Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Spacey23 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:10:
[...]

Ik ben zelf geen monteur, maar kan mij voorstellen dat ze niet alles hoeven in te stellen bij elke klant. Je levert een dienst en dat sluit je aan. Dat de klant dan nog meer apparatuur heeft wat verbonden moet worden, dat is het probleem van de klant en niet de monteur. Die monteur heeft ook gewoon een schema neen ik aan en dus niet alle tijd van de wereld ;)
Precies dat, ik werk dus voor een telecomprovider en wij stellen in principe geen klantapparatuur in want als jij iets verkeerd doet of niet lukt zijn wij verantwoordlijk. TV altijd laten resetten door de klant zelf. Stel de klant wilt perse een nieuwe router of accespoint, prima maar we hoeven niet alle aparaten opnieuw met wifi te verbinden, is een extra service en daar betaald de klant voor. Ik doe niet zo moeilijk en probeer het altijd (zoals een soundbar werkend krijgen) maar het hoeft niet en ook niet gratis. Ook geef ik geen garantie dat het lukt.

Providers leveren internet en tv aan, ze zijn niet verwantwoordlijk voor jouw Wifi of externe appatatuur thuis, ook de dekking niet. Ze kunnen het oplossen maar dit is niet altijd gratis wat men wel wilt. Wij kunnen er niks aan doen dat het huis als een tank gebouwd of groot is. Ook bandsteering wat niet lekker gaat op telefoons, netwerken scheiden dan maar, maar dan lever je bereik in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het onbeschofte klanten-topic is verderop.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 102% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
@DarkSEDA Haha, nope, en dan mogen mijn ouders vertellen dat ik niet kom.
Gelukkig vroegen ze het dan altijd eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 20:34

[ Voor 105% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 01-07 17:09
Quote en reactie verwijderd. Off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:52 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Wat zijn er een boel mensen die hun klanten ook als kennissen zien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 16:50
Gewoon, er een uurloon voor rekenen. Net zoals de loodgieter, schilder of monteur ook niet voor niks een klus zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:10
Idd, off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 07-04-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catface
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:56
Ik heb al mijn familie en kennissen wel een idee gegeven van mijn tarief als IT consultant.
Vervolgens aangegeven dat ik ze best wil helpen voor 50% van dat tarief buiten mijn normale werkuren.
Dat heeft heeeeeeel veel uitgefilterd.

En als de buren (waar ik een goede relatie mee heb) nieuwe WiFi willen, vertel ik ze wat ze best kopen en de installatie verzorg ik dan wel in ruil voor een warme maaltijd.
Aangezien ik tegenwoordig niet vaak meer dat soort werk doe, vind ik dat nog leuk om te doen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 00:04
Paar jaar gedaan, werd gillend gek op den duur.
Op een gegeven moment tarieven flink opgehoogd maar dat leek niet helpen. Toen maar volledig gestopt op ouders na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
jan390 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:08:
Wat zijn er een boel mensen die hun klanten ook als kennissen zien ;-)
kennissen zijn mensen waar je een sociale relatie heb, ik probeer zo ver dat kan en klikt op goede voet te staan met klanten en collega's

omdat ik met bepaalde klanten bijna bevriend was werkt dat positief twee kanten uit, ik kreeg een beter platform om mijn werk beter te doen maar je hoeft dan niet zo op je tenen te lopen als er eens wat verkeerd ga.
die klant krijgt meer service, en ik stabiliteit , als jij de voorkeur ict'er bent gaat de baas ook beter met je om.

dit topic gaat natuurlijk meer over onbeschofte kennissen in de privé sfeer , maar die grens is voor mij niet zo scherp ,, nu is er wel een ander topic aangemaakt over vreselijke klanten ,, weet nog niet of ik daar ook ga rondhangen

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:27
Nooit echt hele onbeschofte mensen gehad, wel gewoon onnozele mensen of mensen die niet luisteren en dan nog komen klagen. Vooral in de schoonfamilie heeft één persoon daar een handje van.

Jaren geleden via mijn vrouw werd al eens gevraagd wat nou een goeie nieuwe laptop zou zijn. Wat tips gegeven en gezegd waar ze specifiek van moesten wegblijven. Wat komt er uiteindelijk? Een Packard Bell met Celeron CPU, géén SSD en veel te weinig geheugen.

2 jaar later uiteraard zo traag als dikke str*nt, dus regelmatig wat vragen 'kan jij hem niet eens opschonen, kan het niet sneller, hij is nog zo nieuw!'. Nou, paar keer even de obvious dingen opgeschoond, maar maakt uiteraard geen flikker uit, dus toch zo voorzichtig maar eens aangegeven dat je met een Lada ook geen kans maakt in een F1-race zeg maar...

Nog zo af en toe wat gemor, maar het bleef uiteindelijk redelijk stil, en zowaar na een tijdje was er ineens een nieuwe laptop en had <zwager X> die zo fijn geinstalleerd! Nou, prima, ik was niet bepaald gepikeerd want was het gepiep liever kwijt dan rijk.

Maar helaas, uiteraard toch weer aan de lijn niet lang erna, een of ander stukje software gaf al haar eerdere projecten niet meer weer! PANIEK DIT DAT ALLES. Toch maar even kijken, opende ze altijd al haar vorige projecten via een soort 'recent projects' view, en die was natuurlijk leeg, dus even gezocht waar de daadwerkelijke files stonden en laten zien hoe ze die opende en weer opgelost.

Paar dagen daarna 's avonds om een uur of 10 telefoon...

"Ik open een document, en ineens staat er dat Word niet gelicenseerd is en dat ik moet inloggen ofzo!"
>Ja, dat kan....?
"Maar wat moet ik nu doen dan, ik weet niet waarmee ik moet inloggen hoor, en als ik het wegklik kan ik niks bewerken"
>Nee, dat klopt, dan is het alleen lezen, je zal echt in moeten loggen met een account met een licentie of O365-abonnement
"Welk account is dat dan??!"
>Geen idee... ik heb de laptop niet geinstalleerd....?
"Nee nee dat is waar, maar ik dacht misschien weet jij het wel...???"
>Ehh nee sorry, echt geen idee
"Ok nou dan bel ik <Zwager X> wel even, die weet het vast!"
>Lijkt me een goed idee, succes!

We hebben in die (schoon)familie best wat mensen met verstand van electronica, A/V, etc, maar inmiddels is iedereen er geloof ik wel klaar mee, nadat ze een tijd terug in de familie-app advies vroeg voor een versterker. Iedereen met een beetje kennis was het aardig met elkaar eens en had wat aangedragen. Uiteindelijk toch weer iets compleet anders gekocht "want dat had haar zus ook, en dan zo handig met een USB-stickie met wat muziek er op enzo". Het bleef aardig stil toen ze dat vertelde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
The_Admin schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:28:
Nooit echt hele onbeschofte mensen gehad, wel gewoon onnozele mensen of mensen die niet luisteren en dan nog komen klagen. Vooral in de schoonfamilie heeft één persoon daar een handje van.

Jaren geleden via mijn vrouw werd al eens gevraagd wat nou een goeie nieuwe laptop zou zijn. Wat tips gegeven en gezegd waar ze specifiek van moesten wegblijven. Wat komt er uiteindelijk? Een Packard Bell met Celeron CPU, géén SSD en veel te weinig geheugen.

2 jaar later uiteraard zo traag als dikke str*nt, dus regelmatig wat vragen 'kan jij hem niet eens opschonen, kan het niet sneller, hij is nog zo nieuw!'. Nou, paar keer even de obvious dingen opgeschoond, maar maakt uiteraard geen flikker uit, dus toch zo voorzichtig maar eens aangegeven dat je met een Lada ook geen kans maakt in een F1-race zeg maar...

Nog zo af en toe wat gemor, maar het bleef uiteindelijk redelijk stil, en zowaar na een tijdje was er ineens een nieuwe laptop en had <zwager X> die zo fijn geinstalleerd! Nou, prima, ik was niet bepaald gepikeerd want was het gepiep liever kwijt dan rijk.

Maar helaas, uiteraard toch weer aan de lijn niet lang erna, een of ander stukje software gaf al haar eerdere projecten niet meer weer! PANIEK DIT DAT ALLES. Toch maar even kijken, opende ze altijd al haar vorige projecten via een soort 'recent projects' view, en die was natuurlijk leeg, dus even gezocht waar de daadwerkelijke files stonden en laten zien hoe ze die opende en weer opgelost.

Paar dagen daarna 's avonds om een uur of 10 telefoon...

"Ik open een document, en ineens staat er dat Word niet gelicenseerd is en dat ik moet inloggen ofzo!"
>Ja, dat kan....?
"Maar wat moet ik nu doen dan, ik weet niet waarmee ik moet inloggen hoor, en als ik het wegklik kan ik niks bewerken"
>Nee, dat klopt, dan is het alleen lezen, je zal echt in moeten loggen met een account met een licentie of O365-abonnement
"Welk account is dat dan??!"
>Geen idee... ik heb de laptop niet geinstalleerd....?
"Nee nee dat is waar, maar ik dacht misschien weet jij het wel...???"
>Ehh nee sorry, echt geen idee
"Ok nou dan bel ik <Zwager X> wel even, die weet het vast!"
>Lijkt me een goed idee, succes!

We hebben in die (schoon)familie best wat mensen met verstand van electronica, A/V, etc, maar inmiddels is iedereen er geloof ik wel klaar mee, nadat ze een tijd terug in de familie-app advies vroeg voor een versterker. Iedereen met een beetje kennis was het aardig met elkaar eens en had wat aangedragen. Uiteindelijk toch weer iets compleet anders gekocht "want dat had haar zus ook, en dan zo handig met een USB-stickie met wat muziek er op enzo". Het bleef aardig stil toen ze dat vertelde :D
Een vriendin over haar laptop, terwijl bij haar gewone PC weer eens "de mail het niet doet", wat vaak gewoon "nieuwste berichten onder/boven" drukken inhoud.

Met "preview" aan heb je dan 6 regels voordat alles daarachter valt.

"Maar hij is pas 6 jaar oud, is nog netjes en heb dubbel geheugen (2GB ipv 1 in 2015...) en ik gebruik hem niet veel"

Helaas heb ik nog geen goede analogie dat een redelijk apparaat van 6 jaar terug, nu vergelijkbaar is met een casio FX-82, en zelfs opa's grootmoeder dat te traag vindt.

"Ja, maar hij is helemaal netjes...."

Tja dan weet ik het niet meer, maar dat ding is gewoon op, ook al is hij in museumstaat.

@dj.verhulst Op Tweakers zitten nogal eens mensen die een nogal rechtlijnige kijk hebben op kennis/vriend/collega dus blijf gewoon posten. Ja daar zitten soms O-) ook mods tussen.

Omtopic:

Ik merk wel dat heel veel mensen nog gewoon echt oude zooi gebruiken of zwaar OP computers hebben voor feesboek en mijnenvegen....

Zelf merk ik bij sommige vrienden dat het niet binnenkomt dat ze voor programma X nu gewoon per jaar/maand moeten betalen ipv het programma eenmalig aanschaffen. Iets dat dus gewoon gepusht wordt omdat prog x 2020 editie gewoon niet meer werkt want er moet geupdatet worden.... :'(

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Leukste is als mensen komen met PC's waar al die "alternatieve" licenties op zitten en die dan niet meer werken of half verwijderd zijn door de virusscanner.
Ik deinstalleer dan al die meuk, krijg ik natuurlijk volgende dag idd de melding dat office/outlook niet meer werkt omdat er een licentie ontbreekt, Of ik niet langs kan komen met een progje. Ik zeg dan dat ik ze graag help met het aanschaffen en invoeren van een officiele licentie, anders moeten ze maar terug naar de originele "installateur". Maargoed, die laatste vertrouwen ze dan al veelal niet meer.

Ik heb (naast moeders) nog 2-3 vrienden die ik help met pc gebeuren, van huis computers, tot klein kantoor werk, maar de rest heb ik geen tijd meer voor. Mensen moeten ook zelf maar een en ander uitzoeken.

Die ellende van veel te goedkope rommel laptops en allerlei mini computerjes teveel meegemaakt.
Of je zit een uur op het juiste wachtwoord te wachten eenmaal ter plekke, die weten de mensen dan ook nooit.

[ Voor 11% gewijzigd door mvrhrln op 08-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Koos2009 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:32:
Ik merk wel dat heel veel mensen nog gewoon echt oude zooi gebruiken of zwaar OP computers hebben voor feesboek en mijnenvegen....

Zelf merk ik bij sommige vrienden dat het niet binnenkomt dat ze voor programma X nu gewoon per jaar/maand moeten betalen ipv het programma eenmalig aanschaffen. Iets dat dus gewoon gepusht wordt omdat prog x 2020 editie gewoon niet meer werkt want er moet geupdatet worden.... :'(
Ligt er ook helemaal aan wie ze die PC verkocht heeft. Daarmee is het ook verreweg het irritantste als <familielid X> geholpen is door <familielid Y> want '<Y> weet echt heel veel van computers'. Dat soort mensen help ik dan liever gewoon helemaal niet, want je bent altijd in een gevecht met iemand die het toch beter zou weten. Die mensen kun je ook uiteindelijk gewoon niet helpen, want je bent zelf zo netjes dat je gewoon correct advies geeft en je er verder buiten houdt, maar die andere persoon is dan zo onbeschoft dat ze alles erbij gaan halen dat ze kunnen bedenken om jou minder geloofwaardig over te laten komen en hun zin door te drijven. Maar als er dan echt iets aan de hand is kunnen ze het niet oplossen en dan word jij alsnog gebeld..

Daarbij heb je dan de mensen die bij de grote rode elektronicasupermarkt een laptop zoeken en dan met een gaming laptop van €2500 thuis komen voor wat Facebook en internetbankieren, of die tante die dan bij de Aldi een Packard Bell koopt en niet snapt waarom Patience maar 3 FPS heeft en haar kliks niet altijd lijken te registreren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
mvrhrln schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:42:
Leukste is als mensen komen met PC's waar al die "alternatieve" licenties op zitten en die dan niet meer werken of half verwijderd zijn door de virusscanner.
Ik deinstalleer dan al die meuk, krijg ik natuurlijk volgende dag idd de melding dat office/outlook niet meer werkt omdat er een licentie ontbreekt, Of ik niet langs kan komen met een progje. Ik zeg dan dat ik ze graag help met het aanschaffen en invoeren van een officiele licentie, anders moeten ze maar terug naar de originele "installateur". Maargoed, die laatste vertrouwen ze dan al veelal niet meer.

Ik heb (naast moeders) nog 2-3 vrienden die ik help met pc gebeuren, van huis computers, tot klein kantoor werk, maar de rest heb ik geen tijd meer voor. Mensen moeten ook zelf maar een en ander uitzoeken.

Die ellende van veel te goedkope rommel laptops en allerlei mini computerjes teveel meegemaakt.
Of je zit een uur op het juiste wachtwoord te wachten eenmaal ter plekke, die weten de mensen dan ook nooit.
Verschrikkelijk inderdaad... Komt weer het boekje tevoorschijn... Mag ik weer gaan zoeken in het boekje... Uiteindelijk vind je dan een wachtwoord, dat misschien net leesbaar is, maar al wel 25x veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Wachtwoord is net als een pin
Persoonlijk
Daar doe ik iig niks mee, dat mogen ze zelf uitvissen, worden ze er ook handig in.

Ik doe het wel bij me pa, en na 10 jaar moet ik het nog steeds doen veranderen.
Begin maar eens over dat je een pincode kan instellen, maar dat hij op een andere pc dan wel zijn ww moet gebruiken.
Nee dan heb ik dat vanaf nu in beheer, en regel ik het wel vanaf nu pa.
Oude man snapt er nu natuurlijk helemaal niets meer van, en ik val hem daar ook niet mee lastig.
Als ie wat wil vraagt hij mij, en phishingaanvallen hebben zo geen kans bij hem.
Bel mijn zoon maar zegt hij dan.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Daar heb ik op zich ook wel een mening over hoor, vreselijk irritant is dat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Verwijderd schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:11:
[...]

Daar heb ik op zich ook wel een mening over hoor, vreselijk irritant is dat.
ja , kom je ergens iedere kamer een 55"OLED, 4 tablets iedereen een iPhone en Apple Watch.

Als je dan verteld dat bv Office 365 Home licentie ze 99eu per jaar kost, is dat ineens erg duur en of je geen "crackje" voor ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mvrhrln schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:23:
[...]

ja , kom je ergens iedere kamer een 55"OLED, 4 tablets iedereen een iPhone en Apple Watch.

Als je dan verteld dat bv Office 365 Home licentie ze 99eu per jaar kost, is dat ineens erg duur en of je geen "crackje" voor ze hebt.
Gelukkig vond mijn vader dat eigenlijk helemaal prima. Jarenlang hadden ze oude office CDs via moeders werk, dus soort van legaal maar eigenlijk voor zakelijke computers, maar zijn laatste versie was 2010. Voor z'n nieuwe pc kon ik daar geen NLse crack van vinden, dus ik gooi er een Engelse op. Jahoor, binnen een dag kwam pa klagen "Office is in het Engels, dat wil ik niehieeet". Ok pa, dan kan ik best legale regelen maar dat kost geld, 2019 is heel erg duur, 365 is 69 per jaar of 99 voor jullie samen. "Oh, doe dat maar dan".

Had verwacht dat het moeilijker was geweest 'm te overtuigen. :+ Maar nu heb ik nooit meer gedoe met Office, en als ma over een half jaartje met pensioen is kan haar account er gelijk bij. Mooie uitvinding, die family accounts.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Ik snap het sentiment dat mensen niet selectief krenterig horen te zijn, maar je kan met ze meedenken en iets als LibreOffice installeren. Voor 99,9999% van de thuisgebruikers is dat dikke vette prima. Als ze zeiken dat het er anders uitziet zeg je gewoon dat dat een nieuwere versie is :+

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 08-04-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj.verhulst
[...]

Een vriendin over haar laptop, terwijl bij haar gewone PC weer eens "de mail het niet doet", wat vaak gewoon "nieuwste berichten onder/boven" drukken inhoud.

Met "preview" aan heb je dan 6 regels voordat alles daarachter valt.

"Maar hij is pas 6 jaar oud, is nog netjes en heb dubbel geheugen (2GB ipv 1 in 2015...) en ik gebruik hem niet veel"

Helaas heb ik nog geen goede analogie dat een redelijk apparaat van 6 jaar terug, nu vergelijkbaar is met een casio FX-82, en zelfs opa's grootmoeder dat te traag vindt.

"Ja, maar hij is helemaal netjes...."

Tja dan weet ik het niet meer, maar dat ding is gewoon op, ook al is hij in museumstaat.

@dj.verhulst Op Tweakers zitten nogal eens mensen die een nogal rechtlijnige kijk hebben op kennis/vriend/collega dus blijf gewoon posten. Ja daar zitten soms O-) ook mods tussen.

Omtopic:

heb dat ook zo vaak gehoord,, heb die pc nog maar 8 jaar en weinig draaiuren , en dan maken ze een vergelijking met een landbouwtrekker of machine die makkelijk 25 jaar mee gaat.

wat ik dan vaak zeg als ze bij die landbouw trekkers net zo boven op de nieuwste techniek hadden gezeten , zouden ze met 250 km/u over een aardappelen land gaan en de aardappels uithalen , de stompen er ook uit en de grond gelijk tot 75 cm diep om ploegen ,, en daar niet meer dan 50 L diesel voor nodig hebben voor 10 hectare

of een huisarts die net zo lollig kan doen als Freek de jonge dat het oude kaarten systeem de kast ook wel 20 jaar mee gaat en niet iedere 5 jaar een nieuwe pc .
waar ik dan terug gooi vroeger kon en maar een bepaalde aantal bloed testen aanvragen en nu wel 300 x meer en mega sneller en mensen niet meer 3 a 4 weken moesten wachten op de uitslag en dan al aan de ziekte overleden waren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:57

HSG

Niet de bedoeling.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 03-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dj.verhulst
iemand waar ik ooit een laptop voor had ingericht, als vriendendienst belde een paar weken geleden , kreeg meldingen dat windows xp en office 2003 verouderd was geen updates, etc, zeg ik dat gezien de leeftijd van die laptop het geen zin heeft om er nog iets aan te doen ,, de hardware kan geen nieuwere software aan en meer geheugen en een ssd zouden onvoldoende uit halen omdat er niet meer dan 4 Gb wat er al inzit in kan en dan is office 2019 geen optie in combinatie met win 10 ...

zegt die persoon daar kan ik wel iets op vinden, ja een nieuwere laptop kan wel even rond kijken of ik iets voor een mooi prijsje wat kan vinden zegt ie nou geen nieuwe laptop deze doet het verder prima ik moest maar meer mijn best doen en zoeken naar een oplossing dan de gemakkelijkste nieuwe spullen kopen van andermans geld of ik moest maar eentje doneren .....

heb hem gezegd dat dit gewoon niet gaat en ie niet meer hoeft te bellen als ie zich zo opstelt .
word ie toch kwaad, heb de telefoon verbinding maar verbroken.

en die man was een gepensioneerde professor van een TU waar ik ooit naast zakelijke diensten ICT na zijn pensionering privé tot nu ben blijven helpen , dus leefde niet van een kale AOW , had alles goed voor elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik herinner me nog wel dat vroeger de PC vaak op een ijskoude zolder stond, op zo'n veel te laag bureautje.

„Ik hoef de verwarming hier niet aan te doen”, zeiden mensen dan,
„want dat kost geld en jij bent toch zo klaar.”

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
verkeerd draadje, sorry

[ Voor 96% gewijzigd door PetervdM op 02-05-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

@PetervdM
Dit is het „onbeschofte kennissen” topic, dus het gaat hier niet over bedrijven, klanten en collega's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Staan wat pareltjes van verhalen tussen :D. Die van mij valt nog wel mee.

Enkele jaren terug belt iemand op (had mijn nummer van iemand anders) 'pc start niet meer op, moet hem ergens deze week werkend hebben, dus heeft haast.' (als je al direct zo bot bent dan heb ik er al geen zin in). Dat kan maar ik heb het te druk (2 weken wachten kon die niet) was in de warme periode het leek wel als of alle computers oververhit waren geraakt in een week dus van weken niets naar 4 kapot in een week. Dus ga maar naar de computer boer in de buurt of iemand anders hopelijk hebben die wel tijd, 'oke doe ik'.

Ongeveer 3 maand later belt die weer op, 'pc doet nog steeds niet! Heb je nu tijd?'. Ow en vorige keer wel laten maken? 'Nee geen tijd gehad maar moet deze week wel werkend hebben!' Ik dacht ja doei zogenaamd 3 maand nergens tijd gehad om te laten fixen en toen moest het vlug en nu weer vlug. Had toen niets te doen maar hier heb ik geen zin heb toen gezegd: Helaas heb voor de komende 5 weekenden al reparaties dus geen tijd. 'oke dan kijk ik verder'.
Gelukkig mij nooit meer gebeld.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:50:
@PetervdM
Dit is het „onbeschofte kennissen” topic, dus het gaat hier niet over bedrijven, klanten en collega's.
sorry

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 22:41

Insidious

Professionele amateur

Kunnen we in de titel van dit topic het woord “kennissen” niet vervangen voor “mensen”?

Ik lees dit topic graag en het gaat vooral om de verbazing hoe onbeschoft mensen kunnen zijn. Of dat nu zakelijk of privé is, is niet heel relevant. En het voorkomt dat mede-tweakers onnodig op hun vingers worden getikt voor het delen van een interessante ervaring. Het is ook niet een dusdanig actief topic dat het nodig is om dit op te splitsen in twee topics. Just an idea.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:30

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Insidious schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:21:
Kunnen we in de titel van dit topic het woord “kennissen” niet vervangen voor “mensen”?

Ik lees dit topic graag en het gaat vooral om de verbazing hoe onbeschoft mensen kunnen zijn. Of dat nu zakelijk of privé is, is niet heel relevant. En het voorkomt dat mede-tweakers onnodig op hun vingers worden getikt voor het delen van een interessante ervaring. Het is ook niet een dusdanig actief topic dat het nodig is om dit op te splitsen in twee topics. Just an idea.
Dat topic is er al: Het grote opmerkelijke of onbeschofte klanten topic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat verschil is nogal essentieel.

Bij een zakelijke klant reken je gewoon kosten en als ze het te gek maken ga je er gewoon niet meer heen.

Maar in dit topic gaat het over vrienden en je kennissen en vaak ook je eigen ouders of andere familie waar je nog de rest van je leven mee te maken hebt. Je bent dus zelf het lijdend voorwerp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
RobbyTown schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:00:
Staan wat pareltjes van verhalen tussen :D. Die van mij valt nog wel mee.

Enkele jaren terug belt iemand op (had mijn nummer van iemand anders) 'pc start niet meer op, moet hem ergens deze week werkend hebben, dus heeft haast.' (als je al direct zo bot bent dan heb ik er al geen zin in). Dat kan maar ik heb het te druk (2 weken wachten kon die niet) was in de warme periode het leek wel als of alle computers oververhit waren geraakt in een week dus van weken niets naar 4 kapot in een week. Dus ga maar naar de computer boer in de buurt of iemand anders hopelijk hebben die wel tijd, 'oke doe ik'.

Ongeveer 3 maand later belt die weer op, 'pc doet nog steeds niet! Heb je nu tijd?'. Ow en vorige keer wel laten maken? 'Nee geen tijd gehad maar moet deze week wel werkend hebben!' Ik dacht ja doei zogenaamd 3 maand nergens tijd gehad om te laten fixen en toen moest het vlug en nu weer vlug. Had toen niets te doen maar hier heb ik geen zin heb toen gezegd: Helaas heb voor de komende 5 weekenden al reparaties dus geen tijd. 'oke dan kijk ik verder'.
Gelukkig mij nooit meer gebeld.
Haha zoiets heb ik ook ooit gehad. En wel bij mijn eerste pc die ik voor iemand had gebouwd die ik kende via Facebook. Het lag niet aan mijn kunsten, want alles werkte goed toen hij de deur verliet. Het was nog net met Windows 7. Na een jaar gebruik zei deze persoon: ja toen de bliksem hier in de buurt insloeg startte ik daarna de computer en toen stond er opeens Windows 10 op. Ehm ja ja ok. Goed verhaal. :+ Hij zei bepaalde dingen werken niet meer. Kon natuurlijk door de upgrade naar Windows 10 komen (drivers) of toch die bliksem. Ik had hem geadviseerd Windows even terug te draaien als de pc verder goed opstartte. Dit was in begin 2016. Ik zei dan moet je maar een keer een moment prikken en dan kan ik er wel naar kijken en/of dus zelf minimaal even die update terugdraaien. Ok was goed.

Iets van 8 maanden niets meer gehoord en opeens benaderd hij me weer. Ja de pc doet het nog steeds niet goed. Heb je de update teruggedraaid? nee dat had ie niet gedaan. Tja, na die lange tijd kan dat niet meer, het was meen ik altijd binnen 30 dagen (?) dat het kon. Nee hij wilde dat ik er nu wel naar keek want dit was irritant. Oké kijk maar in je agenda dan. Het kon zijn dat het beter was om een frisse install te doen tenslotte.

Vervolgens ruim 1 jaar niets meer gehoord. Haha serieus 1 jaar later, dacht dat opgelost was. De pc werkte nog steeds niet en hij had er ook verder niets aan gedaan. Hij gebruikte hem bijna niet meer omdat het zo slecht werkte. hahaha. Toen heb ik gezegd: je had bijna 3 jaar de tijd om in je agenda een moment te prikken. ik ga je niet aan je handje nemen en alles voor je doen en regelen. Toen was die pissig en heeft me ontvriend. Oké prima, succes dan maar. Niet mijn probleem. En eigenlijk was ik blij dat ik eindelijk van het gezeik af was. Nooit meer wat van gehoord. :P

Maar ik vond dat zo raar. Dan heb je er blijkbaar gewoon niet genoeg last van. En hoe leven die mensen met andere dingen dan? Ze worden toch hopelijk niet altijd bij alles aan het handje meegenomen? vreemd volk af en toe. En dus was deze eerste pc ook meteen de laatste pc die ik voor een vage kennis heb gebouwd. Misschien is me een hoop narigheid bespaard gebleven (getuige dit topic) of toch plezier misgelopen. We never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Maar je moet elke vraag toch wel in die jaren als een 'alleenstaand klusje zien,' en er geen verband in zoeken, je loste het telefonisch met een advies op toch?
Gaf je dat gratis advies zelf, maar hij doet er niks mee, maar volgensmij wil jij de klus wel oplossen toch, maar het blijft bij een advies,

Ik Snap deze (jaren)verhalen wel, maar echt onbeschoft kan ik dit niet vinden, de man hoort jou/men ook niet zeggen dat jij/men het gaat fixen, je geeft hem een advies, en jij denkt er zelf heel anders over in wat jij eindelijk wil dat er gebeurd(namelijk dat jij het fysiek in orde maakt) maar dat leg je hem niet uit in dat advies.(niet persoonlijk bedoeld maar meer duidend op de jaren verhalen)

Eigenlijk is mijn vraag, klopt het oordeel dat hij onbeschoft is wel?

Dat je iets over jaren uitgespreid krijgt te vragen, en jij er een gedachten over vormt, is niet zijn beleving natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 02-05-2021 13:29 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Laatst online: 19:28

Twazerty

AVCHDCoder developer

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat je iemand wel wilt helpen, maar zij hebben jouw nodig. Ik heb hun niet nodig. Dus als ze wat van mij willen, zijn zij aan zet. Ik zit niet perse te wachten op allerlei vrienden/kennissen/familie van vrienden/kennissen/familie die een probleem hebben.

Laatst ook weer een gevalletje. Kennis van een goede kennis heeft een trage pc. Of ik er naar wil kijken. Dat wil ik wel, maar niet deze week. Bel over 2 weken maar een keer om een afspraak te maken. 2 weken vond meneer te lang, dus ik zei dat volgende week ook goed is. Hoor je hem vervolgens helemaal niet meer. Dit is verder niet onbeschoft, maar ik merk heel vaak dat van uitstel afstel komt. Ik ben het dus eens met Aardwolf dat de persoon in kwestie zelf aan zet is. Als ik iedereen die iets van mij wil achter hun broek aan zit heb ik geen vrij tijd meer over ;)

Paar jaar geleden heb ik een kennis van een kennis van mij af kunnen schudden. Had altijd vreselijke haast om iets op te lossen. Hij kwam gewoon naar mijn huis gereden en ik moest dan direct meekomen om zijn probleem op te lossen. Natuurlijk geweigerd ook al had ik tijd. Iedere keer als hij weer een probleem had gaf ik standaard aan dat ik de komende weken geen tijd had. Uiteindelijk nooit meer wat van gehoord. Dit is dus een gevalletje waarbij degene met het probleem iets van mij wilt, maar veel te opdringerig is.

Gelukkig zijn er niet veel familieleden die een beroep op mij doen, en als ze dat doen heeft het vrijwel nooit spoed. Als er dan een keer wel spoed is ben ik ook bereid om daar vaart achter te zetten. Zou het altijd spoed hebben dan neem ik je niet meer serieus en zie ik ook niet wanneer het echt spoed heeft. Dit speelt overigens nog steeds een beetje bij een paar kennissen. Die bellen dan 10x achter elkaar, appen, mailen omdat ze denken dat je niet meer leeft als je even je telefoon niet opneemt. Als ze dan nog een keer bellen terwijl ik tijd heb, neem ik expres niet op :9, moet je maar niet zo ongeduldig zijn.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
offtopic:
Klopt, maar kennissen bellen jouw vandaag en willen vandaag een oplossing.
Als ik niet kan dan zeg ik nee, en dat was het dan. Ik kan ze een optie inplannen met tijd en datum, en dat jij tijd voor hem maakt en op hem wacht, dus gelijk vastzetten en Klaar! heb ik nooit zulke dingen als hier nu worden verteld, ik vind dat niet echt onbeschoft, maar het komt doordat jezelf pas over 6 dagen tijd hebt, das dan eerst een duidelijke nee toch?,
Ik snap het onbeschofte er niet in, Ik snap wel dat het die kant op gaat omdat beiden willoos(of wij als it ér) zijn, of een suggestie doen ipv een afspraak maken. Maar 'het waarom' is in dit geval toch jouw schuld?of te weinig uitleg van jou kant, ergens geef je hun de suggestie om zomaar bij je huis te komen, ik kan het bij mijn mede it érs niet vinden dat kennissen zomaar langskomen. Ik mis dan toch iets van een info/verleden in deze vertel-verhalen met die(dit soort) kennissen.

[ Voor 28% gewijzigd door Mel33 op 02-05-2021 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
Volgens mij ging het er om dat mensen maanden lang het probleem niet erg genoeg vinden om op te lossen en daarna opeens haast hebben. Dan geven ze je een grote bek als je niet direct tijd hebt...

M'n ouders hebben een tandartspraktijk gehad en tijdens de spoeddienst kwamen ook vaak pijngevallen langs die je uiteraard "s nachts wakker bellen. Dat zijn dan mensen die al maanden klachten hebben, maar nu eens bellen. Wat ik van m'n ouders begrijp, zijn dat altijd precies hetzelfde type mensen.

In de tijd dat er 's nachts veel gebeld werd hadden ze een praktijk aan huis, dus waren ze er zo, maar naderhand heeft m'n vader nog gewerkt in een praktijk met meerdere tandartsen. Dan werd hij ook vaak 's ochtends gebeld, tijdens het ontbijt of zo en kon hij 2 uur rijden om voor iemand op te draven. Dan denk ik, ga gewoon naar je eigen tandarts en val een ander hier niet mee lastig. Als je al 8 maanden pijn hebt, kun je nog wel een weekendje wachten.

En zo is het ook met een computerprobleem. Als je al maanden problemen hebt, heb je ook al maanden tijd gehad om het op te lossen. Dan moet je niet gaan verwachten dat het meteen opgelost wordt na maanden. Als het echt zo belangrijk zou zijn, had je het al maanden geleden opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:28
Mel33 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:20:
<KNIP>
Eigenlijk is mijn vraag, klopt het oordeel dat hij onbeschoft is wel?
Dat je iets over jaren uitgespreid krijgt te vragen, en jij er een gedachten over vormt, is niet zijn beleving natuurlijk.
Ik weet niet of dit een reactie is op mij? Volgende keer even degene quoten waarop je reageert, dat houdt het wat duidelijker.

Onder onbeschoft versta ik ook gedrag als niet normaal communiceren en (vooral) onrealistische verwachtingen. Volgens mij vinden meer mensen dit beter dekkend in dit topic. Dat is dus breed interpreteerbaar, niet per se alleen lompe klootzakken of brutale mensen.

Mijn voorbeeld is gewoon een irritant persoon. Bij elke keer vragen wilde hij dingen weten en dat ik weer inhoudelijk meedacht. Je ziet overigens hier wel dat ik geen halve antwoorden geef en het voldoende duidelijk probeer te maken hoe ik iets zie. Dus dat hem totaal onduidelijk was kan ik me niet voorstellen. Dat heeft ie tevens nooit aangegeven. Elke keer heb ik gezegd stel mij een datum voor komende tijd wanneer je de machine kunt missen, ik schik me naar jouw agenda. Dat vind ik nogal een service eigenlijk. In plaats van een datum te prikken reageerde hij niet meer en begon het later van vooraf aan. Nu mag dat allemaal, maar dat is op een gegeven moment vervelend en storend. Je voelt je dan voor de gek gehouden, alsof het niet serieus is. En dat vind ik het onbeschofte eraan. Dat iemand steeds tijd van je vraagt, jij deze vanuit welwillendheid informatie en advies geeft om zijn probleem op te lossen, maar deze er vervolgens niets mee doet en de volgende keer weer precies hetzelfde vraagt.

Ik heb zelf vergelijkbare situaties meegemaakt maar dan omgekeerd, dat de persoon die mij ten dienste stond amper reageerde, onduidelijk was over wanneer tijd of juist data opschoof. Ik neem dan het initiatief om (voorstel)datum te prikken. Desnoods bel/mail/app ik iedere week totdat die datum staat incl reminders dat die datum wordt nagekomen. En als me wat onduidelijk is, zal ik om die duidelijkheid vragen. Of ik ga naar een ander als ik er genoeg van heb. Niet meer dan logisch als je probleem echt een probleem is.
In alle gevallen wacht ik niet jarenlang en ga ik ook niet al die tijd zeuren over mijn probleem in de hoop dat hij gaat zeggen: ok Aardwolf nu heb ik helemaal genoeg van je gezeik, ik heb volgende week een uur tijd voor jou, dan los ik dit op. Het klopt wel, misschien had dit voor hem het beste gewerkt. Maar ik vind dat geen evenwichtig en dus geen realistisch contact naar gelang wat eraan vooraf is gegaan. Wel denk ik dat ik een volgende keer veel strakker zou reageren en het zeker niet 3 jaar laat lopen. :+ Dat is ook basis van dit topic natuurlijk, onbeschoft gedrag en wijze lessen daaruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

aawe mwan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:39:
Ik herinner me nog wel dat vroeger de PC vaak op een ijskoude zolder stond, op zo'n veel te laag bureautje.

„Ik hoef de verwarming hier niet aan te doen”, zeiden mensen dan,
„want dat kost geld en jij bent toch zo klaar.”
En jij dacht toen niet van "bekijk het maar"? ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:54
Ik had ooit een computer ter reparatie liggen, even een hardeschijfje uitgelezen van een computer die gecrashed zou zijn. En waar even een SSD ingebouwd zou worden. Alles klaar en wel, aangegeven dat het opgehaald kon worden. “Ja, die haal ik volgende week wel even op”. Een maand later was de laptop nog niet opgehaald. Meermaals aangegeven dat hij mij in de weg lag, en dat ik hem graag opgehaald wilde hebben. “Ja, ik rijd morgen wel even langs”.

De laptop heeft uiteindelijk bijna twee jaar bij mij gelegen, nog een paar keer contact gehad maar hij werd maar niet opgehaald. De eigenaar was inmiddels ook al verhuisd naar een stad 30km verderop. Toen ik er klaar mee was heb ik de SSD weer uitgebouwd, en alles bij ‘t vuil gezet. Aangezien er toch niks betaald was, kon ik de SSD gewoon voor mezelf houden.

2(!) jaar later wordt ik gebelt, ze waren in de buurt en zouden de laptop wel even op komen halen. Daarop heb ik gezegd dat ik daar allang afscheid van had genomen. Over de telefoon een hele scheldserenade gekregen over dat ik zo niet met andermans spul om kon gaan, ik het recht niet had om het weg te gooien en dat er allemaal belangrijke data op stond. Daarop heb ik gezegd dat ik heel coulant ben geweest om dat ding zo lang te bewaren, en dat ik geen opslagplaats ben. Al helemaal omdat er niets betaal was.

Na dat telefoontje nooit meer contact gehad. Nog wel eens zitten denken of het echt niet kon wat ik heb gedaan maar nadat ik bij een repairshop stage had gelopen en dat ze daar al na een half jaar de knoop doorhakken, was ik van mening dat ik veel te lang met me had laten sollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
Supermuskusrat schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:36:
Ik had ooit een computer ter reparatie liggen, even een hardeschijfje uitgelezen van een computer die gecrashed zou zijn. En waar even een SSD ingebouwd zou worden. Alles klaar en wel, aangegeven dat het opgehaald kon worden. “Ja, die haal ik volgende week wel even op”. Een maand later was de laptop nog niet opgehaald. Meermaals aangegeven dat hij mij in de weg lag, en dat ik hem graag opgehaald wilde hebben. “Ja, ik rijd morgen wel even langs”.

De laptop heeft uiteindelijk bijna twee jaar bij mij gelegen, nog een paar keer contact gehad maar hij werd maar niet opgehaald. De eigenaar was inmiddels ook al verhuisd naar een stad 30km verderop. Toen ik er klaar mee was heb ik de SSD weer uitgebouwd, en alles bij ‘t vuil gezet. Aangezien er toch niks betaald was, kon ik de SSD gewoon voor mezelf houden.

2(!) jaar later wordt ik gebelt, ze waren in de buurt en zouden de laptop wel even op komen halen. Daarop heb ik gezegd dat ik daar allang afscheid van had genomen. Over de telefoon een hele scheldserenade gekregen over dat ik zo niet met andermans spul om kon gaan, ik het recht niet had om het weg te gooien en dat er allemaal belangrijke data op stond. Daarop heb ik gezegd dat ik heel coulant ben geweest om dat ding zo lang te bewaren, en dat ik geen opslagplaats ben. Al helemaal omdat er niets betaal was.

Na dat telefoontje nooit meer contact gehad. Nog wel eens zitten denken of het echt niet kon wat ik heb gedaan maar nadat ik bij een repairshop stage had gelopen en dat ze daar al na een half jaar de knoop doorhakken, was ik van mening dat ik veel te lang met me had laten sollen.
Zoiets ook ooit aan de hand gehad. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61229068

Maar begrijp ik het nou verkeerd, of vragen die mensen echt na 4 jaar hun laptop terug? Oja, als het iemand interesseert, ik heb nooit meer wat van dat pauperwijf vernomen.

Dat ik er geen cent voor gekregen heb, vind ik hartstikke onrechtvaardig. Maar ik ben wel blij dat ik niet meer terug hoef. Echt blij dat ik m'n adres niet gegeven heb. Komt alleen gezeik van.

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 03-05-2021 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

hoi1234 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:58:
[...]

[...] ik heb nooit meer wat van dat pauperwijf vernomen.
Dat ik er geen cent voor gekregen heb, vind ik hartstikke onrechtvaardig.
Praat jij zo over je vrienden?

Ik had vroeger ook wel vrienden die altijd op bezoek kwamen ongeveer precies een week voordat ze computersupport nodig hadden. Maar dat was dan verder wel gewoon gezellig.

[ Voor 23% gewijzigd door aawe mwan op 03-05-2021 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:58:
[...]
Maar begrijp ik het nou verkeerd, of vragen die mensen echt na 4 jaar hun laptop terug?
Tja er zitten vage figuren tussen.
Ooit een reparatie gehad van een laptop.
De schijf tikte en piepte, en van de 10x starte hij 9x niet op, voordat de stroom en accu losgekoppeld werden en weer terug ( zonder kabel deed ie het toch al niet, en een accu moest, anders ook geen boot )

Dus de HDD vervangen door een nieuwe, zelf laten aanschaffen via een webshop, zodat er geen discussie over de prijs zou komen ( kies je oorlogen )

Krijg ik na een jaar of 3 de vraag of er foto's van de schijf teruggevonden kunnen worden, die kwijt zouden zijn.
Ik met frisse tegenzin daar aan de keukentafel een scan met een recovery-programma, maar niets gevonden ..
"Ja, maar die foto's staan op die oude schijf .... heb je die niet meer dan ?"
Heel naïef dacht ik echt dat ze een grap maakten .... maar dat was niet zo ..!

Op een verjaardag erna, gewoon glashard verkondigen dat IK ze kwijt gemaakt had, maar wel wat later weer eens advies komen vragen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
aawe mwan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:30:
[...]

Praat jij zo over je vrienden?
Mja, als je de post waar hij naar refereert (en van daaruit nog eentje terug) dan zie je dat het meer een klant is dan een vriend:
Zit nu in een discussie met een klant wat een realistisch bedrag is voor een herinstallatie van Windows 7.
(...en dat dit dus in een ander topic hoort)

Daarnaast is dit topic over onbeschofte kennissen - dus hoeft niet persé vrienden te zijn, kan ook een buurman van je ouders zijn, bij wijze van spreken. (al zal ik zelf sowieso niet snel 'paupermens' over iemand zeggen, maar goed).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 23:00
Supermuskusrat schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:36:
...

Dat bedrijven in hun voorwaarden hebben staan dat ze het na 6 maanden geen contact mogen weggooien, betekent dat klant daarmee akkoord zijn gegaan. Dat jij niet dergelijke afspraken met de klant hebt gemaakt, betekent dat je hun spullen niet zomaar weg mag gooien. Het is hún eigendom en een rechter zal niet zo coulant zijn. Je moet hier wel mee oppassen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
Ik heb zo'n enorme twijfelkont in mijn vriendengroep die over elke aankoop twijfelt. Dan vraagt hij mij om advies voor een laptop/smartphone etc. Vraag ik zijn eisen en ga ik even op zoek en doe een aantal voorstellen. Daar gaat hij dan over nadenken, prima. Na een paar maanden weer dezelfde vraag, dan nog eens... Op een gegeven moment gezegd dat ik ophoud met dingen uitzoeken als hij er toch niets mee doet.

Niet zo zeer onbeschoft als irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:19
FreshMaker schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:56:
[...]

Tja er zitten vage figuren tussen.
Ooit een reparatie gehad van een laptop.
De schijf tikte en piepte, en van de 10x starte hij 9x niet op, voordat de stroom en accu losgekoppeld werden en weer terug ( zonder kabel deed ie het toch al niet, en een accu moest, anders ook geen boot )

Dus de HDD vervangen door een nieuwe, zelf laten aanschaffen via een webshop, zodat er geen discussie over de prijs zou komen ( kies je oorlogen )

Krijg ik na een jaar of 3 de vraag of er foto's van de schijf teruggevonden kunnen worden, die kwijt zouden zijn.
Ik met frisse tegenzin daar aan de keukentafel een scan met een recovery-programma, maar niets gevonden ..
"Ja, maar die foto's staan op die oude schijf .... heb je die niet meer dan ?"
Heel naïef dacht ik echt dat ze een grap maakten .... maar dat was niet zo ..!

Op een verjaardag erna, gewoon glashard verkondigen dat IK ze kwijt gemaakt had, maar wel wat later weer eens advies komen vragen ;w
De reden dat ik altijd de oude schijf/ssd meegeef. Bespaard mij dat soort ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
osmosis schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:50:
[...]

De reden dat ik altijd de oude schijf/ssd meegeef. Bespaard mij dat soort ellende
inderdaad, al doende leert men ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja ik heb ook eens een kroeg kennis gehad die mij een heel mooi laptopje ter reparatie van een scherm gaf,
Ik heb hem de prijs en waar hij het kon bestellen doorgegeven, evt wil ik het wel bestellen maar dan moet ie geld overmaken. En dat duurde en duurde, ik na een half jaar weer eens gebeld, en ja kreeg alleen contact met zijn vrouw en dochter, (die laptop was van het hele gezin, dus fotos en account stonden erop, hij was in het buitenland. Ze zou het regelen, maar kreeg niks meer te horen.
Na 1,5 jaar ik die hdd eruit en mij ssd erin, en heb hem via hdmi op de tv aangesloten, een lekker mooi snel apparaat was het wel(i5 en 6GB ram) kheb hem nog 1,5 jaar gebruikt en toen kwam het belletje of ik de laptop nog had, (ja er was iemand overleden en dat slokte alle aandacht op) Oke nogmaals dat scherm voorstel gedaan want ze wilde hem toch nog gerepareerd hebben, ook na mijn aandringen om het te doen, want hij was het wel waard, hdd er weer in en klaar, na 3jaar.
Ach je weet ook wel dat ze een dure laptop niet zomaar laten zitten.

Maar die oudjes idd das een ander raar verhaal als ze na zoveel jaar een oude bak ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

aawe mwan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:
Dat verschil is nogal essentieel.

Bij een zakelijke klant reken je gewoon kosten en als ze het te gek maken ga je er gewoon niet meer heen.

Maar in dit topic gaat het over vrienden en je kennissen en vaak ook je eigen ouders of andere familie waar je nog de rest van je leven mee te maken hebt. Je bent dus zelf het lijdend voorwerp.
Jup en er is ook iets als wederzijds respect en dat is, als je dat meemaakt, vanuit de tegenpartij weinig van te merken. Dan kun je twee dingen doen.

1) of "ja en amen" zeggen en je doet het maar weer.
2) gewoon "nee" zeggen als het niet op een normale manier kan. Mensen zullen vast teleurgesteld zijn nou dan is dat maar jammer voor ze.

En je hebt types die je dan aankijken van "voor de lieve vrede zou ik hem maar wel doen want anders krijg je conflicten hoor. Soms moet het maar". Zeg dan gewoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07
Ik help eigenlijk alleen m'n schoonouders nog maar. Zij zijn 79 en 75 jaar oud maar hebben elk een iPad en iPhone/Samsung. Daarnaast heeft m'n schoonvader nog een Macbook waar ik een dualboot systeempje van heb gemaakt zodat hij ook Windows heeft.
Meestal gaat het over vergeten wachtwoorden en zaken met wifi die niet meer werken zoals een camera of printer. Vaak zijn apps of sites in het Engels en daar snappen ze niks van.
Ik vind het nog steeds fijn om ze te helpen en zij laten ook altijd hun waardering spreken als iets weer werkt. De rest van de familie en vrienden help ik alleen via de telefoon even snel maar lukt dat niet dan verwijs ik ze naar een lokale PC boer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Ik snap echt niet dat mensen jaren met spullen van een ander blijven zitten. Ik had dan al lang contact opgenomen om te zeggen dat ze hem of deze week kunnen ophalen of hij gaat naar het oud vuil. Is het voor iedereen duidelijk.

Ik doe het eigenlijk nooit tech support, precies om alle redenen die hier in dit topic genoemd worden. Alleen mijn schoonouders of ouders wil ik nog weleens helpen, maar dat doe ik dan ook graag en die doen ook weer allerlei dingen voor mij terug. Of voor Scouting doe ik nog het een en ander, maar dat is zo gegroeid toen ik nog actief lid was dus nu beheer ik alleen nog de e-mail en website. Dat kost me bijna geen tijd.

Laatst werd ik benaderd door een bestuurslid van de scouting, of ik geen zin had om de server die ze voor hun bedrijf hadden gekocht wilde inrichten. Dat was namelijk toch wel een beetje moeilijk kwamen ze achter. Daar heb ik voor bedankt. Het inrichten zelf zou ik nog niet eens zo erg vinden, maar ik word dan natuurlijk tot in de lengte der dagen te pas en te onpas gevraagd als er iets mis is met dat ding.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Ozzie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:43:
Ik snap echt niet dat mensen jaren met spullen van een ander blijven zitten. Ik had dan al lang contact opgenomen om te zeggen dat ze hem of deze week kunnen ophalen of hij gaat naar het oud vuil. Is het voor iedereen duidelijk.

Ik doe het eigenlijk nooit tech support, precies om alle redenen die hier in dit topic genoemd worden. Alleen mijn schoonouders of ouders wil ik nog weleens helpen, maar dat doe ik dan ook graag en die doen ook weer allerlei dingen voor mij terug. Of voor Scouting doe ik nog het een en ander, maar dat is zo gegroeid toen ik nog actief lid was dus nu beheer ik alleen nog de e-mail en website. Dat kost me bijna geen tijd.

Laatst werd ik benaderd door een bestuurslid van de scouting, of ik geen zin had om de server die ze voor hun bedrijf hadden gekocht wilde inrichten. Dat was namelijk toch wel een beetje moeilijk kwamen ze achter. Daar heb ik voor bedankt. Het inrichten zelf zou ik nog niet eens zo erg vinden, maar ik word dan natuurlijk tot in de lengte der dagen te pas en te onpas gevraagd als er iets mis is met dat ding.
Laat staan dat ze jou daarvoor gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Night-Reveller schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Dat bedrijven in hun voorwaarden hebben staan dat ze het na 6 maanden geen contact mogen weggooien, betekent dat klant daarmee akkoord zijn gegaan. Dat jij niet dergelijke afspraken met de klant hebt gemaakt, betekent dat je hun spullen niet zomaar weg mag gooien. Het is hún eigendom en een rechter zal niet zo coulant zijn. Je moet hier wel mee oppassen.
Het gaat toch om vrienden en kennissen en geen klant?. Maar als die rechtszaak net zo lang op zich laat wachten als de 'klant' reageert dan ben je in ieder geval jaren verder. Maar goed, succes met die rechtszaak zou ik zeggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
HSG schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:46:
[...]

Laat staan dat ze jou daarvoor gaan betalen.
Zelfs dan zou ik het niet doen. Ja voor een serieus uurtarief, maar dat gaan ze toch niet doen. Zoiets is misschien leuk om te doen voor een student voor 25-50 euro. Maar daarvoor ga ik toch echt mijn vrije tijd niet opgeven.

Ik doe iets gratis omdat ik het leuk vind, of betaald omdat het werk is. Bij werk komen dan ook hele andere verplichtingen kijken dan bij hobby en daar is de betaling dan ook naar.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Roenie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:44:
[...]
Het gaat toch om vrienden en kennissen en geen klant?. Maar als die rechtszaak net zo lang op zich laat wachten als de 'klant' reageert dan ben je in ieder geval jaren verder. Maar goed, succes met die rechtszaak zou ik zeggen :)
Zijn het wel jouw "vrienden en/of kennissen" als zij zo met je om gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Zijn het wel jouw "vrienden en/of kennissen" als zij zo met je om gaan?
Precies mijn punt. Die mensen ben ik liever kwijt dan rijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Tip vanuit mijn kant:

Als een klant vraagt om data over te zetten omdat de harde schijf defect is of aan vervanging toe is:

Geef na het overzetten van de data, de harde schijf aan de mensen en laat ze die lekker zelf bewaren. Zeg er ook altijd bij dat je niet verantwoordelijk bent als je er niks meer af krijgt.

Zo heb ik een keer een ssd ingebouwd bij mensen en ik mocht die oude harde schijf meenemen. Ik heb deze met een hamer bewerkt, in cement gestopt en van de brug afgekeild het water in ( bewijs van spreken)

Krijg ik op een verjaardag 1 jaar later de vraag of ik die schijf nog heb. Ze willen deze als extra schijf erin stoppen voor foto's opslaan. En stom verbaasd dat ze waren dat ik deze niet had en al helemaal dat ik deze vernietigd had. Mensen denken dat je een opslag hebt of bent.

Wat mij vooral opvalt bij mensen is dat ze te lui zijn of te gierig om geld uit te geven voor een anti-virus of backup. Nu is er qua backup wel veel zelf te doen of te gebruiken, maar een anti-virus voor 2 tientjes per jaar kan er niet vanaf.

[ Voor 13% gewijzigd door Agent47 op 20-05-2021 10:52 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In de tijd dat ik actief computeronderdelen kocht, was verkrijgbaarheid nog een groot probleem.

Bestellen via internet bestond nog niet, je kon wel bellen naar een winkeltje aan de andere kant van het land maar dan waren de verzendkosten meestal 25 gulden of meer en de grote ketens weigerden zelfs gewoon om voorraadinformatie te geven per telefoon. Als iemand dan hoorde dat jij een kaartmodem of iets dergelijks zou gaan halen, was het al heel gauw van „oh, als je toch gaat, kan je dan voor mij ook een XXX meebrengen”.

Maar de voorraad van de meeste computeronderdelen was toen erg slecht en als je in de winkel stond kon je nog niet even per mobiele telefoon informeren of een ander merk ook goed was (want je had allebei nog geen mobiele telefoon). Dus zo'n „bestelling” liep vaak uit op een teleurstelling.

Tot het gebeurde dat ik iets voor iemand meegebracht had, die zei dat hij het ding niet meer wilde, omdat hij afgelopen zaterdag toevallig op een computerbeurs een veel betere aanbieding gekocht had.
Dat was het moment dat ik de regel ingevoerd heb dat iemand mij gewoon altijd eerst geld moet geven als ik iets voor hem*haar moet meebrengen. Later zal je dan ofwel het computeronderdeel, ofwel het geld terug krijgen. Volgens mij heb ik daarna nooit meer iets voor iemand mee hoeven te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb pas geleden ook een oude bekende (diek ik niet vaak spraak, soms op het activiteitencentrum) per toeval ontmoet. Hij weet dat nog ik blijkbaar veel van techniek weet. En hij wou mij wat vaker zien. Nou, pas met hem gewandeld, en toen kwam mij met het verhaal dat zijn printer niet werkt, en dat die gerepareerd moet worden...

Tja, daar heb ik niet echt zoveel zin meer in.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat heeft dus één sociaal contact geduurd voor ie 't al ter sprake bracht? Afserveren d:)b

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AW_Bos schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:53:
…toen kwam mij met het verhaal …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JjaRxZY0cx1MTrsUVom6h1bUsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nm7veGZeT8zT25HkUjGwXh8r.jpg?f=user_large

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:45
Oeh, als ik er aan terug denk gaat mijn bloed nog steeds koken.... Maar ik geloof dat dit een gedeelde emotie is in dit topic. Affijn...

15 jaar geleden, een Tunder die nog wat nat achter de oortjes was. Sloopte alles uit elkaar wat er te vinden was, en wist met behulp van intensief googlen de meeste problemen er wel uit te krijgen. Ook had ik een aantal geld verslindende hobby's, waardoor ik elke klus aanpakte met 2 handen.

Het begint bij een set goede vrienden van mijn mams. De heer des huizes was een computer genie; boeken geschreven, grote partijen geholpen, etc. Zijn naam echoot nog door de ICT heen. Het huis stond dan ook vol met computer onderdelen, door elkaar gebouwde systemen, en andere exoten. Sinds zijn pensioen liep de hobby natuurlijk door, en bleef hij vraagbaak voor iedereen. Maar wat had de vrouw des huizes gezien?! Die jonge Tunder, die kon ook wel wat! Konden zij lekker op fiets vakantie. Laten we ze "familie X" noemen.

Affijn, mijn telefoon gaat, aan de andere kant een oud vrouwtje. Vrienden van familie X, en haar PC deed zo raar! het schiet niet op, en ik kan niet meer doen wat ik wil. Oh Tunder, verlos mij! Fiets aangetrapt, en daar staat hij: een PC nog trager dan de plaatslijke kopieer apperaat, en vol bloatware. Het eerste uur verwijder ik zo veel mogelijk onzin, haal zo veel mogelijk opstart programma's uit msconfig, en last but not least: schakel zo veel mogelijk grafische effecten uit. Ik trek nog een half perzisch tapijt uit de fan "Oh, verzameld die stof dan?", en overhandig haar het stuk antiek.

Ja, de PC was behoorlijk stuk sneller! Maar waarom kon zij niet, net als haar vriendinnen, de nieuwste outlook en browsers? Al die hippe grafische dingen, die wilde zij ook! En komt prompt met een lijst aan programma's die ze moet hebben. Ik ben ondertussen 2 uur verder en er meer dan klaar mee. Ik los het de volgende keer wel op. Ik sluit af met de boodschap: "ik hoor wat u wilt, daar hoort een hardware upgrade bij. ik stel voor om te gaan kijken naar een nieuwe machine, die ik eventueel voor u in elkaar kan zetten".

Nog geen dag later wordt ik gebeld: ze heeft zelf Outlook versie XXX er op gezet, maar nu werkt niks meer! Of ik het niet direct kan fixen. Vooruit... Die dag zit ik weder een paar uur in intens gevecht met bloatware, en uiteindelijk vertel ik haar dat de wensen en hardware niet verenigbaar zijn. Ze stemt in: ook zij ziet dat per muisklik er 2 bakken koffie doorheen gaan. Ik zie een opening om er toch wat aan te verdienen! Ik beloof een PC voor haar samen te stellen, en zal een kostenraming zsm haar kant op sturen.

De volgende avond heb ik het lijstje af. Een kleine 600 euro, waar ik zelf 100 euro aan over houd. "Dit geeft als uurloon rond de 7,5 euro", hoor ik mezelf denken. Goede reden om de opleiding af te maken... Affijn. Briefje door de bus gedaan, sms-je er achter aan gestuurd. Ik ben blij! Ik heb iemand goed geholpen, ga er een klein bedrag aan verdienen, en het is best leuk om te doen.

De volgende dag hoor ik... Niks....
De volgende dagen hoor ik.... Niks...
Is het wel goed ontvangen? Ik stuur een SMS om te controleren of alles goed ontvangen is en of ik haar nog kan helpen met. Niks.... Ik begin aan mijzelf te twijfelen. Ben ik te duur? Ja; ze woont in een klein kasteel, heeft een hele dure auto op de oprit, gaat 6 x de jaar op vakantie. Geld zit er dus wel. Ik vergelijk mijzelf met de online prijzen van kant en klare systemen: ik ben nog steeds goedkoper.
De volgende weken(!!!) hoor ik niks....

Wat blijkt? Mevrouw heeft tegen familie X lopen klagen dat "het toch niks hoeft te kosten", en dat het zo duur was, en of zij niet konden helpen. De vrouw des huizes kijkt manlief aan, kijkt naar de stapel electronica en hops! Hij moet rennen. Heeft de beste man uit allerlei restanten een PC in elkaar geschroeft, en klaar!
Zo kostte het haar niks! En aangezien deze meneer behoorlijk goed is, draaide deze PC probleemloos de eerste maanden.

En ik? nooit meer wat van haar gehoord. Geen bedankje, feedback, NIKS.
Sinds dien doe ik niks meer voor mensen via-via, en zo wel: ik ben in te huren. De man van familie X zelf heb ik het nooit kwalijk genomen: hij is veel- en veelste goed voor de wereld, en had simpelweg de broek niet aan. De vrouw in kwestie? Die heeft mij een waardervolle les gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
TunderNerd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:06:
Oeh, als ik er aan terug denk gaat mijn bloed nog steeds koken.... Maar ik geloof dat dit een gedeelde emotie is in dit topic. Affijn...

15 jaar geleden, een Tunder die nog wat nat achter de oortjes was. Sloopte alles uit elkaar wat er te vinden was, en wist met behulp van intensief googlen de meeste problemen er wel uit te krijgen. Ook had ik een aantal geld verslindende hobby's, waardoor ik elke klus aanpakte met 2 handen.

Het begint bij een set goede vrienden van mijn mams. De heer des huizes was een computer genie; boeken geschreven, grote partijen geholpen, etc. Zijn naam echoot nog door de ICT heen. Het huis stond dan ook vol met computer onderdelen, door elkaar gebouwde systemen, en andere exoten. Sinds zijn pensioen liep de hobby natuurlijk door, en bleef hij vraagbaak voor iedereen. Maar wat had de vrouw des huizes gezien?! Die jonge Tunder, die kon ook wel wat! Konden zij lekker op fiets vakantie. Laten we ze "familie X" noemen.

Affijn, mijn telefoon gaat, aan de andere kant een oud vrouwtje. Vrienden van familie X, en haar PC deed zo raar! het schiet niet op, en ik kan niet meer doen wat ik wil. Oh Tunder, verlos mij! Fiets aangetrapt, en daar staat hij: een PC nog trager dan de plaatslijke kopieer apperaat, en vol bloatware. Het eerste uur verwijder ik zo veel mogelijk onzin, haal zo veel mogelijk opstart programma's uit msconfig, en last but not least: schakel zo veel mogelijk grafische effecten uit. Ik trek nog een half perzisch tapijt uit de fan "Oh, verzameld die stof dan?", en overhandig haar het stuk antiek.

Ja, de PC was behoorlijk stuk sneller! Maar waarom kon zij niet, net als haar vriendinnen, de nieuwste outlook en browsers? Al die hippe grafische dingen, die wilde zij ook! En komt prompt met een lijst aan programma's die ze moet hebben. Ik ben ondertussen 2 uur verder en er meer dan klaar mee. Ik los het de volgende keer wel op. Ik sluit af met de boodschap: "ik hoor wat u wilt, daar hoort een hardware upgrade bij. ik stel voor om te gaan kijken naar een nieuwe machine, die ik eventueel voor u in elkaar kan zetten".

Nog geen dag later wordt ik gebeld: ze heeft zelf Outlook versie XXX er op gezet, maar nu werkt niks meer! Of ik het niet direct kan fixen. Vooruit... Die dag zit ik weder een paar uur in intens gevecht met bloatware, en uiteindelijk vertel ik haar dat de wensen en hardware niet verenigbaar zijn. Ze stemt in: ook zij ziet dat per muisklik er 2 bakken koffie doorheen gaan. Ik zie een opening om er toch wat aan te verdienen! Ik beloof een PC voor haar samen te stellen, en zal een kostenraming zsm haar kant op sturen.

De volgende avond heb ik het lijstje af. Een kleine 600 euro, waar ik zelf 100 euro aan over houd. "Dit geeft als uurloon rond de 7,5 euro", hoor ik mezelf denken. Goede reden om de opleiding af te maken... Affijn. Briefje door de bus gedaan, sms-je er achter aan gestuurd. Ik ben blij! Ik heb iemand goed geholpen, ga er een klein bedrag aan verdienen, en het is best leuk om te doen.

Is het wel goed ontvangen? Ik stuur een SMS om te controleren of alles goed ontvangen is en of ik haar nog kan helpen met. Niks.... Ik begin aan mijzelf te twijfelen. Ben ik te duur? Ja; ze woont in een klein kasteel, heeft een hele dure auto op de oprit, gaat 6 x de jaar op vakantie. Geld zit er dus wel. Ik vergelijk mijzelf met de online prijzen van kant en klare systemen: ik ben nog steeds goedkoper.

Wat blijkt? Mevrouw heeft tegen familie X lopen klagen dat "het toch niks hoeft te kosten", en dat het zo duur was, en of zij niet konden helpen. De vrouw des huizes kijkt manlief aan, kijkt naar de stapel electronica en hops! Hij moet rennen. Heeft de beste man uit allerlei restanten een PC in elkaar geschroeft, en klaar!
Zo kostte het haar niks! En aangezien deze meneer behoorlijk goed is, draaide deze PC probleemloos de eerste maanden.

Sinds dien doe ik niks meer voor mensen via-via, en zo wel: ik ben in te huren. De man van familie X zelf heb ik het nooit kwalijk genomen: hij is veel- en veelste goed voor de wereld, en had simpelweg de broek niet aan. De vrouw in kwestie? Die heeft mij een waardervolle les gegeven.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:01
TunderNerd schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:06:

Wat een herkenbaar verhaal, mooi opgeschreven trouwens. Bedankt!

Wegens dit soort zaken is ook mijn kring die ik help veel kleiner geworden door de jaren heen. Herkenbaar voor bijna iedereen in dit topic denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03

Coach4All

I'm a Coach 4 All

filthymushroom schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Wat een herkenbaar verhaal, mooi opgeschreven trouwens. Bedankt!

Wegens dit soort zaken is ook mijn kring die ik help veel kleiner geworden door de jaren heen. Herkenbaar voor bijna iedereen in dit topic denk ik :+
Ja maar.... het is toch je hobby....

Tegenwoordig houd ik vol dat Formule 1 kijken mijn hobby is en als ze mij anders dan op het werk achter een pc zien dat het dan louter "zelfstudie" is..... B) :w

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREDDYFRITZ_
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-06-2021
Ouders, Schoonouders, broers en zussen.
Vrienden wil ik nog wel helpen.
Iemand die mij in het verleden heeft geholpen (bijvoorbeeld Oom met laminaat leggen).

Verder zoeken ze het maar lekker zelf uit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mel33
Ja het is je hobby maar als jij meer dan 4uur aan zo’n bak werk hebt dan is het niet mijn hobby maar de jouwe haha

Ik zeg altijd als ze dat zeggen
Mijn hobby’s is met mijn spul zeg ik dan. Dit is gewoon bijna werk mevr, en ik zeg dat van te voren. En ik zeg ook, als ik na 2 uur niet voor u kan doen wat u wilt, dan wordt het een nieuw pc/onderdeel.

Ik had ze erbij die woorden die ik tegen ze zei gebruiken, zo van, “u heeft een interessant probleem kan ik wel van leren” oh zegt de dame dus dan hoef ik niet te betalen?
Het lef ook gewoon als je daar 3 uur je best hebt gedaan en ook nog in een stoffige hoekje de modem en wifi hebt geïnstalleerd.

Ps soms zei ik heel brutaal, niet betalen? oh gaan we neuken dan?
1 keer een ja gekregen als antwoord haha (letterlijk een lekkere kennis)

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 21-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:10
Alleen familie de rest doe ik niet meer. Te veel gezeur gehad.

Random foto's van Mediamarkt computers met de vraag, is dit goed?.
Waarvoor?, waarmee? etc krijg je nooit te horen wat ze er mee willen doen..

Componenten stuk door (vaak meters stof). Maar vervanging moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk...
Voeding stuk. Waarom kost dat zoveel als ik ook op (Insert Chinese site) voor 10 euro kan krijgen?? Wazige Marktplaats voedingen die voor een paar euro te koop zijn etc.

2e Hands printers gekocht uit de jaren 80 en het raar vinden dat dit niet werkt of niet goed print.

En natuurlijk google Chrome/ Internet explorer vol met toolbars van de meest wazige applicaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
Tegen de meeste rommel heb je makkelijke oplossingen, eerst hitman pro dan malwarebytes en dan even chkdsk /f /r op de c schijf, bakkie doen en klaar.
Kijk daar vraag ik weinig voor, een taart ofzo das alles.
Maar het moet geen werk worden natuurlijk. En als dat wel zo is dan gaat er even een stille hint hun kant op. Als u mijn badkamer doet dan doe ik uw pc. Of zou jij dan even mij ook willen helpen.
Er zijn iig wel woorden nodig, want als je niks zegt en wel wat verwacht achteraf en je krijgt dan een opmerking dat ze het niet enigszins quitte met je maken, doe je het fout.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het probleem zit hem ook een beetje in de betekenis het woord „helpen”.

Als je iemand helpt met de computer, dan doe je normaal gesproken bijna al het werk in je eentje (want de ander heeft zelf niet de kennis) en soms is die ander er niet eens bij als je hem*haar aan het helpen bent.

Helpen in de tuin, wat je samen kunt doen, vind ik dan heel wat anders. Dat is eigenlijk gewoon samen koffie drinken en ook nog wat nuttigs er bij doen. Maar tegels zetten in de badkamer is een goede vergelijking: dat moet je ook alleen doen en het moet heel nauwkeurig gebeuren.

[ Voor 32% gewijzigd door aawe mwan op 21-05-2021 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zie dit topic nu pas..

De meeste van mijn familie en vrienden vragen alleen hulp als ze het echt nodig hebben. Bovendien heb ik de meeste van hun computers redelijk veilig ingesteld, geen admin rechten standaard en onnodige apps verborgen of verwijderd. Eigenlijk maken ze zelden wat stuk en als het eens gebeurt is het niet erg en zijn ze erg dankbaar.

Maar ik herken het wel een beetje. Ik had een keer een zeer calvinistische buurman die een keer hulp vroeg en toen hij langs kwam bleef hij maar vloeken (niet letterlijk natuurlijk :') ) en tieren dat hij niets van dat ding wou weten. Dus ik zei waarom heb je er dan een. Maar hij moest zijn belasting er op doen ofzo. Dat schijnt te moeten nu in Nederland. Ik woon al vele jaren in het buitenland dus ik heb daar geen ervaring mee (ik was toen toevallig op bezoek). Maarja waarom moet hij dat dan op mij uitleven. Graag of niet hoor.

Dit begon me wel de keel uit te hangen, en ik heb hem ook daarna nooit meer geholpen. Ik heb sowieso niet zo'n zin in mensen die zo anti-technologie zijn (dit is ook weer typisch zo'n gezin dat geen TV heeft enzo want slecht/duivel) dus hun levensvisie staat toch haaks op de mijne.

Maar ik snap ook niet dat mensen het zo vanzelfsprekend vinden dat je ze stante pede helpt en dat je dan ook nog eens de klachten over alles wat met technologie te maken heeft over je heen krijgt :?

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 22-05-2021 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
GekkePrutser schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:53:
Ik zie dit topic nu pas..

De meeste van mijn familie en vrienden vragen alleen hulp als ze het echt nodig hebben. Bovendien heb ik de meeste van hun computers redelijk veilig ingesteld, geen admin rechten standaard en onnodige apps verborgen of verwijderd. Eigenlijk maken ze zelden wat stuk en als het eens gebeurt is het niet erg en zijn ze erg dankbaar.

Maar ik herken het wel een beetje. Ik had een keer een zeer calvinistische buurman die een keer hulp vroeg en toen hij langs kwam bleef hij maar vloeken (niet letterlijk :') ) en tieren dat hij niets van dat ding wou weten. Dus ik zei waarom heb je er dan een. Maar hij moest zijn belasting er op doen ofzo. Dat schijnt te moeten nu in Nederland. Ik woon al vele jaren in het buitenland dus ik heb daar geen ervaring mee (ik was toen toevallig op bezoek). Maarja waarom moet hij dat dan op mij uitleven. Graag of niet hoor.

Dit begon me wel de keel uit te hangen, en ik heb hem ook daarna nooit meer geholpen. Ik heb sowieso niet zo'n zin in mensen die zo anti-technologie zijn (dit is ook weer typisch zo'n gezin dat geen TV heeft enzo want slecht/duivel) dus hun levensvisie staat toch haaks op de mijne.

Maar ik snap ook niet dat mensen het zo vanzelfsprekend vinden dat je ze stante pede helpt en dat je dan ook nog eens de klachten over alles wat met technologie te maken heeft over je heen krijgt :?
Ze willen niet meegroeien en geven de vooruitgang de schuld, die kennis kan je blijven helpen, dat ligt er dan helemaal maar weer aan of het met die kennis klikt of niet. klik het niet dan was het de laatste keer dat ik een poging doe om ze wijzer te maken met tech.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoi1234
Mel33 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:42:
Heeft ze toen betaald?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mel33
Ja nog meerdere keren in natura, ik kwam er niet meer vanaf, ik dacht ik moet weg voordat we ^) zijn.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• dj.verhulst
Mel33 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:42:
Ja het is je hobby maar als jij meer dan 4uur aan zo’n bak werk hebt dan is het niet mijn hobby maar de jouwe haha

Ik zeg altijd als ze dat zeggen
Mijn hobby’s is met mijn spul zeg ik dan. Dit is gewoon bijna werk mevr, en ik zeg dat van te voren. En ik zeg ook, als ik na 2 uur niet voor u kan doen wat u wilt, dan wordt het een nieuw pc/onderdeel.

Ik had ze erbij die woorden die ik tegen ze zei gebruiken, zo van, “u heeft een interessant probleem kan ik wel van leren” oh zegt de dame dus dan hoef ik niet te betalen?
Het lef ook gewoon als je daar 3 uur je best hebt gedaan en ook nog in een stoffige hoekje de modem en wifi hebt geïnstalleerd.

stuitend maar het is toch jou hobby, of studie materiaal ? hoe vaak ik dat gehoord heb.....
en toen zo'n persoon wel een behoorlijk bedrag voor een bouwvakker betaalde , dat is een vak ,, jij drukt op wat knoppen ,daar ga ik niet zo veel voor betalen ,, ik gooi dan terug maar ik weet welke knoppen en in welke volgorde ... druk ze zelf dan in of die timmerman .....

een kennis van m'n moeder die nederlands en frans gaf op een havo/vwo vroeg of ik eens wilde kijken naar een probleem ,, met een uurtje had ik de meeste ellende wel op gelost , we drinken samen een bak thee.
en praten zo over beroepen en vakken ,, maar wat liet die zich laag uit over technische mensen..
zat daar met kromme tenen, maar liet haar uit razen , heb toen gevraagd waarom ze dan toch haar auto naar de garage bracht en ik moet komen voor d'r computer, zegt ze iets ander kunnen ze niet en ik heb mijn spullen voor ellkaar zo helpen wij elkaar maar wel raar dat ze zoveel geld durven te vragen .

vraag ik wat ze zelf wel kan dan ? ze had in Leiden gestudeerd en welke boeken ze gelezen had.
zeg ik oke ,, dan breng ik van de week ff een boek langs als ze dat las kon ze met haar pc beter uit de voeten heb ik haar een deel MSCE windows XP gebracht . was wel engels natuurlijk , maar ik bel haar na een 3 weken en vraag hoe ver ze is gekomen , ze had ongeveer 100 pagina's gelezen maar snapte er weinig van ,, engels was niet haar vak maar omdat ze academisch gevormd was redde ze zich wel.
wat complex moest iedere uitdrukking opzoeken ,, tjonge was wel complex.

windows XP de eerste 100 pagina's zo spannend vond ik die niet eigenlijk ....

bood haar aan om nog een boek van de werktuigbouwkunde studie die ik ook heb gedaan als ik dat andere boek ophaalde, dat vond ze wel interessant ,, was een boek over verbranding motoren fossiele brandstof over de druk verloop na ontsteking en de effecten van de ontsteking timing ,

moet eerlijk zeggen ze stond er wel voor open , dus dat boek is ze aan begonnen , belt ze me op
de werd helemaal gaar van al die natuurkundige principes, was ze naar een collega gegaan die natuurkunde gaf ,, die kon natuurlijk wel volgen en legde haar wat uit , maar het was haar toch te veel .

haal ik dat boek op terwijl ik nog dingetjes installeer op d'r pc ,, ze had toch meer achting gekregen wat moeilijk allemaal ,, heb ook nooit meer een degenererend woord van haar gehoord over technische mensen.

Dus het is niet altijd kommer en kwel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HSG

HSG

Mel33 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 00:09:
[...]

Ze willen niet meegroeien en geven de vooruitgang de schuld, die kennis kan je blijven helpen, dat ligt er dan helemaal maar weer aan of het met die kennis klikt of niet. klik het niet dan was het de laatste keer dat ik een poging doe om ze wijzer te maken met tech.
Mijn schoonzus is ook zo een. Alles wat nieuw is, met vooruitgang te maken heeft of iets wat met "modern te maken heeft is "raar en vervelend". Die heeft jaren geleden de vaatwasser van mijn schoonouders overgenomen maar je kunt op een hand tellen hoe vaak ze die gebruikt heeft. Want ze vindt het niks, stom ding bla bla bla. Met andere woorden je zit naar een hele preek te luisteren waarom ze de vaatwasser niet wil gebruiken.

Zij heeft dat dus met alles. Zelfs met pinnen. Ze gaat liever een bankgebouw binnen om bij aan een baliemedewerker te vragen geld op te nemen want zo'n flappentap is volgens haar onveilig en fraudegevoelig. Zij weigert te pinnen want bla bla bla.

Laatst had ze een issue met haar tv. Zij drukte op een verkeerde knop waardoor het in de radiomodus kwam en volgens haar kwam zij er maar niet uit en kon het ook niet in de handleiding vinden. Toen wij er waren had mijn vriendin de handleiding gepakt en op blz. 2 stond het er. Zij had het gewoon niet gelezen.

Soms een heel vermoeiend mens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B00st3r
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 23:07
Assertiviteit is het sleutelwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
HSG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:33:
[...]

Mijn schoonzus is ook zo een. Alles wat nieuw is, met vooruitgang te maken heeft of iets wat met "modern te maken heeft is "raar en vervelend". Die heeft jaren geleden de vaatwasser van mijn schoonouders overgenomen maar je kunt op een hand tellen hoe vaak ze die gebruikt heeft. Want ze vindt het niks, stom ding bla bla bla. Met andere woorden je zit naar een hele preek te luisteren waarom ze de vaatwasser niet wil gebruiken.

Zij heeft dat dus met alles. Zelfs met pinnen. Ze gaat liever een bankgebouw binnen om bij aan een baliemedewerker te vragen geld op te nemen want zo'n flappentap is volgens haar onveilig en fraudegevoelig. Zij weigert te pinnen want bla bla bla.

Laatst had ze een issue met haar tv. Zij drukte op een verkeerde knop waardoor het in de radiomodus kwam en volgens haar kwam zij er maar niet uit en kon het ook niet in de handleiding vinden. Toen wij er waren had mijn vriendin de handleiding gepakt en op blz. 2 stond het er. Zij had het gewoon niet gelezen.

Zoals het voor mij klinkt zou ik als ik HSG was heel vaak heel "toevallig" een excuus hebben om niet naar de schoonzus te hoeven gaan :P als ik ergens niet tegen kan is het dit soort mensen O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49
HSG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 07:33:
[...]

Wat is TV voor een nieuw onzinnig iets? Radio voldoet toch? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
jappas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:54:
[...]

Je kunt toch gewoon 1x per week naar het bioscoop-journaal?

Ow wacht, corona 8)7

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

jappas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:54:
[...]

En verder vandaag aan de dag nog steeds klagen waarom ze nergens meer acceptgiro accepteren. ;)

Daarnaast nog een telefoon aan de muur hangen waar je aan een slinger draait hopend dat er een telefoniste opneemt om jou door te verbinden door het stekkertje in het juiste aansluiting te stoppen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
Zo zijn er ook altijd mensen die mij bellen als er een melding ergens op verschijnt. (net tijdens een potje Warzone... waar ik dan net 1 maal per week tijd voor heb)
De melding is bijvoorbeeld: start de tv ontvanger op door de stekker er uit te halen en na 10 minuten weer in te schakelen.
persoon aan te telefoon: help, wat moet ik doen...

zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

BlueSS50 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:
Zo zijn er ook altijd mensen die mij bellen als er een melding ergens op verschijnt. (net tijdens een potje Warzone... waar ik dan net 1 maal per week tijd voor heb)
De melding is bijvoorbeeld: start de tv ontvanger op door de stekker er uit te halen en na 10 minuten weer in te schakelen.

zucht...
Oh god mijn moeder is ook zo.

Staat erop het scherm "druk op OK om door te gaan"

Moet ik nu op OK drukken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
HSG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Mijn dochter van net 8 is de tablet van haar 70 jarige oma opnieuw aan het installeren...
Ik heb mijn dochter nooit iets over een tablet uitgelegd... mijn moeder daarentegen heb ik alles al 100x uitgelegd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mel33
BlueSS50 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:14:

zucht...
@HSG
Maar dat zijn niet mensen die niet mee met de tijd willen gaan denk ik.
Dit zijn onzekere mensen!. En deze groep weet dat je met 1 verkeerde druk op een knop, een heel systeem om zeep kan helpen, deze mensen zijn wel mee met de tijd iig als ze dat besef hebben. Dat heikel feit vergeten wij als ict kenners nog wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Mel33 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:23:
[...]

@HSG
Maar dat zijn niet mensen die niet mee met de tijd willen gaan denk ik.
Dit zijn onzekere mensen!. En deze groep weet dat je met 1 verkeerde druk op een knop, een heel systeem om zeep kan helpen, deze mensen zijn wel mee met de tijd iig als ze dat besef hebben. Dat heikel feit vergeten wij als ict kenners nog wel eens.
Dat klopt en ik ben ook van mening dat grotendeels van de mensen je dankbaar zijn als je ze geholpen bent en/of graag iets terug willen doen. Er zitten echter rotte appels tussen maar het is aan de techneut zelf om te bepalen wat ze doen.

Zo heb je hier gebruikers die heel makkelijk "ik dacht het niet" kunnen zeggen je hebt persoon/personen die daar wel moeite mee hebben en vervolgens de hele kerstavond andermans laptops aan het fixen is/zijn. ;) No offense. ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HSG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:22:

Toch is dat soms moeilijk. Mijn moeder begrijpt het allemaal niet helemaal meer, en dan krijg je verneukeratief smerige schermpjes van McAfee die 70 dagen voor het verlopen van haar abo (gratis bij de Dell computer) een groot schreeuwend scherm neerzet met "Uw bestanden lopen gevaar" en als opties "ik verleng mijn abo" en "ik neem de verantwoordelijkheid voor het verliezen van mijn bestanden".

Zeer goor, en toen ik dat scherm zag toen ik haar computer overnam van afstand, had ik echt even zin om de Mcafee knuppels met een werkelijke knuppel te bewerken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
Mijn moeder zweert ook bij het liefst 2 virusscanners op de pc en 2 op haar telefoon ... Want dat heeft een goede kennis haar geadviseerd, en dat is toch zo'n enorm aardige man.... En ze wil hem niet steeds lastigvallen want hij heeft het al zo druk... Wel elke keer gezeik daarmee dus en onnodige kosten uiteraard... Op een pc uit het jaar 0... Maar een nieuwe pc hoeft echt niet hoor, dat kost weer zoveel geld.
"Oh ja, schat, hij is ook zo traag... " Kan jij dat nou niet eens oplossen?

Al help ik haar graag en met alle liefde.... Hierop heb ik gezegd dat als ze niet van mij aanneemt dat het beter anders kan, ik haar daar niet meer mee ga helpen.

U raad al wie de gebeten hond is...

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 25-05-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:43
@GeeEs gelijk heb je. Ik wil best helpen met spullen die ik zelf aangeraden heb bij ouders e.d., maar als anderen er aan zitten te kloten, dan trek ik mijn handen er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:21:
Mijn moeder zweert ook bij het liefst 2 virusscanners op de pc en 2 op haar telefoon ... Want dat heeft een goede kennis haar geadviseerd, en dat is toch zo'n enorm aardige man.... En ze wil hem niet steeds lastigvallen want hij heeft het al zo druk... Wel elke keer gezeik daarmee dus en onnodige kosten uiteraard... Op een pc uit het jaar 0... Maar een nieuwe pc hoeft echt niet hoor, dat kost weer zoveel geld.
"Oh ja, schat, hij is ook zo traag... " Kan jij dat nou niet eens oplossen?

Al help ik haar graag en met alle liefde.... Hierop heb ik gezegd dat als ze niet van mij aanneemt dat het beter anders kan, ik haar daar niet meer mee ga helpen.

U raad al wie de gebeten hond is...
Voor je moeder zet jij gewoon een goeie snelle bak neer!, en zegt, "hier ma! probeer deze eens" :?

Maar ff als kerels/vrouwen/tweakers onder elkaar heh, "Moet je een schop onder je kont ofzo",
grapje, maar hee zoiets fix je toch wel even voor je moeder.. :F :> :>

offtopic:
Moeders zijn ook geen kennissen heh

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 25-05-2021 19:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeEs
Mel33 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Voor je moeder zet jij gewoon een goeie snelle bak neer!, en zegt, "hier ma! probeer deze eens" :?

Maar ff als kerels/vrouwen/tweakers onder elkaar heh, "Moet je een schop onder je kont ofzo",
grapje, maar hee zoiets fix je toch wel even voor je moeder.. :F :> :>

offtopic:
Moeders zijn ook geen kennissen heh
Uiteraard!!
Als rechtgeaarde Tweaker en goed opgevoede zoon, heb ik dit uiteraard aangeboden... ik zou haar inderdaad met liefde een nieuw systeem kopen, maar zelfs dat wil ze niet...
Chromebook wel eens bekeken ma?
Nee jongen... Dat snap ik toch allemaal niet...
Klopt ma, dat weet ik, daarom een Chromebook...
Nee jongen, wat ik heb werkt toch prima.
Oh, mam... wacht ff.. Maar dan is er dus niks aan de hand? ;)
He jongen, doe nou niet zo vervelend... je snapt toch wel dat ik dit allemaal niet aan die kennis kan vragen?
Zucht ...

Heb ook wel eens alles op mijn manier ingericht, maar dat werkt ook niet. Paar weken later is die kennis weer langsgeweest.... :o :o

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 25-05-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@GeeEs Haha oke ja dacht ik zeg het even, misschien had je zelf het overzicht niet meer in wat wijs is om te doen met moeders., ja moeders heh.
Dus als ze die tabletten toch niet wil. ;)
Als ze met toetsenbord en pc werkt, kun je dat ook het beste voor haar neerzetten, en een snelle met toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 25-05-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ze is echt niet seniel of dom... Integendeel.
Ze wil gewoon aandacht.
Maar alles met een dikke knipoog natuurlijk. Het is echter wel echt enorm vermoeiend. Vooral de discussies over die kennis.
Het is ettelijke malen gefixt door mij en m'n zus zelfs, en dan laat ze zich weer in de luren leggen door die kennis... Het gaat al jaren zo hè...

Dweilen met kraan open zegmaar.

De Chromebook was mijn laatste strohalm omdat ze geen nieuwe desktop aanvaarde... Maar ook dat was uiteraard onnodig, want de oude pc deed het prima...

[ Voor 20% gewijzigd door GeeEs op 25-05-2021 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:19:
Ze is echt niet seniel of dom... Integendeel.
Ze wil gewoon aandacht.
Maar alles met een dikke knipoog natuurlijk. Het is echter wel echt enorm vermoeiend. Vooral de discussies over die kennis.
Het is ettelijke malen gefixt door mij en m'n zus zelfs, en dan laat ze zich weer in de luren leggen door die kennis... Het gaat al jaren zo hè...

Dweilen met kraan open zegmaar.

De Chromebook was mijn laatste strohalm omdat ze geen nieuwe desktop aanvaarde... Maar ook dat was uiteraard onnodig, want de oude pc deed het prima...
Nouja prima toch, dan trek je je handen er vanaf?
Of koop voor 300 euro een knappe Chromebook, dropt die bij haar en zegt dan 'dit is mijn oplossing, hiermee moet je het doen' :P Sim-pol

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
Haha, als er iets niet sim-pol is, is het wel je ouders niet willen helpen. Maar het houd wel een keer op inderdaad.
Chromebook moest ze ook al niet dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:10:
Paar weken later is die kennis weer langsgeweest.... :o :o
En daarom heeft mijn moeder op haar laptop geen admin rechten. De software die ze nodig heeft staat er op en in het ergste geval dat er wat nieuws op moet komen dan zet ik dat met alle liefde er op. Ik ga niet vragen waarom ze pakket A geïnstalleerd wil hebben terwijl pakket B of C misschien goedkoper zijn, beter werken of meer opties hebben. Als het geen virus is dan installeer ik het. Wat er de afgelopen jaren geïnstalleerd is valt reuze mee. Het systeem draait in ieder geval nog prima zonder allerlei troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 22:41

Insidious

Professionele amateur

-tom-562 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:52:
[...]

Nouja prima toch, dan trek je je handen er vanaf?
Of koop voor 300 euro een knappe Chromebook, dropt die bij haar en zegt dan 'dit is mijn oplossing, hiermee moet je het doen' :P Sim-pol
Inderdaad zeg, die kennis blijft er lekker met zijn poten vanaf anders kom ik er ook niet meer aan.
Het zijn soms gewoon onrealistische verwachtingen of denken dat je gelijk overal wat met een computer te maken heeft een expert in bent. Zo vroeg mijn moeder onlangs of ik die leuke groepsfoto met mijn overleden oom niet even kon bewerken en de andere familieleden kon weg retoucheren. Ja hoor! 8)7
Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste