Weer eentje meegemaakt in de categorie 'luisteren is ook een kunst en goed communiceren al helemaal'.
Mijn moeder appt mij rond 22u met de vraag of ik haar (hue) lampen aan kan doen. Nee, dat gaat niet want ik heb geen remote toegang tot haar bridge. Dus ik vraag door wat er aan de hand is en ze zegt dat de lampen niet aangaan en de app het ook niet doet. Ook duidelijk gevraagd of het wel werkt met de hue-dimmers op de muur: 'nee'.
Aangezien ik niet bij mijn moeder in de buurt woon, heb ik maar even mijn eigen meterkast open getrokken en een duidelijke foto van de hue-bridge gemaakt en doorgestuurd. "Probeer dat witte stekkertje (bij mij op de foto RECHTS) er eens uit te halen en er weer in. Of, als het makkelijker gaat, volg dat snoertje en trek de adapter even uit het stopcontact." (Voor wie de Hue bridge niet kent, die heeft maar twee stekkers, power (rond) en netwerk (RJ46).
[minuten lange radiostilte]
Uiteindelijk ben ik het wachten zat en besluit haar te bellen. Bij de derde poging neemt ze eindelijk op en ik vraag hoe het gaat. "Ja ik krijg dat kabeltje er niet in, maar laat maar, het licht doet het alweer!" Dus ik weer doorvragen:
> "Hoe heb je het licht aangekregen dan?"
< "Gewoon, met de knop op de muur."
> "Oke, en dat was voor of nadat je het stekkertje hebt losgehaald?"
< "Er na. Toen ik naar de woonkamer ging om de telefoon op te nemen."
> "Nou, mooi opgelost dus, maar zitten alle kabeltjes er nu in?"
< "Nee, ik zeg toch dat ik die er niet in krijg?"
> "Branden er wel lampjes op dat kastje?"
< "Ja dat wel maar mijn Hue app doet het niet meer."
Zo ging dat nog even door tot ik er achter kwam wat nu het echte probleem is; haar telefoon was niet met WIFI verbonden en de app kon de bridge dus niet vinden. (Remote access is bewust niet geconfigureerd). Vervolgens zat ze in haar luie 'oude mensjes'-stoel waar ze niet uit wilde opstaan. Ergens wel logisch, het mensje is slecht ter been. Maar als ze bij mijn eerste vraag had gezegd dat ze de muurschakelaars niet had geprobeerd, was haar veel, heel veel gedoe bespaard gebleven. (En mij dus ook).
Anyway, afgesproken dat ze de dag daarop even aan mijn zus of zwager zou vragen om die
netwerk stekker er weer in te doen en indien nodig even te helpen om de telefoon weer aan WIFI te verbinden. (Mijn zus woont daar om de hoek, bezoekt haar dagelijks, heeft zelf ook Hue lampen en kan zich best redden op ICT-vlak. Maar ik ben en blijf nou eenmaal de ICT-er en techneut in de familie).
Dus de volgende avond bel ik haar voor de duisternis invalt even op om te vragen of alles weer werkt.
> "Ja vanochtend heb ik die kabel er weer in gestoken, toen had ik beter licht, gisteravond zag ik geen hand voor ogen, want de lampen deden het niet."
< "Ehh ma, de lampen in de hal zijn gewone armaturen he, geen Hue. Die hebben gewone schakelaars en doen het zalfs als je Hue bridge zo dood is als een pier!"
> "Ohh ja, niet aan gedacht!"
< "En je Hue app?"
> "Die doet het nog niet op mijn telefoon, maar op de tablet doet hij het wel!"
...1...2...3...4...5....