Ik weet niet waarom ik dit verhaal nog niet eerder heb geschreven maar bij deze. Mijn schoonzus is zo'n atechneut die nergens verstand van heeft. Laten we kort houden...zij gedraagt zich ook wat vreemd maar anyway..
verhaal 1
Het was een paar geleden toen zij ineens aan de smartphone wilde beginnen. Daarvoor nog niet want te nieuw, te onbekend, te moeilijk, te raar, angst, bang, mijn nokia 3310 doet het toch nog zo goed, zeg mij niks, geen verstand van ect. Zij is ook zo koppig en star als maar kan. Zij heeft een vaatwasser thuis staan maar weigert deze te gebruiken omdat zij alles met hand wil doen. ("Stel je voor dat je iets nodig hebt en het zit in de vaatwasser!" "Dan doe je hem 's nachts aan!" "Ja maar stel je voor dat ik de kaasschaaf moet gebruiken!" "Sinds wanneer gebruik jij 's nachts een kaasschaaf!?") Maar ineens wilde zij een smartphone. Zij vroeg aan mij wat een goede smartphone was en kwam zelfs een budget (dat is nogal wat bij haar)
MAAR zij wilde voor de zaterdag daarop het antwoord hebben want dan ging zij er een kopen. Een dag later was uitgesloten want het zo'n dametje die anders nergens tijd voor heeft. Je hebt meer dan 40 jaar zonder zo'n ding geleefd en nu doe je alsof er een ultimatum op zit. Dus ik had een lijstje opgesteld met een paar prima Android toestellen die volgens de gebruiker ook prima/goed werd bevonden gezien zij niet zoveel met dat ding ging doen en binnen haar budget vielen.
Kregen wij donderdag een telefoontje van haar. Helemaal blij dat zij was want zij had een smartphone gekocht (hun?) en welgeteld een Windows Phone.

Want de man van een goede vriendin van haar, een IT-expert in security, had haar deze aangeraden want het was zo'n goede telefoon. Echter de apps die zij ook graag wilde gebruiken waren niet voor de Windows Phone, Whatsapp deed het slecht en de mail kreeg zij er niet op. Ook onze IT-expert kreeg het niet voor elkaar. Daarna werd er naar mij gekeken waarbij ik duidelijk had gemaakt dat ik er niet mee ging bemoeien.
Zes maanden later had zij een Android toestel gekocht.
Verhaal 2
Ook mijn schoonzus. Vorig jaar wilde zij een nieuwe laptop want haar vorige deed het niet meer en uiteraard ging zij naar onze IT-expert want hij was uiteraard de IT-expert (volgens haar woorden) en om mijn mening werd niet gevraagd (niet dat ik daar mee zat).

Zij had deze nodig voor haar werk (Office, teams, webcam en mail)
Toen wij met kerst bij mijn schoonouders waren liet zij met trots zien dat zij een nieuwe had gekocht die de IT-expert voor haar had uitgekozen. Een dikke vette gamelaptop met overkill aan hardware van
€1500,-!!

Ik zei nog tegen haar dat als ik een advies mocht uitbrengen had zij zeker €500,- (en meer) bespaard. Maar nee volgens haar kennis de IT-expert was deze geschikt voor haar werk.

.