President schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:52:
[...]
Hier gewoon een gezamenlijke rekening waarvan alles wordt betaald. En ja, ik ben iemand die geen rozen koopt voor zijn vrouwtje omdat we het beiden zonde van ons geld vinden. En hoe je het ook went of keert: zelfs als ik 10 euro op straat vind en dat uitgeef aan rozen dan is het ook nog steeds ONS geld dat ik uitgeef (dus van mij en van haar).
Uhm, nee het is niet jouw/jullie geld: art.
5:5 lid 1 bw. Na een jaar is het jouw/jullie eigendom (5:6 lid 1 bw).
Wij hebben denk ik weer een andere oplossing. Wij hadden eerst alleen een gezamenlijke rekening en daarna heb ik een eigen rekening geopend
Ons geld ging tot een jaar of drie geleden voornamelijk op aan boodschappen. Een
Dubbeltje op zijn kant-achtige bedragen van EUR 800,00-1400,00 per maand! December was dan aan die hoge kant. Het had te maken met enerzijds een gat in de hand van PcDealster en anderzijds (maar wel verwant) geen inzicht in de uitgaven en gewoon pin on demand.
Ik had alles in
Afas Personal. Met de standaard rubrieken werd makkelijk inzichtelijk waar het geld aan op ging. Altijd gedoe met vakanties boeken, plotselinge vervanging van kapotte goederen, etc. Atlijd op het laatste moment schuiven met gelden en gaten met een ander gat opvangen.
Toen een rekening geopend op alleen mijn naam. Mijn salaris daar naartoe, die van mijn vrouw boekte ik over naar mijn rekening. Bij ING 10 spaardoelen en als volgt ongeveer ingedeed:
• boodschappen
• vaste lasten
• vakantie
• aflossingen
• kindgebondenbudget
• kinderbijslag
Ten eerste een cap op de boodschappenuitgaven. Van EUR 800,00-1.400,00 naar EUR 344,00 per maand (EUR 80,00 per week). Elke vrijdag boek ik EUR 80,00 over naar de gezamenlijke rekening om boodschappen te kunnen doen. Is het op? Pech gehad. Wachten tot vrijdag.
Zo'n EUR 1.200,00 naar de vaste lasten. Alle inkomsten kindgebondenbudget (kgb) naar het spaardoel kindgebondenbudget. Reden: niet direct nodig en een trauma over gehouden van de belastingdienst omdat we over 4 jaren met terugwerkende kracht de kinderopvangtoeslagen mochten terugbetalen à EUR 28.000,00, zie daar het spaardoel aflossingen voor de belastingdienst en ook nog oude studieschuld. Nu wordt de kgb gestald totdat ze zoals elk jaar een gedeelte terugvragen. Lekker joh, direct terugbetalen zodra de beschikking op de mat ligt
Verder houden we de kinderbijslag apart zodat het uitsluitend ten goede komt van de kinderen. Nieuwe kleren, uitje, verjaardagscadeau's? Geen probleem!
Bedragen retour (zoals bonus energiemaatschappij, teveel betaald voorschot), andere meevallers en vakantiebijslag gaan naar het vakantie spaardoel. Wat over blijft gaat op een hoop via een ander spaardoel.
Zo had ik vorig jaar een spaardoel
autorijlessen. Eindelijk kunnen behalen omdat ik tijd en geld had.