Prop-er schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:31:
Schoonouders bellen. Hoe het met ons gaat.
"Nou, prima, en met jullie?"
"Nou, om je de waarheid te zeggen, niet zo goed."
Ik sta al half klaar om met de auto naar het ziekenhuis te rijden, maar het blijkt mee te vallen:
"de computer van oma start niet meer op".
Of ik gelijk even langs kan komen. Als in nu.
"Nou, nee. We hebben net glasvezel, overal ligt alles open voor UTP kabels, gaat nu dus niet"
Wat volgt is een pleidooi van tien minuten waarom ik toch gelijk moet komen, maar ik zie de noodzaak niet.
"Maar als jullie de computer gelijk langsbrengen, kijk ik er van de week wel even naar. "
Nou dat was een probleem, want bridgen, en afspraken.
Uiteindelijk werd de computer twee weken later gebracht. Alleen een case, uiteraard.
Of ik er gelijk naar kon kijken.
"Nou, nee, want ik moet ergens een computerplek gaan opofferen om jullie computer aan te sluiten."
De volgende dag, op een dood moment, computer aangesloten.
"No boot device available".
Case geopend, alle HDD's zijn aangesloten.
Geen bereikbare knoopcel op het moederbord. Dat was m'n eerste verdachte.
Windows repair via USB doet niets.
Via command getracht om de boot te herstellen, fixboot access denied.
Nog een halve dag bezig geweest om het met oudere Win versies wel voor elkaar te krijgen. Geen succes.
Ik wilde eigenlijk Windows al opnieuw installeren, toen ik ineens aan een vergelijkbare situatie lang geleden moest denken. In de bios veranderde ik de BIOS mode van Legacy naar UEFI, en presto! Opgelost.
Schoonouders opgebeld met het blije nieuws. Of ik hem dan gelijk even langs kon komen brengen.
"Nou, nee, maar je kunt hem komen halen".
Ja, maar, er stond nog een PC, en daar moest dan Photoshop op.
Ik ken die PC. Een singlecore 1Ghz CPU uit het jaar nul. Ze kopen altijd alles wat net niks kost.
Uitgelegd dat daar geen PS op kan draaien. Maar dat werd niet geaccepteerd. Eerst werd het merk opgegeven. Dat moet toch PS draaien? Nee. Toen het type. Dat moest PS kunnen draaien. Afijn dit ging zo nog 5 minuten door. Uiteindelijk gaven ze het op.
Afgesproken dat ze 'm diezelfde avond nog komen halen. Ging allemaal nog net, tussen de bedrijven door.
Dus ik de PC weer afgekoppeld, klaargezet in een tasje.
Komen ze binnen, geen bedankje, geen hand, geen omhelzing niks. Er wordt een externe HD op tafel gelegd.
"Kun je nog even alles opslaan?"
Opslaan? Wat opslaan?
Nou, ik heb dus dingen, die wil ik hier op hebben.
Welke dingen dan?
Ja,al mijn spullen, die staan bij elkaar.
Je bedoelt in een folder?
Ja, in een mapje.
Maar, dat kun je toch gewoon zelf kopieren?
Ja, maar dan moet het 1 voor 1.
Maar, je kunt toch in 1x de hele folder kopieren?
Ja, precies ja, ik wil dat jij dat doet.
Nou, nee. Ik ben er al een half weekend mee bezig geweest, ik zit nu een film te kijken, de PC is afgekoppeld, en het is wel even welletjes zo.
OK, ok. Je wilt me dus niet helpen????
Ze kijkt me vies aan, grijpt de tas met de PC , en loopt zonder wat te zeggen het huis uit.
Da's de allerlaatste keer geweest. Helemaal klaar.
Koop de volgende keer maar een nieuwe.