Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 5 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
BroederM schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:16:
Maar hebben jullie zelf nooit hulp nodig?
Ik heb een vriend die schilder is maar die gaat no way gratis mijn huis komen schilderen - en terecht. Voor niks gaat de zon op.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
BroederM schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:00:
Beste Mede Tweakers,

Ik ben waarschijnlijk naïef en hardleers en dat is maar goed ook want ik werk als SEH verpleegkundige.

Ik zou immers nooit mijn werk goed kunnen doen als ik mijn 5de dronken droppie van die dienst niet net zo liefdevol zou behandelen als de 1ste van die nachtdienst.
Ondanks dat ik bij de eerste 4 ben onder gekost, uitgescholden, bespuugd, bedreigd ach jullie krijgen het beeld wel.

En misschien is dat ook wel de oorzaak van de problemen in de acute zorg in Nederland dat wij altijd iedereen helpen.

Want ik gok zomaar dat het dezelfde mensen zijn die hun printerkabels per ongeluk lostrekken ook de zelfde zijn die de veiligheidskappen van hun slijptollen afhalen.

Ik ben Dopamine verslaaft, geld doet mij weinig, ik leef voor de "dank je wel".
Ja ik ben zn gek die ongevraagd helpt om je te grote pakket van de Ikea in je auto te fietsen of je wasmachine naar binnen te sjouwen.

Sorry kan er echt niets aan doen, als vrienden bellen laat ik vallen waar ik mee bezig ben en kom er direct aan.
Ik ben verslaaft en wil niet afkicken.

En dat is maar goed ook, ik ben zo gelukkig.

Dus laat mij geloven dat wat wie goed doet goed ontmoet.
Mooi verhaal, maar hier in Vlaanderen zeggen we: "Te goed is half zot". Zoiets dus. Je leert het wel.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03
Ik ben er ondertussen al jaren mee gestopt. Zoals velen al zeggen, mocht je ineens iemands hulp nodig hebben, dan zijn ze vaak niet te vinden.

Maar niet alleen met computers heb ik dit probleem. Heb begin dit jaar 2 mensen verhuist (1 waarbij het daadwerkelijke tillen me ook 3 maanden fysio opleverde). Nu zijn wij ondertussen ook verhuist, denk je dat die mensen ook daadwerkelijk maar een halve minuut zullen helpen? Nope.

Voordeel is wel dat de lijst met mensen die ik help tijdens een verhuizing ook wel erg kort is geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ironisch, vandaag kwam dit topic naar boven en ik kon vanavond nog de buurvrouw van mijn oma helpen met de televisie.

Gaat een beetje tegen de draad van dit topic in maar ik doe het met veel liefde voor de ouderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Gheh, ik zat vandaag het c't magazine te lezen van deze/volgende maand (2017-9) - en daar hebben ze een flink deel van het tijdschrift aan het onderwerp besteedt met tips en trucs voor deze situaties. Voor mensen die zich in de positie van TS herkennen is het wel een leuk artikel om te lezen.
Word je tot ergernis toe vaak door vrienden, familie of zelfs je baas gevraagd even een probleem met een pc, laptop of telefoon op te lossen? We geven tips hoe je het jezelf aanzienlijker makkelijker maakt, ook als je beroepsmatig een computerexpert bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Nat-Water op 28-08-2017 23:25 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
DateTime.Now schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:18:
Ironisch, vandaag kwam dit topic naar boven en ik kon vanavond nog de buurvrouw van mijn oma helpen met de televisie.

Gaat een beetje tegen de draad van dit topic in maar ik doe het met veel liefde voor de ouderen.
Ja, het ligt natuurlijk genuanceerd. Als iemand het overduidelijk zelf niet kan, en dankbaar is voor geboden hulp, dan lijkt het mij prima. Geeft jezelf ook een goed gevoel. Dat staat in schril contrast met mensen die te lui zijn om het zelf uit te zoeken, en het als een grondrecht zien om jouw beroepsmatige kennis en vrije tijd te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16
KopjeThee schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 06:24:
[...]

Ja, het ligt natuurlijk genuanceerd. Als iemand het overduidelijk zelf niet kan, en dankbaar is voor geboden hulp, dan lijkt het mij prima. Geeft jezelf ook een goed gevoel. Dat staat in schril contrast met mensen die te lui zijn om het zelf uit te zoeken, en het als een grondrecht zien om jouw beroepsmatige kennis en vrije tijd te claimen.
Mijn ervaring is sowieso van personen die computerhulp nodig hebben dat dat vaak ouderen zijn. Ik heb een ict bedrijfje gehad en waren toch veelal ouderen naar mijn idee. En die oudere mensen kwamen ook vaker terug met dingen als "ik moet een kabel hebben voor de computer op de tv aan te sluiten" of "mijn muis doet het niet"

Nu ik gestopt ben met dat bedrijf help ik alleen wanneer nodig mijn moeder en mijn 2 broers (en hun gezin) verder eigenlijk niet echt mensen meer, maar ik heb ze goede instructies gegeven. Mijn broers weten nu hoe ze hun pc kunnen doorlichten op malware, en of alle updates goed werken, backups maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 08:50:
[...]

Mijn ervaring is sowieso van personen die computerhulp nodig hebben dat dat vaak ouderen zijn. Ik heb een ict bedrijfje gehad en waren toch veelal ouderen naar mijn idee. En die oudere mensen kwamen ook vaker terug met dingen als "ik moet een kabel hebben voor de computer op de tv aan te sluiten" of "mijn muis doet het niet"

Nu ik gestopt ben met dat bedrijf help ik alleen wanneer nodig mijn moeder en mijn 2 broers (en hun gezin) verder eigenlijk niet echt mensen meer, maar ik heb ze goede instructies gegeven. Mijn broers weten nu hoe ze hun pc kunnen doorlichten op malware, en of alle updates goed werken, backups maken etc.
Dat zijn dan ook de mensen die het normaal vinden om te betalen voor jouw diensten ;) Niet heel representatief voor degenen waar dit topic over gaat, dat zijn namelijk de mensen die voor gratis een pc willen krijgen met on-site support, garantie en je zorgt maar dat je er NU bent, als er dan twee jaar later een virus op de pc staat weten ze je weer doodleuk op te bellen 'Jij hebt er aan gezeten en nou staat er een virus op, kom jouw rotzooi maar nu oplossen!'...
Even leuk eind 2015 een AP uitgezocht en neergezet voor een kennis om vervolgens enkele weken geleden die om middernacht te hebben bellen dat zijn pc het niet doet en ik dat kom oplossen... ;w

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:16
RGAT schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Dat zijn dan ook de mensen die het normaal vinden om te betalen voor jouw diensten ;) Niet heel representatief voor degenen waar dit topic over gaat, dat zijn namelijk de mensen die voor gratis een pc willen krijgen met on-site support, garantie en je zorgt maar dat je er NU bent, als er dan twee jaar later een virus op de pc staat weten ze je weer doodleuk op te bellen 'Jij hebt er aan gezeten en nou staat er een virus op, kom jouw rotzooi maar nu oplossen!'...
Even leuk eind 2015 een AP uitgezocht en neergezet voor een kennis om vervolgens enkele weken geleden die om middernacht te hebben bellen dat zijn pc het niet doet en ik dat kom oplossen... ;w
Pfoe zo erg heb ik het nooit meegemaakt. Wel soms mensen die best laat in de avond belden, soms nam ik ook niet meer op en beldde ze dan de volgende dag terug.

Maar ik weet wel dat toen ik mijn bedrijf gestopt was mensen wel heel goed ons huistelefoonnummer wisten te vinden lang daarna nog. Er is zelfs iemand die naar mijn prive mobiel beldde, ik vraag me echt af hoe ze daar aan geraakt zijn maar dat terzijde.

Ook iemand die nog steeds soms belt met hele vraagstukken die ze dan even per telefoon wil doen... die vrouw belt rustig een uur... ze heeft naderhand wel een keer wat er voor gegeven volgens mjj 10 euro. Ik heb al meermaals gezegd dat ik alleen voor mijn broers en ouders dit soort dingen doen. Maar mensen zijn hardleers als ze verder geen andere "hulpverleners" hebben die geen of weinig ervoor vragen

Iedereen moet voor zichzelf bepalen of ie dit soort diensten wil doen en zoja op welke schaal. Wil je jan en alleman helpen of een geselecteerd groepje.

[ Voor 18% gewijzigd door dennis_rsb op 29-08-2017 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
dennis_rsb schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 10:05:
[...]

[...]

Pfoe zo erg heb ik het nooit meegemaakt. Wel soms mensen die best laat in de avond belden, soms nam ik ook niet meer op en beldde ze dan de volgende dag terug.

Maar ik weet wel dat toen ik mijn bedrijf gestopt was mensen wel heel goed ons huistelefoonnummer wisten te vinden lang daarna nog. Er is zelfs iemand die naar mijn prive mobiel beldde, ik vraag me echt af hoe ze daar aan geraakt zijn maar dat terzijde.

Ook iemand die nog steeds soms belt met hele vraagstukken die ze dan even per telefoon wil doen... die vrouw belt rustig een uur... ze heeft naderhand wel een keer wat er voor gegeven volgens mjj 10 euro. Ik heb al meermaals gezegd dat ik alleen voor mijn broers en ouders dit soort dingen doen. Maar mensen zijn hardleers als ze verder geen andere "hulpverleners" hebben die geen of weinig ervoor vragen

Iedereen moet voor zichzelf bepalen of ie dit soort diensten wil doen en zoja op welke schaal. Wil je jan en alleman helpen of een geselecteerd groepje.
Damn daar wordt je ook niet blij van :/ Maar inderdaad, de vrienden/familie en ook een paar kennissen waar ik weet dat ze niet onredelijke verwachtingen hebben wil ik graag helpen en doe ik dan ook regelmatig, onbetaald want als ik een keer wat hulp nodig heb met iets waar zij goed in zijn helpen ze mij weer, en zo hoort het (volgens mij) ook :)
Af en toe help ik helaas ook wel eens de verkeerde die dus twee jaar later alsnog komt klagen :+

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 29-08-2017 10:09 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:23
RGAT schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

:') Triest inderdaad...

Wellicht moet je die mensen bij jou thuis je WC laten ontstoppen. Wanneer je dan na 3 dagen niet kunnen poepen weer eens wat kan dumpen kan je ze 2 jaar later bellen dat ze hem eind 2015 hebben ontstopt maar dat ze dat toch echt om 3 uur in de nacht moeten komen fixen :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Nat-Water schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:24:
Gheh, ik zat vandaag het c't magazine te lezen van deze/volgende maand (2017-9) - en daar hebben ze een flink deel van het tijdschrift aan het onderwerp besteedt met tips en trucs voor deze situaties. Voor mensen die zich in de positie van TS herkennen is het wel een leuk artikel om te lezen.

[...]
Ik zeg reden om hem weer eens te kopen xD

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Zo, volgens mij heb ik nog nooit zoveel reacties op 1 forumpost gehad.

Ik ga niet iedereen "quoten" die op mij gereageerd heeft.

Mocht ik iemand voor het hoofd hebben gestoten met mijn reactie dan hierbij mijn verontschuldiging. Immers zoals geroepen hebben wij in de acute zorg geen ruggengraat (al kunnen de die wel stabiliseren)

Ik ben duidelijk geen IT-er en kan dus niet oordelen over de druk die op jullie schouders rust als het neefje van de vrouw achter de kassa die in Timboektoe woont jou belt, om de stekker van zijn PC weer in het stopcontact te steken aangezien jij toch 1 jaar informatica op de middelbare school heb gehad?

Na het doorlezen van het gehele topic (acute zorg heeft zijn piek en dal uren) dacht ik dat jullie wel wat positiefs konden gebruiken. Voor mij gevoel werd het wel erg nujij.nl

Eek the cat gaf al aan "It never hurts to help"

Iemand gaf aan dat het om balans gaat.
En kennelijk is voor vele de balans in de IT ernstig verstoort tussen wat de maatschappij denkt dat IT hulp waard is en wat het daadwerkelijk waard is.

Binnen de zorg is het precies omgedraaid vele geven al aan dat ons werk niet voldoende gewaardeerd word.

Vind dus de balans voor jezelf en blijf communiceren met de mensen die jou voldoende vertrouwen dat ze hun pikante privé documenten jou toevertrouwen.

Als voor jou de balans hersteld word door er €100,00 per/uur voor te vragen dan zal je dit maar moeten doen.

Want niemand zit te wachten op een SEH gevuld met acute hoofdpijn, pijn op de borst, PTSS en hyperventilatie hebben IT-ers door de stress. ;)
(mocht je het wel hebben ben je nog steeds welkom)

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
BroederM schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 11:34:
Als voor jou de balans hersteld word door er €100,00 per/uur voor te vragen dan zal je dit maar moeten doen.
Ik betaal mijn Oracle detacheerder 110 € per uur en die levert prima werk als ik er zelf niet meer uit kom. Beter 1200 € spenderen voor een (lange) dag dan zelf twee weken lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Leuk topic en herkenbaar!
Hoewel het de laatste tijd rustig is met verzoeken tot hulp, op die van mijn moeder na, heb ik een wanhopige kennis van mijn zus die een kapotte externe harddisk "met dierbare inhoud" heeft die om hulp vraagt.
Goedsul als ik ben, wil ik wel helpen. Maar wat zou je nou kunnen vragen voor zo'n ogenschijnlijk eenvoudig klusje. Een vast bedrag, een uurtarief? Daarom zocht ik het op Tweakers eens op.
Na het lezen van een aantal pagina's kreeg ik het idee om voor klusjes dan een bedrag per uur te vragen, voorrijkosten en een formulier die de klant moet ondertekenen dat de werkzaamheden alleen voor het probleem op dat moment speelt, zodat je geen gezeur hebt achteraf.
Ik merk dat mensen vaak niet naar een winkel willen om wat voor reden dan ook en dus een kennis met verstand van zaken zoeken.
Maar voor niets gaat de zon op en als privé persoon ben je geen bedrijf. Lijkt me alleszins redelijk.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:40
sorted.bits schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 18:41:
Maar niet alleen met computers heb ik dit probleem. Heb begin dit jaar 2 mensen verhuist (1 waarbij het daadwerkelijke tillen me ook 3 maanden fysio opleverde). Nu zijn wij ondertussen ook verhuist, denk je dat die mensen ook daadwerkelijk maar een halve minuut zullen helpen? Nope.
Dat is gewoon asociaal. Ik woon in een stad waar een hoop vrienden praktisch om de hoek wonen. Zij helpen mij met verhuizen / zware klussen en kunnen dat andersom ook verwachten. Mensen die mij iets vragen maar niks terug doen zou ik heel snel klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 06:03
Piet_Piraat7 schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:52:
[...]

Dat is gewoon asociaal. Ik woon in een stad waar een hoop vrienden praktisch om de hoek wonen. Zij helpen mij met verhuizen / zware klussen en kunnen dat andersom ook verwachten. Mensen die mij iets vragen maar niks terug doen zou ik heel snel klaar mee zijn.
Yup, voordeel is wel, ik voel me niet langer verplicht anderen te helpen ;)

Acties:
  • +78 Henk 'm!

• osmosis
  • Laatst online: 10:19
Ik zei nog (paar pagina's terug) dat ik niks meer gratis doe.

Gister heb ik mijn eigen belofte verbroken

Situatie als volgt, ik werk in de dienstverlening en zo komt er van alles op je pad.
O.a. een oudere meneer, hij komt uit Tsjechië. Woont circa 20 jaar in NL
Spreekt gebrekkig Nederlands maar goed genoeg dat we kunnen communiceren.
Gegeven moment begon hij over zijn familie in z'n geboorteland. Dat hij het heel jammer vond dat hij nooit z'n kleinkinderen kon zien. Sprak ze zo nu en dan per telefoon, maar dat is ook best prijzig.
Zag dat het hem echt pijn deed dat hij niet zo vaak contact met ze kon hebben i.v.m. kosten en afstand.
Gegeven moment begon hij over Skype, daarvan had hij gehoord van z'n familie. Bellen met gezicht! zoals hij dat mooi omschreef. Hij wou graag weten wat dat zoal moet kosten een laptop etc.
Zag meteen weer diepe teleurstelling toen ik eenmaal vertelde wat de nieuwprijzen waren.
Hij vertrok weer en ik ging verder met de dagelijkse taken. Ook al bleef het achterin me hoofd, die arme oude man :/

Later diezelfde dag, kwam een ZZP-er binnen.
Had bij ons een nieuwe laptop besteld. Beest van een machine!
Had z'n oude laptop meegenomen om gegevens over te zetten naar de nieuwe laptop die net bij ons binnen was gekomen. Zo gezegd zo gedaan. Voordat hij er weer vandoor ging
"Weet niet of jullie er nog iets kunnen maar hou me oude barrel maar!"

Ik dacht gelijk aan de oudere meneer, en nam met dank de laptop in ontvangst.
"Gaat naar een goede plek"

Gelijk bezig gegaan, nieuwe DC Jack gesoldeerd (Laptop deed erg lastig met laden)
Wezen struinen in onze grote bak met oude onderdelen, schijfje, en wat extra ram.
Aangezien meneer Nederlands toch wat moeilijk vond, Tsjechische versie van Win10 geïnstalleerd.
Ziggo Hotspot credentials van ons erop. Aangezien meneer waarschijnlijk geen eigen internet connectie heeft thuis.

Na het werk gelijk naar meneer gereden. Uitgelegd wat er o.a. gebeurd was die dag.
En dat de laptop van hem was, kosteloos. Zodat hij gratis kan communiceren met fam in Tsjechië

Hem nog even wegwijs gemaakt hoe alles ongeveer werkt, Skype account opgezet.
Familieleden toegevoegd. Even testen, en jawel daar was een kleindochter&zoon op het beeld
Meneer hartstikke blij

Ik heb nog nooit iemand zo dankbaar gezien. Dat deed me erg goed
Bij zulke gevallen al zijn ze zeldzaam, zal ik met plezier me belofte breken

[ Voor 3% gewijzigd door osmosis op 07-09-2017 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:21
Er zijn redenen om je belofte te breken! Dit is er een van
osmosis schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:40:

Situatie als volgt, ik werk in de dienstverlening en zo komt er van alles op je pad.
Gegeven moment begon hij over zijn familie in z'n geboorteland. Dat hij het heel jammer vond dat hij nooit z'n kleinkinderen kon zien. Sprak ze zo nu en dan per telefoon, maar dat is ook best prijzig.
Zag dat het hem echt pijn deed dat hij niet zo vaak contact met ze kon hebben i.v.m. kosten en afstand.
Gegeven moment begon hij over Skype, daarvan had hij gehoord van z'n familie. Bellen met gezicht! zoals hij dat mooi omschreef. Hij wou graag weten wat dat zoal moet kosten een laptop etc.
Zag meteen weer diepe teleurstelling toen ik eenmaal vertelde wat de nieuwprijzen waren.
Hij vertrok weer en ik ging verder met de dagelijkse taken. Ook al bleef het achterin me hoofd, die arme oude man :/

Had z'n oude laptop meegenomen om gegevens over te zetten naar de nieuwe laptop die net bij ons binnen was gekomen. Zo gezegd zo gedaan. Voordat hij er weer vandoor ging

Gelijk bezig gegaan, nieuwe DC Jack gesoldeerd (Laptop deed erg lastig met laden)
Wezen struinen in onze grote bak met oude onderdelen, schijfje, en wat extra ram.
Aangezien meneer Nederlands toch wat moeilijk vond, Tsjechische versie van Win10 geïnstalleerd.
Ziggo Hotspot credentials van ons erop. Aangezien meneer waarschijnlijk geen eigen internet connectie heeft thuis.

Na het werk gelijk naar meneer gereden. Uitgelegd wat er o.a. gebeurd was die dag.
En dat de laptop van hem was, kosteloos. Zodat hij gratis kan communiceren met fam in Tsjechië

Familieleden toegevoegd. Even testen, en jawel daar was een kleindochter&zoon op het beeld
Meneer hartstikke blij

Hemelaar Fotografie

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik help buiten directe familie (ouders, zusje en haar vriend) maar één iemand. Gepensioneerde zakenman, bedrijf verkocht. Met hem kan ik altijd goed praten, liggen vaak wel op een lijn als het over politiek en andere zaken gaat. En hij kan mij wel weer wat dingen leren, is wel iemand met wat levenservaring. Daarbij vind ik het leuk om te zien dat ie op zijn leeftijd graag bij wil blijven op het gebied van computers en techniek. Soms koopt ie iets omdat ie wat gezien heeft en lukt het installeren bijvoorbeeld niet, maar als je 'm dan helpt lukt het 'm daarna wel, pikt ie altijd snel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
osmosis schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:40:

Meneer hartstikke blij

Mooi verhaal. Respect.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
EvaluationCopy schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 07:55:
Mensen die 'te allen tijde' niet goed kunnen schrijven kunnen altijd terugvallen op 'altijd' ;)

Die SEH verpleegkundige vergelijking gaat overigens wel goed mank. Dat is je WERK. Dit topic gaat niet over ons werk, maar over onze vrije tijd. Voor ons werk staan we natuurlijk ook altijd klaar om onze klanten een zo goed mogelijke ervaring te bieden.
Die gaat niet helemaal mank. Natuurlijk is daar mensen helpen je werk maar zoals een andere arts al aangaf: je moet het hier zien dat je op een verjaardag zit en vragen krijgt over wat dat knobbeltje/uitslag is wat op die plek zit. Of dat ze last hebben van (insert iets) en wat daar de oorzaak van is. Je bent arts dus je moet het maar weten. Of dat je het niet beter zal weten dan die specialist want die snapt haar probleem niet. Mijn vriendin ís arts en krijgt op verjaardagen bij mijn zus nog wel eens zulke vragen als die mensen horen dat ze arts is. Als ze dan beleefd zegt dat ze geen diagnostici is krijgt ze een zwaar gezicht. Natuurlijk zal ze die kleine helpen die bij het voetballen zijn enkel verstuikte of met skeeleren viel en nu een gat in zijn knie heeft. Net zoals ik vragen krijg over it gerelateerde dingen. Prima om eens wat advies te geven over waar ze op moeten letten bij het kopen van een laptop/computer. Maar daar houd het dan ook voor mij op.

Maar sommige vragen van mensen zijn net zoals 'wij' It'ers het ervaren. Even gratis wat advies inwinnen of dingen laten doen en dan een grote mond als er 4 maanden later iets mis gaat. Ze heeft daar met bepaalde mensen al behoorlijk oplopende discussies gehad met betrekking tot vaccinaties etc. Waarbij mijn zus de gemoederen dan maar moest bedaren :+ 8)7

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:02
Van de week belde de buurman aan, of ik een keer tijd had om te kijken naar zijn computer.

De beste man is 65+ en heeft niet zo heel veel verstand van computers.
Hij had buienradar en youtube 'van zijn computer verwijderd'.
Ikke mee om te kijken, kreeg meteen al wat drinken en chocolade aangeboden :), had hij schijnbaar uit frustratie al zijn muis kapotgesmeten omdat hij er niet uit kwam. Bleek dat hij de tabbladen bij de bladwijzers had verwijderd :+ met 30 seconden was het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Herkenbaar helaas.
Maar niet alleen op het vlak van tech support.

Heb 2 vrienden mee geholpen hun complete huis te verbouwen. 1 Is een timmerman, de andere een electricien.
Heel wat vrije zaterdagen daar van 's ochtends tot 's avonds gewerkt.
Nu zitten ze daar fijn te wonen, alles is op orde.

Nu heb ik enkele klussen in mijn huis waar ik een timmerman en elektricien voor nodig heb maar als ik ze bel dan hebben ze nooit tijd.
Kan gelukkig veel zelf dus doe het zelf maar, maar geeft wel te denken.

En voor mn oude buurman heb ik een tijdje terug 3 laptops compleet opnieuw kunnen installeren omdat zoon en dochter klakkeloos alles maar downloaden en installeren waardoor er 2 laptops compleet vol stonden met zooi, waardoor ik genoodzaakt was een schone installatie uit te voeren.
Heb dat al meer aan de hand gehad daar, altijd voor niets alles opgelost maar was er wel een beetje mee klaar onderhand.
Zeker toen de buurman leuk zat te vertellen dat hij in het zwart op de bouw vlot 35 euro per uur vraagt.
Dus toen ik na de laatste keer weer eens 3 uur bezig was heb ik er gelijk maar 75 euro voor gevraagd.

Werd ook netjes betaald maar sindsdien ook nooit meer computer problemen hoeven op te lossen.

Ben dusdanig veel ingezet voor allerhande klussen waarvan ik altijd de gedachte had, als ik eens wat nodig heb dan helpen ze mij wel.
Nou nee dus, sindsdien is het betalen of zelf uit zoeken.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:15

Zorro

Z

Ik vraag me altijd af hoe het toch komt dat niemand het in zijn hoofd haalt om aan een bekende, en nog minder een onbekende (zie de buurvrouw van de ouders van een vriend van mijn broer-achtige ervaringen) te vragen om even een oprit te bestraten of een tuin aan te leggen voor gratis want dat is hun werk toch ook en ze vinden dat toch leuk, maar zodra het om computers gaat het ineens wel allemaal zo zou werken. Ja daag.

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blup.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 13:53
your point being?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Gewoon mee stoppen, heb ik ook lang langgeleden gedaan..
Vooral de houding van mensen die denken dat het een voorrecht is dat je hun oude brakke met mallware gevulde PC een voorrecht voor je is. En dan verbaasd zijn dat je er geld voor vraagt. StudentPC is waar ik iedereen naar doorstuur mocht ik nog zo'n verzoek krijgen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Nou, hier hetzelfde. Werd zowat elke week gebeld door een verre familielid die dan mijn broer kent etc. etc.

Ik heb toen daarop mijn voicemail zo ingesteld dat het leek alsof ik opnam: "Hoi, met Tremio, hoe is het met je? Met mij gaat het goed... Ho even... Indien je belt voor een computerprobleem, dan ben ik niet beschikbaar. ". Ik heb toen een maand of twee alle ik onbekende nummers en nummers waarvan ik wist dat ze om een computerprobleem belden doorgeschakeld naar mijn voicemail (ik was 16-17, heel belangrijke telefoontjes kreeg ik nou ook weer niet). Nou twee maanden later kreeg ik geen telefoontjes meer voor computerproblemen en heb ik mijn voicemail weer aangepast. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

De zeer aardige buren van mijn ouders hebben mij eens gevraagd. Ik dacht, laat ik ze eens helpen. Met een uur klaar. Ik kreeg 50 euro en geen denken aan dat ik het terug gaf :P Zo kan het ook! Ondanks dat ik de 50 euro terug wou geven want voor incidenteel een stel oude zeer aardige mensen helpen wil ik eigenlijk niks hebben.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Veel van die verhalen zijn zo herkenbaar! Zeker toen computers thuis nog "nieuw en onbekend" waren, werd ik er al snel bijgehaald omdat ik thuis veel met mijn eigen computers bezig was. Dat werd op een gegeven moment zoveel, inclusief de problemen oplossen omdat ik de computer ooit eens had aangeraakt, dat ik ik er nagenoeg volledig mee ben gestopt.

Alleen voor directe familie doe ik nog wel eens wat. En de vragen en problemen (die er niet eens zo vaak waren, ik had ze best wel goed opgevoed >:) ) werden helemaal minder toen ik ze op Linux liet overstappen. De meesten doen niet meer dan een beetje surfen en mailen, of een brief schrijven ofzoiets, dus ze waren zo gewend.
Laat je nu zien dat je als kersverse ICTer niet eens een plaatje kan tonen op een forum? Of gaat het erom dat je nog met de hand op een vel papier kunt schrijven? Ik snap niet wat je hier nu mee wilt zeggen?

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Zorro schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:47:
Ik vraag me altijd af hoe het toch komt dat niemand het in zijn hoofd haalt om aan een bekende, en nog minder een onbekende (zie de buurvrouw van de ouders van een vriend van mijn broer-achtige ervaringen) te vragen om even een oprit te bestraten of een tuin aan te leggen voor gratis want dat is hun werk toch ook en ze vinden dat toch leuk, maar zodra het om computers gaat het ineens wel allemaal zo zou werken. Ja daag.
Omdat die beroepen al jarenlang bestaan, en al is ingeburgerd dat die er dus geld voor vragen.

Vroegah, in de tijd dat alles nog simpel was en je gewoon een piramide bouwde voor je farao in ruil voor je eten, bestond er waarschijnlijk een draadje (hoewel, meer een overdreven groot blok steen) waar mensen ditzelfde gesprek voerden dat hun oom de farao maar zat te zeuren dat ze gratis een piramide moesten hebben. Op een gegeven moment zijn die er dus ook langzaamaan mee gestopt, en begonnen te eisen om eten te krijgen voordat ze de piramide voor oom Toetankhamon gingen bouwen.

En daarom worden er vandaag de dag nog maar zo weinig piramides gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Stoelpoot schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Omdat die beroepen al jarenlang bestaan, en al is ingeburgerd dat die er dus geld voor vragen.
Omdat die beroepen over fysieke zaken gaan. Als iemand jouw oprit opnieuw bestraat dan ziet dat er als “werk” uit inclusief zweet en vuile handen. Als iemand jouw tuin onderhanden neemt dan is dat ook “echt werk”. Maar iemand die op kantoor zit en een computer bedient werkt in de ogen van veel mensen niet echt.
Zo merk ik ook wel eens dat mensen die met hun handen werken het raar vinden dat “kantoorvolk” na 8 uur werken ook moe is. In hun ogen doen die mensen de hele dag niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Omdat die beroepen over fysieke zaken gaan. Als iemand jouw oprit opnieuw bestraat dan ziet dat er als “werk” uit inclusief zweet en vuile handen. Als iemand jouw tuin onderhanden neemt dan is dat ook “echt werk”. Maar iemand die op kantoor zit en een computer bedient werkt in de ogen van veel mensen niet echt.
Zo merk ik ook wel eens dat mensen die met hun handen werken het raar vinden dat “kantoorvolk” na 8 uur werken ook moe is. In hun ogen doen die mensen de hele dag niks.
Mwoah, dat vind ik nog wel meevallen nadat ze 1 of 2 keer hebben gezien hoe snel je door zo'n scherm klikt. De gemiddelde toeschouwer wordt daar al moe van. M'n stiefmoeder begreep het ook al erg gauw toen ze me een keer aan HTML(!) zag werken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• galena
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-02-2024
Zij: Jij hebt verstand van computers hè
Ik: Nou, eh. Dat hangt er vanaf
Zij: Ja, ik heb namelijk een probleem...
Ik: Is het Windows of Mac?
Zij: Windows
Ik: Oh,daar weet ik echt helemaal niks van, ik gebruik alleen maar Linux
Zij: Maar zou je wel kunnen kijken?
Ik: Dan doet ie binnen de kortste keren helemaal niks meer!
Zij: Oh, laat dan maar

:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De kapper van mijn vader vroeg of ik een visite kaartje wou maken. Ik vroeg netjes om een kleine vergoeding(Gratis knipbeurt voor mijn vader) maar meneer begon gelijk met schelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
Rond het windows 98/2k tijdperk, ex Schoon zus.
Systeem was een Zootje, en naja completere her installatie

En was zeer duidelik dat alles weg zou zijn na de her installatie, Email e.d. alles opnieuw in gesteld most worden, vroeg ook nog of ik back ups moest maken e.d.

Hoefde allemaal niet, om persoonlijke zekerheid nog een paar keer duidelijk proberen te maken en of ze het zeker wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
galena schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:22:
Zij: Jij hebt verstand van computers hè
Ik: Nee, sorry, ik snap ook niets van die apparaten.

:)

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Psyonara schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:57:
Rond het windows 98/2k tijdperk, ex Schoon zus.
Systeem was een Zootje, en naja completere her installatie

En was zeer duidelik dat alles weg zou zijn na de her installatie, Email e.d. alles opnieuw in gesteld most worden, vroeg ook nog of ik back ups moest maken e.d.

Hoefde allemaal niet, om persoonlijke zekerheid nog een paar keer duidelijk proberen te maken en of ze het zeker wist.
En toen? En toen? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 12:30
downtime schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 11:51:
[...]

Kwestie van perceptie. Zij denken misschien dat ik de hele dag niet doe omdat ik niet met mijn handen werk, ik denk dat zij met hun handen werken omdat ze met hun hersenen niets kunnen.

Degene na mij mag de nuance aanbrengen, want die mist in dit verhaal een beetje O-)

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:15
Lol, wat denk je?

Waar zijn mijn E-mails geblaat e.d. krijg je een hele discussie en toch omdat je de jongste in de Familie bent puur bij die principe krijg jij ook nog de schuld...

Later in de auto zegt mijn moeder nog even ach je had toch gelijk.

En of dat je dagelijks word gebeld door je broer van hoe fix je dit en hoe fix je dat. Nooit eens hallo of zo hoe is het? En als ze wel toevallig vragen hoe is het dat het gelijk daarna heel erg to the point is van hoe los ik dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarmaPolice
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-08 17:10
Heel erg herkenbaar allemaal. Ook jaren geleden mee gestopt om ondersteuning te geven deed dit altijd kosteloos en voor iedereen zonder iets terug te verwachten. Wat voor mij door de jaren heen altijd een grote afknapper was dat mij soms dingen in de schoenen werden geschoven die totaal niet relevant waren of jaren na dato. Dit heeft mij doen besluiten mezelf voortaan als computer leek te profileren. Je kent het wel voor iemand wat geheugen bij prikken en vervolgens 3 maanden later de schuld krijgen van een ontvlammende voeding. 'Ja maar jij hebt die pc open geschroefd misschien dat je ergens een schroefje vergeten bent?'' Een keer stofzuigen op je zoldertje helpt ook

[ Voor 4% gewijzigd door KarmaPolice op 04-10-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier ook mee gestopt, elke keer trapte ik er weer in en elke keer kreeg ik een laptop/desktop uit jaar 0 voor me om deze "sneller" te maken of "even opschonen", ja daaaag. Doe het nog voor familie en m'n vriendengroepje, en voor de rest van de wereld ben ik bakker of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xalephsis
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 15:40
Ik help echt alleen m`n ouders nog af en toe. En zelfs dat doe ik niet met plezier, dat klinkt erg hard maar als je tot 8 keer hetzelfde probleem moet zien op te lossen begint het wel te irriteren.

Overigens, ik help mensen ook niet tegen vergoeding, ik heb echt een hekel aan het oplossen van deze computer problemen, alsof ik mijn tijd en mentale energie wil spenderen aan het oplossen van deze onbenullige problemen.

Mijn tijd is kostbaar, de enige eenheid die nooit terug zal komen. Overigens vloeit dit voort uit zelf bescherming, toen ik jonger was werd ik te vaak gevraagd om deze problemen op te lossen, die financiele vergoeding die ik altijd kreeg ( en vroeg ) kon mij toen al gestolen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 11:47

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Ik doe het als een drugsdealer. First fix is free.

Ik word nu alleen voor de echte "het werkt niet meer en moet NU" problemen nog gebeld en dan is de eerste vraag niet of ik er verstand van heb maar wat het ze gaat kosten.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Xalephsis schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 19:12:
Ik help echt alleen m`n ouders nog af en toe. En zelfs dat doe ik niet met plezier, dat klinkt erg hard maar als je tot 8 keer hetzelfde probleem moet zien op te lossen begint het wel te irriteren.
Mijn ouders waren misschien nog wel het ergst. Een week nadat ik weer één of andere malware heb verwijderd opbellen met 'nadat jij weg was deed de printer het niet meer'

Hier heb je een iPad, dat mailt en browst ook prima. Doei!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Mij werd ook gevraagd om een laptop op te schonen. De laptop kwam uit het jaar 0 dus er viel verder niet zoveel 'te versnellen' of op te schonen, er werd alleen af en toe mee gemaild. Dus: nieuwe bureaublad-achtergrond ingesteld, wat pictogrammen omgewisseld en de taakbalk een ander kleurtje gegeven.

Ik word nog steeds minimaal 1 keer per week bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 10:09
EvaluationCopy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 07:58:
[...]

Mijn ouders waren misschien nog wel het ergst. Een week nadat ik weer één of andere malware heb verwijderd opbellen met 'nadat jij weg was deed de printer het niet meer'

Dat noemt men, the ever since club.
Auto-garages hebben hier ook veel last van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 16:29
234FaTaLiTy schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:33:
[...]

Dat noemt men, the ever since club.
Auto-garages hebben hier ook veel last van :p
Mega uber kick :P

Heb helaas zelf weinig ervaring met onbeschofte kennissen/buren/vrienden, meestal is het altijd netjes bedankt en kijk maar als je een keer tijd hebt. En dan met een beetje mazzel krijg je aan het einde van de installatie strijd nog wat in je hand gedouwd.

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
Viper_4111 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 11:46:
[...]

Mega uber kick :P

Heb helaas zelf weinig ervaring met onbeschofte kennissen/buren/vrienden, meestal is het altijd netjes bedankt en kijk maar als je een keer tijd hebt. En dan met een beetje mazzel krijg je aan het einde van de installatie strijd nog wat in je hand gedouwd.
Beter, ik doe het zelf niet meer.
Alles moet in no-time af zijn, niet beseffende dat je zelf ook een fulltime baan en sociaal leven hebt. (En andere verplichtingen)
Áls ik nog wat doe, vraag ik er ook gewoon een X tarief voor (niet goedkoop) en genoeg tijd om het te fixen. :)
Meestal haken ze door het X tarief al af, dan weet ik ook met wat voor types ik te maken heb.
Voor dichte vrienden en familie (ouders, oma's) doe ik wel gratis. Maar die lopen ook niet te zeuren en hebben nooit gigantische haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:38
EvaluationCopy schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 07:58:
[...]

Haha dit heb ik 6 jaar geleden ook gedaan, beste advies ooit geweest. Nooit meer last van mijn ouders gehad sindsdien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
234FaTaLiTy schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
[...]

Beter, ik doe het zelf niet meer.
Alles moet in no-time af zijn, niet beseffende dat je zelf ook een fulltime baan en sociaal leven hebt. (En andere verplichtingen)
Áls ik nog wat doe, vraag ik er ook gewoon een X tarief voor (niet goedkoop) en genoeg tijd om het te fixen. :)
Meestal haken ze door het X tarief al af, dan weet ik ook met wat voor types ik te maken heb.
Voor dichte vrienden en familie (ouders, oma's) doe ik wel gratis. Maar die lopen ook niet te zeuren en hebben nooit gigantische haast.
Als er wordt betaald krijg je ook verwachtingen. Ik doe het zelf gewoon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
Scrtz schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:26:
[...]

Haha dit heb ik 6 jaar geleden ook gedaan, beste advies ooit geweest. Nooit meer last van mijn ouders gehad sindsdien.
Dat komt binnenkort wel weer! Goh, hij wordt traag, kun je hier wat aan doen?
- Ja, nieuwe kopen :)
418O2 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 00:35:
[...]

Als er wordt betaald krijg je ook verwachtingen. Ik doe het zelf gewoon echt niet.
Ik meld van tevoren hoe lang ik nodig zal hebben, voor een herinstallatie zeg ik bijv. een week.
Als de pc dan met 3-5 dagen terug is, zijn ze alleen maar blij. :+

[ Voor 35% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 17-04-2019 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Zelf help ik wel met regelmatig vrienden en mijn schoonvader die regelmatig hulp nodig heeft. Mijn schoonvader is het typetje "het moet NU geregeld worden!". Soms is dat wat vervelend, maar aan de andere kant staat hij ook altijd voor mij klaar betreft diverse klusjes. Hij is namelijk een ouderwetse bouwvakker, gitaar bouwer en hobby automonteur. Kortom ik kan gratis diverse klusjes laten doen.
Hij heeft vaker mijn hulp nodig dan ik zijn hulp, maar de klussen die hij voor mij doet zijn vele malen duurder dan een beetje ICT support. Kortom er zit een bepaalde balans in, al is het soms vervelend als je moe thuis op de bank zit en de telefoon gaat weer.

Betreft vrienden help ik graag met de PC en vooral betreft PC's upgraden of bouwen. Voor mij is dat een hobby en kan ik "spelen" met nieuwe hardware die ik zelf (nog) niet kan betalen. Tevens is het leerzaam voor mij.
Maar wederom zijn dit vrienden die ook voor mij klaar staan wanneer ik ze nodig hebt.
Ook vind ik het leuk om de Tweakers Pricewatch te doorzoeken voor de ultieme gaming PC voor het budget dat die vriend of kennis aan geeft. Waar bespaar je op, waar juist weer niet, etc.
En tot nu toe altijd tevreden gezichten gehad

Kortom, een goede balans is belangrijk en is die er niet, dan inderdaad een uurloon vragen. 8) Dan haken de echt vervelende mensen snel genoeg af. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaker
  • Laatst online: 13-09 10:10
Zo herkenbaar dit, vooral dan de opmerking "Je kent precies wel iets van computers...."
Ja, daarom heb ik een bachelor. Anyway, gewoon geld vragen. Vaak je hoor je ze dan niet meer en hoor je ze wel dan verdien je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:01
Toen mijn ouders vaker belden heb ik ze toen op Linux gezet.
Hoorde ze nooit meer tot die pc het hardware matig op gaf.
Nu heeft mijn moeder een Ipad, heerlijk rustig

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25

Theo

moederbord

Vroeger was ik als scholier/student ook de IT hulp van zo'n beetje iedereen. Omdat ik geen eigen woning/auto had kun je minder gemakkelijk een tegenprestatie vragen (hulp met schilderen, auto onderhoud, tuin aanpakken). Maar wel was mij altijd die hulp beloofd. ("Mocht je binnenkort verhuizen laat het dan weten, dan kom ik ook gewoon helpen met schilderen"). Uiteraard is die hulp nooit gekomen...

Ik ben er op een gegeven moment maar mee gestopt; een dag per week vrijwilligerswerk doen naast 45 uren studie en 15 uren werk was mij gewoon teveel.

Momenteel ben ik enkel voor m'n moeder de IT hulp; zij weet niks van pc's, maar weet wel dat ik druk ben en weet dat ik enkel bij mij thuis werk aan haar laptop. Dus af en toe staat haar laptop hier om 'm te fixxen.

Hoewel je soms ook rare dingen tegen komt waar je een uitzondering voor maakt zoals een kleine 10 jaar geleden: Een oud collega van m'n moeder zat in de bijstand met het gezin (vader, moeder en drie kinderen) en die had het niet breed. Nadat hun vader was opgepakt voor kinderporno en incest nam de politie hun pc in beslag voor onderzoek. Dit was de enige pc in huis en had dus best een redelijk impact op alles; bovenop de situatie die er toen al was. (het was de enige pc in huis die door 3 kinderen werd gebruikt voor schoolzaken, plus door de ouders voor o.a. bankzaken, en smartphones hadden ze toen nog niet.)

Ik kende hen amper maar had nog wat oude meuk liggen waar ik toen twee simpele computers mee kon maken, plus een budget gamepctje. Was toen wel een paar dagen werk om alles bij elkaar te zoeken, in elkaar te zetten en te installeren. Maar een paar dagen later hadden zij een paar computers staan. De pc's waren vergelijkbaar met wat ze hadden staan, plus de zoon kon nu ook thuis gamen! Zij waren enorm dankbaar, helemaal toen ik er niks voor vroeg. Soms weet je dat een blik in hun ogen van dankbaarheid meer waard is dan welk bedrag dan ook...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik help alleen mijn ouders, mijn schoonouders en uiteraard mijn vrouw en soms de tante van mijn vrouw. Maar alleen vragen er eigenlijk nauwelijks om.
Soms neem ik een "opdrachtje" aan omdat ik het leuk vind om te doen (laptop van de masseuse bijvoorbeeld omdat de SSHD stuk is gegaan, maar dan kom je een volgende keer ergens en dan wordt er gevraagd naar een ratelend geluid (niet dat ik er dan wat aan moet doen perse, maar voor mijn gevoel heb ik dan gefaald zeg maar :P)).
Half jaar geleden nog een gamepc gebouwd samen met een neefje. Vind dat leuk om te doen, maar dan wel op mijn voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
234FaTaLiTy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:34:
[...]

Dat komt binnenkort wel weer! Goh, hij wordt traag, kun je hier wat aan doen?
- Ja, nieuwe kopen :)

[...]

Ik meld van tevoren hoe lang ik nodig zal hebben, voor een herinstallatie zeg ik bijv. een week.
Als de pc dan met 3-5 dagen terug is, zijn ze alleen maar blij. :+
Haha klopt! Inmiddels hebben ze beide een eigen iPad die om de ~3 jaar vernieuwd worden ongeveer. Zodra ze beginnen te klagen dat her sloom wordt zeg ik, binnenkort komt de nieuwe uit :-)

Ik doe alleen nog maar familie en een enkele kennis waarvan ik weet dat diegene niet moeilijk doet om te betalen (eigen ondernemer, die snapt gewoon de waarde van tijd en geld) en vrienden die bijv een nieuwe gamepc gebouwd willen hebben oid.

En idd zoals @Theo zei, al die tegenprestaties die je zou krijgen maar als student vaak toch al niks aan hebt, laat staan de komende ~5 jaar nog niet. Maar zo ben ik ook al vaker uitgenodigd voor een etentje of een bbq, ja prima ik kom wel langs maar ga mijzelf niet uitnodigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 15:12
De iPad is gewoon zalig daarvoor.
Niks wat niet opgelost wordt met een herstart.

Mijn vader van 81 is er inmiddels zo aan verknocht dat hij in paniek zou raken als die het op geeft.
Die staat gewoon de volgende dag in de winkel voor een nieuwe.

Alleen moet ik hem nog overtuigen dat zijn iPhone 5 nu wel eens mag vervangen worden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Mooi dat de iPad hier zoveel voorbij komt. Er mogen dan allerlei vooroordelen zijn over Apple en het mag dan duur spul zijn, voor deze categorie mensen is een iPad ideaal.
Het werkt allemaal lekker intuïtief, simpel en vlot. Aanschaf is relatief prijzig, maar het gaat ook jaren mee zonder een enkel probleem. Kortom, gewoon perfect voor mensen die minder feeling hebben met moderne technieken. En heel eerlijk, ik gebruik mijn iPad ook meer dan de laptop.

Mijn ouders hebben een iPad 2 van, ik gok, 10 jaar oud die wordt inmiddels wel wat traag maar doet wat hij moet doen. Mijn vader heeft vorig jaar een nieuwe iPad gekocht en eigenlijk wil mijn moeder ook wel een nieuwe, want dat oude dingen is toch wel erg traag.

De computer bij mijn ouders? Ja, die moet ook blijven. Soms een beetje internetten/office/iets printen/online spelletje plus muziekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Dostar schreef op woensdag 17 april 2019 @ 09:21:
Zelf help ik wel met regelmatig vrienden en mijn schoonvader die regelmatig hulp nodig heeft. Mijn schoonvader is het typetje "het moet NU geregeld worden!". Soms is dat wat vervelend, maar aan de andere kant staat hij ook altijd voor mij klaar betreft diverse klusjes. Hij is namelijk een ouderwetse bouwvakker, gitaar bouwer en hobby automonteur. Kortom ik kan gratis diverse klusjes laten doen.
Hij heeft vaker mijn hulp nodig dan ik zijn hulp, maar de klussen die hij voor mij doet zijn vele malen duurder dan een beetje ICT support. Kortom er zit een bepaalde balans in, al is het soms vervelend als je moe thuis op de bank zit en de telefoon gaat weer.
Precies zo'n (handige) schoonvader. Ik help hen regelmatig met alles wat een stekker heeft en ik drink hun wijn en bier op. En als ik geen zin heb in een "wat groter" klusje dan besteed ik dat weer aan schoonpa uit.

Prima balans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Laatst online: 16:13
Zelf zit ik ook al jaren in de ICT en dan nog specifiek in handel van laptops. Het valt me daarom eerlijk gezegd nog mee hoe vaak ik dit soort taferelen tegen kom. Er komen regelmatig familieleden naar me toe met oude of verlepte laptops, maar dan heb ik altijd wel een goede vervanger in mijn assortiment. Probleem opgelost. Ook doet niemand raar als ze de factuur krijgen.

Bij de familie van mijn ex wilde het nog wel eens voorkomen dat er bij een feestje mensen binnen kwamen, ik een iPad in mijn handen geduwd kreeg ("Hij doet het niet") en de personen in kwestie al meteen doorliepen richting de taart. Daar ben ik ook snel genoeg mee opgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
- Kan je even naar mijn pc kijken?
- Ik ben op een verjaardag. Dus nee

Of

- is goed, Mijn uurtarief is 150 per uur. Exclusief voor en voorbij rij kosten

Of

- Sorry, ik heb verstand van servers, geen werkplekken. Trappen velen ook in.

Of

- gewoon nee zeggen en dat je vrij bent. Mijn hobbies zijn autosport en gamen, en geen computers fixen

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
-PassY- schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:24:

Of

Of

Of

- gewoon nee zeggen en dat je vrij bent. Mijn hobbies zijn autosport en gamen, en geen computers fixen
Haha ja dat is ook mooi, op verjaardagen en feestjes waarbij mensen (vaak familie) komen aanzetten met al hun problemen. Gelukkig heb ik er tegenwoordig niet meer zo'n last van aangezien ik bedrijfsmanagement ben gaan studeren ipv daarvoor op MBO het ICT, waardoor iedereen direct wist wat ze aan mij moesten vragen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:35
-PassY- schreef op woensdag 17 april 2019 @ 11:24:

Of

Of

Of

Mijn buren weten gelukkig niet wat voor werk ik doe en tegen de meeste mensen vertel ik dat ik een schrijver bent (frontend developer).

Maar ik heb als hobby ook autosport. Sterker nog een tijdje mij helemaal verdiept in het software matig aanpassen van je auto omdat het als een soort van zwarte magie wordt gezien (het tunen van auto's).
Nu is binnen de auto scene de zo genoemde pops and bangs tune behoorlijk populair dus mij daarin verdiept.
Nu heb ik dus mensen die vragen of ik het ook bij hun wilt doen en die vinden het dan raar als ik er geld voor vraag. "Hoezo is het niet gratis? is toch alleen maar wat software aanpassen?"
Gelijk helemaal klaar met dat soort mensen. (1x voor de grap gratis gedaan maar wel de snelheids begrenzer van 250km/u aangepast naar 30km/u)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb zelf alleen m'n ouders 'in onderhoud' zitten, maar in ruil daarvoor komt mijn pa me helpen klussen (ze wonen op 2km afstand oid, dus ik heb geen boor want ik heb pa :p ) en mijn moeder helpt me met de plantjes op het balkon. En als ik een keer weg ben geven ze de katten eten. Dus dat vind ik best een prima deal.

Van de week nog: Ma belt op "Ja wij hebben geen internet, telefoon of TV, kan jij even kijken" *logt in op ziggo website* Ja ma, er is storing, geen indicatie hoe lang het duurt. "oh, ohke"

Belt uur later weer "Ja we hebben nog steeds niets"

:p Wat verwacht je ,dat ik ff de boel fix? Nou ja uiteindelijk hadden ze weer werkend internet en stuurde ze trots een appje. Ach, het zijn al oude mensen en mijn moeder is aardig zelfredzaam met haar laptop (heeft ze voor werk nodig dus ze moet wel). Dus ik vind het niet erg om af en toe te helpen, of als een collega/vriendin van haar een vraag heeft die te beantwoorden. Een van die collega's is getrouwd met een gepensioneerd fietsenmaker, in ruil voor hulp heeft die me geleerd m'n complete fiets te onderhouden en hoe ik m'n ketting moet vervangen enzo. :p goeie deal!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 14:59
Heb twee dingetjes gehad, waarvan één een probleem was.

Het probleemgeval:
Zo'n 15 jaar geleden deed ik ook alles gratis, totdat iemand mij beschuldigde van het verwijderen (stelen) van 4mb geheugen (4mb was 15 jaar geleden ook niks waard, net zoals nu). Gelukkig kreeg ik veel steun van andere mensen die de persoon in kwestie kenden, maar dan nog... toen was het wel klaar voor mij.

Het 'minder erge' geval:
Laptop van m'n moeder had een SSD nodig. Na de herinstallatie van Windows op de vers geplaatste SSD is de laptop er mee gestopt. De installatie is dus geslaagd, maar na enkele reboots deed het ding simpelweg niks meer. Nu was dit de laptop van m'n moeder, dus die gelooft mij als ik dit zo uitleg. Maar wat nu als dit de laptop van iemand anders was geweest? Dan had ik dit lastiger kunnen uitleggen en had het me waarschijnlijk goed centjes gekost terwijl ik naar mijn weten niks fout heb gedaan.

Kortom: ik doe het niet meer, alleen voor een select groepje - en die moeten gewoon betalen (behalve m'n ouders dan). Al is het maar dat het mezelf niet direct geld kost als er iets mis gaat.

@SmurfLink : ik heb ook een fietsenmaker in het select groepje zitten - ik kan het iedereen aanbevelen :)
Dat is een van de weinigen die niet altijd hoeft te betalen, en hij doet hetzelfde bij mij.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Haha, ik voel me oud bij het lezen van dit topic, niet omdat het topic zelf al van 2017 dateert, alleen omdat... Wel, bovenstaande situaties komen me ook zo bekend voor, maar het lijkt wel alsof mensen stoppen met je zo'n dingen te vragen eens je voorbij de 30 bent... tenzij het natuurlijk geweten is dat je hobbymatig of professioneel "in de computers" zit, da's iets anders natuurlijk.

Echt, vroeger had ik ook om de haverklap mensen die me steeds om hulp vroegen met hun pc's en smartphones, gewoon omdat "jonge gasten weten daar toch alles van?!" waar ik dan op antwoordde dat ik wel mét een computer kan werken, maar niet ààn, en dat ik weet hoe mijn smartphone werkt qua instellingen goed zetten etc, maar daarom niet àlle smartphones.

Natuurlijk hangt het af van persoon tot persoon: mijn ouders (70 en 71) vragen ook wel nog eens hulp met iets -maar die gaan er verbazend goed mee om- mijn ma gebruikt al jaren een Samsung Note, nog van de tijd dat de Notes nog echte tablets waren (geen phablets) en ze kan daar heel goed mee werken en zelfs tekenen. Ze is kunstenares, tekenen, schilderen, drukplaten en beeldhouwen maar eerlijk: de werkjes die ze op haar Note maakte, gewoon 'om eens te proberen' zijn verbazend goed gelukt... En dan deelt ze dat op Pinterest etc... soms zie ik dat ze i.p.v. de afbeeldingsfile, gewoon een printscreen deelt waarop haar cursor en taakbalk ook gewoon zichtbaar zijn... Dan moet ik eens stilletjes lachen maar uiteindelijk doét ze het toch gewoon. :Y

Maar (vage) kennissen en familieleden die je eens per jaar ziet en dan meteen op je afkomen met hun 'probleem' in de hand, het is jaartje naar jaartje minder geworden en nu is het echt al jaren geleden...

Ik ben ook totaal niet meer mee: als ik mijn neefje en nichtje van m'n vrouw haar kant bezig zie met Instasnap en Chatgram dan hoor ik het donderen in Keulen. :D

Heb weliswaar weinig ervaring gehad met mensen die gewoon onbeleefd waren.

[ Voor 9% gewijzigd door PinusRigida op 17-04-2019 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Heb ooit een schoonvader gehad die zo een beetje in elkaar stak, ik moest en zou hem helpen tot de aankoop van een keyboard (voor een nieuw gebouwd systeem) en dat maakte hij op vrij onaangename manier duidelijk.

Buiten een beste maat die compleet digibeet is help ik niemand. Jij wilt toch een computer, leer er dan maar mee omgaan. Teveel gezeur? Had je een Mac moeten kopen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Vroeger altijd met Windows gewerkt en hier meerder mensen mee geholpen incl. opbouwen van een game kast. Ondertussen al een paar jaar erg tevreden met Mac (overgestapt i.v.m. mijn werk als grafisch ontwerper).

Afgelopen week de vraag gehad om mijn buurvrouw te helpen met haar Windows laptop.... na enkele minuten kijken al opgegeven. Wat vergeet je toch snel hoe een besturingssysteem werkt. De buurvrouw vond het eerst allemaal maar een vreemd verhaal dat ik er niks van begreep. Maar na wat uitleg een een nieuwe kop koffie, haar overtuigt dat ze iemand anders moest vinden met meer verstand van Windows. Of overstappen naar een Mac :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39

SomerenV

It's something!

Ik hielp eigenlijk alleen m'n ouders/broertje, overburen en m'n opa bij computerproblemen. Nooit echt gezever mee gehad eigenlijk. Overburen waren super chill en de types 'kijk maar wanneer je tijd hebt'. M'n opa was ook zo'n type en als ik niet kon ging ie de stad in met de laptop zodat de computerwinkel het kon fixen. Vond ie ook niet heel erg aangezien hij dan weer wat mensen had om mee te babbelen :+

M'n vader en broertje hebben beiden inmiddels een laptop van de zaak dus daar kom ik niet aan. M'n moeder heeft wel nog een eigen laptop waar ik héél af en toe wat op moet fixen, maar dat zijn dan kleine dingetjes. Inmiddels is ieder verhuisd dus de overburen spreek ik bijna nooit meer (of ik moet ze toevallig tegenkomen) en m'n opa is een jaar of 2 geleden overleden. Laatst wel nog een probleem op de telefoon van m'n vader opgelost. Iets met Google Services wat in een soort crash-loop zat.

In het verleden heb ik wel eens wat vage problemen opgelost bij familie, maar tegenwoordig is iedereen over op tablets dus bij problemen gaan ze naar de Mediamarkt ofzo. Een paar jaar terug overigens ook regelmatig PC's in elkaar geschroefd en problemen opgelost bij de lokale nieuwsinstelling, maar dat was dan gewoon een middagje of avondje de nerd uithangen samen met een maat van me. Beetje ijsthee drinken, wat snacken en na afloop de PC's testen met wat games :+

De vader van een vroegere vriendin deed (en doet?) wel veel voor anderen en daar heb ik wel regelmatig de meest idiote verhalen van gehoord. Mensen die bij elk wissewasje bellen en eisen dat hij komt kijken. Mensen die opeens voor de deur staan en eisen dat de PC de volgende dag weer up & running is, of mensen die boos worden als hij de problemen niet op kan lossen en ze doorverwijst naar een speciaalzaak. Hij had ook wat 'klanten' die gewoon structureel niet betaalde maar wel altijd het meeste eiste. Ik ben wat dat betreft héél blij dat ik mijn kennis meestal voor mezelf hield. Als ik dan wat opving over problemen dan bood ik alleen m'n hulp aan in héél specifieke gevallen met de disclaimer dat ik eigenlijk nooit dat soort support lever. Heeft altijd prima gewerkt :)
LichtBruisend schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:29:
Afgelopen week de vraag gehad om mijn buurvrouw te helpen met haar Windows laptop.... na enkele minuten kijken al opgegeven. Wat vergeet je toch snel hoe een besturingssysteem werkt. De buurvrouw vond het eerst allemaal maar een vreemd verhaal dat ik er niks van begreep. Maar na wat uitleg een een nieuwe kop koffie, haar overtuigt dat ze iemand anders moest vinden met meer verstand van Windows. Of overstappen naar een Mac :)
Hier een beetje het tegenovergestelde. Altijd met Windows gewerkt (en nu nog) maar ook regelmatig met Mac dus er is wel een beetje kennis. Mijn huidige vriendin heeft een MacBook, en bij problemen kijk ik altijd wel even, maar da's heel andere koek dan wat ik van Windows gewend ben. Uiteindelijk lukt het vaak wel na wat rondneuzen op het internet, maar als Windows-gebruiker is problemen oplossen in OSX echt van een andere orde O-)

[ Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 17-04-2019 16:08 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Kennis: Kun jij me helpen met mijn PC, want [verhaal]
Ik: Help jij me de komende maand even aan bier, want jij werkt toch bij [brouwer]?
Kennis: :?

Ik heb sinds lange tijd alleen mijn zusje nog als 'klant'. En die probeer ik over het algemeen uit te leggen wat ze heeft gedaan...(om haar te leren dat ze best slimmer is dan ze af en toe denkt :))

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
SomerenV schreef op woensdag 17 april 2019 @ 16:02:

M'n vader en broertje hebben beiden inmiddels een laptop van de zaak
Dat heeft mij pa ook een keer geprobeerd omdat de it-afdeling van zijn werk niet opschoot vond hij. Of ik het even kon oplossen toen ik een hapje kwam eten.

Heb dat ding niet eens aangeraakt. Dat mag unilever lekker oplossen.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 13:19
Wat mensen ook niet snappen dat als je de ICT uit gaat, je kennis ook niet bij houd.
Laatste OS waar ik iets mee deed was Windows 7. Dus heel de trede naar WinX, geen idee.

En dan nog zijn er sommige mensen... kan je dit met mijn laptop of kan je dat even met deze pc.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:17
Hier voorheen ook vaak "last" van gehad. In zoverre dat ik eigenlijk altijd netjes gevraagd werd of ik kon helpen, maar ook op de meest onmogelijke tijden én er van uitgaande dat het gratis was. Sinds ik ben gaan freelancen heb ik me zelf voorgenomen dat ik, mede omdat het niet m'n core-business is, nóóit meer gratis support verleen voor IT en web-achtige werkzaamheden.

Ergo, ik reken hetzelfde uurloon voor een beetje hulp met email, websites, hard- en software, etc. Dan hoor je ineens niemand meer, en degene die wel bellen weten dat ze gewoon goed geholpen worden, en dat daar evengoed gewoon iets tegenover staat... namelijk een passende factuur.

Dat gratis support geven, op wellicht je ouders, broers of zussen na, is echt killing. Mensen snappen niet dat het tijd, kennis en moeite kost om ze te helpen, maar eisen soms bijna dat het snel opgelost moet worden. Dat doen we dus niet meer ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08
Ik heb het laatste jaar mijn klantenkring afgebouwd. Gewoon eerlijk aangegeven dat ik er geen tijd meer voor had. Sommige hebben het geaccepteerd, maar een aantal blijft stug volhouden. Ook één die me lukraak belt en verwacht op dat moment gelijk geholpen te worden. Ik heb zijn oproep nog één keer beantwoord en aangegeven dat ik er niet langer van gediend ben. Ik negeer zijn telefoontjes overdag ook compleet.

Op feestjes, etc reageer ik op computer vragen dat ik tegenwoordig in applicatie virtualisatie en deployment werk en mezelf aan het focussen ben op Azure Hybrid AD integratie. Dan zie je ze gelijk kijken met een blik van "WTF is dat?!" en laten ze me lekker van mijn biertje genieten 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vossie94
  • Laatst online: 04:58
Haha herkenbare verhalen hier. Ik moet zeggen dat het de laatste 10 jaar heel erg is afgenomen; kan zijn doordat mijn omgeving is veranderd, maar ik heb ook het gevoel dat de introductie van apps (werkt simpeler en intuïtiever) en cloud (dingen zijn 'nooit' meer kwijt en kunnen overal worden benaderd) ervoor heeft gezorgd dat er minder problemen voorkomen en dat als ze voorkomen deze gemakkelijker door mensen zelf kunnen worden opgelost.

Ook heb ik nog een tijdje gewerkt als pc-reparateur op basis van oproep bij een bedrijf. Hierbij nam ik dan zelf contact op met particulieren om het probleem te inventariseren. In 97 van de 100 gevallen kon ik dan vooraf al goed inschatten hoeveel tijd ik kwijt zou zijn aan een klus (en ook wat zij zouden betalen). Het kwam helaas ook voor dat mensen aangaven dat 'de computer een beetje traag was' maar dat uiteindelijk de enigste oplossing was om een volledig systeemherstel uit te voeren aangezien het ding al minimaal 10 jaar lang was uitgeleefd als 'familiecomputer'. Dat kostte dan 5 uren i.p.v. de ingeschatte 2 uren. Ik mocht dan officieel in overleg met de klant wel 5 uren in rekening brengen, maar dat kon ik vaak niet echt over mijn hart verkrijgen. Ja ik weet het, ik ben te goed voor deze wereld dus ben ook maar weer vrij rap gestopt met dit werk aangezien je bij gewone banen wel vooraf weet waar je aan toe bent qua te werken uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik herken ook een hoop dingen, en heb vroeger ook veel klantjes gehad. Toen de hardware webshops nog floreerden stelde ik voor Jan en alleman pc's samen en verdiende daar leuk aan.

Inmiddels is het besturingssysteem stabieler geworden, is er meer ootb beveiliging actief waardoor je minder snel allerlei toolbars en spyware aantreft en zijn mensen hun IT anders gaan gebruiken want tablets en smartphones.

Goeie zaak dus :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De keren dat mensen zeiden: 'ik maak het nog wel goed met je' nadat ik hun pc gefixed had tegenover de keren dat ze het ook daadwerkelijk deden is echt op één hand te tellen.

Ben we dus ook mee gestopt. Was nooit te beroerd om iemand te helpen, maar op een gegeven moment wordt we dan zwaar misbruik van gemaakt.

Heb een ex collega van 10 jaar geleden die mij alleen belt als hij weer eens in de shit zit met zijn pc. Eiste de laatste keer bijna dat ik gelijk kwam want zijn dochter had de pc nodig voor haar huiswerk. Heb gezegd dat hij maar een student aan huis moest bellen.

Daarna nooit meer iets van hem gehoord

Random WTF

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Toch vaak zat gedaan.

Mooiste blijft nog deze:

Mensen bellen mij op met de vraag om de hele pc te scannen op virussen / pc na te lopen.
Beginnend met 384 toolbars te verwijderen + regcleaner pro , Bearshare , free driver fixer etc.
Updaten & Drivers installeren
Vervolgens reboot.
Nu komt de leukste: Malwarebytes + HitmanPro, 98734330 resultaten ( waarvan o.a. porno)
Alles laten verwijderen en reboot.
PC start een stuk sneller.
PC reageert sneller.
Mensen blij.

* 2 dagen later: LuckyLuke vuile **********, mijn Office 2016 werkt niet meer.
LuckyLuke komt kijken: Illegale crack :w

En dan de opmerking: Ja ik moest van de schoonzoon van mijn buurman op zo'n grote rode knop drukken en dan was alles weer goed ( KMS Pico activator)

Het mooie is dat hoe schoon je de pc daar ook achter laat, een half jaar later is het precies hetzelfde. " Ja mijn neefje was hier gisteren en die heeft dit gedaan"

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

*urgh*
Ooit een laptop uitgeleend aan een meisje.
Paar maanden later haal ik dat ding op. *VOL* virussen.

(En nee, ik geloof oprecht niet dat ze dat had gedaan omdat ik het in die periode heb uitgemaakt. Ik had het ding toch opnieuw ingericht en niet met ook maar enig nuttige data aan haar gegeven.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:38:
Het mooie is dat hoe schoon je de pc daar ook achter laat, een half jaar later is het precies hetzelfde. " Ja mijn neefje was hier gisteren en die heeft dit gedaan"
Daarom heb ik bij mijn moeder een administrator account aangemaakt waarvan zij het wachtwoord niet weet. Software die geïnstalleerd staat kan ze updaten maar nieuwe software kan ze niet installeren. Gelukkig hoeft er niet veel geïnstalleerd te worden maar iedere keer wanneer dat wel nodig is moet mama even bellen :D

Laptop draait in ieder geval al 3 jaar vlekkeloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:08

NoTimeRemains

I know

Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid ;)

This is the Way.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 23:34
Ik heb vandaag het hele topic doorgelezen en het is zoals anderen al gezegd hebben een en al memory lane.

Jaren geleden vanaf de tienerjaren werd ik ook altijd voor hulp gevraagd en het was nooit een probleem. Ik leerde ervan, anderen werden blij, af en toe kreeg je wat en vaak kreeg je niets. Maar goed de opgedane kennis is heel wat waard.

Er was ook een wat mindere periode in m'n leven, waar ik weinig behoefte had aan support zijn en werd door m'n moeder de telefoon in handen gedrukt om op afstand een probleem op te lossen van iemand die per definitie slecht te verstaan was, niet zelfstandig nadacht over de issues en zelf tussendoor altijd een 'betere' oplossing had. Ik schoot uit m'n slof en dat werd niet gewaardeerd, maar dat was een duidelijke grens. Daarna ging het beter al werd het aan het thuisfront nooit goed, sommige mensen zijn erg hardleers en willen zich niet eens opppervlakkig verdiepen.

Langzaamaan door de jaren heen heb ik de mensen in mijn directe omgeving wel stapsgewijs overgezet op dingen die voor mij makkelijk te beheren waren: waar mogelijk naar Apple ecosysteem, weg met goedkope hardware die niet meer mee kan. Uitleg gegeven waarom dingen verouderen, wat er nodig is voor de gebruiksdoelen en dat advies wordt gewaardeerd. Apparatuur werd geupgrade, er wordt nu gedacht aan backups, en daarbij hoeft het niet het duurste of het nieuwste te zijn maar wel precies het goede. Daar tegenover staan gewoon wederdiensten en daar hoeft niet eens om gevraagd te worden. Vanzelfsprekend alles wanneer het uitkomt, tijd is voor iedereen wel wat waard.

Van vreemden gelukkig geen last meer, hooguit hier en daar advies. Dat kost niets en het helpt mensen vooruit. Bevalt het advies je niet? Legio andere plekken waar je terecht kan, maar dan kan ik achteraf vrij weinig voor je betekenen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vergeten we met z'n allen de quote niet:

" Nu je er toch bent" Mijn wasmachine is ook kapot.
" Kan je nog heeeeeel even dat doen"
2 uur later ben je weg.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Of de klassieker als je op de koffie bent bij je ouders:

"Als Mien op Feesboek zit, dan krijgt ze wel eens zo'n helemaal wit scherm in plaats van het filmpje van ome Geert. Kun jij daar effe naar kijken?"

- Geen idee wie Mien is;
- Na veel vijven en zessen Mien toch aan de lijn (je let dan even niet op en opeens wordt er een telefoon in je handen gedrukt);
- Mien is uiteraard niet te verstaan met dat accent hier in de regio;
- Mien blijkt een ALDI-PC te hebben die nog in guldens is afgerekend;
- Probleem is uiteraard niet reproduceerbaar, maar het treedt normaal wel echt altijd op hoor, wat ze ook doet; geen idee waarom het niet optreedt als ik meedenk*;
- Ik wil niet meer.

*althans, dat maak ik er van. In het echt klonk het meer als "Joa moar da werk normaal nie so heur, hai doe altiet fouten maken as ek op feesboek fillems wil kieke fan ome Geert; Warreum die da nie doe as jaier naar kiek weut ek euk nie heur. Ek ben euk maar eun mens he...!"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst ook een typische van een vage kennis, kunnen elkaar op feestje praktisch niet uitstaan, maar het verlossend woord kwam toch al snel:

"Kun jij gratis Word op mijn laptop zetten?"

Heb gezegd dat ik alleen maar LaTeX gebruik en open-source oplossingen prefereerde. Kreeg een lege blik terug en verder nooit meer iets gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Ik loste vroeger ook graag bij mensen de problemen op (tegen laag tarief). Naarmate ik ouder ben geworden, zijn de computers en telefoons veel goedkoper geworden en doe ik bepaalde klusjes ook niet meer als de kans op succesvolle oplossing onder de 80% ligt, maar dat ligt soms ook aan het type mensen waarbij ik op bezoek ben. :)
Als mensen een paar dagen later opbellen dat een probleem weer terug is, geef ik gewoon aan dat ik niet kundig genoeg ben om het probleem op te lossen en ze naar een echte specialist moeten gaan. >:)

Als mensen een probleem hebben, en dat spontaan niet optreedt als ik mee kijk, geef ik aan dat ze dan maar een foto of filmpje moeten maken. In veel van de gevallen weet ik na de foto of filmpje wel een oplossing voor hun. Ik bepaalde gevallen hoor ik niets meer.... :)

@Euler212
Gratis betaalde software voor iemand installeren doe ik niet meer aan, zeker als dat betaalbaar is voor de betreffende mensen.
Voor mensen die elk dubbeltje moeten omkeren maak ik een uitzondering, maar die zijn vaak ook wel tevreden met gratis alternatieve software. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Onbekend op 01-08-2019 13:56 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Dan eisen ze dan ICT support, prima ik wil best iemand wel even helpen en kom dan met de auto en dan moet er een USB hub/netwerkstekker of iets anders wat ik standaard in de auto heb liggen, gekocht worden en dan krijg je de vraag, "waar kan ik deze dan kopen/halen?" Nou dan vliegen bij mij de stekkers eruit en dan zal ik het netjes houden (dan ken je van mij vier hoog de kerstboom in en hoop dat die kerstboom ook nog omvalt) en niet op zijn Amsterdams hier zeggen.
Ik ben ooit kwaad weggelopen na deze opmerking en paar weken niet meer geweest/contact en dan vragen waarom je dan boos bent.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Heroic_Nonsense schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:40:
Of de klassieker als je op de koffie bent bij je ouders:

"Als Mien op Feesboek zit, dan krijgt ze wel eens zo'n helemaal wit scherm in plaats van het filmpje van ome Geert. Kun jij daar effe naar kijken?"

- Geen idee wie Mien is;
- Na veel vijven en zessen Mien toch aan de lijn (je let dan even niet op en opeens wordt er een telefoon in je handen gedrukt);
- Mien is uiteraard niet te verstaan met dat accent hier in de regio;
- Mien blijkt een ALDI-PC te hebben die nog in guldens is afgerekend;
- Probleem is uiteraard niet reproduceerbaar, maar het treedt normaal wel echt altijd op hoor, wat ze ook doet; geen idee waarom het niet optreedt als ik meedenk*;
- Ik wil niet meer.

*althans, dat maak ik er van. In het echt klonk het meer als "Joa moar da werk normaal nie so heur, hai doe altiet fouten maken as ek op feesboek fillems wil kieke fan ome Geert; Warreum die da nie doe as jaier naar kiek weut ek euk nie heur. Ek ben euk maar eun mens he...!"
Klassieker. Hier ook: Joa, mien breur ha da zo gedan, ken d'r niks anders von moaken mien jonguh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Weet iemand hoe je van onzekere mensen afkomt die je echt niet willen zien verdwijnen? Daar heb ik in mijn vorig topic helaas niet echt antwoord op gekregen. ;)

Ik heb bijvoorbeeld nu mensen die echt in paniek raken, want ja, hun vaste persoon verdwijnt naar tig jaren van actief te zijn. Zelf vind ik het ook vervelend als mijn begeleider (ja, die heb ik) zou openhouden of ander/beter werk vindt, maar dat kan ik het hem toch niet kwalijk nemen? Er komt wel weer iemand anders.
Tuurlijk zou ik er onzeker van worden en/of boos van zijn, maar het leven draait niet alleen maar om jezelf lijkt me.

Het zijn wel oudere mensen, die in mijn ogen wel vaak het gevoel hebben dat hun onrecht wordt aangedaan. Tenminste zo zie ik dat vaker bij deze groep.

[ Voor 13% gewijzigd door HollowGamer op 01-08-2019 14:06 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:52:
Laatst ook een typische van een vage kennis, kunnen elkaar op feestje praktisch niet uitstaan, maar het verlossend woord kwam toch al snel:

"Kun jij gratis Word op mijn laptop zetten?"

Heb gezegd dat ik alleen maar LaTeX gebruik en open-source oplossingen prefereerde. Kreeg een lege blik terug en verder nooit meer iets gehoord.
"Ja hoor, geef die laptop maar even."

*Heroic_Nonsense pakt zo'n feltliner (zo'n niet uitwisbare natuurlijk) en schrijft dik "WORD" op de deksel van de laptop

"Astu. On the house!"

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:53:

@Euler212
Gratis betaalde software voor iemand installeren doe ik niet meer aan, zeker als dat betaalbaar is voor de betreffende mensen.
Voor mensen die elk dubbeltje moeten omkeren maak ik een uitzondering, maar die zijn vaak ook wel tevreden met gratis alternatieve software. :)
Ik heb dat ook nog nooit zoiets gedaan, puur omdat ik het vrij snel afschiet. De meeste mensen in mijn omgeving begrijpen dat ik geen gratis hulpje ben en zijn zelf ook wel technisch genoeg onderlegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollowGamer schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:03:
Het zijn wel oudere mensen, die in mijn ogen wel vaak het gevoel hebben dat hun onrecht wordt aangedaan. Tenminste zo zie ik dat vaker bij deze groep.
Als ze kinderen hebben: ze doorverwijzen naar die kinderen.

Verder gewoon eerlijk zijn, en daarna steeds langzamer reageren om ze van de zelfstandiger te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Al lezende in dit topic voel ik mij gesteund als mede slachtoffer van mensen die voor een dupppie op de eerste rij willen zitten. Het blijkt gelukkig een nationaal fenomeen en niet beperkt tot mijn persoonlijke leven.

Wat is het toch dat bepaalde mensen zonder enige schroom iets aan een ander kunnen vragen zonder ook maar een moment aan compensatie te denken. Niet dat het altijd iets-voor-iets moet zijn maar in de meeste gevallen wil je toch iets terug doen voor de ander? Tenminste, zo zit ik in elkaar als iemand mij goed helpt...

In mijn jeugd deed ik door stagelopen ervaring op met het repararen van audio-, video-, en computerapparatuur. Hierdoor had ik wel eens een videorecorder of PC aan de praat gekregen van een bekende.
Maar ineens had ik allemaal mensen uit de familie en kennissen van vrienden hun kennissen die via via gehoord hadden dat ik dit deed. Of ik ook hun videorecorder, monitor, etc. even na kon kijken want hij deed het niet meer en voor deze weggegooid zou worden zou ik misschien nog even kunnen kijken of herstel mogelijk was.
Ik rekende braaf mijn inkoopprijs voor onderdelen via de stage-baas en deed het werk verder uit liefde voor het vak en om de ander te helpen. Een ieder was voor een paar tientjes geholpen maar ik zat in de tussentijd met een slaapkamer vol hardware zonder dat ik hier ook maar een Gulden aan zou verdienen.
Tot ik zo iets had van "Een beetje verdienen voor alle uren werk mag toch..?". Nou dat heb ik geweten, toen ik iets hogere bedragen ging vragen werden de ogens ineens groter van verbazing en was die ene reparatie gelijk de laatste merkte ik later. Sinds dien zei ik stelselmatig NEE tegen reparatieverzoekjes. Ik was klaar met uren werk tegen een lollie en een aai over de bol. En zo snel als de 'klanten' kwamen waren ze ook weer weg...

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ook zo'n één ja: Kan jij gratis WORD op mijn computer zetten?
Sure, say no more.
Installeert Office 2016.
Na 1 maand: Ik kan niet meer bewerken! Ja dan moet je een sleutel kopen, zo duur zijn ze niet als je er jaren mee vooruit kan.
Dat realiseren mensen zich niet. Laten we even voor het gemak zeggen dat mensen anno nu, 5 jaar vooruit kunnen met Office 2016? Sleutel kost €120,- dacht ik. 120/5=24 euro per jaar, 2 euro per maand. Maar daar kijken ze niet naar...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Agent47 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:28:
Ook zo'n één ja: Kan jij gratis WORD op mijn computer zetten?
Sure, say no more.
Installeert Office 2016.
Na 1 maand: Ik kan niet meer bewerken! Ja dan moet je een sleutel kopen, zo duur zijn ze niet als je er jaren mee vooruit kan.
Dat realiseren mensen zich niet. Laten we even voor het gemak zeggen dat mensen anno nu, 5 jaar vooruit kunnen met Office 2016? Sleutel kost €120,- dacht ik. 120/5=24 euro per jaar, 2 euro per maand. Maar daar kijken ze niet naar...
Dat is niet netjes om zo iemand achter te laten waarbij je weet dat ze binnenkort toch problemen krijgen. Geef dan meteen het advies om te betalen, of installeer direct OpenOffice waarmee ook uit de voeten kunnen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03

Bestla

Kvinne

Onbekend schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:53:
[...]

Dat is niet netjes om zo iemand achter te laten waarbij je weet dat ze binnenkort toch problemen krijgen. Geef dan meteen het advies om te betalen, of installeer direct OpenOffice waarmee ook uit de voeten kunnen.
Mijn vrouw was echt gewend aan Office, tot ze de mogelijkheden van Openoffice/Libreoffice leerde kennen. Nu weet ze niet beter, en draait net als ik volkomen tevreden linux op haar laptop.

* Bestla echt gestopt is met familie en vrienden van.

[ Voor 6% gewijzigd door Bestla op 01-08-2019 15:03 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 25 Laatste