
Het alternatief is dat genoeg mensen ook niet doorhebben dat de portomonee trekken het einde van alle tegenzin is. Dat dacht mijn manager namelijk, dat ik voor een leuk bedrag zijn PC ook wel even kon nakijken. (nou nee, want jij bent niet altijd aardig tegen mij en in m'n vrije tijd ben je m'n manager niet :+)

Water verspillen is een tik op je billen!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Eigenlijk support ik alleen mijn ouders nog, en dan eigenlijk alleen maar het netwerk. Mijn moeder is het makkelijkst, die heeft de nodige kennis (gaf destijds al IT lessen toen een ZX81 het ding to have was) en belt alleen als het echt stuk is. Mijn vader is het prototype gevaarlijke gebruiker; geef hem 5 minuten op een vers geinstalleerde PC en het ding is traag.

De rest van de vage kennissen en familie wimpel ik af met de opmerking dat ik niet meer in dat deel van de IT werk. Heel af en toe help ik nog wel eens een kleine zelfstandige, maar die weet mijn uurtarief.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• unezra
  • Laatst online: 16:22

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Ik ben bang dat ik er binnenkort toch aan moet geloven:
Mijn schoonouders hebben me gevraagd ze te adviseren bij het samenstellen van een nieuwe PC. :)

Dus ik ga eens rustig nadenken over wat voor machine en of het een kant-en-klare machine word, een NUC of tóch volledig zelfbouw.

Zij zijn wel zo'n beetje de enige uitzondering waarbij ik advies en zelfbouw aan zou durven. (Grote kans dat het toch een NUC word, als ze daar het geld voor over hebben.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Reparatie? Prima, ben de lulligste niet, maar wel tegen een degelijk uurloon.
Advies voor nieuwe computers? -> BBG op Tweakers

'); DROP TABLE users;--

• 1nsane
Het is ook maar net hoeveel moeite en vrije tijd het kost, m’n schoonfamilie vraagt me wel eens wat maar het kost me zelden meer dan een paar minuten of een half uurtje uitleg met een kop koffie, daarbij krijg ik van hun ook advies mbt belasting en admin aangezien dat hun vak is.

Sommige dingen vind ik nog leuke speurtochten ook. Uitlaat van hun Lexus GS430 was stuk, althans, het middendeel, kostte 3850,- bij Toyota.. levertijd 6-8 weken.

Uiteindelijk een raceboer in de USA gevonden (Megan racing) die dit uit RVS bespoke maakte met pasgarantie voor 900 incl verz. :+ levertijd 3 weken.

Ok is geen IT support maar vond dat dan wel weer leuk om te doen en schoonvader was niet te beroerd om me te trakteren on een luxe restaurantbezoek :-)

Adjust non olet

• red1
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09:46
ijdod schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:51:
Mijn vader is het prototype gevaarlijke gebruiker; geef hem 5 minuten op een vers geinstalleerde PC en het ding is traag.
Haha geweldige opmerking :)

• 1nsane
red1 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:51:
[...]

Haha geweldige opmerking :)
Eerste wat hij waarschijnlijk doet is zo snel mogelijk dat leuke paarse aapje BonziBuddy installeren :+

Adjust non olet

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

1nsane schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Eerste wat hij waarschijnlijk doet is zo snel mogelijk dat leuke paarse aapje BonziBuddy installeren :+
offtopic:
Felix (of een ander kattenvoedingsmerk) had altijd zo'n leuke poes doe dan op je scherm rondloopt.
Ik vond dat eigenlijk wel superleuk :P

anandus wijzigde deze reactie 27-08-2019 12:42 (4%)

'); DROP TABLE users;--

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:38:
Het is ook maar net hoeveel moeite en vrije tijd het kost, m’n schoonfamilie vraagt me wel eens wat maar het kost me zelden meer dan een paar minuten of een half uurtje uitleg met een kop koffie, daarbij krijg ik van hun ook advies mbt belasting en admin aangezien dat hun vak is.

Sommige dingen vind ik nog leuke speurtochten ook. Uitlaat van hun Lexus GS430 was stuk, althans, het middendeel, kostte 3850,- bij Toyota.. levertijd 6-8 weken.

Uiteindelijk een raceboer in de USA gevonden (Megan racing) die dit uit RVS bespoke maakte met pasgarantie voor 900 incl verz. :+ levertijd 3 weken.

Ok is geen IT support maar vond dat dan wel weer leuk om te doen en schoonvader was niet te beroerd om me te trakteren on een luxe restaurantbezoek :-)
Toch is ‘t anders met wederdiensten zoals dat. ;) Ik heb pas bij een redelijk vage kennis een goed dekkend en razendsnel wifi-netwerk aangelegd en een NASje in ‘t netwerk gehangen met alle toeters en bellen die ze wilden. In ruil daarvoor hebben zij de distributieriem + waterpomp van m’n auto vervangen en meteen ff de grote beurt gedaan incl nieuwe remvloeistof. Prima :P

En dan is ‘t ook niet erg. Er wordt dan ook niet echt iets geëist (of dat ‘t helemaal gratis moet, sommige mensen kijken je al aan alsof je hun firstborn wilt hebben als je alleen je reiskosten graag vergoed wilt hebben), het is meer elkaar helpen. :)

WhatsappHack wijzigde deze reactie 27-08-2019 13:06 (9%)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• depl0y
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:47
WhatsappHack schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Toch is ‘t anders met wederdiensten zoals dat. ;) Ik heb pas bij een redelijk vage kennis een goed dekkend en razendsnel wifi-netwerk aangelegd en een NASje in ‘t netwerk gehangen met alle toeters en bellen die ze wilden. In ruil daarvoor hebben zij de distributieriem + waterpomp van m’n auto vervangen en meteen ff de grote beurt gedaan incl nieuwe remvloeistof. Prima :P

En dan is ‘t ook niet erg. Er wordt dan ook niet echt iets geëist (of dat ‘t helemaal gratis moet, sommige mensen kijken je al aan alsof je hun firstborn wilt hebben als je alleen je reiskosten graag vergoed wilt hebben), het is meer elkaar helpen. :)
Ja, maar in deze gevallen heb je de mazzel dat ze snappen dat het best veel werk is, waardoor zijn wederdienst ook echt wat uitmaakt. Veel mensen snappen niet dat 'gewoon wat achter de computer zitten' daadwerkelijk werken is.

• Scrtz
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14:23
depl0y schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Ja, maar in deze gevallen heb je de mazzel dat ze snappen dat het best veel werk is, waardoor zijn wederdienst ook echt wat uitmaakt. Veel mensen snappen niet dat 'gewoon wat achter de computer zitten' daadwerkelijk werken is.
Ja precies, en dan krijg je opmerkingen van 'dat doe je wel eventjes toch' en dan blijk je zo'n oude PC voor je te krijgen waar je na elke klik 10 min kan wachten omdat ie nog na moet denken.. of 'dat is jou hobby toch/dat vind je toch leuk' alsof ze jou een plezier doen dat je achter hun pc mag zitten! En ga zo door..

Bij mij was het overigens dus vaak kennissen of familie die toch geen nuttige wederdienst voor mij konden betekenen, vooral omdat ik toen nog vrij jong was en ook geen eigen hut ofzo had. Of dan krijg je een BBQ aangeboden ofzo waar je nooit meer wat over hoort, alsof je daar zelf nog eens naar gaat vragen :+

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:39

databeestje

Von PrutsHausen

De vragen en opmerkingen zijn herkenbaar, maar een vorm van brutaliteit is mij niet vreemd. Dezelfde medewerker die een server met cryptoware versleuteld had trok doodleuk een briefje met wat windows meldingen. Eh, nee, daar doe ik niks mee. "Maar we zijn collega's". Nog steeds nee, prive computer met vage meldingen, ik denk het niet.

De meest bijzondere ervaring was wel dat een overbuurman mij langere tijd in een leenauto van het garagebedrijf zag rijden (lange reparatie) en bij mij aanbelde of ik zijn auto mee kon nemen naar de garage. "Want daar breng ik hem altijd.". Wacht, wat, huh? Volledige overtuigde aanname en stelling. Die zag ik even niet aankomen. Ik weet zijn voornaam niet eens :D

Zoals de meeste hier, ik hou het bij directe familie, en zelfs dan in grenzen, ik geef zelden commentaar. op voorzetjes. "Ik wil deze laptop want X". Klinkt goed, gewoon doen als dat je overtuiging is. Mijn moeder (71) daarentegen heeft van te voren al een idee wat voor laptop ze wil en stuurt een richting uit zodat ik wat gerichter kan zoeken. Ze heeft ook een grotere telefoon en databundel dan mij :)

Voor mij was het een pseudo bijklus gerelateerde bijl die de knoop had doorgehakt. Bij het inrichten van een server kwam er uit van "Regel dat even, voor jouw is het zo geregeld" heb ik dat ding meegegeven, nu meenemen, niet meer terugkomen. Van die reactie schrok hou zo dat hij inbond. Daarna toch nog als een mafklapper op de 2e kerstdag in het Xs4all DC gestaan voor een server die niet bereikbaar was omdat deze afgesloten was en hij de Xs4all colo mail niet gelezen had (en ook niet deed, want dat was niet zijn schuld, maar wel zijn bedrijfje). Dat was de druppel, deze man heb ik daarna in 10 jaar niet meer gezien.

Dat was het dus waard.

4800Wp zonnepanelen installatie | Back and Forth ESS Controller

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Zenomorph

anandus schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 07:50:
Reparatie? Prima, ben de lulligste niet, maar wel tegen een degelijk uurloon.
Advies voor nieuwe computers? -> BBG op Tweakers
Ik stuur mensen tegenwoordig naar Coolblue's Keuze :+ zoveel geduld heb ik nog met uitzoeken.

It takes two fools to argue.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
15+ jaar geleden maar altijd wel blijven hangen.

- Heb net de computer weer bij je opgehaald maar toetsenbord en muis doen 't nu niet meer, hoe kan dat?
* Zitten paarse en groene stekkertje erin?
- Ja, natuurlijk. Denk je dat ik gek ben ofzo?
* Nee hoor, maar kan ook per ongeluk niet goed zitten, wil je dat eens controleren?
- Nee, ik zeg toch, dat snap ik zelf ook wel. Wat denk je dat ik voor iemand ben dat je dat vraagt? Die zitten er natuu.. Oh, nu doen ze 't weer. Maar stekkers zaten goed hoor. Ik hoop maar dat ze 't blijven doen, want ik weet niet wat jij er allemaal mee gedaan hebt.
* Tuurlijk. Succes ermee.

JBS wijzigde deze reactie 31-08-2019 14:15 (8%)

• Heroic_Nonsense
Nou nog één post dan, en dan hou ik op. Onderstaande is niet helemaal ontopic (want ervaringen als medewerker van een Vobis-filiaal met klanten; dit zijn dus geen onbeschofte kennissen) maar wel leuk om te delen:

Achtergrond:
Eind jaren '90 werkte ik bij Vobis. Over wat daar aan volk langskwam, en dan vooral waarméé ze kwamen, kun je een boek vol schrijven. Hier wat voorbeelden:

1. Winkel aansprakelijk voor misleidende informatie in DOS-prompt
Een klant kocht bij mij een DOS-game. Hoewel destijds het merendeel van de games al op CD-ROM uitkwam, werd deze titel nog op diskette geleverd.

Dezelfde avond nog word ik door onze hoofd technische dienst gevraagd om mee te lopen naar de TD-balie. Daar stond de klant, vuurrood van woede. Door onze game was zijn PC stuk gegaan en de TD had hem zojuist verteld dat de reparatie geld ging kosten omdat de PC niet bij ons was gekocht. Daar was hij het natuurlijk niet mee eens, want de oorzaak was een door ons geleverd spelletje. Daardoor waren wij aansprakelijk, aldus de klant.

De hoofd-TD liet het probleem aan mij zien. Uit de 3,5" diskdrive stak een diskette, ongeveer 20% van de diskette zat in de drive, de rest stak er uit. Het ding zat muurvast.

Uit coulance de drive open geschroefd om in ieder geval de diskette te redden. Tot onze verbazing zat er nóg een diskette in de drive; onder de uitstekende diskette. De klant had dus de tweede diskette in de drive geforceerd zonder de al geplaatste diskette uit te werpen.

De drive was niet meer te redden. Door de brute kracht van de klant was de boel aardig ontzet. Zelfs de tweede diskette kon niet meer uitgeworpen worden en we hebben de drive moeten demonteren om ook die diskette te bevrijden.

De klant eiste een kosteloze reparatie van de drive. "JULLIE GAME", aldus de klant, "VROEG mij om dat te doen! 'Please insert disk 2 in drive A:!' stond er op het scherm. Er stond NIET in die melding dat 'disk 1' er eerst uit moest! Dat is een fout van de software die door JULLIE is geleverd, dus JULLIE zijn als leverancier van de software juridisch aansprakelijk!"

De klant heeft van ons niet zijn zin gekregen; we hebben de nieuwe floppydrive en het arbeidsloon in rekening gebracht. Helaas was het hoofdkantoor later die maand wel coulant; na een boze brief hebben zij het geld voor de drive en het arbeidsloon teruggestort en dat prikt nog altijd een beetje :)

2. SCART-aansluiting te klein
Op een koopavond stond een meneer een uitgebreide studie te maken van onze flightsticks. De Microsoft Sidewinder Force Feedback Pro trok zijn aandacht, maar die was wel prijzig. Na een uitgebreid gesprek over joysticks en flightsims (het was niet druk) koos hij uiteindelijk voor een goedkoper Logitech-model. "Prima stickje, werkt met alle flightsims en niet kapot te krijgen" hoor ik mezelf nog zeggen bij het begeleiden naar de kassa.

Nog dezelfde avond staat meneer naast me terwijl ik met een klant bezig ben. "De SCART-plug is veel te klein. Hebben jullie een verloopje?"

Het kwartje viel direct. Meneer probeerde de joystick achter in zijn TV te stoppen in de verwachting dat er dan opeens een flightsim op zijn scherm zou verschijnen. De teleurstelling was dan ook groot toen ik vertelde dat er nog voor een kleine tweeduizend gulden aan hardware tussen moest voordat dat mogelijk was. Ik heb hem zijn geld maar teruggegeven en hem verteld over Ace Combat voor de PlayStation.

3. Ne*kfout
"Ja hallo, met <naam>. Verkopen jullie ook Twilight CD's?"
- "Eh, nee, wij verkopen alleen legale software."
"Oh, is Twilight illegaal dan?"
- "Ja."
"Je bent een ne*kfout en je moeder had je moeten doorslikken."
- "Eh, ok, jij ook een fijne dag."

4. "Als ik er toen niet was, sprak jij nu Duits!"
Mijn collega was een wat oudere meneer aan het helpen bij de laptops. Ik was druk bezig met een andere klant, toen de klant opeens zijn stem verhief tegen mijn collega: de klant eiste de laptop gratis voor zijn stichting. De meneer bleek een veteraan uit WO2 te zijn die met zijn stichting iets voor andere veteranen wilde doen. Daarbij vond hij Vobis, als Duits bedrijf zijnde, blijkbaar de meest geschikte sponsor voor de laptop.

Het gesprek ontspoorde snel en de, inmiddels schreeuwende meneer, was niet meer voor reden vatbaar.

Mijn collega* kreeg nog wat cliché's naar zijn hoofd ("als ik er toen niet was, sprak jij nu Duits!") waarop we hem hebben bedankt voor zijn bijdrage aan onze vrijheid en hem vriendelijk hebben verzocht de winkel te verlaten.

*MartinV uit A: als je meeleest, aanvullingen zijn welkom!

Heroic_Nonsense wijzigde deze reactie 03-09-2019 09:00 (9%)

Such Heroic Nonsense

• Majesty
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 11:42
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:46:
Nou nog één post dan, en dan hou ik op. Onderstaande is niet helemaal ontopic (want ervaringen als medewerker van een Vobis-filiaal met klanten; dit zijn dus geen onbeschofte kennissen) maar wel leuk om te delen:
Nee nee, niet ophouden :D.

Klein beetje off-topic, maar hier dan ook nog wat grappige ervaringen die me te binnen schieten:
1. Cursor blijft maar verschuiven
Een collega komt naar mij toe (IT Servicedesk) met de melding dat telkens wanneer zij een e-mail wil opslaan op haar bureaublad, de cursor maar blijft verschuiven in het 'naamveld'. Ze heeft de laptop bij zich en wil dit laten zien, maar - uiteraard - doet het probleem zich op dit moment niet voor. Ik start de laptop voor de zekerheid even opnieuw op en stuur haar terug naar haar werkplek, met de mededeling dat ze even moet laten weten wanneer het probleem zich weer voordoet.

Nog geen 2 minuten later staat ze weer aan mijn bureau met haar laptop: hetzelfde probleem, maar het doet zich nu ook voor wanneer ze probeert in te loggen. Ik kijk mee en je raadt het al: niets aan de hand, ik kan gewoon inloggen zonder een cursor die een eigen leven lijdt. Terloops geef ik de spatiebalk nog een paar tikken om te zien of die ergens vastloopt, maar dat is niet het geval. Ik bedenk me dat de mogelijkheid bestaat dat ze gebruik maakt van de dockingstations die aanwezig zijn op de werkplekken en besluit even mee te lopen, om te checken of het aangesloten toetsenbord wellicht stuk is.

Aangekomen bij de werkplek, zet de collega haar laptop in de dockingstation en het is meteen duidelijk waar het mis gaat. Normaal gesproken staan de dockingstations aan de rechterkant van een werkplek (naast een monitor) zodat men als het ware gebruik kan maken van twee schermen (monitor + laptopscherm). Echter de collega in kwestie vindt het aangesloten toetsenbord te breed. Om deze reden maakt zij gebruik van het toetsenbord van de laptop. Maar omdat ze toch nog stroom van het dockingstation wil blijven gebruiken, trekt ze het dockingstation naar het midden van haar werkplek, pal voor het externe toetsenbord. Hierdoor rust de voedingskabel van het dockingstation op de spatiebalk van het toetsenbord. :+

2. 'Ik krijg het klepje niet open'
Een collega staat aan mijn bureau met in haar hand een muis met draad.
"Sorry, het is misschien een domme vraag, maar mijn muis doet het niet meer en nu wil ik de batterijen vervangen, maar ik krijg het klepje niet open. Weet je hoe dit moet?"
Het blijft altijd een kunst om de collega rustig en beleefd te woord te staan in dit soort gevallen. >:)

• Chester
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Chester

Yeezy Taught Me

"als ik er toen niet was, sprak jij nu Duits!"
"Dan had ik je nu in het Duits verteld dat je die laptop niet gratis mee krijgt" :w

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
In mijn school tijd had ik een briefje opgehangen in de supermarkt (dit deed iedereen in mijn dorp die wat extra wou verdienen) toen relatief veel bezig geweest en dat ging altijd wel redelijk goed tot dat ik stopte. week nadat ik stopte kreeg ik een telefoontje van een mevrouw die hulp nodig was, toen ik haar vertelde dat ik gestopt was omdat ik een baan had gekregen en in mijn vrije weekend niet meer met dit soort klusjes bezig wou begon ze wat te schelden. enige wat je dan kan doen is ophangen en negeren. voor nu doe ik het alleen voor familie.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 09:47
ik vraag er gewoon een klein bedrag voor, zodoende zeurt niet zoveel mensen om mijn hoofd en bedenken ze zich vaak wel 2x voordat ze voor elk wissewasse gaan bellen.

Maar ik doe ook alleen nog voor familie/directe vrienden etc ivm werk wil ik daar niet zoveel meer mee bezig zijn.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:39 (26%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• belastingdizzle
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 15:29

belastingdizzle

Rechts Links

XWB schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

Ik stuur mensen tegenwoordig naar Coolblue's Keuze :+ zoveel geduld heb ik nog met uitzoeken.
Doe ik ook. Ik bedoel zelfs als ik voor mezelf iets uitzoek dan is de BBG de basis (en eventueel Coolblues keuze). Dan kan ik zelf wel inschatten hoe mijn use cases afwijken van de doelgroep maar die BBG is doorgaans 99% van wat ik zoek. Laat staan dat een kennis 'een goede laptop' wil. Gewoon beste van de BBG pakken, alsjeblieft deze moet je kopen. Werkt ook prima, iedereen tevreden
JBS schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:10:
15+ jaar geleden maar altijd wel blijven hangen.

- Heb net de computer weer bij je opgehaald maar toetsenbord en muis doen 't nu niet meer, hoe kan dat?
* Zitten paarse en groene stekkertje erin?
- Ja, natuurlijk. Denk je dat ik gek ben ofzo?
* Nee hoor, maar kan ook per ongeluk niet goed zitten, wil je dat eens controleren?
- Nee, ik zeg toch, dat snap ik zelf ook wel. Wat denk je dat ik voor iemand ben dat je dat vraagt? Die zitten er natuu.. Oh, nu doen ze 't weer. Maar stekkers zaten goed hoor. Ik hoop maar dat ze 't blijven doen, want ik weet niet wat jij er allemaal mee gedaan hebt.
* Tuurlijk. Succes ermee.
Ik zeg altijd haal ze er uit, blaas er in, stop ze er weer in. Hebben ze een opt-out terwijl we allebei dondersgoed weten waar de fout zat.

belastingdizzle wijzigde deze reactie 03-09-2019 16:44 (42%)

Wie dit leest is gek

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, dan nog zo'n klassieker (uit de oude doos)

Een blonde mevrouw (ja, sorry, het is een cliché, maar het is wel zo) kom ik om de zoveel tijd tegen en af en toe hielp ik haar met wat simpele IT vraagjes. Normaliter was ze altijd heel vriendelijk en bedankte me altijd als er weer eens iets simpels was opgelost.

Totdat... totdat ik haar tegenkwam en de fel gestifte lipjes onder de blonde haardos al op onweer stonden. Nog voordat ik goedemorgen kon zeggen:
Blond: Waarom GVD antwoord je niet?
Ik: Eh? Waar heb je het over?
Blond: ik heb je een email gestuurd dat mijn email het niet doet!
Ik: maar dat kan toch helemaal niet...je spreekt jezelf tegen, hoe kan ik nou antwoorden op iets wat het niet doet?!?
Blond: Waarom antwoord je dan niet op mijn email dat de email niet werkt?
Ik: laat maar... :F ;w

Mooie Plaatjes   

• Aardappel
  • Registratie: mei 2016
  • Nu online
d:)b

Minder "ik doe het alleen nog voor vrienden en familie"

Méér verhalen :9~

• dj.verhulst
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:42
ik help mensen meestal wel als ze het normaal vragen.
directe familie en vrienden gratis en alleen tegen materiaalkosten inkoop.

maar heb ook wel bizarre reacties gehad, iemand vroeg of ik wat wilde installeren, dat wilde ik best doen dus ik overleg even met die persoon en vertelde dat ik toch wel een kleine vergoeding wil hebben , zegt die persoon , omdat je alleen op wat knoppen komt drukken?, ga ik je echt niet riant voor betalen,, terwijl die persoon me dat zei kwam er een c.v monteur langs , die moest betaald worden ,, zegt die persoon een vak man betaal ik goed, had ik zo iets okey , doei ,, zeg ik ben ik dan geen vakman ? weet zeker dat ik langer op school gezeten heb dat die c.v monteur ,, en weet ook zeker dat ik meer bijscholing volg dan hij.
maar op wat knoppen drukken was niet echt werk,, toen had ik zoiets van maar ik weet op welke knoppen ik moet drukken en jij niet,, ik ben weg gegaan ...

niet gehindert door enige vorm van inzicht

• totally2
  • Laatst online: 11:05
Ik ben er al jaren geleden mee gestopt,toen vrienden van vrienden,enz mijn telefoonnummer kregen van
andere vage kennissen.
Ik werd zelfs s`nachts nog gebeld.
1 van de domste streken was wel een vrouw met een nieuwe pc die toch wel heel erg traag was.
Kom je daar aan,start de pc op,en idd ERG traag.
lang verhaal kort,ze kon geen engels,dus elke keer als de virusscanner een melding gaf klikte ze op nee.
Ik denk dat ik nog nooit zoveel shit op 1 pc heb gezien.

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Laatst op een verjaardagsfeest komt een oom naar me toe: "we hebben een NAS, heb jij daar ervaring mee?" Ik: ja, natuurlijk. Problemen? "Nou, we zijn er laatst achter gekomen dat onze PC's al twee jaar niet meer gebackupped worden. Dat was eerst wel zo. Heb jij zin en tijd om er een keer naar te kijken?"
Dus ik heb voor volgende week een afspraak.

En zijn opmerking "we betalen je er wel voor hoor" moet ik nog even bedenken hoe ik daar onderuit ga komen: die ene keer in de 3 of 4 jaar dat ze een beroep op me doen maakt me echt niks uit: de koffie en (vooral) het bijkletsen is me veel meer waard :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:11

matthewk

Ubernoob

MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:16:
Gewoon je bruto uurloon met 2 vermenigvuldigen en dat als eerste zin gebruiken; ineens belt niemand meer voor ondersteuning.
Ik vraag 20 euro per half uur en krijg het tot mijn verbazing nog betaald ook.

Kia E-niro, Santana Samurai 1.9TD SJ80 (2001), Abarth 595 Pista - Ja ik ben een beetje autogek

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:02
dj.verhulst schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:45:
zegt die persoon , omdat je alleen op wat knoppen komt drukken?, ga ik je echt niet riant voor betalen,,
Dat zou voor mij inderdaad meteen einde verhaal zijn. Dan doe je het toch lekker zelf.

Dat geintje rondom die cv-monteur is gewoon zielig.
Ben dan wel benieuwd wat die persoon zelf doet. Die heeft vast een hoge dunk van zijn/haar functie

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

vso

raap voor zijn recht

kweenie maar je pc vliegt toch echt van verdieping (hoger=beter) naar beneden als je begint te schelden wie je ook bent.

Vrij vroeg doorgehad "je hebt vorige week aan mijn pc gezeten en nu is <iets anders> stuk" .. reageerde ik steen vast ... als ik met een hamer op je teen sla en je vinger doet een dag later pijn is dat dan ook mijn fout ?
na dat herhalen .. vraag je denk je dat mijn antwoord veranderd door "repeat" te blijven vragen ?

o mijn gsm doet het ook niet .. kan je ff .. tuurlijk maar wil hem wel ff onder de kraan houden want al die oorsmeer moet er wel ff af .. nee water gaat tie stuk .. ik "ECHT ??? NEE .. zeker een goedkope telefoon.. " -O- -O- -O-

Of je gaat vermoeiend door met computerpraat totdat die persoon stoom produceert :)

vso wijzigde deze reactie 04-09-2019 09:19 (3%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16:18
3. Ne*kfout
"Ja hallo, met <naam>. Verkopen jullie ook Twilight CD's?"
- "Eh, nee, wij verkopen alleen legale software."
Twilight cd's. _/-\o_
Die liggen vast nog ergens in een doos ergens hier. Zijn die illegaal? :+

Waar ik nog steeds het meeste hekel aan heb is dat mensen bellen en dan doen alsof ik naast ze sta. Als ik nu hier op klik gebeurt er dit. Als ik dan daarop klik dan doet hij het niet. Zo vaag als maar zijn kan. Leuk.....maar dat kan ik niet zien hé.

Gelukkig is het de laatste jaren wel minder geworden met vragen. Scheelt ook dat afstand tot familie iets groter geworden is. Dan kun je niet even langs gaan. :9

Ach en soms help ik nog mensen met wat advies wat ze moeten kopen. Al krijg ik daar ook steeds meer een hekel aan. Laatst vriend proberen te helpen. Oude telefoon was op dus moest een nieuwe. Vraagt hij mij wat voor iets hij moet kopen. Dus gevraagd wat hij ermee doet etc. Gewoon simpele budget telefoon voldeed prima.

Wat doet die gast. Gaat naar de Mediamarkt en laat zich een S10+ aansmeren. 8)7 Helemaal blij komt hij langs. Ik zeg dat had ook voor meer dan €500,00 minder gekund. Was hij nog gepikeerd ook want advies van de Mediamarkt was toch echt deze telefoon :X |:( . Ik heb hem veel plezier gewenst met z'n telefoon. Daar ga ik dus ook geen energie meer insteken. Graag of niet.

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
Als we het gaan hebben over zakelijke gebruikers mijn juweeltjes;

Ik werkte kleine 11 jaar terug voor een call center waar zowel Business als Consumers op binnen kwamen;

- Franse klant belde en begon gelijk te schelden in het Frans dat onze producten shit waren etc. De EMEA Director was in de buurt (ook een Fransoos) en die nam het gesprek over. De klant zei letterlijjk 'n**k je moeder, vuile h******zoon". Zijn reactie; "Ik ben [insert naam] en ben director EMEA, bij deze is uw support contract opgezegd. Tot ziens." Support contract voor dat product was rond de 55k/jaar (oeps).

- Consument belde dat haar videoimport kaart niet werkte, uit coulance een RMA aangemaakt. Ik kreeg die kaart binnen, keek en wat mij gelijk opviel was dat er wat ontbrak. De kaart was PCI en mevrouw went to town met een schaar oid. Bleek dat ze een PCI-e poort had en dacht dat de connectors breekstrips waren. Automatische wall of shame.

- Gebruiker die haar draadloze muis door de kamer gooide; Collega vroeg letterlijk; "Als je de muis gooit, blijft deze dan hangen? " Andere kant van de lijn; "* Klabam*, nee hij vloog tegen de muur!"

- Klant die tijdens het spelen zijn navsysteem in de wc had laten donderen en vol bleef houden dat hij DOA uit de doos kwam met waterschade.

Ik zelf heb ooit eens een oeps moment gehad met de raw video van een klant die niet wilde renderen. Ik liet hem de raw video op dvd opsturen naar ons om het op onze systemen te renderen. Ik had een 40" achter mij welke de ruimte in keek. Mijn collega's allemaal gniffelen, ik had niets in de gaten. Hoor ik ineens mijn TL vloeken en mijn naam roepen, ik kijk op, ik draai me om... Kneiterharde pr0n op dat scherm.... Lesson learned; Altijd kijken welke klant je data stuurt, bleek het een adultvideo bedrijf uit Duitsland te zijn...

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

timberleek schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
Ben dan wel benieuwd wat die persoon zelf doet. Die heeft vast een hoge dunk van zijn/haar functie
Ik vraag me af hoe men hier op zou reageren :

Wil jij dan mijn administratie doen, "want jij werkt op een kantoor", "dus je vind het leuk", "en dus doe je het toch gratis", "want het is voor jou een fluitje van een cent", "en het mag ook op zondagavond hoor ", "want dan ben je toch vrij", "maar mocht ik nog een nota zijn vergeten, dan bel ik je daar om 0:55 over" ?

Ow, was nog vergeten. Ik heb het wel maandagochtend 07:00 nodig. Alvast bedankt (y)

Ja, ik ben slecht. :P

Ome Ernst wijzigde deze reactie 04-09-2019 15:31 (25%)

• dj.verhulst
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:42
timberleek schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:59:
[...]

Dat zou voor mij inderdaad meteen einde verhaal zijn. Dan doe je het toch lekker zelf.

Dat geintje rondom die cv-monteur is gewoon zielig.
het was zo'n grijze muis van boekhouding ,, die eppo kwam me vragen waarom een pc van ons 600 kost terwijl hij ze bij de makro voor 400 kon krijgen ....

zat bij bedrijf dat internationaal opereerden , we hadden een filiaal in de VS, en daar hadden we wat lokale beheerders die van uit NL aangestuurd werden.
maar zij vielen onder iemand daar die hun baas was, en dat wat echt zo'n typische bullebak enorme grote bek, geen idee waarover het gaat, en een heel klein hartje.
die gast sommeerde die lokale beheerders om dingen te doen op het netwerk die tegen de afspraken waren en absoluut niet konden, deden ze het niet werden ze ontslagen.

belt één van die beheerders me op dat wat moest doen wat niet kon/mocht van die vent ,, dus ik gelijk getriggerd ,, zie vreemd verkeer op het netwerk, bel ik die baas op wat ie aan het doen was. verteld ie me dat het mijn zaken niet waren en dat ik hem niet mocht lastig vallen, anders zou ie wel zorgen dat ik ontslagen zou worden , hij was filiaal directeur en ik maar een systeem beheerder.

maar omdat we een streng beveiligd systeem hadden , na overleg met de hoofd ICT ,, direct zijn account dicht gezet en lopende sessie geblokkeerd , belt die vent op en te keer gaan als een loeiend varken ,, het leek er niet op .. ik hoor dat zo eens aan op de speaker iedereen lachen op de afdeling ,, komt het hoofd ict binnen die hoort die vent vloeken en razen , schud zijn hoofd en gebaart dat ik de verbinding maar moet verbreken, hij pakt het verder op.. loopt die vent 2 weken later uit de VS bij ons op de afdeling op zoek naar mij ,, heel onderdanig en schuld bewust ,, grote doos duur gebak ,, hij moest al voor een meeting in NL zijn ,, hebben ze hem flink aan de oren getrokken,,, sorry's van hier tot tokyo .
spreek ik die lokale beheerder uit de VS ,, verteld ie dat vaker dat soort geintjes heeft gehad en het weinig voorstelde die excuses...

wat ben je dan een ontzettend koekwous ......

dj.verhulst wijzigde deze reactie 04-09-2019 12:08 (63%)

niet gehindert door enige vorm van inzicht

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Leuk topic :) Lig dubbel van de (soms herkenbare) voorbeelden. Oh, the memories.

Heb zelf gelukkig nooit met onbeschoftheid te maken gehad, maar merkte wel dat ik steeds vaker via via bij iemand achter de computer belandde. Vaak om een of ander vaag gedoetje met Windows 95/98 op te lossen, en vaak werd er ook een vergoeding geboden.

Maar ik merkte dat het desondanks veel tijd kostte, en ik er geen goesting uit haalde (eerder frustatie). Uiteindelijk de support op afstand weten te houden met "Ja, Windows? Ik gebruik al lang Linux, met Windows kan ik niet zoveel meer." ;) Overigens niet geheel onwaar.

Momenteel mag ik mijn vrouw al jarenlang supporten als ze achter de computer zit. "Ja, bij jou moet ik ook elke keer hetzelfde uitleggen op andere gebieden." Het zij zo :+

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 15:53

macnerd

No Apples please :-)

Mr. Blonde schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:20:
[...]
Afgelopen week de laptop van mijn vader van een nieuwe SSD voorzien met Freeoffice, legale windows en i.p.v. outlook nu windows mail. (wel jammer dat ik de pst files niet zomaar kon importeren)
MailStore Home al eens geprobeerd? Zou ook migraties moeten kunnen doen.

MacNerd

• Heroic_Nonsense
dj.verhulst schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 19:45:
ik help mensen meestal wel als ze het normaal vragen.
directe familie en vrienden gratis en alleen tegen materiaalkosten inkoop.

maar heb ook wel bizarre reacties gehad, iemand vroeg of ik wat wilde installeren, dat wilde ik best doen dus ik overleg even met die persoon en vertelde dat ik toch wel een kleine vergoeding wil hebben , zegt die persoon , omdat je alleen op wat knoppen komt drukken?, ga ik je echt niet riant voor betalen,, terwijl die persoon me dat zei kwam er een c.v monteur langs , die moest betaald worden ,, zegt die persoon een vak man betaal ik goed, had ik zo iets okey , doei ,, zeg ik ben ik dan geen vakman ? weet zeker dat ik langer op school gezeten heb dat die c.v monteur ,, en weet ook zeker dat ik meer bijscholing volg dan hij.
maar op wat knoppen drukken was niet echt werk,, toen had ik zoiets van maar ik weet op welke knoppen ik moet drukken en jij niet,, ik ben weg gegaan ...
FACTUUR
Knoppen indrukken
5 x 1 knop EUR 0,10 EUR 0,50

Weten welke knoppen in te drukken
EUR 150,--
---------------------------------------------------------+
EUR 150,50

Such Heroic Nonsense

• vso

vso

raap voor zijn recht

dj.verhulst schreef op woensdag 4 september 2019 @ 11:43:
[...]

het was zo'n grijze muis van boekhouding ,, die eppo kwam me vragen waarom een pc van ons 600 kost terwijl hij ze bij de makro voor 400 kon krijgen ....

zat bij bedrijf dat internationaal opereerden , we hadden een filiaal in de VS, en daar hadden we wat lokale beheerders die van uit NL aangestuurd werden.
maar zij vielen onder iemand daar die hun baas was, en dat wat echt zo'n typische bullebak enorme grote bek, geen idee waarover het gaat, en een heel klein hartje.
die gast sommeerde die lokale beheerders om dingen te doen op het netwerk die tegen de afspraken waren en absoluut niet konden, deden ze het niet werden ze ontslagen.

belt één van die beheerders me op dat wat moest doen wat niet kon/mocht van die vent ,, dus ik gelijk getriggerd ,, zie vreemd verkeer op het netwerk, bel ik die baas op wat ie aan het doen was. verteld ie me dat het mijn zaken niet waren en dat ik hem niet mocht lastig vallen, anders zou ie wel zorgen dat ik ontslagen zou worden , hij was filiaal directeur en ik maar een systeem beheerder.

maar omdat we een streng beveiligd systeem hadden , na overleg met de hoofd ICT ,, direct zijn account dicht gezet en lopende sessie geblokkeerd , belt die vent op en te keer gaan als een loeiend varken ,, het leek er niet op .. ik hoor dat zo eens aan op de speaker iedereen lachen op de afdeling ,, komt het hoofd ict binnen die hoort die vent vloeken en razen , schud zijn hoofd en gebaart dat ik de verbinding maar moet verbreken, hij pakt het verder op.. loopt die vent 2 weken later uit de VS bij ons op de afdeling op zoek naar mij ,, heel onderdanig en schuld bewust ,, grote doos duur gebak ,, hij moest al voor een meeting in NL zijn ,, hebben ze hem flink aan de oren getrokken,,, sorry's van hier tot tokyo .
spreek ik die lokale beheerder uit de VS ,, verteld ie dat vaker dat soort geintjes heeft gehad en het weinig voorstelde die excuses...

wat ben je dan een ontzettend koekwous ......
herkenbaar ..

Zat bij een internationaal bedrijf .. HW support .. bij een sub kantoor/pand in regio den haag.

komt een manager(bleek later) van een grote afdeling .. en die had een probleem met zijn laptop. En deze eiste dat Pietje(collega) het werk neerlegde en per direct aan zijn laptop moest gaan werken ..

Pietje kijkt hem aan en vraagt rustig .. "ticketnummer?" dat was natuurlijk de rode lap voor de stier houden en Manager gaat helemaal door het lint.. Pietje verblikt/verbloost niet en zegt "oke .. goed ik bel de eigenaar van deze laptop waar ik nu mee bezig ben en zeg dat hij even moet wachten, wat is u naam?"

Dus hij belt zoals hij zegt .. en zegt hoi ik heb <naam> bij mijn bureau staan die heel erg dringend geholpen wil worden, en daarom liever de procedures ontwijkt .. en zonder ticket nummer geholpen wil worden"
De manager naast piet begint al weer op stoom te komen.. en te puffen.
Piet "wat ? wil je hem spreken ? zeker weten ? oke ..." en Piet geeft de telefoon aan de Manager .. die hem niet aanneemt.. gelukkig heeft Piet een dect met luidspreker functie _/-\o_

Piet, " Yo man ik heb hem maar op luidspreker gezet .. "
Vervlogens horen we iemand zeggen
"meneer <naam v.d manager> bent u nog aanwezig ? ik ben de eigenaar van de laptop waarmee piet aan het werk is .. mijn naam is <directie lid> ik begrijp dat u nogal belangrijk bent en hierom u laptop belangrijker vind dan die van mij en graag om de procedures heen wandelt die we als bestuur en dus u ook zo graag uitgevoerd zien worden"
"graag ontvang ik u morgen op mijn kantoor, mijn PA zal dit even kortsluiten met U, dan mag u dit even onder 6 ogen toelichten, want HR zal zich er bij voegen"
"Piet .. bedankt voor deze proffesionele instelling" <klik>

De manager verliet de kamer (Duh) en kwam de volgende dagen met een stukjes lekkernij ..

Tja afgezien dat Piet financieel onafhankelijk was en met de directie golfde .. was dit natuurlijk wel de meest bizare terrecht stelling ooit .. :)

• CMos
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Niet helemaal on topic maar absoluut in lijn met de bedrijfservaringen op de laatste paar pagina's. Dit is al een wat oudere sketch waar ik nu nog steeds mee kan lachen en wat mij betreft een echte aanrader om een keer te kijken:

YouTube: The Website Is Down - Sales Guy vs. Web Dude

• vso

vso

raap voor zijn recht

Heroic_Nonsense schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:41:
[...]

FACTUUR
Knoppen indrukken
5 x 1 knop EUR 0,10 EUR 0,50

Weten welke knoppen in te drukken
EUR 150,--
---------------------------------------------------------+
EUR 150,50
dit is een hele bekende .. anekdote .. rekening van 1500 dollar .. en gespecificeerd oid
- voorrijd kosten 30,00 euro
- muisklik 0,25 euro
- weten waar te klikken 1469,75 euro

totaal 1500 euro

veel diverse varianten op internet te vinden
ook hele websites aan "onbeschoft" onkunde enzv te vinden na 60 verhalen begint het gtst te worden.

• AW_Bos
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

AW_Bos

Every day, it's a party day 🎉

Toen ik vroeger stage liep bij een automatiseringsbedrijf annex computerbedrijf hadden we daar ook een klant. Die had altijd enorme eisen aan de ondersteuning die we leverde, en alle werkzaamheden voor diegene leek wel alsof de duivel ermee speelde. Voor wat ik mij nog voor de geest kan halen is dat deze klant best betweterig was en alles beter wist als we werkzaamheden aan zijn computer/server gingen uitvoeren. Zo heeft hij het gepresteerd om, toen mijn collega bij hem was om een moederbord te vervangen, om hem letterlijk zo dicht op de huid te zitten en betweterig te reageren dat mijn ervaren collega per ongeluk door zijn constante bemoeienis een schroefje door zijn moederbord draaide... :/
Een enorm gedoe als gevolg.

Zodra de klant belde, en zijn naam werd genoemd (of nummerweergave zijn nummer al liet zien), dan wist je al dat er al gezeik zou komen waardoor de meesten het gesprek al wouden weigeren.
Op een dag hadden we de PC van de klant in de werkplaats staan, en de werkzaamheden liepen uit. Niemand wou dus die klant meteen bellen, want je werd al bijna depri als je diegene aan de lijn had, echt een enorm gezeur en gezeik waar zelfs Johan Derksen geen brood van lust.

Maar goed: Ik was in een goede bui: Laat ik maar die klant bellen, kan ik meteen kennismaken met hem.
Ik kreeg zijn vrouw aan de telefoon: En jeeemig, wat een bak str*nt kreeg ik van haar over mij heen:
"Nou, dit is niet de eerste keer, dat de werkzaamheden uitlopen", "traag bedrijf zijn jullie", 'betalen we hier nou geld voor?" en een hoop gemekker meer....

Tot zover de vervelende klant.
Een ander verhaal was het feit dat ik tijdens stage extra taken kreeg omdat de persoon van de inkoop een weekje weg was. Ik moest dus de bestellingen controleren, en bij vertraging dit op tijd communiceren. Afijn, zulke taken moet je nooit aan een drukke stagiair geven, en door mij ging het dus fout. Shit happens, en zo kwam een dure Windows 2K Server licentie niet op tijd bij de klant, en belde de klant tegen het einde van de werktijd (17:30) ons op met de vraag waar die licentie bleef, en dat hij het echt die dag nodig had. Onze leidinggevende was op dat moment al weg.
Ik: "Nee, die licentie is niet binnen, zie ik... Sorry!"
Hij: "Kunt u niet zorgen dat het op tijd binnen komt? En dan wel vandaag!"
Ik: "Het is nog onderweg bij de post"
Hij: "Dan geef ik je een opdracht mee, en die luidt: Bel de post op en zorg dat het vandaag hier komt"
Ik: "Sorry, helaas zal dat niet gaan, want... "
Klant: "Niks mee te maken, al moet je de auto in stappen en naar de postsorteercentrum rijden. Zorg dat het hier vandaag binnenkomt!!!!!"
Ik: "Sorry! Echt vervelend, maar ik heb geen rijbewijs" (tja, niet echt relevante informatie aan de klant, maar ja, je bent stagair, hé ;) )
Hij: "Pak de bus of de fiets dan!"
Ik: "Erg fijn, maar ik kan hier geen invloed op uitoefenen, ik zal dit morgen bespreken met mijn leidinggevende. Ik wens u verder een fijne dag, en morgen hoort u verder! ALsnog mij excuses!"
Hij: "^$%*^%$*^%$"
Ik: **klik** **tuut**
Mijn leidinggevende had deze zaak die volgende dag van mij overgenomen, en klaar.
Twee weken later hoorde ik dat die klant nog op de zaak was geweest om mij een hand te schudden, helaas was ik niet aanwezig omdat ik elders bij een andere klant aanwezig was. Maar toch wel netjes van hem :). Via mail heb ik hem vervolgens een 'Excuus aanvaard' laten weten.

Zo is het, en zo gaat het, en zo zal het altijd gaan! 😁

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

AW_Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 20:57:
Zodra de klant belde, en zijn naam werd genoemd (of nummerweergave zijn nummer al liet zien), dan wist je al dat er al gezeik zou komen waardoor de meesten het gesprek al wouden weigeren.
Zo iemand kende ik vroeger ook. Ik lette zelf nooit op de nummerweergave maar de helft van mijn collega's herkende zijn nummer en nam niet op als hij belde.
De persoon in kwestie was manager van onze enige buitenlandse vestiging, waarschijnlijk naar het buitenland weggepromoveerd omdat ie een moeilijk karakter had, en telefoontjes van hem liepen vaak op schreeuwen en schelden uit.
Een collega van mij raakte (door toeval) in gesprek met de divisiedirecteur waar die vestigingsmanager onder viel en toen die ervan hoorde stelde hij voor om contact met hem op te nemen als het weer fout ging.
Dat gebeurde een paar weken later. Die collega krijgt de vestigingsmanager aan de telefoon, het loopt weer op schreeuwen uit, en mijn collega belt die directeur en schakelt het telefoontje ook meteen door terwijl die vestigingsmanager zich te boos maakt om te merken dat hij de directeur nu aan de lijn heeft. Dat hielp wel. Hij lette daarna veel beter op zijn woorden.

• vso

vso

raap voor zijn recht

@AW_Bos & @downtime .. bekend, deed een klant (hoge pief ofzo) .. ooit bij mij toen ik computers repareerde .. zat ondertussen in een vergadering .. en moest zijn pc fixen .. multitasker.

Geen prettige situatie als je in een kamer zit met mensen en je bent een pc aan het fixen, nadat ik (bovenstaande post) had meegemaakt. Had ik zoiets van F*ck it ..

"Sir, I believe you when you an expert in multitasking please fix your pc with the tools I will leave them behind. I am probably making to much noise and annoy you during this important meeting. Please call me when i can collect my personal tools" en loop zo de kamer uit (woest en briesend) .. en ging roken.."

Hoewel ik binnen het bedrijf "respect" had verworven kreeg ik van de detacheerder een reprimande . de verstrekker van de reprimande had wel zoiets van "goed gedaan .. maar helaas slecht nieuws"
Goed .. laat ik zeggen dat ik ander werk snel had :)

Zo ik het weer doen .. ja veel sneller .. ik heb zo'n hekel aan respectloze mensen ik ben het type dat zichzelf moet bedwingen om max volume efteling muziek wil gaan draaien als iemand op speakerphone aan het bellen is..

• Flamesz
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
vso schreef op donderdag 5 september 2019 @ 00:12:
@AW_Bos & @downtime .. bekend, deed een klant (hoge pief ofzo) .. ooit bij mij toen ik computers repareerde .. zat ondertussen in een vergadering .. en moest zijn pc fixen .. multitasker.

Geen prettige situatie als je in een kamer zit met mensen en je bent een pc aan het fixen, nadat ik (bovenstaande post) had meegemaakt. Had ik zoiets van F*ck it ..

"Sir, I believe you when you an expert in multitasking please fix your pc with the tools I will leave them behind. I am probably making to much noise and annoy you during this important meeting. Please call me when i can collect my personal tools" en loop zo de kamer uit (woest en briesend) .. en ging roken.."

Hoewel ik binnen het bedrijf "respect" had verworven kreeg ik van de detacheerder een reprimande . de verstrekker van de reprimande had wel zoiets van "goed gedaan .. maar helaas slecht nieuws"
Goed .. laat ik zeggen dat ik ander werk snel had :)

Zo ik het weer doen .. ja veel sneller .. ik heb zo'n hekel aan respectloze mensen ik ben het type dat zichzelf moet bedwingen om max volume efteling muziek wil gaan draaien als iemand op speakerphone aan het bellen is..
Ben ik de enige die geen chocola kan maken van deze post?

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Flamesz Heb net een lekker stukje chocolade genomen, maar het kwartje viel alsnog niet... ;)
M.a.w. ikke ook niet snap de clou... :+

Mooie Plaatjes   

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:05

-tom-562

Oliesjeik

Flamesz schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:57:
[...]

Ben ik de enige die geen chocola kan maken van deze post?
Daar hebben meer mensen last van bij zijn posts op GoT ;)

Btw, hoe vaak komt het tegenwoordig nog echt hoor dat mensen zo vaak om support vragen? In het Windows 98/xp tijdperk herken ik het nog wel. Maar tegenwoordig werkt alles vaak gewoon, en blijft ook werken.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
-tom-562 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:39:
[...]

Daar hebben meer mensen last van bij zijn posts op GoT ;)

Btw, hoe vaak komt het tegenwoordig nog echt hoor dat mensen zo vaak om support vragen? In het Windows 98/xp tijdperk herken ik het nog wel. Maar tegenwoordig werkt alles vaak gewoon, en blijft ook werken.
Onthou; Als ze iets idiot proof maken, zal er altijd een grotere idioot opstaan!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Paganstars schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:37:
[...]

Onthou; Als ze iets idiot proof maken, zal er altijd een grotere idioot opstaan!
Maar er zijn wel veel minder grote idioten dan dertien-in-een-dozijn idioten ;)

@-tom-562 heeft zeker een punt: het meerendeel van de ervaringen in dit topic komt uit de tijd dat:
- het grote publiek met computers te maken kreeg
- software veel minder stabiel en fool-friendly was (ontworpen voor tech-savvy mensen ipv tante Truus)
- hardware ook veel meer problemen geeft dan nu (en standaarden snel opvolgden)
- er veel minder mensen waren die überhaupt ervaring hadden met ICT

Nu is heel de digitale wereld ingericht "for the masses", wat ook zeker voor de techneuten zelf voor veel gebruiksgemak zorgt. Echte kennis is alleen nodig voor als je *in* de ICT zit.

Al mis ik soms wel de simpliciteit van de systemen van 20-30 jaar geleden, een heel hardwaresysteem van binnenstebuiten kennen had z'n charme O+

Het leuke is wel dat met dingen zoals Arduino de oude technieken weer inzichtelijk worden voor geïnteresseerden. Bij het opzetten van bv een seriële communicatie komt een heel stuk analoge signaalverwerking kijken. Daar liggen in moderne software 10 abstractielagen overeen (gelukkig maar), maar de basis is nauwerlijks veranderd.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:36

LankHoar

Professionele amateur

OK business mag nu ook. Hier één uit mijn service desk tijd over een arrogante directeur:

Houd in gedachten dat:
1. Gebruikers vergeten altijd hun wachtwoord (altijd hoogste call volume voor password resets).
2. Sommigen willen dat echt niet toegeven.

Ik: Goedemiddag, service desk *bedrijfsnaam*, je spreekt met LankHoar, waarmee kan ik u helpen?
Hij: Ja, wie van jullie klungels heeft er nu weer mijn wachtwoord aangepast? Het is ook altijd wat met jullie.
Ik: Sorry, ik heb uw naam gemist, met wie spreek ik?
Hij: Herken je me niet? *diepe zucht en noemt naam* en vertel me nu eens wie van jullie er nu weer mijn wachtwoord heeft lopen veranderen.
Ik: We passen niet zomaar wachtwoorden aan en..
Hij: Je gaat me zeker vertellen dat ik het zelf heb gedaan en het niet meer weet?
Ik: Ik kan niet zien wie het wachtwoord voor het laatst heeft aangepast, maar ik kan u wel een nieuw wachtwoord geven.
Hij: Ik wil weten wie er met mijn account heeft lopen rommelen.
Ik: Ik kan dat niet zien, maar ik kan u wel van een nieuw wachtwoord voorzien. Wilt u dat ik dat doe? Dan kunt u weer aan het werk.
Hij: *diepe zucht* Ja dat is een beetje een retorische vraag niet? Het is ook altijd wat met jullie.
Ik: Dus wachtwoord resetten dan maar?
Hij: Ja doe dat maar.

Vervolgens heb ik dat gedaan en de call zo snel mogelijk afgerond. Gelijk bij zijn eerste zin schoot het me al in het verkeerde keelgat, zo neerbuigend als hij praatte. Daarmee was de kous af. Dacht ik. Kort daarna roept mijn manager me bij zich dat ik een klacht binnen heb (mijn eerste en enige in mijn tijd daar). Het bleek namelijk de directeur van onze BeNeLux tak te zijn. Mijn manager en ik samen naar die call luisteren, en hij zei "ik geef je 100% gelijk, het is gewoon een zak". Toch gaf hij aan dat ik de volgende keer beter rustig kan blijven (hoewel ik beleefd praatte kon je duidelijk merken dat ik zwaar geïrriteerd was door die vent), en kan aanbieden om een security ticket te loggen de volgende keer dat iemand zo aandringt op prutsen met zijn account. Fair point, maar deze vent gedroeg zich echt als een zak :)

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:42
LankHoar schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:54:
OK business mag nu ook. Hier één uit mijn service desk tijd over een arrogante directeur:

Houd in gedachten dat:
1. Gebruikers vergeten altijd hun wachtwoord (altijd hoogste call volume voor password resets).
2. Sommigen willen dat echt niet toegeven.

Ik: Goedemiddag, service desk *bedrijfsnaam*, je spreekt met LankHoar, waarmee kan ik u helpen?
Hij: Ja, wie van jullie klungels heeft er nu weer mijn wachtwoord aangepast? Het is ook altijd wat met jullie.
Ik: Sorry, ik heb uw naam gemist, met wie spreek ik?
Hij: Herken je me niet? *diepe zucht en noemt naam* en vertel me nu eens wie van jullie er nu weer mijn wachtwoord heeft lopen veranderen.
Ik: We passen niet zomaar wachtwoorden aan en..
Hij: Je gaat me zeker vertellen dat ik het zelf heb gedaan en het niet meer weet?
Ik: Ik kan niet zien wie het wachtwoord voor het laatst heeft aangepast, maar ik kan u wel een nieuw wachtwoord geven.
Hij: Ik wil weten wie er met mijn account heeft lopen rommelen.
Ik: Ik kan dat niet zien, maar ik kan u wel van een nieuw wachtwoord voorzien. Wilt u dat ik dat doe? Dan kunt u weer aan het werk.
Hij: *diepe zucht* Ja dat is een beetje een retorische vraag niet? Het is ook altijd wat met jullie.
Ik: Dus wachtwoord resetten dan maar?
Hij: Ja doe dat maar.

Vervolgens heb ik dat gedaan en de call zo snel mogelijk afgerond. Gelijk bij zijn eerste zin schoot het me al in het verkeerde keelgat, zo neerbuigend als hij praatte. Daarmee was de kous af. Dacht ik. Kort daarna roept mijn manager me bij zich dat ik een klacht binnen heb (mijn eerste en enige in mijn tijd daar). Het bleek namelijk de directeur van onze BeNeLux tak te zijn. Mijn manager en ik samen naar die call luisteren, en hij zei "ik geef je 100% gelijk, het is gewoon een zak". Toch gaf hij aan dat ik de volgende keer beter rustig kan blijven (hoewel ik beleefd praatte kon je duidelijk merken dat ik zwaar geïrriteerd was door die vent), en kan aanbieden om een security ticket te loggen de volgende keer dat iemand zo aandringt op prutsen met zijn account. Fair point, maar deze vent gedroeg zich echt als een zak :)
Herkenbaar "altijd maar netjes blijven". In mijn tijd bij helpdesk ooit eens een klant gehad die het ook oneens was (weet niet eens meer waar het over ging). Het kwam er op neer dat de klant zei; durf je dat niet. Ben je laf en nog wat van die dingen.

Aangegeven dat ik op deze wijze geen
telefoongesprek ga voeren en het gesprek beëindig waarna ik heb opgehangen.

Opperhoofd van de afdeling had zoiets van; wat deed die vent nou fout (gesprek terug geluisterd) en begin het voor die man op te nemen. Resulteerde erin dat ik het pand uit liep en zei dat ze het maar uit zochten want ik ging het in elk geval niet meer doen.

Na een kwartiertje en een bak koffie besloten te blijven (nadat ook het opperhoofd begrip kon opbrengen)

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Toen ik in de detachering zat werd ik naar een klant gestuurd die vage netwerkproblemen had.
Junior mee, wij op pad.
Daar aangekomen werden we door een nogal arrogante, geïrriteerde figuur ontvangen. "Ja, ik zal de serverruimte wel weer open doen. Jullie kunnen het toch niet vinden. Je bent de zoveelste al" en dat met veel gezucht.

De serverruimte binnen gelopen zag ik links een rack met servers. Rechts een rack met access-switches. En 1 UTP kabel tussen die twee racks. Die ze, om er niet over te struikelen, over een bak hadden gehangen waar 2 TL lampen in brandden...

Ik keek hem een keer aan en zei: "ja, dat valt onder de drie o's".
"Wat is dat dan?"
"OH OH OH"
De junior liep de serverruimte uit maar stond daarbuiten zo hard te lachen dat hij net zo goed had kunnen blijven.

Spullen ingepakt, vertrokken, nooit meer iets van die klant gehoord :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Schuey
  • Laatst online: 13:20
Het is dat ik in een stiltecoupe zit :D
Ik kan Finkeriaanse geintjes bovenmatig waarderen en houd het dan lastig droog bij vlagen :p

Schuey wijzigde deze reactie 05-09-2019 17:59 (54%)

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
ehtweak schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:36:
@Flamesz Heb net een lekker stukje chocolade genomen, maar het kwartje viel alsnog niet... ;)
M.a.w. ikke ook niet snap de clou... :+
Onvriendelijke hoge pief met een gebrek aan respect voor collega's moet computer gefixed tijdens meeting. Wordt blijkbaar weer een onvriendelijke encounter, met anderen erbij ook nog dus dubbel kut. Dus hij laat z'n materiaal achter en gaat een peuk roken, na de vervelende figuur duidelijk had gemaakt dat dit 'm niet meer ging worden.

Clou: hij heeft ook dat soort types meegemaakt.

Bundin wijzigde deze reactie 05-09-2019 18:16 (4%)

I like bacon!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Pietervs schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:47:
Toen ik in de detachering zat werd ik naar een klant gestuurd die vage netwerkproblemen had.
Junior mee, wij op pad.
Daar aangekomen werden we door een nogal arrogante, geïrriteerde figuur ontvangen. "Ja, ik zal de serverruimte wel weer open doen. Jullie kunnen het toch niet vinden. Je bent de zoveelste al" en dat met veel gezucht.

De serverruimte binnen gelopen zag ik links een rack met servers. Rechts een rack met access-switches. En 1 UTP kabel tussen die twee racks. Die ze, om er niet over te struikelen, over een bak hadden gehangen waar 2 TL lampen in brandden...

Ik keek hem een keer aan en zei: "ja, dat valt onder de drie o's".
"Wat is dat dan?"
"OH OH OH"
De junior liep de serverruimte uit maar stond daarbuiten zo hard te lachen dat hij net zo goed had kunnen blijven.

Spullen ingepakt, vertrokken, nooit meer iets van die klant gehoord :)
junior en 3x O _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ROTFL
Bundin schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:15:
[...]

Onvriendelijke hoge pief met een gebrek aan respect voor collega's moet computer gefixed tijdens meeting. Wordt blijkbaar weer een onvriendelijke encounter, met anderen erbij ook nog dus dubbel kut. Dus hij laat z'n materiaal achter en gaat een peuk roken, na de vervelende figuur duidelijk had gemaakt dat dit 'm niet meer ging worden.

Clou: hij heeft ook dat soort types meegemaakt.
thx

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True