Vreemd! Ik moet wel zeggen dat ik geen touchscreen heb in mijn auto (Mazda 3) maar een draaiknop.Tonne schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Bij mij vanaf het begin niet. Tomtom helpdesk zegt dat de functie niet werkt bij Carplay wegens de veiligheid. Strange...
Op mijn iPhone 10 heb ik het wel werkend038Robijno schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:11:
Ik probeer ‘carbridge’ te downloaden op de iPhone 11 pro Max, maar kan het echt nergens werkend krijgen. Je kan dan YouTube en Netflix kijken in de CarPlay.
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Heb je jailbreak? Want dat is volgens de website wel vereist.038Robijno schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:11:
Ik probeer ‘carbridge’ te downloaden op de iPhone 11 pro Max, maar kan het echt nergens werkend krijgen. Je kan dan YouTube en Netflix kijken in de CarPlay.
Yep inderdaad jailbreakIncognitum schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:25:
[...]
Heb je jailbreak? Want dat is volgens de website wel vereist.
Sinds de laatste update alleen nog met mijn partner. Iemand een idee wat dit kan zijn? Kan geen andere gebruikers selecteren.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Heeft er iemand zo`n Carplay2Air (of vergelijkbare) dongle? Ik zou hem graag testen en eventueel overnemen als het blijkt te werken met een reguliere Carplay unit van bijvoorbeeld Pioneer.
Ik woon in Nijmegen. Mocht je in de buurt zijn of het kastje per stevig brievenbuspakje willen versturen?
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Ik heb deze draaien inmiddels:Michael Knight schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:15:
Mijn aanbod van enkele maanden geleden geldt nog:
Heeft er iemand zo`n Carplay2Air (of vergelijkbare) dongle? Ik zou hem graag testen en eventueel overnemen als het blijkt te werken met een reguliere Carplay unit van bijvoorbeeld Pioneer.
Ik woon in Nijmegen. Mocht je in de buurt zijn of het kastje per stevig brievenbuspakje willen versturen?
https://a.aliexpress.com/_UCTwJ
In een android auto. Heb hem nog niet in mijn pioneer gedaan, daar accepteer ik nog een kabel verbinding nu.
Zou je hem willen testen in je pioneer? Zou echt enorm veel duidelijk geven voor dit type dongle!miel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:50:
[...]
Ik heb deze draaien inmiddels:
https://a.aliexpress.com/_UCTwJ
In een android auto. Heb hem nog niet in mijn pioneer gedaan, daar accepteer ik nog een kabel verbinding nu.
Je kan in elk geval meer info vinden in dit topic:Michael Knight schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:15:
Mijn aanbod van enkele maanden geleden geldt nog:
https://forums.macrumors....-wireless-carplay.2193978
Wat je er uit kan halen is o.a.:
- Carplay2air is hetzelfde als een Carlinkit
- Ervaringen zijn heel erg wisselend, veel mensen ervaren instabiliteit of slechte geluidskwaliteit
- Support laat heel erg te wensen over: firmware updates zijn er tegenwoordig niet meer, wordt wel per mail beloofd ("we'll release a new version soon!") maar dat zijn loze beloftes
- Wel is er onlangs een nieuwe hardware-versie uitgekomen lijkt het, met een USB-C aansluiting
Wat ik als voornaamste nadeel heb met wireless carplay: de batterij van de telefoon. Uur lang wireless in de auto zorgt er voor dat ik met 1 acculading ('s-nachts opladen) niet meer de dag doorkom.
Dus heel enthousiast ben ik niet, maar wil 'm ook nog niet verkopen...
Duidelijk verhaal, thanks! Ik heb een wireless lader in de auto (en een XS Max, dus het batterijgedeelte is voor mij niet heel erg). De slechte incompatibaliteit/updates (ook op Youtube vanalles over te lezen) baren mij wel zorgen. Het zou jammer zijn als het ding ook opeens niet meer werkt door een IOS update ofzo..vanaalten schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:46:toon volledige bericht
[...]
Je kan in elk geval meer info vinden in dit topic:
https://forums.macrumors....-wireless-carplay.2193978
Wat je er uit kan halen is o.a.:Zelf heb ik er een in combinatie met een iPhone SE (2016 type) en Hyundai Kona. En ja, soms lijkt 'ie wat achter te lopen en waarschuwt Flitsmeister voor roadworks die ik al gepasseerd ben. En ja, soms is het geluid verstoord. Verbinden gaat langzaam, maar komt er uiteindelijk meestal wel.
- Carplay2air is hetzelfde als een Carlinkit
- Ervaringen zijn heel erg wisselend, veel mensen ervaren instabiliteit of slechte geluidskwaliteit
- Support laat heel erg te wensen over: firmware updates zijn er tegenwoordig niet meer, wordt wel per mail beloofd ("we'll release a new version soon!") maar dat zijn loze beloftes
- Wel is er onlangs een nieuwe hardware-versie uitgekomen lijkt het, met een USB-C aansluiting
Wat ik als voornaamste nadeel heb met wireless carplay: de batterij van de telefoon. Uur lang wireless in de auto zorgt er voor dat ik met 1 acculading ('s-nachts opladen) niet meer de dag doorkom.
Dus heel enthousiast ben ik niet, maar wil 'm ook nog niet verkopen...
Dat laatste is niet ondenkbaar, al heb ik nergens iets gelezen over problemen bij de iOS13.4 naar 13.5 - dus waarschijnlijk is dit niet iets wat Apple heel bewust wil dwarsbomen.Michael Knight schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:01:
[...]
Duidelijk verhaal, thanks! Ik heb een wireless lader in de auto (en een XS Max, dus het batterijgedeelte is voor mij niet heel erg). De slechte incompatibaliteit/updates (ook op Youtube vanalles over te lezen) baren mij wel zorgen. Het zou jammer zijn als het ding ook opeens niet meer werkt door een IOS update ofzo..
Mocht de iPhone 12 zonder enige poorten op de markt komen, dan zal Apple zelf ook iets moeten verzinnen voor Carplay. Veel auto's kan je niet zomaar de headunit in de auto vervangen en dan is toch wel te hopen dat Apple niet die mensen in de kou laat staan.vanaalten schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:08:
[...]
... waarschijnlijk is dit niet iets wat Apple heel bewust wil dwarsbomen.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Ze pushen hard naar volledig wireless, maar het lijkt me voor de acceptatie van Carplay dodelijk als ze niet iets met backwards compatibility doen. Geruchten gaan wel dat de Smart Connector (die ook op recente iPads zit) ook naar de iPhone komt, misschien dat het daar dan mee zou kunnen.thunder8 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:19:
[...]
Mocht de iPhone 12 zonder enige poorten op de markt komen, dan zal Apple zelf ook iets moeten verzinnen voor Carplay. Veel auto's kan je niet zomaar de headunit in de auto vervangen en dan is toch wel te hopen dat Apple niet die mensen in de kou laat staan.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
[ Voor 96% gewijzigd door PeaceNlove op 27-05-2020 18:41 ]
Hij blijft aangeven “verbinding geannuleerd”
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij het vragen van Siri aan muziek moet ik eerst toestemming geven. Dit doe ik uiteraard. Er gebeurt niets.
Weer de vraag stellen. Weer toestemming geven. Weer niets.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Beiden geprobeerdBarryH schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:51:
is je iPhone actief als je verbind? of in de "locked" stand?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je lightning poort stofvrij maken kan nog wel eens helpen.Sbakker1982 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:23:
Ik heb nu wat vaags; mijn iphone connect niet meer met carplay. Ios 13.5.1. Doe het bedraad. Heb alles al geprobeerd; auto verwijdert bij carplay uit telefoon, kabel gewisseld etc.
Hij blijft aangeven “verbinding geannuleerd”
Voor Spotify is er JQBX.basmq schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:23:
Als we met de familie op pad zijn, is er wel eens discussie over welke muziek er afgespeeld wordt. De iPhone ijs aangesloten via CarPlay en we spelen meestal een familie playlist in Apple Music af. Wat ik graag zou willen is dat er nummer toegevoegd kunnen worden aan de queue die op dat moment speelt, vanaf andere iPhones. Vroeger had je in iTunes een soortgelijke functie, volgens mij heette die iTunes DJ. Kent iemand een app oid. die deze functionaliteit heeft?
Misschien is dit iets? https://www.vertigomusic.com
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
[ Voor 98% gewijzigd door THE_BASE op 08-06-2020 13:27 ]
Haha, hoe dom!
Tnx! Ik ga er mee spelen!amphora schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:38:
[...]
Voor Spotify is er JQBX.
Misschien is dit iets? https://www.vertigomusic.com
Foto van een Reddit user.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wat is het voordeel van TomTom op Carplay? Is het zoveel beter dan Waze en Google Maps?Rivanov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:53:
De TomTom Beta heeft nu CarPlay Dashboard ondersteuning. Vanochtend even getest en werkt wel goed.
[Afbeelding]
Tsja, wat het voordeel is is per persoon verschillend natuurlijk.miel schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Wat is het voordeel van TomTom op Carplay? Is het zoveel beter dan Waze en Google Maps?
Gebruik het zelf niet. Sowieso gebruik ik CarPlay enkel voor Overcast (podcast), Apple Music en Flitsmeister.
Voor navigatie gebruik ik de standaard MBUX navigatie van mijn Mercedes A-Klasse.
Maar aangezien ik de TomTom Beta via Testflight actief heb, wilde ik deze feature wel even testen want zij zijn wel de eerste third-party navigatie-app die het CarPlay Dashboard ondersteunen.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik gebruik FM niet voor navigatie, maar als bij mij FM actief is en ik open het dashboard zie ik wel een plattegrond. Nooit getest, maar daardoor had ik het vermoeden dat FM al ondersteuning bied voor het dashboard.Rivanov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:22:
[...]
Tsja, wat het voordeel is is per persoon verschillend natuurlijk.
Gebruik het zelf niet. Sowieso gebruik ik CarPlay enkel voor Overcast (podcast), Apple Music en Flitsmeister.
Voor navigatie gebruik ik de standaard MBUX navigatie van mijn Mercedes A-Klasse.
Maar aangezien ik de TomTom Beta via Testflight actief heb, wilde ik deze feature wel even testen want zij zijn wel de eerste third-party navigatie-app die het CarPlay Dashboard ondersteunen.
Dat is de Apple Maps kaart.meesje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:32:
[...]
Ik gebruik FM niet voor navigatie, maar als bij mij FM actief is en ik open het dashboard zie ik wel een plattegrond. Nooit getest, maar daardoor had ik het vermoeden dat FM al ondersteuning bied voor het dashboard.
Magic Earth heeft ook al dashboard support.Rivanov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:22:
[...]
Tsja, wat het voordeel is is per persoon verschillend natuurlijk.
En ik ben tomtom gebruiker van het eerste uur. Al vanaf de pocket windows pda's en ook de eerste iphone versie. En ook beta tester. Ik vind het nog steeds de fijnste navigatie app, zeker op carplay. Maar er zijn natuurlijk veel gratis alternatieven die ook goed zijn. Het is ook een persoonlijke keuze en gewenning.
Via CarPlay zou ik ook heel graag de vertragingsbalk zichtbaar willen hebben, maar dat zal ongetwijfeld niet kunnen vanwege restricties in CarPlay.amphora schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:40:
[...]
Magic Earth heeft ook al dashboard support.
En ik ben tomtom gebruiker van het eerste uur. Al vanaf de pocket windows pda's en ook de eerste iphone versie. En ook beta tester. Ik vind het nog steeds de fijnste navigatie app, zeker op carplay. Maar er zijn natuurlijk veel gratis alternatieven die ook goed zijn. Het is ook een persoonlijke keuze en gewenning.
Klopt. Die balk kan/mag (nog?) niet. Je ziet wel steeds meer op de kaart zelf en in de beta zit al wel wat meer maar de routebalk blijft een gemis op CarPlay. Ik heb m'n iPhone overigens nog steeds in een brodit houder naast CarPlay in de auto dus voor langere stukken/vakanties heb ik een 2e tomtom scherm ernaast. Die 2e scherm optie is denk ik ook de reden dat ik tomtom nog steeds het fijnste vind op CarPlay. Waze bijv. kan meer op alleen CarPlay maar op iPhone zie je dan niet meer dan een tekstuele routebeschrijving. Net als Google/Apple maps.meesje schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:47:
[...]
Via CarPlay zou ik ook heel graag de vertragingsbalk zichtbaar willen hebben, maar dat zal ongetwijfeld niet kunnen vanwege restricties in CarPlay.
[ Voor 16% gewijzigd door amphora op 22-06-2020 10:11 ]
Na wat research heb ik de Carlinkit v2.0 gekocht om zo wireless Carplay toe te voegen aan mijn Pioneer SPH-EVO82DAB+. De unit doet het perfect en ik kan nu instappen en zo wegrijden, zonder het gedoe van kabeltje voorzichtig inpluggen terwijl de telefoon in de houder moet blijven.. ook tijdens het rijden geen rammelend kabeltje meer
Na opstarten van de unit duurt de initialisatie van de dongle circa 25-30 seconden voordat het Carplay dashboard zichtbaar is. Op het scherm zie je netjes welke stappen er worden doorlopen. 1x instellen en daarna gaat het automatisch.
Michael Knight is héél blij
Aangezien Pioneer op al zijn systemen met Carplay hetzelfde OS draait, moet deze dongle het op alle units doen!
https://forums.macrumors....wireless-carplay.2193978/
... de ervaringen zijn heel erg wisselend tussen diverse merken. Support van Carlinkit (of Carplay2air) best teleurstellend.
Bij mijn Hyundai Kona werkt het vrij aardig, meestal probleemloos verbinden. Maar het is wel goed om in dat topic te kijken hoe je eigen merk auto met deze dongel overweg kan.
Dat is in jouw geval een V1.0, neem ik aan?vanaalten schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:46:
Misschien wel goed voor de zekerheid even dit forumtopic te noemen:
https://forums.macrumors....wireless-carplay.2193978/
... de ervaringen zijn heel erg wisselend tussen diverse merken. Support van Carlinkit (of Carplay2air) best teleurstellend.
Bij mijn Hyundai Kona werkt het vrij aardig, meestal probleemloos verbinden. Maar het is wel goed om in dat topic te kijken hoe je eigen merk auto met deze dongel overweg kan.
En wat doet Wireless Carplay met de batterij na zeg maar een uurtje navigeren met bijv Waze, muziekje op Spotify erbij, FlitsMeister aan want we zijn toch onderweg...Michael Knight schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:08:
Even een kleine update:
Na wat research heb ik de Carlinkit v2.0 gekocht om zo wireless Carplay toe te voegen aan mijn Pioneer SPH-EVO82DAB+. De unit doet het perfect en ik kan nu instappen en zo wegrijden, zonder het gedoe van kabeltje voorzichtig inpluggen terwijl de telefoon in de houder moet blijven.. ook tijdens het rijden geen rammelend kabeltje meer![]()
Na opstarten van de unit duurt de initialisatie van de dongle circa 25-30 seconden voordat het Carplay dashboard zichtbaar is. Op het scherm zie je netjes welke stappen er worden doorlopen. 1x instellen en daarna gaat het automatisch.
Michael Knight is héél blij
Aangezien Pioneer op al zijn systemen met Carplay hetzelfde OS draait, moet deze dongle het op alle units doen!
www.google.nl
Dat moet ik nog checken, maar aangezien ik draadloos laden in mijn auto heb, is daar geen probleem voor mij.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:55:
[...]
En wat doet Wireless Carplay met de batterij na zeg maar een uurtje navigeren met bijv Waze, muziekje op Spotify erbij, FlitsMeister aan want we zijn toch onderweg...
Ik draai btw altijd de combi Flitsmeister/Spotify, dus ik zal eens met & zonder draadloos laden rijden.
Bij vrienden met een ingebouwd Carplay systeem is het verbruik overigens maar zo`n 10-12% per uur, dus ik snap de 'batterijproblemen' niet zo. Wellicht als je 5 uur per dag in de auto zit met een oude SE, maar met een MAX-model mag dit geen probleem zijn. Ik zit normaliter zo`n 2 uur per dag in de auto.
Ho ho, ‘batterijproblemen’, ik vroeg het mij gewoon afMichael Knight schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:03:
[...]
Dat moet ik nog checken, maar aangezien ik draadloos laden in mijn auto heb, is daar geen probleem voor mij.
Ik draai btw altijd de combi Flitsmeister/Spotify, dus ik zal eens met & zonder draadloos laden rijden.
Bij vrienden met een ingebouwd Carplay systeem is het verbruik overigens maar zo`n 10-12% per uur, dus ik snap de 'batterijproblemen' niet zo. Wellicht als je 5 uur per dag in de auto zit met een oude SE, maar met een MAX-model mag dit geen probleem zijn. Ik zit normaliter zo`n 2 uur per dag in de auto.
www.google.nl
Nouja, ik heb op de achtergrond veel gelezen over batterydrain bij mensen, vandaarMisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:11:
[...]
Ho ho, ‘batterijproblemen’, ik vroeg het mij gewoon af
@Michael Knight Eh... ik denk het wel, al zie ik dat versienummer volgens mij verder nergens. Ouderwetse USB-A stekker, gekocht eind januari.Michael Knight schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:43:
[...]
Dat is in jouw geval een V1.0, neem ik aan?
@MisteRMeesteR, dan gaat het inderdaad wel wat harder. Heb er geen harde getallen voor (want, eerste week wat firmwareproblemen, nog een weekje vakantie en sindsdien thuiswerken i.v.m. corona), maar met mijn iPhone SE uit 2016 en originele batterij en dan twee uurtjes verbonden - dan moet ik er niet op rekenen een hele dag op 1 accu te doen. De combinatie van wireless carplay en dan draadloos opladen in de auto, zoals Michael Knight doet, lijkt mij redelijk ideaal.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:55:
[...]
En wat doet Wireless Carplay met de batterij na zeg maar een uurtje navigeren met bijv Waze, muziekje op Spotify erbij, FlitsMeister aan want we zijn toch onderweg...
Niet geheel zonder problemen, maar nog goed genoeg om niet meer de kabel erbij te pakken.
Met een retourtje Almere - Capelle ad IJssel, kan ik nog prima een volle dag gebruik maken van mijn iPhone 11 Pro Max (6:30 van de lader, 23:00 weer aan de lader). Ik maak dan gebruik van FM en Tidal.
Voor mij valt het accuverbruik dus reuze mee.
Wat voor problemen ervaar je zoal? Ik heb er ook wel over gedacht om een wireless charging mat in de auto te plaatsen, voor bij navigeren, en bij korte ritten gewoon in de broekzak houden.RnB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:06:
Ik gebruik al een paar maanden de Carplay2Air.
Niet geheel zonder problemen, maar nog goed genoeg om niet meer de kabel erbij te pakken.
Met een retourtje Almere - Capelle ad IJssel, kan ik nog prima een volle dag gebruik maken van mijn iPhone 11 Pro Max (6:30 van de lader, 23:00 weer aan de lader). Ik maak dan gebruik van FM en Tidal.
Voor mij valt het accuverbruik dus reuze mee.
Tevens komt het sporadisch voor dat mijn iPhone niet automatisch wilt connecten. Handmatig lukt dan wel via mijn multimediasysteem of mijn iPhone. Ook komt het sporadisch voor dat ik na een succesvolle connect (want ik hoor muziek) een zwart scherm te zien krijg op mijn multimediascherm.
Als de problemen voorkomen, haal ik de dongle even los en plug die weer in. Geen groot probleem.
Daarom ga ik dus nog niet naar iOS 14. Heb nu een jailbreak met iOS 13 en gebruik hier 'Canvas' om een plaatje uit m'n foto's bibliotheek te gebruiken als wallpaper in CarPlay.The Inquisitor schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:35:
Ik was blij toen ik zag dat we eindelijk wallpapers mochten instellen in CarPlay vanaf iOS14... blijkt het nu dat er maar een vast aantal zijn om uit te kiezen. M.a.w. je mag niet je eigen toevoegen. Saai.
Thanks voor het toelichten. Ik zal eens kijken wat ik doe, die dongles vind ik vrij duur, en gebruik CarPlay op het moment hoofdzakelijk als ik langere afstanden moet.RnB schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:06:
@xoniq Het komt regelmatig voor dat er geen notificatie banners en geluiden van FM doorkomen. Als er dan iets te melden is, hoor ik dat omdat het volume van mijn muziek zachter wordt gezet.
Tevens komt het sporadisch voor dat mijn iPhone niet automatisch wilt connecten. Handmatig lukt dan wel via mijn multimediasysteem of mijn iPhone. Ook komt het sporadisch voor dat ik na een succesvolle connect (want ik hoor muziek) een zwart scherm te zien krijg op mijn multimediascherm.
Als de problemen voorkomen, haal ik de dongle even los en plug die weer in. Geen groot probleem.
Naast de langere ritten, maak ik ook wat minder lange ritten en dan is het erg fijn om gewoon in te stappen en een automatische connectie met CarPlay te kunnen maken. Inclusief een automation (if CarPlay connects, then start Music & FlitsMeister) kan ik gelijk weg rijden, dat is me wel veel waard hoor.
Ja precies dat stukje m.b.t. korte ritten is een kabel irritant. Dan leg ik liever een wireless charger in het compartiment neer waar ik nu de telefoon neer kan leggen.RnB schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:40:
Ik heb ook erg lang getwijfeld tot de koop, echter was de frustratie van de kabel erbij pakken voor CarPlay zo groot dat ik het voor mezelf heb kunnen goed praten.![]()
Naast de langere ritten, maak ik ook wat minder lange ritten en dan is het erg fijn om gewoon in te stappen en een automatische connectie met CarPlay te kunnen maken. Inclusief een automation (if CarPlay connects, then start Music & FlitsMeister) kan ik gelijk weg rijden, dat is me wel veel waard hoor.
Automation heb ik wel al in gebruik, bij aankoppelen gelijk Flitsmeister mee opstarten.
Anoniem: 188103
De eenvoudige website van carplay2air had me bijna overstag laten gaan, ookal is hun support ondermaats. Na verder in te lezen, versta ik dat eerstgenoemde eigenlijk een rebranded carlinkit is. In dat geval lijkt het me duidelijk dat ik voor de carlinkit zal gaan. Alleen raak ik niet echt wijs op hun ali express webpagina. Zit rommelig in elkaar en het gebrekkig Engels helpt ook niet echt.
Ik neem aan dat ik deze nodig heb:
https://bit.ly/2ZxxPxi
maar wat is dan het verschil met deze:
https://bit.ly/3dTfvUy
Beiden staan op de officiële carlinkit store, met enig verschil in prijs...
Het is alleen maar dat de dashboard view en de andere "view" (dat je alle icoontjes hebt) er iets minder saai uitziet. De apps zijn, volgens mij, altijd full screen, dus dan zie je het inderdaad niet.meesje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:31:
Ik lees nu meerdere berichten over wallpapers in CarPlay. Een Wallpaper voor iOS kan ik me nog iets van voorstellen, op bv een gelocked scherm zodat er veel van de foto zichtbaar is. Maar welke toegevoegde waarde heeft het voor carplay? Het grootste deel is bedekt met grote iconen en CarPlay heb ik verder alleen actief als ik een app gebruik en de Wallpaper dus niet zichtbaar is.
Het ziet er nu iets "frisser" uit in het hoofdmenu van CarPlay. Maar je hebt er verder weinig aan als je een CarPlay app op "fullscreen" hebt staan.meesje schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:31:
Ik lees nu meerdere berichten over wallpapers in CarPlay. Een Wallpaper voor iOS kan ik me nog iets van voorstellen, op bv een gelocked scherm zodat er veel van de foto zichtbaar is. Maar welke toegevoegde waarde heeft het voor carplay? Het grootste deel is bedekt met grote iconen en CarPlay heb ik verder alleen actief als ik een app gebruik en de Wallpaper dus niet zichtbaar is.
Ik zag ook geen verschil en heb de goedkoopste gekocht.Anoniem: 188103 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:19:
Ik neem aan dat ik deze nodig heb:
https://bit.ly/2ZxxPxi
maar wat is dan het verschil met deze:
https://bit.ly/3dTfvUy
Beiden staan op de officiële carlinkit store, met enig verschil in prijs...
Volgens mij krijg je bij de ene gewoon wat meer korting.
Hij ligt al 4 weken in de beruchte "Liege-Linehaul" van Aliexpress dus ik kan nog geen oordeel geven.
Heb hem besteld.remmuz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:00:
[...]
Ik zag ook geen verschil en heb de goedkoopste gekocht.
Hij ligt al 4 weken in de beruchte "Liege-Linehaul" van Aliexpress dus ik kan nog geen oordeel geven.
levertermijn schat ik niet zo positief in. Had begin maart een xiaomi rookdetector en nog een elektronisch componentje bij twee verschillende stores gekocht en nu pas komt er schot in de zaak.
ik heb er zo een werkend:
https://nl.aliexpress.com...f25ee48ecb693c795d76e67d9
Deze is niet draadloos vermoed ik? De 2 producten van @Anoniem: 188103 zijn namelijk draadloos. Geen kabeltje in je iPhone om te verbinden met Carplay, maar via bluetooth.miel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:38:
Wat een dure dongles...
ik heb er zo een werkend:
https://nl.aliexpress.com...f25ee48ecb693c795d76e67d9
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
Technisch gezien gebruikt 'ie volgens mij zowel bluetooth als wifi, als ik het goed heb. Volgens mij bluetooth om te detecteren dat je in de buurt bent en dan gaat 'ie over op wifi voor de verbinding.UnitedJunk schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:09:
[...]
Deze is niet draadloos vermoed ik? De 2 producten van @Anoniem: 188103 zijn namelijk draadloos. Geen kabeltje in je iPhone om te verbinden met Carplay, maar via bluetooth.
Maar hij werkt dus alleen met Android radios, vandaar dat ze goedkoper zijn.miel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:54:
Deze is wel draadloos en werkt in mijn android radio.... vandaar mijn opmerking
Het duurdere model is bedoeld om fabrieks radio's (met carplay) draadloos te laten werken.
Ow zo, volgens mij werkt hij ook om mijn pioneer carplay radio draadloos te maken. Michael Knight heeft dat getest..remmuz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:24:
[...]
Maar hij werkt dus alleen met Android radios, vandaar dat ze goedkoper zijn.
Het duurdere model is bedoeld om fabrieks radio's (met carplay) draadloos te laten werken.
Dit is de dongle die je nodig hebt als je auto af-afbriek een unit met carplayondersteuning heeft. Die goedkopere dongles van 4/5 tientjes werken met een .apk en zijn niet gelijk aan dit type dongle.
Daarnaast kan ik zeggen dat mijn Pioneer met deze dongle keer op keer goed functioneert, terwijl hij met gewone lightningkabel inpluggen nog wel eens moeilijk deed (foutcode, blijven hangen). Blijkbaar is het moment van koppelen ‘gevoelig’ bij de Pioneer. Maar met de dongle dus geen probleem.
Alle apps werken goed muv een hapering bij flitsmeister. Gelukkig verdwijnt die hapering als je hem op de achtergrond zet. Zal met een update bij FM vast wel verholpen zijn.
Ook 3 apps tegelijk draaien in het nieuwe dashboard draait prima.
Heb je toevallig een linkje van de bol.com versie? Mijn Seat heeft al CarPlay, maar enkel via een kabel. Draadloos zie ik wel zitten.Michael Knight schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:36:
De dongle die ik heb gekocht, betreft de Carlinkit v2.0 (tevens nagevraagd voor aankoop) en besteld bij BOL.com via een verkoper ivm snel kunnen retourneren. Kost wel 2 tientjes extra, maar scheelt heel wat ‘hassle’ met internationaal retourneren.
Dit is de dongle die je nodig hebt als je auto af-afbriek een unit met carplayondersteuning heeft. Die goedkopere dongles van 4/5 tientjes werken met een .apk en zijn niet gelijk aan dit type dongle.
Daarnaast kan ik zeggen dat mijn Pioneer met deze dongle keer op keer goed functioneert, terwijl hij met gewone lightningkabel inpluggen nog wel eens moeilijk deed (foutcode, blijven hangen). Blijkbaar is het moment van koppelen ‘gevoelig’ bij de Pioneer. Maar met de dongle dus geen probleem.
Alle apps werken goed muv een hapering bij flitsmeister. Gelukkig verdwijnt die hapering als je hem op de achtergrond zet. Zal met een update bij FM vast wel verholpen zijn.
Ook 3 apps tegelijk draaien in het nieuwe dashboard draait prima.
CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!
SureUnitedJunk schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:37:
[...]
Heb je toevallig een linkje van de bol.com versie? Mijn Seat heeft al CarPlay, maar enkel via een kabel. Draadloos zie ik wel zitten.
"Sorry, we kunnen deze pagina niet meer vinden"
Ik zie ook niet zo snel op bol eenzelfde device.
Als je via Google naar ‘wireless carplay bol.com’ zoekt, dan ie ie nog wel te vinden, maar inmiddels niet meer leverbaar.vanaalten schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:30:
[...]
"Sorry, we kunnen deze pagina niet meer vinden"
Ik zie ook niet zo snel op bol eenzelfde device.

Weet iemand hoe je aan de beta komt? Ik kan helaas nergens vinden hoe ik mijzelf kan aanmelden. TomTom is mijn main navigatie app.Rivanov schreef op maandag 22 juni 2020 @ 07:53:
De TomTom Beta heeft nu CarPlay Dashboard ondersteuning. Vanochtend even getest en werkt wel goed.
[Afbeelding]
Ik maak wel gebruik van TestFlight voor FM, maar daar zit nog geen CarPlay Dashboard ondersteuning in.
Aantal maanden geleden was er een oproep vanuit TomTom voor beta testers. Ik heb toen gereageerd en was één van de gelukkigen. Volgens mij accepteren ze nu geen nieuwe testers meer.Dj-sannieboy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Weet iemand hoe je aan de beta komt? Ik kan helaas nergens vinden hoe ik mijzelf kan aanmelden. TomTom is mijn main navigatie app.
Ik maak wel gebruik van TestFlight voor FM, maar daar zit nog geen CarPlay Dashboard ondersteuning in.
Edit: 1,5 jaar geleden alweer https://www.iculture.nl/nieuws/tomtom-beta-carplay/
[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 08-07-2020 15:22 ]
Dat had ik inderdaad ook gevonden, thanks anyway!amphora schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Aantal maanden geleden was er een oproep vanuit TomTom voor beta testers. Ik heb toen gereageerd en was één van de gelukkigen. Volgens mij accepteren ze nu geen nieuwe testers meer.
Edit: 1,5 jaar geleden alweer https://www.iculture.nl/nieuws/tomtom-beta-carplay/
99/100 keer werkt dit perfect, werkt carplay vloeiend en laadt mn iphone zelfs bij (langzaam maar zeker)
Als de telefoon te warm wordt gaat het echter mis. Dan gaat de iphone geloof ik langzamer draaien waardoor het geheel nog warmer wordt waar qi niet helpt om de telefoon koeler te rkijgen. Dit komt eigenlijk alleen voor bij veel apps open hebben staan, warme dagen of slecht contact met de QI lader.
- Heb je een brakke QI lader die slecht contact maakt > wordt je telefoon warmer. Deze lader klemt de telefoon goed vast en daardoor goed contact. Met een lose matje/puck werkte dat slechter
- Heb je een dik hoesje/veel pasjes dan maakt die slect contact > wordt je telefoon warmer
- Zet je teveel apps open > wordt je telefoon warmer. Google maps,flitsmeister,spotify open is prima. Gewoon van je telefoon afblijven onder het rijden (sowieso goed idee:))
Met deze QI Lader icm wireless carplay in een hoesje met 3 pinpassen gaat het dus 99/100 keer goed

Waar ik trouwens wel tegenaan loop is dat siri commandos niet werken icm apps als spotify. Als ik vraag een nummer op te zetten via spotify dan vraagt siri om toegang tot spotify. Dat heeft die al maar zelfs als ik ja zeg stopt siri gewoon en zet die geen nummer op. Ervaren jullie hetzelfde?
[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 09-07-2020 10:16 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik ervaar hetzelfde. Als ik zonder CarPlay zeg 'He Siri, speel Bruce Spingsteen via Spotify' dan wordt er netjes muziek afgespeeld. Maar eenzelfde commando met CarPlay levert bij mij ook elke keer de vraag (tot toegang) op en ook al beantwoord ik deze met 'Ja', dan wordt er niks afgespeeld. Het maakt niet uit of 4G uit of aan staat onder de instellingen van Spotify.laurens0619 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:10:
Waar ik trouwens wel tegenaan loop is dat siri commandos niet werken icm apps als spotify. Als ik vraag een nummer op te zetten via spotify dan vraagt siri om toegang tot spotify. Dat heeft die al maar zelfs als ik ja zeg stopt siri gewoon en zet die geen nummer op. Ervaren jullie hetzelfde?
Waar is die draad voor die uit je Dashboard komt?laurens0619 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:10:
Ik maak nu al enkele weken gebruik van wireless carplay icm een draadloze oplader.
99/100 keer werkt dit perfect, werkt carplay vloeiend en laadt mn iphone zelfs bij (langzaam maar zeker)
Als de telefoon te warm wordt gaat het echter mis. Dan gaat de iphone geloof ik langzamer draaien waardoor het geheel nog warmer wordt waar qi niet helpt om de telefoon koeler te rkijgen. Dit komt eigenlijk alleen voor bij veel apps open hebben staan, warme dagen of slecht contact met de QI lader.
- Heb je een brakke QI lader die slecht contact maakt > wordt je telefoon warmer. Deze lader klemt de telefoon goed vast en daardoor goed contact. Met een lose matje/puck werkte dat slechter
- Heb je een dik hoesje/veel pasjes dan maakt die slect contact > wordt je telefoon warmer
- Zet je teveel apps open > wordt je telefoon warmer. Google maps,flitsmeister,spotify open is prima. Gewoon van je telefoon afblijven onder het rijden (sowieso goed idee:))
Met deze QI Lader icm wireless carplay in een hoesje met 3 pinpassen gaat het dus 99/100 keer goed
Gisteren toch nog binnen gekregen! ("Carlinkit new version 2.0 2020 Carplay Draadloze Adapter")remmuz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:00:
[...]
Ik zag ook geen verschil en heb de goedkoopste gekocht.
Installatie duurt 20 seconden. (in USB pluggen en op "search" drukken.)
Heb pas 2 ritjes gereden maar de eerste indruk is goed. Nadat ik de auto start duurt het ongeveer 10 seconden voordat het Carplay scherm verschijnt. Heb nog geen verschil in functionaliteit of respons kunnen ontdekken dus ben tot nu toe erg tevreden.
Eindelijk van die stomme kabel af!
Dat is een lelijk detailJan Driebeen schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:49:
[...]
Waar is die draad voor die uit je Dashboard komt?
Mijn autoradio (BMW ID5) heeft 2 usb uitgangen waarvan 1 ongebruikt. Ik heb voor veels te veel geld BMW kabels gekocht om die usb uitgang te gebruiken om mijn telefoon te voeden. Dat werkt alleen half, hij wisselt continu tussen laden & opladen en ik heb gelezen dat dit een bekend probleem is.
Om toch de QI lader te voeden gaat er dus een kabeltje naar mijn sigarettenaansteker. Die kabel moet ik nog verleggen naar mijn handschoenenkastje, daar zit als het goed is ook een sigarettenaansteker onder.
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb nog even gezocht naar apps die wel Dashboard ondersteunen, kwam ik op Magic Earth. Op zich een leuke app die best fijn werkt. Heb 'm even geprobeerd. Snelheid (sorry te hard) staat ook in beeld, dat is wel positief.Dj-sannieboy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:54:
[...]
Weet iemand hoe je aan de beta komt? Ik kan helaas nergens vinden hoe ik mijzelf kan aanmelden. TomTom is mijn main navigatie app.

Ziet er goed uit. Hopelijk implementeert TT de snelheid ook op een dergelijke wijze.Cheesy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:41:
[...]
Ik heb nog even gezocht naar apps die wel Dashboard ondersteunen, kwam ik op Magic Earth. Op zich een leuke app die best fijn werkt. Heb 'm even geprobeerd. Snelheid (sorry te hard) staat ook in beeld, dat is wel positief.
[Afbeelding]
Heb ik onlangs aangegeven hier, werd niet op geantwoord.laurens0619 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:10:
Blijkbaar toch meer problemen mee.
Vrijwel alles is de schuld van Apple, niet van Spotify, maar goed.meesje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:
Voor mij een extra reden dat ik afgelopen weekend overgestapt ben naar Apple Music. Siri behoort in de auto juist goed te werken. Spotify mag de integratie met Siri verbeteren en hoe lang zitten we wel niet te wachten op offline muziek op de Apple Watch. Voor mij dus bye, bye Spotify.
Wiens schuld het is, kan ik als eindgebruiker niet beoordelen. Destijds wel flink gezocht op offline muziek op Apple Watch. Daarbij o.a. terecht gekomen op de Spotify communitty. Toen heb ik niet echt berichten voorbij zien komen in de trant van 'we zijn er mee bezig' of 'we verwachten', etc.The Inquisitor schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:56:
[...]
Vrijwel alles is de schuld van Apple, niet van Spotify, maar goed.
Zie bijvoorbeeld: https://community.spotify...-Apple-Watch/td-p/4747030
En of zoiets aan Apple ligt, dat weet ik niet. Maar je kunt als bedrijf zijnde wel wat meer informatie verstrekken.
En over dat bij gebruik van CarPlay elke keer wordt gevraagd voor toegang, terwijl deze al gegeven is, kan ik ook niks vinden of dit bij Spotify of Apple ligt.
Heb je een bron van dat geen offline muziek op Apple Watch en toegangsmelding (bij gebruik Siri via CarPlay) allebei de schuld van Apple is?
[ Voor 17% gewijzigd door meesje op 13-07-2020 16:13 ]
Ik heb destijds uitvoerig veel verschillende nav apps uitgeprobeerd, waaronder Magic Earth, maar ook Waze, Here en natuurlijk Apple Kaarten en Maps van Google. Allemaal hebben deze wel hun aantrekkelijkheden, maar de enige echte nav app is en blijft voor mij TomTom Go. De gesproken instructies blijven, althans voor mij, onovertroffen. Nu maar hopen dat TT dashboard ondersteuning gaat krijgen én, eigenlijk wel belangrijker, gesproken invoer.Cheesy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:41:
Ik heb nog even gezocht naar apps die wel Dashboard ondersteunen, kwam ik op Magic Earth. Op zich een leuke app die best fijn werkt. Heb 'm even geprobeerd. Snelheid (sorry te hard) staat ook in beeld, dat is wel positief.
Idem hier.meesje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:
Voor mij een extra reden dat ik afgelopen weekend overgestapt ben naar Apple Music. Siri behoort in de auto juist goed te werken. Spotify mag de integratie met Siri verbeteren en hoe lang zitten we wel niet te wachten op offline muziek op de Apple Watch. Voor mij dus bye, bye Spotify.
Het is uiterst prettig om Apple Music te kunnen vragen om een bepaalde artiest af te laten spelen.
TT gaat zeker dashboard support krijgen want het zit al in de beta. Spraak support (nog?) niet.RicoK schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:17:
[...]
Ik heb destijds uitvoerig veel verschillende nav apps uitgeprobeerd, waaronder Magic Earth, maar ook Waze, Here en natuurlijk Apple Kaarten en Maps van Google. Allemaal hebben deze wel hun aantrekkelijkheden, maar de enige echte nav app is en blijft voor mij TomTom Go. De gesproken instructies blijven, althans voor mij, onovertroffen. Nu maar hopen dat TT dashboard ondersteuning gaat krijgen én, eigenlijk wel belangrijker, gesproken invoer.
Ik had tot een maand geleden apple music. Nu overgestapt naar spotify. Siri commando’s werken bij mij perfect. Als ik een nummer oproep via siri in de auto en het nummer is afgeloen, gaat spotify nummers in dezelfde stijl afspelen. Heerlijk. Dt kan dus niet bij apple music, nummer gedaan = muziek gedaan.meesje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:23:
Is je apple music abo afgelopen en je verlengt niet op tijd, ben je al je afspeellijsten kwijt.
Veel meer nummers die ik wens te beluisteren zijn beschikbaar op spotify dan bij a music.
Ik had al veel eerder moeten overstappen.
Ik zal het komende tijd ervaren, wellicht loop ik tzt ook tegen bepaalde zaken aan. Wellicht komt er ooit nog eens een HomePod en dan zijn de interactie mogelijkheden groter bij AM dan bij Spotify.Anoniem: 188103 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:23:
[...]
Ik had tot een maand geleden apple music. Nu overgestapt naar spotify. Siri commando’s werken bij mij perfect. Als ik een nummer oproep via siri in de auto en het nummer is afgeloen, gaat spotify nummers in dezelfde stijl afspelen. Heerlijk. Dt kan dus niet bij apple music, nummer gedaan = muziek gedaan.
Is je apple music abo afgelopen en je verlengt niet op tijd, ben je al je afspeellijsten kwijt.
Veel meer nummers die ik wens te beluisteren zijn beschikbaar op spotify dan bij a music.
Ik had al veel eerder moeten overstappen.
Verder ben ik super happy met offline muziek op de AW. Spotify geeft daarover duidelijkheid.
Het is leuk ja, maar nog steeds jammer dat er geen echte custom wallpapers mogelijk zijn. Hoe moeilijk kan dat zijn? De iPhone verzorgt sowieso de hele Carplayinterface..UnitedJunk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:23:
Wallpapers i.c.m. iOS 14 ziet er wel erg nice uit. Afgelopen weekend even getest

Omwille van de veiligheid wordt het natuurlijk zo gemaakt dat je niet afgeleid wordt tijdens het rijden.Michael Knight schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:59:
[...]
Het is leuk ja, maar nog steeds jammer dat er geen echte custom wallpapers mogelijk zijn. Hoe moeilijk kan dat zijn? De iPhone verzorgt sowieso de hele Carplayinterface..
Rijd jij ook van de snelweg af, door de vangrails, na het zien van een reclamebord dan?Rivanov schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:18:
[...]
Omwille van de veiligheid wordt het natuurlijk zo gemaakt dat je niet afgeleid wordt tijdens het rijden.
Een wallpaper heeft geen verdere interactie buiten het instellen ervan. Op die fiets zou nagenoeg iedere app afgekeurd kunnen worden omdat het afleidt.. of leidt navigatie minder af dan een statische wallpaper?
Dit topic is gesloten.