sleutelen aan bevriende pc's

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.240 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[ Even een voorafje. Ik weet dat deze posting waarschijnlijk niet helemaal precies op zijn plaats is in dit forum, maar ik heb het overlegd met mensen van Tweakers.net en die hebben mij groen licht gegeven. Een deel gaat over illegale software, vandaar dat ik het hier wilde plaatsen. Ik heb niet voldoende postings om het in een niet-technisch forum te plaatsen. ]

Ik ben een IT’er. Ongeveer twintig jaar ervaring met computers en netwerken, eerst als hobby, later als werk. Die kennis en ervaring heb ik met bloed zweet en tranen opgebouwd. Ik vind het nog steeds een fantastisch vak en hoop het nog lang te blijven doen.

Er zit echter een groot nadeel aan dit vakgebied: familie en kennissen weten ook dat ik wat van computers weet. De ervaring door de jaren heen heeft mij het volgende geleerd:

1) Software
Van mij wordt verwacht dat ik op het werk illegale kopieën maak van Windows en Office en dat ik die software op hun pc kom installeren. In de winkel zal die software (Windows + Office) zo ongeveer 500-600 euro kosten. Maar mijn familieleden en kennissen vinden dat ik mijn baan maar op het spel moet zetten om hun gratis software te leveren. Het zijn allemaal “nette” mensen die nooit een autoradio van 500 euro zouden jatten, maar het jatten van software vinden ze geen probleem. Dat doet toch iedereen? Ik moet toegeven dat ik vroeger ook geen heilig boontje was op dit gebied. Maar nu schaam ik me daarvoor en ik laat me niet in met illegale software. De software die op mijn pc staat is legaal. Ik ben een professionele IT’er en ik betaal gewoon voor mijn spullen.

2) Vrije tijd
Om de paar jaar vervangen bedrijven verouderde pc’s. Die pc’s kunnen de werknemers dan mee naar huis krijgen, gratis of voor een prikkie. Maar voordat dat gebeurt, wordt de harde schijf schoongeveegd. En daar zit de trotse eigenaar van de pc dan thuis te lachen in zijn vuistje. Wat is het toch een handige jongen: voor weinig geld zit ie daar thuis toch maar met een nog redelijke pc. Het is wel een Pentium III ! Er zit dan wel geen cd-rom speler in en er staat geen software op (en waar zijn de drivers?). Maar ach, daar hebben we toch die handige computer-nerd in de familie voor? En ik wil ook op internet, moet ik dan de telefoonkabel in de pc prikken? Nee, dan heb je een modem nodig van zo’n 30 tot 40 euro. En dan zie je hem denken: shit, gaat het toch nog geld kosten. En die cd speler? Handige jongen als ie is, heeft hij een oude cd-rom speler (uiteraard gratis) op de kop getikt. En dat is dan zo’n ultratraag ding dat op zijn laatste benen loopt. Installeren vanuit die oude zooi kost uren. Maar ja, wat geeft het, computers zijn niet alleen mijn werk. Het is ook mijn hobby en ze kunnen me er midden in de nacht voor wakker maken. Ik besteed met liefde drie vrije avonden om jouw ouwe zooi aan de praat te krijgen met illegale software en je het internet op te helpen. Oh, trouwens excuses dat ik niet de Nederlandstalige versie heb van die software. Dat is inderdaad erg lastig voor je.

3) Geld
Van mijn baas krijg ik een heel aardig salaris voor mijn computerkennis. Ik krijg zelfs een auto er bij. Dus het lijkt er toch wel op dat IT een echt vak is. Maar voor familieleden doe je het natuurlijk gratis. Ook voor de timmerman in de familie die voor elke spijker die hij bij jou in de muur slaat geld wil zien, doe je het natuurlijk gratis. Is timmerman een echt vak en IT’er niet dan? Ik snap het even niet. Och verrek: hij timmert natuurlijk niet voor zijn hobby, maar computers zijn wel mijn hobby. Even vergeten.

4) Helpdesk
Je kunt met een computer een hele tijd zonder problemen werken. Maar er gaat wel eens iets mis. Je wilt ook wel eens iets anders: een nieuwe printer of een digitale fotocamera. Dan is het wel handig om een helpdesk in de familie te hebben. Wat wel lastig is: die helpdesk wil soms niet meteen dezelfde avond langskomen! Wat is dat nou voor een service! En ik moet vanavond die foto van mijn vakantie mailen.

Heb ik dan helemaal niks over voor familie en vrienden? Valt wel mee vind ik zelf. Als er een nieuwe pc gekocht wordt, inclusief Windows, dan ben ik niet te beroerd om bijvoorbeeld wat freeware te downloaden en te installeren (bijvoorbeeld OpenOffice, een firewall, een antivirus pakket). Maar het is toch moeilijk een grens te trekken: wat doe je wel en wat niet? Bovendien krijg je dan weer wrijving als je de een wel helpt en de ander niet. Het is een spel dat je niet kunt winnen. Als je zegt: ik doe niets aan je computer, dan vindt men dat al gauw flauw. Als je het wel doet, dan is het einde zoek. Men denkt dan tot in het oneindige een beroep op je tijd te kunnen doen. Als je iemand met een nieuwe pc op weg helpt, maar na een paar avonden ermee stopt, dan wordt dat ook niet gewaardeerd. De hulp die je al gegeven hebt is dan in een klap vergeten, men is alleen nog maar gefrustreerd en licht geïrriteerd.

Ik heb besloten dat het het beste is om helemaal niets te doen aan pc’s van vrienden en kennissen. Op verjaardagen moet je alert zijn als iemand over pc’s begint. Met name op opmerkingen als: “installeer jij ook computers”. Dan weet ik al hoe laat het is.

Ondanks de vele (slechte) ervaringen die ik heb, blijft het toch razend moeilijk om keihard “nee” te zeggen. Voor je het weet, trap je er weer in. En dan moet je weer gaan bellen dat je het toch maar niet doet. Daar scoor je geen punten mee.

Kortom, het sleutelen aan bevriende pc’s is wat mij betreft één van de rotste dingen van het IT-vak. Ik ben benieuwd wat anderen daar van vinden. Heb jij er ook een hekel aan, of doe je het met plezier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg altijd tegen vrienden en kennissen:

"als ie niet sneller als de mijne is wordt ik er niet geil van"

"breng de pc maar langs dan kijk ik of ik morgen ofzo tijd heb"

Veel Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
mooie startpost :)

maar ben het helemaal met je eens. Was vroeger ook altijd het 'haasje' maar heb nu toch een paar strakke regels gemaakt die het me soms wat makkelijker maken:

- in principe pc bij mij thuis afgeven: hier heb ik alles bij de hand en op het klusadres moet ik dat nog maar zien (en het gekijk op de vingertjes...)

- geen gezeur als dingen tijdens het proces kapot gaan - dit kan gewoon gebeuren en geef het nu van te voren aan: niet akkoord? zoek maar een ander!

Maar verder blijf ik het wel leuk vinden hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 11:30

Neoz

Neoz & Hobbes

Heel erg herkenbaar en grappig :+

Ik ben er ook mee gestopt in die zin ik heb gewoon een uurtarief wat er moet worden afgerekend :) Snel geregeld is dat

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 20:01

ADH_ED

Hoogbevaagd

Wow, een lot-genoot

Inderdaad, ik ben dan maar een 4e jaars MBO-ICT-er maar dit probleem komt bij mij ook geregeld voor. Familie willen mij dan nog wel eens wat toestoppen voor een reparatie, en bij eventuele extra kosten hoor ik ze niet klagen, maar om bij nummer 1000 ;) nog eens Internet aan te sluiten komt me mijn keel uit. Gelukkig schromen zij niet anderen (buurman, collega) in te schakelen die het ook weet, dus dat scheelt mij weer :)

Het illegale software komt bij mij ook wel voor, maar principes houden mij tegen voor Jan-en-alleman cdŽs te fikken, daar ben ik maar mee gestopt, gelukkig zonder teveel gezeur van de bekenden. Meestal verzoek ik ze verder te kijken dan hun neus lang is (lees: mij niet lastig vallen om software) en proberen ze collegaŽs op het werk (iedereen heeft wel een burner nowadays).

Tsja, het is als ICT-er een bijkomstigheid, maar als ik je 1 tip mag geven (hoewel, ik ben bijna 20, en familie aangelegenheden interesseren me geen reet), indien het niet nodig is om naar een verjaardag te gaan, ook niet doen, scheelt alweer een hoop gezeur van familie om "eens te komen kijken naar de computer"

offtopic:
Leuk onderwerp btw

[ Voor 3% gewijzigd door ADH_ED op 11-03-2004 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:58
ik ben niet een echte IT-er, maar sleutel ook wel eens aan computer van anderen. Je hebt een heel bekend probleem. Zodra mensen weten dat je wel "handig" bent met pc's ben je de klos.

Mijn oplossing is heel bot, maar hij werkt voor mij wel heel erg goed.

Alleen voor mensen waar ik het voor wil doen. Ook al staat er iemand naast die ik een week geleden nee heb verkocht zal ik ja zeggen als ik daar zin in heb. Hier heb ik dan ook al wel eens bijna ruzie om gehad, maar dat moet dan maar.
Ik heb ook een beetje vrije tijd nodig en mijn vriendin wil me ook wel eens zien, dus heb simpelweg geen zin om iedereen maar te helpen met hun kleine probleempjes. Mijn keus om danwel ja danwel nee te zeggen hangt ook heel erg af van het probleem en de daarbij verwachte tijd die ik er aan zal moeten besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel kort maar krachtig, ik geef je 100% gelijk! Ik heb het zelf ook, en idd bij verjaardagen kan je maar beter oppassen, ( bedankt trouwens dat je me er ff aan herinnerd, a.s. vrijdag oma jarig, hele familie weer op de stoep ) ze vragen je constant eerst heel liev en aardig hoe het met je school gaat, en je liefdesleven om vervolgens zich vol te storten op het feit dat er iets mis is met hun pc en dat jij eigenlijk gedwongen wordt om te helpen..

Ik pas ervoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel leuk verhaal en heel erg herkenbaar _/-\o_

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik heb het geluk weinig mensen te kennen, dus wordt er al heel weinig gevraagt naar hulp :) Ik denk wel dat je er goed aan hebt gedaan om een grens te trekken en wat anderen daar ook van vinden, dat hebben ze maar te respecteren. Zo niet, dan vraag ik mij serieus af wat voor mensen het zijn.
Rommel opruimen van een ander is erg vervelend en zeker wanneer men verwacht dat je dat wel even voor ze doet :| Ik doe het zelf heel vrijblijvend, in mijn eigen tempo en als het nú moet zoek je maar een betaalde werker op :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
Dit is inderdaad een bekend fenomeen. Ik heb in het verleden de boot vrij eenvoudig of kunnen houden doordat ik totaal geen ervaring heb met de Windows 9x varianten. Op mijn werk gebruiken we uitsluitend Unix (steeds minder), windoes NT en de Windows server varianten.

"Sorry, ik heb alleen verstand van grote computers".

Ik ben benieuwd in hoeverre ik dit vol kan houden met de komst van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 17:51
mry007: zeer goed omschreven, zeer goed :)

Een paar oplossingen welke bij mij goed werken:
- Als men wil dat hun computer gefixt wordt, dan kunnen ze de computer langsbrengen.
- Het installeren / leveren van illegale software moet je sowieso niet aan beginnen (:+)
- Vraag er gewoon geld voor. Moet je zien hoeveel mensen dat geen gebruik meer willen maken van je gratis diensten. Het kunnen dan wel familie en vrienden zijn, maar zoals jij zegt, wil die 'timmerman' ook geld zien.

Ik vang nu per uur zo'n € 15,- (voor kennissen enzo, vreemden = € 20,-). Veel mensen laten het nu door iemand anders doen (wat lang niet altijd tot positiefe resultaten leidt :X :+). Heeft niemand er wat voor over, dan zoeken ze maar iemand anders.

[edit]
Vergeet niet dat je NEE moet verkopen als je er geen tijd/zin voor/in hebt!

[ Voor 7% gewijzigd door TRON op 11-03-2004 11:12 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 09:18
Ik repareer ook nog wel redelijk vaak pc's voor familie en vrienden. Waar ik zo'n hekel aan heb is dat ze je op de gekste tijden bellen s'avonds of s'morgens vroeg. Mijn pc zit vast, of m'n internet doet niks doet die het bij jou wel :O

Of ze vragen mij om een advies, wat moet ik voor brander nemen of welke netwerkapparatuur moet ik aanschaffen om met meerdere pc's op internet te kunnen. Dan zeg ik dus met welke spullen ik goede ervaring heb en toch kopen ze van die goedkope rommel waar je niks mee kunt.

En dan zelf durven ze nog te vragen of je de boel effe komt installeren })

Ik heb het wel is gedaan, maar eigenlijk moet ik er niet meer intrappen in zulke geintjes :(

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ikzelf heb een lijn gesteld, op een gegeven moment kwan "een kennisje" van een tante aan mijn hoofd zeuren, familie, ok, maar anderen NIET, ik doe alleen aanverwante familie, onder een paar voorwaaren

- Ik heb ook een sociaal leven, oftwel, verwacht niet dat ik binnen een week op de stoep sta
- Voor niets gaat de zon op, ik wens betaald te worden (kleinigheidje, maar voor het idee, je verricht wel werk)
- Voor een cd-bon sta ik binnen een dag of 2 op de stoep :P
- IK bel ze niet, BEL mij maar op en maak een afspraak (er wacht nu al iemand 4 weken, moet je maar bellen }) )
- Geen gedoe met "oh, als je er toch bent, ik ken nog iemand die...." (TIP: is een hele slinkse, niet intrappen, ben er zelf al een paar keer ingetuint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
Weet je wat ook altijd heel fijn is:

Hebben ze je eindelijk overgehaald om een pc te installeren. Doe je er alles op en eraan, legt het een en ander uit om de pc nog beter te onderhouden. Je gaat echt met een trots gevoel naar huis en hoopt dat ze wat geleerd hebben.

Word je de week daarna gebeld, dat de pc het niet goed doet. Na telefonische uitleg werkt het nog niet, dus uiteindelijk er maar even langs.

En wat blijkt...... is in de tussenliggende periode het "handige" neefje langs geweest en even de pc anders ingesteld, want volgens hem stond deze niet goed.....

Is maar 1 oplossing voor, pak het telefoonboek, vraag de naam van het neefje, zoek het nummer op en vragen of ze dat willen bellen. Op het moment dat ze de telefoon willen pakken, pak jij je jas en ga je lekker naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb nu ook al zo een 15 jaar ervaring met sluitelen aan PC's op software en hardware gebeid en daarnaast ook IT studie. Zodra mensen dat weten is het gelijk van: "kan je dit even doen en dat" "ik heb dit probleem blablabla"

Nou ik heb jarenlang heb ik voor vrienden en familie altijd alles gefixen en gebouwd, software geregeld. Maar op een gegeven moment belde zelfs kenissen van mijn ouders of ik ff (op mijn vrije zaterdag) langs kon komen omdat zijn Word het niet meer deed... aan mijn hoela, toen was ik het zat. Die man luisterde niet eens naar mij, toen ik vroeg wat die al gedaan had en of die een aantal zaken kon uitproberen... Nee ik MOEST langskomen.
Nou ik ben niet gek natuurlijk, de mzzl ;)

Kost mij zoveel tijd om die oude kutbakken van iedereen te fixen en iedereen doet maar alsof het mij geen tijd en moeite kost... en zelfs slaan ze niet eens ff de handleiding open. Gewoon gemakzucht. Nu doe ik alleen nog PC's voor mijn ouders, soms voor mijn neefjes (maar dan help ik ze en laat ik zien wat zij volgende keer kunnen doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

1) Software
De groeten :*

2) Vrije tijd
Alleen als ik zin heb

3) Geld
Hoeft niet, zie 2). Dan heb ik er gewoon zin in.

4) Helpdesk
Het zit zus en zo, daar kijken, naar die winkel, de groeten.

5) Verjaardag
Heerlijk, lekker leuteren over pc's is prima verjaardag houden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Je moet als ICt jezelf wel bot opstellen tegen onbekenden (of een te hoge prijs hebben, komen ze ook niet meer }) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-06 21:53
ik ken het en ik vondt het ookgodsgruwelijk irritant. ik heb er echt een klere hekel aan dat je elke keer weer je hele zaterdag naar de klote moet helpen omdat een of andere drol het weer eens naar de klote heeft geholpen. ik doe het nu steeds minder en minder en dat bevalt me prima. heb mijn ouders er vroeger nml ook een keer op aangesproken want, dat konden ze zo goed, die wisten het altijd zo leuk om te zeggen: "oh heb je problemen met je pc ? dat is toevallig, mijn zoon is daar nou net heel handig in. hij wil vast wel een keer komen kijken etc"

het meest vervelende vind ik dan nog dat iedereen verwacht dat je het gratis doet. rot op, ik vraag hun toch ook niet mijn stop voor nop aan te vegen omdat ze het toevallig kunnen :|

ik woon nu sinds 2 jaar in amsterdam, duz heb nu de smoes: nee sorry geen tijd, ik zit dan in amsterdam.

ik begrijp je iig volkomen...

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Over die illegale software zou ik dus niet doen he. Als ze jou al gaan commanderen om dat er op te zetten en jij je baan op het spel moet zetten dan heb ik het helemaal gehad met die mensen :/
Daar zou ik dan mooi niet aan beginnen

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Wat een heerlijke topic is dit! _/-\o_ ik ken dit gevoel :S ik moet echt altijd de computer van mijn schoonouders maken bijvoorbeeld. Ze snappen er geen klote van en als ik iets doe moet ik het uit gaan leggen. En dat heeft totaal geen zin want ze weten toch niet waar ik het over heb. Gelukkig weten de meeste vrienden van mij wel veel van pc's af :)

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Dagobert schreef op 11 maart 2004 @ 11:15:
"oh heb je problemen met je pc ? dat is toevallig, mijn zoon is daar nou net heel handig in. hij wil vast wel een keer komen kijken etc"
aaaaaaah, die had ik ook nog, mijn moeder is kwebbelziek en kent teveel mensen, gelukkig doet ze t niet meer, na een OW ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ADH_ED op 11-03-2004 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-07 11:10
Ik ken het probleem |:(
Zit je 's avonds lekker aan je pc te rotzooien belt er weer iemand :X
Ja ik heb een probleem met me email (ja en dan? denk ik bij mezelf), ja als ik iemand een email stuur dan krijg ik een reactie dat hij niet aangekomen is ( :o agossie).
Dus ik zeg dan wat moet ik er aan doen, ja jij weet toch veel van pc's (eeh ja :+ ), maar dat probleem ligt bij je provider dus dan moet je hun effe bellen :Y)
Zo gezegd zo gedaan en dus hangt hij op.
1 minuut later krijg ik een emailtje van dezelfde persoon (dan van hotmail) met daarin, Ja ik heb ze net gebeld maar het probleem zit op mijn pc en niet bij de provider, ( JA HALLO alsof je je provider belt in 1 minuut en je zit normaal 15 min in de wacht).
Dus daar wordt je nou helemaal gek van, ik neem tegenwoordig me telefoon niet meer op voor mensen waarvan ik weet dat ze wat over de pc gaan vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45

Haan

dotnetter

Mijn broer had hetzelfde probleem. Zijn oplossing: een bedrijfje opgericht met z'n zwager en nu helpt ie je graag, maar wel tegen vergoeding. Al krijg je als familielid natuurlijk wel korting :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

probleem met de mail, ze mailen jou toch???? HUH???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

hantheman.tk schreef op 11 maart 2004 @ 11:18:
Mijn broer had hetzelfde probleem. Zijn oplossing: een bedrijfje opgericht met z'n zwager en nu helpt ie je graag, maar wel tegen vergoeding. Al krijg je als familielid natuurlijk wel korting :)
Is een strak idee, is daar een beetje handel in, zit er zelf ook over te denken namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 15:38

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Heb jij er ook een hekel aan
Grappig om te lezen, en ik denk dat het voor velen herkenbaar is.
Vooral als het woord "Geld" valt.

Vooral het installeren van software is verbazend. Tuurlijk heb je hetzelf helemaal in de hand, maar mensen vinden het zo normaal dat jij even wat software meeneemt. Ik heb zelf ook de laatste 2 jaar een vermogen uit gegeven om alle software bij mij te legaliseren. Ik zeg nu ook vaak tegen iedereen, dat ze het zelf moeten aanschaffen. ....dan krijg je verbaasde gezichten. of ze trekken een vies gezicht bij het woord "Freeware"

Voor famillie sleutelen aan een pc vind ik niet erg. oja en het is nog steeds een soort hobby. Maar het is mij opgevallen dat je door je handigheid veel zogenaamde vrienden erbij krijgt. 5 jaar geleden was ik bijna elke zondag voor anderen bezig.
Eerst begon ik voor sommigen een vergoeding te vragen.... toen werd het clubje al minder. Daarna ben ik verhuisd naar het zuiden des lands. ik zal je vertellen dat ruimt lekker op. :)

1 ding heb ik wel geleerd. Verkoop nooit een pc of Hardware aan je famillie of kennissen!
Geef ze eventueel advies en laat het daarbij.
Anders krijg je scheve ogen als het mis gaat.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 11:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb dit (vooral in het verleden) ook wel regelmatig gehad. Tegenwoordig gelukkig steeds minder, eigenlijk alleen nog voor collega's van mijn vader, en doorgaans komt er daarna een fijne fles whiskey mijn kant op, en daar doe ik het nog wel voor, zeker daar ik tegenwoordig maar gewoon de stomme trage "visuele" instellingen van XP laat voor wat het is en roei met de riemen die ik heb (Tyfus, wat een bagger tv-kaart progje wordt er door HP geleverd ;P)

Daarnaast inderdaad heel bekend is het idee dat je echt de tijd genomen hebt om iemands pc helemaal nieuw te installeren, super snel en degelijk ,en een week later is het weer kut (en ik weet niet hoe het statistisch is, maar het is ALTIJD het neefje :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:45

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 11:20:
[...]

Is een strak idee, is daar een beetje handel in, zit er zelf ook over te denken namelijk
Is ook de reden dat ik naast mijn job een kvk inschrijving heb.

Al hou ik bij familie en goede vrienden meestal aan dat iedereen die mij "gratis" helpt als dat nodig is ook gratis geholpen wordt door mij. De rest gaat "op factuur"....

>:)

[ Voor 6% gewijzigd door Coach4All op 11-03-2004 11:29 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybered
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
(overleden)
Goed verhaal 100% herkenbaar.
Mijn oplossing ik wil er wel naar kijken maar het kost je wel geld.
Bijna altijd hoor je dan het zelfde antw. ik kijk zelf nog wel even.
Waarna je dan nooit meer iets van ze hoort >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
sonos schreef op 11 maart 2004 @ 11:13:
Weet je wat ook altijd heel fijn is:

Hebben ze je eindelijk overgehaald om een pc te installeren. Doe je er alles op en eraan, legt het een en ander uit om de pc nog beter te onderhouden. Je gaat echt met een trots gevoel naar huis en hoopt dat ze wat geleerd hebben.

Word je de week daarna gebeld, dat de pc het niet goed doet. Na telefonische uitleg werkt het nog niet, dus uiteindelijk er maar even langs.

En wat blijkt...... is in de tussenliggende periode het "handige" neefje langs geweest en even de pc anders ingesteld, want volgens hem stond deze niet goed.....
:r ja, en dat heb ik ze meteen afgeleerd door te zeggen dat als dat 'handige neefie' komt, dat ik dan € 25,- per uur wil om het weer te fixen. Vrienden / kennissen / familie, wie dan ook.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 19-06 09:18

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ik vind jullie allemaal een stelletje ratten. Ik help graag mijn vrienden met hun pc's en hoef er ook geen geld voor. Ik vind dat je zoiets wel doet voor je vrienden.

Een vriend van mij is vanaf groningen gekomen met zijn pc omdat hij het niet meer deed. Heb er anderhalf uur achter gezeten en toen deed ie het weer, wat is anderhalf uur nu weer voor een vriend??

Maarja dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Herkenbaar, ik kan maar een ding zeggen; AMEN !!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
WiXX schreef op 11 maart 2004 @ 11:25:
Ik vind jullie allemaal een stelletje ratten. Ik help graag mijn vrienden met hun pc's en hoef er ook geen geld voor. Ik vind dat je zoiets wel doet voor je vrienden.

Een vriend van mij is vanaf groningen gekomen met zijn pc omdat hij het niet meer deed. Heb er anderhalf uur achter gezeten en toen deed ie het weer, wat is anderhalf uur nu weer voor een vriend??

1.5 uur dat is niks, ik weet zeker dat jij ook gaat zeiken als je de hele zaterdag en zondag bij andere mensen gaat zitten en hun pc's gaat zitten repareren. (voor niks)

[ Voor 61% gewijzigd door HyperDevil op 11-03-2004 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-07 11:45

Coach4All

I'm a Coach 4 All

:+ Misschien hebben wij wat meer verstand van computers, of een grotere vrienden / kennissen kring.... 8)7

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk nu zeg je het zelf min of meer al. Anderhalf uur maar. De topicstarter wordt waarschijnlijk overspoeld met vragen en gezeur of hij misschien even kan komen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Haha echt een geweldige startpost. Ik herken het volledig en ik irriteer me soms ook wel eens dat ze inderdaad verwachten dat je alles voor noppes doet. Deze startpost zou overigens zo gepubliceerd kunnen worden, vindt um errug herkenbaar voor velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Laatst online: 29-06 09:18

Je hebt ook zogenaamde vrienden, die je gebruiken omdat je toevallig veel van pc's weet!

Normaal zie je ze nooit maar als er wat met de computer is staan ze weer op de stoep. 8)7

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:53

Sherlock

No Shit

Hoho, er is een verschil tussen vrienden (die dus ook jou zouden helpen mocht je hun hulp ooit ergens bij nodig hebben) en vage kennissen van je ouders he!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:20

n00bs

Het is weer Zomer!

LOL, hoe oud ben jij nu? en hoeveel jaar help je al mensen?

Wacht maar na 10 jaar wordt je er vanzelf wel gek van als voor de 1000e maal iemand van die domme user faults maakt en eist dat jij terwijl je tentamens moet voorbereiden of brak bent op je vrije dag je nest uit mag komen om zo een oude P2 te mogen fixen, omdat de gebruiker te lui is om een handleiding door te lezen.

Of dat je voor de 10e maal een PC bouwt alle onderdelen zoekt, software installed, hele pc optimaal configged, ghost image maakt en niet eens een bedankje krijgt... nou dan houdt het snel op hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben er gewoon geld voor gaan vragen 15 euro per uur.
in het begin krijg je gemopper en de opmerkingen zo duur?
ok als jij het duur vind breng hem dan maar naar de computer winkel daar vragen ze er 50 euro per uur voor en vaak zeggen ze laat maar zitten ik ga het zelf wel proberen.
en gaande weg begint men steeds meer computer kennis te krijgen en kunnen ze het voortaan zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:24
Ha ha, heel herkenbaar verhaal. Nu valt het in mijn familie erg mee. M'n pa heeft al sinds de "homecomputer" de computer als hobby en zoekt z'n problemen zelf wel uit. M'n broer komt met hardware zaken nog wel eens bij mij als hij er zelf niet meer uit komt, maar in principe zoekt hij zelf eerst naar een oplossing (ook op GoT). En de meeste van mijn vrienden zijn zelf IT'ers dus daar ook geen klachten.

Het zijn vooral de vrienden/kennissen van mijn vrouw die nog wel eens, via mijn vrouw, om mijn hulp vragen. Gelukkig kennen die mij minder goed, en kan ik al sneller de boot afhouden. Dan wil ik er soms wel eens vluchtig naar kijken, en als een klein probleem is dat ik snel op kan lossen dan fix ik het wel even, maar als het meer voeten in de aarde heeft dan geef ik hoogstens tips in welke richting ze het moeten zoeken of waar ze verder hulp kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2024
Klinkt allemaal bekend. Ik meldt gewoon dat ik geen tijd heb.
Ik doe nu een pc of 6 onderhouden en ze hebben allemaal winvnc er op staan. FF overnemen, probleem verhelpen en klaar.
En anders mag je me altijd uitnodigen om samen met mijn vriendin te komen eten. tijdens het koken en voor de koffie wil ik dan wel ff naar je pc kijken en na de koffie gaan we weer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Vrienden kunnen altijd geduld opbrengen voor jouw werkzaamheden, kennissen zijn erg opdringerig, en willen graag alles gefixt op 1 avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
Maar wat is nou een redelijke prijs per uur vraag ik me af? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

_o_

Familie is familie en krijgt alles gratis, tot en met mijn gebrande cd'tjes aan toe, mits niet overmatig. Wie goed doet, goed ontmoet, wel in mijn familie iig. Het moet natuurlijk niet uit de hand lopen, maar daarvoor geldt dan ook mijn stelregel: alleen als ik zin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Heel erg bekent in de oren klinkend dat verhaal van jou....

Soms krijg je de zuchterietis van al die mensen die aan je kop zeuren...

Ik ben sinds kort ook gewoon geld gaan vragen, als het langer dan 1 uur duurt vraag ik een kleine 15€, en dat per uur erbij.....

De meeste mensen zijn het daar niet mee eens, nou pech voor hun dan......

Dit dan alleen bij vrienden, maar de meeste probleempjes zijn snel opgelost.....

Voor familie (en mijn vriendin :) ) alles gratis uiteraard :)

[ Voor 18% gewijzigd door KatirZan op 11-03-2004 11:32 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik eerlijk moet zijn?
Na 10 jaar andermans pc's en software aan de praat te helpen van (opdringerige) familie en vrienden heb ik het volgende geleerd:
Mijn vrije tijd is goud waard! Wil ik het opgeven, moeten ze minimaal 400 euro per uur schuiven! Teveel of overdreven? Dan is het vast niet zo belangrijk om het opgelost te krijgen. Willen ze het wel betalen, dan kan ik dat wel aan mijn zoon uitleggen dat we een leuke maand tegemoet gaan, maar dat pa dit weekend iets te doen heeft :+

Het is tegenwoordig een stuk rustiger :P

Alleen voor m'n moeder sta ik klaar, de rest kan echt de kl*** krijgen als het om pc's gaat.

Heel herkenbaar, hele goeie topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een frustratie van velen volgens mij, het klussen voor een vriendenprijsje (bakje koffie en een pilsje) ging mij ook de keel uit hangen. Wanneer zeg je dat je iets niet meer doet? Een jaar of vier geleden gestart als kleine zelfstandige, wat voor velen het signaal was van: Hij weet iets en ik ken hem goed dus hoef daar toch niets voor te betalen.

In den beginne doe je weleens iets voor niets, maar uiteindelijk wil je ook wel eten en boodschappen kunnen doen, wellicht een keer op vakantie, maar zoals topic-starter al vermeldt, wordt je dit niet in dank afgenomen. Wat moeten die mensen dan als het internet het niet doet, er weer voor 20GB aan spy-ware op de machine staat of 14 virussen, omdat het te lang duurt om een update te draaien?

Een jaar geleden en na een 300 pc's aan particulieren geleverd te hebben, hebben we besloten om alleen nog pc's te onderhouden/ondersteunen die we ooit zelf geleverd hebben. PC's die niet van ons afkomen worden bij uitzondering alleen tegen een vast uurtarief geïnstalleerd (EUR 50), dat schrikt ook lekker af.

Mijn allergrootste frustratie heb ik toch vorige maand meegemaakt, de man van mijn nicht belde me wekelijks met een computervraagje of om zijn pc "even" opnieuw te installeren. Dat doe je dan maar. Pas geleden belt hij op of ik niet ergens een illegaal office pakketje heb liggen? Heb ik niet, maar wat wil je met office 2003 op een Pentium 133? Oh ik heb bij DELL een nieuwe PC gekocht, dus dat draait wel hoor.

Kijk, van dat soort mensen wordt ik dan echt woest, drie jaar helpen voor niks en dan ergens anders een computer kopen, zonder te vragen of je dezelfde pc kan leveren tegen dezelfde prijs. Het heeft ook voordelen, ik hoef namelijk niet meer te ondersteunen en ik heb weer twee mensen minder op mijn bruiloft. Toch een win-win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tot op zeker hoogte kan ik je gelijk geven.

Wat nu als ik al een drukke full-time baan in de IT heb? Moet ik dan altijd maar zin hebben om in mijn vrije weekenden / avonden gaan lopen beunen bij kennissen / vrienden / familie, die het maar vanzelfsprekend vinden dat het wel even gratis gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 12:54

Wixx, ik ben het met jou eens..

Ik loop nu al 16 jaar mee in de IT, maar als vrienden mij bellen voor een simpel probleem kom ik even goed nog opdraven..

Spreek je nog eens iemand..

Ja ja ja Nee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

HyperDevil schreef op 11 maart 2004 @ 11:30:
Maar wat is nou een redelijke prijs per uur vraag ik me af? :/
Voor vreemden zou ik een hele hoge prijs stellen, anders blijven ze komen

Familie en goede bekenden gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof

Zoals velen denk ik met me eens zullen zijn:

Echte vrienden help je natuurlijk wel. Het gaat om die vervelende zeuren waar je nooit ene keer iets van terug zult krijgen. Het princiepe voor wat hoort wat gaat hier wel redelijk op.

Iedereen help wel eens mensen. Meestal zonder er iets voor terug te verwachten, maar op een gegeven moment is de maat vol. Als mensen hulp vragen en dan eisen gaan stellen of opdringerig worden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleshar
  • Laatst online: 07-07 12:24

Eleshar

Nil Satis Nisi Optimum

Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 11:20:
[...]

Zit wel handel in hoor. Een collega van me heeft naast zijn dayjob nog een eigen bedrijfje en het gaat niet slecht moet ik zeggen.
Ook hij geeft korting aan familie en bekenden, maar houdt er zeker genoeg aan over.
Je moet natuurlijk wel klein beginnen. Oh ja, één tip als je begint. Registreer je bij de KvK als bedrijf in oprichting, scheelt weer wat belastingcenten ;) . Als je bedrijfje goed loopt kun je dat 'in oprichting' weer laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-06 22:42

Turkish

zhé germans

Ik ben regelmatig bezig met pc's van vrienden en bekenden, mensen die m'n nummer hebben kunnen voor een geringe vergoeding hun pc bij me afleveren en dan repareer ik hem. Ik heb alleen één stelregel:
Software moet men zelf regelen, al is het illegaal dat moet men zelf weten maar ik ga niet met cd's en licenties van m'n werk aan de gang. Dat kan ik gewoon niet maken.
Ik heb wel altijd wat cd's met freeware bij me waarmee ik mensen blij kan maken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Eleshar schreef op 11 maart 2004 @ 11:34:
[...]

Zit wel handel in hoor. Een collega van me heeft naast zijn dayjob nog een eigen bedrijfje en het gaat niet slecht moet ik zeggen.
Ook hij geeft korting aan familie en bekenden, maar houdt er zeker genoeg aan over.
Je moet natuurlijk wel klein beginnen. Oh ja, één tip als je begint. Registreer je bij de KvK als bedrijf in oprichting, scheelt weer wat belastingcenten ;) . Als je bedrijfje goed loopt kun je dat 'in oprichting' weer laten verwijderen.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

* ADH_ED heeft een extra zakcentje voor zijn vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkel1982
  • Nu online
Nou ik zou je zeggen, ik ben 13 en ik wordt er al mee lastiggevallen!
Of ik even langs wil komen om een crack te instaleren (Of zulke crap!).
Dan probeer je het eerst telefonisch, "Ja, en dan ga je naar je C: schijf, Program Files, Gamedir, enz.". Nou er staat nog steeds dat je de goede cd erin moet stoppen, kan je anders niet even langskomen? :r
Of dan willen ze Call of Duty op een P1 hebben met 32 mb Ram, en dan wordt je er nog op aangekeken als je zegt dat hun bagger pc-tje niet goed genoeg is: _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Wokkel1982 op 11-03-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Als vrienden problemen hebben dan is er ook echt niets aan de hand hoor ;)

Maar mensen die voor elke wissewasje gaan bellen of mensen die lopen te kloten en m'n advies niet opvolgen of mensen die een fijne 'neefie' hebben, die kunnen voor mij gewoon gaan dokken. En ja, als het bij familie te vaak gebeurt, dan mogen ze ook dokken.

edit:

Zie olof dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door TRON op 11-03-2004 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakin239
  • Laatst online: 14:16
Oh, wat een heerlijk topic is dit.
Zo ontzettend herkenbaar, wat ik meestal doe is ze de eerste keer "gratis" helpen en dan kijken of ze met hun goedheid zo slim zijn om mij er wat voor te geven (het is het idee). Als ze dat niet doen heb ik de volgende keer een stuk minder tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

pdxnet96 schreef op 11 maart 2004 @ 11:34:
Ik loop nu al 16 jaar mee in de IT, maar als vrienden mij bellen voor een simpel probleem kom ik even goed nog opdraven..

Spreek je nog eens iemand..
Vrienden is al heel wat anders dan een vage kennis

Echte vrienden kunnen dan ook altijd op me rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een motto voor mijn familie, de basis(her)installatie doe ik nog wel, Windows met drivers en antivirus, de rest moeten ze zelf doen. Met als resultaat dat ze weten wat ze doen en waarmee ze bezig zijn en ja dat kost hun in het begin wel moeite.

En wat natuurlijk altijd geldt: eerlijk zijn over de tijd die het je kost en over de rotzooi die gemaakt is, waardoor het niet meer werkt, respect moet je creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eleshar
  • Laatst online: 07-07 12:24

Eleshar

Nil Satis Nisi Optimum

Ach ja, een kratje bier is altijd een leuke vergoeding, hehehe :9

Voor een uurtje werk dan :+

[ Voor 22% gewijzigd door Eleshar op 11-03-2004 11:42 . Reden: tijd er ff bij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er heel makkelijk in geworden.

Breng de PC maar langs dan neem ik hem wel mee naar de zaak en repareer en installeer daar.
De mensen krijgen d'r wel een rekening over en na zo'n berichtje haken de meesten wel af.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:15
Ik ben nog zo naief om mijn gebruikers proberen op te voeden :z Een beetje in de trand van GOT vraag ik ze op elke vraag eerst wat ze zelf geprobeerd hebben enz,... En geef ik ze wat tips waar ze iets kunnen zoeken en vooral waar de F1-toets staat (heb de indruk dat alleen ICT-ers de help en documentatie lezen).
9 kansen van de 10 haalt het niks uit, maar het geeft toch wel een goed gevoel als een kennis je opbelt in volle euforie om te melden dat hij er zelf in geslaagd is om een nieuwe printer en scanner te installeren :+

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:04

nexhil

BAM!

toen laatst een collega van me:

hij:kun je bij mij thuis (voor de 3e keer) ff win 98 installeren?
ik: nee, dat kun je zelf ook hier zijn de cd's en hier wat drivers.
hij maareh....
ik: nee

is ie de hele dag sjaggie tegen iedereen :P

komt ie vandaag bij me

hij: gister computer opnieuw geinstalleerd
ik: zow
hij: maar niet zelf gedaan hoor

ik dacht: je zult het gvd ook een keer zelf moeten PROBEREN HE!!! ^&$%

die gast was een jaar gelden nog een goede vriend van me.
nu neem ik nooit meer de telefoon op alstie belt

[ Voor 19% gewijzigd door nexhil op 11-03-2004 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 18:04

Ik denk dat menig mens die dit leest ook wel zoiets heeft, van dit doe ik wel even voor je geen probleem. Ik ga echt geen geld vragen voor het fixen van een pc als dit een goede vriend(in) is.

Echter mensen ruiken dat je het voor niets doet en voordat je het weer ben je overal bezig pc's te repareren, en daar heb ik dus net ff geen zin in.

Zelf heb ik een lange tijd de pc van een buurvrouw onderhouden, dat ding was keer op keer weer stuk, ze begreep er niets van, installeerde windows tig keer naast elkaar en klooide maar aan. Dus ik zat daar iedere maand weer uren alle bestanden te zoeken en op te slaan op een andere media (Ik rekende toen niets) Op een gegeven moment had ik het wel een beetje gehad, ik had haar al meerdere keren voorgesteld om naar een computer cursus te gaan maar dat wou ze niet.

Tegenwoordig reken ik gewoon €7,50 - €10,- per uur, als je naar een winkel gaat betaal je €60 dus ze zijn met mij nog gigantisch voordelig uit, mijn ervaring is dat mensen dit ook totaal niet erg vinden om te betalen. De ene keer krijg ik wat shag en de andere keer geld.

Laatst ook weer, pc liep traag, ik er heen en inderdaad ding was zwaar brak (de dame in kwestie deed aan beeldbewerking (pics & beetje video) op een P3-450MHz met 64 intern... loopt niet zo soepel.

Gelukkig had ze alles op backups staan dus ik kon na 1 uur alles nalopen beginnen met de install, enfin 3.5 uur later had ik alles zo'n beetje werkende, een beetje finetunen (waar mensen toch erg blij mee zijn) en klaar is kees. (tijdens de install lekker kopje koffie met roombroodje van de bakker :D)

Vervolgens was het bijna etenstijd en werd ik uitgenodigd om te blijven eten, dit vriendelijk afgezwaaid want mijn gf & ik zouden lekker shoarma gaan bestellen... naja voordat ik het wist zat haar vriend in de auto om me vriendin op te halen en hebben we daar echt heerlijk zitten eten.

Zoals we hadden afgesproken zou er iets van betaling zijn, dus ik zeg doe me maar €15, en laat de rest maar zitten, want we hebben heerlijk gegeten... Ik kwam er niet onderuit om €50 in mijn handen te krijgen, en hier gaf de heer des huizes ook een rede voor.

Zijn vrouw was zo blij met een goed draaiende pc dat het zowiezo het geld waard was, daarnaast moet een mens gewoon inkomen hebben en als hij naar een pc zaak gegaan zou moeten zijn was hij vele malen meer kwijt geweest.

Dus ik heb uiteindelijk het geld wel aangenomen en er leuk dingen van gedaan, maar toch was het niet nodig geweest naar mijn idee. En toch heb je iets gedaan wat hun veel geld had gekost, dus je kan gerust geld vragen, dat is echt niet onredelijk.

P.s. De laatste mensen waar ik was waren goede vrienden van me moeder, eigenlijk niet veel meer dan kennisen voor mij :P

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vader heeft precies hetzelfde.

Hij is meubelmaker en er kwamen wel eens (verre) familieleden en kennissen om dingen vragen maar daar is hij gewoon mee gestopt. Materiaalkosten zijn al hoog, daar kun je bijna geen kleine vergoeding meer bovenop doen.

Hij wil mensen niet confronteren met een hoog bedrag, maar hij wil ook niet teveel vrije tijd steken in de kastjes/plankjes/tafeltjes van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

bij mij ook zeeeeeer herkenbaar.
na mijn stages in diverse pc winkels dacht men dat ik voor hun ook maar alles met vette korting kon krijgen |:(

tevens als er een probleem is snap ik dat ze snel geholpen willen worden, maar ik heb ook me eigen dingen te doen.
en ja tuurlijk hoef ik er niet altijd geld voor te hebben, als ik iemand anders uit de familie wat vraag dan doet ie ook iets graag voor mij zonder er wat voor te vragen.

soms loopt het ook wat uit de hand.
dan ben je bij die mensen thuis, je hebt de helft van je spullen niet bijdehand, geen 2e pc om even drivers te zoeken etc.

tja illegale software is ook zo'n zaak.
mensen willen best goedkoop een pc bij me bestellen, maar de buurman om de hoek kan die ook in elkaar zette en die rekent maar 1 euro voor win XP 8)7

zelf heb ik het ook totaal niet op de buurman van de hoek of andere familieleden.
zit ik op een verjaardag dan denk iedereen dat ie er verstand van heeft, maar van binnen denk ik dan altijd van ja het zal wel wat je zegt.
discussies zijn ook compleet zinloos met die familieleden. maar dat kan ook komen omdat ik meer een tweaker ben en zij niet :+

en het ergste van alles is nog wel dat je het altijd gedaan hebt als er nadat je er naar gekeken hebt iets mis is.
tevens snappen 9 van de 10 familieleden echt geen bal van pc's.

tja ik snap de TS dondersgoed.
als je niet uitkijkt word het van kwaad tot erger.

edit:
wat veel mensen ook vergeten is dat de pc een luxe is en dus ook duur in onderhoud/reparaties.
als ze dan lachend zeggen van nou ok 5 euro per uur dat krijg je op je werk ook, dan denk ik van joh sterf, in de ict is het eerder 50 euro per uur.
nu ben ik niet volleerd, zal ook niemand worden met pc's, maar vind het vaak ook absurd dat andere jou tarief willen bepalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Paulus0013 op 11-03-2004 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst, geheel met TS eens :? Vrienden helpen, ok ;)dr staat meestal een koud pilsje tegenover, mn vriendin :9 krijg k een dikke zoen van en ze is ook weer blij..

Maar kennissen en familie... No way.. Wel eens gedaan, vervolgens heb je hun een keer nodig.. ja druk, geen tijd.. En de ergste, oh hier heb je de rekening |:(
Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 11:16[/message]:
[...]

aaaaaaah, die had ik ook nog, mijn moeder is kwebbelziek en kent teveel mensen, gelukkig doet ze t niet meer, na een OW ;)
:( Bekend probleem, mijn Pa had er een handje van.. Gewoon mn mond open getrokken, Pa geen tijd en zin an, ze zeiken altijd achteraf!

TS mooie openingspost :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het wel een tijdje gedaan voor een hoop vrienden/familie, ik heb er echter net zo het "schijt" van als jij om de hele tijd voor iedereen op te draven. Ik heb gezegd dat ik het niet meer doe, en dat ze beter iemand anders kunnen zoeken. Klinkt hard, maar ze wennen er aan.

Ik doe het nu alleen mog voor m'n pa en ma, vriendin en beste vrienden. (en gelukkig weten die er zelf genoeg van af om alleen in het uiterste geval op mij een beroep te doen :) ).

Ik merk gewoon dat ik nu s'avonds relaxter kan zijn, omdat ik niet (onbewust) in m'n achterhoofd hoef te houden dat er WEER eens iemand kan gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htol
  • Laatst online: 29-04-2024
nexhil schreef op 11 maart 2004 @ 11:42:
toen laatst een collega van me:

hij:kun je bij mij thuis (voor de 3e keer) ff win 98 installeren?
ik: nee, dat kun je zelf ook hier zijn de cd's en hier wat drivers.
hij maareh....
ik: nee

komt ie vandaag bij me

hij: gister computer opnieuw geinstalleerd
ik: zow
hij: maar niet zelfgedaan hoor

ik dacht: je zult het gvd ook een keer zelf moeten PROBEREN HE!!! ^&$%
Misschien ff een image ;)

Maar verder een zeer bekend verhaal, voor familie en goede vrienden doe ik het gratis (meestal krijg ik wel wat), kennissen reken ik gewoon voor een hele computer assembleren en instaleren (oude bestanden overzetten) internet instellen bla bla bla E 100.

offtopic:
Vrienden kies je, familie niet!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 18:33

m0nk

16-09-2003 15.15

wehehe hoe herkenbaar ;) Ik ben er ook mee gestopt, alleen de pc van mijn ouders, broertje en zusje wil ik nog doen, kennissen, vrienden etc doe ik niet meer.
Zoals je zelf zegt gaat er soms teveel tijd inzitten en moet alles maar gratis en snel, en als er iets is ben jij degene die het maar moet oplossen.
Ik had een periode dat me bijna dagelijks werdt gevraagd of ik wilde kijken naar een pc oid, en als ik zei dat ik dit niet gratis deed kreeg ik een zuur gezicht, iid alsof ik geen echt vak uitoefen. Dit kwam me op een gegeven moment zo de strot uit dat ik nu elke keer glashard NEE zeg, en het helpt ;)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

n00bs schreef op 11 maart 2004 @ 11:28:
[...]

LOL, hoe oud ben jij nu? en hoeveel jaar help je al mensen?

Wacht maar na 10 jaar wordt je er vanzelf wel gek van als voor de 1000e maal iemand van die domme user faults maakt en eist dat jij terwijl je tentamens moet voorbereiden of brak bent op je vrije dag je nest uit mag komen om zo een oude P2 te mogen fixen, omdat de gebruiker te lui is om een handleiding door te lezen.

Of dat je voor de 10e maal een PC bouwt alle onderdelen zoekt, software installed, hele pc optimaal configged, ghost image maakt en niet eens een bedankje krijgt... nou dan houdt het snel op hoor
Ik ben nu 20 en help mensen al met hun pc's vanaf mijn 14de (toen waren het natuurlijk problemen als installeren, tegenwoordig zijn de problemen gecompliceerder).

En als ik het probleem hoor leg ik hem uit wat hij moet doen, dus je zegt gewoon lees even de handleiding daar moet het instaan bij bv. de bios.

Kijk ik maak pc's wel maar ik ga er niet eerder me nest voor uit komen, dan moet de persoon maar even een dagje langer wachten (vinden ze ook niet erg als je het ze gewoon zegt). Dat je ghost images gaat maken doe je jezelf echt aan wat dat is na mijn idee overkill. Ik installeer een pc totdat er geen onherkenbare apparaten voor windows meer zijn en dat alles goed werkt. Optimaliseren en overcloaken etc. dat hebben zulke personen helemaal niet nodig (familie enz.) Voor mijn vrienden doe ik het wel (als ze erom vragen) maar dan wil ik altijd wel dat ze erbij zijn zodat ze het voortaan ook zelf kunnen.

EDIT: owja tegen die gast die zei dat ik alleen vrienden heb omdat ik hun pc's maak. Dat is dus absolute bullshit ik ken de meeste van mijn vrienden vanaf de basisschool toen ik alleen nog wist hoe me megadrive aan en uit ging. Ik weet niet in wat voor soort vriendenkring jij zit maar volgens mij neigt het naar VK Matenaaiers.

[ Voor 10% gewijzigd door WiXX op 11-03-2004 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 10:57:
Kortom, het sleutelen aan bevriende pc’s is wat mij betreft één van de rotste dingen van het IT-vak. Ik ben benieuwd wat anderen daar van vinden. Heb jij er ook een hekel aan, of doe je het met plezier?
Ik doe het niet meer. Schijtziek werd ik er van. In het begin was het leuk en leerzaam , maar na een tijdje werd ik al gebeld om "even" een muis aan te sluiten of een toetsenbord. Allemaal van die kleine dingetjes , waarvan de installatie "duidelijk" in de handleiding staat!!! In stapjes nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

HyperDevil schreef op 11 maart 2004 @ 11:19:
ik neem tegenwoordig me telefoon niet meer op voor mensen waarvan ik weet dat ze wat over de pc gaan vragen ;)
same here :D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:31
hoezo dejavu.....
ik heb ook regelmatig familie collega's die hulp nodig hebben met hun PC, en of ik die ene film niet voor ze kan downloaden...
1 keertje vind ik het best, maar vanaf de 2e keer wil ik er wel iets voor zien $_$

hm vader ziet mij ook als een soort helpdesk, ik heb em van die dummies boekjes gegeven voor zn verjaardag maar zelfs telebankieren installeren moet ik nog uitleggen (zit een nederlandse handleiding bij)
het is nu zo erg geworden, dat ie gaat klagen als ik iets niet binnen 2 dagen heb opgelost :(

oplossing was hier simpel. ik wil best helpen, maar dan betaal jij de volgende PC upgrade voor me :)
kan nog luceratief worden, zn PC werkt nu helemaal, wil ie dat ik een internetsite voor zn bedrijf maak.... ik heb em toch maar geintroduceerd met de prijzen die daar in de ICT wereld voor gevraagd worden :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Man man man, hou op, schei uit... Verhaal van de topicstarter komt me maar al te bekend voor... :/

Je leert wel de ware aard kennen van mensen door dit soort klussen en meestal draait het erop uit dat het stereotype over de zeikerige Nederlander die voor een duppie op de eerste rij wil zitten als een bus klopt. :(

En nee, het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om het idee dat ik gewoon als klusjesjochie wordt gebruikt, terwijl ik wel wat beters heb te doen dan adware, spyware en virussen van verrotte computers verwijderen terwijl je eigenlijk al weet dat het volgende week weer zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 16:12

amd187

Ondertitel

toevallig nog met mijn moeder er gister over gehad.
die vroeg me of ik niet eventjes een of andere gast kon bellen die ze kende via internet (chat) die een nieuwe pc ging kopen, en of ik dan even advies kon geven wat ie het beste kon kopen.
ja, rot ff op zeg... ken die hele kerel niet, zelfs zij heeft het nog nooit gezien.

voor vrienden/familie doe ik het altijd, en gratis (hoewel echte vrienden je toch wat geven, daar zijn het ook vrienden voor lijkt me, die snappen wel dat het je tijd kost om een pc van een OS te voorzien _/-\o_ )
maar goed, ze begreep echt totaal niet waarom ik dat niet wilde doen...
en wat krijg je dan? mensen gaan weer kut over je denken, van: ja, die gozer is te beroerd om even mij advies te geven.
naja, so be it, denk eerder dat ze gewoon balen dat ze het zelf moeten gaan uitzoeken.
dat is ook iets waar ik me hard aan kan ergeren, dat mensen niets leren.
ja, als het maar werkt, dan is het goed...
maar als het stuk gaat of iets wil niet opstarten, dan boeit het hun geen ene aars.
laten ze het gewoon iemand anders oplossen.
dat is mijn ervaring dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb er gelukkig niet zo veel mee te maken, maar ik help graag (mits het mij geen geld kost)
Familie gratis, die kunnen zelfs nog oude spullen krijgen die ik over heb (mijn reservecomputer ;( )

De buren help ik ook, maar die krijgen geen spullen, die mogen ze alleen maar lenen (modem voor een week, monitor) maar aan 'gratis' software begin ik niet. Hoogstens drivers (en toen WindowsUpdate zei dat het een illegale versie was: :w ik doe geen moeite verder)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:00

Halfkakkende

Vandring

Heel erg herkenbaar, TS.

Ik heb dan ook een paar maanden terug gezegd, dat ik gewoon geen pc's meer ga maken. Ze hebben pech gehad en ze gaan maar lekker naar een winkel toe.

Binnens huis en voor mijn vriendin doe ik het nog wel eens, maar buren, vrinden (tenzij ik daar toch al ben en we niets beters te doen hebben en het niet al te lang duurt) en familie gaan maar lekker ergens anders heen.

Ik loop hierdoor (soms, want iedereen gaat ervan uit dat je het gratis doet) wel eens een kadobon of 10 eurootjes mis, maar dat kan me aan me reet roesten.

Wat ik overigens het irritanste vind:
Zit je op een verjaardag, je lult wat met mensen enzo en dan op eens komt er een oom/tante/vriend van oom en tante (!) naar je toe met als eerste vraag: Wil je naar de computer kijken? Niet eens een hoi hoe gaat 'ie, oid...Pas als je hebt gezegd dat je ernaar wil kijken, vragen ze dit soort dingen pas :(. Zeg je dat je het niet wilt doen (zoals ik nu doe) druipen ze snel af...

[ Voor 4% gewijzigd door Halfkakkende op 11-03-2004 11:50 ]

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

zeer herkenbaar heb een oom die bijna elke week belt! wordt er gek van naar zijn berjaardag ga ik dus niet dit weekend :+

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bekend met je situatie. Alhoewel ik dan nog geen 20 jaar ervaring heb, iets minder, weet ik maar al te goed waar je het over hebt. Het hele verhaal klinkt me bekend in de oren.. Illegale software installeren doe ik zowieso niet. Doe ik thuis niet, doe ik bij een ander ook niet. Als iemand problemen heeft met zijn pc, brengen ze hem maar naar mij thuis toe, en ik bel ze wel op wanneer het klaar is. Op welk termijn? Geen flauw idee, ik heb ook een baan weetje. :)

Verder reken ik er gewoon 30 euro per uur voor, schaam ik me niet voor.. Waarom zou mijn vrije tijd goedkoper zijn dan de tijd die ik werk tijdens de uren van mijn baas? Ik bedoel, als ik tijd voor je vrijmaak, kost het je gewoon geld. En als er wat kapot gaat tijdens het sleutelen, vette pech voor jou. Zoek je maar een ander die het doet. Gelukkig zorgt dit ervoor dat er steeds minder mensen naar me toekomen met vragen over computers, internet, applicaties en dergelijke. Op het werk word ik nog wel kotsmisselijk van zo'n muts wiens pc ik al meerdere malen heb gemaakt (pc voor thuisgebruik) maar het ding wil niet werken. Hier werkt ie wel, daar werkt ie niet. Ze zoeken het maar uit. :Y)

(ik doe trouwens geen zaken met mensen die illegale softtware draaien)

Inmiddels heb ik het ook wel een aantal keer meegemaakt dat anderen voor jou afspraken gaan lopen maken. Zo van: Ja, ik ken iemand, die is echt niet te beroerd even naar je pc te kijken. Gelukkig is de boot snel af, als ik zeg, ik doe het graag, 30 euro per uur, de rekening krijg je naderhand. Ik begin steeds meer de poot stijf te houden, en dat moet ook wel. Tsja, op de zaak gebeurd het ook nog wel eens dat ik een serie computers nakijk, en die komen later weer terug met allerlei klachten. Bijvoorbeeld de voeding is kapot van een laptop. Tsja, halen die lui dus de voedingen van 2 series door elkaar. Waardoor trouwens ook al 2 laptops zijn overleden.

Ik deins er niet meer voor terug mijn mening over die mensen recht voor hun neus uit te spreken. Ik bedoel, ik werk professioneel, doe dan ook professioneel tegen mij. De meesten denken nog steeds dat ze "boven" mij staan. Nou, een meerdere kan best zonder zijn onderdaan, toch? Blijkbaar niet. Want na een tijdje niets meer voor ze gedaan te hebben willen ze het toch wel weer goedmaken. :+

Mijn advies, gewoon je poot stijf houden, jouw mening telt boven die van een ander.
Proberen ze je wat wijs te maken? Ga niet hun kant op, maar blijf gewoon bij jouw verhaal.

"CD-rom doet het niet" Kom je kijken, werken er meerdere dingen "opeens" niet.
Maak gewoon dat ene probleem af, en zeg dat je verder moet met een andere storing oplossen, en dat je voor nu alleen die ene storing met de CD-rom had ingepland. Zowieso, als mensen ergens om vragen, plan het gewoon in. Doe niets meer halsoverkop, want het einde is dan al snel in zicht.

B)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even @ TS ==> _/-\o_

Ik snap iedereen hier helemaal en heb ook hetzelfde :(

Ten eerste, als ik het "tikken-tarief" van Mycom voor al mijn klusjes had aangehouden dan was ik nu binnen :7 (Kom op zeg, een half uur om een cd-rom speler te installeren |:( )

Maar goed, de reden waarom ik het nu beperk is de volgende:

Ten eerste ben ik een perfectionist en kan net zo lang doorgaan totdat het perfect werkt en het allemaal precies zo werk zoals ik wil. Dat breekt je op, want ik deed dit soort klusjes naast m'n school en nu werk en dat gaat elkaar in de weg zitten.

Ten tweede raak je behoorlijk agressief als je de computer aflevert, iedereen is blij en je ziet onder het genot van een kopje koffie voor de moeite vanuit je ooghoeken alweer allerlei dingen gebeuren waar je haren van rechtop gaan staan. Usb in een Fire-wire ingang proberen te proppen, op internet meteen de eerste pop-up aanklikken en overspoeld worden met troep, als je even moet wachten overal op drukken omdat iets wel moet werken volgens de kennis.

Het kwam er dus op neer dat al je harde werk binnen 3-4 dagen volledig gereduceerd was tot nul, en dat werk niet lekker kan ik je zeggen. Helemaal niet als diezelfde mensen dan komen klagen dat de computer het altijd beter deed dan voordat ik er naar gekeken had 8)7 :X :( .

Maar goed, kheb dus nu ook mijn eigen policy:

Ik werk uitsluitend nog met mensen die mijn € 15 per uur betalen en vervolgens de PC bij mij thuis afleveren en ook (als het zo'n PB,DELL of andere ongein is) de boekjes en cd's erbij leveren. (echte vrienden doe ik sowieso en dan geven we elkaar om de zoveel tijd wat we allemaal kunnen gebruiken. Lenen en geven van oudere spullen etc). Sowieso ben ik gestopt met software, want met de hele hoeveelheid die ik verstrekte leek ik wel het het nederlands distributie-centrum van microsoft zelf :+ :D .

Maar goed, zodra familie en kenissen erover beginnen op feestje en verjaardagen zeg ik meestal dit: Nah, ik doe even geen computers meer op dit moment want ik heb onlangs op het werk een server van € 10.000 verkloot. Ik heb teveel gedaan met PC's, ik heb nu echt even rust nodig. Moet jij is opletten hoe snel ze van het gespreksonderwerp veranderen.

EN DE BELANGRIJKSTE TIP DIE ER MAAR IS MAG JE NOOIT VERGETEN:

Begin nooit, maar dan ook echt nooit aan computerklussen van je schoonfamilie en dito kenissen etc. I've been there, I've done that and I'm am NOT happy ;(

Tot zover mijn verhaaltje ;)

Edit: mensen komen naar je toe: ik heb dit en dit systeem, kan daar Win XP op draaien (i.c.m. een knipoog van hun kant)? Jahoor, zeg ik dan --> Dat moet je kopen in de winkel 8) . En beteuterd ....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 18:09

Paulus0013

pom pom

wat me nog te binnen schiet.
veel problemen zijn helemaal geen problemen.
mensen zijn te beroerd om zelf dingen te LEZEN.
als ik gvd al langs moet komen om een printer te installeren (cd erin, menu volgen klaar) 8)7 |:( dan vind ik het einde zoek.

als men zich eens verdiept in een pc, scheelt dat ook een hoop problemen.
tevens lopen ze 9 van de 10 keer weg en doen ze net alsof ze je uitleg niet (willen) snappen.

soms vreselijk frustrerend.

maar goed halve familie heeft nu een nieuwe pc, dus voorlopig zullen de klachten meevallen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 11:51:
Even @ TS ==> _/-\o_

Maar goed, zodra familie en kenissen erover beginnen op feestje en verjaardagen zeg ik meestal dit: Nah, ik doe even geen computers meer op dit moment want ik heb onlangs op het werk een server van € 10.000 verkloot. Ik heb teveel gedaan met PC's, ik heb nu echt even rust nodig. Moet jij is opletten hoe snel ze van het gespreksonderwerp veranderen.
Die houden we erin! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het enige wat in mijn ogen helpt is duidelijke grenzen stellen.

mensen die zelf ook altijd klaarstaan om mij of anderen voor niets te helpen die
help ik met alle plezier, dat zijn ook vaak mensen waar je waardering van kriijgt.

de mensen die altijd op zoek zijn naar gratis hulp maar niets voor anderen willen doen
mogen betalen.

zo heb ik een stuk of 6 mensen die ik gratis help met alles, voor de rest heb ik een
helpdesk bedrijfje opgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ik boycot ook Packard Bell, daar valt niet mee te werken (zeker als er nog ME op staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Bunghole schreef op 11 maart 2004 @ 11:55:
Ik boycot ook Packard Bell, daar valt niet mee te werken (zeker als er nog ME op staat)
Ik haal altijd meteen ME eraf want daar valt in het algemeen gewoon niet mee te werken. Het is voor mij of 2000 of XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar

wiewatwaar

whatever

Alhoewel ik me heel goed in alle reacties kan vinden. Komt het me wel een beetje zwart-wit over. Of je doet alles (bijna niemand) of je doet niks (meeste reacties). Persoonlijk bouw ik voor veel mensen een drempel in door ze de spullen te laten brengen met de mededeling "ik kijk wel wanneer ik tijd heb" en desnoods een week te wachten. Bij anderen weet ik dat ze alleen komen als ze er geen gat meer in zien. Dan heb ik er geen probleem mee om even langs te komen, of zo.
Daarnaast kom ik ook soms bij mensen die een PC hebben die slecht geinstalleerrd is of anderszins niet fatsoenlijk loopt. Als ik dan weet dat ze zelf niet weten wat te doen bied ik mezelf belangeloos aan. (Hoe vaak gebeurt me dat nou? 1 of 2x per jaar)
Als ik mensen kan helpen met een "permanente evaluatieversie" van een of ander pakketje doe ik daar niet moeilijk over.
Het geheel is natuurlijk wel afhankelijk van ieders persoonlijke situatie.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ADSL installaties trouwens nog mooier: ze kopen met hun zeikerige hoofd een zelfinstallatie pakket, komen er daarna achter dat ze toch te stom zijn om het zelf te kunnen installeren en bellen dan mij op. Ik ben dan de lulligste niet en kom dan toch langs.

Dan moet je dus eerst een NIC waar alleen "Made in China" op staat proberen te installeren zonder een drivercd, dit kost dus meestal al een paar uur. Dan moet je de kabels gaan trekken en het modem instellen. Dan nog alle loze troep van 10 gratis internetproviders die ze hiervoor hadden verwijderen. Waarom 10 internetproviders? "Omdat ik het wachtwoord van de vorige 9 ben vergeten." Meestal komt dit dus neer op een nieuwe Windows-installatie, weer 6 uur verder voordat alle data en programma's er weer opstaan.

Al met al heeft dit geintje dus 1 of 2 dagen van mijn kostbare vrije tijd gekost, tijd die ik liever had willen besteden aan vrienden en activiteiten die ik wel leuk vind. Op de een of andere manier denken die mensen dat je het echt leuk vind om op een of andere schadebak ADSL te installeren. "Goed voor je ervaring." zeggen ze dan... Ik ben GVD HBO-er en heb al 12 jaar ervaring met computers, denk je nu WERKELIJK dat ik na 20 ADSL-installaties ook nog geinteresseerd ben in JOUW ADSL-installatie???

En dan nog de klapper: wat krijg je er dan voor? NAATJE, een vriendelijk bedankje...

HOEZO WE ZIJN HOLLANDERS!!!!!! :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer anderhalf jaar terug samen met een kennis een pc voor hem gekocht.
Gebouwd, geinstalleerd, internet gedeeld, software gekopieerd, enz enz.
Perfect werken natuurlijk.

Ik ben nu al een x of 10 bij hem geweest en de pc heeft een x of 3 bij mij gestaan.
En elke keer weer bomvol met spyware virussen en andere crap.
Sommige mensen leren het nooit.

Laatst wou hij voor zn adsl een ethernet modem kopen dus ik raadde hem een thomson aan. Lekker makkelijk installeren werkt prima. Maar nee komt hij met een of andere low cost merk modem thuis. En ja die kreeg hij natuurlijk niet aan de praat.

Ik dus afgesproken dat ik binnenkort effe bij hem langskom maar heb er gewoon geen zin in. Vooral niet nadat ik 2x in 1 week een mailtje krijg van weet je al wanneer je langskomt ?

Niks ten nadelen van die jongen hoor maar ik heb er gewoon geen zin meer in.
Ik krijg weinig waardering voor mn werk terwijl het wel MIJN vrije tijd is.

Laatst voor 2 kennisjes hetzelfde gedaan maar wel per persoon €70 gevangen voor het (thuis) bouwen zonder vingerkijkers dus en het aansluiten (op locatie).
Kijk daar doe ik het voor :D eindelijk waardering !!! :D

Nu ik dit zo allemaal eens doorlees komt zo veel me zo bekend voor. Het word vanzelfsprekend. Maar wat doen de meeste mensen nou eigenlijk voor jouw ? 0,0 Niks Nada Noppes. Op mn familie na dan.

Wat is dat lekker zeg effe je frustraties van je aftypen :P
Dat zou eigenlijk vaker moeten gebeuren. Ik vind dit echt een supertopic. Zal hem meteen ff bookmarken.

Bedankt mry007 scheelt weer een sessie bij de shrink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 29-07 09:34

killercow

eth0

Als echte linux zealot :P heb ik een andere oplossing gevonden.

Ik wil bij mensen nog best een pc komen fixen, dat doe ik al jaren (al kom ik soms pas na 1 of 2 weken, ze betalen toch niet) Maar dan gaat MS office eraf, (want die is toch illegaal, en gaat openoffice erop (want die is legaal) daarnaast zijn het altijd problemen met email en web browser (al dan niet met plugins etc) en gaat er dus een conversie gebeuren van MS oulook naar Thundrbird en van IE naar firefox.

Als je mensen daarna nog een uurtje (onder genot van welverdiede versnaperingen) verteld hoe gevaarlijk MS producten eigenlijk zijn (je zit daar immer hun pc te fixen) en dat helpt meestal om ze daarna "echte" software te laten gebruiken.

Als positiefe bijkomstigheid hoef ik daarna veeeeel minder vaak te komen, omdat ze A minder problemen hebben, of B geen zin meer hebben in mijn linux talk :P

either way it helps.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
wiewatwaar schreef op 11 maart 2004 @ 11:57:
Alhoewel ik me heel goed in alle reacties kan vinden. Komt het me wel een beetje zwart-wit over. Of je doet alles (bijna niemand) of je doet niks (meeste reacties).
......
Het geheel is natuurlijk wel afhankelijk van ieders persoonlijke situatie.
Dan moet de reply's iets beter door lezen. Eigenlijk iedereen heeft het juist over het "grijze" gebied tussen alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45
Pfff, ben dus niet de enige. _/-\o_ Ik ben daar ook echt veel vrije tijd aan kwijt. Eigen ouders, schoon ouders en goede vrienden okay zeg ik, maar de rest doe ik niet meer alleen uitzonderlijke gevallen (waar ik zelf ook nog wat van leer).

En inderdaad de stukadoor/metselaar/timmerman die bij klussen verdienen er ook mee, dus waarom de ICT tak niet.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo te zien komen er hier een hoop frustraties van verschillende tweakers boven...

Maargoed, ook ik moet me erbij aansluiten, en hoewel ik eigenlijk over het algemeen in vergelijking tot de meesten hier erg weinig van computers afweet, zit ik ook in hetzelfde schuitje. Ik krijg ook opzich alles wel opgelost, maar inderdaad ook alleen met legale software, of desnoods linux ofzow...

Maar inderdaad, wat is nou een beetje een normaal uurtarief... Ik heb bij de vader van mijn vriendin alle computers gebouwd, geinstalleerd enzo, maar ondertussen betaalt het slechter dan mijn baantje bij halfords... En das gerust niet veel hoor... Maarja, blijven je schoonouders hé... Kun je moeilijk tegen gaan zeuren enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redyak
  • Laatst online: 20-07 21:16

redyak

Try and Fail

Mijn oplossing was simpel en rigoreus want ook € 100 per avond kost nog teveel avonden.

1. PC Advies voor iedereen tijdens een praatje (zij mogen schrijven)
2. Installatie alleen voor PA en Ma (ook schoon ;) ), die weten het echt niet.
4. Soms buren (rechtstreeks), moet je mee leven en deze kunnen vaak weer dingen die ik niet kan (tuin, schilderen, loodgieter enz.)
5. PC altijd brengen en standaard voorzien van een netwerkkaart.

Dit roep ik al een paar jaar en dat gaat er gewoon in, want de bijklussende schilder heeeft ook soms gewoon teveel klussen.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik vraag er al jaren geld voor, in het begin wat minder voor familie, maar nu gewoon alles 15 €. (ben niet zo familierig :) ) Voor vrienden gewoon voor een biertje ntrlk. Is op het moment een aardige bijverdienste, kan het geld goed gebruiken. Ik laat t aan iedereen zelf over of ze legale/illegale software willen gebruiken, dat maakt mij niet uit. Ze moeten wel zelf hun backups in orde hebben, anders begin ik er niet aan.
Ik kan me wel voorstellen dat als je t al druk genoeg hebt of er gewoon helemaal geen zin in hebt het wel moeilijk is om van je reputatie als hij-repareert-alles-gast af te komen, maar mij komt het geld op het moment (student :) ) heel goed van pas. (en ik vind t ook nog leuk om te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook wel 'grappig' is; ik ben drs. Informatica en mensen denken daarom dat ik super goed ben in het vinden van problemen met hun Windows en Microsoft programma's. Alsof ik op de universiteit leer waar de systeem-instellingen van Windows zitten. |:(

Als ik zeg dat ik iets ook ff niet weet (bv bij vage foutmeldingen van Windows) dan wordt er toch wel een tikkeltje (laten we het netjes zeggen) verbaasd gekeken.

Echter, omdat computers ook mijn hobby zijn en ik al meer dan 21 jaar(!) aan die bakken rommel heb ik natuurlijk ook wel veel verstand van hoe die dingen practisch werken, maar dat heeft dus weinig met mijn opleiding te maken. Omdat ik bv 2 linker handen heb, zal ik niet zo snel een koeler van een CPU gaan vervangen (veels te bang dat ik hem er iets schuin opzet). Dit is voor sommige mensen echt moeilijk te behappen. Ik weet tot in de detail hoe een CPU is opgebouwd, en kan dan niet even de koeler komen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMG. Mijn leven in een startpost.

Zo herkenbaar. Zelfs het stukje van de timmerman heb ik letterlijk gehad. Een oom van me heeft mijn keuken geplaatst. En iedere schroef die uit z'n gereedschapskist kwam werd op de materiaalrekening gezet. Maar als z'n dochter een andere muis of toetstenbord wil, of wat extra geheugen, " kan jij daar toch wel voor nix aankomen?"

Volgens mij is hier eerder een topic over geweest. Daar stond ook in dat ze maar langs moesten komen. Dat ben ik ook maar gaan toepassen. Werkt tot op zekere hoogte. Er zijn erbij die 3 uur na het ophalen bellen waar die rare stekker in moet.

Maar moet zeggen, heb ook wel eens positieve ervaringen hoor (alleen zijn ze in de minderheid.) Een keer office geinstalleerd en Internet geconfigureerd. 3 uurtjes werk, waarvan je ook nog een uur zit te wachte met koffie en koek . Als dank 100 piek gekregen( wat in die tijd voor een student natuurlijk redelijk wat was) En laatst een pc voor iemand gekocht. Geinstalleerd en alle meegeleverde software erop gegooid. ADSL aangesloten (Na een enorme maaltijd) kreeg ik toen ik wegging ook nog ff 100 euro in de hand gedrukt. Ze was zo blij dat het allemaal werkte en dat ze niet zelf de pc had hoeven kopen.

Maar gewoon geld vragen en ze de pc langs laten brengen is de beste methode om van al die vage kennisen van je familie af te komen.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 12:06 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:57

netblade

Sunrise

Ik reken gewoon 20 euro voor fam en 30 voor buitenstaanders.
Heel makkelijk, wil je het door een pro laten doen?
Das prima, betaal maar fijn 50 euro per uur? Enne
lecenties? Heb je die dan wel? Dus mijn visie hierop is: gewoon geld vragen.
Takeit or leave it! >:)

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Heel herkenbaar maar ik deel (nog) niet geheel je mening.

Ikzelf ben al/pas een jaar of 2 actief in het repareren en onderhouden van andermans pc, via mond op mond 'reclame' (zoals idd verjaardagen etc) heb ik regelmatig nieuwe klusjes. Vaak kom je idd bij mensen (of brengen ze de pc bij jou) die totale beginners fouten maken, virusmailtjes openen etc.
Tuurlijk is het 9 van de 10 keer het simpele werk, hopla schijfje wissen partities maken en windows er weer op. Daarna een goede backup maken met drive image oid, zodat je nooit meer dat saaie werk overnieuw hoeft te doen, gewoon image restoren.

Ik ben op het moment 18 en zit nog gewoon op school. Binnenkort zeg ik mijn bijbaan bij de supermarkt volledig op om meer van die pc klusjes aan te nemen. Als ik tussen de supermarkt en het sleutelen aan de pc's van vage kenissen en familie moet kiezen, dan ga ik zeker voor de computers!
Veel mensen hebben er vaak toch wel wat geld voor over en ik vind het veel leuker werk (ook omdat je natuurlijk lekker op je eigen pc kan doorwerken als windows aan het installeren is).

Ik reken overigens geen uurtarief, ik vind het altijd erg moeilijk wat ik voor een klus moet vragen. Meestal vraag ik de mensen zelf wat ze het waard vinden (en ze weten van te voren dus dat ik er geld voor wil hebben). Over het algemeen zijn de mensen allang blij dat ze geholpen worden door een min of meer bekende, gewoon omdat je met veel problemen natuurlijk ook niet naar een pczaak kan gaan. Die gaan echt niet de spelletjes van je kinderen herinstalleren etc. En bovendien dan kost die oude PIII nog een godsvermogen om te laten maken, denk maar aan aanlopende koelertjes etc.

Regelmatig krijg ik van die mensen ook nog pc's die ze niet meer gebruiken, vaak zijn dit oude P2's en nog oudere P1's.. Deze strip ik meestal of dan maak ik er van twee verschillende oude krengen weer 1 complete die ietsje sneller word (meer geheugen etc). De overige hardware bewaar ik in verschillende dozen en als er dan weer eens een pc langskomt bouw ik daar weer een netwerkkaartje bij of een iets sneller en groter harde schijfje, hopla dan valt er aan dat gratis gekregen oude pctje gewoon weer geld te vangen :)

Ik weet niet hoe het over een aantal jaar gaat, of ik het dan nogsteeds leuk vind maar op het moment doe ik het graag, de voldoening als ik weer van mensen hoor dat de pc weer lekker snel is en goed werkt is ook een belangrijk punt (het werk opzich is natuurlijk vrij saai repeterend).

Illigale software maak ik me idd ook wel schuldig aan, mensen geven idd vaak geen windows cd's etc mee, dan gebruik ik dus wel altijd de win 98se en office 2000 die eigenlijk van mijn vaders bedrijf zijn. Wel gebruik ik altijd een illigale serial van internet, zodat mijn vaders werk niet de dupe kan worden van mijn praktijken. Zelf ben ik een beetje verdeeld over het gebruik van illigale software. Als ik alle software die ik heb moet gaan kopen dan hou ik gewoon geen geld over om mijn hardware van mijn eigen pc ook elke keer te upgraden. Software als games maar ook Nero is me allemaal veel te duur en heb ik dus ook vaak lang niet allemaal legaal.
Wel heeft de TS in mijn ogen helemaal gelijk dat het eigenlijk niet kan, vooral van de kant van de 'klanten' die er maar vanuit gaan dat jij alle software van jezelf erop zet en idd, dit zijn totaal geen criminele personen, maar cd's en software kopieëren zien zij niet als stelen.

Tot nu toe waren de mensen altijd zeer aardig en meewerkend en was er vaak een aardig zakcentje mee te verdienen, zolang als het voor mij leuk blijft en de mensen mij niet dwingen om hun pc zo snel mogelijk te maken blijf ik dit nog wel even doen.. alles beter dan ;) vakkenvullen
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.