Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Croga schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:23:
[...]

Onderzoek zegt dat het concept "talent" niet bestaat en het concept "aanleg" maar een hele kleine invloed heeft op hoe goed je ergens in bent.

Hoe goed je ergens in bent wordt nogsteeds bepaald door de drie Ps: Practice, Practice, Practice. Oefening bepaald 90% van hoe goed je ergens in bent en de enige manier waarop je de juiste én de juiste hoeveelheid oefening gaat krijgen is motivatie.

Er is niet zoiets als "bouw", dat wordt nagenoeg volledig bepaald door training. Er is niet zoiets als "hersenkarakteristiek", dat wordt nagenoeg volledig bepaald door training. Het is verbazingwekkend hoe het menselijk lichaam zich aanpast aan wat je daadwerkelijk doet.
Mwah...

Er zullen niet heel veel goede basketballers van 1.50 zijn, lengte is daar gewoon een voordeel.
Natuurlijk zijn er ongetwijfeld uitzonderingen, alleen is het niet zo dat als er een uitzonderlijk goede basketballer is van 1.50, die NOG beter zou kunnen zijn als 'ie 2.10 zou zijn?

Same for "hersenkarakteristiek", waar ik niet voor niets ook intelligentie bij haal. Je kunt nog zo ambitieus zijn, met een hogere mate van intelligentie ben je in bepaalde vakken in het voordeel. Je zult niet veel raketgeleerden zien die, hoe hard ze ook trainen, niet verder komen dan het eindniveau van de MAVO.

Met bepaalde fysieke en mentale eigenschappen, kun je beter worden in een bepaald vak (waar ik ook sport onder schaar) dan met andere. Hoe ga je een niet-creatief brein laten excelleren in een vak waar een hoge mate van creativiteit benodigd is?

Daarbij zit mijn nuance hoor hier: Bij gelijkblijvende training en wilskracht om iets te bereiken, is iemand met bepaalde nuttige fysieke en mentale eigenschappen in het voordeel. DUS zal diegene met de juiste mentale en fysieke eigenschappen, beter kunnen worden dan zonder. (Als verder alle andere omstandigheden zoals mate van training, ambitie, etc, gelijk zijn.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 06:11:
[...]

Eens.
Hoe ga je een goede ICTer worden, als je om 5 uur 's avonds de deur van je kantoor achter je dicht trekt en zegt "zo, dit was het dan, morgen weer een dag". Tuurlijk kun je overdag het maximale uit je werkdag halen en het is goed om niet altijd 's avonds maar met je werk bezig te zijn, maar hoe goed word je als je niet bereid bent om bijvoorbeeld tijd te investeren in je vak die niet direct onder "werktijd" valt? In hoeverre wil je dat, als je zuiver gemotiveerd bent door geld, ieder geïnvesteerd uur word betaald? (En hoe realistisch is dat? Ga je uren schrijven voor een Tweakers of FaceBook topic over een technisch probleem? Gaat de tikkenteller lopen als je 's ochtends onder de douche een brainwave hebt, of 's avonds naar een ICT gerelateerde bijeenkomst gaat?)
Als ik dit lees ben ik weer zo blij dat ik niet in de IT werk en een ander technisch beroep heb. Natuurlijk zit dan 's avonds nog weleens een probleem in je hoofd. Maar geen werkgever/collega's/andere die van je verwachten dat je naast je werk je ook nog met je werk moet bezighouden.

Puur door geld gemotiveerd worden klinkt mij niet gezond in de oren, maar als zo ongeveer je hele leven over de IT moet draaien klinkt dat me ook niet gezond in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:52
Sissors schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:49:
[...]

Als ik dit lees ben ik weer zo blij dat ik niet in de IT werk en een ander technisch beroep heb. Natuurlijk zit dan 's avonds nog weleens een probleem in je hoofd. Maar geen werkgever/collega's/andere die van je verwachten dat je naast je werk je ook nog met je werk moet bezighouden.
Dat verwacht mijn werkgever/collega's en andere niet.
Maar ik verwacht het van mijzelf (het is dus geen werk, maar zelfstudie voor mijn persoonlijke ontwikkeling).

Stilstaan is achteruitgang in de ICT wereld.

Als je kijkt hoe de webwereld veranderd is:
Als je nu een baan hebt en je hebt je kennis nooit geüpdatet maakt het weinig uit.
Maar zodra je eruit geschopt wordt, ja dan zit je met je hele oude kennis en kom je bijna nergens aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op maandag 17 juli 2017 @ 07:49:
[...]
Het zal bij andere organisaties anders zijn, maar in mijn specifieke geval verwachten mijn werkgever of collega's ook niet van me dat ik me buiten werktijd met ICT bezig hou. Yet, de praktijk leert dat het wel noodzakelijk is om ook in je vrije tijd bezig te zijn met het vak. (Op die enkele uitzondering na, waar je studie volledig tijdens werktijd kunt en mag doen en waarbij je enkel tijdens reguliere kantoortijden je werk kunt doen.)

Mensen vergissen zich daar wel eens in en denken dat de lonen in de ICT hoog liggen en het een makkelijk vak is. "Je drukt op een paar knopjes en het werkt." De lonen zijn allang genivelleerd en net als een onderwijzer, als je 's avonds naar huis gaat ben je nog niet klaar. (Plus dat er in veel operationele / technisch-uitvoerende ICT banen, behoorlijk wat onregelmatigheid in de vorm van avond, nacht en weekendwerk kan zitten.)
Puur door geld gemotiveerd worden klinkt mij niet gezond in de oren, maar als zo ongeveer je hele leven over de IT moet draaien klinkt dat me ook niet gezond in de oren.
Mijn leven draait niet om mijn vak maar mijn vak is wel een belangrijk onderdeel van dat leven. Het scheelt dat voor mij (en volgens mij voor heel veel ICTers), het vak dat ze overdag uitoefenen ook hobby is. (Of tenminste delen daarvan hobby zijn.) Ik ben zelf sinds mijn 6e of 8e geïnteresseerd in computers en hoewel ik totaal iets anders wilde worden, ben ik uiteindelijk toch de ICT ingerold.

Achteraf gezien niet zo heel raar dus, maar wonderlijk genoeg besef ik zelf nog niet zo heel erg lang dat de zaadjes voor wat later mijn vak zou worden, al behoorlijk vroeg geplant zijn.

Inmiddels zit ik nu pak 'm beet 20, 21 jaar in het vak in diverse hoedanigheden en word het werk steeds leuker. Ik heb mijn momenten gehad dat ik de ICT uit wilde, het eeuwige leren zat was, niet meer op momenten continu met mijn vak bezig wilde zijn. Nu zit ik juist in een periode dat ik het heerlijk vind dat ik een baan heb die ik zo leuk vind, dat ik er ook met plezier 's avonds mee bezig ben.

Wel ben ik selectief. Op vakantie probeer ik _niet_ met ICT bezig te zijn en ik probeer 's avonds dingen te doen die alleen indirect relevant voor mijn werk zijn. Ofwel, ik probeer niet 's avonds onbetaald over te werken, maar ben wel bezig met gerelateerde zaken die ik hobbymatig leuk vind en die ik direct of indirect, overdag ook weer kan inzetten.

Is dat ongezond? Het kan ongezond zijn.
Maar: "Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken."

En dat is precies wat veel goede ICTers drijft. Ze oefenen een vak uit waar ze idolaat van zijn. Dus voelt een belangrijk deel daarvan niet als werk. (Al heb je _altijd_ delen die dusdanig vervelend zijn, dat ze wel degelijk als werk aanvoelen. Maar goed, ook bij een serieuze hobby zijn er delen die je niet leuk vind maar die nu eenmaal noodzakelijk kwaad zijn. Dus zo anders is dat vergeleken met werk niet.)
Ryur schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:06:
[...]
Dat verwacht mijn werkgever/collega's en andere niet.
Maar ik verwacht het van mijzelf (het is dus geen werk, maar zelfstudie voor mijn persoonlijke ontwikkeling).
Juist. :)

Al moet ik zeggen dat als bij ons een sollicitant zou komen die geen blijk zou geven ook in zijn vrije tijd geïnteresseerd te zijn in ICT, hij/zij weinig kans zou maken.
Stilstaan is achteruitgang in de ICT wereld.

Als je kijkt hoe de webwereld veranderd is:
Als je nu een baan hebt en je hebt je kennis nooit geüpdatet maakt het weinig uit.
Maar zodra je eruit geschopt wordt, ja dan zit je met je hele oude kennis en kom je bijna nergens aan de bak.
Ook om je huidige baan goed uit te kunnen oefenen moet je bij blijven en blijven leren. Hoe kun je een bedrijf adviseren of goede ICT bedrijven, met de kennis van 20 jaar geleden?

Die kennis van 20 jaar geleden is belangrijk om te hebben, veel delen daarvan zijn ook nu nog bruikbaar, maar de kennis van nu is zeker zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:11:
[...]

Het zal bij andere organisaties anders zijn, maar in mijn specifieke geval verwachten mijn werkgever of collega's ook niet van me dat ik me buiten werktijd met ICT bezig hou.
Oké, dan valt dat mee. Maar wat lezen we dan verder:
Yet, de praktijk leert dat het wel noodzakelijk is
Euh het hoeft niet maar het is noodzakelijk?
Al moet ik zeggen dat als bij ons een sollicitant zou komen die geen blijk zou geven ook in zijn vrije tijd geïnteresseerd te zijn in ICT, hij/zij weinig kans zou maken.
En euh^2, het hoeft niet van je collega's en werkgever, maar je wordt niet aangenomen als je het niet doet.
[...]
Ook om je huidige baan goed uit te kunnen oefenen moet je bij blijven en blijven leren. Hoe kun je een bedrijf adviseren of goede ICT bedrijven, met de kennis van 20 jaar geleden?
Mee eens, of je nu je werk goed wil doen of bij een nieuwe baas, je moet toch up to date blijven in je kennis.

Het verschil is dat bij mijn vakgebied je werkgever je die mogelijkheid geeft in de tijd van de werkgever. Want die is degene die er profijt van heeft. En natuurlijk schiet dat er weleens meer bij in in een drukke tijd. Maar als jij zegt dat mensen bij jullie alleen worden aangenomen als ze hun avonduren ook voor een flink gedeelte aan de IT besteden, vind ik dat geen gezonde situatie.

(Gezien ik ruwweg de helft van mijn netto salaris nodig zou hebben voor alleen al software licenties als ik in mijn vrije tijd ermee ga hobby'en, hoeft dat nog geen eens overwogen te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:49:
[...]

Oké, dan valt dat mee. Maar wat lezen we dan verder:

[...]

Euh het hoeft niet maar het is noodzakelijk?

[...]

En euh^2, het hoeft niet van je collega's en werkgever, maar je wordt niet aangenomen als je het niet doet.

[...]

Mee eens, of je nu je werk goed wil doen of bij een nieuwe baas, je moet toch up to date blijven in je kennis.

Het verschil is dat bij mijn vakgebied je werkgever je die mogelijkheid geeft in de tijd van de werkgever. Want die is degene die er profijt van heeft. En natuurlijk schiet dat er weleens meer bij in in een drukke tijd. Maar als jij zegt dat mensen bij jullie alleen worden aangenomen als ze hun avonduren ook voor een flink gedeelte aan de IT besteden, vind ik dat geen gezonde situatie.
Ik snap je verbazing en dat het tegenstrijdig lijkt. :) Er zit iets nuance in.

Ik verwacht interesse en gedrevenheid, dus op momenten inderdaad dat iemand ook privé geïnteresseerd is in ICT. Dat is wat anders dan dat ik verwacht dat iemand een flink gedeelte van zijn/haar vrije tijd aan werk-gerelateerde zaken of zelfs ICT besteed.

Wat ik verwacht, is dat iemand het grofweg zo doet als ik. Op momenten ben ik ook 's avonds volop bezig met ICT zaken of dingen die op de eoa manier direct of indirect met mijn werk te maken hebben. Op andere momenten ben ik juist heel bewust helemaal niet bezig met ICT.

Iemand die zou aangeven nooit in zijn vrije tijd met computers bezig te zijn zou ik niet aannemen, iemand die aan geeft naast ICT ook nog andere hobbies te hebben juist wèl omdat ik het een pré vind dat iemand een bredere interesse heeft dan computers alleen. :) Het gaat mij dus om de balans, de mix.

(En ik denk dat een belangrijk onderdeel van die mix ook is dat iemand andere interesses heeft.)

Die "momenten" zijn niet echt definieerbaar. Zelf heb ik periodes van weken en maanden dat ik veel van mijn vrije tijd op de eoa manier aan iets ICT gerelateerds besteed, ook weken en maanden dat ik heel bewust mijn PC voor weinig meer gebruik dan een beetje social media. Zulke momenten hangen vaak samen met bepaalde projecten op kantoor (al wil ik JUIST binnen zulke projecten soms ook heel bewust thuis zo min mogelijk met computers doen), vaak ook met privé projecten die ik verder uit wil werken. Het vloeit een beetje in elkaar over.
(Gezien ik ruwweg de helft van mijn netto salaris nodig zou hebben voor alleen al software licenties als ik in mijn vrije tijd ermee ga hobby'en, hoeft dat nog geen eens overwogen te worden).
Ik heb de luxe dat ik enerzijds veel spullen gebruik die ik thuis volledig (open source) of in trial kan gebruiken, anderzijds wat hardware op kantoor over heb die ik kan inzetten voor labs. (Een deel van die hardware staat overigens hier thuis in - al dan niet permanente - bruikleen. Soms is het fijn om de spullen naast je te hebben staan.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Uiteindelijk draait het toch om geld? Dat gelul altijd over van je hobby je werk maken. Dat kan helemaal niet. Ik vond computers ook altijd leuk, maar ben uiteindelijk toch wat anders gaan doen en heb het als hobby aangehouden. Als je full time loopt te programmeren, dan ga je als je eindelijk thuis vrij bent toch niet voor de lol weer programmeren? Dus je hobby is feitelijk verdwenen. Je kunt beter een baan zoeken waar je goed mee kan verdienen en waar veel vraag naar is. Natuurlijk moet je er wel een beetje affiniteit mee hebben, maar van je hobby je werk maken lijkt me niet verstandig.

Ik ken zat mensen die op de middelbare school toen van sporten hielden dus gingen ze naar de CIOS of ALO of wat dan ook. Nou dan zit je met je papiertje en is er helemaal geen vraag meer naar gymleraren. Handig. Bovendien heb je ook weinig zin om nog te sporten als je dat de hele dag al doet.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honbrifcl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 11:41
Als vroege pensionado met mijn ballen in het zand met 44 jaar kan ik je vertellen dat je zeer rijk kunt worden als je de volgende twee regels volgt:

1. Vertel nooit al je geheimen om rijk te worden aan anderen.
2. ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:23
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 06:11:
Hoe ga je een goede ICTer worden, als je om 5 uur 's avonds de deur van je kantoor achter je dicht trekt en zegt "zo, dit was het dan, morgen weer een dag".
Nou, ik trek toch iedere avond ergens tussen 17:00 en 17:30 de deur achter mij dicht hoor. Dat doe ik zodat ik weer op tijd thuis ben zodat ik met vrouw en kind samen kan eten en de kleine in bed kan stoppen. Want hoe leuk ik mijn werk ook vind, mijn familie is onvervangbaar.

Die balans is ook enorm belangrijk. Ik heb in het verleden collega's gehad die enorm gemotiveerd aan het werk waren, pizza's lieten bezorgen op het werk en doorknallen, of 's avonds thuis nog tot 23:00 ofzo aan het werk waren, maar die waren ook na een jaar of 5 opgebrand.

Voor mij geldt daarom: onder werktijd probeer ik me 100% te focussen op mijn werk, zodat ik me buiten werktijd kan focussen op familie/sport/ontspanning. En ja, 's avonds in bed of op de racefiets gaan er echt nog wel wat gedachten over het werk door mijn hoofd heen die uiteindelijk nog echt wel relevant zijn, maar net zo krijg ik tijdens het werk ook nog wel appjes of belletjes over privézaken. Die balans is er dus ook.

Die balans is voor mij uiteindelijk heel belangrijk in mijn werk. Meer nog dan mijn salaris overigens. Dat is natuurlijk wel een basisvoorwaarde (ben momenteel volledig kostwinner) maar als de zaak zoveel van mij vraagt dat ik overwerkt raak, dan trek ik heel snel de stekker eruit.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
YoshiBignose schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:34:
Uiteindelijk draait het toch om geld? Dat gelul altijd over van je hobby je werk maken. Dat kan helemaal niet. Ik vond computers ook altijd leuk, maar ben uiteindelijk toch wat anders gaan doen en heb het als hobby aangehouden. Als je full time loopt te programmeren, dan ga je als je eindelijk thuis vrij bent toch niet voor de lol weer programmeren? Dus je hobby is feitelijk verdwenen. Je kunt beter een baan zoeken waar je goed mee kan verdienen en waar veel vraag naar is. Natuurlijk moet je er wel een beetje affiniteit mee hebben, maar van je hobby je werk maken lijkt me niet verstandig.
Van je hobby je werk maken is zeldzaam. Echter, dat je als programmeur thuis nooit meer iets van programmeren doet daar ben ik het niet mee eens. Zelf doe ik het sporadisch, voor wat eigen automatisering, maar ik ken ook collega's die iedere week wel 1 of 2 avonden aan het programmeren zijn. Niets aan het werk gerelateerd, maar puur iets van eigen projectjes.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:26
Moi_in_actie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:26:
[...]

Van je hobby je werk maken is zeldzaam. Echter, dat je als programmeur thuis nooit meer iets van programmeren doet daar ben ik het niet mee eens. Zelf doe ik het sporadisch, voor wat eigen automatisering, maar ik ken ook collega's die iedere week wel 1 of 2 avonden aan het programmeren zijn. Niets aan het werk gerelateerd, maar puur iets van eigen projectjes.
Vast wel iets... bovendien is IT natuurlijk een breed begrip. Als je programmeur bent vind je het misschien nog wel leuk om computers in elkaar te zetten enzo. Toch denk ik dat je snel andere hobby's vindt. Merk het zelf ook wel hoor dat je 10 uur per dag achter de pc zit voor je werk, je thuis toch minder lang achter de computer gaat zitten om te gamen ofzo. Is ook niet echt gezond :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Niemand programmeert full time, laat staan programmeurs. Hoewel ik het volkomen met je eens ben wil ik wel benadrukken dat niemand van zijn hobby zijn werk kan maken:

• Als kleine man zat Pietje al uren in een benauwd hok te vergaderen met al zijn knuffels.
• Jantje en zijn vriendjes doen een stand-up op het schoolplein voor ze gaan knikkeren.
• Pieter smeert 's morgens aan de keukentafel boterhammen om die kleffe hap 's middags aan diezelfde keukentafel op te zitten eten.

Dat doet niemand natuurlijk. Niemand kan van zijn hobby zijn werk maken want minstens de helft van een kantoorbaan bestaat uit ongenoegelijke onzin die niemand graag doet: vergaderen, politiek bedrijven en elkaar de zwarte piet toeschuiven.

Ben ook nog nooit iemand tegengekomen die voor zijn lol in de spits naar Amsterdam gaat met de trein.

Ik programmeer op mijn werk, en ik programmeer thuis. Maar dat zijn twee heel verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:27
Moi_in_actie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:26:
[...]

1 a 2 avonden red ik tegenwoordig niet meer (gezin en zo), maar verder klopt dit voor mij wel. Programmeren doe ik al vanaf mijn 10e voor het plezier, en dat ik er nu ook mijn geld mee verdien wil niet zeggen dat ik het in mijn vrije tijd niet meer leuk vind.

Het wordt vanuit mijn werkgever niet verwacht overigens, maar ik heb wel het idee dat ik op deze manier toch bepaalde technieken/libraries/frameworks sneller onder de knie krijg dan collega's die in hun vrije tijd niet programmeren (mits wat je thuis gebruikt enigszins in lijn ligt met wat je op het werk doet natuurlijk - over het algemeen voegt het niet zo veel toe als je in je vrije tijd assembly schrijft en op je werk Java developer bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Uiteindelijk draait het toch om geld? Dat gelul altijd over van je hobby je werk maken. Dat kan helemaal niet.
Tuurlijk kan dat wel. Juist in de ICT zie je dat extreem vaak.

Mensen die vroeger lekker met computers liepen te pielen die systeem- of netwerkbeheerder worden. Anderen vinden juist de development kant leuker, begonnen met het schrijven van kleine programmatjes voor zichzelf en worden uiteindelijk fulltime programmer.

Veel van die mensen, zijn in hun vrije tijd ook nog hobbymatig met hun dagelijkse vakgebied bezig en dat kan, ICT is vaak laagdrempelig. Je kunt voor weinig geld thuis een clustertje in elkaar zetten en daar systeem- en netwerkbeheer als hobby hebben. Dat mes snijd aan 2 kanten, want je leert daar dingen die je vervolgens naar je werk kunt vertalen en vice versa.
Ik vond computers ook altijd leuk, maar ben uiteindelijk toch wat anders gaan doen en heb het als hobby aangehouden. Als je full time loopt te programmeren, dan ga je als je eindelijk thuis vrij bent toch niet voor de lol weer programmeren? Dus je hobby is feitelijk verdwenen. Je kunt beter een baan zoeken waar je goed mee kan verdienen en waar veel vraag naar is. Natuurlijk moet je er wel een beetje affiniteit mee hebben, maar van je hobby je werk maken lijkt me niet verstandig.
Waarom zou dat niet verstandig zijn?
Serieus, de dag dat mijn werk geen passie meer voor me is waar ik ook privé mee bezig wil zijn is de dag dat ik op zoek ga naar een andere baan die dat wel te bieden heeft.

Nu doe ik thuis vaak wel andere dingen dan op kantoor, omgeving is anders en ik zoek andere uitdagingen, maar niet zelden zit er TOCH overlap in. Of ik nu een cluster op VMWare bouw of een op Proxmox, beiden leer je dingen van die zowel thuis als op kantoor nuttig zijn en dat is precies waar werk en hobby in elkaar overvloeien, op elkaar aansluiten en werk hobby, hobby werk word.
Ik ken zat mensen die op de middelbare school toen van sporten hielden dus gingen ze naar de CIOS of ALO of wat dan ook. Nou dan zit je met je papiertje en is er helemaal geen vraag meer naar gymleraren. Handig. Bovendien heb je ook weinig zin om nog te sporten als je dat de hele dag al doet.
Je noemt het verkeerde voorbeeld. Veel CIOS studenten zijn ook in hun vrije tijd ontzettend sportief en bezig met de sport die ze het liefst beoefenen. Veel kliminstructeurs of klimhal medewerkers bijvoorbeeld hebben een CIOS opleiding gedaan, verdienen overdag hun brood met klimmen en als hobby en sport, klimmen ze ook. Vaak op vrij hoog niveau.

Juist sportmensen zijn dag en nacht met hun sport bezig en zodra hun professionele carriëre als uitvoerend topsporter voorbij is, zoeken ze werk dat in het verlengde ligt. (Sportcoach of iets anders.)
CurtPoindexter schreef op maandag 17 juli 2017 @ 10:34:
[...]
Niemand programmeert full time, laat staan programmeurs. Hoewel ik het volkomen met je eens ben wil ik wel benadrukken dat niemand van zijn hobby zijn werk kan maken:

• Als kleine man zat Pietje al uren in een benauwd hok te vergaderen met al zijn knuffels.
• Jantje en zijn vriendjes doen een stand-up op het schoolplein voor ze gaan knikkeren.
• Pieter smeert 's morgens aan de keukentafel boterhammen om die kleffe hap 's middags aan diezelfde keukentafel op te zitten eten.

Dat doet niemand natuurlijk. Niemand kan van zijn hobby zijn werk maken want minstens de helft van een kantoorbaan bestaat uit ongenoegelijke onzin die niemand graag doet: vergaderen, politiek bedrijven en elkaar de zwarte piet toeschuiven.

Ben ook nog nooit iemand tegengekomen die voor zijn lol in de spits naar Amsterdam gaat met de trein.
Ook wanneer je iets als hobby beoefent, zijn er vaak minder fijne elementen. Een duikinstructeur heeft vaak duiken als hobby, maar ik kan me niet voorstellen dat een duikinstructeur het leuk vind om in zijn kleddernatte pak de noordzee in te springen of ontzettend geniet van de rit er heen. Ook als je hobbymatig duikt heb je dat natte pak en die rit er heen.

Zo kan ik privé, in mijn ICT hobby, ook wel elementen verzinnen die ik echt niet leuk vind maar er nu eenmaal bij horen. Ik heb thuis een servertje draaien en daarmee een ingewikkelder setup dan iemand die ICT niet als hobby heeft. Hardstikke gaaf, tot op een ongelukkig moment dat cluster of mijn netwerk uit valt en ik met mijn laptop in de meterkast de boel aan het repareren ben.

Werk same shit. Er zijn elementen aan mijn werk die ik echt ontzettend gaaf vind, ook elementen die er nu eenmaal bij horen. In beide gevallen kun je proberen die minder leuke elementen te minimaliseren, maar of je iets nu als hobby of als werk doet, of beiden, je zult altijd te maken hebben met elementen die niet leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

aawe mwan

Wat ook leuk is:

TS heeft nog nooit aangegeven of ze een man of een vrouw is, maar ik weet toevallig dat je een paar jaar geleden als vrouw in de horeca op een goede avond meer aan fooi verdiende, dan wat ik netto per uur van mijn ICT'er salaris overhield.

Dat zou je kunnen combineren met werk als Java programmeur, om snel rijk te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door aawe mwan op 17-07-2017 12:32 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
RagingPenguin schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:12:
[...]

Ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan, maar ik kan iig genoeg java gerelateerde vacatures vinden waar ze om een master vragen.
Men vraagt zoveel tegenwoordig (ook 10 jaar ervaring voor zaken die nog maar een paar jaar bestaan).
Voor puur programmeerwerk is een MBO opleiding meer dan voldoende.
[...]

Horen die dingen niet gewoon bij software development? Voor mij is programmeren meer dan alleen code kloppen. Zeker Architectuur zou ik er gewoon bij rekenen en adviseren op het gebied van IT Strategie hoort er zo nu en dan ook gewoon bij. Onderzoeken en analyseren zouden wat mij betreft bij de basisvaardigheden van een developer horen.

En nu zit er natuurlijk een gigantisch verschil tussen iemand die een Wordpressthema bouwt voor de bakker op de hoek en iemand die een online betaalomgeving bouwt. ik denk dat het ook maar net is waar je zoekt.
Nee, die zaken behoren niet tot de standaard verantwoordelijkheden van een software ontwikkelaar.
Als je een online betaalomgeving gaat bouwen zal je ook met diverse specialisten samenwerken om een goed en veilig product te creëren. De verwachting dat 1 persoon alles van het desbetreffende onderwerp weet is niet reëel (en bovendien een groot risico).
Programmeren is programmeren, Ontwerpen is ontwerpen en adviseren op gebied van IT strategie is... je raad het al. Het eerste is MBO, het tweede HBO en het derde HBO/WO.
Met een WO opleiding informatica zou ik eerder denken aan onderzoek op het gebied van beveiliging, algoritmen, etc en niet aan een baan als Java programmeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 21:45
Dat is wel een wat ouder idee de meeste Developers doen meer dan alleen programmeren. Zeker met de opkomst van scrum is de behoefte aan alleen programmeren aardig op de achtergrond geraakt. Je heb T shape developers nodig ipv I shape. Architecten worden met vrachtlading aan de kant gezet. Worden ook bijna geen klussen aangeboden vaak wel meewerkend voorman idee. Kennis als architect maar wel mee bouwen aan de oplossing. Maar goed ik zit veel al op grote klussen bij grote bedrijven die T shape of zelfs M shape zoeken ander red je het niet meer. Ik bouw zelf cloud solutions/backends tot frontend en alles daar tussen. Maar goed dat doe ik ook al wat jaren. Soms willen ze me al frontend developer met backend kennis en andere keren volledig java stack bouwen op basis van AWS. Maar als je geld wilt verdienen in de IT moet je gewoon goed zijn anders wordt het gewoonweg lastig.

MBO programmeurs meer de MKB PHP drupall / wordpress websites.
HBO/WO developers enterprise java c c++ en ook frontend developers (die een T shape of M shape hebben) Frontend is nooit simpel geweest alleen er is wel een verschil tussen een webpagina en een webapplicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:27
MrDoodoo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:19:
[...]

Men vraagt zoveel tegenwoordig (ook 10 jaar ervaring voor zaken die nog maar een paar jaar bestaan).
Voor puur programmeerwerk is een MBO opleiding meer dan voldoende.

[...]

Nee, die zaken behoren niet tot de standaard verantwoordelijkheden van een software ontwikkelaar.
Als je een online betaalomgeving gaat bouwen zal je ook met diverse specialisten samenwerken om een goed en veilig product te creëren. De verwachting dat 1 persoon alles van het desbetreffende onderwerp weet is niet reëel (en bovendien een groot risico).
Programmeren is programmeren, Ontwerpen is ontwerpen en adviseren op gebied van IT strategie is... je raad het al. Het eerste is MBO, het tweede HBO en het derde HBO/WO.
Met een WO opleiding informatica zou ik eerder denken aan onderzoek op het gebied van beveiliging, algoritmen, etc en niet aan een baan als Java programmeur.
Grofweg een derde van alle Java programmeurs die ik ken zijn WO-opgeleid (ik zelf ook), dus zo gek is dat niet. De rest allemaal HBOers, en ben in mijn carrière eigenlijk nog nooit een MBO-opgeleide programmeur tegengekomen.

offtopic:
Tijdens mijn studie met twee verschillende heren discussies gehad die vonden dat programmeur "een verspilling van talent" was als je een WO opleiding binnen had. Beide heren zijn tegenwoordig Java developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MrDoodoo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:19:
Zelfs in dat best wel ouderwetse denkpatroon moet een developer wiskundig onderlegd zijn en goed (technisch) Engels kunnen lezen en schrijven. Met alle respect voor de MBO-ers, maar die trekken dat gewoon niet. Al heb je een MBO applicatie development dan bouw je plug-ins voor een systeem dat HBO-ers en WO-ers in elkaar hebben gezet.

Een developer lost problemen op met behulp van software, dat is veel meer als wat codekloppen. Je zal zelf het probleem moeten herkennen, analyseren, modelleren, een oplossing ontwerpen en die vervolgens implementeren. En daar komst architectuur en strategie gewoon bij kijken. Iets programmeren wat je zelf niet 100% snapt gaat fout en is een verspilling van iedereens tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
JeroenFM schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:45:
[...]

Grofweg een derde van alle Java programmeurs die ik ken zijn WO-opgeleid (ik zelf ook), dus zo gek is dat niet. De rest allemaal HBOers, en ben in mijn carrière eigenlijk nog nooit een MBO-opgeleide programmeur tegengekomen.

offtopic:
Tijdens mijn studie met twee verschillende heren discussies gehad die vonden dat programmeur "een verspilling van talent" was als je een WO opleiding binnen had. Beide heren zijn tegenwoordig Java developer.
Ik ken eigenlijk ook alleen maar HBO en hoger opgeleide developers ben MBO'ers nog niet tegen gekomen. En ik doe dit al een tijdje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDoodoo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik ken eigenlijk ook alleen maar HBO en hoger opgeleide developers ben MBO'ers nog niet tegen gekomen. En ik doe dit al een tijdje.
Er zijn meer dan genoeg omgeschoolde biologen, psychologen, sociologen, etc die tegenwoordig aan de bak zijn als programmeur. Dat is vergelijkbaar met ICT MBO niveau. Iemand die echt geïnteresseerd is in ICT zal verder gaan dan een MBO niveau opleiding.

Het wordt nu echter wel duidelijk waarom er zo'n 'te kort' is aan mensen in de ICT.
Het is gewoon een kwestie van te hoge eisen stellen en van iedereen verwachten dat ze duizend pootjes hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
MrDoodoo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:48:
Het wordt nu echter wel duidelijk waarom er zo'n 'te kort' is aan mensen in de ICT.
Het is gewoon een kwestie van te hoge eisen stellen en van iedereen verwachten dat ze duizend pootjes hebben...
Er is idd niet echt een tekort aan mensen in de IT. Wel aan goed opgeleide, gemotiveerde en ervaren mensen. Het hele de shitpraktijken van recruiters topic drijft zo'n beetje op dat tekort, net als de hoge salarissen en goede arbeidsvoorwaarden. het klinkt misschien hard, maar om in een developmentteam nuttig te zijn moet je nu eenmaal een hoop kunnen en is enkel goede wil niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Jep je moet echt wat in huis hebben om een goede developer te zijn zelf sta ik er niet echt bij stil maar goed heb wel genoeg prutsers langs zien komen in mijn tijd. Maar dat heb je in elke beroeps groep. Maar de It heeft wel de neiging om deze meer aan te trekken dan andere beroepen. Soms verbaas je er over, maar niet iedereen kan het die in de IT werkt. Genoeg developers die de meest basic zooi niet begrijpen. En dan al jaren in de IT zitten.

Er is zeker een tekort in de IT maar een tekort aan goede IT'ers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

ICT heeft nog wel eens last van het syndroom dat omdat iedere boerensukkel een PC in huis heeft, iedereen verstand heeft van ICT.

Zal zeker niet uniek zijn voor de ICT, maar het valt me op hoe makkelijk er over ICT gedacht word soms. "Je drukt op een knop en dan is het opgelost." Ehm, ja. Inderdaad. Soms is het niet meer dan een druk op een knop. In fact, vaak is niet niet meer dan een hele hoop drukken op heel veel knopen.

Maar weten wanneer je op welke knop moet drukken en vooral ook, wanneer je d'r met je tegens vanaf moet blijven is stiekem best lastig. :)

Nu ben ik sysadmin/allround ICTer, geen programmeur. Typisch een vak dat soms *nog* dichter bij mensen lijkt te staan en *nog* minder esotherisch is dan dat van programmeur. Een server is hardwarematig weinig meer dan een PC-on-steroids en een profi switch lijkt best veel op het HTK switchje van een tientje dat mensen thuis hebben. Mensen herkennen het. Die ethernet kabel op kantoor is exact dezelfde als die mensen thuis gebruiken.

Dus is de perceptie van mensen dat het makkelijk is en staan ze er wel eens niet bij stil dat om alles "gewoon te laten werken", er op de achtergrond ontzettend veel gebeurt, ontzettend veel kennis nodig is en het overgrote gedeelte van het werk totaal onzichtbaar is.

Nu heb ik daar met gebruikers niet zo veel problemen mee. Gebruikers mogen tegen ICT aankijken als iets dat "gewoon werkt", maar het word vervelend als d'r dilweeds vers de ICT in stappen en denken dat beheer, hele dagen lui achterover hangen is en je niet hoeft na te denken. (Of dilweeds uit andere disciplines denken dat sysadminnen makkelijk is en hun vak, wat dat dan ook moge zijn, moeilijk. Zo ken ik d'r nog wel 42. Als je goed wil zijn in een vak waarbij een grote mate van creativiteit en denkwerk is vereist, is dat vrijwel per definitie moeilijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:05
Misschien is het al genoemd, maar als je een goede baan wil dan moet je voldoen aan de eisen van een goede vacature. In zo'n vacature staat bijvoorbeeld: actief in de community, geen 9 tot 5 mentaliteit, assertief, etc.
Denk dan aan het hebben van een git repo met eigen projectjes, 's avonds bijleren en bijklussen om je werk voor te zijn in plaats van achter de feiten aanlopen, en topkwaliteit opleveren. Dat betekent dat je er helemaal voor moet gaan. Een WO studie is een goed begin om te weten waar je je houvast moet zoeken.
Een simpele code klopper die een ander de architectuur laat doen en van 9 tot 5 werkt krijgt misschien 2500 bruto/maand, na wat ervaring 3000 en op z'n top in de randstad 3500. Een senior die de boel leidt, zorgt dat het product awesome is, leiding pakt, het team naar een hoger niveau tilt, zijn eigen steentje bijdraagt en hier keihard voor werkt, die kan echt wel het dubbele binnenharken. En als freelancer, wat dacht je van 80 euro per uur? Reken maar uit.
Op dit niveau zit je niet als je net vak school komt. 3 tot 5 jaar later misschien. En dan kan het hard gaan.
Maar who cares about the studieschuld? Daar heb je tijd zat voor.
Rijk worden is goed zijn. En goed zijn is ervoor gaan. En (in mij geval iig) dat kan alleen als je het leuk vindt. Dus zonder de hobbymatige interesse zit je gewoon niet in het goede vak. Als developer helpt het bijvoorbeeld als je een keer een PC gebouwd hebt, zodat je weet wat je code 'fysiek' doet op een printplaat. Brede interesse in het vak zorgt ervoor dat je oplossingen vindt die out of the box zijn en veel logischer en efficienter hun doel dienen.
Als je geld wil verdienen door hard te werken zonder enige vorm van interesse, dan had je maar rechten of accountancy moeten studeren.
Geld is leuk, en nodig, maar als je genoeg verdient om makkelijk rond te komen en een beetje te sparen, dan is een leuke baan waar je graag naar toe gaat echt veel belangrijker om ervoor te zorgen dat je een lang leven leidt.

Edit: o ja, het schijnt dat je met blockchain kennis nogal wat kan verdienen. Wellicht een onderzoekje waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-06 07:05
MrDoodoo schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:48:
[...]

Er zijn meer dan genoeg omgeschoolde biologen, psychologen, sociologen, etc die tegenwoordig aan de bak zijn als programmeur. Dat is vergelijkbaar met ICT MBO niveau. Iemand die echt geïnteresseerd is in ICT zal verder gaan dan een MBO niveau opleiding.
Vind dit wel een rare stelling. WO werk- en denkvermogen is echt geen loze kreet. Een WO-opgeleid persoon die ICT leuk vind haalt een MBO-er na een paar maanden rechts over de vluchtstrook met 180 in. Met een paar jaar ervaring is het verschil met een formeel opgeleide WO-ITer alleen nog te merken als er wat meer theoretische zaken op tafel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:47
timag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:21:
[...]

Vind dit wel een rare stelling. WO werk- en denkvermogen is echt geen loze kreet. Een WO-opgeleid persoon die ICT leuk vind haalt een MBO-er na een paar maanden rechts over de vluchtstrook met 180 in. Met een paar jaar ervaring is het verschil met een formeel opgeleide WO-ITer alleen nog te merken als er wat meer theoretische zaken op tafel komen.
Denkniveau is inderdaad echt geen loze kreet. In het verleden nog wel wat PHP-werk gedaan, waar nog wel wat MBO-ers rondlopen, en dan merk je toch dat die op heel veel fronten vrij beperkt zijn. WO vereist in algemene zin een hoger denkniveau, maar ik zou ook weer niet willen stellen dat het verschil tussen sociologen en mensen met een WO IT-achtergrond enkel nog wat theoretische zaken betreft. Al was het maar omdat er ook wel een zekere voorselectie zit qua studiekeuze. Een WO opleiding (technische) informatica is een heel stuk pittiger dan sociologie, al was het maar vanwege de wiskunde waardoor het ook een ander soort student aantrekt.

Ik zie de sociologen en dergelijke ook vaak eerder in het testvak belanden overigens. Qua developers kom ik eigenlijk van alles tegen van econometristen tot technisch natuurkundigen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mugwump schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:13:
[...]

Denkniveau is inderdaad echt geen loze kreet. In het verleden nog wel wat PHP-werk gedaan, waar nog wel wat MBO-ers rondlopen, en dan merk je toch dat die op heel veel fronten vrij beperkt zijn. WO vereist in algemene zin een hoger denkniveau, maar ik zou ook weer niet willen stellen dat het verschil tussen sociologen en mensen met een WO IT-achtergrond enkel nog wat theoretische zaken betreft. Al was het maar omdat er ook wel een zekere voorselectie zit qua studiekeuze. Een WO opleiding (technische) informatica is een heel stuk pittiger dan sociologie, al was het maar vanwege de wiskunde waardoor het ook een ander soort student aantrekt.
Nu ken ik inhoudelijk beide opleidingen niet voldoende, maar het lijkt mij wat kort door de bocht.

Wat voor de een moeilijk is, is voor de ander makkelijk en vice versa. Iets met:
Everybody is a Genius.
But If You Judge a Fish by Its Ability to Climb a Tree, It Will Live Its Whole Life Believing that It is Stupid
Iemand die een absurd goed taalgevoel maar slecht ontwikkeld gevoel voor wiskunde heeft zal beter in een alfa dan in een beta studie zijn, andersom ook, die steengoede beta, is meestal niet zo'n goede alfa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
unezra schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:57:
[...]

Nu ken ik inhoudelijk beide opleidingen niet voldoende, maar het lijkt mij wat kort door de bocht.

Wat voor de een moeilijk is, is voor de ander makkelijk en vice versa. Iets met:

[...]

Iemand die een absurd goed taalgevoel maar slecht ontwikkeld gevoel voor wiskunde heeft zal beter in een alfa dan in een beta studie zijn, andersom ook, die steengoede beta, is meestal niet zo'n goede alfa.
Absoluut, maar in mijn ogen zijn de bètavaardigheden nu juist de kernvaardigheden voor een software-ontwikkelaar. Wellicht in voorselectie op basis van affiniteit met het werk en betere omschrijving.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mugwump schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:08:
[...]
Absoluut, maar in mijn ogen zijn de bètavaardigheden nu juist de kernvaardigheden voor een software-ontwikkelaar. Wellicht in voorselectie op basis van affiniteit met het werk en betere omschrijving.
Absoluut, alleen vind ik het wat kort door de bocht door een alfastudie als sociologie vrij vertaald uit te maken voor "makkelijk". :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
unezra schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:12:
[...]

Absoluut, alleen vind ik het wat kort door de bocht door een alfastudie als sociologie vrij vertaald uit te maken voor "makkelijk". :)
Het is uiteraard wat generaliserend, maar ik had het ook niet zozeer over dat de studie makkelijk zou zijn, maar dat de perceptie van bètastudies is dat ze moeilijk zijn en er derhalve een vorm van zelfselectie optreedt. Ik weet zo niet of er in Nederland veel onderzoek naar is gedaan, maar in de VS lijkt het beeld vrij consistent terug te komen. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje.

Maar goed, volgens mij dwalen we nogal af van waar dit topic over gaat. Wat dat ook wezen mag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
timag schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:21:
Waarbij je bij dit soort uitspraken wel op moet passen dat je ze niet doet omdat je zelf kennis niet hebt om de meerwaarde van een formele WO-IT'er te herkennen. No offence intended btw :) . Dingen als OOP, concurrency, software engineering, complexiteitstheorie zie ik autodidacten, zelfs die met een beta WO opleiding, structureel niet oppakken. Een beetje leren programmeren kan (bijna) iedereen maar dan moet je geen eisen stellen aan de kwaliteit en de efficiency van de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
gold_dust schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Dingen als OOP, concurrency, software engineering, complexiteitstheorie zie ik autodidacten, zelfs die met een beta WO opleiding, structureel niet oppakken. Een beetje leren programmeren kan (bijna) iedereen maar dan moet je geen eisen stellen aan de kwaliteit en de efficiency van de code.
Ik (als autodidacte software engineer) denk dat je erg moet uitkijken met zulke uitspraken omdat je véél te veel generaliseert.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
[...]

Waarbij je bij dit soort uitspraken wel op moet passen dat je ze niet doet omdat je zelf kennis niet hebt om de meerwaarde van een formele WO-IT'er te herkennen. No offence intended btw :) . Dingen als OOP, concurrency, software engineering, complexiteitstheorie zie ik autodidacten, zelfs die met een beta WO opleiding, structureel niet oppakken. Een beetje leren programmeren kan (bijna) iedereen maar dan moet je geen eisen stellen aan de kwaliteit en de efficiency van de code.
Oh ik zeg ook niet dat elke WO-er dit kan. En wat je zegt over specifieke onderwerpen klopt natuurlijk. Je mist een brede basis en dat zie je op sommige momenten ook echt wel terug. Maar een WO-er kan ook de complexere van die specifieke onderwerpen zich vaak nog redelijk vlot eigen maken als dat nodig is. Voor een MBO-er zijn die vaak toch te complex.

OOP bijvoorbeeld is niet ingewikkeld maar je moet wel het concept echt snappen. Dat is waar het verschil in denkniveau zich toont.

Overigens is het feit dat mensen een niet IT gerelateerde opleiding hebben gedaan niet persé gelijk aan autodidact. Er zijn gelukkig nog steeds bedrijven die investeren in het (om)scholen van hun personeel.

Maar even terug on topic: zou TS al rijk zijn? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
timag schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:38:
[...]
OOP bijvoorbeeld is niet ingewikkeld maar je moet wel het concept echt snappen. Dat is waar het verschil in denkniveau zich toont.

Overigens is het feit dat mensen een niet IT gerelateerde opleiding hebben gedaan niet persé gelijk aan autodidact. Er zijn gelukkig nog steeds bedrijven die investeren in het (om)scholen van hun personeel.
Maar net zo goed staat het niveau los van of iemand autodidact is of niet. Ik heb bijvoorbeeld maar 1 collega die daadwerkelijk een (HBO) IT opleiding heeft. Ikzelf heb wel HTS gedaan, maar totaal niet IT gerelateerd. Wat dat betreft ben ik dus autodidact, maar heb ik wel het niveau. Evenals een andere collega.

Het feit dat je dus een bepaald niveau hebt staat los van je specifieke kennis die je hebt opgedaan van je opleiding. Het niveau an sich is al bagage, zeker als je ook al werkervaring hebt op dat niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
timag schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 11:38:
Oh ik zeg ook niet dat elke WO-er dit kan. En wat je zegt over specifieke onderwerpen klopt natuurlijk. Je mist een brede basis en dat zie je op sommige momenten ook echt wel terug. Maar een WO-er kan ook de complexere van die specifieke onderwerpen zich vaak nog redelijk vlot eigen maken als dat nodig is. Voor een MBO-er zijn die vaak toch te complex.

Ger schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:57:
Maar net zo goed staat het niveau los van of iemand autodidact is of niet. Ik heb bijvoorbeeld maar 1 collega die daadwerkelijk een (HBO) IT opleiding heeft. Ikzelf heb wel HTS gedaan, maar totaal niet IT gerelateerd. Wat dat betreft ben ik dus autodidact, maar heb ik wel het niveau. Evenals een andere collega.
Maar wel een technische achtergrond waar je (hopelijk) wiskunde, analyseren en modelleren heb geleerd. Programmeren is geen magie, het is 'gewoon' techniek en praktisch toegepaste logica. Iedereen met de motivatie en de juiste mindset zou het moeten kunnen leren en met een technische achtergrond heb al veel nuttige vaardigheden aan boord.
Maar even terug on topic: zou TS al rijk zijn? O-)
Het zou mij niks verbazen als hij nog steeds prima banen als jr. Java dev. afwijst omdat ze maar 3k betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Weet je, mijn ouders kochten hun eerste computer toen ik 6 jaar oud was. Dat was in 1990. De computer is daarna mijn favoriete tijdverdrijf geworden. In het middelbaar onderwijs heb ik destijds voor een opleiding Elektriciteit-Elektronica gekozen die me later in het hoger onderwijs naar een opleiding Elektronica-ICT had moeten brengen. Evenwel heb ik er destijds op mijn 18de inderdaad voor gekozen om als Technicus aan de slag te gaan met Elektronica.

Word ik door mijn toenmalige chef 7 jaar later toch wel niet van de werkvloer geplukt omdat ik goed met een computer kan werken zeker... . En nog eens 7 jaar later heb ik die firma vaarwel gezegd om ... jawel een carriëre in de IT sector te starten. Bloed kruipt waar het niet gaan kan. En mijn hobby is doorgekomen tot in mijn beroep en heb er dan uiteindelijk ook mijn beroep van gemaakt.

En neen, mijn hobby is niet verdwenen. Ik heb er alleen minder tijd voor 8)7 Ik wou dat ik er vooral weer meer tijd voor kon vrijmaken om aan de projecten te werken die ik zelf wil in plaats van die die dat mijn chef wenst.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Deze twee fragmenten zijn belangrijker dan ze misschien lijken:
unezra schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:14:
Zal zeker niet uniek zijn voor de ICT, maar het valt me op hoe makkelijk er over ICT gedacht word soms. "Je drukt op een knop en dan is het opgelost." Ehm, ja. Inderdaad. Soms is het niet meer dan een druk op een knop. In fact, vaak is niet niet meer dan een hele hoop drukken op heel veel knopen.
Als het project niet op tijd af is, tiep dan sneller!
[...]
Waarbij je bij dit soort uitspraken wel op moet passen dat je ze niet doet omdat je zelf kennis niet hebt om de meerwaarde van een formele WO-IT'er te herkennen.
Er zijn uitzonderingen, maar meestal is voor management bijna niet in te zien is wat de omvang en de kwaliteit van het geleverde ICT werk is. Beoordelingen gebeuren dus niet op inhoud, maar op andere aspecten. Dat je in de ICT hogerop kunt komen (en veel gaat verdienen) door het afleveren van kwalitatief goed werk is natuurlijk nooit helemaal uitgesloten, maar de kans is vele malen groter dat dit gebeurt door beoordeling op aspecten die niets met het programmeren zelf te maken hebben.

Werk in de IT voldoet niet aan de belangrijkste aspecten van een goede baan:
  • Door studie en ervaring hogerop komen is in de IT vele malen moeilijker dan in andere beroepen,
    omdat kennis in een paar jaar veroudert en management niet bekwaam is over de kwaliteit van het werk te oordelen;
  • Als je op feestjes vertelt dat je in de IT werkt, word je uitgelachen;
  • Je pensioensopbouw zal te laag zijn, want dit is in de IT een "defined contribution" pensioen met een laag rendement en je leaseauto telt niet mee voor de grondslag.
Dus zo bekeken: waarom zou je eigenlijk in de IT gaan werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

aawe mwan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:46:
  • Door studie en ervaring hogerop komen is in de IT vele malen moeilijker dan in andere beroepen,
    omdat kennis in een paar jaar veroudert en management niet bekwaam is over de kwaliteit van het werk te oordelen;
  • Je pensioensopbouw zal te laag zijn, want dit is in de IT een "defined contribution" pensioen met een laag rendement en je leaseauto telt niet mee voor de grondslag.
Je hebt meerdere beroepen waarbij je continu je kennis moet bijhouden en met ICT is het vaak als met wachttijden. Je doet je werk het beste, als je er zo min mogelijk van produceert / mensen er zo min mogelijk van merken.

Qua uitlachen op feestjes, ehm, daar heb ik nooit last van. :) (Maar veel van mijn vrienden werken dan ook in de ICT in diverse disciplines en zelfs vrouwlief is inmiddels richting ICT aan het gaan, maar dan de zachte kant.)

Pensioen met laag rendement, leaseauto's zijn in de ICT niet standaard, alleen voor detacheringsbanen. Logisch dat een leaseauto niet mee telt voor je pensioen, het is immers geen salaris.
Omdat het f*cking gaaf werk is! :-)

Nee, serieus, ik was wat discussie hier op Tweakers aan het volgen over of het mogelijk is van je hobby je werk te maken en heel toevallig was ik gisteren wat hardware bij elkaar aan het sprokkelen voor een migratietraject. Een deel van die hardware gaat straks productie draaien, een deel is alleen belangrijk voor de testfase om wat dingen te kunnen testen voordat we spullen over gaan zetten.

Gevolg: 2 bureau's vol met servers (5 stuks), switches (8 stuks), een VVDSL modem, even verderop nog een firewall, een laptop en een 19" KVM console. (Helaas zonder KVM switch, die bleek toch echt kapot te zijn.)

Even later komt een externe netwerk engineer / opleider langs om te praten over opleiding en andere zaken en met zijn 2en kijken we naar die berg spullen. (Waarbij hij ook een belangrijke rol gaat spelen.) "Ja, dit is voor dit, dat ga ik daar voor gebruiken." 2x een enorme grijns op ons gezicht.

Hoezo, van mijn hobby mijn werk niet kunnen maken?
(Datzelfde geld voor hem, die man hoeft nooit te werken. Hij is zowel opleider als engineer en is totaal idolaat van netwerken. Heeft dezelfde passie voor netwerken als ik voor systemen en allround beheer. Samen aan dat project werken zal voor ons beiden aanvoelen als betaalde hobby, ook al zijn de "stakes" behoorlijk "high". Er hangt veel vanaf. Maar da's dan ook weer een fijne extra vibe. Het MOET goed zijn.)

Spelen met dat soort spullen IS mijn hobby en toevallig zit ik in de luxe positie dat ik daar mijn werk van heb kunnen maken... (Ik ben nooit gamer geweest, mijn interesse in ICT, ook hobbymatig, heeft altijd richting het meer serieuze geneigd. Servers en serverbeheer, met een zwak voor netwerken en Open Source applicaties. Ik ben echt een pure allround beheerder, geen programmeur.)

Zodra ik op kantoor met dat soort spullen aan de slag ga, hardware pakken en samenstellen, console cables prikken, etc, en de stroom gaat er op, er boot een switch, ik zie een server door zijn bootschermen heen lopen, komt er nog altijd een soort van kriebel, een vibe. Dat is het moment dat ik echt daar sta te jubelen van "DIT IS GAAF!" en "Dit wil ik de rest van mijn leven blijven doen!".

Fin, ik doe dit al bijna 21 jaar in diverse vormen en hoewel er wel momenten zijn geweest dat ik iets anders wilde gaan doen, is de vibe weer volop terug en kan ik oprecht zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt, maar ook dat mijn werk deels mijn hobby is. (Want thuis vind ik het OOK gaaf om met spullen te spelen, te leren, mezelf uit te dagen, etc.)

[ Voor 10% gewijzigd door unezra op 22-07-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Deze twee fragmenten zijn belangrijker dan ze misschien lijken:

[...]

Als het project niet op tijd af is, tiep dan sneller!
Ik heb ze wel meegemaakt, de managers die ontwikkelaars wilden gaan afrekenen op het aantal regels code dat ze schreven. :P
Er zijn uitzonderingen, maar meestal is voor management bijna niet in te zien is wat de omvang en de kwaliteit van het geleverde ICT werk is. Beoordelingen gebeuren dus niet op inhoud, maar op andere aspecten. Dat je in de ICT hogerop kunt komen (en veel gaat verdienen) door het afleveren van kwalitatief goed werk is natuurlijk nooit helemaal uitgesloten, maar de kans is vele malen groter dat dit gebeurt door beoordeling op aspecten die niets met het programmeren zelf te maken hebben.
Er zijn op het technische pad wel aardig wat groeimogelijkheden binnen veel organisaties, maar ook daar gaat het wel om iets meer dan 'programmeren'. Sowieso is dat nogal een beperkte definitie van het werk van een softwareontwikkelaar. Zeker in wat meer senior posities is je werk veel breder. Klanten willen geen mooi stukje code, klanten willen een oplossing die doet waar ze ook vragen tegen zo minimaal mogelijke kosten.
Als je het hebt over posities in het hoger management dan is het al helemaal niet vreemd dat het daar niet gaat om programmeervaardigheden. In die posities houd je je met hele andere zaken bezig.
Dat is overigens niet IT-specifiek, maar geldt in vrijwel alle sectoren. Een ziekenhuis runnen is heel wat anders dan een patiënt opereren, hoewel ervaring in de sector zeker een pre is.

Ik heb zelf altijd wel de voorkeur voor management dat ook zelf met de voeten in de klei heeft gestaan, maar dat is zeker geen garantie voor goed management. Omgekeerd betekent een gebrek aan harde IT-vaardigheden ook zeker niet dat iemand niet geschikt zou zijn voor een managementpositie.

[list]
Ik vind dit een wat vreemde redenering en het komt eerlijk gezegd ook meer over als een persoonlijke frustratie. Evaluatie van medewerkers vereist zeker niet dat het management diepgaande technische kennis heeft. De evaluatiecriteria kunnen opgesteld worden binnen / tussen teams, men kan werken met een vorm van peer review, enzovoort.
Nooit last van eigenlijk en ik hoor dat van collega's of vrienden die ook werkzaam zijn in de IT eigenlijk ook nooit.
[/list]

Hoe kom je daarbij? Pensioenregeling verschillen per werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

unezra schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 08:59:
[...]
Omdat het f*cking gaaf werk is! :-)
Mijn bedoeling is niet te zeggen het verkeerd is wat jij doet. Blijkbaar kan jij iets.
Maar verdien je op jouw manier snel veel geld? (het topic waar we in zitten)

Er zijn waarden die jij en ik normaal vinden, maar die moet je ook willen vergelijken met andere beroepsgroepen. Klopt de financiële waardering wel?

Bijvoorbeeld: ik heb op het werk in de IT collega's ontmoet, die eigenlijk niets kunnen. Zo heb ik ooit moeten samenwerken met iemand die zelfs bij bijna letterlijk elke inhoudelijke vraag die je stelde, vroeg om die in een mailtje te zetten en dat mailtje doorstuurde om het door een ander te laten beantwoorden. Deze persoon verdiende meer dan ik.

IT'ers zijn heel goed in het naar beneden praten van de waarde van hun eigen werk. Neem bijvoorbeeld open software, die gratis weggegeven zou moeten worden omdat het produceren bijna niets kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn uitzonderingen, maar meestal is voor management bijna niet in te zien is wat de omvang en de kwaliteit van het geleverde ICT werk is. Beoordelingen gebeuren dus niet op inhoud, maar op andere aspecten.
Hoe is dat significant anders voor elektriciens, juristen of koks? Kan het zijn dat je een slecht beeld hebt van andere beroepsgroepen? (Sowieso: door alle ICT op 1 hoop te gooien suggereer je ook de ICT in brede zin onvoldoende te kennen. Security, BI, testcoördinator, helpdeskmedewerker, functioneel applicatiebeheerder, * architect, back-end Java developer, het verschilt ;) )
Dat geldt misschien iets meer voor ICT, maar ook dit geldt voor vele beroepen. Ook: als je vindt dat management onbekwaam is, dan is het simpel: doe het zelf beter en verdien meer.
Nooit meegemaakt. Wel: 1) ah Windows is vastgelopen, help ff. En 2) wow dan ben je vast rijk.
1) 'ICT' kan ook op fietsafstand werken, kan met de trein, en een dikke leaseauto is een keuze. 2) hoe is dat anders voor pak-em-beet accountants of iemand in sales van koffiemachines? 3) pensioensopbouw, ook daar ben je zelf bij. Sowieso is aanvullend pensioen zelf regelen een optie. Net zoals in ieder andere beroepsgroep.
Omdat je er goed in bet, omdat het leuk is, omdat je ook daar prima kunt verdienen, etc. En de allerrijkste persoon ter wereld is ICT'er en hij was miljonair op z'n 23e. Het kan in de ICT dus prima, Mits je geluk hebt, keihard werkt, etc. Net zoals dat in vele andere beroepsgroepen geldt (maar alleen in de ICT kan je zeggen dat de allerrijkste persoon in jouw beroepsgroep zit).
Er zijn waarden die jij en ik normaal vinden, maar die moet je ook willen vergelijken met andere beroepsgroepen. Klopt de financiële waardering wel?
Inderdaad.Valt wel mee toch?
Bijvoorbeeld: ik heb op het werk in de IT collega's ontmoet, die eigenlijk niets kunnen. Zo heb ik ooit moeten samenwerken met iemand die zelfs bij bijna letterlijk elke inhoudelijke vraag die je stelde, vroeg om die in een mailtje te zetten en dat mailtje doorstuurde om het door een ander te laten beantwoorden. Deze persoon verdiende meer dan ik.
Noem mij een voorbeeld van een beroepsgroep waar geen prutsers zijn, en ik noem je een beroepsgroep die je niet goed kent ;) Prutsers zijn overal.
IT'ers zijn heel goed in het naar beneden praten van de waarde van hun eigen werk. Neem bijvoorbeeld open software, die gratis weggegeven zou moeten worden omdat het produceren bijna niets kost.
Doe dat naar beneden praten dan ook niet ;)

En open source: de omzet van Rad Hat is $2.5 miljard. Android is miljarden waard. Linus Torvalds heeft $150miljoen op de bank staan. Blijkbaar valt er best te verdienen met dat bedrijfsmodel. Het is maar hoe je er mee om gaat. Ook daar weer: net als in andere werelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
De rijkste persoon is bovenal ondernemer. Dat is dan ook uiteindelijk de beste route om zelf snel rijk te worden. Maar dan heb je een goed idee, doorzettingsvermogen, velen en ook nog wel een dosis geluk nodig. Voor elke ondernemer die echt slaagt zijn er wel tien die hard falen of een beetje voortkabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:28:
Al zet je salaris uit tegenover opleidingsniveau en jaren werkervaring dan is de IT nog steeds een van de best betaalde sectoren. Zoals ik al eerder poste: IT-ers zitten qua salaris een aardig stukje boven veel van de beroepen die traditioneel gezien worden als goed-betaald zoals advocaten, accountants, beleggingsadviseurs of makelaars. De IT-ers zijn juist een van de best gewaardeerde beroepsgroepen die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
RagingPenguin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Al zet je salaris uit tegenover opleidingsniveau en jaren werkervaring dan is de IT nog steeds een van de best betaalde sectoren. Zoals ik al eerder poste: IT-ers zitten qua salaris een aardig stukje boven veel van de beroepen die traditioneel gezien worden als goed-betaald zoals advocaten, accountants, beleggingsadviseurs of makelaars. De IT-ers zijn juist een van de best gewaardeerde beroepsgroepen die er zijn.
Ik werk op de Zuidas waar menig accountancy en juristen firma zit en de salarissen die deze gasten verdienen...daar kunnen de meeste IT-ers alleen van dromen. ;)

Sterker nog, als je snel rijk wil worden dan is jurist worden op de Zuidas een veel betere keuze dan de IT ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

_vision schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:46:
[...]

Ik werk op de Zuidas waar menig accountancy en juristen firma zit en de salarissen die deze gasten verdienen...daar kunnen de meeste IT-ers alleen van dromen. ;)
Reken het terug naar €/uur en het zal je vies tegenvallen :z

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

Mugwump schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:39:
Ik heb ze wel meegemaakt, de managers die ontwikkelaars wilden gaan afrekenen op het aantal regels code dat ze schreven. :P
Dat was ooit normaal.

Als iemand nu met dat idee komt dan overweeg ik om assembly op te gaan leveren. (Hoewel je met gegenereerde ORM-code ook best rijk kunt worden dan 8)7 )

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Mugwump schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 09:39:
[...]

Die hebben het duidelijk niet begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mugwump schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 12:57:
De rijkste persoon is bovenal ondernemer. Dat is dan ook uiteindelijk de beste route om zelf snel rijk te worden. Maar dan heb je een goed idee, doorzettingsvermogen, velen en ook nog wel een dosis geluk nodig. Voor elke ondernemer die echt slaagt zijn er wel tien die hard falen of een beetje voortkabbelen.
10? ik gok dat de ratio een stuk slechter uitvalt dan 1:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Weet niet waar je die aanname op baseert, of waar jij werkt, maar bij mij wordt je echt wel beoordeeld op je skills en kundigheid. En nee, dit is zeker niet alleen de kwaliteit van de code, simpelweg omdat een goede developer tegenwoordig heel wat meer moet kunnen dan simpelweg regels code kloppen. Maar mijn vaardigheden worden beoordeeld door mijn architect, mijn scrum master, eventueel collega's en/of een projectleider.
Vind ik wel meevallen. Als developer zijnde kan je doorgroeien naar een architecten rol, je kunt richting een management functie, je kunt de consultancy kant op gaan enzovoorts.
Als jij als ITer zijnde op feestjes wordt uitgelachen om jouw baan, wordt het misschien tijd om andere vrienden te zoeken. Daarbij was het 15 of 20 jaar geleden misschien nog dat de IT als iets extreem nerd-achtigs werd aanschouwd, tegenwoordig speelt IT al zo'n grote rol in bijna ieders leven dat niemand er meer gek van opkijkt als je ITer bent; iedereen heeft veel meer IT spullen (computers/laptops, smartphones, consoles, tablets) en steeds meer handige/coole zaken zijn er dankzij de IT (contactloos betalen, alles online regelen, Youtube, Facebook).
Ik ben ook nooit uitgelachen omdat ik ITer ben en heb het ook nooit van vrienden die in de IT werken gehoord. Het enige wat wel eens gebeurt is dat men "werken in de IT" als een en hetzelfde werk ziet. "Oh jij bent ITer, dus jij weet veel van computers?" is iets wat je wel eens hoort. Maar als software developer wil het niet per definitie zeggen dat je veel van hardware weet, of helpdesk zaken, of netwerk gerelateerde zaken.
Dat heeft niets met de IT sector te maken, maar puur met het bedrijf waarvoor je werkt. Een bedrijf heeft gewoon 1 pensioenregeling bij een en dezelfde pensioenverstrekker. Als die regeling slecht is, dan is die slecht voor de ITer van dat bedrijf, maar ook de manager, de telefoniste, de assistente, de HR afdeling etc.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
_vision schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:46:

Sterker nog, als je snel rijk wil worden dan is jurist worden op de Zuidas een veel betere keuze dan de IT ingaan.
Maar daar kijk je enkel naar de top die het goed gemaakt heeft. Al pak je de gemiddelde van intermediair of loonwijzer dan zitten developers er een goede 200 euro p/m boven.
Salariskompas:
30 jaar, 7 jaar ervaring:
Developer: 3360 p/m
Jurist: 3168 p/m
35 jaar, 13 jaar ervaring:
Developer: 3580 p/m
Jurist: 3380 p/m

Maar van allebei wordt je niet snel rijk, al wil je snel rijk worden dan moet je of rijk geboren worden of een goed lopend groot bedrijf oprichten. En dat kan in eigenlijk alle sectoren. Zolang je maar weet wat je doet en een hele hoop geluk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
fsfikke schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:59:
[...]

Reken het terug naar €/uur en het zal je vies tegenvallen :z
Voor de junior posities wel, maar de meer senior en partner niveau's? No way. Paar tonnen per jaar verdienen gedeeld door 60 uur per week is per uur nog steeds heel royaal. ;)

Daarnaast gaat dit topic over snel rijk worden. Zoals ik hier eerder postte; dat gaat niet met 40 uur per week werken. Dat kost veel tijd en inzet, of je nou in loondienst bent of zelfstandig ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
RagingPenguin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:47:
[...]

Maar daar kijk je enkel naar de top die het goed gemaakt heeft. Al pak je de gemiddelde van intermediair of loonwijzer dan zitten developers er een goede 200 euro p/m boven.
Salariskompas:
30 jaar, 7 jaar ervaring:
Developer: 3360 p/m
Jurist: 3168 p/m
Dat klopt, maar gemiddelden zijn niet heel interessant als je snel rijk wil worden. Dan moet je juist kijken naar de extremen in bepaalde gebieden / sectoren en dan geeft de Zuidas een veel beter uitgangspunt.

Vergelijk maar de top van de IT in NL (waar dat ook mag zijn) met de juridische top. Die laatste wint met gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
_vision schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:57:
[...]

Dat klopt, maar gemiddelden zijn niet heel interessant als je snel rijk wil worden. Dan moet je juist kijken naar de extremen in bepaalde gebieden / sectoren en dan geeft de Zuidas een veel beter uitgangspunt.

Vergelijk maar de top van de IT in NL (waar dat ook mag zijn) met de juridische top. Die laatste wint met gemak.
Nou, als je naar de extremen wilt kijken... van de top 10 rijkste personen ter wereld zijn er al 4 ITers. Wil dat zeggen dat je in de IT snel rijk kunt worden? Nee.
Ja, het is mogelijk, als je net als een Mark Zuckerberg een brilliant idee hebt en het aanslaat. Maar dat geldt overal. Anderzijds is de kans hierop zo klein, dat ik er niet op zou rekenen. Als je snel rijk wilt worden zou ik niet rekenen met die extremen, die paar mensen die het wel lukt. Nee, je moet eerder kijken waar het grosso modo door hard werken snel veel geld kan verdienen. En is dat in de IT? Het ligt eraan wat je "rijk" noemt, maar ik zou zeggen nee, dat lukt je niet in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Napo schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:32:
[...]

10? ik gok dat de ratio een stuk slechter uitvalt dan 1:10
Dat zou goed kunnen ja, hangt ook af van de definitie van slagen. Het maakt nogal uit of je de grens legt bij een inkomen van een ton per jaar of een inkomen van tien miljoen.

Wat dat betreft is ervaring opdoen, een netwerk opbouwen en gaan freelancen waarschijnlijk de beste wijze om een leuk inkomen te vergaren zonder al te veel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Moi_in_actie schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:09:
[...]

Nou, als je naar de extremen wilt kijken... van de top 10 rijkste personen ter wereld zijn er al 4 ITers. Wil dat zeggen dat je in de IT snel rijk kunt worden? Nee.
Dat lijken me alleen zelfstandige ondernemers en dan maakt sector niet veel uit. Met een goed idee een bedrijf runnen kan veel geld opleveren en is wellicht de beste optie naar rijkdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:50
Ik hoor in een topic over "rijk worden" iedereen praten over salaris en arbeidsvoorwaarden.

Bij "rijk worden" denk ik aan een andere orde van geld, namelijk voldoende om een beetje je gang te gaan en geen baas meer nodig te hebben. Stel dat je dat in 20 jaar wil doen, dan moet je toch bijvoorbeeld 50k prr jaar sparen.

In de ICT is het al heel veel gevraagd om 50k netto te verdienen, laat staan over te houden. Ik denk dus dat loondienst irrelevant is in het kader van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:07
@start
Wat vind jij rijk?

Ik heb een prachtige dochter en een lieve vrouw. Ik ben pas rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:58:
Ik hoor in een topic over "rijk worden" iedereen praten over salaris en arbeidsvoorwaarden.

Bij "rijk worden" denk ik aan een andere orde van geld, namelijk voldoende om een beetje je gang te gaan en geen baas meer nodig te hebben. Stel dat je dat in 20 jaar wil doen, dan moet je toch bijvoorbeeld 50k prr jaar sparen.

In de ICT is het al heel veel gevraagd om 50k netto te verdienen, laat staan over te houden. Ik denk dus dat loondienst irrelevant is in het kader van dit topic.
Gezien het topic begon over snel een studieschuld af te betalen, lijkt mij dat wel meevallen. En een miljoen is een hele hoop geld, weet niet wat je ermee moet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

RagingPenguin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:47:
[...]
Salariskompas:
[...]
Dank voor deze cijfers, goed om ze te zien maar ik denk dat er in de details iets niet klopt.

Cijfers in het Salariskompas zijn van 2015, zonder vakantiegeld, het modale inkomen was toen 2.739.
In 2013 is de definitie van het modale inkomen veranderd in "79% van het gemiddelde". Als ICT'er die
"best betaald" wordt, verdien je met zoveel jaar ervaring in je functie dus 3% boven het gemiddelde, maar als jurist verdien je zelfs nog minder dan het gemiddelde?

Ik denk dat het type jurist waar het hier over gaat, niet de advocaat of Zuidas-bewoner is waar de meeste mensen aan denken als je het woord "jurist" gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Niet hele topic gelezen, maar als je WO Informatica afgerond hebt, en dan nog niet kunt programmeren, wat heb je dan wel geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:11:
[...]

Dank voor deze cijfers, goed om ze te zien maar ik denk dat er in de details iets niet klopt.

Cijfers in het Salariskompas zijn van 2015, zonder vakantiegeld, het modale inkomen was toen 2.739.
In 2013 is de definitie van het modale inkomen veranderd in "79% van het gemiddelde". Als ICT'er die
"best betaald" wordt, verdien je met zoveel jaar ervaring in je functie dus 3% boven het gemiddelde, maar als jurist verdien je zelfs nog minder dan het gemiddelde?

Ik denk dat het type jurist waar het hier over gaat, niet de advocaat of Zuidas-bewoner is waar de meeste mensen aan denken als je het woord "jurist" gebruikt.
Dat is het hele punt ook: Veruit de meeste juristen zijn geen zuidas bewoners die geld binnenslepen terwijl ze 70 uur per week 'werken' en wakker blijven door coke te snuiven. Maar gewoon mensen die een fatsoenlijk betaalde baan hebben, maar niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:54

Dido

heforshe

aawe mwan schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:11:
Ne zoals de developer uit die vergelijking niet de developer is die een paypal, facebook of nieuwe zoekmachine in elkaar geknutseld heeft.
En als we die extremen wel meetellen, dan lijkt het erop dat IT-ers het alsnog beter doen dan juristen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sissors schreef op zondag 23 juli 2017 @ 09:21:
[...]

Dat is het hele punt ook: Veruit de meeste juristen zijn geen zuidas bewoners die geld binnenslepen terwijl ze 70 uur per week 'werken' en wakker blijven door coke te snuiven. Maar gewoon mensen die een fatsoenlijk betaalde baan hebben, maar niet meer dan dat.
Hmm, dat zie ik nu ook. Ik dacht eigenlijk dat je met werken in de ICT een heel gemiddeld salaris kon verdienen (ook al moet dat dan door veel te leren in je vrije tijd), dat was volgens mij ook een van de eerste dingen die ik stelde in deze discussie.

Maar het is erger. Omdat er in de ICT vooral mannen werkzaam zijn, heb ik (op CBS Statline) opgezocht wat de werkende Nederlandse man verdient en dat blijkt gemiddeld 4.000 euro per maand te zijn (in 2014). Wow, een developer met veel ervaring verdient dus minder geld dan de gemiddelde man.

Nee, "snel rijk worden in de IT" kan je inderdaad snel vergeten, langzaam rijk worden ook.

Dat gezegd hebbende, heb ik nog eens teruggekeken naar hoe en wat de TS precies schreef. Ik denk dat hij/zij een klein of middelgroot bedrijf beter kan overslaan. Maar grote bedrijven zijn verzot op jonge mensen die nog niet de kans gehad hebben om te bewijzen wat ze kunnen. Daar kan hij/zij onder de noemer "junior Java programmeur" binnenkomen als een "generieke ICT'er van WO niveau" en dan vinden ze na verloop van tijd iets voor hem/haar wat TS leuker vindt dan programmeren en waarschijnlijk nog meer geld oplevert ook. (voor TS: In de IT betekent "junior" zijn in iets, dat je de cursus gevolgd hebt, maar nog geen praktijkervaring achter de rug hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aawe mwan schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:23:
[...]

Hmm, dat zie ik nu ook. Ik dacht eigenlijk dat je met werken in de ICT een heel gemiddeld salaris kon verdienen (ook al moet dat dan door veel te leren in je vrije tijd), dat was volgens mij ook een van de eerste dingen die ik stelde in deze discussie.

Maar het is erger. Omdat er in de ICT vooral mannen werkzaam zijn, heb ik (op CBS Statline) opgezocht wat de werkende Nederlandse man verdient en dat blijkt gemiddeld 4.000 euro per maand te zijn (in 2014). Wow, een developer met veel ervaring verdient dus minder geld dan de gemiddelde man.

[...]
Nu zijn we gewoon statestiekjes bij elkaar aan het rapen om je onderbuikgevoelens over IT te bevestigen. De wereld is groter dan alleen IT, kijk eens over je bordje en je zult zien dat in andere beroepen het geld je ook niet toegeworpen wordt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:28:
[...]

Gezien het topic begon over snel een studieschuld af te betalen, lijkt mij dat wel meevallen. En een miljoen is een hele hoop geld, weet niet wat je ermee moet :P.
Een miljoen in een defensieve gespreide portefeuile komt neer op een eeuwigdurend inkomen van pakweg 2k per maand netto, geïndexeerd. Geen privéjets en geen penthouse in Monaco, wel een stuk financiële onafhankelijkheid. Ik noem dat rijkdom, maar het is nog een bescheiden vorm van rijkdom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

fsfikke schreef op zondag 23 juli 2017 @ 10:47:
[...]
De wereld is groter dan alleen IT, kijk eens over je bordje en je zult zien dat in andere beroepen het geld je ook niet toegeworpen wordt.
Ik heb over mijn "bordje" heen gekeken door een belangrijk deel van mijn leven te werken in diverse disciplines van de ICT, voor diverse bedrijfstakken, met collega's van diverse niveaus, in diverse regio's van Nederland. Ervaring die op zich ook een vorm van rijkdom is.

Wat je zegt klopt, maar dat bewijst niet dat het tegengestelde niet ook kan bestaan.
Dat gemiddelde gaat immers niet vanzelf omhoog. En dat is waar TS naar op zoek is. Help jij hem/haar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
raptorix schreef op zondag 23 juli 2017 @ 08:25:
Niet hele topic gelezen, maar als je WO Informatica afgerond hebt, en dan nog niet kunt programmeren, wat heb je dan wel geleerd?
Ik moet zeggen dat er in mijn tijd, pakweg twintig jaar geleden wel werd neergekeken op toegepaste programmeervakken. Er werd nauwelijks geleerd hoe je in specifieke talen moest programmeren. Dat moest je veelal jezelf maar aanleren. Men verontschuldigde zich zelfs bijna tegenover studenten en ouders dat programmeren nog geleerd werd, want dat werk zou allemaal naar India gaan en de verdere opkomst van vierde generatie talen zou het programmeren op lagere niveaus nog verder overbodig maken.
De vakken waren vaak veel abstracter en wiskundiger. Als er opdrachten waren moest je zelf maar een taal kiezen en daarin wat u elkaar knutselen.

Ik heb in de praktijk op dat vlak dan ook wel veel bijgeleerd. Voordeel is wel dat dat heel snel gaat omdat je een goede basis hebt.
Niet kunnen programmeren is overdreven, maar je komt zeker niet als volleerd Java of C# ontwikkelaar van zo'n opleiding af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Je zou ook nog kunnen overwegen om DJ te worden.
Volgens mij kun je dan over een paar jaar ook een eigen vliegtuig bij elkaar sparen om de hele wereld over te reizen om plaatjes te draaien.

Wat ik niet snap is dat je met een WO studie moeilijk als junior Javaan aan de bak kunt.
Zelf ben ik ooit aan de schoffel begonnen en een aantal jaar geleden ook omgeschoold naar programmeur( ja op WO nivieau).
Aan de bak komen is niet moeilijk en al helemaal niet met een WO papiertje op zak.
Toen ik ging solliciteren kon ik bij verschillende partijen aan de slag, en dat met alleen wat certificaten van een WO instelling(en veel motivatie plus hobby projecten als portfolio).
Als het mij al lukt dan zou jou het toch helemaal moeten lukken met jouw papiertje!
Wat ik gemerkt heb is dat bedrijven waar je gaat solliciteren het zwaar meewegen wat jou motivatie is.
Als jij zelf de motivatie niet hebt dan zal je denk ik ook niet snel aan de bak komen, geen goede programmeur worden en niet makkelijk met collega's in een team kunnen (samen)werken, laat staan rijk worden.

Als je het voor het geld doet dan zou ik toch eens kijken of je niet een ander beroep zou moeten gaan doen.
Voordat ik zelf (Java/Angular*)programmeur was had ik een omzet van ruim 120k per jaar zonder enige diploma te hebben(basisschool wel trouwens :)).
Mijn startkapitaal was een tweedehands kruiwagen, schep, werkschoenen en heel veel motivatie.
Eerst heb ik jaren uurtje factuurtje gewerkt en toen heb ik mezelf gefocust op het zelf aannemen van projecten.
In twee jaar tijd heb ik mijn zaakje kunnen uitbouwen tot een aannemersbedrijfje met veel particuliere en zakelijke klanten.
Het kleinste gedeelte van die omzet verdiende ik met mijn eigen uren en de rest met handel of inhuren van mensen die op mijn eigen projecten werkten, later ook nog verhuur van mijn eigen machines met inhuur krachten.

Een privé leven was toen bijna niet meer mogelijk omdat ik in het weekend ook nog aan het werk was en de hele zondag nog offertes en facturen aan het maken was of met andere administratieve zaken bezig was.
Na drie jaar volhouden heb ik een dikke punt achter mijn zaak gezet en mijn inventaris verkocht om een groot gedeelte van mijn hypotheek af te lossen en nog wat studie te kunnen gaan doen.

Als ik het voor het geld zou doen had ik nu waarschijnlijk een veel hogere omzet en misschien was ik er ook wel dood bij neer gevallen van alle stress(maar gelukkig wel met een leuke som geld op de bank :)).

Succes met rijk worden!

[ Voor 5% gewijzigd door DixxyJS op 23-07-2017 12:22 . Reden: dubbele inhoud ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

aawe mwan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:28:
[...]
Mijn bedoeling is niet te zeggen het verkeerd is wat jij doet. Blijkbaar kan jij iets.
Maar verdien je op jouw manier snel veel geld? (het topic waar we in zitten)
Nope. Meer dan iets boven modaal is het niet.

Misschien is het ook geld voor mij geen motivator is. Niet dat ik vies ben van een fatsoenlijk salaris, alles behalve. Ik vind het fijn om voldoende financiële ruimte te hebben om comfortabel te kunnen leven. Maar ik ben ook bereid mijn levensstandaard en verwachtingen aan te passen aan wat ik realistischerwijs kan verdienen zonder daar ongelukkig van te worden.

Iedereen droomt wel eens van het spreekwoordelijke miljoen in de loterij, alleen vind ik het dan weer zonde loten te kopen omdat de kans zo klein is, wat de kans nul maakt dat ik ooit een miljoen in de loterij win. :) (Of het moet een keer zo zijn dat we net de gelukkigen zijn bij een oudejaarsloterij, waar we nog wel eens een lot kopen.)
Lastig.
Soms wel, soms niet. Het is ook maar net naar welk aspect je kijkt.

Ik vind dat soms ICTers relatief weinig verdienen in verhouding met de verantwoordelijkheid die ze dragen en de uren die er soms gewerkt moeten worden. Aan de andere kant gaat het zelden om leven of dood. (Wel om de efficiëntie van een bedrijf en productiviteit van medewerkers, soms om of een bedrijf uberhaupt kan blijven bestaan of niet.)
Dat is wel bijzonder ja.
Ik heb het zelf nooit bewust meegemaakt maar je leest wel eens dingen van mensen dat je denkt "hoe in godsnaam kun jij uberhaupt serieus genomen worden op je werk". Fin, dat zullen ze ook wel eens van mij denken. :)
Waarom denk je dat het produceren van OSS bijna niets kost?
Heel veel grote OSS projecten worden geheel of gedeeltelijk gedaan door fulltime betaalde programmeurs en die hebben een normaal programmeurssalaris.
F_J_K schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 12:48:
[...]
Omdat je er goed in bet, omdat het leuk is, omdat je ook daar prima kunt verdienen, etc. En de allerrijkste persoon ter wereld is ICT'er en hij was miljonair op z'n 23e. Het kan in de ICT dus prima, Mits je geluk hebt, keihard werkt, etc. Net zoals dat in vele andere beroepsgroepen geldt (maar alleen in de ICT kan je zeggen dat de allerrijkste persoon in jouw beroepsgroep zit).
Ik twijfel of d'r niet wat oliesheiks en royalty rijker zijn. Kan daar niet zo snel iets over vinden, kan me voorstellen dat die gegevens wat minder makkelijk te vinden zijn en dat het vaak om families gaat. Maar ik twijfel dus of de aller rijksten ter wereld wel ICTers zijn.
[...]

Doe dat naar beneden praten dan ook niet ;)

Rad Hat is $2.5 miljard. Android is miljarden waard. Linus Torvalds heeft $150miljoen op de bank staan. Blijkbaar valt er best te verdienen met dat bedrijfsmodel. Het is maar hoe je er mee om gaat. Ook daar weer: net als in andere werelden.
Er zijn inderdaad prima bedrijfsmodellen rondom OSS bedacht die grote succesvolle bedrijven en topmannen opleveren. Het grappige is, maar da's eigenlijk een andere discussie, dat OSS gedreven word door commercie. Het was denk ik nooit zo groot geworden als niet in een vroeg stadium commerciële bedrijven interesse in hadden gehad. Bedrijven als RedHat bestaan niet alleen dankzij OSS, ze hebben OSS ook naar een hoger plan getild en flink bijgedragen aan de acceptatie er van.
RagingPenguin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Is dat zo?
Moi_in_actie schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:44:
[...]
Als jij als ITer zijnde op feestjes wordt uitgelachen om jouw baan, wordt het misschien tijd om andere vrienden te zoeken. Daarbij was het 15 of 20 jaar geleden misschien nog dat de IT als iets extreem nerd-achtigs werd aanschouwd, tegenwoordig speelt IT al zo'n grote rol in bijna ieders leven dat niemand er meer gek van opkijkt als je ITer bent; iedereen heeft veel meer IT spullen (computers/laptops, smartphones, consoles, tablets) en steeds meer handige/coole zaken zijn er dankzij de IT (contactloos betalen, alles online regelen, Youtube, Facebook).
Ik ben ook nooit uitgelachen omdat ik ITer ben en heb het ook nooit van vrienden die in de IT werken gehoord. Het enige wat wel eens gebeurt is dat men "werken in de IT" als een en hetzelfde werk ziet. "Oh jij bent ITer, dus jij weet veel van computers?" is iets wat je wel eens hoort. Maar als software developer wil het niet per definitie zeggen dat je veel van hardware weet, of helpdesk zaken, of netwerk gerelateerde zaken.
Het is inderdaad wel opvallend dat mensen buiten de ICT, maar beperkt de diversiteit van het vak zien. Aan de andere kant dragen wij als ICTers daar ook wel aan bij.

Hoe vaak zul je een chirurg zichzelf zien introduceren als "ik doe iets in de medische wereld"? Terwijl veel ICTers zichzelf wel introduceren met "oh, ik doe iets met computers". Een chirurg zegt "ik ben <whatever specialisatie>-chirurg", een systeembeheerder, programmeur, etc, zullen sneller zeggen "ik ben ICTer". (Al zijn misschien net dat 2 verschillende voorbeelden. Ik heb het idee dat een developer zichzelf sneller programmeur noemt en een systeembeheerder zichzelf sneller ICTer noemt.)

ICT is in ieder geval commodity geworden en dat heeft negatief invloed op de salarissen. Vroeger was het iets exotisch, iets unieks. Iets dat maar een heel selecte groep mensen deed.

Volgens het CBS waren er in 2016 356 duizend ICTers in Nederland. 6% van de beroepsbevolking. Grofweg 1:16/1:17 mensen is dus ICTer. Da's behoorlijk fors.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/26/de-ict-vergrijst

Ik kan zo even snel geen overzicht vinden van andere beroepsgroepen en percentages dus helaas geen vergelijkingsmateriaal.
DixxyJS schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:03:
Wat ik niet snap is dat je met een WO studie moeilijk als junior Javaan aan de bak kunt.
Zelf ben ik ooit aan de schoffel begonnen en een aantal jaar geleden ook omgeschoold naar programmeur( ja op WO nivieau).
@start zegt niet dat 'ie niet als junior programmeur aan de bak komt, hij zegt dat 'ie geen zin heeft in een traineeship. :) Terwijl dat wel is hoe je begint volgens mij. Net van school, dus traineeship tot java programmeur tot je het vak echt snapt.
Aan de bak komen is niet moeilijk en al helemaal niet met een WO papiertje op zak.
Toen ik ging solliciteren kon ik bij verschillende partijen aan de slag, en dat met alleen wat certificaten van een WO instelling(en veel motivatie plus hobby projecten als portfolio).
Als het mij al lukt dan zou jou het toch helemaal moeten lukken met jouw papiertje!

Wat ik gemerkt heb is dat bedrijven waar je gaat solliciteren het zwaar meewegen wat jou motivatie is.
Als jij zelf de motivatie niet hebt dan zal je denk ik ook niet snel aan de bak komen, geen goede programmeur worden en niet makkelijk met collega's in een team kunnen (samen)werken, laat staan rijk worden.
Ik heb het idee dat daar een beetje de crux zit. TS wil snel rijk worden maar heeft geen noemenswaardige interesse in het vak. Dus zal 'ie niet heel erg gewild zijn bij werkgevers. Die zitten met iemand die alleen voor het geld komt werken maar verder geen passie heeft voor hetgeen diegene doet.

Net daar is ICT onderscheidend. ICTers zijn in de regel (maar misschien is dat mijn geromantiseerde en gekleurde beeld van de ICT), betrokken bij hun vak. Ze doen het omdat ze het een geweldig vak vinden. Niet omdat ze er rijk mee denken te kunnen worden.

Het is een van die beroepen die je uit passie kiest. Net zoals chirurg of piloot.
Als je het voor het geld doet dan zou ik toch eens kijken of je niet een ander beroep zou moeten gaan doen.
Dat dus. :)
Een privé leven was toen bijna niet meer mogelijk omdat ik in het weekend ook nog aan het werk was en de hele zondag nog offertes en facturen aan het maken was of met andere administratieve zaken bezig was.
Na drie jaar volhouden heb ik een dikke punt achter mijn zaak gezet en mijn inventaris verkocht om een groot gedeelte van mijn hypotheek af te lossen en nog wat studie te kunnen gaan doen.

Als ik het voor het geld zou doen had ik nu waarschijnlijk een veel hogere omzet en misschien was ik er ook wel dood bij neer gevallen van alle stress(maar gelukkig wel met een leuke som geld op de bank :)).

Succes met rijk worden!
Ik heb het idee dat TS daar dus een beetje de boel onderschat en snel rijk wil worden zonder er iets voor te doen. Daar is denk ik maar 1 mogelijkheid voor: Rijk geboren worden.

Als TS nu erfgenaam zou zijn van een van de Rothschilds, sure thing, dan is rijkdom geen vraag maar een gegeven alleen hadden we dan ook dit topic niet gehad.

Alleen heeft TS nu een vak gekozen en wil nu rijk worden zonder er echt serieus hard voor te werken. Lastig, zonder motivatie, zonder een beroep te hebben waarbij de kans op grote rijkdom erg groot is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 943161

Zonder inzet of motivatie, schrijf het plan maar op je buik. Iedereen die rijk is, zelfs de criminelen, hebben daar hard voor gewerkt. Het idee dat mensen met niets doen rijk worden, is een fabeltje.

Voor wat betreft Open Source.. Linus is 150mln waard. Van een opensource OS waar hij heel kort door de bocht 'de baas' is. Zoals Bill Gates heel kort door de bocht 'de baas' van 'Windows' is. Bill gates is as we speak zo'n 90 bln waard, en dan heeft ie al eens 50bln weggegeven.

Conclusie: van Open Source wordt je niet rijk. Linus is zeg maar de ubertopman open source, en die haalt nog niet eens 0,1% van wat de vergelijkbare non-opensource positie (Bill Gates) waard is.

Het is natuurlijk ook nonsense, want Linus heeft geen 150ml verdiend aan het maken van de kernel. Die 150mln heeft ie verdiend door de credits die hij gekregen heeft omdat hij die kernel gemaakt heeft. Zijn dus indirecte inkomsten. Wil je geld aan open source verdienen, is het altijd indirect, dus ondersteuning, kennis, enz.

Freelancen vind ik altijd een mooi verhaal. Je zou als developer zo makkelijk freelance geld kunnen verdienen, hoor ik altijd. Toch ken ik geen enkele freelance devver die er écht veel geld mee verdiend, veel boven modaal komt het doorgaans niet uit, en dan bestaat de bonus uit het feit dat ze geen pensioen opbouwen enz. Zouden ze dat wel doen, komen ze gewoon op modaal uit.

En dan.. hoe kom je dan als freelancer aan klanten? Sites als freelancer.nl waren in het begin nog wel te doen, daar kwam je nog wel serieuze opdrachten tegen, tegenwoordig zijn het allemaal intermediairs (=recruiters) met leugens valse beloftes enzovoort, óf kinderen die iets bedacht hebben 'ik wil een side maken voor mijn voetbalclub en heb een ervaren programmeur nodig'.

Dan moet je dus al een netwerk hebben waar voldoende mensen inzitten die voldoende devwerk hebben om je er wat aan te laten verdienen.

Het concept dat als je als goede devver makkelijk freelance veel geld zou kunnen verdienen, is gewoon een fabel en grootdoenerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 943161 schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:46:
Zonder inzet of motivatie, schrijf het plan maar op je buik. Iedereen die rijk is, zelfs de criminelen, hebben daar hard voor gewerkt. Het idee dat mensen met niets doen rijk worden, is een fabeltje.
Als je met een gouden lepel in je mond bent geboren hoef je er niets aan te doen en als je ouders maar rijk genoeg zijn, hoef je heel je leven niet te werken maar het overgrote deel zal er inderdaad kei en kei hard voor moeten werken.
Voor wat betreft Open Source.. Linus is 150mln waard. Van een opensource OS waar hij heel kort door de bocht 'de baas' is. Zoals Bill Gates heel kort door de bocht 'de baas' van 'Windows' is. Bill gates is as we speak zo'n 90 bln waard, en dan heeft ie al eens 50bln weggegeven.

Conclusie: van Open Source wordt je niet rijk. Linus is zeg maar de ubertopman open source, en die haalt nog niet eens 0,1% van wat de vergelijkbare non-opensource positie (Bill Gates) waard is.
Ik kan even niet zo snel gegevens vinden over wat bijvoorbeeld founders en CEO's van bedrijven als RedHat, Suse en Canonical (Ubuntu) verdienen. Maar ik kan me voorstellen dat Linus niet de enige persoon is die goed verdient aan OSS.
Het is natuurlijk ook nonsense, want Linus heeft geen 150ml verdiend aan het maken van de kernel. Die 150mln heeft ie verdiend door de credits die hij gekregen heeft omdat hij die kernel gemaakt heeft. Zijn dus indirecte inkomsten. Wil je geld aan open source verdienen, is het altijd indirect, dus ondersteuning, kennis, enz.
Dat klopt niet helemaal. Open Source betekend namelijk niet "gratis". Wil je RedHat Enterprise Linux gebruiken, heb je daar gewoon een licentie voor nodig en die licentie kost geld. Dat model is niet anders dan hoe dat tegenwoordig vaak met gesloten software gaat.

Vroeger kocht je een product en dan had je een "lifetime license" om het product te mogen gebruiken. Zowel de OSS als de proprietry software wereld beweegt naar een subscription model toe, waarbij geld word verdiend met licenties, support en consultancy.

Wel zie je meer indirect verdienen aan OSS, maar dan nog veel indirecter zoals jij nu beschrijft. :) Heel veel embedded devices draaien op OSS, veel commerciële producten kennen OSS componenten, etc. Dat kan onder andere een kostenoverweging zijn en daardoor winstmaximalisatie.

Linus verdient volgens mij trouwens ook redelijk aan presentaties. Als je hem wil boeken voor een event, red je dat denk ik niet voor een paar tientjes.
Freelancen vind ik altijd een mooi verhaal. Je zou als developer zo makkelijk freelance geld kunnen verdienen, hoor ik altijd. Toch ken ik geen enkele freelance devver die er écht veel geld mee verdiend, veel boven modaal komt het doorgaans niet uit, en dan bestaat de bonus uit het feit dat ze geen pensioen opbouwen enz. Zouden ze dat wel doen, komen ze gewoon op modaal uit.
Ze zijn er echt wel maar dan moet je iets heel bijzonders kunnen, op het juiste moment het juiste ding programmeren EN voldoende commercieel inzicht hebben om je product uit te nutten en er geld aan te verdienen.
En dan.. hoe kom je dan als freelancer aan klanten? Sites als freelancer.nl waren in het begin nog wel te doen, daar kwam je nog wel serieuze opdrachten tegen, tegenwoordig zijn het allemaal intermediairs (=recruiters) met leugens valse beloftes enzovoort, óf kinderen die iets bedacht hebben 'ik wil een side maken voor mijn voetbalclub en heb een ervaren programmeur nodig'.

Dan moet je dus al een netwerk hebben waar voldoende mensen inzitten die voldoende devwerk hebben om je er wat aan te laten verdienen.

Het concept dat als je als goede devver makkelijk freelance veel geld zou kunnen verdienen, is gewoon een fabel en grootdoenerij.
Freelancers vergissen zich daar nog wel eens in. Het uurtarief is hoger. Absoluut. Maar je hebt ook zo veel meer onzekerheden en kosten, dat je best je best moet doen om per gewerkt uur over een heel jaar, op een redelijk uurloon uit te komen.

Bovenmodaal moet wel lukken als freelancer maar je hebt wel meer onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ken tientallen freelancers. Over het algemeen zijn ze voldoende aan het werk tegen voldoende tarief om beter af te zijn dan bij een baas.

Er lijkt wel een tweedeling:

- projectmanagers, programmamanagers, generalisten lijken iets vaker tussen projecten in te zitten dan developers, solution architects en andere technische specialisten;

- de uurtarieven tussen een PM en een senior developer schelen misschien minder dan de brutolonen van beide functies;

- deze twee factoren opgeteld is een programmamanager wellicht even goed af in loondienst. voor een developer is het een wereld van verschil.

Ik ben dik zeven jaar solo en heb ik die periode voor zo'n 12 jaar aan loondienst verdiend. En dat zijn geen kale jaarsalarissen, maar inclusief de leaseauto, het pensioen, de werknemersverzekeringen enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

unezra schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:00:
Ik kan even niet zo snel gegevens vinden over wat bijvoorbeeld founders en CEO's van bedrijven als RedHat, Suse en Canonical (Ubuntu) verdienen. Maar ik kan me voorstellen dat Linus niet de enige persoon is die goed verdient aan OSS.
Je mist een beetje het punt wat ik probeerde te maken. Ik vergelijk een grootverdiener uit de commerciele softwarehoek met een grootverdiener uit de open source software hoek, en daar zit een gigantisch verschil tussen. Ze verdienen beiden goed, dat zonder meer, 150mln is geen kattenpis, maar het verbleekt bij wat de vergelijkbare positie uit de commerciele hoek doet.
t_captain schreef op zondag 23 juli 2017 @ 22:11:
Ik ken tientallen freelancers. Over het algemeen zijn ze voldoende aan het werk tegen voldoende tarief om beter af te zijn dan bij een baas.
Totdat ze met pensioen gaan en er geen pensioen is. Of ze arbeidsongeschikt raken en er geen arbeidsongeschiktheidsverzekering is. Dat is een beeje mijn punt. Ze halen wel 'winst' maar op vlakken waar ze later spijt van gaan krijgen. Het is nu cashen ten koste van de toekomst.

Natuurlijk zijn er ZZP-ers of freelancers die goed verdienen, ze zijn er echt wel, dat wil ik niet ontkennen. Alleen het idee dat elke devver zo maar even als freelancer meer gaat verdienen, is gewoon quats.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 943161 op 24-07-2017 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 943161 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:44:
[...]
Je mist een beetje het punt wat ik probeerde te maken. Ik vergelijk een grootverdiener uit de commerciele softwarehoek met een grootverdiener uit de open source software hoek, en daar zit een gigantisch verschil tussen. Ze verdienen beiden goed, dat zonder meer, 150mln is geen kattenpis, maar het verbleekt bij wat de vergelijkbare positie uit de commerciele hoek doet.
Dat is dus maar de vraag.

Want zoals gezegd, ik heb zo snel geen gevens kunnen vinden van andere mensen die grote OSS bedrijven leiden en er is veel indirecte maar niet minder belangrijke winst door OSS, namelijk de winst die gemaakt word door lagere kosten en meer flexibiliteit.

Hoe veel verdient de baas van pak 'm beet Hewlett Packard *meer* door het intensieve gebruik van OSS?
Hoe veel wint haalt Zyxel dankzij OSS? (Hun managed switches draaien geheel of gedeeltelijk op OSS.)

Dat is het punt dat jij geloof ik mist. :) Je kunt het niet 1:1 vergelijken omdat de manieren van geld verdienen tot dusver dusdanig verschilde, dat je de indirecte winst mee moet tellen. (En da's lastig.) Wel "tot dusver", want je ziet dat de businessmodellen die voor OSS geschikt zijn, nu meer en meer doordringen in de commerciële wereld. De werelden schuiven naar elkaar toe en het zou wel eens zo kunnen zijn dat over 20 jaar het klassieke model van software kopen totaal verdwenen is, alle software Open Source is en er zuiver nog verdiend word op support, feature requests, sueability, etc.

Daarbij is de OSS beweging nog relatief jong.
Microsoft is opgericht in 1975.
RedHat in 1993.
Linux 1.0 kernel kwam uit in 1994.

Daar zit 18 jaar tussen. Microsoft en andere commerciële bedrijven hebben dus een gigantische voorsprong, businessmodellen geschikt voor OSS zijn zich nog aan het ontwikkelen en die ontwikkeling is pas veel later van start gegaan.

Dus als het al zo is dat op dit moment de mannen (m/v) die hun brood met of dankzij OSS verdienen minder verdienen dan de mannen (m/v) die hun brood met of dankzij gesloten software verdienen, kan dat slechts een kwestie van tijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

[...]

Totdat ze met pensioen gaan en er geen pensioen is. Of ze arbeidsongeschikt raken en er geen arbeidsongeschiktheidsverzekering is. Dat is een beeje mijn punt. Ze halen wel 'winst' maar op vlakken waar ze later spijt van gaan krijgen. Het is nu cashen ten koste van de toekomst.

Natuurlijk zijn er ZZP-ers of freelancers die goed verdienen, ze zijn er echt wel, dat wil ik niet ontkennen. Alleen het idee dat elke devver zo maar even als freelancer meer gaat verdienen, is gewoon quats.
De winst komt niet uit die factoren. De premie die de werkgever voor pensioen en werknemersverzekeringen betaalt, had ik netjes meegeteld. Zelfs met die elementen erbij kwam mijn laatste werkgever slechts tot 7/12e.

Andere aanbiedingen die ik sindsdien heb ontvangen zaten allemaal hoger dan mijn laatste inkomen in loondienst (deels een voordeel van goed verdienen, bedrijven bieden hoger om je binnen te halen en bevestigen daarmee je hogere inkomen). Maar geen enkel aanbod kwam echt in de buurt. De hoogste kwam tot een goede 75%.

Op arbeidsongeschiktheid maak je als goedverdienende kantoorwerker winst. UWV met zijn bijna vlakke premies bevoordeelt mensen met risicovolle (lichamelijke) beroepen en benadeelt mensen met minder risicovolle (kantoor) beroepen.

Bovendien benadeelt de WIA met de hoogte van de uitkering mensen die jong zijn en relatief goed verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
[...]

Je ZZP-er en je heb ZZP-ers. De ene regelt zijn zaakjes goed de andere niet. Broodfonds pensoen etc en degene die niet een buffer bouwen en geen pensioen regelen.

Voor mij kan ik makkelijk een pensioen broodfonds en mijn eigen motor en auto kopen en gebruiken en nog een zeer net dubbel+ salaris dan mijn laatst verdiende loondienst en toen verdiende ik ook al erg prima. Maar je moet goed zijn en kunnen inschrijven op de beter betalende klussen. Dat zeker maar goed met mijn CV is dat ook geen issue. Maar daar heb ik dan ook vele jaren in geïnvesteerd. Dus alle zekerheden bijna al loondienst alleen elke maand 2x verdienen dan in loondienst. Prima oplossing hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het punt is, natuurlijk zijn er goed verdienende freelancers die hun shit goed geregeld hebben. In elke sector en tak van sport vind je mensen die goed verdienen.

Dat zijn echter uitzonderingen. Door de bank genomen geldt voor de meeste mensen die beweren dat ze freelancend zo goed verdienen, de klap wel gaat komen zodra ze arbeidsongeschikt raken of met pensioen gaat.

Niet voor niets dat de combo ZZP/Pensioen zoveel in het nieuws is de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat hangt erg af van de sector. De "uitzonderingen" die je noemt zijn de mensen die inderdaad op Freelance.nl inschrijven op fixed-price front-end-opdrachten waarbij het tarief neerkomt op 35 euro per uur.

Wil je inleggen in een pensioen, verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid en een potje aanleggen om een periode geen werk (wachttijd AOV) mee op te vangen, dan kun je van dat tarief inderdaad niet leven.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:45
Wat is snel rijk worden ? Volgens mij bestaat dat niet, wat ik hiermee bedoel is dat er een balans moet zijn tussen wat er binnenkomst en uitgaat en hoe lang je met je beschikbare buffer moet doen.

Laten we een stel extreme voorbeelden nemen, Floyd Mayweather heeft pak hem beet 700 miljoen verdiend in zijn korte carrière, maar kan zijn huidige belastingschuld alleen betalen na het aankomende gevecht met McGregor.
Al zijn geld is opgegaan aan McMansions, onzinnige juwelen en auto's. Zonder een appeltje voor de dorst en zonder een voorziening voor zijn pensioen.

Een kennis die altijd "weinig" verdiend heeft en zeker niet snel, en helaas voor hem een progressieve spierziekte heeft, had zichzelf een doel gesteld om controle te houden over zijn eigen zorg en wie en wat hij daarvoor nodig heeft.
Jarenlang rustig geleefd en wat appartementen voor de verhuur bij elkaar gesprokkeld. Daar heeft hij nu zijn inkomen uit en kan zelf zijn keuzes maken. Zonder zich financieel zorgen te hoeven maken.

Wie van de 2 is "rijker" ?

Rijkdom heeft niets te maken met snelheid, maar alles met kosten en baten, inkomsten en uitgaven. Tijdswaarde van geld en opbouwen van je kapitaal. Zowel in geld als nuttige kennis en gezondheid.

Dus begin zo snel mogelijk met geld verdienen, bouw je kennis op en maak afgewogen financiële beslissingen. Neem de tijd , en vergeet "snel"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

unezra schreef op maandag 24 juli 2017 @ 07:27:
[...]

Dat is dus maar de vraag.

Want zoals gezegd, ik heb zo snel geen gevens kunnen vinden van andere mensen die grote OSS bedrijven leiden en er is veel indirecte maar niet minder belangrijke winst door OSS, namelijk de winst die gemaakt word door lagere kosten en meer flexibiliteit.

Hoe veel verdient de baas van pak 'm beet Hewlett Packard *meer* door het intensieve gebruik van OSS?
Hoe veel wint haalt Zyxel dankzij OSS? (Hun managed switches draaien geheel of gedeeltelijk op OSS.)

Dat is het punt dat jij geloof ik mist. :) Je kunt het niet 1:1 vergelijken omdat de manieren van geld verdienen tot dusver dusdanig verschilde, dat je de indirecte winst mee moet tellen. (En da's lastig.) Wel "tot dusver", want je ziet dat de businessmodellen die voor OSS geschikt zijn, nu meer en meer doordringen in de commerciële wereld. De werelden schuiven naar elkaar toe en het zou wel eens zo kunnen zijn dat over 20 jaar het klassieke model van software kopen totaal verdwenen is, alle software Open Source is en er zuiver nog verdiend word op support, feature requests, sueability, etc.

Daarbij is de OSS beweging nog relatief jong.
Microsoft is opgericht in 1975.
RedHat in 1993.
Linux 1.0 kernel kwam uit in 1994.

Daar zit 18 jaar tussen. Microsoft en andere commerciële bedrijven hebben dus een gigantische voorsprong, businessmodellen geschikt voor OSS zijn zich nog aan het ontwikkelen en die ontwikkeling is pas veel later van start gegaan.

Dus als het al zo is dat op dit moment de mannen (m/v) die hun brood met of dankzij OSS verdienen minder verdienen dan de mannen (m/v) die hun brood met of dankzij gesloten software verdienen, kan dat slechts een kwestie van tijd zijn.
Dat geloof ik niet. Ten eerste vergelijk je appels en peren. Je kunt Gates en Torvalds niet vergelijken. Gates runde, en is nu grootaandeelhouder van, een bedrijf. Dat ie ooit als programmeur startte is voor zijn huidige rijkdom nauwelijks relevant. Torvalds is eerder vergelijkbaar met een soort senior architect bij Microsoft die ook nog een groot deel van zijn inkomen als spreker zal verdienen.

Dat levert een groot verschil op. Zolang Microsoft bestaat kan Gates als aandeelhouder levenslang incasseren. In principe zonder daar een vinger voor uit te steken. Torvalds kan dat niet. Als hij stopt met Linux kan hij misschien nog lang teren op zijn inkomen als spreker maar dat is ook beperkt tot het aantal spreekbeurten wat hij kan geven. Die beperking heeft Gates niet. Zolang Microsoft groeit, groeit zijn inkomen ook.

Rijkdom, zoals die van Gates, is alleen haalbaar als je grootaandeelhouder of eigenaar van een bedrijf bent, als je mensen voor jou laat werken, en elke extra medewerker jou meer geld oplevert. Dat inkomen schaalt. Het wordt niet beperkt door de hoeveelheid uren en energie die Gates in zijn bedrijf kan steken. Het wordt alleen maar beperkt door de omvang van de markt en het succes van het bedrijf. Het inkomen van Torvalds zal nooit zo ongelimiteerd kunnen schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 943161 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:28:
Het punt is, natuurlijk zijn er goed verdienende freelancers die hun shit goed geregeld hebben. In elke sector en tak van sport vind je mensen die goed verdienen.

Dat zijn echter uitzonderingen. Door de bank genomen geldt voor de meeste mensen die beweren dat ze freelancend zo goed verdienen, de klap wel gaat komen zodra ze arbeidsongeschikt raken of met pensioen gaat.

Niet voor niets dat de combo ZZP/Pensioen zoveel in het nieuws is de laatste tijd.
In de software development zijn dat dan 90% uutzonderingen en 10% mensen die je vooroordeel bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja. 80% van de percentages die je op fora leest, zijn uit de lucht gegrepen.

Ik denk dat de wereld minder rooskleurig is dan de meeste freelance devvers je willen doen geloven, en zie dat ook herhaaldelijk bevestigd, als ze eens onderuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Anoniem: 943161 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:08:

Ik denk dat de wereld minder rooskleurig is dan de meeste freelance devvers je willen doen geloven, en zie dat ook herhaaldelijk bevestigd, als ze eens onderuit gaan.
De verhalen van ZZP-ers vergelijk ik altijd met mensen die veel zelf handelen op de beurs. Je hoort alleen de goede verhalen. De tegenvallers / missers / grote ongelukken wordt niet over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Helemaal waar vaak zijn het de succes verhalen die blijven hangen/verteld worden want tja als het misgaat heb je het vaak zelf (of lijkt het) verprutst. Maar goed weet wat je sterke punten zijn en vooral je zwakken en los die laatste op dan kan je al ZZP-er heel succesvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Anoniem: 943161 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:08:
Volgens mij is dat percentage uit de lucht gegrepen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Lol :) Maar serieus, ik ga niet op verhalen maar op een 1e lijns kennissenkring van een stuk of 50 a 70 zelfstandigen. Terug in loondienst (voor een ICT specialist het meest relevante vangnet) is zeer uitzonderlijk.

Ik heb het een paar jaar geleden gezien, een jonge gast die vanuit zijn studententijd in het freelancen was gerold. Hij (junior dev) deed klussen voor kleine klanten met vaak instabiele financiële backing. Bouwde te weinig serieuze werkervaring op. Besloot dat hij beter af zou zijn om in ieder geval een aantal jaar bij een gerenomeerd bedrijf te werken.

Ik ken iemand die projecten aanpakt als interim manager. Als die wat langer duren, vraagt de opdrachtgever vaak om dienstverband. In die functies heb je wat meer autonomie dan een developer (en zal de klant ook niet met een brutoloon van 3000 of 4000 euro komen aanzetten), dus gaat de betreffende ZZP'er soms op het aanbod in. Om enkele jaren later weer als zelfstandige een volgend project aan te nemen.

De rest functioneert jarenlang stabiel als zelfstandige. Overigens, opmerkelijk vaak mensen met een achtergrond in detachering / consultancy. Redelijk wat ex-Cappers, nog meer CMG alumni. Misschien dat die bedrijven selecteren op het juiste zakelijk DNA en/of de relevante vaardigheden voor een zelfstandig bestaan ontwikkelen in hun consultants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estoque
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-05 10:49

Estoque

Turbobrick Owner

Is dit topic nog niet dood?

Respect to the man in the icecream van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

t_captain schreef op maandag 24 juli 2017 @ 14:55:

Overigens, opmerkelijk vaak mensen met een achtergrond in detachering / consultancy. Redelijk wat ex-Cappers, nog meer CMG alumni. Misschien dat die bedrijven selecteren op het juiste zakelijk DNA en/of de relevante vaardigheden voor een zelfstandig bestaan ontwikkelen in hun consultants.
Of die mensen hebben zo'n afkeer van het bestaan in loondienst ontwikkeld dat alles beter lijkt. Liever honger lijden dan terug naar CMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op maandag 24 juli 2017 @ 11:21:
[...]

Dat geloof ik niet. Ten eerste vergelijk je appels en peren. Je kunt Gates en Torvalds niet vergelijken. Gates runde, en is nu grootaandeelhouder van, een bedrijf. Dat ie ooit als programmeur startte is voor zijn huidige rijkdom nauwelijks relevant. Torvalds is eerder vergelijkbaar met een soort senior architect bij Microsoft die ook nog een groot deel van zijn inkomen als spreker zal verdienen.
Dat is dus exact de reden waarom ik het heb over "geld verdienen met OSS" en weg stuur van "Torvalds". :)
Torvalds en Gates zijn lastig te vergelijken omdat hun rol totaal anders is, Gates is CEO van Microsoft, Torvalds is geen CEO van een grote multinational. Je zou Gates moeten vergelijken met de CEO van RedHat of Canonical.
Dat levert een groot verschil op. Zolang Microsoft bestaat kan Gates als aandeelhouder levenslang incasseren. In principe zonder daar een vinger voor uit te steken. Torvalds kan dat niet. Als hij stopt met Linux kan hij misschien nog lang teren op zijn inkomen als spreker maar dat is ook beperkt tot het aantal spreekbeurten wat hij kan geven. Die beperking heeft Gates niet. Zolang Microsoft groeit, groeit zijn inkomen ook.

Rijkdom, zoals die van Gates, is alleen haalbaar als je grootaandeelhouder of eigenaar van een bedrijf bent, als je mensen voor jou laat werken, en elke extra medewerker jou meer geld oplevert. Dat inkomen schaalt. Het wordt niet beperkt door de hoeveelheid uren en energie die Gates in zijn bedrijf kan steken. Het wordt alleen maar beperkt door de omvang van de markt en het succes van het bedrijf. Het inkomen van Torvalds zal nooit zo ongelimiteerd kunnen schalen.
Klopt. Tenzij Torvalds CEO word van een RedHat, Suse of Canonical achtige.

Maar da's puur vanwege de rol/functie van Torvalds. Het zegt niets over of je met of dankzij OSS niet rijk kunt worden en zo rijk kunt worden als Gates.

Vergeet niet dat, zoals ik schreef, Microsoft ook nog eens 18 jaar voorsprong heeft op Torvalds. Dus al zouden ze dezelfde rol vanaf het begin af aan hebben gehad, dan nog is er puur op basis van het aantal actieve jaren een zinvolle kans dat Torvalds minder vermogend is dan Gates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
unezra schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:48:
[...]
Je zou Gates moeten vergelijken met de CEO van RedHat of Canonical.
Voor zover je Gates met wie dan ook kunt vergelijken _/-\o_

Het zou me ook niet verbazen als een RedHat of Canonical morgen wordt ingelijfd door Microsoft onder het mom van "kijk, wij doen ook OSS" en "nu kunnen we nóg beter samenwerken" bla bla :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mugwump schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:37:
[...]

Ik moet zeggen dat er in mijn tijd, pakweg twintig jaar geleden wel werd neergekeken op toegepaste programmeervakken. Er werd nauwelijks geleerd hoe je in specifieke talen moest programmeren. Dat moest je veelal jezelf maar aanleren. Men verontschuldigde zich zelfs bijna tegenover studenten en ouders dat programmeren nog geleerd werd, want dat werk zou allemaal naar India gaan en de verdere opkomst van vierde generatie talen zou het programmeren op lagere niveaus nog verder overbodig maken.
De vakken waren vaak veel abstracter en wiskundiger. Als er opdrachten waren moest je zelf maar een taal kiezen en daarin wat u elkaar knutselen.

Ik heb in de praktijk op dat vlak dan ook wel veel bijgeleerd. Voordeel is wel dat dat heel snel gaat omdat je een goede basis hebt.
Niet kunnen programmeren is overdreven, maar je komt zeker niet als volleerd Java of C# ontwikkelaar van zo'n opleiding af.
Ik heb in de jaren 90 even kort Informatica aan de OU gestudeerd, en idd zeker in die tijd was dat meer proces gericht, maar had wel een module waar je in een vrij eenvoudige taal een beslissingproces moest schrijven (Dijkstra), maar ik kan me tegenwoordig niet meer voorstellen dat iemand die WO Informatica gestudeerd heeft niet kan programmeren, en ook nog met een verhaal komt om snel rijk te worden. Iedereen die een beetje gezond verstand heeft weet dat je van programmeren niet rijk word (uitzonderingen daargelaten). Uiteraard verdien je een leuke boterham, maar als je echt rijk wilt worden dan kun je beter de accountancy of advocatuur ingaan en partner zien te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
downtime schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:17:
Of die mensen hebben zo'n afkeer van het bestaan in loondienst ontwikkeld dat alles beter lijkt. Liever honger lijden dan terug naar CMG.
Wat @t_captain zegt komt exact overeen met wat ik zie in mijn omgeving (grote enterprise projecten bij banken, overheid, etc.). Ik zit bij een kleine gespecialiseerde consulting club (Java developers) en wat we hier zien is dat veel mensen de stap grote detacheerder -> gespecialiseerde club -> ZZPer maken. Er gaat bij ons eigenlijk niemand weg om ergens anders in loondienst te gaan. En al die mensen hebben ook netjes hun pensioen en verzekeringen op orde; daar is je marge groot genoeg voor. Daarnaast is het als specialist door meest logische stap om meer geld te gaan verdienen; van mijn uurtarief (~100E) gaat het grootste deel naar mijn werkgever. Die moet daar een hoop dingen van betalen (huur pand, office manager, uitjes, recruiters, sales) die ik voor mezelf helemaal niet nodig heb. En ik vind de uitjes met mijn collega's uitermate gezellig (die zou ik echt gaan missen) maar ik ga liever met m'n familie op wintersport :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Hydra schreef op zondag 30 juli 2017 @ 14:16:
Wat @t_captain zegt komt exact overeen met wat ik zie in mijn omgeving (grote enterprise projecten bij banken, overheid, etc.). Ik zit bij een kleine gespecialiseerde consulting club (Java developers) en wat we hier zien is dat veel mensen de stap grote detacheerder -> gespecialiseerde club -> ZZPer maken. Er gaat bij ons eigenlijk niemand weg om ergens anders in loondienst te gaan. En al die mensen hebben ook netjes hun pensioen en verzekeringen op orde; daar is je marge groot genoeg voor. Daarnaast is het als specialist door meest logische stap om meer geld te gaan verdienen; van mijn uurtarief (~100E) gaat het grootste deel naar mijn werkgever. Die moet daar een hoop dingen van betalen (huur pand, office manager, uitjes, recruiters, sales) die ik voor mezelf helemaal niet nodig heb. En ik vind de uitjes met mijn collega's uitermate gezellig (die zou ik echt gaan missen) maar ik ga liever met m'n familie op wintersport :)
Er zit in Nederland een vrij harde bovengrens aan de salarissen voor ontwikkelaars dus na 5+ jaar ervaring zal je wel moeten gaan freelancen om nog door te groeien in salaris. Bij 5k - 5.5k per maand ligt zo ongeveer wel de bovengrens. Ik denk niet dat die freelance stap voor iedereen dus helemaal vrijwillig is.

Bovendien heeft het ook weinig zin om na 5+ jaar ervaring nog bij een detacheerder te solliciteren, mijn ervaring is dat je meteen wordt afgewezen omdat ze zien dat je te duur bent en niet past in hun verdienmodel van goedkoop personeel in dienst nemen en voor een zo hoog mogelijk uurtarief wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:38:
Er zit in Nederland een vrij harde bovengrens aan de salarissen voor ontwikkelaars dus na 5+ jaar ervaring zal je wel moeten gaan freelancen om nog door te groeien in salaris.
Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Want ik doe dit nu zo'n 15 jaar en ik heb toch netjes gemiddeld elk jaar een verhoging gekregen die ruim boven de inflatiecorrectie ligt.
Bovendien heeft het ook weinig zin om na 5+ jaar ervaring nog bij een detacheerder te solliciteren, mijn ervaring is dat je meteen wordt afgewezen omdat ze zien dat je te duur bent en niet past in hun verdienmodel van goedkoop personeel in dienst nemen en voor een zo hoog mogelijk uurtarief wegzetten.
De ene "detacheerder" is de andere niet. Er zijn een hoop meer gespecialiseerde clubs dan die grote jongens.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 31-07-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Niet overal natuurlijk maar de meeste is de top wel rond de 5k 5,5k. Daarna moet je echt extra dingen er bij doen om meer te kunnen krijgen ipv 100% developer (of dat is bij de meeste bedrijven zo) . Dat is mijn ervaring maar goed ik ben overgestapt op freelancen omdat ook die salaris top gemerkt heb. Plus dit bevalt stukken beter.

Freelancen is zeker een goede manier om meer inkomsten te krijgen maar dan moet je wel goed zijn en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Plus dat je het vak van freelancer ook moet willen en kunnen uitvoeren. Ik heb wel een tijdje freelance werk gedaan (naast 4 dagen loondienst), maar was denk ik iets te dienstbaar opgesteld ofzo. Werd er iig niet gelukkiger van, dus na een paar jaar weer volledig in loondienst gegaan.

Onderaan de streep leverde het nou ook niet zo heel veel extra op als je het terug gaat rekenen naar netto uurloon voor alle tijd die je erin steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Laatst online: 13:11

Lulukai

God's gift to women

Het is echt wel een goede tijd om freelancer in de IT te zijn. Bedrijven zoeken massaal volk, kunnen die niet aanwerven dus op 10-15 jaar kan je stevig je boterham verdienen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Fijne toevoeging na een jaar :) Overigens weet ik niet wat je verstaat onder 'rijk'; als ZZPer gaan werken schaalt natuurlijk niet verder dan "erg goed salaris".

[ Voor 67% gewijzigd door Hydra op 27-11-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Na dik een jaar hoeft een topic echt niet met zo'n post gekicked te worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.