Toon posts:

[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gelukkie
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:32
En waarom spijt dan?

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 19:58
Ik bemerk wel dat de batterij echt wel een drain fest is geworden met de volgende dingen actief:

Google Chrome en een video in google chrome laten afspelen (webplayer). Dat trekt je batterij toch wel hard leeg.

• Chesterrr
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Lyca schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:58:
Ik bemerk wel dat de batterij echt wel een drain fest is geworden met de volgende dingen actief:

Google Chrome en een video in google chrome laten afspelen (webplayer). Dat trekt je batterij toch wel hard leeg.
Google Chrome is altijd funest voor de batterij geweest

• Lyca
Ja blijkbaar, ik wil wel terug naar Safari. Maar ik gebruik op het werk Windows platform en de sync er tussen is echt wel zo'n dealbreaker voor mij om Chrome blijven te gebruiken.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Firefox kan op zich ook tussen browsers op macOS, Windows, Linux, Android etc syncen... maar of firefox duidelijk zuiniger zou zijn dan Chrome zou ik eigenlijk niet weten.

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 17:29

Grin

Ride si sapis.

Op m'n laptop heb ik alleen Safari geïnstalleerd, niet omdat dit nu zo'n goede browser is maar omdat deze gewoon het beste is geoptimaliseerd voor macOS. Ik gebruik liever FF vanwege de vele goede plug-ins maar dit is helaas een no-go op een laptop, dat kost je 1-3 uren gebruik wanneer je op de batterij zit te werken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Lyca
Grin schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:14:
Op m'n laptop heb ik alleen Safari geïnstalleerd, niet omdat dit nu zo'n goede browser is maar omdat deze gewoon het beste is geoptimaliseerd voor macOS. Ik gebruik liever FF vanwege de vele goede plug-ins maar dit is helaas een no-go op een laptop, dat kost je 1-3 uren gebruik wanneer je op de batterij zit te werken.
Ik zou ook graag enkel safari gebruiken wegens de batterij drain van Chrome, maar Chrome maakt het super eenvoudig om alles te syncen tussen Windows en macOS.
Werk PC en Macbook pro history en tabs syncen is allemaal mooi automatisch.

Ik denk wel als je Safari inlogt met je google account dat je search history en browse history erbij zit. Maar de tabs enzo niet. Ik heb vaak ook last in Safari met Google Hangouts, random disconnects etc. Het is een beetje een verhaal van functionaliteit verkiezen boven langdurigheid haha.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik was je al kwijt bij de woorden: syncen tussen Windows... :+

• Lyca
Kreeg ik maar een Macbook op mijn professioneel werk damn. Het zou zo mooi zijn :(

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Nu online

amphora

Websites & Fotografie

Voor Chrome op windows is er toch een iCloud sync extension? Kan je op je Mac safari blijven gebruiken

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, MacBook Pro 15" Retina

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:37
amphora schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:22:
Voor Chrome op windows is er toch een iCloud sync extension? Kan je op je Mac safari blijven gebruiken
Ja, voor bookmarks en tabs. Niet voor Keychain helaas.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ascension schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:11:
Ja, voor bookmarks en tabs. Niet voor Keychain helaas.
Ik heb dat in browsers opgelost met enpass. (Ik draai linux en OS X.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ppl
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Een andere optie voor Chrome is Opera. Je krijgt dezelfde engine en ook dezelfde features in de zin van de sync tussen Windows en macOS maar ze leveren ook een speciale accubesparingsfunctie die goed werkt. Als je even wat rondzoekt op internet kom je ongetwijfeld genoeg vergelijkingen van verschillende browsers tegen waarbij ook accuduur wordt behandeld.

In een cross platform omgeving zou ik ook geen iCloud Keychain gebruiken. Dat werkt alleen met macOS en iOS namelijk. Al die andere password managers (er zwerft hier op het forum een topic over die dingen) doen wel Windows en Mac en vaak ook Android en iOS. Een aantal doet ook aan Linux.

• begintmeta
  • Niet online
Ik vind het wel wat jammer dat toch nog een redelijk aantal programma's wat moeite heeft met multi-usergebruik. Dat kost dan eventueel toch weer een kwartiertje om bijvoorbeeld de ACLs bij te werken, bestaan misschien tools die dat wat meer automatiseren?

[Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 16-12-2017 11:06]

• gelukkie
Ik lees wat issues met het mounten van externe schijven. Iemand van jullie die deze problemen ook ervaart of werkt het gewoon naar behoren?

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 25-10 15:41
gelukkie schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:54:
Ik lees wat issues met het mounten van externe schijven. Iemand van jullie die deze problemen ook ervaart of werkt het gewoon naar behoren?
Ik heb een 2-tal USB schijven aan m'n iMac hangen voor allerhande opslag en ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden.

• Magic
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Magic

Multi-OS

Ik sleep op mijn mac de hele dag met schijven en usb sticks, behalve 1 klein probleempje met een versleutelde schijf (veracrypt) nog niks gemerkt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• 4POX
  • Laatst online: 14:19

4POX

Everybody is wired

Alleen met de goedkopere USB sticks.

Disk utility is al twee jaar stuk bij OSX. Kan een USB stick niet van fat32 naar fat32 formatteren. Moet eerst van FAT32 naar apple formaat formatteren en daarna kan ik het pas weer als FAT32 formatteren. Erg omslachtig.

AKA Rinkel weblog

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-11 09:46
Hier ook een probleem met een Lexar USB-stick. Die doet het onder Windows in Parallels trouwens wel goed.

• begintmeta
  • Niet online
SecureBoot, jammer dat Apple niet ook een mechanisme lijkt te hebben om eigen keys te laden

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
4POX schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:52:
[...]

Alleen met de goedkopere USB sticks.

Disk utility is al twee jaar stuk bij OSX. Kan een USB stick niet van fat32 naar fat32 formatteren. Moet eerst van FAT32 naar apple formaat formatteren en daarna kan ik het pas weer als FAT32 formatteren. Erg omslachtig.
Hoezo “goedkopere” USB sticks?

• desley1992
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 27-11 19:53
Wanneer gaat Apple eigenlijk de update van het APFS voor Fusion Drive's doorvoeren? Of kunnen FD-eigenaren dat helaas gaan vergeten?:(

Apple|Games|PSN: desjuhh

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Yamikaminari schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:22:
[...]

Hoezo “goedkopere” USB sticks?
Sommige goedkopere USB sticks hebben moeite met mounten. Ik gebruik privé alleen maar Lexar, Kingston en Sandisk. Ik heb nare ervaring met goedkopere stickies die niet mounten of zomaar ophouden.

AKA Rinkel weblog

• dennis_rsb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:03
Meer mensen bij wie de mac vastloopt nadat ie uit sluimerstand komt? Ik moet hem dan altijd helemaal uitzetten met het powerknopje (macbook air mid 2012)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

desley1992 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:13:
Wanneer gaat Apple eigenlijk de update van het APFS voor Fusion Drive's doorvoeren?
Nee, ze hebben heel duidelijk gezegd dat het nog komt. Zeker omdat het in de beta's gewoon werkte. Wellicht bij de opvolger van High Sierra?

Je kunt natuurlijk altijd je Fusion Drive opbreken. Maar dat is een hoop gedoe voor feitelijk weinig winst.

Renault Zoe Q90

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:36
desley1992 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:13:
Wanneer gaat Apple eigenlijk de update van het APFS voor Fusion Drive's doorvoeren? Of kunnen FD-eigenaren dat helaas gaan vergeten?:(
Apple, in de vorm van Craig Federighi, heeft belooft dat APFS voor Fusion Drives nog in macOS High Sierra beschikbaar komt.
Apple's Craig Federighi Confirms APFS Coming to Fusion Drives in a Future macOS High Sierra Update

Ik begrijp je boosheid eigenlijk niet.
Fusion Drives werken toch nog prima met HFS+?!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Rustig afwachten idd, de belofte van Apple ligt er. Daarnaast hebben we het over HuisTuinKeuken computers, anders had je in het tijdperk van SSD's - dat tijdperk is al zeker 5-7 jaren geleden begonnen - niet gekozen voor een HDD. Volgens mij kan je prima even wachten zonder dat er iets omvalt.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Grin schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:15:
Rustig afwachten idd, de belofte van Apple ligt er. Daarnaast hebben we het over HuisTuinKeuken computers, anders had je in het tijdperk van SSD's - dat tijdperk is al zeker 5-7 jaren geleden begonnen - niet gekozen voor een HDD. Volgens mij kan je prima even wachten zonder dat er iets omvalt.
Ik na enig dubben bewust gekozen voor een iMac met roterend roest. Mijn 'upgrade' van een 2012 Mac Mini naar een 2017 iMac is al dermate groot en mijn gebruik van het ding hangt totaal niet op schijfsnelheid. Liever nu gekocht dan nog een paar maanden doorsparen voor iets wat ik waarschijnlijk toch niet merk.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

burne schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:54:
[...]

Ik na enig dubben bewust gekozen voor een iMac met roterend roest. Mijn 'upgrade' van een 2012 Mac Mini naar een 2017 iMac is al dermate groot en mijn gebruik van het ding hangt totaal niet op schijfsnelheid. Liever nu gekocht dan nog een paar maanden doorsparen voor iets wat ik waarschijnlijk toch niet merk.
Heel veel van wat je doet met een computer wordt (in grote mate) beïnvloed door de snelheid van je opslagmedia. Een SSD is ongeveer de beste keuze die je kan maken voor een toekomstbestendige all-in-one zoals de iMac - o.a. omdat het een behoorlijke klus is om deze te vervangen. Na 2011 nog een iMac besteld met HDD? Dat is in mijn ogen best wel zonde. Maar het is bij Apple een dure optie :( , ik ben blij dat ik de mijne met 512GB SSD heb besteld, de echte opslag gaat mooi via een backpack for iMac en een stapel externe SSD's via TB. Voor het archiefwerk nog een aantal NAS'jes, ik had met 256 GB ook makkelijk uit de voeten gekund, gebruik nooit meer dan 200GB van m'n interne SSD. Fusion Drives zijn voor mij altijd een oplossing geweest voor een probleem dat niet bestaat; een externe SSD/HDD kan je prima/netjes wegwerken bij een iMac en met TB is deze nagenoeg te bereiken met 'native speed'. M2C ;)

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een computer met harddisk? Van m'n leven niet meer. Ik had in 2009 een Asus EEE netbookje waarin ik een snellere SSD had gezet. Die kon MacOS sneller booten dan m'n dure iMac 24". Vanaf 2010 alleen nog maar SSD's hier, ook in de Mac Mini HTPC en m'n PS4.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Grin schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:19:
[...]

Heel veel van wat je doet met een computer wordt (in grote mate) beïnvloed door de snelheid van je opslagmedia.
Hoe kan jij oordelen over wat ik met m'n computer doe? Daar weet je niets van. MIsschien zit ik wel de hele dag te ssh-en naar servers en heb ik niet meer dan een paar tekstbestandjes met aantekeningen op m'n computer staan.

Een paar maanden wachten met de aanschaf kost veel en veel meer tijd dan de snelheidswinst van een SSD ooit goed zal maken. :+

(nogmaals: ik kom van een 500Gbyte 5400 rpm notebook-harddiskje als referentie. 1Tbyte Fusion is dan al een forse verbetering.)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

burne schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:59:
Hoe kan jij oordelen over wat ik met m'n computer doe?
[...]
Ik oordeel niet, en al helemaal niet over jou; heb ik ook geen enkele behoefte aan. Daarom gebruik ik het woord: je, als in: men. En niet het woord: jij.
Kijk hier maar eens: "Daarnaast kan je ook gebruikt worden in de betekenis 'men': 'Je leeft niet om te werken.'"

• Geteisem
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 20-10 16:03

Geteisem

Forty-six and two ahead of me

Toch ook maar de update naar High Sierra 10.13 gedaan afgelopen weekend. Tot nu toe geen problemen ondervonden. Moet nog wel eens goed kijken naar de nieuwe features en performance etc. maar goed nog een week vrij dus dat komt wel goed.

www.gevoeligeplaten.nl

• BluRay
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 28-11 22:01
Weet iemand wat dit icoontje betekent?
Sindskort staat deze in mijn scherm als ik mijn MacBook uit slaapstand haal en moet inloggen.
https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a4658d334791/5a4658d33185d-Icon.png

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19:33
Ik heb het probleem dat mijn macbook pro (2017) inlogt via mijn apple Watch, maar na een tijdje deze niet meer pakt en altijd mijn wachtwoord vraagt. Iemand een idee hoe dit komt?

• Fiber
  • Laatst online: 20:01

Fiber

Beaches are for storming.

BluRay schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:02:
Sindskort staat deze in mijn scherm als ik mijn MacBook uit slaapstand haal en moet inloggen.
[afbeelding]
Heb je er al eens op geklikt...? Wat gebeurt er dan...? O-)

Ik gok op iets van meerdere desktops of windows of tabs of zo... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• BluRay
  • Laatst online: 28-11 22:01
Fiber schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:10:
[...]

Heb je er al eens op geklikt...? Wat gebeurt er dan...? O-)

Ik gok op iets van meerdere desktops of windows of tabs of zo... :)
Ik kan er niet op klikken.
Thanks. Dit lijkt het inderdaad te zijn, maar kan mij niet herinneren dat ik ooit mijn scherm heb gedeeld met iemand via iMessage. Ook staat 'Screen Sharing' uit bij 'Systeemvoorkeuren --> Sharing' .

Heb al geprobeerd om in te schakelen en vervolgens weer uit te schakelen. Helaas werkt dat niet. Iemand een idee hoe ik het eruit krijg?

• drusloos
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 13:04
Vroeger als mijn macbook air 2015 uitviel als de accu op was kreeg je een schermpje dat je je oplader moet aansluiten. Nu krijg ik dat ook, maar vervolgens als ik hem dan aanzet springt het scherm aan, en start hij op alsof hij compleet is uitgezet en opnieuw is aangezet, dus met apple logo en geluid. Dan crasht hij gelijk en krijg ik een flikkering, en dan start hij nog een keer op en gaat alles normaal, maar is hij dus compleet opnieuw opgestart. Met vroeger was dit niet bedoel ik voor de laatste update. Meer mensen die dit hebben? Ik heb voor deze update mijn mac compleet gereset en opnieuw geinstalleerd en wil dit eigenlijk niet nog eens doen

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BluRay schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:02:
Screen Sharing. Als er iemand ingelogged is kun je er wel op klikken:

• Sandert98
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 15:23
Oke, dit is toch wel heel vreemd. Mijn SSD van mn MacBook Pro 2017 was bijna vol. Dus ik heb zo'n 80 GB aan files weggegooid. Tot mijn verbazing was er geen enkele GB meer vrij op de SSD dan voorheen. In DaisyDisk wordt er 122 GB (122!!!!) aan "Hidden space" gegeven. Euhm. Ja. Hiervoor was dit nog veel minder. Is mijn trash functie kapot ofzo :')

daisy. daisy2

Wat doe ik fout bij het deleten van files? 8)7

Background info:
MacBook Pro 2017 15 inch, 512GB SSD, Mac OS 10.13.2
SSD is geëncrypt met FileVault.

Edit:
Aaaand its gone. Vreemd dat het niet gelijk weg gaat. Kan dat te maken hebben met FileVault?

[Voor 5% gewijzigd door Sandert98 op 30-12-2017 14:18]

• gelukkie
Timemachine aan? Bij mij is het meestal na een nieuwe backup weg.

• Sandert98
gelukkie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:48:
Timemachine aan? Bij mij is het meestal na een nieuwe backup weg.
Ja, timemachine staat wel aan. Toch wel heel vreemd...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sandert98 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:07:
Edit:
Aaaand its gone. Vreemd dat het niet gelijk weg gaat. Kan dat te maken hebben met FileVault?
Nee, dat is APFS in actie. Die werkt vrije ruimte in de achtergrond bij.

• ppl
  • Niet online
Sandert98 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:07:
Oke, dit is toch wel heel vreemd. Mijn SSD van mn MacBook Pro 2017 was bijna vol. Dus ik heb zo'n 80 GB aan files weggegooid. Tot mijn verbazing was er geen enkele GB meer vrij op de SSD dan voorheen. In DaisyDisk wordt er 122 GB (122!!!!) aan "Hidden space" gegeven. Euhm. Ja. Hiervoor was dit nog veel minder. Is mijn trash functie kapot ofzo :')
DaisyDisk ondersteund geen APFS (nieuwste versie is ook van feb 2017) dus er is een kans dat je diskspace niet geheel correct wordt weergegeven. Probeer eerst eens een tool die wel compatible is met APFS en kijk wat je daarmee aan diskspace vindt.

Daarnaast kan het inderdaad ook iets als Time Machine zijn (localsnapshots = offline backups die later, wanneer de backupschijf weer beschikbaar is, naar de backupschijf worden verplaatst) of APFS snapshots (worden bijv. gemaakt bij updates zodat er makkelijker teruggerold kan worden). Als je het vergelijkt met de output van Finder of df -h dan moet je ook in je achterhoofd houden dat de ene de boel in bits aangeeft en de andere juist in bytes.

• Sandert98
Dank voor de uitgebreide uitleg @ppl en @burne . Ik had niet door dat DaisyDisk geen APFS ondersteund, dat zou al wel wat verklaren inderdaad.
Op dit moment is het opgelost, dus ik kan het nu niet reproduceren. Ik denk dat het inderdaad, zoals jullie zeggen, een combinatie van Time Machine + APFS is geweest.

• JipJapGoedje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:34
Heb sinds kort een macbook 2015 met laatste High Sierra versie. Maar ik heb nu al regelmatig een High Sierra software update melding gehad, bijgewerkt, laptop opnieuw opgestart om vervolgens een melding te krijgen over ' automatische installatie van sommige updates mislukt '. Dan kan ik kiezen voor details, stuurt ie me naar de appstore en daar zie ik vervolgens niks.

Geen idee wat het is en ik stoor mij hieraan. Klinkt iemand bekend in de oren?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

JipJapGoedje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:15:
Geen idee wat het is en ik stoor mij hieraan. Klinkt iemand bekend in de oren?
Even zelf op het knopje 'Updates' klikken, dat laat je zien wat wel en wat niet geinstalleerd is.

• JipJapGoedje
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:34
burne schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:49:
[...]

Even zelf op het knopje 'Updates' klikken, dat laat je zien wat wel en wat niet geinstalleerd is.
Juist, maar daar staat dus niks...

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je hebt natuurlijk niet onthouden wat je verwachtte te installeren, denk ik zo.

Je kunt eenvoudig je installatie-geschiedenis achterhalen in een terminal-window:

Maar staat daar iets raars tussen?

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Nog een update van mijn eerdere High Sierra upgrade-ellende: ik had heel veel problemen inclusief spontane reboots en crashes. Na installatie van de nvidia webdriver werd het allemaal een stuk beter. Nadat ik 10.13.1 erop had gezet was ik terug bij af qua ellende, maar opnieuw installeren van de webdriver verhielp wederom bijna alle issues.

Het vreemde is dat op een bepaald moment de nvidia webdriver ineens vanuit het schijnbare niets niet meer werkte, kreeg een zwart scherm. Installeren van een nieuwe webdriver-versie leverde ook een zwart scherm op. Dus gebruikte mijn MBP de native grafische driver van MacOS weer. Het effect: al mijn eerdere problemen waren verholpen(!) Geen crashes, glitches of wat dan ook, gewoon weer een stabiel systeem zoals ik gewend was, al ruim een maand.

Ik snap er niets van: het lijkt wel of Apple doet aan stiekeme fixes 8)7

Anderhalve week nadat alles lekker liep durfde ik de upgrade naar 10.13.2 te doen en alles blijft gewoon probleemloos draaien.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Fiber

Fiber

JipJapGoedje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:55:
[...]

Juist, maar daar staat dus niks...
Ik heb ook wel eens een update meerdere malen moeten installeren voordat hij 'pakte'. Geen idee waar het aan lag. :z

• Walkman
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
Met het Meltdown en Spectre nieuws toch maar besloten eens een keer te updaten naar High Sierra (draaide nog Maverick) op m'n Macbook Air. Nu gebruik ik die laptop veel om video's via Airplay te streamen naar een 2nd gen Apple TV (gejailbreakt), wat altijd goed werkte. Na de update ziet m'n Macbook die Apple TV niet meer.

Nu las ik dat High Sierra Airplay 2 gebruikt, maar heb verder weinig informatie kunnen vinden of het mogelijk is om dit nog aan de praat te krijgen met de Apple TV. Heeft iemand hier ervaring mee?

• DenBeke
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10:46
Zijn er hier nog mensen waar de Finder regelmatig crasht?
Opnieuw starten helpt dan meestal wel...

• Jenthex
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:38
Ik lees dat je sinds een tijdje de toetsencombinatie CMD + SHIFT + '.' kunt gebruiken om de hidden files te tonen in Finder. Nu zit ik op een Azerty toetsenbord en slaag ik er niet in om het equivalent te vinden. Iemand enig idee?

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:16
Jenthex schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:18:
Ik lees dat je sinds een tijdje de toetsencombinatie CMD + SHIFT + '.' kunt gebruiken om de hidden files te tonen in Finder. Nu zit ik op een Azerty toetsenbord en slaag ik er niet in om het equivalent te vinden. Iemand enig idee?
Zo'n toetsencombinatie bestaat niet, althans niet standaard. Je kunt hem met wat knutselen wel zelf maken.

• Jenthex
ThomasG schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:55:
[...]
Zo'n toetsencombinatie bestaat niet, althans niet standaard. Je kunt hem met wat knutselen wel zelf maken.
Ik heb onlangs toch een paar berichten gelezen dat dit vanaf Sierra (?) er standaard inzit. Bv: https://www.reddit.com/r/...os_sierra_using_cmdshift/

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ThomasG schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:55:
[...]
Werkt bij mij gewoon, op QWERTY, op Engelse High Sierra.

[Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 11-01-2018 11:48]

Renault Zoe Q90

• ThomasG
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:16
Jenthex schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Ik heb onlangs toch een paar berichten gelezen dat dit vanaf Sierra (?) er standaard inzit. Bv: https://www.reddit.com/r/...os_sierra_using_cmdshift/
TucanoItaly schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Werkt bij mij gewoon, op QWERTY, op Engelse High Sierra.
Het werkt bij mij ook. Waarschijnlijk te weinig koffie en iets anders gedaan 8)7 Voor AZERTY is het schijnbaar Command+Shift+> (wat het op QWERTY eigenlijk ook is, want Shift . is > :+)

[Voor 4% gewijzigd door ThomasG op 11-01-2018 11:52]

• Jenthex
ThomasG schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:51:
[...]

[...]
Het werkt bij mij ook. Waarschijnlijk te weinig koffie en iets anders gedaan 8)7 Voor AZERTY is het schijnbaar Command+Shift+> (wat het op QWERTY eigenlijk ook is, want Shift . is > :+)
Hmm, hij werkt niet direct bij mij, waar heb je deze info vandaan?

Edit: als ik switch naar een Nederlands QWERTY layout doet hij het met '.' :p Nog wat verder prutsen.

Edit 2: de shortcut werkt wel in een open file dialog met AZERTY layout. Echt vreemd dat het dan niets doet in een gewoon Finder window,...

[Voor 23% gewijzigd door Jenthex op 12-01-2018 10:26]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Zondag heb ik een andere SSD in mijn Macbook Retina 2013 geplaatst.

Benchmark. Schrijf 1300 MB/s .. Lees 1300 MB/s

Nadat ik de intel cpu patch heb geïnstalleerd is het nu

schrijf 700 MB/s en lees 1300 MB/s

Kan de patch de oorzaak zijn dat de schrijf snelheid met de helft is terug gelopen of spelen er andere factoren ook een rol?

[Voor 0% gewijzigd door 4POX op 16-01-2018 02:23. Reden: questionmark]

AKA Rinkel weblog

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:49
Dat is wel waarschijnlijk ja.

specs

• wrcveen
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:30
Ik krijg regelmatig een 'apparaat' onderaan de lijst met wifi netwerken, met de naam 'in.touch'. Hier verbinding meemaken resulteert niet in een WAN verbinding. Wat kan dit zijn:

[Voor 18% gewijzigd door wrcveen op 16-01-2018 10:48]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wrcveen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 10:48:
Ik krijg regelmatig een 'apparaat' onderaan de lijst met wifi netwerken, met de naam 'in.touch'.
Dit?
http://www.hottubessentia...i-interface-by-gecko.html

Renault Zoe Q90

• wrcveen
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:30

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

wrcveen schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 11:25:
Ik kwam het niet tegen via Google.
DuckDuckGo for the win 8)

Renault Zoe Q90

• Timo002
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Ik heb Mac Pro (Late 2013) met macOS High Sierra. Nu heb ik via een kabel een headset aangesloten. Maar soms heb ik die niet op en wil ik gewoon geluid via de Mac Pro horen. Maar dat gaat niet omdat de headset kabel aangesloten is. Deze kan ik eruit halen, en dan hoor ik geluid via de Mac Pro. Maar die kabel zit niet op een plek waar ik eenvoudig bij kan.

Nu heb ik in de instellingen gekeken voor een ander uitvoer kanaal. Maar daar staat de Mac Pro zelf niet tussen:
* Koptelefoon - Koptelefoonpoort
* DELL U2515H - DisplayPort
* DELL U2515H - DisplayPort

Is dit alsnog zo in te stellen dat ik via de software de Mac Pro als uitvoer kies terwijl de headset aangesloten is?

• ppl
  • Niet online
4POX schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 02:23:
Zondag heb ik een andere SSD in mijn Macbook Retina 2013 geplaatst.

Benchmark. Schrijf 1300 MB/s .. Lees 1300 MB/s

Nadat ik de intel cpu patch heb geïnstalleerd is het nu

schrijf 700 MB/s en lees 1300 MB/s

Kan de patch de oorzaak zijn dat de schrijf snelheid met de helft is terug gelopen of spelen er andere factoren ook een rol?
Alle genoemde opties. Hoe voller een ssd komt te staan hoe slechter de prestaties zullen zijn. Als je geen TRIM hebt en een slechte GC dan kun je tegen het probleem aanlopen dat je schrijfsnelheid omlaag gaat. Dat kun je nog eens aan zetten en kijken wat het geeft. Let wel, het is geen zilveren kogel zoals sommigen hier het presenteren. TRIM/GC werkt namelijk alleen op verwijderde data en heeft vrijwel alleen invloed op de schrijfsnelheid.

Het probleem hier is ook hoe je die snelheden test. Het kan zijn dat dit sterk afhankelijk is van die voorspellingsmodus van de CPU (en waar dus die security bugs in zitten). Als je die patch installeert heeft dat natuurlijk zo zijn invloed. Hoe minder die CPU kan afhandelen, hoe minder er weggeschreven kan worden (heel simpel gesteld).

Buiten dat kan het ook zijn dat je benchmark software gewoon erg onnauwkeurig is en je verschillende waardes zult krijgen als je deze draait. Of dat je 'm op de verkeerde tijd hebt gestart: net op het moment dat iets anders ook al bezig is met dingen wegschrijven en je dus de snelheid moet delen.

Kortom: te weinig informatie, need more input.

• begintmeta
  • Niet online
Is er eigenlijk een simpele manier om via de shell een beetje in locale APFS time machine snapshots te werken? Ik had nu via de GUI-tool de time-machine geopend en vervolgens via ssh de snapshot in /Volumes/com.apple.TimeMachine... bezocht, maar dat moet toch makkelijker kunnen zou ik denken...

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Timo002 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:46:
Is dit alsnog zo in te stellen dat ik via de software de Mac Pro als uitvoer kies terwijl de headset aangesloten is?
Ik weet geen software oplossing, maar wel een hardware oplossing: USB audio. Bijv. zoiets:
https://www.amazon.com/Sa...ws-AU-MMSA/dp/B00IRVQ0F8/

Renault Zoe Q90

• ppl
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:13:
Is er eigenlijk een simpele manier om via de shell een beetje in locale APFS time machine snapshots te werken?
APFS zaken op de terminal doe je met dezelfde tool als met HFS+ en CoreStorage: diskutil. Vraag de manpage maar op en zoek naar APFS ;)

Voor Time Machine gebruik je dan weer tmutil.

[Voor 50% gewijzigd door ppl op 19-01-2018 21:22]

• dschaap
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 28-11 15:16
drusloos schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:42:
na de update is mijn final cut pro verdwenen. Ik heb hem niet gekocht, dus kan hem niet uit de app store downloaden zonder te betalen. Weet iemand hoe dit zou komen?
FCP 10.2 wordt niet ondersteund door HighSierra. De gekochte versie van FCP 10 wordt automatisch ge-update naar 10.3.4 en deze versie loopt wel met HighSierra

• begintmeta
  • Niet online
ppl schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:21:
[...]

APFS zaken op de terminal doe je met dezelfde tool als met HFS+ en CoreStorage: diskutil. Vraag de manpage maar op en zoek naar APFS ;)

Voor Time Machine gebruik je dan weer tmutil.
De manpages van die tools had ik al doorgekeken, maar het lukt me niet. Op zich zou het simpel moeten zijn, de localsnapshots zijn APFS-snapshots, die inderdaad gemount worden (door de time-machine gui tool), maar tmutil lijkt localsnapshots niet te kunnen mounten.

@ppl : heb het gevonden:

mount_apfs -s [naamsnaphot] [device] [mountpunt]

waarbij voor localsnapshots de naam kan worden gelezen met tmutil (systematisch com.apple.TimeMachine.[datum][tijd])

[Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 20-01-2018 16:23]

• Lyca
Hebben mensen hier soms last van performance issues na al die patchings voor Meltdown en Spectre, ik heb wat reviews en benches gelezen.

Wat daar uitkwam is dat de syntetische benchmarks er soms zelfs beter uitkwamen (Niet echt een eerste klasse voorbeeld uiteraard). Maar bepaalde handelingen gingen wel een stukje trager, grote files unzippen, video renderen, compilen van code.

Ik gebruik mijn Macbook redelijk intensief op zijn CPU, ik bemerk soms een paar vertragingen, maar heb het gevoel dat het misschien toch placebo is want de tijden op een aantal compiles zijn nagenoeg dezelfde (iets trager wel).
Dus ik zou kunnen stellen dat er eigenlijk niet zo erg veel impact is.

• Slaz
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13:55
Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:44:
Hebben mensen hier soms last van performance issues na al die patchings voor Meltdown en Spectre, ik heb wat reviews en benches gelezen.
Ik heb op mijn 2 Mac's totaal geen vertraging opgemerkt, ook niet met het unzippen van bestanden. Maar zelfs als dit nu een paar milliseconde trager verloopt kan je nog stellen dat het 'merken' ervan placebo effect is.

• Fiber

Fiber

* Fiber gaat 10.13.3 proberen...

downloads: Apple macOS 10.13.3

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 18:52
Ik heb steeds vaker in Safari een wacht-cursortje op websites (dat kleurrijke strandballetje) sinds High Sierra.

Wie heeft er ook last van stalls / hick-ups in safari? M'n mac is dan wel uit 2012, maar ook bij eenvoudigere sites krijg ik het steeds meer. Anders ga ik zondag weer eens een full harde reset en install uitvoeren, mss toch een brakke plugin ofzo. Ik draai wel Adblock, wellicht licht het daar ook aan. Zal die eens uitzetten weer.

Ook vind ik window-resizing van Safari een stuk slomer geworden. Andere vensters laten zich wel vlekkeloos resizen.

[Voor 60% gewijzigd door CyberMania op 26-01-2018 23:31]

• Fiber

Fiber

Heb het ook wel eens, maar dat komt dan doordat ik veel te veel tabs (100+ of zo) open heb staan en dan loopt het geheugen vol denk ik. (Heb maar 4 GB.) Keertje rebooten helpt. Ik neem het mijn MBA uit 2010 dan ook niet kwalijk. Ik ben gewoon te lui om tabs te sluiten...

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:07

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb net m'n iMac geüpdatet... nu ziet hij m'n magic mouse niet meer -O-
Nieuwe batterijen, bluetooth aan en uit, muis daar verwijderen en opnieuw zoeken (in bluetooth of muis), niets meer :/

M'n Magic Trackpad heeft geen problemen, alleen m'n Magic Mouse (1e generatie).

[Edit]
Ook een reboot heeft niet geholpen.

[Edit2]
Hij is terug! Ik deed niets, was wat aan het lezen op het web, en ineens kwam het "verbonden" icoontje in beeld. Hij werkt weer.
Weird.

[Voor 23% gewijzigd door Spike_wolf op 27-01-2018 12:06]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

• TweakTweet
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 15:44
CyberMania schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:28:
Ik heb steeds vaker in Safari een wacht-cursortje op websites (dat kleurrijke strandballetje) sinds High Sierra.

Wie heeft er ook last van stalls / hick-ups in safari? M'n mac is dan wel uit 2012, maar ook bij eenvoudigere sites krijg ik het steeds meer. Anders ga ik zondag weer eens een full harde reset en install uitvoeren, mss toch een brakke plugin ofzo. Ik draai wel Adblock, wellicht licht het daar ook aan. Zal die eens uitzetten weer.

Ook vind ik window-resizing van Safari een stuk slomer geworden. Andere vensters laten zich wel vlekkeloos resizen.
Heb ik ook sinds de nieuwste update. Voornamelijk als ik veel vensters open heb staan. Gisteren aan het werk met een Word-bestand. Kwamen de letters pas een paar seconde nadat ik ze had getypt... en dan heb ik het over een 2 weken oude laptop. Zal het met de spectre/meltdown updates te maken hebben?

• Simon Shipperd
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-11 08:47
Klein vraagje tussendoor, maar is er een manier om een default formaat en view in te stellen voor finder vensters? De manier die ik vaak terug vind om met de option toets een venster groter te maken werkt niet altijd. Ik zou gewoon graag hebben dat elk finder venster er hetzelfde uitziet ongeacht of dit nu een finder versie is van een lokale map of als ik bv een harde schijf open.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Simon Shipperd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:03:
Is er een manier om een default formaat en view in te stellen voor finder vensters?
Niet naar mijn weten. Terwijl ik eigenlijk altijd in list view werk. Voor dit probleem zijn twee oplossingen. Eerste is voor de view, je kunt de shortcut key Cmd-1 t/m Cmd-4 gebruiken.

Qua venstergrootte zou je kunnen overwegen om Spectacle te gebruiken. Die heeft een aantal shortcut keys die de groote instellen op bijv. helft of 1/3e van het scherm.

Edit: er is nog dit: https://apple.stackexchange.com/a/311186
Ziet er uit als een hoop werk :-P

[Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 02-02-2018 17:28]

Renault Zoe Q90

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:36
Klein vraagje tussendoor, maar is er een manier om een default formaat en view in te stellen voor finder vensters?
Dat kan gedeeltelijk.
Wat werkt is:
  • Open een Finder scherm
  • Zet de view en het formaat zoals je die wenst
  • Sluit het Finder scherm
Als je nu een Finder scherm (command +N) opent, dan opent dat scherm in de door jouw gemaakte view en formaat.
Indien je meerdere Finder schermen gebruikt, dan moet je waarschijnlijk voor elk extra Finder scherm de bovenstaande procedure weer uitvoeren.

Het verveeldende is dat macOS die instelling soms ineens weer kwijt is.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

sonderpa schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:42:
[...]
Het verveeldende is dat macOS die instelling soms ineens weer kwijt is.
Finder vind ik echt een b*tch.... :)
Heb dat programma nooit begrepen en het begrijpt mij ook niet. Het is de laatste 4-5 jaren wel enorm veel beter geworden maar als puntje bij paaltje komt is het 't nog steeds net niet; jammer! We zitten gelukkig niet meer op het niveau dat we een 3rd party app moet installeren om fatsoenlijk filemanagement te kunnen voeren maar daar is het meeste ook wel mee gezegd. ;)
Heb sterk het idee dat Finder op allerlei slimme manieren de eindgebruiker wil ondersteunen (zoeken, tags, etc.) om maar niet met mapstructuren, mountpoints, schijven, etc. te hoeven werken/doorgronden. An sich een nobel streven maar niet iedereen is digibeet, het is i.i.g. geen programma dat is gemaakt met de Tweaker als uitgangspunt (en dat hoeft ook niet!).

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18:16

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Lyca schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:44:
Bij mijn MacBook 12' 2016 heb ik het idee dat vooral het opstarten (vanuit cold boot) toch echt langer duurt dan eerst. Het m3 model is ook niet het snelste van het snelste... :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Tsunami
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Klein vraagje tussendoor, maar is er een manier om een default formaat en view in te stellen voor finder vensters? De manier die ik vaak terug vind om met de option toets een venster groter te maken werkt niet altijd. Ik zou gewoon graag hebben dat elk finder venster er hetzelfde uitziet ongeacht of dit nu een finder versie is van een lokale map of als ik bv een harde schijf open.
Ja, open een Finder-venster, druk op Cmd+J, stel alles in en klik op Gebruik als standaard.

Deze instellingen worden vervolgens gebruikt voor alle mappen die je nog niet hebt bezocht. Daarna kan je per map nog de instellingen aanpassen, deze worden in een .DS_Store bestand in de map opgeslagen.

• ppl
  • Niet online
Grin schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:30:
Heb sterk het idee dat Finder op allerlei slimme manieren de eindgebruiker wil ondersteunen (zoeken, tags, etc.) om maar niet met mapstructuren, mountpoints, schijven, etc. te hoeven werken/doorgronden. An sich een nobel streven maar niet iedereen is digibeet, het is i.i.g. geen programma dat is gemaakt met de Tweaker als uitgangspunt (en dat hoeft ook niet!).
Zowel Windows Verkenner als Finder en al die anderen zijn vooral bedoeld voor de wat simpelere taken. Als je echt complexe dingen wil doen zit je al snel aan de tooling op de commandline en bijbehorende scripting.

Die tags zijn er omdat mapstructuren vandaag de dag best wel beperkt zijn. Een file kun je maar in 1 map kwijt terwijl je met tags er meerdere onderwerpen aan kunt hangen. Bij mappen moet je kiezen tussen Pietje of verjaardag maar bij tags kun je beiden doen. Die manier van werken is alleen niet voor iedereen weggelegd.

Btw, dat zoeken in Finder is gewoon spotlight en dat kun je ook op de commandline gebruiken middels het mdfind commando. Je kunt echter ook gewoon dingen als find en locate gebruiken.

• [MJ]
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 17-05 10:41
Wolvganger schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:34:
[...]

Bij mijn MacBook 12' 2016 heb ik het idee dat vooral het opstarten (vanuit cold boot) toch echt langer duurt dan eerst. Het m3 model is ook niet het snelste van het snelste... :P
Sinds de update naar AFPS is mijn iMac ook opvallend trager geworden bij het booten. Normale harddisk weliswaar...

• Fiber

Fiber

[MJ] schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:08:
[...]

Sinds de update naar AFPS is mijn iMac ook opvallend trager geworden bij het booten. Normale harddisk weliswaar...
Hoog tijd voor een SSD dus... :)

• aDutchCow
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-11 21:08
Iemand hier nog meer problemen met de laatste publieke beta van 10.13? Mn Macbook Pro 13" 2015 logt willekeurig uit, dan gaat het scherm weer op zwart, kom ik weer op de login pagina en krijg rare artefacten als de laptop bezig is met inloggen. Is er iets van diagnostics die ik kan draaien om achter het probleem te komen? Word er een beetje moe van eerlijk gezegd.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• begintmeta
  • Niet online
aDutchCow schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:32:
... Word er een beetje moe van eerlijk gezegd.
Dat is toch ook een beetje de opzet van een beta >:)

Je kan in iedergeval de logs eens doorspitten.

[Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 07-02-2018 14:01]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

[MJ] schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:08:
Dan heb je er zelf mee zitten rommelen want de installer converteert enkel flash drives naar APFS.

https://support.apple.com/nl-nl/HT208033

• 4POX

4POX

Everybody is wired

burne schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:32:
[...]

Dan heb je er zelf mee zitten rommelen want de installer converteert enkel flash drives naar APFS.

Vorig jaar heb ik een conventionele externe schijf omgezet naar APFS. Het mounten duurde iedere keer vijf minuten. Op een SSD werkt het prima en snel. Maar soms heb ik het idee dat het nog fouten bevat.

Ik install bootcamp. De normale APFS partitie zit opeens vol met fouten.
Ik probeer schijf reparatie uit te voeren. Kan niet unmounten
Ik doe schijf reparatie in de recovery mode. Kan niet unmounten. Blijk die malle recovery partitie in de hoofd APFS partitie te zitten :S

En dan de beloofde dat APFS veel sneller de size van een folder kan laten zien. Nou, ik heb nog nooit zo lang moeten wachten tot de Finder daarmee klaar is.

AKA Rinkel weblog

• [MJ]
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 17-05 10:41
burne schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:32:
[...]

Nee hoor, heb gewoon de update uitgevoerd en sindsdien is hij merkelijk vertraagd. Als ik wat rondlas zag ik dat velen de vinger wijzen naar het nieuwe bestandssysteem icm. een conventionele harddisk. Maar ik realiseer mij nu dat ik eigenlijk nog niet echt gaan kijken ben in welk bestandssysteem de harddisk eigenlijk staat... 8)7

Ook gemerkt: Time Machine duurt ook flink langer.

edit: het is dus nog gewoon journaled

[Voor 3% gewijzigd door [MJ] op 08-02-2018 16:10]

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Sinds de laatste update heb ik weer problemen met het verbinden van Wi-Fi.

Wanneer ik mijn MacBook open duurt het vrij lang voor er verbinding wordt gemaakt. Of ik moet Wi-Fi weer uit- en inschakelen en zelf kiezen voor het juiste netwerk.

Meer mensen last van?

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook 12"  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

• DwightKSchrute
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:38:
Sinds de laatste update heb ik weer problemen met het verbinden van Wi-Fi.

Wanneer ik mijn MacBook open duurt het vrij lang voor er verbinding wordt gemaakt. Of ik moet Wi-Fi weer uit- en inschakelen en zelf kiezen voor het juiste netwerk.

Meer mensen last van?
Jazeker, maar alleen als hij niet aan de stroom ligt.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

4POX schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 04:26:
Maar soms heb ik het idee dat het nog fouten bevat.
APFS is geoptimaliseerd voor SSD-schijven (Solid State Drives) en andere apparaten met uitsluitend flashopslag.

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Niet echt een apart topic waardig denk dus probeer het hier.
Ben weer eens in een fase van alles weer eens goedzetten en beschikbaar maken.

Hoe werkt het met iCloud-Drive/Bestanden?
Ik heb een iCloud abo van 2TB.
Op mijn Synology NAS heb ik 600GB aan foto's staan. een groot deel ervan staat ook in iCloud Photo's.
Een aantal oude mappen hoeven daar niet perse tussen. Ik bedacht dat ik die dan een plek ging geven in bestanden.
Folder aangemaakt met 'oude foto's DS415'. eerst een paar mapjes gesleept om te kijken wat er gebeurde.

Ik heb 65GB vrij op mijn MBP. Ik was in der veronderstelling dat ik deze direct naar iCloud aan het slepen was? Echter na het kopiëren is er nog maar 60GB vrij op mijn MBP.

Ik wilde zo'n 200GB aan foto's overzetten naar die iCloud map. Maar dat gaat dus niet?
Of kan dat wel rechtstreeks naar iCloud?

• THE_BASE
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
DwightKSchrute schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Jazeker, maar alleen als hij niet aan de stroom ligt.
Vreemd. Hopelijk wordt het opgelost. Ik test hem nu hij aan de stroom ligt eens even, kijken of dat inderdaad verschil maakt.

LG OLED55XB6 | Samsung UHD AU80  MacBook 12"  iPhone 12 Pro  Apple Watch Series 6  Apple TV 4K  AirPods  AirTag  AirPort Express

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik heb een SSD. Ik heb een hele mooie tweedehands Apple SM1024G 1TB SSD gevonden bij een winkeltje in Saigon. Mijn oude 2013 Macbook kan opeens 1300 MB/s schirijven en lezen.

Maar ik wil zeggen dat APFS nog niet klaar is. Ik heb de video gezien van de WWDC 2016. Het voelde als een grote stap vooruit. Maar ik merk teveel kinder ziektes. Ik zal het wat meer uitschrijven.

1. De finder zou van elke map supersnel de correcte grootte aangeven. Maar dat gebeurt niet. Het duurt vrij lang. En het klopt vaak ook niet. Voorbeeld. Mijn pictures map zou 400 GB groot zijn. Maar kijk ik erin dan is die opeens 240 GB groot.
2. De recovery partitie is geïnstalleerd in de AFPS partitie. Niet als een aparte partitie. Hierdoor kan ik het hoofd partitie niet op fouten laten scannen in de recovery mode. Ik moet speciaal starten van een High Sierra installatie op een externe USB stick.
3. Kan niet normaal een bootcamp partitie maken. Er is altijd wel een fout die het stopt. Als ik erop google ben ik niet de enige.
4. Alles wat ik vergeet.....

APFS is nieuw. Het moet groeien. Maar als ik die WWDC video mag geloven is het maar een klein team bezig met AFPS.

Vandaag schijnt de iboot source code gelekt te zijn. Ik heb door de t.net comments gescrolled. Krijg ik daardoor de indruk dat de code een zootje is. Is dit de staat van Apple. Dat de source code langzaam een zootje aan het worden is. Dat we daardoor stabiliteit aan het verliezen zijn.

Ik hoop echt op een snow leopard effect bij OSX.. Dat Apple alleen maar gaat werken aan de stabiliteit en performance van de code. Snow Leopard is een OSX waar ik een warm gevoel van krijg. Altijd snel. Altijd stabiel. Alleen een reboot als er een update was.

Met High Sierra krijg ik alleen maar irritaties. Uren lang blazende fans. Schokkende graphics. Spoltight die opeens documenten niet kan vinden. Een icloud drive die een week bezig is met het uploaden van 2 files. Een photos minuten lang je processor gijzelt als die een paar foto's download. Een disk utility die niet eens normaal een USB stick opnieuw kan formatteren in FAT32. Moet het eerst omzetten naar HFS en daarna kan ik pas de stick als FAT32 formatteren.

Maar ik moet bekennen. Als ik even op de Windows 10 machine van mijn vriendin heb gewerkt ben ik wel weer superblij met mijn Macbook. Dat dan weer wel.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee