Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
E - Jay schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:25:
[...]
Ik ken er één die deed vanuit een boekhoudpakket alle facturen printen (echt een dikke stapel ook) om ze vervolgens 10 minuten later in de papierbak weg te gooien. Bij navraag moesten de facturen digitaal zijn, dus eerst printen en daarna scannen naar pdf ... smakelijk om gelachen, vervolgens uitgelegd dat je ook direct print to pdf kan doen. Ik denk dat ik persoonlijk in zo'n situatie toch zou denken "kan dat niet makkelijker", "weet iemand of ..." maar nee, gewoon pakken papier erdoor jassen want het zal wel.
Herkenbaar, ik krijg wel eens het idee dat de mensen om mij heen (werk en/of privé) steeds dommer of makkelijker worden. Lijkt wel of mensen echt steeds minder zelf nadenken en alles maar voorgeschoteld willen krijgen. Dit op meerdere vlakken, niet alleen op IT gebied.
Wozmro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:36:
[...]
Tijdens de werkuren kom ik dan soms in woningen met een industrieel elektrisch verdeelbord met plc, displays aan de muren, sensoren en motoren overal,...
En dan zie je de vrouw des huizes eerst 5 knoppen proberen voor ze het licht op zolder aankrijgt...
Waarschijnlijk het huis van een Tweaker, die denkt zo, dat werkt allemaal, ik ben klaar :)
(en vergeet dan dat niet iedereen technisch onderlegd is :) ).

[ Voor 22% gewijzigd door mvrhrln op 13-08-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:01
Inderdaad, meneer amuseert zich en mevrouw staat er bij te zuchten.

Tot aan de eerste stroomstoring waarbij er instellingen verdwijnen, dit en dat moet gereset worden,... of tot aan de eerste service die op een dag niet meer ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 20:18
mvrhrln schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Herkenbaar, ik krijg wel eens het idee dat de mensen om mij heen (werk en/of privé) steeds dommer of makkelijker worden. Lijkt wel of mensen echt steeds minder zelf nadenken en alles maar voorgeschoteld willen krijgen. Dit op meerdere vlakken, niet alleen op IT gebied.
De verwenmaatschappij

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wozmro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:06:
Inderdaad, meneer amuseert zich en mevrouw staat er bij te zuchten.
Mijn vrouw klaagt al omdat we een receiver in huis hebben en daar én de HTPC, de muziekspeler (ook een doosje met MPD), de TV én de kabel-TV settop box van de internetprovider op zijn aangesloten :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Borromini schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Mijn vrouw klaagt al omdat we een receiver in huis hebben en daar én de HTPC, de muziekspeler (ook een doosje met MPD), de TV én de kabel-TV settop box van de internetprovider op zijn aangesloten :P.
Ja ik heb aan een vriendin maar verteld dat ze 2 tv's heeft, :9 de AB van de tv gebruiken, krijgt ze tv geluid, en de AB vd receiver gebruiken krijgt ze bios geluid. Anders begreep ze het niet.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Borromini schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Hier in huis ook eerst klachten, maar sinds ik de Logitech Harmony heb is het allemaal prima. :9

Knopjes ingesteld die meerdere apparaten aanzet en de juiste HDMI inputs selecteerd, voor:
  1. TV + Receiver + Xbox
  2. TV + Receiver + Blu-ray speler
  3. TV + Receiver + Shield

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
mvrhrln schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Zelfde hier. Ik vraag me soms echt af hoe deze mensen kunnen leven in een samenleving....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:01
nextware schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Herkenbaar.. iedereen zit lekker aan de bitterballen en hapjes en jij zit met koude koffie en een stuk verlept gebak in een donker kamertje aan allerlei apparatuur te prutsen en jezelf af te vragen hoe ze het in godsnaam voor elkaar hebben gekregen... :'(
Volgende keer als er iemand met een bepaalde skill langs komt op de verjaardag ook maar aan het werk zetten. Even naar de storing in de auto laten kijken, even dat beschadigde deurtje laten schilderen, even je belastingaangifte invullen of even de plinten op zolder afkitten. Kijken of dat ook zo makkelijk gaat als dat menig IT'er achter de PC beland.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JRShield
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-09 09:20
NoepZor schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Volgende keer als er iemand met een bepaalde skill langs komt op de verjaardag ook maar aan het werk zetten. Even naar de storing in de auto laten kijken, even dat beschadigde deurtje laten schilderen, even je belastingaangifte invullen of even de plinten op zolder afkitten. Kijken of dat ook zo makkelijk gaat als dat menig IT'er achter de PC beland.
Juist wel lekker om niet in die verplichte kring te zitten en boven te pielen met een PC uit 2004 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:34

HSG

[...]

Ik werk al 20 jaar met veel plezier in de techniek. Maar thuis wil ik vooral eenvoud en zo weinig mogelijk gedoe.
Internet is een 4G/wifi modem en dat is voldoende voor een gezin van 3 personen (150Gb, 20€/maand).
Hier geen microgolf, vaatwasser, domotica, buitenverlichting, videofoon, televisie, stofzuiger, grasmachine, garagepoort.

Tijdens de werkuren kom ik dan soms in woningen met een industrieel elektrisch verdeelbord met plc, displays aan de muren, sensoren en motoren overal,...
En dan zie je de vrouw des huizes eerst 5 knoppen proberen voor ze het licht op zolder aankrijgt...
Dat snap ik want ik zou daar ook gek van worden. Maar dat is wat anders dan "pinnen? Wat is dat?"-tijdgeest terwijl het al 40 jaar bestaat zeg maar.

Mijn schoonfamilie is letterlijk van de oude stempel. Zij denken meer "dit kan ik en dat blijf ik doen" en willen niks weten over hoe het anders kan terwijl dat 10 keer makkelijk gaat en 10 keer sneller. Mijn vrouw is gelukkig niet zo.

[ Voor 12% gewijzigd door HSG op 13-08-2021 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18

Saven

Administrator

[...]

Ik werk al 20 jaar met veel plezier in de techniek. Maar thuis wil ik vooral eenvoud en zo weinig mogelijk gedoe.
Internet is een 4G/wifi modem en dat is voldoende voor een gezin van 3 personen (150Gb, 20€/maand).
Hier geen microgolf, vaatwasser, domotica, buitenverlichting, videofoon, televisie, stofzuiger, grasmachine, garagepoort.

Microgolf? :D

Er zit wel een verschil tussen een heel domotica-systeem hebben, of gewoon praktisch een vaatwasser* hebben zoals elke gewone Nederlander/Belg. En geen stofzuiger? :'( Of heb je het dan over een robotstofzuiger? Beetje vage benamingen die je gebruikt.

* Nog los van dat met de hand afwassen gewoon ontzettend smerig is :') :r M.u.v. mensen die hun vaat met halve gehakballen en aardappels in de vaatwasser pleuren en die zooi maar wordt rondgepompt
2 uur lang :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55
@Saven microgolf is volgens mij de magnetron in België. :P

Ik was al 20 jaar af... Ja, als de keuken gedaan wordt, dan komt er zeker wel een vaatwasser in. Ben er wel klaar mee. Maar echt ontzettend smerig? Tja, je moet ook regelmatig het water verversen. Afspoelen voor het afwassen wat echt vet en smerig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Darkangle schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Zelfde hier. Ik vraag me soms echt af hoe deze mensen kunnen leven in een samenleving....
Daarom ook zulke mensen stemrecht ontnemen en verplicht schroefjes tellen bij de sociale werkplaats tegen minimumloon O-)

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Saven schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:26:
[...]

Microgolf? :D

Er zit wel een verschil tussen een heel domotica-systeem hebben, of gewoon praktisch een vaatwasser* hebben zoals elke gewone Nederlander/Belg. En geen stofzuiger? :'( Of heb je het dan over een robotstofzuiger? Beetje vage benamingen die je gebruikt.

* Nog los van dat met de hand afwassen gewoon ontzettend smerig is :') :r M.u.v. mensen die hun vaat met halve gehakballen en aardappels in de vaatwasser pleuren en die zooi maar wordt rondgepompt
2 uur lang :D
Een Miocrogolf is een magnetroin in belgië inderdaad.

Oppiepen is hetzelfde als verwarmen in de magnetron.

Vaak zeggen ze ook "even in de ping", al kan dat ook een verwarring zijn met een ex (ook niet zo'n heldere).

Met de hand afwassen vind ik dan weer schonber. Uiteraard eerst in de week )meteen na eten bord in afwasbak en afspoelen'. Daarna is het eigenlijk altijd zeer snel schoon.
Schoner dan in een vaatwasser waar de vuile resten 2 uur rondklotsen inderdaad :r

Nu heeft dit niet echt met tech te maken maar het verbaasd mij echt hoeveel studenten niet eens de plaatjes kunnen volgen om de fietspomp aan te sluiten.

Dat leer je op de peuterschool en bij Ikea toch?

Veerl meer dan doen wat er op het plaatje staat is het niet.

Evenals de dames die schijnbaar denken dat iedere man "x wel even doet" als ze maar dom doet.

Ik zit soms echt te wachten tot zulke mensen echt in de peroblemen komen omdat ze de meest bassalke dingen gewoon niet kunnen omdat het alktijd gedaan is voor ze omdat ze lief kerken, of (dat ene simpele) nooit geleerd hebben.

Ik vrees dat idiocrazy nog wel eens de waarheid kan gaan worden met de huidige samenleving van "er goed uitzien en vlot kunnen babbelen" eigenlijk de enige vereisten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Koos2009 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Met de hand afwassen vind ik dan weer schonber. Uiteraard eerst in de week )meteen na eten bord in afwasbak en afspoelen'. Daarna is het eigenlijk altijd zeer snel schoon.
Schoner dan in een vaatwasser waar de vuile resten 2 uur rondklotsen inderdaad :r
Het is inmiddels wild offtopic :+ maar een vaatwasser spoelt in principe ook gewoon eerst af, pompt zich leeg en begint dan opnieuw met schoon water (en dan gaat, mits je het niet in de bak zelf hebt gedaan ook pas het schoonmaakmiddel erbij). Dus de etensresten klotsen niet zonder meer de hele duur rond in dat ding, het grootste deel is dan al weggespoeld (en wat er rest is niet viezer dan handafwaswater).

EDIT:
[...]

Ik denk wel dat wij een heel andere definitie van gedoe hebben, want je noemt uitsluitend dingen die mij in elke zin van het woord gedoe besparen.

[ Voor 28% gewijzigd door Patriot op 14-08-2021 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
… het verbaasd mij echt hoeveel studenten mensen
Het verbaast mij ook hoeveel Nederlandse/Vlaamse mensen de werkwoordvervoegingen maar niet onder de knie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
sypie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Het verbaast mij ook hoeveel Nederlandse/Vlaamse mensen de werkwoordvervoegingen maar niet onder de knie krijgen.
Die locatie is "in" het campus terrein van "de campus".

Dus het merendeel van "jonge mensen" zijn wel degelijk student 😉.

En ja het had met een t gemoeten. Dat zie ik nu pas 😊

[ Voor 7% gewijzigd door Koos2009 op 14-08-2021 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Koos2009 Het gaat mij niet om studenten of mensen, het gaat mij om de werkwoordvervoegingen die niet goed gaan. (Hint: verbaasd -> verbaast)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
sypie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:31:
@Koos2009 Het gaat mij niet om studenten of mensen, het gaat mij om de werkwoordvervoegingen die niet goed gaan. (Hint: verbaasd -> verbaast)
Sommige mensen zijn nu eenmaal beter in bv wiskunde dan een taal. Nederlands is ook nooit mijn goeiste vak geweesdt. Met moeide een voldoende kunnen halen, Wiskunde hoefdte ik niet eens teleren.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
sypie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:31:
Kom erbij!
d/dt/t - Zo moeilijk is het toch niet?

:+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 21:15
[...]

Ik zit soms echt te wachten tot zulke mensen echt in de problemen komen omdat ze de meest basale dingen gewoon niet kunnen omdat het altijd gedaan is voor ze omdat ze lief kerken, of (dat ene simpele) nooit geleerd hebben.
Zucht, doet me denken aan m'n bijbaantje.
Een vrouw komt de kantine binnen (bekende van de zaak) en vraagt of ik voor haar koffie wil pakken. NB, dit is zo'n groot apparaat, beker eronder, knopje koffie indrukken, even wachten, klaar.
En zeg haar waar het apparaat staat (niet te missen).
"Oh, dat ken ik niet"
Ik vertel haar dat ze het bekertje (letterlijk naast het apparaat) eronder moet zetten en op het knopje moet drukken.
"Oh, maar welk knopje dan?"
Te lui om te lezen uit de 4 opties, dus ik vertel haar dat ze het knopje met KOFFIE moet hebben.
"Oh, nou lastig hoor"
"Hey, hij doet niks"
Druk op start.
"Oh, nou doet 'ie het"
Zegt ze ook nog een beetje geërgerd "Normaal wordt dat voor me gedaan".
Ja trut, je bent de koningin niet. Hoe moeilijk kan het nou werkelijk zijn? Wíl je het gewoon niet of ben je echt zo dom? Hoe veeg je je reet af (in gedachte).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aardappel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Een vrouw komt de kantine binnen (bekende van de zaak) en vraagt of ik voor haar koffie wil pakken. NB, dit is zo'n groot apparaat, beker eronder, knopje koffie indrukken, even wachten, klaar.
"Oh, dat ken ik niet"
Ik vertel haar dat ze het bekertje (letterlijk naast het apparaat) eronder moet zetten en op het knopje moet drukken.
Te lui om te lezen uit de 4 opties, dus ik vertel haar dat ze het knopje met KOFFIE moet hebben.
"Oh, nou lastig hoor"
"Hey, hij doet niks"
Druk op start.
"Oh, nou doet 'ie het"
Ja trut, je bent de koningin niet. Hoe moeilijk kan het nou werkelijk zijn? Wíl je het gewoon niet of ben je echt zo dom? Hoe veeg je je reet af (in gedachte).
Hoe functioneren dit soort mensen? :')

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kennelijk ook niet mét koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:38
...knopje koffie indrukken, even wachten, klaar....
...het knopje......

"Oh, nou lastig hoor"
"Hey, hij doet niks"
Druk op start.
"Oh, nou doet 'ie het"
Ik zie wel waar het misgaat O-)

[ Voor 42% gewijzigd door The_Admin op 16-08-2021 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

SmurfLink schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Hoe functioneren dit soort mensen? :')
Eigenlijk moet je aan dat soort mensen geen aandacht aan schenken. Zij verwachten dat jij dan alles uitlegt en anders ben je onbeleefd maar willen zelf geen moeite nemen om er twee seconden naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
HSG schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:53:
[...]
Mijn schoonfamilie is letterlijk van de oude stempel. Zij denken meer "dit kan ik en dat blijf ik doen" en willen niks weten over hoe het anders kan terwijl dat 10 keer makkelijk gaat en 10 keer sneller.
Herkenbaar. Vorige week nog mijn buurvrouw (goed op leeftijd) voor een miskoop behoed. Ze kreeg brieven van Ziggo dat ze binnenkort stoppen met analoge radio op de kabel. De eerste brief is in de prullenbak gegaan onder het mom van: "Snap ik toch niet!". De tweede brief heeft ze bijgehouden, "Kan wel eens belangrijk zijn..." en de derde brief heeft ze (tezamen met de tweede) in mijn brievenbus gekieperd met een tekstje erop gekalkt: "Moet ik hier wat mee? Volgens Ziggo moet ik een ding van 50 euro kopen en dat kan alleen op de computer of in een Ziggo winkel. Dus kun jij dat even voor mij doen?"

Wetende dat ze een radio heeft met aansluitingen voor met 2 losse speakers, een antenneaansluiting, een 40-pins ipod-dock ("Geen idee wat dat is hoor!") en verder niets, gaat ze niet zo heel ver komen met de losse Ziggo DVB-C ontvanger. Die moet je met RCA-plugjes aansluiten op je versterker... en die heeft ze niet. En stel dat haar radio WEL over een AUX-aansluiting zou beschikken, dan had ik haar waarschijnlijk eerder aangeraden om haar horizon-box daarop aan te sluiten.

Dus ik overloop wat haar opties zijn:
- Op de TV naar de radio luisteren: "Ohh, kan dat ook?! Dan doen we het gewoon zo! Hoe moet dat?"
- Een nieuwe radio kopen die dat signaal wel kan ontvangen (met geïntegreerde DVB-C of DAB tuner): "Nee hoor dat is veel te moeilijk. Dat snap ik allemaal niet. Ik ben al op leeftijd hoor!"

De logica is soms ver te zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HSG

HSG

RiDo78 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:37:
[...]

Herkenbaar. Vorige week nog mijn buurvrouw (goed op leeftijd) voor een miskoop behoed. Ze kreeg brieven van Ziggo dat ze binnenkort stoppen met analoge radio op de kabel. De eerste brief is in de prullenbak gegaan onder het mom van: "Snap ik toch niet!". De tweede brief heeft ze bijgehouden, "Kan wel eens belangrijk zijn..." en de derde brief heeft ze (tezamen met de tweede) in mijn brievenbus gekieperd met een tekstje erop gekalkt: "Moet ik hier wat mee? Volgens Ziggo moet ik een ding van 50 euro kopen en dat kan alleen op de computer of in een Ziggo winkel. Dus kun jij dat even voor mij doen?"

Wetende dat ze een radio heeft met aansluitingen voor met 2 losse speakers, een antenneaansluiting, een 40-pins ipod-dock ("Geen idee wat dat is hoor!") en verder niets, gaat ze niet zo heel ver komen met de losse Ziggo DVB-C ontvanger. Die moet je met RCA-plugjes aansluiten op je versterker... en die heeft ze niet. En stel dat haar radio WEL over een AUX-aansluiting zou beschikken, dan had ik haar waarschijnlijk eerder aangeraden om haar horizon-box daarop aan te sluiten.

Dus ik overloop wat haar opties zijn:
- Op de TV naar de radio luisteren: "Ohh, kan dat ook?! Dan doen we het gewoon zo! Hoe moet dat?"
- Een nieuwe radio kopen die dat signaal wel kan ontvangen (met geïntegreerde DVB-C of DAB tuner): "Nee hoor dat is veel te moeilijk. Dat snap ik allemaal niet. Ik ben al op leeftijd hoor!"

De logica is soms ver te zoeken.
Niet dat zij even netjes aanbelt wanneer je thuis bent en vraagt of ze jou daarmee kan helpen om te kijken wat zij precies moet doen. Nee we donderen gewoon de brieven in je bus met opmerking "geen idee met dit dus regel jij maar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
[...]

"Oh, dat ken ik niet"
"Oh, nou lastig hoor"
"Hey, hij doet niks"
Druk op start.
"Oh, nou doet 'ie het"
dacht dat ik het toppunt van domheid had gezien met de die hoog blonde dame op hoke hakken die een paper jam niet kon zien omdat ze bij de multi function door de glazen plaat keek ipv op de aanwijzingen welke kleppen te openen .

maar denk dat die van jou gewoon te lam is,, zo'n vreselijke kantoor (deeltijd) prinses ....

kan je misschien iets vertellen hoe ze verder functioneerde ??

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 21:23

aawe mwan

Wat ook leuk is:

dj.verhulst schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:17:
[...]
maar denk dat die van jou gewoon te lam is,, zo'n vreselijke kantoor (deeltijd) prinses ....
Je zit in het verkeerde topic.
Laten we hier niet het „ervaring met onbeschofte senior systeem beheerders” topic van maken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
dj.verhulst schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

dacht dat ik het toppunt van domheid had gezien met de die hoog blonde dame op hoke hakken die een paper jam niet kon zien omdat ze bij de multi function door de glazen plaat keek ipv op de aanwijzingen welke kleppen te openen .

Was een vriendin van de vrouw van de eigenaar. En de vrouw van een leverancier of klant of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 21:43
Tja een klant koffie geven is ook wel erg luxe…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
delpit schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:46:
Tja een klant koffie geven is ook wel erg luxe…..
Je snapt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:10
Aardappel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:39:
[...]

Was een vriendin van de vrouw van de eigenaar. En de vrouw van een leverancier of klant of zo.
Dat zijn de ergste .....

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:49
HSG schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Niet dat zij even netjes aanbelt wanneer je thuis bent en vraagt of ze jou daarmee kan helpen om te kijken wat zij precies moet doen. Nee we donderen gewoon de brieven in je bus met opmerking "geen idee met dit dus regel jij maar".
Mwa, ligt er ook een beetje aan hoe de relatie is. Een briefje heeft als voordeel dat je het kan bekijken wanneer het jou uitkomt. Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben.

Ik geef bij mijn buren ook altijd aan dat ze altijd ff een Whatsappje ofzo kunnen sturen als ik ergens mee kan helpen. Beter een goede buur dan een verre vriend, is mij altijd verteld 😉

Met Corona ook gezegd, als je wat nodig hebt en de deur niet uitwilt, stuur maar een Whatsapp en dan neem ik het mee wanneer ik bij de AH ben. Was niet nodig, uiteindelijk, maar andersom deden mijn nichten boodschappen voor mijn ouders, omdat ik daar te ver vandaan woon.

Kortom, als ik wat voor een ouder iemand kan doen, kijk ik niet zo nauw.

iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 22:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Wild Chocolate schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:12:
Mwa, ligt er ook een beetje aan hoe de relatie is. Een briefje heeft als voordeel dat je het kan bekijken wanneer het jou uitkomt. Ik zou er niet zo'n moeite mee hebben.
Dat is natuurlijk prima, en blij dat er mensen aan elke kant van elk spectrum zitten. Maar even meegaand in de geschetste situatie - er is natuurlijk ook gewoon een middenweg.

Even aanbellen: "Hallo, buurman! Ik heb dit in mijn bus gekregen en tien keer gelezen maar snap het niet zo goed. Wil jij er samen met mij naar kijken wanneer het jou uitkomt? Hoeft zeker niet nu! Heeft geen haast want het is maar radio. Als het niet lukt ook goed, hoor. Ik zou er wel graag wat mee willen doen, want ik vind de radio stiekem toch wel fijn en ik krijg de indruk dat ik binnenkort niet meer kan luisteren :) Hopelijk heb je in de komende weken even tijd voor me, dank alvast! Houd je van Hertog Jan? Dan neem ik wat flesjes mee en maken we er meteen een leuke avond van."

Desnoods deze tekst "gekalkt" als het alsnog door de bus gegooid wordt. Staat al beter dan "MOET IK HIER IETS MEE?!"

Gewoon. Fatsoen en verantwoordelijkheid.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HSG

HSG

Wild Chocolate schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

Ik geef bij mijn buren ook altijd aan dat ze altijd ff een Whatsappje ofzo kunnen sturen als ik ergens mee kan helpen. Beter een goede buur dan een verre vriend, is mij altijd verteld 😉

Met Corona ook gezegd, als je wat nodig hebt en de deur niet uitwilt, stuur maar een Whatsapp en dan neem ik het mee wanneer ik bij de AH ben. Was niet nodig, uiteindelijk, maar andersom deden mijn nichten boodschappen voor mijn ouders, omdat ik daar te ver vandaan woon.

Kortom, als ik wat voor een ouder iemand kan doen, kijk ik niet zo nauw.
Ik weet niet hoe met jou zit maar ik heb vroeger geleerd dat als je om iemands hulp vraagt dat je dat op een nette manier kan doen. Dus niet twee enveloppen in de bus duwen en zeggen "moet ik hier wat mee?" en verwachten dat jij diegene zijn problemen gaat oplossen. Ik ben hun bediende niet. Dan bel je b.v. aan en vraag je of diegene even tijd heeft en als diegene niet thuis is dan probeer je het later weer of je stuurt een normaal berichtje via Whatsapp.

En je hebt ook iets als verantwoordelijkheid. Dat je ergens geen verstand van hebt wil niet zeggen dat je er niks mee hoeft te doen. Als ik in het buitenland ben en kan de taal niet dan vraag ik ook iemand op een beleefde manier of diegene het voor mij kan vertalen. Dus niet iemand aan zijn mouw trekken en zeggen "WAT STAAT DAAR!!?". Geheid dat jij als antwoord "zoek het lekker zelf uit en doei" krijgt.

Als mij dit zou overkomen had ik die twee enveloppen weer in haar bus gegooid met "NEE" als antwoord.

[ Voor 16% gewijzigd door HSG op 17-08-2021 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HSG schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:23:
[...]
En je hebt ook iets als verantwoordelijkheid. Dat je ergens geen verstand van hebt wil niet zeggen dat je er niks mee hoeft te doen.
Goed punt!

Op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar niet iedereen is even goed met taal en deze buurvrouw werd duidelijk door de brieven ruw verstoord in haar normale pad.
Als mij dit zou overkomen had ik die twee enveloppen weer in haar bus gegooid met "NEE" als antwoord.
Met of zonder na te denken?

Er is een kans dat je haar daarmee het verkeerde advies zou geven en in de echte wereld zie je dat veel minder, ook vooral omdat de adviseur represailles kan verwachten als het mis gaat. Maar hier op Tweakers zie je vaak dat mensen er geen enkel probleem mee hebben om een hulpvragende het verkeerde advies te geven over een specialisme binnen de IT waar hij*zij geen verstand van heeft. Misschien is dat wel een typisch IT'ers dingetje en een van de redenen dat dit topic bestaat?

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 17-08-2021 07:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HSG

HSG

aawe mwan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:44:
[...]

Goed punt!

Op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk, maar niet iedereen is even goed met taal en deze buurvrouw werd duidelijk door de brieven ruw verstoord in haar normale pad.

[...]
Ik word ook wel eens verstoord jn mijn normale pad maar dan betekend het nog niet dat ik het op een onbeleefde manier moet doen. Zij had natuurlijk ook Ziggo zelf kunnen bellen.
Met of zonder na te denken? Dat doet me denken aan iets dat je vaak ziet hier op Tweakers. Zonder na te denken zou je haar daarmee het verkeerde advies geven en in de echte wereld zie je dat veel minder, ook vooral omdat de adviseur represailles kan verwachten als het mis gaat. Maar een Tweaker heeft er geen enkel probleem mee om een hulpvragende het verkeerde advies te geven over een specialisme binnen de IT waar hij*zij geen verstand van heeft. Misschien is dat ook wel een van de redenen dat dit topic bestaat?
Ik denk dat gros van de mensen hier prima in staat zijn om voor zichzelf op te kunnen komen. Als jij op een niet al te beleefde manier bij mij hulp gaat vragen, ik zeg "nee" en jij komt met represailles aan dan zegt dat meer over jou dan over mij.

Zo werkt dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door HSG op 17-08-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:49
[...]
Ik weet niet hoe met jou zit maar ik heb vroeger geleerd dat als je om iemands hulp vraagt dat je dat op een nette manier kan doen. Dus niet twee enveloppen in de bus duwen en zeggen "moet ik hier wat mee?" en verwachten dat jij diegene zijn problemen gaat oplossen. Ik ben hun bediende niet. Dan bel je b.v. aan en vraag je of diegene even tijd heeft en als diegene niet thuis is dan probeer je het later weer of je stuurt een normaal berichtje via Whatsapp.

En je hebt ook iets als verantwoordelijkheid. Dat je ergens geen verstand van hebt wil niet zeggen dat je er niks mee hoeft te doen. Als ik in het buitenland ben en kan de taal niet dan vraag ik ook iemand op een beleefde manier of diegene het voor mij kan vertalen. Dus niet iemand aan zijn mouw trekken en zeggen "WAT STAAT DAAR!!?". Geheid dat jij als antwoord "zoek het lekker zelf uit en doei" krijgt.

Zoals ik al schreef, het is heel erg afhankelijk van hoe de relatie met de buurvrouw is. Ik zou er niet zoveel kwaad in zien, maar mijn relatie met mijn buren is prima. Ik kreeg de indruk dat @RiDo78 zich ook niet echt opwond over het voorval, maar het vooral als anekdote bedoelde van mensen die vasthouden aan "het oude".

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

HSG schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:51:
Ik denk dat gros van de mensen hier prima in staat zijn om voor zichzelf op te kunnen komen. Als jij op een niet al te beleefde manier bij mij hulp gaat vragen, ik zeg "nee" en jij komt met represailles aan dan zegt dat meer over jou dan over mij.
Het gaat in mijn reactie niet om „nee” als antwoord op de vraag of je wilt helpen ja of nee,
maar om „nee” als verkeerd antwoord op de hulpvraag zelf — bijvoorbeeld of medicijnen gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 22:44
[...]

Ik ben ook voor het netjes vragen om hulp. Het voorbeeld wat je aanhaalt gaat mijns inziens niet op, met de buurvrouw is er al een relatie. Die is er niet met de persoon in het buitenland. Maar dan nog, met de hoed in de hand.....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we het hier iets minder fel naar elkaar toe spelen en iets meer ontopic blijven? Dat leest wat fijner ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 17-08-2021 09:21 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
HSG schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 07:51:
Ik denk dat gros van de mensen hier prima in staat zijn om voor zichzelf op te kunnen komen.
Nee, ik denk dat weinig dat doen, anders is dit hele topic er niet. Pappen, nathouden en goede bedoelingen is waar het hier bijna altijd fout gaat. De meeste tweakers beseffen de verschoven verhouding niet, nog het gebrek aan besef van "nee heb je, ja kan je krijgen" bij de verzoekende partij.

Dat maakt het zo vermakelijk om te lezen. Niet zozeer de domme lompe houding van de verzoekers, maar hoe de tweakers er initieel en verder mee om proberen te gaan, denkende dat een nee enige uitleg of negatieve waarde zou moeten hebben.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Ik denk dat enige toelichting hier op zijn plaats is om het een beetje gezellig te houden.
HSG schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Nee ze belt bewust niet aan omdat ze niet weet of de kleine (van 17 maanden) op dat moment ligt te slapen.
Zo legt ze de krant (die vooral als: 'Ik ben opgestaan en in orde' teken dient) in het trappenhal voor de deur om te voorkomen dat die op de grond ploft. Maar dergelijke kleine kattebelletjes steekt ze in de brievenbus.

@Wild Chocolate is juist in zijn conclusie dat het vooral een anekdote is van iemand die aan het oude vast blijft houden. Het is ook zij die haar veelgebruikte VHS-recorder pas de deur uit deed nadat Ziggo haar analoge TV-signaal ging opdoeken. En hoewel ze het altijd zal ontkennen ging er een wereld voor haar open toen ze de voordelen ontdekte van het opnemen via digitale TV en programma's terugkijken. Ze hoeft nu niet meer te zorgen dat haar VHS banden terug gespoeld zijn en klaar liggen voor de volgende serie opnames.

Waarom ik haar help? Omdat het niet zozeer om IT gaat. Alles wat digitaal is in haar huis is haar opgedrongen. Danwel door Ziggo, danwel door haar familie. Die laatste wil graag dat ze een mobieltje mee neemt als ze van huis gaat. Dat doet ze braaf: Voor vertrek gaat die aan, bij aankomst gaat die meteen weer uit. Ze heeft dus geen WhatsApp en van SMS heeft ze geen kaas gegeten.

Meer digitaals is er niet te vinden. Dus ik help haar in het kader van 'burenplicht'. Wij letten een beetje op haar (vandaar die krant die bij ons linea-recta bij het oud papier gaat). En als wij weg zijn dan houdt zij ons huis in de gaten (Sluit bijvoorbeeld de ramen als het gaat regenen en wij er niet zijn). Dat soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door RiDo78 op 17-08-2021 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
RiDo78 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:43:
Ik denk dat enige toelichting hier op zijn plaats is om het een beetje gezellig te houden.

[...]
semi-offtopic; Dat klinkt allemaal als goed noaberschap, je woont niet toevallig in de achterhoek of twente? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Lanfear89 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

semi-offtopic; Dat klinkt allemaal als goed noaberschap, je woont niet toevallig in de achterhoek of twente? :)
Nee in de randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 10:33
Kars schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:24:
Onlangs nog, een buurvrouw van verderop die mij opbelt "ja de printer doet het niet, ben al de hele avond aan het klooien, kun je zo ff komen kijken?"
Eh nee, ik doe dat niet meer, al een tijdje niet meer. Ik heb een vriend van me in de buurt wonen, die heeft zijn eigen ICT-bedrijfje en helpt ook particulieren, goeie gozer, hier heb je zijn nummer (in overleg uiteraard).

Week later sprak ik die jongen, die had geen telefoontje gehad. Zie ik later de buurvrouw, spreek ik haar aan over die printer "oh haha ja nee de wifi deed het niet. En nee als ik dan een bedrijf bel dan kost het weer geld..."

*shaking my smh*
Update!
Zowaar heeft de buurvrouw contact gehad met die vriend van me en hij heeft diverse dingetjes kunnen oplossen. Allebei tevreden en ik ook :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Takkeding schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar op stage in een ziekenhuis heb ik een directeur meegemaakt die goed pissig werdt dat de, als grap beloofde, draadloze oplaadkabel voor zijn muis niet geleverd kon worden 8)7 Verder weet ik niets inhoudelijks van zijn werk af maar je zet toch wel vraagtekens bij mensen in zo'n hoge functie met zulk gedrag.
Eerlijk gezegd kan ik mensen dat ook niet kwalijk nemen met de af en toe idiote, maar technisch correcte, marketing van bedrijven. Bijvoorbeeld:

"Draadloze surround speakers", maar ze moeten wel op 230v worden aangesloten.
"3D/Surround/etc koptelefoon" maar in werkelijkheid maar twee drivers dus gewoon stereo.
"Contactloos pinnen" maar er mag niet meer dan een millimeter tussen de pas/telefoon en de pin terminal inzitten.

Hierdoor snap ik wel dat een leek, zelf als is het een directielid, niet direct wakker springt als je iets, in onze ogen, vreemds zegt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:17
Ik help alleen nog mijn ouders en zus en wat directe vrienden indien nodig. Lang geleden, eind jaren 90, hielp ik nog wel eens mensen om hun pc (windows 98 toen nog waarschijnlijk) weer vlot te trekken of te herinstalleren.

Het vervelende was dat men er vaak vanuit ging dat je het leuk vond, want het was toch je hobby? Heb ook meegemaakt dat ik de pc van de voetbaltrainer mocht nakijken want iets werkte niet meer in W98. Stond die pc in zo'n kloterig klein meubeltje waar je voor geen meter lekker aan kon zitten. Vervolgens gaat hij met een kladblok naast me zitten. Tegen zijn kinderen zei hij, opletten wat hij doet!, dan kunnen we het volgende keer zelf repareren. Ik was nog wat aan het orienteren op wat het probleem kon zijn dus ik klik wat rond in Windows. Gaat hij werkelijk alle muisaanklikken zitten documenteren in zijn kladblok. Heb hem uitgelegd dat dit niet ging werken.

Wat ook vaak drama was, ook bij familie, dat je dan aan een herinstallatie begon en software vroeg dan om licentiecodes etc. Dan moesten door het hele huis allerlei lades en kasten opengetrokken worden om documentatie te vinden. Kostte je altijd zo extreem veel tijd, dat wachten en klooien op andermans pc's.. Ik was er snel klaar mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 22:09
jesco_white schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:11:
Wat ook vaak drama was, ook bij familie, dat je dan aan een herinstallatie begon en software vroeg dan om licentiecodes etc. Dan moesten door het hele huis allerlei lades en kasten opengetrokken worden om documentatie te vinden. Kostte je altijd zo extreem veel tijd, dat wachten en klooien op andermans pc's.. Ik was er snel klaar mee.
Dat probleem heb je nu ook met telefoons. Ik moet wel eens een nieuwe telefoon instellen voor een familielid en dan moeten applicaties ingelogd worden, zoals Gmail, Outlook etc. en dan natuurlijk nergens de wachtwoorden van hebben en moet alles weer gereset worden en dan zijn de geheime antwoorden ook weer niet bekend.

Verschrikkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Arn0uDz schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Dat probleem heb je nu ook met telefoons. Ik moet wel eens een nieuwe telefoon instellen voor een familielid en dan moeten applicaties ingelogd worden, zoals Gmail, Outlook etc. en dan natuurlijk nergens de wachtwoorden van hebben en moet alles weer gereset worden en dan zijn de geheime antwoorden ook weer niet bekend.

Verschrikkelijk.
Dat heeft mijn moeder keurig opgelost door 1 schriftje te hebben met al haar wachtwoorden. :+ Ja.. heul veilig. Maarja... bejaard dus het idee van een passwordmanager gaat er niet in.

Pa doet het nog sjieker. Die heeft een geprinte versie. :+ met allemaal aanpassingen met pen gekalkt want hij mocht het origineel van mij niet op z'n computer bewaren.

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
RiDo78 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:43:
Meer digitaals is er niet te vinden. Dus ik help haar in het kader van 'burenplicht'. Wij letten een beetje op haar (vandaar die krant die bij ons linea-recta bij het oud papier gaat). En als wij weg zijn dan houdt zij ons huis in de gaten (Sluit bijvoorbeeld de ramen als het gaat regenen en wij er niet zijn). Dat soort dingen.
Mijn oma heeft ook zulke buren _/-\o_ _/-\o_ Het gaat niet zó ver dat zij bij elkaar de deur in lopen en die zijn een stukje ouder, maar ook zij houden een oogje in het zeil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:30
[...]

Verschrikkelijk.
Ja drama inderdaad, gelukkig heb ik mijn ouders volledig aan Apple gekregen, kwestie van backup overzetten inclusief wachtwoorden en dan hoeft er bijna niet ingelogd meer te worden.

Ergste is dat ik dus alle wachtwoorden van mijzelf, mijn ouders en zelfs van mijn vriendin uit mijn hoofd weet en ze die zelf altijd 'vergeten'..

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf ook wel eens last van begin te krijgen omdat de eisen aan wachtwoorden steeds strenger worden waardoor je uit gemakzucht en ongeduld vaak even snel een uitroepteken oid achter een voor jou bestaand/bekend wachtwoord plakt maar als je dan een half jaar later weer eens moet inloggen ben je dat al lang weer vergeten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

Verschrikkelijk.
Nee. In allerlei boekjes staan altijd verschillende, oude wachtwoorden. Dat maakt het nog extra irritant. Vervolgens gaan ze je aangapen, want jij weet toch wel hun wachtwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:12
Caayn schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:12:
"Contactloos pinnen" maar er mag niet meer dan een millimeter tussen de pas/telefoon en de pin terminal inzitten.
Ik heb mijn oude moedertje wijsgemaakt dat de pinpas of telefoon de terminal niet mag raken. Want het is contactloos.

Of ben ik nou evil? >:)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoi1234 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Nee. In allerlei boekjes staan altijd verschillende, oude wachtwoorden. Dat maakt het nog extra irritant. Vervolgens gaan ze je aangapen, want jij weet toch wel hun wachtwoord?
En oh wee als je die oude wachtwoorden daarna doorkrast. Want “stel dat!”

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:24
[...]

Verschrikkelijk.
Ik trek tegenwoordig gewoon de wachtwoorden uit een apparaat dat al is ingelogd (met toestemming). Vaak slaan ze wachtwoorden toch automatisch op dus als je weet waar je moet kijken scheelt dat veel tijd. Naar mijn ervaring vinden ze het vaak allang best als je ze de optie geeft om het op die manier te doen, i.p.v. het halve huis te doorzoeken naar dat ene wachtwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

jesco_white schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:11:

Dat is toch zo opgelost. Ik had gewoon geëist dat ze alles klaar hadden liggen voordat ik daar aankwam.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:12
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Scrtz schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:24:
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf ook wel eens last van begin te krijgen omdat de eisen aan wachtwoorden steeds strenger worden waardoor je uit gemakzucht en ongeduld vaak even snel een uitroepteken oid achter een voor jou bestaand/bekend wachtwoord plakt maar als je dan een half jaar later weer eens moet inloggen ben je dat al lang weer vergeten..
Maar het wordt ook gewoon echt vervelend. Net als websites waar je nooit meer een wachtwoord mag recyclen... Uw wachtwoord moet bestaan uit ten minste 23 letters, 5 hoofdletters, 6 leestekens, 3 cijfers, het bloed van een maagd, een eenhoornhaar, walvistraag, etc.
Ik heb het idee dat dat ook contraproductief werkt, want mensen gaan het opschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Pizza_Boom schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:02:
[...]
Maar het wordt ook gewoon echt vervelend. Net als websites waar je nooit meer een wachtwoord mag recyclen... Uw wachtwoord moet bestaan uit ten minste 23 letters, 5 hoofdletters, 6 leestekens, 3 cijfers, het bloed van een maagd, een eenhoornhaar, walvistraag, etc.
Ik heb het idee dat dat ook contraproductief werkt, want mensen gaan het opschrijven.
Iedereen aan de wachtwoordmanager. Beste uitvinding van de eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

Iedereen aan de wachtwoordmanager. Beste uitvinding van de eeuw.
Dit O-)

Nu nog eentje die ook voor non-tech mensen gewoon simpel werkt :+ op elk device :+

En hopen dat ze hun master password niet vergeten. Aangezien je telefoon deze vaak niet vraagt ivm passcode/face-id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Passwordmanager, praat me er niet van. Het is dat mijn vrouw voor de gezamenlijke dingen Enpass moet gebruiken omdat ik alles daar in heb gezet, maar nog kom je standaard wachtwoorden tegen. Ook bij mijzelf overigens.
Enige nadeel is wel, dat op de plekken waar je geen PW manager kunt gebruiken (spelconsoles en andere apparatuur waar een wachtwoord ingevuld moet worden), dat je dan wel aan het klooien bent met die lange wachtwoorden, maar goed, die ene keer.

Zij zit dan weer op haar iPhone e.d. en vind het moeilijk om uit die passwordmanager te stappen en dan nog, standaard wachtwoorden gebruiken ipv gegenereerde wachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Arunia schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:34:
Passwordmanager, praat me er niet van. Het is dat mijn vrouw voor de gezamenlijke dingen Enpass moet gebruiken omdat ik alles daar in heb gezet, maar nog kom je standaard wachtwoorden tegen. Ook bij mijzelf overigens.
Enige nadeel is wel, dat op de plekken waar je geen PW manager kunt gebruiken (spelconsoles en andere apparatuur waar een wachtwoord ingevuld moet worden), dat je dan wel aan het klooien bent met die lange wachtwoorden, maar goed, die ene keer.

Zij zit dan weer op haar iPhone e.d. en vind het moeilijk om uit die passwordmanager te stappen en dan nog, standaard wachtwoorden gebruiken ipv gegenereerde wachtwoorden.
Dan doe je voor consoles minder lange gegenereerde wachtwoorden?

Sowieso is voor de meeste diensten een kort, random, wachtwoord voldoende. Voor Paypal, je bank etc... Alles waar een CC aan hangt. Dan snap ik een langer wachtwoord.

En ik heb Bitwarden, en die integreerd gewoon met de iPhone password manager? Dus dan is het net alsof je de iPhone-password manager gebruikt. Alleen haalt die de info uit Bitwarden. Draait lokaal dus nog gratis ook (behalve dat ik zelf de server natuurlijk moet laten draaien)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
@Waah Dat is ook zo, maar ware het niet dat veel van die consoles ook dezelfde inlog gebruiken op hun website. FWP denk ik maar. Het gebeurd gelukkig niet zo heel vaak en dan is het met mijn telefoon er bij makkelijk te doen.
Moest er alleen tijdens de discussie even aan denken.
Plex doet het volgens mij via een koppel link op de website, dat scheelt en zo zijn er andere diensten die het op die manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Waah schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:04:
[...]

Dit O-)

Nu nog eentje die ook voor non-tech mensen gewoon simpel werkt :+ op elk device :+

En hopen dat ze hun master password niet vergeten. Aangezien je telefoon deze vaak niet vraagt ivm passcode/face-id.
Dat doen ze al? Ik weet echt niet wat er beter aan moet worden. Keypass is al prima. Lastpass heeft een wat geliktere app en is misschien nog iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Arunia schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:34:

Maar lastpass vult wachtwoorden toch automatisch in, althans op Android. Cursor op invoerveld en als het goed is, krijg je al een voorstel om het wachtwoord automatisch aan te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@hoi1234 Enpass kan ik gewoon op een invoerveld kiezen voor enpass en dan mijn vingerafdruk en krijg ik meteen de juiste om in te vullen. Dus dat gaat goed, maar dat werkt natuurlijk niet op een Nintendo, Playstation of Xbox en ook niet op een Nvidia Shield bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Arunia schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:15:
@hoi1234 Enpass kan ik gewoon op een invoerveld kiezen voor enpass en dan mijn vingerafdruk en krijg ik meteen de juiste om in te vullen. Dus dat gaat goed, maar dat werkt natuurlijk niet op een Nintendo, Playstation of Xbox en ook niet op een Nvidia Shield bijvoorbeeld.
Ging om je vrouw die het niet voor elkaar krijgt. Consoles e.d. zijn inderdaad lastig. Of als je op school bent en een tentamen op een schoollaptop moet maken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Ging om je vrouw die het niet voor elkaar krijgt. Consoles e.d. zijn inderdaad lastig. Of als je op school bent en een tentamen op een schoollaptop moet maken _O-
Haha, dat had ik niet door inderdaad.
Het is niet zo dat ze het moeilijk vind, maar dit zit er al in en dus is ze te lui om over te stappen.
Ze opent nu Enpass en kopieert en plakt. 8)7
Maar goed, moet zij weten. Zolang mijn wachtwoorden en gezamenlijk wachtwoorden maar goed zijn. Voor de rest schiet ze zichzelf vast wel een keer in de voeten en hoop dat ze het dan leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
hoi1234 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Dat doen ze al? Ik weet echt niet wat er beter aan moet worden. Keypass is al prima. Lastpass heeft een wat geliktere app en is misschien nog iets duidelijker.
Meestal werkt het ja. Maar toch op een deel van de sites nog niet. En dat verwart dan vaak.

Plus dat ik vaak voor 1 pagina meerdere keuzes krijg... Terwijl dat dan voor subdomeinen is of hele andere login pagina's. Ook sites die een externe login-pagina gebruiken gaan vaak mis als je meerdere sites hebt die dezelfde dienst gebruiken :+

Maar het is al heel dicht bij perfect. Maar dichtbij is vaak niet genoeg voor non-tech mensen.

Ja je kan het subdomein handmatig toewijzen. Maar dat gaat een leek niet doen. En ben ik zelf ook te lui voor. Daar zou een stukje slimme software wel helpen. Als ik voor een bepaald subdomein áltijd dezelfde login gebruik.... Dan moet die dat toch snappen na een tijdje :+

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 20-08-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
Ik zit soms echt te wachten tot zulke mensen echt in de peroblemen komen omdat ze de meest bassalke dingen gewoon niet kunnen omdat het alktijd gedaan is voor ze omdat ze lief kerken, of (dat ene simpele) nooit geleerd hebben.
Mijn moeder moet eens in de zoveel tijd bij de buurvrouw langs om het koffiezet apparaat schoon te maken/door te soepelen, want ze weet niet hoe dat moet. En iedere zaterdagochtend gaan ze samen naar de supermarkt, want mevrouw heeft geen auto rijbewijs, dat heeft ze na 6 herexamens opgegeven.

Ik werd laatst gebeld door m'n vader. Ik dacht "ah die gaat me vast vertellen hoe het bij de neuroloog was, of hij wil op de koffie komen". Nouja blijkbaar wilde hij ff weten hoe het ging en hebben we wat gepraat, en na 5 minuten keuvelen "ja ik heb de buurvrouw hier zitten, je staat op speaker, kun je haar helpen met een vraag over Tiktok" - "Euhm, wat? Ik heb geen verstand van Tiktok". En later m'n pa ook maar verteld dat ie dat niet nog een keer flikken moet. Die zelfde buur heb ik ook al eens geholpen met mail instellen op de iPad, normaal een klusje van niks, maar die mensen snappen dus echt helemaal niks en hun administratie op dat gebied is een puinhoop dus we zijn een uur bezig geweest omdat ze gebruikersnaam, e-mail adres en wachtwoord niet meer wisten en opgeschreven hadden op een papiertje dat er uitzag alsof het de 2e wereldoorlog ternauwernood overleeft had.

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 20-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
De eerste vraag bij een herinstallatie is dan ook welke programmas erop moeten en of ze de sleutels en wachtwoorden en email adressen klaarleggen, eerder begin ik er niet aan. Een andere optie die ik hun gaf is dat Wachtwoorden prive is, en ze dat snel zelf onder de knie moten krijgen en dat je met je email adres een wachtwoord vergeten optie hebt, ik laat ze dat zo snel mogelijk zelf uitvoeren, Ik kreeg daardoor weel minder dat gedoe. In het begin deed ik het voor ze, maar dan was er wel gelijk een boekje bij gemaakt.

Nu met de cloud en wachtwoord managers en licentie accounts, is het heerlijk op eens een pc te her-installeren en weer lekker snel aant het werk zien.

Oh edit
Wat ik wilde zeggen is, dat ik steeds minder en minder onbeschofte mensen tegen kom, het is allemaal een stuk gebruiksvriendelijker en frustratievrij.

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 20-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
FastFred schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Mijn moeder moet eens in de zoveel tijd bij de buurvrouw langs om het koffiezet apparaat schoon te maken/door te soepelen, want ze weet niet hoe dat moet. En iedere zaterdagochtend gaan ze samen naar de supermarkt, want mevrouw heeft geen auto rijbewijs, dat heeft ze na 6 herexamens opgegeven.

Ik werd laatst gebeld door m'n vader. Ik dacht "ah die gaat me vast vertellen hoe het bij de neuroloog was, of hij wil op de koffie komen". Nouja blijkbaar wilde hij ff weten hoe het ging en hebben we wat gepraat, en na 5 minuten keuvelen "ja ik heb de buurvrouw hier zitten, je staat op speaker, kun je haar helpen met een vraag over Tiktok" - "Euhm, wat? Ik heb geen verstand van Tiktok". En later m'n pa ook maar verteld dat ie dat niet nog een keer flikken moet. Die zelfde buur heb ik ook al eens geholpen met mail instellen op de iPad, normaal een klusje van niks, maar die mensen snappen dus echt helemaal niks en hun administratie op dat gebied is een puinhoop dus we zijn een uur bezig geweest omdat ze gebruikersnaam, e-mail adres en wachtwoord niet meer wisten en opgeschreven hadden op een papiertje dat er uitzag alsof het de 2e wereldoorlog ternauwernood overleeft had.
Niet kunnen autorijden, kan ik me moeilijk voorstellen, maar het kan wel. Maar een koffiezetapparaat kun je toch Wel schoonmaken?

Heel eerlijk ik weet ook niet hoe het moet, maar er staat vast iets in de handleiding, op het internet en desnoods vraag ik het iemand het me voor te doen. Ik denk dat je het beste azijn ipv water in het reservoir doet, dan machine aanzetten, misschien nog een paar zeefjes en ringetjes schoonpeuteren en klaar. In ieder geval is het waarschijnlijk zo simpel, dat het eigenlijk al beschamend is dat iemand het voor moet doen.

Wat betreft autorijden. Een vriend van mij heeft ASS, en heeft ook een redelijk laag IQ. Scooter rijden doet hij prima. Maar hij heeft een proefles voor de auto gedaan en dat zou niks worden volgens de instructeur. Automaat zou dan nog kunnen, maar ik dacht dat dat ook lastig ligt. Sommige mensen kunnen gewoon niet al die handelingen tegelijkertijd uitvoeren. Ik merk zelf ook dat ik drukke situaties lastig vind. Ik vind het Keizer Karelplein verschrikkelijk bijvoorbeeld. Allereerst moet je goed voorsorteren. Dan moet je rekening houden met de stoplichten op de rotonde en ondertussen moet je in de gaten houden waar je er af moet en daarbij moet je ook nog eens goed voorsorteren. Omdat het z'n grote rotonde is, vind ik het ook gewoon onoverzichtelijk. Iemand zoals die vriend van mij heeft dat nog erger.

Raar genoeg vind ik die rotonde bij Bijster huizen dan weer heel makkelijk. Dat is ook een grote onoverzichtelijke rotonde, maar die is nog belijnd en heeft nog de richtingen gemarkeerd staan.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 21-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 22:27
hoi1234 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Ik vind het Keizer Karelplein verschrikkelijk bijvoorbeeld. Allereerst moet je goed voorsorteren. Dan moet je rekening houden met de stoplichten op de rotonde en ondertussen moet je in de gaten houden waar je er af moet en daarbij moet je ook nog eens goed voorsorteren. Omdat het z'n grote rotonde is, vind ik het ook gewoon onoverzichtelijk. Iemand zoals die vriend van mij heeft dat nog erger.

Raar genoeg vind ik die rotonde bij Bijster huizen dan weer heel makkelijk. Dat is ook een grote onoverzichtelijke rotonde, maar die is nog belijnd en heeft nog de richtingen gemarkeerd staan.
Dan noem je ook een rotonde, het lijkt altijd een free-for-all daar. Ik hoef gelukkig niet vaak in Nijmegen te zijn maar die paar keer dat ik er kom ben ik steevast afgesneden omdat mensen van 'baan' wisselen zonder richting aan te geven. Alleen al weg en rijbaanmarkeringen zouden daar best veel oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Takkeding schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Dan noem je ook een rotonde, het lijkt altijd een free-for-all daar. Ik hoef gelukkig niet vaak in Nijmegen te zijn maar die paar keer dat ik er kom ben ik steevast afgesneden omdat mensen van 'baan' wisselen zonder richting aan te geven. Alleen al weg en rijbaanmarkeringen zouden daar best veel oplossen.
Ook wel grappig om te zien dat niemand het voorsorteren snapt. Het is zo fucking simpel. 1/2 eraf, rechts houden, 2/3 er af midden houden, 5e eraf links houden. Bij iedere afslag schuif je eentje op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

hoi1234 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Ook wel grappig om te zien dat niemand het voorsorteren snapt. Het is zo fucking simpel. 1/2 eraf, rechts houden, 2/3 er af midden houden, 5e eraf links houden. Bij iedere afslag schuif je eentje op.
Jij begrijpt het niet, maar ik begrijp het wel. Er zijn genoeg mensen die niet eens hun posts in het juiste topic kunnen plaatsen, terwijl dat nog veel gemakkelijker is dan een rotonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mel33 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:09:
Oh edit
Wat ik wilde zeggen is, dat ik steeds minder en minder onbeschofte mensen tegen kom, het is allemaal een stuk gebruiksvriendelijker en frustratievrij.
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je vanwege het virus minder „bekenden” tegenkomt.

En we worden zelf ook ouder, we weten dat je niet iedereen moet willen helpen met „iets op IT gebied”.
Want als je eerlijk bent, dan is dat in de praktijk vaak iets waarvan je de oplossing vooraf nog niet weet maar waarvan je hoopt dat je het snel kunt uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
aawe mwan schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat je vanwege het virus minder „bekenden” tegenkomt.

En we worden zelf ook ouder, we weten dat je niet iedereen moet willen helpen met „iets op IT gebied”.
Want als je eerlijk bent, dan is dat in de praktijk vaak iets waarvan je de oplossing vooraf nog niet weet maar waarvan je hoopt dat je het snel kunt uitzoeken.
Oh nee het gaat al verder terug, this na windows 10 met de eerste grote update (2017) op win10, kwam al een stuk minder vragen. maar idd corona houdt mensen wel thuis en aan de app of telefoon, en doen ze meer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:10
Takkeding schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:39:
Ik vind die rotonde in Nijmegen zonder belijning, die ene keer per jaar dat ik er kom, ook een ellende-ding. Maar ik vraag mij wel af: gebeuren er daadwerkelijk veel ongelukken daardoor? Of, juist omdat het zo onveilig overkomt, gaan mensen misschien juist voorzichtiger rijden?

Als er juist door het wazige ontwerp minder ongelukken gebeuren, zou rijbaanmarkering juist niets oplossen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 07:45

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:And! Back on topic svp.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Iemand nog een leuke ervaring om te delen met betrekking tot onbeschofte kennissen die technische ondersteuning eisen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Squawk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:22:
Iemand nog een leuke ervaring om te delen met betrekking tot onbeschofte kennissen die technische ondersteuning eisen? :)
Ik denk dat we "volledig los kunnen gaan" zodra Viaplay zijn eerst GP heeft uitgezonden. :P
Nog even 2 weken relatieve rust dus, verwacht ik.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ome Ernst schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat we "volledig los kunnen gaan" zodra Viaplay zijn eerst GP heeft uitgezonden. :P
Nog even 2 weken relatieve rust dus, verwacht ik.
want?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:36
Ik denk dat ome ernst doelt op dat mensen dan op je viaplay account willen parasiteren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

J0rdym23 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:17:
Ik denk dat ome ernst doelt op dat mensen dan op je viaplay account willen parasiteren
Als ik het viaplay topic een beetje volg verwacht ik ook veel "beeld is niet scherp, hikt af en toe, fix eens even" telefoontjes.... :X |:(

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 20:03
Ik lig met mijn kindje op intensieve zorgen.
Beste heftig, ook compleet onverwacht en enorm bang afwachten.

Iedereen is op de hoogte.

Mijn papa, letterlijk bericht die ik hier plak:

“ Goedemorgen. Moeilijk moment weet ik. Maar ik ontvang steeds geen mail sedert 11 feb op de grote computer. Kan wel sturen”

En oh ja wat bleek, nadat ik aan mijn broer vroeg om even te kijken? Meneer wist gewoonweg zijn wachtwoord niet meer.

De wereld is om zeep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Coach4All schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:27:
[...]

Als ik het viaplay topic een beetje volg verwacht ik ook veel "beeld is niet scherp, hikt af en toe, fix eens even" telefoontjes.... :X |:(
@J0rdym23 Dit

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
GigaPixels schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:40:

“ Goedemorgen. Moeilijk moment weet ik. Maar ik ontvang steeds geen mail sedert 11 feb op de grote computer. Kan wel sturen”

En oh ja wat bleek, nadat ik aan mijn broer vroeg om even te kijken? Meneer wist gewoonweg zijn wachtwoord niet meer.

De wereld is om zeep.
Sorry, al ken ik jullie situatie niet, maar nee de wereld is niet om zeep!

Jouw eigen vader, hij toont begrip voor jouw situatie en heeft zich wellicht al een week of twee afgevraagd of hij jou uberhaubt om hulp moet vragen, klopt toch bij je aan ... Al wist hij het wachtwoord niet meer, onbeschoft is dit absoluut niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:51
offtopic:
Heel veel sterkte gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-09 21:02

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Joyous-P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Jouw eigen vader, hij toont begrip voor jouw situatie en heeft zich wellicht al een week of twee afgevraagd of hij jou uberhaubt om hulp moet vragen, klopt toch bij je aan ... Al wist hij het wachtwoord niet meer, onbeschoft is dit absoluut niet.
Mwah, als grote broer het ook kon bekijken, vind ik het wel een vrij tactloze vraag.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Nee. Dit gaat gewoon te ver. Het is iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid om het wachtwoord voor je mail te onthouden. Of je dat nu met een password manager, een schriftje of uit je hoofd doet, het blijft jouw verantwoordelijkheid. Als je die verantwoordelijkheid niet neemt, dan is dat ook je eigen probleem. Dan accepteer je dus de situatie dat je soms niet kunt e-mailen.

Als het onthouden van een wachtwoord nog te moeilijk is, dan moet je misschien helemaal niet aan e-mailen beginnen en de enveloppen en postzegels er weer bij pakken. Of je verantwoordelijkheid op een nette manier delegeren met achtervang etc. Maar niet je kind, die met je kleinkind in het ziekenhuis ligt en misschien wel grote gezondheidsproblemen heeft, gaan lastigvallen. Dat valt wat mij betreft echt wel onder onbeschoft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Sorry maar als iemand in het ziekenhuis ligt, voor welke reden dan ook, ga jij toch niet diegene lastigvallen met een kleine computervraag die de broer klaarblijkelijk ook kon beantwoorden? Stap dan lekker naar je buurman of een ander, maar kom op. Dit is in mijn ogen hartstikke onbeschoft.. :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Stellen dat de wereld kapot is omdat je pa een lompe hork is, gaat ook wel ver

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:54
418O2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:53:
Als je in een dergelijke situatie zit, komt alles 10x zo hard aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

De wereld is om zeep.
Tja, empathie is voor sommige mensen een lastig iets.
Heb zelf ook vaker meegemaakt dat ik weer eens "indrukwekkend" nieuws had gekregen in het ziekenhuis en dat mijn moeder nogal "praktisch" maar zeker niet "tactisch" reageerde... :(:)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Coach4All schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Tja, empathie is voor sommige mensen een lastig iets.
Heb zelf ook vaker meegemaakt dat ik weer eens "indrukwekkend" nieuws had gekregen in het ziekenhuis en dat mijn moeder nogal "praktisch" maar zeker niet "tactisch" reageerde... :(:)
Die radioreclame van SIRE over het te weinig praten over de dood is misschien wel een heel goed idee. Ik krijg er regelmatig plaatsvervangende schaamte van wat ik in mijn omgeving zie gebeuren... En dan ben ik iemand die er vrij er nuchter en praktisch inzit :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:53:
Het geeft wel een sentiment aan. Het sentiment dat eigenlijk het bestaansrecht van dit topic is. Mensen vragen om hulp bij computerproblemen. Dat is op zich niet erg en ook heel begrijpelijk, want computerproblemen kunnen erg ingewikkeld zijn, zeker voor mensen die er geen kaas van hebben gegeten.

Maar het echte probleem is verantwoordelijkheid. In het 'echte' leven doet iedereen dat automatisch. Als je huis een slot heeft, dan zorg je ervoor dat je de sleutel op een veilige plek bewaart en dat onbevoegden deze niet in handen krijgen. Bij een e-mailadres is het net zo simpel, je krijgt een sleutel (je wachtwoord) en je bewaart die op een veilige plek (in een wachtwoordmanager of schriftje). Ik geef toe dat het al snel veel ingewikkelder wordt dan dat, omdat je wachtwoord kan veranderen (soms zelfs periodiek MOET veranderen) en er 2factor zaken bij kunnen komen, maar basically is het nog steeds hetzelfde als met die sleutel: je bewaart hem op een veilige plek en als hij verandert, pas je dat aan op die veilige plek.

90% van de 'computerproblemen' is terug te voeren op die verantwoordelijkheid. Even nadenken bij wat je aan het doen bent. En niet 'snelsnel' een account aanmaken want ik moet zonodig flauwekul op Tiptop doen of andere ellende. Een account komt met de verantwoordelijkheid dat je er goed om denkt.

Het is wel tekenend dat de meesten hier zeggen dat ze wel willen helpen bij het herinstalleren van een pc of telefoon, maar dat de meeste problemen daar helemaal niet zitten. Dat herinstalleren is zo gebeurd (mits de hardware niet 200 jaar oud is), maar dan al je apps weer installeren en de wachtwoorden, licenties etc weer tevoorschijn halen, dat is het echte probleem. En dat is toch echt een kwestie van verantwoordelijkheid van de gebruiker.

Wat je ziet is dat mensen die geen verantwoordelijkheden nemen, hulp voor 'computerproblemen' gaan zoeken bij mensen die wel verantwoordelijkheden nemen. Net als in het echt :) De categorie mensen die echte computerproblemen hebben (waarbij er dus een hard- of softwarefout is ontstaan waar de gebruiker niks aan kan doen) is echt maar heel klein. En de categorie mensen voor wie het gewoon echt te ingewikkeld is, is ook niet zo groot. Als je je best doet kan iedereen begrijpen hoe 2FA werkt. Maar je best doen, dat is voor veel mensen te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
PhilipsFan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Nee. Dit gaat gewoon te ver. Het is iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid om het wachtwoord voor je mail te onthouden. Of je dat nu met een password manager, een schriftje of uit je hoofd doet, het blijft jouw verantwoordelijkheid. Als je die verantwoordelijkheid niet neemt, dan is dat ook je eigen probleem. Dan accepteer je dus de situatie dat je soms niet kunt e-mailen.

Als het onthouden van een wachtwoord nog te moeilijk is, dan moet je misschien helemaal niet aan e-mailen beginnen en de enveloppen en postzegels er weer bij pakken. Of je verantwoordelijkheid op een nette manier delegeren met achtervang etc. Maar niet je kind, die met je kleinkind in het ziekenhuis ligt en misschien wel grote gezondheidsproblemen heeft, gaan lastigvallen. Dat valt wat mij betreft echt wel onder onbeschoft.
Ik kan begrijpen wat je zegt maar als de persoon, in dit geval zijn eigen vader, niet weet of wist dat het zijn wachtwoord was kun je diegene moeilijk kwalijk nemen. Misschien heeft zijn vader wel meerdere wachtwoorden, wellicht op advies van zijn zoon, mogelijk heeft hij deze behalve de juiste wel geprobeerd en voelde hij zich ook bezwaard om toch om hulp te vragen. Ik kan dit nog steeds niet onbeschoft noemen.
SmurfLink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Sorry maar als iemand in het ziekenhuis ligt, voor welke reden dan ook, ga jij toch niet diegene lastigvallen met een kleine computervraag die de broer klaarblijkelijk ook kon beantwoorden? Stap dan lekker naar je buurman of een ander, maar kom op. Dit is in mijn ogen hartstikke onbeschoft.. :?
Ook als het je eigen vader is? Ik zou alles doen voor familie, al is het een kleine rotvraag en al had ik zelf een rot situatie. Denk je dat de situatie zoals beschreven voor de betreffende vader (die de vraag stelde) niet moeilijk is?
PhilipsFan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:19:
[...]Maar het echte probleem is verantwoordelijkheid. In het 'echte' leven doet iedereen dat automatisch. Als je huis een slot heeft, dan zorg je ervoor dat je de sleutel op een veilige plek bewaart en dat onbevoegden deze niet in handen krijgen. Bij een e-mailadres is het net zo simpel, je krijgt een sleutel (je wachtwoord) en je bewaart die op een veilige plek (in een wachtwoordmanager of schriftje).
Mee eens, echter ... als jij voor je huis staat en je hebt elke sleutel al geprobeerd (die je bij je hebt) zul je ook om hulp vragen. Dan kun je nog zoveel verantwoordelijkheid nemen als je wilt, iedereen heeft wel eens een vraag, maar ik noem het nog-steeds-niet onbeschoft.

[ Voor 16% gewijzigd door Joyous-P op 07-03-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Joyous-P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:54:

Ook als het je eigen vader is? Ik zou alles doen voor familie, al is het een kleine rotvraag en al had ik zelf een rot situatie. Denk je dat de situatie zoals beschreven voor de betreffende vader (die de vraag stelde) niet moeilijk is?
Al was het de koning van de wereld. Ik lig in het ziekenhuis, denk je echt dat ik dan behoefte heb aan jou te helpen met dat je je wachtwoord van je emailadres bent vergeten? Als mijn vader me dit flikte kan hij écht mijn rug op en hoef ik hem niet meer te spreken. Totaal gebrek aan respect voor mij en mijn situatie.

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste