Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:04:
Haha, als er iets niet sim-pol is, is het wel je ouders niet willen helpen. Maar het houd wel een keer op inderdaad.
Chromebook moest ze ook al niet dus...
Nouja, als ik al meerdere keren iets gefixt heb, en m'n pa negeert elke keer mijn advies, dan stop ik er gewoon mee hoor :P
Gelukkig vallen al die computerproblemen tegenwoordig wel mee. Tegenwoordig werkt alles gewoon wel goed en blijft ook werken. Dat was in het Windows 98/xp tijdperk wel anders.
Qua mobieltjes hebben m'n ouders alle twee een iPhone, dus dat doet het gewoon en blijft het gewoon doen. Als laptop hebben ze een Chromebook (en ook nog 2 iPads). Dus daar heb ik geen omkijken meer naar.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12
Het is bij ouders vaak ook wel soort aandoenlijk vind ik.
Ze bedoelt het ook echt niet verkeerd heb ik het idee, ze mot alleen niet zo goedgelovig met bepaalde kennissen zijn :D
Ze laat zich op IT vlak gewoon net wat teveel wijsmaken. (Ook door mij :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:33
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:04:
Haha, als er iets niet sim-pol is, is het wel je ouders niet willen helpen. Maar het houd wel een keer op inderdaad.
Chromebook moest ze ook al niet dus...
Oke maar wat heeft ze nu dan? Is ze qua beveiliging wel op orde? dat is een goed excuus om te vernieuwen, Of draait ze gewoon up to date windows met een recente cpu? en android?
Nu ben ik wel nieuwsgierig wat ze heeft staan en wat voor mobiel ze heeft, en je weet dat 2 virusscanners een beveiliging 's probleem kan maken? dat weet zij niet?

@-tom-562 Het heeft bij mijn ma 3 jaar geduurd voor ze aan netflix begon, wilde geen kastjes bij de tv, snap ik wel. Heb het gelaten en ze miste er toch niks aan. Nu heeft ze een nieuwe tv en zit netflix als app erop, ze doet haast niks ander meer als netflix haha, Vandaag lag het eruit, dikke paniek, ja wachten tot flix het fixt.

Ze had vroeger al moeite met afstandsbedieningen, las ook nooit op welke knop ze drukte, ze deed het op gevoel, Nu leest ze het wel, omdat ik dat erin geramd heb, en nu snapt ze het ook. en is dat het enige ding wat ze hoef te snappen. Pc doet ze nog wel eens aan voor marktplaats, voor het overzicht, de rest is op mobiel en alleen bellen en whatsap. en mail en sms, dat was allemaal al meer dan genoeg voor haar om te weten. en nu wil ze niks anders meer erbij moeten willen leren, alleen die ab nu nog haha.

Maar ik ben haar zoon en ben de enige die mijn ouders hun beveiliging regelt, een kennis komt daar niet aan iig, dat zou ik @GeeEs ook adviseren.

[ Voor 45% gewijzigd door Mel33 op 25-05-2021 22:25 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Windows is wel up to date, maar op een tergend oude AMD pc. Zeker 8 jaar oud, weet zo het type even niet uit m'n hoofd.
Android zit wel goed ook geloof ik. Samsung A51. Maar daar dus wel onnodige security apps op.
Ze is ook nog zeker niet zo gek dat ze random zooi installeert, integendeel, ze installeert niks.
Maar die kennis zet er wel allemaal crap remove software en virusscanners op. Omdat m'n moeder dus denkt dat ze nooit goed genoeg beveiligd is/kan zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:25:
Windows is wel up to date, maar op een tergend oude AMD pc. Zeker 8 jaar oud, weet zo het type even niet uit m'n hoofd.
Android zit wel goed ook geloof ik. Samsung A51. Maar daar dus wel onnodige security apps op.
Ze is ook nog zeker niet zo gek dat ze random zooi installeert, integendeel, ze installeert niks.
Maar die kennis zet er wel allemaal crap remove software en virusscanners op. Omdat m'n moeder dus denkt dat ze nooit goed genoeg beveiligd is/kan zijn...
Kennissen heb je niet lang, ik zou die beveiliging in de gaten houden iig
offtopic:
edit in mijn post hierboven

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Mel33 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Kennissen heb je niet lang, ik zou die beveiliging in de gaten houden iig
offtopic:
edit in mijn post hierboven
We houden absoluut een vinger aan de pols! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:34

HSG

GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:10:
[...]

Uiteraard!!
Als rechtgeaarde Tweaker en goed opgevoede zoon, heb ik dit uiteraard aangeboden... ik zou haar inderdaad met liefde een nieuw systeem kopen, maar zelfs dat wil ze niet...
Chromebook wel eens bekeken ma?
Nee jongen... Dat snap ik toch allemaal niet...
Klopt ma, dat weet ik, daarom een Chromebook...
Nee jongen, wat ik heb werkt toch prima.
Oh, mam... wacht ff.. Maar dan is er dus niks aan de hand? ;)
He jongen, doe nou niet zo vervelend... je snapt toch wel dat ik dit allemaal niet aan die kennis kan vragen?
Zucht ...

Heb ook wel eens alles op mijn manier ingericht, maar dat werkt ook niet. Paar weken later is die kennis weer langsgeweest.... :o :o
Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar raar dat je moeder wel naar een kennis wil luisteren met wat betreft de virusscanner maar niet naar jou terwijl jij er meer van af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
T is niet dat ze niet naar me luistert, het is meer een soort goedgelovigheid. Die kennis bedoelt het ook zeker niet verkeerd, is ook echt wel een goeie, maar ook intussen erg oude vent. Het is meer heel vermoeiend, omdat hij denkt dat m'n moeder van alles doet wat kwaad kan. Dat valt echter gelukkig erg mee.
Ze kan volgens mij eerder heel moeilijk nee zeggen als die kennis haar oprecht goedbedoeld weer eens wijst op van alles, waar ze zich helemaal niet druk over zou moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Je kunt toch gewoon 1x per week naar het bioscoop-journaal?

Ow wacht, corona 8)7
Kom op, in 2021 heb je toch je eigen filmprojectiezaal? Je bestelt de te tonen film bij de filmboer, er komt een AH-achtige vrachtwagen voorrijden, en je ontvangt je filmblik. Openen, film in de projector plaatsen, afstellen, en op play drukken. Een HD scherm is er niks bij, een echte ervaring.

Nee, ik heb geen filmprojectiezaal met vintage projectoren...I wish. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

HSG schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:22:
[...]

Oh god mijn moeder is ook zo.

Staat erop het scherm "druk op OK om door te gaan"

Moet ik nu op OK drukken?
"Dat lanceert wel de kernraketten, maar je zal ook weer gewoon tv kunnen kijken." O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Arunia schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:54:
@GeeEs gelijk heb je. Ik wil best helpen met spullen die ik zelf aangeraden heb bij ouders e.d., maar als anderen er aan zitten te kloten, dan trek ik mijn handen er van af.
Oh kut, mijn vader heeft precies de laptop gekocht die ik hem aangeraden heb, straks ga ik me nog verplicht voelen om hem te helpen als hij problemen heeft :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:45
Nog een klein verhaaltje, over hulp, opvoeding, en tech.

Heel heel lang geleden, toen Android net uit was, schepen van hout, en mannen van staal waren. De tijd van de cowboy's en indianen. Tunder had een echte T-mobile G1, die volgens de marktplaats verkoper "was gewonnen", maar volgens mij enigsinds van de vrachtwagen was afgevallen. Mams zag android, smart phones, en kokhalste ligt. "Wat moet je daar nou mee?". Tunder klapte het toetsenboard onder de telefoon vandaan, zocht zijn schoolrooster op, en stuurde een whats-app. "Dat dus", in de verte klonk het-is-stil, aan de overkant"

De overstap na de eerste nexus kwam zo snel het het kon. Wat een vooruitgang. Moeders wilde ook wel whats-appen, foto's kunnen maken, en op het in-ther-net. Het mocht niet te veel kosten, en moest in de broekzak passen. Eindconclusie: HTC-Hero. De telefoon die zo cool was dat hij een kin had. Voor de jongere lezers: 800 Mhz single core processor, klein scherm, maar: ANDROID! Touch screen. "is er echt niet iets met een fatsoenlijk toetsenboard? jij had dat toch?" NEE! Dat bestaat (helaas) niet meer, of het kost je 600 euro. Het geld argument had duidelijk gewonnen.

Ik zet het toestel aan, er verschijnt een hippe intro. Moeders keek alsof de duivel was opgestaan uit het kleine schermpje. Altijd eng, techniek.
"Mam, je moet een google account". JA MAAR DAT WIL IK NIET WANT NIET NODIG. Je moet, klaar. Kleine grijze wolkjes pakte samen, maar toch werd er achter een PC een account aangemaakt. "moet ik dicht wachtwoord onthouden?" "Nee, die moet je zo snel mogelijk vergeten en nooit meer iets mee doen, daarom vragen ze het ook". Hoewel sarcasme zeer duidelijk niet op prijs werd gesteld vond ik mijzelf hilarisch. Ondertussen zagen ze bij het KNMI een zeer lokale depressie ontstaan met kans op bliksem.
Via de PC alle contacten overgetikt (een stuk of 50, dat moest vroegah), telefoon syncrhoniseren met het account en, klaar! Whatsapp er op. Wat wilt een vrouw van middelbare leeftijd nog meer!

terwijl ze vanuit de stoel langzaam haar vinger op het scherm plaatst om de eerste keer te unlocken, verstuur ik haar eerste WhatsApp berichtje. Niet heel handig, want in haar schrikbeweging gooit ze vervolgens bijna de telefoon dwars door de ruit naar buiten."Maar dit wil ik toch helemaal niet?". Is goed, zetten we de meldingen geluiden uit. "Ja mar dan weet ik niet wanneer ik iets binnen krijg!". is goed, zetten we de melding geluiden om een door jouw gekozen geluid EN wat zachter. "Maar dan gooi ik hem zometeen nog eens, echt door de ruit!", is goed, dan bel ik alvast de glaszetter. De eerste bliksem inslag was een feit.

"Kan ik ook mijn achtergrond vervangen?" Ja, dat kan! ga zelf maar even half uurtje zoeken, kom ik je daarna helpen. "Ja maar jij weet precies waar het staat!", Klopt, maar als ik alles doe leer je het nooit, je moet nieuwschierig rondkijken. "Maar zometeen sloop ik het, je wilt me nooit helpen HELP ME!" .
Na een half uur waren er wat icoontjes versleept (AAAAA DE KNOPJES ZIJN STUK!), de telefoon had verder nog geen indentiteitscrisis. In een paar klikken de achtergrond vervangen, gevolgd door een twinkeling in moeders ogen "wauw, dankjewel! wat leuk!".

Ik ben erg van het aanleren, en niet constant te hoeven helpen. Dat was in deze setting niet handig. Nog minder tactisch was de controlle vraag "kan je het nu zelf?", waar positief op werd geantwoord. Maar het stomste was nog wel om de achtergrond.... weer terug te zetten. "Mag nu jij het doen!". Code geel, windstoten, hagel, en heel veel ellende.

De weken daarna heb ik dit stoicijns vogehouden. Eerst zelf prutsen, vertellen wat je hebt gedaan, daarna kom ik pas helpen. In deze weken ben in gevierendeeld, onterft, verwenst, en uitgeroepen tot slechtse-zoon-van-het-jaar. Gelukkig ken ik moeders, en weet ik dat ze zo fanatiek is dat ze niet stopt. En zo gingen er een flink aantal weken voorbij met her en der wat herrie. Maar met schot in de zaak

Nu kan ik een heel verhaal volschrijven over de Hero zelf, die met de maand trager werd, en dat dit heel moeilijk uit te leggen is aan iemand met verdacht weinig technisch inzicht. Hoe ik haar uiteindelijk maar een neiuwe voor de verjaardag heb gegeven "Oh, maar dit is wel heel veel sneller!" Ja mam, ik weet het. Dat is voor een volgende keer.

En nu? Ze heeft net een nieuwe Motorola, appt er vol op los. Foto's van de kleinkinderen, en ze prutst net zo lang totdat ze er uit komt. Heel af en toe help ik haar, en is ze mij eeuwig dankbaar voor deze aanpak. Tot zo ver de dagelijkse feelgood!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Hebben jullie het ook dat omdat men weet dat je verstand hebt van computers en/of IT'er bent, ze ervan uitgaan dat jij de mensen even kan uitleggen hoe ze rijk kunnen worden met de handel in Bit/Alt-Coints ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdvelden
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:32
Gewoon linkje sturen van dit filmpje van The Spiffing Brit, zijn ze snel genezen:
YouTube: BUYING EVERY CRYPTO - What happened After 1 Week (Spiff Vs Elon) - B...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
TunderNerd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:42:
Nog een klein verhaaltje, over hulp, opvoeding, en tech.
Alleen was er in de tijd van de G1 nog geen Whatsapp voor Android ;)

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• scartissue
  • Niet online
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:10:
[...]

Heb ook wel eens alles op mijn manier ingericht, maar dat werkt ook niet. Paar weken later is die kennis weer langsgeweest.... :o :o
Mijn ouders hebben ook zo'n kennis. Dat heb ik destijds heel makkelijk opgelost:
- Account van m'n ouders geen admin rechten.
- Bitlocker aan.
- In de bios opstarten vanaf externe apparaten uitgezet en een wachtwoord op de bios.

Paar weken later dacht de kennis ook weer even alles te moeten nalopen maar kon die helemaal niks.
Nu draait die pc al 4 jaar als een zonnetje en kijk ik even 1x per half jaar in een half uurtje de pc na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TunderNerd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:42:
Nu kan ik een heel verhaal volschrijven over de Hero zelf, die met de maand trager werd, en dat dit heel moeilijk uit te leggen is aan iemand met verdacht weinig technisch inzicht.
Vooral de budget-androids worden/werden van zichzelf ook echt poeptraag, daar had je geen onkundige gebruiker voor nodig. Weinig ruimte "want budget", maar wel vol met bloatware, en als je fabrikant de uitzondering was die langer dan een jaar updates verstrekte, dan werd elk stukje lege ruimte dat je had opgeruimd direct weer volgegooid met updates van allerlei zinloze apps.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:45
bwerg schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Vooral de budget-androids worden/werden van zichzelf ook echt poeptraag, daar had je geen onkundige gebruiker voor nodig. Weinig ruimte "want budget", maar wel vol met bloatware, en als je fabrikant de uitzondering was die langer dan een jaar updates verstrekte, dan werd elk stukje lege ruimte dat je had opgeruimd direct weer volgegooid met updates van allerlei zinloze apps.
Yes, je hebt helemaal gelijk. HTC heeft hier zichzelf echt mee uit de markt geprijst. Zeker in het begin was het een prima telefoon, maar die verschrikkelijke UI, het monster dat steeds groter werd. Alles vertraagde. En iedereen frustreerde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

scartissue schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:42:
[...]

Mijn ouders hebben ook zo'n kennis. Dat heb ik destijds heel makkelijk opgelost:
- Account van m'n ouders geen admin rechten.
- Bitlocker aan.
- In de bios opstarten vanaf externe apparaten uitgezet en een wachtwoord op de bios.

Paar weken later dacht de kennis ook weer even alles te moeten nalopen maar kon die helemaal niks.
Nu draait die pc al 4 jaar als een zonnetje en kijk ik even 1x per half jaar in een half uurtje de pc na.
Een briljant idee en de vraag waarom ik daar zelf nooit aan gedacht heb....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:11
@scartissue, kan dat, BitLocker zonder TPM of USB-drive voor opstarten :? ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Bananenplant schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:49:
@scartissue, kan dat, BitLocker zonder TPM of USB-drive voor opstarten :? ?
Ja

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Het ontgaat me een beetje hoe dat die kennis buiten houdt. En bij consumentenspul zit doorgaans geen Windowseditie waarbij je überhaupt BitLocker kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:15

LankHoar

Langharig tuig

Bananenplant schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:36:
[...]

Het ontgaat me een beetje hoe dat die kennis buiten houdt. En bij consumentenspul zit doorgaans geen Windowseditie waarbij je überhaupt BitLocker kunt gebruiken.
Precies ook mijn gedachte. Heb je de pro versie van Windows nodig lijkt me. Ik zou graag Bitlocker installeren voor mijn familie, maar helaas.

Overigens, dat die kennis niet zo handig is om ff de batterij van de bios er uit te halen, dat snap ik dan ook weer niet :P

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scartissue
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:36:
[...]

In dit geval staat er een Windows 10 Education licentie op daarmee kan het ook. M'n moeder werkt in het onderwijs en dan kun je zo'n licentie voor ongeveer 20 euro aanschaffen.
En het houdt hem buiten omdat hij niet even die SSD kan benaderen vanuit een andere pc. In ieder geval t/m Windows 7 kon je namelijk heel makkelijk admin passwords uitschakelen/wijzigen als je de schijf even op een andere pc aansloot.(Geen idee eigenlijk of dat nog steeds kan maar better safe then sorry.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@scartissue: ik snap 'm :) . Maar dan heeft die laptop blijkbaar wel een TPM, anders had-ie 'm toch gewoon kunnen unlocken met het wachtwoord :? ?

[ Voor 66% gewijzigd door Bananenplant op 27-05-2021 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scartissue
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:52:
@scartissue: ik snap 'm :) . Maar dan heeft die laptop blijkbaar wel een TPM, anders had-ie 'm toch gewoon kunnen unlocken met het wachtwoord :? ?
Er zit inderdaad een TPM chip in. Destijds een refurbished HP elitedesk 800 g2 mini gekocht.
Die krengen zijn heel stabiel en meer dan genoeg voor wat m'n ouders ermee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
scartissue schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Er zit inderdaad een TPM chip in. Destijds een refurbished HP elitedesk 800 g2 mini gekocht.
Die krengen zijn heel stabiel en meer dan genoeg voor wat m'n ouders ermee doen.
Voor mij ook geen consumentenlaptops meer O+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
Bananenplant schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:43:
[...]

Voor mij ook geen consumentenlaptops meer O+ .
welke tweaker gaat met de standaard installatie draaien ??
de meeste stoppen er een snellere/grotere ssd in of vegen de reeds aanwezige leeg .

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dj.verhulst schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:50:
[...]

de meeste stoppen er een snellere/grotere ssd in of vegen de reeds aanwezige leeg .
Wat heeft een TPM chip met standaard installatie te maken?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dj.verhulst schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:50:
Ik moet wel zeggen dat jouw opmerkingen bijzonder weinig te maken hebben met het topic
„Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen”.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14
Deze is ook wel toepasselijk vond ik.

Random WTF

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
Dit is zo waar. De enige die free it support krijgt is mijn ma. De rest sorry dit is het uurtarief en nee ik werk volgens mijn planning niet de jouwe. Gebrek aan planning aan jouw kant creëert geen haast aan mijn kant.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
SpoekGTi schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:35:
[...]

Dit is zo waar. De enige die free it support krijgt is mijn ma. De rest sorry dit is het uurtarief en nee ik werk volgens mijn planning niet de jouwe. Gebrek aan planning aan jouw kant creëert geen haast aan mijn kant.
Als je over kennissen praat, dan is er een vorm van een wederdienst of een goedmaker wel heel normaal.
Hij/zij/het wordt voor mij onbeschoft als men iets gaat eisen, of een belofte gaat verzaken

Ouders, oma’s, opa’s. neef, nicht. Zijn allemaal geen kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Dat is toch wel heel erg....16 camera's installeren in ruil voor een gratis lunch. Wat denken mensen wel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

HSG schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 09:22:
Dat is toch wel heel erg....16 camera's installeren in ruil voor een gratis lunch. Wat denken mensen wel niet.
Inderdaad. Ik zie ook op zijn /minst/ 16 single points of failure. En wie bellen we dan ?
Projecten van deze orde, doe je alleen voor jezelf, en lever je je eigen ondersteuning.
Heb je die kennis niet, laat het dan door een bedrijf doen.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
GeeEs schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:21:
Mijn moeder zweert ook bij het liefst 2 virusscanners op de pc en 2 op haar telefoon ... Want dat heeft een goede kennis haar geadviseerd, en dat is toch zo'n enorm aardige man.... En ze wil hem niet steeds lastigvallen want hij heeft het al zo druk... Wel elke keer gezeik daarmee dus en onnodige kosten uiteraard... Op een pc uit het jaar 0... Maar een nieuwe pc hoeft echt niet hoor, dat kost weer zoveel geld.
"Oh ja, schat, hij is ook zo traag... " Kan jij dat nou niet eens oplossen?

Al help ik haar graag en met alle liefde.... Hierop heb ik gezegd dat als ze niet van mij aanneemt dat het beter anders kan, ik haar daar niet meer mee ga helpen.

U raad al wie de gebeten hond is...
2 virus scanners heb ik nog nooit begrepen. Je neukt toch ook niet met 2 condooms? 8)7

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 08:36
Tux3.14 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:45:
[...]

2 virus scanners heb ik nog nooit begrepen. Je neukt toch ook niet met 2 condooms? 8)7
Jawel met wat chilisaus ertussen, als er dan in ieder geval 1 knapt weet 1 van de partijen welke ;)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Vroegah, ergens ´95, had ik een BBS, en omdat de virusscanners toen niet alles scanden, had ik een
batchfile die, ik geloof iets van 4 verschillende scanners aanriep, die een voor een een binnenkomend
bestand scanden.

Maar tegenwoordig is dat inderdaad niet meer nodig, 1 is genoeg.

En voor linuxgebruikers is 1 al te veel. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Ome Ernst op 28-06-2021 16:03 ]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58

_Apache_

For life.

[...]

Tijdje geleden een toevoeging gedaan aan een website die inkomende afbeeldingen moest scannen. Die riep 8 scanners aan, via remote API's weliswaar, maar toch.
Pas na 8x een OK ontvangen te hebben werd het geaccepteerd. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zullen we weer on-topic gaan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dj.verhulst
Word ik van de week door een familie lid opgebeld printer deed het niet , @%&^@&^%!&^!&^%^(#
toch wel een familielid die een zekere positie inneemt .anders had ik de verbinding verbroken.

Dus ik er heen , na dat mijn vrouw 2 dagen heeft lopen zeuren.... ( haar familie )
kom ik daar inkt patroon uitgedroogd ,, hij had een multi function van HP , zeg ik tegen hem wanneer heb je voor het laatst geprint ,, een paar weken geleden, kijk ik in de software 2 jaar !!!!

Dus dat vertel ik hem , was niet de eerste keer had afgesproken dat ie 1 x in de maand een test printje zou doen om dit te voorkomen .

Zegt de vrouw des huizes , weet je wel hoeveel papier en inkt dat kost ,, ja 12 vellen per jaar , toen je die printer kocht 8 jaar geleden had ik er een pak papier 500 vel bij gedaan ,, je heb minder dan 1/3 gebruikt, het papier in de printer is zelfs helemaal vergeeld . nu kan je inktpatronen die nog voor meer dan de helft vol zijn weggooien a 60 per stuk !

Omdat het een oudere HP is imitatie gekocht van 20,- nu werkt het weer.
maar die 20.- heb ik nog niet gekregen..... terwijl het oudere mensen die niet aan elektronisch bankieren doen...

Tegen m'n vrouw gezegd dat zij die 20,- maar gaat halen ,, heb die van de gezamenlijke rekening betaald
ben er weer helemaal klaar mee .......

Ik bezig ,, terwijl zij EK voetbal zitten te kijken , ( ik geef er geen moer om )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32
@dj.verhulst dat zijn de ergste. Ben hier zelf in het verdrogen van cartridges over gegaan op laser en dat bevalt prima. Print zelfs ruim meer nu.
Raadt het ook iedereen aan in de omgeving met dit soort problemen. En gek genoeg, je hoort het heel vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
Je hebt een reiniging knop, of stuk software die dit kan voorkomen.
Ook heb je software die jou een seintje geeft voor de inkt uitdroogt, en dat je even een print moet maken bijv.
Zet printer in schaduw.
Evt kan je de cartridge eruit halen, en in een vacuüm zak stoppen.
Beetje spiritus of wasbenzine doet ook wonderen.

Zijn wat tips

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Arunia schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:47:
@dj.verhulst dat zijn de ergste. Ben hier zelf in het verdrogen van cartridges over gegaan op laser en dat bevalt prima.
Precies, laser is nooit op, nooit uitgedroogd, geen gezeik, klaar. Die inkjets geven altijd gezeik. Ik heb ooit niet meer kunnen scannen met een scan-print-combi omdat één kleur inkt op zou zijn. |:( Ik zou kennissen die hulp vragen met hun uitgedroogde inkt dus gewoon voorleggen: wil je van dit gezeik af, of wil je per sè in kleur printen? In geval van dat laatste, duidelijk maken dat als zut is uitgedroogd, ze het gewoon moeten vervangen met iets nieuws. Komen ze over 3 jaar weer aankloppen met de melding dat de boel is uitgedroogd? Hier is een linkje naar nieuwe cartridges of een nieuwe printer, veel succes.

Het enige 'in kleur' wat ik nog wel eens uitprint is een toegangskaartje waar een grafisch ontwerper véél meer lol mee heeft gehad dan nodig - alleen een barcode had ook gewoon gewerkt, hoor... Tuurlijk, laat ik elke keer dat ik naar het zwembad ga een hele A4 met foto's van blije zwemmende kindjes in kleur uitprinten, waarom ook niet. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 03-07-2021 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj.verhulst
Laserjet heb je dit gezeik niet, maar die hebben ook problemen als ze 2 jaar stil staan,, staat de printer te vochtig klontert de toner poeder , of blijven er dingen plakken ,, laserjet zijn flink goedkoper geworden. maar nog steeds duurder dan inktjet ,, en de goedkoopste inktjet wint het meestal wel van ene kleure laser jet als je een foto uitprint

zelf print ik regelmatig heb nooit gedoe met inktjet al heb ik wel een semi zakelijk apparaat staan

[ Voor 17% gewijzigd door dj.verhulst op 03-07-2021 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-09 22:41

Insidious

Professionele amateur

dj.verhulst schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:15:
zelf print ik regelmatig heb nooit gedoe met inktjet al heb ik wel een semi zakelijk apparaat staan
Daar zit precies het probleem. Als je die dingen niet voldoende gebruikt drogen ze gewoon uit. Iedereen in mijn familie heb ik over op een laser. Geen enkel probleem meer.

[ Voor 0% gewijzigd door Insidious op 03-07-2021 18:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:10

Robtimus

me Robtimus no like you

Mel33 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:11:
Evt kan je de cartridge eruit halen, en in een vacuüm zak stoppen.
Dit heb ik gedaan na een tip van een toenmalige collega: cartridges in een sealed bag en wat vochtig papier erbij. Om de paar maanden het papier vervangen en je kunt een hele tijd vooruit.

Ik print niet vaak, en ik heb voor die printer nooit inkt hoeven kopen - de set die bij de printer kwam heeft het jaren volgehouden (tot ik de inkt kwijt raakte en ik de printer maar naar de milieustraat heb gebracht; een nieuwe printer was goedkoper dan inkt |:().
Overigens heb ik die nieuwe printer niet gekocht, daarvoor printte ik te weinig.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

dj.verhulst schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:46:
Word ik van de week door een familie lid opgebeld printer deed het niet , @%&^@&^%!&^!&^%^(#
toch wel een familielid die een zekere positie inneemt .anders had ik de verbinding verbroken.

Dus ik er heen , na dat mijn vrouw 2 dagen heeft lopen zeuren.... ( haar familie )
Zeker haar ouders?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

"Hai met Ome Geert,

Heej wil jij even helpen om de foto's van 19-lang-geleden terug te zetten van de kopie?
"

<Heroic_Nonsense tuft er heen op de fiets. Eenmaal aangekomen krijgt hij een QIC80-tape in de handen gedrukt>

HN: "Zo, da's een klassieker. Maarre... waar is de tapedrive?"

OG: "Heb jij die niet meegenomen dan?""

HN: "Ik heb er geen... dus nee?"

OG: "Oh, die van mij is al jaren weg. Volgens mij is de BCC wel open op zondag toch? Dan rijden we daar wel even heen."

HN: "Nou, ik denk niet dat die dit soort drives hebben. Sterker nog, ik denk dat niemand die nog heeft."

En fin, er is een tweedehandse onderweg. Over x-weken weten we of a) dit nog aan de praat te krijgen is onder Win7 en b) of die tape nog wel leesbaar is.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
Heroic_Nonsense schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:19:
"Hai met Ome Geert,

Heej wil jij even helpen om de foto's van 19-lang-geleden terug te zetten van de kopie?
"

<Heroic_Nonsense tuft er heen op de fiets. Eenmaal aangekomen krijgt hij een QIC80-tape in de handen gedrukt>

OG: "Heb jij die niet meegenomen dan?""

HN: "Ik heb er geen... dus nee?"

OG: "Oh, die van mij is al jaren weg. Volgens mij is de BCC wel open op zondag toch? Dan rijden we daar wel even heen."

HN: "Nou, ik denk niet dat die dit soort drives hebben. Sterker nog, ik denk dat niemand die nog heeft."

En fin, er is een tweedehandse onderweg. Over x-weken weten we of a) dit nog aan de praat te krijgen is onder Win7 en b) of die tape nog wel leesbaar is.
Ik zie hier niet echt een onbeschoft verhaal? Eerder een interessante casus met een mogelijk zeer bevredigend of teleurstellend resultaat.

Mogelijk dat hier nog een onbeschoft iets uit voorkomt maar vooralsnog niet toch? Of heb ik wat gemist?

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Meer gewoon een grappig verhaal inderdaad. Maar bekijk het van de zonnige kant: er zijn tenminste backups :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
DataGhost schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:28:
Meer gewoon een grappig verhaal inderdaad. Maar bekijk het van de zonnige kant: er zijn tenminste backups :D
Als de back-up niet uitgelezen kan worden, heb je er niks aan... Dat is dus hetzelfde als geen back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Thalaron schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:27:
[...]

Ik zie hier niet echt een onbeschoft verhaal? Eerder een interessante casus met een mogelijk zeer bevredigend of teleurstellend resultaat.

Mogelijk dat hier nog een onbeschoft iets uit voorkomt maar vooralsnog niet toch? Of heb ik wat gemist?
Goed punt… wellicht komt het niet over in mijn post, maar men ging er wel erg vanuit dat ik zo’n drive had liggen. Op dat moment voelde ik me behoorlijk ongemakkelijk.

Maar nee; heel erg onbeschoft was het inderdaad niet.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:28
Wat raden jullie "dit soort" mensen aan als ze betere wifi dekking willen hebben, maar geen kabels willen trekken?

Mesh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
@Heroic_Nonsense als de 2e hands drive werkt, dan is er met virtuele machines etc nog wel wat van te maken denk ik.
Aan de andere kant zijn dit dan wel weer de leuke klusjes. Vind ik dan. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Bakkertje_01 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:17:
Wat raden jullie "dit soort" mensen aan als ze betere wifi dekking willen hebben, maar geen kabels willen trekken?

Mesh?
Dan zoekt men het naar uit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34

Mesh?
Gewoon advies geven zoals je bij een zakelijke klant ook zou doen. Wij adviseren optie A, maar B en C zijn ook mogelijk. Zijn de gegeven opties niet naar wens? Dan heeft u pech :9

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Mesh?
Wifi repeaters.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mesh?
Ethernet over stroomnetwerk naar hun favoriete internetplekjes en dan daar een wifi-adapter. Helaas wel allemaal losse SSID's dus daar snapt tante Truus waarschijnlijk weinig van, maar geen gezeik met buren in rijtjeshuizen die elkaar proberen te overstemmen met wifi-versterkers. :X
Heroic_Nonsense schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:19:

Heeft 'ie geluk dat je uberhaupt weet wat dat is want de meeste handige neefjes zullen geen idee hebben. :+

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 05-07-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

.je

Dus dat vertel ik hem , was niet de eerste keer had afgesproken dat ie 1 x in de maand een test printje zou doen om dit te voorkomen .
Neem een laser, ben je van het gezeik af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:13

Mesh?
Niets, garantie tot aan de deur. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
Maar ik ben klaar met prive klantjes, altijd gezeur en gezeik en voor het dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Als ze zeggen dat ze willen betalen dan zeg ik mijn tarief dat ik vraag als zzp'er :p. Dan moet ze er toch nog even over nadenken.

Meestal verwijs ik ze dan naar een winkeltje in de buurt die vooral consumenten spul doen. Ben ik van het gezeik af.

Mijn tijd is ook kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024

Mesh?
Ik heb goede ervaring met de TP-link M5. Op een gegeven moment werd het internet van een Sitecom WLR4100 (aanbieding bij een Caiway-abonnment jaren geleden) erg onstabiel en traag. Toen hebben we via Caiway de TP-link M5 gekocht.

We hebben een unit als router in een L vormige woonkamer gezet bij de glasvezelaansluiting. De andere unit staat in de eetkamer (naast de - van de L woonkamer) en is middels mesh verbonden. Overigens staat de router in de bovenkant van de I.

Dan hebben we helemaal naar zolder een kabel getrokken. Gewoon gat in de muur. En via het trapgat naar boven gebeund. Gewoon lekker strak trekken, heb je geen bevestigingsmateriaal nodig. Daar heb ik een unit bedraad aangesloten.

Ik moet zeggen het werkt echt als een tiet. Ik weet niet of het komt omdat het merendeel met kabel verbonden is, maar overal hebben we snel (100-400Mbit/s, waar 600Mbit/s beloofd is)internet.

Ik heb wel begrepen dat TP-link in sommige situaties moeilijk doet. Volgens mij iets met IGMP-snooping dat niet goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Lijkt me niet helemaal het topic....of helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

powerboat schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:16:
Maar ik ben klaar met prive klantjes, altijd gezeur en gezeik en voor het dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
[...]
Mijn tijd is ook kostbaar.
Je zit in het topic voor „onbeschofte kennissen die tech support eisen”,
dus je bedoelt je eigen kennissen en familie?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
aawe mwan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:59:
[...]

Je zit in het topic voor „onbeschofte kennissen die tech support eisen”,
dus je bedoelt je eigen kennissen en familie?
Jup helaas, veel te vaak meegemaakt. Vooral op feestjes :( iedereen staat lekker te borrele en ik stond op een apart kamertje de pc te fixen. En vaak kwam kon er nog net een bedankje vanaf.

Heb er zelf niet zo'n moeite mee als er af en toe andersom iets terugkomt van hulp of iets anders, maar vaak is het toch eenrichtingsverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat maakt dat nou weer uit?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
powerboat schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Jup helaas, veel te vaak meegemaakt. Vooral op feestjes :( iedereen staat lekker te borrele en ik stond op een apart kamertje de pc te fixen. En vaak kwam kon er nog net een bedankje vanaf.

Heb er zelf niet zo'n moeite mee als er af en toe andersom iets terugkomt van hulp of iets anders, maar vaak is het toch eenrichtingsverkeer.
Maar dat ga je dan toch ook niet doen |:( Ik had gezegd zoek het lekker uit. Als je het echt zo graag gefixt wilt hebben is dat prima maar dan kom ik later nog wel een keer langs. Zit nu aan het bier :z

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 11:24
Arunia schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:20:
@Heroic_Nonsense als de 2e hands drive werkt, dan is er met virtuele machines etc nog wel wat van te maken denk ik.
Aan de andere kant zijn dit dan wel weer de leuke klusjes. Vind ik dan. ;)
Ik ben vooral benieuwd hoe die tapedrive aangesloten moet gaan worden. Goede kans dat het een scsi interface is, en dan ben je nog niet klaar. Scsi kaart nodig, drivers die hopelijk werken onder Windows. Succes aan @Heroic_Nonsense

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

segil schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe die tapedrive aangesloten moet gaan worden. Goede kans dat het een scsi interface is, en dan ben je nog niet klaar. Scsi kaart nodig, drivers die hopelijk werken onder Windows. Succes aan @Heroic_Nonsense
De "jammer-dan"-clausule inroepen. Onevenredig veel moeite voor legacy backup. Zoek een specialist en geef die door :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-09 10:19
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe die tapedrive aangesloten moet gaan worden.
De floppy-drive controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:25
PcDealer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:23:
[...]

De "jammer-dan"-clausule inroepen. Onevenredig veel moeite voor legacy backup. Zoek een specialist en geef die door :)
Als het mij zou overkomen: dat hangt er helemaal van af wie het is en of het mij een leuke uitdaging lijkt. En zo'n antiek ding weer aan de praat krijgen lijkt mij dan eigenlijk juist wel leuk. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

offtopic:
We hebben het hier over huis-tuin-en-keuken-tapestreamers die je ooit bij de Escom uit het rek pakte; gelukkig geen servermodelletjes. Die heb je in twee smaken (voor QIC80 en ouder; nieuwe tapeformaten heb je ook in USB-vorm): intern via de floppyconnector en extern via de parallelle poort.

We hebben een intern model besteld dat via de floppyconnector aangesloten moet worden. Ik heb gelukkig nog toegang tot een PC met Windows 98 waar nog een vrije floppyconnector in zit én die over USB beschikt.

Mijn plan is om de data te extraheren van de tape met de originele software die bij de drive wordt meegeleverd (en Win98-compatible is volgens de listing). De data zet ik vervolgens op een USB-stick en die draag ik over aan 'ome Geert'. Desnoods brand ik het op een CD-R.

Als het niet lukt om de data te extraheren, gaat de tape naar een data recovery bedrijf ('ome Geert' vindt dat de prijs wel waard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 11:24
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Als het niet lukt om de data te extraheren, gaat de tape naar een data recovery bedrijf ('ome Geert' vindt dat de prijs wel waard).[/offtopic]
Ik neem aan dat hij met "data recovery bedrijf" en "prijs wel waard" jouw inzet bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

segil schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Ik neem aan dat hij met "data recovery bedrijf" en "prijs wel waard" jouw inzet bedoelt?
Mijn inzet is vast wel een doosje Merci waard ja. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:45:
[...]

... en die draag ik over aan 'ome Geert'. Desnoods brand ik het op een CD-R.
Ik zou sowieso zelf een kopietje achterhouden, anders is het over 3 jaar "Ja, maar jij had die tape toch nog?" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:34
Zwartoog schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Ik zou sowieso zelf een kopietje achterhouden, anders is het over 3 jaar "Ja, maar jij had die tape toch nog?" :P
En CD-R'en hebben helaas ook niet het eeuwige leven, los van het feit dat dat inmiddels ook een verouderd opslagmedium aan het worden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
hollandnick schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Maar dat ga je dan toch ook niet doen |:( Ik had gezegd zoek het lekker uit. Als je het echt zo graag gefixt wilt hebben is dat prima maar dan kom ik later nog wel een keer langs. Zit nu aan het bier :z
hahaha ja, maar ben graag behulpzaam en destijds kon ik geen nee zeggen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:25

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

.je schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:02:
[...]
Neem een laser, ben je van het gezeik af
Inderdaad :+

En ja, ter aanvulling aan dit topic: Een kennis van mij heeft de laatste tijd ook wat problemen met Google, en dan gaat ze aan mij vragen waarom Google bijvoorbeeld de zoekresultaten niet opslaat. Tja, dat moet ze wel ingesteld hebben lijkt me.

Mijn reactie: "Moet je ingesteld hebben, de rest ligt bij Google"

Maar eerlijk gezegd, heb ik het idee dat veel vragen van haar duidelijk een PEBCAK-probleem zijn, of juist helemaal geen probleem omdat ze verkeerd kijkt, of iets verkeerds doet. Zoveel rare problemen van modem tot telefoon, je kan toch nooit een magneet zijn die dat aantrekt? ;)?

[ Voor 53% gewijzigd door AW_Bos op 01-08-2021 23:32 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mel33
Nostalgie met katja <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

Zwartoog schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Waarom zou iemand verantwoordelijk moeten zijn voor andermans spullen. Laten mensen leren zelf verantwoordelijk te worden.
powerboat schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:25:
[...]

hahaha ja, maar ben graag behulpzaam en destijds kon ik geen nee zeggen.
Ik hoop da jij daarin veranderd bent want mensen maken er keihard misbruik van.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SampleUser
  • Laatst online: 13:12
Waar ik mij ook aan kan ergeren zijn mensen die niet kunnen lezen maar je direct hun telefoon/laptop in je schoot duwen en zeggen "wAt mOeT iK hIeR dOeN????¿???¿"

Potdomme zeg, moet ik daar bijna als kleuterjuf vragen "nou, lees even hardop wat er op het scherm staat". Hoor ik terug " plaats uw bankpas in de scanner, voer uw pincode in en lees de code, oooooh ik snap m nu haha sorry hoor!!"

8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

SampleUser schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:42:
Waar ik mij ook aan kan ergeren zijn mensen die niet kunnen lezen maar je direct hun telefoon/laptop in je schoot duwen en zeggen "wAt mOeT iK hIeR dOeN????¿???¿"

Potdomme zeg, moet ik daar bijna als kleuterjuf vragen "nou, lees even hardop wat er op het scherm staat". Hoor ik terug " plaats uw bankpas in de scanner, voer uw pincode in en lees de code, oooooh ik snap m nu haha sorry hoor!!"

8)7 8)7 8)7 8)7
Haha ja mensen en hun reacties. Hetzelfde als...

"neem een smartphone"
"WAT MOET IK DAARMEE!!!!!!?"
"nou dit en dat"
"EN MOET IK DAT ALLEMAAL ONTHOUDEN!!? IK WORD NU AL GEK"
"je hebt toch ook de universiteit gedaan. Toen moest je nog veel meer onthouden"

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Het meest irritante vind ik nog als mensen vragen naar bepaalde functionaliteit op Facebook en hoe ‘t kan dat een bepaald spelletje van Website XYZ is verdwenen.
“Ja maar jij zit toch ik de ICT”

Zucht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:37

Aganim

I have a cunning plan..

hollandnick schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Als je het echt zo graag gefixt wilt hebben is dat prima maar dan kom ik later nog wel een keer langs.
Nah, als ze het opgelost willen hebben brengen ze de PC maar bij mij langs. Dan heb ik alles wat ik mogelijkerwijs nodig heb bij de hand en hoef ik geen duimen te draaien tijdens een eventuele herinstallatie.

Onvoorstelbaar hoe vaak een probleem dan ineens geen probleem meer is.:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb de afgelopen maanden juist het tegenover gesteld als veel mensen hebben in dit topic.

Ouders hebben al jaaaren problemen met wifi met name op zolder, dus aangeboden om mezelf op te offeren en een keer een kabel door de kruipruimte te trekken van waar het ziggo modem staat naar de meterkast en dan van daaruit verder te werken (er loopt een kabel de meterkast naar zolder waar eventueel een AP aan kan). Maar nee hoor ze wilde me niet lastig vallen want ik heb het al zo druk met de kinderen ed. :+

Broertje van mijn zwager doet dus wel allemaal van dit soort klusjes en heeft nu een dikke Asus router geplaatst, nu heb je in de tuin alleen voor de schuifpui wifi, een meter opzij niet meer :+

Idem met schoonouders, ze hebben eindelijk ingezien dat de PC die ik 11 jaar geleden gebouwd heb wellicht wat loos is om alleen aan te houden voor 1x per week 1 specifiek e-mail adres te bekijken. Dus ze gebruiken nu alleen nog de laptop en 2 tablets, computerkast is de deur uit en de PC staat sindsdien werkeloos ergens in huis. Daar zit dus nog wel de 1TB schijf in met alle familie foto's, ondertussen al 6x aangeboden om deze in te bouwen in een externe schijf behuizing die ik heb liggen zodat ze gewoon alles kunnen bekijken/gebruiken op de laptop. Nog steeds krijg ik gewoon geen antwoord waar die PC in huis verstopt staat en ik ga echt zelf niet op zoek :+

Lekker rustig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:19
Tux3.14 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:01:

Zucht 8)7
In dezelfde lijn.
Ik ben CAD tekenaar en help wel eens mensen uit mijn buurt met hun tekenskills.
Als ik hen iets uitleg dat soms nogal een eigenaardige werkwijze is krijg ik een scheve opmerking.
"waarom moet dat nu zo, dat is toch echt onhandig." Met een blijk naar mij van "doe er iets aan".
Euh, ik ben een gebruiker, ik maak dat programma niet. :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
Het meest irritante vind ik nog als mensen vragen naar bepaalde functionaliteit op Facebook en hoe ‘t kan dat een bepaald spelletje van Website XYZ is verdwenen.

Zucht 8)7
Niet in de ICT, maar ben wel vaak aanspreekpunt. Is maar 1 reactie voor:

"Ja dat klopt, en dáárom zit ik niet op Facebook" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:30
cadsite schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

In dezelfde lijn.
Ik ben CAD tekenaar en help wel eens mensen uit mijn buurt met hun tekenskills.
Als ik hen iets uitleg dat soms nogal een eigenaardige werkwijze is krijg ik een scheve opmerking.
"waarom moet dat nu zo, dat is toch echt onhandig." Met een blijk naar mij van "doe er iets aan".
Euh, ik ben een gebruiker, ik maak dat programma niet. :?
Die herken ik ook wel ja. Leg je uit hoe iets moet op Android/iOS: "ja maar dat kan toch veel handiger".
Ja dat klopt! gat in de markt! Maak die app zelf! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venraiden4K
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:42
Tot nu toe heb ik nooit echt ervaring gehad met onbeschofte kennissen, vaak bood ik zelf al aan om te helpen en anders werd het niet verwacht dat ik zou helpen met IT zaken.
Wel heb ik laatst voor het eerst zo'n moment gehad, niet vanuit familie of kennissen, maar op werk.

Een collega van een andere afdeling kwam naar mij toe gelopen met de vraag "Jij bent toch van IT?", waarop ik antwoordde "Ja?", hierna stak hij een heel verhaal af over zijn wifi thuis en hoe slecht dat wel niet was en of ik daarvoor nog oplossingen wist gezien we het wifi hier goed geregeld hadden... Aangegeven dat hier voor duizenden euro's aan apparatuur hing om het wifi (en de rest van het netwerk) te regelen.

De prijs maakte hem niks uit, als het maar wat oploste. Uiteindelijk maar aangegeven dat hij zijn provider maar moest bellen.

Professioneel koffiedrinker en stoelzitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
[...]

Ik hoop da jij daarin veranderd bent want mensen maken er keihard misbruik van.
[/quote]

Ja hoor, daarom ben ik zzp'er geworden :z en is het afgelopen met die flauwekul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

Zucht 8)7
Hetzelfde als een basisschooljuf vragen of zij een kind van het vwo bijles voor wiskunde B wil geven.

"ja maar jij zit toch in het onderwijs?"

Of een tandarts vragen een hartoperatie uit te voeren.

"jaar maar jij werkt toch in de zorg?"

Dat wordt wel geaccepteerd maar mensen beseffen niet hoe uitgebreid en divers de ICT is. Als ik, volgens hun, alles moest weten dan was allang multimiljonair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:39
Ik help alleen mijn familie en eventuele partner. De rest begin ik niet aan.
Of iemand moet bijvoorbeeld een mantelzorger zijn van mijn zus. Dan wil ik iemand 1x helpen en zeg dat dan ook duidelijk.

Heb paar jaar geleden gehad dat iemand mij dreigde voor de rechter te slepen omdat hij niet tevreden was. Koekoek

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 02-08-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-09 20:52
Harribo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:33:
Ik help alleen mijn familie en eventuele partner. De rest begin ik niet aan.
Of iemand moet bijvoorbeeld een mantelzorger zijn van mijn zus. Dan wil ik iemand 1x helpen en zeg dat dan ook duidelijk.

Heb paar jaar geleden gehad dat iemand mij dreigde voor de rechter te slepen omdat hij niet tevreden was. Koekoek
Als hij ook zo met zijn advocaten om gaat... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waah schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Die herken ik ook wel ja. Leg je uit hoe iets moet op Android/iOS: "ja maar dat kan toch veel handiger".
Ja dat klopt! gat in de markt! Maak die app zelf! O-)
Breng ze niet op ideeën...

Op een verjaardag: "Jaa, ik heb een supergoed idee voor een app/website/systeem, ik kan alleen helemaal niet programmeren, wil jij dat niet voor me doen?"

Joh, ga eens voor een offerte om tafel zitten met een professionele website-toko en bedenk dan nog eens of dat idee van je wel winstgevend gaat zijn. Reken ook de huur van servers, beheer en updates op de lange termijn mee. Maar zo iemand verwacht natuurlijk dat ik dat in een enkel weekendje even een professioneel systeem uit de grond stamp voor 300 euro of een bioscoopbon.

Nog los van het feit dat ik al een baan heb. Om daar nou een tweede bij te nemen enkel omdat iemand niet naar een partij wil stappen die daarvoor bedoeld is...

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 02-08-2021 15:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zucht 8)7
Dan zeg ik gewoon: "Jij speelde dat spelletje niet vaak genoeg en daarom hebben ze het weggehaald".
Ongeacht de reactie, wat meestal iets is in de trant van "ja maar ik speelde het echt heel vaak", is mijn antwoord dan "blijkbaar was dat niet vaak genoeg want nu is het weg".

Je moet het altijd persoonlijk maken. Het hele internet draait om hun en daarom is het ook hun schuld als iets verdwenen is :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
downtime schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Dan zeg ik gewoon: "Jij speelde dat spelletje niet vaak genoeg en daarom hebben ze het weggehaald".
Ongeacht de reactie, wat meestal iets is in de trant van "ja maar ik speelde het echt heel vaak", is mijn antwoord dan "blijkbaar was dat niet vaak genoeg want nu is het weg".

Je moet het altijd persoonlijk maken. Het hele internet draait om hun en daarom is het ook hun schuld als iets verdwenen is :D
En bedankt... door jou krijg ik nu spam van alle kennisen of ik spelletje xyz op facebook wil spelen, want andes gaan ze het verwijderen :(

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Ik had het laatst ook ja. een goede vriend van me kijk ik elke maandag een film mee bij hem thuis. Ik woon in A'foort, hij in een stad verderop. Ik krijg van hem een appje "mijn vrouw heeft je hulp nodig met laptop, is traag en ze gaat beginnen met studie"

Gezien ik hem al een aantal keren gratis geholpen had, gaf ik dit ook aan: "hey man, ik wil best helpen, maar het is in principe gewoon mijn werk, en werken doe ik niet voor niets, dus ik wil dan wel graag een 10je per uur".

Daarop kreeg ik "okee, dan krijg je van mij een rekening met de blikjes cola die je hier drinkt" (niet eens Coca-Cola, maar budgetmerk rommel).

Daarop zei ik dus maar: "prima, dan mag ik dus voortaan op jouw kosten tanken" (want, autorit naar zijn huis)

Dat ging nog even door zo... uiteindelijk deed hij zo moeilijk omdat hij dacht dat "het maar een kwartiertje zou duren".

Heb hem verteld dat als hij het zo goed denkt te weten, hij kennelijk precies weet wat hij moet doen, want waarop baseert hij die 15 minuten anders?

Nou zo ging dat dus even door. Uiteindelijk kom ik daar, is het een mini-laptop van acer met W7 er nog op en een harde schijf van 50GB. Daar wil ze een opleiding van ~2-3 jaar op gaan doen... en ze verdienen genoeg om een nieuwe laptop te kopen... dat dus aangeraden, maar nee ik moest toch even de boel fixen... 2 uur later heb ik alles gefikst en kreeg ik van zijn vrouw 30 euro (10 euro omdat manlief zo moeilijk had gedaan).

Daarna nog een keer wat voor zijn ouders gedaan en toen heeft hij netjes mijn tarief aan ze doorgegeven en zijn ze akkoord gegaan.

Volgens mij is vooral het onbegrip over wat je exact moet doen in de ICT wat het veroorzaakt dat men denkt dat je het wel "eventjes" regelt voor ze.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Drunken_Bear schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:38:

Volgens mij is vooral het onbegrip over wat je exact moet doen in de ICT wat het veroorzaakt dat men denkt dat je het wel "eventjes" regelt voor ze.
Deels wordt het vast onderschat. Dat heb ik ook regelmatig als mij om hulp wordt gevraagd met iets juridisch. Het kost toch altijd meer tijd dan mensen die er geen verstand van hebben denken.

Maar ik moet zeggen: ik help goede vrienden graag. Ik vind het eigenlijk nog veel onbegrijpelijker om geld te vragen van een goede vriend waar je elke week over de vloer komt... Ja dan help je hem 2 uur en de volgende keer helpt hij jou weer ergens 2 uurtjes mee. Dat is toch een beetje hoe vriendschappen werken? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Drunken_Bear schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:38:
Ik had het laatst ook ja. een goede vriend van me kijk ik elke maandag een film mee bij hem thuis. Ik woon in A'foort, hij in een stad verderop. Ik krijg van hem een appje "mijn vrouw heeft je hulp nodig met laptop, is traag en ze gaat beginnen met studie"

Gezien ik hem al een aantal keren gratis geholpen had, gaf ik dit ook aan: "hey man, ik wil best helpen, maar het is in principe gewoon mijn werk, en werken doe ik niet voor niets, dus ik wil dan wel graag een 10je per uur".

Daarop kreeg ik "okee, dan krijg je van mij een rekening met de blikjes cola die je hier drinkt" (niet eens Coca-Cola, maar budgetmerk rommel).

Daarop zei ik dus maar: "prima, dan mag ik dus voortaan op jouw kosten tanken" (want, autorit naar zijn huis)

Dat ging nog even door zo... uiteindelijk deed hij zo moeilijk omdat hij dacht dat "het maar een kwartiertje zou duren".

Heb hem verteld dat als hij het zo goed denkt te weten, hij kennelijk precies weet wat hij moet doen, want waarop baseert hij die 15 minuten anders?

Nou zo ging dat dus even door. Uiteindelijk kom ik daar, is het een mini-laptop van acer met W7 er nog op en een harde schijf van 50GB. Daar wil ze een opleiding van ~2-3 jaar op gaan doen... en ze verdienen genoeg om een nieuwe laptop te kopen... dat dus aangeraden, maar nee ik moest toch even de boel fixen... 2 uur later heb ik alles gefikst en kreeg ik van zijn vrouw 30 euro (10 euro omdat manlief zo moeilijk had gedaan).

Daarna nog een keer wat voor zijn ouders gedaan en toen heeft hij netjes mijn tarief aan ze doorgegeven en zijn ze akkoord gegaan.

Wat voor tarieven reken je voor zijn ouders als ik vragen mag? Ik vind 20 a 30 euro per uur het echt niet meer waard. Komt bij dat vrije tijd mij ook enorm veel waard is.
Pagina: 1 ... 18 ... 25 Laatste