Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56

i_r_

Originele G

Topicstarter
Beste Tweakers,

Iedereen hier kent het wel, buren of (vage) kennissen die je 's avonds laat opbellen voor ondersteuning met hun computer problemen.

Gisteravond brak echter mijn klomp, ik werd om 20:45 terwijl ik nog aan het werk was (thuis) gebeld door een buurman van mijn ouders die problemen had. Ik gaf hem een aantal suggesties die hij kon proberen maar hij kwam er zelf niet uit. (snelkoppelingen Office applicaties maken)

Vervolgens bied ik aan om donderdag na het werk even langs te rijden en begint meneer te schelden en te tieren dat ik daar nu heen moet komen, want hij heeft zijn mail nodig. Daarna heb ik het gesprek maar afgekapt en mijn werkzaamheden voortgezet.

Vooral de onbeschoftheid verbaasd me er werd niet eens gevraagd of ik tijd heb maar meteen van dit is het probleem en vervolgens eïssen dat ik daarheen kom.

Zelf help ik alleen goede vrienden af en toe met PC problemen, want in mijn schooltijd heb ik mijn lesje wel geleerd met ondersteunen van buren en vage kennissen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? :9 >:)

Acties:
  • +214 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon je bruto uurloon met 2 vermenigvuldigen en dat als eerste zin gebruiken; ineens belt niemand meer voor ondersteuning.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:11
Daar heb ik echt nog nooit last van gehad. Ik word wel regelmatig gevraagd om naar PC problemen te kijken maar die mensen weten dan ook heel goed dat er voor mij tijd in gaat zitten (en behandelen en belonen mij daar ook naar). Die weten ook dat mijn agenda ook vaak vol zit en dat ik zeker niet elke week, laat staan elke dag, kan helpen.
Vage kennissen e.d. help ik niet. Komt alleen gedoe van.

Maar iemand die onbeschoft is? Forget it. Stik maar in je probleem - het is jouw probleem, niet het mijne.

[ Voor 15% gewijzigd door Nat-Water op 12-07-2017 07:32 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-04 18:33

Nitai

Live the life you love.

i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:05:
Beste Tweakers,

Iedereen hier kent het wel, buren of (vage) kennissen die je 's avonds laat opbellen voor ondersteuning met hun computer problemen.

Gisteravond brak echter mijn klomp, ik werd om 20:45 terwijl ik nog aan het werk was (thuis) gebeld door een buurman van mijn ouders die problemen had. Ik gaf hem een aantal suggesties die hij kon proberen maar hij kwam er zelf niet uit. (snelkoppelingen Office applicaties maken)

Vervolgens bied ik aan om donderdag na het werk even langs te rijden en begint meneer te schelden en te tieren dat ik daar nu heen moet komen, want hij heeft zijn mail nodig. Daarna heb ik het gesprek maar afgekapt en mijn werkzaamheden voortgezet.

Vooral de onbeschoftheid verbaasd me er werd niet eens gevraagd of ik tijd heb maar meteen van dit is het probleem en vervolgens eïssen dat ik daarheen kom.

Zelf help ik alleen goede vrienden af en toe met PC problemen, want in mijn schooltijd heb ik mijn lesje wel geleerd met ondersteunen van buren en vage kennissen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? :9 >:)
Waarom heb je niet direct nee gezegd? Schept duidelijkheid :) Het starten van dit topic geeft al aan dat je hier mee zit. Niet doen, zonde van je energie.

Zelf ben ik begonnen met het steevast weigeren, nu heb ik er geen last meer van en hoef ik alleen m'n ouders en schoonouders te helpen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Het verschilt bij mij persoonlijk, tegenwoordig is de vraag gelukkig een stuk minder dan vroeger. De tijden dat "Hey, jij doet iets met computers he?" en dat je dan even later een aantal lampen staat te vervangen "omdat dat ook techniek is" zijn gelukkig voorbij. Wel ben ik zo dat mensen die mij nooit aanspreken, tenzij ze wat van mij nodig hebben (m.u.v. werk) help ik een stuk minder dan mensen waar ik goed mee bevriend ben.

@i_r_ Gelukkig heb ik het gescheld en getier nooit meegemaakt, anders had ik toch letterlijk gezegd dat diegene de pot op kon en de hoorn er op gegooid.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:16:
Gewoon je bruto uurloon met 2 vermenigvuldigen en dat als eerste zin gebruiken; ineens belt niemand meer voor ondersteuning.
Dit dus. Vraag geld voor je werkzaamheden. En zeker als het 'buiten kantoortijden' is mag je er heus een bedrag voor vragen.
20:45 en ik moet je mail fixen? Prima, maar dat kost dan wel 50 euro per uur, inclusief de tijd dat het kost om daar te komen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:10
Dat inderdaad. Ben er zelf ook mee gestopt. Als ik wil helpen bied ik het zelf wel aan. Er zijn wel mensen die het vragen, maar die bieden dan zelf ik iets aan. Zoals de dakgoot leegscheppen en uiteindelijk ook de ramen wassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-04 19:01

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb jaren geleden afgeleerd voor Jan en alleman computerproblemen op te lossen. Heb zelfs wel eens een keer geantwoord "ja, maar nu even niet" op de vraag of ik verstand had van computers.

Tegenwoordig scheelt het dat het gros van mijn vrienden ook in de ICT werkt en prima zelf zijn problemen kan oplossen.

Yet, voor vrienden en directe familie doe ik het als ze het vriendelijk vragen graag, daar buiten maak ik duidelijk niet veel behoefte te hebben aan het oplossen van iemands problemen. Het beste excuus is "ik heb niet zo veel verstand van PC's" en dat klopt ook wel. :) Hoewel ik wel een deel gebruikersondersteuning doe en me aardig kan redden met een PC, heb ik meer verstand van zakelijk gerelateerde ICT. Servers enzo.

Wat anderen ook zeggen, ik zou d'r gewoon geld voor vragen. Dat kan best een bescheiden bedrag zijn, 25 EUR per uur ofzo. Je zult zien dat het dan 9 van de 10x niet meer hoeft en als ze je wel eens willen inzetten, heb je d'r mooi wat extra inkomsten uit. (Let wel op dat je die inkomsten officieel moet opgeven maar je hoeft er niet direct belasting over te betalen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:56

i_r_

Originele G

Topicstarter
Nitai schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:29:
[...]

Waarom heb je niet direct nee gezegd? Schept duidelijkheid :) Het starten van dit topic geeft al aan dat je hier mee zit. Niet doen, zonde van je energie.

Zelf ben ik begonnen met het steevast weigeren, nu heb ik er geen last meer van en hoef ik alleen m'n ouders en schoonouders te helpen.
Had ik ook moeten doen maar gezien zo iemand out of the blue belt zal ie vast eerst mijn ouders gebeld hebben, dan stel je je (onbewust) toch anders op.

Er is overigens geen geld in de wereld waarvoor ik 24/7 oncall wil staan voor kenissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 20:57
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:16:
Toptip :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@i_r_ en dan? Al zouden ze de Koningin hebben gebeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:20:
[...]

Had ik ook moeten doen maar gezien zo iemand out of the blue belt zal ie vast eerst mijn ouders gebeld hebben, dan stel je je (onbewust) toch anders op.

Er is overigens geen geld in de wereld waarvoor ik 24/7 oncall wil staan voor kenissen.
Dus ook je ouders africhten en zeggen dat je hier dus te druk voor bent en geen zin in hebt, zeker als het op die manier moet en dan vragen om dus niet meer je nummer door te geven voor dit soort dingen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:15

masauri

aka qwybyte

Ik gebruik gewoon altijd teamviewer voor zo'n situaties.
Gewoon bij men ouders of grootouders, en dan ook nog is wanneer het MIJ uit komt :)
(wel zo snel mogelijk natuurlijk)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ik schat het altijd per situatie in; echte vrienden en familie met wie ik een goede band heb: natuurlijk kom ik helpen. Maar dat zijn mensen waarvan ik weet dat ik ze kan bellen als ik zelf eens iets heb.
Mensen die alleen contact zoeken bij problemen vallen onder de categorie 'zinloos gebeld'.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:20:
[...]

Lang geleden begonnen op een verjaardag ergens, kun je mijn broer/zus eens even helpen .... het is jouw hobby, toch
Direct aangegeven dat ik een speciaal familie/vrienden tarief hanteer, omdat ik gewoon mijn opleiding/werk ook moet doen.
Dan is de drempel ineens hoger, en hoeven ze geen ondersteuning meer bij een installatie van een programma oid.
* ja, maar ik wil alleen maar weten hoe je ........
- Google, en als je echt mijn antwoord wilt mag je het mailen ( krijg je antwoord zodra ik het gevonden heb

Langskomen heeft een starttarief ( mijn auto rijdt op brandstof, tanken is GEEN hobby )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topcomment :X

Geen idee hoor maar mijn tijd is me ook wat waard. En die auto loopt ook niet gratis. En mijn PC heeft ook een afschrijving. Dus tenzij je voor een idealistische non-profit organisatie werkt met eventuele bijbehorende denkbeelden over sociale en maatschappelijke standaarden; money makes the world go around.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sixblade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 22:47
Ik zeg altijd dat ik koekebakker ben, ik ben helemaal gestopt met mensen helpen. Op een gegeven momenten kwamen er gewoon vreemde mensen aan de deur of ik hun computer kon maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mensen vragen mij zelden of ik ze kan helpen. Enkel wat kennissen of familie maar zelfs dat komt niet vaak voor. En altijd willen ze me er wat voor geven, niemand verwacht dat ik een paar uur gratis bezig ben. Natuurlijk is dat niet hetzelfde als mijn uurloon maar ze laten in ieder geval merken dat ze het waarderen.

En dat zijn ook altijd dezelfde mensen die mij zonder problemen zouden helpen als ik het een keer vraag. De mensen die mij een tas vol appels geven puur omdat de fruitbomen in de tuin zo actief waren.

Maar het ligt wellicht aan het type mens waar ik mee om wil gaan, mensen die teveel verwachten of die mij zomaar bij anderen gaan aanbevelen zijn mensen waar ik geen contact mee wil onderhouden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TMPJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-04 21:58
Toen ik op een gegeven moment door compleet vreemden gevraagd werd heb ik zelf de grens getrokken bij kennissen en anders niet. Deze grens heb ik nog verder opgeschoven toen ook bleek dat de kennissen me alleen kenden wanneer het hen uitkwam. Het gaf nog een hoop bombarie toen ik mijn eenrichtingsverkeer naar een aantal mensen toe beëindigde...

Nu alleen nog ondersteuning voor mijn (schoon)ouders en een oom die voor mij klusjes opknapt (voor wat, hoort wat). Andere mensen mogen naar de lokale supporttoko.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:52
Ja ik sluit me aan bij het gros, voor (schoon)ouders, broer/zus, opa/oma vind ik het allemaal geen probleem. Zij weten ook wel dat er tijd in gaat zitten en andersom kan ik ze ook bellen. Alle andere mensen (die vooral via de whatsapp of telefoon vragen stellen) zeg ik altijd dat ik dat zo niet kan zien dat ze naar een computerwinkel moeten gaan. Als er lastig wordt gedaan zeg ik altijd dat ik gewoon niet de spullen heb om dergelijke problemen te kunnen diagnosticeren. Voor 50 of 100 euro ga ik niet het risico lopen dat ik wat stuk maak en het kan gaan vergoeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ik beperk het zo veel mogelijk, help bijna niemand omdat ik het gewoon niet leuk vind om te doen. Ouders/schoonouders prima, de oom die twee straten verder woont help ik ook wel maar ze vragen eigenlijk zelden iets. Zeker sinds ik m'n ouders aan een Macbook heb gekregen loopt het allemaal wat soepeler, minder gedoe dat ze iets gesloopt hebben :).

Irriteer me alleen aan die mensen op verjaardagen... "Oh jij maakt websites, ja ik probeerde gisteren dit of dat te doen met <random applicatie> maar het is me niet gelukt. Hoe werkt dat?".

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 06:44

NeHoX

Gamer + PV

Makkelijkste is enkel selectief klussen aannemmen en tegen de rest zeggen dat er geen tijd is of dat je geen prive klussen meer aanneemt op dit moment.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +117 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 15:54
Ik heb vroeger, jarenlang, zo'n beetje het hele dorp gratis support geleverd. Alles moest wijken als de buurman van een college van een vage vriend van de bakker om de hoek een probleem had.

Op een gegeven moment, ondertussen meer dan 10 jaar geleden, ben ik voor enkele maanden naar Kenia vertrokken voor ontwikkelingswerk. Ik heb iedereen toen persoonlijk een brief overhandigd met tekst en uitleg en de vraag of zij mij (en de organisatie in kwestie) willen sponsoren nadat ik al die jaren hun gratis heb geholpen.

En wat denk je? Nauwelijks reacties... En toen ik zelfs aldaar boze sms'jes kreeg van mensen waarom ik de telefoon niet opnam want ze hadden een dringend probleem met de computer heb ik bij thuiskomst overal de stekker uit getrokken.

Beste beslissing ooit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Icey schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:35:
Ik heb vroeger, jarenlang, zo'n beetje het hele dorp gratis support geleverd. Alles moest wijken als de buurman van een college van een vage vriend van de bakker om de hoek een probleem had.

Op een gegeven moment, ondertussen meer dan 10 jaar geleden, ben ik voor enkele maanden naar Kenia vertrokken voor ontwikkelingswerk. Ik heb iedereen toen persoonlijk een brief overhandigd met tekst en uitleg en de vraag of zij mij (en de organisatie in kwestie) willen sponsoren nadat ik al die jaren hun gratis heb geholpen.

En wat denk je? Nauwelijks reacties... En toen ik zelfs aldaar boze sms'jes kreeg van mensen waarom ik de telefoon niet opnam want ze hadden een dringend probleem met de computer heb ik bij thuiskomst overal de stekker uit getrokken.

Beste beslissing ooit.
Als ik de advocaat van de duivel mag spelen; Ik zou je best tegemoet komen, maar niet voor ontwikkelingswerk; Ik ben niet van de goede doelen/ontwikkelingswerken omdat ik niet kan zien waar mijn geld heen gaat. Ik zou je dan liever een kado geven wat je zelf op die reis zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Slavy schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Als ik de advocaat van de duivel mag spelen; Ik zou je best tegemoet komen, maar niet voor ontwikkelingswerk; Ik ben niet van de goede doelen/ontwikkelingswerken omdat ik niet kan zien waar mijn geld heen gaat. Ik zou je dan liever een kado geven wat je zelf op die reis zou kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Volstrekt irrelevant. Je geeft het geld aan een doel dat door hem gekozen is, dat geld geef je niet omdat je achter het doel staat maar om hem te bedanken. Hij is ook niet kritisch op de zaken waar jij je computer voor gebruikt, waarom vind je dan dat je andersom wel kritisch mag zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:19
Toen het bij mij uit de hand begon te lopen ben ik een tarief gaan hanteren voor niet familie. Daarnaast heb ik gezegd dat ik best wil kijken, maar dat ze dan de computer langs kunnen brengen en ik er naar kijk als ik tijd heb.
Dan kan ik gewoon zelf over mijn tijd beschikken en als er een lang proces loopt kan ik wat anders doen i.p.v. naar een spinner op een scherm staren.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
MAX3400 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Topcomment :X

Geen idee hoor maar mijn tijd is me ook wat waard. En die auto loopt ook niet gratis. En mijn PC heeft ook een afschrijving. Dus tenzij je voor een idealistische non-profit organisatie werkt met eventuele bijbehorende denkbeelden over sociale en maatschappelijke standaarden; money makes the world go around.
Probleem is: als je er geld voor gaat vragen, schept dat ook verwachtingen. Ze "kopen" je ondersteuning en daarbij de verwachting dat ze je in de toekomst vaker mogen lastigvallen (ze hebben tenslotte ook "garantie" op je ondersteuning, dus als ze iets heel anders kapot hebben gemaakt komt dat vast ook door jouw hulp en hoeven ze daar natuurlijk niet voor te betalen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-04 13:34
Ik hou dit ook zoveel mogelijk af. Ik heb één keer meegemaakt dat mijn vader tegen een vriend van hem had gezegd dat ik zijn probleem wel even op zou lossen. Toen heb ik hem toch even duidelijk gemaakt dat zoiets niet de bedoeling is.
Ik help met alle plezier vrienden en familieleden maar daar houdt het toch echt op.

Een neef van mij, met eigen bedrijf, vraagt mij ook af en toe voor hulp. Zonder te vragen krijg ik dan een financiële vergoeding.

Ik moet ook gewoon betalen voor een tuinman, hypotheek adviseur, jurist etc... Ik begrijp niet waarom sommige mensen denken dat hulp met hun computer heel normaal is...

[ Voor 24% gewijzigd door Abom op 12-07-2017 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:59
Ben er zelf ook al een tijd geleden mee gestopt. Ook altijd ‘support’ gedaan voor familie, vrienden en kennissen. Uiteindelijk kwamen daar de kennissen van de kenissen bij en was ik meerdere avonden per week bezig met het ondersteunen.

In het begin deed ik dit zonder er wat voor te vragen en kreeg ik bij afloop meestal een vergoeding die wel OK was. Tot het moment dat ik bij een bank directeur (kende ik via de voetbal) een klusje aan het doen was, daar bijna 3 uur thuis bezig ben geweest en me na afloop afwimpelde met 10 euro. (was destijds nog niet zo gebekt om er wat van te zeggen :X )

Toen had ik het wel een beetje gehad en ben ik ermee gestopt. Nu alleen nog mijn directe familie of vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scartissue
  • Niet online
Dat iemand zo reageert heb ik nog nooit meegemaakt.
Wel dat er steeds meer mensen gingen bellen. (vrienden van vrienden enzo)
Toen heb ik iedereen even heel duidelijk gemaakt dat dat absoluut niet de bedoeling was.
Verder help ik familie en vrienden vaak gratis. de meeste doen namelijk ook wel eens wat voor mij als ik wat nodig heb. Degene die dat niet doen weten dit meestal zelf ook wel en nemen op z'n minst een kratje bier mee ofzo.
Ook is bij mij de gouden regel: Je brengt je laptop, pc of wat het dan ook niet doet langs bij mij. Ik ga niet lopen kloten met teamviewer of bij jou langs. (tenzij ik er al ben natuurlijk.) En ik fix het wanneer het mij uit komt. Het kan dus zomaar voorkomen dat je je laptop een week kwijt bent omdat ik niet eerder tijd ervoor heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik help ook alleen nog (schoon)ouders. Rest ook mee gestopt. Ik wilde niet meer verantwoordelijk zijn voor andermans onkunde met een PC. Probleem was vaak gewoon de onkunde van de gebruiker, en dat verhelp je niet met het oplossen van het probleem en 5 minuten uitleg.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11
anboni schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:46:
Probleem is: als je er geld voor gaat vragen, schept dat ook verwachtingen. Ze "kopen" je ondersteuning en daarbij de verwachting dat ze je in de toekomst vaker mogen lastigvallen (ze hebben tenslotte ook "garantie" op je ondersteuning, dus als ze iets heel anders kapot hebben gemaakt komt dat vast ook door jouw hulp en hoeven ze daar natuurlijk niet voor te betalen)
Dat dus. Maar daarbij nog, als je gaat helpen, dan neem je een stuk verantwoordelijkheid voor iets wat niet jou verantwoordelijkheid is. Stel nou dat jij uit de goedheid van je hart (of een angst om 'nee' te zeggen) iemand helpt met z'n pc, en er gaat wat stuk? Wie betaalt dat dan? Of er gaat iets totaal ongerelateerds mis, maar iemand vind toch dat het jouw schuld is. Bovendien zijn er tal van bedrijfjes voor precies deze issues. Als mensen dan toch voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, prima, maar niet op jouw risico. Dan ben je namelijk vooral jezelf aan het naaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Het is volgens mij niet een situatie of vraagstelling waar één goed antwoord bij past.

Eens je de emotie / schrik / confrontatie voorbij bent, kan je nadenken. Wat wil je bereiken, waar wil je naar toe? Uiteindelijk kunnen tweakers of buitenstaanders mogelijke oplossingen of eigen ervaringen aanreiken, maar wat het 'gepaste' antwoord zal zijn, dat zul je zelf moeten uitdokteren.

Zelf denk ik aan:

Je kan een uurtarief instellen, of het bestaande opvoeren. Dat zal sommige afschrikken, nog wat klagen-gefoeter-nagespartel, en men blijft op den duur wel weg.

Je kan 'nee' antwoorden. Een 'nee' hoeft niet altijd een verantwoording of uitleg. Iemand die een eenvoudige 'nee' niet zonder meer aanneemt, wil je niet 'te vriend' houden.
Het is een lastige, want sommige zuigen het echt uit je. Hou het eventueel kort met één zin op "je belt erg ongelegen".

Je kan een oproep van een voor jou niet gekend nummer op je voicemail laten komen. Luister er naar wanneer het je schikt.
Zo hoef je niet je studie/werk te onderbreken en met een vervelend gevoel blijven zitten.

Je kan antwoorden dat de regel 'nu meteen' niet werkt. Wat werkt wel: afspraak maken, zoals bij de (huis)arts.
Wat kan er gebeuren: als het hen niet zint, zullen ze foeteren en razen. Sorry, laat ze foeteren. Ze zoeken maar een ander, lijkt me dan de beste houvast voor jezelf.
Of als ze later met hangende pootjes terug komen: Blijf bij je eerste standpunt: Afspraak maken. Al zijn er types en karakters die dat hangende of terugkerende niet zullen laten blijken. ;-)

Je kan aangeven dat iets niet je specialiteit of kennisgebied is.
Het is niet omdat je handig bent met je eigen PC of deze van je ouders/vriend(in)/[vulzelfaan], dat je ineens alles van ICT kent of elk genre problemen kent of kunt oplossen.
Sommige mensen zijn er een kei in om in jouw plaats in te vullen dat je hun probleem ongetwijfeld in 1-2-3 kunt oplossen.

Is het te gortig aan het worden, zet het belsignaal van de mobiel op stil. Wil je instant messenging of andere app's hun geluid houden, kun je vast en zeker wel met settings wat fine tunen.

In extreme gevallen neem je een tweede nummer. Hou dat nieuwe dan enkel privé.

Soms volstaat het niet om één van deze ideeën te volgen, maar moet je gaan combineren. Niet iedereen reageert of gedraagt zich op dezelfde manier.

[ Voor 0% gewijzigd door kleinesmurf op 12-07-2017 10:10 . Reden: verwijzing naar "drie ideeën" weggehaald, er staan er meer dan drie :-) ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Het probleem is geen PC support probleem maar een maatschappelijk probleem. De "I want it all and I want it now" houding tiert welig. Mensen denken tegenwoordig recht te hebben om meteen geholpen te worden, ze denken recht te hebben op vermaak. Want zij zijn immers belangrijk. De vraag of ze belangrijker zijn dan degene die hen moet helpen stellen ze zich niet eens meer.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04 12:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In mijn ervaring is alles dat nadat je iets gefixt hebt stuk gaat aan een computer van een kennis jouw schuld. Ik heb een keer een hele avond lang achter een computer gezeten die kuren had. Geen idee meer wat, maar het kostte me van 18:00 tot 23:00 om het op te lossen. Eigenaar dolblij, wat kleingeld gekregen voor de moeite en moe maar voldaan naar huis...

...om vervolgens een week of twee later gescheld over me heen te krijgen omdat nu ineens de printer het niet meer deed en dat was toch echt mijn schuld. Ondanks het feit dat die printer bijna twee weken lang na mijn vertrek gewoon werkte...

Sindsdien doe ik niet meer aan computers fixen behalve voor directe familie. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:26

Pierre

Van nature lui!

In het verleden ook mijn les geleerd met dit soort lui, sindsdien begin ik er niet meer aan. Ook niet voor mijn familie.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-04 10:36

jeka

Support your local club.

Voor (echte) vrienden en familie doe ik het gratis. Prima als het een hele avond kost. Maar ik doe het wanneer ik het wil. Als het snel moet brengen ze het maar naar de winkel.

FCG

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:26

Pierre

Van nature lui!

jeka schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:17:
Voor (echte) vrienden en familie doe ik het gratis.
Ik ben er mee gestopt, mijn zwager die verwijderd Office omdat hij een pop-up zag, en dan mij bellen omdat hij geen email meer kreeg ;w

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Jaren geleden overgestapt op Apple en sindsdien gebruik ik het excuus "dat ik het ook niet weet, want Windows gebruik ik niet" :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag me wel af in wat voor tokkie-milieu sommige mensen kennelijk bivakeren, dat ze je opeisen en kwaad worden. Ik was in de tijd van de windows 98 pc's die altijd crashten ook de lokale wizzkid, maar het was dan altijd echt dat ze je om een gunst vragen en vooral wanneer het mij uitkomt.

Krijg tegenwoordig nauwelijks meer vragen om computers te fixen, omdat computers tegenwoordig veel stabieler zijn en men ook veel meer met ipads e.d. werkt die redelijk foolproof zijn. Zijn nu af en toe wel eens vragen over wifi enzo en daar kan ik nog wel wat advies over geven zonder dat het veel werk kost. Herinstallaties van windows oid heb ik ook helemaal geen tijd voor, dus dan verwijs ik je mooi door naar de lokale computerwinkel. Enige die ik nog help zijn directe familie, maar zelfs die bellen niet zomaar voor alles en gaan naar de computerwinkel voor hulp, omdat ze weten dat ik het ook druk heb met werk/gezin enzo.

Vind het overigens vaak wel leuk om even een probleem uit te zoeken/te analyseren, dus om even te kijken als ik toch al bij iemand thuis ben vind ik geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 12-07-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:45
Fotografeer ook en dat heeft mij juist geleerd om niet meer van die "vriendendiensten" te verlenen aan Jan en alleman. Juist doordat het altijd meer werk is(naar plek toe gaan, plaatjes schieten, nabewerken etc) dan men ziet, en dat ik zelf steeds minder tijd lijk te hebben heb ik er een stop op gezet. Op verjaardagen zijn er genoeg mensen met kleine kinderen die een shoot willen, of ouders hebben die zoveel jaar getrouwd zijn etc dat ik gewoon een standaard bedrag noem wat de meeste wel afschrikt. En als ze nog steeds geintresseerd zijn, dan komen we er wel uit.

Ik val nog steeds wel eens in die kuil, al is het veel minder dan vroeger :D Buiten ouders/schoonouders en een enkele goede vriend om, vraag ik voor "computer ondersteuning"gewoon een kleine vergoeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudolf
  • Laatst online: 18-04 16:05
Ik doe het alleen nog voor mijn ouders en m´n zus. Al heb ik daar laatst ook iets van gezegd. Wij gaan elke vrijdag bij mijn ouders eten en op een gegeven moment was het elke week nog voordat ik hoi zei: Oh Ruud, kun je even naar de pc kijken die doet raar, mijn telefoon kan niet meer whatsappen, de wifi doet het niet meer.

Okee, ik dacht dat ik hier voor de gezelligheid kwam eten en niet om klusjes te doen, want die heb ik thuis ook nog genoeg liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:54

Ypho

Allround Nerd

Tom schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:24:
Jaren geleden overgestapt op Apple en sindsdien gebruik ik het excuus "dat ik het ook niet weet, want Windows gebruik ik niet" :P
Dat dus, al stappen steeds meer mensen in mijn omgeving ook over :)

Ik heb het ook jaren gedaan voor alles en iedereen (tijdens school en studie), maar op een gegeven moment werd je continu opgetrommeld. Daar na een tijdje mee gestopt omdat het me gewoonweg te veel tijd kostte. Nu vraagt vrijwel niemand me meer.

Laatst nog wel de buren geholpen (oudere mensen) met hun tablet. Ze hadden een nieuwe modem/router van hun provider gehad, maar hun internet werkte niet goed. De hele installatie was netjes gedaan door de monteur, alleen was de tablet niet aan het nieuwe netwerk gehangen, deze maakte alleen nog verbinding met de hotspot. Andere keer de (andere) buren geholpen een poort open te zetten in hun router zodat ze hun NAS konden benaderen van buitenaf (daar echter wel aangegeven dat het mogelijke risico's met zich meebrengt en dat ik daar niet verantwoordelijk voor ben). Maar meer dan dat doe ik eigenlijk niet meer. Simpele dingetjes, prima, wil ik best proberen, maar ik geef nooit garanties op dat het me lukt. Maar systemen in elkaar zetten, of complete installaties doe ik niet meer.

Maar zelfs nu vragen mensen me af en toe nog "je bent handig met computers toch?" .... "Nou, ik ben programmeur, dat zegt niets over computers in het algemeen"

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik ondersteun alleen nog Apple producten, en tot nu toe zorgt dit ervoor dat ik eigenlijk bijna nooit gebeld wordt. Wel zijn dit mensen die dan vaak door mij overgestapt zijn naar Apple producten en waar ik dus ook de reservekopie via iCloud laat lopen, zodat bij grotere problemen of nieuwe apple devices het vrij simpel is om alles terug te zetten.

Hack.. ik heb regelmatig nu dat mensen het gewoon zelf allemaal wel doen, behalve een aantal oudere mensen.. maar die willen toch zo weinig mogelijk wijzigingen op het apparaat.

* Falcon is dan ook gek op appeltaart :9 ...

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 12-07-2017 10:36 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

Nee is ook een antwoord, daar hoeft geen uitleg bij.

Ik werd wel eens om 23:00 door de buurman gebeld en die vond nee geen antwoord en bleef doorzeuren. Toen ik een tarief van €50 per uur vroeg hield dat ook snel op.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beun92
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-04 17:32
ik help nog graag mensen met hun computers en krijg nog geregeld de vraag of ik iemand kan helpen. vaak zijn dit oude klanten van me vader (ooit tv geïnstalleerd oid) en me vader geeft mijn nummer dan door.

ze krijgen meteen te horen wat ik er voor vraag en dan knapt ongeveer 60% direct af.

zelf hanteer ik een prijs van 1 Euro per kilometer van huis naar huis, naar boven afgerond en 10 euro per half uur, naar boven afgerond.

gevloek en getier 2 keer gehad, gewoon weg gedrukt

I love it when women go to school. It's like seeing a monkey on roller skates -- it means nothing to them, but it's so adorable for us. -- General Aladeen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Sinds Win 7 is de vraag naar support (familie, vrienden, man met bruine hond uit straat) drastisch verminderd.
Vooral een jaar of 10 geleden was het meerdere keren per week wel raak. Varierend van "hij doet niks meer" tot "ik heb een nieuwe printer, heb jij even tijd om...".

Ik vond het eigenlijk wel leuk om mijn kennis te gebruiken om mensen weer erg blij te maken, alleen kostte het enorm veel tijd. Heel wat flesjes wijn, etentjes, e.d. aan overgehouden :)

Ook herken ik wel de haast die men soms had. Daar heb ik gebruik van gemaakt toen we een kind kregen en iedere minuut kostbaar werd: ik bood dan aan om over ongeveer een week langs te komen, of vroeg ze om het spul zelf even te brengen, als de afstand groter was. Vaak kon men het dan zelf oplossen of het kwam "vanzelf" weer goed.

Waar ik altijd wel enorm van baalde: je had een probleem opgelost, laten we zeggen, een printerdriver opnieuw geinstalleerd. Word je de week erna gebeld dat de TV beneden opeens slecht beeld geeft. "Eigenlijk precies nadat jij de printer hebt gerepareerd." ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri681
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-04 12:40
Ik heb het ook heel lang voor kennissen gedaan. Maar mijn keerpunt was een hele vrije middag zwoegen en ik kreeg maar met moeite 10 euro, want het liefst gaven ze niets.

Nu doe ik het alleen nog voor mijn ouders en opa en oma etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 10:48
Buiten familie/vriendenkring ben ik er zelf ook mee gestopt. Op een gegeven moment blijf je bezig, en is het oplossen van allerlei kleine dingetjes ook niet meer interessant.

In m'n jeugdjaren daarentegen, heel wat kilometers gemaakt om bij jan en alleman computers te fixen, adsl aan te sluiten en zulk soort dingen. Vooral in het begin tijdperk van ADSL. M'n vader kwam bij veel mensen/kleine ondernemers thuis voor z'n werk, die wisten allemaal dat z'n zoon IT'er was dus kreeg zo een leuk aantal klantjes binnen. Uiteraard allemaal wel tegen vergoeding, dat vermeldde vaderlief er altijd vooraf al bij. Op die manier een leuk zakcentje verdient als scholier.

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

NoTimeRemains schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:36:
Nee is ook een antwoord, daar hoeft geen uitleg bij.

Ik werd wel eens om 23:00 door de buurman gebeld en die vond nee geen antwoord en bleef doorzeuren. Toen ik een tarief van €50 per uur vroeg hield dat ook snel op.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
Ik doe voldoende klusjes voor mensen, zowel vrienden als onbekenden maar ik vraag altijd een vergoeding.
Er zijn maar 2 of 3 mensen waar ik niets voor reken omdat ze ook altijd voor mij klaarstaan.

Verder ligt het denk ik ook aan de verwachting die je van te voren schept. Als je altijd direct klaarstaat en gratis helpt zodra mensen het vragen dan gaan ze dit van je verwachten op een gegeven moment. Als je vanaf het begin af aan al een vergoeding vraagt en niet dezelfde dag nog helpt maar gewoon een afspraak maakt wanneer het uitkomt dan is dat waar de mensen aan gaan wennen.

Ik zag laatst een filmpje van casually explained (kan hem zo snel niet terugvinden) maar hierin werdt heel mooi uitgelegd hoe het werkt als je een "Nice Guy" vs een "eikel" bent. In het kort komt het hier op neer:

Van de "nice guy" verwacht je dat die je helpt zodra je dit vraagt, zegt deze een keer nee is hij een eikel.
Van de "Eikel" verwacht je geen hulp dus zodra deze wel helpt is het opeens toch niet zo'n eikel dan je dacht.
Een beetje hetzelfde als dat je wel "Wat goed van je" zegt als iemand afkickt van drugs, maar dat je dat niet zegt tegen iemand die in zijn hele leven geen drugs aangeraakt heeft.

Lang verhaal kort:
Gewoon een tarief gaan vragen voor je hulp (als je die uren had gewerkt had je immers ook betaald gekregen). Hierop kan je dan een uitzondering maken voor mensen die ook voor jou klaar staan. Grensen stellen, het is jouw leven en niet die van een ander.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:34
Slavy schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:38:
[...]

Als ik de advocaat van de duivel mag spelen; ... Ik ben niet van de goede doelen/ontwikkelingswerken omdat ik niet kan zien waar mijn geld heen gaat.
Maar je (of beter gezegd, @Icey zijn "klanten") willen wel ontwikkelingswerk/vrijwilligers werk ontvangen mbt hun "problemen"..

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:18
Voor mijn ouders doe ik de computerondersteuning gratis. Ze doen immers genoeg voor mij. Voor mijn buren reken ik een uurtarief.

Vroeger hielp ik erg veel mensen die met de lulligste zaken aan kwamen zetten na een hele avond bij hen bezig te zijn geweest. Denk aan een doosje met welgeteld 3 bonbonnetjes, zakje met 2 speciaalbiertjes. En te pas en te onpas bellen (ook op mijn werk). Op een gegeven moment duidelijk uitgelegd dat dat zeker niet de bedoeling is.

Ook kennissen van mijn ouders die bellen dat er iets met de mail is en dat hun handige buurman al even naar heeft gekeken naar het probleem. Kijk je mee via Team Viewer, blijkt die handige buurman alleen maar meer verkl##t te hebben. En dat kan ik dan weer fixen. Nee, ben blij dat ik daarmee ben gestopt.

Trouwens, Apple gebruikers vragen inderdaad minder vaak om ondersteuning. Maar degenen die het doen zijn bij mij altijd mensen die nog te lui zijn om met enige regelmaat een Time Machine back-up te maken waardoor ze alsnog foto's kwijt zijn, omdat de laatste TM back-up van 4 maanden terug is.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 22:07

Speedmaster

Make my day...

Heb in het verleden ook vaak problemen voor vrienden en bekende opgelost. Ben er uiteindelijk mee gestopt en er zijn nu nog maar een paar waar ik wel voor klaar sta aangezien het directe familie is en die hebben begrip als ik zeg nu even niet, morgen ben je de eerste.

Druppel was bij mij een digibeet ZZP-er die te pas en te onpas belde, aantal keren flink gezeik mee gehad aangezien de persoon ook nog autistische trekjes had, dat als een icoon niet in de juiste kleur op de juiste plaats op zijn bureaublad stond al belde.

Ging zelfs zo ver dat als ik niet opnam mijn vriendin werd gebeld met de vraag waar ik was. Uiteindelijk de persoon maar een vriendelijke SMS gestuurd met de mededeling dat hij maar een computerwinkel moest inschakelen voor zijn problemen..... Kreeg wel als antwoord, ja maar ik moet mijn BTW aangifte doen dus echt je moet komen..... Not! was er echt klaar mee, sinds die tijd heerlijk rustig en alleen echte familie en vrienden die ook voor mij klaar staan als ik hulp nodig hebt weten mij nog te vinden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 21:48

@r!k

It is I, Leclerq

Jaren geleden ooit een buurman geholpen, twee dagen later werd ik gebeld door een vriendje van hem of ik even zijn laptop kon repareren, zou over 10 minuten voor de deur staan. Tarief van 50 euro per uur genoemd, toen hoefde het opeens niet meer. meteen ook de support voor die buurman gestaakt. Een beetje ongevraagd mijn prive nummer doorgeven is een big nono voor mij.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
pporrio schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:02:
Voor mijn ouders doe ik de computerondersteuning gratis
goh, wel zo netjes. vreemd dat het ook vermeldt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:18
lennox-06 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:06:
[...]

Nou ik ken genoeg mensen in mijn omgeving waarbij dit niet zo vanzelfsprekend is hoor ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +26 Henk 'm!

170074

Het maffe is dat zoveel mensen verwachten dat je meteen paraat kan staan en tegen weinig of geen vergoeding bezig gaat. Er zijn weinig andere beroepen waar dat zo gaat.

"Hey jij bent automonteur he? Ik sta hier met pech langs de weg. Wil je NU komen helpen? Krijg je na afloop een aai over de bol."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:06
Same here. Ken het. Of je ff het mail adres wil komen aanpassen om vervolgens te eindigen aan een laptop waar eerst outlook, of erger, Windows nog op gezet moet worden om daarna uren bezig te zijn omdat ze hun eigen wachtwoorden niet meer weten.
Grens is getrokken. Ouders, schoonouders en goede vrienden no problem. Die doen ook niet moeilijk en wachten netjes totdat het mij uitkomt. Collega's die mij helpen, help ik uiteraard ook.Maar vage kennissen of van die fijne ooms die alles zelf weer vernaggelen kunnen het vergeten. Als, dan wanneer het mij uitkomt en tegen betaling. Gaan ze moeilijk doen, dan breek ik het gesprek af en hebben ze het nakijken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:45

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Een aantal keer gedaan, ook met vervelende gevolgen. Daarna standaard nee verkocht, degene die echt nog vertrouwen heeft in mijn kunde die beloond mij ook daarvoor.

Tuurlijk wel nog voor (schoon)ouders (schoon)broer en zus, maar deze begrijpen ook dat het tijd kost en gaan er veel anders mee om.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Onbeschofte kennissen zijn ex-kennissen. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 13:38
170074 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:13:
Het maffe is dat zoveel mensen verwachten dat je meteen paraat kan staan en tegen weinig of geen vergoeding bezig gaat. Er zijn weinig andere beroepen waar dat zo gaat.

"Hey jij bent automonteur he? Ik sta hier met pech langs de weg. Wil je NU komen helpen? Krijg je na afloop een aai over de bol."
En DAT is dus de crux, van It-ers of IT handige mensen wordt het wel verwacht om even een uurtje of twee te helpen, maar een banketbakker hoeft niet even gratis elke maand zo'n mooie taart te doneren, een accountant hoeft niet mijn boekhouding te doen en een slager geeft me ook niet om de week een rib-eye of twee. Dat meten met twee maten en het feit dat het nooit goed is (blijft) heeft er voor mij ook voor gezorgd dat ik tegen velen meld dat ik er ook niet zo veel van weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33
170074 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:13:

Ja maar het is toch je hobby??

Nee andere mensen hun onkunde oplossen is niet mijn hobby.
Een vriend van me zei altijd dat alles wat hij verkocht aan niet directe familie, vrienden en kennissen dat hij daar 25% meer voor vroeg ivm gezeik wat er altijd achteraf bijkomt.
Een andere vriend heeft me ooit uitgelegd dat je niemand moet vertellen wat je kunt want anders ben je altijd voor een ander bezig en je eigen klussen liggen stil.
Ik kan tegenwoordig ook niks meer ;) alleen familie help ik maar laat ik meestal aan mijn zwagers over want die weten het toch "beter" 8)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-04 09:31

shicomm

<***>

Zeeeer herkenbaar... :/

Zelfs een vergoeding voor de reiskosten was al van de zotte.. |:(
Belletjes kwamen ook uit onbekende hoek... aantal vriendschappen daardoor ook gedumpt , ideaal...

Krijg nu dat soort volk ook in m'n winkel...
De kleine zelfstandige is nog het ergste... fatsoenlijke antivirus ? "kom nou.. dat kost geld.. " ... backups ? " ja hee hoor eens , daar heb ik toch geen tijd voor ?? " 1 pc in huis die van levensbelang is voor de zaak maar waar uiteraard wel op getorrent word... 8)7

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah een automonteur gaat ook niet op z'n vrije dag voor jou gratis je auto repareren toch? :)

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 12-07-2017 11:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:01
lennox-06 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:06:
[...]
Hoezo? Niet overal is dit vanzelfsprekend hoor, ik help ze bijvoorbeeld niet gratis.
Wat ik eerder "vreemd" vind is dat alles maar moet en moet kunnen voor "Familie" omdat "Familie".

Van de personen die ik gratis help is er maar 1 familie (en nee niet mijn ouders), de rest zijn (goede) vrienden.
Familie kan je niet kiezen, vrienden wel.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

shicomm schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:22:
Zeeeer herkenbaar... :/

Zelfs een vergoeding voor de reiskosten was al van de zotte.. |:(
Belletjes kwamen ook uit onbekende hoek... aantal vriendschappen daardoor ook gedumpt , ideaal...

Krijg nu dat soort volk ook in m'n winkel...
De kleine zelfstandige is nog het ergste... fatsoenlijke antivirus ? "kom nou.. dat kost geld.. " ... backups ? " ja hee hoor eens , daar heb ik toch geen tijd voor ?? " 1 pc in huis die van levensbelang is voor de zaak maar waar uiteraard wel op getorrent word... 8)7
Direct weigeren om ondersteuning te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Laatst online: 04-06-2020
Axewi schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:26:
[...]

Hoezo? Niet overal is dit vanzelfsprekend hoor, ik help ze bijvoorbeeld niet gratis.
Wat ik eerder "vreemd" vind is dat alles maar moet en moet kunnen voor "Familie" omdat "Familie".

Van de personen die ik gratis help is er maar 1 familie (en nee niet mijn ouders), de rest zijn (goede) vrienden.
Familie kan je niet kiezen, vrienden wel.
Niet op ingaan, de kerel leeft gewoon in zijn eigen kringen met waarschijnlijk een hecht gezin. Voor dat soort mensen is het (logischerwijs) voltrecht belachelijk als je jouw ouders niet gratis helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Om van dit soort dingen af te komen ben ik gewoon geld gaan vragen of NEE gaan zeggen. Zeurende familieleden/kennissen verdwijnen als sneeuw voor de zon als ze je ineens moeten gaan betalen voor je hulp.

Ik werd vroeger constant lastig gevallen door ooms/tantes, buren en vage kennissen en ik was nog gek genoeg om ze constant voor niets te helpen ook.

De enige mensen die ik nog gratis help (af en toe) zijn mijn vader, moeder, zus en een paar familievrienden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik help alles en iedereen die mijn hulp nodig heeft, ik ben ZZP'er en maak mijn werk van ondersteuning en advies, zowel zakelijk als privé.

Heb een apart telefoonnummer wat ik alleen opneem op werkdagen van 9:00 tot 18:00.

Mijn tarief is 1 euro per minuut, zonder reiskosten in een straal van 10km, ik kom langs als ik tijd heb, meestal binnen een week. Heb je haast, dan betaal je extra en kom ik eerder.

Ben je onbeschoft dan kom ik niet, en ben je achteraf niet tevreden, dan krijg je je geld terug.

Ik doe dit nu 2,5 jaar en kan door de combinatie zakelijk en privéklanten een prima boterham verdienen.

Vinden ze mij te duur, dan verwijs ik ze door naar student aan huis.

Ben altijd duidelijk over wat ik kan en wil en heb daardoor bijna nooit gezeik.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36

Zenix

BOE!

Zoals de meesten hier doe ik het graag voor directe familie. Aantal familieleden zijn professionele klussers (keukens, badkamers) en die helpen mij dus ook.

Ook wel een enkele kennis die wij al jaren kennen. Maar die kennis helpt ook bijvoorbeeld bij behangen, verhuizen dat soort dingen. Kortom ik help mensen die mij ook willen en kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
Ik help vrienden, familie, kennissen, buurmannen etc, maar dan moeten ze de apparatuur bij mij thuis komen brengen en ik geef geen deadline wanneer ik het heb gerepareerd denk te hebben.

Ik wil het best proberen, maar dan wel op mijn tempo.

Aantal verzoeken is gigantisch naar beneden gegaan hierdoor. Van een paar verzoeken per weer naar een paar verzoeken per maand.

Study everything, You'll find something you can use

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:53

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik was vroeger ook altijd de pineut. Op een gegeven moment leek het wel of ik 2 baantjes had. Één met een normaal salaris en eentje met hoge werkdruk voor een luizenfooitje. Toen ben ik, voor de klandizie, onredelijke tarieven en voorwaarden gaan eisen. Toen hield het vrij snel op, niemand die zin had om €150 voor een herinstallatie van XP te betalen, zelf voor de backup moest zorgen en zelf zijn backup en programma's weer terug te moeten zetten.
Tegenwoordig ondersteun ik alleen nog (gratis) 2 vrienden en mijn moeder en broertje, wanneer laatstgenoemde er zelf niet meer uitkomt. Zelfs mijn oudtante, die me €20/u betaalde, heb ik naar "Student aan huis" verwezen. Ik had er gewoon geen zin meer in. Dan had ik haar laptopje weer helemaal op orde, leende ze 'm weer uit aan haar kleinzoon, waarna dat asociale [censuur]-jong de hele laptop vol had gezet met games, troep en haar log-in had vernaggeld. Na een paar keer ben je dat wel zat en toen ik erachter kwam dat ze weer die laptop aan dat joch had uitgeleend (ze was zo dom om dat mijn ma te vertellen, die mij gelijk een heads-up gaf) en dat verzweeg toen ze me belde, heb ik haar naar "Student aan huis" verwezen. Ik heb al bijna een half jaar niets meer van haar gehoord (dus dat was het enige waarvoor ze mij nodig had, blijkbaar).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 23:17

-tom-562

Oliesjeik

Ik help alleen mijn ouders, schoonmoeder en zusje (en vriendin, maar die is Apple-adept dus daar snap ik zelf geen kloot van :P).
Verder af en toe een goede vriend van mij, die is ZZP'er/aannemer, en doe daar soms wat dingetjes voor. Dat is dan gratis, en stelt vaak ook niet zo veel voor; Office/Windows installeren, antivirus, email instellen/backup maken, keer een Word-template maken. Ondertussen is hij er wel achter gekomen dat een aparte werk-PC wel handig is (iets met hijackers/toolbars/virusshizzle van pornosites op zijn enige PC :')). Het is allemala incidenteel en vind het ook niet erg. Ik drink met enige regelmaat zijn koelkast/tap leeg, en hij helpt mij regelmatig met wat andere dingen en mag gebruik maken van zijn werkplaats/autobrug.

In de Windows XP tijd overigens wel vaak collega's vna m'n pa geholpen, die kwamen dan met de PC/laptop langs omdat ze weer 1 of ander virus hadden, of omdat ze bepaalde software nodig hadden. Als 14/15 jarig jochie doe je dat dan maar. Kreeg er af en toe een mars/snickers voor, en een hoop gebrande games :P

[ Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 12-07-2017 11:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Er zit 1 heel groot voordeel aan dit soort hulp: je hebt er lange tijd ook ZELF plezier van, doordat je alles wel een keer langs hebt zien komen. Of je weet op z'n minst hoe je tot een oplossing komt.

Zo heb ik op mijn werk vrijwel nooit support nodig van onze IT afdeling. Ik doe het liever zelf en zorg dat mijn spullen in orde zijn. Kostte wel moeite om de rechten daarvoor te bemachtigen.

Mijn collega's zijn nu echter de kennissen van toen: of ik het even wil oplossen, want IT duurt dagen (ALS ze het al opgelost krijgen)... Laptops, telefoons, privé-spullen, het houdt niet op... ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:44
[verwijderd]

[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

IT'ers beginnen volgens mij altijd een beetje als iets te lieve neefjes/buurjongen, etc. want dit is allemaal zo herkenbaar. Ik vind het wat dat betreft fijner om vreemden te hebben die naar me toe komen, want dan is het volstrekt redelijk en normaal om over een prijsje/tarief te beginnen dan bij familie waar de scheidslijn tussen elkaar een beetje helpen versus profiteren van iemand niet altijd zo helder is. Tegenwoordig doe ik het meestal alleen voor geld of ik nodig mezelf uit te eten en help dan eventjes. Maar ik laat niet meer zo over me heen lopen "je vindt het toch leuk, computers?" om 's avonds nog eens voor nop in Teamviewer te moeten prutsen in iemands PC.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 05-04 14:53
Vaak kunnen ze je ook niet meer vertellen dan "hij doet het niet meer".
Dit kan dan vanalles zijn, van 5 minuten tot uren troubleshooten met volledige herinstallaties of kapotte hardware.
Ik begin er niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tot eind vorig jaar was het makkelijk, geen 'echte' windows installatie, dan kan ik niet helpen.
Maar omdat heel veel systemen ondanks de "keyz" (semi)legaal geworden zijn, kan ik me daar niet op laten terugvallen ;)
Gelukkig bellen die lui toch al niet meer, die hadden hun antwoord al eerder ontvangen :+

Tegenwoordig inderdaad nog een paar bekenden met support, maar als teamviewer niet werkt, kan ik er niets aan doen, dan is het langs brengen en wachten tot ik tijd er voor heb ( kan soms zomaar een week duren )
Moet het sneller, gaan ze maar naar de lokale shop, die onderzoekskosten en de rest berekent

maar zodra bekend is dat je niet 'graties' werkt, is het snel niet meer nodig ( ander neefje )

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:19
Even mijn kant als vrager er tegenover zetten:
Het komt er toch op neer op de vraag wanneer je een vriendendienst levert of wanneer je een opdracht aanneemt. Als ik mijn tuinhuisje sloop en even wat extra handen nodig heb om wat planken aan te nemen, vraag ik een buurman. Geen tijd/zin? Prima, graag gelijk aangeven en niet achteraf zeuren dat ik het vraag. Ik accepteer dat nee ook een antwoord is.

Bij computervragen waar ik niet uitkom (ben geen digibeet maar ook geen expert) kan ik niet altijd inschatten hoe zwaar mijn vraag is. Als ik iemand om hulp vraag, verwacht ik ook dat als het de quick fix overstijgt dat wordt aangegeven: "het oplossen van je probleem duurt te lang/ is te lastig want er hangt te veel van af. Daarvoor kun je beter die of die hulp inschakelen. Ik kan en wil wel helpen maar dan wil ik het als werk zien. Is dat wat je wil?"

Dan is het aan mij om te kiezen. Vragen staat vrij, maar nee is ook een antwoord. Dat ik me beleefd gedraag is voor mij vanzelfsprekend. In mijn werk accepteer ik ook geen onbeschofte opdrachtgevers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:41
Gunner schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:22:
Tsjah een automonteur gaat ook niet op z'n vrije dag voor jou gratis je auto repareren toch? :)
Uit ervaring weet ik dat t wel verwacht wordt...
Begon ooit met een luchtfilter vervangen (5 tellen werk, geen probleem) totdat jan-en-alleman je weet te vinden, met de meest afgetrapte auto's, om complete versnellingsbak te vervangen.
Nee, sorry, ik heb geen brug/smeerput, en geen uitgebreid (speciaal-)gereedschap.
En dan nog boos worden ook.

Tegenwoordig kan ik niks meer, en heb ik nergens verstand van...lekker makkelijk ;)

Ohjah...en het zelfs geld voor gedoe met PC's.
Complete, goed werkende systemen bouwen...om nog dezelfde avond gebeld te worden, doet niks...nee, zomaar.
Blijken ze in het BIOS te hebben gerommeld (oh, dat bedoel je, ja daar heb ik wel ff gekeken....waarom, het werkte toch)
Na een paar keer ook wel klaar mee.

[ Voor 19% gewijzigd door hansie_k op 12-07-2017 12:29 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:18
Zo herkenbaar allemaal inderdaad, man wat was ik blij toen ik HBO ging doen en geen MBO ICT opleiding meer en dus al niet meer hoefde te zeggen bij de vraag 'wat studeer je eigenlijk?' en 'ICT' te moeten antwoorden, want daar begint het allemaal mee he.. 'oh je hebt dus verstand van..'

Ik vond het allerergste nog altijd die superoude afgetrapte computers die allang afgeschreven zijn en waar je bij elke klik 20 min kon wachten, dan ben je echt je tijd aan het verdoen.

Tevens weet idd iedereen je te vinden uiteindelijk en hadden mijn ouders de geweldige eigenschap om soms zelfs met kennissen en families dingen af te spreken zonder overleg met mij. Oftewel 'je kan vanavond wel even daar en daar gaan kijken toch?'

Nee snel mee gestopt, doe het nog maar voor een select aantal mensen, voornamelijk ook de mensen die als je hun verteld dat laptop X echt te oud is en ik adviseer een nieuwe aan te schaffen, ze dat de volgende dag ook daadwerkelijk gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 00:22

kazz1980

Goh... Ik hier?

De vraag om tech support kent volgens mij iedere IT-er. En vooral de aanname daarbij dat als je 'iets met IT' doet dat je dus ALLES weet van ieder willekeurige software en hardware.... Zo vaak de vraag "Jij doet toch iets met IT? Mijn telefoon doet dit of dat.... Wat nu?". "

Maar onbeschoftheid is me nog nooit overkomen. Altijd toch wel de vraag of ik wil helpen en indien het antwoord 'nee' is is dat ook prima! En indien ik wel help en het kost me veel tijd, dan krijg ik er regelmatig ook iets voor.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 414204

Ik doe alleen Apple support voor familie en een select aantal kenissen. Voor familie wordt het gratis gedaan (hoewel dat zelden voorkomt, zijn alle goed bekend met Apple) select aantal kenissen komen via vrienden en worden eerst gescreend en op voorhand wordt verteld dat het niet gratis wordt gedaan. Als er duidelijke afspraken zijn dan wil ik er ook wel garantie op geven. Voordeel is wel dat het Apple gebruikers zijn, in de medische sector zitten en dus wat makkelijker zijn qua betalen en mijn inziens dit ook geen probleem vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Laatst online: 13:01

Fiets

A.K.A. Bambi

Jaren geleden begonnen met het inplannen. Als er gebeld wordt (werd ondertussen) eerst kijken wanneer er tijd is en dat is altijd minstens een dag later. Dat worden de vragen ook snel minder.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 21:36
Ik had vroeger ook een grote "klanten"kring. Ik deed dat eerst gratis maar toen dat de spuigaten uitliep ben ik een symbolisch gebaar gaan vragen. Dan riep ik doe maar een flesje bruine rum. Maar ik had op gegeven moment zoveel flessen bocht in de kast staan dat ik daar ook meer opgehouden ben. De drempel werd er wel iets hoger door.

In den beginne werd ik wel eens gebeld met ik heb een printer gekocht maar ik kom er niet uit. Kwam ik daar aan stond dat ding nog ingepakt in de gang en werd ik met de opmerking je weet de weg hé naar boven gestuurd. Daar kwam dus het flesje rum om de hoek.

Later ben ik nog eens gebeld door de vader van een maat (die zelf inmiddels naar het buitenland was verhuisd) met de vraag:"Ik heb koffie over mijn laptop gegooid als ik jouw nou een fles rum geef kan jij hem dan weer maken?" Die heb ik naar de winkel gestuurd met ga daar maar heen. Daar krijg je garantie. Plaktroep in je laptop is vragen om jaren gezeur met dat ding.

Nu help ik alleen mijn pa nog en die heeft zijn laptop al aan mij gegeven. Hij is inmiddels de digitale snelweg afgeslagen en tuft nu rustig door de analoge wereld. Die belt mij op als hij een internet betaling moet doen of zo en dan kom ik bij hem eten en neem ik zijn eigen laptop mee.

Maar dit is echt niet alleen maar in de ICT wereld hoor. Ik doe hobbymatig edelsmeden en zodra ik dat vertel komen ook de gebroken kettingen en stenen die uit ringen liggen uit de laatjes met de vraag of ik dat kan maken. En tegenwoordig hangt mijn werk aan mijn vrouw dus ik kan ook niet meer zeggen dat ik het niet kan. Ook daar verwacht men voor een duppie op de eerste rij te zitten. Maar daar kom ik nog wel weg met de melding dat zilver duur is en goud nog veel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 21:42
Ha, ja, ik ken het. Vriendschappelijke relatie stukgelopen en besloten geen contact meer te hebben. En haar 70+ ouders zich maar afvragen waarom ik niet meer voor gratis (die mensen wonen 150 KM verderop) naar hun laptop wilde kijken. En dan verongelijkt doen als ik na het zoveelste telefoontje met dezelfde vraag een bot antwoord geef dat het niet meer mijn probleem is. Waren trouwens ook het type simpele mensen die letterlijk gingen janken als ze hun WiFi code niet meer konden vinden :'(

[ Voor 17% gewijzigd door AvWijk op 12-07-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Het scheelt mij vragen ze nooit..... (ondanks IT opleiding en werk met computers) :)

Zelf mijn ouders vragen liever advies aan mijn vriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:07
Heel herkenbaar al die verhalen, hier hetzelfde. Deed regelmatig computerzaken voor vrienden en kennissen en soms ook daar weer vrienden van. Dit liep de spuitgaten uit en ben een bedrag per uur dat ik bezig was gaan vragen.... Nou dat viel niet in goede aarde bij een groot aantal en die waren "teleurgesteld". Prima, ik was 75% van mijn "klanten" kwijt, maar had wel weer extra vrije tijd over :-D
Werd soms ook gebeld door mensen die mijn nummer hadden doorgegeven, dat heb ik even snel afgekapt want daar ben ik al helemaal niet van gediend.
Ik heb nu nog maar heel weinig mensen waar ik iets voor doe, van die mensen krijg ik ook genoeg terug onder het mom van voor wat hoort wat. Zeg nu vaker ook nee dan ja bij "nieuwe" hulpvragen van anderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:04
Haha, dit gaat weer een populair topic worden. :) Iedereen uit de IT of die enigszins goed aangelegd is met computerkennis heeft weleens met dit bijltje gehakt. Laten er daar nu net heel veel mensen van zijn hier op Tweakers.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:18
Jumpman schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:47:
Haha, dit gaat weer een populair topic worden. :) Iedereen uit de IT of die enigszins goed aangelegd is met computerkennis heeft weleens met dit bijltje gehakt. Laten er daar nu net heel veel mensen van zijn hier op Tweakers.
Hahaha, ja de wijze les voor elke beginnende ITer is eigenlijk: vraag geld of zeg nee tegen iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-04 17:44

FFW

Arten ervaren het ook dat vrienden en kennissen medische vragen gaan stellen in de hoop op een gratis consult of second opinion. Daarom wonen ze vaak liever ver van hun ziekenhuis of praktijk. Op die manier is de kans kleiner dat ze patienten in de supermarkt tegen komen. Tegen vrienden zullen de antwoorden dat ze de geschiedenis niet goed kennen of dat het niet hun specialisme is.

Ik heb in het verleden ook kennissen geholpen voor te weinig, dat heeft me opgebroken. Als ik uren later met de computer klaar was (vaak na een volledige herinstallatie) vonden ze de computer langzamer, of snapten ze het nieuwe OS niet. Dan ben je er snel klaar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door FFW op 12-07-2017 13:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Jumpman schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:47:
Niet alleen IT
Kennis van mij speelt professioneel muziek, staat op honderden opnames van binnen en buitenlandse artiesten.
De man moet zijn eigen vrije tijd soms weken tevoren inplannen, en soms lukt dat zelfs niet.
Toch bijna wekelijks mailtjes met verzoeken om te komen spelen.
"goed voor je naam" staat er heel vaak bij.
Hij is te bescheiden om de waarheid te vertellen, maar ik heb hem aangeraden om tijdens een concert eens te laten bellen door collega's ( de wél bekende namen op podium )

* FreshMaker heeft hij eens verrast door me te laten feliciteren door Robbie Williams ..... sindsdien neem ik al mijn gesprekken op :(

Dus welke naam zou hij moeten opbouwen, de belangrijke 'agenten' weten hem echt wel te vinden hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:07
[b][message=51881343,noline]

Ik heb in het verleden ook kennissen geholpen voor te weinig, dat heeft me opgebroken. Als ik uren later met de computer klaar was (vaak na een volledige herinstallatie) vonden ze de computer langzamer, of snapten ze het nieuwe OS niet. Dan ben je er snel klaar mee.
Yep! Had ik een PC helemaal opnieuw geinstalleerd dan zorgde een "handig neefje" er wel weer voor dat dat ding weer gesloopt was omdat hij nog wel een paar handige programma's wist oid. Met die mensen was ik ook heel snel klaar. Begon daar gewoon niet meer aan. De paar mensen die ik nog hebben zeggen ook dat ik er aan mag komen en vragen vaak eerst advies aan mij voordat iemand roept dat programma zus of zo wel handig is. Dat scheelt ook al een hoop werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

Ik word alleen gevraagd door m'n moeder (mijn man door zijn moeder) en door de buren. Maar daar weet ik ook van dat ze altijd wat terug doen, ook zonder te vragen. En ik weet dat ze beseffen dat wij ook onze vrije tijd waarderen. Bij hun zeg ik dan ook meestal: waarom vroeg je he ons dan ook niet!?!?

Mijn moeder is tegenwoordig wat lastiger, die stuur ik meestal maar door naar m'n broer, want die heeft haar die appel aangepraat... (en daar heb ik geen bal verstand van). Maar toch komt ze liever bij mij omdat m'n broer niet kan uitleggen :p

Als iemand anders het zou vragen, zou ik simpel weigeren. Sorry, geen tijd voor.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Laatst online: 21:36
Stimpy68 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:55:
[...]

Yep! Had ik een PC helemaal opnieuw geinstalleerd dan zorgde een "handig neefje" er wel weer voor dat dat ding weer gesloopt was omdat hij nog wel een paar handige programma's wist oid. Met die mensen was ik ook heel snel klaar. Begon daar gewoon niet meer aan. De paar mensen die ik nog hebben zeggen ook dat ik er aan mag komen en vragen vaak eerst advies aan mij voordat iemand roept dat programma zus of zo wel handig is. Dat scheelt ook al een hoop werk :P
Oh daar heb ik ook een vermakelijk verhaal op. Niet geheel ontopic maar ik wil het toch wel vertellen. Ik had vroeger een LAN party en dit was in onze studenten tijd dat wij nog wel illegale windows aan het knoeien waren en prutsen met instellingen om het laatste beetje snelheid uit windows te halen. Een maat had wel een leuk tooltje en de andere installeerde deze blind en draaide tegelijk een windows update. Toen moest zijn windows geactiveerd worden en omdat de installatie al ouder kon hij niks meer tot hij activeerde. Is hij het hele weekend bezig geweest zijn spul weer draaiend te krijgen. Had hij wel meteen afgeleerd om "handige tooltjes" te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:29
Wie heeft het niet gedaan in zijn/haar jeugd?
Tegenwoordig help ik alleen mijn (schoon)moeder nog, dat valt mee.

Klanten vragen ons soms ook spullen voor hen te doen.
Sure, a 50,- per uur exc BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Laatst online: 25-03 09:49
Ik heb zojuist weer even een "servicecall" afgehandeld. De vraag was: "Hoe krijg je twee puntjes boven de e?"

Ik heb net als velen hierboven vroeger ook veel teveel mensen geholpen met hun computerproblemen. Tegenwoordig beperk ik het tot enkele familieleden en vrienden.

Bovenstaande hulpvraag heb ik even snel met Teamviewer opgelost (US INTL).

Make music, not war

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Was er niet ooit zo'n comic die liet zien hoe je computer-problemen oplost: door het gebruik van Google?

Deze dus:

https://xkcd.com/627/

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/tech_support_cheat_sheet.png

Overigens, ik heb m'n vader, toentertijd echt 'n computer-nitwit, eens laten zien hoe ik zelf iets opzoek als ik ergens mee zit, en die heeft dat gewoon zelf over genomen. Ja, een enkele keer weet hij de boel goed te verpesten, maar ondertussen kan hij minimaal net zoveel als ik met de pc :)

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 12-07-2017 14:43 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Nou er zijn nog wel meer beroeps gegfoepen waasr van ze denken o regel dat ff .

Je wilt niet weten hoe vaak k de als kok heb gehad. Catering of een bbq te regelen...

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste