Sleutelen aan bevriende pc's (deel2)

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 4.145 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12592

Topicstarter
Deel 1 sleutelen aan bevriende pc's was vol, dus we gaan weer verder met deeltje 2 :), en deel hier je ervaringen en gooi de frustraties eruit en poot maar hier neer. ;) Plzz geen offtopic geklets met "hulde en heel herkenbaar" en voor de rest nix...

Heel herkenbaar _/-\o_ _/-\o_ Ik ben geen IT'er, wel ben ik heel erg toevallig handig met pc's...

Ik word zelf ook regelmatig gevraagd, maar meestal zeg ik: "Je moet zelf eerst leren hoe de pc en internet werkt en elke dag 10 min met de pc en internet werken, zo leer je hoe de pc en internet werkt!" Ik doe het gratis voor m'n ouders en m'n zus. Heel soms vraagt de buren van m'n ouders om hulp, en ik doe het gratis voor hun. Want ik kom ieder jaar met oud en nieuw bij hun, lekker gezellig en lekker eten. (winwin situatie) Laatst werd ik door m'n vage collega gevraagd of ik bepaalde software voor hem wou downloaden. Ik antwoordde dat het hem geld zou kosten, hij dacht dat ik voor 5 euro zou gaan doen }). Maar nee, ik zei tegen hem dat ik rond 20 euro per uur kost en dat het mij vrije tijd kost, toen droop ie wel af... Ik ben niet van plan om m'n vrije tijd op te geven voor andermans zaken of ik vraag geld voor of ze doen klusjes voor mij (ook winwin situatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 12592 op 22-05-2004 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18749

Ben blij dat ik uit het vorige topic wat frustratie van me af heb kunnen schrijven maar ook positieve ervaringen heb kunnen delen. Ik hoop in dit nieuwe topic ook nog het een en ander met jullie te kunnen delen.

-update komt eraan-

En daar is die dan. Mijn oom had eergisteren een nieuwe pc van het werk meegekregen. SPECS!!

MSI 865PE NEO moederbord
Intel Pentium 4 Prescott 3.2GHz
512MB DDR 400
160GB HD
GF FX 5600 VGA
LG 17" TFT
NEC 2500A DVD ding
En wat meer van die zut.

Nou of het even aan kwam sluiten, en internet kwam delen met zo'n NAT doos.
Prima. ( eerder hadden ze internet gedeeld door gewoon een 2e nic in de pc)
Maargoed, met chello zit je dan met dat geklooi dat die cd niet werkt.
Dus ff snel met gewoon de NIC van die bak direct aan de modem, okeej, reregged, NIC MAC overgekalkt, gekloond op de wan poort van dat NAT ding. Paf, zow..
Even paar accounts aangemaakt voor de familie enz. En na een uurtje of 2 was ik klaar.

Vind het fijn om op nieuwe pc's te werken. En zeker als er een tft aan hangt. Van crt's krijg ik van die vermoeide ogen van. :P Afijn, 2 uur later, toch 25 euro rijker en 3 koppen senseo zwaarder vertrok ik richting huis. :)

Maar mooie pc hoor! :D

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 18749 op 22-05-2004 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Nou gewoon eens een vraagje, hoevaak per week/maand krijgen jullie mensen die problemen hebben met hun PC, en die geholpen willen worden?

[ Voor 16% gewijzigd door Widow op 22-05-2004 11:31 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Gister nog een heel stom probleem opgelost. Ze hadden een nieuwe inkt cartridge (zwart) gekocht maar die deed het dus niet. Vanalles geprobeerd kom ik op het geweldige idee om de inkt maar eens uit de cartridge te 'slaan' (ff de G-krachten laten uitoefen op de nozzle zeg maar).

Fletsch, een kwak inkt eruit en de boel deed het weer.

Hoevaak? Mwah, eens per 3 weken ofzo? Ach, ook wel weer een beetje gezellig, vind het niet zo erg. Tenzij ze hun zoon overal de schuld van geven "Die jongen klikt zo snel overal op". Vind ik een beetje stomme uitdrukking als je er zelf niet zoveel van weet en die jongen dan weer wel en hem dan de schuld geven. :(

Ach ja, ik denk maar zo, wat was ik blij toen de buurjongen even kwam helpen toen ik mijn C:\WINDOWS98\ map compleet in de prullenbak had gemieterd :) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 07:52
Ik moet (nee mag) volgende week in het weekend een kennis helpen. Die is nog niet zo verkeerd, zijn pc loopt superlangzaam zegt ie. Nou ff adaware er over, virusscan en startuptray schoonmaken. Waarschijnlijk wat geld, en bedankje.

Vraagt het in ieder geval al een tijdje van twe voren. Heeft zelf al viruscanner geupdated en gedefragmenteerd.

[ Voor 21% gewijzigd door Dekaasboer op 22-05-2004 11:58 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 15:48
bladiebla

[ Voor 96% gewijzigd door stevenP op 22-05-2004 16:16 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

stevenP schreef op 22 mei 2004 @ 12:01:
er is er al 1 geopend door mij:

Sleutelen aan Bevriende PC's deeltje II

ik had m alleen wat te vroeg geopend dus hij was gelocked maar als een modje hem dan weer even kan opengooien....
Tjah.. en dan..?.. wil je twee tweede delen gaan openhouden ofzo 8)7 Wat mij betreft is een nieuw deel voor de eerste persoon die na de duizend-posts een nieuw topic opent. Niet voor degene die er bij de 900 alvast een opent ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:26

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Ik ben ook in de familie de computer-man, dit komt omdat ik ook als bijbaantje een it baan heb in een computerwinkel die levert aan grote bedrijven ed en dan wordt van mij gevraagd dat ik de computers van de rest kom fixen en het liefst zo snel mogelijk, eerst een ouwe compaq van me oom wat een k*t ding schijf kapot en ik kon er een van mezelf indrukken want me nichtje moest er nog werktstukken op maken, en dan wordt van me verwacht dat het binnen een weekje klaar is, ik moest eerst uitzoeken hoe dat werkte met bios van die compaqs en zo blijf je bezig dan boot ie niet van cd enfin genoeg problemen.

Laaste naar me andere oom daar een packard bell gefixed en zowat problemen gehad over het maken van een backup ik had me neefje gevraagd of ie de zooi op cd zou fikken dat had ie ook gedaan en me oom komt lichtelijk geirriteerd naast me staan en vraagt aan mij of ik dat had gebackupped en ik zeg dat zou me neefje doen, en me neefje zegt tegen me oom (ze zaten buiten) ik wist er nix van, uiteindelijk wel goed gekomen maar als het zo moet ga ik ook een vriendelijk tarief instellen..

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

The Third Man

The Third Jellyfish

The Widow Maker schreef op 22 mei 2004 @ 11:30:
Nou gewoon eens een vraagje, hoevaak per week/maand krijgen jullie mensen die problemen hebben met hun PC, en die geholpen willen worden?
Ik heb een baantje bij een importeur van kleding als algemene computerhulp/reparateur enzovoort, dat verdien 7,50/uur en daar kom ik meestal zo'n paar keer in de maand langs met in totaal zo'n 10-15 uur per maand (laatste tijd wat minder in verband met examens). Onlangs nog een nieuwe pc laten leveren, dat hield in dat ik het budget en de taken te horen kreeg, iets leuks uitkoos (ze wilden net als bij de laatste aangekochte pc een Shuttle XPC dus nu een soortgelijke genomen met betere specs (Nforce2, Athlon 2500+, 1024 DDR400 (2x 512 in DC), 80 GB 7200RPM, NEC 2500 DVD+-RW )) en na levering in elkaar schroeven en installeren. Enige troubles zijn nu nog dat het overzetten van de config en programmatuur van de oude pc nog niet helemaal vlekkeloos is gegaan (zoals altijd aangezien ze tientallen moeilijke Outlook formulieren gebruiken die het ook weer allemaal moeten doen etc. :P ) dus dat wordt na de examens weer bijklussen. Daarnaast moet een Athlon 1200 pc naar Windows XP gemigreerd worden en moet een laptop een verse Windows 2000 installatie krijgen.

Bij particulieren vraag ik iets meer, namelijk 10/uur maar dan regel ik zelf vervoer en hulpmiddelen (gereedschap, portable harde schijf en cd's met software). Verdient aardig goed want al die kennissen sturen ook weer hun kennissen door etc :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Het toverwoord blijft voor mij :
"Breng maar langs".

Ik wil best e.e.a. doen maar zelf moeten ze de kast hierheen brengen en halen. Dat weert zo`n 80%. Is net even anders dan iemand die in ruil voor n biertje langs komt fietsen, en dan 5 keer heen en weer moet om dat dit of dat ontbreekt. Bovendien verwijs ik eerst naar de helpdesk want ik merk dat mensen het makkelijker vinden om mij te bellen dan de helpdesk..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90733

Kheb hier precies hetzelfde.

Wil een vage kennis opeens Windows XP erop, kom ik daar kan ik alle files nog gaan backuppen grgr daar word je zo stront ziek van.
Of willen ze er 1 pc bij hebben en dan kunnen ze geen netwerkkaart installeren.
Of je moet Office installen en als je daar komt blijkt hele pc naar de klote te zijn.

Dus mensen even dit:
Weet je niks van pc's blijf er dan af en ga lekker tv kijken ofzow. >:)

En als wij als hobby pc zooi hebben moeten jullie pc analfabeten niet denken dat we het leuk vinden om jullie rotzooi te fixen O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 90733 op 22-05-2004 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Frustrerend verhaaltje:

Laatst de PC van een vriend geformatteerd en geïnstalleerd met WinXP Pro NL, Office 2000, ZoneAlarm, Norton AV 2003, WinRAR 3, DirectX 9, MediaPlayer 9, ACE Mega Codec Pack, Avant Browser 9, MSN Messenger 6, Acrobat Reader 6 en Neroburn 6. Verder had ik zijn systeem op alle mogelijke manieren geoptimaliseerd (Configuratiescherm, TweakXP Pro,...) en had ik een mooi thema geïnstalleerd ipv de teletubbie-layout. Alles samen nam het toch nog 3 uur in beslag, ondanks het gebruik van een unattended setup-cd en de silent installatie van diverse programma's.

Na enkele dagen kon hij geen filmpjes meer afspelen. Ik zei hem dat hij MediaPlayer eens moest herinstalleren. Geen probleem, hij deed het en hij kon weer filmpjes afspelen...

Drie weken later vroeg ik hem of zijn PC nog goed werkt. Ik kreeg als antwoord dat hij hem geformatteerd heeft! Ik vroeg 'Waarom dan wel??' Tja, antwoordde hij, hij stond nogal naar jouw hand en bij een Office-Update werd er gevraagd naar de CD en die heb ik niet en zo. Ik had voor elk programma nochtans duidelijk uitgelegd hoe het werkt, het thema en de vormgeving kan je zelf naar believen aanpassen en Office gebruikt hij zelden, dus een update was helemaal overbodig! Maar hij zag blijkbaar alleen een format c: als oplossing.

Heel leuk allemaal, nu heeft hij zijn PC zelf herinstalleerd met WinXP Home, de standaard XP firewall en een shareware-virusscanner die na enkele weken vervalt. Verder gebruikt hij weer Internet Explorer, DirectX 8 en Mediaplayer 8 zonder codecs, geen brandprogramma, wederom het teletubbie-thema en achtergrond en waarschijnlijk is SP1 evenmin geïnstalleerd... Leuk he? 8)7

De les die ik hieruit geleerd heb: Voor die persoon zijn PC doe ik niéts meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 20:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Hier was het weer prachtig, ik heb 8 dagen in Italië gezeten.
Ik heb 18 uur in de bus gezeten, ik kwam thuis, en nog geen uur later telefoon,

"ja, mijn printer enzo werkt niet"

en dan verbaast het de mensen dat ik kortaf en boos ben :(

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jellabie schreef op 22 mei 2004 @ 15:00:
Hier was het weer prachtig, ik heb 8 dagen in Italië gezeten.
Ik heb 18 uur in de bus gezeten, ik kwam thuis, en nog geen uur later telefoon,

"ja, mijn printer enzo werkt niet"

en dan verbaast het de mensen dat ik kortaf en boos ben :(
Stuur een mailtje met volgende links:
http://gathering.tweakers.net/forum
http://www.google.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Niet eerder handig om naar www.beginnersweb.nl of www.helpmij.nl door te sturen? GoT komt al om in de 'ff wat vragen'-n00bs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik stel prioriteiten als volgt
voor mijn ouders en directe familie sta ik altijd klaar zonder problemen

alleen het gezeur begint wanneer er anderen komen te weten dat je er aardig verstand van hebt en je dus benaderen hierover heb ik 1 mening

alleen als IK tijd heb en wanneer IK zin heb duurt het ze te lang gaan ze maar naar een ander mijn vrijheid is mij goud waard.

ben helemaal niet te beroerd om iemand te helpen die er echt moeite mee heeft maar sommigen denken dat je de hele dag niets te doen hebt
wanneer ik savonds van mijn werk kom rond een uur of 6 a 7 dan wil ik maar 1 ding en dat is eten en geen verplichtingen meer hebben
zaterdag is het zoals bij velen boodschappendag,winkeldag het doe eens wat aan je huis dag :+ etc.
zondag ga ik bij goed weer even hier en daar op visite of ik krijg visite al met al de normale bezigheden.
blijft er dan nog tijd over ben ik bereid om te helpen maar in sommige gevallen liever niet dan wel anders ben je nooit meer klaar.
voor je het weet ben je voor een paar pilsjes de hele week in de avonden problemen van een ander aan het oplossen en daar bedank ik vriendelijk voor laat mij dat kratje bier zelf maar kopen dan en lekker thuis op de bank of in de tuin zitten genietend van mijn pilsje in de zon zonder enige verplichtingen :)

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50868

Wat ik erg vervelend vind is dat mensen ook echt verwachten dat ik hun PC repareer of Windows / Linux weer in orde maakt.

En als me dat niet lukt , omdat ik het probleem gewoon niet kan vinden (dat overkomt iedereen wel eens ;) ) zijn ze diep terleurgesteld.

Of komen ze met vragen , waar ik niet 1 , 2 , 3 antwoord op kan geven. Dan zitten ze met grote verbazing naar me te kijken.

Tja , computer is maar een hobbie. Ik weet ook niet alles :)

Maar het is gewoon erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 15:48
Spider.007 schreef op 22 mei 2004 @ 12:04:
[...]

Tjah.. en dan..?.. wil je twee tweede delen gaan openhouden ofzo 8)7 Wat mij betreft is een nieuw deel voor de eerste persoon die na de duizend-posts een nieuw topic opent. Niet voor degene die er bij de 900 alvast een opent ;)
nee ok zit wat in... 8)7
maar ik wist niet dat er de 'regel' was dat na de 1000ste post te doen...
die van mij was bij 987 ofzo.... maargoed, dees houden we dan gewoon zo!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkere Kwal schreef op 22 mei 2004 @ 15:50:
[...]
Niet eerder handig om naar www.beginnersweb.nl of www.helpmij.nl door te sturen? GoT komt al om in de 'ff wat vragen'-n00bs...
Tja, natuurlijk moet je hier eerst de faq doorlezen, dan kom je al een eind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 22:31
Anoniem: 50868 schreef op 22 mei 2004 @ 16:05:

En als me dat niet lukt , omdat ik het probleem gewoon niet kan vinden (dat overkomt iedereen wel eens ;) ) zijn ze diep terleurgesteld.

Of komen ze met vragen , waar ik niet 1 , 2 , 3 antwoord op kan geven. Dan zitten ze met grote verbazing naar me te kijken.
Mijn antwoord daarop is gewoon.: "tja, microsoft hé, ik weet ook niet hoe zij alles gemaak hebben en hoe ze het in elkaar hebben gestoken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg vaak dat ik ook niet geboren ben met al die computerkennis en dat ik er ook veel voor moeten uitzoeken heb (surfen, lezen, uitproberen), en als ik dat kan kunnen zij dat waarschijnlijk ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 07:54

GeeBee

Oddball

Niet mijn verhaal, maar wel leuk om ff te vertellen:

Tring, telefoon. Ja hoi met <knip>. Ik heb een case gekocht en een moederbord met processor en geheugen. Ik heb alles in elkaar gezet en nu draait de processorkoeler maar een paar tellen en dan slaat alles af.

OK, ik kom wel even, maar ik heb niet de hele middag tijd hoor.

Even kijken of alles op zn plek zat... wat zit dat moederbord laag joh...
Had ie dus geen afstandsbusjes gebruikt en het mobo direct op de kast geschroefd :X

Nog mazzel dat PC's van tegenwoordig tegen een stootje kunnen. Afstandsbusjes er tussen en draaien met die hap.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 04:36
GeeBee schreef op 22 mei 2004 @ 17:19:

Tring, telefoon. Ja hoi met <knip>. Ik heb een case gekocht en een moederbord met processor en geheugen. Ik heb alles in elkaar gezet en nu draait de processorkoeler maar een paar tellen en dan slaat alles af.

Had ie dus geen afstandsbusjes gebruikt en het mobo direct op de kast geschroefd :X

Nog mazzel dat PC's van tegenwoordig tegen een stootje kunnen. Afstandsbusjes er tussen en draaien met die hap.
En dan vraag ik me af, WAAROM koop je dan uberhaupt je spullen los. Eigenlijk had je moeten zeggen "****** nu is alles kapot! Koop maar nieuwe!".
Dit is wel erg erg.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Anoniem: 78739 schreef op 22 mei 2004 @ 14:14:
Een heel 'Frustrerend verhaaltje':

....
Laatst de PC van een vriend geformatteerd en geïnstalleerd met WinXP Pro NL .... Avant Browser 9 ....

Heel leuk allemaal, nu heeft hij zijn PC zelf herinstalleerd met WinXP Home .... Verder gebruikt hij weer Internet Explorer....
Of zich heb je wel gelijk en is het een beetje dom van hem, maar ik snap niet waarom je iemand die blijkbaar maar weinig van PCs weet met iets anders dan IE probeert op te zadelen. Zo is bijvoorbeeld bijna elke handleiding om instellingen te wijzingen op internet geschreven op IE, daar kan hij dus niets mee. Verder werken sommige sites alleen met IE (jij zal wel snappen waarom ze het dan niet doen, maar hij niet), was hij waarschijnlijk al bekend met IE en gebruikt hij op zijn werk IE. In mijn ogen frustreer je die persoon op zo'n manier alleen maar met jouw eigen aversie tegen IE.

Waarschijnlijk ten overvloede: ik wil geen anti-/pro-IE reacties uitlokken, maar zou wel willen weten waarom je zo iemand het 'gemak' van IE ontneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind AB functioneler, het gebruik ervan ongeveer hetzelfde (zelfde icoontjes ed.) en AB gebruikt trouwens de kern van IE. Maar dan nog, hij kon zijn standaardbrowser veranderd hebben of hij zou het gevraagd kunnen hebben, dat is 2 seconden werk. Maar formatteren? :/

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 22-05-2004 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Anoniem: 78739 schreef op 22 mei 2004 @ 19:25:
Ik vind AB functioneler en het gebruik ervan ongeveer hetzelfde (zelfde icoontjes ed.) Maar dan nog, hij kon zijn standaardbrowser veranderd hebben of hij zou het gevraagd kunnen hebben, dat is 2 seconden werk. Maar formatteren? :/
Dat jij em functioneler vindt wil nog niet zeggen dat iemand anders dat ook vindt ;)

Enfin, ontopic

Ik doe alleen maar voor mams/zusje nog de pc repareren, die delen er eentje en die loopt net weer als een tiet, voor andere mensen doe ik het per definitie niet meer, of er nou geld of niet geboden wordt, meestal draait het er gewoon op uit dat ik veel te veel doe voor veel te weinig. Ik heb wel betere dingen met m'n tijd te doen :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Het liefst wil ik de "te fixxen"pc ook hier hebben: ADSL leiding, alle updates/patches op cd/hd, net als tools, drivers en andere noodzakelijke software. Pasgeleden een bak van een vriendin van mijn zus geformatteerd en er XP op geknald, want er stond ME (bahbah) op met een zwik opstartende onnodige tools ...niet meer normaal. Ding geupdate (lange leve autopatcher XP) en hij liep als een zonnetje! Firewall aangezet, wilden graag Norton, ook al was die niet het beste > dus ik netjes 2003 versie geinstalleerd en wat anti spyware toei.
Ze deed nooit lastig over geld, vroeg vantevoren hoeveel het ongeveer ging kosten, en zei toen ik belde "wat fijn dat ie zo snel klaar is, hoeveel krijg je van me?" Nou, niks op aan te merken dus, en ze doet netjes adaware enzo updaten.

Pc2: 1 dag later de pc van mijn pa aan de beurt: meneer wilde een Nederlands OS, want dat Engels vond ie maar onduidelijk :P Windows 2000 NLD erop, klaagt meneer dattie spider solitaire en hartenjagen (standaard in XP) niet kan spelen..of ik niet een dualboot wilden maken ofzo.. :?
Ik zei tegen em dattie anders maar mooi online ging hartenjagen, en dat ik ging kijken naar XP Nederlands voor hem, maar dat ik toch zeker geen dualboot (altijd gezeik) ga instellen omdat meneer 2 fukking spelletjes wil spelen, haha....malloot..

Mn zus dr pc had weer lop.com en coolwwsearch, die bak clean ik elke 2 weken, het wordt al minder (I love Spybot Search & Destroy met die Teatimer toei! ) en ze heeft een lesje toen ze haar hele bak liet vastlopen met het installeren van MSNplus met sponsorprogramma..leuk joh, zoveel icoontjes.
Ze heeft nog nooit zo hard lopen gillen "Mijn PC doet het niet meer! HELP!!"
Muts :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Gody schreef op 22 mei 2004 @ 17:25:
[...]
En dan vraag ik me af, WAAROM koop je dan uberhaupt je spullen los. Eigenlijk had je moeten zeggen "****** nu is alles kapot! Koop maar nieuwe!".
Dit is wel erg erg.... :(
Dat noem ik het IKEA-syndroom, mensen raken steeds meer gewend om zelfbouw dingen te kopen, dus ook hun computer. Aangezien er dan niet een hele uitgebreide handleiding bij zit denken ze 'er kan niks fout gaan' en schroeven ze het ding maar naar eigen in zicht in elkaar, om er vervolgens achter te komen dat ze toch nog niet voldoende ervaring hebben... Overgins moet ik er wel bij zeggen dat ik dezelfde fout ook bij mijn eerste nieuwe kast had gemaakt, maar toen was ik wel 9 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Laatst online: 12-05 15:48
Zo ik zie het topic laat maar dit is een bekend fenomeen:

Een collega van me ma vraagt of ik bij hun internet wil installeren op hun nieuwe computer. Ik dacht o zo gefixt doe ik wel even.
Daar aangekomen, willen ze 2 pc's op internet , alle kabels moesten nog worden getrokken etc, ben zeker een dag bezig geweest, omdat ik het genant vind om wat te vragen kreeg ik 25 euro voor 6 uur werk :(

Ik weet zeker dat ik volgende keer gewoon geld vraagt en duidelijk bent met me prijs.

Wat vinden jullie dan een gepast geld bedrag per uur ??

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 78739 schreef op 22 mei 2004 @ 14:14:
Frustrerend verhaaltje:

Laatst de PC van een vriend geformatteerd en geïnstalleerd met WinXP Pro NL, Office 2000, ZoneAlarm, Norton AV 2003, WinRAR 3, DirectX 9, MediaPlayer 9, ACE Mega Codec Pack, Avant Browser 9, MSN Messenger 6, Acrobat Reader 6 en Neroburn 6. Verder had ik zijn systeem op alle mogelijke manieren geoptimaliseerd (Configuratiescherm, TweakXP Pro,...) en had ik een mooi thema geïnstalleerd ipv de teletubbie-layout. Alles samen nam het toch nog 3 uur in beslag, ondanks het gebruik van een unattended setup-cd en de silent installatie van diverse programma's.

Na enkele dagen kon hij geen filmpjes meer afspelen. Ik zei hem dat hij MediaPlayer eens moest herinstalleren. Geen probleem, hij deed het en hij kon weer filmpjes afspelen...

Drie weken later vroeg ik hem of zijn PC nog goed werkt. Ik kreeg als antwoord dat hij hem geformatteerd heeft! Ik vroeg 'Waarom dan wel??' Tja, antwoordde hij, hij stond nogal naar jouw hand en bij een Office-Update werd er gevraagd naar de CD en die heb ik niet en zo. Ik had voor elk programma nochtans duidelijk uitgelegd hoe het werkt, het thema en de vormgeving kan je zelf naar believen aanpassen en Office gebruikt hij zelden, dus een update was helemaal overbodig! Maar hij zag blijkbaar alleen een format c: als oplossing.

Heel leuk allemaal, nu heeft hij zijn PC zelf herinstalleerd met WinXP Home, de standaard XP firewall en een shareware-virusscanner die na enkele weken vervalt. Verder gebruikt hij weer Internet Explorer, DirectX 8 en Mediaplayer 8 zonder codecs, geen brandprogramma, wederom het teletubbie-thema en achtergrond en waarschijnlijk is SP1 evenmin geïnstalleerd... Leuk he? 8)7

De les die ik hieruit geleerd heb: Voor die persoon zijn PC doe ik niéts meer. :)
:X Dit moet je dus echt NIET doen gewoon !!! ;)

Ik heb een moto en dat is het volgende : "Ben je n00b en doe je geen moeite om ook maar iets te weten (globaal minstens) blijf dan n00b"

Kortom : Als je bij iemand een OS (Meestal Windows..... duh.....) installeert doe dan alleen wat je kan en echt moet en verder niks !!!

Wat betreft Troep enzo uitschakelen, Thema's, Programmas : Alleen als je weet dat die persoon dat ook echt gebruikt (Uit eigen zin of door jou door de strot geduwd :+ ) en niks meer en minder !!!

Scheelt je hoop ellende :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Moffin schreef op 22 mei 2004 @ 20:12:
Zo ik zie het topic laat maar dit is een bekend fenomeen:

Een collega van me ma vraagt of ik bij hun internet wil installeren op hun nieuwe computer. Ik dacht o zo gefixt doe ik wel even.
Daar aangekomen, willen ze 2 pc's op internet , alle kabels moesten nog worden getrokken etc, ben zeker een dag bezig geweest, omdat ik het genant vind om wat te vragen kreeg ik 25 euro voor 6 uur werk :(

Ik weet zeker dat ik volgende keer gewoon geld vraagt en duidelijk bent met me prijs.

Wat vinden jullie dan een gepast geld bedrag per uur ??
Als het weinig tot geen werk is (een installatie aanzetten en de rest van de tijd kletsen en consumeren): 5 euro
Normaal werk maar familie/vrienden: 7,50
Normaal werk bij kennissen/onbekenden: 10
Natuurlijk kan je voor elke situatie je tarief aanpassen maar ik ontdekte dat ik daar zelf last van had want het kon de meeste mensen niet schelen of ze 30 of 40 euro aan mij betaalden terwijl ik wel om dat verschil zat te springen. Tenzij je duidelijk voor jezelf en de klant onder de prijs presteert zou ik niet snel van je normale tarief afwijken, je bent immers wel werk aan het doen waar winkels en professionelen stukken meer voor vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
GeeBee schreef op 22 mei 2004 @ 17:19:

Als het moederbord te laag in de kast zit, dan passen de PCI/AGP kaarten toch niet lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Anoniem: 18749 schreef op 22 mei 2004 @ 11:30:
Ben blij dat ik uit het vorige topic wat frustratie van me af heb kunnen schrijven maar ook positieve ervaringen heb kunnen delen. Ik hoop in dit nieuwe topic ook nog het een en ander met jullie te kunnen delen.

-update komt eraan-

En daar is die dan. Mijn oom had eergisteren een nieuwe pc van het werk meegekregen. SPECS!!

MSI 865PE NEO moederbord
Intel Pentium 4 Prescott 3.2GHz
512MB DDR 400
160GB HD
GF FX 5600 VGA
LG 17" TFT
NEC 2500A DVD ding
En wat meer van die zut.

Nou of het even aan kwam sluiten, en internet kwam delen met zo'n NAT doos.
Prima. ( eerder hadden ze internet gedeeld door gewoon een 2e nic in de pc)
Maargoed, met chello zit je dan met dat geklooi dat die cd niet werkt.
Dus ff snel met gewoon de NIC van die bak direct aan de modem, okeej, reregged, NIC MAC overgekalkt, gekloond op de wan poort van dat NAT ding. Paf, zow..
Even paar accounts aangemaakt voor de familie enz. En na een uurtje of 2 was ik klaar.

Vind het fijn om op nieuwe pc's te werken. En zeker als er een tft aan hangt. Van crt's krijg ik van die vermoeide ogen van. :P Afijn, 2 uur later, toch 25 euro rijker en 3 koppen senseo zwaarder vertrok ik richting huis. :)

Maar mooie pc hoor! :D
Dit is geen frustratie ;)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:46

Khaine

Python liefhebber

Cpt.Morgan schreef op 22 mei 2004 @ 19:11:
[...]

Of zich heb je wel gelijk en is het een beetje dom van hem, maar ik snap niet waarom je iemand die blijkbaar maar weinig van PCs weet met iets anders dan IE probeert op te zadelen. Zo is bijvoorbeeld bijna elke handleiding om instellingen te wijzingen op internet geschreven op IE, daar kan hij dus niets mee. Verder werken sommige sites alleen met IE (jij zal wel snappen waarom ze het dan niet doen, maar hij niet), was hij waarschijnlijk al bekend met IE en gebruikt hij op zijn werk IE. In mijn ogen frustreer je die persoon op zo'n manier alleen maar met jouw eigen aversie tegen IE.

Waarschijnlijk ten overvloede: ik wil geen anti-/pro-IE reacties uitlokken, maar zou wel willen weten waarom je zo iemand het 'gemak' van IE ontneemt.
Ik heb laatst Mozilla Firefox bij mijn PA geinstalleerd . Op die site staat zegmaar een thema waardoor het net de IE layout lijkt . Ik heb um meteen de block-functie voor sites enzo uitgelegd en een beetje wat van cache .

Hierdoor zijn de wekelijkse frustraties van het 800 keer klikken voor jhe op een site bent ineens opgelost . Dat heeft dus bij mij wel dergelijk geholpen om IE eraf te mikken :). En de "gemakken van IE" die de huis-tuin-mooiekeuken-gebruiker uit IE haalt zitten daar ook in .

Kortom : Ik vind het ideaal :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Alternativ schreef op 22 mei 2004 @ 12:08:
[een heel verhaal zonder leestekens
misschien handig als je af en toe een punt en/of een komma gebruikt?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 14:40

cjdijk

Hans favoriete radiostation

@ServerZone:
Ga er nooit vanuit dat als je iemand iets laat doen, dat het direct goed begrepen of uitgevoerd wordt.
Een leek heeft nu eenmaal een ander nivo, en zal het misschien anders begrijpen/uitvoeren.
Als jouw werkzaamheden afhangen daarvan, check dan het werk wat een ander heeft moeten doen van jou.
Zelf persoonlijk maak ik nooit backups voor een ander, tenzij ze erom vragen en ervoor betalen.
Bij het opnieuw installeren van windows, hernoem ik altijd de mappen van windows,
zodat ik de oude documenten na het schoon installeren gewoon uit die oude mappen kan vissen.
Ik heb zelf ook wel eens gehad dat men een week later nog belde dat ze bestanden misten die ze dus in hun oude windows map hadden staan.
Toen heb ik ze telefonisch die bestanden laten verplaatsten van c:\win.old naar c:\windows dat gaf best wel een dankbare reaktie.

@Cyberblizzard:
Fijn dat je zo'n optimale XP installatie bij je vriend uitvoert.
Alleen zit niet iedereen te wachten op software die jij gebruikt.
Dus helemaal niet heel vreemd dat hij een verse install doet.
Misschien dat hij wel gewoon IE wil, niet niet jouw browser.
Misschien dat hij een plugin miste in Office die hij dagelijks voor z'n werk nodig heeft, maar die niet kon installeren omdat jij niet zijn eigen office cd hebt gebruikt.
Wat ik wil zeggen: Vraag altijd goed wat die ander wil.
De software die jij met veel plezier gebruikt hoeft voor een ander niet interessant te zijn, of zelfs storend.

@2Dutch:
Blijkbaar vind je het leuk om steeds maar weer opnieuw windows voor familieleden te installeren, anders had je wel een image gemaakt van al je werk.
Zelf persoonlijk doe ik dat altijd na het vers installeren van windows, uiteraard inclusief het verplaatsen van documenten/email en andere data buiten het image.
Dat om te voorkomen dat die data wegraakt na terugzetten van de image.
Voor mij liever ietsje meer werk, en daarbij dus een definitieve oplossing, zodat ik dat domme werk bij die pc niet weer opnieuw hoef te doen.
De vraag is niet of een pc in de soep wordt geholpen, maar hoe lang het duurt voordat het gebeurt.
Bij voorkeur installeer ik trouwens hetzelfde OS als wat men gewend is geweesd, tenzij ze specifiek erom vragen.
Het komt opvallend vaak voor dat men graag wil switchen van 98 naar XP, en later toch weer terug naar 98, omdat een een of ander dom spelletje niet meer werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door cjdijk op 24-05-2004 11:30 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:41
Ook ik ken die frustratie... Ik zit nu in mn afstudeerstage, werd ongeveer twee keer per week gebeld / gevraagd... soms een week niet, maar schoot niet op. Toen had ik al bij 9 van de 10 een "breng maar langs" policy, zoals anderen al opperden in dit topique. Echter nu ik dus 5 dagen in de week met stage bezig ben, en nog anderhalve dag bijbaantje, heb ik stug volgehouden dat ik er gewoon de tijd niet voor heb en dat ze het zo tegen de zomervakantie nog maar eens moeten vragen.... Opeens kunnen ze het wel zelf of vinden ze een ander slachtoffer die het op mag lossen... En om eerlijk te zijn: ik vind het niet zo heel erg dat ik op deze manier na mijn stage wat "klanten" kwijt zal zijn... ;) Het geld vind ik niet zo belangrijk op dit moment, en na mijn afstuderen wil ik z.s.m. een vaste baan zoeken. Er zijn nog een paar uitzonderingen voor wie ik gewoon tijd maak, dat zijn mijn familie, GF en mensen die voor mij ook meteen klaarstaan als ik hun hulp nodig heb. En die laatste groep is over het algemeen erg beperkt...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 16-05 15:15
Ik werk meestal bij de mensen thuis en alleen als ik vervoer heb / kan regelen .
Ik vraag voor familie niks en voor de rest 5 euro per uur (binnenkort toch eens omhoog gaan) en als het een complete herinstallatie is dan is het meestal van breng maar langs kan ik er rustig aan werken als ik tijd en zin heb.
Als het haastwerk moet worden dan doe ik het als ik tijd heb en anders dan is het helaas pindakaas ga niet stressen voor andere.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53610

Alleen voor familie en hele goede vrienden maar dan gratis. Op het moment dat je geld vraagt dien je in mijn ogen ook garantie te geven. Dat is iets wat ik hier in de meeste verhalen toch wel mis.
Hardware garantie valt gewoon onder de leveranciers garantie en is die verlopen dan is het gewoon jammer voor de klant, maar als je software (meestal windows) inricht dan vindt ik het niet meer dan normaal dat je dan als er wat mis is met hetgene dat je gedaan hebt dat ook netjes oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 18-05 17:19
Deel 2 alweer :)

Zo heb ik onlangs een vage MSN-smilie/text-creator en een toBrEeZaH-omzetter gemaakt in PHP. Respectievelijk het effect als:
---
:) :( :( :( :) :) :( :( :) :) :( :( :( :)
:( :) :) :) :) :( :) :) :( :) :) :( :) :)
:( :) :( :( :) :( :) :) :( :) :) :( :) :)
:( :) :) :( :) :( :) :) :( :) :) :( :) :)
:) :( :( :) :) :) :( :( :) :) :) :( :) :)
---
en
---
z0;) hEb ik 0nlAngz eUH vaGe Msn-SMiLiE/tExt-crEAt0R;) uh eUh;) T0breEzah-0mZETtER geMaaKT iN php. RESPECtiEveLiJK Ut EfFeCt(L) Als:
---
De toBrEeZaH-omzetter moet nog flink verbeterd worden, maar goed daar gaat het nu niet om.

Wil een kennisje van mij een MSN-site gaan maken waar hij die scripts ook op wil gebruiken. Vraagt 'ie aan mij wat ik ervoor wil hebben? Doet hij zelf een bod: € 5? Toen begon ik keihard te lachen. 5 eurootjes voor minstens een uurtje proggen. Hou toch op met me :)

[/offTopic]

'k Werd vorige week zondag in paniek opgebeld of ik snel langs kon komen om het internet te fixen. Want er moest per se die avond geTelebankierd kunnen worden. Okay zoiets heeft natuurlijk haast, dus ik maak een plekkie vrij en ik zeg door de telefoon dat dat geintje 20 euro per uur kost. Ja, dat is niet erg.

Kom ik daar, blijkt dat dochterlief alle kabels uit de router getrokken te hebben, en ze er weer verkeerd om ingestoken heeft. Ze had de kabels eruit gehaald, omdat iemand die daar in huis woont steeds achter haar computer gaat zitten en te internetten. Ik die kabels rechttrekken, beetje wat router-settings afgesteld en die dochter eens goed laten weten dat er andere oplossingen zijn om je computer te beveiligen. Er kan bijv. heel makkelijk een wachtwoord op, dan kan niemand er meer aankomen. (teminste, zo slim is die huisgenoot niet).

Was met een kwartiertje klaar. Lekker hoor 20 euro in 1 kwartier :D

[ Voor 5% gewijzigd door TRON op 24-05-2004 14:10 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114231

Ik krijg nu zo'n 7 vragen per week over computers en ben het al lang beu. Ook via msn ben ik 24/7 (+/-) beschikbaar voor de meest dringende vragen. Vereiste is wel dat je met een concrete vraag komt en niet begint met: 'hallo, mogguh, hoeis't, heb je ff, e.d.'. Ik heb het te druk om hiero nog op te reageren. Één goede vraag met één goed antwoord is wel voldoende (en een bedankje achteraf wordt zeker wel gewaardeerd).

Ik hanteer normaal gesproken geen tarief voor het repareren van pc's of hulp bij software. Zoals hier al mensen opperden geef je je klanten een zeker recht op garantie hiermee.

Wel waarschuw ik bij iets intensievere taken dat ik voor niets ook geen vinger uitsteek en dat er altijd een risico is dat ik bepaalde problemen niet direct zou kunnen verhelpen. (Hierbij verwijs ik vaak naar mijn werk. Alles wordt opgelost, maar tegen een tarief van zo'n dikke €100,-/uur)

Backups maken doe ik niet, geef ze hooguit een ghost bootdiskje met CD-R ondersteuning erop en een link naar de handleiding.

Bij voorkeur de PC bij mij thuis afleveren, afhankelijk van de problemen eventuele randapparatuur meenemen. Ik bel wel als hij klaar is en garantie tot aan de deur. Als je em weer oppikt is ie prima in orde...

Ik ga niemand bellen om een afspraak te maken... al1 één keer om je pc terug te halen. Bel mij maar om wat af te spreken, 't is jouw pc!

Doe je domme dingen op je pc dan wil ik je één keer duidelijk uitleggen wat er aan de hand is. Hierbij mag je vragen wat je wil en ik bepaal of ik je dat kan uitleggen of niet. Maar als je herhaaldelijk dezelfde fouten maakt kijk ik er ook gewoon niet meer naar om.

Nu om nog even op die verjaardagssituaties terug te komen...

Als ik op bezoek kom steek ik geen vinger uit naar je pc. Meldt me dat maar vóór ik op bezoek kom. Ik kom zo voor de ontspanning, als je er werk van wil maken wil ik dat graag vantevoren weten.

Een aanrader voor alle dummies... ECR/ECDL (Europees Computer Rijbewijs Leer omgaan met je computer en als je eens belt naar een helpdesk of een ICT-er wordt je tenminste niet meer duizelig van het taaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 16-05 15:15
[off-topic]ECDL dat heb ik ook gehad op school das echt simpel[/off-topic]

Het ergste vind ik het als mensen weten dat je een ict opleiding doet en je komt toevallig langs dat je meteen wel "even" naar de pc kan kijken voor je het weet ben je een uur verder.

In bovenstaand geval is het als ik het niet binnen een paar minuten snel oplossen dan ben ik weg en anders dan kom wel later terug tegen 5 euro het uur.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

Onvoorstelbaar dat dit zielige topic nog zo'n lang leven heeft!
mensen doe toch eens normaal! Wees blij als je hulp gevraagt wordt! Omgekeerd zal er ook wel eens iets plaats vinden! We hebben tegenwoordig gewoon niets meer over voor elkaar. Straks lig je op straat te bloeden omdat je aangereden bent en vraagt zegt een kennis die je ziet liggen: "Kom maar langs dan spalk ik je gebroken benen wel even" of "kost je 20 euro anders bloed je maar dood". Echt compleet idioot dit topic. Van mij mag ie op slot!

En ja, Ik ben ook erg vaak druk met andermans computer-onkunde! Van het weekend heb ik bij de buren nog eventjes chello aangesloten. Dat werkte al 2 maanden niet. Wisten zij veel dat je de mantel van coax-kabel ook moet verbinden en niet zomaar in zijn geheel mag wegknippen..... we hebben wel eventjes gelachen hoor!

Ik doe altijd alles gratis voor iedereen die ik ken. Ik moedig 'zelf eerst wat proberen' wel vaak aan. Ook door de telefoon klik-instructies geven gaat best prima. En remote desktop met XP is ook goed te doen. Maar ook met langsgaan kan ik prima leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70193

Wat ook goed helpt (werkt alleen als je MSN Messenger hebt):
Ga (weer terug) naar ICQ ipv MSN.
Heb ik paar maanden geleden ook gedaan, hiermee waren meteen alle breezerprobleempjes opgelost... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 00:07
Ik beschouw mezelf niet als alwetend en help daarom mensen gewoon als ze erom vragen..en ja..voor nix.
Maarr..ik maak zo weinig mogelijk bekend dat ik behoorlijk wat van pc's weet want dan begint het zogenaamde sneeuwbal effect en voor je het weet kom je om in de vriendendiensten.
Wat ik het allerergst vindt is dat ik wanneer ik iets wil gaan fixen op andermans pc, ik me ook altijd redelijk verantwoordelijk voel voor eventuele gevolgen... Meestal is dit gevoel alleen bij mezelf aanwezig..soms zijn er echter ook mensen die op een of andere manier jou verantwoordlijk achten voor dingen die in hun ogen problemen zijn...twijfelachtig..vandaar dat ik gewoon voorzichtig ben met mensen helpen..vrienden en bekenden waar ik rustig kan experimenteren met wat oudere hardware ok..maar hele nieuwe pc bij onbekenden inrichten en installeren no way..teveel problemen.

Overigens laatst m'n, in het algemeen niet zo slimme, buren; op computergebied totale noobs en gespeend van iedere vorm van logica, geholpen.
'Tja we kunnen niets meer installeren op onze pc'. Tja win 98 systeem ik kijk in 'mijn Computer' zie twee hardeschijven van elk 400 mb (wie maakt er nou 2 patities op een hd van 1000 mb 8)7 ????) en ja hoor op c is nog...niet schrikken 87 kb vrij!! Ik dacht dat dat onmogelik was en dat win98 dan al niet meer op zou starten maar werkte nog gewoon echt ongelofelijk! Maargoed ff wat progjes verplaatst en hij had weer ruimte om te swappen. Persoonlijk maakt ik het liefst een aparte partitie aan ter grootte van 2x het ram en verwijs daar het swapfile heen..dan krijg je dit probleem dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Anoniem: 57381 schreef op 24 mei 2004 @ 15:12:
mensen doe toch eens normaal! Wees blij als je hulp gevraagt wordt! Omgekeerd zal er ook wel eens iets plaats vinden! We hebben tegenwoordig gewoon niets meer over voor elkaar. Straks lig je op straat te bloeden omdat je aangereden bent en vraagt zegt een kennis die je ziet liggen: "Kom maar langs dan spalk ik je gebroken benen wel even" of "kost je 20 euro anders bloed je maar dood". Echt compleet idioot dit topic. Van mij mag ie op slot!
<knip>
Op zich snap ik je punt, ik heb ook jarenlang die hulp geboden, aan iedereen die het maar vroeg. Telkens het autootje in, naar die persoon toe, peecee fiksen, terug naar huis. Gratiz en voor nix. Dan merk je dat als je die mensen eens nodig hebt, dat ze opeens geen tijd hebben, of gewoon een vage smoes hebben om maar niet te hoeven helpen. Op zich hun probleem, als zij weer eens wat hebben, reken je daar gewoon dik voor.

Wat mij frustreerde, en een van de redenen was om er voorlopig een break in te gooien, was dat het steeds dezelfde problemen werden. Op de PeeCee moest een (breedband) internet verbinding gemaakt worden, Basje kwam dat wel effe fiksen. Twee maanden later kon je dan terug, omdat men niet bekwaam was om defensief te internetten. Virussen, trojans, spyware en weet ik veel wat meer hielp peecee na peecee om zeep. Sommigen hadden op mijn advies een virusscanner aangeschaft (die IK er dan op moet zetten, zelf durven ze dat niet :() en liepen wat langer, maar na een jaar "vergaten" ze om de licentie te (laten) updaten. Gevolg: alsnog gezeik. En als je dan drie keer geweest bent voor hetzelfde gezeik, en vier keer uitgelegd hebt hoe die PC om zeep gegaan is en hoe ze het makkelijk kunnen voorkomen, maar dus tot vier keer niet doen, dan word je het wel beu.
/me bazelt iets over ezel, steen en twee keer...

Verder heb ik het een tijd met images geprobeerd... Elke PC die ik fikste maakte ik een image van, met boot-cd, papiertje met instructies erbij, als t fout ging kunnen ze zelf hun PC restoren, maar zelfs dat ging nog fout!

De volgende punten waren voor mij reden (op volgorde) om er mee te stoppen:
(1) Dat van die ezel, die steen en dat dan twee keer
(2) Tijdgebrek, ik heb momenteel een 6,5 daagse werkweek, dan wil je savonds wel wat anders!
(3) Mensen die je helpt, hebben opeens voor jou geen tijd als je ze nodig hebt

Misschien, als ik straks klaar ben met mijn afstuderen, dat ik dan weer wat tijd vrij maak voor mensen waartegen ik nu gewoon zeg dat ik er de tijd niet voor heb...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43420

Anoniem: 53610 schreef op 24 mei 2004 @ 14:08:
Alleen voor familie en hele goede vrienden maar dan gratis. Op het moment dat je geld vraagt dien je in mijn ogen ook garantie te geven. Dat is iets wat ik hier in de meeste verhalen toch wel mis.
Hardware garantie valt gewoon onder de leveranciers garantie en is die verlopen dan is het gewoon jammer voor de klant, maar als je software (meestal windows) inricht dan vindt ik het niet meer dan normaal dat je dan als er wat mis is met hetgene dat je gedaan hebt dat ook netjes oplost.
Dat ligt er ook een beetje aan wat je vraagt.
Als je bijvoorbeeld €5 per uur vraagt en 2 uurtjes bezig ben met een installatie windows + office en de windows ligt 2 weken later in de soep dan kan je niet verwachten dat je voor dat geld nu "onder garantie" terugkomt.
Vraag je nou €50 per uur dan vind ik het weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet helemaal ontopic, maar wel lachen:

Moest zaterdag een printertje voor een kennis halen, staat er een oud oma'tje voor me in de 'rij': Ja ik mot geheuge hebbe.
Vraagt die verkoper: Wat voor ?? SDram/DDR en welke snelheid dan, of een memory card misschien ????
Zegt dat vrouwtje, geef maar wat mee, dan kijken we wel of het past 8)7

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Mensen helpen omdat je het kan? soort utopia... mensen zijn zelden bereid iets terug te doen. ik help mensen om wie ik echt geef gratis. rest mag gewoon betalen. het is namenlijk niet zo belangrijk- je kan ook prima zonder pc leven. waar ik me dood aan erger is de onbeschoftheid... of je dit en dit even kan doen, het liefst gisteren... Of van die mensen die je een dag later opbellen,omdat ze het systeem binnen 24 uur weer hebben verpest. tech suppor lijkt me dan ook afschuwlijk werkt... elke keer dezelfde problemen... (want wat is het nou; hij doet het niet, internet det het niet, hij print niet en mn beeld doet raar)... blegh.

Hulde aan alle geduldige tweakers die het keer op keer op kunnen brengen om n00bjes te helpen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Basje2001 schreef op 24 mei 2004 @ 15:33:
[...]
Op zich snap ik je punt, ik heb ook jarenlang die hulp geboden, aan iedereen die het maar vroeg. Telkens het autootje in, naar die persoon toe, peecee fiksen, terug naar huis. Gratiz en voor nix. Dan merk je dat als je die mensen eens nodig hebt, dat ze opeens geen tijd hebben, of gewoon een vage smoes hebben om maar niet te hoeven helpen. Op zich hun probleem, als zij weer eens wat hebben, reken je daar gewoon dik voor.
En daar gaat het mis! je redeneerd zelf volgens het "voor wat hoort wat" principe. Dat was nou net mijn punt..... Doe dat nou niet! Hoezo moet je tegenwoordig voor alles iets terug krijgen? |:( echt te idioot voor woorden dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
@hasse_m: Zo dacht ik er in het begin ook over.

Echter als ik een systeem helemaal 'from the scratch' gratis en voor niets geinstalleerd heb en ik ben daar zo'n 4 uur mee bezig geweest dan verwacht ik niet dat ik 2 dagen later moet terugkomen om opnieuw problemen te gaan fixen omdat OF het 'handige' zoontje/neefje/echtgenoot er aan heeft gezeten om het één en ander te 'fixen' OF dat men denkt dat ze zelf wel ff wat drivers gaan installeren over drivers heen die ik geinstalleerd heb. 1 keer kan dat gebeuren en dan heb ik er geen problemen mee. Maar na de 2e en ja, zelfs 3e keer werd ik het zat.

Dan kan men mij gewoon betalen.

En niets voor elkaar over hebben? Dat is een beetje overtrokken vind ik. Ik bied vrijwel gratis - 20 euro per uur - mijn diensten aan. 'k Ben over het algemeen binnen 2 uur klaar met het opnieuw installeren van een computer. Gaat men naar MyCom/Vobis/Dixons/whatever, dan is men over het algemeen een veelvoud kwijt. Dus ik heb wel wat voor die mensen over.

Voor familie en echte vrienden gaat het natuurlijk gratis (zoals ik reeds aangegeven heb in deel 1), maar voor mensen die niet willen leren en luisteren en voor kennissen doe ik dat niet meer. Ik wil best langskomen, maar dan moeten ze er wat voor over hebben. Als ik op een vrije avond langs moet(|mag) komen, dan mogen ze er best wel wat voor neerleggen.

-edit-
@hasse_m: hoe vaak ben jij geroepen om systemen/problemen te fixen? En steeds maar weer bij dezelfde mensen binnen een hele korte periode?

[ Voor 8% gewijzigd door TRON op 24-05-2004 15:49 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 43420

En ja, Ik ben ook erg vaak druk met andermans computer-onkunde! Van het weekend heb ik bij de buren nog eventjes chello aangesloten. Dat werkte al 2 maanden niet. Wisten zij veel dat je de mantel van coax-kabel ook moet verbinden en niet zomaar in zijn geheel mag wegknippen..... we hebben wel eventjes gelachen hoor!

Ik doe altijd alles gratis voor iedereen die ik ken. Ik moedig 'zelf eerst wat proberen' wel vaak aan. Ook door de telefoon klik-instructies geven gaat best prima. En remote desktop met XP is ook goed te doen. Maar ook met langsgaan kan ik prima leven.
Tuurlijk zijn er dingen die je uit "liefde" doet voor anderen. Voor vrienden en familie echt geen probleem hoor maar voor alle andere mensen doe ik het niet voor niks. Anders ben ik te veel van mn kostbare tijd kwijt. Mn vrije tijd is voor mij goud waard en als ik die vrije tijd opoffer dan wel tegen een vergoeding.

Jij zegt dat je altijd alles gratis doe voor anderen. Werk je ook gratis bij je werkgever ? Ik vind het persoonlijk nogal stom dat je het doet. Vat die niet op als flame maar het is toch helemaal niet erg om er financieel wijzer van te worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 57381 schreef op 24 mei 2004 @ 15:44:
[...]

En daar gaat het mis! je redeneerd zelf volgens het "voor wat hoort wat" principe. Dat was nou net mijn punt..... Doe dat nou niet! Hoezo moet je tegenwoordig voor alles iets terug krijgen? |:( echt te idioot voor woorden dit topic.
Omdat de maatschappij zo werkt. Je kan best vol idealen alles gratis gaan doen maar A. kom je dan om in de vraag naar jouw hulp omdat anderen wel geld vragen B. moet je iets anders bedenken/vinden om aan je geld te komen. Ik gebruik mijn computerwerk als inkomstenbron om mijn uitgaansleven en nieuwe aankopen te financiëren. Als ik dat werk gratis zou doen dat heb ik wel een stel blije klanten maar ook een lege girorekening... Als (aankomend) student groeit het geld niet aan de boom, wellicht als ik een goede baan heb dat ik dan wel meer gratis doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
ik vind het echt geen probleem als ik iemand kan helpen en deze of gene een beetje dankbaar reageert. Zo had de vriendin van mijn moeder computerproblemen. Ik ken haar ook en ik ga even langs. 2 uur bezig geweest aangezien het complete systeem verragt was door een neefje en zij heel blij. Toen heeft ze gratis mijn portret geschilderd (ze is immers schilder)...kijk...zo kan het ook.

Maar waar ik echt een hekel aan heb is die vanzelfsprekendheid van sommige mensen!!
"Ja..kan je ff langskomen want hij doet het weer niet"
"Ja sorry, ik heb nu geen tijd"
"Hè?? Maar wat moet ik dan? Je kan toch wel even op de fiets springen."
"Nee sorry, ben aan het leren voor tentamens."
"ach kom op man! je bent toch student of niet!?"
"ja dikke vinger dan"

Of nog zo'n mooie:
-telefoon
"Met mij"
"Ja, met ......, ik ben een vriend van .....jij kan toch goed met computers omgaan?"
"Ehm ja...redelijk"
"Oohw, kan je even langskomen? Ik krijg msn niet meer aan de praat"
"Nee, geen tijd/zin"
"Jezus! Maar ... zei dat je altijd wel even langs kon komen ofzo!"
"Ja..blijkbaar niet"
Toen heb ik die vriend van me ff opgebeld en duidelijk gemaakt dat dit toch echt niet de bedoeling is.

[ Voor 27% gewijzigd door armageddon_2k1 op 24-05-2004 15:55 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
Anoniem: 57381 schreef op 24 mei 2004 @ 15:44:
[...]

Inderdaad redeneer ik volgens het voor-wat-hoort-wat principe. Maar zoals ik probeerde duidelijk te maken is dit min of meer zo gegroeid door de vreselijke ondankbaarheid van de mensen waar je de PC van repareert. Hiermee bedoel ik niet degenen die _echt_ een probleem hebben waar ze zelf niets aan kunnen doen, maar wel degenen die telkens het hardst roepen dat "hun PC niets meer doet net nu ze hem zo dringend nodig hebben", vervolgens repareer je hem DEZELFDE DAG gratis, blijkt achteraf dat het wel een dag of wat kon wachten, en binnen een paar maanden weer exact hetzelfde liedje.

Mijn conclusie is overigens wel, dat de mensen die ook voor mij wat over hebben en wel tijd maken, niet zo snel twee keer met hetzelfde probleem aankloppen, of ik kan ze telefonisch uitleggen hoe ze het kunnen herstellen en dit lukt ze dan ook prima. Deze mensen wil ik dus absoluut _wel_ hulp bieden, en kosteloos ook! Ik irriteer me alleen mateloos aan de hardleerse eigenwijze PC-gebruikende blaatapen die schreeuwen om nix, en als puntje bij paaltje komt, zelf te beroerd zijn om ook maar een klauw uit te steken!

En geloof me, ik was ook zo als jij, maar dat is nu helaas totaal omgeslagen... Ik betrap mezelf er wel eens op dat als mijn moeder, die net begint met de PC en amper zelf een brief of e-mail kan printen, iets vraagt, dat ik soms onbedoeld een snauwerig antwoord geef. En dat kan niet de bedoeling zijn! 8)7

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68406

Naar het schijnt zijn er hier dus erg veel mensen die moeite hebben met "nee" zeggen. Ik vind het persoonlijk erg asociaal om voor een uurtje van je vrije tijd 10 euro te vragen, wat een onzin!

Een vriend van me die handig is met auto's vraagt ook geen 10 euro/uur om eventjes een pompje hier of daar te vervangen, waarom zou ik dat dan wel moeten doen wanneer ik even ad-aware draai, de nieuwste MS office installeer of MS Windows even opnieuw installeer?

Het grootste deel van de 'klachten' (je kan het ook gewoon gezeur of gezeik noemen) hier gaat over zulk soort simpele dingen als ff formatteren en installeren, nou: boe-hoe! Als jij dat al niet voor je vrienden over hebt zonder er een vergoeding voor te vragen, ben je wat mij betreft als vriend zijnde geen knip voor de neus waard.

Daarnaast is het onzin om van iedereen te verwachten dat zij genoeg technische kennis in huis hebben om hun PC te onderhouden. Die vriend van mij verwacht ook niet dat ik mijn auto in de zelfde staat kan houden als hij die van hem. Het is momenteel gewoon een probleem van een (nog) onvolwassen industrie, mensen die er niet erg veel tijd in steken blijven zulke problemen hebben. Ook ben ik bang dat veel van de "bah, mensen moeten maar ... [dit, dit en dat] kunnen, voordat ik ze help." voortkomt uit de belachwekkende en (alweer) onvolwassen cultuur, namelijk de geek-cultuur. Je ziet het hier op T.net maar al te vaak terug: "ik ben 1337, want ik ken dat. Jij bent een n00b, want jij kent het niet", ik walg persoonlijk nogal van deze kleuterschoolmentaliteit, iedereen heeft zijn eigen specialiteiten!

Ik zag iemand ook opperen dat geld vragen een 'probleem' van de maatschappij is. Was er een kleine tijd geleden niet een hele reeks aan reclamespotjes met als slogan: "De maatschappij, dat ben jij"? Oftewel: Jij zorgt er zelf voor dat de maatschappij zo is, niet andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 07:54

GeeBee

Oddball

Niet zozeer sleutelen aan pc's, maar toch een leuke...

He... jij maakt toch de website voor de computerclub?
Ehhhh... ja... ?

ik voel m al aankomen en ja hoor, daar istie al:

Vertel mij eens hoe je een website maakt...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
moet je er iets voor krijgen? JA DAT MOET!

maar dan valt de vraag natuurlijk: "Wat?"
voor vrienden, ouders, ... doe ik het gratis, ze geven me andere dingen terug: vriendschap, mijn strijk, lol maken, ... en vooral: respect. dat laatste vind ik heel belangrijk.

maar als er dan kenissen zijn die je geen respect geven maar liever een mes in de rug steken. wat heb je dan? een dodelijke wonde, ben je dus ook niets mee. moet je het dan zo gewoon laten? ik vind van niet, ik reken wel wat door dan. als je geen respect terugkrijgt, dan wil ik iets anders terug hoor!

en dan is er nog een andere categorie: onbekenden, de via-via's waar je toch nooit meer iets van gaat horen. ze zijn achteraf wel blij dat zeker, en je krijgt er respect van. maar als je dan niets vraagt, heb je binnen de korste keren een hele wachtrij voor de deur staan die je elk moment van de dag willen opeisen, en dat wil ik nu net even niet.

mijn conclusie: voor elke groep een ander soort terugbetaling. aan liefdadigeheid doe ik alleen maar als mijn doelgroep het niet kan betalen. ik heb onlangs zo een P1 en een 486 in orde gebracht voor een Don Bosco internaat, die kunnen het niet betalen, maar ze zijn doodgelukkig met het werk dat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hey hasse_m, ik heb van het weekend mijn computer geformateerd, maar ik ben te lui om Corel Graphics Suite te installeren, kom jij dat dan vanavond even doen zodat ik naar Star Trek kan kijken?

Zoek dan ook even een crackje op want ik heb geen zin om na 30 dagen het pakket alsnog te moeten kopen. De printer moet trouwens ook nog geinstalleerd worden. :P

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisbee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laatst bij de buren ook meerdere malen langs geweest om internet en mail te installeren. Vraagt de buurman: wat wil je er voor hebben?
Ik: Nou, jij bent toch installateur? Kun jij dan de waterleiding van mijn nieuwe keuken even omleggen?
Buurman: Tuurlijk.

Nog schappelijk prijsje gekregen voor het gebruikte materiaal (moet hij ook aan z'n baas betalen).

Verder help ik de meeste mensen ook belangenloos. Als ik hen een keer nodig heb doen ze ook niet moeilijk. Ik ga alleen niet vrienden van vrienden helpen, of vage kennissen van ouders. Dan ga ik thuis waarschijnlijk ruzie krijgen, ik wil natuurlijk ook nog kunnen hobbyen aan mijn eigen computer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 21:30

EXX

EXtended eXchange

Anoniem: 68406 schreef op 24 mei 2004 @ 16:26:
Een vriend van me die handig is met auto's vraagt ook geen 10 euro/uur om eventjes een pompje hier of daar te vervangen, waarom zou ik dat dan wel moeten doen wanneer ik even ad-aware draai, de nieuwste MS office installeer of MS Windows even opnieuw installeer?
Ik denk dat die vriend dat wel gaat doen als jan en alleman komt vragen een pompje te verwisselen, en dat meerdere keren, omdat ze het pompje iedere keer weer opnieuw aan gort rijden. En dan er ook nog bijzeggen dat de pomp wel direct ingebouwd moet worden want ze moeten zo naar oma op bezoek.
Het grootste deel van de 'klachten' (je kan het ook gewoon gezeur of gezeik noemen) hier gaat over zulk soort simpele dingen als ff formatteren en installeren, nou: boe-hoe! Als jij dat al niet voor je vrienden over hebt zonder er een vergoeding voor te vragen, ben je wat mij betreft als vriend zijnde geen knip voor de neus waard.
Als het gaat om dit soort zaken, en je hebt welwillende mensen, dan doe je dit graag gratis en voor niets. Een vriend van mij had ook een brakke PC. Ik heb hem aangeraden eens een memtestje te draaien. Bleek een RAM module brak te zijn. Hij blij en geholpen. Later had ie weer een probleem. Bleek spyware. Ik heb uitgelegd wat er aan de hand was en nu weet hij zijn PC redelijk spywarevrij te houden.

Waar je van baalt zijn die mensen die zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen. Jij bent de nerd en je sopt het maar op, en wel nu.
Daarnaast is het onzin om van iedereen te verwachten dat zij genoeg technische kennis in huis hebben om hun PC te onderhouden. Die vriend van mij verwacht ook niet dat ik mijn auto in de zelfde staat kan houden als hij die van hem. Het is momenteel gewoon een probleem van een (nog) onvolwassen industrie, mensen die er niet erg veel tijd in steken blijven zulke problemen hebben. Ook ben ik bang dat veel van de "bah, mensen moeten maar ... [dit, dit en dat] kunnen, voordat ik ze help." voortkomt uit de belachwekkende en (alweer) onvolwassen cultuur, namelijk de geek-cultuur. Je ziet het hier op T.net maar al te vaak terug: "ik ben 1337, want ik ken dat. Jij bent een n00b, want jij kent het niet", ik walg persoonlijk nogal van deze kleuterschoolmentaliteit, iedereen heeft zijn eigen specialiteiten!
Dit komt ook van 2 kanten: 'experts' die 1337 willen doen, maar ook users die zich nergens wat van aantrekken. Om je analogie met auto's nog even te gebruiken: om een auto te besturen heb je wel een rijbewijs nodig. Als je dat bij PCs ook nodig zou hebben waren veel van de problemen waar de mensen hier tegenaan lopen stukken minder.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
ach ja, ik vind het wel best.
Ik werk in een internet cafe, en had ook een duitse vrouw die eem email moest sturen. tsja, prima, of ik wel effe uit kon leggen hoe een toetsenbord werkte. Best hoor, maar was wel snel weg, anders ben je strax een hele brief aan het tiepen.

kreeg wel 1,50 fooi 8)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _fool
  • Laatst online: 15-05 14:29

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Het is niet zo dat ik sleutelen vervelend vind. Sterker nog: ik vind het wel leuk. Maar dat komt ook omdat ik (na schade en schande) weet dat je bepaalde grenzen moet trekken. Wat mij betreft:

- De PC wordt liefst bij jou thuis afgeleverd. Als dat niet kan *moet* er onsite een andere pc *met fatsoenlijk internet* beschikbaar zijn.
- Vast bedrag per uur of afspraak over tegenprestatie
- Geen garantie dat alles goed komt: je doet je best
- Klanten dienen zelf van te voren backups te maken. De hele pc mag dus in principe kaal >:)
- Als er iets stukgaat, is het niet jouw schuld: je hebt je best gedaan.

En vooral niets doen als je er geen zin in hebt. Het blijft *jouw* weekend he.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25231

Ik installeer meteen pcanywhere (of kloon) op zo'n bak, anders kan je dr steeds weer naar toe als er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Anoniem: 68406 schreef op 24 mei 2004 @ 16:26:
Naar het schijnt zijn er hier dus erg veel mensen die moeite hebben met "nee" zeggen. Ik vind het persoonlijk erg asociaal om voor een uurtje van je vrije tijd 10 euro te vragen, wat een onzin!

Kijk, mijn oom heeft ook geen moeite om mijn auto een beurt te geven. Maar als ik 3 weken zonder olie door blijf rijden, dan vindt tie dat ook niet zo fijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig zijn er nog mensen (zoals gara) die er hetzelfde overdenken. Anders zou ik echt overwegen om GoT te verlaten. Wat een ontzettend stelletje egocentrische &^%*&^(&( peep peeep peeeeeeeeeep hier. Gewoon om naar van te worden.

Natuurlijk moet er brood op de plank, maar niet betaald door vrienden en kennissen! En ja, mijn werk doe ik ook voor mijn plezier! Het enige verschil is dat werk betaald wordt, daarom heet het dan ook 'werk'. En ik heb nog genoeg vrije tijd over, geen probleem! Iemand bekend met de broden en de vissen? Dat kun je ook vertalen naar tijd ipv eten.

nb. ondergetekende wordt al bijna ca. 20 jaar gevraagd voor dit soort dingen door vrienden/kennissen. En ik zie het als erg positief dat de hoeveelheid vragen en problemen sterk zijn toegenomen! Kennelijk neemt het aantal mensen dat deze mooie techniek, waar we hier zo van houden, probeert te gaan gebruiken nog sterk toe!

Oh ja, als je er voor betaald wordt, dan geef je dat toch zeker wel op aan de belasting he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
Natuurlijk moet er brood op de plank, maar niet betaald door vrienden en kennissen! En ja, mijn werk doe ik ook voor mijn plezier! Het enige verschil is dat werk betaald wordt, daarom heet het dan ook 'werk'. En ik heb nog genoeg vrije tijd over, geen probleem! Iemand bekend met de broden en de vissen? Dat kun je ook vertalen naar tijd ipv eten.
akkoord en niet akkoord: vrienden waar je echt goed mee om kan, daarmee volledig akkoord. overlaatst pc van een vriendin gemaakt. ik kreeg van haar een paasei, ikke heel blij, was mij meer waard dan 10 euro of zo (toch van haar), voor een andere vriendin een hele pc geassambleerd en geïnstalleerd, helemaal gratis, geen probleem voor die mensen.
maar als ze van je profiteren of ik ken ze niet goed, dan vraag ik geld
Oh ja, als je er voor betaald wordt, dan geef je dat toch zeker wel op aan de belasting he?
natuurlijk wat dacht je 8) als goede belg doe ik dit natuurlijk :+
zijn jullie in nederland dan zo anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 57381 schreef op 24 mei 2004 @ 17:48:
Gelukkig zijn er nog mensen (zoals gara) die er hetzelfde overdenken. Anders zou ik echt overwegen om GoT te verlaten. Wat een ontzettend stelletje egocentrische &^%*&^(&( peep peeep peeeeeeeeeep hier. Gewoon om naar van te worden.

nb. ondergetekende wordt al bijna ca. 20 jaar gevraagd voor dit soort dingen door vrienden/kennissen. En ik zie het als erg positief dat de hoeveelheid vragen en problemen sterk zijn toegenomen! Kennelijk neemt het aantal mensen dat deze mooie techniek, waar we hier zo van houden, probeert te gaan gebruiken nog sterk toe!

Kijk, dat je vind dat je er geen geld voor moet vragen is jouw mening en daar heeft iedereen respect voor, enkel de meesten hier bestrijden hem slechts omdat zij (waaronder ik) vinden dat een keertje helpen gratis geen probleem is maar als het vaker wordt (lees: veel vrije tijd kostend) het best wat mag opleveren.

Wat er bij mij dan niet ingaat is waarom je dan geen wederzijds respect kan opbrengen voor ons, immers wij kiezen ervoor om geld te vragen, wij krijgen dat of niet en dat vinden wij prima. Waarom moet je ons dan egocentrisch en nog wat (reeds zelf gecensureerd) noemen? Wij noemen jou toch ook geen überovertrokken ik-ben-een-beter-mens-want-ik-doe-het-gratis-idealist? Juist het niet accepteren dat iemand anders handelt of denkt, dát is egocentrisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

nou jij bent duidelijk nog niet een weekend bezig geweest met een 100 mhz op gang te trekken, waarin diverse onderdelen kappot zijn etc... om dan te merken dat ze een paar weken later, zonder je raad te vragen, een tweedehandsje van 400mhz kopen en dan nog eens komen zagen dat het niet allemaal perfect werkt

ikzelf vraag ook geld; (niet aan familie en vrienden natuurlijk; op een neef na die echt onmogelijk is) maar bij mij is het niet om het geld te doen, het gaat om het bijeffect: namelijk, ze komen niet zo snel meer terug, bovendien zullen er op die manier toch al een hoop mensen afvallen die uitwijken naar het neefje, buurjongen, etc.
meer nog ik pas mijn prijs aan naargelang het mij meer tegenstaat.
ik heb al computers samengesteld; weesten halen; RMA geregeld; uitgebreide installatie; installatie van de oude computer; gebracht......allemaal voor 1 persoon en gratis , zelfs geen vervoerskosten gerekend (en het was toch 60 km)
maar ik heb ook al 40 euro gevraagd voor een simpele installatie... heb ik toch niet moeten doen dus.... ik blij

het is gewoon zo, vrienden en familie heb ik veel voor over,...
maar de broer van de buur van mijn neef zijn computer die verprutst is door sexsites.... neen dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 16:54

Wom

Misschien een tip voor de mensen hier; wanneer ik bij mensen kom om aan de PC te sleutelen en het gaat om handelingen die ze zelf ook kunnen uitvoeren dan houd ik de handelingen die ik doe bij in een Word documentje. Zo kunnen ze op hun gemak de stappen terug kijken en eventueel de volgende keer zelf proberen. Ik bedoel, Adaware draaien kan iedereen, net als windows update en consorten. Zo heb ik nu heel wat mensen die zelf hun printer kunnen installeren als dat zou moeten. En mochten ze er dan nog niet uitkomen kan ik altijd komen helpen natuurlijk tegen een redelijk tarief ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 15:22
Heej dat ik deel 1 gemist heb, vaag.
Gaaf topic dit zeg, echt lagge om al die frustraties en handige tips te lezen.

Ik persoonlijk heb ook al aardig wat geintjes van familie en vrienden mee gemaakt, ik heb het op de volgende manieren opgelost:

Ten eerste zeg je tegen je ouders dat je geen verstand van computers hebt tegen de tijd dat er weer verjaardags feestjes aankomen (ter herinnering, zij weten dan weer genoeg) ;)

Mijn familie woont gelukkig ver weg en de pc langs brengen is dan idd vaak teveel gevraagt.

Mijn vrienden help ik met alle plezier en vraag daar nooit geld voor als ze een probleem hebben wat met een uurtje opgelost is!!!
Waarom niet, heel simpel ik heb gemerkt dat als ik er nix voor vraag ik opeens op de zaterdagen erna extreem veel bier door geschoven krijg van bepaalde personen ;)
(Dit is 1 voorbeeld wat mij erg opviel, maar zoizo kan ik bij mijn vrienden terecht als ik iets heb en daar vragen zei op hun beurt ook nix voor.)

Voor de rest, als ik een pc moet (her)installeren dan vraag ik er wel wat voor, maar geen geld, op de 1 of andere manier hebben mensen dan het gevoel dat ze garantie moeten krijgen (wat ik dus niet geef, onder voorbehoud) ik vraag meestal iets van een kratje bier of cd bonnen of... ligt helemaal aan de persoon, aan me tante ga ik geen krat bier vragen bijv. wat ik bij me vrienden wel doe (ja een hele pc (her)installeren mogen ze wel voor geven) :)

Nooit scheve gezichten over gehad en altijd gratis bier in huis (wat ze vervolgens wel weer helpen opzuipen maarja daar zijn het vrienden voor) :Y)

Enne als je niet weet of je tijd hebt die week, doe geen toezeggingen die je niet waar kan maken!!! (Bijv. Ik kan er morgen misschien wel ff naar kijken...) Er gaat altijd meer tijd in zitten dan je van te voren denkt zeg gewoon dat je het druk hebt en dat ze er later op terug moeten komen

Verder nog een handige tip (scheelt je achteraf veel tijd), als je zeker weet dat de persoon weer gaat bellen omdat hij windows weer omzeep heeft geholpen, maak een (ghost)image van zijn C schijf (windows office etc.) en maak een D (en evt. E als ze er naar vragen) schijf aan en druk ze op het hard dat ze daar alles op moeten slaan want als ik langskom is hun C weer compleet leeg en ik geef geen garantie op bestanden die ze dan missen, hadden ze het maar goed op moeten slaan.

Wazzige software en andere meuk (zoals kazaa etc.) installeren ze zelf maar weer als ik weg ben... :)

Ohja brand dit image op een cd en geef het ze mee (of plak het aan de binnenkant van de kast als zei het dreigen kwijt te raken) want je bent natuurlijk geen opslagruimte/bibliotheek voor images voor iedereen.

Wat je wel kan doen is in een doc'je/databeest bijhouden welke machines je een image van hebt en verder bijzonderheden, aparte hardware enz.

Wat legaliteit betreft, ik vertel ze er altijd bij dat als zei worden betrapt met illegale meuk dat zei verantwoordelijk zijn voor de kosten etc.
want: a.) ik heb ze gewaarschuwd b.) ik vraag er geen geld voor en gaf geen garanties, als ze garantie willen gaan ze maar naar de winkel.

Dit is de minst frustrerende manier voor mij en mijn omgeving, maar handige tips blijven altijd welkom (ik heb uit dit topic al weer de nodige handige tips geplukt trouwens) :)

Tot slot :)
Meest gebruikte quotte op verjaardagen: [iemand] Zeg jij was toch bezig in de computers... [ik] Wie ik, nee, ik doe aan bloemschikken. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik was afgelopen 4 dagen op een meeting met auto's.... ik dacht eindelijk geen last van mensen met computervragen en problemen... hmmm niet dus...

Paar mensen hadden complete pc's in hun auto zitten, die dus niet meer naar behoren werkten... heb ik nog gekut met pc's...

Maar het was eigenlijk wel leuk :) en gratis bier :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106947

kijk, ik doe nu alles gratis, dat wil ik zo houden. Maar ik de iets, en dan wel op mijn manier, dat betekend het volgende:

- als het even kan wordt de pc hier afgeleverd, natuurlijk niet als het over internet gaat, anders altijd wel.
- je belt altijd op een christelijke tijd, dat betekend niet om 2 uur 's nachts. mocht er echt iets zijn wat snel opgelost worden, goed ga maar een ander zoeken, ik ben ook elke dag in de weer met van alles en nog wat, dus ik heb nachtrust nodig :P
- kleine neefjes zijn irri, als ze iets slopen, laat ze dat dus ook niet meer doen, ben de schoonmaker niet.
- software wordt door jezelf geregeld in principe. Als een OS ontbreekt, ik geef die mensen de keuze hun eigen os te kiezen, maar ontbreekt iets dan is het software onder GLU licentie, en zo help ik linux op weg :)
- uitzondering hierop, is als ik iemand heel goed ken, en ik weet dat ze iemand anders (mijn ouders in dit geval) helpt, door haar schuurtje even uit te lenen (zitten in verbouwing) dan support ik me rot, en geef haar een licntie van windows 2000 (had ik legaal over). Zij was ook niet bij kas om iets te kunnen betalen, en ze had een 2de handsje staan.
- mensen ik wil best een pc fixen maar lees er zelf ook iets over, dat schilt mij werk, en jij kan trots zijn dat je ook wat kan :P

Maar gelukkig ik houw van pc maken, en heb ik veel mensen die als ik moet helpen, aan deze voorwaarde voldoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 19:43
Sja, ik heb het ook wel es.. laatste hopte ik ff bij de buren langs.. 3 "handige" doch ongewilde toolbars in IE.. dan fix ik het ff snel, geen probleem

maar ik erger me er wel aan als je gevraagd wordt 1 ding te fixxen en dat je dan alsnog 3 uur bezig bent om alle "uitprobeersels" en "kijk-wel-waar-het-schip-strand" acties te herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 11-05 16:57

Leejow(saait)

Blater

Quid pro quo
Ik doe iets voor me vrienden, zij doen weer iets voor mij, heb ik er geen zin in laat het dan maar hangen. Ik hielp mijn buurman gratis en voor niets om zijn netwerk werkende te krijgen. Week later had ik vervoer nodig naar utrecht, hij reed toch in die richting en wou mij wel meenemen.
Ik vind het een loos argument hoor, dat als je iets hebt dat je er toch in moet verdiepen, ik snap ook niets van auto's, maar ik weet hoe ik hem start, gas geef, rem, ruitenwissers aanzetten en natuurlijk de radio. Verder heb ik geen flauw idee wat er onder zit want dat is mijn probleem niet. Alsie maar werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 20:51

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Anoniem: 57381 schreef op 24 mei 2004 @ 17:48:

Tuurlijk doen al die bouwvakkers, klusjesmannen, kappers toch ook die zich de pleuris beunen en een paar maandsalarissen per jaar in hun zak steken |:(

Ik ken zelfs volluk wat met zo'n bijstands-PC 3000 piek/maand bijverdiend :r

Ik reken normaal ook niks,krijg wel eens wat. Maar ben niet van plan om bij Jan en alleman de PC na te kijken. En als sommigen hier dat wel willen doen tegen betaling is dat heel normaal.

Maar als jij bij wijze van spreken een duppie op straat vindt breng je die dus ook naar het politiebureau omdat je zo eerlijk bent 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Copycat op 24-05-2004 19:14 . Reden: typo's ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Ik doe het regelmatig, d.w.z. meerdere 'klanten' per week, ik vraag 5 euro per uur (ben 17), niet zo veel dus :) Maar ik vind 't leuk werk, en het verdient gemiddeld zo'n 100-200 euro per maand...
Als er iets met de pc zelf is en het is niet dichtbij dan vraag ik of ze 'm afgeven, thuis heb ik alles bij de hand :p
[edit]Ik zie hier discussies over familie/vrienden staan :) Daarvoor is het uiteraard gratis hè, zo'n uitbuiter ben ik niet >:))

[ Voor 21% gewijzigd door Elektronicanet op 24-05-2004 19:11 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 23:56
Vaak als ik bij mensen kom met een windows cdtje om de boel opnieuw te installeren zeggen ze na de installatie van windows dat ze geen cd's van drivers hebben. Dan ga ik weer heen en weer naar mn huis om een paar drivers te branden en eenmaal aangekomen hebben ze toch nog een paar cdtjes van de computer gevonden. Dat soort dingen vind ik altijd erg irritant... het kost altijd zoveel tijd met dat geklooi. Vaak hebben mensen ook packard bell's enzo die dingen zijn ongelofelijk irritant.

Volgens mij denken mensen bij mij vaak zoiets van die computernerd repareert wel eventjes mn pc ofzoiets..... ik repareer nooit meer zomaar een pc gratis

[ Voor 8% gewijzigd door kurt15 op 24-05-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Leejow(saait) schreef op 24 mei 2004 @ 19:02:
Ik vind het een loos argument hoor, dat als je iets hebt dat je er toch in moet verdiepen, ik snap ook niets van auto's, maar ik weet hoe ik hem start, gas geef, rem, ruitenwissers aanzetten en natuurlijk de radio. Verder heb ik geen flauw idee wat er onder zit want dat is mijn probleem niet. Alsie maar werkt!
Dat hangt er maar vanaf. Je hebt verschillende soorten 'beginners':

'ik weet het niet'-type: weet er de ballen van maar gebruikt het om praktische dingen zoals e-mail en research. Niet technisch, gewoon praktisch ingesteld. Vaak met problemen als 'hij doet dit opeens niet meer' of 'printer doet raar enzovoort', maar ook vaak inventief genoeg om er zelf wat aan te doen (in handleiding kijken -> zien dat knipperend lampje wil zeggen dat cartridge op is -> met cartridgedoos naar winkel -> nieuwe erin -> werkt weer).

'niet nadenkend'-type: hetzelfde als 'doe jij maar', máár met een belangrijk verschil: ze doen niet de moeite om het te begrijpen. Zulke types geven bij het minste geringste op en zeggen bevoorbeeld dat hun muziekcd kapot is als het volume van de speakerset te laag staat. Ik heb er dan geen probleem mee dat je niet technisch genoeg bent om de oorzaak te ontdekken maar ze doen ook 0 moeite er überhaupt zelf uit te komen. Dat vind ik bijzonder irritant omdat je dan vaak behandeld wordt als een arbeider die zijn werk niet goed doet omdat zíj niet begrijpen dat het ook van twee kanten kan komen.

'ik denk het te weten'-type: ook vervelend maar vaak nog mee te werken. Lezen PCM of ander gemiddeld pcblad (niet makkelijk maar ook niet technisch) en denken daardoor automatisch van alles op de hoogte te zijn. Herkenbaar aan het onnodig gebruik van technische woorden (eenzame types gebruiken dan ook vaak de Engelse uitspraak, dus Laainux ipv Lienux en sie-pie-joe ipv cee-pee-uu) en makkelijk doorprikbare kennis (wel weten wat een switch is maar welk level zegt hen totaal niks). Gelukkig begrijpen ze de basic dingen wel waardoor je er wel vaak sneller mee klaar bent.

'ik wil het weten'-type: soms prettig, soms juist irritant. Deze mensen zijn erg gemotiveerd om nieuwe dingen te leren maar wel allemaal uit jouw mond. Tijdschrift/Wikipedia/Google/FAQ's: nooit van gehoord. Houdt erg je werk op maar aan de andere kant zijn ze ook sneller geneigd het zelf uit te vinden, wat op den duur weer gedoe scheelt ('hey ik heb ontdekt waar ik een driver voor mijn videokaart kan downloaden en nu werkt Far Cry wel, goed van mij hè' (na tip om eens de Readme door te lezen)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114683

cool topic , soms word het idd te gek

Ik ga bijvoorbeeld bij kennissen een printer repareren ...
ja die deet het niet , ik dacht "ah effe drivers controleren , opnieuw instaleren moet wel gaan"

maar als je dan toch ziet hoe die met de pc omgaan :)

bij het internet opstarten moet je eerst naar Beeld > werkbalken > en dan de spyware ( mysearch , mywebsearch ) enz. allemaal verwijderen voor ze kunnen internetten...

er zijn dailers geinstaleerd
een sexpagina als startpagina

een viruscanner die een jaar geleden voor het laatst is geupdate
(dachten dat dat vanzelf ging)

geen firewall op een windows ME ?

nog nooit van windows update gehoord :'(

kan je wel bedenken dat ik er een trauma aan heb overgehouden...

, volgende dag meteen teruggegaan en een beetje orde opzaken gesteld

FORMAT C: !!!!!

en weglopen..

nee grapje .. kheb er 98 op gezet , met alle updates die beschikbaar zijn
zonelalarm opgezet ... lichte AVG viruscanner... moet genoeg zijn voor beetje surfen en nikx downloaden , niet emailen..

Ad-Aware en Hijjackthis erop geknald... en hij loopt weer als een treintje.

oja > details over die pc

PII > 450mhz
15" crt monitor met 50hz verversingsfreqentie PIJN AAN JE OGEN !!!!
GING OOK NIET HOGER !!!
64MB geheugen
8mb Videokaartje van een onbekend chinees merk....

Nou dit was mijn verhaaltje ..

Groet Roger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Laatst online: 23-01 08:12
hasse_m, ik begrijp je mening volkomen en het is een kwestie van gelijkheid voor iedereen. Voor kleine werkjes reken ik niets aan, maar voor langer werk, vraag ik vijf tot tien euro (maakt niet uit hoe lang ik erover doe bij mijn vrienden). Vaak kan ik problemen gewoon oplossen zonder veel gedoe, want ik heb alle tooltjes op cd's staan en maak regelmatig andere bootcd's aan, een PE-omgeving en ben momenteel bezig met een Unattended Windows XP Setup voor mijn eigen omgeving. Voor andere computers ben ik misschien ook wel van plan om een quasi-unattended te maken, maar wel liefst nog met de optie om Office, AV, ... te kiezen.

Maar ik kan er niet tegen dat sommigen met hun pc iets proberen waarvan ze niets afkennen; je moet ergens beginnen leren, maar dan moet je er ook zelf uit proberen komen. Ik heb vorig jaar bij een vriend Photoshop Elements 2 geïnstalleerd, en onlangs kreeg ik van hem de vraag om de volledige Photoshop te sturen, maar hij gelooft dat hij dezelfde dingen ermee kan uithalen als ik. Ik heb hem eens duidelijk op zijn plaats gezet, en gezegd dat hij enkel wat nieuwe lettertypjes nodig heeft voor hetgene wat hij van mijn werk had gezien, en dat hij PSE2 al amper de baas kon. Van dezelfde vriend kreeg ik enkele weken geleden te horen dat zijn MSN-account gekaapt was omdat hij zo stom was aan iemand het antwoord op zijn geheime vraag te geven. Hij komt dat bij mij blijten van "mijn account is afgepakt, hack die ff terug" zeg ik hem gewoon: "sorry, tegen mijn principes en hotmail is goed beveiligd", maar als je nog een mail van die persoon hebt, wil ik best proberen de provider te contacteren. Dat heb ik ook gedaan via rip.net en hun abuse-box, maar de provider zal waarschijnlijk niet gereageerd hebben omdat dit zo'n kinderlijk gezeik als wat is [de account was gekaapt om de account van mijn vriend in een of ander spel (CQ2, RuneScape, ...) af te dwingen]. Even later heeft mijn vriend deze account wel teruggekregen door een handigheidje; maar gisteren kwam ik erachter dat deze 'vriend' van andere mensen hun wachtwoord probeert te achterhalen door dat hij van iemand een clone van de MSN-site gekregen. Ik had direct door dat het om een clone ging toen hij me de URL stuurde en vertelde hem dat er verschillende foutjes in de site stonden (grafische foutjes), dat ik wist van waar de clone afkomstig was en dat zijn e-mail er duidelijk in stond. Hij was totaal overdonderd en vroeg mij hoe hij alles moest aanpassen, respons: *** **!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Laatst online: 23-01 08:12
Wat dat rijbewijs en die autovergelijkingen betreft:
ik ben voorstander voor zo'n computergebruikbewijs, net zoals een wapenvergunning en rijbewijs. En ik weet ook wel dat het praktisch onmogelijk is om zoiets te realiseren omdat kleine kinderen ook al op de computer zitten en je daar dan geen controle op hebt; maar hier toch kort even de kern.

Voor een wapen of auto heb je een rijbewijs nodig omdat er bepaalde regels moeten zijn en omdat je in de maatschappij moet bewijzen dat je de verantwoordelijkheid ervan aankunt. Met een computer is dat net hetzelfde; door trojans en virussen kan je ongewild meewerken aan een DDoS o.i.d.
Er moet gewoon een cursus komen, waarin enkel de basis onderwezen wordt: beetje OS(Windows: praktijk; andere(Linux,MacOS,...): van naam), beetje standaardkennis(internet, spyware, virussen, onderhoud(schoonmaken, defragmenteren, ...)) en dan natuurlijk nog vrijwilligen uitbreidingscursussen voor o.a. Office
En ik zou het liefst zien dat ze samen met internet dus ook niet enkel kiezen voor IE of Mozilla of Opera of FireFox, maar dat ze de cursisten zelf laten kiezen wat ze willen en hetzelfde met Office: MS Office, OpenOffice, ... Zoals je misschien opmerkt, ben ik een voorstander van open source, en die mening wil ik anderen ook geven, maar ik wil ze niet opdringen.
Op pc's die ik installeer zet ik meestal FireFox bij (vroeger was dit Avant Browser, waar iedereen voor het gewone werk ook perfect mee kan werken en zich niet ergeren aan die spybars [maar ze gaan het niet extra-fijn vinden]). Volgens mij heeft een browser niet zo veel invloed op een persoon, omdat de meesten toch maar hersenloos een URL intikken overal ja-klikken. De gemiddelde gebruiker heeft echt het verschil niet door tussen FireFox en IE (misschien wel eens de opmerking dat de interface frisser en veel simpeler is) en voor diegenen die echt niet beter weten dan de IE-interface heb je nog altijd K-Meleon })
Bij ons thuis heb ik een jaar geleden overal Avant Browser gezet, en iedereen kan ermee overweg; en ook de overstap naar FireFox is perfect verlopen. De mensen hebben niets meer nodig dan hun URL intikken en onzinnige info bekijken.

Het enige nadeel van zo'n computergebruikbewijs is dat onze inkomsten wel iets lager zullen liggen omdat de mensen dan weten hoe ze met een computer zullen omgaan, maar volgens mij vermindert dit ook de frustraties onder de tweakers (waar ik zelf ook onder lijdt en blijkbaar ook veel anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De laatste tijd doe ik erg veel klussen en klusjes voor vrienden en kennissen en familie. De afgelopen 2 weken iets van 3 gloednieuwe PC's in elkaar geknutseld... :)

Mijn standaard-tarief is 5 euro per uur voor familie en 7,50 tot 10 euro per uur voor de kennissen. Bij de aanschaf van nieuwe PC's handel ik het een beetje als volgt af:

- 'Intake-gesprek' Dus overleg over de aan te schaffen hardware, software en over wat ik wel en niet zélf doe. In dit gesprek zorg ik altijd dat mijn eigen ideeën over een een goed/veilige/vlotte PC duidelijk worden. Laten doorschemeren dat een firewall en virusscanner + anti-spyware progjes NOODZAAK zijn kan geen kwaad, dat voorkomt problemen later. ;)
- De bestel-sessie. Óf samen met de kennis, of alleen als we het al hebben besproken bestel ik de hardware bij een internetwinkel (PC-hardware bij de ene shop, randapparatuur bij een ander, dat is meestal het meest voordelig).

- Het knutselen zélf. De bestelling wordt uiteraard afgeleverd en betaald door de kennis en die brengt het vervolgens naar mij, zodat ik thuis (met vlotte ADSL-lijn) lekker snel kan installeren. Windows-installatie wordt door mij altijd up-to-date, gedefragmenteerd en met bepaalde software afgeleverd. Standaard staat er Ad-Aware (up-to-date), Kaspersky (up-to-date) en Mozilla Firefox (incl. plugins) op (met het dringende advies die ook te gebruiken >:) .)

Verder kom ik zo eens in de maand (in het begin) langs om 1 en ander op te schonen (mits nodig) en om de vaak broodnodige uitleg te verstrekken. (hard nodig, en bovendien werkt het in mijn voordeel als mensen zich een beetje gaan interesseren in de PC)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
Van de week ook weer weggeweest voor een pc.
het ging om iemand van de motorclub van mn ouders.

De pc, een Pentium 300 was erg traag en er was geen ruimte meer.
Meneer wou ook nieuw geheugen (256 mb) en een nieuwe HD (80GB). Dat had hij al van te voren gekocht.

Nou afspraak gemaakt. Meneer kwam me ophalen in zn zijspan dus dubbel feest. Daar aangekomen had meneer het RAM al geinstalleerd op de goede manier.
Even een backup weggeschreven op zn digitale camera (Ja je moet wat als je niks anders hebt dan floppy).
Zelf nog de HD verwisselen en klaar is kees. Maar het BIOS dat al oud is ondersteunt geen schijven groter dan een aantal GB's. Ik had het geluk dat ik het type van het moederbord kon aflezen anders had ik nooit een nieuw BIOS gevonden. Ouwe schijf er dus weer in en BIOS opgehaald. Dat erin geflashed, nieuwe schijf erin en gaan met die banaan.

Even Windows, Office, Windows Update, Outlook Express en Norton Systemworks geinstalleerd en klaar is kees. Daarna een ghost aangemaakt op een andere partitie en uitgelegd hoe die terug te zetten.

Al met al twee avonden door gebracht wat niet verkeerd was want meneer was Audiofiel DIY (bouwde zelf versterkers), Motorrijder en heeft een draaibank. Kan dus een keer wat voor mij doen. Uiteindelijk ook nog 50 euro gekregen.

Wat voor mij de doorslag was om dit toch te doen was de rit in het zijspan!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

ILUsion schreef op 24 mei 2004 @ 20:53:
Wat dat rijbewijs en die autovergelijkingen betreft:
ik ben voorstander voor zo'n computergebruikbewijs, net zoals een wapenvergunning en rijbewijs. En ik weet ook wel dat het praktisch onmogelijk is om zoiets te realiseren omdat kleine kinderen ook al op de computer zitten en je daar dan geen controle op hebt; maar hier toch kort even de kern.

Voor een wapen of auto heb je een rijbewijs nodig omdat er bepaalde regels moeten zijn en omdat je in de maatschappij moet bewijzen dat je de verantwoordelijkheid ervan aankunt. Met een computer is dat net hetzelfde; door trojans en virussen kan je ongewild meewerken aan een DDoS o.i.d.
Er moet gewoon een cursus komen, waarin enkel de basis onderwezen wordt: beetje OS(Windows: praktijk; andere(Linux,MacOS,...): van naam), beetje standaardkennis(internet, spyware, virussen, onderhoud(schoonmaken, defragmenteren, ...)) en dan natuurlijk nog vrijwilligen uitbreidingscursussen voor o.a. Office
En ik zou het liefst zien dat ze samen met internet dus ook niet enkel kiezen voor IE of Mozilla of Opera of FireFox, maar dat ze de cursisten zelf laten kiezen wat ze willen en hetzelfde met Office: MS Office, OpenOffice, ...
Goed plan (al ben je niet de eerste), maar:
A. Wie betaalt dat?
B. Waarom zou het geld hiervoor aan dit worden besteed en niet aan iets anders (gezondheidszorg)?
C. Waarom zouden ISP's niet eerder gedwongen worden voldoende bescherming aan te bieden voor hun abonnees (verplichte virusscan, standaard alle poorten onder de 1024 dicht ténzij je kan motiveren waarom een of meer open zouden moeten enzovoort)?
D. Vind je niet dat het aantal potentiële slachtoffers door het gebruik van onvoldoende beveiligde computers niet veel kleiner is dan bij weggebruik zonder rijbewijs of het dragen van een vuurwapen zonder training? Is er überhaupt al iemand gewond geraakt of zelfs overleden door een onvoldoende beveiligde computer? Is de kans aanwezig dat er wel slachtoffers in de nabije toekomst zullen vallen?
E. Hoe wil je een computerrijbewijs laten aansluiten bij de aankoop van computers bij webshops? Die markt groeit met de dag en is van grote invloed op de financiële drempel voor mensen om überhaupt een computer te nemen, ik neem tenminste aan dat je dan in een winkel verplicht je rijbewijs moet tonen?
F. Hoe wil je de import van computers aan banden leggen mbt het rijbewijs?

Je zou ook kunnen stellen dat een rijbewijs slechts verplicht is bij het gebruik van internet (net zo goed als iemand ook zonder rijbewijs een auto mag kopen), maar hoe wil je dan dat dat geregeld wordt mbt DirectInternet van KPN (modem + telefoonlijn = internet) en de miljoenen huishoudens die nu al op internet aangesloten zijn?

Kortom: het woordje 'gewoon' in je verhaal geeft al aan dat je volgens mij iets te weinig hebt nagedacht over de realiteit van jouw idee. Op zich een leuk plan, maar het is net zo haalbaar als een plan om mensen te verplichten correct Nederlands te laten schrijven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Lekkere Kwal schreef op 24 mei 2004 @ 21:45:
[...]

Kortom: het woordje 'gewoon' in je verhaal geeft al aan dat je volgens mij iets te weinig hebt nagedacht over de realiteit van jouw idee. Op zich een leuk plan, maar het is net zo haalbaar als een plan om mensen te verplichten correct Nederlands te laten schrijven :P
Wat volgens mij veel beter werkt is kinderen al op de basisschool actief lesgeven in het gebruik van computers, dus niet ze er achter zetten en aan hun lot overlaten omdat de meester er ook niet veel van weet en die kuinderen het zelf wel uitvogelen.

Het probleem is echter dat heel veel mensen denken dat computers makkelijk zijn, en dat je dat wel even leert. Dat ze vervolgens niet verder komen dan wat doelloos surfen op internet en af en toe een brief scrhijven in Microsoft Word en als er iets mis gaat in paniek raken is ongelofellijk jammer.

Als je basiskennis hebt over hoe computers werken zal dat in de praktijk een heleboel frustraties en angst wegnemen en mensen in staat stellen veel productiever te zijn en meer plezier te beleven aan hun computer.

Maarja, zolang de gemiddelde PABO-student van het niveau is wat ik hier zojuist heb beschreven zitten we in een negatieve spiraal.

En Jan Peter ik-wil-een-kenniseconomie-door-heel-veel-te-bezuinigen Balkenende zal daar ook niets aan veranderen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Johnny schreef op 24 mei 2004 @ 23:59:
[...]

Wat volgens mij veel beter werkt is kinderen al op de basisschool actief lesgeven in het gebruik van computers, dus niet ze er achter zetten en aan hun lot overlaten omdat de meester er ook niet veel van weet en die kuinderen het zelf wel uitvogelen.

Het probleem is echter dat heel veel mensen denken dat computers makkelijk zijn, en dat je dat wel even leert. Dat ze vervolgens niet verder komen dan wat doelloos surfen op internet en af en toe een brief scrhijven in Microsoft Word en als er iets mis gaat in paniek raken is ongelofellijk jammer.

Als je basiskennis hebt over hoe computers werken zal dat in de praktijk een heleboel frustraties en angst wegnemen en mensen in staat stellen veel productiever te zijn en meer plezier te beleven aan hun computer.

Maarja, zolang de gemiddelde PABO-student van het niveau is wat ik hier zojuist heb beschreven zitten we in een negatieve spiraal.

En Jan Peter ik-wil-een-kenniseconomie-door-heel-veel-te-bezuinigen Balkenende zal daar ook niets aan veranderen.
Integratie van pc's in het basisonderwijs is al iets van de laatste 15 jaar en was zelfs in mijn basisschooltijd iets heel normaals. Ook normaal was dat de software die erop stond geschreven was om kinderen zelf mee laten werken. Op deze manier was de leraar niet meer nodig (behalve om de programma's op te starten) zodat die zich met andere leerlingen kon bezighouden. De kern van dit is dat je op deze manier een leerling ongeforceerd kennis laat maken met meer dan alleen rekensommen of topografie; het kind leert om te gaan met muis en toetsenbord en met computers in het algemeen.

Nu is de wereld wel zo veranderd dat de meeste huishoudens thuis een pc hebben staan waardoor kinderen ook op een speelse manier met de pc verwant raken. Denk aan spelletjes en langzamerhand ook steeds meer internet. Serieuze dingen zoals Word komen pas aan bod zodra een kind ook echt iets op een computer moet tikken (ik moet er niet aan denken dat het gemiddelde handschrift achteruit zou gaan omdat kinderen meer op de computer tikken dan in hun schrift schrijven :X).

De cru van de problemen bij veel mensen door gebrek aan kennis is dan ook niet hun manier van kennismaken maar hun leeftijd. Zowat elk kind op een middelbare school gebruikt MSN, Hotmail, spelletjessites, fotosites (Sugababes, CU2 enz), en is al aardig wegwijs op internet. Weliswaar brengt dit wat probleempjes met zich mee zoals het eerder tegenkomen van Spyware, maar dat komt ook vaak doordat schoolpc's over het algemeen beter beveiligd zijn waardoor de kinderen simpelweg niet gewend zijn om hun pc te beschermen.

Volwassenen net zo, maar dan meer omdat zij een pc kennen van hun werk en een thuispc zien als óf een extra werkplek (telewerken of overwerken) óf een hobbyapparaat. In het eerste geval is ook beveiliging niet aan de orde omdat men gewend is op het werk om daar niet bang voor te hoeven zijn, in het tweede geval komt de gedachte niet bij hen op want ze weten nauwelijks wat hen bedreigt. Nu groeit die kennis dankzij de steeds grotere aandacht van de media aan virussen e.d. wel zodat de meeste mensen toch wel door beginnen te krijgen dat een virusscanner geen overbodige luxe is, maar daar houdt het ook dan bij op.

Welnu, is de oplossing hiervoor een technische instructie over hoe een computer werkt of een praktische instruktie over hoe je een computer het beste kan beveiligen? Ik denk het laatste want weten hoe een auto werkt maakt je nog geen betere chauffeur en weten hoe een pc werkt maakt je nog niet weerbaar voor virussen en gaten in het OS. Daarom pleit ik eerder voor strengere richtlijnen voor providers om meer ongeluk te voorkomen (doodsimpel op alle SMTP servers virusscanners te plaatsen zou al een hoop schelen), betere informatieverschaffing door de media over hoe je je pc makkelijk kan beveiligen ('koop een virusscanner' raakt kant nog wal, het kopen van een alarminstallatie hoeft inbrekers niet buiten de deur te houden) en bovenal het wakkerworden van instellingen en bedrijven dat internet niet iets grappigs of handigs is maar iets gevaarlijks waar je liever rustig mee kan beginnen met desnoods wat minder enthousiasme dan overdreven mee willen doen aan de 'online-rage'.

Losstaand daarvan ben ik ook blij dat Windows XP SP2 tenminste iets meer probeert je pc te beveiligen door duidelijker te laten zien of je firewall en AV aanstaan en of de laatste ook echt up-to-date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18

Brothar

meester

Mag ik opmerken dat "ze" op de basisschool uit een kind moeten halen wat er in zit ? En niet slechts moeten streven naar door "Den Haag" opgelegde - manipuleerbare - normen (zoals het aantal kinderen dat blijft zitten/over gaat).

En - on-topic - ook ik klus het nodige aan PC's.
Het gaat - zoals altijd - om een evenwicht. Zolang er geen misbruik van me wordt germaakt, men zelf zijn best doet, en ook vaak iets terugdoet .. waarom zou ik dan niet helpen.
(hebben wij geeks ook nog 's sociale contacten :) ).
En vergeet niet: wie nu met een GUI achter een PC kruipt, les of geen les, zal de werking van een PC niet zo makkelijk begrijpen en doorhebben, als diegenen die DOS 3.3 , Commodore, Spectrum, BBC, en MSX hebben gekend.
En dan worden de vragen te onpas duidelijk: het is eerder nood dan onwil, eerder hulpelossheid dan luiheid.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Brothar schreef op 25 mei 2004 @ 00:28:
Mag ik opmerken dat "ze" op de basisschool uit een kind moeten halen wat er in zit ? En niet slechts moeten streven naar door "Den Haag" opgelegde - manipuleerbare - normen (zoals het aantal kinderen dat blijft zitten/over gaat).
Maar dan moet het wel eerst in de meesters en juffen zitten.
En vergeet niet: wie nu met een GUI achter een PC kruipt, les of geen les, zal de werking van een PC niet zo makkelijk begrijpen en doorhebben, als diegenen die DOS 3.3 , Commodore, Spectrum, BBC, en MSX hebben gekend.
Dat is onzin, je hoeft niet met een command prompt te werken om meer uit je computer te halen.

Er zijn genoeg mensen die dagelijks met een computer werken en een heleboel basisvaardigheden nog niet kennen:

bestandsbeheer nee brieven worden niet in Word opgeslagen
installeren van programma's goh je kan zelf kiezen welke browser/mediaplayer/messenger je gebruikt!
verwijderen van programma's, dus gewoon de map weggooien is niet zo'n goed idee?
De prullenbak he daar staat alles waarvan ik dacht dat ik het verwijderd had?
Taakbeheer als een programma vastloopt hoef ik dus niet opnieuw op te starten? En wat is trojan.exe?
Kopieeren/knippen/plakken dus ik hoef niet alles over te typen?
Sneltoetsen nu gaat alles veel sneller!

En hoe leer je zulke vaardigheden als je af en toe eens achter de computer zit en het eigenlijk maar enge dingen vind waar van alles aan kapot kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26288

Jij wordt waarschijnlijk niet 4 of 5 keer per week opgebeld door jan-en-alleman.
Geloof me : als 'ze' dat bij jou doen, zal je je mening hierover echt wel veranderen.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wie om hulp vraagt. Voor sommige mensen spring ik op de fiets om er een half uur later te zijn. Maar sommige mensen krijgen via-via je telefoonnummer. Die bellen je dan op, waarna je er vervolgens (ONDANKBAAR) een hele avond bezig bent. Vervolgens doen ze iets, waardoor de pc een paar dagen later weer niet werkt. Ok, dan kom je weer. Een paar dagen later is het weer mis, dan kom ik dus niet meer. Ik blijf niet bezig.

Geef jij dan wel de helft van je vrije tijd weg aan het oplossen van computer problemen van een neefje van de zus van de buurman?

Lijkt me niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87030

idd, er moet meer voorlichting komen over de veiligheid/werking van pc's. Zoiets als de spotjes van veilig verkeer nederland. Algemene voorlichting dus.
Voor de rest zie ik het maar als een tijdelijk probleem. Of de security issues worden na verloop van tijd opgelost door de leveranciers, of over een aantal jaar weet niemand beter dan elke week z'n updates draaien. Het is, zoals iemand hierboven al schreef, een jonge industrie.

Ik weet nog dat m'n oma vertelde dat ze bij de eerste televisie uitzendingen ook 'dag' terug zei tegen de nieuwslezeres....

Voor de rest, pc's repareren doe ik altijd, net zoals hier op tnet advies krijgen, gratis.
Ik repareer ook alleen pc's voor bekenden die hun pc zelf ook een beetje op orde houden. Van die mensen met half gebroken diskettes in hun drive of die na een paar service beurten weer aankomen met virussen en dialers blijf ik liever ook ver weg.

En uiteindelijk kun je toch zeggen dat het eigenbelang is, je krijgt er immers waardering voor. En dat is van sommige mensen veel belangrijker dan een paar euro om een extra biertje te kunnen gaan happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 19:17

RUFFNECK

Poentje

Anoniem: 26288 schreef op 25 mei 2004 @ 00:57:
[...]

Jij wordt waarschijnlijk niet 4 of 5 keer per week opgebeld door jan-en-alleman.
Geloof me : als 'ze' dat bij jou doen, zal je je mening hierover echt wel veranderen.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan wie om hulp vraagt. Voor sommige mensen spring ik op de fiets om er een half uur later te zijn. Maar sommige mensen krijgen via-via je telefoonnummer. Die bellen je dan op, waarna je er vervolgens (ONDANKBAAR) een hele avond bezig bent. Vervolgens doen ze iets, waardoor de pc een paar dagen later weer niet werkt. Ok, dan kom je weer. Een paar dagen later is het weer mis, dan kom ik dus niet meer. Ik blijf niet bezig.

Geef jij dan wel de helft van je vrije tijd weg aan het oplossen van computer problemen van een neefje van de zus van de buurman?

Lijkt me niet.....
Helemaal mee eens. Ik heb nog geen 2 weken geleden ook een punt bereikt waar ik er egt schijtziek van werd. Zette in m'n msn messenger nick iets als "Ik ben geen vraagbak, helpdesk of routeplanner!" En ik kreeg meteen reacties als "Oh nu durf ik je niks meer te vragen" of "Je hebt et zeker over mij" }:O

Helpen vind ik leuk, maar niet om elk wissewasje zonder eerst ff zelf verder te lezen en uit te proberen mij te bellen en te vragen.
Door schade en schande wordt je wijs zeg ik ze dan altijd, hoe denken ze dat ik zoveel (of ja, meer dan hen) weet.
Voor familie en goeie vrienden doe ik het altijd gratis (al krijg ik soms wel wat van familie zonder dat ik wil), maar begint vaker voor te komen dat ik et voor kennisen van hen ook gevraagd word of dat zij de wise guy gaan zitten spelen, mij bellen voor advies en die aan hun kennissen overdragen alsof zij de oplossing hebben gevonden 8)7
Echt belachelijk, van wireless routers installeren in een huis met maar 1 pc tot internet abonnement advies (is er een datalimiet? hoe snel? hoe dit hoe dat? - alsof al die info er niet bijstaat) en routevragen (welke site? hoe dan, waar dan?)

Vaak voel ik me net de modjes hier: Ze stellen de meest belachelijke vragen, zonder verdere info te geven, maar alleen "Help dit doet et niet". Jammergenoeg kan ik dan geen slotje op hun smoel timmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik kan me heel goed indenken hoe een ieder zich hier voelt! Dit is alles behalve een zielig topic, hasse_m!

De frustratie verschilt per geval. Als iemand vraagt om te helpen en die persoon wil hier zelf ook van leren, dan geeft zoiets een goed en warm gevoel! Dan heb je in mijn ogen ook echt iemand kunnen helpen. Zo kwam mijn broer laatst bij me, hij wou graag wat meer van PHP weten voor zijn eigenste website. Ik heb m wat geholpen en laten zien en enkele dagen later liet hij me vol trots zijn boekje PHP voor beginners en zijn zelfgebouwde gastenboek zien. Daar krijg ik dan een goed gevoel over. :D

Een heel ander geval is een kennis van mijn ouders die een of ander vaag softwarepakketje verkoopt! Hij zegt gewoon bij iedere klant: Je pc is te traag, ik verkoop je wel een nieuwe. Vervolgens haalt ie bij de meest trieste computerwinkel, de goedkoopste pc en verkoopt m voor veels te duur door met zijn dure softwarepakketje. Wanneer zo'n pc stuk gaat, meestal softwarematig door vreselijke onkunde van de gebruiker, komt hij bij mij aankloppen en kan ik de boel repareren. In de meeste gevallen blijkt dat hij zelf nog even wat geprutst heeft en het laatste sprankje hoop ook nog heeft verknald :( Ik kan dan weer proberen om het allemaal aan de praat te krijgen. Aangezien dat het een ultracheap machientje was, zit er de meest exotische hardware in en drivers? Die gooi je toch gewoon weg als je een pc koopt? Het werkt toch? Virusscanners hebben ze ook niet nodig, ze weten zelf goed genoeg wat ze wel of niet moeten openen.

Met veel moeite verwijder je alle meuk en maak je zo'n machine weer werkend of je installeert hem helemaal overnieuw. Je bent zelfs nog zo goed om Norton Internet Security erop te zetten. Je maakt het beestje sneller, stabieler en beter dan ie ooit is geweest en met tranen in de ogen neem je er afscheid van als de kennis hem weer op komt halen om hem terug te brengen naar zijn eigen baasje.... Uiteraard verteld de kennis dat hij je er nog wel iets voor wil geven, maar dat ie nu geen geld bij zich heeft, dus dat komt wel een keer :( NOT!!

Binnen enkele dagen krijg je telefoon van de kennis. Klant ontevreden! Hij kan niet meer internetten! Ik denk... Wat vreemd, dat werkte wel, nog extra getest... Hmmm.... Nou, breng meteen maar langs, want dat kan natuurlijk niet. Gekeken, internet werkte wel..... De kennis belt zijn klant: Ja.... Gewoon internet wel, maar die speciale pagina's, waarvoor je eerst zo'n programmaatje moet downloaden, die worden allemaal tegengehouden. Stom!!! Dat had ik moeten zeggen :) Ik vroeg me ook al af hoe hij aan die hoeveelheid pron kwam en al die dialers, maar ja... Je wilt ze er ook niet direct mee confronteren, he?

Mensen geloven ook nooit dat ze een spyware of virussen hebben. Daarom maak ik altijd screenshots van de resultaten van van de dingen die ik doe en meldingen van de virusscanner en ad-aware.

In de hoop het zo goed mogelijk te doen, doe ik altijd het volgende:
1. Ik maak alles weer werkend (of installeer de handel overnieuw).
2. Ik richt hun startmenuutje zo in dat ze alleen bij hun gewone programma's kunnen komen. Ze kunnen zo geen schade aanrichten.
3. Ik maak in het startmenu een mapje systeemonderhoud met daarin adaware, regclean, scandisk, defrag, virusscan, liveupdate en een uitleg waarin staat hoe vaak ze iets moeten doen en waarom.
4. Mapjes als Windows, Program Files, Documents and settings verberg ik allemaal, zodat ze daar ook niets stuk aan kunnen maken en nog beter.... De meeste mensen hebben de onweerstaanbare drang om al hun documenten in de c-root te pleren. Als ze opruimen gaat het ook rigoreus.... Alles selecteren en weg ermee. Dit is dan meteen ook opgelost.
5. Ik maak op de desktop een mapje met screenshots van de dingen die ik heb gedaan en heb aangetroffen en een verhaaltje van de vreselijke dingen die er aan de hand waren en het enorme werk dat het heeft gekost.

Bovenstaade zaken zijn vaak een redelijk middel om ervoor te zorgen dat dergelijke machines niet wekelijks terugkomen.

Een bijdrage ontvangen, graag, in het geval van de kennis met de softwarepakketjes, logisch zelfs (nu moet hij dat nog onder ogen zien), maar voor vrienden en goede bekenden doe ik het best gratis.

Ook hulp geven (telefonisch of anders) doe ik graag, maar ik wil zo graag dat de mensen er zelf dan ook van leren! Het leuke is dat de mensen die hier voor in zijn, het zelf ook ontzettend gaaf vinden als ze iets bereikt hebben!!! :D

Tjee.... Tis een ontzettend verhaal geworden en ik kan nog wel uren doorgaan :) Maar goed, laat je niet uit het veld slaan tweakers :) Zonder jullie zou digitaal Nederland helemaal instorten! Tweakers zijn de peilers van digitale samenleving!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik blijf, ondanks alle reacties, bij mijn standpunt. Ik blijf het dus achterlijk vinden dat je geld vraagt aan mensen die je hulp nodig hebben. Maar goed, je krijgt dat vanzelf terug, wees niet bang!

Ja natuurlijk heb je er ondankbare tussen zitten, maar waarom kwaad met kwaad vergelden?

Heel simpel hoor, je kunt ook gewoon zeggen dat je geen tijd hebt! En daar kun je best selectief in zijn. Bij mij weet iedereen dat ik altijd erg druk ben, ze bellen me echt niet voor niets meer. Kwestie van het spul een beetje inregelen.

En ook de voortschreidende techniek helpt me! Niets is mooier dan XP met automatische updates en terminal services / hulp op afstand.

Overigens nog een tip: Ik heb een eigen domeinnaam met daarop veel pop boxen met een virusscanner die door de hoster actief bijgehouden wordt. Veel mensen raad ik aan om de popbox bij hun provider niet te gebruiken en die van mij met virusscanner te gebruiken. Dat scheelt een heleboel virusproblemen! De kosten hiervan worden gedeeld door iedereen die er gebruik van maakt en zijn maar een paar euro.

Oh, en van de suggesties dat ik dan niet vaak genoeg 'lastig' gevallen zou worden trek ik me maar niets aan. Geloof me dat ik echt wel weet waar jullie het over hebben!

Edit: nog een tip die handig is. Als je een eigen domein met catch all hebt kun je bij je vrienden/kennissen een speciaal mail adres vooraan in hun adresboek zetten. Dat mail adres is speciaal want dient als valkuil voor virussen! Even een voorbeeld ter verduidelijking. Stel ik zet dit op de pc van 'pietje', dan zet ik daar het mailadres _A_4us_bij_pietje@mijndomein.nl in het adresboek. Krijg ik mail op dat adres dan weet ik dat het mis is bij pietje en kan ik snel actie ondernemen!

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 25-05-2004 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Anoniem: 57381 schreef op 25 mei 2004 @ 09:50:
Edit: nog een tip die handig is. Als je een eigen domein met catch all hebt kun je bij je vrienden/kennissen een speciaal mail adres vooraan in hun adresboek zetten. Dat mail adres is speciaal want dient als valkuil voor virussen! Even een voorbeeld ter verduidelijking. Stel ik zet dit op de pc van 'pietje', dan zet ik daar het mailadres _A_4us_bij_pietje@mijndomein.nl in het adresboek. Krijg ik mail op dat adres dan weet ik dat het mis is bij pietje en kan ik snel actie ondernemen!
'k Blijf het niet met je eens zijn, maar dat laatste wat je neerplompt vind ik een leuke tip. Daar zal ik ook eens mee gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verhaaltje 1 (uit de oude doos)

Een collega van mijn moeder had zware problemen met haar computer. Nu vond ik haar al niet aardig en heb ik genoeg aan mijn eigen PC en die van mijn moeder/zusje, maargoed. Op pad.

Bleek een gare install te zijn op gare machine. Er stond win95 op (het is twee jaar terug denk ik) en Office 4.0 geloof ik.

Dus ik netjes format, win 95 erop Office 95 erop. McAfee anti virus en de analoge modem netjes aan het internet geknoopt. Computer had nog noooit zo lekker gelopen.

Twee weken later belde ze weer....haar computer loopt niet meer lekker. Dus ik vragen wat er mee is gebeurd.....bleek dat een vriendin van haar "verstand" had van computers en lekker de boel heeft zitten updaten naar win98 se met Office 97 en Norton Utils. Ding liep bagger. Hele avond werken voor niets (want vlot gaat het niet op een P75). Gezegd dat ze naar de plomp kon....ik ga niet eerst werken om dan vervolgens erachter te komen dat iemand anders mijn werk verprutst heeft.

Verhaaltje 2

Een kennis van mijn moeder wilde eigenlijk zijn computer upgraden. Hem uitgelegd dat die kast en onderdelen gewoon af waren en er geen moderne computer meer van gemaakt kon worden. Ondertussen rook ik natuurlijk handel. Ik had nog een CDROM liggen, een reepje 512MB geheugen en een AthlonXP 1800+. Natuurlijk ook een goed werkend CRT scherm 17". Dus ik heel braaf nieuwe kast kopen, nieuw mobo, simpel grafisch kaartje en floppydiskdriveje erbij. HDD mocht ook niet ontbreken. Alles in elkaar gezet en draaide als een tiet! Veel beter dan zijn huidige rammelbak.

Daar wilde ik natuurlijk een redelijke prijs voor hebben. Ging hij etteren over de prijs omdat hij zelf een FDD, HDD, CDROM ed had. Allemaal langzame shit waar hij nu ook problemen mee had. Gezegd dat hij het kon vergeten. Vooral nadat hij kenbaar maakte voor 100 euro minder zijn huidige systeem up te willen graden. Ik vroeg 350 eurootjes maar. Toegegeven....voor 250 kom je een eind, maar toch...

Uiteindelijk wilde een vriend van me de computer graag overnemen voor een kennis van hem. Ding schijnt nog steeds als een zonnetje te lopen.

Die vent heeft een aantal jaar geleden advies van mij in de wind geslagen toen hij zijn huidige PC ging kopen. Voor 2800 gulden toen een dijk van een systeem in elkaar gedraaid (onderdelen vooronderzoek gedaan zeg maar), maar hij wilde liever voor 2300 gulden een k6-2 SiS chipset machine hebben ipv Celeron 900. Hij heeft verschrikkelijk veel problemen gehad met zijn packard bell. Prutser...ik doe ook niets meer voor hem....tenzij hij een nieuw systeem in elkaar laat zetten door mij....maar dan zal hij geen problemen meer hebben 8)!

[ Voor 3% gewijzigd door Cheese_man op 25-05-2004 14:58 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is denk ik niet de bedoeling om de mensen die we helpen hier te gaan lopen uitmaken voor van alles en nog wat, toch? Zelf zijn we ooit ook begonnen met 'klooien'.

Is het niet zo dat wat we anderen hier verwijten misschien wel aan ons zelf te danken hebben? Als je bij een kennis laat zien dat je met een crackje even simpel en snel een shareware progje registreerd moet je niet gek opkijken dat die persoon dat daarna ook zelf gaat proberen. Dailers en Pr0n-startpagina's tot gevolg hebbende.

Ook het continu willen updaten naar nieuwe versies is een echte tweaker eigenschap. Niet vreemd dat tweakers-in-wording dat dan ook gaan doen. Ja dan leert die tweaker-in-wording ook dat hardware zijn beperkingen heeft! Dat hoort allemaal bij de leerschool die men door gaat voordat ze zo goed worden als wij...... (ahum, dat is eigenlijk wel de strekking van dit topic dus ik laat dit zo staan).

Hoewel dat soort dingen je (harde) werk te niet doen moedig ik het toch aan! Denk aan hoe je zelf tot je huidige nivo bent gekomen! mensen leren het snelst door zelf te proberen en door fouten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

Anoniem: 57381 schreef op 25 mei 2004 @ 09:50:
...

Heel simpel hoor, je kunt ook gewoon zeggen dat je geen tijd hebt! En daar kun je best selectief in zijn. Bij mij weet iedereen dat ik altijd erg druk ben, ze bellen me echt niet voor niets meer. Kwestie van het spul een beetje inregelen.

...

Oh, en van de suggesties dat ik dan niet vaak genoeg 'lastig' gevallen zou worden trek ik me maar niets aan. Geloof me dat ik echt wel weet waar jullie het over hebben!
wat mij een beetje stoort is dat je doet uitschijnen dat je iedereen onbaatzuchtig helpt... uit je reactie blijkt toch wel dat je je zodanig onbereikbaar opstelt dat enkel ernstige problemen naar je doorstromen.... ik geef je geen ongelijk maar dat is naast een gift van karakter en charisma en is ook nog eens bepaald door je omgeving.

bovendien ben je toch wel iets ouder dan velen hier, daardoor word nu meer rekening gehouden met het feit dat je geen tijd hebt
ook nog iets: als je nooit thuis bent kan je nooit gestoord worden...

maar whatever, ik kon het gewoon niet laten

over het feit dat we zulk gedrag moeten aanmoedigen:
tuurlijk, tuurlijk,
maar ik wil er niet (meer) voor opdraaien.
ik ben ook een grote noob geweest en op sommig vlak ben ik dat nog zowat (linux en zo) maar wat ik mij toch het meest herinner is dat ik ongelofelijk lang deed over gemakkelijke zaken , en dat ik het grotendeels zelf uitzocht. Naast wat tips naar handige programmas en features kan ik mij enkel herinneren dat mijn vader mij Fdisk eens moest uitleggen. de rest heb ik met hard zweten moeten leren.

neem nu linux: inderdaad ik heb al eens iets gevaagd in dat forum (had de 64 bits versie geinstalleerd; geen wonder dat het niet werkte) maar voor de rest zit ik met stres en tegenslag dat gedoe te leren

enfin weer eens mijn ding gezegd
greetz

edit:
toch nog een verhaaltje
klassiek dus: mijn neefje verprutst alsmaar zijn installatie door op de verkeerde sites te zitten. Er word dan aan mijn broer gevraagd om dat maar weer eens op te lossen (ik doe daar al niet meer aan ; maar zijn kennis is nog in progress) ; die rijd dan alsmaar naar daar; vraagt nooit iets. Resultaat: als hij eens niet kan dan word hij nu aangekeken... het kan niet snel genoeg gaan... en er is altijd wel iets belangerijk dat op die compu moet gebeuren. bovendien sabotteert dat neefje (12 j) ook nog de internet verbinding van zijn stiefzuje. je begrijpt als, heelder situaties
Nu ja, dit noem ik gewoon misbruik, het is dus elke 2 weken (soms 4 uur) hetzelfde, en je kan zeggen wat je wil, luisteren ho maar ! (de vader weet niets van computers af)
onder druk van mij is het nu een beetje veranderd (werd toch te gortig) hij brengt de computer en ze zijn hem kwijt voor een week(!) (heeft die computer een part-time relationship met de kamer van mijn broer :+

edit 2
@ hasse
ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, het is inderdaad niet positief dat je voor alles geld vraagt, ik wil alleen maar wat nuanceren: het helpt wel de profiteurs weg te houden. en het is gemakkelijk: je noemt een prijs en als het echt zo dringend is betalen ze het wel. Dan nog bepalen hoeveel je er echt voor wilt (heb zo wel wat tricks: kabels niet aanrekenen om de uurkost schijnbaar op te drijven en zo)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 62340 op 25-05-2004 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
Hoewel dat soort dingen je (harde) werk te niet doen moedig ik het toch aan! Denk aan hoe je zelf tot je huidige nivo bent gekomen! mensen leren het snelst door zelf te proberen en door fouten te maken.
ik ben allezins niet op mijn huidig niveau gekomen door de raad van anderen in de wind te slaan en te denken dat ik het allemaal zelf wel aankan. ik ben hier gekomen door zelf te lezen, te zoeken en zelf te experimenteren waarvan ik wist dat het geen kwaad kon (oude afgedankte 486's zijn daar heel handig voor).

waar iedereen hier ambetant van wordt is juis dat het feit dat mensen NIET willen leren uit hun fouten en liever alles afschuiven op mensen die willen komen helpen.

geen probleem om leermeester te spelen maar dan moeten ze wel eerst WILLEN leren en dat is heel vaak te veel gevraagd.

ik begrijp jou wel, probeer jij nu eens ons te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
plastronneke schreef op 25 mei 2004 @ 16:25:
[...]

ik begrijp jou wel, probeer jij nu eens ons te begrijpen.
^^^/me Basje2001 is with stupid

[ Voor 82% gewijzigd door Buzz-01 op 25-05-2004 16:32 ]

Flickr

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.