TomTom via het Carplay dashboard werkt erg goed! Heel fijn dat deze functie nu eindelijk is toegevoegd.
Hopelijk volgt Sygic ook eens.. ik kan er nog niets over vinden in hun blogs
Ik heb een VW Tiguan modeljaar 2016 met Discovery Media systeem. Ik heb een probleem met het afspelen van muziek sinds ik een iphone 12 pro max heb.
Het probleem is dat het afspelen van muziek (bijv met Apple music) niet over de autoradio loopt maar op de iphone zelf wordt afgespeeld. Volgens airplay wordt er op Carplay afgespeeld. Ik kan met carplay wel de muziek bedienen, hierbij wordt er probleemloos naar andere nummers genavigeerd.
Navigatie geluiden en telefoongesprekken worden met dezelfde telefoon probleemloos op de autoradio afgespeeld.
Ik heb ook nog een iphone x. Met precies dezelfde ios versie heb ik dit probleem niet.
Ik heb online niks over dit probleem kunnen vinden.
Hebben meer Tweakers dit probleem opgemerkt en misschien ook opgelost?
Suggesties zijn welkom. Ik weet even niet meer waar ik zoeken moet.
Het probleem is dat het afspelen van muziek (bijv met Apple music) niet over de autoradio loopt maar op de iphone zelf wordt afgespeeld. Volgens airplay wordt er op Carplay afgespeeld. Ik kan met carplay wel de muziek bedienen, hierbij wordt er probleemloos naar andere nummers genavigeerd.
Navigatie geluiden en telefoongesprekken worden met dezelfde telefoon probleemloos op de autoradio afgespeeld.
Ik heb ook nog een iphone x. Met precies dezelfde ios versie heb ik dit probleem niet.
Ik heb online niks over dit probleem kunnen vinden.
Hebben meer Tweakers dit probleem opgemerkt en misschien ook opgelost?
Suggesties zijn welkom. Ik weet even niet meer waar ik zoeken moet.
Ik ben nu twee weken onderweg met CarPlay en navigeer met Apple Maps.
Vooralsnog werkt het uitstekend! Ik heb nog geen reden gehad TomTom (heb een abonnement) of Waze in te zetten.
Vooralsnog werkt het uitstekend! Ik heb nog geen reden gehad TomTom (heb een abonnement) of Waze in te zetten.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik zou een andere navigatie kiezen, nog nooit zo'n slechte navi app gebruiktThe Inquisitor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:30:
Hopelijk volgt Sygic ook eens.. ik kan er nog niets over vinden in hun blogs
Apple kaarten werkt zo vloeiend, iedere andere app laat ik links liggen.
Vandaag voor het eerst de dashboard functie gebruikt met TomTom en dat werkte uitstekend. De toegevoegde waarde is beperkt, maar het is wel fijn!
Mjah, waarom? Ik vind de standaard kaart-weergave van Sygic mooier en duidelijker, alleen jammer dat de geanimeerde lane-assist weg is. Ik heb het jaren geleden al gekocht, dus soms gebruik ik het weer even... maar over het algemeen gebruik ik ook Apple Maps, al is het maar omdat je anders de navigatie app moet specificeren als je Siri vraagt om een routebeschrijving te maken.dr paaj schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:15:
[...]
Ik zou een andere navigatie kiezen, nog nooit zo'n slechte navi app gebruikt![]()
Apple kaarten werkt zo vloeiend, iedere andere app laat ik links liggen.
Ben er nu wel klaar mee, ik word veel te zenuwachtig van al die icoontjes. Ik snap de meerwaarde ook niet echt.Stimulate14 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:48:
Ik ga Waze ook eens proberen.
@Stimulate14 Hahahaha, ik denk dat je de icoontjes bedoelt van de andere 'Wazers'. Dit is uitschakelbaar 
Check: Instellingen > Kaartweergave > Toon op kaart. Staat hier bij jou Toon Wazers op Grijs of op Groen? Ik heb dit schuifje op Grijs staan en mijn kaart is extreem rustig.
Check: Instellingen > Kaartweergave > Toon op kaart. Staat hier bij jou Toon Wazers op Grijs of op Groen? Ik heb dit schuifje op Grijs staan en mijn kaart is extreem rustig.
Maar dan nog, wat voor meerwaarde biedt het ten opzichte van Kaarten of Google Maps? Dat zie ik niet.RicoK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:39:
@Stimulate14 Hahahaha, ik denk dat je de icoontjes bedoelt van de andere 'Wazers'. Dit is uitschakelbaar
@Stimulate14 Voor mij hoeft dit ook niet zo, maar Waze is community-based. Samen. En om elkaar te kunnen zien is dit bedacht
Verschillen zijn inderdaad niet gigantisch. Ik heb een lange tijd GM gebruikt, maar ben door Siri Shortcuts integratie weer even Waze gaan gebruiken. De indicatie van max en echte snelheid vind ik zelf wel fijn. Het voordeel van GM vind ik weer dat deze offline kaartmateriaal ondersteund, dus veel minder data verbruik.Stimulate14 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:50:
[...]
Maar dan nog, wat voor meerwaarde biedt het ten opzichte van Kaarten of Google Maps? Dat zie ik niet.
Voor meer verschillen zie: https://www.iculture.nl/gids/carplay-navigatie-apps/
De vergelijkingstabel is wel handig. Alhoewel niet meer volledig up to date (bv dashboard). Ook mist in deze tabel het hiervoor genoemd community/social aspect. Dat is juist de kracht van Waze, maar ook Flitsmeister.
Ik gebruik nu alleen nog maar TomTom maar ook tijdje Waze gebruikt en die vond ik toch echt fijner dan GM/A-Maps. Vooral het tonen van huidige en maximum snelheid (al heeft google dat nu ook). Meer route opties, flitspalen en vooral het nog kunnen gebruiken van iPhone om route te zoeken/aanpassen tijdens rijden (door mede passagier natuurlijk
)
Wat ik overigens wel een leuke gimmick vind van Google Maps is de satelliet weergave op CarPlay.
Wat ik overigens wel een leuke gimmick vind van Google Maps is de satelliet weergave op CarPlay.
[ Voor 38% gewijzigd door amphora op 10-12-2020 13:55 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
@amphora @Dj-sannieboy Jullie gebruiken TomTom Go zag ik. Mijn abonnement loopt af in maart 2021. Dus ik ben ook nog steeds een TomTom gebruiker, maar gebruik deze niet meer sinds een paar maanden. Ben nu sinds een paar maanden een 'Wazer'. Hoe is jullie ervaring met de TomTom Go App?
Ik vind de volgende zaken irritant/een gemis aan/bij TT:
- mijn iPhone wordt gruwelijk heet tijdens het gebruik van TomTom en laadt onzettend langzaam (niet of nauwelijks) bij. Mijn iPhone blijft koel bij gebruik van elke andere willekeurige nav app, maar TT verhit deze. Waar ik deze ook neer leg. standalone gebruik of icm Apple CarPlay het ding wordt erg heet. Dit wordt (nog) steeds onderzocht door TT, omdat veel gebruikers deze klachten hebben.
- als ik TT opstart met CarPlay verschijnt daar gedurende een seconde een melding dat ik mijn abonnement moet nazien. Is bekend bij TomTom en TomTom werkt er (al een lange tijd) aan.
- geen of zeer slechte Siri integratie. Is bekend bij TT en, ik val in herhaling, er wordt aan gewerkt.
- het gemis van de routebar en het door kunnen geven van een mobiele flitser. Dit is bekend bij TT, maar dit zou een beperking zijn van Apple, maar waarom je bij Waze dan wel bijvorbeeld een mobiele flitser kan melden.....
Zo heb ik bij TomTom nog meer klachten/tekortkomingen geuit, maar er wordt maar moeizaam aan gewerkt. Om deze reden, zal ik, zoals het er nu naar uitziet, mijn abonnement niet gaan verlengen.
- mijn iPhone wordt gruwelijk heet tijdens het gebruik van TomTom en laadt onzettend langzaam (niet of nauwelijks) bij. Mijn iPhone blijft koel bij gebruik van elke andere willekeurige nav app, maar TT verhit deze. Waar ik deze ook neer leg. standalone gebruik of icm Apple CarPlay het ding wordt erg heet. Dit wordt (nog) steeds onderzocht door TT, omdat veel gebruikers deze klachten hebben.
- als ik TT opstart met CarPlay verschijnt daar gedurende een seconde een melding dat ik mijn abonnement moet nazien. Is bekend bij TomTom en TomTom werkt er (al een lange tijd) aan.
- geen of zeer slechte Siri integratie. Is bekend bij TT en, ik val in herhaling, er wordt aan gewerkt.
- het gemis van de routebar en het door kunnen geven van een mobiele flitser. Dit is bekend bij TT, maar dit zou een beperking zijn van Apple, maar waarom je bij Waze dan wel bijvorbeeld een mobiele flitser kan melden.....
Zo heb ik bij TomTom nog meer klachten/tekortkomingen geuit, maar er wordt maar moeizaam aan gewerkt. Om deze reden, zal ik, zoals het er nu naar uitziet, mijn abonnement niet gaan verlengen.
Ik ben tevreden met TomTom, maar er zijn zeker nog genoeg verbeteringen mogelijk. Zelf ervaar ik niet dat mijn iPhone XS heet wordt tijdens het navigeren. Ik zie inderdaad tijdens het opstarten soms ook kort een melding dat mijn abonnement vernieuwd moet worden.RicoK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
@amphora @Dj-sannieboy Jullie gebruiken TomTom Go zag ik. Mijn abonnement loopt af in maart 2021. Dus ik ben ook nog steeds een TomTom gebruiker, maar gebruik deze niet meer sinds een paar maanden. Ben nu sinds een paar maanden een 'Wazer'. Hoe is jullie ervaring met de TomTom Go App?
Ik gebruik Siri vrijwel niet, dus kan daar niets over zeggen en naast TomTom gebruik ik altijd Flitsmeister, dus geen issues met flitsers e.d. (Beide starten automatisch op bij verbinding met CarPlay)
De routebar heb ik zelf nog niet gemist, maar zou fijn zijn als ze die implementeren.
[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-12-2020 14:15 ]
Ik heb de telefoon zelf in een houder dus heb het zelf niet echt zo door hoe warm hij wordt. Siri mis ik niet, de enige reden dat het aanstaat is omdat CarPlay anders niet werkt. Routebar zoals op telefoon kan inderdaad niet door de beperkingen van Apple, dat je niet kan melden mis ik ook niet, doe ik toch nooit. Eventueel zou ik het via telefoon kunnen doen aangezien die toch in een houder zit, TT heb ik vaak ook daar alsnog open (maar dan uitgezoomde weergave). Ik snap je punten alleen voor mij niet relevant en blijf ik TT gebruiken.RicoK schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
ik ga binnenkort een carplay radio kopen zoals t nu lijkt..
Maar kan je bijvoorbeeld ook siri een commando geven van siri speel af via spotify een specifiek nummer-artiest?
In mijn vorige auto had ik gewoon simpel een audio kabel naar mijn iphone en deed ik dat soort dingen wel.
Maar kan je bijvoorbeeld ook siri een commando geven van siri speel af via spotify een specifiek nummer-artiest?
In mijn vorige auto had ik gewoon simpel een audio kabel naar mijn iphone en deed ik dat soort dingen wel.
Als Siri het zo ondersteunt, dan ook in Carplay. Siri gaat niet anders werken in Carplay en is juist een drijvende kracht, om te voorkomen dat je handelingen in de auto doet, waarbij je je handen aan de telefoon hebt.timmey83 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:56:
ik ga binnenkort een carplay radio kopen zoals t nu lijkt..
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Sinds iOS 14.3 moet ik een Opdracht aan CarPlay goedkeuren. Is dit nieuw?
Ik heb juist wanneer ik mijn iPhone aan CarPlay koppel dat Flitsmeister automatisch start. Nu gebeurd dat niet meer. Erg onhandig.
Ik heb juist wanneer ik mijn iPhone aan CarPlay koppel dat Flitsmeister automatisch start. Nu gebeurd dat niet meer. Erg onhandig.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Gebruik precies dezelfde opdracht en kan het vinkje bij ‘Vraag voor uitvoeren’ nog wel aan en uitzetten. Geen probleem dus op mijn toestel bij 14.3THE_BASE schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:10:
Zal het vinkje eens in- en uitschakelen. Kijken wat er gebeurd.M3leee schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:18:
[...]
Gebruik precies dezelfde opdracht en kan het vinkje bij ‘Vraag voor uitvoeren’ nog wel aan en uitzetten. Geen probleem dus op mijn toestel bij 14.3
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ervaar ik ook sinds 14.3. soms worden de opdracht wel uitgevoerd en soms niet. Ik denk dat het een bug is.THE_BASE schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:39:
[...]
Zal het vinkje eens in- en uitschakelen. Kijken wat er gebeurd.
Iemand suggesties of ervaring met een betaalbare 2-din headunit met draadloos support voor carplay?
Vind het erg lastig om goede headunits te vinden en op dit moment gebruik ik een Android headunit, maar de ervaringen van een wireless dongle zijn erg wisselend
Vind het erg lastig om goede headunits te vinden en op dit moment gebruik ik een Android headunit, maar de ervaringen van een wireless dongle zijn erg wisselend
Is het mogelijk om CarPlay te gebruiken (prive telefoon) en daarnaast ook nog connected te zijn met een tweede telefoon via Bluetooth van Samsung (Werktelefoon).
Is misschien vloeken in de kerk maar ik zou het wel handig vinden om via CarPlay muziek en navigatie te hebben en dat ik ook gebeld kan worden op mijn Werktelefoon.
Is misschien vloeken in de kerk maar ik zou het wel handig vinden om via CarPlay muziek en navigatie te hebben en dat ik ook gebeld kan worden op mijn Werktelefoon.
Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.
@jdiezrequejo ligt aan je auto. In m’n BMW kan ik meerdere telefoons kiezen en per telefoon kiezen wat ik er mee wil doen.
<Zinloze tekst hier>
Heb een Audi A1 nieuw model.GforceNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:01:
@jdiezrequejo ligt aan je auto. In m’n BMW kan ik meerdere telefoons kiezen en per telefoon kiezen wat ik er mee wil doen.
CarPlay werkt draadloos.
Maar heb het idee dat wanneer ik CarPlay verbind, ik de verbinding met de Samsung telefoon verlies 😅 Misschien doe ik wat verkeerd.
Kan je A1 een verbinding aanhouden met meerdere telefoons?
<Zinloze tekst hier>
Ik heb ook even zitten zoeken hoe ik flitsmeister kan uitschakelen bij het verbreken van de verbinding met CarPlay. Enige suggestie? Nu blijft er steeds bovenaan een blauw balkje dat flitsmeester actief is (iPhone 12 mini.THE_BASE schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:10:
Je kunt ergens instellen in Flitsmeister dat hij vanzelf uitschakelt als je niet meer aan het rijden bent. Dan gaat ie na een paar minuten automatisch uit.Grandshock schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:15:
[...]
Ik heb ook even zitten zoeken hoe ik flitsmeister kan uitschakelen bij het verbreken van de verbinding met CarPlay. Enige suggestie? Nu blijft er steeds bovenaan een blauw balkje dat flitsmeester actief is (iPhone 12 mini.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Als ik voor beide telefoons voor de Audi interface kies.GforceNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:36:
Kan je A1 een verbinding aanhouden met meerdere telefoons?
Klopt, maar bij mij blijft het bovenste balkje in mijn telefoon nog blauw alsof de app actief blijft.TheKerremenke schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 00:11:
[...]
Je kunt ergens instellen in Flitsmeister dat hij vanzelf uitschakelt als je niet meer aan het rijden bent. Dan gaat ie na een paar minuten automatisch uit.
Dat zijn die genoemde x minuten die hij nodig heeft ok zelf af te sluiten ja..Grandshock schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Klopt, maar bij mij blijft het bovenste balkje in mijn telefoon nog blauw alsof de app actief blijft.
Hier komt het er op neer, dat ik meestal een notificatie krijg als ik in huis mijn spullen heb weggezet. Dat is meestal zo’n 5/10 minuten nadat ik de auto heb afgezet. ‘Flitsmeister niet meer actief’, zoiets
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Klopt, het duurt inderdaad even, maar het gebeurt vanzelf.
@Grandshock Wel 'automatisch aanzetten' uitzetten. Anders blijft Flitsmeister inderdaad altijd in de achtergrond (met het blauwe balkje linksboven om de klok) actief. Zo werkt het bij mij althans.
Bedankt voor de tip, die ga ik eens proberen!evdakker schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:00:
@Grandshock Wel 'automatisch aanzetten' uitzetten. Anders blijft Flitsmeister inderdaad altijd in de achtergrond (met het blauwe balkje linksboven om de klok) actief. Zo werkt het bij mij althans.
Is er binnen Siri opdrachten ook een mogelijkheid om terug te gaan naar het dashboard? Bij mij start FM eerst bij verbinden en dan wil ik graag automatisch naar het dashboard gaan.
Leuk! Ja, er zijn tig handelaren die dit doen voor een paar tientjes, maar ik vond het altijd te duur. Hoe heb jij het gedaan? Als tweakers onder elkaarloccie8910 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:26:
[Afbeelding]
Mijn CarPlay menu, lekker groot 😎
Wat is hier zo bijzonder aan? Ik zie ‘gewoon’ een CarPlay interface.evdakker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:20:
[...]
Leuk! Ja, er zijn tig handelaren die dit doen voor een paar tientjes, maar ik vond het altijd te duur. Hoe heb jij het gedaan? Als tweakers onder elkaar
Jij zegt hetDj-sannieboy schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:29:
Wat is hier zo bijzonder aan? Ik zie ‘gewoon’ een CarPlay interface.
loccie8910 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:26:
Mijn CarPlay menu, lekker groot 😎

Standaard tonen bepaalde automerken Carplay alleen in een split screen. Links Carplay, rechts een interface van de auto zelf (en als daar niks speelt, alleen de tekst 'Carplay'), waardoor maar de helft van het scherm gebruikt kan worden voor Carplay.RicoK schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:21:
[...]
Jij zegt het. Er is niets bijzonders aan. Het is inderdaad gewoon een CarPlay interface, maar dan getoond op een wat langer display.
[...]
Sinds kort heb ik een nieuwe auto, Audi A1 waarbij wireless CarPlay mogelijk is.
Nu ondervind ik hier alleen veel problemen mee.
Heel vaak hapert de muziek of stopt de muziek zelfs. Zeer irritant en gebeurde vandaag zelfs bij elk lied wel.
Ik heb zelf een iPhone X met IOS 14.4.
De telefoon laadt ook wireless op tijdens het rijden.
Ik vroeg mij af of meer mensen dit probleem hebben? En hier een oplossing voor weten?
Oplossing gevonden dankzij:
https://discussions.apple.com/thread/251678141?page=3
Kennelijk ligt het ook aan de MMI van Audi..
Heel vaak hapert de muziek of stopt de muziek zelfs. Zeer irritant en gebeurde vandaag zelfs bij elk lied wel.
Ik vroeg mij af of meer mensen dit probleem hebben? En hier een oplossing voor weten?
Oplossing gevonden dankzij:
https://discussions.apple.com/thread/251678141?page=3
Kennelijk ligt het ook aan de MMI van Audi..
[ Voor 13% gewijzigd door jdiezrequejo op 17-02-2021 12:42 ]
Contact opnemen met de dealer? Als die nieuw is zou deze gewoon moeten werken. Verder heb ik er geen ervaring met nieuwe Audi’s en hun entertainment systemen.jdiezrequejo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:10:
Sinds kort heb ik een nieuwe auto, Audi A1 waarbij wireless CarPlay mogelijk is.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik had gehoopt dat het mogelijk wat zou kunnen zijn mbt de iPhone of iOS wat ik zelf kan oplossen. 😉TheKerremenke schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:14:
[...]
Contact opnemen met de dealer? Als die nieuw is zou deze gewoon moeten werken. Verder heb ik er geen ervaring met nieuwe Audi’s en hun entertainment systemen.
We hebben dezelfde auto en ik gebruik net zoals jij CarPlay vooral wireless maar herken het probleem niet. Ik maak gebruik van een iPhone 11 Pro. Het verschil is dus het toestel maar ook het draadloos opladen. Dat laatste doe ik niet (heb ik niet). Probeer het eens een tijdje zonder te laden? Wellicht dat dat stoort.jdiezrequejo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:10:
Welke automerken doen dit? Ik heb nu in 2 jaar tijd 2x een nieuwe Mazda gehad. Eerst de Mazda 2 (2019) met CarPlay, schermvullend. En nu heb ik de 2020 Mazda CX-30 (heerlijke wagen) met een lekker groot breedbeeld scherm, en ook hier is ie scherm vullen.evdakker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:44:
[...]
Standaard tonen bepaalde automerken Carplay alleen in een split screen. Links Carplay, rechts een interface van de auto zelf (en als daar niks speelt, alleen de tekst 'Carplay'), waardoor maar de helft van het scherm gebruikt kan worden voor Carplay.
Door de 'home' knop op de middenconsole ingedrukt houden kan ik wisselen tussen Mazda UI en CarPlay UI. Zelfs als ik in het Mazda UI zit om de HUD van mn voorraam te wijzigen, en ik drop op de media of nav knoppen, jumpt ie gelijk terug naar CarPlay en de juiste app. Dus dat werkt heel naadloos, en thank god niet side-by-side. Ik weet niet beter dan dat het zo werkt. M.u.v. Tesla die het helemaal bizarro doet.
Mini en BMW (al geloof ik de modellen vanaf 2020 niet meer) doen het zo. Split screen is niet uit te zetten. Het ziet er altijd zoiets uit:xoniq schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:42:
[...]
Welke automerken doen dit? Ik heb nu in 2 jaar tijd 2x een nieuwe Mazda gehad. Eerst de Mazda 2 (2019) met CarPlay, schermvullend. En nu heb ik de 2020 Mazda CX-30 (heerlijke wagen) met een lekker groot breedbeeld scherm, en ook hier is ie scherm vullen.
Door de 'home' knop op de middenconsole ingedrukt houden kan ik wisselen tussen Mazda UI en CarPlay UI. Zelfs als ik in het Mazda UI zit om de HUD van mn voorraam te wijzigen, en ik drop op de media of nav knoppen, jumpt ie gelijk terug naar CarPlay en de juiste app. Dus dat werkt heel naadloos, en thank god niet side-by-side. Ik weet niet beter dan dat het zo werkt. M.u.v. Tesla die het helemaal bizarro doet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FH61b5QEbpghFa3DjjYZpVpb.jpg?f=user_large)
Dat rechter scherm is dus niet te verwijderen zonder hacken van de software. Maar goed, er zit Carplay in. Android Auto is sowieso niet mogelijk bij Mini

Wat is er eigenlijk ooit gekomen van die hele second/dual screen modus? Als ik even Google werd het met redelijk wat bombarie aangekondigd voor iOS13, en was het verhaal dat het wel ondersteunt moest worden door de firmware van de auto, en de autobouwers 'daarmee bezig waren'. Inmiddels zijn we zo'n anderhalf jaar verder en zitten we op iOS14.4 en kan je (imho) niet CarPlay over 2 schermen gebruiken.
Use case is in dit geval m'n volledige digitale instrumentenpaneel in m'n nieuwe Skoda Karoq, daar kan je dus naar eigen smaak bv. navigatie laten zien en maar heel klein de snelheidsmeter, echter werkt dat alleen met de ingebouwde navi en zou ik graag Waze via CarPlay daar hebben en dan bv. Spotify op het 'gewone' scherm, aangezien ik Waze fijner vind dan de ingebouwde navi. Ik kan wel een soort 'now playing' overzichtje van Spotify op het instrumentenpaneel tonen, maar dat komt niet vanuit CarPlay maar is gewoon vanuit de Skoda Firmware.
Use case is in dit geval m'n volledige digitale instrumentenpaneel in m'n nieuwe Skoda Karoq, daar kan je dus naar eigen smaak bv. navigatie laten zien en maar heel klein de snelheidsmeter, echter werkt dat alleen met de ingebouwde navi en zou ik graag Waze via CarPlay daar hebben en dan bv. Spotify op het 'gewone' scherm, aangezien ik Waze fijner vind dan de ingebouwde navi. Ik kan wel een soort 'now playing' overzichtje van Spotify op het instrumentenpaneel tonen, maar dat komt niet vanuit CarPlay maar is gewoon vanuit de Skoda Firmware.
Wow dat is ruk... Die ongebruikte ruimte rechts... Hier een foto uit mijn wagen, wazige foto, maar je ziet bovenin wel dat mn hele breedbeeld scherm gevuld is met Apple Music in dit geval:evdakker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:46:
[...]
Mini en BMW (al geloof ik de modellen vanaf 2020 niet meer) doen het zo. Split screen is niet uit te zetten. Het ziet er altijd zoiets uit:
[Afbeelding]
Dat rechter scherm is dus niet te verwijderen zonder hacken van de software. Maar goed, er zit Carplay in. Android Auto is sowieso niet mogelijk bij Mini
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Srbr7VgzNAZ48VaqhNElifoY.jpg?f=user_large)
En ondersteuning voor Android Auto, maar ikzelf gebruik geen Android primair. Dit was overigens ook al zo op m'n vorige instap auto (Mazda 2).
Had dat niet te maken met dat CarPlay gebruikt kon worden terwijl je telefoon compleet wat anders doet? Voorheen was het zo, als je CarPlay gebruikte was de iPhone geblokkeerd in die app. Bij mij in mijn Mazda kan ik ook niet niet de navigatie van CarPlay gebruiken icm de heads-up display unit. Die werkt alleen met Mazda haar eigen navigatie (die ik om die reden het meest gebruik).The_Admin schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:
Wat is er eigenlijk ooit gekomen van die hele second/dual screen modus? Als ik even Google werd het met redelijk wat bombarie aangekondigd voor iOS13, en was het verhaal dat het wel ondersteunt moest worden door de firmware van de auto, en de autobouwers 'daarmee bezig waren'. Inmiddels zijn we zo'n anderhalf jaar verder en zitten we op iOS14.4 en kan je (imho) niet CarPlay over 2 schermen gebruiken.
Geen idee of dat een Apple of Mazda issue is.
Er lijkt wel iets te zijn: https://www.reddit.com/r/...directions_in_the_driver/The_Admin schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:
Vanaf iOS 13 is het mogelijk om 2 verschillende applicaties te gebruiken op CarPlay en de iPhone. Tot en met iOS12 was dit niet het geval en waren beide ’mirrored’.The_Admin schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:58:
Ja zoals verwacht overgeleverd aan de genade van de fabrikant dus. Gelukkig wel een MIB3 systeem zoals daar vermeld, dus ik heb idd wel de de 'now playing' weergave van Spotify op m'n instrumentenpaneel maar geen volledige CarPlay weergave. Zonde, zou op z'n minst de Waze 'directions' daar wel willen zien en het liefste de hele map.ChrisM schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Er lijkt wel iets te zijn: https://www.reddit.com/r/...directions_in_the_driver/
Hallo
Ik heb een iphone 12 pro max, en een golf gti clubsport van 2016.
Vandaag moest mijn wagen binnen voor onderhoud, en daarom besloot ik ook om apple carplay te unlocken, een grapje dat me 300 euro kostte.
Wel, het is niet gelukt, en mijn garage is nu in discussie met VW en de invoerder om mijn geld terug te betalen en/of alsnog een oplossing te vinden.
Als ik mijn iphone insteek krijg ik deze foutmelding zoals gezien in bijgevoegde foto, weet iemand raad?
Er staat ios 14.4.1 op de telefoon.
Mvg
Vandaag moest mijn wagen binnen voor onderhoud, en daarom besloot ik ook om apple carplay te unlocken, een grapje dat me 300 euro kostte.
Wel, het is niet gelukt, en mijn garage is nu in discussie met VW en de invoerder om mijn geld terug te betalen en/of alsnog een oplossing te vinden.
Als ik mijn iphone insteek krijg ik deze foutmelding zoals gezien in bijgevoegde foto, weet iemand raad?
Mvg
:strip_exif()/f/image/3H9MAgofMfXWmCEe1UBQq8dq.jpg?f=fotoalbum_large)
Anoniem: 188103
Ik neem aan dat je al een originele apple lightning kabel geprobeerd hebt?Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:12:
Balen!Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:12:
Hallo
Mvg
[Afbeelding]
Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je lightningpoort geen vuil bevat. Ik maak heel af en toe mijn ligthningpoort schoon met een plastic tandenstoker, en dat helpt wel als CarPlay het een keertje niet doet.
Ik heb enkele maanden geleden in mijn Golf uit 2016 ook CarPlay laten unlocken. Hierna was CarPlay wel vrijgegeven maar werkte CarPlay nog niet omdat deUSB-poort in de auto CarPlay niet ondersteunde. Daarna heb ik op advies een nieuwe USB aansluiting voor in het middenvakje bij Volkswagen besteld en deze vervangen. Onderdeelnummer 5QD.035.726E. Kostte ongeveer €35,-. Inmiddels werkt CarPlay prima!Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:12:
Hallo
Mvg
[Afbeelding]
Dat is straf, dus ze beweren dat het wel kan maar eigenlijk niet... Usb is toch gewoon usb?Simply Me schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:14:
[...]
Ik heb enkele maanden geleden in mijn Golf uit 2016 ook CarPlay laten unlocken. Hierna was CarPlay wel vrijgegeven maar werkte CarPlay nog niet omdat deUSB-poort in de auto CarPlay niet ondersteunde. Daarna heb ik op advies een nieuwe USB aansluiting voor in het middenvakje bij Volkswagen besteld en deze vervangen. Onderdeelnummer 5QD.035.726E. Kostte ongeveer €35,-. Inmiddels werkt CarPlay prima!
Heb jij dit zelf besteld en vervangen? Indien ja, laat maar gerust weten hoe dit moet...
Mvg
Idd....Anoniem: 188103 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Ik neem aan dat je al een originele apple lightning kabel geprobeerd hebt?
Deze is proper maar bedankt voor de tipPeaceNlove schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:30:
[...]
Balen!
Je zou eventueel ook nog kunnen kijken of je lightningpoort geen vuil bevat. Ik maak heel af en toe mijn ligthningpoort schoon met een plastic tandenstoker, en dat helpt wel als CarPlay het een keertje niet doet.
Inderdaad is het bijzonder, maar waar. Heb de nieuwe USB-poort gewoon telefonisch besteld bij het Volkswagen magazijn en daarna zelf vervangen. Is een fluitje van een cent:Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Dat is straf, dus ze beweren dat het wel kan maar eigenlijk niet... Usb is toch gewoon usb?
Heb jij dit zelf besteld en vervangen? Indien ja, laat maar gerust weten hoe dit moet...
Mvg
BedanktSimply Me schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:35:
[...]
Inderdaad is het bijzonder, maar waar. Heb de nieuwe USB-poort gewoon telefonisch besteld bij het Volkswagen magazijn en daarna zelf vervangen. Is een fluitje van een cent: [YouTube: VW Golf 7 USB input replacement]
Ik had ook een filmpje gevonden, maar daar beweert deze tegen het einde dat hij een OBD software iets moest aanpassen om het te laten herkennen...
Was dit bij u niet zo?
En het partnr zou 5Q0...... zijn en jij typte 5QD....
https://youtu.be/7yTYaxzeXfY
Mvg
Nee, na het verwisselen van de USB-ingang werkte Carplay direct. Overigens werkte vóór het vervangen van de USB-aansluiting Android Auto al wel. Is dit bij jou ook het geval?Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:51:
[...]
Bedankt
Ik had ook een filmpje gevonden, maar daar beweert deze tegen het einde dat hij een OBD software iets moest aanpassen om het te laten herkennen...
Was dit bij u niet zo?
En het partnr zou 5Q0...... zijn en jij typte 5QD....
https://youtu.be/7yTYaxzeXfY
Mvg
Op mijn foto lijkt het 5QD, maar 5Q0 is ook mogelijk:
:strip_exif()/f/image/L1dD9jseLTVOsbUvNV2ASqAh.jpg?f=fotoalbum_large)
Best verwarrend. Op grote sticker lees ik 5QD, maar op kleine 5G0.Simply Me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:
[...]
Nee, na het verwisselen van de USB-ingang werkte Carplay direct. Overigens werkte vóór het vervangen van de USB-aansluiting Android Auto al wel. Is dit bij jou ook het geval?
[Afbeelding]
Heb je de software ook op je telefoon staan? Ik had dit geintje ook, Apple gebeld, Skoda gebeld niemand wist raadt. Toen bleek ik de Car Connect app van Skoda op mijn telefoon te moeten zetten en liep dat ding gewoon door. Wellicht dat VW ook een Car Connect heeft.Reservoir_Dog schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:12:
Hallo
Mvg
[Afbeelding]
Ik hoor het graag!
Ja android auto werkt. Zal dan maar eens bellen naar een vw magazijn en eens horen of ze het kunnen verkrijgen, hoe ben jij op dit partnr gekomen in de eerste plaats?Simply Me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:21:
[...]
Nee, na het verwisselen van de USB-ingang werkte Carplay direct. Overigens werkte vóór het vervangen van de USB-aansluiting Android Auto al wel. Is dit bij jou ook het geval?
[Afbeelding]
Nee en vw heeft zo geen app. Normaal moet dit zonder app werken trouwens.Warfare schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:29:
[...]
Heb je de software ook op je telefoon staan? Ik had dit geintje ook, Apple gebeld, Skoda gebeld niemand wist raadt. Toen bleek ik de Car Connect app van Skoda op mijn telefoon te moeten zetten en liep dat ding gewoon door. Wellicht dat VW ook een Car Connect heeft.
Ik hoor het graag!
Mvg
Je kunt deze USB aansluiting via de VW dealer zo bestellen. Artikelnummer heb ik gekregen van degene die Carplay bij mij heeft vrijgegeven. Hij kende dit probleem en wist dus ook de oplossing. In 2016 zijn de eerste VW Golfs geleverd met een USB die nog niet samenwerkte met Carplay. Deze USB is later aangepast waardoor Carplay ook werkt. Als Android Auto nu al werkt weet ik bijna zeker dat het vervangen van de USB de oplossing is. Belletje naar VW, vervangen en navigeren maar! Hoor graag van je als het gelukt is!Reservoir_Dog schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:54:
Ja android auto werkt. Zal dan maar eens bellen naar een vw magazijn en eens horen of ze het kunnen verkrijgen, hoe ben jij op dit partnr gekomen in de eerste plaats?
Mvg
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van CarPlay in een mercedes?
Ik zou deze kit willen aanschaffen: https://bit.ly/30GudKc Is een extra module die je aan de bestaande autoradio koppelt. Je behoud dus ook nog de originele functies van de radio/navigatie unit. Door lang op de back toets te drukken, kom je terecht in de CarPlay modus. Maar je dient blijkbaar eerst de aux ingang te selecteren om geluid te krijgen vooraleer je in de carplaymodus entert.
Mijn vraag is, kan je de autoradio dan nog wel horen in carplaymodus...
Ik zou deze kit willen aanschaffen: https://bit.ly/30GudKc Is een extra module die je aan de bestaande autoradio koppelt. Je behoud dus ook nog de originele functies van de radio/navigatie unit. Door lang op de back toets te drukken, kom je terecht in de CarPlay modus. Maar je dient blijkbaar eerst de aux ingang te selecteren om geluid te krijgen vooraleer je in de carplaymodus entert.
Goede vraag.. Carplay laat normaliter altijd de achtergrondaudio van een FM//DABradio gewoon doorkomen. Als je reeds op AUX-in zit, dan is dat wellicht een ander verhaal.Anoniem: 188103 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:28:
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van CarPlay in een mercedes?
Gekke fix: radio app gebruiken? Ik merk dat ik FM/DAB eigenlijk niet meer gebruik, sinds ik radio app`s op Carplay heb geinstalleerd.
De garage heeft ook de oorzaak gevonden, dat die usb moet vervangen worden.Simply Me schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Je kunt deze USB aansluiting via de VW dealer zo bestellen. Artikelnummer heb ik gekregen van degene die Carplay bij mij heeft vrijgegeven. Hij kende dit probleem en wist dus ook de oplossing. In 2016 zijn de eerste VW Golfs geleverd met een USB die nog niet samenwerkte met Carplay. Deze USB is later aangepast waardoor Carplay ook werkt. Als Android Auto nu al werkt weet ik bijna zeker dat het vervangen van de USB de oplossing is. Belletje naar VW, vervangen en navigeren maar! Hoor graag van je als het gelukt is!
Ze hebben dit aangeboden om dit te doen, kostenloos, want ze zeiden dat dit zowieso zou werken.
Ze hebben het net vervangen en het werkt perfect nu, dikke pluim voor de garage!!
Groetjes
Heb het nagevraagd aan de aanbieder. Het kan niet. Toch een grote tekortkoming. Hierdoor ook geen interesse meer in het product.Michael Knight schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Goede vraag.. Carplay laat normaliter altijd de achtergrondaudio van een FM//DABradio gewoon doorkomen. Als je reeds op AUX-in zit, dan is dat wellicht een ander verhaal.
En via de app radio luisteren vind je geen goed alternatief?Anoniem: 188103 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:44:
[...]
Heb het nagevraagd aan de aanbieder. Het kan niet. Toch een grote tekortkoming. Hierdoor ook geen interesse meer in het product.
De iPhone heeft toch geen fm tuner? En als hij dat al zou hebben, dan is de ontvangst zeker niet even goed als een autoradio. Ik denk dat je dus doelt op internet radio? Zo gaat je mobiele data er ook snel door...Michael Knight schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:04:
[...]
En via de app radio luisteren vind je geen goed alternatief?
Fijn, goed om te horen! En ook een goede service van de garage!Reservoir_Dog schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:48:
[...]
De garage heeft ook de oorzaak gevonden, dat die usb moet vervangen worden.
Ze hebben dit aangeboden om dit te doen, kostenloos, want ze zeiden dat dit zowieso zou werken.
Ze hebben het net vervangen en het werkt perfect nu, dikke pluim voor de garage!!![]()
Groetjes
Een iPhone heeft geen fm radio, vandaar dat ik ook 'via een app' zei. Internetradio inderdaad.Anoniem: 188103 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:10:
[...]
De iPhone heeft toch geen fm tuner? En als hij dat al zou hebben, dan is de ontvangst zeker niet even goed als een autoradio. Ik denk dat je dus doelt op internet radio? Zo gaat je mobiele data er ook snel door...
Ik weet natuurlijk niet wat voor een databundel je hebt en hoeveel radio je luistert, maar internetradio is vrij mild voor je databundel. Ligt rond de 100-120MB per uur luisteren geloof ik. Zenders met praatprogramma`s gebruiken doorgaans wat minder, vanwege de lagere bitrates.
Een half jaar geleden heb ik mijn databundel juist verhoogd om online radio te kunnen luisteren. De geluidskwaliteit is zo prettig!Anoniem: 188103 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:10:
De iPhone heeft toch geen fm tuner? En als hij dat al zou hebben, dan is de ontvangst zeker niet even goed als een autoradio. Ik denk dat je dus doelt op internet radio? Zo gaat je mobiele data er ook snel door...
Hier geen last van eigenlijk. Kun je het volume van FM (en andere navigatie) niet aanpassen door het volume aan te passen tijdens een melding?Eiríkr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:21:
Na enkele maanden CarPlay kan ik eigenlijk niet meer zonder. Wat me wel heel erg stoort is dat de geluiden van Flitsmeister t.o.v. Spotify hard zijn. Soms snoei hard.
Iemand een idee hoe op te lossen? De onderstaande instellingen lijken geen invloed te hebben.
[Afbeelding]
@ericafterdark Dat is waar ik ook aan zit te denken.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:45:
[...]
Hier geen last van eigenlijk. Kun je het volume van FM (en andere navigatie) niet aanpassen door het volume aan te passen tijdens een melding?
Goede vraag, toch maar eens proberen.
Het volume van je Flitsmeister is bij mij gekoppeld aan het volume van Siri. Meestal doe ik het zo:Eiríkr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:21:
Na enkele maanden CarPlay kan ik eigenlijk niet meer zonder. Wat me wel heel erg stoort is dat de geluiden van Flitsmeister t.o.v. Spotify hard zijn. Soms snoei hard.
Iemand een idee hoe op te lossen? De onderstaande instellingen lijken geen invloed te hebben.
[Afbeelding]
“Ik roep Siri op met een knop op mijn stuur. Dan kan ik het volume stiller of luider zetten. Dit is meteen ook het volume voor Flitsmeister”
Volkswagen Passat 2018
Aaaa! Super bedankt!Grandshock schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:46:
[...]
Het volume van je Flitsmeister is bij mij gekoppeld aan het volume van Siri. Meestal doe ik het zo:
“Ik roep Siri op met een knop op mijn stuur. Dan kan ik het volume stiller of luider zetten. Dit is meteen ook het volume voor Flitsmeister”
Volkswagen Passat 2018
Ik ervaar de laatste tijd, sinds iOS 14.4.1 lijkt het, dat Whatsapp berichten die ik afluister via de CarPlay unit niet meer als gelezen worden getoond. Bij de verzender verschijnen geen blauwe vinkjes en Whatsapp blijft in CarPlay het rode bolletje houden als zijnde een ‘ongelezen’ bericht. Ook het verzenden van een gesproken antwoord wordt niet afgehandeld. Het Siri logo blijft dan maar draaiend in beeld. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Rij sinds vorige week de nieuwe Seat Leon en deze heeft Wireless CarPlay. Echt heerlijk om niet iedere keer met een kabeltje te werken om CarPlay te gebruiken! Tevens heb ik nu ook navigatie aanwijzingen in m’n virtual cockpit als ik bijvoorbeeld Apple Maps gebruik. 
Ziet er zo uit (niet mijn eigen foto).

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hier ook. Ik luister ze af, maar notificatie blijft staan op ongelezen. Kan wel gewoon via Siri verzenden, maar wachten is op een update.RicoK schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:49:
Ik ervaar de laatste tijd, sinds iOS 14.4.1 lijkt het, dat Whatsapp berichten die ik afluister via de CarPlay unit niet meer als gelezen worden getoond. Bij de verzender verschijnen geen blauwe vinkjes en Whatsapp blijft in CarPlay het rode bolletje houden als zijnde een ‘ongelezen’ bericht. Ook het verzenden van een gesproken antwoord wordt niet afgehandeld. Het Siri logo blijft dan maar draaiend in beeld. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Mooie ontwikkeling. Als ik het goed zie op de foto, lijkt me dit van het type notificatie. Dus niet permanent in beeld. Klopt dat?Rivanov schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:20:
Rij sinds vorige week de nieuwe Seat Leon en deze heeft Wireless CarPlay. Echt heerlijk om niet iedere keer met een kabeltje te werken om CarPlay te gebruiken! Tevens heb ik nu ook navigatie aanwijzingen in m’n virtual cockpit als ik bijvoorbeeld Apple Maps gebruik.
[Afbeelding]
Virtual cockpit bestaat binnen VAG al een aantal jaar. Ik ben benieuwd of dit ook met oude types werkt. Ongetwijfeld niet.
Ja, het komt enkel in beeld als je ook een afslag nadert o.i.d.meesje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:56:
[...]
Mooie ontwikkeling. Als ik het goed zie op de foto, lijkt me dit van het type notificatie. Dus niet permanent in beeld. Klopt dat?
Virtual cockpit bestaat binnen VAG al een aantal jaar. Ik ben benieuwd of dit ook met oude types werkt. Ongetwijfeld niet.
Dus niet permanent. Ziet er erg chique uit.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat zou ik in mijn Jeep ook wel willen. (grappig dat jij een Juventus shirt met Jeep als sponsor hebt als avatar btw).
Ik krijg daar in het display boven mijn stuur alleen aanwijzingen als ik de ingebouwde navigatie gebruik, maar niet als ik met Google Maps/Waze/Kaarten navigeer.. Wel jammer, want het is best handig om de aanwijzingen daar te hebben ipv in het display boven de versnelling.
Buiten dat kan ik ook niet meer zonder Carplay. Ik heb het een paar keer in een rental gehad in het buitenland en toen ik vorig jaar in de markt was voor een andere auto was het een must-have op mijn lijstje.
Vooral het feit dat je navigatie altijd up-to-date is is echt een pré! Ik denk ook dat ingebouwde navigatie vanzelf gaat uitsterven.
Ik krijg daar in het display boven mijn stuur alleen aanwijzingen als ik de ingebouwde navigatie gebruik, maar niet als ik met Google Maps/Waze/Kaarten navigeer.. Wel jammer, want het is best handig om de aanwijzingen daar te hebben ipv in het display boven de versnelling.
Buiten dat kan ik ook niet meer zonder Carplay. Ik heb het een paar keer in een rental gehad in het buitenland en toen ik vorig jaar in de markt was voor een andere auto was het een must-have op mijn lijstje.
Vooral het feit dat je navigatie altijd up-to-date is is echt een pré! Ik denk ook dat ingebouwde navigatie vanzelf gaat uitsterven.
Dat laatste denk ik ook. Zeker nu ook *kuch* Android Auto in NL beschikbaar is. Bijna iedereen heeft wel een iOS of Android smartphone. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:29:
Interessant, ik heb een nieuwe Karoq met Wireless CarPlay maar heb dit niet met Waze, zal eens kijken of Apple Maps dat wel heeftRivanov schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 07:20:
[Afbeelding]
Jup, dit is ook de eerste auto met CarPlay die dit nu eindelijk heeft. En heb al veel verschillende auto's gehad waar CarPlay ingebouwd zat.FreakNL schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:29:
Dat zou ik in mijn Jeep ook wel willen. (grappig dat jij een Juventus shirt met Jeep als sponsor hebt als avatar btw).
Zelfs m'n vorige leaseauto (Mercedes A-Klasse met het MBUX systeem) had deze feature niet.
Heb in de Leon zelfs native integratie met Apple Music.

Heeft je auto ook een virtual cockpit?The_Admin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:40:
[...]
Interessant, ik heb een nieuwe Karoq met Wireless CarPlay maar heb dit niet met Waze, zal eens kijken of Apple Maps dat wel heeftDat is momenteel nl. nog het grote nadeel, dat het 'tweede scherm' niet/amper gebruikt wordt door het Carplay/Android Auto device.
Bijzonder dat het bij jou dan niet werkt. Het is allemaal hetzelfde concern. Maar zul je net zien dat er bij jou iets oudere software wordt gebruikt. Ik denk overigens dat autofabrikanten meer en meer moeten gaan inzetten op software development. En ook gewoon komen met nieuwe releases. Bijvoorbeeld minimaal vijf jaar ondersteuning (ik noem maar wat).
Ja vandaar ook mijn verbazingmeesje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:51:
[...]
Bijzonder dat het bij jou dan niet werkt. Het is allemaal hetzelfde concern. Maar zul je net zien dat er bij jou iets oudere software wordt gebruikt. Ik denk overigens dat autofabrikanten meer en meer moeten gaan inzetten op software development. En ook gewoon komen met nieuwe releases. Bijvoorbeeld minimaal vijf jaar ondersteuning (ik noem maar wat).

Ik zit eerder te wachten tot ik navigatie instructies vanuit CarPlay kan zien in m’n HUD. Dat is echt bagger dat dat niet kan. Om die reden gebruik ik m’n native Mazda navigatie, omdat ik dan altijd voor me boven de weg de snelheid zie, maximale snelheid, dode hoek signalering, navigatie instructies, straatnaam en de hele mikmak. Met navigatie op CarPlay valt dat hele stuk navigatie weg, en moet ik dus bewust af en toe naar het scherm kijken. Verslaat een beetje het doel vak een HUD.The_Admin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:15:
[...]
Ja vandaar ook mijn verbazingMaar ik gebruik dus geen Apple Maps, moet dat nog even testen. En schijnbaar zit de ondersteuning voor tweede schermen al jaren in CarPlay, maar implementeert gewoon bijna geen autofabrikant het in de firmware...
Werkt dit ook met de HUD? (Als je wagen die heeft)Rivanov schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Jup, dit is ook de eerste auto met CarPlay die dit nu eindelijk heeft. En heb al veel verschillende auto's gehad waar CarPlay ingebouwd zat.
Zelfs m'n vorige leaseauto (Mercedes A-Klasse met het MBUX systeem) had deze feature niet.
Heb in de Leon zelfs native integratie met Apple Music.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk systeem heb je in je Karoq? Amundsen of Columbus? Ik verwacht mijn nieuwe Kodiaq in juli maar mijn huidige Octavia met Columbus uit 2017 werkt alleen nog met een draadjeThe_Admin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:40:
[...]
Interessant, ik heb een nieuwe Karoq met Wireless CarPlay maar heb dit niet met Waze, zal eens kijken of Apple Maps dat wel heeftDat is momenteel nl. nog het grote nadeel, dat het 'tweede scherm' niet/amper gebruikt wordt door het Carplay/Android Auto device.
Heb geen HUDxoniq schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:37:
[...]
Werkt dit ook met de HUD? (Als je wagen die heeft)
Ah oke. Heb nog nooit gezien waar het naadloos op alles integreert, behalve bij BMW. Maar net als met de 'CarKey' feature heeft Apple nogal enorme deals met BMW en haar 5 Serie modellen.
Ik zag vandaag dit toen ik aan het rijden was met Apple kaarten op carplay:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vV5qGWLrv1xhvRv0bcZNpFQu.png?f=user_large)
Dus een cameraatje voor waar een flitser staat. Heb dit nog niet eerder in Nederland gezien, jullie wel?
:fill(white):strip_exif()/f/image/vV5qGWLrv1xhvRv0bcZNpFQu.png?f=user_large)
Dus een cameraatje voor waar een flitser staat. Heb dit nog niet eerder in Nederland gezien, jullie wel?
Dit topic is gesloten.