Zelfs die handleiding zou mij nog niet geholpen hebben.
Bij de meneer waar ik gisteren (via Teamviewer) even geholpen heb om een "e met twee puntjes erboven" op het scherm te toveren, lukte het vorig jaar met de grootste moeite om een Teamviewer sessie te starten.
Hij had mij via Facebook Messenger benaderd met een hulpvraag (de startbalk was verplaatst).
Ik heb hem opgebeld.
Ik liet hem de TeamViewer client downloaden.
Ik liet hem de applicatie starten en draaien (niet installeren).
Ik vroeg hem om de codes op te lezen. Dat ging heel moeizaam. Uiteindelijk wist hij welke codes.
Echter, de sessie werkte niet (blijkbaar verkeerde codes).
Na een minuut of 10 zei ik: kopieer en plak de codes maar even in het chatvenster.
Hij: ??????
Ik: het venster waar je mij ook om hulp gevraagd hebt.
Hij: ??????
Ik: probeer mij maar weer te vragen om hulp, hoe heb je dat toen straks gedaan?
Hij: ohhhh... en toen lukte het.
Maar... hoe kopieer en plak je stukken tekst? Om dat uit te leggen was ik een twintig minuten verder.
Het ID lukte hem nog, maar het Password kreeg hij maar niet gekopieerd.
Uiteindelijk lukte het hem (ik was ondertussen al 35 minuten met hem aan de lijn).
Toen zag ik dat hij bij het oplezen van het wachtwoord een 5 aangezien had voor een S...
Oke, ik zat eindelijk in de Teamviewer sessie. Ik heb de startbalk weer naar onderen verplaatst en gelocked (voor de zoveelste keer; ik vermoed dat (klein)kinderen dat ding weleens unlocken) en teamviewer geïnstalleerd, zodat ik vanaf nu zijn pc direct over kon nemen.
Dat laatste kostte maar een paar minuutjes.
Ach, het is een hele aardige vent, voor hem doe ik dit met alle liefde.
Waar ik echter een enorme hekel aan heb, is de "buurman die computer expert is".
Een tante van mij heeft een (hele oude) computer. Zij gebruikt 'm alleen voor Facebook. Ik hoorde van één van haar dochters dat het internet 't niet meer deed. Volgens de buurman (een computer expert

) zat er een virus is en moest windows opnieuw "ingespoeld" worden of beter nog een nieuwe harddisk kopen. Ik heb gelijk maar even met mijn tante gebeld en gezegd: blijf overal vanaf, houd de buurman weg bij de pc, ik kom vanavond wel even kijken.
Wat bleek die avond? Wanneer je met de browser naar de Facebook site ging, kreeg je een certificaat melding dat die niet geldig was. Een simpele blik op de tijd/datum van de pc leerde mij dat de klok per abuis terug was gegaan naar 1 januari 2015 (ik was daar rond mei/juni 2015). Het certificaat van Facebook was nieuw en geldig vanaf april van dat jaar. Volgends de pc dus nog niet geldig.
Ik heb de tijd goed gezet en mijn tante kon weer berichten gaan liken op FB.
Ach, soms is het best leuk om dingen voor niks te doen. Hierdoor heb ik leuke verhalen (ja, ik heb er nog meer. HAHAHA).
[Voor 1% gewijzigd door AGee op 13-07-2017 15:26. Reden: quote aangepast]