Hier helaas geen horrorstory.
Een paar maanden geleden was een zeer goede vriend op zoek naar een nieuw systeem.
Deze kennis is wel voldoende vaardig met pc's, maar kennis van hardware heeft hij niet.
Het was een maand of 2-3 voor de introductie van de nieuwe Ryzen processoren, dus
we hebben even gewacht wat dat zou brengen. Al snel was duidelijk dat dat prijstechnisch
niet zo interessant zou zijn, ook met het oog op "early adopter bugs." Voor een systeem wat
ik zelf zou gebruiken geen probleem, naar iets voor een kennis moet "gewoon werken,
vanwaar ook de keuze om het samengestelde systeem bij Azerty te bestellen en te laten
assembleren. Eventuele problemen kan ik dan naar hun verwijzen.
Het systeem wordt primair gebruikt voor browsen, mail en gamen. Het merendeel van deze
games is strategie, World of Warships en soms een shooter.
Bij het kiezen van de hardware had hij ook al wat gezocht, en hier is waar deze post wat
meer on topic komt. Hij kwam van een 24" en wilde dat weer, maar dan met 175Hz Freesync.
(oid, weet dit niet meer zeker.) Na veel vijfen en zessen kunnen overhalen naar een
34 inch van Ilyama. Ook de kast was een puntje, mede om de kast waar deze in kwam niet
super veel ruimte over had. De rest van de onderdelen heeft hij meer mijn adviezen gevolgd.
(Ja,ja, het kan dus wel

)
Uiteindelijk is het een R5600X,32GB RAM,1 TB SSD, RX 6800 met een 850 Watt voeding geworden.
Destijds voor het beschikbare budget, ook het maximaal haalbare. Gebruikte moederbord is me
even ontschoten, ik dacht een Gigabyte, maar pin me er niet op vast.
Systeem is besteld en geleverd zoals geadviseerd, en aangezien het een zeer goede vriend is
was dit kostenloos. Maar diezelfde dag nog kreeg ik het spel Dune op Steam in mijn bibliotheek.
Dat kan ik wel waarderen. Iets voor al het werk van uitzoeken hoefde ik in dit geval niet, maar
het gebaar wordt zeker gewaardeerd. Die vriend is superblij met zijn systeem, en tot nu toe geen
enkele keer "ondersteuning" hoeven te leveren.
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.