Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04
Als ik in het ziekenhuis zou liggen en zou de mogelijkheid hebben om mijzelf toch even nuttig te kunnen maken dan zou ik dat juist met plezier doen als de situatie het toe zou staan.
Hoezeer kunnen mensen verschillen van elkaar.

Maar natuurlijk is de ene situatie de andere niet en vooral daar zal een groot verschil zitten.

Maar ik denk dat het offtopic gaat nu.

[ Voor 6% gewijzigd door Ad de Jong op 07-03-2022 18:36 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
SmurfLink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Al was het de koning van de wereld. Ik lig in het ziekenhuis, denk je echt dat ik dan behoefte heb aan jou te helpen met dat je je wachtwoord van je emailadres bent vergeten? Als mijn vader me dit flikte kan hij écht mijn rug op en hoef ik hem niet meer te spreken. Totaal gebrek aan respect voor mij en mijn situatie.
Ligt hij samen met of ligt zijn zoon in het ziekenhuis? Ik begreep het laatste namelijk ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Joyous-P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Ligt hij samen met of ligt zijn zoon in het ziekenhuis? Ik begreep het laatste namelijk ..
"Ik lig met mijn kindje op intensieve zorgen."

Ik lees dit als dat ze allebei op de Intensive Care liggen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
SmurfLink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:39:
[...]

"Ik lig met mijn kindje op intensieve zorgen."

Ik lees dit als dat ze allebei op de Intensive Care liggen.
Correct, maar het lijkt mij niet dat je op de IC liggende met je telefoon of tablet op Tweakers kunt komen ... daarom dat ik dacht dat zijn zoontje op de IC ligt, als zijn vader dan iets vraagt is het onbeschoft, maar wel tijd / kracht hebben om het hier van zich af te schrijven? (Ook al is het te begrijpen)

[ Voor 23% gewijzigd door Joyous-P op 07-03-2022 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

PhilipsFan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Het geeft wel een sentiment aan. Het sentiment dat eigenlijk het bestaansrecht van dit topic is.<>
yup dit. Alle andere overwegingen verder die beoordelen of de frustratie van de poster wel of niet terecht is voegen niets toe. Soms heb je even een uitlaatklep nodig, niets meer of minder.

On-Topic; ruzie met mijn schoonmoeder. Ooit een video voor haar verjaardag gemaakt met alles gasten en zou zweren dat ik die al eens had opgestuurd, maar is misschien blijven liggen. Komt ze zeven (!) jaar later klagen bij mijn vriendin dat ze die nooit heeft ontvangen, een oude computer die ik mocht recycles wilde ze plots ook terugwij zijn dus kut en alles. Die is dus ook haar support team kwijt (en een beetje de weg - die vindt ze wel weer trug hoop ik voor haar en de relatie met tussen haar en mijn vriendin, stelletje heethoofden in die familie :+ )

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Mee eens, maar ik zie wel een verschil tussen "kennissen" en je eigen familie. Zeker je vader/moeder. Die beschouw je toch over het algemeen niet als kennis, toch? Daarvoor heb ik in ieder geval meer begrip voor en zou ik die ook sneller helpen.

In ieder geval kunnen we hier niet zomaar stellen wie goed/fout is in dit verhaal. De reactie van GigaPixels is volledig te begrijpen. Maar we kennen de kant van de vader niet. Ook dat kan te begrijpen zijn. Zolang we dat niet weten, blijft het speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
segil schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Mee eens, maar ik zie wel een verschil tussen "kennissen" en je eigen familie. Zeker je vader/moeder. Die beschouw je toch over het algemeen niet als kennis, toch? Daarvoor heb ik in ieder geval meer begrip voor en zou ik die ook sneller helpen.
Natuurlijk. Ik doe ook veel voor mijn ouders. De wereld van nu is gewoon erg ingewikkeld voor mensen die zijn opgegroeid in het papieren tijdperk. Vooral 2factor authenticatie is berucht, vooral doordat allerlei instanties dat weer zonodig op hun eigen manier moeten implementeren. Via een app, via een sms of nog weer op andere manieren. (Koploper hierbij is de ING, die gebruikt hun eigen app als 2FA, wat op zich niet eens zo erg is, behalve dat NA het authenticeren een uiterst verwarrende popup komt met de vraag of je wilt uitloggen? Per ongeluk op klikken en ja hoor, mag je die hele app weer gaan activeren, met het ING wachtwoord wat je natuurlijk vergeten bent, welke #^^&#@$# bedenkt zoiets?)

Uiteraard help ik m'n ouders hier wel bij, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze het soms ook wel makkelijk vinden als ik het doe. Als ik er niet was, dan hadden ze zich heus ook wel gered, gewoon een kwestie van je best doen en begrijpen hoe de dingen werken. Dat hebben ze mij ook altijd geleerd. Sta ik _weer_ een e-mail met een bijlage te versturen of een bestand te uploaden omdat ze dat te moeilijk vinden...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Vrijdag

De Zwarte

Laten we nu niet alles hier kapot redeneren en fijne nuances aanbrengen hè. Dit topic is juist zo lekker om even je ei kwijt te kunnen.
De hele (welgestelde) westerse wereld is al in de ban van "muh fifi's!". Hier kunnen wij nerds eindelijk los :9

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:53
SmurfLink schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Sorry maar als iemand in het ziekenhuis ligt, voor welke reden dan ook, ga jij toch niet diegene lastigvallen met een kleine computervraag die de broer klaarblijkelijk ook kon beantwoorden? Stap dan lekker naar je buurman of een ander, maar kom op. Dit is in mijn ogen hartstikke onbeschoft.. :?
Ach, zo lag mijn kleine wel 3 maanden in het ziekenhuis en moesten we 24/7 erbij zijn omdat het personeel haar anders wel had vermoord... (3 keer binnen in uur binnenkomen om dezelfde dosis morfine te geven... en dan kwaad worden als ik aangeef dat ze die al lang gehad heeft...)

Werkgever blijft ook maar bellen en mailen en verwacht direct antwoord. Dit terwijl hij mij juist juist tijdelijk op 'non-actief' had gezet om voor de kleine te zorgen (wat trouwens wel heel aardig bedoeld was natuurlijk). Toen ik weer aan het werk mocht, moest ik wel maar een andere plek zien te vinden, want op m'n oude plek mocht ik niet meer aan de bak... Reden is me nu nog onbekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 10:05

HSG

Joyous-P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Sorry, al ken ik jullie situatie niet, maar nee de wereld is niet om zeep!

Jouw eigen vader, hij toont begrip voor jouw situatie en heeft zich wellicht al een week of twee afgevraagd of hij jou uberhaubt om hulp moet vragen, klopt toch bij je aan ... Al wist hij het wachtwoord niet meer, onbeschoft is dit absoluut niet.
Hij had het ook eerst aan die broer kunnen vragen.
Joyous-P schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:54:

Ook als het je eigen vader is? Ik zou alles doen voor familie, al is het een kleine rotvraag en al had ik zelf een rot situatie. Denk je dat de situatie zoals beschreven voor de betreffende vader (die de vraag stelde) niet moeilijk is?
Wat snappen mensen hier nou niet aan? Zijn kind ligt in het ziekenhuis dus hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan andermans computerprobleempjes. Zijn die computers belangrijker of zo?

[ Voor 35% gewijzigd door HSG op 12-03-2022 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
HSG schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:54:

[...]
Wat snappen mensen hier nou niet aan? Zijn kind ligt in het ziekenhuis dus hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan andermans computerprobleempjes. Zijn die computers belangrijker of zo?
Wat moet je dan doen in dat ziekenhuis? 24 uur per dag denken: "o mijn kind, o mijn kind, o mijn kind"
Het is niet zo dat je daar actief de behandeling van je kind aan het doen bent.

Ik zou blij zijn met de afleiding. Juist even niet bezig zijn met je zorgen.

duidelijk dat er 2 soorten mensen zijn in dit geval...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:54
jeroenkb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Wat moet je dan doen in dat ziekenhuis? 24 uur per dag denken: "o mijn kind, o mijn kind, o mijn kind"

Als je kind op de IC ligt, ben je daar inderdaad 24u mee bezig als ouder. Niets raars aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
renegrunn schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Als je kind op de IC ligt, ben je daar inderdaad 24u mee bezig als ouder. Niets raars aan.
Dan moet je juist blij zijn met de mogelijkheid om even een domme/simpele activiteit te ondernemen. Ook al ben je alleen maar een stapel blaadjes aan elkaar aan het nieten. Gewoon geestelijk even ergens anders mee bezig zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Lanfear89 op 12-03-2022 12:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

jeroenkb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Als het mijn kind was dat op het IC ligt jazeker. Je komt daar niet terecht als je je per ongeluk in je vingertjes hebt gesneden.

Mensen die mij zouden bellen voor hun computerprobleempjes terwijl ze weten dat met mijn kind bezig ben die op het IC ligt zijn hele egoïstische mensen.
Lanfear89 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Dan moet je juist blij zijn met de mogelijkheid om even een domme/simpele activiteit te ondernemen. Ook al ben je alleen maar een stapel blaadjes aan elkaar aan het nieten. +
Klopt alleen dan ga ik mij niet bezighouden met andermans computerprobleempjes. Mensen zouden moeten begrijpen dat ik wat anders aan mijn hoofd heb en dat ik liever voor mijzelf bezig ben.

[ Voor 25% gewijzigd door HSG op 12-03-2022 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
PhilipsFan schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:32:
[...]
Sta ik _weer_ een e-mail met een bijlage te versturen of een bestand te uploaden omdat ze dat te moeilijk vinden...
Als ze het zelf niet kunnen is het blijkbaar niet belangrijk.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Kunnen we weer terug naar leuke verhalen ipv stoer doen over of je wel of niet afleiding zoekt als theoretically je kind op de icu zou liggen? Boeit me totaal niet hoe jij er mee om zou gaan, nog is het discussie waardig in een topic waar het meer gaat om iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Ik doe eerste lijns support bij mijn ouders, heb er geen enkel probleem mee om ze af en toe eens te helpen en het zijn toch altijd kleine dingen. Daarnaast nam ik altijd periodiek een laptop voor hun mee van mijn werk (na 2 jaar word je laptop vervangen en kun je deze voor een prikkie overnemen) wat voor hun gebruik meer dan prima is.

Onlangs had mijn broertje zijn laptop ook zijn laptop bij mijn ouders achtergelaten zodat ik er tijdens een koffiebezoek ook even naar zou kunnen kijken want laptop is opeens super traag en doet raar.

Blijkbaar was het een laptop uit 2010 of zelfs nog ouder met Windows 7/8 whatever. Deze zat blijkbaar vast in een loop waarin deze zichzelf probeerde automatisch te updated naar Windows 10 terwijl de schijf te klein was voor de benodigde bestanden (blijkbaar kun je dan downloaded naar USB etc en dan alsnog de update doen). Elke keer als de laptop dus aanging ging de laptop alsnog een poging doen om alle bestanden te downloaden om vervolgens weer te falen en dan vervolgens weer te herhalen (waarschijnlijk klikte hij het steeds weg ivm te cancellen etc).

Op een Celeron laptop met 4GB ram en 50GB HD is er tijdens dit soort processen weinig over voor normaal gebruik (lees social media / marktplaats).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Vrijdag schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:34:
Laten we nu niet alles hier kapot redeneren en fijne nuances aanbrengen hè. Dit topic is juist zo lekker om even je ei kwijt te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
VikeeVeekie schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:51:
Ik zit hier nu ook regelmatig te lezen maar ik heb helaas niet zulke extreme verhalen zoals velen hier hebben gepost.

Ik werk bij SAH en het verbaast me af en toe echt hoe mensen om de simpelste dingen een afspraak laten maken. Voor vandaag zou ik er eigenlijk een hebben om een webcam aan te sluiten, maar die heb ik eerder vanmiddag geannuleerd omdat die afspraak me geheid geld gaat kosten want ik kan je garanderen dat je van die afspraak een mager loontje van 8 euro krijgt. Reken mijn benzinekosten daar nog bij en dan blijft er al helemaal weinig van over.

Het is apart dat mensen even 26 euro willen aftikken om te zien hoe iemand een kabel in de juiste poort steekt, iets wat je prima leert als je deze prachtige uitvinding vroeger als kind kreeg 8)7

[Afbeelding]
Ik begin steeds beter deze groep mensen te begrijpen.

Ik heb ook genoeg dingen waarvan ik geen verstand van heb. Ik weet dan gewoon niet waar ik moet beginnen met een oplossing zoeken. En hoe weet je dat de uitleg/oplossing die je vindt volledig is?

Misschien denken die mensen wel dat er nog van alles en nog wat geconfigureerd moet worden en hebben ze gewoon geen zin om uit te zoeken hoe dat gedaan moet worden.

Ik merk ook wel dat dingen blijven liggen als je het moeilijk vindt/niet begrijpt. Soms is de enige oplossing om iemand in te huren. Dan is het tenminste klaar en blijft het niet nog eens een jaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
hoi1234 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Ik heb ook genoeg dingen waarvan ik geen verstand van heb. Ik weet dan gewoon niet waar ik moet beginnen met een oplossing zoeken. En hoe weet je dat de uitleg/oplossing die je vindt volledig is?

Misschien denken die mensen wel dat er nog van alles en nog wat geconfigureerd moet worden en hebben ze gewoon geen zin om uit te zoeken hoe dat gedaan moet worden.

Ik merk ook wel dat dingen blijven liggen als je het moeilijk vindt/niet begrijpt. Soms is de enige oplossing om iemand in te huren. Dan is het tenminste klaar en blijft het niet nog eens een jaar liggen.
Ja klopt, ik vroeg jaren geleden ook eens aan een best wel technisch persoon waarom hij mij steeds vroeg om problemen op te lossen, of nieuwe aankopen te instaleren. Zijn antwoord was; 'Dat hij er gewoon geen tijd voor had als hij na zijn werk maar 4uur tijd voor zichzelf had'. Alles uitzoeken en lezen koste hem gewoon teveel tijd. En ik moet hem daar gelijk in geven, want ik hou zaken bij voor mijn werk en het kost mij dus geen extra tijd of frustratie als het mis gaat. Als het bij hem mis gaat dan is hij 3 dagen verder.. Begrijpelijk dus.

Het helpt natuurlijk wel als hij niet te kribbig doet over geld, of waardering. ;)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 09:45
Schitterend topic dit, zoveel herkenbare situaties!
Vreemd dat ik hem nog niet eerder ben tegen gekomen :)

Hier ook tig verhalen waarbij wild vreemden (kennissen van kennissen) mij dan even vragen om naar dingen te kijken om dat ik het voor mijn kennissen ook wel eens had opgelost etc. Daar probeer ik nu wel een beetje meer afstand van te nemen. Verder wordt het ook vaak als vanzelf sprekend gezien dat je even kijkt naar hen probleem. ("ah hij hebt dat vast zo opgelost, wij zijn niet zo technisch")

Maar ook situaties waarbij je bepaalde kennissen al een hele tijd niet hebt gesproken, er van alles in de tussentijd in je leven is gebeurd waar men niet geïnteresseerd was, om dan wel een berichtje te sturen of je binnenkort even mee kan kijken 'want de mail doet het niet...' 8)7.
Dan ben ik toch vaak te zwak en kijk ik wel even mee omdat het 'probleem' vaak niet zo groot is voor mij en het vaak snel is opgelost. Als je dan aangeeft dat je bijvoorbeeld donderavond tijd hebt om mee te kijken, dan krijg je ook nog berichten dat het wel graag voor dinsdag moet omdat ze anders belangrijke mails missen.. :-(

Andere situatie, die misschien voor andere ook wel bekend voor komt, maar die ik hier nog niet zo veel voorbij heb zien komen zijn adviesvragen. Welke laptop/smartphone/harddisk/ipcamera's of whatever moet ik kopen met dit budget. Daar geef je dan een gedetailleerd advies in nadat ik zelf vaak ook wat onderzoek heb gedaan, om vervolgens te horen dat ze voor heel iets anders zijn gegaan.... :F

Zo had ik een buurmeisje dat voor school een laptop nodig had en daarvoor een budget van 450 euro had.
Niet echt een hoog budget natuurlijk, zeker niet voor de eisen die ze had (Ja kan ik er ook wel gewoon op gamen!? :+ ). Zelf had ze al een laptop op het oog bij de mediamarkt. Dus die maar eens bekeken, was niet veel soeps. Dus toch maar even zelf op onderzoek uitgegaan en uiteindelijk een laptop gezien die 499 euro kostte en toch een stuk betere spec's had dan diegene die ze zelf had gezien. (betere processor, SSD ipv HDD, 8GB Ram, hogere resolutie en een veel degelijkere behuizing). Die was dus helaas wel iets boven het budget, maar voor die 49 euro een wereld van verschil.

Afijn, dank voor het advies, maar die 49 euro kon ze toch echt niet missen en geld lenen van haar ouders of nog even iets verder sparen zat er niet in. Het budget bleef dus 450 euro volgens haar. Nouja prima, ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken..

Een paar dagen niks gehoord, waarna ik op berichtje op messenger kreeg dat ze een laptop had aangeschaft. Kreeg ik vervolgens een linkje met het model dat ze nu had gekocht. Een laptop van 519 euro, met nog mindere specs als dan die ze als eerst op het oog had. Nou toen brak toch echt mijn klomp.. :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 13:06
Downstar2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:32:

Andere situatie, die misschien voor andere ook wel bekend voor komt, maar die ik hier nog niet zo veel voorbij heb zien komen zijn adviesvragen. Welke laptop/smartphone/harddisk/ipcamera's of whatever moet ik kopen met dit budget. Daar geef je dan een gedetailleerd advies in nadat ik zelf vaak ook wat onderzoek heb gedaan, om vervolgens te horen dat ze voor heel iets anders zijn gegaan.... :F
Herkenbaar, ik doe het ook niet meer. Het kost me tijd en ze nemen nooit het advies over terwijl ze het zat kunnen betalen. Hoor je later dat ze toch maar voor een goedkoop lor van een printer hebben gekozen want ze printen toch niet zoveel. (Haha, juist dan heb je een goede nodig) en ze hadden dan toch maar een 2e hands laptop gekocht. Bellen ze op dat de camera van de laptop het niet deed. Tja daar heb ik nou juist geen verstand van. >:) Mensen hebben geen schroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Downstar2
JantjeKoud schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Herkenbaar, ik doe het ook niet meer. Het kost me tijd en ze nemen nooit het advies over terwijl ze het zat kunnen betalen. Hoor je later dat ze toch maar voor een goedkoop lor van een printer hebben gekozen want ze printen toch niet zoveel. (Haha, juist dan heb je een goede nodig) en ze hadden dan toch maar een 2e hands laptop gekocht. Bellen ze op dat de camera van de laptop het niet deed. Tja daar heb ik nou juist geen verstand van. >:) Mensen hebben geen schroom.
Inderdaad, ook het feit dat een ander iets heeft wat voor een beperkter budget is gekocht dan jouw advies is wel eens wat bij mij botst.

Tijdje terug bijvoorbeeld vroeg iemand mij advies voor buiten ipcamera's. Toen ze de kosten hoorde en wat er allemaal komt kijken bij een fatsoenlijke opstelling(Denk aan Degelijke 4K camera's, NVR/NAS voor opslag van de beelden, POE switches/injectors, ethernetkabels etc.) kreeg ik gelijk het bericht. 'Oh maar Jan heeft een camera hangen van 30 euro en hij heeft harstikke mooi beeld!'

Dan kun je wel uitleggen dat jan een camera heeft die waarschijnlijk voor binnen bedoeld is, van plastic is gemaakt, niet waterdicht en vandaalproof is, opneemt op een simpel SD kaartje en dat jan de 1 Megapixel beelden op zijn telefoon super scherp lijken, maar dat op een fatsoenlijke monior/resolutie er niks meer van de beelden te maken is.. Maar dat nemen ze dan niet van je aan :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
Bossie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:44:
Onlangs had mijn broertje zijn laptop ook zijn laptop bij mijn ouders achtergelaten zodat ik er tijdens een koffiebezoek ook even naar zou kunnen kijken want laptop is opeens super traag en doet raar.
Voor de beperkte kring vrienden en familie die ik wil helpen heb ik tegenwoordig voor dit soort situaties altijd een USB stick bij me met daarop de Chrome OS Flex installer. Daarmee tover je elke pc/laptop om in een Chromebook. Geen gezeik meer met vage software, bloatware, virussen, etc. Scheelt je op termijn een boel tijd en moeite, en ook de gebruikers zijn een stuk tevredener want 'het werkt gewoon'. (Ja je bent beperkt tot de browser, maar dat is voor 99% tegenwoordig voldoende...)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Tom Paris schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Voor de beperkte kring vrienden en familie die ik wil helpen heb ik tegenwoordig voor dit soort situaties altijd een USB stick bij me met daarop de Chrome OS Flex installer. Daarmee tover je elke pc/laptop om in een Chromebook. Geen gezeik meer met vage software, bloatware, virussen, etc. Scheelt je op termijn een boel tijd en moeite, en ook de gebruikers zijn een stuk tevredener want 'het werkt gewoon'. (Ja je bent beperkt tot de browser, maar dat is voor 99% tegenwoordig voldoende...)
Ik had er nog nooit van gehoord, maar zal deze eens in een vm installeren om te kijken.
Zal ook leuk samengaan met zijn android phone.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oh leuk, ik heb nog een oude Atom netbook met 2 GB RAM, zal het daar eens op proberen. Thanks :)

Hm, 4GB nodig. Zal het toch proberen, het ding is toch nutteloos :+

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 22-06-2022 19:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

Ik zou nooit bewust iemand richting google drukken. Chrome OS is in mijn ogen een slechte ontwikkeling voor de vrijheid van het gebruik van de PC. Dan zou ik eerder een fool proof versie van linux aanraden.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

Hier ook tig verhalen waarbij wild vreemden (kennissen van kennissen) mij dan even vragen om naar dingen te kijken om dat ik het voor mijn kennissen ook wel eens had opgelost etc. Daar probeer ik nu wel een beetje meer afstand van te nemen. Verder wordt het ook vaak als vanzelf sprekend gezien dat je even kijkt naar hen probleem. ("ah hij hebt dat vast zo opgelost, wij zijn niet zo technisch")

Maar ook situaties waarbij je bepaalde kennissen al een hele tijd niet hebt gesproken, er van alles in de tussentijd in je leven is gebeurd waar men niet geïnteresseerd was, om dan wel een berichtje te sturen of je binnenkort even mee kan kijken 'want de mail doet het niet...' 8)7.
Dan ben ik toch vaak te zwak en kijk ik wel even mee omdat het 'probleem' vaak niet zo groot is voor mij en het vaak snel is opgelost. Als je dan aangeeft dat je bijvoorbeeld donderavond tijd hebt om mee te kijken, dan krijg je ook nog berichten dat het wel graag voor dinsdag moet omdat ze anders belangrijke mails missen.. :-(

Zo had ik een buurmeisje dat voor school een laptop nodig had en daarvoor een budget van 450 euro had.
Niet echt een hoog budget natuurlijk, zeker niet voor de eisen die ze had (Ja kan ik er ook wel gewoon op gamen!? :+ ). Zelf had ze al een laptop op het oog bij de mediamarkt. Dus die maar eens bekeken, was niet veel soeps. Dus toch maar even zelf op onderzoek uitgegaan en uiteindelijk een laptop gezien die 499 euro kostte en toch een stuk betere spec's had dan diegene die ze zelf had gezien. (betere processor, SSD ipv HDD, 8GB Ram, hogere resolutie en een veel degelijkere behuizing). Die was dus helaas wel iets boven het budget, maar voor die 49 euro een wereld van verschil.

Afijn, dank voor het advies, maar die 49 euro kon ze toch echt niet missen en geld lenen van haar ouders of nog even iets verder sparen zat er niet in. Het budget bleef dus 450 euro volgens haar. Nouja prima, ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken..

Een paar dagen niks gehoord, waarna ik op berichtje op messenger kreeg dat ze een laptop had aangeschaft. Kreeg ik vervolgens een linkje met het model dat ze nu had gekocht. Een laptop van 519 euro, met nog mindere specs als dan die ze als eerst op het oog had. Nou toen brak toch echt mijn klomp.. :F :F
Jaren geleden gestopt met ja zeggen. Wat een verademing. Ik zeg alleen ja of stel alleen voor op dingen die ik zelf zie zitten. Ofwel een tip van mijn kant, zeg nee. Of zeg alleen ja tegen dingen die je leuk vind om te doen.

Laatst een vriend gevraagd of hij voor mij wat dingen kon 3D printen. Heb geen ruimte voor zo'n printer op dit moment, anders had het er al gestaan. :+
Meerdere keren gevraagd wat het moest kosten en gewoon eerlijk zijn. Uiteindelijk als hij een keer een andere pc nodig had, of ik dan kon helpen. Tuurlijk, dat zijn nu net dingen die ik leuk vind om op te bouwen, maar ook weer niet te vaak.

Verder alleen mijn ouders en schoonouders, maar voor hen hoeft het niet direct te gebeuren. Dat scheelt een hoop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

Gewoon voortaan "nee" zeggen. Als mensen alleen maar om die reden contact met jou opzoeken dan zou het voor mij snel ophouden.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Vond deze wel toepasselijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7XARCnCZYdYcOeGTLJ7vGT8Q1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n60gu1TjrEvtX8rvTAou6BAs.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Zo kwam ik er in het verleden met een klant van me niet uit omdat die een driver programma gebruikte waarmee hij met geluk een vage driver een keer had gevonden. Nu houdt die zich aan dat programma en geeft hij mij een grote mond dat ik drivers altijd via de site van de fabrikant haal of zoek op het Hardware-ID.

Ga maar lekker door hobby'en en mij niet meer bellen dan ;w

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hierbij een redelijk recente ervaring met een onbeschofte kennis omdat het wel erg stil is in dit topic. :*)

Onlangs werd ik gebeld door een goede kennis met een trage iMac. Voordat ik er erg in had zei ik: “Ohh, wat vervelend voor je. Als je wilt kan ik volgende week er wel even naar kijken. Ik ben dan toch in de buurt.” Verdorie, dat had ik beter niet kunnen zeggen dacht ik direct. De dame in kwestie is namelijk een 60-plusser van het type pittig en ongeduldig. Dat liet ze ook direct merken, want volgende week vond ze toch wel erg lang duren. "Het alternatief is dat je het zelf oplost, of iemand anders om hulp vraagt die wel zijn agenda voor je wil omgooien", corrigeerde ik direct mijn eerdere impulsieve reactie. Een weekje kon ze uiteindelijk wel wachten, maar: “Het is echt een traag onding. Bovendien heeft hij ook veel te weinig ‘geheugen’.”

Een week later was het zover. Ik was amper binnen, of ik werd al meteen geclaimd door de vrouw des huizes. Haar man stak daar gelukkig een stokje voor en gaf aan dat het wel netjes was om mij eerst een kopje koffie en een gebakje aan te bieden. Dat we daarna wel even naar haar iMac zouden kijken. Zo gezegd, zo gedaan. Na de koffie liep ik mee naar de iMac. Allemachtig, wat was hij traag. Zelfs het openen van een nieuw Finder-venster en de activiteitenweergave duurt een eeuwigheid. Dit had ik van tevoren niet verwacht. Zoals gezegd is mevrouw nogal ongeduldig en niet op haar mondje gevallen. Mijn inschatting was dat de hardeschijfruimte wellicht wat vol zou zitten, maar dat er verder prima mee te werken zou zijn. Dat bleek niet het geval. Zo’n trage Mac had ik nog niet eerder meegemaakt.

Na elke muisklik duurde het letterlijk enkele minuten voordat er op het scherm iets gebeurde. Even snel kijken in de activiteitenweergave naar potentiële boosdoeners was er niet bij. Met hangen en wurgen is het gelukt om onder andere te kijken naar de opslagruimte en het geheugengebruik. Ondertussen zat de eigenaresse op mijn vingers te kijken en na elke muisklik kreeg ik te horen dat ze misschien toch beter naar een Apple-winkel kon gaan. Ze vond het namelijk wel erg lang duren allemaal. Uiteindelijk is het gelukt om het schijfhulpprogramma te draaien, ongebruikte programma’s te verwijderen, MacOS-updates te installeren en een vage virusscanner te verwijderen. Deze bleek een flink aandeel te hebben in het vertragen van de iMac. Voor de laatste keer opnieuw opstarten ging al een stuk sneller en ook reageerde hij weer iets sneller op input. Tijd om af te sluiten en snel weg te gaan. “Hij is weer wat sneller geworden, maar veel sneller kan ik hem op dit moment niet maken. Volgens mij kun je er nu weer prima mee werken. Mocht je hem nog steeds niet snel genoeg vinden, dan kun je inderdaad voor technische ondersteuning beter even naar een Apple-winkel gaan.” >:)

De man des huizes liep nog even mee naar mijn auto. Hij bedankte mij uitvoerig voor mijn hulp en gaf aan dat zijn vrouw niet zo moet zeuren. Ze gebruikt de iMac slechts een paar keer per jaar en ze wilde gewoon dat ik zou bevestigen dat hij aan vervanging toe was. Zelf helpt hij haar niet meer met computerproblemen. Zonder te lezen klikt ze overal op en verandert daarmee zonder nadenken instellingen. Uiteraard wordt dit vervolgens wel ontkend. Onbewust zeer onbekwaam zullen we maar zeggen.

Wat denk je…. een paar weken later had ze haar zin gekregen en stond er een nieuwe Mac. Ik stuur in het vervolg bij technische problemen wel een linkje naar support.apple.com, kunnen ze het samen uitzoeken. d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Downstar2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Dan kun je wel uitleggen dat jan een camera heeft die waarschijnlijk voor binnen bedoeld is, van plastic is gemaakt, niet waterdicht en vandaalproof is, opneemt op een simpel SD kaartje en dat jan de 1 Megapixel beelden op zijn telefoon super scherp lijken, maar dat op een fatsoenlijke monior/resolutie er niks meer van de beelden te maken is.. Maar dat nemen ze dan niet van je aan :+
Beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is mij vroeger ook wel eens opgevallen.

Men vraagt jou om koop advies/hulp, want jij bent "de expert". Dan kom je met suggesties die geld kosten. Vervolgens wordt er verwezen naar persoon X waarbij het allemaal gratis of voor bijna niks ook is gelukt.

Waarom vraag je mij dan om advies :? En dan natuurlijk later wel weer tegen mij klagen dat alles toch niet werkt zoals verwacht. Nou, ga maar naar persoon X dan.

Ik heb er zelf allang geen last meer van trouwens. Misschien de leeftijd, of dat ik gewoon niet zeg dat ik met computers bezig ben. Hoewel, technisch gezien wel, maar omdat er in mijn functieomschrijving nu de term manager zit, geeft dat blijkbaar een bepaald cachet. Ouders en vrienden help ik wel, maar dat is ook echt totaal anders dan vreemden of kennissen van kennissen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vrijdag op 04-11-2022 11:44 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09 13:42
Vrijdag schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:41:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd, maar dat is mij vroeger ook wel eens opgevallen.

Men vraagt jou om koop advies/hulp, want jij bent "de expert". Dan kom je met suggesties die geld kosten. Vervolgens wordt er verwezen naar persoon X waarbij het allemaal gratis of voor bijna niks ook is gelukt.

Waarom vraag je mij dan om advies :? En dan natuurlijk later wel weer tegen mij klagen dat alles toch niet werkt zoals verwacht. Nou, ga maar naar persoon X dan.
Zelfde probleem vaak genoeg gehad, persoon x vraagt, ik heb een nieuwe laptop nodig, en ik vond laptop z wel mooi. Wat vind jij?
Vervolgens een laptop met een intel core duo (bij wijze vna) en een prijskaartje van 1800 euro. Dus ik mijn standaard vragen stellen, waarvoor gebruik je het, wat vind je belangrijk, heb je een voorkeur voor een merk blablabla.
Komen uiteindelijk uit op een top HP laptop van ongeveer 1000 euro (iirc).
Paar weken later komen ik persoon x weer tegen en vraag ik naar de laptop.
Ja ik heb nu laptop W gekocht want die 1000 euro was toch wel duur. Deze was maar 900 euro!
Laptop W is effectief een raspberry pi in een laptop huisje.

En dan komen klagen dat grafisch programma p en game l niet werken op de "nieuwe laptop".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HSG

HSG

Engie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
[...]

Zelfde probleem vaak genoeg gehad, persoon x vraagt, ik heb een nieuwe laptop nodig, en ik vond laptop z wel mooi. Wat vind jij?
Vervolgens een laptop met een intel core duo (bij wijze vna) en een prijskaartje van 1800 euro. Dus ik mijn standaard vragen stellen, waarvoor gebruik je het, wat vind je belangrijk, heb je een voorkeur voor een merk blablabla.
Ja ik heb nu laptop W gekocht want die 1000 euro was toch wel duur. Deze was maar 900 euro!

En dan komen klagen dat grafisch programma p en game l niet werken op de "nieuwe laptop".
Gelukkig niet jouw probleem.

Zaak gesloten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10
Svp on topic blijven.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 06-11-2022 01:01 ]

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:51:
Ik zit hier nu ook regelmatig te lezen maar ik heb helaas niet zulke extreme verhalen zoals velen hier hebben gepost.

Ik werk bij SAH en het verbaast me af en toe echt hoe mensen om de simpelste dingen een afspraak laten maken. Voor vandaag zou ik er eigenlijk een hebben om een webcam aan te sluiten, maar die heb ik eerder vanmiddag geannuleerd omdat die afspraak me geheid geld gaat kosten want ik kan je garanderen dat je van die afspraak een mager loontje van 8 euro krijgt. Reken mijn benzinekosten daar nog bij en dan blijft er al helemaal weinig van over.

Het is apart dat mensen even 26 euro willen aftikken om te zien hoe iemand een kabel in de juiste poort steekt, iets wat je prima leert als je deze prachtige uitvinding vroeger als kind kreeg 8)7

[Afbeelding]
Ik had het een tijd terug.

5,5 uur autorijden om even een kabel in te steken. En waarom? Omdat ze geen extra licentie willen kopen om hardware te testen 8)7 (snap ik ergens wel 7500 euro voor hooguit 10 uur per jaar, dan beter op "afroep" laten komen).

Dan was het goedkoper om 470km x 0,40 euro + 30 euro uit te geven.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:56

AlphaRomeo

FP PowerMod
Chevy454 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 07:28:
Dan was het goedkoper om 470km x 0,40 euro + 30 euro uit te geven.
Dat is 141 euro, maar nog steeds goedkoper. Zijn jouw uren gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 22:44
AlphaRomeo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:32:
[...]

218 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:56

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik had 30c, het juiste antwoord is 470x0.40=188 euro.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:35
Snap ook niet dat je geld wil hebben. "Je bent zo handig en doet dat allemaal zo!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 12:11
hoi1234 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Het laatste ben ik het helemaal mee eens, dat dingen gewoon een keer gedaan worden.
Hier is het niet zozeer de kennis of iets moeilijk vinden, want 99% kan je allemaal prima opzoeken en zelf leren of gewoon doen natuurlijk. Maar vooral de tijd of bepaalde tools ontbreken vaak. etc.

Maar iedereen heeft dat met andere dingen.
Computer zou ik nu nog nooit ondersteuning vragen, maar waarschijnlijk in de toekomst wel. Merk nu als 40er al dat ik lang niet zo goed meer alles volg en bij blijf dan 20 jaar geleden. Er is ook gewoon teveel.
De auto doe ik een lampje nog wel zelf, maar motorisch begin ik er gewoon niet aan. Al zou ik dat wel leuk vinden om te leren, proberen, maar de tijd en ruimte ontbreekt me.
Grote verbouwingen en sjouwen? Mij niet gezien.
Enz. Enz.
Tuin, technische oplossingen voor klanten, complexe vraagstukken in mn werkveld? Draai mn hand er niet voor om en help anderen waar het kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:40

_Apache_

For life.

Opzich probeer de tijd te minimaliseren dat ik andere help, tenzij ze er echt niet uitkomen.

Maar er zijn wel momenten dat ik dingen hoor die ik niet zo kan laten doorgaan.
Zo is een neef als ZZP'er begonnen, en heeft z'n complete administratie in 1 enkel Excell bestand staan, op een 12 jaar oude laptop. :X

Dus gezegd dat ie dat per week / maand moet splitsen, en dat ie van mijn Nextcloud server gebruik mag maken.
Die 3-2-1 gebackupt word.

Dat dempt de impact van Technische of gebruikfouten. En we hebben uitgerekend wat een nieuwe laptop met office365 kost, dat viel erg mee voor 'm.

Dan mag or de rest zelf doen. Ik help pas, als jij laat zien wat je zelf hebt geprobeerd. Beetje als op dit forum. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
AlphaRomeo schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:32:
Het was een interne kwestie dus strikt genomen maakt het niet uit want ik word toch gewoon betaald, uit welk intern potje dat komt boeit mij weinig.

Maar de poetsvrouw verdient per uur meer als ik schat ik zo.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 05-11-2022 17:27 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• N. Meijer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
Laatst iemand die ik hielp met iets zei tegen me dat ze ook beter wou worden met computers en hoe ze dat kon doen. Toen ik zei dat ze kon beginnen met het probleem in google in te typen zei ze... Pfft, ja dat is wel veel moeite daar ga ik niet aan beginnen!

Dat was dus ook de laatste keer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
grote_oever schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:41:
[...]

Snap ook niet dat je geld wil hebben. "Je bent zo handig en doet dat allemaal zo!"
En computers zijn toch je hobby? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj.verhulst
of je drukt een paar knoppen in, moet ik daar zoveel voor betalen ??
Ja ik weet welke knoppen en in welke volgorde , en daar betaal je voor.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 13:06
dj.verhulst schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:51:
of je drukt een paar knoppen in, moet ik daar zoveel voor betalen ??
Ja ik weet welke knoppen en in welke volgorde , en daar betaal je voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIgkRD2REhzZTYWu3dYjJWQ0PpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3RBI7tpD54uZ4W5W0LU4B0Zv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

[...]

Zo denk ik ook over bijvoorbeeld schilders die mijn huis gaan schilderen. Hij is zo handig en doet dat allemaal zo dus vreemd dat hij mijn huis niet gratis wil schilderen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• renegrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Engie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
[...]

Heel herkenbaar, of een andere reden 'ik gebruik de laptop niet zo heel vaak'. Dat kan maar als je hem gebruikt moet het wel een laptop zijn die het aan kan... Als je hem nu veel of weinig gebruikt dat maakt niet uit...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Herkennen jullie het volgende? Iemand vraagt om te helpen met een probleem en dan ga je er naar toe en dan zijn er nog veel meer problemen en ben je uren bezig. Vaak zijn het Windows installaties die in de terminale fase zijn beland. Wat me ook telkens weer opvalt dat mensen inlognamen en wachtwoorden van software en websites niet meer weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:49
Batch schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:34:
Herkennen jullie het volgende? Iemand vraagt om te helpen met een probleem en dan ga je er naar toe en dan zijn er nog veel meer problemen en ben je uren bezig. Vaak zijn het Windows installaties die in de terminale fase zijn beland. Wat me ook telkens weer opvalt dat mensen inlognamen en wachtwoorden van software en websites niet meer weten.
Vooral dit laatste verbaast mij nog wel eens. Met iemand uit de familiekring een Videoland account gedeeld, nu word ik regelmatig gebeld over van alles en nog wat dat niet werkt op de smart TV en uiteindelijk niks met Videoland te maken heeft. Bijvoorbeeld omdat er eerst ingelogd moet worden met de accountgegevens van de fabrikant van de TV. Zucht.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:16

Lordy79

Vastberaden

Vrijdag schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:41:
[...]

Daar is een woord voor: askhole.

Vroeger toen ik nog jong en fruitig was schroefde ik ook pc's in elkaar voor kennissen en men vond het toen vreemd dat ik er winst op maakte. Ik kreeg 5pct korting in een winkel die ik in mijn eigen zak stopte en vroeg ook nog 50 gulden voor het assembleren. Nee? Nou dan niet...

Een keer een man die mij het geld gaf om de boel te kopen en een kwitantie wilde voor ontvangst van het geld. Op zich niet heel raar maar mijn ouders waren erbij en die kenden hem heel goed. Maar prima, kwitantie ...
PC afgeleverd en ik vroeg toen alles klaar was of ik de kwitantie terug mocht. Hij kreeg natuurlijk wel een kassabon van de winkel. Dat wilde hij niet want "we moeten elkaar wel kunnen vertrouwen, toch?"... 8)7

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:44
Een collega vroeg advies voor een nieuwe TV. Op basis van wat hij keek, adviseerde ik een redelijke standaard TV, rond de 700 euro.

Komt vandaag naar me toe, heeft een nieuwe TV gekocht. Kosten: 2400 euro. "Ja die verkoper zei dat deze goed is".
Ik vroeg hem waar het prijsverschil vandaan komt. Kon hij ook niet echt uitleggen. "Maar het is een Samsung!"

Ik weet nooit echt wat je met zulke mensen aan moet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

De tijd van echt slome Windows PC's en continu problemen is toch wel een beetje voorbij? De moderne Windows is aardig idiot proof. Alles 'werkt' tegenwoordig gewoon meteen en goed

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Downstar2
XFlame schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:19:
Een collega vroeg advies voor een nieuwe TV. Op basis van wat hij keek, adviseerde ik een redelijke standaard TV, rond de 700 euro.

Komt vandaag naar me toe, heeft een nieuwe TV gekocht. Kosten: 2400 euro. "Ja die verkoper zei dat deze goed is".
Ik vroeg hem waar het prijsverschil vandaan komt. Kon hij ook niet echt uitleggen. "Maar het is een Samsung!"

Nouja je kan altijd beter zoiets hebben dan andersom (zoals ik eerder hier aanhaalde).
Je mag er dan vanuit gaan dat ze wel een betere tv hebben gekregen voor dat prijsverschil dan diegene die jij hebt aangeraden.Dan gaan ze er dus nog wel op vooruit zeg maar. Alleen had jij voor die 2400 euro misschien wel een veel beter model nog kunnen vinden, maar dat terzijde ;).

Mijn buurmeisje kocht dus uiteindelijk een duurdere laptop, met veel mindere specificaties, terwijl ze het extra geld 'niet' kon uitgeven 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Downstar2 op 07-11-2022 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Slappyjoez schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:57:
[...]

Vooral dit laatste verbaast mij nog wel eens. Met iemand uit de familiekring een Videoland account gedeeld, nu word ik regelmatig gebeld over van alles en nog wat dat niet werkt op de smart TV en uiteindelijk niks met Videoland te maken heeft. Bijvoorbeeld omdat er eerst ingelogd moet worden met de accountgegevens van de fabrikant van de TV. Zucht.
Die oplossing is best simpel, gewoon standaard de telefoon niet meer opnemen :P Ze kunnen altijd appen of bellen als het echt nodig is. Ze kunnen ook zelf wat initiatief nemen. Ben er zelf dan ook gewoon mee gestopt voor bepaalde mensen. Mijn vader help ik dan bijvoorbeeld dan wel altijd, hoeveel geduld en moeite het soms ook kost O-) Maar die staat in alle andere (niet "IT") gevallen voor me klaar :+ zo is het vaak geven en nemen. Maar zodra het alleen nemen wordt moet je gewoon stoppen

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 07-11-2022 11:35 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Nu is een probleem goed omschrijven ook niet makkelijk als je niet in de materie zit. Ik acht mezelf niet buitengewoon goed met software / hardware, maar ik heb zat mensen om mij heen die er gewoon echt totaal geen feeling bij hebben bij computers. Het is toch altijd wel een verrassing wat je tegenkomt versus wat er gezegd wordt wat er aan de hand is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 07-11-2022 11:38 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik ken een nóg oudere variant, van een paardenkar waarvan het wiel niet meer goed liep.

Blijkbaar is dit al een eeuwenoud issue :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Vrijdag schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:48:
[...]

Ik ken een nóg oudere variant, van een paardenkar waarvan het wiel niet meer goed liep.

Blijkbaar is dit al een eeuwenoud issue :+
Klopt! Maar kon ik niet vinden :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:26
hollandnick schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:35:
[...]

Die oplossing is best simpel, gewoon standaard de telefoon niet meer opnemen :P Ze kunnen altijd appen of bellen als het echt nodig is.
Dat kan dus niet als je de telefoon standaard niet meer opneemt ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:16

Lordy79

Vastberaden

Feliciteren met hun fantastische aankoop!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

"Ok, Succes ermee, vraag mij alsjeblieft nooit meer om advies. " d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Bij ze op visite gaan en dan aan ze vragen "zeg, da's een mooie tv. Jij hebt er vast verstand van. Kan jij mij helpen met..."

})

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj.verhulst

maken dat je weg komt, deze mensen zijn vreselijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06

Mensen hebben niet door dat adviseren ook moeite kost. Dat is prima, want je wilt die ander graag helpen. Maar als ze dan het advies gewoon naast zich neerleggen, dan voelt dat oneerlijk. Jij hebt moeite gedaan en geholpen om een goede TV uit te zoeken voor weinig, en dan koopt iemand een VEEL duurdere. Dan had jij je de moeite kunnen besparen van het adviseren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t00r
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-08 11:41
Jaren geleden toen ik nog studeerden werd mij gevraagd om een menukaart in te scannen omdat de prijzen even snel aangepast moest worden. Ik deed iets met computers dus ik zou dat kunnen.

Dus ik vertel dat het inscannen van het menu een 'pdf/afbeelding' zal opleveren en niet een kant-en-klaar .doc bestand waar ik de prijzen snel kan aanpassen en uitprinten.

Dit ging er bij helaas niet in, volgens hen was ik incompetent (netjes verwoord) en was ik mijn tijd aan verspillen op school :o Een buurmeisje kon het namelijk wel en zij studeerde heel wat anders. Waarom vraag je het dan aan mij???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
t00r schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:28:
Jaren geleden toen ik nog studeerden werd mij gevraagd om een menukaart in te scannen omdat de prijzen even snel aangepast moest worden. Ik deed iets met computers dus ik zou dat kunnen.

Dus ik vertel dat het inscannen van het menu een 'pdf/afbeelding' zal opleveren en niet een kant-en-klaar .doc bestand waar ik de prijzen snel kan aanpassen en uitprinten.

Dit ging er bij helaas niet in, volgens hen was ik incompetent (netjes verwoord) en was ik mijn tijd aan verspillen op school :o Een buurmeisje kon het namelijk wel en zij studeerde heel wat anders. Waarom vraag je het dan aan mij???
Maar dit kon gewoon, moest je wel de betaalde versie van de software voor gebruiken. En tja, student en dat gaat niet echt samen xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

T-Forever schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:45:
[...]

Maar dit kon gewoon, moest je wel de betaalde versie van de software voor gebruiken. En tja, student en dat gaat niet echt samen xD
Degene die om de aangepaste menukaart vroeg en betaalde versie van de software gaan ook niet samen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mel33
Wat ik van dit soort mensen leer, is vragen te stellen vóór je wat gaat doen!.

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Trage machine? Wat zit erin, druk even op deze en de toets en vertel mij wat u ziet.

Kom ik aan en er zijn meerdere problemen, dan zeg ik van te voren, "wilt u dat ik meerdere problemen ga oplossen? dat is prima. en welke had u willen oplossen" Als je weet wat ze willen oplossen dan maak je een inschatting wat je doet. Soms was alles opnieuw installeren makkelijker, maar dan vraag je wel even van te voren of ze de wachtwoorden weten en de accounts, en of ze dat zelf willen doen. Daarna ga ik pas aan de slag of geef een advies.
Het is altijd problemen als je van te voren niet vraagt en overlegd.

Kan je ff dit en ff dat, dan ga ik eerst vragen en vertellen wat er kan gaan gebeuren, en bij een slakkenbak vermeld ik dat het langer gaat duren.

Dat uitvragen geeft zoveel inzicht van te voren. geven ze antwoorden zoals, dat weet ik niet, of ja daar heb ik geen verstand van, of je hoort in de toon al desinteresse, dan weet je al dat ze speciaal behandeld willen worden. Je weet dan ook of de persoon open staat voor jou hulp. Soms weet je bij het uitvragen al wat voor rommel je gaat tegenkomen.

Maar het aller belangrijkste is dat je niet zomaar alles oplost/aanpakt zonder te vragen van te voren.

Ik heb zelfs een keer een kennis van een kennis geholpen die een reden zocht om mij de schuld te geven van zijn pc probleem. Kan het niet meer precies uitleggen hoe hij dat wilde flikken. Maar doordat ik uit ging vragen wat hij al had gedaan en wat het probleem was, kwamen we op een punt dat hij zei 'laat maar zitten ik kijk zelf wel verder'.
Ik had het spel door en vroeg teveel in detail door, en toen moest hij een antwoord geven die zijn scam bloot gaf, en toen gaf hij er geen antwoord op en zei dus, 'laat maar zitten ik kijk wel even verder'

Kweet jammer genoeg niet meer wat het precies was, iets met licenties. Waarschijnlijk had ik dan een software ongeldig gemaakt en dan wilde hij natuurlijk dat ik dat ging betalen, is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden. Maar dat soort heb je ook, die het erom doen en jou gratis willen laten werken of iets willen laten betalen door jou.
Jaja die kennis van die kennis, nee meestal is dat een 'nee' van mijn kant.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Mel33 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:03:
Wat ik van dit soort mensen leer, is vragen te stellen vóór je wat gaat doen!.

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Trage machine? Wat zit erin, druk even op deze en de toets en vertel mij wat u ziet.

Kom ik aan en er zijn meerdere problemen, dan zeg ik van te voren, "wilt u dat ik meerdere problemen ga oplossen? dat is prima. en welke had u willen oplossen" Als je weet wat ze willen oplossen dan maak je een inschatting wat je doet. Soms was alles opnieuw installeren makkelijker, maar dan vraag je wel even van te voren of ze de wachtwoorden weten en de accounts, en of ze dat zelf willen doen. Daarna ga ik pas aan de slag of geef een advies.
Het is altijd problemen als je van te voren niet vraagt en overlegd.

Kan je ff dit en ff dat, dan ga ik eerst vragen en vertellen wat er kan gaan gebeuren, en bij een slakkenbak vermeld ik dat het langer gaat duren.

Dat uitvragen geeft zoveel inzicht van te voren. geven ze antwoorden zoals, dat weet ik niet, of ja daar heb ik geen verstand van, of je hoort in de toon al desinteresse, dan weet je al dat ze speciaal behandeld willen worden. Je weet dan ook of de persoon open staat voor jou hulp. Soms weet je bij het uitvragen al wat voor rommel je gaat tegenkomen.

Maar het aller belangrijkste is dat je niet zomaar alles oplost/aanpakt zonder te vragen van te voren.

Ik heb zelfs een keer een kennis van een kennis geholpen die een reden zocht om mij de schuld te geven van zijn pc probleem. Kan het niet meer precies uitleggen hoe hij dat wilde flikken. Maar doordat ik uit ging vragen wat hij al had gedaan en wat het probleem was, kwamen we op een punt dat hij zei 'laat maar zitten ik kijk zelf wel verder'.
Ik had het spel door en vroeg teveel in detail door en toen moest hij een antwoord geven die zijn scam bloot gaf, en toen gaf hij er geen antwoord op en zei dus 'laat maar zitten ik kijk wel even verder'

Kweet jammer genoeg niet meer wat het precies was, iets met licenties. Waarschijnlijk had ik dan een software ongeldig gemaakt en dan wilde hij natuurlijk dat ik dat ging betalen, is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden. Maar dat soort heb je ook, die het erom doen en jou gratis willen laten werken of iets willen laten betalen door jou.
Jaja die kennis van die kennis, nee meestal is dat een 'nee' van mijn kant.
Precies wat je zegt en als aanvulling aangeven dat je met een prijsindicatie komt. Als ze echt geholpen willen worden willen ze er ook wel voor betalen. Als ze er niet voor willen betalen is het probleem ook niet zo belangrijk voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:05
<knip> Off-topic. Past beter in een blog.

[ Voor 103% gewijzigd door Ardana op 16-02-2023 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
[...]

Of "je doet dat toch graag?"

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
demichel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Of "je doet dat toch graag?"
Ja voor mijn vrienden klik ik dat zo gefixt. Maar voor een kennis van vrienden, of daar een kennis van een kennis van. Dan is niks gratis en alles officieel als het kan. En anders niet.

Want ik ken ze niet, en als er wat fout gaat is een vriend niet zo’n probleem om mee om te gaan. Maar een vage kennis daar en tegen… oeff. Nee dat ga ik dan niet doen zonder heel duidelijk af te spreken wat en hoe en waarom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet gewoon bijna niks meer van computers. Werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:47:
Hoh? Iphone probleem? Nog nooit een Apple device in mijn hand gehad, sorry.

[(wat ook zo is, ik ben een Google/Android man in hart en nieren)

[ Voor 12% gewijzigd door demichel op 31-03-2023 18:23 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 08:12
Dat is wel het voordeel van al jaren een mac hebben.
Windows 10/11?? Geen idee, daar werk ik nooit mee :*)

Natuurlijk werk ik zakelijk wel met Windows 10, maar als daar een probleem mee is, laat ik dat oplossen door de afdeling ICT.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
demichel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Ik heb het andersom, en dat scheelt veel meer telefoonsupport dan bij jou. Om het maar eens à la Google Assistent te zeggen: "Sorry, ik heb Apple". *

*Die zou dat nooit zeggen natuurlijk. Maar "Sorry, ik begrijp het niet" doet ook wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

demichel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Lol heb ik ook als mensen vragen gaan stellen over hun Apple product.

"Sorry maar ik ben geen Appleman".

Ik heb wel een Iphone van het werk maar als daar iets mee is bel ik de helpdesk wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit, samen met 'en ik interesseer me er niet meer voor', en ik ben eigenlijk inmiddels al een paar jaar niet meer benaderd met een hulpvraag door derden. De laatste die mij iets vroeg was mijn zoon, en die was snel klaar met mij na mijn vraag of hij toevallig weer pr*n had zitten kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mel33
Oke haha kunnen we weer verder met de mooie ervaringen en verhalen aub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Hier helaas geen horrorstory.

Een paar maanden geleden was een zeer goede vriend op zoek naar een nieuw systeem.
Deze kennis is wel voldoende vaardig met pc's, maar kennis van hardware heeft hij niet.
Het was een maand of 2-3 voor de introductie van de nieuwe Ryzen processoren, dus
we hebben even gewacht wat dat zou brengen. Al snel was duidelijk dat dat prijstechnisch
niet zo interessant zou zijn, ook met het oog op "early adopter bugs." Voor een systeem wat
ik zelf zou gebruiken geen probleem, naar iets voor een kennis moet "gewoon werken,
vanwaar ook de keuze om het samengestelde systeem bij Azerty te bestellen en te laten
assembleren. Eventuele problemen kan ik dan naar hun verwijzen.

Het systeem wordt primair gebruikt voor browsen, mail en gamen. Het merendeel van deze
games is strategie, World of Warships en soms een shooter.

Bij het kiezen van de hardware had hij ook al wat gezocht, en hier is waar deze post wat
meer on topic komt. Hij kwam van een 24" en wilde dat weer, maar dan met 175Hz Freesync.
(oid, weet dit niet meer zeker.) Na veel vijfen en zessen kunnen overhalen naar een
34 inch van Ilyama. Ook de kast was een puntje, mede om de kast waar deze in kwam niet
super veel ruimte over had. De rest van de onderdelen heeft hij meer mijn adviezen gevolgd.
(Ja,ja, het kan dus wel :P)

Uiteindelijk is het een R5600X,32GB RAM,1 TB SSD, RX 6800 met een 850 Watt voeding geworden.
Destijds voor het beschikbare budget, ook het maximaal haalbare. Gebruikte moederbord is me
even ontschoten, ik dacht een Gigabyte, maar pin me er niet op vast.

Systeem is besteld en geleverd zoals geadviseerd, en aangezien het een zeer goede vriend is
was dit kostenloos. Maar diezelfde dag nog kreeg ik het spel Dune op Steam in mijn bibliotheek.
Dat kan ik wel waarderen. Iets voor al het werk van uitzoeken hoefde ik in dit geval niet, maar
het gebaar wordt zeker gewaardeerd. Die vriend is superblij met zijn systeem, en tot nu toe geen
enkele keer "ondersteuning" hoeven te leveren. :P

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:30
@Ome Ernst Maar was het nou een zeer goede vriend of een kennis? :9

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
En wat heeft het met ervaringen met onbeschofte kennissen te maken? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 16:34
SmurfLink schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:49:
En wat heeft het met ervaringen met onbeschofte kennissen te maken? :?
Inderdaad, dit klinkt meer als een zeer beschofte vriend die juist géén tech-support ("ondersteuning") nodig heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Orangelights23 schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:34:
@Ome Ernst Maar was het nou een zeer goede vriend of een kennis? :9
Goede vriend. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:20
Andrejan schreef op zondag 2 april 2023 @ 19:56:
[...]

Inderdaad, dit klinkt meer als een zeer beschofte vriend die juist géén tech-support ("ondersteuning") nodig heeft...
totdat die erachter komt dat 3gb ram wel erg weinig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

FitTiv schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:14:
[...]

totdat die erachter komt dat 3gb ram wel erg weinig is ;)
typo. 32 GB :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het is goed bedoeld, maar welke rete-irritant: Buren die weten dat ik veel van computers af weet, en dus mijn naam even noemen aan hun vrienden en familie. Vandaag werd ik aangesproken door een oudere man uit de buurt die aan mij vroeg ik Ariën was, en veel van computers afwist. Ik ontken dit niet, want anders komt het raar over, maar ik houd wel de boot af. Maar adviseren in enkele minuten op straat kan geen kwaad.

Situatie was als volgt: Een computer waarop hij mail bekijkt, vermoedelijk Mozilla Thunderbird als ik zijn verhaal gehoord heb, liet zijn mail verdwijnen. Computerstudentenhulp, had er al naar gekeken, maar het probleem keerde terug, zijn ICT-neefje had er ook al naar gekeken maar ook toen keerde het probleem terug. Toen was ik benieuwd welke Windows er op zit, dan weet je hoe oud de computer is. Dat wist hij niet, maar wel dat de computer al 15 jaar oud zou kunnen zijn. Hij zat al te denken om een nieuwe computer te kopen, en dat heb ik hem dus geadviseerd. Ik heb hem nog kort verteld wanneer je voor een laptop kiest, en wanneer een 'desktop-pc' en hij ging er naar kijken. Uiteraard heb ik hem ook gezegd dat ik wel een volle agenda heb.

Hopelijk blijft het daarbij, en is hij straks gelukkig met Windows 11.

Eind goed al goed? Nou ja, ik doe het boekje verder dicht :)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:18:
Het is goed bedoeld, maar welke rete-irritant: Buren die weten dat ik veel van computers af weet, en dus mijn naam even noemen aan hun vrienden en familie. Vandaag werd ik aangesproken door een oudere man uit de buurt die aan mij vroeg ik Ariën was, en veel van computers afwist. Ik ontken dit niet, want anders komt het raar over, maar ik houd wel de boot af. Maar adviseren in enkele minuten op straat kan geen kwaad.

Situatie was als volgt: Een computer waarop hij mail bekijkt, vermoedelijk Mozilla Thunderbird als ik zijn verhaal gehoord heb, liet zijn mail verdwijnen. Computerstudentenhulp, had er al naar gekeken, maar het probleem keerde terug, zijn ICT-neefje had er ook al naar gekeken maar ook toen keerde het probleem terug. Toen was ik benieuwd welke Windows er op zit, dan weet je hoe oud de computer is. Dat wist hij niet, maar wel dat de computer al 15 jaar oud zou kunnen zijn. Hij zat al te denken om een nieuwe computer te kopen, en dat heb ik hem dus geadviseerd. Ik heb hem nog kort verteld wanneer je voor een laptop kiest, en wanneer een 'desktop-pc' en hij ging er naar kijken. Uiteraard heb ik hem ook gezegd dat ik wel een volle agenda heb.

Hopelijk blijft het daarbij, en is hij straks gelukkig met Windows 11.

Eind goed al goed? Nou ja, ik doe het boekje verder dicht :)
Tot dat die in de supermarkt bij de kassa achter je staat :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

HKLM_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Tot dat die in de supermarkt bij de kassa achter je staat :P
"Oh, je hebt problemen? Wat vervelend. Maar fijn dat je een nieuwe pc gekocht heb.
Ik heb helaas geen tijd, maar ga eens bij Verweij (computerzaak) langs."

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 24-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
En dat alle randapparatuur uit het jaar 2000 is omgevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:00
Jep, zo heb ik ook een buurman die me op allerlei tijden appt of belt, dat 'ie problemen heeft. Nu is het zo dat hij verstandelijk beperkt is en zeer snel in de stres schiet als iets niet goed meer werkt.

Laatst moest ik langskomen voor zijn iphone. Hij was allemaal aan het vloeken. Bleek dat 'ie 'm per ongeluk een factory reset had gegeven en nu niet op de wifi kwam en daarvoor een computer nodig had :?
Dat viel wel mee, wifi code v/d Ziggo router opnieuw invoeren en er is verbinding. Maar toen kreeg je de vraag voor zijn icloud account, om door te kunnen gaan. En die had 'ie niet. Overal papiertjes tevoorschijn met krabbels en wat vage wachtwoorden. Maar niets werkte. Hij de hele tijd: "nou, dat is niet erg, dan stel je toch een nieuw wachtwoord in". Ik: Buurman, dat kan niet, zonder huidig wachtwoord kom je niet verder. Uiteindelijk heeft 'ie de volgende dag Apple gebeld en is het na een paar dagen opgelost. Hij stond onderhand op ontploffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 08:12
Het valt mij altijd op dat mensen die om hulp vragen dat je die hebt in twee categorieën:

1: Mensen die iets niet zelf kunnen en je om hulp vragen.

2: Mensen die iets niet zelf kunnen en je om hulp vragen, maar daarbij eerst zelf hebben lopen prutsen en daarbij per ongeluk iets kapot hebben gemaakt of iets onherroepelijks hebben gewist, daardoor een relatief klein probleem dan opeens een hele uitdaging wordt om te gaan fixen, voor zover het nog mogelijk is.

Dit is overigens niet beperkt tot computers en elektronica, maar dit kan ook betrekking hebben op andere zaken zoals het in elkaar zetten van een kast.

In geval van caterorie 2 heb ik altijd zoiets van blijf er dan in godsnaam vanaf en vraag mij maar gelijk om te helpen. Dan kost het mij uiteindelijk minder tijd en energie.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Jeroen O schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:38:
Het valt mij altijd op dat mensen die om hulp vragen dat je die hebt in twee categorieën:

1: Mensen die iets niet zelf kunnen en je om hulp vragen.

2: Mensen die iets niet zelf kunnen en je om hulp vragen, maar daarbij eerst zelf hebben lopen prutsen en daarbij per ongeluk iets kapot hebben gemaakt of iets onherroepelijks hebben gewist, daardoor een relatief klein probleem dan opeens een hele uitdaging wordt om te gaan fixen, voor zover het nog mogelijk is.

Dit is overigens niet beperkt tot computers en elektronica, maar dit kan ook betrekking hebben op andere zaken zoals het in elkaar zetten van een kast.

In geval van caterorie 2 heb ik altijd zoiets van blijf er dan in godsnaam vanaf en vraag mij maar gelijk om te helpen. Dan kost het mij uiteindelijk minder tijd en energie.
Ik ken ook nog wel een derde categorie. Mensen die iets waarschijnlijk zelf prima kunnen, maar iemand anders maar vragen om het op te lossen/te doen. Bijvoorbeeld iemand die een nieuwe printer koopt, de printer ondertussen gewoon in de doos laat staan en jou belt om de printer maar even aan te sluiten en op de computer te installeren. (Praktijkvoorbeeld :P )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 08:04
Ik miste ook die derde categorie.

Het wel kunnen, maar het is zoveel gemakkelijker als iemand anders het doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSG

HSG

AW_Bos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

"Oh, je hebt problemen? Wat vervelend. Maar fijn dat je een nieuwe pc gekocht heb.
Ik heb helaas geen tijd, maar ga eens bij Verweij (computerzaak) langs."
"ja maar dat kost geld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

"Als ik niet enkel geadviseerd ha had ik ook geld gevraagd. Je kent de uitdrukking: Voor niets gaat de zon op?"

Maar zover vast het vast nooit gekomen omdat hij al eerder Studentenhulp had gevraagd, en die hebben wouden natuurlijk ook wel betaald worden. Maar er zijn mensen die serieus denken dat ze gratis geholpen worden, al heb ik die gelukkig nooit gehad

Ikzelf help enkel nog enkele mensen uit de buurt die ik goed ken, en waarvan ik weet dat ze hulp echt nodig hebben, al is het vaak wat kleins en simpels. Maar ik ben er niet meer niet voor 'jan en alleman'. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
Ik zie 3 categorieën gebruikers die hulp vragen.

1. De enthousiaste gebruiker die wel wat weet maar meestal veel zelf in een opwelling koopt en niet uitzoekt of het wel compatible is.. Die moet je van tevoren duidelijk vertellen dat hij bij jou alles moet overleggen en dan pas kopen en of installeren. Als hij wil dat ik help, zeg ik iig dat ik niet alles ga uitzoeken naderhand voor niks.

2. De gebruiker die niets weet en al doende leert, Vaak de makkelijkste mensen. Als jij het tenminste helder en duidelijk uitlegt en ze jou raad volgen

3. De beperkte gebruiker die niet goed kan communiceren, of helemaal niks kan onthouden en begrijpt. Daar valt wat mij betreft ook de hufter en oplichter onder.

Bij alle 3 moet jij gewoon heel duidelijk zijn en voor je ook maar iets doet praten en vragen wat ze willen.
Dat is gewoon het beste advies, daarna geef je pas een antwoord en niet eerder.

Bij nr3 moet je sowieso heel goed uitvragen wat ze willen en een lijstje maken, en voorwaarden stellen voor je dat ding ook maar aanraakt. Laat je nooit overrompelen zonder er goed bij na te denken.

Ik heb heel veel geleerd om met die verschillende gebruikers om te gaan.
Je kan dat ook niet zomaar allemaal aanpakken, want ook door niet jou schuld kan er iets stuk gaan, helemaal bij oude bakken. Je denkt er niet aan om over verantwoordelijkheid te praten bij vreemden en kennisen.

Ik heb verhalen zat waarbij het heel krom afloopt, probeert onder de kosten uit te komen. .
Die iemand, was een semi kennis geworden in de jaren ervoor, amicaal doen enz, die wilde alles behouden en een zo vers mogelijke machine en beveiliging, natuurlijk was het een HDD die amper 100MB/s kan, en back-uppen had hij niks voor.
Dus ik zeg, ik kan het OS wel verversen en bestanden behouden, en drivers updaten< snelste klap. korte tijd.

Maar hij was bang dat hij wat kwijt raakt, Wat dus kan gebeuren bij een fabrieksherstel.
klopt zei ik. Maar de 1 voor 1 manier kan even duren, en hoeveel jij wil verwijderen, en de pc niet teveel fouten heeft. was geen probleem zei die, en de vergoeding ook niet.

Dus hele avond met hem van alles verwijderd en daarna windows schonen en updaten. wat natuurlijk weer een stuk of 3 keer moest herstarten. Daarna moest de hdd temp troep nog. Afijn het werd laat en er moesten nog wat programma's update worden. Was ie er zat van, met 5 bier achter de kiezen.
Zegt hij "dat kan ik zelf in een uur wat jij allemaal deed. gewoon windows hertellen zegt ie". Ik kijk hem aan.. en zeg. "Jij wilde geen fabrieksherstel want je was bang wat kwijt te raken. Hij probeerde nog wat te discussiëren daarover, maar ik hield duidelijk zijn woorden voor. En wilde wat was afgesproken."
Wat een zeikvent was dat zeg.

Je moet standvastig blijven en niet ingaan op, we zijn toch vrienden, er kan toch wel wat vd prijs af enz aan het einde van de klus. En dat het zolang ging duren wist ik niet, bla bla. Daarom van te voren heel duidelijk zijn. en zijn ze al lam, dan niet aan beginnen haha

Pagina: 1 ... 22 ... 25 Laatste