Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Vertrouwen is leuk en aardig, maar controleren is veiliger.

En waarom zou een leerkracht op een school overdag zijn bankzaken via het bedrijfsinternet moeten regelen. Dat doe je maar thuis.
omdat hij een tussenuur heeft?

Maar blijkbaar is dit in kantoorland normaal... iig weer wat geleerd, en blij dat ik daar niet zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
42erik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Maar blijkbaar is dit in kantoorland normaal... iig weer wat geleerd, en blij dat ik daar niet zit
Dan heeft hij vast wel wat werk te doen (nakijken, les voorbereiden) en anders hoeven ze niet zo te klagen over hun werkdruk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Nee hoor.

Ik kan gewoon bij merendeel van de sites komen vanaf mijn werkplek. Alleen websites zoals gokken en ' volwassenen vermaak' niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:20

Croga

The Unreasonable Man

downtime schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:36:
Daar is niets ongewoons aan. Zo kon je bij een voormalige werkgever van me jarenlang Gmail en Hotmail (en vergelijkbare diensten) niet bereiken om te voorkomen dat mensen hun prive mail voor zakelijke mails gingen gebruiken. Filesharing diensten als WeTransfer waren ook geblokkeerd.
Tsja... Als je je bedrijfsemail dusdanig dicht gespijkerd hebt dat ie onbruikbaar geworden is dan gaan mensen hun privé EMail gebruiken.....

Dingen onmogelijk maken omdat de beveiliging van de officiele systemen het normaal werken in de weg zitten is geen oplossing. Er zijn meer wegen mogelijk dan dat je ooit kunt dicht timmeren en mensen gaan die wegen vinden. En die zijn niet persé veiliger.
Heel veel IT afdelingen hebben nogsteeds niet begrepen dat ze in dienst staan van de rest van het bedrijf en niet andersom.

Vergelijkbaar met de eeuwigdurende aperte onzin van periodieke wachtwoord veranderingen en strenge eisen op welke karakters daar allemaal bij nodig zijn. Al jaren verteld iedereen die er verstand van heeft dat het daar niet veiliger van wordt en toch blijft 90% van de bedrijven er aan vast houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj.verhulst
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 22:52
42erik schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Als bepaalde sites helemaal niet meer werken, ben je dan niet wat doorgeschoten met veiligheid dan?
nee, er is ook een leerlingen gedeelte.
die zijn kampioen met zoeken naar spelden in een hooiberg waar je wel iets kan bij voorstellen.

voor medewerkers en docenten word maar weinig geblokkeerd.
maar bepaalde poorten kunnen niet gebruikt worden , maar wel web dingen als gmail.

en office 365

niet gehindert door enige vorm van inzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26
Croga schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Dingen onmogelijk maken omdat de beveiliging van de officiele systemen het normaal werken in de weg zitten is geen oplossing. Er zijn meer wegen mogelijk dan dat je ooit kunt dicht timmeren en mensen gaan die wegen vinden. En die zijn niet persé veiliger.
Heel veel IT afdelingen hebben nogsteeds niet begrepen dat ze in dienst staan van de rest van het bedrijf en niet andersom.
Begrijpelijk dat als er bedrijfs-policies zijn dat deze met beleid worden afgedwongen, ik ben nog geen cases tegengekomen waarin het bestanden delen via e-mail de beste manier was, je hebt geen versiebeheer, je hebt geen zicht op waar de documenten rondzwerven en wie er allemaal toegang tot heeft e.d.

Betekent wel dat de IT-afdeling met een werkbaar alternatief moet komen indien er wel gedeeld moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
J-roenn schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:18:
Betekent wel dat de IT-afdeling met een werkbaar alternatief moet komen indien er wel gedeeld moet kunnen worden.
Wat vaak neerkomt op:"Kijk! Teams!"

en vervolgens mag iedereen zelf het uitzoeken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj.verhulst
Croga schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Tsja... Als je je bedrijfsemail dusdanig dicht gespijkerd hebt dat ie onbruikbaar geworden is dan gaan mensen hun privé EMail gebruiken.....

Vergelijkbaar met de eeuwigdurende aperte onzin van periodieke wachtwoord veranderingen en strenge eisen op welke karakters daar allemaal bij nodig zijn. Al jaren verteld iedereen die er verstand van heeft dat het daar niet veiliger van wordt en toch blijft 90% van de bedrijven er aan vast houden
bij een dienst als een office 365 wil je toch niet dat men Welkom#01 als paswoord voor onbepaalde tijd MFA is dat betreft een stuk beter in combinatie. dan kan het paswoord beleid wat soepeler.
maar nooit te makkelijk 8 karakters met een hoofdletter en leesteken en een getal is wel verstandig

veel mensen hebben ook niet begrepen dat de informatie waar ze mee werken wel eens vertrouwelijk kan zijn. ook al handel je in tuinmeubelen.....

Veel teveel mensen ontmoet die niet verder kijken dan hun gemak en waar hun bureau ophoud, hun paswoords delen met iedereen.
12 jaar geleden werd ik ergens interim beheerder en op alle computers hingen briefjes met de account gegevens van medewerkers ook van de directie ,, want dat was handig ....

het eerste wat ik deel al die briefjes weg gooien en op de vergadering mensen uitgelegd dat dit echt niet kan, en een nieuwe policy uitgerold omdat we met GGZ en UWV informatie werkte.
Natuurlijk vonden mensen dat niet leuk , het was niet anders.

en hoe vaak deze mensen ook support eisde voor hun thuis computers, ook die niet gebruikt werden voor thuis werken.... ( terminal koppeling )

[ Voor 3% gewijzigd door dj.verhulst op 30-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

daar heb je toch je eigen mobiel internet voor?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

dj.verhulst schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:27:
bij een dienst als een office 365 wil je toch niet dat men Welkom#01 als paswoord voor onbepaalde tijd MFA is dat betreft een stuk beter in combinatie. dan kan het paswoord beleid wat soepeler.
maar nooit te makkelijk 8 karakters met een hoofdletter en leesteken en een getal is wel verstandig
Lengte maakt veiliger. Eis van hoofdletters, leestekens en getallen maakt onveiliger. Dus nee, wat je voorstelt is niet verstandig. Aldus *ALLE* beveiligingsonderzoekers die hier ooit onderzoek naar gedaan hebben.

Daarnaast; Als je IT afdeling nogsteeds Welkom#01 gebruikt dan moeten ze wellicht eens 20 jaar achterstallig werk inhalen. Tegenwoordig worden de eerste wachtwoorden door het systeem gegenereerd en kun je eenvoudig instellen dat ze op eerste login gewijzigd moeten worden. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om MFA bij eerste login af te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Knul schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Dan heeft hij vast wel wat werk te doen (nakijken, les voorbereiden) en anders hoeven ze niet zo te klagen over hun werkdruk :)
niet in het onderwijs of wel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:29:
[...]

daar heb je toch je eigen mobiel internet voor?
niet heel gebruiksvriendelijk toch? Hoe kan een banksite een risico zijn voor je eigen netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Lengte maakt veiliger. Eis van hoofdletters, leestekens en getallen maakt onveiliger. Dus nee, wat je voorstelt is niet verstandig. Aldus *ALLE* beveiligingsonderzoekers die hier ooit onderzoek naar gedaan hebben.

Daarnaast; Als je IT afdeling nogsteeds Welkom#01 gebruikt dan moeten ze wellicht eens 20 jaar achterstallig werk inhalen. Tegenwoordig worden de eerste wachtwoorden door het systeem gegenereerd en kun je eenvoudig instellen dat ze op eerste login gewijzigd moeten worden. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheid om MFA bij eerste login af te dwingen.
oprechte vraag, maar hoe maakt die eis het onveiliger? Niet per se veiliger snap ik, maar toch niet opeens minder veilig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
42erik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:46:
[...]

oprechte vraag, maar hoe maakt die eis het onveiliger? Niet per se veiliger snap ik, maar toch niet opeens minder veilig?
Men kan dat minder goed onthouden en kiest dus voor minder tekens. Een lange zin > kort obscure sequence

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:17
Kunnen we weer verder gaan met ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

42erik schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:46:
offtopic:
Alles wat het ingewikkelder maakt om een wachtwoord te onthouden zorgt voor een grotere kans dat het wachtwoord ergens opgeschreven wordt. De eis om bepaalde karakters mee te geven zorgt voor wachtwoorden die minder natuurlijk zijn en dus niet eenvoudig te onthouden zijn.

Een goede instructie en een wacht-zin (en uitleg hoe dat dan zou moeten werken) is vele malen effectiever.

De zaken die bij mij echt goed beveiligd moeten zijn hebben wachtzinnen zoals "Waarom woon ik niet gewoon in Spanje?" (generiek voorbeeld, niet proberen op mijn account graag :-p ). Heel eenvoudig te onthouden en op natuurlijke wijze hoofdletters en leestekens gebruikt. Afdwingen dat een leesteken niet aan het einde mag staan of een hoofdletter niet aan het begin zorgt er voor dat dit niet meer werkt. Afdwingen dat hier cijfers in moeten staan hetzelfde.... En neem van mij aan, deze is vele malen veiliger dan 8 tekens met hoofdletter, cijfer en leestekens en ook nog eenvoudiger om te onthouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
@jessy100 en @Croga, ah, niet per se onveilkiger, maar onveiliger omdat mensen er omheen gaan werken met opschrijven en kortere wachtwoorden. Op die manier, ja, dan snap ik hem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-05 22:24

HSG

Mensen het gaat nu teveel in op beveiligen van wat dan ook. Graag weer ervaringen delen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18
Onlangs kreeg ik uit het niets op een zaterdag een WhatsApp-bericht waar mijn tenen nog steeds van krommen als ik het teruglees. Het bleek van een kennis van een vriendin van mijn moeder te zijn, voor wie ik tien jaar geleden MS Office had geïnstalleerd. (met een Intel dual core E8500 ofzo wat ik mij kan herinneren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3bI5Lb00dJVFM18aysB4NcdOFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hlBYTKxkUiDYZd2HMIoG1K1v.png?f=user_large

Ik dacht doei, stik er maar in. Een dag later krijg ik deze binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMmas3DRJtpIHYqnS6fbxv3qBKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aNoyHIBmDmpJIcUSuNz2rrdA.png?f=user_large

8)7

(Ik heb gewoon de neiging om een factuur te sturen voor de tijd die ik kwijt ben geweest om deze twee berichten te lezen :( )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:21
Ik heb hier echt geen woorden voor, waarom zijn mensen zo!?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:26

fdees

Trust me I'm an Engineer

Hier zijn naar mijn idee maar 2 antwoorden mogelijk.

Ik kan niet langskomen. & Ik doe hier niets mee. Graag hierover geen verdere vragen of opmerkingen

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:32

3raser

⚜️ Premium member

Mensen die denken dat je niets beters te doen hebt dan hun problemen oplossen... En een gevalletje, jij doet iets met computers, dus je zal ook wel alles van printers weten.

Buur: "Ik krijg geen verbinding met de printer. Kun jij even komen kijken?"

Ik: "Dat komt nu niet uit, dus dat moet even een ander keertje."

Buur: "Een ander keertje, als in..."

Nogal onbeschoft naar mijn idee. Ik bedoel, hoeveel haast kan het hebben met een printer die al maanden niet gebruikt is. Uiteindelijk bleek het een HP printer te zijn die de 123inkt cartridge niet accepteerde. }:|

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:32

3raser

⚜️ Premium member

dylan111111 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:00:
Onlangs kreeg ik uit het niets op een zaterdag een WhatsApp-bericht waar mijn tenen nog steeds van krommen als ik het teruglees. Het bleek van een kennis van een vriendin van mijn moeder te zijn, voor wie ik tien jaar geleden MS Office had geïnstalleerd. (met een Intel dual core E8500 ofzo wat ik mij kan herinneren)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

(Ik heb gewoon de neiging om een factuur te sturen voor de tijd die ik kwijt ben geweest om deze twee berichten te lezen :( )
Als de relatie over zoveel schijven gaat dan zou ik reageren met "Sorry, Dylan is overleden.", en dan maar hopen dat die vage kennis niet je moeder gaat condoleren. })

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fdees schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:17:
Hier zijn naar mijn idee maar 2 antwoorden mogelijk.

Ik kan niet langskomen. & Ik doe hier niets mee. Graag hierover geen verdere vragen of opmerkingen
Derde optie: gewoon nummer blocken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:59
Reageren met: Hi mam, mijn oude telefoon is gestolen, dit is mijn nieuwe nummer. Ik heb wat geld nodig want.....

Dan stopt het vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:56
Ecological schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:05:
Ik heb hier echt geen woorden voor, waarom zijn mensen zo!?
Uit onderzoek blijkt dat 1-6 mensen per 100 narcistisch zijn. Mogelijk dat dit een onderschatting is en/ of we deze hier dus veel tegenkomen.

Ik herken in ieder geval aardig wat kenmerken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC7EyLdHgRTvDUsvv8iJDWJzbT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWV6ROnHuSXFTCDMVEdsm4Or.jpg?f=fotoalbum_large

Bron;
https://psycholoog.nl/kla...persoonlijkheidsstoornis/

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

10 jaar geleden heb je iets voor hem gedaan en nu zo'n bericht?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

ik zou het een paar dagen negeren, en dan zeggen dat je uit de business gestapt bent omdat je tegenwoordig in het WK Skippybal springen meedoet.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

Antwoorden met: De stand van zaken is dat ik tegenwoordig 100 euro per uur aanreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-06 09:37
chime schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Antwoorden met: De stand van zaken is dat ik tegenwoordig 100 euro per uur aanreken.
Omhoog afgerond op hele uren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:44

VW-Arjan

★★★★★

Met een minimum van 1 uur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 30-05 21:07

PB-powell

Mr. Laziness

Exclusief voorrijdkosten

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:10
PB-powell schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Exclusief voorrijdkosten
Ik reken voorbijrijkosten... 7(8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PB-powell
  • Laatst online: 30-05 21:07

PB-powell

Mr. Laziness

Makaja schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:38:
[...]

Ik reken voorbijrijkosten... 7(8)7
Dan neem je de vraag 'Wil je even langskomen?' wel heel serieus :*)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
PB-powell schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Dan neem je de vraag 'Wil je even langskomen?' wel heel serieus :*)
"Voor 100 euro rijd ik wel even langs hoor!" kan dan in ieder geval een goed verdienmodel worden

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSG

HSG

LAD93 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:57:
[...]

"Voor 100 euro rijd ik wel even langs hoor!" kan dan in ieder geval een goed verdienmodel worden
"kunt u even naar mijn computer kijken?"

* kijkt 5 seconden naar de computer *

"Ik heb er naar gekeken. 100 Euro alsjeblief en een fijne middag gewenst"

[ Voor 4% gewijzigd door HSG op 01-06-2024 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:50

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Weer eentje, maar dat onbeschofte kan je wel weglaten.

Een oud klasgenoot, eentje die ik vroeger wel leuk vond ( O+ ), meldt zich bij mij op Facebook Messenger omdat ze mij op een forum (niet hier op Tweakers) een advies zag geven naar iemand anders over een brakke Windows. En je raadt het al, haar Windows is ook brak....

Nou ja, ik leid haar nu door het proces van SFC en DISM heen, waar ze al naar met haar 'noob-mind' naar aan het kijken was, en wat vaak wel wat dingen repareert, en anders verwijs ik haar wel naar de computerzaak.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:35
AW_Bos schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:52:
Weer eentje, maar dat onbeschofte kan je wel weglaten.

Een oud klasgenoot, eentje die ik vroeger wel leuk vond ( O+ ), meldt zich bij mij op Facebook Messenger omdat ze mij op een forum (niet hier op Tweakers) een advies zag geven naar iemand anders over een brakke Windows. En je raadt het al, haar Windows is ook brak....

Nou ja, ik leid haar nu door het proces van SFC en DISM heen, waar ze al naar met haar 'noob-mind' naar aan het kijken was, en wat vaak wel wat dingen repareert, en anders verwijs ik haar wel naar de computerzaak.
En tegenwoordig zijn jullie al jaren gelukkig samen, of was dit het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 20:58

SpamLame

niks

renegrunn schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:25:
[...]

En tegenwoordig zijn jullie al jaren gelukkig samen, of was dit het?
*Vroeger*

Als jaren gelukkig samen ooit een ding was is dat nu niet meer.

[ Voor 2% gewijzigd door SpamLame op 02-06-2024 07:49 . Reden: geen ubb codes gokken maar opzoeken ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Nou ik heb het dan heel goed getroffen met de schoonouders (de enige die ik support verleen). Mijn schoonvader is 78 en heeft bijna nooit computerproblemen (omdat ik zijn systeem vrij fool proof heb opgezet).

Als hij toch eens hulp nodig heeft voor het installeren van nieuwe software of omdat hij na 5&6 jaar een nieuwe computer nodig heeft staat daar altijd een etentje met het hele gezin tegenover, tot zelfs een weekendje weg voor ons 2 inclusief kinderopvang voor onze 2 kids _/-\o_

Hij weet dat ik het ook voor niets zou doen, maar fijn is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11
SpamLame schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:47:
[...]

*Vroeger*

Als jaren gelukkig samen ooit een ding was is dat nu niet meer.
Ik lees het anders: hij schrijft dat hij haar vroeger leuk vond, niet dat deze situatie zich vroeger afspeelde. Sterker nog, hij geeft zelfs aan "Ik leid haar nu door...." , dus in tegenwoordige tijd. Het lijkt er dus op dat deze klasgenote zich onlangs heeft gemeld en nu weer in het leven is van de bewuste tweaker. :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• protected22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-05 19:50
De meeste verhalen hier zijn zo herkenbaar. Mensen die altijd zo gemakkelijk zijn en eisen dat jij hun problemen gratis oplost rondom computers of andere IT. En vaak natuurlijk zo snel mogelijk en op onmogelijke tijdstippen. En de slechte ervaringen als IT-student wanneer ik voor StudentAanHuis bij mensen langs moest komen. Zag ik echt de meest ranzige apparaten, maar ook de meest "domme" problemen. De opvallendste was 1,5h fietsen naar een klant voor niet werkend internet. Om op locatie achter te komen dat vliegtuigstand aanstond op de laptop. Of een klant die mij tegen mijn wil in ging vasthouden in zijn huis nadat ik een PC probleem niet kon oplossen. En ooit eens een klant die allerlei 18+ foto's en videos op zijn pc had staan, die pc wilde ik niet eens van in de buurt komen. Het idee al...

Hier ben ik zelf ook na enige tijd mee gestopt qua baan. En later ook met in het algemeen hulp bieden aan mensen nadat ze met hun werkapparaten naar mij kwamen ipv hun eigen werk-IThelpdesk benaderen, en erna klagen wanneer ik iets niet kon oplossen door Windows-policies van het bedrijf. En voor mij was de grens vooral bereikt wanneer een famillielid bij mij ging eisen dat ik direct ging helpen met een tabel in een Word bestandje goed zetten tijdens mijn tentamens. Dat Word bestandje vond diegene belangrijker dan mijn tentamens en accepteerde ook zeker geen "nee" als antwoord. En nog vrij recent een oud-vriend die boos werd om het feit dat ik mijn afstuderen belangrijker vond dan een onafgemaakte Wordpress website gratis onderhouden voor hun (inclusief andere projecten waar hij betaald voor kreeg). Diezelfde dag heb ik alles neergegooid en stopgezet. Inclusief die persoon geblokkeerd. Sindsdien is voor mij de grens goed overschreden en help ik niemand meer, behalve een klein groepje vrienden die ook voor mij klaar staan wanneer nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door protected22 op 02-06-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj.verhulst

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

Zo bot zie je het niet vaak. zo'n persoon zal zeker op de narcistische schaal aardig scoren

Ik vind die opmerking , Hallo Ma, mijn telefoon is kapot dit is mijn nieuwe nummer, zou ik wat geld kunnen krijgen want ...... erg leuk die kon wel eens erg afdoende zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 18:59
In mijn studerende tijd deed ik nog weleens wat bij voor een paar knaken, 20 euro per uur, geen voorrijkosten, deed het meer omdat ik het oprecht leuk vond mensen te helpen, maar ook omdat ik MBO ict deed en door het contact met de mensen veel leerde.

Een kennis van mij waar ik regelmatig wat voor deed, en ook zonder te betalen had nog een vriend die ook weleens wat hulp wilde. Ik ben nogal direct dus gaf aan de telefoon al aan dat wat de prijs was, en dat ik geen voorrijkosten rekende. Het was 25 minuten rijden van mijn huis naar zijn huis.

Ik kwam daar aan, mooi huis joh, Porche voor de deur, beetje gladde man, maar wel vriendelijk. Ik liep mee naar zijn computer en vroeg hem wat het probleem was. "Nou voorheen in word had ik dit scherm maar dat heb ik nu niet meer, en ik krijg het niet meer tevoorschijn" Ik drie muisklikken verder, probleem opgelost.

Ik was letterlijk 10 minuten binnen. Zo fatsoenlijk (ahum) als hij was gaf hij me 5 euro, en bedankte mij. Nog even zeggen "ik zou even via voorschoten rijden anders sta je in de spits" wetende waar ik vandaan kwam.

Belde mij toen een keer echt op met een computer die niet meer opstarte, heb hem bedankt en was nogal verontwaardigd. Toen ik hem uit had gelegd dat 2x 25 minuten met de auto en 10 minuten bij hem binnen wel meer dan 5 euro waard was, gaf hij aan daar nooit over nagedacht te hebben (de gladde zakenman)

Dit soort situaties zijn leermomenten waar ik tot op de dag van vandaag (20 jaar later) nog steeds aam refereer en naar handel.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:08
boswandeling schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:14:
In mijn studerende tijd deed ik nog weleens wat bij voor een paar knaken, 20 euro per uur, geen voorrijkosten, deed het meer omdat ik het oprecht leuk vond mensen te helpen, maar ook omdat ik MBO ict deed en door het contact met de mensen veel leerde.

Een kennis van mij waar ik regelmatig wat voor deed, en ook zonder te betalen had nog een vriend die ook weleens wat hulp wilde. Ik ben nogal direct dus gaf aan de telefoon al aan dat wat de prijs was, en dat ik geen voorrijkosten rekende. Het was 25 minuten rijden van mijn huis naar zijn huis.

Ik kwam daar aan, mooi huis joh, Porche voor de deur, beetje gladde man, maar wel vriendelijk. Ik liep mee naar zijn computer en vroeg hem wat het probleem was. "Nou voorheen in word had ik dit scherm maar dat heb ik nu niet meer, en ik krijg het niet meer tevoorschijn" Ik drie muisklikken verder, probleem opgelost.

Ik was letterlijk 10 minuten binnen. Zo fatsoenlijk (ahum) als hij was gaf hij me 5 euro, en bedankte mij. Nog even zeggen "ik zou even via voorschoten rijden anders sta je in de spits" wetende waar ik vandaan kwam.

Belde mij toen een keer echt op met een computer die niet meer opstarte, heb hem bedankt en was nogal verontwaardigd. Toen ik hem uit had gelegd dat 2x 25 minuten met de auto en 10 minuten bij hem binnen wel meer dan 5 euro waard was, gaf hij aan daar nooit over nagedacht te hebben (de gladde zakenman)

Dit soort situaties zijn leermomenten waar ik tot op de dag van vandaag (20 jaar later) nog steeds aam refereer en naar handel.
Maar heb je je eigen glazen hier niet een beetje ingegooid? "Direct" aangeven dat je geen voorrijkosten rekent en dat je 20 euro per uur vraagt en vervolgens verontwaardigd zijn als je ook zo betaald krijgt?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
boswandeling schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:14:
Dan ben ik wel benieuwd wat je les was, want je klant reageerde helemaal correct en volgens afspraak op wat jij communiceerde. .

@robbie T Great minds think alike 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Highland op 04-06-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
Robbie T schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Maar heb je je eigen glazen hier niet een beetje ingegooid? "Direct" aangeven dat je geen voorrijkosten rekent en dat je 20 euro per uur vraagt en vervolgens verontwaardigd zijn als je ook zo betaald krijgt?
Vergeten in het bericht te zetten maar gemeld dat het eerste uur of deel er van altijd 20 euro is. Was eerder verontwaardigd dat hij zich dat niet meer kon herinneren, terwijl ik en mijn kennis dit hem gemeld hadden.

Dit is mij voortaan ook niet meer voorgevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
Highland schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd wat je les was, want je klant reageerde helemaal correct en volgens afspraak op wat jij communiceerde. .

@robbie T Great minds think alike 😉
Dat je nooit met gladde zakenmannetjes in zee moet gaan, onthouden zongenaamde belangrijke aspecten van de afspraak niet :)

Vergeten er bij te zetten, maar bij afspraak gemeld dat eerste uur of deel altijd 20 euro is. Hoef denk niet uit te leggen waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

boswandeling schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Vergeten in het bericht te zetten maar gemeld dat het eerste uur of deel er van altijd 20 euro is. Was eerder verontwaardigd dat hij zich dat niet meer kon herinneren, terwijl ik en mijn kennis dit hem gemeld hadden.

Dit is mij voortaan ook niet meer voorgevallen.
maar dan ging er ook iets mis. Want dan had je gewoon die 20 euro moeten rekenen volgens de gemaakte afspraak.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• boswandeling
de Peer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:24:
[...]

maar dan ging er ook iets mis. Want dan had je gewoon die 20 euro moeten rekenen volgens de gemaakte afspraak.
Klopt zeker, toen en nu nog steeds ben ik vrij direct als het gaat om aangeven hoe of wat, echter was ik als 18 jarige niet zo assertief, en vond het een lastige situatie, reed ook stomverbaasd weg. Nu zou ik vriendelijk vragen het resterend ook te betalen. Toen dacht ik, laat maar, 15 euro leergeld en kom toch niet meer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
boswandeling schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Klopt zeker, toen en nu nog steeds ben ik vrij direct als het gaat om aangeven hoe of wat, echter was ik als 18 jarige niet zo assertief, en vond het een lastige situatie, reed ook stomverbaasd weg. Nu zou ik vriendelijk vragen het resterend ook te betalen. Toen dacht ik, laat maar, 15 euro leergeld en kom toch niet meer terug.
Zo leer je ook dat juist mensen met een (te) grote auto zonder enige schaamte 5 euro betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
boswandeling schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:31:
[...]

Dat je je als 18-jarige laat overbluffen kan ik in komen. Maar door hem de tweede keer gelijk af te wijzen, heb je de kans gemist een relatie op te bouwen. Je had ook kunnen voorstellen: 20€ vast, 15€ leergeld en na het eerste uur 20/uur. Bij de vraag 'welk leergeld?', had je kunnen uitleggen wat er de eerste keer scheef was gelopen. Als de klant oprecht is kan hij daarover lachen en maakt hij het goed. Als hij gaat mekkeren, dan is het niet jouw ideale klant en laat je hem een beter passend bedrijf zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

Spotmatic

Ken sent me

Ik praat privé eigenlijk nooit meer over het werk dat ik precies doe. Ze weten wel dat het iets met computers is, maar in detail: nee. Ik kan dus makkelijk beweren dat ik er eigenlijk geen verstand van heb. Als gevolg daarvan is het aantal verzoekjes om hulp (of advies) gelukkig tot 0 gereduceerd. Alleen mijn beste vrienden weten het en die help ik af en toe wel eens met iets kleins. Maar verre ooms en tantes? Vage kennissen? Daar doe ik absoluut niks voor omdat ze omgekeerd ook nooit iets voor mij zullen doen. End of story, en ik voel me daar totaal niet bezwaard over. :-)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Highland schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Dat je je als 18-jarige laat overbluffen kan ik in komen. Maar door hem de tweede keer gelijk af te wijzen, heb je de kans gemist een relatie op te bouwen. Je had ook kunnen voorstellen: 20€ vast, 15€ leergeld en na het eerste uur 20/uur. Bij de vraag 'welk leergeld?', had je kunnen uitleggen wat er de eerste keer scheef was gelopen. Als de klant oprecht is kan hij daarover lachen en maakt hij het goed. Als hij gaat mekkeren, dan is het niet jouw ideale klant en laat je hem een beter passend bedrijf zoeken.
Had inderdaad ook gekund. Zijn eigen optie vind ik stukken beter. Zo ga je gewoon niet met een 18 jarige om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
Highland schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:45:
[...]

Tja, ik deed het werk niet om er rijk van te worden, maar in die tijd was een extra zakcentje leuk, en daarbij deed ik het ook omdat ik het leuk vond om mensen te helpen. Als je met iemand geen klink hebt, waarom zou ik dan met tegenzin iets doen of een relatie opbouwen. Lees: het was niet mijn primaire inkomstenbron. Toen ik hem vertelde waarom ik bedankte heb ik ook geen excuus gekregen of aanbod om het restant alsnog te betalen, hij was meer verontwaardigd dat ik aangaf (wat ik bij ons eerste telefoongesprek ook had gedaan) dat het eerste uur of deel er van altijd 20 euro is.

Ik snap je reactie wel als het gaat als het primaire inkomsten zijn van je berdrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door boswandeling op 04-06-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sk313t0r
  • Laatst online: 30-05 20:53
Tijdens mijn opleiding technisch tekenen, nu inmiddels zo'n 22 jaar geleden, had ik een medestudent (toen ergens rond de 50) die niet echt verstand had van computers. Op een gegeven moment had ik 'm wat uitgelegd over het tekenprogramma waar we toe mee werkten, dit ging ie thuis proberen.

Diezelfde avond werden we thuis gebeld, door die cursist. Het was hem niet gelukt om de instructies op te volgen. Op een nogal dreigende toon vertelde hij dat ik het verkeerd had uitgelegd en dat ik het de dag daarna maar eens goed moest doen.

De volgende dag nog steeds slechte zin, dus heb m de rest van de opleiding maar lekker genegeerd en zeker niet meer geholpen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dj.verhulst
Het valt me op dat relatief wel gestelde mensen vaak de lastigste betalers zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:40
Spotmatic schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:48:
Ik praat eigenlijk privé eigenlijk nooit meer over het werk dat ik precies doe. Ze weten wel dat het iets met computers is, maar in detail: nee. Ik kan dus makkelijk beweren dat ik er eigenlijk geen verstand van heb. Als gevolg daarvan is het aantal verzoekjes om hulp (of advies) gelukkig tot 0 gereduceerd. Alleen mijn beste vrienden weten het en die help ik af en toe wel eens met iets kleins. Maar verre ooms en tantes? Vage kennissen? Daar doe ik absoluut niks voor omdat ze omgekeerd ook nooit iets voor mij zullen doen. End of story, en ik voel me daar totaal niet bezwaard over. :-)
Same. Geef aan dat ik programmeur ben en heel weinig weet van computers. Ik werk er alleen maar op net zoals een boekhouder of call center medewerker dat ook doen. Krijg dan nooit vragen :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:46

Coach4All

I'm a Coach 4 All

dj.verhulst schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:27:
Het valt me op dat relatief wel gestelde mensen vaak de lastigste betalers zijn.
Die zijn rijk(er) geworden door niet/minder/later te betalen O-)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

De beste reactie is gewoon om eerlijk en direct te zijn. Bijvoorbeeld: "Ik doe al jaren niks meer met computers als het mijn eigen computer niet is. Wellicht kan een computerwinkel je helpen. Succes!"

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

Nog even een korte update hierop. Heb niets meer naar deze 'kennis' gestuurd en het zo gelaten. Ik dacht dat ik ervan af was totdat ik afgelopen weekend bij mijn moeder ging eten.. 3x raden door wie ze was gebeld..... je kan wel raden door wie denk ik.....

Of ik snel wilde terugbellen want ze willen een nieuwe computer met een groter scherm, en ohja, die ene printer deed het ook niet meer goed en er moest ook naar een nieuwe laptop gekeken worden, want de oude was toch wel erg traag....

:N

Ik heb de website van student aan huis maar doorgestuurd met de tekst dat ik dat soort werkzaamheden niet meer doe en ze mij en de rest van de familie niet meer lastig moeten vallen met dit soort vragen. Daarna geblokkeerd, dikke doei :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj.verhulst
dylan111111 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:51:
[...]

Nog even een korte update hierop. Heb niets meer naar deze 'kennis' gestuurd en het zo gelaten. Ik dacht dat ik ervan af was totdat ik afgelopen weekend bij mijn moeder ging eten.. 3x raden door wie ze was gebeld..... je kan wel raden door wie denk ik.....

Of ik snel wilde terugbellen want ze willen een nieuwe computer met een groter scherm, en ohja, die ene printer deed het ook niet meer goed en er moest ook naar een nieuwe laptop gekeken worden, want de oude was toch wel erg traag....

:N

Ik heb de website van student aan huis maar doorgestuurd met de tekst dat ik dat soort werkzaamheden niet meer doe en ze mij en de rest van de familie niet meer lastig moeten vallen met dit soort vragen. Daarna geblokkeerd, dikke doei :w
heb je moeder verteld hoe bot je behandeld werd ? of ze dat normaal vind ?
Dat je het gewoon niet pikt als je zo behandeld word, en het moet ook allemaal maar voor niks.

Heb aan mijn moeder ook zo'n gesprek gehad dat er grenzen zijn, en dan hoor je vaak , je kan toch wel wat doen voor een ander ? natuurlijk, maar vind je het dan normaal om zo behandeld te worden ?? nee dat is ook niet leuk, maar je bent er zo goed in ,, ja ? maar ik accepteer het gewoon niet om in mijn vrije tijd zo behandeld te worden door niks of niemand, of iemand vraag of ik naar een feestje wil komen met een bbq , of ik dan ff een laptop opnieuw wil installeren , eeh ?? eerst installeren dan pas wat eten ? nou weet je wat ? dikke doei !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG

HSG

dj.verhulst schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:58:
[...]

nee dat is ook niet leuk, maar je bent er zo goed in ,,
Vooral dat woordje "maar". Dat komt over als "omdat je er zo goed in bent mag je respectloos worden behandeld".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
dj.verhulst schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:27:
Vraag eens aan werklui, installateurs of stratenmakers waar ze wel/geen koffie aangeboden krijgen. Het antwoord zal je niet verbazen. ;)

Ik heb gelukkig geen onbeschofte familie (meer over :+ ). Wel familie die voor mij altijd klaar staat qua tuin, of klus/bouw zaken. En die zijn ook niet eigenwijs en volgen advies wel op. Daar sta ik dus ook voor klaar, ook voor zaken waar ik zelf wat moeite voor moet doen of op rare tijden. Heb dan zelf liever dat ze bij twijfel gewoon ff vragen of langskomen. En andersom geldt dat ook voor dingen waar zij goed in zijn. En de familie die nergens goed in is zorgt wel dat we niks tekort komen qua eten etc. :)

Aardig zijn kost niks en levert veel goodwill op. Zeker met werklui. En het is gewoon normaal vind ik. Familie al helemaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• carmania2000
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-05 17:31
leuk om al die gevallen eens te lezen, ik ben wel werkzaam in een andere sector maar kan er zeker van meespreken. Ben namelijk een autotechnieker, dan kan je wel meespreken van zulke gevallen. Krijg je telefoon van een buurman van je ouders of vrienden met de vraag of je niet over de telefoon een diagnose kunt stellen over hun motor die niet mooi draait of andere dingen. En als het telefonisch niet lukt of je dan eens tijd kunt maken om te komen kijken. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj.verhulst
NLxAROSA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Vraag eens aan werklui, installateurs of stratenmakers waar ze wel/geen koffie aangeboden krijgen. Het antwoord zal je niet verbazen. ;)

Ik heb gelukkig geen onbeschofte familie (meer over :+ ). Wel familie die voor mij altijd klaar staat qua tuin, of klus/bouw zaken. En die zijn ook niet eigenwijs en volgen advies wel op. Daar sta ik dus ook voor klaar, ook voor zaken waar ik zelf wat moeite voor moet doen of op rare tijden. Heb dan zelf liever dat ze bij twijfel gewoon ff vragen of langskomen. En andersom geldt dat ook voor dingen waar zij goed in zijn. En de familie die nergens goed in is zorgt wel dat we niks tekort komen qua eten etc. :)

Aardig zijn kost niks en levert veel goodwill op. Zeker met werklui. En het is gewoon normaal vind ik. Familie al helemaal.
bij de ene klant beledig je de mensen als je niet blijft eten, en bij de ander gingen ze koffie drinken maar boden niks aan, , met de opmerking jij gaat niet door ons betaald koffiedrinken en dan zat je een hele middag ergens, ook als het warm was... nou dan werd er niet gematst .....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
dj.verhulst schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:05:
[...]

nou dan werd er niet gematst .....
Ook als er niet gematst wordt vind ik het normaal iets aan te bieden. En als je vooraf weet dat je gematst wordt helemaal.

Laatst moest de straat over de hele lengte worden opgehoogd. 1x raden op wiens voortuin alles werd uitgelijnd? Niet de buurman die werklui uit liep te foeteren in ieder geval. :+

Maar 'normaal' fatsoen/respect schijnt niet meer vanzelfsprekend te zijn hoor ik van veel werklui. En blijkbaar ook familie. Ik kan daar niet bij met mijn verstand zeg maar. Ik zou niet eens durven eisen/onbeschoft zijn tegen iemand die me komt helpen, meestal onbetaald en in hun vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Had het er gister nog over met mn goeie maat/vaderfiguur die ik momenteel gratis heen en weer rij omdat hij niet fatsoenlijk op zn elektrische motor kan hoe ik vroeger ook wel ben behandeld door maat van mn broer en zn toenmalige vriendin, maar een paar jaar later vroeg diezelfde man toen ie eigen baas was een andere pc voor hem samen te stellen.

Heb nooit meer zo makkelijk 50 verdiend en was alleen maar onderdelen aan het bekijken. Pc is er nooit gekomen. Broer ging met aparte personen om. Er waren er maar een paar waar ik een klik mee had. Mn broer heeft me toen we nog wel goed met elkaar konden(toen ik nog niet besefte dat het meestal van mijn kant moest komen)als ik met hun pc's bezig was wel de paar keer mee laten eten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NLxAROSA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:15:
[...]
Maar 'normaal' fatsoen/respect schijnt niet meer vanzelfsprekend te zijn hoor ik van veel werklui. En blijkbaar ook familie. Ik kan daar niet bij met mijn verstand zeg maar. Ik zou niet eens durven eisen/onbeschoft zijn tegen iemand die me komt helpen, meestal onbetaald en in hun vrije tijd.
Ik denk ook altijd maar dat het in je eigen belang is om werklui vrolijk en happy te houden. Wie denk je dat er beter werk levert of een stapje extra zet? Die fluitende man omdat je die als mens behandelt en een kop koffie kreeg aangeboden, of die man met een spreekwoordelijke donderwolk boven z'n hoofd die je volledig hebt genegeerd en hebt gezegd dat ie niet naar het toilet mocht omdat het net schoongemaakt was?

De relatie tussen werklui en klant is w.m.b. een wisselwerking. Je mag ervan uitgaan dat de werklui hun best voor je doen, maar jij als klant hebt de verantwoordelijkheid om een omgeving te creëren waarin ze dat kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dj.verhulst
NLxAROSA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:15:
[...]

Ook als er niet gematst wordt vind ik het normaal iets aan te bieden. En als je vooraf weet dat je gematst wordt helemaal.

Laatst moest de straat over de hele lengte worden opgehoogd. 1x raden op wiens voortuin alles werd uitgelijnd? Niet de buurman die werklui uit liep te foeteren in ieder geval. :+

ik bied altijd mensen wat aan als ze iets komen doen aan het huis of wat ook ,, het is gewoon fatsoenlijk,, iemand was z'n brood vergeten die maar een stapel boterhammen mee gegeven

het werkt ook als een smeermiddel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arboris
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 15:51
Khayma schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Same. Geef aan dat ik programmeur ben en heel weinig weet van computers. Ik werk er alleen maar op net zoals een boekhouder of call center medewerker dat ook doen. Krijg dan nooit vragen :9
Mijn standaard antwoord ook. En mocht ik wel wat willen doen, dan is het wanneer het mij gelegen uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Coach4All schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Die zijn rijk(er) geworden door niet/minder/later te betalen O-)
De meeste mensen met een te grote auto kunnen die en dat grote huis eigenlijk helemaal niet betalen, dan doet elk tientje pijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Gaius schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Ik denk ook altijd maar dat het in je eigen belang is om werklui vrolijk en happy te houden. Wie denk je dat er beter werk levert of een stapje extra zet? Die fluitende man omdat je die als mens behandelt en een kop koffie kreeg aangeboden, of die man met een spreekwoordelijke donderwolk boven z'n hoofd die je volledig
Dit dus. Bij mij lag de straat open, er werd bij mij een pallet hout bezorgd maar de chauffeur kon met zijn steekwagen niet over de onverharde grond. De stratenmakers, waar ik af en toe een praatje mee maak of koffie aan geef, boden gelijk aan met de heftruck de pallet neer te zetten. En idem met die verhoging. Ze moesten ergens een ijkpunt kiezen, en de rest van de straat heeft dan hoogteverschil. Ik dus niet. :P

En werkt andersom ook natuurlijk. Ik ben ook niet heel gewillig met eikels.
dj.verhulst schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:57:
[...]

En het werkt twee kanten op bij 'normale' mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door NLxAROSA op 06-06-2024 12:51 ]

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:43
The_Admin schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik hoop dat je schoonouders wel een ontzettend lieve, lekkere, leuke dochter hebben, anders zou ik hem héél snel peren daar in die familie :+
Daar zit nog wel een leuke kleine Annekedote in verstopt, maar het wordt wel iets offtopic.

Op de HTS ontmoette ik een leuke meid, het klikte, zochten elkaar op, en op een bepaald moment werd ik uitgenodigd om in een vakantie bij haar op de camping op bezoek te komen. Prima! Ik op de motor naar Noordwijkerhout. Ze bleek het tentje te delen met haar jongere zusje. Vanaf het eerste oogcontact met dat zusje was het lot bepaald.

Achteraf gezien geluk gehad. Ik heb best een lieve schoonzus, maar ze lijkt in alles op haar ouders. (Zie verhaal hierboven)

Het zusje is anders. We lijken in alles op elkaar, en zijn maatjes voor het leven, praten zonder iets te zeggen, snappen elkaar altijd. Ik kan de keren ruzie in de 27 jaar dat we nu samen zijn, met gemak op 1 hand tellen. Ze is ongelofelijk technisch, en heeft voor alles aanleg. Klussen in huis kan ze volledig zelfstandig. Alles. Dus stucen, verven, behangen, elektra, riolering, vloertje leggen, CV en water. Ze is ook een hele goede coach en planner. Ze verdient meer dan ik, met minder uren. Ze is snel tevreden, en heeft geen grote wensen. Ze begeleidt de kids waar ze kan, en als er iemand in huis ziek is, is ze super zorg- en behulpzaam. Ze kan heerlijk koken, is altijd vrolijk, en lost haar eigen problemen op. (Dames, letten we even op?!).

Dus ik neem het kleine ongemak van soms ronduit onbeschofte zelfingenomen schoonouders, met liefde op de koop toe...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:39
Prop-er schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:12:
[...]
Ze bleek het tentje te delen met haar jongere zusje. Vanaf het eerste oogcontact met dat zusje was het lot bepaald.
Ik snap nu wel het gedrag van je schoonzus en haar ouders >:)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
dj.verhulst schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:57:
[...]

ik bied altijd mensen wat aan als ze iets komen doen aan het huis of wat ook ,, het is gewoon fatsoenlijk,, iemand was z'n brood vergeten die maar een stapel boterhammen mee gegeven

Dit is in mijn ervaring heel belangrijk, en ik hecht hier veel waarde aan, al sla ik af en toe wel wat door :P

Case in point: Laatst kwamen er via een groot installatiebureau 2 monteurs om een grotere klus aan mijn CV installatie te doen.

Toen ze binnen waren bleken het een vader en zoon die als ZZPers klussen uitvoeren voor dat bedrijf.

Toen ze binnen waren heb ik ze EERST koffie aangeboden, nog voor ze naar het probleem gingen kijken.
Uiteraard dikke vette lekkere koek erbij en wat kletsen over koetjes en kalfjes.

Daarna even samen wezen kijken naar het werk wat ze moesten doen.

Beide heren bleken rokers en het regende nogal hard. "Mogen wij even gaan roken?"
Uiteraard mannen, maar het regent nogal. Eigenlijk is dit een rookvrij huis maar voor jullie maak ik een uitzondering, hier heb je een asbak, rook maar lekker aan de eettafel. Hun schoenen vielen nog net niet van hun voeten :+

Vervolgens lunch: Jongens, hebben jullie zin in een broodje van Bufkes, of Subway of iets anders? Ik kan ook even naar de friettent lopen als jullie willen. Dat hoefde dan niet maar je kunt het maar aangeboden hebben.

Daarna vroeg er eentje grappend of er dan vanavond chinees was. Ik zeg: "Chinees, ik kan naar de Griek gaan, Sushi halen. Net wat je wilt. Oh ja en je kunt ook nog blijven slapen als je wilt."

Nou ik kan je vertellen, dan heb je ze voor je gewonnen. Ze hebben perfect werk geleverd, me helemaal ontzorgd, nog een aantal andere dingen gedaan en netjes gemaakt die helemaal niet op de werkbon stonden en geen onderdeel van de opdracht waren. Gratis en voor niks.

Als kers op de taart: "Bedankt voor de fijne samenwerking meneer, het was fijn werken hier. Als u ooit omhoog zit of een spoedklus hebben, mag u mij ook rechtsreeks bellen. Normaal doen we dat nooit maar we maken graag een uitzondering.

Tja, you reap what you sow..... :) 8)

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10
KnoxNL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:14:
[...]

Beide heren bleken rokers en het regende nogal hard. "Mogen wij even gaan roken?"
Uiteraard mannen, maar het regent nogal. Eigenlijk is dit een rookvrij huis maar voor jullie maak ik een uitzondering, hier heb je een asbak, rook maar lekker aan de eettafel. Hun schoenen vielen nog net niet van hun voeten :+
Ik ben helemaal voor gastvrijheid, maar deze brug wil ik echt niet over :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
Bananenplant schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Ik ben helemaal voor gastvrijheid, maar deze brug wil ik echt niet over :X .
Zoals ik al zei, ik sla soms door (dat heb ik wel met meer dingen in mijn leven) :P

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
Gaat dit topic over onbeschofte kennisen of over hoeveel koeken je de werklui aan hebt geboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Ja zeg, het is toch je hobby ? /s

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG

HSG

Prop-er schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Daar zit nog wel een leuke kleine Annekedote in verstopt, maar het wordt wel iets offtopic.

Op de HTS ontmoette ik een leuke meid, het klikte, zochten elkaar op, en op een bepaald moment werd ik uitgenodigd om in een vakantie bij haar op de camping op bezoek te komen. Prima! Ik op de motor naar Noordwijkerhout. Ze bleek het tentje te delen met haar jongere zusje. Vanaf het eerste oogcontact met dat zusje was het lot bepaald.

Achteraf gezien geluk gehad. Ik heb best een lieve schoonzus, maar ze lijkt in alles op haar ouders. (Zie verhaal hierboven)

Het zusje is anders. We lijken in alles op elkaar, en zijn maatjes voor het leven, praten zonder iets te zeggen, snappen elkaar altijd. Ik kan de keren ruzie in de 27 jaar dat we nu samen zijn, met gemak op 1 hand tellen. Ze is ongelofelijk technisch, en heeft voor alles aanleg. Klussen in huis kan ze volledig zelfstandig. Alles. Dus stucen, verven, behangen, elektra, riolering, vloertje leggen, CV en water. Ze is ook een hele goede coach en planner. Ze verdient meer dan ik, met minder uren. Ze is snel tevreden, en heeft geen grote wensen. Ze begeleidt de kids waar ze kan, en als er iemand in huis ziek is, is ze super zorg- en behulpzaam. Ze kan heerlijk koken, is altijd vrolijk, en lost haar eigen problemen op. (Dames, letten we even op?!).

Dus ik neem het kleine ongemak van soms ronduit onbeschofte zelfingenomen schoonouders, met liefde op de koop toe...
En wie van de twee was toen knapper? De meid van HTS of haar zusje (je vrouw)? ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• KnoxNL
jongetje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:23:
Gaat dit topic over onbeschofte kennisen of over hoeveel koeken je de werklui aan hebt geboden?
<knip> Welkom op Tweakers, waar we van je verwachten dat je niet reageert op verkeerde posts, maar een TR aan maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 07-06-2024 12:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
<knip> Svp niet reageren op slechte posts, maar enkel een TR aan maken, zodat ze gemodereerd kunnen worden.

[ Voor 61% gewijzigd door Ardana op 07-06-2024 12:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:33

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Dit topic gaat weer alle kanten op, van werklui tot kantoorsituaties en andere werksituaties. Daarbij lopen de gemoederen ook weer op. Svp terug naar het onderwerp, en denk even 10 seconden na voor je op verstuur klikt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Weer eentje meegemaakt in de categorie 'luisteren is ook een kunst en goed communiceren al helemaal'.

Mijn moeder appt mij rond 22u met de vraag of ik haar (hue) lampen aan kan doen. Nee, dat gaat niet want ik heb geen remote toegang tot haar bridge. Dus ik vraag door wat er aan de hand is en ze zegt dat de lampen niet aangaan en de app het ook niet doet. Ook duidelijk gevraagd of het wel werkt met de hue-dimmers op de muur: 'nee'.

Aangezien ik niet bij mijn moeder in de buurt woon, heb ik maar even mijn eigen meterkast open getrokken en een duidelijke foto van de hue-bridge gemaakt en doorgestuurd. "Probeer dat witte stekkertje (bij mij op de foto RECHTS) er eens uit te halen en er weer in. Of, als het makkelijker gaat, volg dat snoertje en trek de adapter even uit het stopcontact." (Voor wie de Hue bridge niet kent, die heeft maar twee stekkers, power (rond) en netwerk (RJ46).

[minuten lange radiostilte]

Uiteindelijk ben ik het wachten zat en besluit haar te bellen. Bij de derde poging neemt ze eindelijk op en ik vraag hoe het gaat. "Ja ik krijg dat kabeltje er niet in, maar laat maar, het licht doet het alweer!" Dus ik weer doorvragen:
> "Hoe heb je het licht aangekregen dan?"
< "Gewoon, met de knop op de muur."
> "Oke, en dat was voor of nadat je het stekkertje hebt losgehaald?"
< "Er na. Toen ik naar de woonkamer ging om de telefoon op te nemen."
> "Nou, mooi opgelost dus, maar zitten alle kabeltjes er nu in?"
< "Nee, ik zeg toch dat ik die er niet in krijg?"
> "Branden er wel lampjes op dat kastje?"
< "Ja dat wel maar mijn Hue app doet het niet meer."

Zo ging dat nog even door tot ik er achter kwam wat nu het echte probleem is; haar telefoon was niet met WIFI verbonden en de app kon de bridge dus niet vinden. (Remote access is bewust niet geconfigureerd). Vervolgens zat ze in haar luie 'oude mensjes'-stoel waar ze niet uit wilde opstaan. Ergens wel logisch, het mensje is slecht ter been. Maar als ze bij mijn eerste vraag had gezegd dat ze de muurschakelaars niet had geprobeerd, was haar veel, heel veel gedoe bespaard gebleven. (En mij dus ook).

Anyway, afgesproken dat ze de dag daarop even aan mijn zus of zwager zou vragen om die netwerk stekker er weer in te doen en indien nodig even te helpen om de telefoon weer aan WIFI te verbinden. (Mijn zus woont daar om de hoek, bezoekt haar dagelijks, heeft zelf ook Hue lampen en kan zich best redden op ICT-vlak. Maar ik ben en blijf nou eenmaal de ICT-er en techneut in de familie).

Dus de volgende avond bel ik haar voor de duisternis invalt even op om te vragen of alles weer werkt.
> "Ja vanochtend heb ik die kabel er weer in gestoken, toen had ik beter licht, gisteravond zag ik geen hand voor ogen, want de lampen deden het niet."
< "Ehh ma, de lampen in de hal zijn gewone armaturen he, geen Hue. Die hebben gewone schakelaars en doen het zalfs als je Hue bridge zo dood is als een pier!"
> "Ohh ja, niet aan gedacht!"
< "En je Hue app?"
> "Die doet het nog niet op mijn telefoon, maar op de tablet doet hij het wel!"

...1...2...3...4...5.... |:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tsja, volgens mij moet je sommige mensen dit ook gewoon niet aan doen. Gewoon een lamp met ouderwetse knop is dan beter.
voor iedereen beter ;-)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

de Peer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:39:
Tsja, volgens mij moet je sommige mensen dit ook gewoon niet aan doen. Gewoon een lamp met ouderwetse knop is dan beter.
voor iedereen beter ;-)
Als @RiDo78 van 1978 is, dan is zijn moeder waarschijnlijk al laat zestig/begin zeventig en inderdaad: hou het low tech ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gambieter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Als @RiDo78 van 1978 is, dan is zijn moeder waarschijnlijk al laat zestig/begin zeventig en inderdaad: hou het low tech ;)
Of schakel niet expres de remote access uit om je oude moeke met dit soort issues op te zadelen :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• renegrunn
Als ik het zo lees vind ik je moeder helemaal niet onbeschoft? Ze lijkt het gewoon niet te snappen.

[ Voor 9% gewijzigd door renegrunn op 10-06-2024 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
renegrunn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Als ik het zo lees vind ik je moeder helemaal niet onbeschoft?
Inderdaad, die heeft iets in dr maag gesplitst gekregen wat ze helemaal niet snapt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15
renegrunn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:46:
[...]

Als ik het zo lees vind ik je moeder helemaal niet onbeschoft? Ze lijkt het gewoon niet te snappen.
Ik wel. Ze liegt, omdat ze geen zin heeft om iets te testen... ('knoppen op de muur werken ook niet' terwijl ze het niet geprobeerd heeft).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Seraphin

Meep?

Tsja, als mijn moeder het heeft over "de WiFi-code" dan weet ik dat ik héél goed door moet vragen omdat het over één van de volgende punten kan gaan:

* Het wachtwoord van de WiFi
* De naam van haar WiFi netwerk
* Het wachtwoord van haar e-mail
* Haar e-mail adres
* De gebruikersnaam van haar ISP account
* Het wachtwoord van haar ISP account

Dus om precies die reden probeer ik haar regelmatig bij te sturen als zij op het punt staat een gadget te kopen waarvan ik denk "dat gaat ze nooit begrijpen". Verder niets onbeschofts aan, af en toe wel tenenkrommend.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Sebas1979 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik wel. Ze liegt, omdat ze geen zin heeft om iets te testen... ('knoppen op de muur werken ook niet' terwijl ze het niet geprobeerd heeft).
Ze is slecht ter been, maar in jouw wereld is dat dus geen zin hebben en liegen. Fijn medemens ben je dan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15
renegrunn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Ze is slecht ter been, maar in jouw wereld is dat dus geen zin hebben en liegen. Fijn medemens ben je dan.
In jouw wereld ook.

Ze kan ook gewoon zeggen: heb ik niet geprobeerd want lopen gaat even heel lastig. Zou een antwoord zijn waar ik helemaal geen moeite mee zou hebben. Dus ja, ik vind dat onbeschoft. (niet per se het ergste wat ik in dit topic langs heb zien komen overigens ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 21:52
Mijn ouders hebben ook een Hue Bridge (zelf 39, zij zijn dik in de 60), maar ik geef bij alles aan (we wonen op zo'n 5 minuten van elkaar) dat ze het zelf ook moeten snappen, dat ze niet alles met een kabel (goed) aangesloten krijgen (Blueray speler, 5.1 Receiver, TV-kastje Ziggo en TV aan elkaar knopen) is prima, daar kom ik graag een keer voor langs, maar wel als het mij uitkomt. Immers, ik ben niet altijd beschikbaar en mijn zussen wonen een suk verder weg (en zijn daarnaast er ook minder handig mee).

Zo kreeg ik laatst van mijn zus een mail met wat files, zonder extensie, die ze zou moeten openen. Na wat zoekwerk bleken dat DICOM (medisch apparaat) bestanden te zijn die ze uit een training (dus zonder patientgegevens, dat heb k nog wel gevraagd voordat ik er eentje opende) had meegenomen.
Programma'tje erbij gezocht, linkjes gestuurd en zus was weer heel blij. Ze doet momenteel een extra opleiding, is IC-verpleegkundige, maar wil wat stappen verder zetten, daarvoor was de vraag ook bedoeld.

Mijn schoonouders hebben deze 'slimme' apparatuur niet, maar het gebeurt regelmatig dat ik daar ben en de vraag krijg, kun je even meekijken/ helpen met:
- WIFI camera (hadden ander modem gekregen van Ziggo);
- Zonnepanelen (Idem);
- Autoradio/ Navigatie;
- etc.

Eigenlijk bellen ze er nooit over, maar als we er toch zijn (met de kinderen, meestal zijn we er dan ook wel even) dan kan ik mooi helpen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13
renegrunn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Ehm, hoe zou je het dan noemen als iemand zegt dat het getest is, maar eigenlijk is blijven zitten zonder ook maar iets te doen? Zo moeilijk is het niet om dan even te zeggen dat je dat nu niet kunt testen.

Hier heeft schoonmoeder daar ook een handje van, zeggen dat ze iets gedaan heeft en het niet werkt om dan als je er langs gaat na 5 keer vragen te zeggen dat ze niet eens thuis was 8)7

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:39:
voor iedereen beter ;-)
gambieter schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:44:
[...]

toolkist schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Inderdaad, die heeft iets in dr maag gesplitst gekregen wat ze helemaal niet snapt
Even voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn een jaar of 3 geleden verhuisd van hun 6-kamer huis naar een appartementje. Het was juist mijn moeder die iedereen heeft lopen overtuigen dat zij (net als ons kinderen) graag gekleurde hue-lampen in de woonkamer wilde. Mijn (inmiddels overleden) vader was meer van 'keep it simple', maar zelfs die koppige bok heeft ze weten te overtuigen. Ze hadden een leuke overwaarde op het huis, dus geld speelde geen rol. Ma MOEST en ZOU Hue Color lampen in de woonkamer en keuken hebben. Oh ja, en voor het gemak een 'Hue White' met een Hue bewegingssensor in de wc.

Het is haar dus niet aangedaan, ze wilde het persé zelf. En ik denk dat vooral het feit dat ze de lampen vanuit haar luie stoel kan bedienen zwaar meewoog in haar beslissing. Ze is immers al heel lang slecht ter been.
YakuzA schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Of schakel niet expres de remote access uit om je oude moeke met dit soort issues op te zadelen :+
Dat vond ze overbodige luxe en wilde ze ook niet. "Dadelijk doet iemand anders mijn lampen aan!"
Haar keuze...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:40
Het is misschien niet netjes maar de beste manier die ik heb gevonden om van mensen af te komen die lastig zijn mbt tech support is niet om nee tegen ze te zeggen, maar gewoon een paar keer bewust slechte support geven.

Ik heb een tijd gemopper gehad van familie leden die tech support wilde op momenten dat het mij totaal niet uit kwam en ik dus de boosdoener was. Of die ik geholpen had met een uitleg hoe ze iets moesten doen en vervolgens toch eigenwijs wat anders deden, om vervolgen toch weer te gaan lopen klagen dat het niet goed was.

Uiteraard daarom een aantal keer nee gezegd, maar dat leverde gemopper op wat niet echt stopte. Want ze wisten dat ik ze kon helpen, maar niet wilde helpen.

Vervolgens heb ik het over een andere boeg gegooid en ze gewoon een aantal keer halve tech support gegeven, of er aan begonnen en na een kwartiertje gezegd dat ik er ook niet uit kwam. Uiteraard waren ze daar ook niet blij van maar de houding en de reactie was toch wel anders. Dit werd dan ook wel gevolgd door een tijdje later de opmerking dat "de man in de winkel het tenminste wel begreep". Maar dat was meestal wel de laatste opmerking en keer dat er tech support werd gevraagd door deze personen zonder dat ik er op werd aangekeken dat ik ze niet wilde helpen.

Laten lastige mensen maar een beeld van mij hebben dat ik het niet begrijp, dat is veel rustiger dan dat ze weten dat ik ze wel kan helpen maar dat ik ze niet wil helpen.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:13
RiDo78 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Dat vond ze overbodige luxe en wilde ze ook niet. "Dadelijk doet iemand anders mijn lampen aan!"
Haar keuze...
Tip voor een volgende keer, leg dit niet uit, vertel het niet en zet het gewoon aan :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
redwing schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:28:
[...]

Tip voor een volgende keer, leg dit niet uit, vertel het niet en zet het gewoon aan :+
Nee ze wist dat het mogelijk was (had iemand van ons al eens laten zien) en was voor haar juist minpunt van Hue. Dus werd haar verteld dat remote toegang niet verplicht was. Conclusie, ze wilde sowieso Hue, maar zonder remote toegang.

Ik had geen zin om daar hele discussies over te houden. Ze wil het niet? Prima. En zoals gezegd, mijn zusje komt daar dagelijks over de vloer, heeft ook Hue en kan haar daar mee helpen waar nodig.
Pagina: 1 ... 24 25 Laatste