Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:24
Qwerty-273 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:36:
[...]

Was dat niet gewoon een MILF die een jong ventje (ok ok 40...) als booty call langs wou hebben?
:+
Nou, in dit geval....

Nee :+

-edit-
Ho ho, 39 hè

[ Voor 4% gewijzigd door Kars op 10-08-2021 15:40 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 19:55
Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:32:
Ja we kwamen op 600eu uit op de bonnen. Nu ik er zo over nadenk, zou ze die ene bon van 100eu in dr zak hebben gestopt en dat ik het niet meer goed zag, Want na jullie reactie snap ik dat het niet kan kloppen, portverdorie het is 10 jaar geleden |:( |:(
Als ik het zo lees dan sluit ik mij aan bij de rest, volgens mij had die vriendin groot gelijk. En als het je zo hoog zit dat het tien jaar later je nog zo dwars zit en nu gaat speculeren dat ze bonnetjes heeft verstopt, je had het geld toch op je rekening staan? Dan kan je toch zo even je afschrift controleren van de bank.

raar verhaal hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03

Theo

moederbord

Gaius schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:29:

Ik denk dat ik voortaan maar zeg dat ik postbode ben ofzo als iemand me vraagt wat voor werk ik doe. Of heeft iemand nog alternatieven voor beroepen waarbij je zeker geen vragen krijgt wat dat precies inhoudt? :+
Dus jij bent die malloot die wekelijks over mijn huis vliegt :( Kun je dan een foto maken van mijn schoorsteen? Of mag ik eens met je meevliegen? :+ Of kun je even tegen je collega zeggen dat ie 's middags niet om 1300 uur moet vliegen omdat junior dan slaapt..

Beter is om gewoon lekker wazig te zijn; bijv "ik ben aansturend en operationeel medewerker in het onderhouden van werkplekken bij een bedrijf dat schoonmaakmiddelen importeert". Dat levert een hoop wazige 'daaaahh' blikken op dan systeembeheerder bij @bakbakbak :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 20:18
!GN!T!ON schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Als ik het zo lees dan sluit ik mij aan bij de rest, volgens mij had die vriendin groot gelijk. En als het je zo hoog zit dat het tien jaar later je nog zo dwars zit en nu gaat speculeren dat ze bonnetjes heeft verstopt, je had het geld toch op je rekening staan? Dan kan je toch zo even je afschrift controleren van de bank.

raar verhaal hoor.
Ja dat heb ik dus niet gedaan, we keken naar de bonnen. Ik zit er niet mee hoor. Vond het een mooi onbeschoft verhaal, en jullie zien mij onbeschoft doen, haha kan ook hoor, this nog steeds ontopic dan

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

SmurfLink schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

En dan nog boos worden ook als mensen niet voor 100 euro genaaid willen worden... wauw.

Ik begrijp die vrienden helemaal prima dat ze dit niet oke vonden.
Ik niet. Ze hebben toch samen de componenten uitgezocht en hebben gezien wat de prijs was bij het uitzoeken?

Als het een goede vriend was had die gezegd: jou winst! Dank voor de computer en de kennis die je ervan hebt!

-edit-
Er zijn er weinig waar ik wat voor doe en als de vraag komt wat wil je dr voor zeg ik steevast: zorg maar dat je bier koud hebt staan.

Heeft mij wel eens een weekend Praag opgeleverd met m'n vrouw en die maat en zijn vrouw.

Maar als het over onbeschoft moet gaan is het me ook wel eens gebeurd dat ik vooraf bij een onbekende een uurtarief afsprak vooraf en dan achteraf gaan mierenneuker of de uren wel klopte??

Na maanden weer een vraag van een half uur en toen netjes aangegeven dat het al een half uur van mijn tijd heeft gekost. Daarna was het over.

[ Voor 37% gewijzigd door stuffer op 10-08-2021 16:06 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:38
stuffer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Ik niet. Ze hebben toch samen de componenten uitgezocht en hebben gezien wat de prijs was bij het uitzoeken?

Als het een goede vriend was had die gezegd: jou winst! Dank voor de computer en de kennis die je ervan hebt!
Ook als je al (ALS VRIEND....) 100€ krijgt voor het samenstellen/assembleren? Ik zou me kapot schamen om 2x 100 piek van een vriend in m'n zak te steken voor zoiets. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen, dat blijkt maar weer.

Wel een mooie post, dit is er eentje waar je schijnbaar zélf kan bepalen wie de onbeschofte kennis is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

The_Admin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Ook als je al (ALS VRIEND....) 100€ krijgt voor het samenstellen/assembleren? Ik zou me kapot schamen om 2x 100 piek van een vriend in m'n zak te steken voor zoiets. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen, dat blijkt maar weer.

Wel een mooie post, dit is er eentje waar je schijnbaar zélf kan bepalen wie de onbeschofte kennis is :+
Oh ja zeker, er was alleen nog niet door betrokkene berekend wat het had gekost. De dame in kwestie was eerder en begon er over te piepen.

Als het mijn vrouw was had ik haar nog harder laten piepen na alle moeite die er voor haar was gedaan.

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
stuffer schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

-edit-
Er zijn er weinig waar ik wat voor doe en als de vraag komt wat wil je dr voor zeg ik steevast: zorg maar dat je bier koud hebt staan.

Heeft mij wel eens een weekend Praag opgeleverd met m'n vrouw en die maat en zijn vrouw.

Maar als het over onbeschoft moet gaan is het me ook wel eens gebeurd dat ik vooraf bij een onbekende een uurtarief afsprak vooraf en dan achteraf gaan mierenneuker of de uren wel klopte??

Na maanden weer een vraag van een half uur en toen netjes aangegeven dat het al een half uur van mijn tijd heeft gekost. Daarna was het over.
Maar er is afgesproken 700 voor de componenten en 100 voor de montage. Als de componenten dan opeens 100 euro goedkoper uitvallen vind ik het logisch dat die bij verrekening bij het componentengedeelte eraf gehaald worden, niet bij de montage worden opgeteld.

Ik had het zelf ook niet aangenomen eigenlijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Heb zelf wel eens hetzelfde gehad. PC samengesteld voor een vriend. 2 leuke aanbiedingen gevonden. Scheelde 150 euro op de totaalprijs (was toen een videokaart die men aan de straatstenen niet kwijt kon raken, maar wel snel was).

Heb het gewoon meteen gemeld. "Je hebt mazzel, ik heb je 150 euro bespaard. dealtje online".
Week later lag de nieuwe Call Of Duty voor de PS3 op de mat. Hij speelde altijd COD op de PS3, en ik had daar het geld niet voor over. Dus had hij het gekocht zodat we toch samen online konden spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
SmurfLink schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Maar er is afgesproken 700 voor de componenten en 100 voor de montage. Als de componenten dan opeens 100 euro goedkoper uitvallen vind ik het logisch dat die bij verrekening bij het componentengedeelte eraf gehaald worden, niet bij de montage worden opgeteld.

Maar dat is aan mij om te doen, na afloop zeg je dan dat het goedkoper was, enz enz. Jij als klant hebt daar geen weet van normaal gesproken, 1. ze hadden al 2 dagen eerder betaald en veranderen de afspraak door mee te gaan kopen. 2. en daarna begon het gesteggel over bonnen en geld van haar uit. 3. Ik had geen kans een schappelijke manier voor te stellen, en heb hun die 100 ook gegeven met een boze blik, klaar einde verhaal,

Maar er wordt wel veel bij bedacht, en hoe ik dan zou zijn als vriend of, Ik snap ook niet waarom dat zo word gezien, het topic gaat over hulp die wij geven, this niet een vraag of ik wel goed gehandeld heb, het was al duidelijk dat zij de onbeschofte kennis was, daar gaar hier hier over. zo vanuit die visie (on topic dat ik slecht behandeld werd door die kennis) schrijf ik dit verhaal op. Maar ja prima als ik de onbeschofte ben

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 10-08-2021 16:33 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

SmurfLink schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Als ik het zelf eerst na had kunnen tellen zou ik het zeker gezegd hebben. Betrokkene was te laat en mevrouw was hem voor. Dan is het niet aan mij om daar een beslissing over te maken. Als er op voorhand al wordt gepoept zou ik het wel weten. Piep maar lekker door maar wel ergens anders. Groetjes!

[ Voor 3% gewijzigd door stuffer op 10-08-2021 16:34 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Volgens mij lezen ze het ook niet goed, want het staat er duidelijk hoe het is gegaan. Mijn post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 14-09 19:55
Waah schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:23:
Heb zelf wel eens hetzelfde gehad. PC samengesteld voor een vriend. 2 leuke aanbiedingen gevonden. Scheelde 150 euro op de totaalprijs (was toen een videokaart die men aan de straatstenen niet kwijt kon raken, maar wel snel was).

Heb het gewoon meteen gemeld. "Je hebt mazzel, ik heb je 150 euro bespaard. dealtje online".
Week later lag de nieuwe Call Of Duty voor de PS3 op de mat. Hij speelde altijd COD op de PS3, en ik had daar het geld niet voor over. Dus had hij het gekocht zodat we toch samen online konden spelen.
Zo doe ik / we het ook inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oh het komt door deze gebruiker zijn post, daar wordt het al verkeerd verwoord, Helder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Maar dat is aan mij om te doen, na afloop zeg je dan dat het goedkoper was, enz enz. Jij als klant hebt daar geen weet van normaal gesproken, 1. ze hadden al 2 dagen eerder betaald en veranderen de afspraak door mee te gaan kopen. 2. en daarna begon het gesteggel over bonnen en geld van haar uit. 3. Ik had geen kans een schappelijke manier voor te stellen, en heb hun die 100 ook gegeven met een boze blik, klaar einde verhaal,

Maar er wordt wel veel bij bedacht, en hoe ik dan zou zijn als vriend of, Ik snap ook niet waarom dat zo word gezien, het topic gaat over hulp die wij geven, this niet een vraag of ik wel goed gehandeld heb, het was al duidelijk dat zij de onbeschofte kennis was, daar gaar hier hier over. zo vanuit die visie (on topic dat ik slecht behandeld werd door die kennis) schrijf ik dit verhaal op. Maar ja prima als ik de onbeschofte ben
Uiteindelijk is het dan beter om specs en een prijs af te spreken, om dit te voorkomen.
OF
Laat ze zelf de hardware kopen lever alleen de installatiedienst, nadat je de lijst van aankopen heb gecontroleerd.

Maar ik doe dit al niet meer. Als mensen computers willen, mogen ze van mij een Dell oid kopen. Als er iets met de hardware is later zoals stabiliteitsproblemen, kom je in nog meer discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:34

HSG

PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Sorry maar dat zij die 100 terug wilt snap ik wel. Ze betalen 700 voor onderdelen en 100 voor montage, als dan blijkt dat de onderdelen maar 600 zijn zou ik dat verschil ook terug willen. Misschien dat de boodschap niet netjes overkwam maar ik snap het wel.
Als jij een tuinman op pad stuurt om voor 700 euro tegels te kopen en voor 100 te leggen en achteraf hoor je dat hij voor 600 heeft ingekocht wil je dat verschil toch ook terug?
Waarom? Zij is immers zelf akkoord gegaan en anders had ze het zelf ook kunnen uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Gaius schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:29:
Ik had laatst nog een bijzondere. Er is hier in de wijk blijkbaar iemand die anoniem berichten stuurt bij geluidsoverlast door feestjes of huisdieren. Nu werd ik daar van beschuldigd want ik werk in de IT, dus ik weet hoe computers werken en hoe je anonieme berichten kunt sturen. 8)7

Ik denk dat ik voortaan maar zeg dat ik postbode ben ofzo als iemand me vraagt wat voor werk ik doe. Of heeft iemand nog alternatieven voor beroepen waarbij je zeker geen vragen krijgt wat dat precies inhoudt? :+
Postbode werkt niet. Want je komt nooit post bezorgen. Sowieso krijg je dan 100.000 klachten over de manier waarop de post bezorgd wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
bakbakbak schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Importeur van industriele schoonmaakmiddelen. Supersaai en niemand weet er iets van :+
Ooh, handig, ik heb een heel nare kerrievlek in m'n bank, jij weet vast wat ik daarmee aan moet vangen. Gek verhaal hoe die vlek er in kwam trouwens, moet je horen, lang verhaal kort.......

Dan liever operator. Niemand die weet wat een operator doet :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 18:57

Robtimus

me Robtimus no like you

Projectmanager, daar heb je buiten het team ook niet veel aan ;)

Hulp bij verhuizen? Tuurlijk, ik vertel wel wie wat moet doen!

* Robtimus is overigens geen PM, en is dankbaar voor het werk dat zijn PMs doen

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Robtimus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:26:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/55/cb/fc/55cbfcf02933bcef66b099fa21aba766.jpg

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 05:31

Lordy79

Vastberaden

Doodgraver.... (8>

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

OUCH :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:47

PB-powell

Mr. Laziness

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:01:
Oh het komt door deze gebruiker zijn post, daar wordt het al verkeerd verwoord, Helder weer.
Beetje laf om te linken naar een post zonder die gebruiker even te vermelden...
Volgens mij verwoord ik prima wat er staat maar heb je het hooguit anders bedoeld, maar aan al je vorige opmerkingen te lezen denk ik het niet en probeer je een beetje van jezelf af te kletsen.
Het is duidelijk dat jij vond dat die vrouw onbeschoft deed, het gros hier vond van niet. Let's agree to disagree

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

[...]

Tja als jij je vrienden als klanten ziet... :X
Dan zit je overigens in het verkeerde topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 103% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mel33 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:01:
Hij verwoord het gewoon precies zoals jij het hebt aangegeven? Misschien kwam het gewoon door je eigen post, natuurlijk.

Dat je daar "normaal gesproken" als klant niks vanaf weet is nogal hypothetisch, dit was schijnbaar niet "normaal gesproken" want je hebt samen de onderdelen uitgezocht en ze hebben de prijzen toen gezien, en je hebt expliciet een marge afgesproken.

Als je aangeeft "geef me 800 euro en je krijgt een pc met deze specs" is het niet gek om gewoon alles wat overblijft in eigen zak te steken maar als je expliciet afspreekt dat je er 100 euro voor krijgt, waarom is het dan in hemelsnaam onbeschoft om te verwachten dat iemand er ook maar 100 voor krijgt? Dat is letterlijk wat is afgesproken? :?

[ Voor 43% gewijzigd door bwerg op 11-08-2021 09:04 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

bwerg schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Hij verwoord het gewoon precies zoals jij het hebt aangegeven? Misschien kwam het gewoon door je eigen post, natuurlijk.

Dat je daar "normaal gesproken" als klant niks vanaf weet is nogal hypothetisch, dit was schijnbaar niet "normaal gesproken" want je hebt samen de onderdelen uitgezocht en ze hebben de prijzen toen gezien, en je hebt expliciet een marge afgesproken.

Als je aangeeft "geef me 800 euro en je krijgt een pc met deze specs" is het niet gek om gewoon alles wat overblijft in eigen zak te steken maar als je expliciet afspreekt dat je er 100 euro voor krijgt, waarom is het dan in hemelsnaam onbeschoft om te verwachten dat iemand er ook maar 100 voor krijgt? Dat is letterlijk wat is afgesproken? :?
Dat is inderdaad ook afgesproken en hij is gewoon zo handig geweest om 100 Euro te besparen. Ik zou het niet meer dan normaal vinden om dat in eigen zak te steken. "Voor de kennis" zeg maar en anders hadden ze het gewoon zelf moeten kopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bakbakbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 16:48
Bundin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Ooh, handig, ik heb een heel nare kerrievlek in m'n bank, jij weet vast wat ik daarmee aan moet vangen. Gek verhaal hoe die vlek er in kwam trouwens, moet je horen, lang verhaal kort.......

Dan liever operator. Niemand die weet wat een operator doet :p
Kerrievlek? Ik heb geen idee, ik importeer alleen die rommel.. maar jij bent dus operator? Wat leuk! Kan je er iets meer over vertellen? Ik ben een keer geopereerd aan mijn knie trouwens!

Ontopic: ik word eigenlijk zelden gevraagd voor computer problemen, toevallig een keer paar maanden terug, buurvrouw haar wachtwoord van hotmail was veranderd door haar zoon voor xboxlive. Nu werkte het niet meer en ik deed toch iets met Microsoft? Misschien kon ik wel iemand aan de lijn krijgen? Schattig zo'n aanname. Ze hadden echt al wel veel geprobeerd met contact formulieren wachtwoord opnieuw opvragen, etc. Maar dat formulier gaf aan dat ze haar identiteit niet konden verifiëren. Het probleem zat hem uiteindelijk dat ze haar huidige adres steeds invulde, en niet het adres waar ze 10 jaar geleden woonden toen ze het email adres aanmaakte. Zelden iemand zo blij gezien en waar ik paar dagen later een leuk bierpakket voor kreeg. Zo incidenteel vind ik geen probleem, wel gezellig juist.

Mijn bescheiden Cyberpunk en Fortnite Save the World YT kanaal en D4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@bakbakbak dat is hartstikke offtopic :+ We willen ervaringen met onbeschofte kennissen :D Geen feel-good verhalen O-)

Schoonvader heeft hier een handje ervan alles maar uit handen te geven. Tot het punt dat ik de apps voor zijn werk aan het installeren was. Zat gewoon een simpel stappenplan bij 8)7 "Ga naar play store, installeer app".

"ja dat snap ik niet".... Nee maar Instagram installeren, een account aanmaken dat lukte wel zelf? :X

Tegenwoordig probeert die het eerst maar zelf 8) Liever lui dan moe :D Gelukkig is zijn dochter niet zo....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nog beter: Auditor. Hulp bij verhuizen? Tuurlijk, ik interview jullie achteraf en beschrijf wie wat gedaan heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Ik heb de indruk dat een aantal mensen hier vergeten dat 'volgens afspraak' niet het tegenovergestelde is van 'onbeschoft'.

Zelf heb ik jaren geleden in een soortgelijke situatie gezeten: pc assembleren voor bedrag x, bedrag y voor onderdelen voorzien, en voor dat ik zelf de berekening had kunnen maken hoeveel het allemaal gekost had werd er al geroepen en getierd dat ze _nu_ bedrag z moesten terugkrijgen omdat y niet helemaal besteed was.

Dat is compleet volgens afspraak, maar ook compleet onbeschoft. Reageer normaal & rustig en laat de tegenpartij (mij dus) op zijn minst de tijd om alles even door te rekenen voor zichzelf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
....
Als jij een tuinman op pad stuurt om voor 700 euro tegels te kopen en voor 100 te leggen en achteraf hoor je dat hij voor 600 heeft ingekocht wil je dat verschil toch ook terug?
Even hier op inhakend... als die tuinman bevriend is van me, dan wel, maar dan ga ik wel iets geven voor alle moeite. Maar als het een professional is.... die moet helemaal gaan zitten zeulen en die vraag ik werk te doen. Ik ga er wel een beetje vanuit dat die gasten goedkoper inkopen dan wat ik zelf kan doen eerlijk gezegd. Daarom betaal ik ook voor een professional, zodat ik het zelf niet hoef te doen.

Ik kan me voorstellen dat ze op Gathering of Gardeners anders wel een topic hebben met "Onbeschofte kennissen die gratis tuinaanleg eisen": "Moest ik even 2000kg stenen gaan sjouwen in mijn weekend, voor nop.".

[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-08-2021 11:52 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 11:19
Sowieso niet handig om voor een kennis / familie / vrienden in te gaan kopen, daarnaast die willen toch ook gewoon de factuur hebben in dat geval? Maar als je dan ook nog een marge gaat rekenen, tsja, dan ben je wat mij betreft helemaal het aanspreekpunt qua garantie e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Even hier op inhakend... als die tuinman bevriend is van me, dan wel, maar dan ga ik wel iets geven voor alle moeite. Maar als het een professional is.... die moet helemaal gaan zitten zeulen en die vraag ik werk te doen. Ik ga er wel een beetje vanuit dat die gasten goedkoper inkopen dan wat ik zelf kan doen eerlijk gezegd. Daarom betaal ik ook voor een professional, zodat ik het zelf niet hoef te doen.

Ik kan me voorstellen dat ze op Gathering of Gardeners anders wel een topic hebben met "Onbeschofte kennissen die gratis tuinaanleg eisen": "Moest ik even 2000kg stenen gaan sjouwen in mijn weekend, voor nop.".
Maar dan spreek je een all-in prijs af, nu was afgesproken 700 voor materiaal en 100 assemblage (en wat extra's). Als dan het materiaal goedkoper is lijkt het mij het meest eerlijk het verschil terug te geven, zeker als het om vrienden gaat en om serieuze bedragen. Die 100 voor assemblage blijft gewoon staan.
En over stenen sjouwen gesproken, toevallig 3 weekenden terug hier ~2500 klinkers gesjouwd. Een maatje gevraagd om te helpen, hij kwam vanuit Den Haag naar Apeldoorn en het enige wat hij van mij verwacht is een koud pilsje en hapje eten na afloop. Ik verwacht van hem ook niet meer als het andersom was geweest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Het is gewoon een slap verhaal. Je hebt teveel geschat voor de kosten van de onderdelen, bent met dat geld rond blijven lopen toen ze mee gingen om te kopen (dat moet je direct terugstorten, heeft geen zin om dat voor ze te beheren als jij de aankoop niet hoeft te doen) en hebt het niet gewoon teruggegeven toen het over was.

Dat geld dan op een onvriendelijke manier teruggeven is inderdaad onbeschoft, vinden dat het geld alleen terug hoeft omdat dat een soort gunst van jouw kant zou moeten zijn vind ik ronduit asociaal.
roeleboel schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:46:
Ik heb de indruk dat een aantal mensen hier vergeten dat 'volgens afspraak' niet het tegenovergestelde is van 'onbeschoft'.

Zelf heb ik jaren geleden in een soortgelijke situatie gezeten: pc assembleren voor bedrag x, bedrag y voor onderdelen voorzien, en voor dat ik zelf de berekening had kunnen maken hoeveel het allemaal gekost had werd er al geroepen en getierd dat ze _nu_ bedrag z moesten terugkrijgen omdat y niet helemaal besteed was.

Dat is compleet volgens afspraak, maar ook compleet onbeschoft. Reageer normaal & rustig en laat de tegenpartij (mij dus) op zijn minst de tijd om alles even door te rekenen voor zichzelf.
Dit vind ik ook een vreemd verhaal. Waarom weten die mensen wat het heeft gekost voordat jij het weet? Natuurlijk vinden die mensen het vervelend als jij ze de facturen doorstuurt en vervolgens niets over het resterende geld laat horen.

[ Voor 24% gewijzigd door Patriot op 11-08-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
mark-k schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Tja als jij je vrienden als klanten ziet... :X
Dan zit je overigens in het verkeerde topic.
Hoe kom je daar nou weer bij??
Dat ik een manier van werken uitleg en het woord klant daarbij gebruik in een latere post. Dan wil dat niet zeggen dat ik mijn vrienden als klanten zie! nou wordt het wel belachelijk ver uit zijn verband getrokken heh.

En eigenlijk zijn dit geen vrienden(dat was idd wel over na dat akkefietje.) en als klanten zijn ze ook niet meer welkom! Want ik maak een mooi pc voor heel wat minder dan dat ze zelf hadden kunnen doen, en dan gunnen ze mij die meevaller ook nog niet. Nee ze snuffelt in de bonnen voordat het allemaal klaar is en krijg ik een discussie over geld. En kweet nu iig heel zeker dat ze die bon achterover heeft gedrukt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12
Heb het al een paar keer in dit topic vermeld:

Als mensen tegenwoordig aan mijn vragen of ik in de IT zit is mijn antwoord: Ik ben tegenwoordig bezig met cloud diensten, (SSO) koppelingen met diverse onsite en SaaS-diensten, Enterprise applications en application packaging.

Omdat ze het niet snappen haken ze 99 van de 100 keer af. En bij de doordrammer: ik heb helaas geen tijd meer om mensen te helpen omdat ik blij ben dat ik na een drukke dag lekker onderuit in de bank kan hangen met een koud biertje ? Jij toch ook ?

En ik heb iemand achter de hand die me heeft gevraagd om klanten naar hem te verwijzen. Dus ik vraag eerst of het goed is dat ik zijn nummer doorgeef ;)

Deze houding heb ik nu zo'n kleine 2 jaar en was één van mijn beste beslissingen ooit 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Nog beter: Auditor. Hulp bij verhuizen? Tuurlijk, ik interview jullie achteraf en beschrijf wie wat gedaan heeft.
het beste is dat je zegt 'ik ben huis aan huis verkoper.'
Niemand die jou aan de deur wilt hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Patriot schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:25:
[...]
Dit vind ik ook een vreemd verhaal. Waarom weten die mensen wat het heeft gekost voordat jij het weet? Natuurlijk vinden die mensen het vervelend als jij ze de facturen doorstuurt en vervolgens niets over het resterende geld laat horen.
Een gebrek aan verbeeldingskracht van jouw kant maakt het nog niet vreemd.
Stellen dat ik 'vervolgens niets meer laat horen' terwijl ik letterlijk schrijf dat ik de kans nog niet gehad heb om de rekening te maken is daarentegen onbeschoft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Volgens mij ben ik een van de weinigen die het met @Mel33 eens is. Of althans, z'n situatie begrijpt.

Er wordt beroep gedaan op z'n expertise, welke niet gratis is. Ze kunnen ook gewoon naar een winkel gaan he? Het kost een paar uur de tijd en je draagt ook nog eens de verantwoordelijkheid het op te lossen als er iets mis gaat.

Kan het communicatief misschien beter op voorhand? Ja.
Maar gezien de aard van dit topic vind ik het een beetje vreemd hoe mensen erop duiken op het moment dat iemand eens niet over zich heen laat lopen. @Mel33 is een expert die voor een klein prijsje een mooie computer in elkaar zet. Als de onderdelen goedkoper blijken te zijn uiteindelijk, pech. Had je maar naar een professionele toko moeten gaan met alle garantie van dien. Voor een duppie op de eerste rij kan iedereen.

Raar topic dit.
PB-powell schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
Een maatje gevraagd om te helpen, hij kwam vanuit Den Haag naar Apeldoorn en het enige wat hij van mij verwacht is een koud pilsje en hapje eten na afloop. Ik verwacht van hem ook niet meer als het andersom was geweest.
Snap je de hypocrisie niet hier? Toevallig vindt die maat het prima, maar wat nou als ie had gezegd: Dat kost je 200 euro. Omdat die maat toevallig al elke keer gevraagd wordt door maten om te helpen?

In mijn ogen exact hetzelfde als onbeschofte kennissen die tech support eisen. Gewoon ff 100km enkele reis rijden om klinkers te sjouwen voor een biertje en een hap eten. Het is dat die gozer het prima vindt, maar in essentie is het exact hetzelfde.

[ Voor 50% gewijzigd door armageddon_2k1 op 11-08-2021 14:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:04:
Volgens mij ben ik een van de weinigen die het met @Mel33 eens is. Of althans, z'n situatie begrijpt.

Er wordt beroep gedaan op z'n expertise, welke niet gratis is. Ze kunnen ook gewoon naar een winkel gaan he? Het kost een paar uur de tijd en je draagt ook nog eens de verantwoordelijkheid het op te lossen als er iets mis gaat.

Maar gezien de aard van dit topic vind ik het een beetje vreemd hoe mensen erop duiken op het moment dat iemand eens niet over zich heen laat lopen. @Mel33 is een expert die voor een klein prijsje een mooie computer in elkaar zet. Als de onderdelen goedkoper blijken te zijn uiteindelijk, pech. Had je maar naar een professionele toko moeten gaan met alle garantie van dien. Voor een duppie op de eerste rij kan iedereen.

Raar topic dit.

[...]

Snap je de hypocrisie niet hier? Toevallig vindt die maat het prima, maar wat nou als ie had gezegd: Dat kost je 200 euro. Omdat die maat toevallig al elke keer gevraagd wordt door maten om te helpen?

In mijn ogen exact hetzelfde als onbeschofte kennissen die tech support eisen. Gewoon ff 100km enkele reis rijden om klinkers te sjouwen voor een biertje en een hap eten. Het is dat die gozer het prima vindt, maar in essentie is het exact hetzelfde.
Tsja hypocrisie of gewoon goede vrienden die iets voor elkaar over hebben? Als ie niet wil of kon had ie wel nee gezegd, daar ken ik hem lang en goed genoeg voor. En hij weet ook dat als ie zelf hulp nodig heeft ik dan ook gewoon kom helpen.
En het verhaal van @Mel33 is dat er beroep wordt gedaan op zijn kennis en kunde voor een bedrag van 100,-. Hij probeert vervolgens door meevallers in de aanschaf van materiaal daar een flinke slag uit te slaan, dat vind ik persoonlijk verre van netjes, zeker als het om vrienden/kennissen gaat.
Kennelijk was de relatie al niet al te best of heel dik als je hierover het contact verder verbreekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
PB-powell schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Tsja hypocrisie of gewoon goede vrienden die iets voor elkaar over hebben?
Zitten wij in hetzelfde topic te lezen of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 12:57

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Zullen we weer lief tegen elkaar praten? En terug on-topic gaan?

Wij waren er niet bij, wij hebben er geen last van, en wat wij er van vinden is gigantisch irrelevant.

Van beide kanten is wat te vinden, bedoel ruzie maken over 200 gulden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

roeleboel schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Een gebrek aan verbeeldingskracht van jouw kant maakt het nog niet vreemd.
Stellen dat ik 'vervolgens niets meer laat horen' terwijl ik letterlijk schrijf dat ik de kans nog niet gehad heb om de rekening te maken is daarentegen onbeschoft.
Ik wilde je niet pikeren, ik zei alleen dat ik het een vreemd verhaal vond. Als ik niet genoeg details ken is het misschien handiger om geen half verhaal te vertellen. Uit je verhaal blijkt alleen maar dat die mensen weten wat het kost voordat jij het zelf weet, dat vind ik inderdaad vreemd als jij degene bent die de aankoop heeft gedaan. Er blijkt ook niet echt uit je verhaal dat je die mensen op de hoogte gesteld hebt dat je de rekening nog niet hebt opgemaakt maar dat ze een eventueel restant terugkrijgen. Het is ook niet zo dat ik het niet lomp vind om dan ruw en/of boos te reageren, dat vind ik zeker, maar het klonk alsof die mensen in het ongewisse waren over wat jij van plan was om te doen met het restbedrag en die mensen weten niet dat jij nog rondloopt met de intentie om dat uit te zoeken en netjes terug te storten.

EDIT:
armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:04:
Dit topic draait om de onrealistische verwachtingen van kennissen en de onbeschofte reacties die je soms krijgt, daar is hier gewoon geen sprake van. Er zijn keurige afspraken gemaakt, er is een budget afgesproken voor de hardware en je hebt het geld vooraf gekregen. Dan heb je in feite alles al voorkomen wat normaal gesproken in de situaties die in dit topic naar voren komen fout gaat.

De manier waarop het in dit geval is gegaan zou ik het van mezelf al onbehoorlijk vinden om na te denken over het houden van het resterende hardwarebudget. Dan had ik het niet zo moeten insteken, als ik nog wat extra wilde verdienen door wat meer moeite te steken in koopjesjagen dan had ik wel een vast bedrag afgesproken.

[ Voor 35% gewijzigd door Patriot op 11-08-2021 14:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 125% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Zitten wij in hetzelfde topic te lezen of niet?
Ja hij maakt ervan dat ik ze afzet, waar haalt hij dat vandaan.

@Patriot jij maakt een ervaring die wel eens voorkomt bij de afzetters, de mijne, maar lees mijn bericht nog even na. Zo is het niet en zo zal ik ook nooit zijn.

Ja ik sluit mijn respons nu hierop ook af. Gaan weer door naar een volgend sappig verhaal

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 11-08-2021 14:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mar.tin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Aan het eind van de dag staat de persoon die je helpt met zijn PC naast je bureau door de facturen heen te neuzen, en eist dan, vóórdat je kans hebt gehad zélf een sommetje te maken dat jij hem even €100,- moet teruggeven.

Ik had die persoon dan eerlijk gezegd zijn €200,- gegeven, en vriendelijk verzocht het pand te verlaten.
Geven en nemen komt van twee kanten. Net als vertrouwen dat het goed komt.
Als jij mij niet vertrouwt dat ik een dag later even de "schade" opmaak en dan dat communiceer, dan heb ik ook geen reden om jou te vertrouwen.
Geven en nemen van vrienden als het gaat om 200,- 8)7 lekkere maat ben jij.
Ik haak ook af verder, er wordt nogal wat uit z'n verband gerukt hier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mel33
En hier houdt het gehak op elkaar op.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 18:10 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mel33 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:47:
[...]

[... knip, neem niet aan dat dit over mij gaat ...]

@Patriot jij maakt een ervaring die wel eens voorkomt bij de afzetters, de mijne, maar lees mijn bericht nog even na. Zo is het niet en zo zal ik ook nooit zijn.
Ik lees dat je met die mensen hebt afgesproken om een PC samen te stellen van 700 euro, en dat je 100 euro krijgt voor het aanschaffen en assembleren van die PC. Als de onderdelen die je dan op het oog hebt dan onder die 700 euro uitkomen dan overleg je of er misschien wat duurdere/beter onderdelen als alternatief aangeschaft kunnen worden of dat ze het restbedrag terugkrijgen, maar je overweegt wat mij betreft nooit om dat restbedrag zelf te houden en het is zeker ook niet zo dat ze het alleen maar terugkrijgen als een soort gunst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33

@Patriot Ja maar dat is nu net waar het over gaat.
1. Ze hadden het al akkoord en gestort en we hadden de actuele prijzen die we samen zelf op de lijst hebben gezet, doch een paar dagen later wilde ze mee met kopen. 2. en ik krijg geen kans want mevr eiste dat eerder dan ik kon

En het is nu wel zeker een bon die ze achterover heeft gedrukt. Maargoed

Je gaat daar allemaal aan voorbij

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 11-08-2021 18:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Mel33 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:00:
@PB-powell Je gaf de aanzet wel. en zoals ik lees reageren de meesten dan met die kennis ervan verder op dit verhaal

1. Ze hadden het al akkoord en gestort en we hadden de actuele prijzen die we samen zelf op de lijst hebben gezet, doch een paar dagen later wilde ze mee met kopen. 2. en ik krijg geen kans want mevr eiste dat eerder dan ik kon

Dit is mijn allerlaatste reactie in dit verhaal.
Mensen lezen echt niet alleen mijn verhaal, ze zullen heus jouw verhaal ook gelezen hebben en schijnbaar zijn er veel het eens met zoals ik het zie. En eerst vermoede je dat er een bon achterover was gedrukt, nu weet je het zeker terwijl dit allemaal 10 jaar terug speelde. Nogmaals het verhaal wordt er niet beter op en dwaalt af van het doel van dit topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patriot
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mel33 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:00:
@PB-powell Je gaf de aanzet wel. en zoals ik lees reageren de meesten dan met die kennis ervan verder op dit verhaal

1. Ze hadden het al akkoord en gestort en we hadden de actuele prijzen die we samen zelf op de lijst hebben gezet, doch een paar dagen later wilde ze mee met kopen.
Ja, dus dan geef je dat geld gewoon terug. Dat geld is toch gewoon om die onderdelen aan te schaffen? Je bespreekt wat je gaat kopen, wat dat kost, dat is gewoon budget. Als dan de aankoop lager uitvalt dan is het niet in jouw voordeel want jij hebt dat geld alleen in beheer, het is niet van jou.
2. en ik krijg geen kans want mevr eiste dat eerder dan ik kon
Nou en, ze heeft de bonnetjes en vraagt om dat geld want het is over. Je doet net alsof ze moet wachten tot je het aanbiedt maar waarom moet dat?
Dus eerst was het onduidelijk waar het voordeel vandaan kwam, en nu is het ineens zeker dat er een bon achterover is gedrukt? Het geld was toch over, hoe kan er dan een bon zijn?
Nee, ik ben gewoon niet met je eens dat het de situatie verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nee eerst vermoedde ik dat ik veel korting had, en ik keek niet naar mijn bank maar naar de bonnen. Maar nu 10 jaar later kom ik tot conclusie het kan het niet anders dan dat ze een bon weggelegd heeft

Laatste keer. Lees het nog maar een keer (ze had geen bonnen die had ik op mijn buro gelegd link

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 11-08-2021 15:20 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Onlangs was ik op visite bij familie. Nog voordat het eerste drankje op tafel stond werd uitvoerig uit de doeken gedaan wat een rotbedrijf internetprovider *Z* is. Altijd een leuke binnenkomer als je bij een familielid op visite gaat en meteen IT-problemen ter sprake worden gebracht. Waarom de provider een rotbedrijf is? Nou, e-mails komen niet meer binnen op de iPhone, vervolgens ook niet meer op de iPad en tot slot ook niet meer op de iMac én de iPhone van de partner. Maar waarom is dit volgens jullie de schuld van de provider? Simpel…, eerst kwamen de e-mails wel binnen op alle devices en sinds deze week niet meer. De provider zegt dat hij er niets aan kan doen. Maar jij kunt het vast wel even oplossen nu je hier toch bent.

Ja natuurlijk, hartstikke leuk om op mijn vrije vrijdagavond in jullie werkkamer te zitten om alles opnieuw in te stellen. :+

Uiteraard wordt in eerste instantie ontkend dat de gebruiker zelf de instelling heeft gewijzigd, maar na een paar controlevragen komt toch de aap uit de mouw. Gelukkig heeft de provider een simpel stappenplan op de website staan met alle benodigde gegevens, waaronder de instellingen van de inkomende en uitgaande mailserver. Uiteraard hadden ze dit stappenplan niet gevolgd, maar zijn ze zelf gaan rommelen met de instellingen. Met als uitkomst dat de mail - op alle devices - niet meer beschikbaar is .

Gelukkig werk ik privé veel met iOS en macOS, dus mijn inschatting is dat ik met een kwartiertje alles weer aan de praat heb. Squawk maakt een beginnersfout, want uiteraard moeten alle wachtwoorden worden opgezocht én bemoeit de heer des huizes zich met elke stap in het stappenplan. In plaats van te helpen, wordt elke handeling die ik uitvoer ter discussie gesteld. Hierdoor duurt het uiteindelijk onnodig veel langer om alles in te stellen. Maar…, met veel geduld en volharding krijg ik alles weer aan de praat.

Eind goed al goed zou je verwachten. Dat verwachtte ik wel tenminste. Dat was mijn tweede inschattingsfout deze avond. De heer des huizes ging met de eer aan de haal en vertelde bij terugkomst in de woonkamer uitvoerig aan iedereen van de familie hoe hij alles weer aan de praat had gekregen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 14-09 19:29
Ik help eigenlijk nooit meer kennissen met IT-problemen, maar in mijn Student aan Huis tijd waren vergeten wachtwoorden (letterlijk) een goudmijn. Lekker wachten en geld krijgen voor niets terwijl de klanten panisch op zoek waren naar het wachtwoordenboekje.

Óf, en dat kwam vaker voor natuurlijk, de schuld krijgen dat je het niet kan oplossen zonder het juiste wachtwoord in te voeren :+ Wat een klotebaan was dat zeg, na een paar maanden ook mee gestopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mel33
@Squawk En geen bedankje natuurlijk ook nog, nog niet eens het woord bedankt waarschijnlijk.

Ja dat zijn ze idd, zowat een hele cursus aan het uitleggen en ze weten nu bijna alles, en dan zelf met de eer strijken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:12
Squawk schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:29:

Ja natuurlijk, hartstikke leuk om op mijn vrije vrijdagavond in jullie werkkamer te zitten om alles opnieuw in te stellen. :+
Herkenbaar.. iedereen zit lekker aan de bitterballen en hapjes en jij zit met koude koffie en een stuk verlept gebak in een donker kamertje aan allerlei apparatuur te prutsen en jezelf af te vragen hoe ze het in godsnaam voor elkaar hebben gekregen... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

armageddon_2k1 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Je kan ook zo denken "hoe zou de tuin eruit hebben gezien als ik het zelf deed en niet om een vakman had gevraagd?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eind goed al goed zou je verwachten. Dat verwachtte ik wel tenminste. Dat was mijn tweede inschattingsfout deze avond. De heer des huizes ging met de eer aan de haal en vertelde bij terugkomst in de woonkamer uitvoerig aan iedereen van de familie hoe hij alles weer aan de praat had gekregen. 8)7
Ik zou snel even een paar wachtwoorden weer aanpassen en doen alsof mijn neus aan het bloeden is.

"Jij was toch zo goed?"

Uberhaupt heb ik heel weinig geduld met dergelijke mannetjes, en ik zou hem gezegd hebben weg te gaan, en zich niet te bemoeien met dingen waar hij niets vanaf weet. Opnieuw: ontgroening.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat was mijn tweede inschattingsfout deze avond. De heer des huizes ging met de eer aan de haal en vertelde bij terugkomst in de woonkamer uitvoerig aan iedereen van de familie hoe hij alles weer aan de praat had gekregen. 8)7
Wees blij. De hele familie belt hem voortaan om hulp en niet jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Nu online
Uiteraard wordt in eerste instantie ontkend dat de gebruiker zelf de instelling heeft gewijzigd, maar na een paar controlevragen komt toch de aap uit de mouw. Gelukkig heeft de provider een simpel stappenplan op de website staan met alle benodigde gegevens, waaronder de instellingen van de inkomende en uitgaande mailserver. Uiteraard hadden ze dit stappenplan niet gevolgd, maar zijn ze zelf gaan rommelen met de instellingen. Met als uitkomst dat de mail - op alle devices - niet meer beschikbaar is .
de ontkenning fase vind ik altijd fantastisch, het is nooit hun schuld bij zo'n problemen.
Zo heb ik ooit eens iemand gehad die zijn gsm binnen bracht die niet meer werkte.
Ik keek er eens naar en merkte dat er nogal wat spanning zat op het hoesje dus ik haalde dat er af en de achterkant werd er afgedrukt door de batterij die opgezwollen was.
Mijn eerste vraag was of er iets speciaals was gebeurd in de afgelopen weken.
Volgens de eigenaar was er niets gebeurd, niet in de WC gevallen, niet mee in de douche genomen en niet in de zon laten liggen.
kortom het was zijn fout niet dat de batterij was opgezwollen.
na wat verder vragen bleek dan toch dat de gsm in de soep was gevallen, maar volgens de niet-tech specialist kon ook dat het probleem niet zijn want de gsm was waterbestendig.
Altijd nadruk leggen op bestendig niet waterdicht.
Het is nooit hun fout en ze weten het altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
in de tijd dat ik nog ( buizen- ) tv's repareerde was er wel een goed middel om figuren die in je nek stonden te hijgen op afstand te houden: mbv een schroevendraaier een mega vonk trekken in de hoogspanningskooi, dan taaiden ze wel af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mel33
Nogmaals ik zal nooit duurder uit komen want we hebben een lijst gemaakt met de bedragen

En als het duurder was dan had ik pech en wat van mijn 100€ moeten bijleggen. Zo werk ik!!!

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2021 21:29 . Reden: terug vanuit feedback topic hierheen verplaatst, minus de opmerkingen over mod ingreep. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb de discussie over de ingrepen (en reactie) door @Ardana even naar het feedbacktopic verplaatst: armageddon_2k1 in "AZ feedbacktopic" en verder.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomisma
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-08-2021
*knip*

Ik help ook wel eens met techsupport bij familie (oom en tante, iets voorbij pensioenleeftijd). Heb nu helaas een probleem waar ik niet goed uitkom. Er is een grote hoeveelheid aan "overige" data op een Macbook, die ik niet kan traceren. Ook met diverse tooltjes daarvoor niet. Maar gelukkig is daar ook begrip voor, of als ik een keer geen tijd of zin heb. :)

[ Voor 64% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2021 20:41 . Reden: off-topic ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Volgens mij kan ik wel een heel boek schijven :X

Jaren terug stapte ik met enige regelmaat in de auto om een minuutje of 40 te kachelen naar (ik dacht toen) een vriend om een hele oude pc in de lucht te houden, geen cent te makken dus vroeg er ook niets voor. O-)
Volgende probleem was een defecte gsm, was gevallen, jaren oud maar geen geld voor een andere of reparatie dus het einde van de wereld was nabij. :(:)

Gezien m'n baan toen kon ik misschien wel wat regelen, dus via m'n werkgever die weer een vriendje in gsm reparatie had de boel gratis laten repareren.
Toen ik melde dat de gsm klaar was wist die "vriend" niet hoe snel hij in de trein moest stappen en of ik dan naar het station wilde komen. Nog gedaan ook natuurlijk en jawel een bedankje kon eraf! :o

Om vervolgens gebeld te worden dat ik de oplader niet had terug gegeven. Maar die had ik nooit gehad :? ... hele tirade over me heen dus op dat moment ook het contact verbroken.
:r

Half jaar later werd er nog contact door die persoon opgenomen via MSN (voor de jongeren onder ons, een soort Whatsapp voor Windows :P ) ... eerst nog vriendelijk om er vervolgens weer over te beginnen ...
Geblocked en nooit meer gesproken. :( :w

Poh .. als ik eraan denk kan ik nog steeds kwaad worden haha :F

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
:F

[ Voor 133% gewijzigd door toolkist op 12-08-2021 01:14 . Reden: laat maar, eerst rest van de replies lezen... ]

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
PB-powell schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Ik dacht nog aan bouwvakker maar dan gaat men vragen of je kan helpen met dat muurtje bouwen in huis :+ Bij postbode gaat men vervolgens vragen waar hun in China bestelde pakketje blijft :p
Vuilnisman allicht?
Bedden tester? of een oude favoriet....
Wegwerp aansteker reperateur.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Quadradial schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:28:
[...]

Bedden tester? of een oude favoriet....
Wegwerp aansteker reperateur.
Pas maar op, straks komt de buurvrouw van 75 met de vraag of je haar bed nog even wil 'testen' :+

• Quadradial
  • Laatst online: 01-08 14:49
PB-powell schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:41:
[...]

Pas maar op, straks komt de buurvrouw van 75 met de vraag of je haar bed nog even wil 'testen' :+
:+ Ik ben inderdaad zo knap, maar heb genoeg porno gezien dat het niet zo werkt :P

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 08:39

Agent47

I always close my contracts.

Onlangs was ik op visite bij familie. Nog voordat het eerste drankje op tafel stond werd uitvoerig uit de doeken gedaan wat een rotbedrijf internetprovider *Z* is. Altijd een leuke binnenkomer als je bij een familielid op visite gaat en meteen IT-problemen ter sprake worden gebracht. Waarom de provider een rotbedrijf is? Nou, e-mails komen niet meer binnen op de iPhone, vervolgens ook niet meer op de iPad en tot slot ook niet meer op de iMac én de iPhone van de partner. Maar waarom is dit volgens jullie de schuld van de provider? Simpel…, eerst kwamen de e-mails wel binnen op alle devices en sinds deze week niet meer. De provider zegt dat hij er niets aan kan doen. Maar jij kunt het vast wel even oplossen nu je hier toch bent.

Gelukkig werk ik privé veel met iOS en macOS, dus mijn inschatting is dat ik met een kwartiertje alles weer aan de praat heb. Squawk maakt een beginnersfout, want uiteraard moeten alle wachtwoorden worden opgezocht én bemoeit de heer des huizes zich met elke stap in het stappenplan. In plaats van te helpen, wordt elke handeling die ik uitvoer ter discussie gesteld. Hierdoor duurt het uiteindelijk onnodig veel langer om alles in te stellen. Maar…, met veel geduld en volharding krijg ik alles weer aan de praat.

Ik heb dat precies hetzelfde zo gehad bij een ouder stel waar ik voorheen dus wel eens kwam ( paar pagina's terug)

Deze mensen wouden hun Televisie " smart" krijgen. Dus ik toen een Chromecast aangeraden en uitleg gegeven wat het was --> Te duur. Komt serieus een familielid binnen en zegt die vrouw: Ik heb iets gevonden, een chromecast! Kijk maar even op marktplaats :D

Toen daar de laptop na gekeken. Ik klikte serieus een keer mis met de muis. Die man des huizes daar: "Je moet op deze computer drukken, dan kom je er veel sneller."

Dan ben ik ook zo netjes dat als meneer het zelf beter weet, hij op de stoel mag zitten en hij zijn eigen probleem mag oplossen. Vervolgens maar steeds vragen of ik ook nog met dit en dat kan helpen ( kwamen steeds kleine probleempjes bij) |:( |:(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Mel33
@Agent47 In zulke gevallen dan is het wel handig als je een Alt Tab'er bent, dan staan ze te kijken hoe snel jij alles oproept. windows-toets E, of even snel naar 'info' met de windows-toets break doet ze al zwijgen als ze betweterig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 12-08-2021 15:33 ]

• Nomisma
Mel33 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:30:
@Agent47 In zulke gevallen dan is het wel handig als je een Alt Tab'er bent, dan staan ze te kijken hoe snel jij alles oproept. windows-toets E, of even snel naar 'info' met de windows-toets break doet ze al zwijgen als ze betweterig zijn.
Ik heb juist dat de mensen die ik help alles zelf willen leren en zien. Dus als ik snel een toetsencombinatie doe moeten zij dat ook kunnen. Dit vertraagt het geven van hulp en naar eigen zeggen onthouden ze niet veel van de sneltoetsen, ook als ik ze benoem en ze laat opschrijven (logisch, want ouderdom speelt een rol - ze slapen ook niet goed, dus als ik ze 's avonds helpt zijn ze ook al vermoeid, wat ook niet helpt bij dingen onthouden). Herkent iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
Ja dat herken ik wel, m'n ouders zijn totaal niet opgegroeid met de computertechniek. Moeders ging een paar maanden geleden nog met de acceptgiro naar de bank op de fiets, want internetbankieren is doodeng. Heb het al tot in den treuren voorgedaan, maar zelf doen blijft een dingetje.
Die heeft er gewoon niets mee en die (met name engelse) termen zeggen niets.
Maar ze doet dappere pogingen en ik laat haar steeds meer aanmodderen tot ze er echt niet meer uitkomt in de hoop dat het dan opgeslagen 7(8)7 wordt.

Maar waarschijnlijk ben ik op die leeftijd net zo onbenullig met de technieken van dan. ;(
Zie m'n neefje van 15 met fortnite al op z'n toetsenbord rammen en er worden hele torens gebouwd :? , daar zit ik echt niet meer in hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Meekijken terwijl je aan het „werk” bent, je moet alles uitleggen en dan nog niet tevreden zijn?
Ik herken dat wel, maar daar zit psychologisch gezien niet zo'n leuke achtergrond achter.

Situatie: je helpt iemand met een typisch nerd-ding, dus iets waarvoor je honderden uren hebt moeten oefenen/leren en wat je alleen voor een echte vriend gratis zou doen.

De vraag stellen (om alles uit te leggen) suggereert dat jij doet alsof je met heel ingewikkelds bezig bent, terwijl het in werkelijkheid simpel is. Je bekende zegt eigenlijk tegen jou: jij bent niet te vertrouwen.

De poging doen (om alles uit te leggen) gaat gegarandeerd mislukken, ook als je simpele woordjes gaat gebruiken die iedereen snapt. Eigenlijk zeg jij daarmee tegen je bekende: jij bent echt heel dom.

Conclusie: als je iemand helpt die achterdochtig is, wordt dat voor beide onplezierig.

[ Voor 13% gewijzigd door aawe mwan op 12-08-2021 19:15 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +31 Henk 'm!

Verwijderd

Het mooie is dat ik dit soort dingen nu ook steeds meer zie bij iedereen onder de 25 in mijn omgeving. Generate ~1995 zeg maar.

Ik ga even chargeren dus voel je niet aangesproken :*

- Kan alleen maar apps bedienen, geen instellingen. Kan nog geen ringtone wijzigen, telefoon van stil krijgen, "control centre"?
- Totaal niet in staat contactpersonen te beheren. "mam mobiel", "mam mobiel 2", "mam thuis", en dan alsnog zelf het nummer intoetsen want ze kunnen niet met Contacts omgaan.
- Kan geen foto's backuppen, bewaren, zelfs niet met iCloud / iets anders. Telefoon weg = foto's weg en dat wordt ook gewoon geaccepteerd.

Je ziet het zodra je met bestanden om moeten gaan. Filestructuur. Mapjes. Kunnen ze gewoon niet. Nog nooit iets tegengekomen met meer structuur dan de Photos app.

- Submappen, nooit van gehoord. Kan dus ook totaal niet omgaan met de structuur van gezamenlijke onderzoeksmappen (gewoon een Windows share), of een gedeelde drive, bestandsformaten en afspraken daaromtrend.
- Kan niet zoeken. Kan niet opslaan als. Kan niet opslaan als PDF.
- Knippen en plakken? Lol nee
- Word document met headers? Nee, stuk voor stuk elke header Arial dikgedrukt 16 punts maken.
- Powerpoint template? Wasdah?
- Kan niet emailen. Kan niet zakelijk schrijven. Kan geen archief van mail aanleggen, gooit gewoon alles weg.
- Bestanden bewaren in de prullenbak

Ik ben het wel gewend dat ik mijn ouders' generatie (zeg maar 60+) dingen moet uitleggen maar die jonkies snappen er ook de ballen van. Laptop, "is wel traag", vol met spyware, nee ik kijk nooit porno neee :') :').

En dat werkt al hun hele leven met computers en internet. Mijn ouders hadden tenminste nog een smoes.

Echt ik voel me soms als man op een berg tussen twee ravijnen. De jonkies en de bejaarden :')

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2021 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:56:
Het mooie is dat ik dit soort dingen nu ook steeds meer zie bij iedereen onder de 25 in mijn omgeving. Generate ~1995 zeg maar.

Ik ga even chargeren dus voel je niet aangesproken :*

- Kan alleen maar apps bedienen, geen instellingen. Kan nog geen ringtone wijzigen, telefoon van stil krijgen, "control centre"?
- Totaal niet in staat contactpersonen te beheren. "mam mobiel", "mam mobiel 2", "mam thuis", en dan alsnog zelf het nummer intoetsen want ze kunnen niet met Contacts omgaan.
- Kan geen foto's backuppen, bewaren, zelfs niet met iCloud / iets anders. Telefoon weg = foto's weg en dat wordt ook gewoon geaccepteerd.

Je ziet het zodra je met bestanden om moeten gaan. Filestructuur. Mapjes. Kunnen ze gewoon niet. Nog nooit iets tegengekomen met meer structuur dan de Photos app.

- Submappen, nooit van gehoord. Kan dus ook totaal niet omgaan met de structuur van gezamenlijke onderzoeksmappen (gewoon een Windows share), of een gedeelde drive, bestandsformaten en afspraken daaromtrend.
- Kan niet zoeken. Kan niet opslaan als. Kan niet opslaan als PDF.
- Knippen en plakken? Lol nee
- Word document met headers? Nee, stuk voor stuk elke header Arial dikgedrukt 16 punts maken.
- Powerpoint template? Wasdah?
- Kan niet emailen. Kan niet zakelijk schrijven. Kan geen archief van mail aanleggen, gooit gewoon alles weg.
- Bestanden bewaren in de prullenbak

Ik ben het wel gewend dat ik mijn ouders' generatie (zeg maar 60+) dingen moet uitleggen maar die jonkies snappen er ook de ballen van. Laptop, "is wel traag", vol met spyware, nee ik kijk nooit porno neee :') :').

En dat werkt al hun hele leven met computers en internet. Mijn ouders hadden tenminste nog een smoes.

Echt ik voel me soms als man op een berg tussen twee ravijnen. De jonkies en de bejaarden :')
Inderdaad, grote delen van de jeugd kunnen moeilijk overweg met een computer of iets simpels in word, excel en powerpoint.
Ik kom net van het 4de middelbaar TSO (geen idee of dat hetzelfde is als in Nederland) waar ik de richting Ondernemen en IT volgde.
Sommigen in mijn klas vonden het al moeilijk om een map aan te maken en verstonden niet hoe ze een map volledig moesten verwijderen. De functie autosom in excel begrepen ze niet dus de leerkracht heeft daar een halfuur aan besteed, gelukkige was dat in online les dus ben ik rustig iets anders gaan doen.
Zoals je zelf als voorbeeld geeft een PDF opslaan, nog nooit van gehoord laat staan dat ze weten hoe ze een template gebruiken.
Waarvoor je Control C en Control V konden ze niet raden.
Als je dan aan het hoofdstuk van hardware begint krijg je onmiddellijk grijs haar. Een HDMI kennen ze maar een overgroot deel van de klas wist niet eens waar de CPU voor dient.

Het probleem is dat jongeren bij het horen van IT vaak denken aan games.
Ze hebben thuis een PC waar ze op gamen en ze kunnen een UTP kabel insteken dus denken ze dat ze weten wat IT is. Maar of ze weten wat een UTP kabel is is dan bijzaak.

• HSG

HSG

E - Jay schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:31:
Ja dat herken ik wel, m'n ouders zijn totaal niet opgegroeid met de computertechniek. Moeders ging een paar maanden geleden nog met de acceptgiro naar de bank op de fiets, want internetbankieren is doodeng. Heb het al tot in den treuren voorgedaan, maar zelf doen blijft een dingetje.
Die heeft er gewoon niets mee en die (met name engelse) termen zeggen niets.
Maar ze doet dappere pogingen en ik laat haar steeds meer aanmodderen tot ze er echt niet meer uitkomt in de hoop dat het dan opgeslagen 7(8)7 wordt.

Maar waarschijnlijk ben ik op die leeftijd net zo onbenullig met de technieken van dan. ;(
Zie m'n neefje van 15 met fortnite al op z'n toetsenbord rammen en er worden hele torens gebouwd :? , daar zit ik echt niet meer in hoor.
Mijn schoonvader is net zo. Hij heeft niet eens een computer thuis.

Pinnen? Helemaal geen zin aan. Hij heeft liever geld op zak.
Geld uit de muur? Nee meneer loopt gewoon een bank binnen en vraagt aan een medewerker om geld op te nemen.
Computer? Daar begint hij niet aan want hij kan prima zonder.

Een paar jaar geleden ging hij met mijn schoonmoeder naar Ameland. Heeft hij het hotel opgebeld om te vragen of hij vooruit kan betalen..gewoon omdat hij niet wil pinnen want dat vindt hij maar niks.

Belastingaangiftes of andere administratieve zaken....hij geeft gewoon alle papieren aan zijn accountant en die moet zich er maar mee redden.

Maar ook andere dingen wat b.v. via mijnoverheid gaat. Daar wil hij niet aan beginnen en als hij daardoor cruciale informatie mist..."dan mis ik het maar" zegt hij.

Maar op andere fronten is hij moderner dan b.v. mijn schoonzus. Die heeft bijvoorbeeld een vaatwasser in huis maar weigert deze te gebruiken want stel je voor dat deze aan staat en je hebt iets nodig wat daar dan in ligt, allemaal moeilijk moeilijk moeilijk ect. Als het aan haar lag had ze nog een zwart-wit tv in de woonkamer staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

AppleFan2007 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

Inderdaad, grote delen van de jeugd kunnen moeilijk overweg met een computer of iets simpels in word, excel en powerpoint.
Ik kom net van het 4de middelbaar TSO (geen idee of dat hetzelfde is als in Nederland) waar ik de richting Ondernemen en IT volgde.
Sommigen in mijn klas vonden het al moeilijk om een map aan te maken en verstonden niet hoe ze een map volledig moesten verwijderen. De functie autosom in excel begrepen ze niet dus de leerkracht heeft daar een halfuur aan besteed, gelukkige was dat in online les dus ben ik rustig iets anders gaan doen.
Zoals je zelf als voorbeeld geeft een PDF opslaan, nog nooit van gehoord laat staan dat ze weten hoe ze een template gebruiken.
Waarvoor je Control C en Control V konden ze niet raden.
Als je dan aan het hoofdstuk van hardware begint krijg je onmiddellijk grijs haar. Een HDMI kennen ze maar een overgroot deel van de klas wist niet eens waar de CPU voor dient.

Het probleem is dat jongeren bij het horen van IT vaak denken aan games.
Ze hebben thuis een PC waar ze op gamen en ze kunnen een UTP kabel insteken dus denken ze dat ze weten wat IT is. Maar of ze weten wat een UTP kabel is is dan bijzaak.
Als er ooit een virus uitbreekt dat alleen te genezen is als je een screenshot van je telefoon deelt via de mail dan zijn we ze allemaal kwijt.

• AppleFan2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 23:06:
[...]
Als er ooit een virus uitbreekt dat alleen te genezen is als je een screenshot van je telefoon deelt via de mail dan zijn we ze allemaal kwijt.
Of zullen de mensen met verstand ervan zoals wij Tweakers veel werk hebben en zal dit topic overuren draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:34

SebasFM

BOFH

<< knip >>

Ik zou dan hebben gezegd dat hij mij in de toekomst niet meer hoeft te vragen, want hij is toch slimmer dan ikzelf, en dat iedereen voortaan bij deze meneer de specialist terecht kan met al hun computer problemen. Dan is het ook snel afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:59

Dennis1812

Amateur prutser

Ik denk dat die grens niet bij 1995 ligt. Eerder rond de 2000/2005. Al komt dat mogelijk omdat ik uit 1995 kom.
En ik dus juist een hoop onbeschofte kennissen heb die support eisen van dat jonkie die alleen met apps om kan gaan 😁

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]
Ach IMHO is het ook vaak prioriteiten stellen.... Als het belangrijk is, kunnen ze vaak wel de meest ingewikkelde dingen op een PC. :+

Genoeg jeugd die heel goed weet hoe OBS werkt om games te streamen :+ ze leuke dingen met Tiktok etc kunnen doen. Maar als het iets is wat ze A) niet boeit, en B) ze aan een ander kunnen vragen... Dan zullen ze dat liever doen O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Laatst online: 25-11-2023
AppleFan2007 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Maar of ze weten wat een UTP kabel is is dan bijzaak.
Je bedoelt een internetkabel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik moet van het weekend ook weer oudere kennis helpen, het is maar een halfuurtje, maar ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Ze hebben zelf geen kids, eigen keuze natuurlijk, maar alles wat ze moeten doen staat gewoon goed uitgelegd op papier.

Tuurlijk moet ik weer naar hun toe, of zal ik ze maar hier uitnodigen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:05:
Ik moet van het weekend ook weer oudere kennis helpen, het is maar een halfuurtje, maar ik heb er eigenlijk helemaal geen zin in. Ze hebben zelf geen kids, eigen keuze natuurlijk, maar alles wat ze moeten doen staat gewoon goed uitgelegd op papier.

Tuurlijk moet ik weer naar hun toe, of zal ik ze maar hier uitnodigen?
ALTIJD daarheen gaan. Dan heb je namelijk zelf controle over wanneer je wegvlucht. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
mvrhrln schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Je bedoelt een internetkabel _/-\o_
Ja, die blauwe* kabel. :+

*vervang kleur

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 13-08-2021 11:19 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:05

basvn

Breezand - NHN

oowh de wifikabel bedoel je!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]
Dat is wel erg specifiek. Ik hobby al met computers sinds de jaren 80, zit professioneel in de IT sinds de jaren 90, assembleer m’n eigen desktops, heb Android en Apple telefoons gehad, kan je globaal het verschil tussen cooperative en preemptive multitasking vertellen (en vele andere nutteloze weetjes) en wat al niet meer, maar ik moet je het antwoord schuldig blijven op de vraag hoe je een screenshot van een telefoon maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:27
basvn schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

oowh de wifikabel bedoel je!
Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar op stage in een ziekenhuis heb ik een directeur meegemaakt die goed pissig werdt dat de, als grap beloofde, draadloze oplaadkabel voor zijn muis niet geleverd kon worden 8)7 Verder weet ik niets inhoudelijks van zijn werk af maar je zet toch wel vraagtekens bij mensen in zo'n hoge functie met zulk gedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Dat is wel erg specifiek. Ik hobby al met computers sinds de jaren 80, zit professioneel in de IT sinds de jaren 90, assembleer m’n eigen desktops, heb Android en Apple telefoons gehad, kan je globaal het verschil tussen cooperative en preemptive multitasking vertellen (en vele andere nutteloze weetjes) en wat al niet meer, maar ik moet je het antwoord schuldig blijven op de vraag hoe je een screenshot van een telefoon maakt.
Je hoeft je tegenover mij echt niet te bewijzen hoor, haal je pik maar van tafel. Het was een voorbeeld, ik denk dat er altijd wel iemand is die roept "ik WeEt VEel VAn kOmPUTeRS MaaR ik KaN DAT OOk nIEt".

Zonder gekheid, de skills die jij en ik hebben en de oudere generatie keihard ontberen is het vermogen om zelf uit te vogelen hoe het dan wel werkt omdat je kan Googlen, begrijpend kan lezen en niet bang bent om eens iets te proberen.

Wat ik verwacht had is dat jongeren dat ook zouden kunnen want die krijgen computers met de paplepel ingegoten maar het tegendeel is waar. Ze zijn nog inepter dan de oudere generatie.

Point taken overigens "als het moet dan doen ze het wel" als het gaat om TikTok en de daarbij benodigde skills.

Maar als ik schoolverlaters op mijn werk serieus moet leren hoe ze gezamenlijk aan één document moeten werken (in Teams of op Sharepoint) dan voel ik me weer die puber die zijn ouders moest helpen met Compuserve installeren.

Hele generaties die opnieuw beginnen met het rondmailen van bijlagen alsof het weer het jaar 2000 en we nog geen shares hadden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomisma
[...]

Ach, iedereen weet wel eens simpele dingen niet. Bijvoorbeeld de Option-Command-Esc op MacOS kent ook niet iedereen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:06

Saven

Administrator

Onlangs was ik op visite bij familie. Nog voordat het eerste drankje op tafel stond werd uitvoerig uit de doeken gedaan wat een rotbedrijf internetprovider *Z* is. Altijd een leuke binnenkomer als je bij een familielid op visite gaat en meteen IT-problemen ter sprake worden gebracht. Waarom de provider een rotbedrijf is? Nou, e-mails komen niet meer binnen op de iPhone, vervolgens ook niet meer op de iPad en tot slot ook niet meer op de iMac én de iPhone van de partner. Maar waarom is dit volgens jullie de schuld van de provider?
Beginnersfout }) nooit doorvragen. Je moet gewoon zeggen "ja dat is wel vreemd ja, wat een prutsers daar" :D gewoon doen alsof je het ook allemaal niet weet, anders ben je elke keer de sjaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:54
Takkeding schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar op stage in een ziekenhuis heb ik een directeur meegemaakt die goed pissig werdt dat de, als grap beloofde, draadloze oplaadkabel voor zijn muis niet geleverd kon worden 8)7 Verder weet ik niets inhoudelijks van zijn werk af maar je zet toch wel vraagtekens bij mensen in zo'n hoge functie met zulk gedrag.
Veel grote bedrijven (bijv. banken e.d.) hebben zelfs een geheel apart IT-team voor de "executive tech support". Het stuitende gebrek aan enige praktische skills gecombineerd met een torenhoog ego maakt dit een baantje waar niet iedereen het heel lang in volhoudt >:). Als je daar echter mee om weet te gaan is het een makkelijk, goedbetaalde beginnersbaan waar je een goed netwerk aan overhoudt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oepsie.. geen idee hoe jet hier terecht gekomen is

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2021 12:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:08

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@Verwijderd Volgens mij heb je het verkeerde topic te pakken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• E - Jay
[...]

Men kan simpelweg niet alles weten, dat is ook helemaal niet erg ... ben ik er zelf ook 1 van :+ .
Alleen vind ik wel dat vaak te gemakkelijk het "probleem" maar bij een ander neergelegd wordt terwijl we allemaal snappen hoe google werkt of er simpelweg een handleiding gelezen moet worden.
Het gaat niet om één of andere scheikundig goedje dat ontploft bij een verkeerde verhouding maar veelal het inpluggen van een snoertje en de stappen op het scherm volgen.

Tijdje terug had ik er één die een extra scherm om de door mij gebouwde pc wilde aansluiten, kreeg ie niet voor elkaar. PC had geen igpu dus de hdmi aansluiting op het moederbord werdt niet aangestuurd. Maar die hdmi aansluiting op de videokaart, waar de andere monitor ook op zit, die wordt niet geprobeerd. Dat zijn vaak de dingen die ik niet begrijp, maar dat is wellicht ook mijn tekortkoming.

Ik ken er één die deed vanuit een boekhoudpakket alle facturen printen (echt een dikke stapel ook) om ze vervolgens 10 minuten later in de papierbak weg te gooien. Bij navraag moesten de facturen digitaal zijn, dus eerst printen en daarna scannen naar pdf ... smakelijk om gelachen, vervolgens uitgelegd dat je ook direct print to pdf kan doen. Ik denk dat ik persoonlijk in zo'n situatie toch zou denken "kan dat niet makkelijker", "weet iemand of ..." maar nee, gewoon pakken papier erdoor jassen want het zal wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:58
HSG schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Mijn schoonvader is net zo. Hij heeft niet eens een computer thuis.

Pinnen? Helemaal geen zin aan. Hij heeft liever geld op zak.
Geld uit de muur? Nee meneer loopt gewoon een bank binnen en vraagt aan een medewerker om geld op te nemen.
Computer? Daar begint hij niet aan want hij kan prima zonder.

Een paar jaar geleden ging hij met mijn schoonmoeder naar Ameland. Heeft hij het hotel opgebeld om te vragen of hij vooruit kan betalen..gewoon omdat hij niet wil pinnen want dat vindt hij maar niks.

Belastingaangiftes of andere administratieve zaken....hij geeft gewoon alle papieren aan zijn accountant en die moet zich er maar mee redden.

Maar ook andere dingen wat b.v. via mijnoverheid gaat. Daar wil hij niet aan beginnen en als hij daardoor cruciale informatie mist..."dan mis ik het maar" zegt hij.

Maar op andere fronten is hij moderner dan b.v. mijn schoonzus. Die heeft bijvoorbeeld een vaatwasser in huis maar weigert deze te gebruiken want stel je voor dat deze aan staat en je hebt iets nodig wat daar dan in ligt, allemaal moeilijk moeilijk moeilijk ect. Als het aan haar lag had ze nog een zwart-wit tv in de woonkamer staan.
Ik werk al 20 jaar met veel plezier in de techniek. Maar thuis wil ik vooral eenvoud en zo weinig mogelijk gedoe.
Internet is een 4G/wifi modem en dat is voldoende voor een gezin van 3 personen (150Gb, 20€/maand).
Hier geen microgolf, vaatwasser, domotica, buitenverlichting, videofoon, televisie, stofzuiger, grasmachine, garagepoort.

Tijdens de werkuren kom ik dan soms in woningen met een industrieel elektrisch verdeelbord met plc, displays aan de muren, sensoren en motoren overal,...
En dan zie je de vrouw des huizes eerst 5 knoppen proberen voor ze het licht op zolder aankrijgt...
Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste