Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

franssie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:51:
Zondag komt wel mijn schoonmoeder langs (die rijdt dus 40 minuten heen en terug elk) omdat ze de backup van haar android niet op orde krijgt.
Net als met vragen op het forum, waarbij blijkt dat men zelf al, heeft nagedacht, cq. actie heeft ondernomen,
kan ik het wel waarderen als niet alles van een kant hoeft te komen.
2x 40m rijden valt zeker in die categorie.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Spinner schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:46:

Was ik te goed van vertrouwen ?
Ja schijnbaar, ik ga uit van 'in goed vertrouwen'.
Ben ik nog steeds te goed van vertrouwen ?
Ja helaas wel, deze opsomming wordt vast nog langer.

Weet ook niet goed hoe dat op te lossen, iedereen wantrouwen ?
Geen idee hoe op te lossen.
Een ding weet ik wel.
Jij kan jezelf nog recht in de spiegel aankijken, iedere dag.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 13:53
TheMHZ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:03:
Irritante daarvan is dat bij de jaarlijkse feestdagen iedereen z'n laptop meeneemt en ik daar dan tijdens kerst de hele avond aan mag toewijden.
Oh, ik zou dan een wasmand meenemen en de vaat:

Zo kun jij de was even strijken en vouwen? Jij de afwas doen en hier heb je m'n autosleutels, even aftanken, banden op spanning zetten en poetsen, even de matten zuigen kan geen kwaad.

"Dat vinden jullie leuk toch?" "Dat is toch je werk?"
"Maar je weet toch hoe het moet? Dan kun je toch wel even helpen?"

Ik help in principe ook alleen maar 1e graads familie of hele goede vrienden en anders noem ik vooraf een prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:57

HSG

JochemK schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Oh, ik zou dan een wasmand meenemen en de vaat:

Zo kun jij de was even strijken en vouwen? Jij de afwas doen en hier heb je m'n autosleutels, even aftanken, banden op spanning zetten en poetsen, even de matten zuigen kan geen kwaad.

"Dat vinden jullie leuk toch?" "Dat is toch je werk?"
"Maar je weet toch hoe het moet? Dan kun je toch wel even helpen?"

Ik help in principe ook alleen maar 1e graads familie of hele goede vrienden en anders noem ik vooraf een prijs.
Dan weet je zeker de opmerking "dat kan jij toch zelf ook doen" krijgen. Vervolgens zou de stapel laptops teruggeven en dezelfde opmerking terugknallen. "Dat kan jij toch zelf ook doen". De hele kerstavond spenderen aan andermans laptops omdat ze zelf te beroerd zijn om er 1 minuut aan te spenderen...de lef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsFL schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:04:
[...]

Wat hier speelt is dat de collega's het niet als taak voor henzelf zien, maar wel voor @Verwijderd. Of het er nu wel of niet bijhoort, die verhouding is in elk geval scheef en @Verwijderd zoekt een manier om dat te corrigeren.

Het is eigenlijk een moderne versie van het aloude "koffie halen". Je wilt niet oncollegiaal of asociaal zijn, maar het is ook niet de bedoeling dat je het sloofje van de afdeling wordt.
Dit dus. Het moet niet vanzelfsprekend zijn en men gaat daar dus vanuit dat ik alles doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 07:00:
[...]

Dit dus. Het moet niet vanzelfsprekend zijn en men gaat daar dus vanuit dat ik alles doe.
'Omdat jij het ook, doet!'

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Soms heb ik het idee dat familie/kennissen alleen fysieke inspanning kunnen waarderen. Want als je iemand helpt met bijvoorbeeld het opruimen van de tuin, dan is het wel normaal dat je daar een uurvergoeding voor krijgt en een koffie/theepauze op z'n tijd.

Om een reparatie aan de PC te kunnen doen had ik niet eens een bestelbus vol gereedschap nodig, dus hoe haalde ik het in mijn hoofd om dan bijna net zo'n hoog uurtarief te rekenen als bijvoorbeeld een klusjesman?

Ik herinner me ook een kennis die regelmatig op bezoek kwam en zo vele uren informatie en adviezen over IT-dingen van mij gekregen had, zonder daar iets voor terug te doen. Op een dag had ik een kleine vraag uit zijn vakgebied; ik wilde de term weten waar ik op zou moeten googlen, hij had me dat woord zo kunnen vertellen. Hij gaf het antwoord niet, maar begon me praktisch uit te lachen: als ik zijn expertise nodig had, dan moest ik natuurlijk gewoon de volgende dag contact opnemen met zijn kantoor. Ik heb hem daarna nooit meer gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 14-02-2021 11:11 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:08:
Hij gaf het antwoord niet, maar begon me praktisch uit te lachen: als ik zijn expertise nodig had, dan moest ik natuurlijk gewoon de volgende dag contact opnemen met zijn kantoor. Ik heb hem daarna nooit meer gezien.
Asociaal dat hij dit zegt na wat jij voor hem gedaan hebt. Maar onder andere omstandigheden is dit eigenlijk wel een correcte response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:11:
[...]

i3 is nog best ok. Veel mensen hebben niet heel veel meer nodig. Zeker als het i3 + SSD vs i5 + HDD is, kies ik voor de i3. Die laptops met celeron en pentium N moeten wel verboden worden. Milieuvervuilers zijn het gewoon. Die kun je beter meteen in de vuilcontainer gooien. Vaak hebben die ook veel te weinig geheugen en opslag dat natuurlijk beide gesoldeerd is.
MIjn zegen heb je, mijn ervaring met i3 en goekope meuk is dat het voor geen meter vooruit te branden is. Meestal zit er dan windows 10 op of destijds windows 8. Een ssd kan helpen maar in budget systemen is het dan ook vaak een budget SSD, soms is een vlotte HDD dan weer beter. Maar in het goedkope segment (<500 euro) behelpen. Zeker als je ook nog eens een anti-virus pakket installeert.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

7ven schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:22:
[...]

MIjn zegen heb je, mijn ervaring met i3 en goekope meuk is dat het voor geen meter vooruit te branden is. Meestal zit er dan windows 10 op of destijds windows 8. Een ssd kan helpen maar in budget systemen is het dan ook vaak een budget SSD, soms is een vlotte HDD dan weer beter. Maar in het goedkope segment (<500 euro) behelpen. Zeker als je ook nog eens een anti-virus pakket installeert.
Zelfs een budget SSD is sneller dan een HDD (hoe snel ook), zelfs de crapiest SSD's die ik voorbij heb zien komen winnen het met booten.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
7ven schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Een ssd kan helpen maar in budget systemen is het dan ook vaak een budget SSD, soms is een vlotte HDD dan weer beter.
Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Je kan het simpel meten adh van specs, hdds komen een keer aan de 100MB/S rw. Een SSD zit altijd makkelijk over de 300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
NielsFL schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:13:
[...]

Asociaal dat hij dit zegt na wat jij voor hem gedaan hebt. Maar onder andere omstandigheden is dit eigenlijk wel een correcte response.
Vind je? Ik vind het nogal horkerig. Schrikbarend waar mensen toe instaat zijn als ik het hier zo lees. Wel altijd nemen, maar een keer geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

pennywiser schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:28:
[...]
Vind je? Ik vind het nogal horkerig. Schrikbarend waar mensen toe instaat zijn als ik het hier zo lees. Wel altijd nemen, maar een keer geven..
Uiteindelijk was het voor mij wel een eye-opener: als je iemand gratis helpt met iets waarvan hij/zij de waarde niet eens kan inschatten (en dat is met computerhulp eigenlijk altijd zo), verwacht dan niet dat je ooit iets van waarde voor je hulp terug ontvangt. Dus doe het niet (meer).

Het andere uiterste ken ik ook. Ik heb eens iemand ontmoet die zo achterdochtig was dat hij mijn (gratis aangeboden) hulp niet wilde accepteren: hij "wist" namelijk dat een mens nooit een ander zomaar gratis zou helpen zonder er zelf beter van te worden. En in dit specifieke geval gunde hij mij dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
aawe mwan schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Uiteindelijk was het voor mij wel een eye-opener: als je iemand gratis helpt met iets waarvan hij/zij de waarde niet eens kan inschatten (en dat is met computerhulp eigenlijk altijd zo), verwacht dan niet dat je ooit iets van waarde voor je hulp terug ontvangt. Dus doe het niet (meer).

Het andere uiterste ken ik ook. Ik heb eens iemand ontmoet die zo achterdochtig was dat hij mijn (gratis aangeboden) hulp niet wilde accepteren: hij "wist" namelijk dat een mens nooit een ander zomaar gratis zou helpen zonder er zelf beter van te worden. En in dit specifieke geval gunde hij mij dat niet.
Als het gratis is, heeft het voor jou geen waarde denkt bijna iedereen en gaat er ook zo mee om. Het kost je bijna altijd je je respect. Uit jezelf hulp aanbieden is vrijwel nooit voordelig voor diegene, wacht eerst tot er een duidelijke hulpvraag komt en bedenk dan eerst eens zorgvuldig of jij je wel wilt opofferen. Doe niet alsof het allemaal niks kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:35

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Spinner schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Was ik te goed van vertrouwen ?
Ja schijnbaar, ik ga uit van 'in goed vertrouwen'.
Ben ik nog steeds te goed van vertrouwen ?
Ja helaas wel, deze opsomming wordt vast nog langer.

Weet ook niet goed hoe dat op te lossen, iedereen wantrouwen ?
Toch heb ik het idee dat er een wezenlijk verschil is tussen iedereen wantrouwen en je auto niet pas na 3 maanden proberen terug te halen bij iemand die hem even zou opkalefateren voordat hij naar de APK moest.

Ik denk dat het vooral ook handig is om je verwachtingen vooraf uit te spreken, of bij te stellen. Er blind van uitgaan dat een ander dezelfde verwachtingen heeft is wat mij betreft niet eens meer naïef, maar vooral dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Patriot schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Toch heb ik het idee dat er een wezenlijk verschil is tussen iedereen wantrouwen en je auto niet pas na 3 maanden proberen terug te halen bij iemand die hem even zou opkalefateren voordat hij naar de APK moest.

Ik denk dat het vooral ook handig is om je verwachtingen vooraf uit te spreken, of bij te stellen. Er blind van uitgaan dat een ander dezelfde verwachtingen heeft is wat mij betreft niet eens meer naïef, maar vooral dom.
+1 Ik moest denken aan die Top Gear special Roadtrip in de USA toen ze op het eind de auto's weggaven en ze gesued werden om extra geld vanwege iets onbenulligs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ik weet niet waarom ik dit verhaal nog niet eerder heb geschreven maar bij deze. Mijn schoonzus is zo'n atechneut die nergens verstand van heeft. Laten we kort houden...zij gedraagt zich ook wat vreemd maar anyway..

verhaal 1
Het was een paar geleden toen zij ineens aan de smartphone wilde beginnen. Daarvoor nog niet want te nieuw, te onbekend, te moeilijk, te raar, angst, bang, mijn nokia 3310 doet het toch nog zo goed, zeg mij niks, geen verstand van ect. Zij is ook zo koppig en star als maar kan. Zij heeft een vaatwasser thuis staan maar weigert deze te gebruiken omdat zij alles met hand wil doen. ("Stel je voor dat je iets nodig hebt en het zit in de vaatwasser!" "Dan doe je hem 's nachts aan!" "Ja maar stel je voor dat ik de kaasschaaf moet gebruiken!" "Sinds wanneer gebruik jij 's nachts een kaasschaaf!?") Maar ineens wilde zij een smartphone. Zij vroeg aan mij wat een goede smartphone was en kwam zelfs een budget (dat is nogal wat bij haar) MAAR zij wilde voor de zaterdag daarop het antwoord hebben want dan ging zij er een kopen. Een dag later was uitgesloten want het zo'n dametje die anders nergens tijd voor heeft. Je hebt meer dan 40 jaar zonder zo'n ding geleefd en nu doe je alsof er een ultimatum op zit. Dus ik had een lijstje opgesteld met een paar prima Android toestellen die volgens de gebruiker ook prima/goed werd bevonden gezien zij niet zoveel met dat ding ging doen en binnen haar budget vielen.

Kregen wij donderdag een telefoontje van haar. Helemaal blij dat zij was want zij had een smartphone gekocht (hun?) en welgeteld een Windows Phone. :') Want de man van een goede vriendin van haar, een IT-expert in security, had haar deze aangeraden want het was zo'n goede telefoon. Echter de apps die zij ook graag wilde gebruiken waren niet voor de Windows Phone, Whatsapp deed het slecht en de mail kreeg zij er niet op. Ook onze IT-expert kreeg het niet voor elkaar. Daarna werd er naar mij gekeken waarbij ik duidelijk had gemaakt dat ik er niet mee ging bemoeien.

Zes maanden later had zij een Android toestel gekocht. :D

Verhaal 2
Ook mijn schoonzus. Vorig jaar wilde zij een nieuwe laptop want haar vorige deed het niet meer en uiteraard ging zij naar onze IT-expert want hij was uiteraard de IT-expert (volgens haar woorden) en om mijn mening werd niet gevraagd (niet dat ik daar mee zat). ;) Zij had deze nodig voor haar werk (Office, teams, webcam en mail)

Toen wij met kerst bij mijn schoonouders waren liet zij met trots zien dat zij een nieuwe had gekocht die de IT-expert voor haar had uitgekozen. Een dikke vette gamelaptop met overkill aan hardware van €1500,-!! :D :D Ik zei nog tegen haar dat als ik een advies mocht uitbrengen had zij zeker €500,- (en meer) bespaard. Maar nee volgens haar kennis de IT-expert was deze geschikt voor haar werk. :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kwil niet stoken maar doe het toch ;) :+
Is er iets tussen haar en die it man.
Hoe kan dat nou als die voor haar een slecht product adviseert. Stel dat jij gedaan had, was het dan nog goed gebleven tussen jullie?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Mel33 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:51:
Kwil niet stoken maar doe het toch ;) :+
Is er iets tussen haar en die it man.
Hoe kan dat nou als die voor haar een slecht product adviseert. Stel dat jij gedaan had, was het dan nog goed gebleven tussen jullie?
Wat zou ik moeten doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7ven
MeNTaL_TO schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Zelfs een budget SSD is sneller dan een HDD (hoe snel ook), zelfs de crapiest SSD's die ik voorbij heb zien komen winnen het met booten.
Meestal gaat dit op ja, maar er zijn budget ssd's, zeker in de eerst series, die halen misschien 40MB/s doorvoer en kleine bestanden is dan ook een drama.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
HSG schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:23:
Daarna werd er naar mij gekeken waarbij ik duidelijk had gemaakt dat ik er niet mee ging bemoeien.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
7ven schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Meestal gaat dit op ja, maar er zijn budget ssd's, zeker in de eerst series, die halen misschien 40MB/s doorvoer en kleine bestanden is dan ook een drama.
Ik weet niet wat jij voor ssd's hebt weten op te sporen dan, maar ik ben deze nog nooit tegengekomen. De eerste Sandisks en Kingstons waren bv. niet super, maar toch zeker een pak sneller dan elke hdd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ah ja. Laptops. Ik heb ook zo'n iemand in de familie. Vraagt elk jaar opnieuw welke laptop hij moet kopen. "Vooral zakelijk soms een game."

Volgt uiteraard nooit mijn advies op - er is altijd iemand met een beter (lees goedkoper) advies - en eindigt steeds weer met iets wat na een half jaar niet meer goed werkt en dan begint het weer van voor af aan.

Voor zijn gevoel bespaard hij elke keer een hoop geld door mijn advies niet op te volgen. Dat hij met de door mij geadviseerde laptop+service zeker 5 jaar goed zit en op die termijn juist flink bespaart dringt niet tot hem door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
NielsFL schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:07:
Ah ja. Laptops. Ik heb ook zo'n iemand in de familie. Vraagt elk jaar opnieuw welke laptop hij moet kopen. "Vooral zakelijk soms een game."

Volgt uiteraard nooit mijn advies op - er is altijd iemand met een beter (lees goedkoper) advies - en eindigt steeds weer met iets wat na een half jaar niet meer goed werkt en dan begint het weer van voor af aan.

Voor zijn gevoel bespaard hij elke keer een hoop geld door mijn advies niet op te volgen. Dat hij met de door mij geadviseerde laptop+service zeker 5 jaar goed zit en op die termijn juist flink bespaart dringt niet tot hem door.
Stop er dan gewoon mee :?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:29

franssie

Save the albatross

NielsFL schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:07:

Sinds kort weet ik dat daar een term voor bestaat. Askhole.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Askhole
A person who constantly asks for your advice, yet ALWAYS does the complete opposite of what you told them to do.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 12:03

Theo

moederbord

HSG schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:23:
Verhaal 2
Ook mijn schoonzus. Vorig jaar wilde zij een nieuwe laptop want haar vorige deed het niet meer en uiteraard ging zij naar onze IT-expert want hij was uiteraard de IT-expert (volgens haar woorden) en om mijn mening werd niet gevraagd (niet dat ik daar mee zat). ;) Zij had deze nodig voor haar werk (Office, teams, webcam en mail)

Toen wij met kerst bij mijn schoonouders waren liet zij met trots zien dat zij een nieuwe had gekocht die de IT-expert voor haar had uitgekozen. Een dikke vette gamelaptop met overkill aan hardware van €1500,-!! :D :D Ik zei nog tegen haar dat als ik een advies mocht uitbrengen had zij zeker €500,- (en meer) bespaard. Maar nee volgens haar kennis de IT-expert was deze geschikt voor haar werk. :').
En wat is hierin het probleem? :+ Ze valt jou niet lastig; die laptop is niet jouw probleem. Ook de printer die op de laptop aan is gesloten; haar wifi router en haar magnetron zijn nu ook plots niet jouw probleem :P Al ga ik wel medelijden krijgen met de IT-expert...

Soms blijft m'n moeder ook een apart geval. Het is één van de weinige die ik wél help met de pc. Zeven jaar geleden wilde ze een laptop hebben, en samen hebben we wat eisen daaraan gegeven (wel dvd speler, 1080p is niet nodig maar 15" wel omdat het anders te klein wordt en max 400 euro) en daarmee heb ik een geschikte laptop voor haar kunnen halen die nu nog steeds gebruikt wordt.Ook een simpele laserprinter erbij zodat deze werkt en blijft werken, en ze niet cartridges hoeft te vervangen/slopen.

Belde ze pas op dat de laptop niet meer kon printen en of ik het gelijk kon fixxen. Gezien m'n vriendin in een Covid risicogroep zit hebben we thuis een hard voordeurbeleid; niemand gaat door die deur heen; wij gaan nergens naar toe en niemand komt lang; geen uitzondering.
Jaah maar.. ik kon toch wel even gewoon langs komen? En ze kon ook de laptop wel komen brengen. "Welk gedeelte van het woord nee snap je niet?" vroeg ik haar letterlijk. 'Ja maar, jij hebt die laptop toen geregeld'
Uiteindelijk ben ik via de telefoon een uur bezig geweest om de printer weer werkend te krijgen. Teamviewer vind ze eng en wil ze niet.
Ik heb d'r ook verteld dat de laptop inmiddels dus zeven jaar oud is en z'n beste tijd heeft gehad, en dat ze rekening moet houden dat ze binnenkort een andere zou moeten gaan halen "Hoezo, deze is pas zeven jaar oud en werkt nog gewoon". Opstarten duurt ruim tien minuten ("Oh, maar dat maakt mij niet uit, dan doe ik gewoon wat anders tussendoor"), het OS wordt niet meer ondersteunt (Windows 8 ),en upgraden wil ze niet (en ik op zo'n machine ook niet :X )
*zucht...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Off-topic en onvriendelijke post verwijderd. Graag weer lief verder spelen :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7ven
*knip*. Zie ook bovenstaande ingreep van mijn collega

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 15-02-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Wat is het stil hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

En dat met veel thuiswerkers.... ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
AW_Bos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:18:
En dat met veel thuiswerkers.... ;)
Nu is het opeens geen probleem, want niks doen in de tijd van de baas, want ja computer doet het niet hé? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Geen bazen die op stel en sprong bellen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:45
Denk juist lekker rustig dankzij corona, ik heb hier ook al "nee" tegen heel wat vragen/verzoekjes gezegd "want ik voel me er niet fijn bij om nu in corona tijd langs te komen". Toch een voordeel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Theo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:45:
Uiteindelijk ben ik via de telefoon een uur bezig geweest om de printer weer werkend te krijgen. Teamviewer vind ze eng en wil ze niet.
Ik heb d'r ook verteld dat de laptop inmiddels dus zeven jaar oud is en z'n beste tijd heeft gehad, en dat ze rekening moet houden dat ze binnenkort een andere zou moeten gaan halen "Hoezo, deze is pas zeven jaar oud en werkt nog gewoon". Opstarten duurt ruim tien minuten ("Oh, maar dat maakt mij niet uit, dan doe ik gewoon wat anders tussendoor"), het OS wordt niet meer ondersteunt (Windows 8 ),en upgraden wil ze niet (en ik op zo'n machine ook niet :X )
*zucht...
Ik ben gewoon gezegd dat de Windows versie te oud is en dat zaken zoals internetbankieren dan heeeeeel gevaarlijk zijn. Toen op de nieuwe laptop (met SSD uiteraard) meteen Teamviewer geïnstalleerd en klaargezet :D. Niks over gezegd, tot ze een keer belde en ik haar aangaf Teamviewer via de start balk te openen en de code voor te lezen :+

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
Is deze laptop wat?
* toont één of andere el cheapo model uit folder *

Celeron N4000
4GB DDR4
128GB M.2 SATA
Adviesprijs: 439,-

Ik: Nope, niet aan beginnen krijg je enorme spijt van.
Je kan van mij een HP Probook overnemen met 6de gen i3, 8GB DDR4, 256GB SSD.
Voor ongeveer dezelfde prijs. Maar aanzienlijk beter dan de laptop uit de folder. Degelijk en goed vlot!

Persoon: Hahaha jaaa zodat jij er nog een slaatje uit kan slaan he!

Ik: Nee, ik doe je een vriendendienst. Probook is meer waard en aanzienlijk beter dan de laptop in de folder.

3 weken later....
Heeft akelige celeron gekocht wat immers de verkoper in de winkel zei dat het een geweldig ding was.
Komt bij mij klagen dat het een traag klote ding is en dat ik de gene eigenlijk had moeten beschermen tegen deze aankoop.... De f*ck! Ik gaf nog een veel betere optie maar nee nee random verkoper van bedrijf X was betrouwbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
osmosis schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:29:
Is deze laptop wat?

Celeron N4000
4GB DDR4
128GB M.2 SATA

Voor ongeveer dezelfde prijs. Maar aanzienlijk beter dan de laptop uit de folder. Degelijk en goed vlot!

Ik: Nee, ik doe je een vriendendienst. Probook is meer waard en aanzienlijk beter dan de laptop in de folder.

3 weken later....
Heeft akelige celeron gekocht wat immers de verkoper in de winkel zei dat het een geweldig ding was.
Komt bij mij klagen dat het een traag klote ding is en dat ik de gene eigenlijk had moeten beschermen tegen deze aankoop.... De f*ck! Ik gaf nog een veel betere optie maar nee nee random verkoper van bedrijf X was betrouwbaarder.
Even kijken...

Intel tosti-ijzer
2010 wil zijn hoeveelheid RAM terug
Een SSD die binnen de kortste keren vol zit.
En dat voor de veel te hoge prijs van 439.

Was die kennis bij de MM of zo?

Trouwens 439 is sowieso te veel. Voor 250 heb je al een prima ex-bedrijfslaptop met i5 3rd gen, 250GB en 8GB. Dat is op zich ook voldoende. Die ProBook is een prima laptop, maar is wel overbemeten, hoewel dat ook een voordeel kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

President schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:19:
[...]

Ik ben gewoon gezegd dat de Windows versie te oud is en dat zaken zoals internetbankieren dan heeeeeel gevaarlijk zijn. Toen op de nieuwe laptop (met SSD uiteraard) meteen Teamviewer geïnstalleerd en klaargezet :D. Niks over gezegd, tot ze een keer belde en ik haar aangaf Teamviewer via de start balk te openen en de code voor te lezen :+
Dit heb ik ook bij mijn ouders geprobeerd, maar ik loop dan na verloop van tijd tegen het probleem aan dat de versie uit de pas gaat lopen en je dan eerst een nieuwe versie moet gaan installeren. Hoe heb jij dat ondervangen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 1superheld
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:08
Kunnen jullie niet gewoon de standaard Windows 10 tool 'quick assist' gebruiken? Problemen met de pc oplossen via een externe verbinding

Werkt vrij goed en zit standaard in elke versie van Windows 10! (de andere gebruiker moet wel online zijn en jou code gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ja goedkope laptops zijn echt drama. Heb ook wel eens iemand geholpen omdat de 300 euro laptop na 2 jaar niet meer vooruit te branden was. Ga ik ook niet meer doen, en ook geadviseerd niet meer van die goedkope te kopen, wat ook niet meer gebeurd is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
hoi1234 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:44:
[...]

......

Was die kennis bij de MM of zo?
Bingo! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
Is deze laptop wat?

Celeron N4000
4GB DDR4
128GB M.2 SATA

3 weken later....
Dat heb ik ook al eens te horen gekregen ,, vroeger bouwde ik een pc aardige pc voor mezelf en verkocht die door , ik had dan altijd het nieuwste en die ander kreeg kwaliteit spul voor minder als men het zelf had gekocht en zoveel sneller en beter dan wat die grote ketens je aan smeerde.

Heb dan wel zoiets van jij hoeft niet meer te bellen ,,, belt zo'n dame m'n ouders op dat ik haar had opgelicht , mijn ouders geloofde haar niet ,, belt ze de IT afdeling op waar mijn ouders en zij werkte ,, zeggen die voor dat geld die hardware ? doe mij er maar 5 !! maar geen verontschuldiging of wat ook.

Men (winkel) had tegen haar gezegd dat een Celeron veel sneller was dan een AMD met X64 waar toch geen software voor was .......

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoi1234
Dan krijg je dat. Ik heb er eens gesolliciteerd, maar had niet genoeg ervaring "in de sales". Dan weet je het eigenlijk al hoe laat het is...

Collega van m'n vader + diens man kwamen een keer eten. Ging die gozer mij vertellen dat Apple beter is, omdat ze sneller blijven. Ten eerste heb ik al enkele stronttrage nieuwe iMacs meegemaakt (met een HDD uiteraard) en ten tweede is het niet helemaal eerlijk om een goedkope laptop te vergelijken met een premium laptop (tenminste daar ga ik van uit dat die dat deed).

En ja, ik heb een scheithekel aan Apple. Het begint al bij hun bedrijfsfilosofie. En waar iedereen zegt dat het gewoon altijd werkt, is het bij mij andersom. Altijd gezeik. Is het niet een toetsenbord dat niet wil verbinden, is het wel een update die telkens opnieuw begint, omdat halverwege de WiFi eruit klapt. Als er van beide geen sprake is, wacht je wel 45 minuten op een systeemupdate of moet je met die verschrikkelijke interface waar je onmogelijk met splitscreen kunt werken werken.

[ Voor 61% gewijzigd door hoi1234 op 31-03-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
@osmosis gelukkig is mijn ervaring op dat vlak beter daarop. Laptop van mijn ouders ging kapot. Repareren niet meer waard dus kijken naar ene nieuwe. Zij natuurlijk ook kijken en vragen is dit niet wat? En dan zie ik wat voor laptop het is en dat je die weer over 2 jaar kan upgrade en je misschien net dat beetje kan bijleggen. Ik leg ook altijd rustig uit waarom. Uiteindelijk een Lenovo idepad 5 met een AMD ryzen 4500u en 16gb ram gehaald met een erg goede deal (net onder de €600). Gelukkig worden ze niet warm of koud van die verkopers in de winkels.

Zelf in het verleden ook wel eens mensen geholpen met computers, klasgenoten deed ik op een gegeven moment niet meer omdat die continue wat verwachten en als ik iets terug vroeg dan was het stil of geen tijd. En dan nog geïrriteerd raken omdat ik het wel kon oplossen volgens hun :+. Sommige mensen in mijn omgeving help ik soms nog, maar dat komt omdat ze ook genoeg al wat hebben terug gedaan en daar sta ik dan graag klaar voor.

Alleen nog voor covid was de laatste keer dat ik echt buiten mijn kring om hielp vai de vraag van mijn mijn ma, ben er wel meer dan een dag mee bezig geweest omdat die vrouw er niks van snapte. Heb toen uiteindelijk advies gegeven dat sommigen documenten niet terug te krijgen zijn en dat de laptop echt vervangen moest worden omdat deze te oud is en er geld instekken zonde was. Uiteindelijk heeft ze me bedankt en ik kon gaan, ook nadat ik wat andere problemen had opgelost en daar uiteindelijk 3 dagen wat gedaan had in mijn vrijetijd. Uiteindelijk gaf mijn ma wat geld toe en gaf dat ik daar nooit meer hoefde te komen :). Zelf was ze ook niet amused dat die gene mij niet wat kon geven uit blijk van waardering.

Maar tegenwoordig is dat alleen nog maar in huiselijke kringen, ik ben namelijk ook niet meer zo happig om overal te hulp te schieten. Lekker rustig zo :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
(jarig!)
Geen ITer, wel stoffeerder met pc's als hobby.
Hoe vaak ik wel niet buren, familieleden, vrienden, vage kennisen met de vraag heb gehad of ik iets niet even snel kan inmeten, ophangen, vloer fixen etc etc.. Heel herkenbaar dit topic

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
Ik heb het inmiddels opgelost door een klushuis te kopen en deze helemaal zelf op te knappen!
Dan kun je tegen iedereen zeggen dat je de komende 10 jaar geen tijd meer hebt....
Mensen vragen het nu ook een stuk minder...

Maar ja, om daar nu speciaal een oud huis voor te kopen? 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
BlueSS50 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:15:
Ik heb het inmiddels opgelost door een klushuis te kopen en deze helemaal zelf op te knappen!
Dan kun je tegen iedereen zeggen dat je de komende 10 jaar geen tijd meer hebt....
Mensen vragen het nu ook een stuk minder...

Maar ja, om daar nu speciaal een oud huis voor te kopen? 8)7
Nou, dat komt even goed uit! Ik heb nog een badkamer die verbouwd moet worden...
:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 23:22

Vrijdag

De Zwarte

RiDo78 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Nou, dat komt even goed uit! Ik heb nog een badkamer die verbouwd moet worden...
:)
Voor een krat bier en een ferme handdruk elleboogbump willen @ParaVince en @BlueSS50 je vast wel even komen helpen :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Vaak begrijpen mensen ook niet waarom iets duurders nodig is. Ik heb nog nooit echt iets hoeven aanraden, maar ik zal wel uitleggen dat een laptop onder de 600 niet de moeite is. Gewoon even benoemen dat het LCD, het toetsenbord, de bouwkwaliteit en de snelheid wat minder zijn en dan is het goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoi1234
Vrijdag schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Voor een krat bier en een ferme handdruk elleboogbump willen @ParaVince en @BlueSS50 je vast wel even komen helpen :+
Vergeet dan niet, om ze na een jaar de huid vol te schelden, omdat je een lekkage hebt, die absoluut niets te maken heeft met hun werkzaamheden. Natturlijk moet je dan ook eisen om alles gratis te repareren en de schade te vergoeden en dat op je vrije zondagavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
hoi1234 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:02:
Vaak begrijpen mensen ook niet waarom iets duurders nodig is. Ik heb nog nooit echt iets hoeven aanraden, maar ik zal wel uitleggen dat een laptop onder de 600 niet de moeite is. Gewoon even benoemen dat het LCD, het toetsenbord, de bouwkwaliteit en de snelheid wat minder zijn en dan is het goed.
ik raad mensen alleen laptops te kopen waar je standaard 2 jaar garantie op heb en kan verlengen naar 3 jaar dan hebben ze er zelf ook enig vertrouwen in en die troep met 1 jaar waar je moet bij betalen naar 2 laten staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 12:19
hangt er toch allemaal vanaf wat je er mee wilt doen.

Ik heb 12 (twaalf!) jaar geleden een 17" laptop in de mediamarkt gekocht.
Ik heb er vorig jaar een SSD in gestopt en de PC werkt weer perfect, op win10.
Die heeft met toen de volle €365 gekost.

Mijn oudste dochter heeft een Lenovo van €400, mooi degelijk toestel dat nu ruim een jaar zijn werk doet zoals het hoort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

hoi1234 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:32:
[...]

Vergeet dan niet, om ze na een jaar de huid vol te schelden, omdat je een lekkage hebt, die absoluut niets te maken heeft met hun werkzaamheden. Natturlijk moet je dan ook eisen om alles gratis te repareren en de schade te vergoeden en dat op je vrije zondagavond.
Dat uiteraard 8) Lekkage, loszittende stoeptegels en slechte rapportcijfers van de kinderen zijn dan natuurlijk hun schuld :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelli
  • Laatst online: 13-09 14:43

Michelli

LL.M

cadsite schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:51:
hangt er toch allemaal vanaf wat je er mee wilt doen.

Ik heb 12 (twaalf!) jaar geleden een 17" laptop in de mediamarkt gekocht.
Ik heb er vorig jaar een SSD in gestopt en de PC werkt weer perfect, op win10.
Die heeft met toen de volle €365 gekost.

Mijn oudste dochter heeft een Lenovo van €400, mooi degelijk toestel dat nu ruim een jaar zijn werk doet zoals het hoort.
In sommige gevallen kan een SSD inderdaad enorm helpen. Afgelopen jaar een redelijke SSD in mijn moeders oude/goedkope laptop gezet en hij voldoet weer voor wat zij ermee doet.

Een van mijn digibete tantes heeft (op mijn advies) nu een Chromebook. Learning curve bleek niet eens heel hoog te liggen, want ze herkende het Chrome-icoontje van haar Androidtelefoon _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41

PinusRigida

I put the p in pool.

hoi1234 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:02:
Ik doe het ook niet meer, alhoewel mijn ervaringen met budgetlaptops (300 à 400 euro) dateren van een tijdperk vóór SSD's, en dat dat in veel gevallen toen wellicht de bottleneck, of op z'n minst een mee bepalende factor was, dat en de minuscule hoeveelheid RAM dat in budgetlaptops op moment van aankoop al nipt te weinig was, laat staan 2 jaar later.

Mijn vrouw is dit jaar zelfstandige geworden en had ook een laptop nodig... quasi uitgebreide excelbestanden, gedeelde agenda's, vlot videocallen en vlot Google Maps/Google Earth (wat toch al ietwat RAM vereist) als hoogste requirements, in de pricerange vanaf 600 euro heb je idd. knappe deals als je weet wat ermee zal moeten gebeuren en als je de beperkingen ietwat kent...

Heb zo'n Asus Vivobook besteld, vraag me niet welke versie want er bestaan er blijkbaar redelijk wat maar hij zat rond de 700 euro na korting.
Toetsenbordje is plastic meuk maar typen doet ze toch niet en haar facturen maak ik voor haar. :9 maar de rest van de laptop verbaast me eigenlijk wel in positieve zin, inclusief schermkwaliteit en algemene bouwkwaliteit...

Het verschil is idd. dit: bij budgetlaptops loop je na pakweg 2 jaar tegen gezeik aan, meestal gewoon te traag geworden... koop iets duurder en je koopt de toekomstbestendigheid. M'n persoonlijke laptop heeft me in 2015 1500 euro gekost... Maar kijk: anno 2021 loopt die nog zoet op z'n i7 6700HQ en het ding is nog steeds binnen de 7 seconden opgestart.

Wat ook opviel is hoe schermtechniek sinds 2015 is vooruitgegaan, als ik mijn hogere, maar 6 jaar oude midranger afzet tegen de lagere maar nieuwe midranger van m'n vrouw... Tja, haar scherm kan heel wat feller én resolutie is hoger, en dat voor de helft van de prijs. B)

[ Voor 11% gewijzigd door PinusRigida op 31-03-2021 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubartu
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 11:34
Michelli schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:11:
[...]

In sommige gevallen kan een SSD inderdaad enorm helpen. Afgelopen jaar een redelijke SSD in mijn moeders oude/goedkope laptop gezet en hij voldoet weer voor wat zij ermee doet.

Een van mijn digibete tantes heeft (op mijn advies) nu een Chromebook. Learning curve bleek niet eens heel hoog te liggen, want ze herkende het Chrome-icoontje van haar Androidtelefoon _/-\o_
Goed advies. Als je geen behoefte hebt om steeds te ondersteunen maak je jezelf (en de ander) blij met zo'n Chromebook. Bijna alles doet men in de browser tegenwoordig en er zijn altijd nog Android apps.

Het contrast tussen m'n ouders is gigantisch. De een heeft al jaren een goedkope Chromebook en daar hoor ik nooit iets van (gebruikt deze dagelijks), de ander een Windows laptop en is sindsdien al twee keer geupgrade/vervangen ivm traagheid en defecten en heeft daardoor met regelmaat support nodig.

Mocht m'n moeder een nieuwe Chromebook kopen hoeft ze alleen in te loggen op de nieuwe en is ze klaar met setup.

[ Voor 28% gewijzigd door Ubartu op 31-03-2021 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ubartu schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Goed advies. Als je geen behoefte hebt om steeds te ondersteunen maak je jezelf (en de ander) blij met zo'n Chromebook. Bijna alles doet men in de browser tegenwoordig en er zijn altijd nog Android apps.

Het contrast tussen m'n ouders is gigantisch. De een heeft al jaren een goedkope Chromebook en daar hoor ik nooit iets van (gebruikt deze dagelijks), de ander een Windows laptop en is sindsdien al twee keer geupgrade/vervangen ivm traagheid en defecten en heeft daardoor met regelmaat support nodig.

Mocht m'n moeder een nieuwe Chromebook kopen hoeft ze alleen in te loggen op de nieuwe en is ze klaar met setup.
Het nadeel van Chromebooks is dat ze heel veel ook gewoon niet kunnen. Leuk voor de huismoeder die wat op Facebook wil kijken en soms bij Wehkamp nieuwe kleren wil bestellen, maar als diezelfde huismoeder ook de familiefoto's en filmpjes wil beheren en zo nodig bewerken dan komt een Chromebook al heel snel te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41

PinusRigida

I put the p in pool.

Oon schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Het nadeel van Chromebooks is dat ze heel veel ook gewoon niet kunnen. Leuk voor de huismoeder die wat op Facebook wil kijken en soms bij Wehkamp nieuwe kleren wil bestellen, maar als diezelfde huismoeder ook de familiefoto's en filmpjes wil beheren en zo nodig bewerken dan komt een Chromebook al heel snel te kort.
Ja idd, wou het net zeggen...

Vind die dingen fantastisch hoor, daar niet van... Alleen is het toch wel heel beperkt.

Wat bij een grote groep mensen ook meespeelt, vooral diegenen waar we het hier al zo'n 63 forumpagina's over hebben, is angst voor het onbekende... Je kan van die mensen (familie en kennissen met next-to-nothing verstand van computers, ouderen etc.) niet gaan verwachten dat ze plots gaan overstappen naar een compleet ander OS dat dan nog veel beperkter is dan de windowsmachines dat ze al die jaren gewoon waren... Ook al zouden velen er weldegelijk mee geholpen zijn, eens ze over die eerste drempel geraken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
Ubartu schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Toen ik voor SaH werkte, heb ik in Arnhem op een basisschool meerdere chromebooks gereed gemaakt. Als er tientallen door je handen heen gaan, kom je er al snel achter dat ze redelijk snel zijn, ondanks de slechte hardware en dat ze ook voldoende robuust zijn.

Als mensen niet een refurbished laptop willen en ook geen 600 euro willen betalen, zou ik een chromebook als optie noemen. Natuurlijk wel met de juiste kanttekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michelli
  • Laatst online: 13-09 14:43

Michelli

LL.M

PinusRigida schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Ja idd, wou het net zeggen...

Vind die dingen fantastisch hoor, daar niet van... Alleen is het toch wel heel beperkt.

Wat bij een grote groep mensen ook meespeelt, vooral diegenen waar we het hier al zo'n 63 forumpagina's over hebben, is angst voor het onbekende... Je kan van die mensen (familie en kennissen met next-to-nothing verstand van computers, ouderen etc.) niet gaan verwachten dat ze plots gaan overstappen naar een compleet ander OS dat dan nog veel beperkter is dan de windowsmachines dat ze al die jaren gewoon waren... Ook al zouden velen er weldegelijk mee geholpen zijn, eens ze over die eerste drempel geraken...
Het hangt inderdaad ook af van je behoeftes. Mijn moeder gebruikt bijvoorbeeld software die echt alleen onder Windows beschikbaar is, dus een Chromebook voldoet dan niet. Maar voor mijn tante die wat cursussen via de browser voor haar werk moet doen is het ideaal. Ik werk bij de Rijksoverheid en daar wordt door een aantal ministeries ook Chromebooks uitgegeven, omdat (bijna) iedereen toch via de Citrix moet werken.

Maar ik had inderdaad klasgenoten op de universiteit die huiverig waren om zelfs Google Docs voor een groepsopdracht te gebruiken. Dan was mijn digibete tante makkelijker over te halen :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Laptops, software, het begint wat veel off-topic te gaan. :) Terug naar het onderwerp weer, graag!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:47
i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:20:
[...]

Had ik ook moeten doen maar gezien zo iemand out of the blue belt zal ie vast eerst mijn ouders gebeld hebben, dan stel je je (onbewust) toch anders op.

Er is overigens geen geld in de wereld waarvoor ik 24/7 oncall wil staan voor kenissen.
Inderdaad moeilijk als ze je onverwachts bellen, geld (durf) ik persoonlijk ook niet te vragen omdat het mensen zijn die ik ken(betekent niet ik ze graag zie), heb daarom besloten om te zeggen dat hun probleem buiten mijn gebied ligt en ik er daarom van af blijf, indien ze willen verwijs ik ze door naar een vriend die computers herstelt/verkoopt, die helpt hun wel verder als ze er geld voor over hebben.

Naaste vrienden en familie help ik natuurlijk zoals al de andere tweakers hier graag, maar die helpen mij dan ook als ik eens vast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door izzet3838 op 31-03-2021 16:41 ]

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

izzet3838 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:40:
[...]
Inderdaad moeilijk als ze je onverwachts bellen
Het bellen kan onverwacht zijn, dat is vervelend, maar ik herinner me nu nog een andere ervaring. Toen ik jong was, wilde ik wel eens op zaterdagochtend uitslapen en dan kon het dus gebeuren dat ik om 09:30 mijn telefoon niet opnam. Maar dan waren er mensen die naar mijn ouders belden met de mededeling dat ze "mij niet konden bereiken" — en mijn ouders gingen mij dan wakker maken.
[...] heb daarom besloten om te zeggen dat hun probleem buiten mijn gebied ligt en ik er daarom van af blijf,
Ik denk eigenlijk dat dit ook helemaal terecht is. Want als je als IT'er iemand gaat helpen, dan is er een groot verschil met "gewoon" iemand helpen (bijvoorbeeld met het opruimen van de tuin):
  • Bij "gewoon" helpen is vaak vooraf voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren en hoeveel tijd/moeite dat ongeveer zal kosten, terwijl je als IT'er vaak in je eentje dingen zal moeten uitzoeken die nieuw voor je zijn en zelfs als je dat behoorlijk goed doet is er een vrij grote kans op onverwachte tegenvallers;
  • Bij "gewoon" helpen is het vaak leuk om met apparatuur of spullen te mogen werken die door een ander betaald zijn, maar als IT'er vragen ze je hulp meestal alleen als ze goedkope rommel gekocht hebben, die je misschien zelfs liever niet zou zien.
Mensen die hulp vragen van een IT'er hebben meestal helemaal geen flauw idee van welke inspanning ze vragen. Dan mag je dat ook best tegen ze zeggen en jouw oplossing is dan misschien ook nog wel een van de beste/duidelijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:32
Is deze laptop wat?

Celeron N4000
4GB DDR4
128GB M.2 SATA

3 weken later....
Haha, ik denk dat dit de meeste mensen wel bekend voorkomt. Eerst advies vragen over een ongekend pauper product, zeggen te begrijpen dat het niks is en daarna alsnog het product kopen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Ik had vaak van die ondankbare kennissen, die hadden dan veel problemen met niet opstartende programs en of snelkoppelingen die niets deden, en als ik dat even met een prompt openen en een chkdsk /f opgeloste.en 20min wachten, dan was de reactie vaak 'oh dan is 5eu wel genoeg toch' .... ja soms zei ik, laat maar zitten!.

Dat heb ik ook niet weer gedaan, ik nam zulke pc's wel mee naar huis, als het met een chkdsk snel opgelost was, dan had je gewoon geluk toch, het was toch wel inzicht en weten waar te klikken werkwijze, wat het oploste, , en dat gaf hun de optie om af te dingen? nee fijn zulke mensen. benzine nog niet eens vergoed.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:08
Laatst een leuk probleem gehad met mijn schoonouders.
Ze belde me op, want 'de wifi werkt ineens niet meer'. Ik was de aangewezen persoon, aangezien ik alles daar geïnstalleerd had een klein jaar geleden.
Wat hadden ze al geprobeerd voor ze me belde? Nou, vrij veel...

- diverse laptops geprobeerd
- router uit aan gezet
- modem uit en aan gezet
- alle wifi repeaters ( 3 stuks ) uit en aan gezet
- alle netwerk kabels eruit gehaald en willekeurig teruggeplaatst

De hele bende werkte, uiteraard, nog steeds niet. Dus gingen ze vrolijk door:

- modem gereset
- router een factory reset gegeven
- de wifi repeaters een factory reset gegeven

'Huh? Nu is het netwerk helemaal niet meer te vinden!'

En toen kwam het belletje.. 21.45, ik was net klaar met werk. Of ik eventjes langs kon komen om het internet te 'maken'. Ehm, nee dat gaan we nu dus mooi niet doen.
Ik heb telefonisch uitgelegd wat ze moesten doen, en dat leek allemaal goed te gaan. Het netwerk was weer zichtbaar, maar hé! Nog steeds geen internet?

Een uur later kwam de aap uit de mouw: tijdens het reset kwartet hadden ze ook de glasvezelkabel losgekoppeld van de modem, 'want die hebben we niet nodig toch, alles in huis is draadloos'.

Ik heb ze maar een prettige avond gewenst en ben gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

aawe mwan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Het bellen kan onverwacht zijn, dat is vervelend, maar ik herinner me nu nog een andere ervaring. Toen ik jong was, wilde ik wel eens op zaterdagochtend uitslapen en dan kon het dus gebeuren dat ik om 09:30 mijn telefoon niet opnam. Maar dan waren er mensen die naar mijn ouders belden met de mededeling dat ze "mij niet konden bereiken" — en mijn ouders gingen mij dan wakker maken.
Dat zouden mijn ouders niet doen. Zij zouden tegen die persoon zeggen dat ze waarschijnlijk later op de dag wel teruggebeld zal worden.

M.a.w. zij hadden geen zin om daar tussen te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HSG schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Dat zouden mijn ouders niet doen. Zij zouden tegen die persoon zeggen dat ze waarschijnlijk later op de dag wel teruggebeld zal worden.

M.a.w. zij hadden geen zin om daar tussen te gaan zitten.
Nou hier worden wij echt niet zo maar gewekt. Mijn ouders verwachten ook van ons dat we een beetje rekening met hen houden als zij slapen, dan mogen ze dat ook bij ons doen en dat doen ze dan ook. Eigenlijk zou het ook niet in mij opkomen om iemand wakker te gaan maken en zeker niet voor zoiets.

Ik heb weleens een collega van mijn vader geholpen met het uitzoeken van een laptop, omdat er een laptop moest komen, omdat zij echt niet meer op locatie kon werken. Toen heeft mijn vader tegen mij gezegd dat ik maar eens contact op moet nemen als ik tijd heb.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 31-03-2021 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27

Jebus4life

BE User

In het verleden kreeg ik regelmatig de vraag van familie of kennissen. Deed het altijd gratis, maar liet ze, op een uitzondering na, altijd wel een weekje wachten.

"Nee, ik kijk er graag even naar, geen probleem hoor. Dit weekend is wel wat lastig want ik heb x of y afgesproken, maar het weekend erna heb ik wat tijd, ik zal die zaterdagochtend langskomen anders? "

Dan was ik wel 1 of 2 uurtjes kwijt om iets te fixen, maar als ze een keertje of 2 een week hebben moeten wachten, dan hoorde ik ze meestal niet meer als er een nieuw probleem opdook.

Weinig of geen last gehad van echt onbeleefde reacties. Ik kon daar behoorlijk makkelijk mee om: soms begonnen ze dan over dat ze wel wouden betalen omdat het dringend was. Dan is het erg makkelijk het gesprek te sturen richting een PC winkel "Nee joh, je moet niet betalen, daar gaat het niet om. Het past me gewoon echt niet deze week. Bel anders even naar X, heb ik goede dingen over gehoord. Daar kunnen ze je vast helpen".

Inmiddels krijg ik al jaren eigenlijk geen vragen meer. Enkel mij ouders hebben regelmatig iets wat ik moet bekijken. Maar gezien mijn pa altijd direct bij mij staat als er een klusje opgeknapt moet worden help ik hem ook graag uit de nood. We hebben een goede verstandhouding op die manier.

*Aja, mijn schoonouders ook. Maar daar kom ik niet onderuit :+

[ Voor 24% gewijzigd door Jebus4life op 01-04-2021 00:44 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

@Jebus4life

Laat je inderdaad nooit betalen! Want dat schept morele verplichtingen! Als ze het dan opnieuw in de war schoppen krijg jij de schuld en als je dan ook nog geld hebt aangenomen MOET je wel komen om het te fixen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Michelli schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:11:
De learning curve ligt op die manier op geen enkel systeem hoog, als je maar even het juiste icoontje instelt.

Die heb ik ook wel gehoord: gezeik met een oud, trage windows-installatie? Lubuntu erop, bureaubladachtergrond van windows XP, firefox met het icoontje van internet explorer. Bedankt dat je mijn windows-laptop zo snel hebt gekregen!

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Lordy79 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:28:
@Jebus4life
Laat je inderdaad nooit betalen! Want dat schept morele verplichtingen!
Ik denk dat dit het verkeerde uitgangspunt is. Natuurlijk mag goed werk wel betaald worden.
Maar dan natuurlijk niet zo goedkoop als vakkenvullen in de supermarkt!

Want als je iemand "helpt" met de computer, dan doe je werk met veel meer verantwoordelijkheid, waarvoor je waarschijnlijk honderden uren onbetaald hebt moeten leren om te kunnen wat je kunt en er is een groot gevaar dat je later nog een keer terug moet komen omdat ze niet begrijpen wat je gedaan hebt.

Het probleem is alleen dat als je een eerlijke betaling zou krijgen voor je computerhulp, dat je dan meer geld zou moeten krijgen dan wat die hele computer waard is en dat betaalt natuurlijk geen enkele kennis/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
aawe mwan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat dit het verkeerde uitgangspunt is. Natuurlijk mag goed werk wel betaald worden.

Want als je iemand "helpt" met de computer, dan doe je werk met veel meer verantwoordelijkheid, waarvoor je waarschijnlijk honderden uren onbetaald hebt moeten leren om te kunnen wat je kunt en er is een groot gevaar dat je later nog een keer terug moet komen omdat ze niet begrijpen wat je gedaan hebt.

Het probleem is alleen dat als je een eerlijke betaling zou krijgen voor je computerhulp, dat je dan meer geld zou moeten krijgen dan wat die hele computer waard is en dat betaalt natuurlijk geen enkele kennis/familie.
Precies, ik help ook gerust (vage) kennissen alleen wel tegen een normaal tarief, iets van €30,- per uur. Naast m'n reguliere baan heb ik ook een KVK en aangezien ik tegen zwartwerken ben, geef ik dat van tevoren aan dat het ook zoveel geld gaat kosten omdat ik er ook belasting over moet betalen.
99% van de kennissen wil dan ineens niet meer.
Ik help wel bepaalde familieleden gratis maar de uren worden dan altijd verrekend in betaling in natura in de zin van hun beroep. Zo help ik m'n zwager best regelmatig (grotendeels via TeamViewer) maar hij is hovenier en maakt de uren net zo hard weer terug bij mij.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ora et Labora schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:55:
[...]
Ik help wel bepaalde familieleden gratis maar de uren worden dan altijd verrekend in betaling in natura in de zin van hun beroep. Zo help ik m'n zwager best regelmatig (grotendeels via TeamViewer) maar hij is hovenier en maakt de uren net zo hard weer terug bij mij.
Wat feitelijk ook zwart werk is. Voor jouw diensten staat een bepaalde waarde. Daar moet je de BTW over betalen. Net als van de diensten van je zwager. Wil je het helemaal wit doen, moeten jullie elkaar netjes een factuur sturen en de BTW afdragen.

Maar ja, er is natuurlijk ook nog zoiets als een vriendendienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Zolang je er geen gewoonte van maakt, is het denk ik beter om geen belastingaangifte te doen. Ik ben natuurlijk geen expert in het belastingrecht, maar waarschijnlijk kost het innen meer geld dan dat het opbrengt. Zolang het meer geld kost dan het oplevert, denk ik dat je niet aan belastingaangifte moet beginnen. Niemand die er baat bij heeft en het kost alleen maar geld.

Als je er een gewoonte van maakt en meerdere klussen per maand doet, kom je vast wel op een bedrag waar de opbrengst van het innen van de belasting opweegt tegen de kosten van het innen.

Wat mij betreft, geen belastingambtenaar die blij wordt van z'n aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
hoi1234 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:21:
Zolang je er geen gewoonte van maakt, is het denk ik beter om geen belastingaangifte te doen. Ik ben natuurlijk geen expert in het belastingrecht, maar waarschijnlijk kost het innen meer geld dan dat het opbrengt. Zolang het meer geld kost dan het oplevert, denk ik dat je niet aan belastingaangifte moet beginnen. Niemand die er baat bij heeft en het kost alleen maar geld.

Als je er een gewoonte van maakt en meerdere klussen per maand doet, kom je vast wel op een bedrag waar de opbrengst van het innen van de belasting opweegt tegen de kosten van het innen.

Wat mij betreft, geen belastingambtenaar die blij wordt van z'n aangifte.
Ik maak sinds dit jaar gebruik van de Ovob, dus wel KVK maar geen belastingaangifte zolang de omzet niet meer dan €20.000 is. Geen BTW aftrek en geen BTW berekenen.

Daarvoor wel aangifte echter de omzet was nog geen €2000,- per jaar en dat schiet inderdaad niet op :P

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Pater91 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:33:
Laatst een leuk probleem gehad met mijn schoonouders.
Ze belde me op, want 'de wifi werkt ineens niet meer'. Ik was de aangewezen persoon, aangezien ik alles daar geïnstalleerd had een klein jaar geleden.
Wat hadden ze al geprobeerd voor ze me belde? Nou, vrij veel...

- diverse laptops geprobeerd
- router uit aan gezet
- modem uit en aan gezet
- alle wifi repeaters ( 3 stuks ) uit en aan gezet
- alle netwerk kabels eruit gehaald en willekeurig teruggeplaatst

De hele bende werkte, uiteraard, nog steeds niet. Dus gingen ze vrolijk door:

- modem gereset
- router een factory reset gegeven
- de wifi repeaters een factory reset gegeven

'Huh? Nu is het netwerk helemaal niet meer te vinden!'

En toen kwam het belletje.. 21.45, ik was net klaar met werk. Of ik eventjes langs kon komen om het internet te 'maken'. Ehm, nee dat gaan we nu dus mooi niet doen.
Ik heb telefonisch uitgelegd wat ze moesten doen, en dat leek allemaal goed te gaan. Het netwerk was weer zichtbaar, maar hé! Nog steeds geen internet?

Een uur later kwam de aap uit de mouw: tijdens het reset kwartet hadden ze ook de glasvezelkabel losgekoppeld van de modem, 'want die hebben we niet nodig toch, alles in huis is draadloos'.

Ik heb ze maar een prettige avond gewenst en ben gaan slapen.
Maar waren ze nog onbeschoft tegen je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Vrijdag schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:42:
[...]

Maar waren ze nog onbeschoft tegen je? ;)
Tja, ik kwam in mijn SaH-tijd ook eens bij een mevrouw die net een monteur op bezoek had gehad. Het is eventjes geleden, dus ik weet niet meer precies wat er gebeurd is, maar als ik het me goed herinner was de modemrouter vervangen. Ze waren alleen even vergeten, om de WiFi-verbinding met de printer opnieuw in te stellen.

Binnen 10 minuten was ik klaar en moest ik met een iets teleurgestelde vrouw dealen. Ze baalde heel erg dat ze toch 40 euro moest betalen. Ik ben daarin best meegaand, dus waarschijnlijk heb ik haar gelijk gegeven. Maar betalen moet, want anders krijg ik mijn geld niet en zo werkt het nou eenmaal. Ze had het er nog over dat ze graag op afstand was geholpen, want dit had ze ook wel zelf kunnen doen, als iemand even gezegd had waar ze op moest letten.

Dit zijn gewoon hele stomme problemen. Mensen komen door hun gebrek aan kennis in de problemen en worden terecht teleurgesteld, als zij er achter komen dat het probleem heel makkelijk op te lossen is, maar dit wel 40 euro kost. Natuurlijk kennen we allemaal het verhaal van een klap met een hamer geven en weten waar je deze klap moet geven, maar frustrerend is het wel. Overigens als die @#$%#%3-monteurs een keer iets verder denken dan hun neus lang is, komen deze problemen niet meer voor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
hoi1234 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:56:
[...]

Tja, ik kwam in mijn SaH-tijd ook eens bij een mevrouw die net een monteur op bezoek had gehad. Het is eventjes geleden, dus ik weet niet meer precies wat er gebeurd is, maar als ik het me goed herinner was de modemrouter vervangen. Ze waren alleen even vergeten, om de WiFi-verbinding met de printer opnieuw in te stellen.

Binnen 10 minuten was ik klaar en moest ik met een iets teleurgestelde vrouw dealen. Ze baalde heel erg dat ze toch 40 euro moest betalen. Ik ben daarin best meegaand, dus waarschijnlijk heb ik haar gelijk gegeven. Maar betalen moet, want anders krijg ik mijn geld niet en zo werkt het nou eenmaal. Ze had het er nog over dat ze graag op afstand was geholpen, want dit had ze ook wel zelf kunnen doen, als iemand even gezegd had waar ze op moest letten.

Dit zijn gewoon hele stomme problemen. Mensen komen door hun gebrek aan kennis in de problemen en worden terecht teleurgesteld, als zij er achter komen dat het probleem heel makkelijk op te lossen is, maar dit wel 40 euro kost. Natuurlijk kennen we allemaal het verhaal van een klap met een hamer geven en weten waar je deze klap moet geven, maar frustrerend is het wel. Overigens als die @#$%#%3-monteurs een keer iets verder denken dan hun neus lang is, komen deze problemen niet meer voor.
Ik ben zelf geen monteur, maar kan mij voorstellen dat ze niet alles hoeven in te stellen bij elke klant. Je levert een dienst en dat sluit je aan. Dat de klant dan nog meer apparatuur heeft wat verbonden moet worden, dat is het probleem van de klant en niet de monteur. Die monteur heeft ook gewoon een schema neen ik aan en dus niet alle tijd van de wereld ;)

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk gebruik ik redelijk vaak Quick Assist ze hoeven niets te installeren (is dus niet eng ofzo) werkt altijd zelfs als ze meerdere schermen hebben. Daarnaast begeleid ik ze het liefst naar een oplossing zodat ze het zelf de volgende kunnen. Moet zeggen heb er ook nooit last van gehad.
Vroeger in de tijd van het magische Windows 98 was ik systeembeheerder/ helpdesk medewerker en kregen we soms ook de vraag om een prive PC na te kijken, standaard was geen probleem koste echter wel een zelf gebakken appeltaart, was een prima drempel want de klant moest echt zelf ook aan de slag.
Als ik tegenwoordig laptop of PC advies geef is het vooral zoek een mooie 2e hands zakelijke laptop geeft over het algemeen het minste gezeik en bij voorkeur via winkel met garantie. Heb ik geen gezeur en zij een prima laptop voor weinig geld.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Spacey23 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:10:
[...]

Ik ben zelf geen monteur, maar kan mij voorstellen dat ze niet alles hoeven in te stellen bij elke klant. Je levert een dienst en dat sluit je aan. Dat de klant dan nog meer apparatuur heeft wat verbonden moet worden, dat is het probleem van de klant en niet de monteur. Die monteur heeft ook gewoon een schema neen ik aan en dus niet alle tijd van de wereld ;)
Zeg het dan. Die mensen weten het niet. Als je even aangeeft, dat de printer opnieuw ingesteld moet worden, is het misschien al geen probleem meer. Anders verkoop je het gewoon als extra service.

Ik vind het een beetje half werk. Alsof de aannemer al z'n rotzooi rond laat slingeren, in plaats van dit op te ruimen na de werkdag. Maar ik doe dan ook altijd graag net dat beetje extra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Ze had het er nog over dat ze graag op afstand was geholpen, want dit had ze ook wel zelf kunnen doen, als iemand even gezegd had waar ze op moest letten.
Hoe vaak ik al niet heb gevraagd bij Wifi-problemen of het wifi-schuifje (toen dat nog een ding was) of de Wifi FN toets niet gewoon uit stond.... "Nee 100% zeker, heb het gecheckt!"

Om vervolgens binnen 2 minuten weer buiten te staan :+

Mensen overschatten zichzelf nog wel eens met "op afstand geholpen worden". Met videobellen is het beter geworden. Maar ook dan nog regelmatig te schreewen naar mijn ouders: "Nee, 1 omhoog, niet 2 omhoog"

Of erger: Dat ze een melding krijgen en deze al wegklikken (automatisme) voordat ik de kans krijg om te zeggen wat ze moeten doen :z

Die Quick Assist kende ik nog niet trouwens! die ga ik eens proberen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 01-04-2021 12:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoi1234
Waah schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:44:
[...]

Hoe vaak ik al niet heb gevraagd bij Wifi-problemen of het wifi-schuifje (toen dat nog een ding was) of de Wifi FN toets niet gewoon uit stond.... "Nee 100% zeker, heb het gecheckt!"

Om vervolgens binnen 2 minuten weer buiten te staan :+

Mensen overschatten zichzelf nog wel eens met "op afstand geholpen worden". Met videobellen is het beter geworden. Maar ook dan nog regelmatig te schreewen naar mijn ouders: "Nee, 1 omhoog, niet 2 omhoog"

Of erger: Dat ze een melding krijgen en deze al wegklikken (automatisme) voordat ik de kans krijg om te zeggen wat ze moeten doen :z

Die Quick Assist kende ik nog niet trouwens! die ga ik eens proberen O-)
Oja, die heb ik ook vaker meegemaakt. Sommige klanten hadden ook opeens een " ipv een @. Ja, moet je ctrl shift doen. 40 euro. Prettige dag.

Ik gooide dan ook altijd maar de verkeerde toetsenbordinstelling eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 23:38

Lordy79

Vastberaden

aawe mwan schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:21:
[...]

Hahaha ja dat is ook waar. 20 jaar geleden (ik word oud) hielp ik mensen met pc samenstellen en bouwen en installeren en nam toen ook een leuke marge maar 100 euro (of 220 gulden) was voor mij toen een fortuin.

Nu denk ik er niet over om geld te vragen voor hulp met de computer want dat schept verplichtingen. Maar natuurlijk help ik graag mensen als ik dat kan. Probleem is echter en volgens mij gaat dit topic hierover is dat als je een keer helpt, men op de een of andere manier verwacht dat je een 24/7 helpdesk bent en als je dat dan niet bent krijg je de wind van voren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
hoi1234 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:27:
[...]

Oja, die heb ik ook vaker meegemaakt. Sommige klanten hadden ook opeens een " ipv een @. Ja, moet je ctrl shift doen. 40 euro. Prettige dag.

Ik gooide dan ook altijd maar de verkeerde toetsenbordinstelling eruit.
Het allerergste vond ik nog wel dat ik er niks aan verdiende aan zulke klussen. Als ik geluk had, was het in het dorp. 30 minuten fietsen, 30 minuten afspraak + betalen, met alles er om heen snel 1,5 - 2 uur kwijt voor 7,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Stond het opnieuw verbinden van de WIFI-printer in de opdrachtomschrijving? Is dat wel door mevrouw aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HSG schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:31:
[...]

Stond het opnieuw verbinden van de WIFI-printer in de opdrachtomschrijving? Is dat wel door mevrouw aangegeven?
Ik weet het niet meer precies. Is al dik 1.5 jaar geleden. Maar volgens mij had ze aangegeven dat de printer het niet deed. Precies zoals je zou verwachten.

Ze gaf ook aan dat ze bij het maken van de afspraak aangegeven had graag op afstand geholpen te worden. Maar dat doet SaH niet bij printerproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

hoi1234 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:42:
[...]
Het allerergste vond ik nog wel dat ik er niks aan verdiende aan zulke klussen. Als ik geluk had, was het in het dorp. 30 minuten fietsen, 30 minuten afspraak + betalen, met alles er om heen snel 1,5 - 2 uur kwijt voor 7,50.
Het is al eens eerder gezegd, maar dit topic gaat expliciet NIET over ervaring op je werk.
Het topic is "Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Echt één keer zo'n drama meegemaakt bij "kennissen"...

In het begin van wifi voor de normale sterveling (Linksys WRT54G?) was ik druk bezig met mijn kennis her en der te laten zien. Ik had alleen nog nooit wifi opgezet en ingesteld. Klant aangegeven dat dit mijn eerste keer was maar dat het niet zo bijster moeilijk kon zijn. Samen met de wifi moesten er ook nog wat andere dingen gebeuren, volgens mij een PC herinstalleren o.i.d.

De avond vorderde en er waren ook nog andere plannen. Waarop ik tegen mijn klant zei dat ik de volgende avond weer zou komen om het af te maken. Hij kon prima z'n internet gebruiken om huis met 5 ton te handelen op de beurs (en dan toch in een huurwoning zitten).

Zijn dochter, toen een jaar of 12/13 schat ik, kon dat wat minder hebben. Die begon me een partij stampij te maken. Huilen, blèren... Want ze moest nog dit naar die sturen, dat naar iemand anders en nog wat andere poppetjes spreken via MSN... En dat kon nu even niet.

Ik heb er niet aan toegegeven, mijn klant gelukkig ook niet. Kind was zwaar verslaafd aan MSN...

Zoiets had ik nog niet eerder beleefd, gelukkig na de tijd ook niet vaker gehad. Mensen zijn raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oeps. Foute plek

[ Voor 72% gewijzigd door Mel33 op 01-04-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
heb wel klanten gehad die wilde niet remote, want ze wilde je zien werken , men had het idee dat ik remote op een knop druk en dan een uur op schrijf.

maar je heb als je voor een zaak werkt je klanten niet voor het uitkiezen, anders om wel helaas ,, had een hork van een klant ,, die bekende die zijn heftruck achter m'n auto zetten met een onmogelijke eis dat ik antiek zult uit het jaar kruk repareer met onderdelen die al 5 jaar niet nieuw leverbaar waren....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dj.verhulst schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:40:
heb wel klanten gehad die wilde niet remote, want ze wilde je zien werken , men had het idee dat ik remote op een knop druk en dan een uur op schrijf.

maar je heb als je voor een zaak werkt je klanten niet voor het uitkiezen, anders om wel helaas ,, had een hork van een klant ,, die bekende die zijn heftruck achter m'n auto zetten met een onmogelijke eis dat ik antiek zult uit het jaar kruk repareer met onderdelen die al 5 jaar niet nieuw leverbaar waren....
Het grote opmerkelijke of onbeschofte klanten topic

Je zit in het verkeerde topic. :) Die hierboven is voor zakelijke verhalen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

dj.verhulst schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:40:

Huh? Wat? Waar heb je het over? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

HSG schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:09:
[...]

Huh? Wat? Waar heb je het over? :?
Hah, als je die niet kent is dat verhaal wel de moeite om ff te lezen, goud dat. Onbeschofte kerel die zijn auto ingeparkeerd had omdat zn pc niet gefixt kon worden, en toen heeft ie de dikke bak van die klant maar naar huis gepakt xD (samenvatting). Staat ergens in dat andere topic (of maybe zelfs deze) als ik me niet vergis.

Edit: deze dus :P dj.verhulst in "Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen"

[ Voor 11% gewijzigd door mark-k op 06-04-2021 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:53
aawe mwan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:51:
[...]
Wat ook leuk is als je ouders aankomen met de melding "Ik heb X ontmoet, en die heeft problemen met de computer, ik heb gezegt dat je vanmiddag wel even langs gaat" :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

DarkSEDA schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:49:
[...]

Wat ook leuk is als je ouders aankomen met de melding "Ik heb X ontmoet, en die heeft problemen met de computer, ik heb gezegt dat je vanmiddag wel even langs gaat" :X
Het antwoord is "nee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Haha ha ha ha nee. :')

Dan zou ik toch wel even een hartig woordje met je ouders gaan spreken...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
[...]

Met uitzondering van wanneer je vrijgezel bent en je ouders denken... dit zou weleens een match kunnen zijn; nee }:| _O- 7(8)7

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Thalaron schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:04:
[...]

Met uitzondering van wanneer je vrijgezel bent en je ouders denken... dit zou weleens een match kunnen zijn; nee }:| _O- 7(8)7
Ook dan... Juist dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
Nou ja, dat je ouders het voorstellen wilt niet zeggen dat de wederpartij zich niet net zo ongemakkelijk voelt ;-)

Maar de kans dat het de moeite waard zou zijn is uiteraard 0,0000001 :+

Hoe dan ook is het voorstel zonder navraag - zeker bij een totaal onbekende - kansloos en not done..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1 ... 16 ... 25 Laatste