[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Marc H schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:22:
Waarom moet ik El Capitan installeren? Ik wil de machine niet upgraden, maar een clean install doen, omdat ik hier en daar gehoord heb dat een volledig nieuwe installatie beter is dan upgraden.
Mogelijk moet je eerst El Capitan installeren voor je de volgende versie(s) kunt installeren? Eerste zin van de voorgestelde link: OS X El Capitan blijft beschikbaar voor Mac-computers die de upgrade naar macOS High Sierra niet kunnen uitvoeren of die eerst de upgrade naar El Capitan moeten uitvoeren.

Hier staat ook dat je minimaal 10.8 moet hebben voor je rechtstreeks naar 10.13 kunt upgraden: https://support.apple.com/kb/SP765?locale=nl_BE

Upgrade dus eerst naar 10.8 en daarna zul je 10.13 kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Marc H schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:22:
Waarom moet ik El Capitan installeren? Ik wil de machine niet upgraden, maar een clean install doen, omdat ik hier en daar gehoord heb dat een volledig nieuwe installatie beter is dan upgraden.
Omdat je iets moet hebben wat Sierra of High Sierra kan downloaden. Van de installer kun je een bootable USB stick maken en daarmee een clean install doen.

Het alternatief is dat je een installer van een torrent-site afhaalt, met alle risico's van dien.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39

Puck

W32.Deadcode.A

burne schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:15:
[...]

Omdat je iets moet hebben wat Sierra of High Sierra kan downloaden. Van de installer kun je een bootable USB stick maken en daarmee een clean install doen.

Het alternatief is dat je een installer van een torrent-site afhaalt, met alle risico's van dien.
Of je maakt een bootable USB op een Mac die wel een recenter OS heeft draaien.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Abbadon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:01:
Nee, dat wil ik niet want een van de redenen dat ik waaaaay back van Windows naar OS X ben overgestapt is dat ik er een gruwelijke hekel aan heb een computer opnieuw te installeren, ik was dat systeembeheerdertje spelen meer dan beu. Maar als het niet beter wordt of een update laat te lang op zich wachten zal ik er niet aan ontkomen vrees ik 8)7

Oh, ik ben extra negatief omdat ik rond dezelfde tijd iOS ook een update heb gegeven en dat loopt ook niet lekker op m'n iPhone. Dit staat allemaal haaks op mijn Apple-ervaringen van de laatste 10 jaar :/
Omdat ik het idee had dat het beschamende gebrek aan stabiliteit aan het grafisch gebeuren lag heb ik, omdat mijn MBP een Nvidia-chip heeft, anderhalve week geleden de Nvidia webdrivers geïnstalleerd. Waarschijnlijk zit ik in de juiste richting want het is een stuk beter. Nog niet perfect maar de ellende is met ruim 90% afgenomen. Ellende bestond uit of volledig vastlopen of een bevroren desktop waarbij ik alleen de mousepointer kon bewegen zonder er verder iets mee te kunnen doen (en dus hardwarematig een reset moest geven).

Na de MacOS 10.13.1-update werkte de webdriver niet meer en was het weer kommer en kwel. Na een dag de nieuwste 10.13.1-compatible webdriver erop en het gaat weer stukken beter.

Het enige opvallende in mijn system.log is de melding (com.apple.preference.displays.MirrorDisplays): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds. Deze komt om de halve minuut voor. Deze melding blijft doorgaan ook nadat ik het externe scherm heb losgekoppeld.

De ellende lijkt zich nu te beperken tot héél af en toe een merkbare grafische teruggang in Photoshopperformance, dan stop/start ik dat programma en klaar. Iets zegt me dat Apple een janboel van de grafische onderdelen van 10.13 heeft gemaakt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
bij mij blijft het ook maar crashen, paar keer per dag wel.
@Abbadon welke drivers heb je? Ik had de laatste gedownload van de site van Nvidia, maar de installer gaf aan dat het niet de juiste versie van MacOS was. Cuda heb ik wel geïnstalleerd.

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ik heb webdriver 378.10.10.10.20.107.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:30
Ik heb ook een paar keer de crash gehad waarbij ik alleen mn mousepointer kon bewegen. Waar ik echter achter kwam, is dat als ik m'n mac in sleep zette door m'n muis in de hoek linksonder te plaatsen (staat bij mij zo ingesteld), ik 'm daarna weer draaiend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disrupt0r
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
Gisteren kreeg ik de popup om HS te installeren op mijn MB pro late 2011. Nadat de download voltooid was begon de installatie te lopen. Helaas kreeg ik tijdens de installatie een wit scherm te zien met een prohibitory sign. Na wat gevloek recovery gestart en daar in diskultil gekeken wat er aan de hand was. Vervolgens een repair gedaan op mijn bootpartitie en kreeg daar de error "file system verify or repair failed". Ik lees overal dat het te maken kan hebben met het gebruik van een third party SSD (ik heb een samsung evo 850 ssd). Maar weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is.

Een rolback naar sierra lijkt niet te werken.

Ik zit er nu aan te denken om een clean install te doen. Weten jullie misschien wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:57

muhda

Time & Space traveler

Hebben al aantal tweakers ervaring met "High Siera" Mac in een Windows domain?
De beveiligings bug is volgens mij al opgelost, zijn er nog andere taferelen en bugs?

Ik weet uit ervaring dat "Siera" ernstige bugs had, zoals de password bug. Wat voor zorgde dat een account elke keer lockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Disrupt0r schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:13:
Gisteren kreeg ik de popup om HS te installeren op mijn MB pro late 2011. Nadat de download voltooid was begon de installatie te lopen. Helaas kreeg ik tijdens de installatie een wit scherm te zien met een prohibitory sign. Na wat gevloek recovery gestart en daar in diskultil gekeken wat er aan de hand was. Vervolgens een repair gedaan op mijn bootpartitie en kreeg daar de error "file system verify or repair failed". Ik lees overal dat het te maken kan hebben met het gebruik van een third party SSD (ik heb een samsung evo 850 ssd). Maar weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is.

Een rolback naar sierra lijkt niet te werken.

Ik zit er nu aan te denken om een clean install te doen. Weten jullie misschien wat er aan de hand is?
Even uit mijn hoofd misschien dat iemand mij kan corrigeren.
Volgens mij werken niet alle SSD’s.
Met High Sierra https://apple.stackexchan...arty-ssd-with-high-sierra

Ik heb mij er ook niet in verdiept om te weten wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:20

amphora

Websites & Fotografie

Abbadon schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:23:
[...]

Omdat ik het idee had dat het beschamende gebrek aan stabiliteit aan het grafisch gebeuren lag heb ik, omdat mijn MBP een Nvidia-chip heeft, anderhalve week geleden de Nvidia webdrivers geïnstalleerd. Waarschijnlijk zit ik in de juiste richting want het is een stuk beter. Nog niet perfect maar de ellende is met ruim 90% afgenomen. Ellende bestond uit of volledig vastlopen of een bevroren desktop waarbij ik alleen de mousepointer kon bewegen zonder er verder iets mee te kunnen doen (en dus hardwarematig een reset moest geven).

Na de MacOS 10.13.1-update werkte de webdriver niet meer en was het weer kommer en kwel. Na een dag de nieuwste 10.13.1-compatible webdriver erop en het gaat weer stukken beter.

Het enige opvallende in mijn system.log is de melding (com.apple.preference.displays.MirrorDisplays): Service only ran for 0 seconds. Pushing respawn out by 10 seconds. Deze komt om de halve minuut voor. Deze melding blijft doorgaan ook nadat ik het externe scherm heb losgekoppeld.

De ellende lijkt zich nu te beperken tot héél af en toe een merkbare grafische teruggang in Photoshopperformance, dan stop/start ik dat programma en klaar. Iets zegt me dat Apple een janboel van de grafische onderdelen van 10.13 heeft gemaakt.
Ik heb ook al tijden last van grafische problemen/glitches, al voor High Sierra overigens, dus ik dacht ga ook eens op zoek naar deze drivers. Maar als ik op http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us kijk en zoek op mijn type (GeForce GT 650M, Macbook Pro mid 2012) dan zie ik alleen Windows drivers en geen OSX? Mis ik iets?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
http://www.nvidia.com/dow...Results.aspx/126538/en-us

Deze kun je gebruiken, heb ik ook draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik heb recentelijk een Macbook Pro (mid-2009) gekregen. Ding heeft 4GB geheugen en de standaard 500GB harddisk hoewel ik aan het overwegen ben er 8GB + een SSD in te stoppen.

Ik heb een tooltje gevonden die me High Sierra op het ding laat installeren. Iemand hier ervaring mee en is het de moeite waard of kan ik beter op El Capitan blijven zitten?

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 22:32
alcx schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:27:
Heb de indruk dat tekstselectie anders werkt sinds HS, herkennen jullie dat?

Wanneer ik bijvoorbeeld in voorvertoning een regel tekst selecteer uit een pdf, neemt 'ie de regel erboven soms ook mee in de selectie. Kan er moeilijk een vinger op leggen, maar het voelt... anders.
Helaas heb ik nog steeds last van deze onzin in macOS 10.13.1. Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/schermafbeelding2017-cyk55.png

Mijn zoekopdracht naar de term 'drone' is totaal onbruikbaar zo. Niemand die dit probleem ook ervaart sinds Sierra?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alcx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:47:
[...]

Helaas heb ik nog steeds last van deze onzin in macOS 10.13.1. Een voorbeeld:
[afbeelding]

Mijn zoekopdracht naar de term 'drone' is totaal onbruikbaar zo. Niemand die dit probleem ook ervaart sinds Sierra?
Vaag, bij mij is het resultaat OK (aangenomen dat we dezelfde pdf gebruiken):
screenshot

Ik zie dat je in safari zoekt, daarin schort inderdaad het een en ander aan de weergave, en ik zie hetzelfde als jij.. Je zou als workaround bijvoorbeeld Firefox of Chrome kunnen gebruiken als browser, die doen het goed.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2017 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 22:32
begintmeta schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:59:
[...]

Vaag, bij mij is het resultaat OK (aangenomen dat we dezelfde pdf gebruiken):
[afbeelding]

Ik zie dat je in safari zoekt, daarin schort inderdaad het een en ander aan de weergave, en ik zie hetzelfde als jij.. Je zou als workaround bijvoorbeeld Firefox of Chrome kunnen gebruiken als browser, die doen het goed.
Thanks voor je onderzoekje. Het ligt dus inderdaad aan Safari (wanneer ik het document open in Preview is de bug verdwenen), al moet ik zeggen dat ik dit ook al eens tegen ben gekomen in Preview. Ik heb de indruk dat Sierra iets doet met pdf-bestanden wat vorige macOS-versies niet deden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
alcx schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:10:
[...]

Thanks voor je onderzoekje. Het ligt dus inderdaad aan Safari (wanneer ik het document open in Preview is de bug verdwenen), al moet ik zeggen dat ik dit ook al eens tegen ben gekomen in Preview. Ik heb de indruk dat Sierra iets doet met pdf-bestanden wat vorige macOS-versies niet deden.
Ik ben pas weer sinds kort met macOS aan de slag (was bij Mac OS X 10.6 van Apple overgestapt naar Linux/Windows), ik meen me te herinneren dat ik me voorheen ook regelmatig stoorde aan dit verschijnsel, maar ik hoop dat ze dit gaan fixen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Eerder zo opgelost:
Hi,
Problem with me is solved:
I use Acrobat Reader 9.4
1. Uninstalled the program
2. Deleted folders where was installed, but didn't succeeded with normal delete, cause windows said I didn't have permision or smth like that. So I used program for optimizing computer software like TuneUp, to delete the folders.
3. After reinstalling AR 9,4 search highlight worked fine.
Hebben jullie al verder op hun forum gekeken? Deze kwam ik al googelend tegen.

Nog een:
I am no longer having this problem. Here is what I have done since I first noticed the problem.

Backup
Reinstall (from Apple store's local servers to insure a good copy of the OS)
Setup as new (i.e., do not restore from backup)
Test. (outcome: no highlighting problem)
Restore from backup.
Test. (outcome: no highlighting problem)

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 15-11-2017 22:36 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Werken inderdaad, echter mijn glitches worden zijn er nog steeds. Soms ergers zelfs voor m'n gevoel, zo erg dat ik een herstart moest forceren. Ik heb echt het vermoeden dat m'n GPU geheugen aan het doodgaan is of zo. Al een keer de standaard Apple hardware test uit laten voeren bij een officieel apple reparatie bedrijf maar daar kwam natuurlijk niets uit. Wordt erger naarmate hij warmer wordt heb ik het idee. Iemand een suggestie? Andere test software bijvoorbeeld.
Zodra ik weer gekke dingen zie zal ik eens proberen het te filmen zodat jullie weten wat ik bedoel.

• Puck
  • Laatst online: 15:39

Puck

W32.Deadcode.A

amphora schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:34:
[...]

Werken inderdaad, echter mijn glitches worden zijn er nog steeds. Soms ergers zelfs voor m'n gevoel, zo erg dat ik een herstart moest forceren. Ik heb echt het vermoeden dat m'n GPU geheugen aan het doodgaan is of zo. Al een keer de standaard Apple hardware test uit laten voeren bij een officieel apple reparatie bedrijf maar daar kwam natuurlijk niets uit. Wordt erger naarmate hij warmer wordt heb ik het idee. Iemand een suggestie? Andere test software bijvoorbeeld.
Zodra ik weer gekke dingen zie zal ik eens proberen het te filmen zodat jullie weten wat ik bedoel.
Ik had precies hetzelfde op mijn MacBook Pro Late 2013 met GeForce 750M. Van alles geprobeerd: resets, Nvidia drivers, developers beta 10.13.2. Niks helpt. Ondertussen draai ik weer Sierra als een zonnetje. Andere hebben hier ook last van: zie dit topic op Apple community forums.

Arrived anxious, left bored

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Puck schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:13:
[...]

Ik had precies hetzelfde op mijn MacBook Pro Late 2013 met GeForce 750M. Van alles geprobeerd: resets, Nvidia drivers, developers beta 10.13.2. Niks helpt. Ondertussen draai ik weer Sierra als een zonnetje. Andere hebben hier ook last van: zie dit topic op Apple community forums.
Probleem is dat ik dit ook met Sierra al had. Dus downgraden is voor mij geen oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitbull
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:18:

Hebben julle dat ook sinds de laatste update van 10.13.1.

Dat wanneer je je iMac in sleep mode doet... het scherm eerst naar 50% brightness gaat (niet smooth) en dan gaat slapen (zwart scherm).

Maar ontwaken gaat wel smooth.
Ik heb precies het omgekeerde, en dat sinds 10.13.0: ontwaken gaat nu van zwart naar 50% en dan naar normaal, en dat binnen een halve seconde. Het scherm gaat met een kort hikje weer aan.

Verwijderd

Bitbull schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:48:
[...]

Ik heb precies het omgekeerde, en dat sinds 10.13.0: ontwaken gaat nu van zwart naar 50% en dan naar normaal, en dat binnen een halve seconde. Het scherm gaat met een kort hikje weer aan.
Balen.. het is hier nog niet opgelost... jij al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
Fantastisch dat High Sierra. Gisteren bleken mijn login items foetsie te zijn, maar niet te geloven dat er dat soort bugs in zitten.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Ik vroeg me af of het verstandig is om een extra account aan te maken na de installatie van macOS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Havelock schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:51:
Ik vroeg me af of het verstandig is om een extra account aan te maken na de installatie van macOS ?
Waarom zou je dat willen? :?
Ik heb er maar 1 en die gebruik ik al meer dan 20 jaar!
In al die jaren heb ik alleen een of twee keer het emailadres gewijzigd. :+

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:32
Dan is het lastiger om bepaalde software die alleen in de map programma's sleept niet zomaar 1 2 3 kan verwijderen.....
Voor andere van buitenaf ( hackers)

[ Voor 13% gewijzigd door Havelock op 17-11-2017 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat is de grootste misvatting die er op Mac security gebied bestaat. Het biedt hoogstens schijnveiligheid. Je hebt nog altijd een admin user op de machine die te misbruiken is. Daarbij gebruiken hackers amper user accounts; het is ofwel social engineering ofwel gebruik maken van exploits. We hebben het onlangs nog gezien: vensters die niet van echt te onderscheiden zijn en wat doen gebruikers? Die vullen daar gewoon de gegevens van de admin user in. Of je daar nou alleen een wachtwoord of ook nog een username bij in moet vullen maakt geen moer uit.

Maak een gebruiker aan voor iedere gebruiker op de machine en zorg voor de juiste rechten (mag iemand geen software installeren dan maak je die een gewone gebruiker, mag het wel dan maak je die admin). En zorg dan ook voor adequate wachtwoorden want zwakke wachtwoorden zijn nog altijd de nummer 1 reden waarom een hacker in een account komt.

[ Voor 23% gewijzigd door ppl op 17-11-2017 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:45

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Microkid schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:07:
Ik heb eigenlijk geen problemen met High Sierra op mijn MBP 13" retina. Wel merk ik dat Time Machine ontiegelijk langzaam is geworden na de update. Voorheen duurde de backup slechts minuten en was lekker snel. Nu staat hij tientallen minuten op "preparing" en is uren bezig met een paar gigabyte. Als time machine gebruik ik een share op m'n Synology. Daar is niets veranderd. Wel High Sierra. Ik lees er wel meer klachten over op internet, hoop dat het snel opgelost wordt.
Update: ik heb AFP weer aangezet op de Syno, TimeBackup gekoppeld aan de backup-share via AFP en nu werkt de TimeBackup weer goed. Blijkbaar werkt de TimeBackup over SMB erg slecht in 10.13.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er lijkt een bugje te zitten in de volledige schermweergave van video's (van Apple-software, e.g. Safari en QuickTime Player), als de UI-elementen zijn vervaagd, verspringt de weergave, als de UI-elementen weer in beeld zijn, wordt het weer normaal. Bij weergave in een venster werkt het ook prima. Ik kan me dat niet herinneren van eerdere versies, met de aantekening dat ik na 10.6 nog maar zeer beperkt Apple-computers heb gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 19-11-2017 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:31
ik heb als ik mijn mb air uit wil zetten dat ik dan eerst alle programma's met stoppen voor ik kan uitzetten. Heel irritant en dit is niet altijd zo geweest, dit is de eerste keer dat ik dit ervaar sinds de laatste update. Valt hier wat tegen te doen?

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:08
tijdens het installeren en mijn time machine backup terug zetten heb ik 2 beheerder account nu wil ik 1 weg halen maar na inloggen lukt het mij niet om het vinkje van beheer deze computer weg te halen, is hier een andere oplossing voor ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Flinke security f*ck up van Apple in High Sierra zo lijkt het:

https://twitter.com/lemiorhan/status/935578694541770752

https://www.macrumors.com...-sierra-bug-admin-access/

[ Voor 23% gewijzigd door kazuka op 28-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Woops.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:05

Grin

Ride si sapis.

Damn. Dat. is. Heftig.
Ik wacht nog ff met updaten naar HS, 13.2 of 13.3 is vroeg genoeg...
Het is lang geleden dat ik op een .2 of .3 update heb gewacht voordat ik ging upgraden, dat moet Lion geweest zijn... of Mavericks...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Stilstand is achteruitgang? Beginnersfoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nice, 't werkt ook op 't login screen als je daar username/password aan hebt staan, of de 'other' optie.

* CyBeR stelt maar even een ww in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:57
Damn. Deze is erg.

De laatste keer dat er zo'n grote security hole in zat was..... In 10.2 met de screensaver buffer overflow? Nouja, er was vast nog iets daarna dat er iets via de UI input niet goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Intercity schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:03:
Damn. Deze is erg.

De laatste keer dat er zo'n grote security hole in zat was..... In 10.2 met de screensaver buffer overflow? Nouja, er was vast nog iets daarna dat er iets via de UI input niet goed ging.
Behalve dat je daarmee de screensaver liet crashen. Da's nog net iets anders dan root krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:57
CyBeR schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:04:
[...]

Behalve dat je daarmee de screensaver liet crashen. Da's nog net iets anders dan root krijgen.
Mja, je kon er toegang mee krijgen tot de computer vanuit een gelockt account. Toegang krijgen tot de computer vanaf het lockscherm kan met deze ook onder bepaalde omstandigheden (als je Guest-account hebt aanstaan of inlognaam/wachtwoord hebt ipv naam, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Als het goed is, wordt er aangewerkt.
https://twitter.com/markgurman/status/935635399401095168

Graag zou ik ook mensen op een Windows computer of wat dan ook Bitlocker of Veracrypt zien draaien met een Microsoft account en daarboven op weer een PIN of wat dan ook./

De meeste hebben niet eens een encryptie aanstaan, waardoor je sowieso weer naar binnen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Welnee joh, ze gaan eerst even een paar dagen relaxen en dan bekijken ze eens hoe dit opgelost moet worden... ;) Natuurlijk wordt er aan gewerkt! :+ :P

Ik ben blij dat het root account activeren en een wachtwoord toekennen een van de eerste dingen is die ik heb gedaan toen ik een MBP kocht. :)

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 29-11-2017 05:54 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:47
Wat kansloos dit. Beschamend zeg.
Ik heb het snel effe aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probleem met disk utility

Ik had initieel 2 partities, 1 met OS, 200GB, 2e met data (video's, montages...).
omdat partitie 1 te klein werd wou ik de partities samenvoegen en daarna herverdelen.

partitie 2 gewist, en de 800 Gb zijn nu spoorloos, schijfbeheer werkt niet,steeds error
nogtans zijn ze er, via terminal

nog even verder verkend via Terminal
dit is het resultaat:
diskutil list

/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS Macintosh HD 201.2 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 798.8 GB disk0s3

/dev/disk1 (external, physical):
0: GUID_partition_scheme *1.0 TB disk1
1: EFI EFI 209.7 MB disk1s1
2: Apple_HFS My Passport 999.8 GB disk1s2

/dev/disk2 (disk image):
0: Apple_partition_scheme +14.7 MB disk2
1: Apple_partition_map 32.3 KB disk2s1
2: Apple_HFS DiskMaker X 14.7 MB disk2s2

DE APPLE BOOT RECOVERY is nu 798,8 GB groot en onzichtbaar in de disk utility

hoe krijg ik dat hersteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Is het eigenlijk zinvol om ook een wachtwoord te zetten op de single-user mode root?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik lees dat deze bug ook exploitable is via ssh/vnc, dus feitelijk is iedereen kwetsbaar, niet alleen door mensen die achter de mac zitten bij het login scherm. Je kan op zich zeggen "ik blokkeer ssh verkeer vanaf buiten", maar er hoeft maar 1 gehackte webcam, android telefoon of printer in je lokale netwerk te zitten en de ssh connectie komt van binnenuit. Dit wordt een slagveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sshd en vnc staan beide default uit, echter, en sshd staat standaard ingesteld om root logins niet toe te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
Ik zit ook nog met een probleem.

Ik werk voor een IT verhuur bedrijf en heb hier zo'n honderden Mac producten staan.

Vroeger maakte ik van 1 ingericht systeem een Disk Utility image op een externe Lacie met bootable OSX en die kon ik op elke willekeurig systeem restoren.

Alleen sinds mijn Ingerichte systeem en Lacie "High Sierra" zijn , werkt dit niet meer zo simpel. Sowieso het restoren naar systeem waar nu nog "Sierra" op staat gaat al lastiger, moet eerst een security update draaien om mijn Lacie schijven bootable te krijgen.

Heb wel 2 workarounds, maar dat kost meer handeling en tijd. En als wij een keer massa moeten leveren is mijn tijd kostbaar.

Workaround 1:
SuperDuper een Clone maken en terug zetten met SuperDuper, alleen dat duurt een 9 minuten.

-Voordelen
Bijna geen Handelingen

-Nadelen
Duurt 3x zo lang als normaal een image draaien
Nieuwe Schrijf zal nog steeds niet Apfs zijn

Workaroud 2:
SuperDuper een Clone maken en deze op het nieuwe Apparaat te Mounten en dan een restore draaien vanuit Disk Utility. Alleen daarna moet je de nieuwe gecreëerde partitie opnieuw mouten en daarna kan je gewoon High Sierra inbooten.

Voordelen:
Schijf is wel Apfs
Sneller imagen

Nadelen
Veel meer handeling

Misschien dat iemand hier mij kan helpen, misschien zie ik wat over het hoofd en kan dit veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Gupje360 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:45:
Ik zit ook nog met een probleem.

Ik werk voor een IT verhuur bedrijf en heb hier zo'n honderden Mac producten staan.

Vroeger maakte ik van 1 ingericht systeem een Disk Utility image op een externe Lacie met bootable OSX en die kon ik op elke willekeurig systeem restoren.

Alleen sinds mijn Ingerichte systeem en Lacie "High Sierra" zijn , werkt dit niet meer zo simpel. Sowieso het restoren naar systeem waar nu nog "Sierra" op staat gaat al lastiger, moet eerst een security update draaien om mijn Lacie schijven bootable te krijgen.

Heb wel 2 workarounds, maar dat kost meer handeling en tijd. En als wij een keer massa moeten leveren is mijn tijd kostbaar.

Workaround 1:
SuperDuper een Clone maken en terug zetten met SuperDuper, alleen dat duurt een 9 minuten.

-Voordelen
Bijna geen Handelingen

-Nadelen
Duurt 3x zo lang als normaal een image draaien
Nieuwe Schrijf zal nog steeds niet Apfs zijn

Workaroud 2:
SuperDuper een Clone maken en deze op het nieuwe Apparaat te Mounten en dan een restore draaien vanuit Disk Utility. Alleen daarna moet je de nieuwe gecreëerde partitie opnieuw mouten en daarna kan je gewoon High Sierra inbooten.

Voordelen:
Schijf is wel Apfs
Sneller imagen

Nadelen
Veel meer handeling

Misschien dat iemand hier mij kan helpen, misschien zie ik wat over het hoofd en kan dit veel sneller.
Waarom gebruik je niet macOS Server hiervoor? Kun je direct alle apparaten beheren.

https://www.apple.com/macos/server/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:04:
sshd en vnc staan beide default uit, echter, en sshd staat standaard ingesteld om root logins niet toe te staan.
Ik bedoel niet bij jou specifiek, maar bij de populatie Macs in het wild.

Ik lees net dat naast VNC/Screen Sharing, ook systemen met SMB-shares aangevinkt vatbaar zijn voor remote access. Dat moeten zeker honderdduizenden systemen zijn, en elke van die Macs die op hetzelfde LAN zit als een bot (dat kan een printer zijn, een IP-camera, een slimme thermostaat, etc) zit, is dus kwetsbaar voor remote logins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupje360
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 07:52
oohh schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:07:
[...]

Waarom gebruik je niet macOS Server hiervoor? Kun je direct alle apparaten beheren.

https://www.apple.com/macos/server/
Ga eens kijken naar dit! Dank je!

Alleen beheer is niet belangrijk, klant mag doen en laten met het systeem wat hij wil. Als het apparaat terug komt wil ik hem gewoon schoon kunnen image met een voorgeprogrammeerd image en moet hij naar de volgende klant kunnen.

Dat is de verhuur business!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dreamvoid schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:16:
[...]

Ik bedoel niet bij jou specifiek, maar bij de populatie Macs in het wild.
Ik bedoel natuurlijk ook niet bij mij specifiek, daarom zei ik "default".

Alle remote services staan standaard uit op Macs.
Dat moeten zeker honderdduizenden systemen zijn
Allicht, maar dat is dus nogmaals niet default en dus hebben de meeste mensen daar geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Gupje360 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:26:
[...]

Ga eens kijken naar dit! Dank je!

Alleen beheer is niet belangrijk, klant mag doen en laten met het systeem wat hij wil. Als het apparaat terug komt wil ik hem gewoon schoon kunnen image met een voorgeprogrammeerd image en moet hij naar de volgende klant kunnen.

Dat is de verhuur business!
https://support.apple.com/en-us/HT202770

Wat je wilt is een vorm van Netboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:34:
Allicht, maar dat is dus nogmaals niet default en dus hebben de meeste mensen daar geen last van.
Hangt er van af hoeveel procent van de Mac gebruikers Back-To-My-Mac gebruikt, of SMB sharing. Ik weet niet hoeveel procent dat is (alleen Apple zal die cijfers hebben), maar beide functies zijn behoorlijk populair, uit mijn eigen praktijk weet ik dat veel Macbook gebruikers BTMM gebruiken om vanaf daar remote hun thuis-Mac over te kunnen nemen.

Ga voor de lol eens in een WiFi hotspot bij je lokale koffiebar, bedrijfsnetwerk of universiteitsbibliotheek, en je kan 1 voor 1 alle Macs af gaan. Elke die ofwel BTMM heeft ingesteld, ofwel SMB sharing staat voor je open ;w Als whitelist hacker zou ik bij elk van die dingen een berichtje op de desktop achterlaten...

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Security update 2017-001 is binnen, even testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 16:22
High Sierra update proberen doen op mijn Macbook 2016. Update is fout gelopen, mijn mac partitie is weg en start nu automatisch op in Windows. De Mac optie is gewoon verdwenen bij het dualboot menu :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

begintmeta schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:52:
Security update 2017-001 is binnen, even testen...
Dat is snel. Ik denk dat Apple deze bug wellicht toch al iets eerder in de smiezen had dan wij. Normaal gesproken doen ze er langer over om alle tests te doorlopen. Of ze hebben er super duper extra haast achter gezet, wat ook niet onredelijk is.

Edit: toch dat laatste aldus hun persbericht:
"Security is a top priority for every Apple product, and regrettably we stumbled with this release of macOS.
When our security engineers became aware of this issue Tuesday afternoon, we immediately began working on a update that closes the security hole.
Ook interessant:
This morning, as of 8:00 a.m., the update is available for download, and starting later today, it will be automatically installed on all system running the latest version (10.13.1) of macOS High Sierra.
We greatly regret this error and we apologize to all Mac users, both for releasing with this vulnerability and for the concern it has caused. Our customers deserve better. We are auditing our development process to help prevent this from happening again."
Blijkbaar hebben ze die mogelijkheid?

[ Voor 48% gewijzigd door CyBeR op 29-11-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dreamvoid schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:35:
Ik lees dat deze bug ook exploitable is via ssh/vnc, dus feitelijk is iedereen kwetsbaar,
Dat is niet waar. SSH zal zonder aanpassingen nooit toestaan dat je als root inlogt, en bij Screen Sharing maakt het uit of je iedereen toegang gegeven hebt of een lijstje specifieke gebruikers.

Ik heb het eerder vandaag uitgeprobeerd en met beiden lukte het me niet remote toegang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Iemand die even uitgezocht heeft wat er nou precies gebeurde met die bug: https://objective-see.com/blog/blog_0x24.html

• loekf2
Voor diegene die het gemist heeft, na de security fix schijnt er nog een issue te zijn met file sharing:

https://support.apple.com/en-us/HT208317

If you experience issues with authenticating or connecting to file shares on your Mac after you install Security Update 2017-001 for macOS High Sierra 10.13.1, follow these steps to repair file sharing:

Open the Terminal app, which is in the Utilities folder of your Applications folder.
Type sudo /usr/libexec/configureLocalKDC and press Return.
Enter your administrator password and press Return.
Quit the Terminal app.

De Q&A Is weer om te janken bij Apple.... ?

[ Voor 13% gewijzigd door loekf2 op 30-11-2017 09:09 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• loekf2
CyBeR schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:45:
Iemand die even uitgezocht heeft wat er nou precies gebeurde met die bug: https://objective-see.com/blog/blog_0x24.html
Thx. Dat is wel een hele basic fout/bug. Stomme vergissing kan natuurlijk altijd, maar iemand heeft zitten slapen tijdens het intypen. Doen ze geen code review of regressie testen daar ?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
loekf2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:13:
[...]

Thx. Dat is wel een hele basic fout/bug. Stomme vergissing kan natuurlijk altijd, maar iemand heeft zitten slapen tijdens het intypen. Doen ze geen code review of regressie testen daar ?
Daar valt genoeg tegen te zeggen. Wie weet is eea gedetecteerd tijdens een manual test (exploratory bv), of door security tester, maar weggeveegd onder motto "it ain't gonna happen".
en regressie test is niet zalig makend, zeker niet als deze iets verouderd blijkt te zijn. Of een developer heeft zijn taak rondom unit tests niet (goed) uitgevoerd. Er valt genoeg te zeggen, maar beter is : het team heeft een steek laten vallen, maar met complexiteit van software durf ik er op in te zetten dat er nog meer fouten gevonden kunnen worden bij released software.

* NielsTn is full advanced certified tester ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
loekf2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:07:
Voor diegene die het gemist heeft, na de security fix schijnt er nog een issue te zijn met file sharing:
...
Ik heb sterk het vermoeden dat men nog eens aan 2017-001 gesleuteld heeft, misschien om dit en andere issues te verhelpen, ik heb die update namelijk twee keer binnengekregen.
2 keer update 2017-001
Niet alleen bij OS-updates dus wachten tot [nieuwe versie].2, maar ook bij patchers...

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:43:
[...]

Ik heb sterk het vermoeden dat men nog eens aan 2017-001 gesleuteld heeft, misschien om dit en andere issues te verhelpen, ik heb die update namelijk twee keer binnengekregen.
[afbeelding]
Niet alleen bij OS-updates dus wachten tot [nieuwe versie].2, maar ook bij patchers...
Dat zag ik ook. Sterker nog, bij mij staat hij 3x in de geïnstalleerde updates historie.

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:48
CyBeR schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:58:
Ook interessant:

[...]

Blijkbaar hebben ze die mogelijkheid?
Voor deze extreme bugs kunnen ze dat inderdaad doen... Ik herinner mij nog een NTP security bug ergens eind 2014, die is geloof ik ook automatisch geïnstalleerd.

Krijg net die patch ook opnieuw binnen. Build number is verhoogd van 17B1002 naar 17B1003. Wie durft er een gokje te doen op welk tijdstip er een volgende patch komt? /3

[ Voor 21% gewijzigd door Erulezz op 30-11-2017 11:28 ]

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wellicht omdat de patch er nu ook is voor 10.13.0?
Available for: macOS High Sierra 10.13 and macOS High Sierra 10.13.1
Dat was gisteren nog niet zo.

• ppl
  • Niet online
loekf2 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:07:
De Q&A Is weer om te janken bij Apple.... ?
In dit geval eerder "at its finest". Ze hebben een afweging gemaakt tussen het snel uitbrengen van een belangrijke security update vs het niet hoeven toepassen van zo'n extra fix. Kennelijk is er, terecht, besloten dat de security fix zsm uitbrengen toch echt heel wat belangrijker is.

Het zou wellicht zo kunnen zijn dat ze die SMB fix nu hebben opgenomen in de security fix en dat we die daarom nog een keer krijgen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Idd, een dergelijke bug oplossen is een geval "NU NU NU en als er dan iets anders stuk gaat dan fixen we dat later wel".

• Dreamvoid
  • Niet online
burne schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:00:
Dat is niet waar. SSH zal zonder aanpassingen nooit toestaan dat je als root inlogt, en bij Screen Sharing maakt het uit of je iedereen toegang gegeven hebt of een lijstje specifieke gebruikers.

Ik heb het eerder vandaag uitgeprobeerd en met beiden lukte het me niet remote toegang te krijgen.
Bij jou misschien niet, maar ik las gisteren meerdere mensen waarbij deze bug remote exploited kon worden via de SMB en Screen Sharing services. Anyway, het zal bij de meesten inmiddels wel gefixed zijn, maar moeilijk te schatten hoeveel mensen op een WiFi hotspot of op werk zijn exploited.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 30-11-2017 15:27 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De tekst van de notificatie is ook aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EQj2fYe.png
(Dit is de 2e overigens, die 1e had ik al geinstalleerd.)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 30-11-2017 15:32 ]

• WhatsappHack
  • Niet online
Raar, ik heb gister die patch al geïnstalleerd en nu komt ie nog eens binnen.
Ben benieuwd wat ze verandert hebben. En raar, want je verwacht dat een patch geïnstalleerd is als ie dat zegt. Kreeg bij reboot ook netjes dat ie even de configuratie ging updaten, mn root account was uitgeschakeld dus wel degelijk geïnstalleerd (stond eerst aan namelijk), en ga zo maar door.

Is er nou nog een update gekomen met exact dezelfde naam (2017-001) of... What? :P
Beetje freaky. :X

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Fiber
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Hier ook twee keer dezelfde update. Reboot was niet nodig blijkbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AngKylN5oTjOllxYSnh5wwcD/full.png?nohitcount=1

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fiber schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:02:
Hier ook twee keer dezelfde update. Reboot was niet nodig blijkbaar.

[afbeelding]
Ik ben trouwens benieuwd wat je overweging is om LibreOffie via de appstore te halen.

Na update 2 had ik trouwens wel een veemd verschijnsel, alle applicatieiconen waren weg en sommige programmas werkten niet meer, na een reboot geen problemen meer.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 30-11-2017 20:56 ]

• Fiber

Fiber

begintmeta schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:54:
[...]

Ik ben trouwens benieuwd wat je overweging is om Libre Office via de appstore te halen.
Geen idee. Hoe zou ik Libre Office anders moeten halen...? O-)

Ik weet overigens niet eens zeker of Libre Office echt uit de App Store gehaald is, het staat al tijden op mijn MBA 2010. Maar het is sowieso makkelijk met updates. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 30-11-2017 21:17 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
Volgens mij is LibreOffice ook los te downloaden van hun website.

Heb hem zelf ook uit de App store, want dat was lekker makkelijk met installeren. Ik had het even nodig om wat .CSV bestanden te openen. Dat gaat onder Numbers niet altijd goed. Verder gebruik ik het nooit. Vroeger onder Windows heb ik het wel veel gebruikt.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• WhatsappHack
  • Niet online
Je kan zo te zien aan je buildnummer aflezen of je de patch goed hebt geïnstalleerd.
Gepatched moet dat 17B1003 zijn.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dreamvoid schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:25:
Bij jou misschien niet, maar ik las gisteren meerdere mensen waarbij deze bug remote exploited kon worden via de SMB en Screen Sharing services.
Ja, dat hangt van of je één gebruiker of iedereen toegang geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c94FDR4PXhxrsvLe4VXof5Uy/medium.png

En ssh staat voor root in de versie op High Sierra ueberhaupt geen password toe:

code:
1
#PermitRootLogin prohibit-password

Je moet dus altijd een pre-approved key hebben. Maar goed ook, want je wilt niet weten hoe vaak ze het proberen:

code:
1
2
3
4
5
6
# grep --count "Failed password for root" /var/log/system.log*
/var/log/system.log:77331
/var/log/system.log.0.gz:121827
/var/log/system.log.1.gz:20095
/var/log/system.log.2.gz:1085
/var/log/system.log.3.gz:13908

• ppl
  • Niet online
Met andere woorden, er moet dan aan 2 criteria worden voldaan:
1) SMB en Screen Sharing moet aan staan (default is namelijk uit)
2) Je moet alle accounts rechten geven op die services ipv een set specifieke accounts

De meeste mensen zullen deze beide features niet eens gebruiken, dat zal maar een kleine groep zijn dus in dat opzicht viel het wel mee. Het hele issue was dat je gewoonweg een root account kon verkrijgen zonder password. Dat account is daarna overal te gebruiken dus ook in de services die je dan open hebt staan voor alle accounts. Dat laatste hebben een aantal mensen zich kennelijk niet gerealiseerd.

Btw, als je je Mac nog niet had geupdate dan krijg je alleen nog maar de nieuwste versie van de security release (waarvan het build nummer eindigt op een 3). Ze hebben de bestaande update voorzien van een update. Ik heb nog niet de SMB functionaliteit kunnen testen maar kans is groot dat ze die fix in de update hebben verwerkt.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ppl schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:49:
Met andere woorden, er moet dan aan 2 criteria worden voldaan:
1) SMB en Screen Sharing moet aan staan (default is namelijk uit)
2) Je moet alle accounts rechten geven op die services ipv een set specifieke accounts

De meeste mensen zullen deze beide features niet eens gebruiken, dat zal maar een kleine groep zijn dus in dat opzicht viel het wel mee. Het hele issue was dat je gewoonweg een root account kon verkrijgen zonder password. Dat account is daarna overal te gebruiken dus ook in de services die je dan open hebt staan voor alle accounts. Dat laatste hebben een aantal mensen zich kennelijk niet gerealiseerd.
Correct. Maar: met een Mac zo uit doos zonder enige modificatie heb je fysieke toegang nodig om jezelf aan een account te kunnen helpen. En als iemand het gastaccount uitzet en z'n Mac netjes lockt tijdens de pauze lukt ook dat niet.

(Ik zit regelmatig op een flexplek bij een gemeente of ministerie dus grapjassen die iets met m'n MBP proberen is eerder regel dan uitzondering..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Yep, bij ons op kantoor is de bug dan ook niet zo heel ernstig. We moeten voldoen aan diverse normeringen omwille van security waardoor het verplicht is om bijv. geen remote services aan te hebben staan, whole disk encryption te gebruiken en de computer te locken.

De default settings van macOS zorgen er gelukkig ook voor dat de ernst wat beperkt is gebleven. Remote services staan bijv. niet aan en je hebt in het login window niet de mogelijkheid om een username en password zelf in te vullen (je hebt alleen de mogelijkheid om een username te selecteren en een wachtwoord in te voeren). Het enige wat je dan overhoudt zijn mensen die bij een ingelogde user die zijn computer niet locked dat root account konden activeren. Dat zijn er echter wel heel veel (zelfs op kantoor zien we dat mensen het vergeten of gewoon weigeren) en juist daarom is het ook goed dat Apple de update automatisch installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_A_R
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:29
Vandaag werd er tot mijn verbazing wederom beveiligingsupdate 2017-001 geïnstalleerd, terwijl deze op 29 november ook al was geïnstalleerd. Kan geen wijzigingen in versie of anders wat vinden.
Zijn er mensen die hetzelfde hebben of hiervan weten?
Gaat om een MBP 2016 13,3 TB, High Sierra 10.13.1

Edit: was idd al gezien en genoemd 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door A_A_R op 04-12-2017 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

A_A_R schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:28:
Vandaag werd er tot mijn verbazing wederom beveiligingsupdate 2017-001 geïnstalleerd, terwijl deze op 29 november ook al was geïnstalleerd. Kan geen wijzigingen in versie of anders wat vinden.
Het is een nieuwere build

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

A_A_R schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:28:
Je zou ook even terug kunnen lezen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Kreeg iemand ook de Analytics vraag en het scherm "Mac voorbereiden o.i.d." na een reboot na de security patch van donderdag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoTyce
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

GoTyce

B S U R

Erulezz schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:51:
Kreeg iemand ook de Analytics vraag en het scherm "Mac voorbereiden o.i.d." na een reboot na de security patch van donderdag?
Jep, ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
Erulezz schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:51:
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zaten we daar nou echt op te wachten...?

* Fiber start App Store en klikt op 'Update'... :)

En weer terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jYHGBfKlAUwRiMSgqkDt6i8v/full.png

:)

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 06-12-2017 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:16:
Er lijkt een bugje te zitten in de volledige schermweergave van video's (van Apple-software, e.g. Safari en QuickTime Player), als de UI-elementen zijn vervaagd, verspringt de weergave, als de UI-elementen weer in beeld zijn, wordt het weer normaal. Bij weergave in een venster werkt het ook prima. Ik kan me dat niet herinneren van eerdere versies, met de aantekening dat ik na 10.6 nog maar zeer beperkt Apple-computers heb gebruikt.
Dit is in iedergeval nog niet gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Fiber schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:29:
[...]

Zaten we daar nou echt op te wachten...?
Best wel! :)
HS draait hier alleen nog op de Mac mini. Deze release ga ik eens uitgebreid testen op de MBP, kijken of al mijn software inmiddels werkt met HS. Wanneer dat het geval is dat wordt dit de versie waarmee ik m'n iMac ga updaten, de MBP en iMac staan nu nog vrolijk te spinnen op 10.12.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:24
Ik heb hier nu al sinds de update 3x gehad dat mijn Late 2013 rMBP 15" reboot met uit slaapstand komen en het enige wat ik dan als melding terug krijg is deze:

Computer has been restarted because sleep/wake has encountered an error

No samples for specified time interval

================================================================

status: 0x40003
Code: 0x6c611cd204000016
Stackshot reason: Watchdog

Model: MacBookPro11,3, BootROM MBP112.0142.B00, 4 processors, Intel Core i7, 2,3 GHz, 16 GB, SMC 2.19f12
Graphics: Intel Iris Pro, Intel Iris Pro, Built-In
Graphics: NVIDIA GeForce GT 750M, NVIDIA GeForce GT 750M, PCIe, 2 GB
Memory Module: BANK 0/DIMM0, 8 GB, DDR3, 1600 MHz, 0x02FE, -
Memory Module: BANK 1/DIMM0, 8 GB, DDR3, 1600 MHz, 0x02FE, -
AirPort: spairport_wireless_card_type_airport_extreme (0x14E4, 0x134), Broadcom BCM43xx 1.0 (7.77.37.2.1a3)
Bluetooth: Version 6.0.0f1, 3 services, 27 devices, 1 incoming serial ports
Network Service: Wi-Fi, AirPort, en0
Serial ATA Device: APPLE SSD SM0512F, 500,28 GB
USB Device: USB 3.0 Bus
USB Device: Apple Internal Keyboard / Trackpad
USB Device: BRCM20702 Hub
USB Device: Bluetooth USB Host Controller
Thunderbolt Bus: MacBook Pro, Apple Inc., 17.1

Tis steeds wel een upgrade geweest dus misschien wordt het na 4 jaar tijd voor een clean install maar goed, voor heen nergens last van

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik twijfel nog te upgraden naar High Sierra op mijn 2015 Macbook Pro 13. Ik lees dit topic door en lees toch wel veel negatieve ervaringen, met name omtrent het niet 100% soepel lopen van de gebruikservaring, vertragingen enz. Is deze 'angst' terecht? Ik zou er wel van balen als mijn gebruikservaring erop achteruit zou gaan namelijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:55:
Ik twijfel nog te upgraden naar High Sierra op mijn 2015 Macbook Pro 13. Ik lees dit topic door en lees toch wel veel negatieve ervaringen, met name omtrent het niet 100% soepel lopen van de gebruikservaring, vertragingen enz. Is deze 'angst' terecht? Ik zou er wel van balen als mijn gebruikservaring erop achteruit zou gaan namelijk.
Dan zou ik helemaal niet meer upgraden.

Nee, je kan een systemimage maken en deze later terug zetten als High Sierra niet goed genoegis toch?
Systemimages kan je maken met Superduper of/en met Timemachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Afgelopen weekend mijn machinetjes - iMac en MBP - geupdate naar 10.13.2. Verse install van 13.2 gedownload uit de appstore, deze op USB gezet zodat ik direct de juiste versie installeer. Installatie was een eitje en tot zover geen problemen. Altijd weer een fijn gevoel wanneer je weer een compleet verse install hebt draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nergens last van, heb toevallig ook een MBP 13 uit 2015. Maar goed, ik gebruik m'n mac ook niet voor hele specifieke zaken dus garanties dat alles bij jou ook probleemloos blijft werken kan ik je nooit geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Soms moet je ook niet teveel op fora willen lezen... Na het uitkomen van HS durfde ik ook lange tijd niet te updaten vanwege de vele issues die ik hier langs zag komen. Was er daarna ook niet meer zo mee bezig en ook weinig meer in dit topic gelezen dus.
Op een avond zat ik achter mijn MBP en zag de update weer langskomen in de store. Zonder er verder bij na te denken toen gewoon de update gedraaid... Nooit een issue gehad in elk geval, draai er nu een paar weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Top, thanks. Ik zie ook steeds die update en het kriebelt ;) ik ga er eerdaags eens voor.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:03
Tsja, heb er zelf eigenlijk toch wel spijt van. Maar ja.. Ik denk dat HS eind volgend jaar misschien ook weer net zo goed wordt als Sierra. En dat ik dan de volgende x wel eventjes wacht met updaten.

AMD Ryzen 7 9700X | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC (in 2026 upgraden) | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste