Ik kan me heel goed indenken hoe een ieder zich hier voelt! Dit is alles behalve een zielig topic, hasse_m!
De frustratie verschilt per geval. Als iemand vraagt om te helpen en die persoon wil hier zelf ook van leren, dan geeft zoiets een goed en warm gevoel! Dan heb je in mijn ogen ook echt iemand kunnen helpen. Zo kwam mijn broer laatst bij me, hij wou graag wat meer van PHP weten voor zijn eigenste website. Ik heb m wat geholpen en laten zien en enkele dagen later liet hij me vol trots zijn boekje PHP voor beginners en zijn zelfgebouwde gastenboek zien. Daar krijg ik dan een goed gevoel over.
Een heel ander geval is een kennis van mijn ouders die een of ander vaag softwarepakketje verkoopt! Hij zegt gewoon bij iedere klant: Je pc is te traag, ik verkoop je wel een nieuwe. Vervolgens haalt ie bij de meest trieste computerwinkel, de goedkoopste pc en verkoopt m voor veels te duur door met zijn dure softwarepakketje. Wanneer zo'n pc stuk gaat, meestal softwarematig door vreselijke onkunde van de gebruiker, komt hij bij mij aankloppen en kan ik de boel repareren. In de meeste gevallen blijkt dat hij zelf nog even wat geprutst heeft en het laatste sprankje hoop ook nog heeft verknald

Ik kan dan weer proberen om het allemaal aan de praat te krijgen. Aangezien dat het een ultracheap machientje was, zit er de meest exotische hardware in en drivers? Die gooi je toch gewoon weg als je een pc koopt? Het werkt toch? Virusscanners hebben ze ook niet nodig, ze weten zelf goed genoeg wat ze wel of niet moeten openen.
Met veel moeite verwijder je alle meuk en maak je zo'n machine weer werkend of je installeert hem helemaal overnieuw. Je bent zelfs nog zo goed om Norton Internet Security erop te zetten. Je maakt het beestje sneller, stabieler en beter dan ie ooit is geweest en met tranen in de ogen neem je er afscheid van als de kennis hem weer op komt halen om hem terug te brengen naar zijn eigen baasje.... Uiteraard verteld de kennis dat hij je er nog wel iets voor wil geven, maar dat ie nu geen geld bij zich heeft, dus dat komt wel een keer

NOT!!
Binnen enkele dagen krijg je telefoon van de kennis. Klant ontevreden! Hij kan niet meer internetten! Ik denk... Wat vreemd, dat werkte wel, nog extra getest... Hmmm.... Nou, breng meteen maar langs, want dat kan natuurlijk niet. Gekeken, internet werkte wel..... De kennis belt zijn klant: Ja.... Gewoon internet wel, maar die speciale pagina's, waarvoor je eerst zo'n programmaatje moet downloaden, die worden allemaal tegengehouden. Stom!!! Dat had ik moeten zeggen

Ik vroeg me ook al af hoe hij aan die hoeveelheid pron kwam en al die dialers, maar ja... Je wilt ze er ook niet direct mee confronteren, he?
Mensen geloven ook nooit dat ze een spyware of virussen hebben. Daarom maak ik altijd screenshots van de resultaten van van de dingen die ik doe en meldingen van de virusscanner en ad-aware.
In de hoop het zo goed mogelijk te doen, doe ik altijd het volgende:
1. Ik maak alles weer werkend (of installeer de handel overnieuw).
2. Ik richt hun startmenuutje zo in dat ze alleen bij hun gewone programma's kunnen komen. Ze kunnen zo geen schade aanrichten.
3. Ik maak in het startmenu een mapje systeemonderhoud met daarin adaware, regclean, scandisk, defrag, virusscan, liveupdate en een uitleg waarin staat hoe vaak ze iets moeten doen en waarom.
4. Mapjes als Windows, Program Files, Documents and settings verberg ik allemaal, zodat ze daar ook niets stuk aan kunnen maken en nog beter.... De meeste mensen hebben de onweerstaanbare drang om al hun documenten in de c-root te pleren. Als ze opruimen gaat het ook rigoreus.... Alles selecteren en weg ermee. Dit is dan meteen ook opgelost.
5. Ik maak op de desktop een mapje met screenshots van de dingen die ik heb gedaan en heb aangetroffen en een verhaaltje van de vreselijke dingen die er aan de hand waren en het enorme werk dat het heeft gekost.
Bovenstaade zaken zijn vaak een redelijk middel om ervoor te zorgen dat dergelijke machines niet wekelijks terugkomen.
Een bijdrage ontvangen, graag, in het geval van de kennis met de softwarepakketjes, logisch zelfs (nu moet hij dat nog onder ogen zien), maar voor vrienden en goede bekenden doe ik het best gratis.
Ook hulp geven (telefonisch of anders) doe ik graag, maar ik wil zo graag dat de mensen er zelf dan ook van leren! Het leuke is dat de mensen die hier voor in zijn, het zelf ook ontzettend gaaf vinden als ze iets bereikt hebben!!!
Tjee.... Tis een ontzettend verhaal geworden en ik kan nog wel uren doorgaan

Maar goed, laat je niet uit het veld slaan tweakers

Zonder jullie zou digitaal Nederland helemaal instorten! Tweakers zijn de peilers van digitale samenleving!!!