Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Laatst, kameraadje vroeg me om een goedkope pc samen te stellen bij de norrod.
Prima, ik wat onderdelen met em doorgenomen(jaa, hij moet lang mee gaan) prima.
(het kwam neer op 2400+, 512 mb geheugen, 40 gig hdd, radeon 9200 :: imho heel redelijke PC)
Hij zou overleggen met pa.
2 dagen later word ik gebeld, ik zal het zo letterlijk mogelijk overnemen
Met notsomad?
A-hej, je moet(moet? wat moet ik?) Je Windows XP cd effe brengen.
B-Ik heb alleen maar een Image dus helaas...
A-Ja maar....
B-nee, die past niet op CD
A-Ja maar...
B-Nee, ik sleep me bigtower met waterkoeling en al niet bij jullie naar boven
A-ow... Dan moeten we het met windows 98 proberen
B-Prima, ik kom morgen wel effe kijken
's Avonds:
Met notsomad?
A-hej, je moet(moet? wat moet ik?) komen helpen met Win98(et lukte zijn alwetende pa niet om te partitioneren met fdisk), ik zag de bui al hangen, en dtopte een brak cdtje in me jaszak)
B- Ik kom wel effe helpen
Even later
Ik kom eraan, (ik zeg nog, Brak win2k cdtje missen paar bestanden blabla)rats win2k erin, partitioneer, vriend over de rooie(DAT MOET PA DOEN) Pa ook beetje kwaad, wil geen win2k?
Ik heb gelijk netjes alle drivers geinstaleerd, Office en alles wat hij nodig had(zelfs NFSU, dat vond hij zo leukb om te spelen bij mij).
Ik beloof hem om Windows XP effe te branden voor hem.
Ik zeg nog tegen hem en zijn vader, ga er nou verder niet aan kloten, ik kan morgen zo cdtje erin jassen, updaten, en alles werkt dan.
Pa kijkt een keertje zo van...mja...
Volgende ochtend, om 11 uur me bed uit gebeld.
Na een half uurtje sta ik achter zijn pc(Hoezo tanden niet gepoetst?

Ik start em op, en wat zie ik? WINDOWS 98!!!!!!!
AAAAAAAAHHHHHHHHHHHH
NEDERLANDSE EDITIE, NEEEEEEEEEEEEEEE
de tijd die ik de vorige dag besteed had aan het kant en klaar maken waren dus weg.
goed, ik begin te mopperen.
WinXP erin, update niet mogleijk(Zijn pa was nu boos... AL MIJN WERK VOOR NIETS? JE INSTALEERD HET DAN OOK MAAR ZELF WEER TERUG)
goed, ik was klaar (om 15.00 smiddags) alles mooi geinstaleerd.
Wat krijg je? niets, alleen effe kort: bedankt he?
Oftewel:
Bijna 6 uur verspild
1 cdtje
en mooie adviezen in de wind geslagen
Hij zit nu met 2400+, 256 mb, 9200 pro, 80 gig hdd
ik zo, waar gebruik je die 80 gig voor? ja, dat zit in de P4 van me ouders ook

ik zeg, wrom koop je niet 40 gig en 512 mb? ja, dit is sneller en beter volgens me pa en hij kan het weten want hij heeft de p4 (2,5, 256mb) ook zelf gekocht (ja, bij de dynabyte op een zaterdag middag).
En nu klagen dat hij zo traag uit cs gaat omdat zijn icoontjes allemaal herladen
net weer, wil je CMR04 branden? ja, breng maar 5 cdtjes, 4 voor spel en 1 voor moeite.
WAT, 4 CD'S? CMR03 PASTE OP 1 blabla dubbeltje en eerste rang anyone?
zegtie, kan ik zo langskomen?, nee, ik ga zo eten en daarna sporten.
10 minuten later staat hij aan de deur
ben je ziek, vraagtie, kan ik langskomen? nee, ben ziek, sorry
savonds staat hij gewoon aan de deur (ik slapen dus) heeft hij gewoon een uur lang gezeten en gewacht tot ik wakker was... wel liev maar erg vervelend soms, zeker als je gewoon rust wilt en vroeg gan slapen
Positief:
Moeder verteld me dat een collega geen internet meer heeft (t was zondagavond) en dat hij elk moment kon bellen.
Jahoor, na een half uurtje ging me telefoon. effe praten, wat bleek
reinstall
oude documenten
internet
goeddddd, ik zeg, morgen(maandag) uit school kom ik langs, prima
om 15.00 kwam ik aan.
wat er klaar stond
ALLE drivers
ALLE boekjes
2 blikjes cola en koeken
dus ik bezig met internet, heel geklooi, bleek achteraf dat hij wou inbellen op een niet bestaand modem(oeiiii, niemand heeft wat gelezen he?

Komt zijn dochtertje binnen of ik wil meeeten, nee niet nodig, zo klaar blabla.
Ik nog effe een bestand-terughaalprogramma erover heen, alle documenten terug, prima
t was onderhand 19.00. Ik leg nog effe uit wat ik gedaan heb, bedank voor het drinken en koek, en etensaanbod, vraagt hij wat ik ervoor wil hebben.
Niets natuurlijk(euk, eerste keer met echt probleem) maar ben weggegaan met 20 euro:)
Word ik 2 week terug weer gebeld, zelfde mensen, internet plat, geen drivers meer (n00b instelling vamn: het gebeurt nooit weer:P) 3 x 3 uur bezig geweest met ALLERLIJ instellingen, en aan het eind toch met behulp van een toegestuurde cd en inlogcodes er eindelijk uit gekomen.
40 euro gekregen en veel bedankjes
Verder nog een systeem voor me opa klaargemaakt, middagje werk, incl startershulp voor me Opa. 10 euro gekregen, maar express op tafel laten liggen.
Opa's met computers ownen
Sorry voor het rommelige bericht, maarja, tis laat:P
[ Voor 8% gewijzigd door Bertus op 12-05-2004 23:45 ]
Heeft ook een computer!
Fout
En je had volgens mij beter gelijk die xp cd kunnen branden. Want nu heb je eerst w2k aan de praat gekregen, om er vervolgens een dag later xp op te zetten.
En als ik dingen niet mag met een pc van iemand. Dan weet tie het vast zo goed, dat tie de rest zelf ook wel kan.
Edit: CMR04 op 4 cd's? Je kan hem ook op 1 dvd branden. En het voordeel is dat ze hem dan niet kunnen branden voor de rest van de buurt. Niet dat ik er geld voor vraag.
[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 13-05-2004 10:00 ]
Op dat moment zou ik zijn afgehaakt. Laat hem zijn problemen zelf maar oplossen als hij jouw werkt om zeep helpt.Bertus schreef op 12 mei 2004 @ 22:52:
[...]
AAAAAAAAHHHHHHHHHHHH
de tijd die ik de vorige dag besteed had aan het kant en klaar maken waren dus weg.
[...]
Wat mij nogal eens overkomt:
- K-Jay, jij hebt toch verstand van computers he?
- nou, een beetje
- Weet of [insert ADSL-variant] een beetje goed is?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
Pffft, veel werk voor de grap gedaan.Bertus schreef op 12 mei 2004 @ 22:52:
ook zoiets:
Laatst, kameraadje vroeg me om een goedkope pc samen te stellen bij de norrod.
Prima, ik wat onderdelen met em doorgenomen(jaa, hij moet lang mee gaan) prima.
(het kwam neer op 2400+, 512 mb geheugen, 40 gig hdd, radeon 9200 :: imho heel redelijke PC)
Hij zou overleggen met pa.
2 dagen later word ik gebeld, ik zal het zo letterlijk mogelijk overnemen
Met notsomad?
A-hej, je moet(moet? wat moet ik?) Je Windows XP cd effe brengen.
B-Ik heb alleen maar een Image dus helaas...
A-Ja maar....
B-nee, die past niet op CD
A-Ja maar...
B-Nee, ik sleep me bigtower met waterkoeling en al niet bij jullie naar boven
A-ow... Dan moeten we het met windows 98 proberen
B-Prima, ik kom morgen wel effe kijken
's Avonds:
Met notsomad?
A-hej, je moet(moet? wat moet ik?) komen helpen met Win98(et lukte zijn alwetende pa niet om te partitioneren met fdisk), ik zag de bui al hangen, en dtopte een brak cdtje in me jaszak)
B- Ik kom wel effe helpen
Even later
Ik kom eraan, (ik zeg nog, Brak win2k cdtje missen paar bestanden blabla)rats win2k erin, partitioneer, vriend over de rooie(DAT MOET PA DOEN) Pa ook beetje kwaad, wil geen win2k?
Ik heb gelijk netjes alle drivers geinstaleerd, Office en alles wat hij nodig had(zelfs NFSU, dat vond hij zo leukb om te spelen bij mij).
Ik beloof hem om Windows XP effe te branden voor hem.
Ik zeg nog tegen hem en zijn vader, ga er nou verder niet aan kloten, ik kan morgen zo cdtje erin jassen, updaten, en alles werkt dan.
Pa kijkt een keertje zo van...mja...
Volgende ochtend, om 11 uur me bed uit gebeld.
Na een half uurtje sta ik achter zijn pc(Hoezo tanden niet gepoetst?)
AAAAAAAAHHHHHHHHHHHH
WinXP erin, update niet mogleijk(Zijn pa was nu boos... AL MIJN WERK VOOR NIETS? JE INSTALEERD HET DAN OOK MAAR ZELF WEER TERUG)
goed, ik was klaar (om 15.00 smiddags) alles mooi geinstaleerd.
Wat krijg je? niets, alleen effe kort: bedankt he?
Oftewel:
Bijna 6 uur verspild
1 cdtje![]()
en mooie adviezen in de wind geslagen
Hij zit nu met 2400+, 256 mb, 9200 pro, 80 gig hdd
ik zo, waar gebruik je die 80 gig voor? ja, dat zit in de P4 van me ouders ook![]()
ik zeg, wrom koop je niet 40 gig en 512 mb? ja, dit is sneller en beter volgens me pa en hij kan het weten want hij heeft de p4 (2,5, 256mb) ook zelf gekocht (ja, bij de dynabyte op een zaterdag middag).
En nu klagen dat hij zo traag uit cs gaat omdat zijn icoontjes allemaal herladen
net weer, wil je CMR04 branden? ja, breng maar 5 cdtjes, 4 voor spel en 1 voor moeite.
WAT, 4 CD'S? CMR03 PASTE OP 1 blabla dubbeltje en eerste rang anyone?
zegtie, kan ik zo langskomen?, nee, ik ga zo eten en daarna sporten.
10 minuten later staat hij aan de deur
ben je ziek, vraagtie, kan ik langskomen? nee, ben ziek, sorry
savonds staat hij gewoon aan de deur (ik slapen dus) heeft hij gewoon een uur lang gezeten en gewacht tot ik wakker was... wel liev maar erg vervelend soms, zeker als je gewoon rust wilt en vroeg gan slapen
Positief:
Moeder verteld me dat een collega geen internet meer heeft (t was zondagavond) en dat hij elk moment kon bellen.
Jahoor, na een half uurtje ging me telefoon. effe praten, wat bleek
reinstall
oude documenten
internet
goeddddd, ik zeg, morgen(maandag) uit school kom ik langs, prima
om 15.00 kwam ik aan.
wat er klaar stond
ALLE drivers
ALLE boekjes
2 blikjes cola en koeken
dus ik bezig met internet, heel geklooi, bleek achteraf dat hij wou inbellen op een niet bestaand modem(oeiiii, niemand heeft wat gelezen he?) en weer 2 uur verder.
Komt zijn dochtertje binnen of ik wil meeeten, nee niet nodig, zo klaar blabla.
Ik nog effe een bestand-terughaalprogramma erover heen, alle documenten terug, prima
t was onderhand 19.00. Ik leg nog effe uit wat ik gedaan heb, bedank voor het drinken en koek, en etensaanbod, vraagt hij wat ik ervoor wil hebben.
Niets natuurlijk(euk, eerste keer met echt probleem) maar ben weggegaan met 20 euro:)
Word ik 2 week terug weer gebeld, zelfde mensen, internet plat, geen drivers meer (n00b instelling vamn: het gebeurt nooit weer:P) 3 x 3 uur bezig geweest met ALLERLIJ instellingen, en aan het eind toch met behulp van een toegestuurde cd en inlogcodes er eindelijk uit gekomen.
40 euro gekregen en veel bedankjes
Verder nog een systeem voor me opa klaargemaakt, middagje werk, incl startershulp voor me Opa. 10 euro gekregen, maar express op tafel laten liggen.
Opa's met computers ownennu nog internet abo voor em fixxen en wat extra geheugen
![]()
Sorry voor het rommelige bericht, maarja, tis laat:P
Voor de volgende keer: Als je voor iemand een OS installeerd, werk dan alleen met WinXP. Dat scheelt zo veel gedoe met drivers. Als iemand het zelf beter denkt te weten, laat hem dan lekker z'n eigen PC verneuken. Who cares?
Sowieso, help gewoon alleen als iemand er duidelijk naar vraagt en probeer het zelf niet op te dringen.
Zelf help ik af en toe ook mensen, familieleden. Bij een oom had ik de indruk dat hij met "leuke" klusjes kwam omdat "onze neef dat vast leuk vind om op te lossen". Niet echt eigenlijk. Aangezien het regelmatig gebeurde en er veel tijd verloren ging aan wachten (downloaden, installeren

Andere familiedudes kom ik wel langs als ze het vragen. Ik krijg er vrijwel ook altijd wat voor dus dan is het prima
🌞🍃
Tijdens die lessen krijg ik af en toe de vraag: "Sleutel je ook aan pc's van vrienden en bekenden als er wat mis mee is ?" Die vraag beantwoord ik standaard met nee, anders voel je de bui al hangen natuurlijk. Voor echte vrienden en mn buren doe ik het wel en ook voor niets maar verder niemand meer, anders blijf je lopen.
Wat ik bij de lessen wel doe, is mensen bewust maken. Ik laat in 1 van de 2 Internet lessen zien hoe je een virusscanner download, installeert en update, hoe je adaware en spybot download en installeert en wat Spyware is (inclusief de Spybot FAQ op GoT van 14 A4'tjes). En ik geef ze een lijstje van URL's van websites waar ze hulp kunnen vinden en leer ze goed zoeken op Google in de hoop dat ze er op die manier uitkomen, waardoor hopelijk een aantal mensen wat meer rust kunnen krijgen
Over over je heen laten lopen gesproken

Zorg dat men alles voor je klaarlegt; drivers, cd's enzo. Heeft iemand niet een cd van een het benodigde OS, pech dan maar. Dan koopt men die maar. Die gast(en) die je beschrijft slaan alle adviezen van je in de wind. Dan zal ik zekers te weten met een rekening erna komen.
Ik weet het wel. Het is in het begin vrij eng om te zeggen dat je geld voor je prestaties wil hebben. Maar het went wel, geloof me.
Zo vroeg een kennis van me afgelopen zaterdagavond op een darttoernooi, of ik van de week eventjes langs zou willen komen voor z'n computer. Natuurlijk wilde ik dat wel, 'k zou wel eventjes bellen wanneer ik tijd zou hebben. Word ik maandagavond gebeld door z'n dochter of ik niet vergeten was om langs te komen

-- noot --
Tegenwoordig heb ik de meest recente programma's, zoals McAfee AVERT Stinger, SpyBots 1.3, SpyWareBlaster 3.1, Sasser-patch, op mijn USB-stick en op een van m'n websites staan. Als m'n USB-stick dan niet werkt op iemands computer dan kan ik altijd nog alle benodigde programma's in 1 keer downloaden.
-- /noot --
Dit was ook het geval bij de kennis waarover ik het hier heb. Was met een uurtje klaar daar, et voila, 20 eurootjes in m'n zak (z'n vrouw had _wel_ gepind voor hem).
Wees gewoon duidelijk. Kom voor jezelf op. DURF te vragen om geld, je moet het eisen zelfs. Anders blijft men over je heen lopen. Wat is het probleem? Als ze geen geld willen betalen, dan zeg je dat ze maar naar iemand anders moeten gaan.
-edit-
3 x 3 uur voor 40 euro

[ Voor 5% gewijzigd door TRON op 13-05-2004 11:33 ]
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
1. Vraag altijd wat terug , zo onderscheid je de mensen die problemen hebben van de mensen die het wel makkelijk vinden als jij ff langs komt .
2. Zorg voor duidelijkheid . Laat mensen alles wat jij nodig hebt van te voren klaarleggen.
3. Neem voor de zekerheid een "toolkit" mee . MEt daarin een USB-stick of CD met allerlei handige tools als Ad-Aware en de laatste MS-patches (dank aan tron
4. Behoud je van allerlei garantievoorwaarden . Apparatuur kan kapot gaan maar jij weet hoe je ermee om moet gaan , dus de kans dat nieuwe apparatuur in jouw handen kapot gaat is nihil .
5. Instrueer mensen en wijs ze erop dat het internet (ondanks dat het zo simpel lijkt ) iets moeilijker in elkaar steekt . Wijs ze erop dat ze alles blijven updaten regelmatig en niet de firewall uitschakelen als jij die net aan zet .
6. Ga niet bij iedereen langs . Hou het op bekenden of verre familie / vrienden . De oom van de neef van de zus van je moeders vroegere buurvrouw helpen heeft geen zin , die slaan 3/4 van de keren adviezen in de wind en dan kun je zo weer langsgaan.
7. Indien mogelijk ... laat mensen de PC bij je thuis afleveren ! Dat scheelt want je hebt altijd alles in huis (op die ADSL-connectie na dan ) .
8. Mensen kopen hun eigen software . Zoniet , dan begin je er niet aan om dat van jouw te installeren .
Tot zover wat ik geleerd heb van deze erg nuttige topic ! Zo zie ik ze graag
binnenkort mijn collega maar eeens uit de brand helpen .... voor 10 euro / uur .
Kort standpunt
Hoeveel van jullie tweakers die een prijs vragen voor het repareren van apparatuur hebben ook echt de skills om alles te fixxen ?
Ik ben toch wel benieuwd naar wat jullie zelf vinden . (ik vind het soms niet gerechtigd om geld te vragen als ik iets denk wel te kunnen ) .
Jullie mening ?
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?
Als ik het niet kan oplossen, betalen ze ook niets, tenzij ik er uren mee bezig ben geweest uiteraard. Dan geldt gewoon een kleine vergoeding voor de moeite.
15€ is niet veel. Volgens mij heb ik in dit topic al eens eerder gezegd dat toen ik n00b was, er ook niemand in de buurt was om mijn pc weer virusvrij te krijgen. Toen heb ik een mannetje uit de krant gebeld... á 65 gulden, per uur....
@Khaine666
1,3,5,6 doe ik ook
2 boeit me niet, als zij een kwartier zoeken naar een schroevendraaier is dat makkelijk verdient
4 acht ik logisch
7 mwoa, als het ver weg is, reken ik wel reiskosten. Als het dichtbij is, ga ik er liever naartoe.
8 Ze zijn zelf verantwoordelijk. Als zij mijn illegale zut willen, vind ik dat best.
[ Voor 26% gewijzigd door PromWarMachine op 13-05-2004 12:25 ]
'k Ben opgegroeid in het DOS-tijdperk en heb daar ook vaak mee gewerkt. Dus de meeste problemen die je kan tegenkomen met thuiscomputers kan ik in ieder geval wel oplossen.
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Verwijderd
die logica over het DOS tijdperk vat ik niet helemaalTRON schreef op 13 mei 2004 @ 12:30:
Voor vrijwel alle problemen waar men ooit meegekomen is, heb ik de skills. Ik ben niet 'het neefje' die denkt dat hij alles kan fixen, maar ondertussen geen flikker er vanaf weten. 'k Word wel vaak gebeld door types zoals 'het neefje'. Dan vragen ze dingen waar ze zelf geen antwoord op weten. Vaak ook omdat ze alleen maar weten hoe Windows XP geinstalleerd moet worden. Onderliggende problemen kunnen ze niet oplossen.
'k Ben opgegroeid in het DOS-tijdperk en heb daar ook vaak mee gewerkt. Dus de meeste problemen die je kan tegenkomen met thuiscomputers kan ik in ieder geval wel oplossen.
Wat tron duidelijk probeert te maken is dat hij al wat langer in de business zit . Hij kent meer OS-en dan win XP standaard en weet ook wat meer van achterliggende software als het OS ineens NIET allees installeert (refereert naar het beste OS VOOR 2000 / XP ... namelijk Win 98 SE ) .Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 12:58:
[...]
die logica over het DOS tijdperk vat ik niet helemaalIk maak vrijwel geen gebruik van DOS, en kan wel alles oplossen.
Owja ... en met dos kun je nog steeds een heleboel . Voornamelijk op oude PC's .
Khaine666 denkt aan een jukebox die hij eerder op GOT gezien heeft .
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.
100% Agree.Gunp01nt schreef op 13 mei 2004 @ 13:13:
In DOS moest je een hoop nog zelf uitzoeken, en kreeg je (imho) een beter ruimtelijk inzicht in bijv. de directorystructuur van je PC. Mensen die enkel in Windows hebben gewerkt, zijn niet meer gewend aan het zoeken naar dingen, of onthouden hoe de menustructuur ookalweer in elkaar zat en hoe je vanuit de desktop naar een bepaalde instelling komt.
In dos moest je alles orderen . Je had wel een functie die bestanden op je schijf kon zoeken maar ook dat stukje programmatuur had z'n limieten (dir /s/p/w verslag*.doc b.v. ) .
Verder moest je in dos alles zelf opstarten , op de plek waar het stond . Bueraublad met snelkoppelingen waren er immers niet . En dat hielp imho ook erg mee in het overzicht .
HULDE!ParaNoiMia schreef op 13 mei 2004 @ 10:59:
Ik ben ICT docent en geef veel les aan beginnende PC gebruikers, de echte n00bs zeg maar.
Tijdens die lessen krijg ik af en toe de vraag: "Sleutel je ook aan pc's van vrienden en bekenden als er wat mis mee is ?" Die vraag beantwoord ik standaard met nee, anders voel je de bui al hangen natuurlijk. Voor echte vrienden en mn buren doe ik het wel en ook voor niets maar verder niemand meer, anders blijf je lopen.
Wat ik bij de lessen wel doe, is mensen bewust maken. Ik laat in 1 van de 2 Internet lessen zien hoe je een virusscanner download, installeert en update, hoe je adaware en spybot download en installeert en wat Spyware is (inclusief de Spybot FAQ op GoT van 14 A4'tjes). En ik geef ze een lijstje van URL's van websites waar ze hulp kunnen vinden en leer ze goed zoeken op Google in de hoop dat ze er op die manier uitkomen, waardoor hopelijk een aantal mensen wat meer rust kunnen krijgen
Jij bestrijd ons probleem bij de wortels
leer die noobs hun eigen problemen oplossen
Had gekund, maar hij wou graag zijn pc werkende hebbenmhr-zip schreef op 13 mei 2004 @ 09:58:
[...]
Fout
En je had volgens mij beter gelijk die xp cd kunnen branden. Want nu heb je eerst w2k aan de praat gekregen, om er vervolgens een dag later xp op te zetten.
En als ik dingen niet mag met een pc van iemand. Dan weet tie het vast zo goed, dat tie de rest zelf ook wel kan.
Edit: CMR04 op 4 cd's? Je kan hem ook op 1 dvd branden. En het voordeel is dat ze hem dan niet kunnen branden voor de rest van de buurt. Niet dat ik er geld voor vraag.
Volgende keer als bij hem iets is is het voor mij ook simpel hoor...
maar ik heb geen DVD brander dus dat gaat niet:P
Ik zal er aan denkenDataBeest schreef op 13 mei 2004 @ 10:15:
[...]
Pffft, veel werk voor de grap gedaan.
Voor de volgende keer: Als je voor iemand een OS installeerd, werk dan alleen met WinXP. Dat scheelt zo veel gedoe met drivers. Als iemand het zelf beter denkt te weten, laat hem dan lekker z'n eigen PC verneuken. Who cares?
Sowieso, help gewoon alleen als iemand er duidelijk naar vraagt en probeer het zelf niet op te dringen.
Zelf help ik af en toe ook mensen, familieleden. Bij een oom had ik de indruk dat hij met "leuke" klusjes kwam omdat "onze neef dat vast leuk vind om op te lossen". Niet echt eigenlijk. Aangezien het regelmatig gebeurde en er veel tijd verloren ging aan wachten (downloaden, installeren) zei ik op een gegeven moment dat hij z'n PC brengen moet.
Ineens had hij nooit meer problemen
.
Andere familiedudes kom ik wel langs als ze het vragen. Ik krijg er vrijwel ook altijd wat voor dus dan is het prima
Geld vraag ik nog niet aan vrienden, beetje laf.TRON schreef op 13 mei 2004 @ 11:32:
[...]
Over over je heen laten lopen gesproken. Volgende keer gewoon van tevoren zeggen dat je 20 euro per uur (doe ik altijd) wil hebben. Dat ze duidelijk moeten zijn, en desnoods op papier moeten zetten wat ze precies willen dat er gebeurd.
Zorg dat men alles voor je klaarlegt; drivers, cd's enzo. Heeft iemand niet een cd van een het benodigde OS, pech dan maar. Dan koopt men die maar. Die gast(en) die je beschrijft slaan alle adviezen van je in de wind. Dan zal ik zekers te weten met een rekening erna komen.
Ik weet het wel. Het is in het begin vrij eng om te zeggen dat je geld voor je prestaties wil hebben. Maar het went wel, geloof me.
Zo vroeg een kennis van me afgelopen zaterdagavond op een darttoernooi, of ik van de week eventjes langs zou willen komen voor z'n computer. Natuurlijk wilde ik dat wel, 'k zou wel eventjes bellen wanneer ik tijd zou hebben. Word ik maandagavond gebeld door z'n dochter of ik niet vergeten was om langs te komenWaarop ik antwoordde dat ik zou bellen wanneer ik tijd had. 'k Sprak af dat ik dinsdags zou langskomen. Op dinsdag die man nog eventjes gebeld om door te geven dat ik 20 euro per uur wil zien en of hij dan nog wilde dat ik langs zou komen. Dit beantwoordde hij positief. Hij vond het zelfs logisch dat ik geld wilde zien. Hij zei wel dat ik het geld misschien niet meteen kon krijgen, omdat hij niet zeker wist of zijn vrouw geld gepind had voor hem. Maakte mij niets uit, 'k zei dat het wel goed zou komen.
-- noot --
Tegenwoordig heb ik de meest recente programma's, zoals McAfee AVERT Stinger, SpyBots 1.3, SpyWareBlaster 3.1, Sasser-patch, op mijn USB-stick en op een van m'n websites staan. Als m'n USB-stick dan niet werkt op iemands computer dan kan ik altijd nog alle benodigde programma's in 1 keer downloaden.
-- /noot --
Dit was ook het geval bij de kennis waarover ik het hier heb. Was met een uurtje klaar daar, et voila, 20 eurootjes in m'n zak (z'n vrouw had _wel_ gepind voor hem).
Wees gewoon duidelijk. Kom voor jezelf op. DURF te vragen om geld, je moet het eisen zelfs. Anders blijft men over je heen lopen. Wat is het probleem? Als ze geen geld willen betalen, dan zeg je dat ze maar naar iemand anders moeten gaan.
-edit-
3 x 3 uur voor 40 euro4 euro en 50 cent per uur... vraag dan minstens 10 euro per uur als je toch al geld genoeg heb
ze mogen wel betalen voor WINXP enzo (ja, betaal me maar 140 euro ofsow, betaal je ook in de winkel

Enne, over die 40 euro, tsja, ik ben daar ook 2 keer geweest terwijl het mij ook niet gelukt is, en ik wou in pricipe geen geld, kreeg ik dit een paar dagen erna in de bus
Heeft ook een computer!
Verwijderd
Die vriendin van mijn moeder help ik graag, want toen ze een computer ging kopen, wist ze niet dat ik iets van pc af wist, dus is ze flink bedrogen (een p2 300 mhz voor 300 euro), en ik heb hem netjes gemaakt (was nog bagger geinstaleerd ook) en heb er adsl opgezet. Hiervoor had ze windows 2000 nodig, maa die had ze niet, ze had windows 98, die de winkelier er illigaal op had gezet, en ik had een windows 200 cd en office nog legaal liggen, die niet werd gebruikt, dan maak ik haar uit de brand
Dit doe ik ook omdat wij nu aan het verbouwen zijn, en wij spullen bij haar in het schuurtje mogen zetten, en ze totaal geen ruim inkomen heeft, en ja je bent er voor elkaar, en ze is gewoon aardig, en de thee is goed, beter nog als ik kom koopt ze special koffie, kijk voor die mensen wil ik best een weekje aan hun pc friemelen om het recht te krijgen. En het belangrijkste van alles, ze wil kunnen typen en e-mailen, maar leest wel alle boeken door om een pc te gebruiken, dus ze verdiept zich erin, wat zeer belangrijk is. Kijk dit is dan een noob, die vriendelijk is, zichzelf inspanend, het net finacieel breed heeft, en zich ervoor inzetten, een noob naar mijn hart.
ik vraag geen geld,. ik leerde het eerste pc beheer op een 98se pc, maar pas echt met windows 200, en nu onderhoudt ik servertjes voor mijnlol, weeet zeker niet alles, maar wil wel helpen, en niet tegen betaling, wantt dan krijg je gedonder met garantieś. Ook weet iedereen dat als er iets stuk gaat of zo, zij betalen, kijk als ik het nog heb liggen mogen ze het zo van mij hebben, geen probleem.
Ik heb misschien geluk, en heb mensen die er zich voor willen inzetten (mensen buiten ons huis), en binnen ons huis scherm ik alles af, dus ja, ach, zo bestrijd ik het gedonder, plus ik heb geen naam op school, sta vaak bij menen die meer in de game kant zitten, en meer dus van een destop pc weten, en ik meer van de server kant (lees weet er genoeg van om er een op te zetten en te onderhouden)dus wordt ik niet gevraagd, want ja de naam heb ik niet en wil ik niet (ondanks, dat ik de enige ben met een pc werkplaatsje, is nog wel in de maak, maar ja)
Maar het meest vervelende vind ik altijd dat als ik savonds thuis kom vant werk (vakkenvullen +- 10 uur) dat me pa weer een pc heeft staan die het liefst de volgende dag nog moet werken... dan zeg ik ook wel dat het iets langer kan duren (goh most je werken dan vandaag??

maar goed ik krijg soms op de goeie momenten toch weer een aardig zakcentje om weer ff wat standaard shit op te lossen
vooral als hij jou werk waarvoor hij gelapt heeft gaat lopen verneuken
van mij kon hij dan echt het heen en weer maar krijgen hoor! ..!..
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Verwijderd
Ik ken inderdaad veel mensen die ook maar even verwachten dat je het allemaal oz maar ff uit je mouw schud en ffties doet in je vrije tijd, maar dat is bij mij echt wel over, wel moet ik zeggen dat de meeste mensen die ik ken er al rekening mee houden dat je er toch wel iets voor wilt hebben al is het alleen maar het gebaar en een kleinig heidje.
Ik denk dat ik binnekort toch maar eens zo een unattended setup ga maken waar standaard een office op staat brandprogramma en een shitload aan drivers, scheelt je veel tijd en je kan toch ook mensen met een redelijk verstand van computers er mee aan de gang laten gaan.
"Als je wilt dat ik je help bij computerproblemen, dan stel ik de volgende 10 eisen:"
1. Ik en IK ALLEEN beheer de PC, niemand anders mag op de PC onderhoud plegen, ook al is het Bill Gates zelf.
2. Na het installeren van de PC gaat er een remote tooltje op (Radmin). Hiermee neem ik de PC vanuit thuis over, zodat ik niet mijn luie stoel uit hoef te komen als de shit tegen de ventilator is gevlogen.
3. Je schaft een legale AntiVirus Pakket aan en die update je ook. Ik ga niemand uit de penarie helpen die te krenterig is voor een AV pakket.
4. Als je wilt dat ik eraan sleutel, dan is er de kans dat er iets kapot gaat.
Ik doe mijn best om dat te voorkomen, maar soms heb je dat nou eenmaal.
Wil je dit risico niet nemen, huur dan een dure monteur met garantie.
5. Als ik niet weet hoe iets moet, dan doe ik het ook niet. Ik ga geen ingewikkelde
dingen uitzoeken die me dagen kosten.
6. Hulp bij iemand thuis alleen als het MIJ uitkomt. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar ik beloof niets van te voren.
7. Als je een probleem hebt, dan wil ik dat de foutmelding METEEN wordt opgeschreven en ook wat je op dat moment aan het doen was. Ik ga niet een hele
avond proberen een foutmelding te reconstrueren.
8. Er wordt niets overgeklokt, doe je dit wel, dan mag je zelf je doorgebrande hardware weggooien en vervangen.
9. Alleen bellen in de avond na etenstijd en NIET in de ochtend voor computerproblemen.
10. Wanneer ik achter de PC zit om iets op te lossen, dan wil ik dat in alle rust doen. Dus geen stressende malloot naast me die me op mijn vingers zit mee te kijken.
Beauty is in the eye of the beerholder
het is sowieso (vind ik) vervelend als er iemand mee zit te kijken en die bij alles uitleg vraagt.
ok een beetje uitleggen vind ik absoluut niet erg, zeker weten niet, maar het moet niet zo zijn dat ik door al dat uitleggen soms een uur ofzo (om maar even te overdrijven
nummer 10 is helemaal vervelend als je perongeluk ergens een kraak voor moet hebben.
moet je tussen al die sites met p0rn banners gaan zitten rommelen....
wat ik ook ontzettend vervelend vind is als mensen aan de telefoon vooruit gaan denken en je zo proberen een stapje voor te zijn.
ik kom dit regelmatig op mn werk tegen.
laatst ook nog een keer:
ik: met vyruz
klant: ik heb een probleem ik na het internet niet op.
ik: wat voor internet verbinding heeft u? via telefoon of kabel of.....
klant: telefoon, heb wel laatst de pc een keer bij iemand thuis gehad en die had kabel internet. kan dat er mee te maken hebben?
ik: ja tuurlijk dat kan (dacht aan de internet opties --> verbindingen --> altijd standaard verbining kiezen optie.)
als u even internet explorer wil openen.
klant: ja maar als ik dan bestand --> eigenschappen doen dan zie ik niets waar het aan kan liggen.
ik: *zucht* daar moet u ook niet zijn.
klant: O waar dan?
ik: nou als u even extra bovenin extra wil aanklikken en dan internet opties wil aanklikken.
klant: ik zie alleen maar map opties.
ik: ?????
waar zit u dan ergens?
in internet explorer moet internet opties staan.
klant: ik zit nu in configuratie scherm.
ik: *zucht* doe hetzelfde dan eens in internet explorer en dan het tabblad verbindingen.
*toen de man even het bulletje laten verzetten en klaar.*
dit is echt een van mijn grote irritatiepunten, mensen die denken je voor te kunnen zijn.
Workstation specs
Server specs
Founder of www.kieftsoft.nl/forum
dat is dan wel weer kortzichtig van je exirion... je kent me niet eens.
maar goed, nee, niet kortzichtig, het is gewoon de realiteit. Iedereen hier blaert meteen over reinstalls en weet ik het wat al niet voor ongeloofelijke hoeveelheid moeite, terwijl het een stuk sneller opgelost _kan_ worden.
(note de "kan" ...)
en ja, ik heb ook al genoeg mensen aan m'n kop gehad van "hey, jij pc fix kan toch?" "eh, ja ik weet er wel wat van enzo...". maar ik bedank er tegenwoordig ook meteen voor. Vroeger vond ik het wel tof om mensen uit de brand te helpen, maar na 2 jaar helpdesken voor een ISP en per telefoon hoop problemen oplossen begin je het ook wel gehad te hebben.
Dus ik weet wel waar ik het over heb en waar het hier over gaat, dus ga me niet kortzichtig noemen omdat ik vind dat een hoop zogenaamde tweakers hier meteen rondsmijten met dingen als "re-install" ...
Hoor ik de week erna dat zijn moeder de Packard Bell herstel cd (ofzoiets iig), erin heeft gedaan en alles heeft gerecoverd, al mijn werk voor niets dus

Laatst ook op MSN,
Zij: "hey r_w, iemand heeft mijn liedjes verplaatst, waar staan die nu?"
Ik: "hoe moet ik dat nu weten??"
*zucht*, En dan ook nog verbaasd reageren dat je het niet weet. (Heb haar natuurlijk naar *.mp3 laten zoeken, maar ik vond dit wel een heel domme vraag) Typisch voorbeeld van, jij-studeert-informatica-dus-jij-weet-alles.
Ik installeer windows, office en antivirus, maak een ghost voor die mensen en ze zijn blij. Als ze er niets voor geven kom ik er nooit meer terug, voor wat hoort wat (familie en goede vrienden daargelaten). Meestal vragen ze wat je ervoor wil hebben, en dan is het antwoord: "wat is het u waard?" Als ze dan gierig een tientje of iets anders geven, bot ik ze af en ben ik weg. Volgende keer ben ik minder vriendelijk aan de telefoon, en hangt het er helemaal vanaf of ik kom. Zijn ze gul, laten ze blijken dat ze het leuk vinden dat ik het voor hun heb gedaan, dan kom ik ook graag met plezier terug.
Vergeet niet dat je met dit soort activiteiten ook een netwerk opbouwt, in de zin dat die mensen op een gebied ook wat voor jouw kunnen gaan betekenen. Bovendien: als de mensen gul zijn, krijg je er ook zoveel voor terug op materialistisch gebied dat je er ook wat aan over houd, je uren heb je niet voor niets gemaakt.
N00b : "Ik ben mijn wachtwoord vegeten, kun je even vertellen wat het was?"
ik : "Ik kan niet zien wat jij voor wachtwoord had, ik kan hem wel resetten voor je"
N00b :" Wat? Kan je dat nieteens? Jullie zijn toch van de ICT? Ik wil graag mijn vorige wachtwoord weer terug, want die was zo makkelijk te onthouden.
ik : "Waarom bel je dan als hij zo makkelijk te onthouden was"?
N00b : "Gaan we bijdehand doen? Jij bent degene die mijn wachtwoord hoort te weten!"
ik : "Nee, want.... laat maar.... je wachtwoord is nu : "start"
N00b : "Pfffff, die lijkt er nieteens op"
ik: "Je zult het er toch echt mee moeten doen"
N00b : "Het wordt tijd dat onze ICT afdeling eens professioneel wordt."
ik : "....."
[ Voor 93% gewijzigd door garage op 14-05-2004 07:49 ]
Koop een taart en ga het vieren!
Mijn standaard antwoorden op dat soort echt n00b-vragen zijn :HellBeast schreef op 14 mei 2004 @ 07:37:
Wat het ook altijd leuk doet:
ik : "Ik kan niet zien wat jij voor wachtwoord had, ik kan hem wel resetten voor je"
N00b :" Wat? Kan je dat nieteens? Jullie zijn toch van de ICT? Ik wil graag mijn vorige wachtwoord weer terug, want die was zo makkelijk te onthouden.
ik : "Waarom bel je dan als hij zo makkelijk te onthouden was"?
N00b : "Gaan we bijdehand doen? Jij bent degene die mijn wachtwoord hoort te weten!"
ik : "Nee, want.... laat maar.... je wachtwoord is nu : "start"
N00b : "Pfffff, die lijkt er nieteens op"
ik: "Je zult het er toch echt mee moeten doen"
N00b : "Het wordt tijd dat onze ICT afdeling eens professioneel wordt."
ik : "....."
1. Dat is niet zo slim meneer , en de geheime vraag ? Wat is die ?
2. Als ik u geheime wachtwoord zou weten dan is het geen geheim meer toch ?
3. Makkelijke paswoorden kunt u het best niet nemen , die zijn makkelijk te raden.
4. Ik reset uw wachtwoord . Na deze keer loopt de trial af en kan ik het niet meer wijzigen (klopt niet maar n00b weet niet beter , doe ik alleen als ik ECHTE bijdehande mensen krijg).
Idd Khaine666 dat bedoel ik precies.Khaine666 schreef op 13 mei 2004 @ 13:12:
[...]
Wat tron duidelijk probeert te maken is dat hij al wat langer in de business zit . Hij kent meer OS-en dan win XP standaard en weet ook wat meer van achterliggende software als het OS ineens NIET allees installeert (refereert naar het beste OS VOOR 2000 / XP ... namelijk Win 98 SE ) .
Owja ... en met dos kun je nog steeds een heleboel . Voornamelijk op oude PC's .
Khaine666 denkt aan een jukebox die hij eerder op GOT gezien heeft .
Daar begin ik ook niet aan. 'k Zal nooit wachtwoorden voor andere mensen gaan onthouden. Dan schrijven ze het maar op en stoppen ze het in een kluis.HellBeast schreef op 14 mei 2004 @ 07:37:
password-verhaal
Vergis je daar niet in notsomad. Als jij als docent/leerling/student een Slim-licentie neemt. Geldt dat alleen maar voor jou, als zijnde docent/leerling/student. Het is niet zo dat je een paar WindowsXP'tjes kan kopen en die weer verkopen of weggeven. Lees de licentie-overeenkomst eens door, dan zal je verbaast staan te kijken.Bertus schreef op 13 mei 2004 @ 14:19:
ze mogen wel betalen voor WINXP enzo (ja, betaal me maar 140 euro ofsow, betaal je ook in de winkel), ik heb het morgen of overmorgen ook legaal (www.slim.nl ownage)
1. Deed ik alleen in het begin toen ik er nog geen geld voor vroeg. Nu maakt het me niet zoveel meer uit, aangezien ik pas kom als ik tijd heb en 20 euro per uur wil vangen.HellBeast schreef op 13 mei 2004 @ 20:59:
Hoe ik het altijd aanpak:
"Als je wilt dat ik je help bij computerproblemen, dan stel ik de volgende 10 eisen:"
1. Ik en IK ALLEEN beheer de PC, niemand anders mag op de PC onderhoud plegen, ook al is het Bill Gates zelf.
2. Na het installeren van de PC gaat er een remote tooltje op (Radmin). Hiermee neem ik de PC vanuit thuis over, zodat ik niet mijn luie stoel uit hoef te komen als de shit tegen de ventilator is gevlogen.
3. Je schaft een legale AntiVirus Pakket aan en die update je ook. Ik ga niemand uit de penarie helpen die te krenterig is voor een AV pakket.
4. Als je wilt dat ik eraan sleutel, dan is er de kans dat er iets kapot gaat.
Ik doe mijn best om dat te voorkomen, maar soms heb je dat nou eenmaal.
Wil je dit risico niet nemen, huur dan een dure monteur met garantie.
5. Als ik niet weet hoe iets moet, dan doe ik het ook niet. Ik ga geen ingewikkelde
dingen uitzoeken die me dagen kosten.
6. Hulp bij iemand thuis alleen als het MIJ uitkomt. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd, maar ik beloof niets van te voren.
7. Als je een probleem hebt, dan wil ik dat de foutmelding METEEN wordt opgeschreven en ook wat je op dat moment aan het doen was. Ik ga niet een hele
avond proberen een foutmelding te reconstrueren.
8. Er wordt niets overgeklokt, doe je dit wel, dan mag je zelf je doorgebrande hardware weggooien en vervangen.
9. Alleen bellen in de avond na etenstijd en NIET in de ochtend voor computerproblemen.
10. Wanneer ik achter de PC zit om iets op te lossen, dan wil ik dat in alle rust doen. Dus geen stressende malloot naast me die me op mijn vingers zit mee te kijken.
2. Inderdaad dat is wel handig. Ik gebruik dan VNC, maar denk dat ik ook een overstap ga maken naar een ander RC-programma. Laat mensen dan bijv. geld overmaken of langsbrengen als je het gefixed heb. Het kost immers ook tijd om te fixen. (behalve voor de mensen waar je normaal ook geen geld voor vraagt natuurlijk.
3. Dat nemen ze maar legaal ja. 'k Leg dan ook uit dat het veel duurder is als ik een paar keer moet langskomen om alles te fixen wegens virussen.
4. d'Oh.
5. Ik wel. Bijna niets is te ingewikkeld op Windows PC's. Kan er bijna altijd wel uitkomen. Meestal kom ik dan ook wel tot een schappelijke prijs.
6. [zie 1]
7. Zonder foutmelding kan je het probleem (vaak) niet oplossen. Als men de precieze foutmelding niet weet, kost het ze alleen maar geld. Zonde hoor

8. Als ze kunnen overclocken, kunnen ze ook wel een Windows-systeem bijhouden. Zo niet? Boeie, 20 euro per uur, en ik kom langs

9. 'k Heb op m'n P800 zo'n mooie functie dat ik het geluid kan dimmen als iemand me belt. Zo lijkt het net of ik m'n telefoon niet kan opnemen. Werkt handig hoor. Als men op aparte tijden belt, dan heb ik het de hele week opeens heel druk. Dan moeten ze maar wachten tot de volgende week.
10. Ze mogen meekijken, dingetjes vragen. Maar ik ga niet alles uitleggen en duld zeer zeker geen kritiek. Als iemand kritiek heeft, kunnen ze het waarschijnlijk zelf.
gebruikers, het ergste soort wat je tegen kan komenHellBeast schreef op 14 mei 2004 @ 07:37:
Wat het ook altijd leuk doet:
....."
en btw.... je had kunnen reageren als "Mja, het wordt ook tijd dat u professioneel te werk gaat, want ik ben niet de persoon die belangrijke info vergeet
[ Voor 46% gewijzigd door Suicyder op 14-05-2004 09:50 ]
Ik antwoord altijd NEE. Ik heb er zo'n grafhekel aan. Ik wist maandag al voor elke avond wie ik moest helpen met de pc.
Of ik er geld voor vang hangt af van de persoon maar meestal wel. Ik heb het een tijd voor niets gedaan maar dan wordt er gewoon misbruik gemaakt.
Een site maken bijv. heb ik nu niet eens meer tijd voor. Het is echte te gek voor woorden. Wat ik wel probeer te doen is de PC bij mij thuis te krijgen. Dit omdat ik een snelle internet verbinding heb liggen en geen gezeik heb van de "klant".
Het brengt ook voordelen met zich mee hoor! Gratis naar de kapper (1x per 3 weken), af en toe een ritje maken in een vette sportauto, varen in een speedboat noem maar op.
Op vakantie naar CampZone heb ik bijv. een Aanhangwagen nodig (overdekt). Dat was binnen 5 min geregeld.
Wat ik in de jaren geleerd heb is dat mensen waar je nog wat aan kan hebben niet te veel moet vragen (20 euro of zo) en mensen die je kent via via gewoon volle mep (40 euro per uur).
Ik probeer het af te bouwen maar dat wil gewoon niet omdat er altijd weer mensen een probleem maken. En het is moeilijk om nee te zeggen en iemand te laten zitten met een probleem. Ik heb een keer gezegd dat ik 3 weken geen tijd had... na 3 weken had hij het probleem nog, nah toen ben ik maar even langs gegaan.
Maar uiteindelijk waar het op neer komt is dat er gewoon zoveel mensen alleen aan zichzelf denken. Als er een probleem is ben jij de man maar als alles goed gaat hoor je niets van ze en besta je niet meer. Zulke mensen kunnen echt *PIEP*. Ik zeg ook tegen hun dat het maar via de zaak moeten doen (59,50 p/u) en dan hoor je ze ineens niet....
Dat zegt toch genoeg?
Ik herken het probleem bij veel mensen hier en volgens mij is er geen standaard oplossing. Misschien de tekst "ik hou werk en prive gescheiden" ?
wat ik trouwens ook wel eens gebruik is "Ja sorry, daar heb ik geen verstand van" ... terwijl je het met je ogen dicht kan doen ....
Verwijderd
Heb precies hetzelfde idee. Werk ook als it'er en mensen weten je dan zeer goed te vinden.
Mijn moeder is ook een beetje praatziek. Woont in een appartementencomplex en loopt aan iedereen vol trots te verkondigen dat ik de man ben voor al je PC problemen.
Even een kort voorbeeldje van de velen:
Ik heb daar ooit eens een bovenbuurman geholpen. Hij kreeg zijn nieuwe printer niet aan de praat. Hij had ME draaien dus was behoorlijk hopeloos. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik voor hem toen XP prof geinstalleerd. Na veel geouwehoer alles lopend als een zonnetje. Twee dagen later werd ik op zaterdagmorgen uit bed gebeld of ik even kon komen, want zijn internet deed het niet meer. Sorry? Nou goed dan. Misschien was het wel mijn fout. Je voelt je toch ook wel een beetje verantwoordelijk en wilt zo'n man van 65 niet aan zijn lot overlaten. Het was telefonisch niet t everhelpen. Een virus! Godzamme zeg. Moet ik jou troep nou gaan opruimen? Virus niet te verwijderen. Hij had natuurlijk overal op zitten klikken en van alles zitten te verwijderen. Kortom: mijn mooie stabiele instal vernaggeld! Weer een hele zaterdag naar de kloten!!
Het ergste van alles vind ik nog dat mensen het als vanzelfsprekend vinden dat je zomaar voor hen klaarstaat. Ik was bij die bovenbuurman in totaal 2 volle dagen bezig geweest. Weet je wat mijn baas daarvoor betaald? Goed, ook wel een beetje mijn eigen schuld. Had ik maar eerder nee moeten zeggen. En je wilt het natuurlijk goed doen en geen half werk afleveren. Al doende leert men. Maar anyway, er kon nog geen fatsoenlijk bedankje af. En vanaf het punt dat je je hulp aanbiedt ben je de lul, want dan wordt je geacht alle rotproblemen die men zelf veroorzaakt op te lossen. Want het is immers niet hun fout. Had de PC voor die tijd nooit...grrr
En ander mensen krijgen er ook lucht van. Kom ik bij mijn ouders op visite. Ik sta in de lift met mijn ouders en mijn vriendin. Komt er een buurman binnen en vraagt ongegeneerd of ik even met hem mee wil lopen, want hij krijgt zijn ADSL aansluiting niet aan de praat. Word ik me daar toch even voor het blok gezet!
Dit zijn nog maar enkele voorbeeldjes. Ik kan eindeloos doorgaan zo. Maar goed, ik draaf al een beetje door....sorry
Vanaf nu is het dus resoluut NEE!! Alleen voor mijn ouders en schoonouders. De rest kan oprotten!
Zo dat moest me even van het hart...
Misschien een opvangtehuis beginnen voor gefrustreerde IT'ers
Ik merk hier toch wel meer de toon dat niemand eigenlijk er nog iets voor wil doen tenzij het voor geld is...
Ik heb gewoon een grens getrokken:
Alleen voor mijn ouders en mijn directe échte vrienden (niet alle stapmaten) doe ik wat aan hun pc.
En bij mijn ouders (en enkele vrienden) heb ik gewoon policy's/rechten aangelegd zodat ze niet alles kunnen verneuken.
Voor de mensen die iets verder van mij afstaan reken ik ook gewoon een uur tarief, dat betaalt men over het algemeen één keer en dan gaan ze wel op zoek naar een handig neefje oid.
Ik moet zeggen dat sinds ik die rechten aangelegd heb en voor de zekerheid een ghostimage heb gemaakt in geval van crashen HD's, ik het een stuk rustiger heb met 'vrienden-systeembeheer'.
Zolang het maar niet overheersend wordt op deze manier vind ik het niet erg om te doen.... en al heb ik er geen zin in, dan zullen ze gewoon langer moeten wachten.
Maar om ook geld te vragen van je directe vrienden of ouders..... no way
Vrienden helpen mij bijv. ook mee verhuizen, en je ouders hebben wel meer gezeik van jou in het verleden aan moeten horen dan jij over hun pc.
Bovendien draaien ook enkele vrienden als 'beloning' een
*edit: Trouwens, ik sluit me wél met hierboven aan als ik op lokatie kom: KOFFIE IS EEN MUST (hij zij nog pré, bij mij is het iets meer
[ Voor 7% gewijzigd door 2bme op 14-05-2004 10:53 ]
I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)
Je ziet snel genoeg of mensen er zelf iets aan willen doen of niet. In dit geval hebben ze een (legale, ook belangrijk) virusscanner, alle windowsupdates netjes bijgehouden maar gewoon ff niet de know-how voor spyware ed
Wel een beetje idealistisch van je dat je denkt dat na een verse install,Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 10:49:
Even een kort voorbeeldje van de velen:
Ik heb daar ooit eens een bovenbuurman geholpen. Hij kreeg zijn nieuwe printer niet aan de praat. Hij had ME draaien dus was behoorlijk hopeloos. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik voor hem toen XP prof geinstalleerd. Na veel geouwehoer alles lopend als een zonnetje. Twee dagen later werd ik op zaterdagmorgen uit bed gebeld of ik even kon komen, want zijn internet deed het niet meer. Sorry? Nou goed dan. Misschien was het wel mijn fout. Je voelt je toch ook wel een beetje verantwoordelijk en wilt zo'n man van 65 niet aan zijn lot overlaten. Het was telefonisch niet t everhelpen. Een virus! Godzamme zeg. Moet ik jou troep nou gaan opruimen? Virus niet te verwijderen. Hij had natuurlijk overal op zitten klikken en van alles zitten te verwijderen. Kortom: mijn mooie stabiele instal vernaggeld! Weer een hele zaterdag naar de kloten!!
die voor altijd in orde blijft, en nooit weer om zeep gaat.
Maak altijd een image, tenzij je het leuk vind om regelmatig opnieuw installs te doen.
De vraag is niet of er een keer een probleem ontstaat (virus, gebruikersfout of spyware enz...),
de vraag is wanneer het gebeurt, want foutgaan doet het altijd.
Bewaar trouwens die image altijd op een cdr, want als je hem op harddisk zet,
heb je vrij grote kans dat men op een gegeven moment opruiming gaat houden,
vanwege enorme hoeveelheden mp3's, en denkt dat image bestandje wel weg kan.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Ik ga ook geen legale cd kopieren, ben niet gek. Dies van mij en van mij alleen:Pquote: tronVergis je daar niet in notsomad. Als jij als docent/leerling/student een Slim-licentie neemt. Geldt dat alleen maar voor jou, als zijnde docent/leerling/student. Het is niet zo dat je een paar WindowsXP'tjes kan kopen en die weer verkopen of weggeven. Lees de licentie-overeenkomst eens door, dan zal je verbaast staan te kijken.
nee, ik bedoelde die ISO die ik nu op me PC heb staan, die fik ik dan wel. wel voor 140 euro
Heeft ook een computer!
Ik vind het moelijk om 'nee' aan mensen te verkopen als de PC niet werkt zoals ze gewend zijn. Heb ik zelf ook als er iets brak blijkt te zijn.
Dat helpen bij 'reanimeren' van PC's vind ik vooralsnog niet erg.
Waar ik zelf aan de Prozac van ga zijn mensen die vragen of je hun iets kan uitleggen. Deze personen hebben de PC nog aan staan sinds de vorige dat je geweest ben, omdat ze niet eesn weten hoe dat ding uit moet.
Ik heb dan aardig wat geduld en kan het aardig eenvoudig uitleggen, maar soms.....

een voorbeeld:
Kennis (dik over de helft van zijn leven (50+) heeft 3 maanden geleden voor het eerst in zijn lange leven een PC aangeschaft (PC prive). Alles erop en eraan. Eigenlijk wilde ik hem stiekum ruilen met de mijne, want hij gebruikt um toch alleen voor Internetten).
Vorige week zag ik um een kiekje nemen met een digitaal cameraatje.. hartstikke leuk voor um. Wat ik mij alleen niet realiseerde is dat ie dezelfde avond nog in mijn mailbox zat (dat ie nog weet hoe dat moet!).
"De camera is vol. Kun je me uitleggen wat ik moet doen"
Nou ik daarlangs een dagje later en toen het volgende:
"Ik heb er 64 inzitten, maar ik kon maar 47 foto's maken!!" (om even het niveau aan te geven).
Na een uur had ik hem zover dat hij leek te bergijpen hoe ie de foto's van de camera naar z'n schijf te verplaatsen. Toen ik um vroeg het allemaal nog eens zelf te doen, schrok hij toen er geen foto's meer op z'n MediaStick stonden!
M.a.w. hij heeft er geen reet van begrepen.
Ik heb maar gezegd dat ie het gewoon zelf moest blijven doen en dat fouten maken het beste leermiddel is.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Ik kom daaraan, kijk naar het ding. Een HP deskjet 9-nogwat. "Mooi", denk ik nog, die drivers zijn makkelijk te krijgen. Ik wilde de printer aanzetten, ging die niet aan.
WTF? de powerkabel zat er niet in! DURP!!! Powerkabel erin en het ding begon zichzelf op te starten, bzzzzzzz! Dus die collega van mijn vriendin's moeder : "Hey! Jij bent echt goed! Doet hij het nu al?".
Om haar niet helemaal compleet voor schut te zetten zei ik: "Ja, de driver was vastgelopen dus die heb ik even gereset". ( Weet zij veel wat een bullshit dat is, anders had ik haar toch alleen in verleging gebracht.)
Dus 5 minuten later stond ik met 25 euro weer buiten....
Verwijderd
Hij bedreigt ons/mijn monopolie.marko77 schreef op 13 mei 2004 @ 13:59:
[...]
HULDE!
Jij bestrijd ons probleem bij de wortels![]()
leer die noobs hun eigen problemen oplossen

Zelf ben ik niet professioneel bezig met computer maar ik ken er toch aardig wat van en sta er op de campus voor bekend om het een en ander te kennen van computers. Dan wordt je inderdaad door je omgeving aanzien als de persoon die dag ennacht paraat staat om het eerste en het beste huis-tuin-en-keuken-computerprobleem op te lossen. Dan nog niet te vergeten de uitgebrijde info die je krijgt bij de computerproblemen. Enkele voorbeelden uit de voorbije dagen:
(laatst na de les, ik ben een student) Ik krijg een foutmelding als ik een cd in m'n cdromstation wil steken. (de persoon in kwestie had de cd al onmiddellijk bij en vroeg me er naar te kijken... De volgende dag had ik er nog niet naar gekeken en ik kreeg een verwonderd antwoord: "had je gisteren geen tijd?")
Gisteren op MSN:
[17:08:49] Kzie u zo im: kende gij ne site waar da ge volledige diablo
2 kunt downe
[18:58:45] Kzie u zo im: kent gij en site waar ze volledige spellekes
kunt downe
op zulke berichten reageer ik zelfs niet meer...
Enkele weken geleden kwam er een vriendin langs. Ze vroeg of ik voor haar de onderdelen van een nieuwe computer wilde bestellen op het internet. Want van dat rare internet snapte ze toch nog niet alles. Wat ze me er niet bijvertelde was dat ze ook verwachte dat ik de computer in elkaar stak en voorzag van de nodige software....
En als klap op de vuurpijl:
Heb ik het voorbije semester docenten gehad die me vragen kwamen stellen over illegale software:
Één wilde graag dat ik voor hem een copy zocht van Adobe Indesign CS.
Gedurende een andere les ging het over wiskundige programma's (Derive, cabri, mathtype, ...) hierbij maakte één van m'n medestudenten de opmerking dat ik die programma's voor hun wel op een cdtje zou branden...
In beide gevallen heb ik toegegeven en de personen in kwestie hun goesting gegeven want je bent maar een lastig persoon als je al niet even de moeite wil doen om hun een pleziertje te doen.
Zelf ben ik niet de persoon die loopt te springen om naar de winkel te lopen om een officiele versie van Windows, office, ... weet ik welk overprijsd microsoft product te kopen. Ik ben een student die zelf voor zijn onderhoud moet zorgen en dat valt niet mee. Dan heb ik zeker geen geld om software te kopen die een kostprijs heeft van 3 cijfers.
Ik vind de vergelijking met het stelen van een autoradio daarom niet echt opgaand. Dit is eerder mijn visie:
Je kan appels kopen voor de uitzinnige prijs van 100€ per kg.
Terwijl je zelf je appels kan kweken door een zaadje in de grond te steken en wat geduld uit te oefenen. Het is wel bij wet verboden om zelf een appelboom te hebben. De appelproducent daarentegen mag wel appels verkopen. En dat doet hij dan ook tegen woekerprijzen. En je moet niet denken dat je voor de verandering eens even peren kan kopen want goede peren vind je nergens vermits je de appels en peren niet in één fruitmand kan leggen.... je moet bovendien appels kopen want geen kat wil met iemand spreken die enkel peren in huis heeft...
Ach ja kortom: Ik praat het copieren van software niet goed maar de prijzen zijn gewoonweg onbetaalbaar en onzinnig hoog voor een normale gebruiker.
Om terug te komen op de 101 coùmoutervragen die mensen stellen. Tegnwoordig beantwoord ik onredelijke, eenvoudige, onduidelijke vragen met: "Geen idee... Kijk eens op www.google.com Daar vind je vast een antwoord"
[ Voor 4% gewijzigd door deleenheir op 16-05-2004 20:47 ]
"If it works, don't fix it"
Een vriend 'die ik onvoorwaardelijk help' belt. Mja belt hij vanaf ze nieuwe baan, dat de email niet werkt. Want ze hadden adsl gekregen. Oude provider opgezegt. Bla bla bla. Moeilijk etc.
Moest alleen de smtp veranderd worden. Want de mail kwam via een 3de partij binnen.
Nu heb ik totaal geen moeite om hem te helpen. Maar ja, nu help ik zijn baas. Maar het was zijn 2de dag, dus om hem te helpen, heb ik hem maar geholpen.
Dat mensen denken dat het allemaal gratis kan is niet alleen met PC's. Mijn zus is erg handig met kleren, als ze een leuke blouse ziet maar de kleur staat d'r niet aan maakt ze dat gewoon zelf.
en dan collega's: goh leuke blouse. waar heb je die gekocht?
zus: die heb ik zelf gemaakt.
collega: oh leuk, kan je dat voor mij ook doen?
zus: Ja is goed, kom jij dan mijn raamkozijnen verven?
de meesten haken dan wel af.
En daar had je de batch bestanden voor heKhaine666 schreef op 13 mei 2004 @ 13:17:
[...]
100% Agree.
In dos moest je alles orderen . Je had wel een functie die bestanden op je schijf kon zoeken maar ook dat stukje programmatuur had z'n limieten (dir /s/p/w verslag*.doc b.v. ) .
Verder moest je in dos alles zelf opstarten , op de plek waar het stond . Bueraublad met snelkoppelingen waren er immers niet . En dat hielp imho ook erg mee in het overzicht .
Kater? Eerst water, de rest komt later
Gelukkig ken ik ook van dat soort mensen ja, dat zijn dan ook meestal de wat jongere mensen waar ik wel goed mee op kan schieten.Jozzz schreef op 14 mei 2004 @ 11:13:
Ik ben ook een keer naar een pc-probleem gegaan van een colllega van m'n moeder (vond het sowieso lullig om haar daarmee te laten zitten) voor het installen van een nieuwe brander. Dus Jozzz koopt vrolijk een nieuwe brander (40 euries voor een Lite-On brandertje, niks mis mee ) en daar aangekomen blijkt het een PIII 500 te zijn op een erg vervuilde windowsXP install. Gelukkig wel lekker veel geheugen (>256mb) dus dan werkt windowsXP ook nog wel snel. Oude brander eruit (kapot? Geen idee?) en nieuwe erin, adaware draaien, klaar. Die vrouw ook weer helemaal blij, dat ding was factor 1,5 keer zo snel.
Je ziet snel genoeg of mensen er zelf iets aan willen doen of niet. In dit geval hebben ze een (legale, ook belangrijk) virusscanner, alle windowsupdates netjes bijgehouden maar gewoon ff niet de know-how voor spyware edDie mensen help ik graag
Ze hebben dan aardig goed hun best gedaan op wat jij hun verteld hebt (virusscanner, firewall, alles updaten), maar vaak toch net even onvoldoende kennis hebben van aansluiten van bepaalde hardware, ad- en spyware, etc. Nouja, OMDAT ze zo goed hun best doen krijgen die bij mij hogere priorirteit dan andere mensen. Als er althans meerdere 'opdrachten' tegelijk zijn.
Eh, nee hoor. Je had nl. een PATH environment variable.Khaine666 schreef op 13 mei 2004 @ 13:17:
[...]
Verder moest je in dos alles zelf opstarten , op de plek waar het stond .
https://fgheysels.github.io/
Idd, 'k had zelfs een menu volledig in kleur gemaakt via ASCII.syshantheman.tk schreef op 17 mei 2004 @ 23:51:
[...]
En daar had je de batch bestanden voor heIk had voor mezelf een menutje gemaakt onder de naam spel.bat waarna ik kon kiezen welk spel ik kon spelen. Dat was toch een soort van pre-snelkoppeling, je moest alleen in autoexec.bat een regeltje toevoegen, dat ie automatisch in de [BAT] directory keek, maar dat werkte prima
Zoiets had ik gewoon grafisch in assembly geprogdhantheman.tk schreef op 17 mei 2004 @ 23:51:
En daar had je de batch bestanden voor heIk had voor mezelf een menutje gemaakt onder de naam spel.bat waarna ik kon kiezen welk spel ik kon spelen. Dat was toch een soort van pre-snelkoppeling, je moest alleen in autoexec.bat een regeltje toevoegen, dat ie automatisch in de [BAT] directory keek, maar dat werkte prima
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
En dat voorkwam dat je luie mensen kreeg . En die luie mensen vind je nu wel veel terug met name omdat producenten er krachttermen als "plug-n-play" en "klik-en-klaar" doorsmijten . De "moderne n00b" koopt een printer en staat er stomverbaasd van te kijken datie zelfs nog een kabel ergens moet insteken ! En alstie dat heeft gedaan moetie OOK nog eens helemaal zelf een driver installeren . Nix te klik-en-klaar dus .
En op dat moment bellen ze jouw op , met de mededeling dat er een "niet gecertificeerd mededeling bij de printer-cd installatie komt " en of ze dan toch moeten doorgaan .
En maar boos worden als jij dan zegt dat je het ook gewoon kunt googlen .
Maar dit is dus mho zogegzegd.
Gewoon frustrerend hoor. Ik doe ook nu zo min mogelijk en op verjaardagen zeg ik gewoon dat ik alleen wat weet van grote computers, niet van pc's. Werkt ook wel goed hoor.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Nog erger is het als ze willen dat je alles stap voor stap uitlegt zodat ze het kunnen opschrijven. Doe je ineens een half uur over iets wat je met wat click en klop werk in halve minuut kunt doenCaptainM schreef op 18 mei 2004 @ 10:29:
En het meest irri is dat ze je steeds op de vingers kijken en steeds vragen hoe het komt dat hun pc in de soep loopt.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Zij komen toch ook niet gratis en voor niks mijn kamer opruimen, bij wijze van spreken? Nou dan.
Vrienden ofsow kunnen wat dat betreft wel gewoon op me rekenen, daar heb ik tenslotte een betere band mee dan mn familie (op mn ouders, zus ensow na dan
Meisje: Ey, uhm, kan ik iets vragen?
Ik: jah, tuurlijk.
Meisje: Uhm, uhm, ik heb een virus op m'n computer.
Ik: (WTF??) oh
Meisje: wat moet ik doen?
Ik: Koop een virus scanner (half weg lopend en geïrriteerd)
meisje: ja ja, die heb ik ook.
Ik: Gebruik hem?
meisje: oh ja,.....(korte stilte)...... kan ik je morgen nog spreken over msn?
Ik: Vast wel (merken we morgen wel weer en loop verbaasd weg, 2 uur 'snachts....)
Volgende dag op msn was het enigste wat ik hoefde te zeggen dat ze de virus scanner moest draaien en de gevonden dingen moest weg gooien, was echt een hele openbaring voor haar...
edit: Op de berichten hieronder: Geloof me, dat was geen pick up line....
[ Voor 10% gewijzigd door Flippie Flink op 20-05-2004 12:08 ]
Verwijderd
@Gniffel: Probleem heb ik ook vaak. Kom je uit de discotheek (stomdronken)-> bus terug naar huis -> vraagt er iemand dat zijn internet het niet doet, of ik gelijk met hem mee kon komen. Ik direct naar mijn nest gegaan. Bleek een week daarna dat zijn account afgesloten was omdat hij niet betaalde. Om gek van te worden.
sleutelen aan pc's van vrienden daarentegen is iets dat ik minder graag doe.
sleutelen aan pc's van totaal onbekenden is trouwens helemaal een crime. sommigen verwachten dus echt een totale 24-uurs service op basis van een hongerloon (of geen loon)
tip: mijd rijke mensen
spuit 3
[ Voor 7% gewijzigd door nescafe op 19-05-2004 23:46 ]
* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

je moet gewoon duidelijke grenzen stellen.
voor mijn oma ofzo kom ik altijd ff langs no problemo...
die geeft me dan 20 chocoladerepen en een bioscoopbon, iedereen blij...
andere dichte familie zoals ooms en tantes heb ik het speciale familietarief... voor 5 euro per uur ga ik bij ze aan de slag.
alle overige kennisen, kennisen van kennisen, kennisen van kennisen van kennisen, die dus van mijn computerkennis hebben gehoord, kunnen altijd even bellen of ik langs wil komen. Doe ik gerust kost je wel 15 euro per uur, ik ga niet voor jan l*l bij lopen beunen. Overmorgen heb ik tijd... wat zeg je? ow die vakantiefoto moet vanavond nog gemaild worden. Is goed kom ik vanavond wel even langs om half 11, dan heb ik nog wel tijd over. Ik had wel graag 10 euro extra omdat ik in de late avond nog langs moet komen om die meuk van je te fixen.
Als je je aan die grenzen houdt, dan wordt je niet voor elk akkefietje opgebeld. Je stimuleert mensen om zelf ook eens te kijken of ze een programma op internet kunnen vinden en dat zelf kunnen installeren. Hebben ze een probleem kom je dat mooi even oplossen voor geld. Want ookal kost het geld dan blijven ze je toch wel bellen. Ze weten dat je kwaliteit aflevert en dus zullen ze 'm niet naar de vobis gaan brengen waar ze 50 euri kwijt zijn, doordat een of andere vobiskerel even format c: en d:/install doet...
En dan nog één ding... ik doe soms ook weleens een beetje moeilijk als mensen van me verwachten dat ik hun pc kom fixen en dan is het van: het is toch je hobby? Inderdaad het is mijn allergrootste hobby... vergeet niet dat mijn hobby is om kennis op te doen van nieuwe, enerverende dingen omtrend het computergebied. Windows 98 installeren is niet mijn hobby... want komop zeg dat heb je toch zeker na 4000 keer ook wel gezien?
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Verwijderd
dat was een pick up line , you idiotGNIFFEL schreef op 18 mei 2004 @ 22:10:
Stond een paar weken geleden bij een feest in Doornroosje (voor de mensen die in nijmegen wonen) en het was rond tweeën. Komen twee damens uit m'n klas naar me toe. Het gesprek ging als volgt (houd in je achterhoofd, 2 uur 'snachts, bier...)
Meisje: Ey, uhm, kan ik iets vragen?
Ik: jah, tuurlijk.
Meisje: Uhm, uhm, ik heb een virus op m'n computer.
Ik: (WTF??) oh
Meisje: wat moet ik doen?
Ik: Koop een virus scanner (half weg lopend en geïrriteerd)
meisje: ja ja, die heb ik ook.
Ik: Gebruik hem?
meisje: oh ja,.....(korte stilte)...... kan ik je morgen nog spreken over msn?
Ik: Vast wel (merken we morgen wel weer en loop verbaasd weg, 2 uur 'snachts....)
Bij familie is het nog lastig om geld te vragen, maar ik snap echt niet wat je let om dat bij onbekenden te doen?nescafe schreef op 19 mei 2004 @ 23:44:
sleutelen aan bevriende pc's doe ik erg graag, zoals bijvoorbeeld mijn eigen pc.
sleutelen aan pc's van vrienden daarentegen is iets dat ik minder graag doe.
sleutelen aan pc's van totaal onbekenden is trouwens helemaal een crime. sommigen verwachten dus echt een totale 24-uurs service op basis van een hongerloon (of geen loon)
tip: mijd rijke mensen
edit:
spuit 3
Rijke mensen hoef je niet te mijden hoor, ze onderhandelen alleen anders en willen soms meer uitleg (Rijke krenten blijven maar doorvragen.
{signature}
Gelukkig kan ik nu bijna alles zelf doen.
Ik doe trouwens klusjes voor 10euro per uur. Daaronder valt alles: cursusje internet, virus van pc halen, windows installen enz. Voor familie doe ik alles wel gratis, maar dan krijg ik wel altijd iets mee.
Ioniq 5 P45
Verwijderd
Zelf repareer ik de pc alleen nog maar bij door mij geselecteerde personen en dat zijn met name de mensen die laten merken dat ze het waarderen als je in je vrije tijd hun pc komt fixen. Ik vraag er zelf nooit geld voor maar ik krijg wel eens een fles drank en ik heb laatst een paar nieuwe kisten gekregen van een ex ME'er (die draag ik altijd en kosten in de winkel toch ongeveer € 80,00)
maar even aangemaakt^^
dees werd wel wat aan de grote kant dus ja...
[ Voor 61% gewijzigd door stevenP op 20-05-2004 16:49 ]
hmm sorry voor het ongemak!mhr-zip schreef op 20 mei 2004 @ 17:30:
We moeten hier nog even verder. Want ja, 30 posts te vroeg een nieuw topic openen kan echt niet.
btw, heb je mn nieuwe topic helemaal weggegooid? want dan ben ik ook mijn starttopic kwijt

stevenP schreef op 20 mei 2004 @ 17:41:
[...]
hmm sorry voor het ongemak!
btw, heb je mn nieuwe topic helemaal weggegooid? want dan ben ik ook mijn starttopic kwijt

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Als ik dan bij ze ben trek ik hun "oude" pc open en kijk wat er in zit .... , als ik ze dan vertel dat ze geen hele nieuwe hoeven te kopen en dat deze nog best te up-graden valt, spullen voor ze bestel en erin prik zijn ze me altijd maar weer wat dankbaar, voor mij is dit ook helpen.
Voor de rest doe ik weinig met sofware,
als ik een nieuwe PC bouw, of een oude upgrade zet ik bijna altijd ff windows er voor ze op, voor de rest bekijken ze t maar .... voor andere progsels moeten ze bij mij niet zijn, ten eerste weet ik er voor de rest weinig van
(een grote brok herkenning hierroo)
[edit] syntax error

[ Voor 5% gewijzigd door dikiedik op 20-05-2004 20:12 ]
ride on
Gelukkig ben je geen normale computer gebruiker, maar een computer fixer,stevenP schreef op 20 mei 2004 @ 17:41:
[...]
hmm sorry voor het ongemak!
en maak je altijd overal backups van
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Das dan wel de meest nerdy pickup line ooit
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.
cjdijk - stevenpcjdijk schreef op 20 mei 2004 @ 21:59:
[...]
Gelukkig ben je geen normale computer gebruiker, maar een computer fixer,
en maak je altijd overal backups van![]()
1 - 0
nee ik heb geen backup's van mn posts nee
btw, kreeg drstraks een mailtje van vriend van me:
ook erg creatief........ we hebben waarschijnlijk een virus op de oude computer... ik weet het bijna zkr want hij had iets van 17 dingen gevonden... en er stond weer van: verwijdering is mislukt...
en er stond ook die 1e bij die we ook op de nieuwe computer hadden... setup.exe...
ik hep alvast de internetstekker eruit gehaald vor de zkrheid...
maarehm... kan je anders un x-tje komen kijke... ?
laterz Daan
$_$ vangen!
PS: hij heeft het over norton met 17 dingen gevonden....
Tsja, PC's fixxen.. ik word niet zo vaak gevraagd ofzo, maar ik heb zoiets van, doe maar wat, en als je me te weinig geeft dan zeg ik het wel (nee, ik ga niet 2,5 uur bezig zijn voor 5 euro, maar als ik 20 euro aangeboden krijg vind ik dat best redelijk (vrij veel voor goede kennissen zelfs))
laatst nog voor collega's van mn zus nog gezorgd dat hij normaal branden kon.. bleek een OEM-versie van nero5 te zijn die geen serial had

Ik heb altijd zo´n hekel aan mede ´tweakers´ die geld vragen voor software. En dan bedoel ik niet de prijs van 2 cd´s om er 1 te branden. Maar meer de mensen die 10 euro vragen voor een cd/dvd.
Veel mensen weten niet wat iets waard is, en betalen het gewoon maar. En dan kom jij er. Denk je ook bij je zelf. Die is lekker genaaid.
Nog een ergernis is. Gaat bij iemand z´n hd verrot van ze pentium 1. Kan je moeilijk een nieuwe inhangen. Wie mag het weer regelen....
mwa kijk daar doe ik in principe ook niet moeilijk over maar vrienden vragen nu of ik 'ff' een 3cd spel wil downloaden en dan ff branden.... kijk dan vraag ik er wel een euro voor ofzo (en de cdtjes uiteraard) maar laatst vroeg iemand of ik ff een white stripes album voor hem kon fikken (mwa staat zo klaar in mn winampmhr-zip schreef op 21 mei 2004 @ 08:44:
Even vanaf de andere kant bekeken.
Ik heb altijd zo´n hekel aan mede ´tweakers´ die geld vragen voor software. En dan bedoel ik niet de prijs van 2 cd´s om er 1 te branden. Maar meer de mensen die 10 euro vragen voor een cd/dvd.
Veel mensen weten niet wat iets waard is, en betalen het gewoon maar. En dan kom jij er. Denk je ook bij je zelf. Die is lekker genaaid.
Nog een ergernis is. Gaat bij iemand z´n hd verrot van ze pentium 1. Kan je moeilijk een nieuwe inhangen. Wie mag het weer regelen....
dus dan fik ik t gewoon, geen probleem....
maar ik ken het idee ja.....
Verwijderd
gelukkig niet zo heel veel problems mee, vraag gewoon een uurtarief, doe het grais voor je pa/ma en je broer zuster, tante,oom krijgen korting. Klaar, want naar de pc winkel kost helemaal vee;l geld!
Verwijderd
paar maanden terug een collega van mijn zus: de hun filmcamera werkte niet, of ik even langs wou komen.
wat bleek: tijdens het overnemen van een filmpje één of andere fatale uitzondering. jaha, daar gaan we weer
dus: pinnacle updaten, camdrivers updaten, windows updaten (anderhalf jaar niet gedaan oid), virusscanner updaten (idemdito)...
nieuwe install had geen zin btw.
en nog steeds werkt die klote cam niet. ik zeg heel eerlijk: "misschien een bug in dat progsel, maar ik weet het niet meer". zij die winkel bellen: "jaoh, daor komme mur klagte uvver. ge ken uwe gheld terug kriege..."
daar zat ze dan: ik was inmiddels een uurtje of tien bezig (ja die pc was traag, en toch eerst me standaard lijstje afwerken), en dat voor 15 eur per uur. ze was best wel teleurgesteld.
we hadden nog afgesproken dat we samen naar de winkel gingen om eens te kijken naar iets goeds, maar nooit meer iets van gehoord. snap ik ook wel.
tot vanochtend: staat haar buurman op de voicemail: hij had van haar gehoord dat ik computers fixte en die van hem deed het ook niet meer. of ik even terug wil bellen
ze had me zelf ook nog gebeld gister, maar niets ingesproken.
edit: normaalgesproken ben ik wel goed hoor
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 10:12 ]
Rustacean
M'n situatie is ook herkenbaar maar wel simpel:
Familie + vrienden mogen mijn kennis/service gebruiken, net als ik hen mag gebruiken als ik een verhuisklusje of iets dergelijks heb(waar ik hen goed voor kan inzetten). Eerste instantie op goed vertrouwen .... werkt het anders, gaan zij ook zonder pardon naar de kennissenlijst.
Kennissen gaan op voorafgesproken regeling, onder m'n voorwaarden en hoe ik op dat moment geld goed kan gebruiken
Bij het bouwen van computers, worden de prijzen bepaald door Mycom. Ik bestel de helft (kwetsbare elementen) bij de Mycom en de andere helft bij online winkels (hier ben ik al wat goedkoper uit). Daarnaast gebruik ik ook oude hardware (als netwerkkaarten/geluidskaarten/koelers), die nog 100% voldoen uit mijn eigen spare-collectie -> die ik niet meer kan verkopen of zo goed als niets meer opbrengen (worden wel doorgefactureerd
Hier geldt dan ook weer:
-Familie+kennissen -> puur onkosten mycom + bouwkosten
(onkostendekkend+kleine winstpromilage voor mij).
-Kennissen +vage relaties -> Onkosten Mycom + bouwkosten + urenfacturatie
spullen in huis halen en uitzoeken (redelijke vergoeding voor geleverd werk).
PS1: Onder familie versta ik alleen de directe familie ((schoon)ouders, (schoon)
broeders en (schoon)susters) !
PS2: Achterliggende familie zie ik als kennissen, tenzij je er zeer zeer goede
contacten mee hebt -> valt zij/hij ook onder vrienden.
PS3: Per klus wordt apart gefactureerd, dus niet op software-/hardware-
service voor de komende decade.
Systeem Specificaties Workstation Systeem Specificatie Toshiba Portege M200
Verwijderd
ja, ik heb hem al een paar jaar, en ik gebruik hem alleen maar als typmachine, en nou zette ik hem weer eens aan, en nou sluit hij de hele tijd automatisch af.
"breng maar langs meneer, ik zal zien wat ik kan doen"
/me houdt wel van klusjes die met de ogen dicht zijn op te lossen
3 weken terug:
Zijn pc werkt niet echt goed, zegt ie via de chat. Hoop spyware en ander gespuis dus wat er op zal staan. Ik raad hem aan om zijn gegevens te back-uppen en daarna gewoon een verse xp install te doen. Hij neemt mijn advies dus niet aan

1,5 week geleden:
Ik waarschuw hem om patches te installeren tegen sasser, en zijn antivirus en firewall software te updaten. Doet ie dus niet

paar dagen terug:
Zit ie op zijn ouwe pc, zijn andere is getroffen door een virus en reboot de hele tijd (goh toevallig

Gisteren:
Hij zei dat zijn neefje die ook ict doet was langsgeweest om het te fixen. Leuk en aardig, niets was meer te redden volgens hem en hij herstelt alles met een recovery disc. Zet er alleen een virusscanner erop en wat patches. Maar geen patch voor sasser

Hij heeft me 1× 20 euro gegeven om een dvd-brander in te bouwen en daarnaast er wat goede beveiliging op te zetten. Dan heeft hij van mij een hoop (teveel) gratis support erbij gehad, en negeert hij mijn adviezen nog steeds.
Hij kan gvd in de stront zakken

Ze willen het altijd liever gister dan vandaag af.
Ze gaan er blind van uit dat ik even alle software voor hun download.
Als je geld vraagt kijken ze je aan alsof het in Keulen donderd...een hobby doe je toch wel voor niets

Laatst ook werd ik gevraagd om voor een tuinbedrijf / stratemakers bedrijf een site te maken. Nu ben ik niet zo teken held maar ik moet zeggen dat ik een heel aardig resultaat had, kreeg veel positieve reacties van mensen die ik heb laten kijken.
Lever je je eerste screenshots in krijg je te horen dat het klassiek is. Wil hij een site bestaande uit 3 delen, een paarse balk boven aan met de titel, dan een oranje balk en dan een zwart vlak

Omdat 99,999% van al de vragen die je krijgt betrekking hebben op windows vind ik het altijd wel leuk om te zeggen dat ik geen verstand heb van windows maar alleen van linux en servers (de gezichten van die mensen moet je dan zien
Afgelopen maandag kreeg ik dus ook zo'n vraag of ik wist hoe je *insert random n00b msn vraag* deed. Dus ik antwoord met geen idee ik heb al meer als 1 jaar geen msn client aangeraakt. Versie 3.6 was de laatste voor mij. Krijg je als antwoord te horen wat voor IT-er je wel niet bent

Owja en voor iemand een pc repareren of een pc bouwen doe ik ook al niet meer, Maanden later kun je nog support leveren op dingen die ze zelf kapot maken. Liefst willen ze het nog gratis vervangen hebben ook
[ Voor 12% gewijzigd door Zym0tiC op 21-05-2004 10:57 ]
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Verwijderd
Aan de software verdien ik wel, een mens moet toch wat.
Iedereen hier kent het wel, wil jij die nieuwe koeler er voor me opzetten, want volgens mij past die niet. Wees duidelijk dat je niet voor de kosten opdraaid als er iets fout gaat, je bent geen PC shop.
Het is hier thuis maken of niet, en gelukkig steeds minder. Laten we eerlijk zijn, in het begin pats je er ook wel mee dat je het kunt. Later beginnen de vragen al flink te vervelen, als je weet hoeveel tijd verloren gaat op me werk door uitleg te geven.....
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2004 11:10 . Reden: typo's and so ]
Toch zijn er een aantal dingen waar ik wel een beetje moeite mee heb. Als ik moet verhuizen, of als er iets in huis moet gebeuren waar ik wat minder verstand van heb (c.v. ketels ofzo), dan bel ik ook meestal wel iemand. En meestal helpen ze me graag.... dan voel ik me soms best rot als ik weer iemand (en soms moet je jezelf HEEL erg duidelijk maken) afwijs omdat ik geen zin heb om een hele zaterdag drivers te updaten, registries te cleanen etc. Daarbij wil ik er ook geen geld voor vragen want ik vind het simpelweg niet leuk om te doen. Ook niet voor geld. Ik ben dan wel IT'er maar niet voor dit soort dingen opgeleid, en ik vind het al erg genoeg als ik troubles op m'n eigen pc moet fixen.
Maar als ik het probleem goed bekijk dan ligt de oorzaak niet bij ons tweakers die er zoveel verstand van hebben, maar bij het gros van de mensen die er geen verstand van hebben EN slechte software. Iets meer dan 10 jaar geleden had ik ook al verstand van computers, maar niemand die mij ooit iets vroeg. Want *bijna* alleen mensen die een iets meer dan gemiddelde interesse in computers hadden hadden er een. Als je dan al een vraag kreeg waren ze realistisch en van niveau. Een goed gesprek, met een goede uitleg en mensen konden weer verder, en dit ging over en weer.
Tegenwoordig wil iedereen een pc met windows ixpee, wil internetten, emailen, movies downloaden, msn'en. Waarom? Gewoon om mee te gaan. Ze doen eigenlijk niets zinvols met die pc. 3GHz met 19" TFT ("ja, ik dacht als we dan toch een pc kopen laten we het gelijk goed doen") staat idle weg te zoemen met alleen dochtertje die loopt te msn'en en alles opent wat ze toegestuurd krijgt. Zoonlief als die er is (en er gelukkig meestal wat meer vanaf weet) loopt alleen te gamen. Koop een xbox voor dat kind en geef dochter een p2 met msn. Werkt ook hoor. (ok dit is een beetje een andere frustratie). Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat mensen een pc willen omdat het hoort, en niet omdat ze er werkelijk wat mee doen. En daar begint het probleem. Wel willen MSN'en, emailen, surfen (prima hoor), maar niet de consequenties van een pc op je nemen. Dat ding heeft onderhoud nodig, je moet er verstand van hebben om hem goed te laten draaien. Je moet weten hoe een trojan zich verspreid, hoe een virusscanner werkt, hoe je moet updaten etc. En dit zijn alleen nog maar eenvoudige handelingen. Beter is nog als je wat essenties van een pc weet (wat is een driver, hoe los ik een conflict op, wat is een harde schijf etc). Maar die interesse is er niet. Dus zolang de software nog niet zo waterdicht is als van een wasmachine (waarbij je meestal geen trojans hoeft te verwachten) en mensen toch ALLES willen met een pc, maar wel de lusten en niet de lasten op zich willen nemen (namelijk je verdiepen en naar info zoeken) houden we dit probleem.
Vroeger in DOS, of nog vroegerder
Verwijderd
queVerwijderd schreef op 21 mei 2004 @ 11:07:
Computers van 98 of ME naar 2000/XP overschakelen heeft me al veel te veel geheugen gekost, dat doe je er dan voor een prikkie bij omdat je het toch hebt liggen.
dat kost gewoon geld hoor.
als jij thuis een briefje van 50 hebt liggen, mag ik die dan ook voor een prikkie hebben omdat je hem toch thuis hebt liggen?
Een soortgelijk digitaal rijbewijs is er al . Ik heb het moeten behalen in jaar 1 van me MBO opleiding ICT (zit nu einde 3).[b][message=20792722,noline]Mfpower schreef op 21 mei 2004 @ 11:14
Vroeger in DOS, of nog vroegerder, MSX, C64 etc. moest je enigszins weten wat je deed. Anders kwam je niet verder. Je kon dan ook minder makkelijk je hele systeem overhoop helpen. Nee, het probleem zit hem in de verwende gebruiker. Van mij mag er wel een soort digitaal rijbewijs komen. Of software die zo waterdicht is dat er niets meer fout kan gaan (omdat je niets in hoeft te stellen bijv). Maar daar zijn wij tweakers niet zo blij mee, gelukkig is er nog linux dan
Het is een soort rijbewijs wat jouw verteld at je de basisbegrippen kent van windows en word en dat soort dingen . Het verteld je dat je weet wat virussen zijn en wat scanners doen . Wat trojans zijn en dat je niet op elke banner moet klikken .
Ik zal eens kijken voor je of ik het kan vinden . Ik schotel het mensen met problemen eerst altijd voor ... tis een goede manual .
Intresse
Tuurlijk met een aantal mensen waar je een goede band mee hebt(hoeft niet altijd familie te zijn) doe ik graag dingen en dat gebeurd dan ook regelmatig met gesloten knip.
Maar als ik dan weer eens panne heb met me brommer kan ik ook zo bij hem/haar aankloppen voor reparatie, eveneens met gesloten knip uiteraard.
Mensen die gewoon vrienden/kennissen zijn krijgen gewoon een rekening, vaak komen ze dan zelf al met wat het gaat kosten.
Deze werkwijze hanteer ik bij iedereen en werkt tot nu toe perfect.
Dus het probleem met niet betalende mensen of mensen die jouw for granted nemen heb ik nog geen last van gehad(en blij toe ook)
Maar mocht het ooit gebeuren dan weet ik hoe ik moet omgaan met die mensen dankzij dit topic!!
chance favors the prepared mind
Ach gelukkig is IT meer dan enkel n00bies helpen met hun problemen.Zym0tiC schreef op 21 mei 2004 @ 10:54:
Krijg je als antwoord te horen wat voor IT-er je wel niet bent![]()
🌞🍃
Ik ben de goede URL aan het zoeken maar de boeken zijn iig van "ECDL" wat staat voor "Electronic Computer Driving License " . Dus gewoon alle basis die mensen moeten kennen voor ze aan de slag gaan met windows enzo.
Erg handy .. ik heb het op school gehad
Zal eens vragen waar je die boeken besteld !
Welk deel van die boeken is het?Khaine666 schreef op 21 mei 2004 @ 19:23:
[...]
Ik ben de goede URL aan het zoeken maar de boeken zijn iig van "ECDL" wat staat voor "Electronic Computer Driving License " . Dus gewoon alle basis die mensen moeten kennen voor ze aan de slag gaan met windows enzo.
Erg handy .. ik heb het op school gehad
Zal eens vragen waar je die boeken besteld !
Een voorbeeld van deze kant:
Familie:
Eerst vragen ze wat is nou slim om te doen ? met pc aanschaf.
Ik antwoordde vervolgens meteen daarop met: Ik zet wel een pc voor jullie in elkaar, ben je een stuk goedkoper uit en je weet wat je in huis hebt gehaald.
Vervolgens een paar weken later staan ze bij MediaMarkt [MM] en bellen me op van welke moeten we nemen ? Celeron of Pentium 4 CPU. Welke videokaart moet erin zitten en etc etc. De beste pc daar was natuurlijk te duur, duh

Aantal weken later na aanleiding van een aanbieding van MM hebben ze een klant en klaar pctje gekocht van Fuijstu & Siemens gekocht

Oke, familie-leden zijn n00bs op gebied van pc's. Dus bellen me op van: kun jij misschien diezelfde pc voor ons installen ? Oke goed. no problem
Kom ik daar, is de PC nog niet eens uit de doos gehaald
Op dat moment had ik het al helemaal gehad met het hele gebeuren, heb alles afgemaakt en ben weer richting huis gegaan.
Najah je kent n00bs
Ze moesten ruim 3/4 maanden wachten, ik helemaal geen problemen mee ...eindelijk rust

... Na deze lange tijd, werd ik gevraagd onder 4 ogen dat ik misschien er nog even wou naar kijken. [familie had inmiddels al vanalles geprobeerd. moest ook wel, 3/4 maand zonder internet begin je uiteindelijk wel wat zelf te doen
Oke ik met mijn goed gedrag daarheen, ISDN modem geinstalled en vola internet.
[niet mijn favoriete onderdeel modems installen
Kreeg daarna de middag wel een paar centjes voor mijn service. Zie voor zulke mensen "eis" ik bijna een vergoeding, omdat ze domweg niks zelf proberen.
Voor mensen zoals die alles zelf hebben geprobeerd, die waardeer ik zeer zeker. En daar hoef ik geen vergoeding voor. [Krijg meestal wel wat]
Waar ik helemaal een hekel aan heb is mensen die denken dat ze er superveel verstand van hebben [hele pc gebeuren] terwijl dat niet zo is. En ze denken ook nog steeds dat ze het beter weten dan mij.

Just my 2 cents at the moment
oops, heb best veel smileys gebruikt
[ Voor 3% gewijzigd door rlkz op 22-05-2004 00:13 ]
I browse with Vivaldi
Nog een voorgeval:
Onbekend persoon [via via via] heeft zware problemen met de computer.
Wat bleek het probleem te zijn ? Windows 98 draaide al ruim 6 jaar zonder re-install en werd trager en trager gepaard met BSOD's.
Oke ik schiet te hulp, ga naar die persoon toe. Eenmaal aangekomen, kom ik tot conclusie dat het idd één grote bende was op die computer. a fijn
"Format C:"
Vervolgens een Windows 98 re-install gedaan met alle software erweer op. Instellingen weer goed en etc.
Einde van het hele gebeuren, was diezelfde persoon echt "Superblij" dat alles weer gefixed was. En daar doe je het voor
Vroeg diegene ook nog wat moet je ervoor hebben? Ik zei: Is service....
kreeg uiteindelijk toch nog € 20 in de handen gedrukt en dat voor een routine klus
n00bs & superblij = gratis
n00bs & afwezig gedrag = vergoeding
n00bs & niks zelf proberen = vergoeding
I browse with Vivaldi
Verwijderd
En moraal van het verhaal
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2004 01:03 ]
ja idd, dat moet je voor elkaar zien te krijgen idd...Verwijderd schreef op 22 mei 2004 @ 01:01:
had er laatst ook weer 1, maar deze gozer is super bezig geweest. Ik bouwen, hij blij. Uitleg van het hele gebeuren, hij nog blijer. Hij een browser hijack, niet blij. Telefonisch consult. Dus ik hem ff de standaard verwijderaar aanwijzen, lukt niet. Nog een paar keer wat gedaan en nog steeds niks. Na een half uur pielen van zijn kant en mijn advies uiteindelijk niks gelukt (ik balen, hij woont namelijk ook niet echt dichtbij en geen zin om langs te gaan). Twee dagen later mailtje: hijack was weg, de update van de verwijderaar had em eraf gegooid. Kijk dat noem ik nou leuk. Gozer zelf verder gegaan met zoeken van oplossing
.
En moraal van het verhaalben blij dat iedereen die ik help het gelukkig op prijs stelt en niet verwacht dat je ff de computer komt maken en zelf niks doen.
alleen moeten dat soort mensen 9/10 keer wel met hun fikken eraf blijven als ze iets van een virus hebben hoor!
had ik laatst, ja we hadden virus (die gozer verbouwd ook zn eigen huis enzo echt een doe 't zelver
de pc nog verder vertieft enzo en uiteindelijk kon ik ff een clean install gaan doen

*zucht* sommige mensen....
Het complete verhaal is inderdaad erg herkenbaar, maar dit is inderdaad iets wat mij ook heeeel erg stoort.Roger_Rabbit schreef op 11 maart 2004 @ 11:11:
Of ze vragen mij om een advies, wat moet ik voor brander nemen of welke netwerkapparatuur moet ik aanschaffen om met meerdere pc's op internet te kunnen. Dan zeg ik dus met welke spullen ik goede ervaring heb en toch kopen ze van die goedkope rommel waar je niks mee kunt.
En dan zelf durven ze nog te vragen of je de boel effe komt installeren![]()
Ik heb het wel is gedaan, maar eigenlijk moet ik er niet meer intrappen in zulke geintjes
Veel dingen die de laatste tijd aan mij worden gevraagt, zoals dvd brander doet et niet meer, mijn beeldscherm gaat niet meer aan en meer van dat soort n00b vragen komen meestal door die zgn. handige neefjes. Echt, wat heb ik daar een hekel aan. Ik was eens bij een oom van mij want hij had troubles met zijn modem ofzo na een win reinstall, en dat was natuurlijk weer niet een model waar overal drivers voor zijn. En zonder inet kan je ze ook niet vinden. Maar, hij had ergens op zijn schijf de drivers neergezet, op een andere partitie zodat na een reinstall de drivers nog had. Ik zoeken op alle partities, niets gevonden, ook windows zoeken vond niets. Vraag ik zo aan hem, wie doet hier meestal het klus-werk aan de computer? tsja dat deed zijn zoon dus, hij ging hem opbellen en kwam later terug dat hij er niets van wist. Na een uurtje zoeken belt zo zijn andere zoon op, en die komt met het fantastische verhaal dat de drivers voor het modem wel op de HDD staan, maar die zijn onzichtbaar gemaakt met een programma

Ik vind dat mensen IDD eens moeten leren wat de verantwoordelijkheid is voor een computer en een internet aansluiting. Je rijd toch niet in je auto zonder rijbewijs? Je ging toch ook naar school voordat je die baan kreeg? En dat is echt niet zonder reden, mensen denken oooh internet dat heb ik op mijn werk ook en daar doet ie het ook altijd zonder problemen. Mja, maar daar heb je een sysadmin die het werk doet, thuis is die er niet en dan komen de zgn. handige neefjes weer en dan is het einde zoek.
OP mijn school heeft men nu ook door dat ik aardig wat met PC's kan en het word nu al lastig.. ik had laatst eens een jongen in me klas die zei ja me cd speler doet het niet. Zitten de kabels er wel in? Ja die zaten erin. Aangezien ik al doorhad dat het me een zaterdagmiddag ging kosten zei ik, oh nou dan heb ik er geen verstand van. Ik wist ook wel dat het een master-slave probleempje was aangezien de cd speler van mij afkomstig was en die stond op master in mijn oude pc. Paar dagen later komt ie op school met zijn HDD en cd speler in een plastic zakje van de dynabyte (geeft ongeveer aan watvoor pc user het is) en gooit die neer op mijn buro, ja kijk maar of je er wat mee kan. Eh, sorry? Moet ik nu gaan kijken onder schooltijd wat het probleem is van jouw pc, terwijl ik hoor te werken aan mijn verslag? Hij vond van wel dus, maar ik ging lekker aan mijn verslag verder. Na schooltijd komt ie naar me toe terwijl ik al in me jas naar buiten loop, ja ik heb de sleutel van het lokaal dan kunnen we even testen. Op vrijdagmiddag, 4 uur. Ja doei, het is tijd om de trein te halen en ik ga me niet nog eens buigen over andersmans problemen. dus ik zei dat ik nog wat te eten haal ik de kantine en dat ik dan kom, maar ik heb gewoon de nood-uitgang genomen en ben lekker naar huis gegaan. En ik ben echt niet te lame om een jumpertje om te zetten, maar ik ga mijn tijd niet verspillen aan een hdd en cd speler terwijl men ook zelf eens kan gaan zoeken hoe je een cd speler installeerd. Dat is toch het minste wat je kan doen!
Ik heb dus een simpele regel opgestelt, ik doe alleen nog PC werk voor mijn ouders, dat zijn toch wel de mensen die mij hebben gedownload en geinstalle.. eeh... waar ik mijn leven aan heb te danken
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Komt er ook een deel 2 aan ofzo?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
[ Voor 12% gewijzigd door Spider.007 op 22-05-2004 11:40 ]
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Dit topic is gesloten.