Toon posts:

Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste
Acties:

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mensen zijn niet altijd even handig in dingen vragen, maar boos worden omdat zij menen recht te hebben op hulp... Gelukkig heb ik dat nooit meegemaakt, ik zou waarschijnlijk met mijn mond vol tanden staan, zo verbazingwekkend vind ik het.

Misschien een vraag terug stellen: waarom zou ik jou helpen (zeker nadat jij zo tekeer gaat tegen mij)? Ik vraag mij af wat voor antwoord je dan krijgt. Wat is de overweging van die mensen om te denken dat jij doet wat zij willen? Zijn zij het niet gewend om 'nee' te horen of zo? Bij dat verhaal met die vrouw in die villa die niet eens naar die poster omkeek heb ik een beetje dat idee. Mensen die altijd hun zin krijgen in het werk en prive en denken dat ook 'vreemden' wel doen wat zij willen. Of zelfs oprecht menen dat je de IT'er er een plezier mee doet: "je vindt computers toch leuk."

Niet aan IT gerelateerd, maar ik heb een hele mooie vrouwelijke collega die echt verwacht dat mensen (voornamelijk mannen) van alles voor haar doen. Vaak gebeurt dat ook: mannelijke collega's die kwijlend iets voor haar doen als zij maar met haar vingers knipt. Hoewel ik ook wel in haar broekje zou willen zeg ik vaak botweg nee, zonder uitleg. Daar vraagt zij dan niet eens om. Op een of andere manier dwingt dat dan ook weer respect af bij haar, maar vooral brengt het haar in verwarring.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:21
Toen ik in het eerste jaar van mijn MBO niveau 4 opleiding zat, was er een vriendin van me moeder. Ze kocht alles (Imac, Ipad en Iphone) van Apple. Ze wou het graag ingesteld hebben en dan een beetje uitleg.

Ik ging er heen met het idee om haar een paar uur kosteloos te helpen (Vond het wel leuk om al dat spul nieuw uit te pakken en in te stellen). Toen ik klaar was werd me gevraagd hoe veel ik wou hebben voor mijn service, zo netjes als ik was zij ik natuurlijk "Niks". Toen kreeg ik 25 euro per uur. Er is me toen gelijk goed vertelt dat kennis en tijd, geld waard is. Ben later nog is terug geweest, voor een totaal van 10 uur. Het totaal bedrag wat ik heb gekregen is 200 euro. Tegenwoordig krijg ik nog steeds wel is een mailtje met een vraag, maar ik help haar nu kosteloos. Vooral ook omdat ik het dan rustig op me eigen gemak kan uitzoeken, en er niet gelijk een antwoord word verwacht.

Denk dat het belangrijk is voor mensen te begrijpen dat voor een ICT'er 4 uur net zo veel tijd is als voor een ander. Voor mij was het in ieder geval een wijze les. Daarvoor deed ik alles gratis omdat ik het vooral interessant vind. Maar hier is geen beginnen aan. Tegenwoordig vraag ik 10 euro per uur, en dan haken veel mensen al af.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
0siris schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:07:
Bij Windows-vragen zeg ik dat ik alleen kennis van Apple heb, bij Apple vragen doe ik het omgekeerde. Klaar.
Ik hou het lekker op mainframes, werkelijk 0.0 kans dat iemand in mijn kenniskring zoiets thuis heeft staan, en als ze een plaatje zoeken snappen ze beter waar ik aan werk dan als ik "servers" zeg. :+

I'm a photographer, not a terrorist

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
citruspers schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:23:
[...] Ik hou het lekker op mainframes, werkelijk 0.0 kans dat iemand in mijn kenniskring zoiets thuis heeft staan, en als ze een plaatje zoeken snappen ze beter waar ik aan werk dan als ik "servers" zeg. :+
Wat noem jij een Alfa2000? (kan het type# fout hebben) Of een AS/400? :X :+ O-)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

onetime schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 19:53:
[...]

Wat noem jij een Alfa2000? (kan het type# fout hebben) Of een AS/400? :X :+ O-)
Een AS/400 is geen mainframe maar een midrange. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:35
Ik heb over het algemeen nog wel moeite met nee zeggen, maar leer het steeds beter. De meeste mensen in mijn omgeving help ik gratis. Hier heb ik het over mijn ouders en schoonouders. Sporadisch komt er eens een vraag van andere familieleden. Voor alle andere mensen wordt er een uurtarief gerekend en dat vertel ik ze ook voor de tijd. Heb ik een paar uur voor je gewerkt wordt dat gewoon in rekening gebracht. Heb je later nog eens een vraag en dat kan ik zo voor je beantwoorden of ik heb een kwartiertje tijd om het je uit te leggen? Dan kost het je niets.

De meeste situaties zijn inderdaad ontzettend herkenbaar. Je weet iets van ICT dus je bent ook gelijk overal van op de hoogte en kent van elk apparaat de specificaties uit je hoofd :-).
In mijn tijd als verkoper was het ook altijd verbazingwekkend hoeveel mensen in de winkel stonden op zoek naar nieuwe inkt. Op de vraag welke printer ze hebben was het dan vaak iets in de trant van:
K: Een HP.
V: Weet je ook wel type hp?
K: Een zwarte, die hadden jullie laatst (6 maand terug) nog in de aanbieding.
V: Weet je nog wat de printer gekost heeft?
K: Nee, ergens tussen de 60 en 80 euro geloof ik.

Overigens, op de mededeling, mijn {insert random device} stel ik vaak nog de vraag: Wat is er mee aan de hand? Als antwoord kreeg ik nog erg vaak: Ja, hij doet niets meer. Antwoorden met: Ok, hij doet niets meer is nogal ruim. Gaat het apparaat nog wel aan? Ja, hij gaat nog wel aan. Ah! Hij doet dus nog wel wat.
Vaak wordt er dan wel mer verteld wat er aan de hand is. Bijzonder toch

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:50

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:05:
Beste Tweakers,

Iedereen hier kent het wel, buren of (vage) kennissen die je 's avonds laat opbellen voor ondersteuning met hun computer problemen.

Gisteravond brak echter mijn klomp, ik werd om 20:45 terwijl ik nog aan het werk was (thuis) gebeld door een buurman van mijn ouders die problemen had. Ik gaf hem een aantal suggesties die hij kon proberen maar hij kwam er zelf niet uit. (snelkoppelingen Office applicaties maken)

Vervolgens bied ik aan om donderdag na het werk even langs te rijden en begint meneer te schelden en te tieren dat ik daar nu heen moet komen, want hij heeft zijn mail nodig. Daarna heb ik het gesprek maar afgekapt en mijn werkzaamheden voortgezet.

Vooral de onbeschoftheid verbaasd me er werd niet eens gevraagd of ik tijd heb maar meteen van dit is het probleem en vervolgens eïssen dat ik daarheen kom.

Zelf help ik alleen goede vrienden af en toe met PC problemen, want in mijn schooltijd heb ik mijn lesje wel geleerd met ondersteunen van buren en vage kennissen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? :9 >:)
Zelf ook last van gehad, voor bepaalde personenen ben ik 70Euro per uur gaan rekenen, toen zeiden ze, damn het is goedkoper om naar de Mycom of Mediamarkt te gaan. mijn antwoord: dat is nu precies mijn bedoeling :+

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
Puch-Maxi schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:42:
Heb laatst voor iemand xDSL aangesloten, heb je misschien ook nog een voedingskabel en een muis voor mij? Ja hoor, kabeltje en muisje opgezocht. Wat krijg je van me? Och, doe maar een tientje ofzo (voor alles, inclusief installatie xDSL).

Ik moet het tientje nog krijgen en ik ga ze er niet aan herinneren. Met als gevolg dat ik ze een volgende keer niet zo snel meer ga helpen.
Zo, ik kick dit topic weer ff omhoog :*) nu precies een maand later. Er zijn problemen met de Wifi of ik direct wel even kan komen kijken. Nog steeds geen betaling gehad, natuurlijk! :z

My favorite programming language is solder.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:36:
[...]

Zo, ik kick dit topic weer ff omhoog :*) nu precies een maand later. Er zijn problemen met de Wifi of ik direct wel even kan komen kijken. Nog steeds geen betaling gehad, natuurlijk! :z
You know the drill... :D

• Puch-Maxi
@desmond
Graag eerst even afrekenen meneer/mevrouw!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zijstap in dit topic, ik zit in een woonplaats-groep. (Dat kan soms leuk en handig zijn.) Daar word absoluut niet expliciet om support gevraagd, maar laatst was er weer een topic over dat Ziggo zo k*t is want, nu komt het, de WiFi is slecht.

Mensen realiseren zich TOTAAL NIET dat dat 9 van de 10x ligt aan allerlei oorzaken die ze zelf kunnen oplossen en niets met Ziggo as-such te maken hebben. Ze lezen ook niet. Er word door mij en anderen (die blijkbaar ook iets meer met ICT doen dan de gemiddelde persoon in die groep) duidelijk gezegd "check je bekabeling, pak WiFi Analyzer, koop betere apparatuur, etc" maar men blijft zeiken dat Ziggo k*t is en dat iedereen maar over moet naar KPN, Telfort, etc, etc, etc.

Ik heb me ingehouden. Ook omdat de mensen in de groep daadwerkelijk mijn buren zouden kunnen zijn maar de handjes jeuken soms wel even zeg maar. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Alleen familie / directe collega's help ik nog maar eigenlijk in de echte wereld. Dat vervolgtraject, geef ze 1 vinger en de nemen je hele hand principe, hoeft van mij allemaal niet meer, uitzonderingen zijn de buren, niet omdat ik dat perse wil, maar dan kan ik tenminste die WiFi points vaak even vastzetten op een kanaal, zodat ie niet mijn WiFi kanalen volgt :P )

Voor clubs / goede doelen e/o initiatieven maak ik vaak een uitzondering, maar veelal komen die vanaf collega's binnen druppelen. Vaak niet perse echte problemen, maar wel oplossingen, van simpel (een 2de SSID in de kantine voor het pin apparaat) tot lastig vanwege opbouw, maar ook contactueel (Microsoft MAR projectjes, refurbish machines en servers + netwerk + die communicatie)

Alleen dat laatste kost erg veel tijd en na 40 uur achter een pc te hebben gezeten nog eens in vrije tijd veel uren te maken vindt vrouwlief niet erg, maar beetje tijd samen schijnt nodig te zijn :P (lang leve vanaf werk / WC / op het water / onderweg, naar huis kunnen connecten, kan je soms nog wel eens iets doen)

PS: https://www.microsoft.com/en-us/refurbishedpcs voor de geïnteresseerden onder ons.

[Voor 4% gewijzigd door Vorkie op 19-08-2017 19:51]

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Wat een HEERLIJK topic dit. Ik heb nog nooit zo veel plusjes in een topic er door heen gegooid,er waren er zo veel bij waarbij ik of mezelf in herkende of gewoon leuk waren. Vroeger ook veel mensen geholpen, maar ben daar ook mee gestopt, gewoon geen zin meer in. Enige die ik nog help zijn familie en goede vrienden.

Dit topic is leuker dan een zaterdagavond op de bank voor de televisie hangen.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• Puch-Maxi
Alles is inmiddels prima opgelost, het kan dus wel :).

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vroeger hielp ik vaker mensen met de pc, in het begin kennissen van mijn ouders, later kwamen daar collega's bij. Maar ik heb altijd geld gevraagd en eigenlijk nooit problemen gehad. Hierdoor gaan mensen ook eerst zelf nadenken voordat ze in de telefoon klimmen.

Naaste (schoon)familie help ik natuurlijk zo, maar ik trek de grens bij ouders en broers/zussen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:45:
Zijstap in dit topic, ik zit in een woonplaats-groep. (Dat kan soms leuk en handig zijn.) Daar word absoluut niet expliciet om support gevraagd, maar laatst was er weer een topic over dat Ziggo zo k*t is want, nu komt het, de WiFi is slecht.

Mensen realiseren zich TOTAAL NIET dat dat 9 van de 10x ligt aan allerlei oorzaken die ze zelf kunnen oplossen en niets met Ziggo as-such te maken hebben. Ze lezen ook niet. Er word door mij en anderen (die blijkbaar ook iets meer met ICT doen dan de gemiddelde persoon in die groep) duidelijk gezegd "check je bekabeling, pak WiFi Analyzer, koop betere apparatuur, etc" maar men blijft zeiken dat Ziggo k*t is en dat iedereen maar over moet naar KPN, Telfort, etc, etc, etc.

Ik heb me ingehouden. Ook omdat de mensen in de groep daadwerkelijk mijn buren zouden kunnen zijn maar de handjes jeuken soms wel even zeg maar. :)
Zou ik in eerste instantie ook doen, maar als het dan om WiFi gaat.. Dan dit!
Vorkie schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:50:
... uitzonderingen zijn de buren, niet omdat ik dat perse wil, maar dan kan ik tenminste die WiFi points vaak even vastzetten op een kanaal, zodat ie niet mijn WiFi kanalen volgt :P )
Man, man, man, dramatisch om naar WiFi Analyzer te kijken hier bij mij in Utrecht. Wat ik bizar blijf vinden is dat KPN Fon ook steevast op kanaal 5, of 3, of 7 oid ziit. Nooit op 1/6/11. Ik gok dat 'ie dat automatisch doet, maar als KPN zijnde kun je dat toch niet maken om hem op kanalen buiten 1, 6 of 11 te laten gaan? Ik kan het niet begrijpen in ieder geval (zeker 6-8 KPN Fon's in mijn omgeving).

Dat was off-topic. Leuk topic en zeer herkenbaar. Door alle vraag in mijn ouderlijk dorp (3500 inwoners) heb ik destijds op mijn 17e een eigen bedrijf gestart samen met mijn broer, dat zich puur op dit soort problemen richtte. Mond-tot-mond reclame in een dorp (en omliggende dorpen) en het was binnen no-time een enorme business (voor zover je dat zo kunt noemen in een klein dorp). Inmiddels 8 jaar verder, allebei verhuisd naar Utrecht, dus gestopt met deze werkzaamheden voor particulieren. Echter nu werkzaam voor verschillende grote bedrijven op servicedesk afdelingen, of website migratie projecten. Blijft een leuk bijbaantje moet ik zeggen, naast mijn master psychologie.

Moraal van dit topic is denk ik wel dat het inderdaad belangrijk is om in ieder geval nee te kunnen zeggen en zelf ook goed in te kunnen schatten hoeveel tijd je ergens voor nodig gaat hebben. Om vervolgens te bepalen of het dan wel de moeite waard is / of je het wel gaat redden binnen die tijd, voordat je jezelf (en anderen) in de knel werkt.

• osmosis
  • Laatst online: 05-06 15:08
Jaren terug hielp ik me directe omgeving wel eens gratis.
Dat heb ik vrij snel afgeleerd. O.a eens gratis een herinstallatie gedaan van Windows voor een achterbuurman en z'n gezin.

Vervolgens kwamen ze om de haverklap om de meest simpele dingen.
O.a de vrouw des huizes belde me gegeven moment "Printer doet het niet"
Ik kom daar (weer) blijkt.. stekker niet in het stopcontact

Dus ik maakte kenbaar dat ik het niet erg vind om te kijken als er iets serieus mis is
Zolang het maar niet uit gemakkelijkheid is bijv zoals deze keer enkel de stekker die er niet inzit,..
Ineens waren ze zwaar beledigd.

Ook meegemaakt dat men het beste van het beste verwacht voor noppes 8)7
Ander gezin, wouden graag een computer voor de dochter op der kamer
Budget 150,- (Toetsenbord,muis,monitor hadden ze zelf wel)
Ok, prima ik zoek wel wat bij elkaar voor die prijs.. krap maar met 2de hands onderdelen en wat ik zelf nog heb liggen moet ik wel iets 'goed genoeg' voor surfen en typen in elkaar kunnen zetten.
Zo gezegd zo gedaan. 150,- EU PCtje inelkaar gezet die voor de prijs des tijds helemaal niet zo gek was.
4GB DDR2, AMD Athlon x4, GTX 460 SE, 250GB HDD.
Dacht mooi! men zal blij zijn met wat ik heb kunnen bouwen voor zo krap budget

Paar dagen later.. boze berichten over dat ik een afzetter was want het was lang niet zo goed als hun eigen Dell pc beneden (t.w.v. +900,- des tijds) |:(

Dat was de laatste keer dat ik gratis me directe omgeving hielp.
Nu vraag ik gewoon bedrag per uur, en dat lijkt beter te werken. Bellen me enkel nog als het echt nodig is

[Voor 33% gewijzigd door osmosis op 25-08-2017 11:10]

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Mijn schoonouders wonen best een eindje weg (1+ uur rijden), en ondanks dat schoonmoeders 'computercursus' heeft gehad, snapt ze er werkelijk geen bal van. Omdat de support dan meestal telefonisch wordt gevraagd, is het echt ontzettend moeilijk om ze te helpen. Dan komen ze een keer op bezoek, wordt de laptop meegenomen, en werkt het zoals het zou moeten.

Ook al 3 keer uitgelegd hoe ze vanaf d'r telefoon foto's kan overzetten naar de laptop. Na uitleg lukt het, een uur later thuis is het nog nooit gelukt.

Daarbij heb ik zelf niet ontzettend veel geduld, dus dat kan wel eens conflicteren ;).

• osmosis
  • Laatst online: 05-06 15:08
Montaner schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:05:
.....

Ook al 3 keer uitgelegd hoe ze vanaf d'r telefoon foto's kan overzetten naar de laptop. Na uitleg lukt het, een uur later thuis is het nog nooit gelukt.

Daarbij heb ik zelf niet ontzettend veel geduld, dus dat kan wel eens conflicteren ;).
Oef, deze ken ik maar al te goed.

Hoe moeilijk kan het zijn!

"Sluit mobiel aan op pc via USB. Selecteer "Gegevensoverdacht" op toestel"
Ga naar "Deze Computer" Daar staat nu de mobiele toestel "Samsung ....." Ga naar folder "DCIM"
Daar staan de foto's. Kopieer of Knip&Plak het naar "Mijn Documenten" of naar elk andere gewenste locatie

Talloze keren uitgelegd & getoond. Alsnog eenmaal thuis lukt het niet ;( En men hangt weer aan de telefoon met mij..

Doorgaans heb ik engelengeduld maar als handeling met maar een paar stappen na tig keer uitleg en voorvertoning men nog steeds niet lukt. Dan breekt er ook bij mij iets

[Voor 11% gewijzigd door osmosis op 25-08-2017 11:45]

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-04 19:58
osmosis schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:41:
[...]

Oef, deze ken ik maar al te goed.

Hoe moeilijk kan het zijn!

"Sluit mobiel aan op pc via USB. Selecteer "Gegevensoverdacht" op toestel"
Ga naar "Deze Computer" Daar staat nu de mobiele toestel "Samsung ....." Ga naar folder "DCIM"
Daar staan de foto's. Kopieer of Knip&Plak het naar "Mijn Documenten" of naar elk andere gewenste locatie

Talloze keren uitgelegd & getoond. Alsnog eenmaal thuis lukt het niet ;( En men hangt weer aan de telefoon met mij..

Doorgaans heb ik engelengeduld maar als handeling met maar een paar stappen na tig keer uitleg en voorvertoning men nog steeds niet lukt. Dan breekt er ook bij mij iets
Filmpje maken van wat je doet heeft me enorm geholpen bij deze herkenbare situatie :).
Folder aanmaken op de laptop met de folder, op de desktop uiteraard, 'HELP'. Juiste film selecteren en ze kunnen verder ;)

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:23

Ik ben daar altijd heel kort en hard in..

Een berichtje sturen via email bijv.
'' ja en hoe moet ik dit dan versturen ? ''

LEZEN !

Wat zie je, '' niets ?! ''
pech.. ga maar gewoon naar het scherm kijken en lees en denk na.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58
Mijn schoonouders wonen best een eindje weg (1+ uur rijden), en ondanks dat schoonmoeders 'computercursus' heeft gehad, snapt ze er werkelijk geen bal van. Omdat de support dan meestal telefonisch wordt gevraagd, is het echt ontzettend moeilijk om ze te helpen. Dan komen ze een keer op bezoek, wordt de laptop meegenomen, en werkt het zoals het zou moeten.

Ik laat mijn pa altijd zelf een handleiding met screenshots maken, uiteraard aan de hand van mijn instructies. Werkt echt heel erg goed.

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:27
Meestal weet ik van niks, kan ik niks, of hebben mensen niet goed begrepen wat ik eigenlijk doe O-) .

Ik ben in het verleden wel eens gevraag om een website te maken voor mijn oom die een kledingwinkel had. Ik heb meteen nee gezegd. Hij is een digibeet dus dat betekend eigenlijk dat je zelf nieuwe kleding op de site mag gaan zetten. Nee dank je, ik ben geen webbeheerder. En daarnaast heb ik ook nauwelijks ervaring op dit vlak, dus hoe ze er uberhaubt bij komen dat ik zo even een website uit mijn mouw kan schudden.

Ook krijg ik wel eens de "heb je 5 minuutjes voor me" vraag, of de "kun je een simpel dit of dat voor me maken". Het zijn nooit 5 minuten, en het is nooit simpel. Leuke klusjes doe ik wel, ook afhankelijk van de persoon. Maar meestal is het dus nee, juist om al die redenen inderdaad.
Dat iemand zelfs durft boos te worden omdat je niet komt is volslagen idioot btw. Die zou niks meer te zoeken hebben in mijn kennissenkring in elk geval.

Mijn pa gaat trouwens als vrijwilliger een keer per week naar een repaircafe. Dit lijkt me dan wel weer leuk, je helpt er de mensen en bent bezig met wat je leuk vind. Maar om 5 uur gaat de deur dicht en heb je er geen omkijken meer naar tot de volgende week.

• Niintek
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-04 18:18
Ik herken het ergens wel, niet in de mate zoals jij die ervaart. Maar wel de irritatie die kan ontstaan als het allemaal net even iets te lang duurt.

Mensen zijn tegenwoordig zo afhankelijk van PC/Tablet/Telefoon dat het vrijwel onmogelijk voor ze is om gewoon even een dag of 3 de boel de boel te laten.

Ik persoonlijk zou best een week zonder privé mail kunnen, Facebook, Twitter idem. Ik snap best dat als men voor het werk het e.e.a. nodig is dit lastig kan zijn.

Maar tieren en schelden zou er bij mij niet ingaan, ik had per direct de telefoon erop gehangen en meneer verzocht mij nooit meer te bellen.

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:34
Niintek schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:15:
Ik herken het ergens wel, niet in de mate zoals jij die ervaart. Maar wel de irritatie die kan ontstaan als het allemaal net even iets te lang duurt.

Mensen zijn tegenwoordig zo afhankelijk van PC/Tablet/Telefoon dat het vrijwel onmogelijk voor ze is om gewoon even een dag of 3 de boel de boel te laten.
Onzin, dit soort topics bestaan al ruim 25 jaar.

Volgens mij is een reeks topics zoals dit zelfs de voorloper van "Systeembeheerders en hun problemen"

Een topicreeks van 30+ topics x 40 pagina's pure rotzooi van digibeten die al hun shit zonder nadenken bij IT-er neerflikkeren en als shit behandelen.

Fantastisch leesmateriaal.

• Geteisem
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08-2022

Geteisem

Bonnetje

Tommie12 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:28:

Tegen vrienden zeg ik dat ik al zo lang met Apple werk dat ik niks meer weet van Windows (op het werk gebruik ik windows)
Lol. Dit zeg ik ook al een aantal jaar tegen iedereen. :)

[Voor 7% gewijzigd door Geteisem op 25-08-2017 14:04]

www.gevoeligeplaten.nl

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:35
Doet me hier aan denken:
YouTube: Inside Amy Schumer - Mom Computer Therapy

Deze flowchart kan ook helpen:
https://xkcd.com/627/

Ik heb het geluk dat zo'n beetje iedereen in mijn directe familie minstens zo handig is met computers als ik, ook al ben ik de enige die in de ICT werkt. Zelfs mijn schoonvader, die tot zijn pensioen nauwelijks een computer had aangeraakt, installeert nu custom-roms op zijn Android telefoon vanaf een zelf gecompileerde linux-installatie.

[Voor 4% gewijzigd door Lapa op 25-08-2017 15:06]

• egelalexander
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-06 14:47
Oplossing is gewoon uurtarief van 50 euro vragen. En bij naaste familie dus broers, zussen doe ik het gratis en de rest betaald er gewoon voor. Ze kunnen een BTW factuur krijgen mochten ze willen haha ;)

According to my calculations the problem doesn't exist.

• w0utje89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 14:32
50 euro vragen voor een avondje, vaak betaalt men dat dan wel, maar bellen ze je daarna ook niet meer zo gauw terug => win/win

• Good_Lord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-05 22:32
Niintek schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:15:
Maar tieren en schelden zou er bij mij niet ingaan, ik had per direct de telefoon erop gehangen en meneer verzocht mij nooit meer te bellen.
Ik zou het persoonlijk andersom doen, is wat effectiever ;)

on-topic: Ik heb volgens mij erg mazzel (gehad) als hobbyist.

Was vroeger vooral werkzaam bij de oudere buren, die het allemaal vanzelfsprekend vonden mij iets toe te stoppen. Op de vraag wat ze mij konden geven was het antwoord "wat u wilt", eventueel aangevuld met hint naar hoe lang ik bezig was, afhankelijk van hoe goed ik de persoon kende. Meestal rekenden zij dan uit zichzelf een 10-tje per uur, soms meer. Voor een helpende scholier toch leuk.

Familie help ik gratis, die doen genoeg voor mij / hebben genoeg gedaan. Wel weten zij dat ik het altijd erg druk heb en/of reistijd heb. Sowieso is mijn familie niet erg groot.

Tegenwoordig help ik vrienden alleen nog wanneer ik echt weet wat ik aan ze heb. In eerste instantie verwacht ik niks terug. Helpen ze mij een keer als ik hulp bij heb dan ben ik positief verrast :9 Andere vrienden weten dat mijn tijd == geld (zij zijn zelf ook ondernemers) en vragen dan bij die hulpvraag ook wat het voor hun zou kosten als ik daarnaar zou kijken.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 16:57
Wat een herkenbaar topic is dit toch haha.

Ik deed het in mijn tiener jaren voor de lol, maar kreeg toch vaak wel een beloning van 10 gulden ofzo, was ik content mee. Ook omdat ik het leuk vond om mensen hiermee te helpen. Dit waren wel mensen uit een directe kring.

Totdat ik een keer gevraagd werd door een collega van mijn pa. Die had één of ander oud ding staan die niet meer aan wilde. Windows95 was vernaggeld (één van de kinderen had iets verwijderd) dus die moest opnieuw geinstalleerd worden. Had de PC ook nog netjes schoongemaakt van binnen en de bekabeling gefatoeneerd.
En wat gaf die krent? Een zak drop...

Nu help ik alleen mijn familie en schoonfamilie nog. Via teamviewer is het meeste zo opgelost. Zij snappen dat ik er echt tijd in moet steken en daar krijg je ook de waardering wel van. Alleen jammer dat mijn schoonvader zo paranoia is met het gebruik van teamviewer. In dat geval moet hij ook maar wachten tot het mij uitkomt om langs te komen.

Voor mijn broers wil ik wel een uitzondering maken, gezien het ZZP'ers zijn. Ze hebben wel backup apparaten mocht er iets echt stuk zijn. Overigens blijkt dan 1 op de 4 keer loos alarm, omdat er een storing is met een mailserver of iets dergelijks.

Daar staat wel tegenover dat degene die ik help ook mij direct helpen als ik hun nodig heb.
Hahahahaha, dat is zo fucking herkenbaar als een collega die met zijn laptop op de beamer zit iets niet kan vinden. Die krijgt dan van meerdere mensen tips en dan van de 3 opties alsnog het verkeerde doen _/-\o_
En dat zijn mensen die echt vanaf MSDOS al op computers werken...

[Voor 17% gewijzigd door FunFair op 25-08-2017 15:39]

• Good_Lord
Over vriendendiensten en auto-onderhoud gesproken trouwens:

Een maat (timmerman) had hulp nodig met het bouwen van een nieuwe etage op z'n huis, dak eraf, enz.

Nu restaureert hij old-timers als hobby, samen met z'n vader in vader's garage en wist hij dat ik met een kapotte uitlaat rondreed, die nodig aan vervanging toe was.

Nu was vaders garage een beetje te ver weg, dus de dag nadat we die etage hadden gebouwd hebben we in de lokale Praxis garage onder m'n auto gelegen om m'n uitlaat te vervangen :+ 8)7

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:21
Ik moest bij deze e-mail aan dit topic denken:

E-mail helemaal leeg en alleen dat onderwerp ingevuld... Ze is familie en krijgt dus ooit wel antwoord, maar voorlopig heb ik het 'heel druk'.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Good_Lord
Ample Energy schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 15:55:
Ik moest bij deze e-mail aan dit topic denken:

[afbeelding]

E-mail helemaal leeg en alleen dat onderwerp ingevuld... Ze is familie en krijgt dus ooit wel antwoord, maar voorlopig heb ik het 'heel druk'.
haha, zoo herkenbaar!

Ik heb een klant die zo communiceert. Zeker op m'n smartphone zie ik dan eerst een lege mail en denk ik "huh?", en dan zie ik pas de subject....

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Gewoon ransomware installeren, en dan zeggen dat ze hun virusscanner hadden moeten updaten })

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• fam vd meer
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-06-2018
Ik was ook jarenlang de lul als er in familie- en kennissenkring iets fout ging met een computer. Maar niet meer.

Wat me steeds meer heeft doen afkeren van hulp is niet het werk zelf maar vooral de ervaring dat veel mensen niet bereid zijn zich ook maar een heel klein beetje te verdiepen in de apparatuur die ze dagelijks gebruiken en waarvan ze zelfs, en steeds meer, afhankelijk zijn. En dus jou voor ieder lullig wissewasje bellen.

Kijk, ik verlang heus niet dat iemand die mij belt met problemen eerst zelf de kast heeft open geschroefd om te checken of het moederbord soms opgeblazen is. Maar sommige mensen doen wel heeeeel erg weinig moeite om er eerst eens zelf uit te komen.

Zoals mijn schoonvader, die zakelijk en privé van alles klooit op z'n pc (tot en met het beheer van zijn aandelenpakket van enkele tonnen...) maar ondertussen compleet met z'n handen in het schaarse haar zat ("hij reageert helemaal niet meer, hoe kan dat nou?") toen de werkster per ongeluk met de stofzuiger de toetsenbord en muis stekkertjes eruit had getrokken.

Wat ik ook jezusirritant vind zijn de eikels die, hoe vaak je ook gewaarschuwd hebt dat niet te doen, door het klikken op linkjes in mail of webbrowser steeds weer allerlei vage rotzooi installeren ("ja maar er stond dat dat moest...") en dan bij jou komen mauwen als de boel niet lekker meer loopt.

Door het steeds meer afhouden ("sorry, ik heb geen verstand van die nieuwe dingen...") word ik gelukkig zelden meer gebeld. Alleen m'n schoonvader houdt nog vol, en die help ik ook nog steeds. Je begrijpt misschien wel waarom >:) Maar gelukkig is er tegenwoordig software als Teamviewer. Heeft me de afgelopen jaren heel wat ritjes van 50 km gescheeld.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
fam vd meer schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:50:
Wat ik ook jezusirritant vind zijn de eikels die, hoe vaak je ook gewaarschuwd hebt dat niet te doen, door het klikken op linkjes in mail of webbrowser steeds weer allerlei vage rotzooi installeren ("ja maar er stond dat dat moest...") en dan bij jou komen mauwen als de boel niet lekker meer loopt.
Daar ken ik er helaas ook een paar van. :/ Klikken op elk linkje en installeren elke toolbar die de mensheid kent. En dan klagen dat het internet traag is en er overal reclame pop-ups zijn. :X

Ik had er ook eentje die bij problemen standaard defragmenteren deed, want dat lost alles op. 8)7 Drie keer in de maand een SSD gedefragmenteerd en dan raar kijken dat het ding SMART meldingen gaat geven...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CMD-Snake schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:02:
[...]

Ik had er ook eentje die bij problemen standaard defragmenteren deed, want dat lost alles op.
Dat werkte echt toen iedereen nog Windows 95 gebruikte. Als Windows rare problemen had dan moest je defrag draaien. Dat loste zeker 50% van de problemen op.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20

-tom-562

Oliesjeik

CMD-Snake schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 18:02:
[...]

Daar ken ik er helaas ook een paar van. :/ Klikken op elk linkje en installeren elke toolbar die de mensheid kent. En dan klagen dat het internet traag is en er overal reclame pop-ups zijn. :X

Ik had er ook eentje die bij problemen standaard defragmenteren deed, want dat lost alles op. 8)7 Drie keer in de maand een SSD gedefragmenteerd en dan raar kijken dat het ding SMART meldingen gaat geven...
Haha, zo heb ik een oom die altijd van alles deed in de BIOS. 'Ja, dan moet je dit en dat doen in de BIOS'. Hij was redelijk handig met computers, maar zo handig ook weer niet. Elk half jaar werkte de boel weer niet 'ja, ik had ff wat dingen in de BIOS verandert' :+

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Wat ik me nu afvraag. Kijk die ouderen, dat die niet met pc/smartphone/tablet om kunnen gaan, dat is soms begrijpelijk, anderzijds is het wat osmosis zei, vaak iets simpels als een stekker.

Maar de jeugd van tegenwoordig en eigenlijk mensen tot een jaar of vijftig zijn veel meer met ict opgegroeid.

Mijn vraag is dus, gaan wij in de toekomst minder vragen voor support krijgen, of zijn mensen lui en gemakkkelijk en we ¨vragen het slimme neefje wel¨ ?

[Amy Farrah Fowler mode]
Discuss
[/Amy Farrah Fowler mode]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:20

-tom-562

Oliesjeik

Kijk voor de gein eens op dit forum (en op andere soorten fora), wat je nu vaak ziet is tieners/pubers die gewoon te lui zijn en gewoon een vraag droppen zonder überhaupt iets zelf uit te zoeken.
Als 70+er kan ik mij voorstellen dat je niet direct alles gaat uitzoeken op fora. Als 15 jarige ben je opgegroeid met het internet en weet je dus dat dat een onuitputtelijke bron van informatie is, waar zo ongeveer ieder denkbaar probleem minimaal 1000x ergens besproken is. En dat je dus met een beetje interesse en handigheid al een hele hoop zelf kunt oplossen.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-06 13:14
Al 30 jaar hobby matig met de pc bezig veel mensen voor niets geholpen veel blije gezichten en dankbaarheid tot ik ze vroeg of ze de benzine voor mijn motor wilden betalen.
Huh het is toch maar 10 minuten rijden hierheen en je bent maar een uurtje bezig geweest.
Ja ik had een kopje koffie gehad hahaha ,zo verbaast op deze reacties ben maar gewoon weg gegaan.
Ook mijn zwager belde (die verdiende toen al 3 keer meer dan deze jongen) of ik een netwerkje kon aan leggen, wifi en 3 maal een utp kabel van 30 meter(groot huis).Hij zou me goed belonen.
2 dagen bezig geweest alles heel netjes weggewerkt nieuwe router geinstalleerd....alles werkte.
laptop opnieuw geïnstalleerd gewone computer geüpdatet ,printer erbij enja alles werkt .
kosten waren bijna 300 euro voor alle accessoires heel netjes dacht ik.
Wat schetst mijn verbazing, waarom ik zoveel had uitgegeven aan alle spullen na veel mopperen betaalde hij me en dat was het...... huh ik heb 2 dagen hieraan gewerkt
Ja was zijn antwoord 300 was al heel veel geld hij gaf me een hand en daarmee was de kous af, terwijl hij wist dat als hij het uitbesteed had aan een officiële vakman 60 euro per uur kwijt was, en ik van te voren had aangegeven dat ik het voor de helft deed en de printer en de herinstallatie van laptop en pc gratis was.
wilde geen gezeur in de familie mijn vrouw was woest op haar zwager en zus e, en ik zij laat maar dit was eens maar nooit weer, maar nu komt het,kom mijn zwager zijn vader tegen en die vraagt aan mij of het gelukt was en of alles werkte.
Hij wilde ook wel voor het zelfde bedrag een netwerkje en ik vertel hem dat ik 2 dagen voor niks eraan had gewerkt hahahaha zijn ogen rolde bijna uit zijn hoofd.
beld zijn zoon op en zegt tegen hem dat die vanavond 300 euro naar mij moet gaan brengen en zijn verontschuldigingen moet aan bieden ander breekt de pleuris uit (hij was in dienst bij zijn vader) wat schetst mijn verbazing s avonds zwager met geld en verontschuldigingen.
Gelijk alles afgeschaft voor schoonfamilie(behalve schoonmoeder)neven nichten en de rest ,ook niet als ze direct voor de spullen en de gemaakte kosten betaalden.
Help alleen nog op de bejaarden soos mensen zijn altijd dankbaar daar kan geen geld tegen op!!
En ja de familie band is ook nog steeds goed ook al geef ik geen ondersteuning meer en gaat alles via officiële kanalen. :)

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• CMD-Snake
Ome Ernst schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:02:
Mijn vraag is dus, gaan wij in de toekomst minder vragen voor support krijgen, of zijn mensen lui en gemakkkelijk en we ¨vragen het slimme neefje wel¨ ?
Ik denk dat we in de toekomst op de oude voet doorgaan. Ik denk dat lui en gemakkelijk wint, je blijft immers een reputatie hebben van dat je alles van computers weet. Ondanks dat velen opgroeien met dingen als computers en tablets wil niet zeggen dat ze zich erin verdiepen.

• Puch-Maxi
Ome Ernst schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 20:02:
Gaan wij in de toekomst minder vragen voor support krijgen, of zijn mensen lui en gemakkelijk en we ¨vragen het slimme neefje wel¨ ?
Er is een verschil tussen het kunnen werken met en het oplossen van computerproblemen. Als de computer/laptop het niet meer doet, dan koop je een nieuwe. Windows opnieuw installeren of recoveren is er niet meer bij, laat staan dat er iemand back-ups maakt.

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:47
Oke zeker een mooi topic dit.
Ook ben vaak ingezet als IT hulp terwijl ik er voor mijn gevoel weinig van bak.

Maar ik vind veel mensen hier wel hypocriet. Als mensen hulp vragen met IT zaken geven jullie niet meer thuis.

Maar hebben jullie zelf nooit hulp nodig?

Nooit een vriend nodig gehad die auto monteur is?
Jurist?
Dokter?

Ik weet lang niet alles en internet is nooit zo goed als een vriend,neef,buurman die je 100% vertrouwd!

Dus IT-ers van Nederland, wees trots dat mensen hulp aan je vragen.

Blijf elkaar helpen, je oogst immers wat je zaait.

My life is in 2D, How about yours?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

BroederM schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 00:16:
[...]

Misschien moet je eerst maar wat beter gaan lezen. Het gaat hier om het eenrichtingsverkeer en de onredelijkheid van de meeste hulpeisers.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 15:13
heerlijk topic dit, zo herkenbaar......

wat ook zo heerlijk is is mensen die je een tijd geleden hebt geholpen met een of ander computer problem je vervolgens een tijd later bellen..... sinds jij aan mijn computer hebt gezeten.... werkt het niet meer

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 02:02

shicomm

<***>

ica1984 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 02:27:
sinds jij aan mijn computer hebt gezeten.... werkt het niet meer
Oeh... dat soort volk kreeg ik zelfs in de winkel...

Kon zeker 2 keer per week een afhaalbon tevoorschijn halen uit m'n archief...

"zou u tekenen voor iets wat niet werkt ? " .. onmiddelijk einde discussie.. ;)

I live in darkness , i exist in the shadow

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar ik vind veel mensen hier wel hypocriet. Als mensen hulp vragen met IT zaken geven jullie niet meer thuis.
Hypocriet?
Een advocaat mag € 500,- per uur vragen maar ik moet belangeloos iemand helpen die een .docx probeert te openen in calc.exe?
Yes, ik ben vrij onhandig met auto's dus daar betaal ik een monteur voor die er meer verstand van heeft.
Jurist?
Dokter?
Nee, eigenlijk niet. Heb kennissen in die kringen en vind het leuk om af en toe te sparren. Maar "nodig"?
Dat zou zou ik sowieso niet eens willen zijn.
En ja, mijn 'klusjes' gaan liever naar een bekende dan iemand anders maar daar krijgen ze gewoon een passende vergoeding voor zoals ieder ander zou krijgen.
Ik weet lang niet alles en internet is nooit zo goed als een vriend,neef,buurman die je 100% vertrouwd!
Tot dat diegene elke week bij je aanklopt. Geloof me. Dan ben je wel een keer klaar.
Overigens vertrouw ik sowieso niemand voor 100% omdat iedereen per definitie uiteindelijk voor zichzelf kiest.
Zelfs @gambieter , @LopendeVogel en @dion_b blijven bij mij steken op 99%
Als ze maandelijks salaris overmaken vind ik het prima!
Houd die gedachte vast ;)

[Voor 11% gewijzigd door Switchie op 26-08-2017 02:59]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 16:02
Ook wel een leuke van een paar maanden terug. Had op de buurt faceboek een berichtje geplaatst dat ik wel handig ben (ja stom), maar zit momenteel thuis helaas dus wat doen af en toe is ook leuk voor mij.

Eerste man was iemand uit van 70+ die al een heel gereedschapsetje had klaargezet compleet met nieuwe hdd en koffie. Zo kan het dus ook. Hardeschijf maar meteen even vervangen, windows erop, en klaar. Niks voor gevraagd verder, erg leuk gesprek gehad over vroegah van bijna twee uur. (Niet dat ik zo oud ben ;))'

Tweede klusje paar maanden later: Iemand in een zorginstelling heeft een probleem met zijn pc, of ik even kan kijken. Sure. Wat is er dan defect? Ja hij doet het niet (Ja, zo begint het altijd..). Wat doet het niet dan? Ja internet. Oke, dus heb je geen wifi, geen verbinding oid... Ja dat is te moeilijk hoor, kijk maar.

Ik kom daar aan, zie gelijk al dat chrome ssl errors geeft omdat de tijd van zijn pc niet goed stond. Maar weer op automatisch gezet en wonder boven wonder deed die het weer. Eh ja, toch nog een klein ander probleempje: We hebben geen geluid. Ik kijk naar de volume knop op de monitor. Druk op + en hey het geluid doet het ook ineens ;)

Je denkt wellicht klein probleempje, maar hier waren ze dus al zes maanden mee bezig. Ook waren er al meerdere ict'ers langs geweest volgens hun maar die snapte er niets van. Gelijk de ict'er rechten ingetrokken van diegene. Kom nu eens in de zoveel tijd even langs, altijd erg leuk om mensen te helpen die voor alles openstaan en altijd aardig zijn :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Iekozz schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 03:17:
Ook wel een leuke van een paar maanden terug. Had op de buurt faceboek een berichtje geplaatst dat ik wel handig ben (ja stom), maar zit momenteel thuis helaas dus wat doen af en toe is ook leuk voor mij.
Siert je alleen maar! d:)b _/-\o_
Gelijk de ict'er rechten ingetrokken van diegene.
Zou overigens wel direct overal de admin-rechten vanaf trekken. Iedere user met Uac op standje max :o

[Voor 19% gewijzigd door Switchie op 26-08-2017 03:33]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik help alleen bij hardware problemen met PC die ik zelf gebouwd heb.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 197141 schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 03:35:
Ik help alleen bij hardware problemen met PC die ik zelf gebouwd heb.
Maar hoe ga je om met software-gerelateeerde verzoeken? Denk dat de meeste ergernissen hier wegkomen bij "gefeliciteerd u bent de miljoenste bezoeker"-achtige perikelen

• Anoniem: 197141
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 03:47:
[...]

Maar hoe ga je om met software-gerelateeerde verzoeken? Denk dat de meeste ergernissen hier wegkomen bij "gefeliciteerd u bent de miljoenste bezoeker"-achtige perikelen
De software heb ik niet geleverd, neem contact op met leverancier zeg ik dan altijd.

• frankvdberg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:30
Bij mij werkt het volgende zinnetje erg goed nadat ik jaren voor 'iedereen', tegen geen tot minimale vergoeding heb klaargestaan: "Sinds ik full-time in de ICT werk ben ik blij dat ik 's avonds en in het weekend niet meer met computers bezig hoef te zijn. Het is mijn werk, niet mijn hobby". Voor èchte vrienden, waaronder ook bepaalde mensen van de familie (dus niet voor de tante van de moeder van de zus van..want die is ook familie), maak ik wel uitzonderingen. Daarin gelden wel de regels: "gij zult geduldig zijn, gij zult voor ICT betalen, wilt gij geen geld uitgeven om goede spullen te kopen, dan zult gij ook geen ondersteuning ontvangen" - Dit begint al bij een betaalde virusscanner, legale software, en géén Celeron-achtige, 'ik-gebruik-hem-toch-niet-zo-vaak'-troep. Daarnaast moet men 'de dienstverlener' met respect voor tijd en moeite behandelen. Het klinkt misschien wat egoïstisch, maar mensen verwachten vaak te veel, en behandelen een 'handige jongen' vaak alsof ze er grof geld voor neerleggen. Deze mensen stuur ik dan graag door naar een computershop, á 25 euro per kwartier... :-) -- Advies geef ik overigens wel aan 'iedereen', maar dat is iets anders dan troubleshooting. Ook hierbij geldt: merk ik dat het allemaal 'gratis' moet, dan houdt het gesprek snel op.

[Voor 7% gewijzigd door frankvdberg op 26-08-2017 09:13]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

frankvdberg schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 08:41:
Daarnaast moet men 'de dienstverlener' met respect voor tijd en moeite behandelen.
Juist niet.... Laat ze maar zeuren. Krijgen ze het systeem direct terug en hoeven ze nooit meer aan te kloppen. Perfect!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:44
frankvdberg schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 08:41:
Bij mij werkt het volgende zinnetje erg goed nadat ik jaren voor 'iedereen', tegen geen tot minimale vergoeding heb klaargestaan: "Sinds ik full-time in de ICT werk ben ik blij dat ik 's avonds en in het weekend niet meer met computers bezig hoef te zijn. Het is mijn werk, niet mijn hobby". Voor èchte vrienden, waaronder ook bepaalde mensen van de familie (dus niet voor de tante van de moeder van de zus van..want die is ook familie), maak ik wel uitzonderingen. Daarin gelden wel de regels: "gij zult geduldig zijn, gij zult voor ICT betalen, wilt gij geen geld uitgeven om goede spullen te kopen, dan zult gij ook geen ondersteuning ontvangen" - Dit begint al bij een betaalde virusscanner, legale software, en géén Celeron-achtige, 'ik-gebruik-hem-toch-niet-zo-vaak'-troep. Daarnaast moet men 'de dienstverlener' met respect voor tijd en moeite behandelen. Het klinkt misschien wat egoïstisch, maar mensen verwachten vaak te veel, en behandelen een 'handige jongen' vaak alsof ze er grof geld voor neerleggen. Deze mensen stuur ik dan graag door naar een computershop, á 25 euro per kwartier... :-) -- Advies geef ik overigens wel aan 'iedereen', maar dat is iets anders dan troubleshooting. Ook hierbij geldt: merk ik dat het allemaal 'gratis' moet, dan houdt het gesprek snel op.
Één van deze dingen ben ik ook gaan doen in de zeldzame gevallen dat ik nog te hulp schiet; legale software. Ik weiger nog vage gecrackte Windows of office te installeren. Als het te duur is dan jammer, calculeer die paar tientjes maar bij je aanschafprijs.

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Puch-Maxi schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 21:59:
[...]

Er is een verschil tussen het kunnen werken met en het oplossen van computerproblemen. Als de computer/laptop het niet meer doet, dan koop je een nieuwe. Windows opnieuw installeren of recoveren is er niet meer bij, laat staan dat er iemand back-ups maakt.
Mijn ex gebruikt Ubuntu, haar toen we nog getrouwd waren, zo gek gekregen dat ze het ook ging gebruiken, nu wil ze niet meer zonder.

Onderhoud hierop is bijna niet nodig, en backups worden 1x per week gemaakt van de /home directory naar een nasje en een keer in de maand naar mijn nas.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ome Ernst schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:53:
[...]

Mijn ex gebruikt Ubuntu, haar toen we nog getrouwd waren, zo gek gekregen dat ze het ook ging gebruiken, nu wil ze niet meer zonder.

Onderhoud hierop is bijna niet nodig, en backups worden 1x per week gemaakt van de /home directory naar een nasje en een keer in de maand naar mijn nas.
Jouw ex maakt backups naar jouw nas? :X

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Ja. Wij gaan goed met elkaar om, wij hebben wat dat betreft geen geheimen voor elkaar.
Het gaat hier alleen om wat software, email enzo.

De rest doet ze toch op haar telefoon.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ome Ernst schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:57:
[...]

Ja. Wij gaan goed met elkaar om, wij hebben wat dat betreft geen geheimen voor elkaar.
Het gaat hier alleen om wat software, email enzo.

De rest doet ze toch op haar telefoon.
Maar als jij haar backups beheerd is ze dus in zekere zin nog steeds afhankelijk van jou.

Als het voor jullie werkt vind ik het knap! :)

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Maar als jij haar backups beheerd is ze dus in zekere zin nog steeds afhankelijk van jou.

Als het voor jullie werkt vind ik het knap! :)
Dat is ze, maar ik ga daar echt niet over lopen moeilijk doen. We hebben een dochter samen
en vooral voor haar willen wij goed met elkaar om blijven gaan.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ome Ernst schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 11:04:
We hebben een dochter samen
en vooral voor haar willen wij goed met elkaar om blijven gaan.
d:)b _/-\o_

• Rabbitto
  • Laatst online: 06-06 13:18
Zelf al mn hele leven bezig met mensen helpen voor niets. Van teamviewer tot langskomen daar tot langskomen hier. Pc configuraties bouwen vond ik ook geen probleem. Ik help nou eenmaal graag mensen. Bij de wat meer onbekenden kreeg ik wel eens een vergoeding en dat vond ik prima. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met vervelende mensen dus wellicht ben ik de dans ontsprongen daarmee.

Je moet vooral grenzen aangeven. Je bent er zelf bij. Tis eigenlijk gewoon erg simpel.

[Voor 12% gewijzigd door Rabbitto op 26-08-2017 14:28]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Oke zeker een mooi topic dit.
Ook ben vaak ingezet als IT hulp terwijl ik er voor mijn gevoel weinig van bak.

Door schade en schande leert men... Als je dit topic goed hebt doorgelezen dan vind je genoeg voorbeelden van welwillende iT-ers die de deksel op hun neus hebben gekregen. Zoek maar eens op mijn bijdragen bijvoorbeeld. Ik ben de spreekwoordelijke ezel die door een bord voor zijn kop al heel vaak tegen de steen gestoten heeft. Telkens weer anderen helpen en er zelden tot nooit iets voorvterug krijgen. Maar uiteindelijk leert zelfs de koppigste ezel...

Jurist?
Dokter?
Hoewel ik al genoeg voorbeelden gepost heb, vraagt dit om een toegift.

Mijn ouders hadden hun auto bij een vaste garage in onderhoud. Uiteindelijk leren die mensen mijn ouders wat beter kennen en wordt de omgang amicaler en gaan er gesprekken over koetjes kalfjes en.. de kinderen. Natuurlijk hadden ze 'toevallig' een probleem met hun computer, ze konden niet printen. Ik werd dus gevraagd om er even naar te kijken. Probleem was snel gevonden (LPT stekker zat los) en opgelost. Oh, en in de werkplaats deden een paar toetsen van het toetsenbord het niet meer.

Dat toetsenbord was te SMEERig om aan te raken, maargoed.. Bij het testen daarvan werd duidelijk dat niet alleen de buitenkant goor was. Er was vocht binnen gedrongen. "Ja er gaar wel eens een bakkie overheen"

Mijn advies om een nieuwe met vochtbescherming te kopen, werd afgedaan als: 'te duur voor een toetsenbord'. Dus ik aan de slag. Eerst dat ding op z'n kop om die open te kunnen schroeven. Laten we zo zeggen: dat verklaarde de soppende geluiden die sommige toetsen maakten. Daar kwam t eerste 'verwijt': kun je dat niet boven de oliepit doen? Er kwam dan ook wel erg veel koffie uit dat ding. Blijkbaar had men niet de moeite genomen dat ding een beetje schoon te maken na het koffie-ongelukje.

Toen dat ding eenmaal open was vond ik ook nog een lading shag en andere troep. Maargoed, een uur of vier later was dat ding schoon en wel weer volledig functioneel.

Een weekje of twee later moest de auto weer naar de garage voor iets kleins (weet niet wat, wel dat mijn moeder er op kon wachten). Naderhand kreeg ze een rekening. Nu was het haar niet om het geld te doen maar ze maakte een opmerking in de trend van: "je hebt natuurlijk wel het arbeidsloon van mijn zoontje in mindering gebracht hé?" Waarop ze een sneer kreeg dat het toetsenbord 2 dagen later alweer stuk was. Ze hadden maar een nieuwe gekocht en gaven de oude aan m'n moeder mee. Zodat ik die nu 'nu goed' kon repareren en ze die later als reserve konden houden. Mijn moeder stond perplex en heeft die ook daadwerkelijk meegenomen. Toen ik hem weer open had was de oorzaak.... Een bakje koffie.

Ik heb dat ding in de container gegooid en mijn ouders gingen voortaan wel naar een andere garage.

Nou, mijn oogsten zijn anders behoorlijk mislukt! En ja we mogen met zijn allen wel meer open staan voor vriendendiensten. Maar dat geldt niet alleen voor ict'ers. Die zijn naar mijn idee al erg behulpzaam. Zeker de jonkies onder ons.

[Voor 0% gewijzigd door RiDo78 op 29-08-2017 18:26. Reden: typo's]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nu voel ik mij dus spontaan een ouwe zak. Bedankt :p

Denk dat het sowieso goed is om alles in perspectief te zetten.
Natuurlijk kijk ik bevriende loodgieter wel eens lief aan. Maar hoe vaak komt dat voor?
Badkamer, keuken, CV ketel... Laten we zeggen eens in de 5 jaar.
Een tante Truus die daadwerkelijk geloofd dat ze de miljoenste bezoeker is, mag je met een beetje pech wekelijks bezoeken

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:22
Ik ben zelf geen IT'er op het werk en merk dit dan al. Simpele vragen over Excel, Word, noem het maar wat makkelijk via Google opgelost had kunnen worden. Alsof ik het niet druk heb!

En voor thuis ook nog wel eens irritatie richting vrouwlief, die dan ook een probleem bij mij neerlegt. Ze kan zelf ook genoeg met Pc's maar dan is het gewoon gemak om mij te vragen ipv even zelf na te denken en op te lossen. Vet irritant :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:29
kan er beter nooit geld voor vragen in mijn optiek dan wordt er weer zo'n druk opgelegd. paar keer dat ik wat gedaan heb toen iemand hulp nodig heb ben ik gewoon daar weggegaan met een paar stuks fruit.. heb je wat gezond eten en weer wat beweging voor de dag en dat is meer als zat als ik toch wat tijd over had die dag, daarna ook nooit echt meer gevraagd voor computer problemen maar zoek het ook zeker niet op. enige die me af en toe roept zijn 2 mensen die in mijn omgeving wonen en die koken af en toe ook iets voor me.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Bartosy schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:29:
kan er beter nooit geld voor vragen in mijn optiek dan wordt er weer zo'n druk opgelegd. paar keer dat ik wat gedaan heb toen iemand hulp nodig heb ben ik gewoon daar weggegaan met een paar stuks fruit.. heb je wat gezond eten en weer wat beweging voor de dag en dat is meer als zat als ik toch wat tijd over had die dag, daarna ook nooit echt meer gevraagd voor computer problemen maar zoek het ook zeker niet op. enige die me af en toe roept zijn 2 mensen die in mijn omgeving wonen en die koken af en toe ook iets voor me.
Dan kom je er vrij genadig vanaf. Ik werd onlangs letterlijk door mijn vrouw wakker gemaakt omdat er beneden iemand zat wiens voicemail ik even in mocht stellen :X

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:36:
[...]

Dan kom je er vrij genadig vanaf. Ik werd onlangs letterlijk door mijn vrouw wakker gemaakt omdat er beneden iemand zat wiens voicemail ik even in mocht stellen :X
Proefscheiding aangevraagd hopelijk?

Dat familie je probeert strikken okay, maar je eigen vrouw die hoogverraad pleegt... Nope nope nope.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Flagg schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:06:
[...]

Proefscheiding aangevraagd hopelijk?

Dat familie je probeert strikken okay, maar je eigen vrouw die hoogverraad pleegt... Nope nope nope.
Uiteraard zwaar overwogen maar het schijnt dat ik zelf niet kan koken :9

• 712641
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb zelf eigenlijk maar weinig last gehad van mensen die om hulp vroegen. Komt misschien ook doordat ik eigenlijk niet echt kenbaar heb gemaakt dat ik goed met computers was/ben. Ik heb gewoon geen zin in het gezeik dat het kan opleveren. Wel heb ik jarenlang een computer onderhouden voor iemand. Maar in dat geval deed ik het vooral voor het kind, aangezien die de computer gewoon nodig had voor school. Inmiddels is die afgestudeerd en is het onderhoud eigenlijk vrijwel niets meer (mede dankzij Ubuntu).
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Zo kan het natuurlijk ook... een ex hoeft niet meteen je grootste vijand te zijn. Alleen mensen die er emotioneel niet mee om kunnen gaan doen dat zo.

[Voor 44% gewijzigd door 712641 op 26-08-2017 18:19]

• ica1984
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 15:13
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:08:
[...]

als IT'er moet je "www.thuisbezorgd.nl" toch wel kennen, heerlijk als een contact gestoorde online je eten bestellen met ideal betalen en als de bezorger komt een ongemakkelijke kreet er uit gooien en je eten aanpakken :+

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:36:
Ik zou gezegd hebben "Spreek uw boodschap in na de piep, en zorg dan dat de <piep> beneden verdwenen is als ik straks weer wakker wordt."

En daarna even wat grondregels afspreken....

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 19:47
Beste Mede Tweakers,

Ik ben waarschijnlijk naïef en hardleers en dat is maar goed ook want ik werk als SEH verpleegkundige.

Ik zou immers nooit mijn werk goed kunnen doen als ik mijn 5de dronken droppie van die dienst niet net zo liefdevol zou behandelen als de 1ste van die nachtdienst.
Ondanks dat ik bij de eerste 4 ben onder gekost, uitgescholden, bespuugd, bedreigd ach jullie krijgen het beeld wel.

En misschien is dat ook wel de oorzaak van de problemen in de acute zorg in Nederland dat wij altijd iedereen helpen.

Want ik gok zomaar dat het dezelfde mensen zijn die hun printerkabels per ongeluk lostrekken ook de zelfde zijn die de veiligheidskappen van hun slijptollen afhalen.

Ik ben Dopamine verslaaft, geld doet mij weinig, ik leef voor de "dank je wel".
Ja ik ben zn gek die ongevraagd helpt om je te grote pakket van de Ikea in je auto te fietsen of je wasmachine naar binnen te sjouwen.

Sorry kan er echt niets aan doen, als vrienden bellen laat ik vallen waar ik mee bezig ben en kom er direct aan.
Ik ben verslaaft en wil niet afkicken.

En dat is maar goed ook, ik ben zo gelukkig.

Dus laat mij geloven dat wat wie goed doet goed ontmoet.

My life is in 2D, How about yours?

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08
Toen ik in 2000 aan mijn ICT opleiding begon, kreeg ik ook regelmatig de vraag of ik even wilde kijken wat er loos was. Nooit geld voor gevraagd, ik zat op school en vond het wel leerzaam.
Totdat ik er geld voor ging vragen, was het snel afgelopen. Kennissen kwamen toen opeens met het "No Cure No Pay" idee. Nou, dan zet ik die pc 1 week lang in de hoek neer, kijk er niet naar om en na een week kunnen ze de pc weer ophalen zonder resultaat.

Een keer zat ik met mijn vader en zijn toenmalige Spaanse vriendin in Spanje te smikkelen van de Paella. Kreeg ik de vraag of ik een virus wilde verwijderen van een pc met Windows in het Spaans... :X

Tegenwoordig zit ik op de vrachtwagen en help ik alleen m'n moeder met haar iPad en m'n vader met z'n pc. Al vind ik het wel leuk om een beetje aan mijn eigen pc te rommelen.

Overigens krijg ik nu andere aanvragen, of ik mee kan helpen met de verhuizing want ik kan met grote voertuigen of met een aanhanger rijden. Geen probleem, als er aan het einde van de dag maar wat te eten klaar staat. Gister heerlijk Indonesisch gegeten na het ophalen van een bank. :9~
Maar ook hier ben ik een keer gefopt, de hele dag verhuizen en om 18u kijkt meneer op zijn horloge: Heej bedankt, mijn schoonouders hebben het eten klaar dus ik moet er vandoor!
Heb je heel de dag gewerkt voor een krentenbol en een flesje water...

Gelukkig heeft mijn auto zelf geen trekhaak. Zo kreeg ik een tijdje terug een Whatsappje van een vriendin die ik een keer of 4 per jaar spreek (en als je ze dan spreekt krijg je een week later antwoord). Of ik een trekhaak op mijn auto heb want ze was van haar vriend af en ze moest verhuizen. NEE! Ken jij dan niemand met een auto met trekhaak die je kunt lenen? NEE! (Dan kunnen ze wel binnen enkele minuten antwoorden :F )

Read the badge, Bitch!

• Good_Lord
Switchie schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 18:08:
[...]

Héél herkenbaar! :+

Iets met liefde en een maag enzo :9

• Good_Lord
BroederM schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:00:
Beste Mede Tweakers,

Ik ben waarschijnlijk naïef en hardleers en dat is maar goed ook want ik werk als SEH verpleegkundige.

...

Want ik gok zomaar dat het dezelfde mensen zijn die hun printerkabels per ongeluk lostrekken ook de zelfde zijn die de veiligheidskappen van hun slijptollen afhalen.

...

Sorry kan er echt niets aan doen, als vrienden bellen laat ik vallen waar ik mee bezig ben en kom er direct aan.

Ik kan je denk ik wat perspectief bieden.

Voor echte vrienden doe ik alles. Deels ook omdat ik het vermoeden (maar niet de verwachting) heb dat zij dat omgekeerd ook zouden doen. (en sommigen hadden dat al gedaan).

Waar het hier om gaat is vreemden die ondankbaar / gratis gebruik willen maken van jouw diensten, en die heel glazig gaan staan kijken als je ook maar iéts meer verwacht dan dat. Je mag blij zijn dat je hun mag helpen voor de ervaring die je op doet.

Hetzelfde verhaal voor designers & artiesten: alle opdrachten moeten maar zo goedkoop mogelijk, "want je krijgt ook een bak exposure". Helaas accepteerd mijn verhuurder die currency niet... ;)

Om de situatie recht te trekken: zou jij die 5 dronken vreemden ook helpen wanneer je er niet voor betaald werd, elke week opnieuw? (Naast een drukke full time baan, want huur)

Ik krijg zelf ook een kick van mensen helpen. Regelmatig een wiel verwisseld van een oud dametje, nadat ik haar tot stoppen gemaand heb. Alleen, dan zijn ze dankbaar, en komen ze niet met regelmaat gratis hulp verwachten.

Wie goed doet, goed ontmoet is zeker waar, maar het gaat, zoals met alles in het leven, om de balans ;) En die is bij veel IT-hulpverleners redelijk verstoord (geweest)

Anoniem: 567735

Audio-Lover schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:41:
Om de situatie recht te trekken: zou jij die 5 dronken vreemden ook helpen wanneer je er niet voor betaald werd, elke week opnieuw? (Naast een drukke full time baan, want huur)
Je moet het je zo voorstellen: je krijgt telefoontjes van allerlei vrienden en bekenden, met het verzoek of je even een wond kunt hechten, een injectie kunt zetten of je zelfs even een diagnose kunt stellen, want anders moeten ze maar weer eigen risico betalen voor die 5 minuten met een specialist.

Gratis uiteraard, en los daarvan of het nu een probleem is met hun achillespees, een wond, een levertumor of ze constipatie hebben, want 'jij werkt nu eenmaal in een ziekenhuis, je zult er wel verstand van hebben'.

Als ze dan horen dat bijvoorbeeld verbandmateriaal en/of een pijnstiller (het liefst natuurlijk fentanyl als een paracetemol ook OK is) ook nog betaald moeten worden, dan stellen ze gewoon voor dat je dat wel even van je werk kunt meenemen, want daar ligt het toch maar (lees: illegaal software kopiëren).

Ik denk dat deze thread over zo'n soort parallel gaat, niet of je wel of niet te beroerd bent om te helpen.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 27-08-2017 14:41]

• Good_Lord
Anoniem: 567735 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:37:
Je moet het je zo voorstellen: je krijgt telefoontjes van allerlei vrienden en bekenden, met het verzoek of je even een wond kunt hechten, een injectie kunt zetten of je zelfs even een diagnose kunt stellen, want anders moeten ze maar weer eigen risico betalen voor die 5 minuten met een specialist.

Gratis uiteraard, en los daarvan of het nu een probleem is met hun achillespees, een wond, een levertumor of ze constipatie hebben, want 'jij werkt nu eenmaal in een ziekenhuis, je zult er wel verstand van hebben'.

Als ze dan horen dat bijvoorbeeld verbandmateriaal en/of een pijnstiller (het liefst natuurlijk fentanyl als een paracetemol ook OK is) ook nog betaald moeten worden, dan stellen ze gewoon voor dat je dat wel even van je werk kunt meenemen, want daar ligt het toch maar (lees: illegaal software kopiëren).

Ik denk dat deze thread over zo'n soort parallel gaat, niet of je wel of niet te beroerd bent om te helpen.
Ik denk dat dat inderdaad is waar de crux zit. Ben niet te beroerd om te helpen (vind het zelfs leuk), maar de aannames die gedaan worden....

En dan heb ik nog de mazzel dat ik geen professioneel IT-er ben (en dus geen licenties van werk ter beschikking heb) en ik als hobbyist de rampverhalen uit dit thread gelukkig zelf niet echt meegemaakt heb. (mede doordat ik eigenlijk altijd wel betaald ben geweest voor mijn tijd.

Goede analogie trouwens, met het verbandmateriaal en pijnstillers! Had daar zelf nog niet aan gedacht.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Beste Mede Tweakers,

Ik zou immers nooit mijn werk goed kunnen doen als ik mijn 5de dronken droppie van die dienst niet net zo liefdevol zou behandelen als de 1ste van die nachtdienst.
Ondanks dat ik bij de eerste 4 ben onder gekost, uitgescholden, bespuugd, bedreigd ach jullie krijgen het beeld wel.

En misschien is dat ook wel de oorzaak van de problemen in de acute zorg in Nederland dat wij altijd iedereen helpen.

Ja ik ben zn gek die ongevraagd helpt om je te grote pakket van de Ikea in je auto te fietsen of je wasmachine naar binnen te sjouwen.

Moeder Theresa reïncarnatie? :P

Maar als jij er gelukkig van wordt dan is het goed toch. Werkt met iedere verslaving zo, zolang je blijft gebruiken ben je gelukkig.

Maar ik steek liever tijd in mensen die de hulp verdienen en niet eerst alles zelf langdurig verkloten en dan met spoed hulp gaan eisen.

Wellicht dat je inziet de hulp met een pc'tje niet helemaal hetzelfde is als de eerste hulp.

Al mag je van mij comazuipers ed en volk wat je bedreigd op de afdeling "misschien morgen als ik zin heb" leggen. :P

En sinds ik 25€ per uur ben gaan vragen is het lekker rustig. Die ik overigens nooit reken als iemand daadwerkelijk een probleem heeft. Maar dat filtert de klaplopers wel effectief.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mijn oplossing was altijd: "breng maar langs" + "later zelf ophalen".

Zodoende altijd werkend internet, hard- en software bij de hand en mensen die haast & alternatieven hadden, die kwamen toch niet. Iedereen blij.

Het verhuizen, dat klinkt ook bekend, zeker als je een stationwagen met trekhaak hebt.. Voor goede vrienden kan ik inderdaad; zaterdagochtend om 07:00 stipt beginnen, uiterlijk om 10:30 moet ik weg, andere verplichtingen. Te vroeg? Dan gaat het helaas over.

Op zo`n wijze zeg je geen "nee" en als anderen jouw hulp echt nodig hebben, dan is het prima. Hebben ze alternatieven, slapen ze liever uit, komen ze niet langs, dan heb je er geen last van..

[Voor 52% gewijzigd door bombadil op 27-08-2017 20:26]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:22
Anoniem: 567735 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:37:
[...]

[...]

Mijn vrouw studeert nog geneeskunde en dan gebeurt dit al! Of ze even mee wil denken met iemand die al bij 4 specialisten is geweest, maar geen goed antwoord krijgt, etc. Logisch, omdat je er veel vanaf weet. Maar thuis ben je ook gewoon thuis, je wil niet altijd maar met je werk bezig zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
Beste Mede Tweakers,

Tsja, jij liever dan ik :p. Ieder zijn ding.

Maar daarnaasst is er een reëel verschil tussen het bieden van hulp tijdens een acute situatie en het soort geneuzel als waar de TS over gaat.

Zo heb ik er persoonlijk ook weinig behoefte aan om tijdens verjaardagen gevraagd te worden of ik even wil kijken naar dat vlekje op de rug, of wat ik denk van de zoveelste beschrijving van ontlasting. Of nog erger, of ik even wil voelen of dat knobbeltje in de borst kwaad kan of niet. Want ik ben tenslotte arts. Maar nee, ik wil niet naar vlekjes kijken tijdens een verjaardag. Ik ben tijdens het eten van de verjaardagstaart niet geïnteresseerd in de kleur of consistentie van je ontlasting. En al helemaal wil ik tijdens een verjaardag niet even met je naar een kamertje apart om een of ander mogelijk knobbeltje in de borst te palperen.

Inmiddels weten de meeste dan ook mijn antwoord wel. Bespreek het met de eigen huisarts of specialist. Buiten het feit dat het namelijk naar mijn mening veel van dit soort dingen volkomen ongepast is binnen dit soort setting, is het veelal ook niet eens mijn directe vakgebied (hoewel voor de leek zodra je voet buiten het ziekenhuis zet plots volkomen onduidelijk lijkt te zijn) en vind ik het medisch gezien ook niet correct om hier zelf dieper op in te gaan.

Waar ik wel altijd toe bereid ben is helpen om uitleg te geven indien ze iets op papier hebben gekregen vanuit het ziekenhuis, of een bepaalde diagnose hebben gekregen, maar het niet helemaal begrijpen.

Maar ik kan mij dan ook heel goed voorstellen dat de gemiddelde ICT'er niet zit te wachten op de zoveelste onzin. Men moet daarin realistisch blijven in de verwachtingen. Bovendien is het soms ook voor anderer beroepsgroepen beter om vriendendiensten zoveel mogelijk links te laten liggen. Die kennis die ooit eens iets met fotografie gedaan heeft bijvoorbeeld verzoeken / opdringen om als fotograaf te dienen tijdens bijvoorbeeld een bruiloft. Vallen de foto's tegen, dan is de vriendschap vaak al snel voorbij.

Ten alle tijden de barmhartige samaritaan willen zijn hoeft dan ook lang niet altijd positief uit te pakken.

• demichel
  • Laatst online: 23-05 17:47
Antwoord: "Natuurlijk kom ik nu onmiddelllijk. Huidige geldende tarief is 30€ per uur met een minimum interventie van 2 uur plus verplaatsingsonkosten."

Klaar.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• demichel
  • Laatst online: 23-05 17:47
Slavy schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:36:
De tijden dat "Hey, jij doet iets met computers he?" en dat je dan even later een aantal lampen staat te vervangen "omdat dat ook techniek is" zijn gelukkig voorbij.
:) Dit deed me toch eens heel erg hard schaterlachen. Hoe herkenbaar is dat!

Jij bent toch IT-er he, de timer van mijn wasmachine is kapot, kom je even kijken? ;)
unezra schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:48:
Het beste excuus is "ik heb niet zo veel verstand van PC's" en dat klopt ook wel. :) Hoewel ik wel een deel gebruikersondersteuning doe en me aardig kan redden met een PC, heb ik meer verstand van zakelijk gerelateerde ICT. Servers enzo.
Dit dus. Als ik de vraag krijg om een kapotte Windows install "even te komen repareren want Outlook werkt niet meer" dan antwoord ik meestal - naar waarheid - dat ik daar absoluut geen verstand van heb maar als ze een Oracle RAC server install willen op een stel Linux servers in een mooi server rack... dan wil ik dat wel effe komen doen gedurende de volgende twee weken.

Daar is meestal weinig vraag naar bij de teleurgestelde Outlook gebruiker.
Sixblade schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:09:
Ik zeg altijd dat ik koekebakker ben, ik ben helemaal gestopt met mensen helpen. Op een gegeven momenten kwamen er gewoon vreemde mensen aan de deur of ik hun computer kon maken.
Heerlijk topic is dit.

... of je helpt iemand uit de brand met zijn/haar laptop en zes maanden later word je de huid vol gescholden dat er plots een virus opgedoken is.

[Voor 62% gewijzigd door demichel op 27-08-2017 22:33]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:34
Beste Mede Tweakers,

Punt is dat op IT-gebied het net lijkt alsof mensen moedwillig hun wasmachine iedere maand van 4 hoog naar beneden gooien en dan verwachten dat je het maar weer even komt fixen. Men lijkt veelal niet te leren van de tips en adviezen die je meegeeft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ramon schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:41:
[...]
Punt is dat op IT-gebied het net lijkt alsof mensen moedwillig hun wasmachine iedere maand van 4 hoog naar beneden gooien en dan verwachten dat je het maar weer even komt fixen. Men lijkt veelal niet te leren van de tips en adviezen die je meegeeft.
En daarom wordt er ook een loopje genomen met de ambulance en eerste hulp medewerkers. Salaris? Persoonlijke veiligheid? Dat ze het uitzoeken, ze gaan toch gewoon door. Hoeven we geen cent in te steken.

Die gaan ten onder aan hun eigen goedheid en gebrek aan ruggegraat om er tegenin te gaan, altijd "ja doe ik" is nog steeds de weg van de minste weerstand gek genoeg.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik mi de link met IT geheel @BroederM :+

Mensen helpen kan ook zo zijn voordelen hebben :)

Ik kijk altijd even naar de PC van schoonouders (heb hem voor ze gebouwd ook, dus ach) en dat komt soms van pas. Nu hun videokaart te 'leen' omdat mijne weg is en ik daarna pas ontdekte dat HDMI (of de Intel HD3000) blijkbaar native geen 1440P@60Hz native ondersteunt :+
Zijn even een HD4850 er in en ik hun HD6850 met displayport O-)
Ze weten het, zolang de PC werkt vinden ze het al best en spelletjes worden er al jaren niet meer op gespeeld sinds zwagerlief een xbox kocht dus kaart word niet gemist.

Of dat je oude PC's en laptops krijgt omdat mensen een nieuwe hebben, even opknappen en zo MP op.

[Voor 23% gewijzigd door sapphire op 27-08-2017 22:59]

Gabriël ITX

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Wat mensen zich ook niet realiseren is dat de behandeld arts ¨not amused¨ zou zijn om van een patient
te horen dat op de verjaardag van X, collega-arts Y had gezegd dat het zus of zo was.

En waarschijnlijk zitten er ook juridische haken en ogen aan, zeker bij een foute diagnose, maar dat is
een uneducated guess.

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
-

[Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:20]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 02:29:
Knap, dat is 3x vaudt in 1 woord zin. :(:)
FTFY.

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 11:15
Mensen die 'te allen tijde' niet goed kunnen schrijven kunnen altijd terugvallen op 'altijd' ;)

Die SEH verpleegkundige vergelijking gaat overigens wel goed mank. Dat is je WERK. Dit topic gaat niet over ons werk, maar over onze vrije tijd. Voor ons werk staan we natuurlijk ook altijd klaar om onze klanten een zo goed mogelijke ervaring te bieden.

'Mijn Macbook start niet meer op, wat denk je dat er aan de hand is?'

(Macbook ligt thuis)

'Wacht even, dan kijk ik even in mijn kristallen bol'

[Voor 68% gewijzigd door EvaluationCopy op 28-08-2017 07:58]

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• CMD-Snake
Zoals als je leest in dit topic krijgen wij vaak stank voor dank terug. Veel mensen denken dat ze een magisch recht hebben op je hulp, ongeacht tijd of omstandigheden.

Ik heb een periode gehad dat als ik op een feestje kwam er altijd wel eentje was die zijn computer of laptop had meegenomen omdat ze wisten dat ik kwam. Natuurlijk kom ik naar feestjes om aan je computer te werken! 8)7

En natuurlijk kan ik de mensen niet vergeten die na tig maanden bellen omdat ze een probleem hebben dat zeker weten is veroorzaakt omdat jij al die maanden gelezen <insert niet gerelateerd iets> hebt gedaan. Nu moet je garantie leveren en snel een beetje!
90% van de tijd vang je dan ineens bot. Want waarom zouden zij het wel gratis moeten doen?

Zo heb ik wel eens moeten aanhoren dat ze betaald willen worden want om <beroep> te worden was niet gratis. Alsof ze denken dat mijn MCSE en RHCSA plus alle ervaring zomaar komt aan wapperen.
Ik vrees dat het net als het Axe effect is, daar wacht ik ook al jaren op. :P

[...]

Ooit geloofde ik ook in sprookjes. >:)

Dank je wel is leuk, maar soms dekt het de lading niet meer. Iedereen hier is wel eens een weekend bezig geweest om van een kennis of familielid de computer weer op te lappen nadat ze iets stoms ermee gedaan hebben. Je hele weekend is dan weg en kennelijk moet "dank je wel" of een warme handdruk dat goedmaken.

Lees maar eens rustig de verhalen in dit topic door. Als IT'er is het een feest van herkenning. Er wordt zoveel van je verwacht en niemand die er maar iets voor overheeft.

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Bij het MKB waar ik hiervoor werkte was ik aan het lassen en werd ik om de haverklap gevraagd om even naar de server of de werkstations te kijken. Ik vond het bloed irritant dat iets waar ik handig mee was ook gelijk mijn verantwoording werd.

Herkenbaar ?

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19
Serieus zou ik dan met autogeenbrander de serverruimte inwandelen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• djiedjee
  • Laatst online: 19:44
Een tijdje geleden werd ik naar binnen geroepen bij de buren van mijn schoonouders :-(

Of ik even naar de PC wilde kijken. Ik was te verbaasd om te weigeren. Ik ken die mensen nauwelijks.
Natuurlijk een oude bagger PC waar niet zoveel aan te fixen was. Toen ik daar wat over mopperde kreeg ik de vraag "maar computers zijn toch jouw hobby?"

Ik: "Computers zijn geen hobby, maar werk. Bier drinken is mijn hobby!"
Het muntje viel niet, een biertje heb ik nooit gehad helaas....

Jurist?
Dokter?
Volgens mij gaat het hier ook niet om de hele goede vrienden die ook dingen voor jouw doen, maar meer om de kennissen van kennissen/ buren/ etc.
Die snappen ook niet dat ik met het backup/herinstalleren van een pC en alle software zomaar 2 avonden bezig ben. En dat dat best wel veel tijd is. Zelfs als ik dan een flesje wijn krijg ben ik niet echt blij.
Ik heb ooit wel eens een kennis mijn wasmachine aansluiting laten verplaatsen, die gaf ik dan 100 euro. Da's toch anders...

En ja, als ik naar mijn broer thuis ga om de computer te repareren, en dan zie dat de 220-stekker er half uit ligt.... Dan haal ik mijn schouders op, even zuchten en doorgaan...

[Voor 51% gewijzigd door djiedjee op 28-08-2017 14:12]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, dat is dan een vrij domme mening en zeker niet gebaseerd op het lezen van dit topic. Immers geeft vrijwel iedereen hier aan het ook niet meer dan normaal te vinden dat automonteurs of loodgieters in hun vrije tijd ook gewoon vrij zijn en niet even drie uur lang aan je auto of gootsteen gaan sleutelen. Waarom zou dat voor IT'ers dan wel moeten gelden?

Vrijwel niemand in dit topic is dus hypocriet bezig.

[Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 28-08-2017 14:00]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ach, voor mijn ouders en schoonouders wil ik dat allemaal wel doen, en ik wil zeker niks in ruil.

Mijn buurvrouw heeft me 's nachts ooit wakker gebeld omdat haar dementerende man op het toilet gevallen was en niet meer recht kon. Die arme man zat daar al een klein uur. Ik vertelde ze nog dat ze me volgdende keer sneller moest roepen, en dat ze dat zeker aan haar huisarts moest vertellen.

Maar voor wildvreemden of familie van vrienden die met brak spul af komen.... zeg ik gewoon dat ik niet zou weten hoe het wel moet. Die zoeken dan maar een ander slachtoffer.
Geld vragen zal ik zeker niet doen, dan kunnen ze je nog terugvragen als ze weer iets doms gedaan hebben.

Gewoon zeggen wat je wel en niet doet is toch niet zo moeilijk dacht ik.
Ik kan de olie van mijn auto ook verversen, maar laat het toch aan de garagist over. Dan ga ik dat toch niet voor de tante van mijn overbuur doen zeker.

[Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 28-08-2017 14:47]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:27
Vroeger deed ik dit soort klusjes ook vaak. Variërend van het herstellen van de PC van de vader van een vriend, tot aan netwerkproblemen oplossen bij het bedrijf van mijn vader, en de AH waar ik toen nog een bijbaantje had. Eigenlijk altijd belangeloos, enerzijds omdat ik het leuk vond, anderzijds omdat ik geen zin had in gezeik. Werkte eigenlijk prima. Tot het wel erg veel tijd ging kosten en het steeds vaker subtiel af wees.

Nu ineens in een week tijd 2 van die kwesties. Een vriendin van mijn vrouw kwam op kraamvisite, maar had wel even haar laptop meegenomen zodat ik naar wat problemen kon kijken :')
Nou ja, wijs het dan maar eens af. Maar goed, was rap opgelost en ze was niet onbeschoft, dus prima.

Wat ik vervelender vond: de vrouw van een collega had problemen met het installeren van een Office pakket (wat daar überhaupt moeilijk aan kan zijn :?).
Dus die collega vroeg: kan ik die laptop mee nemen zodat jij er naar kijkt. Ik zei: nou ja prima, mits het niet te lang duurt want moet natuurlijk gewoon tijdens werktijd. De dag voordat die collega kwam hoorde ik van een andere collega dat zijn zoon Windows opnieuw op die laptop had gezet. Was ze helemaal over de zeik gegaan over dat ventje, dat ie Office niet meteen mee geïnstalleerd had.
Echt, wtf. Die jongen doet een vriendendienst voor nop, en dan nog gezeik.

Ze had gevraagd of ik nog uitleg op de mail wilde zetten over hoe ik het gedaan had. Heb dat maar vanaf mijn "spam" mail adres gedaan met als toelichting dat ik momenteel te druk ben om naar eventuele volgende problemen en vragen te kijken.
En ja hoor, de volgende dag al mail van haar |:(
Zoals beloofd heb ik daar niks mee gedaan >:)

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1 ... 4 ... 22 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee