Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik werkte in 1999 als ingehuurde mainframe DBA bij een groot Japans autobedrijf. Er was een nieuwe dikke deur, een Spanjaard, gekomen en die was in een expat woning gezet in Amstelveen, twee minuten bij mij vandaan. Komt mijn manager vragen of ik bij hem even naar de ISDN aansluiting wilde gaan kijken die niet werkte.

Dezelfde avond langsgegaan, twee stekkertjes ergens ingeklikt en alles werkte. Dikke deur: Ahhhh, you technical expert. BFF.

Niet dat ik verder veel aan gehad heb maar soms kun je een een hoop goodwill kweken met een beetje hulp. Maar voor hetzelfde geld was het een horror-klus geweest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Mel33 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:19:
Nouww voor €250 had ook gekund, of zal je er echt uren mee hebben gezeten?
had je geen leenlaptop/pc ofzo .creatief zijn, nee maar ik snap je, want het ligt ook aan de persoon die belt.
Het was oudejaarsavond ffs... (Überhaupt iedere avond...) De beste man heeft maar te begrijpen dat hij dan geen prioriteit heeft. Aanbieden om op 2 januari te helpen is dan meer dan redelijk.

En als hij dan echt zoveel haast heeft, dan is het hem ook wel een klap geld waard...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

mystic schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Het was oudejaarsavond ffs... (Überhaupt iedere avond...) De beste man heeft maar te begrijpen dat hij dan geen prioriteit heeft. Aanbieden om op 2 januari te helpen is dan meer dan redelijk.

En als hij dan echt zoveel haast heeft, dan is het hem ook wel een klap geld waard...
Is ook geen uitdaging dit. Kijk iemand met veel data etc. Deze man is gepensioneerde en mailt alleen en zit op Facebook + Excel voor wat budget bijhouden. Nou nou ...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:15:
Ik werd gisteren om 21:15 gebeld: Mijn pc start niet op, help!!!
Ik: Ehm nee, zaterdag wil ik wel even met je bellen.
Hij: Nee je moet nu komen!
Ik: Is goed, €500,-
Hij: Daar koop ik een nieuwe voor! Kan je niet maken.

Ik ga toch niet 2,5 uur voor 2021 begint bij een vent van in de 70 aan z’n pc friemelen. Laat staan nieuwjaarsdag.
Niemand zit er op dat tijdstip op te wachten, maar misschien zit hij in isolatie en wilde hij via Zoom of Skype oud en nieuw vieren met zijn familie? Zijn kleinkinderen zien? Als het dan niet werkt kan ik me de 'paniek' wel indenken eerlijk gezegd. Zeker bij iemand van die leeftijd.

En kun jij in zijn beurs kijken? Om dan gelijk 500 euro te vragen... Het is duidelijk geen goede vriend/kennis :p Maar hij weet blijkbaar dat zijn pc zoveel heeft gekost en dat hetgeen je vraagt dus verre van redelijk is. Heeft hij nog een tegenbod gedaan of gelijk opgehangen om iemand anders te bellen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Niemand zit er op dat tijdstip op te wachten, maar misschien zit hij in isolatie en wilde hij via Zoom of Skype oud en nieuw vieren met zijn familie? Zijn kleinkinderen zien? Als het dan niet werkt kan ik me de 'paniek' wel indenken eerlijk gezegd. Zeker bij iemand van die leeftijd.

En kun jij in zijn beurs kijken? Om dan gelijk 500 euro te vragen... Het is duidelijk geen goede vriend/kennis :p Maar hij weet blijkbaar dat zijn pc zoveel heeft gekost en dat hetgeen je vraagt dus verre van redelijk is. Heeft hij nog een tegenbod gedaan of gelijk opgehangen om iemand anders te bellen?
Lees even hierboven. Het is gewoon een prive machine zonder hoge prioriteit. Mensen moeten niet verwachten dat ik op feestdagen zoals kerst en nieuwjaar ga werken , uitgerekend 2,5 uur van te voren bellen. Als je dit een paar dagen van te voren overlegd, heb je een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Lees even hierboven. Het is gewoon een prive machine zonder hoge prioriteit. Mensen moeten niet verwachten dat ik op feestdagen zoals kerst en nieuwjaar ga werken , uitgerekend 2,5 uur van te voren bellen. Als je dit een paar dagen van te voren overlegd, heb je een ander verhaal.
Maar waar haal je dat "zonder hoge prioriteit" vandaan dan? Heeft hij aangegeven waarvoor hij de PC op dat moment nodig had? Want dat haal ik niet uit je posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Maar waar haal je dat "zonder hoge prioriteit" vandaan dan? Heeft hij aangegeven waarvoor hij de PC op dat moment nodig had? Want dat haal ik niet uit je posts.
Nee hij gaf alleen aan dat z’n machine niet opstartte, of in ieder geval tot het Windows logo. Als hij het niet eens is met 2 januari dan belt hij Maar student aan huis ofso. Betaald die meer als aan mij, met de “voorfietskosten “ waarvan er €2,50 naar de student gaat en de rest naar SAH.

Acties:
  • +55 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel grappig dat jij je ineens moet verdedigen maar laat je niet gek maken, @Agent47. Het spelletje is om een zo debiel mogelijk scenario te verzinnen zodat zij “winnen”. Het interesseert ze verder geen klap.

Als meneer zijn terminaal zieke kleinkind wilde bellen voor oud en nieuw had hij dat er maar bij moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Off-topic. Dit gaat niet over werk, daarvoor moet je een deur verderop zijn: PFSL.

[ Voor 94% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:36 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Nee hij gaf alleen aan dat z’n machine niet opstartte, of in ieder geval tot het Windows logo.
Maar dan weet je dus niet waarom hij het op dát moment per sé gerepareerd wilde hebben. Dus dan staat mijn theorie nog steeds ;) Dat jij er (begrijpelijk) gewoonweg niet op zit te wachten op dat moment snap ik, maar dan kun je beter dat aangeven en het daarbij laten. Om dan 500 euro te vragen zet jou dan ook in een kwaad daglicht. Van "hij wil wel, maar draait mij een poot uit".
Als hij het niet eens is met 2 januari dan belt hij Maar student aan huis ofso. Betaald die meer als aan mij, met de “voorfietskosten “ waarvan er €2,50 naar de student gaat en de rest naar SAH.
Dit slaat kant noch wal. Je weet niet waarom hij niet kan wachten tot 2 januari en je weet niet wat hij redelijkerwijs wél had willen betalen, want je hebt zelf een (onredelijke) 500 euro gevraagd en daarmee de deur dichtgegooid gok ik zo en is het gesprek beëindigd.
Verwijderd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:16:
Ik vind het wel grappig dat jij je ineens moet verdedigen maar laat je niet gek maken, @Agent47. Het spelletje is om een zo debiel mogelijk scenario te verzinnen zodat zij “winnen”. Het interesseert ze verder geen klap.
Dit gaat helemaal niet om zich moeten verdedigen. Ik probeer alleen de situatie wat duidelijker te krijgen, want het wordt (voor mijn gevoel) mogelijk toch wat eenzijdig belicht. Men klaagt hier veelal over het gebrek aan inlevingsvermogen van "onbeschofte kennissen", dan doen we er toch goed aan om ons niet naar datzelfde niveau te laten zakken, toch?
Als meneer zijn terminaal zieke kleinkind wilde bellen voor oud en nieuw had hij dat er maar bij moeten zeggen.
En dat weten we dus niet... Mensen in paniek, zeker op leeftijd en als het om techniek gaat, vergeten dat soort 'details' op dat moment. Althans, dat is mijn ervaring. Vandaar mijn interesse in de waarom vraag. Waarom moest het op dát moment gerepareerd worden en kon het niet wachten tot 2 januari?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Quote en reactie verwijderd. Dien svp dan een Topic Report in.

[ Voor 83% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:37 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hallo, jongetjes, kijken we even naar de titel van het topic: Onbeschofte kennisen die support eisen.

Pleur op met je support op ouwejaarsdag :w

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nogmaals off-topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:37 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Quote en reactie verwijderd. Dien dan een TR in.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:38 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:38 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:27:

En dat weten we dus niet... Mensen in paniek, zeker op leeftijd en als het om techniek gaat, vergeten dat soort 'details' op dat moment. Althans, dat is mijn ervaring. Vandaar mijn interesse in de waarom vraag. Waarom moest het op dát moment gerepareerd worden en kon het niet wachten tot 2 januari?
En waarom zou LuckyLuke dit moeten gaan uitzoeken? Het is oudjaarsavond, vlak voor de jaarwisseling 's avonds laat. :') Het is hoe dan ook niet zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien toch beter dit topic weer terug de HK in moven :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:23:
[...]

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met je vragen? LuckyLuke had gewoon geen zin om die man te helpen, op oudejaarsavond, wat z'n goed recht is. Die €500 die 'ie vroeg was natuurlijk niet een goed uitgedacht bedrag, maar gewoon een poging om duidelijk te maken dat 'ie niet op komt draven, tenzij het voor heel veel geld is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
Altijd leuk, ik ben al ouder dus heb al lang met dit bijltje gehakt, daarentegen ben ik ook van het helpen maar dan wel op mijn terms.

Dit is mijn uurtarief
Op deze avonden kan je me verwachten
Je kan me altijd bellen, dat is nooit een probleem
Ik heb weekend van vrijdag-maandag wil je dat ik dan langskom dan betaal je dubbel
als je hardware wilt dan is dit the way to go zodat ik a er wat aan verdien en b dat ik het kan supporten.

Wil je het anders dan zoek je een ander. Toedelekodie maar

De enige freebies aan tech support die ik nog weg geef zijn aan de schoonouders en mijn eigen ouders en zus.

De rest betaalt, kan me niet schelen dat je mijn tuin een keer bestraat hebt kan me ook niet schelen dat je een oom of een neef bent of de broer van mijn vriendin, geen geld is geen hulp.

Plus ik zorg dat ik ALTIJD ergens bij kan op de locaties waar ik ben geweest. Al is het via ssh in een device in het netwerk. Als er dan iemand belt mijn WiFi doet het niet en ik kan al niets zien qua netwerk devices dan gaat het meteen over de schutting richting de ISP bel eerst die maar en daarna maar terug als het nog niet werkt.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:27:

Dit gaat helemaal niet om zich moeten verdedigen. Ik probeer alleen de situatie wat duidelijker te krijgen, want het wordt (voor mijn gevoel) mogelijk toch wat eenzijdig belicht. Men klaagt hier veelal over het gebrek aan inlevingsvermogen van "onbeschofte kennissen", dan doen we er toch goed aan om ons niet naar datzelfde niveau te laten zakken, toch?

[...]

Tuurlijk, kapitein speurneus. Jij bent alleen maar geïnteresseerd in De Waarheid.

Denk je nou echt dat “niet afzakken naar dat niveau” betekent dat je hier als een soort anekdote Houden we het vriendelijk? alles dat mensen posten moet gaan zitten fileren?

Want je maakt het er niet bepaald gezelliger van.

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Ik snap niet wat je probeert te bereiken met je vragen? LuckyLuke had gewoon geen zin om die man te helpen, op oudejaarsavond, wat z'n goed recht is. Die €500 die 'ie vroeg was natuurlijk niet een goed uitgedacht bedrag, maar gewoon een poging om duidelijk te maken dat 'ie niet op komt draven, tenzij het voor heel veel geld is.
Dan moet je mijn posts nog eens lezen, dan weet je wat ik probeer te bereiken. En ik zeg daarin ook duidelijk dat het zijn goed recht is en dat ik hem op geen enkele wijze probeer aan te vallen o.i.d.
Verwijderd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Tuurlijk, kapitein speurneus. Jij bent alleen maar geïnteresseerd in De Waarheid.

Denk je nou echt dat “niet afzakken naar dat niveau” betekent dat je hier als een soort anekdote quote aangepast.alles dat mensen posten moet gaan zitten fileren?

Want je maakt het er niet bepaald gezelliger van.
IK maak het er niet bepaald gezelliger op? Zegt iemand met zo'n post...

Ik heb ook wel eens met de feestdagen ouderen met PC problemen gehad en die dan vroegen of ik even kon helpen. Dat ging er verre van dwingend aan toe, niet zoals bij Lucky Lucke, maar daardoor kan ik mij indenken dat er meer speelt en er een reden voor die haast is. Allemaal puur hypothetisch natuurlijk, maar uit pure interesse mijn vraag.

Maar blijkbaar is dat niet gewenst. Kapitein speurneus vliegt weer weg hoor :9B

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 01-01-2021 20:39 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Freakster86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:56:
[...]

Dan moet je mijn posts nog eens lezen, dan weet je wat ik probeer te bereiken. En ik zeg daarin ook duidelijk dat het zijn goed recht is en dat ik hem op geen enkele wijze probeer aan te vallen o.i.d.
Je posts nog een keer gelezen, en nope, nog steeds geen flauw idee waarom je deze aanvallen, excuse me, 'kritische vragen', neergepend hebt.

Iemand geeft aan dat 'ie op z'n vrije avond, sterker nog, op oudejaarsavond, geen zin heeft om iemand te helpen, en jij komt met vragen als "weet je wel hoe kritisch het was?" en "waarom vroeg je €500?". Dat mag je je afvragen, maar ik, en blijkbaar met mij nog wat andere mensen, vind dat vrij loze vragen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
SpoekGTi schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:42:
Altijd leuk, ik ben al ouder dus heb al lang met dit bijltje gehakt, daarentegen ben ik ook van het helpen maar dan wel op mijn terms.

Dit is mijn uurtarief
Op deze avonden kan je me verwachten
Je kan me altijd bellen, dat is nooit een probleem
Ik heb weekend van vrijdag-maandag wil je dat ik dan langskom dan betaal je dubbel
als je hardware wilt dan is dit the way to go zodat ik a er wat aan verdien en b dat ik het kan supporten.

Wil je het anders dan zoek je een ander. Toedelekodie maar

De enige freebies aan tech support die ik nog weg geef zijn aan de schoonouders en mijn eigen ouders en zus.

De rest betaalt, kan me niet schelen dat je mijn tuin een keer bestraat hebt kan me ook niet schelen dat je een oom of een neef bent of de broer van mijn vriendin, geen geld is geen hulp.

Plus ik zorg dat ik ALTIJD ergens bij kan op de locaties waar ik ben geweest. Al is het via ssh in een device in het netwerk. Als er dan iemand belt mijn WiFi doet het niet en ik kan al niets zien qua netwerk devices dan gaat het meteen over de schutting richting de ISP bel eerst die maar en daarna maar terug als het nog niet werkt.
Je zegt dat je altijd een apparaat van buitenaf bereikbaar maakt? Dus je doet aan port forwarding en/of firewall poorten openzetten? Kan in mijn ogen ook wel een beveiligingsrisico zijn. Weten de gebruikers dit wel? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb werkelijk niks met feestdagen. Ik zou het zelfs geen probleem vinden om op een feestdag iemand te moeten helpen. Maar ik zou mensen die gaan eisen dat ik direct kom, ook niet helpen. Dat zou ik trouwens ook niet doen op een normale dag.

Dat iemand graag contact met iemand zoekt via videobellen en daar een PC voor nodig heeft is niet mijn probleem. Mensen hoeven echt niet te proberen om mij een schuldgevoel aan te praten, omdat ik ze niet wil helpen en ze daardoor niet zouden kunnen videobellen. Er zit echt een verschil tussen random eisen dat jij vanavond nog komt en het liefst tegen een zo laag mogelijk bedrag of mij vriendelijk verzoeken vanavond nog te komen, omdat het echt belangrijk voor jou is om vanavond te kunnen videobellen, maar wel direct aangeven dat je bereid bent extra te betalen als dat nodig is.

Het is heel simpel. Die mensen helpen jou ook niet als jij een keer uit de brand geholpen moet worden. Waarom zou ik ze dan wel direct uit de brand moeten helpen. Als ze snel geholpen willen worden, gaan ze maar naar een bedrijf. Ik hoef op dit moment niks te doen aan klantenbinding. Het grappige is dat mijn ouders die altijd voor mij klaar staan (tenminste voor acute dingen), nooit direct hulp nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:18
Satch schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Je zegt dat je altijd een apparaat van buitenaf bereikbaar maakt? Dus je doet aan port forwarding en/of firewall poorten openzetten? Kan in mijn ogen ook wel een beveiligingsrisico zijn. Weten de gebruikers dit wel? :)
Yep gaat allemaal in overleg.

En security risk, mwah gebruik overal custom usernames en wachtwoorden met minimaal 16 tekens. Valt wel mee denk ik zo

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Onderwerp is "het al dan niet helpen van kennissen met technische ondersteuning". Dat is niet werk-gerelateerd, ook niet te betitelen als vrijwilligerswerk. Graag dus on-topic houden.

Tevens: elkaar aanvallen is ook niet de bedoeling. Als dit topic niet opbouwend kan blijven, zal het op slot moeten, of idd naar TL of de HK. Ik neem aan dat dat ook niet de bedoeling is.

Anekdotes zijn bedoeld voor ontspanning, ga elkaar dan geen vliegen af zitten vangen. En als je ziet dat dat wel gebeurd, dien een Topic Report in.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Je weet heel goed dat commentaar op moderatie via andere kanalen moet.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 02-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
whatapp geen oplossing ?? veel mensen hebben data bundel ,, handig dat ze je foto's sturen

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:19

LankHoar

Langharig tuig

dj.verhulst schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:59:
whatapp geen oplossing ?? veel mensen hebben data bundel ,, handig dat ze je foto's sturen
Dit helpt wel eens ja. Mijn oom heeft sinds een tijdje ook een smartphone, en hoewel hij het allemaal nog lastig vind werken, heeft hij al eens een foto doorgestuurd van het probleem. Dan is het veel makkelijker helpen op afstand dan "ja dit programma had een melding over ongeveer dit".

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMHZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-02-2024
Hmm.. Ik heb daar best wat ervaringen in. Meeste familieleden/kennisen ben ik prima bereid om te helpen.

Irritante daarvan is dat bij de jaarlijkse feestdagen iedereen z'n laptop meeneemt en ik daar dan tijdens kerst de hele avond aan mag toewijden.

Alhoewel, er is 1 persoon die continu support vraagt en om 1 uur in de nacht mij belde voor hulp via teams omdat hij te veel vage "adult" websites heeft lopen bezoeken.

Vond een heel waslijst aan p*rn terug in de browsergeschiedenis. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Gelukkig sta ik nu meer bekend als 'de lul die toch niet helpt', eindelijk af van al deze bijna-onzin. Is het leeftijd of is het gewoon een verwachtingspatroon die niet strookt met een hobby, ben ik blij. Hele afgelopen jaar van camera's, microfoons, laptops en thuisnetwerkjes, tot zelfs 'ik heb nu een bespreking, je lost het maar op' dreigen.

Natuurlijk, mijn selecte groepje van mensen die hulp waarderen heb ik nog steeds, tips&tricks voor thuiswerken, advies voor wat aankoop, die mensen die waardering uiten zijn mij het wel waard. Maar dat clubje mensen dat mij net nog niet wegzette als eerstelijn support.. ik werd makkelijker, 'bel de webshop', 'ik kijk vanavond wel even', 'het werkte toen ik het had getest', tot het punt gewoon niet meer op te nemen, want thuiswerken kwam met 1 aanvullend aspect, gewoon overdag bellen 'want je bent toch thuis', terwijl die uurtjes bedoeld zijn voor mijn echte werk.

En absoluut, heb ook nodige humor gehad, van mensen die met een aardappel via teams (over volgens mij 3G of rooksignalen) hun foutmelding laten zien, een paar gekleurde pixels was maximaal zichtbaar, de postbode die weer een 2 pakjes Marlboro afleverde of gewoon een kaartje, dank is was er zeker.

Goed, het is nog steeds interessant te zien hoe diverse bedrijven hun 'thuiswerk' netwerk hebben opgezet, van complete outsourcing tot de hulpzame binnendienst, van compleet voorgeinstalleerde systemen tot 'hier heb je 800 euro, zoek maar wat uit'. Maar je leert vooral dat mensen maar simpel gewoontedieren zijn, trek de gewoonte weg uit hun leven en er is paniek, maar nemen 'jouw hulp' als perfect vervangmiddel als nieuwe gewoonte, het is 'gewoonte' mij bij elk foutmelding te bellen, of 'gewoonte' dat ik dat maar moet oplossen.

Maar toch blij dat ik wat kennis heb kunnen delen met mensen, dat ze opeens zelf dingen kunnen die jaar ervoor bijna onmogelijk leken (vrouwtje van 80 belt via Skype haar kleindochter.. ik zeg mission succesful).

[ Voor 14% gewijzigd door SinergyX op 27-01-2021 15:53 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

SinergyX schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:49:
Gelukkig sta ik nu meer bekend als 'de lul die toch niet helpt', eindelijk af van al deze bijna-onzin. Is het leeftijd of is het gewoon een verwachtingspatroon die niet strookt met een hobby, ben ik blij. Hele afgelopen jaar van camera's, microfoons, laptops en thuisnetwerkjes, tot zelfs 'ik heb nu een bespreking, je lost het maar op' dreigen.

Natuurlijk, mijn selecte groepje van mensen die hulp waarderen heb ik nog steeds, tips&tricks voor thuiswerken, advies voor wat aankoop, die mensen die waardering uiten zijn mij het wel waard. Maar dat clubje mensen dat mij net nog niet wegzette als eerstelijn support.. ik werd makkelijker, 'bel de webshop', 'ik kijk vanavond wel even', 'het werkte toen ik het had getest', tot het punt gewoon niet meer op te nemen, want thuiswerken kwam met 1 aanvullend aspect, gewoon overdag bellen 'want je bent toch thuis', terwijl die uurtjes bedoeld zijn voor mijn echte werk.

En absoluut, heb ook nodige humor gehad, van mensen die met een aardappel via teams (over volgens mij 3G of rooksignalen) hun foutmelding laten zien, een paar gekleurde pixels was maximaal zichtbaar, de postbode die weer een 2 pakjes Marlboro afleverde of gewoon een kaartje, dank is was er zeker.

Goed, het is nog steeds interessant te zien hoe diverse bedrijven hun 'thuiswerk' netwerk hebben opgezet, van complete outsourcing tot de hulpzame binnendienst, van compleet voorgeinstalleerde systemen tot 'hier heb je 800 euro, zoek maar wat uit'. Maar je leert vooral dat mensen maar simpel gewoontedieren zijn, trek de gewoonte weg uit hun leven en er is paniek, maar nemen 'jouw hulp' als perfect vervangmiddel als nieuwe gewoonte, het is 'gewoonte' mij bij elk foutmelding te bellen, of 'gewoonte' dat ik dat maar moet oplossen.

Maar toch blij dat ik wat kennis heb kunnen delen met mensen, dat ze opeens zelf dingen kunnen die jaar ervoor bijna onmogelijk leken (vrouwtje van 80 belt via Skype haar kleindochter.. ik zeg mission succesful).
Wat mij betreft is er een duidelijk onderscheid tussen privépersonen helpen en zaken die bij bedrijfsvoering horen. Dat laatste is gewoon MSP werk en zou dan ook op professionele wijze moeten worden afgehandeld, met dito tarief. Ik zou in dat soort gevallen ook gewoon standaard doorverwijzen naar de IT-afdeling van het betreffende bedrijf.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehammer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2021
ik ben er helemaal mee gestopt, in 1 x kwamen er telefoontjes van mensen die een kennis waren of een goede buur of ik even langs wilde komen.
Ik had deze collega ooit geholpen met zijn laptop, had zelf maar besloten reclame voor mij te maken en mijn nummer te geven aan derde.
in het begin nog netjes aan de telefoon dat als ik tijd heb wel even langs kom, nog niet over geld gehad.
Was een dame in kwestie die geen spelletje meer op facebook kon spelen en per direct wilde dat ik het probleem zou oplossen, dit op zondag.
haar verteld € 100,- voorrijkosten p/u € 50,- , nooit meer gehoord en die vage vriendengroep ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier help ik alleen binnenste 2 cirkels, dat zijn mijn ouders, goede vrienden en buren. stuk voor stuk mensen die bescheiden vragen en dankbaar reageren. Daarnaast staan ze ook voor mij klaar als er iets is waar ze mij mee kunnen helpen met hun expertise of spullen, wat overigens geen voorwaarde is. Het maakt wel dat je van beide kanten wat minder bezwaard bent om even wat te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik help altijd iemand 1 x en als er respect wordt gegeven dan help ik een 2de keer weer.
Maar als aan de telefoon al gelijk eisen worden gesteld dan stop het voor mij resoluut met helpen van die bekende.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:13
Oké duidelijk iedereen helpt z'n ouders of zieke oma, en misschien nog een broer/zus.

Verhalen graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Tja corona.... er mag aan het einde vd de titel van dit topic nu ook wel [uit het verleden] komen te staan.

Heb jij geen leuk ergernis verhaal @Aardappel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:57

HSG

Ik help graag mijn vriendin want die is zo atechnisch als het maar kan en natuurlijk mijn ouders. Hoewel mijn ouders vaker mijn broer vragen want dat vindt hij leuk.

Ik was een keer bij mijn oom op bezoek geweest en vertelde over mijn werk. Totdat hij zei "dat is mooi want dan zet ik je zo wel even achter de computer" waarna mijn tante en ik gelijkertijd zeiden "nee dat gaan we niet doen" :D Ik was daar op bezoek en niet als techneut.

Wat best veel mensen niet snappen is dat als iemand niet wil dat diegene gewoon echt niet wil. Zie bijvoorbeeld het verhaal van de persoon die 2.5 uur voor 1 januari gebeld wordt en gelijk moet komen. Dat hij €500,- vroeg betekend niets anders dan "nee ik wil niet en ik kom niet". Mensen moeten dat eens gaan accepteren i.p.v. op een zeer stuitende manier te reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

_Apache_ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:20:
Vriend vroeg jaren geleden of ik een game pc voor hem in elkaar kon zettenn
Hij had nog wat componenten van zn oude setup die hij mee wilde nemen.

Uiteindelijk eerst zelf de componenten gekocht(950eu voorgeschoten) en thuis laten bezorgen. Om daar allemaal in elkaar te zetten. Drivers waren nog niet officieel uit voor windows 7 dus had een paar avondjes nodig om het echt lekker te laten draaien.

Uiteindelijk was ie klaar, en vroeg ik - voor bewezen diensten - of hij de prijs van de voorgeschoten componenten 'naar boven wilde afronden', ik kwam de pc ook nog brengen en netjes neerzetten.

Nou, het huis was te klein dat ik er geld voor vroeg.
Even heb ik overwogen om hem hier op V&A te zetten, en m'n eventuele verlies te nemen. Maar zijm gpu (paar jaar oude middenklasser) zat er al in, en dat vond k niet kunnen.
Pardon? Ik had dat ding gelijk weer meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
HSG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:16:
[...]

Pardon? Ik had dat ding gelijk weer meegenomen!
Buiten het feit dat ik uit principe geen geld voorschiet, anders dan aan m'n beste vriend en m'n ouders is het ook niet verstandig met het oog op reparaties. Met een beetje pech loopt de garantie nu via jou. Kun je dus eeuwig de PC supporten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03

franssie

Save the albatross

Blijkbaar ben ik richting vrienden bot genoeg geweest om de afgelopen jaren geen last hiervan te hebben gehad.
Zondag komt wel mijn schoonmoeder langs (die rijdt dus 40 minuten heen en terug elk) omdat ze de backup van haar android niet op orde krijgt. Vanwege Corona eerst geprobeerd via de telefoon op te lossen maar het werkt niet. Dan is mijn interesse ook wel gewekt (want waarom wil Google haar data niet) en kunnen we ook gelijk even lunchen en wandelen met de honden. Haar zoon (de broer van mijn vriendin dus) belt nog wel eens maar die weet ondertussen ook dat ik niet anderhalf uur ga rijden om zijn probleem op te lossen, de koffie staat hier wel klaar maar dan is het plotseling niet zo nodig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:33:
[...]

Buiten het feit dat ik uit principe geen geld voorschiet, anders dan aan m'n beste vriend en m'n ouders is het ook niet verstandig met het oog op reparaties. Met een beetje pech loopt de garantie nu via jou. Kun je dus eeuwig de PC supporten.
Tja, dan heb je wel meteen een goed excuus als de garantie het niet dekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

franssie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:51:
Blijkbaar ben ik richting vrienden bot genoeg geweest om de afgelopen jaren geen last hiervan te hebben gehad.
Zondag komt wel mijn schoonmoeder langs (die rijdt dus 40 minuten heen en terug elk) omdat ze de backup van haar android niet op orde krijgt. Vanwege Corona eerst geprobeerd via de telefoon op te lossen maar het werkt niet. Dan is mijn interesse ook wel gewekt (want waarom wil Google haar data niet) en kunnen we ook gelijk even lunchen en wandelen met de honden. Haar zoon (de broer van mijn vriendin dus) belt nog wel eens maar die weet ondertussen ook dat ik niet anderhalf uur ga rijden om zijn probleem op te lossen, de koffie staat hier wel klaar maar dan is het plotseling niet zo nodig.
Dat merk ik ook steeds meer. Zo had ik ook laatste een familielid die midden op de dag een berichtje stuurde dat een PC niet meer aanging, of ik zo kon zien waar het aan lag. Kwam niet eens zover dat het een bluescreen was, maar mooi een zwart scherm met witte letters (terwijl het gewoon een W10 PC is). Ik heb aangegeven dat ik daar zo op afstand niks mee kan en dat hij 'm langs moet brengen, en zelfs dat ik evt. nog wel oude hardware heb die hij zo mag hebben, maar dan is ineens de hoge nood verdwenen.

En dat terwijl het nog 10 minuten rijden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:33:
[...]

Tenzij je de afspraak maakt dat diegene zelf contact met de shop op moeten zoeken als er iets mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25
Ik ben de laatste jaren vooral aan het afbouwen door stukje bij stukje mijn tarief te verhogen. Toen ik 14-15 jaar was, was het een prima baantje door in de buurt en bij kenissen, vrienden van vrienden etc PC's te fixen voor 15 euro per uur. Maar toen ik 23 was en fulltime werkte dacht ik bij mijzelf ik ben eigenlijk wel gek dat ik dit blijf doen voor 15 euro per uur en dus gaat mijn tarief steeds omhoog.

Inmiddels zit ik op 40 euro per uur en wordt ik steeds minder gebeld. Af en toe nog door een paar oudere klanten als ze echt problemen hebben en geen moeite hebben om te betalen dan kom ik ook nog we langs. Maar laatst iemand die al zijn data overgezet wilde hebben van een IDE HDD uit de jaren 2000 naar de cloud. Ik zeg ja dat gaat wel een uurtje of drie kosten. Die data was dus mooi geen € 120,- waard voor hem. Op deze manier hou ik het beheersbaar, dus ik zou zeggen misschien het proberen waard. :) :P

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
HSG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Tenzij je de afspraak maakt dat diegene zelf contact met de shop op moeten zoeken als er iets mis gaat.
Maar dan staat de factuur wel op jouw naam. Er zijn vast nog shops die moeilijk doen als de factuur niet op de naam van jouw klant staat, maar die wel garantie claimt. Misschien als je het factuuradres verandert dat het kan, maar ik zou er gewoon niet aan beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 12-02-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:17
hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Maar dan staat de factuur wel op jouw naam. Er zijn vast nog shops die moeilijk doen als de factuur niet op de naam van jouw klant staat, maar die wel garantie claimt. Misschien als je het factuuradres verandert dat het kan, maar ik zou er gewoon niet aan beginnen.
Dat lijkt me toch niet. Garantie/Conformiteit gaat over het product niet de persoon😉

Als je de factuur, die bij het product hoort, hebt kun je conformiteit claimen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blommie01 op 12-02-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Volgens mij gaat het om het product en niet om de persoon. De factuur is het bewijs dat een product nog garantie heeft en wanneer het gekocht is.

[ Voor 8% gewijzigd door HSG op 12-02-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray1992xD
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 21:56
Wat een sneu persoon. Helaas wordt deze mentaliteit steeds normaler wanneer men interactie heeft met een IT'er - uberhaubt bij interactie met bedrijven. De consument krijgt op deze manier wat ie wil maar de persoon aan de andere kant van de lijn gaat zich steeds ongelukkiger voelen.

Als ik vroeger zo'n iemand aan de lijn kreeg was mijn standaard zin:
"Meneer, ik wil u graag helpen maar dan wel op een respectvolle manier. Ik ga nu mijn volgende lijn opnemen en u bent welkom om weer terug te bellen als u kalm bent. Fijne dag nog"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
TheMHZ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:03:
Hmm.. Ik heb daar best wat ervaringen in. Meeste familieleden/kennisen ben ik prima bereid om te helpen.

Irritante daarvan is dat bij de jaarlijkse feestdagen iedereen z'n laptop meeneemt en ik daar dan tijdens kerst de hele avond aan mag toewijden.

[...]
Dat vind ik juist fijn. Oudere familie leden weten nu dat ze af en toe 1 moment hebben voor hulp, i.p.v. iedere week weer te bellen met allerlei vragen. Ik houd er dus rekening mee dat ik met kerst bijv. even een uurtje vrij houd zodat ik even alle laptops kan doorscannen en telefoons/tablets kan leeg gooien.

Overigens is het vaak toch ook de angst om iets fout te doen. Met telefoons/tablets heb ik ze inmiddels wel aangeleerd gewoon te doen, echt veel stuk maken valt in het algemeen wel mee. Sindsdien is het ook rustiger geworden kwa support.

Wat dat betreft het voordeel van de omstandigheden dat het lekker rustig was met kerst :+

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mel33
Vorige week nog weer een sms van een kennis. altijd met van die 2hands telefoons waar dan geen Android ofzo meer opzit maar lineage os ofzo, ik stink er niet meer in iig, want this altijd uren werk en je krijgt nog geen stuk taart als je het fixt.
Maar goed ik krijg dus een sms. Zijn telefoon deed niks meer, had ik hem een reset als advies gegeven in het teruggestuurde sms. Krijg ik een sms terug, dat hij dat ook al probeerde voor hij mij sms'te, maar er iets heeft afgehaald en nu de reset niets meer doet. ik heb gezegd "dat hij de handleiding op moest zoeken hoe een reset te doen, en gelijk erbij verteld dat je daar zo weer uren mee zoet kan zijn, en ik weet niet wat voor telefoon jij hebt, maar zoek dat eerst even uit, dan kom ik later het wel fixen"

Hoor je niks meer van, haha. Zet ze aan het werk, das de beste oplossing om die gierige kennissen, en met altijd van die hele speciale tijdrovende kwesties, op afstand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

HSG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Volgens mij gaat het om het product en niet om de persoon. De factuur is het bewijs dat een product nog garantie heeft en wanneer het gekocht is.
Juridisch gezien gaat het om de persoon die de 1e koper is. Die persoon is degene die recht op garantie heeft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubartu
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 11:34
[quote]
Mel33 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:07:Vorige week nog weer een sms van een kennis. altijd met van die 2hands telefoons waar dan geen Android ofzo meer opzit maar lineage os ofzo
Uhm.. los van dat ik je gelijk geef, LineageOs is natuurlijk nog steeds Android ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ubartu op 12-02-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ubartu schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:04:
[quote]
[...]

Uhm.. los van dat ik je gelijk geef, LineageOs is natuurlijk nog steeds Android ;)
Oh ja is ook zo, nee oke ik had moeten zeggen, 'met os dat niet standaard op de smartphone zit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:01
Blommie01 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Dat lijkt me toch niet. Garantie/Confirmiteit gaat over het product niet de persoon😉

Als je de factuur, die bij het product hoort, hebt kun je conformiteit claimen.
Garantie is niet overdraagbaar maar wettelijk recht op een goed product wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ik mag hopen dat je dit voortaan weigert tenzij je het had aangeboden natuurlijk. Iedereen leuk en gezellig met elkaar en jij zit de hele avond met een stapel laptops hun issues op te lossen terwijl ze andersom geen enkele moeite nemen om zelf iets uit te zoeken.

Ik las ergens een artikeltje dat men van een IT'er verwacht dat ze overal feeling/affiniteit mee moeten hebben maar andersom heeft men daar geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
ocf81 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Juridisch gezien gaat het om de persoon die de 1e koper is. Die persoon is degene die recht op garantie heeft.
Waar kan ik dit terug vinden?

Als ik wat onderzoek doe lees ik overal dat garantie gewoon overdraagbaar is.

Garantie zit nl. op het product en niet op de persoon. Dus als je de aankoopbon hebt kun je je zover ik kan lezen gewoon bij de verkoper op non conformiteit beroepen....

Als gaan we nu wel heel erg off-topic 😔

[ Voor 5% gewijzigd door Blommie01 op 12-02-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Misschien het laatste woord erover. Nou ja de factuur/bon en datum is de garantie, en dat is nog steeds niet veranderd. Tenzij je een product hebt gekocht waar dat in de kleine letter is vermeld, dat het niet overdraagbaar is, dat is ook vaak bij een aangekochte garantie-verlenging/verzekering het geval, die staan wel op naam. (verleng garantie is wel onzin vaak, dat wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Blommie01 Ik heb dat zo geleerd toen ik op helpdesks werkte. Maar het blijkt alleen van toepassing op fabrieksgarantie.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

i_r_ schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:05:
Beste Tweakers,

Iedereen hier kent het wel, buren of (vage) kennissen die je 's avonds laat opbellen voor ondersteuning met hun computer problemen.

Gisteravond brak echter mijn klomp, ik werd om 20:45 terwijl ik nog aan het werk was (thuis) gebeld door een buurman van mijn ouders die problemen had. Ik gaf hem een aantal suggesties die hij kon proberen maar hij kwam er zelf niet uit. (snelkoppelingen Office applicaties maken)

Vervolgens bied ik aan om donderdag na het werk even langs te rijden en begint meneer te schelden en te tieren dat ik daar nu heen moet komen, want hij heeft zijn mail nodig. Daarna heb ik het gesprek maar afgekapt en mijn werkzaamheden voortgezet.

Vooral de onbeschoftheid verbaasd me er werd niet eens gevraagd of ik tijd heb maar meteen van dit is het probleem en vervolgens eïssen dat ik daarheen kom.

Zelf help ik alleen goede vrienden af en toe met PC problemen, want in mijn schooltijd heb ik mijn lesje wel geleerd met ondersteunen van buren en vage kennissen.

Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? :9 >:)
de eerste klant die dat bij mij doet is per direct klant af en staat zijn telefoonnummer op de bloklijst. Ik doe alles voor iedereen regelen, maar wel op mijn tijd en manier. Zint je dat niet....staan er zat andere klanten klaar die wel geholpen willen worden.

Persoonlijke tip, nooit en echt nooit meer iets doen voor zulke mensen. Ze moeten maar eens leren dat je niet overal met een grote bek iets bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mel33 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:58:
Ik help altijd iemand 1 x en als er respect wordt gegeven dan help ik een 2de keer weer.
Maar als aan de telefoon al gelijk eisen worden gesteld dan stop het voor mij resoluut met helpen van die bekende.
zo hoort het ook! goed bezig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bijvoorbeeld bij Consuwijzer:
Is garantie overdraagbaar?
Garantie van de verkoper of fabriek

Of u de verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper of fabrikant mag namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie kiezen. Want het is iets extra’s, naast het wettelijke recht op een goed product. Hij kan dus in zijn garantievoorwaarden zetten dat alleen de eerste koper garantie krijgt.

Wettelijke recht op een goed product

Het wettelijke recht op een goed product gaat wel vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het recht op een goed product niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de rechten gaan mee met het product. Wel mag de verkoper vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat ik vooral vervelend vond als jochie is dat mensen betalen voor software al snel te veel vinden:

Zij: Kun je hier Windows/Word/whatever opzetten?
Ik: Prima, dat kost x euro.
Zij: Uhm, kun je er niet 'goedkoper' aan komen?
Ik: :/

En dat waren mensen die dit echt makkelijk konden missen en rustig grotere bedragen aftikten voor iets anders.

(Ja ik gebruik zelf graag open-source, niet altijd een optie voor anderen vooral destijds.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

user109731 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:55:
Wat ik vooral vervelend vond als jochie is dat mensen betalen voor software al snel te veel vinden:

Antwoord is "nee". :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

En dat waren mensen die dit echt makkelijk konden missen en rustig grotere bedragen aftikten voor iets anders.

(Ja ik gebruik zelf graag open-source, niet altijd een optie voor anderen vooral destijds.)
Lees even paar pagina's terug :P Ik ben wel eens bij mensen aangekomen die kist van een huis hadden en elk tientje te veel vonden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33

Jahoor en er waren wel gratis opties. Of freeware.
Maar als mensen zoiets wilden dan liet ik ze googlen naar de kosten.
Later kwamen daar meerdere opties voor.
Maar ik zei altijd. Dat alles gratis kon maar met ongemak erbij komt, en niet volledig te gebruiken zoals een betaalde versie, of elke 30 dagen opnieuw erop gezet worden, dat soort adviezen, dat was dan ook oke.

Ik snap wel dat velen even een key erin plempen, maar vast niet hun eigen key. Maar dat schepte een precedent voor dit aoort mensen en dan legde ik uit hoe het wel kon en legaal.
Wat de andere wizzkid dan deed is niet mijn zaak.
Maar ik vroeg altijd ‘heb je keys’ voor een format aan.
Maar zo hoort het eigenlijk te gaan.
En niet met een pliekje of muiz dvdtje met keys erin

[ Voor 20% gewijzigd door Mel33 op 12-02-2021 16:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Lees even paar pagina's terug :P Ik ben wel eens bij mensen aangekomen die kist van een huis hadden en elk tientje te veel vonden ook.
Je wordt niet rijk van geld uitgeven. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Dus gewoon overdraagbaar...

De discussie was trouwens al afgesloten en we waren alweer on topic 😉

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Spinner
  • Laatst online: 11-09 10:00
Ik had 2 buurtjes die financieel niet erg ruim zaten, laten we 't daar op houden.
Van oude hardware mag ik graag een draaiend systeem bouwen en naar gelang de waarde van die hardware kies ik dan om het te verkopen of te geven.
Om mijn buurtjes te ondersteunen, plaatste ik dat systeem bij hun thuis, trok een UTP kabel van balkon naar balkon en gaf 't systeem toegang tot internet.

2 Weken later waren we bij ze op de koffie en 't systeem stond er niet meer.
Ik vroeg tussen neus en lippen door 'Goh, heb je 't verplaatst naar de slaapkamer ?'

"Neen, we hebben het verkocht, €400"

Ik : 'Wablief, je hebt mijn systeem verkocht ?'

"Ja, wij moeten ook eten"

Ik : '...................................................................................................................'

Een week ervoor, had mijn moeder me gevraagd of ik iemand wist voor haar magnetron, en ik dacht aan mijn buurtjes, die zagen dat best zitten.

'Over die magnetron, ik vind wel iemand anders voor dat ding...'
Toen waren ze boos

Die 400 Euro heb ik nooit gezien en die buurtjes ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMHZ
HSG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Ik mag hopen dat je dit voortaan weigert tenzij je het had aangeboden natuurlijk. Iedereen leuk en gezellig met elkaar en jij zit de hele avond met een stapel laptops hun issues op te lossen terwijl ze andersom geen enkele moeite nemen om zelf iets uit te zoeken.

Ik las ergens een artikeltje dat men van een IT'er verwacht dat ze overal feeling/affiniteit mee moeten hebben maar andersom heeft men daar geen zin in.
Ik bied het niet aan, alleen men weet dat ik in deze sector werk. Tegenwoordig geef ik gewoon vaak aan dat ik het niet kan oplossen en of dit ik kennis te kort kom. Corona helpt daarbij ook, geen bijeenkomsten meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Spinner Khad ze wel gevraagd of en hoe ze dat zagen rijmen dat ik ze zomaar een pc geef die €400 opleverde.
En Of ze misschien dachten dat ik gek was om hun zon dure pc kado te doen.
Kan zijn ja

Ongehoord deze.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Spinner
  • Laatst online: 11-09 10:00
Ik ben schijnbaar enorm naïef, kan de issues zo onder elkaar schrijven.

Van 2001 (Beta) tot aan 2009 speelde ik zeer intensief Eve Online, had er 3 accounts met elk een character met 6 jaar skill training.
Toen ik er mee stopte, vroeg mijn broer of hij die accounts kon gebruiken.
Ik zag er geen erg in en stemde toe.

Hoor ik maanden later van een maatje die nog speelde dat mijn characters waren overgeheveld naar de accounts van mijn broer en de overige characters was verkocht, ingame.
"Wablief !?"

Ik inloggen natuurlijk, Accounts waren leeg.. geen characters meer.
Broer op aangesproken, 'Ja, jij speelt toch nooit meer'.

Fout broer, je vroeg of je ze kon gebruiken, niet hebben.
Enfin, dat was 't einde van Eve Online voor mij, of ik er ooit toch weer mee begonnen zou zijn, was nu geen vraag meer, ik ga zeker niet opnieuw beginnen.

Mijn zusje had 3 systemen, elke 4 maanden deed ik daar onderhoud op, temperatuur checks, software clean ups, problemen oplossen. Familie, dus geen gezeur over betaling, toch ?
Haar man, nu ex, was een metselaar, twee rechterhanden.
Ik vroeg hem of hij een douche cabine in mijn badkamer kon plaatsen.
Hij ging rekenen en eindigt met de woorden '........ en 150 Euro uurloon'
Ik : ".........................................................."

De volgende computer onderhouds-'termijn' ging ik niet.
Zusje belt me of ik nog even tijd heb voor haar computers.
"150 Euro uurloon....graag"
Zusje boos, 'We zijn toch familie'
Ik : "Helaas geldt dat alleen als 't van mij naar jou toe moet, andersom moet er opeens betaald worden. Daar pas ik voor".

En zo ben ik ook belazerd door een collega, die zou mijn auto wel even gereed maken voor de APK keuring.
Ook daar was ik weer naïef, want ik stemde toe.
Aan het eind van het verhaal ging ik naar een sloop bedrijf toe en heb in samenwerking met hen, mijn auto van de weg geplukt voor het huis van die collega (na 3 maanden leugens)
Die zelfde collega had in die auto gereden tot er een lekke band optrad en verder geen moer, niks auto opknappen maar profiteren van mijn vertrouwen.
Hij bracht zelfs nog ter sprake dat hij onderdelen had gekocht voor mijn auto en dat ik die moest vergoeden.
Dat heb ik niet gedaan.

De ene leugen na de andere.

Was ik te goed van vertrouwen ?
Ja schijnbaar, ik ga uit van 'in goed vertrouwen'.
Ben ik nog steeds te goed van vertrouwen ?
Ja helaas wel, deze opsomming wordt vast nog langer.

Weet ook niet goed hoe dat op te lossen, iedereen wantrouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Spinner Hoe op te lossen?
Hier eerst vragen aan ons hahah

Nee maar je mag toch van mensen wel verwachten, als ze weten hoeveel waarde iets heeft, dat ze enige schaamte kennen en jou ook even vragen, of later wat toestoppen. Doem ze dat niet dan wegwezen daar.

Eigen fam is altijd gedoe want ze zien je nog steeds als de toen 6 jarige donder.
Maar idd als jij fam moet betalen, dan andersom ook. Maar ik zou dan eerst nog zeggen “ik doe het gratis omdat jij mij de vorige keer liet betalen”
Zet ze maar aan het denken haha

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 12-02-2021 19:44 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 7ven
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 17:17
Het probleem is heel herkenbaar. Wat dacht je van het volgende: Kennis x, familielid y, schoonfamillielid z vraag advies "Wat voor een pc / laptop moet ik eigenlijk kopen".

Mijn antwoord is door de tijd veranderd. Eerst begon ik te vragen naar wat ze met de pc doen, wat ze aan willen sluiten etc. etc. Ongeacht mijn inspanningen kwam er een advies uit.

Maar, luisteren? Ho maar! Heb je afgeraden om een PC bij de GAMMA te halen, of een crap merk laptop met een i3 processor! Maakt niet uit.

Ja de meneer in de winkel zij dat als je toch meestal internet doet dat deze ook geschikt is.

Ja hij is wel erg traag, opstarten duurt lang.

Ja er staan ook vijf virusscanners op, dat moet tegenwoordig wel he.

Sodemieter dan op! Ga gelijk naar de winkel, en vraag ook niet of ik op zo'n traag loeder iets wil doen van ondersteuning. bah!

Tegenwoordig is mijn wedervraag: "Wat is je budget?". Dan worden mensen gelijk wantrouwig, jij kunt toch goedkoper bestellen? Eh, nee! Van mijn advies hier hou ik niks over, ook nog nooit een fles vuurwater gezien voor de eindeloze adviezen.

Wil je geen budget aangeven, dan ga ik sowieso niks uitzoeken. Ook geen tips meer geven.

Het doet mij denken aan een oude mop:
IT'er zit op een verjaardag. Toevallig naast een advocaat... Hij begint een klaagzang zoals in deze topic ;-)
Dan vraagt hij wat je hier het beste aan kunt doen.

De advocaat denkt even na en zegt dan: Je moet ze gewoon zo snel mogelijk een rekening sturen. Liefst de volgende dag op de mat. De IT'er denkt er even over na en besluit dat daar wel wat in zit. Hij bedankt voor het advies.

Volgende ochtend: De IT'er wordt wakker, ontbijt etc. hij pakt z'n jas en z'n sleutels en wil de deur uitlopen. Hij ziet een enveloppe op de mat liggen. Verbaast raapt hij deze op. Na het openmaken blijkt... Het is de rekening van de advocaat. Voor het advies :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Hahaha

Maar het is de mentaliteit van tegenwoordig, of opvoeding, wie zal het zeggen.
Vroeger kreeg je gewoon bij binnenkomst al extra van de vorige keer, this ook een soort test of jij wel weet wat je doet, en dan krijg je respect en een “ho wacht even, vorige keer vroeg ik je niks, hier heb je wat extra”
Iets in die geest.
Maar dat beleefde zwakt af naar, och “dat doet hij wel even”
Maar computer is een tovermachine in hun ogen heh, en ze denken dat jij dan kan toveren :P
Dat kan je dan soms ook wel omdat je weet waar te klikken.

Nee je wordt heel selectief met wie je dan nog gaat helpen, tenminste ik wel.

[ Voor 99% gewijzigd door Mel33 op 12-02-2021 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

7ven schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 20:20:
Het probleem is heel herkenbaar. Wat dacht je van het volgende: Kennis x, familielid y, schoonfamillielid z vraag advies "Wat voor een pc / laptop moet ik eigenlijk kopen".

Mijn antwoord is door de tijd veranderd. Eerst begon ik te vragen naar wat ze met de pc doen, wat ze aan willen sluiten etc. etc. Ongeacht mijn inspanningen kwam er een advies uit.

Maar, luisteren? Ho maar! Heb je afgeraden om een PC bij de GAMMA te halen, of een crap merk laptop met een i3 processor! Maakt niet uit.

Ja de meneer in de winkel zij dat als je toch meestal internet doet dat deze ook geschikt is.

Sodemieter dan op! Ga gelijk naar de winkel, en vraag ook niet of ik op zo'n traag loeder iets wil doen van ondersteuning. bah!

Tegenwoordig is mijn wedervraag: "Wat is je budget?". Dan worden mensen gelijk wantrouwig, jij kunt toch goedkoper bestellen? Eh, nee! Van mijn advies hier hou ik niks over, ook nog nooit een fles vuurwater gezien voor de eindeloze adviezen.

Wil je geen budget aangeven, dan ga ik sowieso niks uitzoeken. Ook geen tips meer geven.

IT'er zit op een verjaardag. Toevallig naast een advocaat... Hij begint een klaagzang zoals in deze topic ;-)

De advocaat denkt even na en zegt dan: Je moet ze gewoon zo snel mogelijk een rekening sturen. Liefst de volgende dag op de mat. De IT'er denkt er even over na en besluit dat daar wel wat in zit. Hij bedankt voor het advies.

Volgende ochtend: De IT'er wordt wakker, ontbijt etc. hij pakt z'n jas en z'n sleutels en wil de deur uitlopen. Hij ziet een enveloppe op de mat liggen. Verbaast raapt hij deze op. Na het openmaken blijkt... Het is de rekening van de advocaat. Voor het advies :D
De tegenhanger hiervan is dat iemand wel een budget heeft, maar deze totaal niet realistisch is met wat ze denken te kunnen kopen. Bijvoorbeeld 800 euro voor een complete computer waar zeker 5 jaar gegamed mee moet kunnen worden inclusief kast en minstens 1 TB aan SSD.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik adviseer tegenwoordig standaard een volledige uitgepimpte MacBook Pro. Koop je iets anders dan help ik je niet. Linksom of rechtsom komt het erop neer dat ik niemand meer hoef te helpen ;)

(Dit is overigens niet per se een endorsement voor Apple. Ik typ dit op een zelfbouw Linux PC.)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-Gl-pQiJkFaA/U-j97OqOvxI/AAAAAAAAEyg/bUybEtdDqsI/s1600/Askhole_sign.jpg

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Spinner schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:46:
[...]

Ja, en dat ook uitstralen. Voorwaarden vooraf stellen en steeds weer leren van deze gebeurtenissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234

i3 is nog best ok. Veel mensen hebben niet heel veel meer nodig. Zeker als het i3 + SSD vs i5 + HDD is, kies ik voor de i3. Die laptops met celeron en pentium N moeten wel verboden worden. Milieuvervuilers zijn het gewoon. Die kun je beter meteen in de vuilcontainer gooien. Vaak hebben die ook veel te weinig geheugen en opslag dat natuurlijk beide gesoldeerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:47
[...]
Je zou voor deze vraag een eigen topic kunnen openen, dan krijg je er serieus en uitgebreid antwoord op.

Want ik denk dat je de problemen (ongewild) over je af roept doordat je geen goede afspraken maakt:
-zus gratis helpen, want familie? Bij ons bedrijf geldt: gratis is waardeloos, dus dat doen we niet. Wat we wel doen: prijs berekenen en dan expliciet korting geven.
-afspraken concreet maken (tijd, geld, kwaliteit). En vervolgens vertrouwen, maar óók controleren.
-Je verwachtingen uitspreken over hoe je het na afloop ziet: 'wanneer je uitgespeeld bent met mijn characters, laat het me dan weten. Ik wil ze op hetzelfde niveau terug als ik je ze nu geef.'

Zoals voor meer reageerders hier geldt: sommige kennissen zijn stom, maar voor conflicten heb je 2 partijen nodig. En als 'leverancier' moet je goede afspraken maken. Doe je dat niet dan ben je net zo verantwoordelijk voor het conflict als die stomme kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

hoi1234 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:11:
[...]

i3 is nog best ok. Veel mensen hebben niet heel veel meer nodig. Zeker als het i3 + SSD vs i5 + HDD is, kies ik voor de i3. Die laptops met celeron en pentium N moeten wel verboden worden. Milieuvervuilers zijn het gewoon. Die kun je beter meteen in de vuilcontainer gooien. Vaak hebben die ook veel te weinig geheugen en opslag dat natuurlijk beide gesoldeerd is.
Ligt eraan, ik heb een Chromebook met Celeron N4000, voldoet prima.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lossen jullie dat op met collega's? Ik werk in de zorg en er wordt dan wel geregeld in 3e persoonsvorm gepraat tijdens mijn aanwezigheid dat ik wel YouTube op de Samsung smart tv repareer. Of de smartphone loopt vast en ze roepen me. Het hoort niet bij mijn taken pakket wamt ik lever verpleegkundige zorg maar kennelijk roepen al die vrouwelijke collega's mij iedere keer voor dat soort ongein wat ze zelf stuk maken of verkeerd gebruiken. Ik heb 2 a 3 keer geholpen en nu sta ik bekend als de WD40 qua reparaties. Als ik voor iedere keer van dit soort werk een euro kreeg was ik nu met mijn 36ste levensjaar al met pensioen.

De bewoners kijken bij ons panfluit muziek op YouTube en Abba etc. Maar iedere keer gaat er wel wat fout en ik ben er zat van. Technische dienst verwijst naar mij omdat dit simpele dingen zijn waar hun niet voor komen.

Nu wil ik de bewoners dat niet ontnemen maar ik wordt er ook zat van om het leed van een ander op te ruimen. Als ik de werking uitleg krijg ik: daar snappen we niks van dus help ons er maar mee.

Hoe zouden jullie dit aanpakken op een fatsoenlijke manier?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:36:
[...]

Ligt eraan, ik heb een Chromebook met Celeron N4000, voldoet prima.
Oké, even vergeten dat chromebooks vaak ook dergelijke cpu's hebben. ChromeOS is inderdaad nog op een aardappel smooth. Of de schijfruimte een beperking vormt, weet ik echter niet. Ik heb ChromeOS niet lang genoeg gebruikt om daar ervaring mee te hebben. Met 32GB ROM kun je Windows 10 gewoon niet gebruiken. Als je dan een update wilt doen moet je eigenlijk standaard eerst de computer opschonen.

Nog wel een paar leuke voorbeelden hoe eigenwijs mensen kunnen zijn. Nu vanwege corona uitsluitend thuis les. Het aantal docenten dat op een bagger WiFi-netwerkje met hun baggerlaptopje zitten doet gewoon pijn.

Op sommige momenten is het één groot haperfestijn. Een beetje haperen neem ik ondertussen voor lief. Maar als we in 10 minuten tijd 3x moeten aangeven dat we er echt geen klap van verstaan en we vervolgens het komende half uur bidden dat de docent niet weer wegvalt, ben ik er wel klaar mee. Ik heb al eens meegemaakt dat ik de docent probeerde uit te leggen dat hij dichter bij zijn router moest gaan zitten, maar hij zijn microfoon probeerde af te stellen. Vandaag nog iemand gehad die een microfoon had die de nare eigenschap heeft om telkens eventjes weg te vallen. Maar niks van gezegd, ik weet toch dat het geen zin heeft. Volgens mij gaf hij zelfs aan dat zijn microfoon soms wegvalt... Aanraden om bekabeld met het netwerk te verbinden ben ik maar helemaal mee gestopt. Toen ik nog ICT studeerde, was het zelfs voor een docent daar te moeilijk om te begrijpen dat hij maar even een kabeltje moet trekken.

[ Voor 49% gewijzigd door hoi1234 op 12-02-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:18:
Hoe lossen jullie dat op met collega's? Ik werk in de zorg en er wordt dan wel geregeld in 3e persoonsvorm gepraat tijdens mijn aanwezigheid dat ik wel YouTube op de Samsung smart tv repareer. Of de smartphone loopt vast en ze roepen me. Het hoort niet bij mijn taken pakket wamt ik lever verpleegkundige zorg maar kennelijk roepen al die vrouwelijke collega's mij iedere keer voor dat soort ongein wat ze zelf stuk maken of verkeerd gebruiken. Ik heb 2 a 3 keer geholpen en nu sta ik bekend als de WD40 qua reparaties. Als ik voor iedere keer van dit soort werk een euro kreeg was ik nu met mijn 36ste levensjaar al met pensioen.

De bewoners kijken bij ons panfluit muziek op YouTube en Abba etc. Maar iedere keer gaat er wel wat fout en ik ben er zat van. Technische dienst verwijst naar mij omdat dit simpele dingen zijn waar hun niet voor komen.

Nu wil ik de bewoners dat niet ontnemen maar ik wordt er ook zat van om het leed van een ander op te ruimen. Als ik de werking uitleg krijg ik: daar snappen we niks van dus help ons er maar mee.

Het gaat hier over kennissen en brutale bekenden.

Doe zelf een keer brutaal, en zeg dat ze het zelf eens proberen op te lossen. “Geen tijd meer sorry zoek het even zelf uit” en “ik ben geen veger die je maar even te pas en onpas kan lenen en wegzetten als of ik er niet bent, beetje respect graag aub” hup en weer door.

En das echt oke om te doen. Je zal zelfs mensen naar je toe zien komen met een sorry.

Edit
Maar wd40 is glad en smering toch. Ik denk dat de dames een oogje op je hebben haha

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 12-02-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Blijkbaar ben jij de enige die het genoeg interesseert. Denk niet dat de bewoners iets niet krijgen omdat jij het niet doet: ze krijgen iets niet omdat iemand anders te lam is om het te leren. Laat een ander je daar ook niet emotioneel mee chanteren!

Alternatieve conclusie is dat de oplossing die je in de lucht houdt gewoon te moeilijk is. Dan heb je dus eigenlijk geen oplossing.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 16:13

In mijn situatie is het dan handig dat ik mijn eigen zaak in refurb business laptops heb. Bijna al mijn vrienden/kennissen/familieleden zoeken een standaard huis-, tuin- en keukenlaptop en een refurb ThinkPad voldoet daarvoor prachtig.

Als ze dat niet willen, geen probleem. Even goede vrienden. Maar als je niet bij mij koopt moet je ook niet bij mij wezen als het niet werkt :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:17

Een fatsoenlijke manier? Weigeren om het op te lossen want het is niet jouw taak.

Ik hoor vaak van mensen om mij heen die in de zorg of in het onderwijs werken dat ze zeggen: "Het is anders zo zielig hè..."

Dat klopt ook, maar zodra jij elke keer diegene bent die komt opdraven om het op te lossen, ipv via het juiste proces te laten verlopen zal er niks veranderen.

Die mensen van de TD vinden het wel makkelijk dat jij er rond loopt. Zij gaan toch ook niet een bewoner naar het toilet brengen als ze toevallig langs lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras

Misschien dat ik dan te pragmatisch ben, maar na 2x nee te hebben gezegd komen ze niet meer bij mij aankloppen.
Het grappige is dat ze nu eerder hulp aan mijn zwager vragen dan aan mij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Hahn schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:41:
[...]

@Agent47, ik ben wel benieuwd. Stel de beste man was akkoord gegaan met €500. Was je dan gegaan? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Voor ouders/zus maak ik tijd en doe ik met alle liefde zonder iets voor te vragen. Ik krijg er ook genoeg voor terug. Ze weten zelf ook dat het mij tijd kost en houden daar rekening mee, maar ze mogen mij ook wakker bellen als er iets niet doet maar het wel urgent is.

Andere, niet directe familie help ik al jaren niet meer. Eigenlijk sowieso al sinds het scheiden van mijn ouders zie ik ze nog weinig tot niet. Mijn neef op zich wel, die zit in de elektra en heeft zelf ook de houding van je mag me vragen maar ik reken er geld voor, dus die weet dat die opmerking ook komt. De rest kan door naar de leverancier waar ze de spullen in de eerst plaats vandaan hebben gehaald.

Vrienden, die wil ik best helpen maar tegen vergoeding, afhankelijk van het vriendschapslevel bepaal ik wat ik er voor vraag maar geef wel altijd aan dat het zonder garanties is. De meeste kunnen het overigens zelf wel goed af doen. Heb al in jaren niemand hoeven helpen.

Vroeger.... toen computers minder gemeengoed waren en alles minder stabiel was (want dat scheelt ook veel) hielp ik regelmatig vrienden en kreeg ik er een fles drank voor (ik wilde toen geen geld vragen, maar iets wat ik eigenlijk ook weer kon delen met hen). Naast het feit dat ik een fles drank kreeg, had ik dan ook wel weer een gezellige avond met vrienden c.q. sociale contacten.

collega's geef ik direct aan niet te helpen of als ze aandringen dan begin ik met een uurloon van 50 euro en minimaal 4uur tijd.Die vragen al tijden niet meer. Misschien dat ik een of twee collega's nog wel eens van aankoop advies voorzie, maar daar begin ik altijd met budget vraag (echter is het wel altijd voor wat hoort wat principe).

vage kennissen of vrienden van ouders of vrienden geef ik uur tarief van meer dan 50 euro, maar heb mn ouders duidelijk gemaakt dat ik er helemaal niet op zit te wachten. Het is bij hoge uitzondering als ik iemand help uit de kennissen kring van mijn ouders.

@hoi1234 Dat je het doet is bijzonder aardig, maar laat gelijk zien dat je zorg mentaliteit je zwakte punt is. Je wilt graag mensen helpen maar daar wordt al dan niet onbewust misbruik van gemaakt. Wat je kan doen is lijstje bijhouden hoe vaak je iemand op verzoek helpt en bij je leidinggevende aankaarten dat je salarisverhoging wilt hebben omdat je ook problemen oplost die de TD zou moeten oplossen.

[offtopic]
Als je vrijgezel bent en je collega die je helpt is leuk, kan voor wat hoort wat in natura natuurlijk ook... ;)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

TheMHZ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:38:
[...]

Ik bied het niet aan, alleen men weet dat ik in deze sector werk. Tegenwoordig geef ik gewoon vaak aan dat ik het niet kan oplossen en of dit ik kennis te kort kom. Corona helpt daarbij ook, geen bijeenkomsten meer. ;)
Maar je kan toch ook "nee" zeggen? Of verwacht je dan gezever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMHZ
HSG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:58:
[...]

Maar je kan toch ook "nee" zeggen? Of verwacht je dan gezever?
Een te directe "nee" resulteert vaak erin dat mensen het je kwalijk nemen of beginnen te mopperen. Dus dat laatste inderdaad.

En ja..... Het is en blijft familie, geen trek in gezeik. Daarom geed ik tegenwoordig gewoon aan dat ik het niet kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

TheMHZ schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:15:
[...]

Een te directe "nee" resulteert vaak erin dat mensen het je kwalijk nemen of beginnen te mopperen. Dus dat laatste inderdaad.

En ja..... Het is en blijft familie, geen trek in gezeik. Daarom geed ik tegenwoordig gewoon aan dat ik het niet kan fixen.
En dat bedoel ik dus met dat mensen ook moeten leren een "nee" te accepteren. Ik vraag mij af hoe snel zij op komen draven als jij vraagt of zij b.v. jouw terras kunnen komen betegelen.

Of je krijg je er juist veel voor terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53

_Apache_

For life.

[...]

Van 2001 (Beta) tot aan 2009 speelde ik zeer intensief Eve Online, had er 3 accounts met elk een character met 6 jaar skill training.
Toen ik er mee stopte, vroeg mijn broer of hij die accounts kon gebruiken.
Ik zag er geen erg in en stemde toe.

Hoor ik maanden later van een maatje die nog speelde dat mijn characters waren overgeheveld naar de accounts van mijn broer en de overige characters was verkocht, ingame.
"Wablief !?"

Ik inloggen natuurlijk, Accounts waren leeg.. geen characters meer.
Broer op aangesproken, 'Ja, jij speelt toch nooit meer'.

Fout broer, je vroeg of je ze kon gebruiken, niet hebben.
Enfin, dat was 't einde van Eve Online voor mij, of ik er ooit toch weer mee begonnen zou zijn, was nu geen vraag meer, ik ga zeker niet opnieuw beginnen.

Mijn zusje had 3 systemen, elke 4 maanden deed ik daar onderhoud op, temperatuur checks, software clean ups, problemen oplossen. Familie, dus geen gezeur over betaling, toch ?
Haar man, nu ex, was een metselaar, twee rechterhanden.
Ik vroeg hem of hij een douche cabine in mijn badkamer kon plaatsen.
Hij ging rekenen en eindigt met de woorden '........ en 150 Euro uurloon'
Ik : ".........................................................."
Het is deels een stukje levenservaring denk ik. Maar ook communicatie helpt.

Bij je Eve account maakt het dan weer lastig. Want hoe bepaal je de staat waarin je je account weer terug zou willen?
Daar had het veel gescheeld als je - van te voren - had gezegd dat je je account terug wil hebben.

En die 150eu uurloon, dat lees ik als "ik heb eigenlijk geen zin in dit werk, maar er is geen enkele concurrentie en het is maar wat een gek ervoor geeft".

Zo heb ik ooit een stucadoor over de vloer gehad voor ene prijsopgave. Nadat hij een paar seconde in de ruimte had gekeken, zei ie '3500 eu' zonder opgave. Toen k beetje ging prillen werd ie beetje chagrijnig, en kon het opeens voor 2750.. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Nou heel simpel. Het is niet jouw werk. Punt.

Leer eens nee zeggen. Nee het is niet zielig voor de bewoners als JIJ hun probleem niet oplost, JIJ bent daar om ze te verzorgen. De techische zaken hebben jullie blijkbaar een technische dienst voor. Lekker doorverwijzen, die mogen het oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online

"Nee, dat behoort niet tot mijn takenpakket." Dat vinden ze misschien "flauw, want je deed het altijd", maar als je het consequent volhoud (belangrijk!) is het na een maandje wel duidelijk.

Ik zou er verder niet teveel woorden aan vuil maken. Een uitgebreide uitleg geeft al snel aanknopingspunten voor discussie of onderhandeling en dat wil je voorkomen.

Mocht je dit echt heel erg lastig vinden dan zou ik bij de teamleider of personeelszaken aankloppen voor wat morele steun. Maar uiteindelijk moet je toch echt zelf dit soort verzoeken afwijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mel33
@Hierboven, ik zou toch het relateren aan je taken weglaten, dat zet een toon alsof je niet flexibel bent.
andere woord keus is beter. iets in de trant van 'dat je dan aan je werk niet toekomt' ligt dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Ik ben eerder geneigd om het als part of the job te zien als je in de zorg werkt.

Zelf luister ik altijd even naar wat het probleem juist is, en soms is het in een paar minuten opgelost.
Als het niet lukt in een paar minuten dan kan je altijd nog zeggen ’ik weet het niet’ misschien best eens die of die contacteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:18:
Ik ben eerder geneigd om het als part of the job te zien als je in de zorg werkt.
Wat hier speelt is dat de collega's het niet als taak voor henzelf zien, maar wel voor @Verwijderd. Of het er nu wel of niet bijhoort, die verhouding is in elk geval scheef en @Verwijderd zoekt een manier om dat te corrigeren.

Het is eigenlijk een moderne versie van het aloude "koffie halen". Je wilt niet oncollegiaal of asociaal zijn, maar het is ook niet de bedoeling dat je het sloofje van de afdeling wordt.
Pagina: 1 ... 15 ... 25 Laatste