Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:34

HSG

Harribo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:33:
Heb paar jaar geleden gehad dat iemand mij dreigde voor de rechter te slepen omdat hij niet tevreden was. Koekoek
Heeft hij je ook betaald of deed je het gratis? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29
Lan Mandragoran schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:48:
[...]

Deels wordt het vast onderschat. Dat heb ik ook regelmatig als mij om hulp wordt gevraagd met iets juridisch. Het kost toch altijd meer tijd dan mensen die er geen verstand van hebben denken.

Maar ik moet zeggen: ik help goede vrienden graag. Ik vind het eigenlijk nog veel onbegrijpelijker om geld te vragen van een goede vriend waar je elke week over de vloer komt... Ja dan help je hem 2 uur en de volgende keer helpt hij jou weer ergens 2 uurtjes mee. Dat is toch een beetje hoe vriendschappen werken? 8)7
Dat iemand anders je ergens 2 uurtjes mee helpt is een groot wonder. Want dat heb ik zelf echt nog nooit meegemaakt bij de mensen waar ik it dingen voor heb gedaan buiten mijn ouders, schoonouders en buren om. Laten we zo zeggen, van het merendeel krijg je totaal niets terug. Want inderdaad, het duurt maar even, kost niet veel tijd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ja dan help je hem 2 uur en de volgende keer helpt hij jou weer ergens 2 uurtjes mee. Dat is toch een beetje hoe vriendschappen werken? 8)7
Dit hele topic bestaat nu juist omdat vriendschappen heel vaak NIET zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Ja dan help je hem 2 uur en de volgende keer helpt hij jou weer ergens 2 uurtjes mee. Dat is toch een beetje hoe vriendschappen werken? 8)7
Als het allemaal gaat zoals jij nu denkt zag de wereld een heel stuk beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

downtime schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:03:
[...]

Zo is het. Overigens -maar daar gaat dit topic niet over- zijn er ook aardig wat mensen die mij vroeger een paar tientjes wilden toestoppen als ik iets voor niets deed.
Niet alles hoeft geld op te leveren. Maar een glaasje drinken en een koekje en een welgemeend bedankt is ook veel waard en sommigen pakken je hele hand als je een vinger aanbiedt.
Maar zouden kappers ook niet in hun vriendenkring mensen hebben die vinden dat de kapper het wel even gratis kan doen? Of korting proberen te krijgen als je in winkel of zus blijkt te werken?
Ik denk dat het niet alleen computer gerelateerd is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-08 16:31
Arunia schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Dat iemand anders je ergens 2 uurtjes mee helpt is een groot wonder. Want dat heb ik zelf echt nog nooit meegemaakt bij de mensen waar ik it dingen voor heb gedaan buiten mijn ouders, schoonouders en buren om. Laten we zo zeggen, van het merendeel krijg je totaal niets terug. Want inderdaad, het duurt maar even, kost niet veel tijd.
downtime schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:03:
[...]

De topictitel heeft het over "onbeschofte kennissen". De post waar ik op reageerde heeft het over een "goede vriend" waar hij letterlijk elke week langskomt. Dat is toch geen kennis? Natuurlijk zit er een grens aan de mensen die je helpt, en ik vind het logisch als je betaald wil worden voor diensten voor mensen die je nauwelijks kent. Maar voor een goede vriend? Dat komt op mij wel heel weinig loyaal over en doet me vooral denken aan gierige mensen die een Tikkie sturen voor een euro.

Anyway, ik snap dat mensen er geen zin in hebben als het alleen maar eenrichtingsverkeer is. Misschien is het dan wel mijn privilege dat ik dat niet zo ervaar...
HSG schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Als het allemaal gaat zoals jij nu denkt zag de wereld een heel stuk beter uit.
Thanks denk ik? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:52
Had er laatst weer 1 altijd als die appt moet hij ergens hulp mee hebben. 3 maanden stil geweest en opeens weer een appje.

# hey alles goed
- ja prima en met jouw (vrouw zegt al die moet iets hebben)
# zeg heb je nog een switch liggen ?
- (kijk naar de stapel switches links van me) eu nee heb niks meer
# jammer

Onderhand is het weer een maandje of wat rustig 😆 geen idee hoe ie het heeft opgelost verder.
Venraiden4K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:46:
Tot nu toe heb ik nooit echt ervaring gehad met onbeschofte kennissen, vaak bood ik zelf al aan om te helpen en anders werd het niet verwacht dat ik zou helpen met IT zaken.
Wel heb ik laatst voor het eerst zo'n moment gehad, niet vanuit familie of kennissen, maar op werk.

Een collega van een andere afdeling kwam naar mij toe gelopen met de vraag "Jij bent toch van IT?", waarop ik antwoordde "Ja?", hierna stak hij een heel verhaal af over zijn wifi thuis en hoe slecht dat wel niet was en of ik daarvoor nog oplossingen wist gezien we het wifi hier goed geregeld hadden... Aangegeven dat hier voor duizenden euro's aan apparatuur hing om het wifi (en de rest van het netwerk) te regelen.

De prijs maakte hem niks uit, als het maar wat oploste. Uiteindelijk maar aangegeven dat hij zijn provider maar moest bellen.
Als kennissen daar over beginnen is mijn antwoord. Wil je goede wifi ? Vanaf 500 euro gaan we praten. 9/10 vinden goede wifi dan niet meer zo interessant.

Als je ze dan uitlegt dat kabels trekken tijd en geld kost om meerdere accespoints te plaatsen vinden ze het naar onzin. Want ja kan draadloos toch ? Verwijs ze dan maar door naar de wifi promise van de providers. Vaak binnen een half jaar denken ze dan toch anders over die 500 euro >:) .

[ Voor 62% gewijzigd door Jan-man op 02-08-2021 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:01
Jan-man schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:17:
Had er laatst weer 1 altijd als die appt moet hij ergens hulp mee hebben. 3 maanden stil geweest en opeens weer een appje.

# hey alles goed
# jammer

Onderhand is het weer een maandje of wat rustig 😆 geen idee hoe ie het heeft opgelost veder.
Ik zou daar dan nooit over liegen, maar gewoon eerlijk zijn. Ook over je irritatie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:46

# hey alles goed
# jammer

Onderhand is het weer een maandje of wat rustig 😆 geen idee hoe ie het heeft opgelost verder.
Ik herken de situatie min of meer, sinds mijn nicht een nieuw lief heeft hoor ik er niet meer.
Zelfs in de WhatsAppgroep met mijn andere nichten antwoord ze niet meer.
Vorige week kon ze me dan toch weer vinden na 9 maand, ze kon geen apps meer openen op haar iPhone.
Uit principe dan maar geholpen, wel wat gewacht om te antwoorden.
En juist een dank u kon ervan af, zelfs nog gevraagd hoe het met haar was maar geen antwoord meer gekregen.
Ze komen alleen maar contact zoeken als ze iets nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

CurlyMo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Ik zou daar dan nooit over liegen, maar gewoon eerlijk zijn. Ook over je irritatie.
Alsof die persoon die een switch nodig heeft dat interesseert want verder laat hij toch niks van zich horen.

Of je kan er geld voor vragen plus, indien van toepassing, een vergoeding voor het installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En dan weer garantie moeten bieden zeker. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:29:
En dan weer garantie moeten bieden zeker. ;)
Natuurlijk niet. ;) Hij is geen winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:50
Lordy79 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Zo is het. Overigens -maar daar gaat dit topic niet over- zijn er ook aardig wat mensen die mij vroeger een paar tientjes wilden toestoppen als ik iets voor niets deed.
Niet alles hoeft geld op te leveren. Maar een glaasje drinken en een koekje en een welgemeend bedankt is ook veel waard en sommigen pakken je hele hand als je een vinger aanbiedt.
Maar zouden kappers ook niet in hun vriendenkring mensen hebben die vinden dat de kapper het wel even gratis kan doen? Of korting proberen te krijgen als je in winkel of zus blijkt te werken?
Ik denk dat het niet alleen computer gerelateerd is.
Het gaat denk ik meestal ook niet over geld maar over een gebrek aan waardering. Ik vind het helemaal niet erg om iets te doen voor een ander, zolang daar maar waardering om de hoek komt kijken i.p.v. te doen alsof het mijn plicht is en ze mij een plezier doen met de hulpvraag.

Nu heb ik geen IT achtergrond (opleiding wel gestart jaren geleden maar was niet mijn ding) dus wat dat betreft is het wellicht makkelijker praten. Wel word ik in de familie gezien als die handige Harrie.. in de straat inmiddels ook maar dat is door het hobbymatige voortzetten van hardware in huis wat voor leken mogelijk lijkt op…

Als iemand iets vraagt waarbij ik weet dat ze het niet waarderen dan is het iets dat ik niet kan. Indien ze het wel waarderen / netjes vragen dan geef ik aan dat ik best wil kijken maar niets kan beloven.

Maar goed… ik heb fijne buren en een relatief onwetende familie / capabele vrienden :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Tux3.14 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Wat voor tarieven reken je voor zijn ouders als ik vragen mag? Ik vind 20 a 30 euro per uur het echt niet meer waard. Komt bij dat vrije tijd mij ook enorm veel waard is.
Daarvoor hou ik ook gewoon 10 euro aan hoor. Ik hecht ook wel waarde aan vrije tijd, maar die vriend is er dan wel bij en dan kan je nog lekker even ouwehoeren. Dat is op zich ook nog wel gezellig. Vaak zijn het ook klusjes die 1 a 2 uur in beslag nemen, dus heel spannend is het ook niet.

Mijn zus heeft plannen om een B&B te gaan beginnen in Italie en ik moet natuurlijk daar het internet optuigen en onderhouden, dus je kan je voorstellen dat ik er over na zit te denken om dan de tarieven wat omhoog te gooien, maar tsjah... het is wel je zus.
[...]

Deels wordt het vast onderschat. Dat heb ik ook regelmatig als mij om hulp wordt gevraagd met iets juridisch. Het kost toch altijd meer tijd dan mensen die er geen verstand van hebben denken.

Maar ik moet zeggen: ik help goede vrienden graag. Ik vind het eigenlijk nog veel onbegrijpelijker om geld te vragen van een goede vriend waar je elke week over de vloer komt... Ja dan help je hem 2 uur en de volgende keer helpt hij jou weer ergens 2 uurtjes mee. Dat is toch een beetje hoe vriendschappen werken? 8)7
Dat is op zich een aanname die je doet. Hij heeft me wat dat betreft ook nooit ergens mee geholpen/mee kunnen helpen. Ik ben vrij handig en doe zo'n beetje alles zelf. Hij heeft wel geholpen met een verhuizing, maar daarentegen heb ik hem al 3x helpen verhuizen. Niet dat ik zo kinderachtig ben om de score bij te houden, maar het is was het is. Deze jongen is vrij lui aangelegd. Zo kom ik dus wekelijks bij hem, VOOR hem over de vloer, maar moet zijn vrouw op de 1 of andere manier altijd de deur voor me open komen doen. Niet om het verder af te vallen, maar zo is die jongen nu eenmaal.

Ik was bij hem op een gegeven moment een aantal dagen per maand de sjaak en ging het meer over zijn problemen met IT spullen of plankjes ophangen of schilderen en dergelijke, dan dat we nog een film aan het kijken waren. Daarna ging hij er dus vanuit dat ik zijn vrouw + ouders ook wel even gratis kon ondersteunen. Toen heb ik maar gezegd dat ik graag 10 euro per uur zou willen hebben. Ik hecht namelijk ook graag waarde aan "me-time" of een gezellige avond op de bank met hem en een filmpje. Daarnaast heeft hij dat nu geaccepteerd en ben ik nog steeds regelmatig voor hem bezig, hij tevreden met mijn resultaat en ik krijg er een klein extra zakcentje bij voor een speciaalbiertje in het weekend :-)

[ Voor 55% gewijzigd door Drunken_Bear op 03-08-2021 08:47 ]

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Als een van die kennissen na een half jaar opeens weer een berichtje stuurt. De chat openen met 'Wat wil je?'

Of de vraag compleet negeren. Dus als ze de chat openen vertellen en weer iets raars vragen. Vertellen hoe het met je gaat, en wat je de laatste tijd bezig houd. Hun vraag compleet negeren.

Dan stopt het verder wel.

Ik bedoel, ik vind het niet erg om je te helpen als je zelf ook enig poging heb gedaan om je probleem te tacklen. Vragen of iets gaat werken voor jouw probleem is al 10x beter dan zomaar om hulp vragen, en mijn advies in de wind slaan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

# hey alles goed
# jammer

[...]

Als kennissen daar over beginnen is mijn antwoord. Wil je goede wifi ? Vanaf 500 euro gaan we praten. 9/10 vinden goede wifi dan niet meer zo interessant.

Als je ze dan uitlegt dat kabels trekken tijd en geld kost om meerdere accespoints te plaatsen vinden ze het naar onzin. Want ja kan draadloos toch ? Verwijs ze dan maar door naar de wifi promise van de providers. Vaak binnen een half jaar denken ze dan toch anders over die 500 euro >:) .
Gebruiken de providers dan zulke slechte apparatuur? Je zou zeggen dat ze fatsoenlijk spul gebruiken, als ze overal "goede WiFi" beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

HSG schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:31:
[...]

Natuurlijk niet. ;) Hij is geen winkel.
Je hebt de rest van het topic gelezen? Zo "natuurlijk" is dat niet voor iedereen.

Maar misschien mis ik wat sarcasme, dat kan natuurlijk :P ook.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:43:
[...]

Je hebt de rest van het topic gelezen? Zo "natuurlijk" is dat niet voor iedereen.

Maar misschien mis ik wat sarcasme, dat kan natuurlijk :P ook.
Kwestie van erbij vermelden, maar ik kan me ook voorstellen dat als iemand alleen wat weten als ze wat nodig hebben, dat je ze gewoon een switch niet gund, dus ze lekker houdt, of er iemand anders mee blij maakt. Ikzelf zou zo'n persoon alleen niet meer in mijn leven houden. het wekt toch per keer 5 minuten ergenis als ze je appen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Drunken_Bear schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:37:
[...]
Mijn zus heeft plannen om een B&B te gaan beginnen in Italie en ik moet natuurlijk daar het internet optuigen en onderhouden, dus je kan je voorstellen dat ik er over na zit te denken om dan de tarieven wat omhoog te gooien, maar tsjah... het is wel je zus.
[...]
Ik vraag nooit geld, ik help of verwijs door.
Wat betreft je zus, als je daar af en toe mag verblijven zonder kosten en ze haalt en brengt van en naar het vliegveld zou ik er geen geld voor vragen.
Is toch leuk om haar te helpen de boel op te starten.

Acties:
  • +64 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
SampleUser schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:42:
Waar ik mij ook aan kan ergeren zijn mensen die niet kunnen lezen maar je direct hun telefoon/laptop in je schoot duwen en zeggen "wAt mOeT iK hIeR dOeN????¿???¿"

Potdomme zeg, moet ik daar bijna als kleuterjuf vragen "nou, lees even hardop wat er op het scherm staat". Hoor ik terug " plaats uw bankpas in de scanner, voer uw pincode in en lees de code, oooooh ik snap m nu haha sorry hoor!!"

8)7 8)7 8)7 8)7
Dit geldt voor alle gebruikers, overal. Op mijn werk ook:
> De software is kapot!
< Hoezo dan?
> Hij slaat niet meer op!
< Komt er een melding?
> Nee, alleen een foutmelding heel snel
< Wat stond daar dan?
> Weet ik niet, die klik ik weg
< Kan je het nog eens proberen dan?
> Ja..... hij doet het weer niet!!! Ik moet verder, ik heb hier geen tijd voor!!!
< Wat staat er?!!?!
> "Project kan niet worden opgeslagen. Er bestaat al een project met die naam. Verander de naam en probeer opnieuw"... En nu?
< Pas de naam eens aan en probeer eens opnieuw?
> *tik tik tik*. Verdomd, het werk! Wat vaag zeg!? Is dit een nieuwe bug?

GODVERDETERINGTYFUS! HOE BEN JIJ IN STAAT NORMAAL TE FUNCTIONEREN IN DE SAMENLEVING??? 8)7

Hoe doe die mensen hun belastingaangifte? Boodschappen? Schijten?

> Mijn broek zit onder de schijt!!!?
< Waarom??
> WC papier was op!!! Dit is onacceptabel.
< Was er een nieuwe rol in de voorraad, daarnaast?
> Niet gekeken.
< Kijk eens?
> Ja!!? Hoe moet ik dit weten. Is dit nieuw?

Sorry, even wat frustratie.
Ik ga even mediteren vandaag.

[ Voor 15% gewijzigd door armageddon_2k1 op 03-08-2021 09:05 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Tux3.14 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

Wat voor tarieven reken je voor zijn ouders als ik vragen mag? Ik vind 20 a 30 euro per uur het echt niet meer waard. Komt bij dat vrije tijd mij ook enorm veel waard is.
Ik vraag bij iedereen 25 euro per uur, ongeveer. Dat schrikt een beetje af (voor mijn gevoel) en achteraf rond ik het weer af. Komt meestal op 50-75 euro neer dan.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Er zou een Werkspot moeten zijn voor computer klusjes! Dan zien ze hoe snel de kosten oplopen.

Nerdspot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@armageddon_2k1 In de privé omgeving kom ik eerder tegen:

> Mijn wachtwoord doet het niet meer!!!
< heb je daar al een tijdje een melding over gekregen?
> Nee. Ik heb wel al een paar weken bij het opstarten een melding.
< En wat zegt die melding dan?
> Geen idee. Die klik ik weg.
< En nu? Lees eens voor?
> Nu zegt 'ie dat mijn wachtwoord niet meer werkt.
< En....??
> En dat ik een nieuw wachtwoord moet invullen. Maar mijn wachtwoord werkt niet meer!!
> Dus... Wat denk je dat je nu moet doen? 8)7

Daar verspil ik echt geen tijd meer aan hoor, inmiddels ben ik al een aantal jaren van alle gezeik af. Soms kijk ik nog wel eens even bij mijn ouders mee met behulp van teamviewer, maar dat zijn tegenwoordig ook echt uitdagende klusjes. Ten eerste omdat mijn kennisniveau daalt, maar ten tweede ook omdat ze zich tegenwoordig best goed redden en me alleen met échte vragen gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
HSG schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:14:
[...]
Of je kan er geld voor vragen plus, indien van toepassing, een vergoeding voor het installeren.
Dat is dan toch ook prima. Wat fijn dat ik iemand er blij mee kan maken. Je kan er zo een ophalen voor een spotprijsje van € 10,-. onder de aanname dat je zelf weet hoe je hem installeert. Ik ga je er namelijk niet mee helpen.
[...]
En dan klagen als je zus kosten in rekening brengt als je in haar B&B wil logeren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:39

Agent47

I always close my contracts.

Drunken_Bear schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:38:
Ik had het laatst ook ja. een goede vriend van me kijk ik elke maandag een film mee bij hem thuis. Ik woon in A'foort, hij in een stad verderop. Ik krijg van hem een appje "mijn vrouw heeft je hulp nodig met laptop, is traag en ze gaat beginnen met studie"

Gezien ik hem al een aantal keren gratis geholpen had, gaf ik dit ook aan: "hey man, ik wil best helpen, maar het is in principe gewoon mijn werk, en werken doe ik niet voor niets, dus ik wil dan wel graag een 10je per uur".

Daarop kreeg ik "okee, dan krijg je van mij een rekening met de blikjes cola die je hier drinkt" (niet eens Coca-Cola, maar budgetmerk rommel).

Daarop zei ik dus maar: "prima, dan mag ik dus voortaan op jouw kosten tanken" (want, autorit naar zijn huis)

Dat ging nog even door zo... uiteindelijk deed hij zo moeilijk omdat hij dacht dat "het maar een kwartiertje zou duren".

Heb hem verteld dat als hij het zo goed denkt te weten, hij kennelijk precies weet wat hij moet doen, want waarop baseert hij die 15 minuten anders?

Nou zo ging dat dus even door. Uiteindelijk kom ik daar, is het een mini-laptop van acer met W7 er nog op en een harde schijf van 50GB. Daar wil ze een opleiding van ~2-3 jaar op gaan doen... en ze verdienen genoeg om een nieuwe laptop te kopen... dat dus aangeraden, maar nee ik moest toch even de boel fixen... 2 uur later heb ik alles gefikst en kreeg ik van zijn vrouw 30 euro (10 euro omdat manlief zo moeilijk had gedaan).

Daarna nog een keer wat voor zijn ouders gedaan en toen heeft hij netjes mijn tarief aan ze doorgegeven en zijn ze akkoord gegaan.

Volgens mij is vooral het onbegrip over wat je exact moet doen in de ICT wat het veroorzaakt dat men denkt dat je het wel "eventjes" regelt voor ze.
Van dit soort praktijken krijg je de grootste ruzies met vrienden. Het enige wat ik aan vrienden doorgeef is dat ik best wil helpen, maar wel wanneer het mij uitkomt. :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoi1234
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:59:
Er zou een Werkspot moeten zijn voor computer klusjes! Dan zien ze hoe snel de kosten oplopen.

Nerdspot.
Dar kun je toch wel voor mij bouwen??!! Kost je maar 3 uur, want jij bent ICT'er en hebt daar verstand van :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
ik heb m'n 20,- voor de printer van familie van mijn vrouw gekregen !!!!

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
hoi1234 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Dar kun je toch wel voor mij bouwen??!! Kost je maar 3 uur, want jij bent ICT'er en hebt daar verstand van :+
Zoals mijn baas:
Kunnen we dan ook zo doen als bij Google Docs? Dat je tegelijk zeg maar edit en elkaar cursor ziet? Zij hebben dat al uitgedacht, kan je dat niet van hun Git ofzo kopieren?
Sure...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:23
Na jarenlang techsupport te zijn voor familie, kennissen en kennissen van kennissen ben ik er na een ruzie permanent mee gestopt. Alleen mijn ouders, mijn broertje en schoonouders help ik. Verder eigenlijk niet.

Om een aantal situaties samen te vatten:
- Vriend van mijn ouders dat een familielid van haar problemen heeft met de computer. Dat moet DIRECT verholpen worden. Of ik NU kon komen. Aangezien ik op 2,5 reizen woon en kosten maak met het OV had ik daar geen zin in. Uiteindelijk geprobeerd hulp op afstand aan te bieden, wat gewoon totaal niet werkt. Uiteindelijk heeft die vriend van mijn ouders mijn moeder nog opgebeld en is zij er naar toe gereden (woont dichterbij) zodat ik samen met mijn moeder het probleem kon oplossen. Daar heb ik niets voor gekregen, ook geen bedankje. Sterker nog, ik kon merken dat die vriend het allemaal erg 'onhandig' vond en vooral lang vond duren. Er was immers haast bij...

- Router / wifidoos geinstalleerd voor iemand. Werkte allemaal prima. 4 maanden later doet de printer het niet meer (printen via wifi)! Dat moet natuurlijk aan die router liggen. Verder was er niks gebeurd. Afijn, na lang gezeur toch langsgeweest. Wat blijkt: netwerknaam en wachtwoord van de wifi was aangepast, zoonlief was echter de printer vergeten.

En zo nog veel meer.

Oh, ik ben trouwens frontend programmeur. Maar "jij kan dat vast in 5 minuten, jij bent goed met computers". Nou schiet mij maar lek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:59:

Nerdspot.
https://www.studentaanhuis.nl/

Je kan ze ook gewoon daar naar doorverwijzen als je zelf geen tijd/zin hebt om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

Zoals mijn baas:

[...]

Sure...
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ alsof google of welk ander bedrijf dan ook, de broncode van hun softwareproducten beschikbaar stelt. Maar ja, dat zal hij wel niet bedacht hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
hoi1234 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ alsof google of welk ander bedrijf dan ook, de broncode van hun softwareproducten beschikbaar stelt. Maar ja, dat zal hij wel niet bedacht hebben.
In diezelfde lijn, wel eens een telefoontje van een klant gehad of ik Google kon bellen met de vraag of hun website hoger in de ranking kon. Ik uitleggen dat dit zo niet werkte, alsnog de reactie: joh als it-ers onder elkaar kun je dat best even regelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Bartske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

Je kan ze ook gewoon daar naar doorverwijzen als je zelf geen tijd/zin hebt om te helpen.
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik vind SaH echt de grootste slavendrijvers die er zijn. Kun je beter bij Fiksi om hulp vragen. Dat is veel beter voor de "expert".

Tenzij je midden in de stad woont, ben je teveel aan reistijd en zelfs eventuele reiskosten kwijt. De wachttijd tussen afspraken wordt niet betaald en je krijgt alleen de uren die je werkt, terwijl je minstens 3 uur hoort te krijgen. De "mijn toetsenbord typt een ' " ' ipv een @"-problemen duren weliswaar 1 uur, maar dat is 5 minuten oplossing, 5 minuten verkeerde instellingen weggooien, gemiddeld 30 minuten betalen (snappen ze niks van) en veel reistijd. Daar krijg je 7,50 voor. Oja, en als een grsppenmaker je voor niks laat komen krijg je 2,50 en na lang zeuren en flink boos worden 5 euro.

Fiksi geeft een vast bedrag. Dat werkt veel beter. Je weet gewoon wat de reistijd en eventuele reiskosten zijn en hoelang je bezig bent. De werktijd is trouwens aan een maximum gebonden. Dus je kunt vrij eenvoudig bepalen hoe aantrekkelijk een klus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

renegrunn schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

In diezelfde lijn, wel eens een telefoontje van een klant gehad of ik Google kon bellen met de vraag of hun website hoger in de ranking kon. Ik uitleggen dat dit zo niet werkte, alsnog de reactie: joh als it-ers onder elkaar kun je dat best even regelen :+
Lol :p ik had wss gereageerd met iets van 'Ik zal Gerard Oogle ff een belletje doen en vragen of er wat te regelen valt' :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
Bartske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:16:
[...]

iemand zei, ja maar dat kost geld, en dat zijn beginnende ICT ,, jij bent ervaren en in 1 x klaar,, wil niet betalen voor iemand die meer tijd nodig heeft

op mijn weder vraag en ik kost dan geen geld ?? ( voor vrienden en familie niet )

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zenomyscus schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:
Na jarenlang techsupport te zijn voor familie, kennissen en kennissen van kennissen ben ik er na een ruzie permanent mee gestopt. Alleen mijn ouders, mijn broertje en schoonouders help ik. Verder eigenlijk niet.
De meest verstandige keuze. Bij vreemden/vage kennissen is het vaak hilarisch om te doen alsof je er ook gewoon geen zak van snapt. Zelfs schoonouders waag ik me eventjes niet meer aan.

Op basis van de door hen gecommuniceerde wensen een goedkope laptop uitgezocht, die prima had moeten voldoen voor Office en mail. Een half jaartje later krijg ik te horen dat die laptop toch een miskoop was geweest, want ze wilde nu ook <insert tig andere programma's> kunnen draaien voor werk. Dat konden collega's/vrienden ook op hun laptops, en zij nu niet echt lekker. Dus rustig uitgelegd dat de laptop die ik had aangeraden simpelweg de beste keuze was geweest qua budget met hun eerdere wensen, maar dan voor de eisen die ze nu opeens hadden, een zwaardere laptop nodig was.

Poeh, kreeg toen opeens toch op een ander toontje te horen dat ze voortaan het zoontje de laptop zouden laten uitzoeken, want dit was achteraf helemaal niets. Fine by me, dus voorlopig doe ik even niets meer qua gratis advies of helpen. Laat dan zoonlief het lekker regelen, en als die dan een el-cheapo Acer uitzoekt, dan doe ik daar ook helemaal niets mee als Netflix niet lekker buffert, of als Teams niet werkt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:49
schoonvader zijn wifi werkt niet goed in de aanbouw achter aan het huis. Terwijl het routertje in de meterkast van €20,- toch echt voldoende moet zijn...

Oke, ik heb mijn advies gegeven, verder je eigen probleem...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11
Schoonvader in paniek aan de telefoon: 'ik ben gehackt!! Ik moet m'n creditcardgegevens invullen maar dat wil ik niet! Ik kan verder niks meer met de laptop'.

Had 'ie per ongeluk het instellen van Apple pay aangeklikt, op z'n nieuwe Macbook, de schat. :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Tja. Mensen denken, een pc is moeilijk, snap ik niet, dus ik besteed er 0 aandacht aan, want ik krijg het toch niet opgelost.
Dus ze lezen niks en kunnen zelfs de meest simpele foutmeldingen niet oplossen.
Gewoon accepteren en verder gaan 😉

Ikzelf ben geen IT-er, maar zit in de analyse systemen.
Voorbeeld. Soms krijg ik een klant aan de lijn met het probleem dat de software niet opstart of alleen maar vastloopt.
Wat is de foutmelding?
Disk write error. Disk full.
Nou, wat zou dat toch betekenen? 😂

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
tilburgs82 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Wat is de foutmelding?
Disk write error. Disk full.
Nou, wat zou dat toch betekenen? 😂
Dat zal een belastingadviseur waarschijnlijk ook zeggen over de uitleg bij je belastingaangifte en een jurist bij de algemene voorwaarden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

CurlyMo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Dat zal een belastingadviseur waarschijnlijk ook zeggen over de uitleg bij je belastingaangifte en een jurist bij de algemene voorwaarden ;)
Precies.
Zo heb ik weer moeite met taal. Ieder zijn ding.
Zoals ik al zei. Gewoon accepteren en doorgaan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Moosjes schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:42:
schoonvader zijn wifi werkt niet goed in de aanbouw achter aan het huis. Terwijl het routertje in de meterkast van €20,- toch echt voldoende moet zijn...

Oke, ik heb mijn advies gegeven, verder je eigen probleem...
Hier ook overal waar ik kom. Maar vroeger had ik overal bereik met die router.

Dat kan, maar ondertussen meerdere smart tv's bij jou en de buren, tablets, telefoons, laptops, game consoles en misschien sommige nog wat extra wifi erbij.

Ja maar die zijn toch niet allemaal met mijn wifi verbonden? Dat klopt maar 'straalt' en die extra wifi 'stoort' die wel heen dus 'bereik' word daardoor minder zuiver. Ja hey wat een onzin dat was vroeger niet.

Wat kan ik er tegen doen, jij tips? Paar fatsoenlijke accesspoints aanschaffen per verdieping 1 redelijk centraal en in de tuin een outdoor als het nodig is dan heb je zeker geen probleem, kost wel rond de 500 euro. Laat maar was vroeger zo duur allemaal niet en kon het met 1 apparaat af.

Klopt nu 1 huis koop, kocht je vroeger complete straat voor.
Vroeger dan reden we nu nog op een houten wielen.
Vroeger waren de telefoon ook geen 1000 euro (swing, nokia 3310 tijd).
Lekker in vroeger blijven hangen ;)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Dat is op zich een aanname die je doet. Hij heeft me wat dat betreft ook nooit ergens mee geholpen/mee kunnen helpen. Ik ben vrij handig en doe zo'n beetje alles zelf. Hij heeft wel geholpen met een verhuizing, maar daarentegen heb ik hem al 3x helpen verhuizen. Niet dat ik zo kinderachtig ben om de score bij te houden, maar het is was het is. Deze jongen is vrij lui aangelegd. Zo kom ik dus wekelijks bij hem, VOOR hem over de vloer, maar moet zijn vrouw op de 1 of andere manier altijd de deur voor me open komen doen. Niet om het verder af te vallen, maar zo is die jongen nu eenmaal.

Ik was bij hem op een gegeven moment een aantal dagen per maand de sjaak en ging het meer over zijn problemen met IT spullen of plankjes ophangen of schilderen en dergelijke, dan dat we nog een film aan het kijken waren. Daarna ging hij er dus vanuit dat ik zijn vrouw + ouders ook wel even gratis kon ondersteunen. Toen heb ik maar gezegd dat ik graag 10 euro per uur zou willen hebben. Ik hecht namelijk ook graag waarde aan "me-time" of een gezellige avond op de bank met hem en een filmpje. Daarnaast heeft hij dat nu geaccepteerd en ben ik nog steeds regelmatig voor hem bezig, hij tevreden met mijn resultaat en ik krijg er een klein extra zakcentje bij voor een speciaalbiertje in het weekend :-)
Weet je wat het bizarre is....dat jij en zijn vrouw dit gedrag accepteren. Wat als een ander vriend van jou ineens dit gedrag zouden tonen, had jij dan hier hetzelfde gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Zenomyscus schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:

- Vriend van mijn ouders dat een familielid van haar .....
Dat zijn precies de gevallen waar het topic over gaat. Een familie van een vriend van jouw ouders....
En dan op hoge poten zaken eisen en geen bedankje.

Classic!

:(

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

HSG schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:00:
[...]

Weet je wat het bizarre is....dat jij en zijn vrouw dit gedrag accepteren. Wat als een ander vriend van jou ineens dit gedrag zouden tonen, had jij dan hier hetzelfde gezegd?
Oh ik zeg het heel vaak tegen hem, maarja, aard van het beestje verander je niet zomaar even en iedereen heeft zijn foutjes toch :-)
En dan klagen als je zus kosten in rekening brengt als je in haar B&B wil logeren ;)
True, maar Italië is mijn land niet, dus veel zal ik er niets langskomen, maar ondertussen weet ik wel dat ik ze een op afstand beheerbare WI-FI oplossing zoals Unify ga aanraden. dan kan ik lekker vanaf thuis het onderhoud doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Drunken_Bear op 04-08-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Drunken_Bear schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Oh ik zeg het heel vaak tegen hem, maarja, aard van het beestje verander je niet zomaar even en iedereen heeft zijn foutjes toch :-)

[...]

True, maar Italië is mijn land niet, dus veel zal ik er niets langskomen, maar ondertussen weet ik wel dat ik ze een op afstand beheerbare WI-FI oplossing zoals Unify ga aanraden. dan kan ik lekker vanaf thuis het onderhoud doen.
Ga je daar ook geld voor vragen? Voor je weet gaat ze jou te pas en ongepast bellen omdat jij het toch gratis doet.

Geloof mij maar...als menen ergens misbruik van kunnen maken dan doen ze dat.

[ Voor 6% gewijzigd door HSG op 04-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

HSG schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Ga je daar ook geld voor vragen? Voor je weet gaat ze jou te pas en ongepast bellen omdat jij het toch gratis doet.

Geloof mij maar...als menen ergens misbruik van kunnen maken dan doen ze dat.
Is wel de bedoeling ja... ze gaat een BnB beginnen daar. ik zie de bui al hangen dat ik lekker in een kroeg zit en zij me belt omdat de gasten zeggen dat het Wi-Fi traag is. leuk dat ik daar dan 1x in de zoveel jaar gratis zou mogen logeren, maar moet mijn vader er dan ook iets tegenoverstellen om gratis te mogen slapen, of doe je zoiets gewoon als/voor familie? Terwijl, als ik om de haverklap de sjaak ben, mag er op zich wel wat tegenover staan, vind ik dan. Maar uiteraard niet de hoofdprijs. :-) Maargoed, dat is allemaal toekomstmuziek. sowieso wil ik wel dat er goed spul komt als ze willen dat ik het doe, want anders begin er er helemaal niet aan. Geen zin in een geval "wij hebben tegen je advies in een TP-link router van 20 euro gehaald en nu mag je onze dagelijkse klachten verhelpen". :P

Overigens zou ik me erg bezwaard voelen om "gratis" te blijven slapen en ik zou ik haar zeker wat geld in de handen drukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Drunken_Bear op 04-08-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Drunken_Bear schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Is wel de bedoeling ja... ze gaat een BnB beginnen daar. ik zie de bui al hangen dat ik lekker in een kroeg zit en zij me belt omdat de gasten zeggen dat het Wi-Fi traag is. leuk dat ik daar dan 1x in de zoveel jaar gratis zou mogen logeren, maar moet mijn vader er dan ook iets tegenoverstellen om gratis te mogen slapen, of doe je zoiets gewoon als/voor familie? Terwijl, als ik om de haverklap de sjaak ben, mag er op zich wel wat tegenover staan, vind ik dan. Maar uiteraard niet de hoofdprijs. :-) Maargoed, dat is allemaal toekomstmuziek. sowieso wil ik wel dat er goed spul komt als ze willen dat ik het doe, want anders begin er er helemaal niet aan. Geen zin in een geval "wij hebben tegen je advies in een TP-link router van 20 euro gehaald en nu mag je onze dagelijkse klachten verhelpen". :P

Overigens zou ik me erg bezwaard voelen om "gratis" te blijven slapen en ik zou ik haar zeker wat geld in de handen drukken.
Familie moet je altijd gratis helpen, totdat er misbruik gemaakt wordt van de een of ander :9 En ik vind ook niet dat je je bezwaard zou moeten voelen als je bij je zus in de B&B gratis zou kunnen overnachten als er genoeg plek zou zijn ( bijvoorbeeld buiten de extreem drukke periode's, en niet rustig 2 of 3 weken blijven plakken ) Dus als ik jou was idd erg goed spul kopen, en als je dan een keertje of 2 per maand een vraag krijgt en een aantal keer per jaar wat moet updaten dan lijkt mij dat geen probleem voor familie ( al update spul van tegenwoordig toch alles helemaal zelf ) O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

hollandnick schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

Familie moet je altijd gratis helpen, totdat er misbruik gemaakt wordt van de een of ander :9 En ik vind ook niet dat je je bezwaard zou moeten voelen als je bij je zus in de B&B gratis zou kunnen overnachten als er genoeg plek zou zijn ( bijvoorbeeld buiten de extreem drukke periode's, en niet rustig 2 of 3 weken blijven plakken ) Dus als ik jou was idd erg goed spul kopen, en als je dan een keertje of 2 per maand een vraag krijgt en een aantal keer per jaar wat moet updaten dan lijkt mij dat geen probleem voor familie ( al update spul van tegenwoordig toch alles helemaal zelf ) O-)
Jaa zeker, Unify kun je gewoon een schedule 's nachts instellen, dus dat is top. Ik hoop inderdaad dat het bij een aantal keer per maand/jaar blijft. Dan heb je zeker gelijk, maar dan zou ik me stiekem alsnog wel bezwaard voelen dat ik een plek inneem die voor een klant zou kunnen zijn en dat ik de voorraadkast plunder :P

[ Voor 7% gewijzigd door Drunken_Bear op 04-08-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Drunken_Bear schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:49:
[...]

Jaa zeker, Unify kun je gewoon een schedule 's nachts instellen, dus dat is top. Ik hoop inderdaad dat het bij een aantal keer per maand/jaar blijft. Dan heb je zeker gelijk, maar dan zou ik me stiekem alsnog wel bezwaard voelen dat ik een plek inneem die voor een klant zou kunnen zijn en dat ik de voorraadkast plunder :P
En anders praat er met je zus daarover wanneer het zo ver is. :) Dat helpt sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Drunken_Bear schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Als je zus een commerciële onderneming start, dan kan zij dit toch beter zakelijk aanpakken en een commerciële partij inschakelen? Als ik je zus was zou ik niet afhankelijk willen zijn van mijn broer als ik een probleem heb. Met je familie moet je wandelen en niet handelen.

Het zou mij trouwens niets verbazen als zij je aanbied om op een onmogelijk moment in het jaar een keer te blijven slapen. Want het mag immers niets kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

HSG schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

En anders praat er met je zus daarover wanneer het zo ver is. :) Dat helpt sowieso.
Ja ik voorzie hier weinig issues in denk ik. gewoon duidelijke afspraken maken (zoals: als ik dronken ben, ben je morgenmiddag de 1e :P ) en dan lukt het wel
Roenie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:11:
[...]
Als je zus een commerciële onderneming start, dan kan zij dit toch beter zakelijk aanpakken en een commerciële partij inschakelen? Als ik je zus was zou ik niet afhankelijk willen zijn van mijn broer als ik een probleem heb. Met je familie moet je wandelen en niet handelen.

Het zou mij trouwens niets verbazen als zij je aanbied om op een onmogelijk moment in het jaar een keer te blijven slapen. Want het mag immers niets kosten.
We gaan het zien. Zo ken ik haar doorgaans niet. Het is geen groot bedrijf wat ze start ofzo. het is een bed & breakfast. Waarom een duur bedrijf inhuren waar je ook maar moet wachten op je beurt als je familie hebt die je Wi-Fi & laptop kunnen onderhouden. Als ze nou een groot kantoorpand ging betrekken OK, maar dat is hier niet aan de orde.

[ Voor 58% gewijzigd door Drunken_Bear op 04-08-2021 17:30 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:07

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Heroic_Nonsense schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:19:
"Hai met Ome Geert,

Heej wil jij even helpen om de foto's van 19-lang-geleden terug te zetten van de kopie?
"

<Heroic_Nonsense tuft er heen op de fiets. Eenmaal aangekomen krijgt hij een QIC80-tape in de handen gedrukt>

HN: "Zo, da's een klassieker. Maarre... waar is de tapedrive?"

OG: "Heb jij die niet meegenomen dan?""

HN: "Ik heb er geen... dus nee?"

OG: "Oh, die van mij is al jaren weg. Volgens mij is de BCC wel open op zondag toch? Dan rijden we daar wel even heen."

HN: "Nou, ik denk niet dat die dit soort drives hebben. Sterker nog, ik denk dat niemand die nog heeft."

En fin, er is een tweedehandse onderweg. Over x-weken weten we of a) dit nog aan de praat te krijgen is onder Win7 en b) of die tape nog wel leesbaar is.
offtopic:
Nou... een behoorlijke anticlimax.

Ik heb dit weekend de drive ingebouwd in de retrogames-PC (win98) van een vriend en de tape ingelezen. Geen foto's aangetroffen; wel een backup van een harddisk met een oude Windows-versie, Lotus Office en wat games.

Voor de zekerheid alle bestanden op een USB-stick gezet en die aan 'ome Geert' overhandigd met de melding dat ik niet de verwachte foto's heb aangetroffen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Heroic_Nonsense schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

offtopic:
Nou... een behoorlijke anticlimax.

Ik heb dit weekend de drive ingebouwd in de retrogames-PC (win98) van een vriend en de tape ingelezen. Geen foto's aangetroffen; wel een backup van een harddisk met een oude Windows-versie, Lotus Office en wat games.

Voor de zekerheid alle bestanden op een USB-stick gezet en die aan 'ome Geert' overhandigd met de melding dat ik niet de verwachte foto's heb aangetroffen.
Dan mag je nog van geluk spreken. Vaak zijn die banden dermate stijf geworden dat ze breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pablo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 16:33

Pablo

Rito pls

Met Jan en alleman ben ik gestopt
Nu alleen nog directe familie en hele goeie vrienden.
Ik ben niet in de ICT gegaan, om 's avonds / buiten werktijd problemen van eindgebruikers op te lossen....

For certain ye have to be lost to find somethin that can't be found.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:51
Moeders vraagt of ik haar tablet onder handen kan nemen: 6 jaar oud en traag Lenovo ding. Was online een nieuwere android versie beschikbaar die iemand voor deze tablet gemaakt had. Wel gezegd dat hij traag blijft, maar er in ieder geval meer apps op draaien. Als antwoord gekregen dat ik het mocht proberen.
In totaal een halve dag bezig geweest om dat voor elkaar te krijgen.

Nu 6 maanden later: 'ahja die tablet, nooit gebruikt want wij was te traag' }:|

Daarentegen staat ze nu wel een dag lang in m'n tuin te werken, dus heel erg is t ook allemaal niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

timpy007 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:52:
Nu 6 maanden later: 'ahja die tablet, nooit gebruikt want wij was te traag' }:|

Daarentegen staat ze nu wel een dag lang in m'n tuin te werken, dus heel erg is t ook allemaal niet :+
Precies. Zo werkt dat ook goed.
Mijn familie helpt mee met tuin, grote schoonmaak enz.
Ik help ze met pc problemen, kleine klusjes en electronica uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Mar.tin schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

In het artikel spreken ze over een tension band, die vergaat, niet de tape zelf gelukkig :)
Dat klopt, nog steeds een behoorlijke uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

Pablo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:46:
Met Jan en alleman ben ik gestopt
Nu alleen nog directe familie en hele goeie vrienden.
Ik ben niet in de ICT gegaan, om 's avonds / buiten werktijd problemen van eindgebruikers op te lossen....
Dat snap ik. Continue hetzelfde gezanik van mensen die steeds dezelfde fouten maken ook al heb je ze 10.000x gewaarschuwd.

Of onbekende mensen die jou bellen omdat bekende A zonder toestemming jouw nummer hebben doorgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HSG schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:46:
Of onbekende mensen die jou bellen omdat bekende A zonder toestemming jouw nummer hebben doorgegeven.
Dat is inderdaad behoorlijk onbeschoft van die bekende A.
Maar wat doe je dan? Help je zoiemand toch stante pede? Help je bekende A daarna nog?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ik vind dit helemaal niet onbeschoft, waarom is iemand via-via contacteren, onbeschoft?
Er moet dan nog wel iets bij, wat het onbeschoft maakt toch?
Een voorbeeld zou zijn, dat in dat gesprek dan blijkt dat het gratis of/en direct moet. Maar dat iemand mij via via zomaar belt, is oké hoor.

Ik had ook wel eens iemand die steeds hetzelfde fout deed, is wel een uitdaging hoe je dat dan tackelt haha. Ik heb zelfs eens een keer de Admin rechten afgenomen.. Ik wil best elke keer het voor jou oplossen als het mij ook wat oplevert, geen probleem.

Dit zijn geen onbeschofte gedragingen. Ik moet zeggen dat mijn putje ook leeg is, en de verhalen al heb verteld hier, en ik nog geen nieuwe verhalen heb. Het meeste van de onbeschoftheid 's -ervaringen, bevat toch wel dat het snel moet en geëist wordt. Maar dan heb ik opeens een apart iets, ik loop dan opeens heel langzaam, best raar wel, this alsof er op een knop wordt gedrukt en ik opeens niet meer meewerk.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:15
Mel33 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:39:
Ik vind dit helemaal niet onbeschoft, waarom is iemand via-via contacteren, onbeschoft?
Een voorbeeld zou zijn, dat in dat gesprek dan blijkt dat het gratis of/en direct moet. Maar dat iemand mij via via zomaar belt, is oké hoor.

Ik had ook wel eens iemand die steeds hetzelfde fout deed, is wel een uitdaging hoe je dat dan tackelt haha. Ik heb zelfs eens een keer de Admin rechten afgenomen.. Ik wil best elke keer het voor jou oplossen als het mij ook wat oplevert, geen probleem.

Dit zijn geen onbeschofte gedragingen. Ik moet zeggen dat mijn putje ook leeg is, en de verhalen al heb verteld hier, en ik nog geen nieuwe verhalen heb. Het meeste van de onbeschoftheid 's -ervaringen, bevat toch wel dat het snel moet en geëist wordt. Maar dan heb ik opeens een apart iets, ik loop dan opeens heel langzaam, best raar wel, this alsof er op een knop wordt gedrukt en ik opeens niet meer meewerk.
Ik zou het toch echt netter vinden dat bekende A eerst met mij contact opneemt, de situatie uitlegt, en dat ikzelf dan de keuze heb of mijn nummer doorgegeven mag worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook meer opgevoed dat je niet zomaar iemands gegevens doorgeeft. Het spreekt van fatsoen om dat je iemand introduceert en vraagt of je de persoon in contact mag brengen. Je legt nogal wat druk op de persoon (om nee te zeggen) als je zo het telefoonnummer geeft. Wel een andere situatie als het om een bijbeunen (voor lucratief tarief is), dan is het meer helpen in acquisitie en dan zijn het zzpers die hun grenzen/tarief wel kennen... Maar niet aan mensen die werkzaamheden voor een vriendentarief vervullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Onvriendelijk en de smileys maken het niet beter.

Nee oké, als het een headsup krijgt is het wel zo netjes. maar onbeschoft is het niet echt. Ligt er ook maar net aan hoe ze hun verhaal beginnen tegen mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 17:34 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mel33 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:41:
<knip>
Nee oké, als het een headsup krijgt is het wel zo netjes. maar onbeschoft is het niet echt. Ligt er ook maar net aan hoe ze hun verhaal beginnen tegen mij.
Sorry maar ik vind het ook ronduit onbeschoft als iemand zomaar jouw nummer gaat delen met jan en alleman. Dat moet je bij mij écht niet flikken.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 17:34 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HSG

HSG

aawe mwan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:20:
[...]

Dat is inderdaad behoorlijk onbeschoft van die bekende A.
Maar wat doe je dan? Help je zoiemand toch stante pede? Help je bekende A daarna nog?
Nee ik leg die persoon rustig uit dat het zo niet werkt, dat ik hem niet ga helpen en ga ophangen. Daarna zal ik dit met bekende A over hebben dat ik dit sowieso niet waardeer.

Er zijn grenzen en mocht onbekende persoon niet blij zijn met mijn reactie dan mag hij zijn onvrede lekker bij bekende A gaan uiten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HSG

HSG

Dit is jouw mening maar ik sta er anders in. Maar als jij het prima vindt dat men met jouw gegevens gaan strooien dan moet je dat lekker toestaan.
Niet happen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:12

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Mij mogen ze tegenwoordig bellen of vragen maar het kost geld. Vaak is het da , ik vraag die of die wel even. Dan zeg ik erbij als je me terug belt na dat eerst een ander eraan gepruts heeft ben ik 20 euro per uur duurder.

Een keer iemand op de straat geholpen met zijn pc, het enige wat nog moest was wat data van zijn externe HD afhalen. Ik hem verteld dat ik daar voor terug kwam die week. PC op maandag gefikst, op donderdag gaat de telefoon tijdens mijn werk ( neem dan niet op). Kom thuis en tijdens het eten gaat de bel 2x ( ook dan, doe ik nooit open), savonds lig ik op mijn bank film te kijken, werd er op de raam geboekt en door de brievenbus geroepen... ik doe open en vraag waar het brand. Kreeg te horen, ja als je me niet wil helpen moet je het zeggen, ik hoor niks meer, zie niks meer?...wtf...heb hem toen verzocht om naar een winkel te gaan. Mafketel!

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het feit dat de gebelde niet op zoek is naar 'klanten' maakt het onbeschoft. Heel weinig mensen zitten te wachten op particulieren met evenveel onbegrip als onkunde, die dan ook nog es voor een appel en een ei (of gratis) geholpen willen worden.

Het topic staat vol van dit soort ervaringen, niet?

Ik geef mijn naaste familie en de paar goede vrienden die ik met computers help één ding mee: maak geen reclame voor mij, en verwijs niemand naar me door. En dat werkt best goed :).

[ Voor 14% gewijzigd door Borromini op 10-08-2021 19:30 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

Het delen van persoonsgegevens/data zonder toestemming is niet voor niks strafbaar.... Nu zal kennis A niet van de AP een boete krijgen omdat hij jouw naan, telefoonnummer en adres heeft doorgegeven aan een vage kennis van hem, maar het feit blijft dat A jouw persoonsgegevens doorspeelt zonder jouw toestemming.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
Theo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 06:38:
[...]

Het delen van persoonsgegevens/data zonder toestemming is niet voor niks strafbaar.... Nu zal kennis A niet van de AP een boete krijgen omdat hij jouw naan, telefoonnummer en adres heeft doorgegeven aan een vage kennis van hem, maar het feit blijft dat A jouw persoonsgegevens doorspeelt zonder jouw toestemming.
Strafbaar? Op basis van de GDPR bedoel je? Da's alleen voor bedrijven/instellingen, niet voor consumenten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uzuhl

Uzuhl

Onbeschoft is een groot woord, maar zeker in een tijdperk waar privacy nogal een ding is, en ik privé en zakelijk gescheiden wil houden, wil ik niet dat mensen mijn privé nummer delen met 'vreemden'.

"Goedenavond Uzuhl, ik bel voor het volgende..."
"Goedenavond, met wie heb ik het genoegen :? "
"Oh sorry, ik ben X, ik heb je nummer van Y gekregen, jij zat in de IT"
"Nee, zit, maar ik doe niets technisch of functioneel meer"
"Oh maar ik zit dus met het volgende, oh ik stoor je toch niet??"

Het is in mijn optiek het gemak waarmee ze bellen en er vanuit gaan dat je beschikbaar bent, en hun helpt.

- Of ik even een website wilde bouwen (nog nooit geprogrammeerd)
- Of ik een website wilde onderhouden / aanpassen (nog nooit geprogrammeerd)
- Of ik een netwerkje wilde opzetten (nooit meer gehoord na het aanleveren van mijn ZZP tarief)
- Of ik Outlook problemen wilde oplossen (geïrriteerd antwoord krijgen nadat ik vroeg wat de persoon zelf al geprobeerd had, en vervolgens een verkeerd wachtwoord gebruikte)
- Of ik een dockingstation aan kon sluiten op een desktop (yes, echt gebeurd)

En de lijst gaat door met vragen van mensen die ik niet ken. Dus nu vraag ik ook hoe ze aan mijn nummer komen en stuur ik een (nep)factuur naar die persoon. Dan leren ze de 'het is toch maar 5 minuten werk voor jou haha' snel af.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Vroeger, 15 jaar geleden, als scholier/student had ik een bijbaantje in de retail waarbij ik een oudere vrouwelijke collega had. Als er één bepaalde groep slecht is met computers dan waren dat deze personen; ze waren nog niet 'te oud' om geen computer te hebben, maar wel te oud om het echt allemaal te snappen.

Ik hielp haar regelmatig met d'r pc om alles werkbaar te krijgen. Het was toen al een oud ding (ik heb het over de pc) dat vol zal met 'handige' toolbars. Ik was toentertijd zeker om de paar maanden een dag bezig om alles op te schonen, of om alles maar gewoon opnieuw te installeren waarbij ik telkens maar iets meer aan antivirus en ander scans installeerde. Ze had het financieel niet heel breed en leefde met het idee dat een nieuwe computer 1.000 euro zou kosten terwijl het oude ding trager en ouder werd en eigenlijk al op het punt zat dat deze zelfs met een verse XP installatie (met nLine geoptimaliseerd) niet echt meekon. Ik zei haar dat een nieuwe computer ook veel goedkoper kan dan dat, en dat ik zal kijken wat ik kon doen en vinden. Ze had een budget van zo'n 300 euro. Met twee avonden zoeken en uitpluizen had ik voor haar een leuk en simpel systeem kunnen vinden qua hardware. Ik geloof dat ik uitkwam op 310 euro omdat dit een veel betere pc op zou leveren dan wanneer ik voor 295 euro zou gaan (ik geloof dat die 15 euro zat in het extra geheugen, 512MB of 1 GB, waarbij 512MB een beetje krap was en 1GB lekker werkbaar was).
Na wikken en wegen heeft ze de knoop doorgehakt en kon het stuk antiek vervangen worden. Ik heb alle spullen besteld, de pc geassembleerd en bij haar afgeleverd. Ze was als een kind zo blij met het ding; de pc was stil, snel en werkte! De productkosten heeft ze uiteraard betaald, en voor de vele moeite gaf ze een whopping 5 euro :') Belangrijk detail is dat op dat punt wij geen collega's meer waren, ze werkte in een ander filiaal.

Een paar weken later belde ze op of ik even langs wilde komen want de buurman had ook problemen met zijn pc want er was hoge spoed want moor en dood en brand en alles. "En ik had je nog wel ruim betaald de vorige keer!" Dat was het punt waar ik ben gestopt met het zijn van een pc slaafje voor iedereen.....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Mar.tin schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

In het artikel spreken ze over een tension band, die vergaat, niet de tape zelf gelukkig :)
Nee, maar de onderdelen die vergaan, zorgen er wel voor dat de tape in de soep draait, als die onderdelen defect gaan.

Als de tape in de soep draait, is het maar de vraag welke data te recoveren is

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we het hier gezellig houden? Ik heb even wat reacties verwijderd

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Wat een hoop herkenbare verhalen hier. Ik help wat dat betreft graag mensen en zonder er iets voor te vragen of te verwachten, maar ik heb die kring in de afgelopen jaren aardig in laten krimpen daarnaast is m'n plezier hierin ook aardig verdwenen. ;(

Ik heb al een paar keer m'n neus gestoten met het advies over een laptop door op basis van een aantal wensen een aanbeveling te doen, dat is dan vervolgens te duur dus gaan we snijden in de specs zoals minder schijfruimte. Nog steeds te duur, weer verder snijden in de specs.
Vervolgens goed vermelden dat je voor dit geld niet beter kan krijgen kwa specificaties maar natuurlijk prima voor internet en email wat de gebruiker volgens zeggen enkel doet.
Uiteindelijk krijg je een soort van veeg want er kunnen geen spellen op, is traag enz.

Ook een keer iemand afgeraden een 10 inch laptop van 8+ jaar oud van marktplaats te kopen, was voor het werk. Ze hadden er verschillende opgezocht en aan mij de vraag welke het beste was. Ik zeg daar krijg je spijt van ... nee moest per se een klein ding zijn en veel meer mocht het ook niet kosten. Dus m'n aanbeveling gedaan uit het marktplaats rijtje, maar kreeg later wel te horen dat dat ding helemaal niets was.
Dat ik dat al had aangegeven lijken ze wel compleet vergeten. :X

M'n schoonfamilie kan er ook wat van, werd gewoon tegen kennissen van hun gezegd dat ik wel tijd had om even te kijken naar probleem x zonder met mij te overleggen.
Een nieuwe tv bij opa die aangesloten was door een oom (schoonfamilie kant), zo'n digitale ontvanger ertussen ... opa had een beetje moeite met de verschillende afstandsbedieningen dus er werd nog wel eens een verkeerde input geselecteerd terwijl hij net op donderdagavond de champions league wilde kijken. Dus daar ging ik op fietsje naar opa zodat ie weer voetbal kon kijken.
Later op een verjaardag die oom tegen mij, die nieuwe tv had gewoon een ingebouwde digitale ontvanger ... wist je dat niet ... ik zeg: Wie heeft dat aangesloten??? 8)7

Zo .. m'n portie therapie ook weer gehad :P
Best frustrerend, dus met een hoop dingen doe ik tegenwoordig of ik gek ben. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

E - Jay schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:37:

Best frustrerend, dus met een hoop dingen doe ik tegenwoordig of ik gek ben. ;w
Helaas herkenbaar. Op de vraag of ik iets van pc's weet komt meestal het antwoord dat ik al jarenlang enkel nog maar een laptop gebruik, en verder niet. "Oh, weet jij wat af van printers?" komt ook meestal terug met een negatief antwoord of een "geen idee, ik heb al tien jaar dezelfde printer thuis staan". Of, want ook goed werkt is de 'Tweakers methode': "Wat heb je zelf al gedaan/uitgezocht/geprobeerd, en waar loop je dan specifiek tegenaan?"

Vooral het laatste is een heel goede om het koren van het kaf te scheiden. Soms kom je gewoon iemand tegen die daadwerkelijk je hulp vraagt omdat hij niet exact snapt hoe een subnet werkt bij het instellen van een thuisnetwerk. Leg je dat even uit dan kan deze persoon zelfstandig ook weer verder. En als hij dan later weer ergens tegenaan loopt dan wil ik 'm best wel helpen met twee muisklikken of het geven vaneen correcte zoekterm zodat hij voor z'n probleem zelfstandig een oplossing kan Googlen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ik verwees ze wel eens door naar het Tweakers-forum als de vraag mij teveel gevraagd werd, en het antwoord op tweakers te vinden was.
Of als ik merkte dat ze zelf nog geen poging hadden gedaan om het op te lossen. Dan kreeg ik wel eens het verwijd dat ik er te beroerd voor was. Dan zei ik, “ja dat klopt, want u bent dat zelf ook, en die 5€ die je mij dan aanbied is de moeite niet” En dan waren ze nog kwaad ook. Dan kookte ik echt van binnen en hadden ze mazzel dat ik al geen aandacht meer voor ze had. Want anders leerde ik ze even een lesje nederigheid. En nu Opgedonderd met je €5, zei ik dan wel eens.

Ook een keer voor een vriend en zijn latere vrouw een pc besteld. In de week vooraf samen met hun even bekeken en een lijst gemaakt/geprint wat ze wilden, en daar dan ruim kwa specs boven gaan zitten. Prijs 700€ kwamen we op uit toen ofzo. Zij dan overleggen met elkaar en spraken we af dat ik er €100 voor krijg, dat was op een woensdag afgesproken en de 800eu naar mij overgemaakt. En ik zou het zaterdag gaan halen en in elkaar zetten. Prima toch.

2 dagen later, dus vrijdag, een belletje of ze zelf wel mee mochten, ik had zelf geen auto, dus kwam goed uit, ze wilden mee en kijken en zien hoe ik hem in elkaar zet en installeer, ook goed, hele dag ik met hun mee op sleeptouw en de onderdelen gekocht bij verschillende winkels en later savonds bij mij thuis in elkaar gezet. Eind van de avond(na het inbouwen en installeren) ziet mevr de bonnen liggen van alles, en telt het op. We waren dik 100€ goedkoper uit dan die 700€ Tja er waren bij de winkels toen aanbiedingen van de onderdelen.

Weet je wat ze toen zei :( :( :( . Dat ze die 100€ graag terug wilde. want 200eu verdienen was teveel volgens haar. Ik stond zelf er ook van te kijken dat ik 100eu goedkoper uit was, maar dat kwam omdat ik mijn winkels wel kende waar ik moest zijn voor de deals natuurlijk. nou de vriendschap was voor mij ook gelijk over. en nam nooit weer mensen mee in dat proces, en zeker geen heks. pislink ben ik toen geweest maar ja wat moet je, kheb er die ene 100eu in der bek gedrukt en wegwezen jij!

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 11:47

PB-powell

Mr. Laziness

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:12:
Ik verwees ze wel eens door naar het Tweakers-forum als de vraag mij teveel gevraagd werd, en het antwoord op tweakers te vinden was.
Of als ik merkte dat ze zelf nog geen poging hadden gedaan om het op te lossen. Dan kreeg ik wel eens het verwijd dat ik er te beroerd voor was. Dan zei ik, “ja dat klopt, want u bent dat zelf ook, en die 5€ die je mij dan aanbied is de moeite niet” En dan waren ze nog kwaad ook. Dan kookte ik echt van binnen en hadden ze mazzel dat ik al geen aandacht meer voor ze had. Want anders leerde ik ze even een lesje nederigheid. En nu Opgedonderd met je €5, zei ik dan wel eens.

Ook een keer voor een vriend en zijn latere vrouw een pc besteld. In de week vooraf samen met hun even bekeken en een lijst gemaakt/geprint wat ze wilden, en daar dan ruim kwa specs boven gaan zitten. Prijs 700€ kwamen we op uit toen ofzo. Zij dan overleggen met elkaar en spraken we af dat ik er €100 voor krijg, dat was op een woensdag afgesproken en de 800eu naar mij overgemaakt. En ik zou het zaterdag gaan halen en in elkaar zetten. Prima toch.

2 dagen later, dus vrijdag, een belletje of ze zelf wel mee mochten, ik had zelf geen auto, dus kwam goed uit, ze wilden mee en kijken en zien hoe ik hem in elkaar zet en installeer, ook goed, hele dag ik met hun mee op sleeptouw en de onderdelen gekocht bij verschillende winkels en later savonds bij mij thuis in elkaar gezet. Eind van de avond(na het inbouwen en installeren) ziet mevr de bonnen liggen van alles, en telt het op. We waren dik 100€ goedkoper uit dan die 700€ Tja er waren bij de winkels toen aanbiedingen van de onderdelen.

Weet je wat ze toen zei :( :( :( . Dat ze die 100€ graag terug wilde. want 200eu verdienen was teveel volgens haar. Ik stond zelf er ook van te kijken dat ik 100eu goedkoper uit was, maar dat kwam omdat ik mijn winkels wel kende waar ik moest zijn voor de deals natuurlijk. nou de vriendschap was voor mij ook gelijk over. en nam nooit weer mensen mee in dat proces, en zeker geen heks. pislink ben ik toen geweest maar ja wat moet je, kheb er die ene 100eu in der bek gedrukt en wegwezen jij!
Sorry maar dat zij die 100 terug wilt snap ik wel. Ze betalen 700 voor onderdelen en 100 voor montage, als dan blijkt dat de onderdelen maar 600 zijn zou ik dat verschil ook terug willen. Misschien dat de boodschap niet netjes overkwam maar ik snap het wel.
Als jij een tuinman op pad stuurt om voor 700 euro tegels te kopen en voor 100 te leggen en achteraf hoor je dat hij voor 600 heeft ingekocht wil je dat verschil toch ook terug?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Niet online
Ik had laatst nog een bijzondere. Er is hier in de wijk blijkbaar iemand die anoniem berichten stuurt bij geluidsoverlast door feestjes of huisdieren. Nu werd ik daar van beschuldigd want ik werk in de IT, dus ik weet hoe computers werken en hoe je anonieme berichten kunt sturen. 8)7

Ik denk dat ik voortaan maar zeg dat ik postbode ben ofzo als iemand me vraagt wat voor werk ik doe. Of heeft iemand nog alternatieven voor beroepen waarbij je zeker geen vragen krijgt wat dat precies inhoudt? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 13:40
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Sorry maar dat zij die 100 terug wilt snap ik wel. Ze betalen 700 voor onderdelen en 100 voor montage, als dan blijkt dat de onderdelen maar 600 zijn zou ik dat verschil ook terug willen. Misschien dat de boodschap niet netjes overkwam maar ik snap het wel.
Als jij een tuinman op pad stuurt om voor 700 euro tegels te kopen en voor 100 te leggen en achteraf hoor je dat hij voor 600 heeft ingekocht wil je dat verschil toch ook terug?
Ja, eens. Of iig open en eerlijke communicatie erover en dan 50/50 oid, zodat je allebei een mazzeltje hebt. Maar als je zo duidelijk 700 voor onderdelen en 100 voor assemblage afspreekt dan voel je je terecht nogal bescheten als onderdelen dan 600 waren en iemand (schijnbaar) zonder wat te zeggen die extra 100 euro in z'n zak wil steken.

Volgende keer lekker all-in prijs van 800 afspreken, zonder verdere specificatie van werkzaamheden/onderdelen, of 600 voor onderdelen, 100 voor assemblage, en 100 voor kennis van de markt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Gaius schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:29:
Ik had laatst nog een bijzondere. Er is hier in de wijk blijkbaar iemand die anoniem berichten stuurt bij geluidsoverlast door feestjes of huisdieren. Nu werd ik daar van beschuldigd want ik werk in de IT, dus ik weet hoe computers werken en hoe je anonieme berichten kunt sturen. 8)7

Ik denk dat ik voortaan maar zeg dat ik postbode ben ofzo als iemand me vraagt wat voor werk ik doe. Of heeft iemand nog alternatieven voor beroepen waarbij je zeker geen vragen krijgt wat dat precies inhoudt? :+
Ik dacht nog aan bouwvakker maar dan gaat men vragen of je kan helpen met dat muurtje bouwen in huis :+ Bij postbode gaat men vervolgens vragen waar hun in China bestelde pakketje blijft :p
Vuilnisman allicht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GiantHoax
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:45
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Ik dacht nog aan bouwvakker maar dan gaat men vragen of je kan helpen met dat muurtje bouwen in huis :+ Bij postbode gaat men vervolgens vragen waar hun in China bestelde pakketje blijft :p
Vuilnisman allicht?
Zou ik niet doen, straks leggen ze hun vuilnis op je oprit.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

En als dat jou voordeel is?? Want dagprijzen en kortingen bij de winkel, en ze hebben zelf met mij de lijst gemaakt met een prijsopgaaf wat het gaat kosten bij die winkels, dan is dat toch mijn verdienste of verdien model... zo kan je het ook noemen. Als ze niet mee waren gegaan hadden ze dat niet eens geweten, en ik trouwens zelf ook niet. Want we konden naderhand tijdens de discussie ook niet heel duidelijk krijgen waar het voordeel in zat.

Dat je het snapt dat ze die 100eu terug willen snap ik ook wel. maar als ik de hele dag en een cursus geef ook nog, dan mag ik er toch wel een voordeel van hebben, maar dat wordt niet gegund dan, ja fout van mij, ik had ze niet mee moeten nemen dan. dat was mijn les eruit iig.
Maar als elke winkel de bestelprijs of de korting ook aan de klant geeft, dan verdiend ie heel weinig. Ik kreeg wss ook korting van de winkel omdat ik daar regelmatig klant was, dat hadden zij nooit gehad ook.
Maar oke geef geen inzage in jou verdien model is de les.

Je koopt een container voor 5000eu met 1000 levis broekriemen en die verkoop je per stuk. en als de klant dan weet dat jij 5000eu betaalde dan wil hij ze ook voor de aankoopprijs zeker, |:(

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• The_Admin
  • Laatst online: 13:40
Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:50:
[...]

En als dat jou voordeel is?? Want dagprijzen en kortingen bij de winkel, en ze hebben zelf met mij de lijst gemaakt met een prijsopgaaf wat het gaat kosten bij die winkels, dan is dat toch mijn verdienste of verdien model... zo kan je het ook noemen. Als ze niet mee waren gegaan hadden ze dat niet eens geweten, en ik trouwens zelf ook niet. Want we konden naderhand tijdens de discussie ook niet heel duidelijk krijgen waar het voordeel in zat.

Dat je het snapt dat ze die 100eu terug willen snap ik ook wel. maar als ik de hele dag en een cursus geef ook nog, dan mag ik er toch wel een voordeel van hebben, maar dat wordt niet gegund dan, ja fout van mij, ik had ze niet mee moeten nemen dan. dat was mijn les eruit iig.
Maar als elke winkel de bestelprijs of de korting ook aan de klant geeft, dan verdiend ie heel weinig. Ik kreeg wss ook korting van de winkel omdat ik daar regelmatig klant was, dat hadden zij nooit gehad ook.

Je koopt een container voor 5000eu met 1000 levis broekriemen en die verkoop je per stuk. en als de klant dan weet dat jij 5000eu betaalde dan wil hij ze ook voor de aankoopprijs zeker, |:(
Je doet nu alsof jij importeert en het weer doorverkocht. Zo werkt het niet, of zo legde je het iig niet uit. Je hebt het met hun uitgezocht, je hebt een prijs gegeven voor de onderdelen, en dat was akkoord. Vervolgens heb jij een prijs gegeven voor assemblage, dat was ook akkoord. Dat is iets heel anders dan een product importeren en zelf op de markt brengen, dan is het voor een klant inderdaad niet van toegevoegde waarde om te weten waar jij het voor inkoopt.

Dus is het imho geen uitgemaakte zaak dat het prijsverschil in jouw zak verdwijnt, zeer zeker niet zelfs. Laten we het omdraaien, als de onderdelen ineens 800 euro hadden gekost, had jij dan die 100 euro voor assemblage opgegeven en het feitelijk voor nop gedaan? Ik denk dat ik het antwoord wel weet...

[ Voor 4% gewijzigd door The_Admin op 10-08-2021 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Precies, in dit soort gevallen komt er gewoon een totaalfactuur of de hele stapel facturen/bonnetjes mee. Daar gaat dan 100 euro bovenop. Ze moeten zelf toch ook de aankoopbewijzen hebben lijkt me? Je afspraak was gewoon onhandig en had je volgens jouw redenering inderdaad geld gekost als de onderdelen duurder bleken.
Jij zegt dat de broekriemen 10 euro kosten en dat je 3 euro wilt voor de moeite. Volgens mij was de 3 euro het probleem niet en betalen ze met alle liefde 8 euro als de riemen 5 euro bleken. De 10 euro was dus gewoon niet waar. Anders had je gewoon moeten zeggen van je kan die riem krijgen voor 13 euro en dan regel ik 'm.

[ Voor 65% gewijzigd door DataGhost op 10-08-2021 14:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Vanuit een zakelijk oogpunt kan ik het nog begrijpen. Mijn struikelpunt uit het verhaal is voornamelijk dat het om een vriend zou gaan, je spreekt dan 100 euro af voor het werk en dan probeer je daar nog een extra slaatje uit te slaan?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

[...]

Maar dat voordeel had je al doordat je 100,- vroeg voor het in elkaar zetten. Je hebt het over een vriendendienst waarop je flink verdiend. Ik ga mijn vrienden geen 100,- geven of vragen voor dit soort zaken, sterker wij vragen elkaar nergens geld voor voor dit soort diensten (middag stenen kruien, helpen met het plaatsen van een plafond, elkaar verhuizen, schilderen, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 22:36

Straaljager piloot! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
DataGhost schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:56:
Precies, in dit soort gevallen komt er gewoon een totaalfactuur of de hele stapel facturen/bonnetjes mee. Daar gaat dan 100 euro bovenop. Ze moeten zelf toch ook de aankoopbewijzen hebben lijkt me? Je afspraak was gewoon onhandig en had je volgens jouw redenering inderdaad geld gekost als de onderdelen duurder bleken.

[...]

Jij zegt dat de broekriemen 10 euro kosten en dat je 3 euro wilt voor de moeite. Volgens mij was de 3 euro het probleem niet en betalen ze met alle liefde 8 euro als de riemen 5 euro bleken. De 10 euro was dus gewoon niet waar. Anders had je gewoon moeten zeggen van je kan die riem krijgen voor 13 euro en dan regel ik 'm.
Precies die kregen ze mee, maar in de bonnen werd het niet erg duidelijk waardoor ik 100eu over had(leg ik hier eerder ook uit)

@PB-powell Er zat een cursus bij, en voor assemblage, kreeg ik die 100eu voor totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 10-08-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Precies die kregen ze mee, maar in de bonnen werd het niet erg duidelijk waardoor ik 100eu over had(leg ik hier eerder ook uit)

@PB-powell Er zat een cursus bij, en voor assemblage, kreeg ik die 100eu voor totaal.
Het was niet duidelijk waarom je 100 over had op de aankoop, maar je wilde die wel zelf houden :')
Je vraagt 100 voor een cursus en assemblage, op zich prima uiteraard, maar dat noem ik geen vriendendienst meer. En 100 besparen op 700 aankoop kosten is ook nogal een hoop, ik zou dat zelf ook wel terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Het was niet duidelijk waarom je 100 over had op de aankoop, maar je wilde die wel zelf houden :')
Je vraagt 100 voor een cursus en assemblage, op zich prima uiteraard, maar dat noem ik geen vriendendienst meer. En 100 besparen op 700 aankoop kosten is ook nogal een hoop, ik zou dat zelf ook wel terug willen.
Ja ik had het waarschijnlijk niet eens doorgehad dat ik meer had bespaard, geld stond op mijn rek en ik kocht het, ergens heb ik een verkeerde bon gekregen van een winkelier waar de korting niet op stond, dat kan haast niet anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 10-08-2021 15:23 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Louw Post schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:02:
Vanuit een zakelijk oogpunt kan ik het nog begrijpen. Mijn struikelpunt uit het verhaal is voornamelijk dat het om een vriend zou gaan, je spreekt dan 100 euro af voor het werk en dan probeer je daar nog een extra slaatje uit te slaan?
En dan nog boos worden ook als mensen niet voor 100 euro genaaid willen worden... wauw.

Ik begrijp die vrienden helemaal prima dat ze dit niet oke vonden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:24
Onlangs nog, een buurvrouw van verderop die mij opbelt "ja de printer doet het niet, ben al de hele avond aan het klooien, kun je zo ff komen kijken?"
Eh nee, ik doe dat niet meer, al een tijdje niet meer. Ik heb een vriend van me in de buurt wonen, die heeft zijn eigen ICT-bedrijfje en helpt ook particulieren, goeie gozer, hier heb je zijn nummer (in overleg uiteraard).

Week later sprak ik die jongen, die had geen telefoontje gehad. Zie ik later de buurvrouw, spreek ik haar aan over die printer "oh haha ja nee de wifi deed het niet. En nee als ik dan een bedrijf bel dan kost het weer geld..."

*shaking my smh*

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Ja ik had het waarschijnlijk niet eens doorgehad dat ik meer had bespaard, geld stond op mijn rek en ik kocht het, ergens heb ik een verkeerde bon gekregen van een winkelier waar de korting niet op stond, dat kan haast niet anders.
Maar toen de vrouw de bonnen bekeek kwam zij wel tot die conclusie :?
Ik vind het maar een vreemd verhaal alles bij elkaar. Misschien beter dat je geen hulp meer aanbied op deze manier :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:07

Kheos

FP ProMod
Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:12:
ah, jij bent het dus die al die mensen met lastige buren naar hier verwijst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48

Importeur van industriele schoonmaakmiddelen. Supersaai en niemand weet er iets van :+

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Ja we kwamen op 600eu uit op de bonnen. Nu ik er zo over nadenk, zou ze die ene bon van 100eu in dr zak hebben gestopt en dat ik het niet meer goed zag, Want na jullie reactie snap ik dat het niet kan kloppen, portverdorie het is 10 jaar geleden |:( |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:49

Qwerty-273

Meukposter

Kars schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:24:
Onlangs nog, een buurvrouw van verderop die mij opbelt "ja de printer doet het niet, ben al de hele avond aan het klooien, kun je zo ff komen kijken?"
Was dat niet gewoon een MILF die een jong ventje (ok ok 40...) als booty call langs wou hebben?
:+

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 ... 19 ... 25 Laatste