Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gerreh schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:46:

Persoonlijk vind ik dat geld nooit een rol zou moeten spelen binnen een relatie, want een relatie zou veel meer moeten zijn dan dat.
Financiele zaken buiten je relatie houden is volgens mij hooguit mogelijk als je geen gezamelijk huishouden voert, dus een LAT-relatie (wat idd een een prima optie is, als je meer eigen onafhankelijkheid wil, juist ook financieel)

Als je wel voor een gezamelijk huishouden kiest, betekent dat dus dat je altijd binnen die relatie over financiele zaken moet kunnen praten en beide partners moeten uiteindelijk samen beslissingen kunnen nemen, waar beide zich in kunnen vinden.

Ik zeg verder net dat één bepaalde oplossing altijd de beste is, dat is voor iedereen ook anders, maar het moet zeker iets zijn waarover je vrij kunt praten en bereid bent op je partner en zijn/haar wensen serieus in te gaan.

Voor beide opties is volgens mij best wel wat te zeggen, zowel het idee dat je in een gezamelijk huishouden ook bv de financieen én huishoudelijke taken probeert 'gelijk' en eerlijk te verdelen...
Als ook het idee dat iedereen het ook in een relatie wel prettig vind een stukje eigen 'vrij besteedbaar vermogen/inkomen' te hebben.
het beste is om dat te combineren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerreh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

gerreh

shit happens

RM-rf schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:57:
[...]

Financiele zaken buiten je relatie houden is volgens mij hooguit mogelijk als je geen gezamelijk huishouden voert, dus een LAT-relatie (wat idd een een prima optie is, als je meer eigen onafhankelijkheid wil, juist ook financieel)
Wat ik hiermee bedoel, en wellicht heb ik dat niet goed aangegeven, is dat het nooit een rol moet spelen, dus nooit de reden van een ruzie of heftige discussie, iets wat in het dagelijks leven van veel mensen helaas wel gebeurt. Uiteraard is een gezamelijk huishouden goed voor een hoop relaties, en bij sommige relaties werkt het dan wat minder goed, maar dat ligt vaak bij 1 persoon.

Gezamelijk huishouden dus ook een gezamelijke rekening is voor mij nooit een probleem geweest, we deden wat we wilde van 1 rekening, en communiceerde daar ook duidelijk over. Als ik een grotere aankoop wilde doen liet ik het altijd even weten, en zij dat wilde, idem. Nooit gezeur gehad, terwijl ik degene was die nog het meest verdiende. Soms spaar je samen met een bepaald doel, auto voor haar, nieuwe game-pc voor mijzelf, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:40:
[...]
Dat is nog steeds geen waterdichte oplossing, want wat valt er onder "leuke dingen voor jezelf"? Bijv. kleren? Make-up? Scheerspullen? Bibliotheek-abonnement? Telefoon-abonnement? Gezamenlijk etentje? Auto? Fiets?
Bij ons gaat het om de luxe artikelen. Dus dingen die je eigenlijk niet nodig hebt en puur voor jezelf wilt kopen.

Kleding hebben we beide nodig, dus dat gaat van de grote hoop, hetzelfde met kapper (hoewel hij meer uitgeeft dan ik, ik ga één keer per jaar, hij één keer per maand :D). Alles wat gezamenlijk wordt uitgegeven is in overleg.

Maar die persoonlijke rekening is voor veelal kleine persoonlijke dingen, waar je geen rekenschap over hoeft af te leggen. En dingen kunnen ook verhuizen van de eigen rekening naar de gezamenlijke. Mijn Spotify abonnement ging bijv. van mijn rekening af, maar sinds dat ik offline kan downloaden is het naar de gezamenlijke gegaan, want we hebben er beide profijt van. Sommige boeken koop ik van m'n eigen rekening (weet dat hij die absoluut niet interessant zou vinden) en sommige gaan van de gezamenlijke (weer beide profijt) [hij koopt nooit boeken, laat hij aan mij over :p]. Hetzelfde met computer spelletjes. Bij ons is er dus geen harde scheidslijn van noodzaak, maar eerder van gezamenlijk belang. Ben ik de enige die ervan profiteert, dan betaal ik het. Is hij de enige die ervan profiteert, betaalt hij het. Zijn we beide de profiteurs, dan betalen we beide. Maar dat laatste gaat altijd in overleg.

Uiteindelijk maakt het niet zo uit hoe je het regelt, als je er maar met elkaar over praat en je beide niet het gevoel hebt dat er iemand tekort wordt gedaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Daarbij ga je er vanuit dat 'op de grote hoop' nooit gezeik oplevert en zaken delen + eigen geld wel. Maar ik zie in de praktijk ook genoeg gezeik over de grote hoop:
- Onenigheid over bepaalde uitgaven, de één wil een bepaalde luxe en de ander vind dat belachelijk.
- Nadat mensen uit elkaar gaan ontstaat er alsnog ruzie over geld.
Het eerste punt komt men meestal nog wel uit, maar het tweede punt ligt altijd op de loer en kan snel heel smerig worden.

Aan het begin van een relatie lijkt het mij prettig als beide partners niet afhankelijk zijn van de ander maar op eigen benen kan staan, op financieel gebied. Ik zou graag beginnen met gescheiden financiën op wat gezamenlijke dingen na. Daarbij vind ik het prettig als ik over m'n eigen geld mag beslissen zonder mij schuldig te voelen over uitgaven. Een 'ons geld' komt in een later stadium. Als het met gescheiden potjes goed gaat (geen wrijvingen of schuldgevoel na aankopen) en je hebt beide het idee de rest van je leven samen te zijn, dan kun je m.i. alsnog alles op één hoop gooien (wat mij altijd een mooi streven lijkt). Dat is dan op een een moment dat je weet wat je aan elkaar hebt en hoe de ander met financiën om gaat. Je weet dat de ander in een opwelling drie paar schoenen koopt, je weet dat de ander een hifi-set belangrijk vind en je weet van elkaar wat een vakantie mag kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Laatst online: 06-05 12:55
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Uiteindelijk maakt het niet zo uit hoe je het regelt, als je er maar met elkaar over praat en je beide niet het gevoel hebt dat er iemand tekort wordt gedaan.
Dit, communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 14:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gerreh schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:08:
[...]

Wat ik hiermee bedoel, en wellicht heb ik dat niet goed aangegeven, is dat het nooit een rol moet spelen, dus nooit de reden van een ruzie of heftige discussie, iets wat in het dagelijks leven van veel mensen helaas wel gebeurt.
Heb jij dan een lijstje met onderwerpen waarover je wél ruzie mag hebben?

Volgens mij werkt dat idee domweg niet... waar belangen ook tegen elkaar kunnen lopen bestaat altijd een conflict-gevaar...

Beter dat dat conflict uitgesproken wordt...

Waarbij ik overigens nogmaals moet aangeven dat bij de latere post van Martina21 op basis van haar eigen tekst het vermoeden heb dat de problemen breder zijn dan enkel financieel:

Maar dat zij de indruk wekt Niet erg blij te zijn met de instelling van haar man die vooral met zn eigen bedrijf en zn hobby bezig is en schijnbaar weinig met zn gezin..

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-05 14:32
Wat boeit het eigenlijk van wie het geld komt? Ik woon samen met mijn vriendin, die door ziekte op dit moment geen werk heeft/kan vinden. Ze voelt zich schuldig omdat ik degene ben die als enige het geld verdient, maar het maakt mij echt niets uit. Als je samenwoont bouw je toch aan een toekomst? Dan maakt het niet uit van wie het geld komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:08
Ik hoor ook dat genoeg mensen ruzzie hebben als ze alles op 1 hoop gooien. Waarom heb je dit gekocht en bla bla bla.

Onze situatie ziet er zo uit
Wonen samen zonder kinderen,

allebij hebben we een persoonlijke rekening en 1 gezamelijke rekening, waar elke maand een x bedrag wordt opgezet 50/50.

dit gebruiken we voornamelijk voor boodschappen en vaste lasten,
en voor de leuke dingen die we samen doen betaal ik de ene keer of mijn vriendin de andere keer of samen.(doen we nooit zo moeilijk over.

Ik vind het persoonlijk heel fijn om mijn eigen persoonlijke rekening te hebben, omdat ik mij zo nooit hoef te verantwoorden(misschien verkeerde woord maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel) voor mijn dure technische snufjes:P.

maar als je alles liever op 1 hoop gooit kan dat ook net zo goed het is maar waar je je fijn bij voelt.

Het maakt toch helemaal niks uit hoe je het doet als je er maar samen uitkomt.

Snap ook niet dat mensen hier kunnen zeggen dit is het beste of dit is het beste.
Liefde heeft naar mijn weten niks met geld te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerreh
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11-2024

gerreh

shit happens

RM-rf schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:22:
[...]

Heb jij dan een lijstje met onderwerpen waarover je wél ruzie mag hebben?
Nee uiteraard niet, ruzie maken is compleet zinloos en biedt totaal geen betere uitkomst dan er fatsoenlijk over praten.
Bioflap schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:27:
Wat boeit het eigenlijk van wie het geld komt? Ik woon samen met mijn vriendin, die door ziekte op dit moment geen werk heeft/kan vinden. Ze voelt zich schuldig omdat ik degene ben die als enige het geld verdient, maar het maakt mij echt niets uit. Als je samenwoont bouw je toch aan een toekomst? Dan maakt het niet uit van wie het geld komt.
precies! :)

on topic: @Anoniem: 938443 kies wat het beste is voor jou en jouw kind, dat is het allerbelangrijkst. Als jouw huidige relatie daar niet in past, dan kun je het beste een keuze voor jou en je kind maken.

[ Voor 11% gewijzigd door gerreh op 13-07-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Laatst online: 06-05 14:32
Ik heb er tegenwoordig zelfs moeite mee om zelf geld uit te geven. Ik koop dan liever iets voor mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:51
Ruudox schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:31:
Ik hoor ook dat genoeg mensen ruzzie hebben als ze alles op 1 hoop gooien. Waarom heb je dit gekocht en bla bla bla.
Als je naast de gezamenlijke pot wel persoonlijke rekeningen houd is dat vrij makkelijk opgelost. Man wilt X hebben van 100,- euro waar vrouw niet achter staat, dan gaat er gewoon 100 naar beide eigen rekeningen, waar man X van kan kopen, maar vrouw na 3x X van man een Y kan kopen voor 300.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReRichard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06-2020
gerreh schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:32:
[...]

Nee uiteraard niet, ruzie maken is compleet zinloos en biedt totaal geen betere uitkomst dan er fatsoenlijk over praten.
Alle relaties in mijn omgeving die zo over ruzie dachten zijn kapot, degene die eens in de paar maanden elkaar even de kiet uitvechten lijken het een stuk beter te doen. Ruzie is niet noodzakelijk een probleem (mits gematigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

CurlyMo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:46:
[...]

Als je naast de gezamenlijke pot wel persoonlijke rekeningen houd is dat vrij makkelijk opgelost. Man wilt X hebben van 100,- euro waar vrouw niet achter staat, dan gaat er gewoon 100 naar beide eigen rekeningen, waar man X van kan kopen, maar vrouw na 3x X van man een Y kan kopen voor 300.
Je doet nu net alsof al het geld uitgegeven moet worden ;) sommige mensen willen ook gewoon sparen.
Jouw methode werkt alleen als geld onbeperkt voorhanden is (meestal niet het geval).

Daarnaast: bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is (tenzij anders vastgelegd) al het geld van beiden samen. Als je €100 uitgeeft is het dus altijd €50 van de een en €50 van de ander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Heerlijk dit soort discussies. Geeft ook maar weer aan hoe verschillend iedereen is :)

Dan ook maar onze situatie:
- Ik verdien 70% meer dan mijn vrouw.
- We hebben een koophuis en nog geen kinderen
- Alles gaat op 1 hoop
- We krijgen allebei een 'toelage'
- We sparen volgens de 80/10/10 regel, dus van elke euro 0,80c naar gezamelijke port en 0,10c naar eigen potjes, vrij te besteden.

Hier zijn we langzaam naartoe gegroeid de afgelopen jaren. Van 'draagkracht'-constructie naar alles samen gegaan, omdat we nu namelijk 6 jaar samen wonen en het uiteindelijk ook geen ene reet meer uitmaakt ;) De trigger om alles op 1 hoop te gooien was dat we 3 maanden gingen reizen. Ons huishoudboekje werd toen zo'n clusterfuck dat we Ctrl+A / Delete hebben gedaan ;)

Belangrijk uitgangspunt is eigenlijk dat wij elkaar vrijheid gunnen. Mijn vrouw is totaal niet tevreden in haar werk, ik wel. Ik gun haar de vrijheid om te gaan ontdekken en iets nieuws te zoeken. Het interesseert mij niet dat ze dan een paar maanden helemaal geen geld in het laadje brengt, want het hele huishouden is op mijn inkomen te betalen. Daarnaast werk ik maar 4 dagen dus kan altijd wat bij gaan werken. Voor mij is het belangrijk dat we allebei gelukkig zijn. Ik ben niet gelukkig als mijn vrouw ongelukkig is. 2 jaar geleden heeft ze een burnout gehad en die periode wens ik niemand toe :)

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 13-07-2017 15:05 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:11:
[...]

Bij ons gaat het om de luxe artikelen. Dus dingen die je eigenlijk niet nodig hebt en puur voor jezelf wilt kopen.

Kleding hebben we beide nodig, dus dat gaat van de grote hoop, hetzelfde met kapper (hoewel hij meer uitgeeft dan ik, ik ga één keer per jaar, hij één keer per maand :D). Alles wat gezamenlijk wordt uitgegeven is in overleg.

Maar die persoonlijke rekening is voor veelal kleine persoonlijke dingen, waar je geen rekenschap over hoeft af te leggen. En dingen kunnen ook verhuizen van de eigen rekening naar de gezamenlijke. Mijn Spotify abonnement ging bijv. van mijn rekening af, maar sinds dat ik offline kan downloaden is het naar de gezamenlijke gegaan, want we hebben er beide profijt van. Sommige boeken koop ik van m'n eigen rekening (weet dat hij die absoluut niet interessant zou vinden) en sommige gaan van de gezamenlijke (weer beide profijt) [hij koopt nooit boeken, laat hij aan mij over :p]. Hetzelfde met computer spelletjes. Bij ons is er dus geen harde scheidslijn van noodzaak, maar eerder van gezamenlijk belang. Ben ik de enige die ervan profiteert, dan betaal ik het. Is hij de enige die ervan profiteert, betaalt hij het. Zijn we beide de profiteurs, dan betalen we beide. Maar dat laatste gaat altijd in overleg.
Dan zou kleding ook individueel moeten zijn: jij profiteert van jouw kleding, hij niet (tenzij hij graag in jouw kleding loopt en jullie dezelfde maat hebben :P). Maar:
Dit idd.

Waar het mij oom gaat, is dat er, onder aan de steep, geen "jouw geld - mijn geld" is in een relatie, tenzij je scheve gezichten gaat krijgen omdat de een op vakantie kan naar Hawaii, en de ander thuis moet blijven. Als beiden het echter prima vinden dat de 1 naar Hawaii gaat en de ander thuis blijft, hey, be my guest, leef je leven, en wees blij dat je iemand gevonden hebt die bij je aan sluit :)
[...]
Wat doe je als vrouw in kwestie gewoon chronisch maar 1/3e van de uitgaven van haar man heeft? Die heeft dan na x jaar een leuke spaarpot...

Zelf zit ik trouwens ook met een soortgelijk probleem: mijn partner heeft een bijstandsuitkering (had eigenlijk Wajong moeten hebben, nooit aangevraagd, nu geen recht meer op, maar kan nog steeds niet werken, heeft ook ontheffing van de sollicitatieplicht). Als we ooit zouden gaan samenwonen, vervalt in 1 klap zijn volledige inkomen en mag ik hem 100% gaan onderhouden (naja, op de zorgtoeslag na dan, wooptiefuckingdoo).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet echt op zit te wachten, en hij ook niet... En dus blijven we LAT'ten... (en nee, we hebben op geen enkele manier een gezamenlijke huishouding, en slapen misschien 1-2 keer per week samen). En kost het de maatschappij meer dan het zou moeten.

Zou hij 300-400 van z'n uitkering mogen houden, zou ik het prima vinden. Dat is voldoende om z'n eigen kosten te dekken (eten, drinken, kleding, bijdrage in gas/electra/belastingen, zorgverzekering), maar gaat dan niet van míjn inkomen af. Geen kinderen, geen kinderwens ook, dus daarvoor hoeven we ook niet per sé te gaan hokken.

Ik vind het niet erg om het grootste deel van de kosten te betalen (heb ik veel vaker gedaan), maar om iemand direct vanaf dag 1 100% te onderhouden... nee, dat voelt gewoon niet goed...

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 14:55:
[...]

Je doet nu net alsof al het geld uitgegeven moet worden ;) sommige mensen willen ook gewoon sparen.
Jouw methode werkt alleen als geld onbeperkt voorhanden is (meestal niet het geval).
Nee, mijn methode werkt dus remmend. Als man 100 wil uitgeven, dan kost hem dat 200, aangezien hij zijn partner voor die 100 uit te geven euro's waar vrouw niet achter staat moet compenseren.
Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:00:
[...]
Wat doe je als vrouw in kwestie gewoon chronisch maar 1/3e van de uitgaven van haar man heeft? Die heeft dan na x jaar een leuke spaarpot...
Er vanuit gaan dat die discussies bij een gezamenlijke pot zeldzaam zijn :) Als de vrouw in kwestie het inderdaad structureel oneens is met de uitgave van de man, dan moeten ze eens goed met elkaar in gesprek of niet alles op één hoop.

[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 13-07-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
CurlyMo schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Nee, mijn methode werkt dus remmend. Als man 100 wil uitgeven, dan kost hem dat 200, aangezien hij zijn partner voor die 100 uit te geven euro's waar vrouw niet achter staat moet compenseren.

[...]

Er vanuit gaan dat die discussies bij een gezamenlijke pot zeldzaam zijn :) Als de vrouw in kwestie het inderdaad structureel oneens is met de uitgave van de man, dan moeten ze eens goed met elkaar in gesprek of niet alles op één hoop.
Dat lijkt me raar.... een straf. Je creëert dan een schijn-zelfstandigheid. Ik zou ieder gewoon een eigen potje geven. Het is vrij gezond om een vrij besteedbaar bedrag te hebben zonder je te hoeven verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

armageddon_2k1 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:04:
[...]
Dat lijkt me raar.... een straf. Je creëert dan een schijn-zelfstandigheid. Ik zou ieder gewoon een eigen potje geven. Het is vrij gezond om een vrij besteedbaar bedrag te hebben zonder je te hoeven verantwoorden.
Correctie: het is vrij gezond om niet iedere uitgave te hoeven verantwoorden. Of dat nou vanuit je eigen potje gebeurd of vanuit de gezamenlijke pot maakt daarbij niet uit.

Wij hadden 1 gezamenlijke rekening, en nooit problemen met welke uitgave dan ook. We hadden gewoon beiden een redelijk spaarzaam uitgavenpatroon, en meer dan voldoende inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
[...]

Omdat ze dat, linksom of rechtsom, toch wel doet. En omdat, als jullie uit elkaar gaan (even uitgaan van gehuwd in gemeenschap van goederen) ook recht heeft op 50% van die motor.

Zij zet zich net zo hard in als jij, en of ze nou geld stopt in het huis, de vaste lasten, de vakantie, het eten, de kleren, de kinderen of je motor, maakt daarbij geen ene f*ck uit. Iedere euro die nl. gestopt word in vaste lasten, kan niet in de motor gestopt worden en vice versa.
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet in hoe ze dat 'linksom of rechtsom' toch wel doet. Je betaalt wat je moet betalen en extraatjes die echt alleen door mij of door haar gebruikt worden zijn meestal voor eigen rekening (niet dat het er nog heel veel zijn tegenwoordig, maar dat terzijde).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Dan zou kleding ook individueel moeten zijn: jij profiteert van jouw kleding, hij niet (tenzij hij graag in jouw kleding loopt en jullie dezelfde maat hebben :P). Maar:
Nee hoor, ik heb er ook profijt van als hij zich kleedt (en vice versa!) Dat ziekteverzuim kost ook geld!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

SavageBrother schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:10:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet in hoe ze dat 'linksom of rechtsom' toch wel doet. Je betaalt wat je moet betalen en extraatjes die echt alleen door mij of door haar gebruikt worden zijn meestal voor eigen rekening (niet dat het er nog heel veel zijn tegenwoordig, maar dat terzijde).
Omdat iedere euro maar 1 keer uitgegeven kan worden. Of aan vaste lasten, of aan dingen samen, of aan dingen voor 1 persoon. Dus als jij 100 uitgeeft aan jezelf, kun je 100 minder uitgeven aan samen of vaste lasten. En dus moet zij 100 meer uitgeven aan samen of vaste lasten. Kan ze net zo goed 100 betalen aan iets voor jou: dat maakt dus niks uit, linksom of rechtsom blijft er dezelfde hoeveelheid geld in het gezin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Volgens mij zijn we het eens hoor. De essentie is natuurlijk de grote hoop. Ik haal het potje hier met name aan omdat het goed laat zien dat het in een relatie normaal is dat beide partners even veel ruimte moeten krijgen om leuke dingen te doen ongeacht de hoeveelheid geld ze inbrengen.

Beetje raar dat de vrouw met haar vriendinnen naar de mcdonalds moet omdat ze arm is en dat de man dan in een sterrentent zit omdat hij toevallig werkt ipv op de kinderen past.

Als je niet eerlijk wilt delen moet je gewoon lekker apart blijven wonen en geen kinderen nemen. Daar is toch ook niets op tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:08:
[...]

Correctie: het is vrij gezond om niet iedere uitgave te hoeven verantwoorden. Of dat nou vanuit je eigen potje gebeurd of vanuit de gezamenlijke pot maakt daarbij niet uit.

Wij hadden 1 gezamenlijke rekening, en nooit problemen met welke uitgave dan ook. We hadden gewoon beiden een redelijk spaarzaam uitgavenpatroon, en meer dan voldoende inkomsten.
Die twee factoren maken het alemaal wat makkelijker.

Als een partner spaarzaam is en de ander kwistig, geeft het conflicten. partner 2 ervaart stress van het geld dat zijn zijn ogen te snel opgaat en komt er nooit toe om iets voor zichzelf te kopen omdat parftner 1 hem steeds te snel af was. Dan moet je iets doen aan het afkaderen van een "vrije ruimte" voor de kwistige partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
[...]

Dan werkte het dus, omdat jullie beide niet veel uitgaven en er genoeg inkomsten waren. Het probleem zit juist wanneer dit niet het geval is. AKA 1 kan niet sparen :+

Hier gewoon apart gehouden. allebei een eigen spaar en betaalrekening en 1 gezamelijke rekening. We leggen allebei geld in de gezamelijke rekening (40/60%, omdat ik meer verdien betaal ik meer ook al werkt ze minder uren) en daar betalen we alle gezamelijke dingen van. Dus dat zijn verzekeringen, dingen voor het huis, drogers/auto's etc. Idem voor boodschappen en verzorgingsproducten.

Wat we over houden mogen we zelf besteden. Dus dat is kleding, hobby's en vakantie (want we gaan ook wel eens apart van elkaar). Daardoor houden we gewoon vrijheid. Ik spaar een boel meer dan mijn vriendin, maar dat is niet erg. Ze werkt er zelf voor en is eigen baas over haar geld. En ik kan gewoon een nieuwe PC kopen, zonder daar enige verantwoording over af te leggen.

Zou dat niet kunnen bij gezamelijk? vast wel, maar nu kan ik kopen wat ik wil zonder dat ik me schuldig hoef te voelen over dat ik ook "haar" deel opmaak. Voorbeeld: Mijn vader maakt jaarlijks een grote fietstocht in het buitenland en knalt dan een groot deel van mijn ouders "gezamelijke" geld er doorheen. Vind mijn moeder niet altijd tof...

Dat betekend trouwens niet dat we alles op de euro nauwkeurig uitrekenen. Ik betaal wel eens wat van mijn eigen rekening voor boodschappen en andersom. Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Ook krijg ik regelmatig kleding van haar (want zij wil mij netjes zien) en geef ik haar ook regelmatig cadeautjes. Voor ons werkt dit prima.

Als Miss Waah opeens niet meer wil of kan werken, geen probleem. Dan verdelen we het geld opnieuw zodat we weer allebei evenveel over houden als "zakgeld". Want ik wil niet dat ik op mijn l33t game-pc zit en op vakantie ga terwijl zij niks kan.... Als je partner, na het bekijken van de financiële situatie, voet bij stuk houd en zelf 400 euro per maand wil overhouden terwijl je zelf praktisch niets overhoud.... Dat is geen liefde IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Waah Dan heb je het dus toch niet echt gescheiden gehouden: jullie geldstromen zijn 'communicerende vaten', in ieder geval aan de inkomstenkant. Een verandering van inkomsten van de één zal ook de ander raken. Dus effectief hetzelfde als 'de grote hoop' (waarbij je goede afspraken hebt over hoeveel ieder voor zichzelf uitgeeft), maar met iets meer fysieke scheiding tussen rekeningen.
In plaats van 'zakgeld' op je eigen rekening te hebben, kan je ook alles van 1 rekening betalen en in je boekhouding bijhouden hoeveel ieder aan persoonlijke zaken uitgeeft :)
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
@Anoniem: 677216 klopt een beetje. Het is inderdaad afhankelijk van de inkomsten wat eenieder betaald aan vaste lasten. Puur omdat ik dat eerlijker vind. Met de hand gaa bijhouden wat eenieder uitgeeft aan persoonlijke zaken is alleen een stuk lastiger dan gewoon een eigen rekening hebben. Nu maken we 1x een bedrag over per maand en klaar. Geen boekhouder voor nodig.

Maar het lijkt mij dat elke relatie dit "communicerende vaten" principe heeft. Als je kinderen krijgt is de kans ook groot dat 1 van de 2 minder gaat werken, en dan moet je toch opnieuw bepalen hoe je het dan financieel gaat doen... En als 1 van de 2 arbeidsongeschikt raakt zeg je ook niet: ga maar werken voor je geld, ik houd mijn eigen geld.

Dus nee, niet hetzelfde als alles-op-1-hoop. Het verschil is ook dat je heel duidelijk voor ogen hebt wat je zelf kan sparen, hoe je je geld uitgeeft en of je grote uitgaven kan verantwoorden naar je gespaarde geld. Ook bevorderd het spaarzaam omgaan met je eigen geld. Als je telefoonabbo's etc van een gezamelijke rekening betaald maakt het ook niet uit wat het kost. Het gaat toch van de grote pot af. Waarom zou ik een goedkoop abbo nemen terwijl mijn vriendin een duur abbo heeft? Beide gaat van gezamelijk af..... dus waarom zuinig doen?

Met een eigen rekening betekend een goedkoop abbo meer geld voor jezelf voor andere dingen. Met gezamelijk is die impact veel minder dus de drijfveer ook lager....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Precies de situatie van ons paar jaar terug.

Maar nu met een koophuis en spaarpotjes met dingen zoals:
- Dakkapel
- Badkamer vernieuwen
- Zonnepanelen

vond ik het wel handig gewoon een grote spaarpot te hebben. Anders wordt het zo'n discussie op het moment zelf: "Jij 8k en ik 4k inleggen?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waah schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:09:
@Anoniem: 677216 klopt een beetje. Het is inderdaad afhankelijk van de inkomsten wat eenieder betaald aan vaste lasten. Puur omdat ik dat eerlijker vind. Met de hand gaa bijhouden wat eenieder uitgeeft aan persoonlijke zaken is alleen een stuk lastiger dan gewoon een eigen rekening hebben. Nu maken we 1x een bedrag over per maand en klaar. Geen boekhouder voor nodig.

Maar het lijkt mij dat elke relatie dit "communicerende vaten" principe heeft. Als je kinderen krijgt is de kans ook groot dat 1 van de 2 minder gaat werken, en dan moet je toch opnieuw bepalen hoe je het dan financieel gaat doen... En als 1 van de 2 arbeidsongeschikt raakt zeg je ook niet: ga maar werken voor je geld, ik houd mijn eigen geld.
Logisch.
Dus nee, niet hetzelfde als alles-op-1-hoop. Het verschil is ook dat je heel duidelijk voor ogen hebt wat je zelf kan sparen, hoe je je geld uitgeeft en of je grote uitgaven kan verantwoorden naar je gespaarde geld. Ook bevorderd het spaarzaam omgaan met je eigen geld. Als je telefoonabbo's etc van een gezamelijke rekening betaald maakt het ook niet uit wat het kost. Het gaat toch van de grote pot af. Waarom zou ik een goedkoop abbo nemen terwijl mijn vriendin een duur abbo heeft? Beide gaat van gezamelijk af..... dus waarom zuinig doen?

Met een eigen rekening betekend een goedkoop abbo meer geld voor jezelf voor andere dingen. Met gezamelijk is die impact veel minder dus de drijfveer ook lager....
In deze drijfveren herken ik me eigenlijk helemaal niet. Wij hebben ook (boekhoudkundige) potjes voor allerlei uitgaven (zowel gezamenlijke als individuele potjes). Maar er is tussen die potjes echt geen verschil hoe goed ik mijn best doe om me aan de grenzen te houden. Waarom zou ik kwistiger zijn als ik zelf 50% betaal dan als ik 100% betaal?
Het kan me ook niks schelen als ik minder persoonlijke kosten maak. Gaat zij vaker uit eten met vriendinnen dan ik met mijn vrienden? Leuk toch. Maar dan hoef ik echt niet 'in ruil daarvoor' meer zooi te kopen omdat ik anders minder gebruik maak van 'de pot'.
Edit: andersom net zo. Als ik wat elektronica koop, rent zij echt niet naar de Bijenkorf om de potjes in balans te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:35:
[...]

Omdat iedere euro maar 1 keer uitgegeven kan worden. Of aan vaste lasten, of aan dingen samen, of aan dingen voor 1 persoon. Dus als jij 100 uitgeeft aan jezelf, kun je 100 minder uitgeven aan samen of vaste lasten. En dus moet zij 100 meer uitgeven aan samen of vaste lasten. Kan ze net zo goed 100 betalen aan iets voor jou: dat maakt dus niks uit, linksom of rechtsom blijft er dezelfde hoeveelheid geld in het gezin zitten.
We betalen eerst de vaste lasten, daarna andere zaken dus ik zie niet in hoe dit relevant is.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Zo heb ik het thuis ook niet geregeld hoor :) Hoe wel, staat in al die andere topics met uitgebreide toelichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
armageddon_2k1 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Precies de situatie van ons paar jaar terug.

Maar nu met een koophuis en spaarpotjes met dingen zoals:
- Dakkapel
- Badkamer vernieuwen
- Zonnepanelen

vond ik het wel handig gewoon een grote spaarpot te hebben. Anders wordt het zo'n discussie op het moment zelf: "Jij 8k en ik 4k inleggen?"
hoezo discussie? elk jaar kijken we naar de inkomsten en vaste lasten, en kunnen we het aanpassen. De verdeelsleutel ligt alleen al tijden op 40/60 dus geen idee waarom dat snel zou wijzigen.
Krijgen volgende week zonnepanelen en ja... ik betaal 60% en zij 40%. Is geen enkele discussie over te voeren IMHO want ik houd ook iets meer over elke maand. Dus heb meer kunnen sparen en mag dus ook meer betalen.

Like i said: als het op een gegeven moment niet voor je werkt kun je het gewoon aanpassen. Maar zolang het werkt waarom niet? Met een gezamelijke pot kan je ook discussie krijgen. Want waarom die dakkapel? jij wil dat graag maar mijn boeit het minder.... En jij hebt laatst ook al X gekocht voor jezelf.

En dat is precies de discussie die ik niet wil. Als ik iets zelf wil kopen doe ik dat. Als zij geen zonnepanelen had gewild omdat ze het nut er niet van in ziet en ik wel.... had ik de zonnepanelen zelf gekocht en de besparing gewoon zelf gepakt. Juist omdat ik eigen geld heb kan ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ah, kijk aan. Discussie is misschien niet helemaal het goede woord, maar ik denk dat we het eens zijn. Zelfde oplossing, maar die van ons is wel explicieter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Wat zitten de meeste hier op het geld. Een relatie kost geld (en als je echt van iemand houdt is dit ondergeschikt ). Mij boeit het echt helemaal niet hoe het verdeeld is. Ik verdien veeel meer dan mijn vrouw. Betaal eigenlijk alles, wat zij verdient gebruikt ze om uit te gaan mee vriendinnen, kinderen en kleine boodschappen. Rest betaal ik en wat overblijft spendeer ik aan hetzelfde als zij.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nou, eerlijk gezegd gaat het iedereen deels wel om het geld, want we kunnen allebei wel lekker niks gaan verdienen en full-time van onze muffin-bak-hobby (maar een voorbeeld) gaan genieten, maar een huishouden kost nou eenmaal geld. En geld hebben kost investeringen (tijd, moeite, minder kopen).

Desalniettemin zie ik je punt :) Geld is maar een klein deel. Waarde is iets veel belangrijkers. Wij zijn met z'n tweeen dus ook de afgelopen maanden bezig met 'minimalisme'. Niet meteen denken dat we in ons onderbroek in eens steriele kamer zitten met alleen maar een glas water en een banaan omdat we meer niet nodig hebben, maar meer de reductie van materialisme, en de maximalisatie van wat waardevol is voor ons. De afgelopen 3 maanden dus al voor 9000,- (ja, je leest het goed) verkocht op Marktplaats. We hebben bijna geen rommel meer, geven een stuk minder uit en hebben al minder stress van spullen hebben en we zijn maar op het begin. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
worldfastest schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:30:
Wat zitten de meeste hier op het geld. Een relatie kost geld (en als je echt van iemand houdt is dit ondergeschikt ). Mij boeit het echt helemaal niet hoe het verdeeld is. Ik verdien veeel meer dan mijn vrouw. Betaal eigenlijk alles, wat zij verdient gebruikt ze om uit te gaan mee vriendinnen, kinderen en kleine boodschappen. Rest betaal ik en wat overblijft spendeer ik aan hetzelfde als zij.
Eensch. Het gaat er natuurlijk helemaal niet om wie het geld binnenbrengt. Hier hebben we een helder 100/0 verdeling. De financiele waarde van mijn vrouw is dat zij een enabler is voor mij om veel te verdienen.

Het huishouden wordt grotendeels gedaan, ik hoef niet de hele tijd te schakelen tussen werk en de zorg voor kinderen, boodschappen komen als venzelf het huis in. En als ik geluk heb krijg ik nog eten ook :) Gevolg van deze situatie is focus op mijn werk samen met het idee dan mijn inkomen best belangrijk is. Dat levert mij waarschijnlijk meer op dan het ontbrekende tweede inkomen.

Als ze met vriendinnen wil gaan lunchen, heeft ze geen toestemming nodig en daarvoor hoeft ze ook geen eigen baan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouriHL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 06:42
Ramon schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:02:
Volgens mij is het simpel: reken voor jezelf uit wat jij nodig hebt om je dingetjes te doen en voor je kind te zorgen. Breng dat bedrag in de discussie in. Krijg je dat niet voor elkaar dan moet je niet samen gaan wonen.

Zou sowieso nooit samen gaan wonen met iemand die rookt.
Wat een ontzettend dóm antwoord :') (dat laatste)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is nog steeds geen waterdichte oplossing, want wat valt er onder "leuke dingen voor jezelf"? Bijv. kleren? Make-up? Scheerspullen? Bibliotheek-abonnement? Telefoon-abonnement? Gezamenlijk etentje? Auto? Fiets?

Wat ik probeer aan te geven, is dat potjes en naar rato-verdelen alsnog genoeg discussie kan geven. Voor de een zal een auto of telefoon-abonnement een extra'tje zijn, voor de ander is het noodzakelijk.
Dat is toch gewoon een kwestie van even met elkaar bespreken? Het is niet alsof dat staatsgeheimen zijn ofzo :P
Ik denk dat het er maar helemaal vanaf hangt hoe je erin staat.
Ikzelf zou niet aan zo'n situatie moeten denken, ik zou me veel te bezwaard voelen.

Ik ben blij dat wij, buiten de gezamenlijke pot, ons eigen geld hebben, zodat ik met mijn geld dingen kan kopen zonder me er schuldig over te voelen.
Als ik een dom duur ding wil kopen (een gouden fidgetspinner ofzo) dan kan ik dat zonder dat ik het gevoel heb dat ik het zou moeten verantwoorden. Als het op een grote hoop ligt, dan voel ik me daar beduidend minder prettig bij.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

anandus schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:06:
ik zou me veel te bezwaard voelen.
zonder me er schuldig over te voelen.
ik het gevoel heb dat ik het zou moeten verantwoorden.
dan voel ik me daar beduidend minder prettig bij.
Wauw! En dat allemaal in één reactie...

Ik voel mij nergens schuldig over, net zo min mijn vrouw dat doet. Want DAT is een relatie niet nodig als je dingen overlegt en elkaar een beetje kent. Mijn vrouw weet dat ik dure onzinnige dingen leuk vind om te hebben, zonder direct een doel of nut, zoals domotica (lampen gaan immers met een knopje ook aan, heel gechargeerd gezegd). Net zo min ik het onzin vind dat zij weer eens nieuwe kussentjes koopt voor op de bank.

Heb mijn vrouw even laten meelezen in deze post, gelukkig denken we beide hierover gelijk en daar gaat over. Wat je ook beslist, als je beide maar kunt vinden/schikken...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Als ik een dom duur ding wil kopen (een gouden fidgetspinner ofzo) dan kan ik dat zonder dat ik het gevoel heb dat ik het zou moeten verantwoorden. Als het op een grote hoop ligt, dan voel ik me daar beduidend minder prettig bij.
Mja, ongeacht of het eigen geld is of niet, als je zulke dingen aanschaft, ben je gewoon geen geschikte partner voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hokkie schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:27:
[...]
Wauw! En dat allemaal in één reactie...

Ik voel mij nergens schuldig over, net zo min mijn vrouw dat doet. Want DAT is een relatie niet nodig als je dingen overlegt en elkaar een beetje kent.
Alle mensen zijn anders ;)
Uiteraard is dat niet nodig in een relatie, daar geef ik je geen ongelijk in, maar ikzelf ervaar dat wel zo (en dat staat los van de relatie an sich) en met eigen potjes is het simpel opgelost.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:44
[...]
Ik ben blij dat wij, buiten de gezamenlijke pot, ons eigen geld hebben, zodat ik met mijn geld dingen kan kopen zonder me er schuldig over te voelen.
Ieder zijn ding en hoe je hiermee om gaat is voor iedereen hun eigen keuze. Wel denk ik dat er geen perfecte oplossing bestaat. Wij hebben alles op 1 hoop en wanneer ik/zij iets wil dan is daar ruimte voor. Wel houden we elkaar scherp dat we niet doorslaan (té goedkoop/duur).

Echter... wanneer ik aan zou komen met "ik wil dat horloge van 15.000 euro" heb ik hoe dan ook een uitdaging. En het hebben van een aparte spaarpot zou hiermee niet relevant zijn. Net als ik het niet zou waarderen wanneer ze schoenen zou kopen van 2.000 euro.

Je kan de financiën regelen zoals je wilt... Maar wanneer één van beide zich onprettig voelt bij die regeling dan past deze niet bij je als koppel. Indien je geen regeling kan vinden die bij beide past dan past mijn inziens het koppel niet bij elkaar. ;)

Dat je je financieel niet hoeft te verantwoorden wilt niet zeggen dat de ander zich hier niet ongemakkelijk bij kan voelen. Ik ken ook een verhaal van een stel met flink verschil in inkomen... HIJ ging op vakantie met zijn vrienden en ZIJ mocht lekker thuis blijven huishouden... HIJ ging uit eten naar een luxe restaurant en ZIJ kon lekker thuis zelf eten koken. Wellicht wat extreem maar toch...

Daarnaast is huishouden en zorgen voor je kind óók werk. Maar goed het lijkt er in dit geval op dat het kind ongewenst is (financieel in elk geval al wel). Indien je een vrouw kiest mét kind kies dan hoort dat kind bij het totaal pakket maar goed.. helaas denkt niet iedereen er zo over.

[ Voor 20% gewijzigd door Thalaron op 13-07-2017 17:56 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat een problemen brengt emancipatie mee in de maatschappij zeg. Voor ons is het heel simpel. We betalen elke maand alle lasten plus alle kosten van uitgaan, huishouden en spullen kopen. Houden we aan het eind van de maand over dan prima, komen we te kort kijken we waar we hadden kunnen besparen.

Dure dingen kopen doen we sowieso in overleg. Hoort IMHO gewoon in een gezonde relatie. Als ik iets duurs wil kopen wat in de ogen van mijn vrouw nutteloos is, ga ik het niet zomaar kopen. Dan ga ik eerst beargumenteren waarom het voor mij wel nuttig is. Soms overtuigt ze me dat het inderdaad nutteloos is, soms niet en koop ik het alsnog. Andersom werkt dat precies hetzelfde.

Overigens is niet op uitgaves letten met boven modaal inkomens veel makkelijker dan onder modaal inkomens.
@Thalaron grappig, had deze post tegelijk met jou getypt en we zeggen toevallig bijna hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 13-07-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:56:
Wat een problemen brengt emancipatie mee in de maatschappij zeg. Voor ons is het heel simpel. We betalen elke maand alle lasten plus alle kosten van uitgaan, huishouden en spullen kopen. Houden we aan het eind van de maand over dan prima, komen we te kort kijken we waar we hadden kunnen besparen..
Dus er wordt niet standaard gespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:57:
[...]

Dus er wordt niet standaard gespaard?
Jawel, er wordt standaard gespaard, waardoor dit juist werkt. Als je altijd alles uit geeft wat er gezamenlijk binnenkomt, kom je aan het eind van de maand altijd te kort. Dan werkt deze regeling van blind langs elkaar uitgeven natuurlijk niet.

We komen alleen te kort als er een grote uitgave is gedaan, zoals vakantie boeken of elektronica kopen. Medium dure dingen als make-up en kleding zorgen meestal niet voor rode cijfers aan het eind van de maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:56:
Wat een problemen brengt emancipatie mee in de maatschappij zeg.
Wuk? Dit zou een gevolg zijn van emancipatie??? Terug naar de jaren 50 waarin vrouwen enkel iedere week 'n zakje huishoudgeld kregen en verder niet handelingsbekwaam waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Y_H schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:58:
[...]

Wat een ontzettend dóm antwoord :') (dat laatste)
Je bent zelf een ontzettend dom antwoord :')

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ardana schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:19:
[...]

Wuk? Dit zou een gevolg zijn van emancipatie??? Terug naar de jaren 50 waarin vrouwen enkel iedere week 'n zakje huishoudgeld kregen en verder niet handelingsbekwaam waren?
Ja, hij geeft ook niet aan dat hij tegen emancipatie is he? Maar het hele topic gaat over een situatie die ontstaan is door emancipatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Het valt mij ook op dat mensen die alles op een grote berg gooien erg snel vinden dat 'mensen op hun geld zitten'. Ergens afspraken over maken staat natuurlijk niet gelijk aan gierig zijn, de partner niks gunnen of geld belangrijker vinden dan liefde! Het gaat om duidelijkheid creëren richting de toekomst en afstemmen wat men acceptabel vind van elkaars gedrag. Ik wil elke financiële verplichting (van koopcontract tot pensioen tot gsm-abonnement) die ik aan ga ook duidelijk hebben. Of het nou voor mij alleen is of samen. Wat als het contract af loopt, wat als situatie X zich voor doet, etc.
En waarom zou je eerst alles op de grote hoop gooien om er daarna pas achter te komen dat het uitgeefpatroon van elkaar totaal verschilt en je misschien hele andere ideeën op nahoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Nou, wij gooien het op de grote hoop, maar we zijn ook al 10 jaar samen en hebben 6 jaar een gezamenlijk huishouden. Dan ken je elkaars uitgavenpatronen onderhand wel en zijn we in goed overleg tot deze constructie gekomen. Allebei blij.

Bottom line: Zoals altijd, in elke relatie, zowel romantisch als zakelijk, gaat het om communicatie.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 13-07-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Tom schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:05:
[...]

Het valt mij ook op dat mensen die alles op een grote berg gooien erg snel vinden dat 'mensen op hun geld zitten'. Ergens afspraken over maken staat natuurlijk niet gelijk aan gierig zijn, de partner niks gunnen of geld belangrijker vinden dan liefde! Het gaat om duidelijkheid creëren richting de toekomst en afstemmen wat men acceptabel vind van elkaars gedrag. Ik wil elke financiële verplichting (van koopcontract tot pensioen tot gsm-abonnement) die ik aan ga ook duidelijk hebben. Of het nou voor mij alleen is of samen. Wat als het contract af loopt, wat als situatie X zich voor doet, etc.
En waarom zou je eerst alles op de grote hoop gooien om er daarna pas achter te komen dat het uitgeefpatroon van elkaar totaal verschilt en je misschien hele andere ideeën op nahoud?
Daar kan je ook achter komen voordat je gaat samenwonen. Valt me voornamelijk op dat dit onderwerp steeds vaker hier op het forum zie. Denk dat t_captain het goed verwoord. Mijn vrouw zorgt meer voor de kinderen/huishouden dan ik zodat ik me op mijn carrière kan richten. Dit betekend niet dat ik geen bijdrage doe in de opvoeding of huishouden.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 14:27

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Neuh...

De tijd dat mannen het geld verdienden en vrouwen het uitgaven... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Nee ik ben absoluut voor emancipatie. Maar het verschil in inkomen en verdelen van het totale inkomen komt door de emancipatie. Als de vrouw geen inkomen heeft, is er ook geen verschil aan inkomen.

Je opmerking geeft eigenlijk wel aan dat dit probleem er vroeger ook was. Waarscheinlijk zijn de mannen die nu niet geld op een hoop delen met hun vrouw, vroeger de man die te gierig was om hun vrouw het geld uit te laten geven en inderdaad dus die vaste wekelijkse huishoudpot laat besteden aan de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-04 19:43
Ik en mijn vriendin ( sinds een week mijn vrouw ) hebben vanaf dat we samen wonen alles op 1 rekening laten binnen komen en de regel gemaakt: kleding, boodschappen verzorgingsproducten en alles waar je samen wat aan hebt mag van de gezamelijke rekening ( dingen boven 20 euro eerst overleggen) naast dit en vaste lasten krijgt ieder 100 euro per maand zakgeld waar je alles mee mag doen. (Overigens rook ik ook en dat was voor mij al 70 euro per maand)

Voordeel hiervan ieder is gelijk. Bij betere tijden in overleg meer zakgeld bij mindere tijden even minder of prive gespaard lenen aan gezamelijke. Plus als ik vond dat een jurk veelste duur was dan was het " ok helft gezamelijk helft prive"

Werkte perfect inmiddels 8 jaar samen en getrouwd nu hebben we maar 1 rekening

[ Voor 0% gewijzigd door Jklaus op 13-07-2017 21:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:39:
Blijf lekker op jezelf en wacht op de dag dat je een partner tegen het lijf loopt die wel begrijpt wat samenwonenn en een gezamenlijke huishouding voeren betekent.

<KNIP>
Beste advies ooit op Tweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Vrouwen zijn gelijk aan mannen in deze tijd, dus gelijk bijdragen lijkt mij wel op zijn plek. Dat betekent ook dat ieder zijn huishoudelijke uitgaven zal moeten verantwoorden. Vind ik vrij logisch... Hoe je dat precies oplost is aan jezelf. Een huishoudelijke pot is een oplossing, maar bijvoorbeeld rekeningen delen door ze te verrekenen kan ook (is wel veel meer werk).

Als je als man (of vrouw) moet verantwoorden wat je met je eigen geld doet, dan zit je toch wel aardig onder de plak. Aan de andere kant, als partners geen werk hebben en het huishouden doen, dan moeten die dat dan toch wel waar maken door letterlijk alles in huis te doen, want een huishouden voeren is ook een soort werken. Dus op de zak van je partner teren is niet per se verkeerd.

[ Voor 66% gewijzigd door 712641 op 13-07-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hokkie schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Wij staan nu op het punt een nieuwe stofzuiger te kopen. Ik wil graag een Dyson, maar mijn vriendin een stofzuiger van Blokker. Prijsverschil is enorm. Die Dyson gaat 'em niet worden, maar zo'n goedkoop prutsding ook niet. We hebben gisteren een compromis gesloten en gaan daar tussenin zitten. Nieuwe eethoek zit eraan te komen en dit wordt op dezelfde wijze besloten. Kortom geven en nemen.
ik begrijp je punt hoor... maar ik vind dit wel echt een typisch Nederlandse polderoplossing. Nu heb je zo én relatief veel geld uitgegeven én een relatief prutapparaat.... had een keuze gemaakt... desnoods met een muntje opgooien :)... dan had je of goedkoop uitgeweest óf een goed apparaat gehad...
gaat me uiteraard niet om het specifieke voorval, maar meer om de gedachte erachter dat de middenweg niet perse de weg van de beste keuze is. Geven en nemen ok, maar doe het dan wel efficiënt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Mee eens, door te polderen heb je allebei niet wat je wou. Dus hier zou de Dyson gekomen zijn in ruil voor een nespresso ipv een echt koffieapparaat bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:37
redfoxert schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:38:
Aangezien de biologische vader van de oudste (inmiddels 17) al jaren geleden niet meer op de aarde aanwezig is en haar nooit erkend heeft, heb ik haar erkend waardoor ik nu dus drie kinderen heb. Ze heeft zelfs mijn achternaam :)
_/-\o_ _/-\o_
Schitterend. Je dochter zal apetrots zijn met zo'n vader. Je handelt naar je gevoel en belang van het kind, maar ik vind dat een duimpje even te makkelijk is. Woorden komen te kort, maar ik vind dit geweldig! Gave vader moet jij zijn zeg. Mijn diepste waardering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

P.O. Box schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:24:
[...]

ik begrijp je punt hoor... maar ik vind dit wel echt een typisch Nederlandse polderoplossing. Nu heb je zo én relatief veel geld uitgegeven én een relatief prutapparaat.... had een keuze gemaakt... desnoods met een muntje opgooien :)... dan had je of goedkoop uitgeweest óf een goed apparaat gehad...
gaat me uiteraard niet om het specifieke voorval, maar meer om de gedachte erachter dat de middenweg niet perse de weg van de beste keuze is. Geven en nemen ok, maar doe het dan wel efficiënt ;)
Ik heb het zo opgelost m.b.v. Excel:
De zoektocht
Longlist: fase 1
Longlist: fase 2
Shortlist
Uiteindelijke aankoop
Een uur voordat ik op weg zou gaan om de koop te gaan sluiten, stuitte mijn vrouw op bezwaren over de kosten. "Waarom moet het zo duur zijn, kan het niet ook met 7kg, mijn ouders hebben maar 5kg en daar kunnen de gordijnen ook in", etc. Als ik een grote aankoop doe, dan moet ik er niet binnen korte tijd weer spijt van hebben, Dan geef ik liever upfront wat meer uit, dan op korte termijn weer een nieuwe aanschaf te moeten doen. Uiteindelijk heb ik voorgesteld dat zij op de website van de leverancier een model uitzocht. Waaronder de L76479FL.

In de winkel aangekomen vertelde ik dat ik een keus heb gemaakt. Niet mijn eerste, maar een door budgettechnische keuze de 7kg L76479FL en de 7kg broer. Behalve dat geen enkel verschil. En toch veel van mijn wensen vervuld: stoomfunctie, minimaal 7kg, A+++(-10%) en electronisch display. Jammer zijn: geen trommelverlichting en wasweging. De verkoper een bedrag gefabriceerd inclusief 5 jaar garantie aan huis en ik me ervan heb vergewist wat dat inhield in de praktijk, is de bestelling geplaatst op zaterdag om woensdag geleverd te worden.
productreview: AEG Lavamat L76479FL (Exclusiv) review door PcDealer

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:40:
Mee eens, door te polderen heb je allebei niet wat je wou. Dus hier zou de Dyson gekomen zijn in ruil voor een nespresso ipv een echt koffieapparaat bijvoorbeeld.
We hebben een Jura. Dat slootwater uit een Nespresso komt niet in ons huis

Maar ik begrijp de onderliggende opmerking.

Het gaat mij betreft nog dieper dan dat in de relatie, namelijk het egoïsme wat er vanaf spat door alles te splitten. Jij jouw deel en ik de mijne. Houden jullie ook tijdregistraties bij hoelang iemand onder de douche staat, moet je partner ook kilometer vergoeding betalen als diegene je auto gebruikt?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:01:
[...]

We komen alleen te kort als er een grote uitgave is gedaan, zoals vakantie boeken of elektronica kopen. Medium dure dingen als make-up en kleding zorgen meestal niet voor rode cijfers aan het eind van de maand.
Dus je spaart niet...

Sparen is een buffer opbouwen dat wanneer je onvoorziene kosten krijgt, dit met eigen geld kunt oplossen. Een vakantie is niet onvoorzien, maar plan je. Wij beide hebben ongeveer 2,5x ons netto gezamenlijk maandinkomen op een rekening staan, wat feitelijk stilstaat. Daarnaast een kortlopende spaarrekening die wij gebruiken voor vakanties, grotere huishoudelijke uitgaven en voor onderhoud woning.

Sparen voor een vakantie en vervolgens je spaarrekening leegtrekken om die te kunnen betalen, is niet verstandig. Als onderweg je auto stuk gaat, heb je een probleem. Wel fijn dat je dan wat langer op je vakantieadres kunt blijven 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Alles niet op een hoop kan ook juist positief werken denk ik.
Je blijft eerder zelf voorzienend wat ook goed is voor eigenwaarde of als de kinderen uit huis gaan.
Risico spreiding (bijvoorbeeld bij een partner met een eigen zaak).
Het sluit elkaar steunen niet uit evenals betalen naar rato.
Zorgt er voor dat je waarschijnlijk eerder voor jezelf blijft zorgen door egoïstische uitgaven wat makkelijker te doen. Die voelen soms mijninziens egoïstischer dan ze zijn.

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hokkie schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Wij staan nu op het punt een nieuwe stofzuiger te kopen. Ik wil graag een Dyson, maar mijn vriendin een stofzuiger van Blokker. Prijsverschil is enorm. Die Dyson gaat 'em niet worden, maar zo'n goedkoop prutsding ook niet. We hebben gisteren een compromis gesloten en gaan daar tussenin zitten. Nieuwe eethoek zit eraan te komen en dit wordt op dezelfde wijze besloten. Kortom geven en nemen.

Ben ik nu tevreden met deze beslissing? Nee, maar ik besef mij wel dat de volgende keer ik iets meer 'neem' en zij mij 'geeft'. Betekend dit nu ook dat ik nooit dát krijg wat ik graag? Nee natuurlijk niet (zie mijn onderschrift).

Je geeft aan dat je naar rato geld stort op die rekening en hiermee sta je dus, financieel gezien, niet gelijkwaardig in een relatie. Ieder zijn ding, maar dit zou voor mij niet fijn voelen.
Wij hebben een gezamelijke pot, maar wel verder de rest van ons geld voor onszelf.
In een geval als dit, had zij de helft van dat blokker-prutapparaat betaald, en had ik de rest van die Dyson betaald. Als ik dat belangrijk genoeg had gevonden.

Ja, dan heeft zij ook profijt van dat apparaat maar ik begrijp best dat ze niet 300 euro aan een stofzuiger wil uitgeven (en ik ook :9 zeker met de nieuwe labels die wel aangeven dat een 50€ stofzuiger beter kan zijn dan een apparaat va 300€).

Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:01:
[...]

Jawel, er wordt standaard gespaard, waardoor dit juist werkt. Als je altijd alles uit geeft wat er gezamenlijk binnenkomt, kom je aan het eind van de maand altijd te kort. Dan werkt deze regeling van blind langs elkaar uitgeven natuurlijk niet.

Dit is sparen zoals je in je kindertijd doet. Geld opzij leggen voor vakantie en dan is alles op (of erger, in het rood). Als je spaart als een volwassene kan je gewoon op vakantie, en heb je daarnaast nog geld opzij gelegd voor onvoorwachte kosten (een kapotte droger).

Heb afgelopen maand zonnepanelen aangeschaft, vakantie betaald, een kapotte droger gehad en 3 maanden terug een nieuwe auto moeten kopen ivm oude naar de sloop. En toch heb ik nog geld over voor "onverwachte uitgaven". Zodra je buffer richting de 0 euro gaat, zit je best wel in een risico-gebied. Want lenen is duur, een ontslag is sneller gebeurt dan je hoopt en van een schuld afkomen is een stuk lastiger dan zorgen voor een goede buffer.

[ Voor 31% gewijzigd door Waah op 14-07-2017 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
dubbel, sorry

[ Voor 98% gewijzigd door Waah op 14-07-2017 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 22:55

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Mijn vrouw heeft al 13 jaar geen inkomen meer, simpelweg omdat wij er voor gekozen hebben dat ze huisvrouw werd zodra wij kinderen kregen. Mijn ouders wonen niet in de buurt, haar moeder is niet geschikt om op kinderen te letten.

Voor zover ik weet hebben wij geen problemen over het idee dat ik 100% van het inkomen verzorg. Zij doet 90+% van het huishouden en wij hebben nooit een probleem als ik plots 's avonds op pad moet of een paar dagen voor het werk in het buitenland zit (wat bij mij vrijwel altijd last minute zaken zijn).

Ik vind het absoluut geen probleem dat zij, na aftrek vaste lasten (inclusief boodschappen) het merendeel van het 'vrij te besteden' deel uitgeeft. Simpelweg omdat ik weet dat als ik graag iets wil kopen (en ik kan het beargumenteren als het 'duur' is), zij daar ook geen probleem mee heeft. Daar staat overigens ook tegenover dat mijn kleding een factor 5 tot 10 duurder is per item: ik draag 5 dagen in de week pakken, en die kosten nu eenmaal meer. Ook overhemden hakken er wat dat betreft in, trouwens.

Ik ben juist dankbaar dat zij zoveel zorg voor het huishouden heeft en ik mij volledig op mijn carriere kan richten.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Jklaus Gefeliciteerd!
Z___Z schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:40:
Ja, hier ook. (nu hebben wij al twee dysons, en zijn we er beide gek op, dus die keuze was niet zo heel moeilijk :p)

Wij hebben ondertussen wel geleerd dat we beter één keer een iets duurdere uitgave kunnen doen (dan maar iets langer sparen), dan toch gaan schipperen en binnen een jaar het mogen vervangen. Nu is dat voor ons heel makkelijk, aangezien we heel lang blijven twijfelen (en dus per definitie langer kunnen doorsparen :p) Zo heeft het een jaar geduurd voordat we die tweede dyson (kruimeldief) kochten, nadat we hem voor het eerst gezien hadden :D
Waah schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:02:
[...]

Dit is sparen zoals je in je kindertijd doet. Geld opzij leggen voor vakantie en dan is alles op (of erger, in het rood). Als je spaart als een volwassene kan je gewoon op vakantie, en heb je daarnaast nog geld opzij gelegd voor onvoorwachte kosten (een kapotte droger).

Heb afgelopen maand zonnepanelen aangeschaft, vakantie betaald, een kapotte droger gehad en 3 maanden terug een nieuwe auto moeten kopen ivm oude naar de sloop. En toch heb ik nog geld over voor "onverwachte uitgaven". Zodra je buffer richting de 0 euro gaat, zit je best wel in een risico-gebied. Want lenen is duur, een ontslag is sneller gebeurt dan je hoopt en van een schuld afkomen is een stuk lastiger dan zorgen voor een goede buffer.
Wij doen beide. We sparen voor de korte termijn (meestal is dat één of twee maanden) voor een product wat we willen hebben, en we sparen voor de lange termijn voor de producten die we moeten hebben. Dit doen we door de lopende rekening elke maand af te romen (voor de lange termijn) terwijl er voldoende overblijft voor de onvoorziene omstandigheden. Zo zal er volgende maand (en de daarop volgende maand waarschijnlijk) niets af te romen vallen omdat we een extra storting hebben gedaan voor onze hypotheek.

Ik weet dat wij een hele luxe positie hebben: twee modale inkomens, geen kinderen, relatief goedkoop huis (maar wel een vrouw met gadget-lust :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:36
[...]

Als het werkt moet je het vooral doen maar voor mij is dit struisvogelpolitiek. Als mijn vrouw het niet eens is met een aankoop (of andersom) dan doet het er totaal niet toe waar dat geld vandaan komt. Het is de aankoop waar de ander het niet mee eens is, niet de manier van financieren.
Als ik in de winkel 100 euro pin van onze en/of rekening dan is er 100 euro 'verdwenen' uit ons gezamenlijk huishouden. Als we met eigen potjes werken dan is dezelfde 100 euro die ik pin niet in het gezamenlijke potje terecht gekomen. Netto maakt dat geen verschil, er hangt alleen een ander label aan die 100 euro maar het is en blijft 100 euro.
Waah schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:43:
[...]

Zou dat niet kunnen bij gezamelijk? vast wel, maar nu kan ik kopen wat ik wil zonder dat ik me schuldig hoef te voelen over dat ik ook "haar" deel opmaak. Voorbeeld: Mijn vader maakt jaarlijks een grote fietstocht in het buitenland en knalt dan een groot deel van mijn ouders "gezamelijke" geld er doorheen. Vind mijn moeder niet altijd tof...
Slecht voorbeeld als je het mij vraagt want kennelijk is er iemand in de relatie die zijn zin doordrukt ten koste van de ander en dat zou je moeten uitpraten.
Stel nu dat die fietstocht jaarlijks 2400 euro kost. Om je moeder tegemoet te komen gaat dit niet meer uit de gezamenlijke pot maar krijgt je vader voortaan 200 euro zakgeld per maand of stort 200 euro minder per maand in de die pot. Doe dat het hele jaar door en dezelfde 2400 euro is bereikt.
Gaat je moeder dezelfde fietstocht dan ineens wel tof vinden? Het is exact dezelfde 2400 euro die niet in of aan het gezin uitgegeven wordt maar aan een fietstocht, er hangt alleen een ander labeltje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:19:

Slecht voorbeeld als je het mij vraagt want kennelijk is er iemand in de relatie die zijn zin doordrukt ten koste van de ander en dat zou je moeten uitpraten.
Stel nu dat die fietstocht jaarlijks 2400 euro kost. Om je moeder tegemoet te komen gaat dit niet meer uit de gezamenlijke pot maar krijgt je vader voortaan 200 euro zakgeld per maand of stort 200 euro minder per maand in de die pot. Doe dat het hele jaar door en dezelfde 2400 euro is bereikt.
Gaat je moeder dezelfde fietstocht dan ineens wel tof vinden? Het is exact dezelfde 2400 euro die niet in of aan het gezin uitgegeven wordt maar aan een fietstocht, er hangt alleen een ander labeltje aan.
Het verschil is vrij simpel:
Nu kost die fietstocht bijvoorbeeld 2400 euro, en is er "niets" over. In geval 2 zou mijn moeder dus ook 2400 euro hebben ;-)

DAT is het grote verschil. Dat het verder slechte communicatie is en de zin doordrukken klopt. Daar zijn we ons allemaal van bewust :+ maar zolang zij het pikt is het blijkbaar ook niet erg genoeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:19:
[...]
Als het werkt moet je het vooral doen maar voor mij is dit struisvogelpolitiek. Als mijn vrouw het niet eens is met een aankoop (of andersom) dan doet het er totaal niet toe waar dat geld vandaan komt. Het is de aankoop waar de ander het niet mee eens is, niet de manier van financieren.
Een stel heeft een gezamenlijke rekening. Daar gaan 99.9% van alle uitgaven vanaf. Of de persoonlijke uitgaven van de gezamenlijke rekening nu wel of niet evenredig is verdeelt is nooit discussie. Beide partners hebben dan eigenlijk geen geld op hun eigen rekening staan, omdat ze dat zakgeld nooit nodig hebben. Het is dan ook zonde om dat voor niks op een eigen rekening te hebben. Als er nu toch in dat hele simpele geval discussie ontstaat over een uitgave, dan kunnen beide partners afspreken om toch een keer zakgeld over te maken naar beide rekeningen voor de waarde van de uitgave die ter discussie staat. Oftewel, je kan er voor kiezen standaard een X bedrag per maand over te maken naar beide persoonlijke rekeningen, of om dat te doen op het moment dat het nodig is, in die 0.1% van de tijd dat er discussie is.

Dit werkt dan alleen als:
1. Er is max 1 à 2 keer per jaar discussie is over zoiets.
2. De uitgaven is dan tevens niet groot (een nieuwe auto t.o.v. domoticalamp).
3. 99.9% van de uitgaven worden al gezamenlijk gedaan waardoor er in de tussentijd ook geen zakgeld wordt opgebouwd en daar ook altijd in goed gesprek uitgekomen wordt.

TLDR; wat ik voorstel is zakgeld op aanvraag. Zodra het nodig is uitgekeerd naar beide partners voor het uit te geven bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Waah schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:54:
[...]

Het verschil is vrij simpel:
Nu kost die fietstocht bijvoorbeeld 2400 euro, en is er "niets" over. In geval 2 zou mijn moeder dus ook 2400 euro hebben ;-)

DAT is het grote verschil. Dat het verder slechte communicatie is en de zin doordrukken klopt. Daar zijn we ons allemaal van bewust :+ maar zolang zij het pikt is het blijkbaar ook niet erg genoeg :9
En die 2400 euro van je moeder komt uit de lucht gevallen? Als je met potjes gaat werken dan krijg je ineens veel meer inkomsten?
Ik heb nieuws voor je, als een fietstocht van 2400 euro de gezamenlijke pot leeg maakt dan is er ook geen 2400 euro voor je moeder als je met eigen potjes gaat werken.
In jouw geval 2 zou er namelijk 4800 in de gezamenlijke pot zitten of 2400 in ieders eigen potje.

Hier speelt iets heel anders en werken met potjes is een schijnoplossing. Als er met potjes gewerkt zou worden hebben jouw ouders bij dezelfde fictieve 2400 bijv ieder de helft daarvan in een eigen potje. Voor jouw vader betekent dat zuiniger doen tijdens de fietstocht of eens in de twee jaar gaan fietsen in plaats van ieder jaar.
Het verschil is wat mij betreft niet simpel, er is simpelweg geen verschil maar slechts struisvogelpolitiek en egoïsme.
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:11:
[...]

Een stel heeft een gezamenlijke rekening. Daar gaan 99.9% van alle uitgaven vanaf. Of de persoonlijke uitgaven van de gezamenlijke rekening nu wel of niet evenredig is verdeelt is nooit discussie. Beide partners hebben dan eigenlijk geen geld op hun eigen rekening staan, omdat ze dat zakgeld nooit nodig hebben. Het is dan ook zonde om dat voor niks op een eigen rekening te hebben. Als er nu toch in dat hele simpele geval discussie ontstaat over een uitgave, dan kunnen beide partners afspreken om toch een keer zakgeld over te maken naar beide rekeningen voor de waarde van de uitgave die ter discussie staat. Oftewel, je kan er voor kiezen standaard een X bedrag per maand over te maken naar beide persoonlijke rekeningen, of om dat te doen op het moment dat het nodig is, in die 0.1% van de tijd dat er discussie is.

Dit werkt dan alleen als:
1. Er is max 1 à 2 keer per jaar discussie is over zoiets.
2. De uitgaven is dan tevens niet groot (een nieuwe auto t.o.v. domoticalamp).
3. 99.9% van de uitgaven worden al gezamenlijk gedaan waardoor er in de tussentijd ook geen zakgeld wordt opgebouwd en daar ook altijd in goed gesprek uitgekomen wordt.

TLDR; wat ik voorstel is zakgeld op aanvraag. Zodra het nodig is uitgekeerd naar beide partners voor het uit te geven bedrag.
toon volledige bericht
Wat een ingewikkeld gedoe om iets heel simpels te bereiken, dit is mijn voorstel (en zo doen wij dat ook al 17 jaar).
Partner 1: Ik wil graag dat en dat kopen, niet echt nodig maar ik nu eenmaal gek op blablabla
Partner 2: Geen probleem, als je dat graag wil moet je dat gewoon kopen
Partner 1 gaat dat en dat kopen en pint van de gezamenlijke rekening
Is dat en dat onder bedrag X wat ooit eens 'afgesproken' is dan is bovenstaand 'overleg' niet eens nodig (daar moet je uiteraard wel als volwassenen mee om gaan en het niet dagelijks uitgeven).

Mijn vrouw koopt regelmatig van alles en nog wat bij Wish en koopt graag tassen, ik heb helemaal geen behoefte aan een eigen rekening waar exact dezelfde bedragen op gestort worden alleen maar om net zoveel te kunnen/mogen uitgeven als zij. (ik zou niet eens weten waar ik het aan uit zou moeten geven)
Sterker nog, het is een belachelijke oplossing imho. Stel dat mijn vrouw 100 euro uit wenst te geven aan iets waar ik het totaal niet mee eens ben, dan geef ik ook nog eens 100 euro uit en zijn we 200 euro achteruit in plaats van 100?

Wij overleggen onder de 100 euro in principe niets en geven dat gewoon uit, we kennen elkaar echter ook goed genoeg om in grote lijnen te weten hoe de ander denkt over bepaalde uitgaven en bij twijfel praten we er over (wat nog nooit geresulteerd heeft in een nee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:29:
[...]

En die 2400 euro van je moeder komt uit de lucht gevallen? Als je met potjes gaat werken dan krijg je ineens veel meer inkomsten?
Ik heb nieuws voor je, als een fietstocht van 2400 euro de gezamenlijke pot leeg maakt dan is er ook geen 2400 euro voor je moeder als je met eigen potjes gaat werken.
In jouw geval 2 zou er namelijk 4800 in de gezamenlijke pot zitten of 2400 in ieders eigen potje.

Hier speelt iets heel anders en werken met potjes is een schijnoplossing. Als er met potjes gewerkt zou worden hebben jouw ouders bij dezelfde fictieve 2400 bijv ieder de helft daarvan in een eigen potje. Voor jouw vader betekent dat zuiniger doen tijdens de fietstocht of eens in de twee jaar gaan fietsen in plaats van ieder jaar.
Het verschil is wat mij betreft niet simpel, er is simpelweg geen verschil maar slechts struisvogelpolitiek en egoïsme.
Dat was ook mijn punt eigenlijk :+ jij komt met die 2400 euro aan in je voorbeeld dus die gebruik ik, en jij komt met 200 euro per maand (2400 per jaar) naar mijn vader als zakgeld. In beide gevallen gaat het volledige budget dus maar naar 1 iemand in je voorbeeld :9 Ik denk dat je gemist hebt dat hij het volledige gezamelijk gespaarde budget gebruikt voor zijn reisje.

Realistisch zou inderdaad zijn dat ze allebei 100 euro "zakgeld" zouden krijgen ipv 200 in de gezamelijke pot. Doordat beide nu zichtbaar eigen geld hebben, klopt het inderdaad dat vader in dit voorbeeld gewoon 1x per 2 jaar kan gaan fietsen... of gewoon zuiniger doet OP vakantie en wel jaarlijks kan.
Positieve gevolg is dat de moeder in dit geval ook eigen geld heeft. Waar dit voorheen zo leek (want sparen) maar het dan toch door 1 persoon wordt opgemaakt.

Men gaat er in deze verhalen altijd vanuit dat elk stel heel goed met elkaar kan communiceren en even duidelijk is in de wensen. Als ik om mij heen kijk is dat toch in 90% van de gevallen niet zo :+ . Zelf eigen spaarpotjes hebben is dan een prima oplossing. Naast dat "eigen geld" ook bewuster maakt van uitgaven, spaargedrag en evt besparingsmogelijkheden.
Wij overleggen onder de 100 euro in principe niets en geven dat gewoon uit, we kennen elkaar echter ook goed genoeg om in grote lijnen te weten hoe de ander denkt over bepaalde uitgaven en bij twijfel praten we er over (wat nog nooit geresulteerd heeft in een nee)
En daarom gaat het ook nog goed. Omdat er nog nooit een nee is geweest :Y)

Hier gunnen we elkaar ook alles. Ik denk zelfs meer dan bij een gezamelijke rekening het geval zou zijn geweest (laatst nog een nieuwe iPhone gekocht voor Miss Waah, die wilde ze heel graag maar het geld er niet voor over. Als ik dat van een gezamelijke rekening had gekocht was het nog steeds een halve sigaar uit eigen doos). Hier is al wel eens een nee geweest (HTC Vive+nieuwe videokaart) en dan kan ik het gewoon zelf kopen. Ik wil niet overleggen over een uitgave van iets wat ik ZELF heel graag wil. Ik ben zelfstandig en wil graag zelf bepalen of ik iets koop.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 14-07-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:38:
Naast dat "eigen geld" ook bewuster maakt van uitgaven, spaargedrag en evt besparingsmogelijkheden.

En daarom gaat het ook nog goed. Omdat er nog nooit een nee is geweest :Y)

Als ik dat van een gezamelijke rekening had gekocht was het nog steeds een halve sigaar uit eigen doos). Hier is al wel eens een nee geweest (HTC Vive+nieuwe videokaart) en dan kan ik het gewoon zelf kopen. Ik wil niet overleggen over een uitgave van iets wat ik ZELF heel graag wil. Ik ben zelfstandig en wil graag zelf bepalen of ik iets koop.
Jullie wonen samen, jullie worden samen oud en gaan ooit trouwen. Elke euro die jij uitgeeft is (mits je op huwelijkse voorwaarden trouwt) een euro die zij niet krijgt. Dus die betaling van je 'eigen rekening' is nog steeds een halve sigaar uit haar toekomstige eigen doos :+

Het stukje over dat je niet wilt overleggen typeert het wel. Jij ziet een eigen rekening hebben (of zakgeld, whatever) als een stukje autonomie... En dat is prima, ik denk dat vooral veel mannen dat gewoon in zich hebben. Waar meisjes zich vaak blijven binden aan bijvoorbeeld ouders, zijn de jongens toch sneller 'onafhankelijk' van ouders.

Hier gewoon een gezamenlijke rekening waarvan alles wordt betaald. En ja, ik ben iemand die geen rozen koopt voor zijn vrouwtje omdat we het beiden zonde van ons geld vinden. En hoe je het ook went of keert: zelfs als ik 10 euro op straat vind en dat uitgeef aan rozen dan is het ook nog steeds ONS geld dat ik uitgeef (dus van mij en van haar).

Wel is het belangrijk om hierbij op te merken dat we beiden hetzelfde over dingen denken. We willen wel een nieuwe auto of een nieuwe televisie, maar vinden dit zonde van ons geld. We hebben momenteel maar 15.000 op de spaarrekening dus een vakantie zit er ook niet in, alhoewel we geen grote uitgaven op de lijst hebben staan.

Als je in een relatie zit waarbij het bestedingspatroon anders is dan vind ik een eigen rekening prima te verantwoorden, omdat je dan alleen maar gezeik krijgt over geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Wat een ingewikkeld gedoe om iets heel simpels te bereiken, dit is mijn voorstel (en zo doen wij dat ook al 17 jaar).
Partner 1: Ik wil graag dat en dat kopen, niet echt nodig maar ik nu eenmaal gek op blablabla
Partner 2: Geen probleem, als je dat graag wil moet je dat gewoon kopen
Partner 1 gaat dat en dat kopen en pint van de gezamenlijke rekening
Is dat en dat onder bedrag X wat ooit eens 'afgesproken' is dan is bovenstaand 'overleg' niet eens nodig (daar moet je uiteraard wel als volwassenen mee om gaan en het niet dagelijks uitgeven).
Enige verschil wat ik maak is of dit in 100% van de gevallen zo gebeurt, of in 99.9% van de gevallen. Wat doe je dan met die 0.1%?
Sterker nog, het is een belachelijke oplossing imho. Stel dat mijn vrouw 100 euro uit wenst te geven aan iets waar ik het totaal niet mee eens ben, dan geef ik ook nog eens 100 euro uit en zijn we 200 euro achteruit in plaats van 100?
Als je discussie hebt over persoonlijke uitgaven (in 0.1% van de gevallen) dan kan dit best goed werken. Zakgeld op aanvraag.

En opnieuw, nee zo hebben wij het ook niet geregeld. Het is alleen een voorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
[...]

Dan heb je net als ik het geluk dat onze vrouwen hetzelfde over financiën denken dan wij. Maar er zijn ook mensen die elke euro uitgeven die ze hebben, als ik zo'n partner zou hebben dan zou ik haar ook zakgeld geven in plaats van elke euro op de gezamenlijke rekening. Uiteraard in overleg en als die vrouw een beetje zelfkennis zou hebben dan zou ze dit ook als de verstandigste optie zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
CurlyMo schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:52:
[...]

Enige verschil wat ik maak is of dit in 100% van de gevallen zo gebeurt, of in 99.9% van de gevallen. Wat doe je dan met die 0.1%?
Niet kopen als de ander het er echt niet mee eens is of je gunt het de ander en het wordt gewoon gekocht.
Daar zijn echt geen ingewikkelde constructies voor nodig.
[quote]
[...]
Als je discussie hebt over persoonlijke uitgaven (in 0.1% van de gevallen) dan kan dit best goed werken. Zakgeld op aanvraag.

En opnieuw, nee zo hebben wij het ook niet geregeld. Het is alleen een voorstel.
Ik snap werkelijk waar niet waarom dat de discussie tussen twee volwassen mensen zou oplossen, het is struisvogelpolitiek. Iedere euro kan maar één keer uitgegeven worden ongeacht de herkomst van die euro en hoe je het ook wendt of keert, die euro komt uit het huishouden dat je samen voert. De euro uit een gezamenlijke pot heeft exact dezelfde waarde als een euro uit een eigen pot. Uiteindelijk is het een kwestie van gunnen en imho durven velen dat niet hardop te zeggen.
President schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:59:
[...]

Dan heb je net als ik het geluk dat onze vrouwen hetzelfde over financiën denken dan wij. Maar er zijn ook mensen die elke euro uitgeven die ze hebben, als ik zo'n partner zou hebben dan zou ik haar ook zakgeld geven in plaats van elke euro op de gezamenlijke rekening. Uiteraard in overleg en als die vrouw een beetje zelfkennis zou hebben dan zou ze dit ook als de verstandigste optie zien :D
Ik zou daar geen relatie mee kunnen/willen hebben. Op de langere termijn zou dat me dusdanig gaan irriteren dat de relatie uiteindelijk op de klippen zou lopen.
Ik ben geen schoolmeester van beroep en wens dat thuis ook niet te spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door ninjazx9r98 op 14-07-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Wij hebben ervoor gekozen om de verdeling naar rato te doen (70/30). We hebben het complete overzicht in een Excel staan en dat gaat goed. Bij aankopen waar we allebei iets aan hebben, bijvoorbeeld een stofzuiger betaal ik daar dus 70% van en mijn vrouw 30%. Zij kan minder sparen, dat klopt, maar als er iets duurs gekocht moet worden hoeft zij ook 'maar' 30% daarvan te betalen. Zolang je allebei daar tevreden over bent en er over praat lijkt mij er niks aan de hand. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 14-07-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Hokkie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:13:
[...]

We hebben een Jura. Dat slootwater uit een Nespresso komt niet in ons huis

Maar ik begrijp de onderliggende opmerking.

Het gaat mij betreft nog dieper dan dat in de relatie, namelijk het egoïsme wat er vanaf spat door alles te splitten. Jij jouw deel en ik de mijne. Houden jullie ook tijdregistraties bij hoelang iemand onder de douche staat, moet je partner ook kilometer vergoeding betalen als diegene je auto gebruikt?
Nee het is gewoon de trend in de markt. Je geeft om iets of niet. Als je er niks om geeft, maar wel nodig hebt, koop je het goedkoopste. Geef je er wel wat om, dan koop je iets van goede kwaliteit. Als een van beide partners er iets om geeft en de ander niet, en je koopt zowel niet het goedkoopste wat redelijk is en niet het beste wat je graag wil, heb je vlees noch vis. Dat is ook de reden waarom het middensegment retail het zo moeilijk heeft. Deze verkopen spullen die net iets beter zijn dan goed genoeg, maar geen spullen die mensen graag willen hebben. Dus gaan mensen naar het lage segment voor spullen die net goed genoeg zijn, of naar het hoge segment voor spullen die ze graag willen.

Jouw deel, mijn deel heb je juist als je niet alles op een hoop gooit en een gescheiden boekhouding houdt. IMHO ga je er dan al min of meer vanuit dat je ooit uit elkaar gaat en lijkt mij geen lange termijnsoplossing voor een stabiele relatie.
Hokkie schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 07:26:
[...]

Dus je spaart niet...

Sparen is een buffer opbouwen dat wanneer je onvoorziene kosten krijgt, dit met eigen geld kunt oplossen. Een vakantie is niet onvoorzien, maar plan je. Wij beide hebben ongeveer 2,5x ons netto gezamenlijk maandinkomen op een rekening staan, wat feitelijk stilstaat. Daarnaast een kortlopende spaarrekening die wij gebruiken voor vakanties, grotere huishoudelijke uitgaven en voor onderhoud woning.

Sparen voor een vakantie en vervolgens je spaarrekening leegtrekken om die te kunnen betalen, is niet verstandig. Als onderweg je auto stuk gaat, heb je een probleem. Wel fijn dat je dan wat langer op je vakantieadres kunt blijven 😆
Dat ligt eraan hoeveel je over houd elke maand en hoeveel je tekort komt voor een vakantie. Als je elke maand 200 euro over houdt, en in de maand dat je een vakantie boekt 400 euro te kort komt, heb je over het hele jaar nog steeds 2000 euro gespaard. Potjes maken is alleen nodig als je bijna niks overhoud aan het eind van de maand. Als je al wat spaargeld hebt voor nood-uitgaves, dan maakt het niet zoveel uit met hoeveel je spaargeld elke maand groeit/krimpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:12
Wij hebben elke maand 1500,- euro over maar ik maak júist potjes, het is heerlijk om een goed overzicht te hebben op je financiën, eind van het jaar ben ik toe aan een nieuwe bril, dan kijk ik in mijn bril-potje (virtueel uiteraard) en dan koop ik dat ding gewoon. Zo gaat de aankoop ten kosten van niets, zelfs niet van het maandelijkse spaarbedrag. Heel fijn.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

President schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:52:
[...]

Hier gewoon een gezamenlijke rekening waarvan alles wordt betaald. En ja, ik ben iemand die geen rozen koopt voor zijn vrouwtje omdat we het beiden zonde van ons geld vinden. En hoe je het ook went of keert: zelfs als ik 10 euro op straat vind en dat uitgeef aan rozen dan is het ook nog steeds ONS geld dat ik uitgeef (dus van mij en van haar).
Uhm, nee het is niet jouw/jullie geld: art. 5:5 lid 1 bw. Na een jaar is het jouw/jullie eigendom (5:6 lid 1 bw).

Wij hebben denk ik weer een andere oplossing. Wij hadden eerst alleen een gezamenlijke rekening en daarna heb ik een eigen rekening geopend

Ons geld ging tot een jaar of drie geleden voornamelijk op aan boodschappen. Een Dubbeltje op zijn kant-achtige bedragen van EUR 800,00-1400,00 per maand! December was dan aan die hoge kant. Het had te maken met enerzijds een gat in de hand van PcDealster en anderzijds (maar wel verwant) geen inzicht in de uitgaven en gewoon pin on demand.

Ik had alles in Afas Personal. Met de standaard rubrieken werd makkelijk inzichtelijk waar het geld aan op ging. Altijd gedoe met vakanties boeken, plotselinge vervanging van kapotte goederen, etc. Atlijd op het laatste moment schuiven met gelden en gaten met een ander gat opvangen.

Toen een rekening geopend op alleen mijn naam. Mijn salaris daar naartoe, die van mijn vrouw boekte ik over naar mijn rekening. Bij ING 10 spaardoelen en als volgt ongeveer ingedeed:
• boodschappen
• vaste lasten
• vakantie
• aflossingen
• kindgebondenbudget
• kinderbijslag

Ten eerste een cap op de boodschappenuitgaven. Van EUR 800,00-1.400,00 naar EUR 344,00 per maand (EUR 80,00 per week). Elke vrijdag boek ik EUR 80,00 over naar de gezamenlijke rekening om boodschappen te kunnen doen. Is het op? Pech gehad. Wachten tot vrijdag.

Zo'n EUR 1.200,00 naar de vaste lasten. Alle inkomsten kindgebondenbudget (kgb) naar het spaardoel kindgebondenbudget. Reden: niet direct nodig en een trauma over gehouden van de belastingdienst omdat we over 4 jaren met terugwerkende kracht de kinderopvangtoeslagen mochten terugbetalen à EUR 28.000,00, zie daar het spaardoel aflossingen voor de belastingdienst en ook nog oude studieschuld. Nu wordt de kgb gestald totdat ze zoals elk jaar een gedeelte terugvragen. Lekker joh, direct terugbetalen zodra de beschikking op de mat ligt :)

Verder houden we de kinderbijslag apart zodat het uitsluitend ten goede komt van de kinderen. Nieuwe kleren, uitje, verjaardagscadeau's? Geen probleem!

Bedragen retour (zoals bonus energiemaatschappij, teveel betaald voorschot), andere meevallers en vakantiebijslag gaan naar het vakantie spaardoel. Wat over blijft gaat op een hoop via een ander spaardoel.

Zo had ik vorig jaar een spaardoel autorijlessen. Eindelijk kunnen behalen omdat ik tijd en geld had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
vinom schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:10:
Wij hebben ervoor gekozen om de verdeling naar rato te doen (70/30). We hebben het complete overzicht in een Excel staan en dat gaat goed. Bij aankopen waar we allebei iets aan hebben, bijvoorbeeld een stofzuiger betaal ik daar dus 70% van en mijn vrouw 30%. Zij kan minder sparen, dat klopt, maar als er iets duurs gekocht moet worden hoeft zij ook 'maar' 30% daarvan te betalen. Zolang je allebei daar tevreden over bent en er over praat lijkt mij er niks aan de hand. Wij zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden overigens.
dat er excel wordt gebruikt in een relatie met zulke dingen is mij erg vreemd. ik ben blij dat ik geen sheets hoef te gebruiken met inkomens, uitgaves. ik ben blij dat ik niet zo hoef te leven. ieder zijn ding laten we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@lennox-06 Ieder zijn ding hé. Onze situatie is gewoon dat we bewust met het geld om moeten gaan. We hebben het niet slecht, maar het zou niet verstandig te zijn om zomaar vandaag een nieuwe PC van €1000,- te kopen omdat ik dat graag wil. Buiten dat kijk ik misschien eens in de twee maanden in mijn Excel sheet om te kijken of alles nog klopt en dat was het. Kleine moeite dus, maar je hebt een goed overzicht hoe je er financieel voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
vinom schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:26:
@lennox-06 Ieder zijn ding hé. Onze situatie is gewoon dat we bewust met het geld om moeten gaan. We hebben het niet slecht, maar het zou niet verstandig te zijn om zomaar vandaag een nieuwe PC van €1000,- te kopen omdat ik dat graag wil. Buiten dat kijk ik misschien eens in de twee maanden in mijn Excel sheet om te kijken of alles nog klopt en dat was het. Kleine moeite dus, maar je hebt een goed overzicht hoe je er financieel voor staat.
het is natuurlijk niet zo dat iemand die geen excel gebruikt per definitie slecht met geld omgaat. ik/(wij) kan het prima zonder excel. ik smijt ook verder niet met geld. beetje extreme voorbeeld van die pc, je weet uiteindelijk wat je wil/kan uitgeven. iedereen kent zijn vermogen wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 14-07-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
vinom schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:10:
Maar dingen zoals het huishouden? En gaan jullie dit ook voortzetten als er kinderen komen? En als een van de twee dan minder gaat werken? Of als iemand arbeidsongeschikt raakt? Of ontslagen wordt?

Of is het een 'nu' situatie zonder dat diverse scenario's zijn uitgedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
@President
- Huishouden doen we allebei en is prima verdeeld.
- Er zijn al kinderen :)
- Minder werken voor beide is de komende jaren nog niet aan de orde. Ik werk fulltime, mijn vrouw twee dagen.
- Arbeidsongeschikt is deels ingedekt met een verzekering.

Dus de 'nu' situatie staat inderdaad in een sheet, maar we denken genoeg na over 'wat als'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
vinom schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:47:
@President
- Huishouden doen we allebei en is prima verdeeld.
- Er zijn al kinderen :)
- Minder werken voor beide is de komende jaren nog niet aan de orde. Ik werk fulltime, mijn vrouw twee dagen.
- Arbeidsongeschikt is deels ingedekt met een verzekering.

Dus de 'nu' situatie staat inderdaad in een sheet, maar we denken genoeg na over 'wat als'.
Je vrouw werkt 2 dagen? Zodat ze die andere 3 dagen voor de kinderen zorgt? Krijgt ze daarvoor dan een vergoeding van jou wat bij haar 'loon' wordt opgeteld?

Mag ik vragen waarom jullie voor een 70/30 verdeling hebben gekozen in plaats van gewoon alles op een hoop te gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:22

BoGu5

hmmmz

edit: nm

[ Voor 159% gewijzigd door BoGu5 op 14-07-2017 12:30 ]

request.getCookies();

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:43
Erg interessante discussie en ben ontzettend blij dat ik/wij echt totaal anders met geld om gaan dan alles op 1 hoop. Ik vind dat totaal niet werken en zou ook niet snel willen. Om een aantal redenen werkt dit gewoon niet voor ons.

Mijn vriendin heeft een aantal erg dure hobby's. Ik vind dat erg leuk en moedig dat ook aan. Ze wil geen keuzes maken, maar ze alle hobby's kunnen doen. Dat is natuurlijk prima, maar dan moet je dat ook kunnen betalen. Dat klinkt voor mij heel erg logisch. Ze kan lekker shoppen en bergen kleding en schoenen kopen. etc. Allemaal haar eigen geld.

We bekijken elk jaar opnieuw de financien/vaste laten en spreken spaardoelen af voor een jaar. Dit gaan we hoe dan ook gewoon bereiken en betalen. Dit kost een x bedrag per maand. Dit verdelen we 50/50 want we verdienen allebei een vergelijkbaar inkomen. Vriendin iets meer en dat is prima. Dit bedrag storten we elke maand op de gezamenlijke rekening. Elk maand kijken we of het schema gevolgd hebben. Anders extra bijbetalen.

Dit geeft de mogelijkheid om zelf kiezen waar je geld aan spendeert zonder overleg. Dus hobby's, etentjes, kleding, gadgets, abonnementen of extra zelf sparen.etc.

Maar nog leuker, je kan vriendin verrassen met een weekendje weg of etentje oid. zonder dat ze die zelf betaald! Wat lijkt me dat suf.

Wellicht dat ik het financiële plaatje wat zakelijk bekijk, maar de romantische kant van alles op 1 hoop zie ik niet. Daarnaast zijn grote verschillen in inkomen naar mijn mening niet altijd handig. Ik vind ik het zeer belangrijk dat mijn vriendin zelfstandig en onafhankelijk is.

Door grote inkomens verschillen + alles op 1 hoop zijn er mogelijk andere factoren dan liefde waarom stellen bij elkaar zijn/blijven. Of denk je echt dat lelijke voetballers mooie vrouwen hebben omdat ze zo mooi van binnen zijn? Of waarom vrijgezelle mannen in Thailand nogal goed scoren? Niets mis mee als je die rol wil vervullen. Als je er maar bewust van bent :)

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:51:
Erg interessante en ben ontzettend blij dat ik/wij echt totaal anders met geld om gaan dan alles op 1 hoop. Ik vind dat totaal niet werken en zou ook niet snel willen. Om een aantal redenen werkt dit gewoon niet voor ons.

Mijn vriendin heeft een aantal erg dure hobby's. Ik vind dat erg leuk en moedig dat ook aan. Ze wil geen keuzes maken, maar ze alle hobby's kunnen doen. Dat is natuurlijk prima, maar dan moet je dat ook kunnen betalen. Dat klinkt voor mij heel erg logisch. Ze kan lekker shoppen en bergen kleding en schoenen kopen. etc. Allemaal haar eigen geld.
Maar als ze zich bewust is van die dure hobby's én ze kan dat betalen, dan kun je toch gewoon dat geld op een hoop gooien? Zolang ze zich maar realiseert dat ze buiten die grote uitgaven wat minder "recht" heeft op nóg meer grote uitgaven.
Geld op een hoop gooien werkt alleen als je realistisch met je geld omgaat. En sowieso ben je best wel erg als je al het geld dat op die hoop is gegooid helemaal in je eentje opmaakt. Als iemand zo dom of asociaal is, zou ik daar niet eens een relatie mee kunnen hebben.
Buiten dat is geld op een hoop gooien bij vergelijkbare salarissen helemaal niet nodig. Maar bij (grote) inkomensverschillen, waar dit topic over gaat, wel zo netjes. In een relatie gun je elkaar het een en ander. Maar als de minstverdienende denkt "recht" te hebben op dure hobby's en uitgaven - wat hij/zij zelf niet zou kunnen betalen buiten de relatie - dan neigt dat naar profiteren. En dat maakt niet uit als de ander ook gewoon zijn/haar ding kan doen. Maar als het ten koste gaat van de ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

barrymossel schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:00:
[...], dan kun je toch gewoon dat geld op een hoop gooien?
Of ze laten het lekker zoals het nu is. Dus het is prima zoals zij het opgelost hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:43
[...]

Maar als ze zich bewust is van die dure hobby's én ze kan dat betalen, dan kun je toch gewoon dat geld op een hoop gooien? Zolang ze zich maar realiseert dat ze buiten die grote uitgaven wat minder "recht" heeft op nóg meer grote uitgaven.
Geld op een hoop gooien werkt alleen als je realistisch met je geld omgaat. En sowieso ben je best wel erg als je al het geld dat op die hoop is gegooid helemaal in je eentje opmaakt. Als iemand zo dom of asociaal is, zou ik daar niet eens een relatie mee kunnen hebben.
Buiten dat is geld op een hoop gooien bij vergelijkbare salarissen helemaal niet nodig. Maar bij (grote) inkomensverschillen, waar dit topic over gaat, wel zo netjes. In een relatie gun je elkaar het een en ander. Maar als de minstverdienende denkt "recht" te hebben op dure hobby's en uitgaven - wat hij/zij zelf niet zou kunnen betalen buiten de relatie - dan neigt dat naar profiteren. En dat maakt niet uit als de ander ook gewoon zijn/haar ding kan doen. Maar als het ten koste gaat van de ander...
Bij grote inkomensverschillen en 1 hoop kun je er niet omheen dat er meer mogelijkheden zijn om dromen uit te laten komen die anders niet haalbaar waren. Dan kom je vanzelf op het stukje zelfstandig en onafhankelijkheid wat ik belangrijk vind. Mijn vriendin kan financieel prima zonder mij. En dus zal er toch een andere reden zijn waarom ze al 7 jaar bij me is.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
PcDealer schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:16:
[...]

Of ze laten het lekker zoals het nu is. Dus het is prima zoals zij het opgelost hebben.
Dat sowieso. Je moet lekker doen waar je zelf zin in hebt. En zeker bij gelijke salarissen maakt het geen reet uit (dus maakt het ook niet uit als je het wél op één hoop gooit).
Maar zelf verdien ik een heel stuk meer dan mijn vrouw en dat deel ik graag met haar (grote hoop). Dat vind ik ook wel een beetje in een relatie horen.
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:19:
[...]

Mijn vriendin kan financieel prima zonder mij. En dus zal er toch een andere reden zijn waarom ze al 7 jaar bij me is.
Mijn vrouw zou in theorie ook financieel prima zonder mij kunnen (en in mijn optiek kan iedereen gewoon werken en voor zichzelf zorgen - ziekte/handicap/etc. daargelaten). Wij hebben er echter voor gekozen dat zij minder werkt (iets met kinderen...). Dus dan mag zij fijn van mij "profiteren". ;)
Maar ook dat is niet waar dit topic over ging volgens mij. Het gaat erom of je in een relatie elkaar hetgeen dat jij meer dan de ander hebt gunt, zonder daar iets extra's voor terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Maar als ze zich bewust is van die dure hobby's én ze kan dat betalen, dan kun je toch gewoon dat geld op een hoop gooien?
Maar waarom? Het kan allemaal prima ja... Maar dit werkt toch prima blijkbaar?
Wat is de reden dat het allemaal op 1 hoop moet?

Enige wat ik kan bedenken in zijn geval is een nadeel... namelijk dat OF hij pissig wordt dat ze WEER wat heeft gekocht. OF dat zij minder gaat kopen "want niet nodig eigenlijk en best duur voor hobby".

wat is het voordeel van alles op 1 stapel? Tuurlijk KAN het.... maar waarom MOET het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:29:
[...]

Maar waarom? Het kan allemaal prima ja... Maar dit werkt toch prima blijkbaar?
Wat is de reden dat het allemaal op 1 hoop moet?

Enige wat ik kan bedenken in zijn geval is een nadeel... namelijk dat OF hij pissig wordt dat ze WEER wat heeft gekocht. OF dat zij minder gaat kopen "want niet nodig eigenlijk en best duur voor hobby".

wat is het voordeel van alles op 1 stapel? Tuurlijk KAN het.... maar waarom MOET het?
Ik zeg toch nergens dat het moet? :?
En ik geef volgens mij prima aan wanneer ik vind dat het beter op 1 stapel zou kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
barrymossel schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:32:
[...]

Ik zeg toch nergens dat het moet? :?
En ik geef volgens mij prima aan wanneer ik vind dat het beter op 1 stapel zou kunnen?
true dat doe je inderdaad :X triggerde wat te vroeg op je eerste 2 zinnen O-) my bad :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk hoe meer verschillend het inkomen is, hoe beter het is om alles op een hoop te gooien. Bij 50/50 inkomens maakt het namelijk niet uit. Als je wel op een hoop gooit ga je ook niet veel meer dan 60% van het inkomen uitgeven. Je houdt namelijk rekening met elkaar. Als je 70/30 verdient en je gaat de vaste lasten op deze manier verdelen dan kan de een 2x zoveel uitgeven als de ander. Dat lijkt mij in geen enkele relatie gezond (tenzij die 70/30 7k+3k is of iets degelijks, want dan heb je zoveel geld dat het weer niks uit maakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-05 11:30
Z___Z schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:45:
Ik denk hoe meer verschillend het inkomen is, hoe beter het is om alles op een hoop te gooien. Bij 50/50 inkomens maakt het namelijk niet uit. Als je wel op een hoop gooit ga je ook niet veel meer dan 60% van het inkomen uitgeven. Je houdt namelijk rekening met elkaar. Als je 70/30 verdient en je gaat de vaste lasten op deze manier verdelen dan kan de een 2x zoveel uitgeven als de ander. Dat lijkt mij in geen enkele relatie gezond (tenzij die 70/30 7k+3k is of iets degelijks, want dan heb je zoveel geld dat het weer niks uit maakt).
Ben ik het deels wel mee eens, alhoewel ik dan wel langer zou wachten met één grote hoop maken totdat je elkaar goed genoeg kent. Het lijkt of sommigen meteen vanaf dag 1 alles op een grote hoop gooien. Dat vind ik wel naïef, of je hebt gewoon niet veel geld om op de hoop te gooien, dan is het risico ook beperkt ;)
Zelf vind ik het wel fijn om 'eigen geld' te hebben. Dat heeft verder niks met de hoeveelheid te maken of niet willen delen, maar het gevoel van individualiteit binnen een relatie. Dat vind ik belangrijk. Anderen zien het meer als eenheid. Dat is maar net hoe je zelf bent en in de relatie staat, ook prima.
Achja als je er beide maar achter staat, maakt het niet veel uit hoe je het regelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Z___Z schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:45:
Jouw deel, mijn deel heb je juist als je niet alles op een hoop gooit en een gescheiden boekhouding houdt. IMHO ga je er dan al min of meer vanuit dat je ooit uit elkaar gaat en lijkt mij geen lange termijnsoplossing voor een stabiele relatie.
Je zegt hetzelfde, maar met andere woorden (mits je mijn vorige posts ook hebt gelezen). Jouw deel, mijn deel gaat in met persoonlijke spullen wel goed als je kijkt naar nutteloze gadgets (of ze nutteloos zijn, is ook maar zeer de vraag; andere discussie). Maar je hebt een huishouden te runnen (al dan niet met kinderen; al dan niet kinderen van jezelf) en dat brengt 'verplichtingen' met zich mee of je wilt of niet. Als één van beide partners niet bereid is hieraan bij te dragen of alleen voor dat deel wat hij/zij verbruikt, je mijn inziens onvoldoende fundament hebt voor een goede relatie.

Tegenwoordig moet alles snel, zien en gezien worden, meedoen met de social media hype en geen tijd gunnen in een relatie te groeien. Tja... ineens merk je dat het dopje op de tandpasta niet meer wordt gedraaid en de vieze sokken op de trap worden geflikkerd. Gek he!?
Z___Z schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:45:
Dat ligt eraan hoeveel je over houd elke maand en hoeveel je tekort komt voor een vakantie. Als je elke maand 200 euro over houdt, en in de maand dat je een vakantie boekt 400 euro te kort komt, heb je over het hele jaar nog steeds 2000 euro gespaard. Potjes maken is alleen nodig als je bijna niks overhoud aan het eind van de maand. Als je al wat spaargeld hebt voor nood-uitgaves, dan maakt het niet zoveel uit met hoeveel je spaargeld elke maand groeit/krimpt.
Ik vraag mij af als je €2000 p/jaar spaart en €400 tekort komt voor een vakantie van €2400 (volgens jouw berekening) je dan überhaupt prioriteiten kunt stellen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Als je elke maand 200 kan sparen en de maand waar je een vakantie boekt 400 te kort komt, kost je vakantie 600 euro.
200x11-400=1800 ok iets minder dan 2000. Maar goed het was maar een voorbeeld met fictieve getallen.

Mijn punt is, dat het helemaal niet belangrijk zou moeten zijn welke partner hoeveel geld meebrengt. Je hoort het samen uit te geven. Zeker als er kinderen zijn en niet beide partners full time werken. Het is naar mijn mening asociaal om jezelf als fulltimer meer geld toe te eigenen dan je part-time werkende partner, terwijl die meer huishouden en kinderopvoeding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Falastine schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 00:57:
Zoek een echte vent. Samenwonen betekend samen delen gewoon al dat geld samen uitgeven. Ik heb nog nooit zoiets gierig gehoord als dit verhaal.
Ik vind deze, en veel vergelijkbare, reacties wel erg vanuit TS beredeneerd. Misschien zijn ze pas kort bij elkaar en is het voor de partner nog allemaal vrij onzeker of ze voor de rest van hun even bij elkaar blijven. Lastig te zeggen als je nog niet eens samen woont. Ik snap best dat hij daarin beredeneert vanuit zijn positie. Dat doet TS ook.

Of dat betekent dat hij onvoorwaardelijk voor TS gaat? Nee, daar lijkt het niet op dus je zou de conclusie kunnen trekken dat dit niet meant to be is. Is dat vreemd? Geen idee. Ik snap vanuit TS zijnde dat je iets met iemand wilt opbouwen en daar natuurlijk zelf niet slechter van moet worden. Ik denk ook (nog offence) dat je als alleenstaande moeder/vader zonder inkomsten in een lastige situatie zit. Niet iedere potentiële partner ziet dat zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@XeNeRgY je hebt zeker een punt, maar voor TS is samenwonen een veel groter risico dan voor haar partner. Ik neem aan dat ze gaan samenwonen bij hem. Zij raakt dus naast haar uitkering ook haar woning kwijt. Daarmee wordt ze volledig afhankelijk van haar partner. Als de relatie nog niet stabiel genoeg is om deze stap te nemen, kan TS beter haar woning aanhouden en "proef" samenwonen. Als dit bevalt kan ze dan alsnog besluiten om echt samen te gaan wonen. Maar dan zou ik wel van de partner verwachten dat de uitgave verdeling beter in balans komt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste