fonsoy schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:29:
[...]
Je gaat dan natuurlijk voor baan 2 (5K/mnd). Desnoods ga je bij die werkgever 20 uur werken

Dan heb je alsnog €1000 bovenop het salaris t.o.v. de 1,5K/mnd. En twintig (!) uur per week vrij om nog leukere werkzaamheden, eventueel op vrijwillige basis, uit te voeren.
In geval van de 2 geschetste scenario's, 3K vs 4K, zou ik zonder twijfel voor de 3K baan gaan. 4K is echt hardstikke leuk, maar als ik daarvoor mezelf iedere ochtend mijn bed moet uitslepen in plaats van dat ik meer dan regelmatig denk "yay, vandaag ga ik weet toffe dingen doen", is dat geld echt niet zo relevant meer.
Dan nog, ik snap niet zo goed waarom je denkt dat een hoog salaris en werkplezier elkaar uitsluiten ...
Als ik 3K zou verdienen, maar weten dat ik ook 4K kan krijgen, ga ik gewoon solliciteren. Je komt vast wel iets tegen wat even goed bevalt qua werkplezier. En waar je ook nog eens die 4K krijgt.
Ho ho!
Ik zeg _nergens_ dat een hoog salaris en werkplezier elkaar per definitie uitsluiten.
Het enige dat ik zeg, is dat ik geen vertrouwen heb in dat iemand die zuiver of voornamelijk gemotiveerd is door salaris, zijn werk goed zal doen tenzij wellicht in een functie als beurshandelaar, waarbij geld verdienen je directe doel is.
Onbekend schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:36:
[...]
Uiteindelijk wordt je er zelf ook beter van. Maar dat is bij elke activiteit dat je doet. Je leert weer iets niets, maakt kennis met andere mensen e.d. Maar primair doe je iets voor de maatschappij.
Zou een vrijwilliger die zelf niet beter word van vrijwilligerswerk, kiezen voor vrijwilligerswerk?
[...]
1.
Een bonus is een extra beloning die je ontvangt als je een bepaald doel hebt bereikt. Een bonus kan bijvoorbeeld ook zijn om de productie met 5% te verhogen of net 1 extra klant binnenhalen, ook al hoef je daar weinig extra moeite voor te doen.
Klopt, maar grappig genoeg zijn in mijn beleving bonussen niet altijd daadwerkelijk gerelateerd aan een beter resultaat en vraag ik me af wie harder werkt om dat doel te bereiken. Iemand die werkt voor de bonus, of iemand die op een andere manier gemotiveerd word dat doel te bereiken.
Daar zit de crux.
Is het de bonus die zorgt dat iemand het doel bereikt, of werkt een andere motivatie beter.

2.
Natuurlijk kan iemand op een andere manier worden beloond. Maar dat zal altijd iets zijn waarbij hij/zij iets extra's krijgt voor zijn privéleven, zoals een uitje naar een voetbalwedstrijd of een vakantie naar de zon.
Of zoiets simpels als waardering vanuit het bedrijf. Het gevoel gewaardeerd te worden is voor veel mensen volgens mij veel belangrijker dan een paar euro extra aan het eind van het jaar. Je zit 8+ uur per dag op je werk, je ziet je collega's niet zelden meer uren dan je gezin. Overdag op een plek zitten waar je je prettig voelt, op welke manier dan ook, is belangrijk en een werknemer die het naar zijn zin heeft, levert beter werk af dan een werknemer die tegen heug en meug iedere dag zichzelf naar zijn werkomgeving sleept.
[...]
Schijnbaar is hun bonussysteem niet geheel waterdicht, of wij zien als buitenstaanders niet alle voorwaarden die aan een bonus is gekoppeld. (Een bonus kan bijvoorbeeld ook zijn om een afdeling met zo min mogelijk verlies te verkopen.)
[...]
Eens. Maar kijk eens naar het beroep als vuilnisman of stratenmaker. Ze zijn echt gemotiveerd voor het geld, want op je 50e ben je al fysiek afgeschreven.
Ik heb nooit gepraat met vuilnismannen of stratenmakers, wel met schoonmakers. Mijn gevoel zegt dat ook zij een deel van hun motivatie halen uit het werk. Uit het mooi schoon maken van een pand, de gezellige sfeer tussen collega's, de praatjes met medewerkers van het bedrijf waar ze schoonmaken en de waardering die ze krijgen. Hoe leuk is een schoonmaakbaan nog als er op je word neergekeken en je als vuil word behandeld? Hoe veel beter zou een schoonmaker zijn werk doen, als hij/zij weet dat het werk daadwerkelijk word gewaardeerd?
Een inkomen is een basisvoorwaarde, maar ik denk daadwerkelijk dat ook een schoonmaker zijn/haar werk beter doet als er meer tegenover staat dan alleen dat loonstrookje.
[...]
Uiteindelijk wel, maar krijg je dat ook aan hun verstand? Om snel van schulden af te komen, kan je soms beter die andere baan hebben, want die schulden knagen ook wel aan je.
Iemand met schulden is een heel specifieke situatie en als ik zelf grote schulden zou hebben, zou ik ook domweg kiezen voor de baan die het meest betaald. Om zodra de situatie het toe laat, te keizen voor een baan waar ik gelukkig word. Als dat te combineren is, fantastisch, als ik moet kiezen, kies ik niet voor zuiver het hoogste salaris maar voor de fijnste baan.
Daarin denk ik niet dat ik uniek ben. :-)
Maar we dwalen af denk ik van de oorspronkelijke discussie.

Juist niet. Want TS heeft het over "snel rijk worden" en ik denk dat TS zich beter kan richten op een goede ICTer worden. Als TS daarmee ook een hoog salaris kan krijgen is dat mooi meegenomen, maar als TS enkel gemotiveerd is door geld, denk ik dat het een verdomd slechte ICTer word.
Daarom vind ik deze discussie belangrijk en dit zelf erg ontopic.
Croga schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:46:
[...]
Waarom denk je dit?
Het is namelijk exact het tegenovergestelde van wat de wetenschap ontdekt heeft, na decennia van onderzoek door mensen die alleen maar nadenken over dit soort dingen.
Vandaar ook dat ik je mening verwerp. Onderzoek wijst uit dat "werken om geld te verdienen" simpelweg niet werkt.
Dat dus.

Nogmaals; lees nou eens Denning, Deming, Pink, Reiss, Deci/Ryan, Maslov, Herzberg, en al die anderen.... "werken voor het geld" is een concept wat al decennia achterhaald is.
Dank je wel!
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

[...]
De grens die je stelt is in de loop der jaren bijgesteld. Meer geld vermindert demotivatie tot het punt dat je "eerlijk betaald" wordt. De grens ligt dus niet bij "genoeg om te overleven" maar bij "Wat denk ik dat normaal is voor dit werk" (als in vergelijking met anderen die soortgelijk werk doen). Je zult als werkgever dus wel steeds moeten opletten wat de markt doet.
Juist. Maar dat sluit dus de excessen uit. Als voor gegeven baan 4K een normaal salaris is, zal iemand voor 8K niet 2x zo goed zijn werk doen. Krijgt iemand voor die baan 2K, snap ik wel dat iemand gedemotiveerd raakt.
Aan de andere kant, als die 2K verschil op andere manieren gecompenseerd kan worden, kan ik me voorstellen dat iemand die 2K in plaats van 4K verdient, alsnog meer dan uitstekend zijn werk doet (gelijk aan of beter dan een vergelijkbaar persoon die wel 4K verdient), terwijl diegene enkel door van 2K naar naar 4K te gaan, NIET 2x zo goed zijn werk zal doen.
Het is redelijk om een zinvol salaris te betalen, maar wat sommige mensen in dit topic schijnen te vergeten gaat het niet over of iemand geld nodig heeft om te kunnen leven en minder gemotiveerd is als het salaris extreem laag is. Het gaat er om of mensen die salaris als enige of belangrijkste motivatie hebben, beter hun werk doen als mensen die hun motivatie uit andere dingen halen.
Volgens mij zijn wij het volledig eens. Geld motiveert niet. Geen geld demotiveert wel.
[
Voor 16% gewijzigd door
unezra op 15-07-2017 09:23
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.