[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
Iemand toevallig in de buurt van Sint-Oedenrode met een USB stick of DVD met Mac OS er op?
Ik krijg High Sierra niet eens meer geïnstalleerd op de originele hdd. Ik krijg de melding dat deze schijf niet de GUID-partitietabelindeling gebruikt, maar ik kan die bij Schijfhulpprogramma niet selecteren. (Ja i fucked up)

Inmiddels werkt het weer. Ik zag in Schijfhulpprogramma alleen maar de partities, en niet de schijven zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door Incolumis op 12-10-2017 11:18 ]

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stein03
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-08 14:07
Ik vindt het gewoon een geweldige software. Doordat de software gebaseerd is op siërra zul je geen tot nauwelijks bugs vinden doordat deze al bij de vorige updates er al uit zijn gehaald, al met al een zuinige en stabiele software die niet teveel opslag inneemt en natuurlijk op alle apparaten waarop beschikbaar hartstikke snel! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik krijg nu op High Sierra nieuwe Command Line Tools voor El Capitan binnen, is dat niet wat... Apart? :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
WhatsappHack schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:50:
Ik krijg nu op High Sierra nieuwe Command Line Tools voor El Capitan binnen, is dat niet wat... Apart? :P
Ik kreeg het net ook, maar ik had het afgesloten, en nu zie ik niks meer in de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 16:36
Zo.. ik heb ook weer eens wat...

Ik heb een Late macbook 2009 met de laatste High Sierra. SSD er in en t werk t als een tierelier!
Echter zat ik gister wat appjes te installeren (f.lux, alfred, mactracker enz) en alles werkte naar ik dacht top.
Tot vandaag waarop ik Spotify installeerde die niet wilde opstarten... ik denk ik ga t ff opschonen met ccleaner maar die doet t ook niet meer!! Andere apps werken vooralsnog wel. Let wel: ccleaner deed het eerst wel. Herinstallatie van de app maakt niet uit helaas ook niet in t geval van spotify!

De fout melding die krijg is als volgt:

Application Specific Information:
*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInvalidArgumentException', reason: '-[NSException setFrame:]: unrecognized selector sent to instance 0x60400005a280'
abort() called
terminating with uncaught exception of type NSException

Iemand een leuk ideetje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:44
Iemand dit voor?

Ik kan geen enkele online berekening tool meer gebruiken? Ik probeer op de BMW pagina een idee te krijgen van een financiële renting en die tool werkt niet.

De tool op andere pagina's werkt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Lyca schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 12:02:
Iemand dit voor?

Ik kan geen enkele online berekening tool meer gebruiken? Ik probeer op de BMW pagina een idee te krijgen van een financiële renting en die tool werkt niet.

De tool op andere pagina's werkt ook niet
Iets meer toelichting zou toch wel helpen; welke tool, welke site, een link bijv. !!!!!
Ik heb voor je gekeken, maar weet totaal niet waar ik moet kijken om die berekening uit te voeren.

Na verder zoeken:
Op deze pagina kan ik gewoon de berekening laten uitvoeren:
Berekening en Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pdJOcQcsOZY3TBB6ihL98jxq/thumb.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door funske op 14-10-2017 14:00 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
Unidentified schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:52:
@Vincm
  1. Backup maken van je huidige bestanden
  2. Bootable USB maken
  3. Tijdens de installatie Disk Utility openen en de huidige schijf formatteren
  4. MacOS High Sierra installeren ;)
Is gelukt, bootable USB gemaakt met mijn (net binnengekomen) iMac _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sonderpa schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:18:
@ThaNetRunner
Als je macOS Sierra in het verleden hebt geïnstalleerd via de App Store, dan kun je macOS Sierra terugvinden in de App Store bij je aankopen.
Sinds Sierra is dat niet meer het geval; de laatste macOS versie die je onder Aankopen terug kunt vinden is El Capitan. Dat komt omdat macOS niet meer wordt gekoppeld aan een Apple ID. Je moet in de App Store zelf Sierra opzoeken; als je dat nu doet zul je deze echter niet vinden. Dat hebben we 1 of 2x eerder gehad met een release welke een tijdje later alsnog in de App Store verscheen. Misschien dat even afwachten en anders via de feedback mogelijkheid op de Apple site er melding van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Via deze link kan je er bij: http://appstore.com/mac/macossierra

[ Voor 195% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 14-10-2017 17:16 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
low_n_slow schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:59:

Ik heb een Late macbook 2009 met de laatste High Sierra. SSD er in en t werk t als een tierelier!
Echter zat ik gister wat appjes te installeren (f.lux, alfred, mactracker enz) en alles werkte naar ik dacht top.
Tot vandaag waarop ik Spotify installeerde die niet wilde opstarten... ik denk ik ga t ff opschonen met ccleaner maar die doet t ook niet meer!! Andere apps werken vooralsnog wel. Let wel: ccleaner deed het eerst wel. Herinstallatie van de app maakt niet uit helaas ook niet in t geval van spotify!

De fout melding die krijg is als volgt:

Application Specific Information:
*** Terminating app due to uncaught exception 'NSInvalidArgumentException', reason: '-[NSException setFrame:]: unrecognized selector sent to instance 0x60400005a280'
abort() called
terminating with uncaught exception of type NSException

Macbook helemaal uitzetten en dan opnieuw starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:44
funske schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Iets meer toelichting zou toch wel helpen; welke tool, welke site, een link bijv. !!!!!
Ik heb voor je gekeken, maar weet totaal niet waar ik moet kijken om die berekening uit te voeren.

Na verder zoeken:
Op deze pagina kan ik gewoon de berekening laten uitvoeren:
[afbeelding] en [afbeelding]
Op BMW.be werkte het voor mij niet na het samenstellen van een auto. Op vacature.be ook niet.
Raar dat dat ineens was, ik heb wel geen test case met mijn Windows computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Berlinetta schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 21:15:
[...]

Macbook helemaal uitzetten en dan opnieuw starten?
Was het maar zo'n feest... Nee helaas werkt dat ook niet. Diverse cleaners eroverheen, opnieuw installeren, herstart, andere apps verwijderen, .plist verwijderen, niks hielp... ;(
Uiteindelijk maar macOS opnieuw geïnstalleerd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52
Meer mensen last van een bug in de screen dimming? Hier wordt het scherm altijd donker na X-minuten zoals ingesteld, ook bij full screen Youtube en bij VLC. Ik meen me te herinneren dat dit in het verleden niet het geval was?

Dit op een MacBook Pro retina uit 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Weet iemand hoe het kan komen dat Spotify soms niet reageert op, play/pause enzo? (De knop op je keyboard/touchbar)
Het lijkt vooral te gebeuren als er bijvoorbeeld een video speelt in Safari, maar ik word er knettergek van; en kan niet vinden hoe je ervoor kan zorgen dat deze knoppen (vrijwel) altijd gereserveerd zijn voor Spotify. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:34

amphora

Websites & Fotografie

WhatsappHack schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 17:50:
Weet iemand hoe het kan komen dat Spotify soms niet reageert op, play/pause enzo? (De knop op je keyboard/touchbar)
Het lijkt vooral te gebeuren als er bijvoorbeeld een video speelt in Safari, maar ik word er knettergek van; en kan niet vinden hoe je ervoor kan zorgen dat deze knoppen (vrijwel) altijd gereserveerd zijn voor Spotify. :P
Dat is een nieuwe 'feature'. Zie mijn eerdere post: amphora in "[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie"

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Thanks!
Dat is inderdaad nogal f-ed... Inderdaad maar hopen dat ze dit snel gaan fixen en optioneel maken. Filmpjes in Safari heb ik sowieso echt geen control buttons voor nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
low_n_slow schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:24:
[...]

Was het maar zo'n feest... Nee helaas werkt dat ook niet. Diverse cleaners eroverheen, opnieuw installeren, herstart, andere apps verwijderen, .plist verwijderen, niks hielp... ;(
Uiteindelijk maar macOS opnieuw geïnstalleerd :/
Even een update: Heb namelijk wederom last van het feit dat (nieuwe) apps niet meer openen. En ik ben er voor 95% zeker van dat het door Flux komt. Dat appje zorgt ervoor dat je beeldscherm avonds/snachts geel wordt. Standaard future van High Sierra.. alleen staat dat uit op oude macs. Vandaar dat ik flux dus wilde gebruiken. Echter na gebruik van fluc krijg ik dus dat apps niet meer openen en crashen!

Opzoek naar een alternatief voor flux dus! (en wederom een herinstall.... :F )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

f.lux doet 't hier gewoon prima hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 08:34

JoepW

iRacer & Home Assistant

Mijn Guest Account staat altijd uit en tijdens en na de update ook.
En toch verschijnt bij een herstart (die ik weinig doe) het guest account en sterker nog 't verschijnt 2x!

Guest Account

Ik kon op internet nog 1 post van een persoon vinden die er last van heeft.
Deleten van het account werkt ook niet overigens. (Permission denied).

iemand tips of is het wachten op een patch?

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

@JoepW

Hier staat exact wat je omschrijft met een aangedragen oplossing die lijkt te werken.

ghost guest account

Hopelijk heb je er wat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
low_n_slow schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:59:

Tot vandaag waarop ik Spotify installeerde die niet wilde opstarten... ik denk ik ga t ff opschonen met ccleaner maar die doet t ook niet meer!! Andere apps werken vooralsnog wel. Let wel: ccleaner deed het eerst wel.
...
Ja, ik. Ik denk dat je je Mac hebt verkloot toen je voor het eerst CCleaner draaide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 08:34

JoepW

iRacer & Home Assistant

Slaiter schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 12:54:
@JoepW

Hier staat exact wat je omschrijft met een aangedragen oplossing die lijkt te werken.

ghost guest account

Hopelijk heb je er wat aan
Werkt. Eindelijk opgelost. Thnx!

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Ik heb een clean install gedaan van High Sierra. Loop op zich nog niet tegen vreemde zaken aan. Alleen Skype for Business loopt elke keer vast. Met het starten doet hij het even een minuut en dan freezed hij en moet je hem geforceerd sluiten.

Verwacht dat er nog een update van die applicatie moet komen maar hebben hier meer mensen last van?

nvm, volgens mij draaide ik nog een hele oude versie :z

[ Voor 8% gewijzigd door mickjuh op 19-10-2017 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Hebben jullie je externa harddisks ook omgezet naar APFS?
Ik hoef mijn externe disks niet te gebruiken met non HS apparaten, dus ik zou ze kunnen omzetten. Heeft het echt voordelen voor traditionele disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
ikweethetbeter schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:00:
[...]

Ja, ik. Ik denk dat je je Mac hebt verkloot toen je voor het eerst CCleaner draaide!
Dat mag je wel even uitleggen dan! Want zo ver ik weet, gooit Ccleaner alleen overbodige zooi weg en geen programmabestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

@low_n_slow

Cleaners als CleanMyMac, CCleaner ed doen vaak meer slecht dan goed voor je systeem en daar zijn diverse voorbeelden van te vinden op op internet.

Het is niet voor niets dat bij gebruik van CCleaner onder Windows ook het advies is een backup de behouden voor evt terug zetten van files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• low_n_slow
Slaiter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:15:
@low_n_slow

Cleaners als CleanMyMac, CCleaner ed doen vaak meer slecht dan goed voor je systeem en daar zijn diverse voorbeelden van te vinden op op internet.

Het is niet voor niets dat bij gebruik van CCleaner onder Windows ook het advies is een backup de behouden voor evt terug zetten van files.
Klopt! Ben ik me ook bewust van. Echter was/is CCleaner niet het probleem geweest. Draait en doet zijn ding naar behoren zonder gedoe. Helaas is Flux wel de oorzaak van mijn niet openende apps.... Dus als iemand nog een goede app weet voor gele beeldschermen ;)

(High en normale Sierra hebben t standaard ingebouwd alleen mijn late 2009 mac krijgt die functie dus weer niet helaas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ja bijvoorbeeld Iris (mini)

[ Voor 65% gewijzigd door Slaiter op 19-10-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
Hier staat ie er nu ok op. Loopt als een zonnetje tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Zijn er mensen die na de installatie van High Sierra last hebben dat de muis soms raar doet?
De mijne wil soms alleen maar diagonaal bewegen, of heel langzaam naar beneden/boven of links/recht.
Als ik de muis uitzet en weer aan, dan is het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 09:43

4POX

Everybody is wired

iAmRenzo schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:43:
Hebben jullie je externa harddisks ook omgezet naar APFS?
Ik hoef mijn externe disks niet te gebruiken met non HS apparaten, dus ik zou ze kunnen omzetten. Heeft het echt voordelen voor traditionele disks?
Mijn externe ssd werkt als een zonnetje. De externe traditionele schijf had minuten nodig om the mounten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

4POX schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:07:
Mijn externe ssd werkt als een zonnetje. De externe traditionele schijf had minuten nodig om the mounten.
Ik had voor de gein mijn Time Machine partitie aangeklikt, krijg ik een error! :(
com.apple.StorageKit error 118
Een hele serie mounten, unmounten, first aid, helpt allemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 18-09 09:43

4POX

Everybody is wired

iAmRenzo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:45:
[...]

Ik had voor de gein mijn Time Machine partitie aangeklikt, krijg ik een error! :(

[...]

Een hele serie mounten, unmounten, first aid, helpt allemaal niets.
Ik ben opnieuw begonnen met mijn timemachine. Ik dacht. Zijn we eindelijk van die symbolic links af. De backups zullen nu wel een stuk sneller worden. Maar Apple ondersteunt het helemaal niet. Misschien krijgen we in 10.13.1 een waarschuwing als we een timemachine disk willen omzetten.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

4POX schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:01:
Ik ben opnieuw begonnen met mijn timemachine. Ik dacht. Zijn we eindelijk van die symbolic links af. De backups zullen nu wel een stuk sneller worden. Maar Apple ondersteunt het helemaal niet. Misschien krijgen we in 10.13.1 een waarschuwing als we een timemachine disk willen omzetten.
Ik vind dit toch serieus echt een rare move weer. Net als dat je op macOS geen afbeeldingen kunt exporeren in HEIF... nergens is er echt info over te vinden terwijl Apple het makkelijk had kunnen implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
iAmRenzo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:27:
[...]

Ik vind dit toch serieus echt een rare move weer. Net als dat je op macOS geen afbeeldingen kunt exporeren in HEIF... nergens is er echt info over te vinden terwijl Apple het makkelijk had kunnen implementeren.
Opslaan is inderdaad vreemd dat het niet kan in HEIF, maar exporteren vanuit de foto's app kan het wel als je het ongewijzigd origineel exporteert. Echter een aangepaste foto kun je dan weer niet exporteren :?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

Heb al ik weetniet hoeveel vastlopers gehad.
Ook op ios11. wordt niet vrolijk van apple's laatste truukjes

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Magic schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:44:
Opslaan is inderdaad vreemd dat het niet kan in HEIF, maar exporteren vanuit de foto's app kan het wel als je het ongewijzigd origineel exporteert. Echter een aangepaste foto kun je dan weer niet exporteren :?
Maar ik wil juist RAW fotos exporteren naar HEIF om te importeren in Photos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Jrz

––––––––––––

ctrl-scroll om te zoomen hangt regelmatig in een zoom-modus.
Niets aan te doen dan een reset. Menubar is niet meer bereikbaar, dock niet meer, ook niet na het killen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan1NL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:03
Hmm. Ineens liep mijn MacBook pro (2012) vast. Voor het eerst dat ik dit mee maak met deze MacBook.

Ik had safari open met 4 tabbladen. Zat te scrollen, en kon alleen m’n cursor bewegen. Aangezien ik Windows gewend ben (m’n game pc) zocht ik uit autisme de knoppen CTRL + shift + delete op xd... _O-

Dus maar even de power knop ingedrukt tot hij uit ging.

Ik draai de nieuwste publieke beta versie: 10.13.1 bèta (17B45a).

AMD Ryzen 7 9700X | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC (in 2026 upgraden) | Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz | Corsair Force MP600 PRO LPX 2TB M.2 | Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0 PSU | Gigabyte X870 EAGLE WIFI7 | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incolumis
De afgelopen 2 dagen ook al een keer of 4 gecrasht, echt waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
Mijn iMac is sinds High Sierra al een keer of 5 gewoon vastgelopen, iets wat ik met de iMac nog nooit heb gehad?! Echt heel raar.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
funske schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:08:
Mijn iMac is sinds High Sierra al een keer of 5 gewoon vastgelopen, iets wat ik met de iMac nog nooit heb gehad?! Echt heel raar.
Na de vastloper opnieuw opstarten en checken wat er in Console staat. Hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Hier loopt mijn MBP sinds High Sierra ook regelmatig vast of een crash met automatische reboot. Het is serieus net Windows 95. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een Apple. Ze hebben er een kliederbende van gemaakt :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Abbadon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:21:
Hier loopt mijn MBP sinds High Sierra ook regelmatig vast of een crash met automatische reboot. Het is serieus net Windows 95. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een Apple. Ze hebben er een kliederbende van gemaakt :/
Ik heb werkelijk waar nergens last van, zeer stabiel. Dus oorzaak ligt naast Apple ook aan jouw (of mijn :+) specifieke install. Al een schone, nieuwe installatie gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
cerberusss schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:35:
[...]

Ik heb werkelijk waar nergens last van, zeer stabiel. Dus oorzaak ligt naast Apple ook aan jouw (of mijn :+) specifieke install. Al een schone, nieuwe installatie gedaan?
Ik had High Sierra wel compleet nieuw geïnstalleerd, dus dat zou gewoon goed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Nee, dat wil ik niet want een van de redenen dat ik waaaaay back van Windows naar OS X ben overgestapt is dat ik er een gruwelijke hekel aan heb een computer opnieuw te installeren, ik was dat systeembeheerdertje spelen meer dan beu. Maar als het niet beter wordt of een update laat te lang op zich wachten zal ik er niet aan ontkomen vrees ik 8)7

Oh, ik ben extra negatief omdat ik rond dezelfde tijd iOS ook een update heb gegeven en dat loopt ook niet lekker op m'n iPhone. Dit staat allemaal haaks op mijn Apple-ervaringen van de laatste 10 jaar :/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 16:04
Ik zit dus nog steeds met die reboot in plaats dat dat ding gewoon gaat dutten (slaapstand). Ik wordt er zo krankjorum van want Chrome geeft elke keer aan dat het niet correct is afgesloten, hij start niet snel meer op en hij start dus twee keer opnieuw op achter elkaar? Tenminste, het bootgeluid speelt twee keer af.

Wat niet handig is op het werk als ie lekker loopt te bleren.

Zou een nieuwe installatie kunnen helpen?

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
cerberusss schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:24:
[...]

Na de vastloper opnieuw opstarten en checken wat er in Console staat. Hier posten.
OK, dank je wel, maar welk rapport moet ik dan posten?
Gebruikersrapporten? En welk crash-rapport wil je dan zien?
Of wil je de system.log zien?

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
funske schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:58:
[...]

OK, dank je wel, maar welk rapport moet ik dan posten?
Gebruikersrapporten? En welk crash-rapport wil je dan zien?
Of wil je de system.log zien?
Dit is een goede uitleg: https://blog.macsales.com...bleshooting-kernel-panics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Oké, ik zal het eens in de gaten houden.
Maar ik heb geen last van een Panic Kernel. Hij loopt gewoon vast, zonder een melding of wat dan ook en ook de klok staat stil. Op CTRL-Option-ESC reageert hij niet. Maar het rare is dat ik de muis nog gewoon kan bewegen?

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
funske schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:21:
Oké, ik zal het eens in de gaten houden.
Maar staan er in Console nou reports van kernel panics of niet? Want dat is wel belangrijk om te weten. Of het kernel panic scherm in beeld komt of niet, dat is niet zo bepalend, hoor. Het kan best zijn dat er een kernel panic is vanwege een grafische-driver probleem. Dan komt er uiteraard niks in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Stabiliteit heb ik zelf ook nog totaal geen problemen mee gehad, na de installatie van Sierra nooit meer gereboot totdat ik High Sierra heb geinstalleerd. Dat is dus een jaar uptime zo ongeveer, nu met HS ook geen issues.

Enige vervelende is dat APFS niet lekker werkt i.c.m. NFS op ontwikkelomgevingen maar daar zijn ook wel weer workarounds voor.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Abbadon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:21:
Ik heb eens per twee weken een kernel panic door de bluetooth module. Nog nooit gehad op Sierra, dus zal bij mij vast niet liggen aan de module (die tevens voor de rest prima werkt.) Is denk ik gewoon een fout die in de volgende update verholpen zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
cerberusss schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:04:
[...]

Maar staan er in Console nou reports van kernel panics of niet? Want dat is wel belangrijk om te weten. Of het kernel panic scherm in beeld komt of niet, dat is niet zo bepalend, hoor. Het kan best zijn dat er een kernel panic is vanwege een grafische-driver probleem. Dan komt er uiteraard niks in beeld.
Ik heb gezocht op kernel panics, maar kom er geen tegen.......

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ik heb een 15 inch late 2016 macbook pro met bootcamp geinstalleerd. Ik heb windows 10 helemaal ingericht voor mijn werk en Mac OSX voor mij prive. Nadat ik gisteren ook High Sierra had geinstalleerd en daarna naar windows teruggegaan ben was er nog niets aan de hand. Nu wilde ik vandaag na mijn werk gedaan te hebben terug naar Mac OSX maar dat lukt niet meer. Als ik via de tray icon naar OSX wil booten dan krijg ik de melding dat het OSX volume niet meer te vinden is. Als ik dit op internet opzoek zijn er veel meer mensen met dit probleem door het nieuwe filesystem van Apple. Echter kunnen de meesten nog wel via de option key in het startup menu komen na het aanzetten van de laptop. Echter ik kom ook niet in dat startup menu met de option key. Hier ook mensen die dit gehad hebben en opgelost hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je doet de goede toetsen op het goede moment? Schakel uit (power 4 seconden ingedrukt houden) ⌘ en r indrukken en ingedrukt houden en daarna op de powertoets drukken, en ⌘-r hou je ingedrukt tot je een paar seconden het Apple logo in beeld hebt.

Daarna kan het alsnog misgaan bijvoorbeeld omdat je geen recovery-partitie hebt, maar je moet altijd in het recoverymenu terecht kunnen komen, dat zit ingebakken in de system-ROM's.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

burne schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:11:
Daarna kan het alsnog misgaan bijvoorbeeld omdat je geen recovery-partitie hebt, maar je moet altijd in het recoverymenu terecht kunnen komen, dat zit ingebakken in de system-ROM's.
Als je geen recovery partitie hebt, downloadt 'ie een recovery OS van het internet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
burne schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:11:
Je doet de goede toetsen op het goede moment? Schakel uit (power 4 seconden ingedrukt houden) ⌘ en r indrukken en ingedrukt houden en daarna op de powertoets drukken, en ⌘-r hou je ingedrukt tot je een paar seconden het Apple logo in beeld hebt.

Ik bedoel niet het recovery menu maar het bootcamp startup menu waar je kan kiezen tussen windows of osx opstarten. Maar misschien kan ik wel iets met het recovery menu, ik ga is kijken of ik daar kan aangeven dat ik in osx wil booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Teknix1982 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:27:
[...]

Ik bedoel niet het recovery menu maar het bootcamp startup menu waar je kan kiezen tussen windows of osx opstarten. Maar misschien kan ik wel iets met het recovery menu, ik ga is kijken of ik daar kan aangeven dat ik in osx wil booten.
Precies hetzelfde, alleen druk je alleen ⌥ (Option) in, en geen letters. Dat geeft je een overzicht van bootbare partities op je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
burne schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Precies hetzelfde, alleen druk je alleen ⌥ (Option) in, en geen letters. Dat geeft je een overzicht van bootbare partities op je systeem.
Dat begrijp ik alleen dat werkt niet meer. Dit werkte voor de high sierra update nog wel maar na de update niet meer. Hij boot nu gewoon altijd in windows en op de option toets reageert hij niet meer. Niemand anders komt dit bekend voor? Ik las net wel iemand die dit ook had en die kon het met een extern keyboard wel voor elkaar krijgen. Morgen maar is op het werk proberen. Welke toets moet ik op een pc toetsenbord hebben of werkt dat dan sowieso niet?

edit: Als ik via de bootcamp system tray naar het bootcamp configuratiescherm ga en daar de optie opnieuw opstarten kies en dan de option toets inhoud werkt het wel. Dan kom ik in het bootscherm dat ik kan kiezen tussen OSX en Windows. Dit ging voor de High Sierra update eenvoudiger. Zal nog wel een update komen van Bootcamp neem ik aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Teknix1982 op 29-10-2017 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Heb je een firmware password ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:56
aDutchCow schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:54:
Ik zit dus nog steeds met die reboot in plaats dat dat ding gewoon gaat dutten (slaapstand). Ik wordt er zo krankjorum van want Chrome geeft elke keer aan dat het niet correct is afgesloten, hij start niet snel meer op en hij start dus twee keer opnieuw op achter elkaar? Tenminste, het bootgeluid speelt twee keer af.

Wat niet handig is op het werk als ie lekker loopt te bleren.

Zou een nieuwe installatie kunnen helpen?
Je zou eens op kunnen starten met shift ingedrukt. Je caches worden dan gecleared.
Daarna kun je nog met diskutil een schijfcontrole uitvoeren.
Er is kennelijk ook nog een update: https://support.apple.com/kb/DL1937?locale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
ppl schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 23:37:
Heb je een firmware password ingesteld?
Nee dat niet, ook mijn 4k 60hz functie is weg voor mijn externe monitor in zowel bootcamp als High Sierra. Ondersteund High Sierra dit niet out of the box? Ik heb het bij Sierra moeten doen met SwitchResX maar heb een schone installatie van High Sierra gedaan en was in de veronderstelling dat dit nu niet meer nodig zou zijn. Meer mensen hier problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 16:04
satya schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:01:
[...]

Je zou eens op kunnen starten met shift ingedrukt. Je caches worden dan gecleared.
Daarna kun je nog met diskutil een schijfcontrole uitvoeren.
Er is kennelijk ook nog een update: https://support.apple.com/kb/DL1937?locale=nl_NL
Naja zeg, eerst de cache gecleared en Public Beta 5 stond klaar, dus die geinstalleerd. En na een nachtje testen staat ie gewoon nog steeds op slaapstand! Hopelijk is het nu opgelost :Y)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
Teknix1982 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:07:
Nee dat niet, ook mijn 4k 60hz functie is weg voor mijn externe monitor in zowel bootcamp als High Sierra. Meer mensen hier problemen mee?
Yep, er zijn veranderingen in de aandrijving van externe schermen. Mijn situatie is niet hetzelfde als jij, maar wel iets op dat gebied. Ik sluit namelijk een 4K monitor aan via een USB-C hub (HDMI op 30 Hz). Op mijn (clean install) 2016 15" MBP merk ik nu met twee hubs (Urbo Powerhub en QacQoc USB-C hub) dat mijn scherm, een Samsung LU28E590DS ineens een egaal blauw scherm geeft als ik de resolutie op iets anders dan Scaled - Larger Text zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
10.3.1 is nu beschikbaar in de AppStore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Die versie staat niet in de App Store aangezien deze al meer dan 10 jaar oud is :P 10.13.1 daarentegen...

Naast 10.13.1 zijn er ook updates voor de overige devices van Apple en ook voor oudere versies vanwege de KRACK security bug (dit is alleen een Security Update trouwens en geldt voor 10.11.x en 10.12.x). Het is dus heel belangrijk om de nu uitgebrachte updates te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ppl op 31-10-2017 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb eigenlijk geen problemen met High Sierra op mijn MBP 13" retina. Wel merk ik dat Time Machine ontiegelijk langzaam is geworden na de update. Voorheen duurde de backup slechts minuten en was lekker snel. Nu staat hij tientallen minuten op "preparing" en is uren bezig met een paar gigabyte. Als time machine gebruik ik een share op m'n Synology. Daar is niets veranderd. Wel High Sierra. Ik lees er wel meer klachten over op internet, hoop dat het snel opgelost wordt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Microkid schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:07:
Ik heb eigenlijk geen problemen met High Sierra op mijn MBP 13" retina. Wel merk ik dat Time Machine ontiegelijk langzaam is geworden na de update. Voorheen duurde de backup slechts minuten en was lekker snel. Nu staat hij tientallen minuten op "preparing" en is uren bezig met een paar gigabyte. Als time machine gebruik ik een share op m'n Synology. Daar is niets veranderd. Wel High Sierra. Ik lees er wel meer klachten over op internet, hoop dat het snel opgelost wordt.
Hij wilt bij mij 120gb op mijn time machine zetten, transfer snelheid is rond de 2mbps. Het duurt echt een halve nacht om dat via WiFi te uploaden om een of andere reden -_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32

Quakie

quakelen

Microkid schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:07:
Precies hetzelfde. Wel gaf timemachine aan dat identiteit verandert was. Raar want er is niks veranderd.
Ook heb ik last van dat heel veel bevoegdheden niet goed staan met errors tot gevolg. Hiervoor had ik nergens last van.

Via command R geprobeerd om de schijf te herstellen wat ook niet lukt. Hij zegt dat container actief is... Als ik die deactiveert krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding :?

[ Voor 9% gewijzigd door Quakie op 01-11-2017 09:08 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een paar weken geleden een clean install gedaan van High Sierra. Vanmorgen was de initiële backup (140 GB) op de Time Capsule eindelijk gelukt. Alle keren daarvóór stopte de backup vroegtijdig: verbinding met de Time Capsule verbroken. Het was dan ook niet zo dat de backup daarna werd afgemaakt, hij begon gewoon weer helemaal opnieuw, inclusief de “preparing”-fase.

Als het weer niet was gelukt zou ik een externe usb-c-disk hebben gehaald voor Time Machine-backups. Een Time Capsule is leuk maar dan moet zo’n ding wel werken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:52
De WindowServer bug / memory leak is gelukkig gefixt in 10.13.1 :D Voorheen gebruikte WindowServer al snel 1GB+ alleen al na een 20 min videotje. Net even uitgeprobeerd en na 1 uur uptime gebruikt dit proces pas 70 MB, zoals het hoort. Elke dag rebooten is weer verleden tijd. :Y)

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:14
Ik ben een redelijk MacOs noob.. maar mijn schijf is ondertussen aardig vol gelopen. Ik ben gaan kijken waar het in zit en het blijkt dat iCloud Drive maarliefst 131GB groot is.
Kan iemand mij vertellen waar dit vandaan komt? Ik heb een iCloud account van 50GB dus ik kan het niet echt plaatsen.

Als ik iCloud Drive open, kom ik terecht op mijn iCloud account waar reservekopien van mijn telefoon staan. Daar is totaal ook 38GB in gebruik.

Het zal ongetwijfeld een hele domme vraag zijn maar heeft iemand enig idee waar die 131GB vandaan komt? :+

[ Voor 5% gewijzigd door sjorremans op 02-11-2017 17:24 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 22:59
In het verleden gaf de App Store toch ook een notificatie van nieuwe OSX versies? Sinds dat High Sierra werd aangekondigd heb ik er niet meer aan gedacht om te updaten waardoor ik nu pas over ben vanaf Sierra :P

[ Voor 44% gewijzigd door Heisenbug op 02-11-2017 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Heisenbug schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:35:
In het verleden gaf de App Store toch ook een notificatie van nieuwe OSX versies?
Nee. Nieuwe versie is altijd al een 'aankoop' geweest. Je kunt Sierra en ook oudere versies nog gewoon downloaden en installeren, als je dat zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 15:39

Puck

W32.Deadcode.A

Ik had op mijn Macbook Pro Late 2013 last van random freezes na een schone installatie van High Sierra. Enige oplossing was een hard-reboot. Dit lijkt nu opgelost te zijn in 10.13.1 maar nu lijkt mijn hele Mac slomer: ik merk gewoon dat als ik ergens klik, er niet een instant response is maar een aantal miliseconden delay (bijv bij het wisselen van tabs in Chrome). Erg irritant. Activity Monitor toont geen hoog CPU of geheugen gebruik. Iemand een idee?

Edit:
Resetten van SMC en PRAM lijkt het te hebben opgelost.

Edit 2:
Te vroeg gejuicht: input is soms gewoon heel traag, ook soms bij het typen (letters verschijnen later, etc)...

[ Voor 17% gewijzigd door Puck op 03-11-2017 16:46 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Heisenbug schreef op donderdag 2 november 2017 @ 20:35:
In het verleden gaf de App Store toch ook een notificatie van nieuwe OSX versies? Sinds dat High Sierra werd aangekondigd heb ik er niet meer aan gedacht om te updaten waardoor ik nu pas over ben vanaf Sierra :P
Geen echte notificatie nee maar volgens mij wel een grote banner bij de Updates tab. Maar als je alles automatisch laat installeren kom je daar natuurlijk nooit :P
burne schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:34:
[...]

Nee. Nieuwe versie is altijd al een 'aankoop' geweest. Je kunt Sierra en ook oudere versies nog gewoon downloaden en installeren, als je dat zou willen.
Eerdere versies wel, maar vanaf Sierra staat de "aankoop" niet meer bij je aankopen. :/ Dus als je nu op High Sierra zit en je wilt om wat voor reden dan ook terug naar Sierra dan moet je de installer via een andere weg zien te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Vraag, heb al gekeken hier op het forum maar kan het helaas niet vinden.

Ik heb een Macbook Pro 15” inch met achteraf ingebouwde 500GB SSD.
Gisteren mijn Macbook leeggehaald en opnieuw geinstalleerd met Sierra.

Nu heb ik vanmiddag via de App Store High Sierra gedownload en wou ik deze installeren.

Nu krijg ik steeds de melding dat het bestandssysteem moet worden geconverteerd.

Ik heb Mac OS Uitgebreid. Als ik kijk bij Filevault bij instellingen, dan staat er dat dit 22 uur duurt om dit om te zetten!

Wat doe ik fout? Wil gewoon mijn Macbook updaten naar de laatste OS Versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
ramos99 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 21:24:
Vraag, heb al gekeken hier op het forum maar kan het helaas niet vinden.

Ik heb een Macbook Pro 15” inch met achteraf ingebouwde 500GB SSD.
Gisteren mijn Macbook leeggehaald en opnieuw geinstalleerd met Sierra.

Nu heb ik vanmiddag via de App Store High Sierra gedownload en wou ik deze installeren.

Nu krijg ik steeds de melding dat het bestandssysteem moet worden geconverteerd.

Ik heb Mac OS Uitgebreid. Als ik kijk bij Filevault bij instellingen, dan staat er dat dit 22 uur duurt om dit om te zetten!

Wat doe ik fout? Wil gewoon mijn Macbook updaten naar de laatste OS Versie.
Je doet niks fout, maar de nieuwe Mac OS heeft een nieuw filesystem genaamd APFS, en deze is speciaal gericht op SSD's, het zou er voor moeten zorgen dat het efficienter en dus sneller werkt met SSD's.
Ik denk niet dat het 22 uur zal duren, eerder een uurtje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramos99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-02-2021
Nachtje verder, net gekeken en duurt nu nog 4 uur... dus al met al duurt het bijna 18 uur

Gaat er iets niet goed nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:42
Jammer dat onedrive niet wordt ondersteund in deze :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ramos99 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:04:
Nachtje verder, net gekeken en duurt nu nog 4 uur... dus al met al duurt het bijna 18 uur

Gaat er iets niet goed nu?
Als jij 400GB aan data op de 500GB hebt staan, duurt het logischerwijs natuurlijk langer. Heb je maar 100GB is dat natuurlijk de facto sneller. (ook ligt het weer aan of het kleine of grote bestanden zijn etc...)

Dus wees gerust voor nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Erulezz schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:28:
Geen echte notificatie nee maar volgens mij wel een grote banner bij de Updates tab. Maar als je alles automatisch laat installeren kom je daar natuurlijk nooit :P
Die banner staat ook op de 1e tab waar je standaard uit komt als je de Mac App Store start.
Eerdere versies wel, maar vanaf Sierra staat de "aankoop" niet meer bij je aankopen. :/ Dus als je nu op High Sierra zit en je wilt om wat voor reden dan ook terug naar Sierra dan moet je de installer via een andere weg zien te bemachtigen.
Dat is bij eerdere versies ook gebeurd, een tijdje later stonden ze weer in de App Store. Hopelijk doen ze dat nu ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreistein
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik heb grote problemen gekregen na de update naar High Sierra op mijn Mac Pro mid 2012 met 24 Gb geheugen en een 500GB SSD. In plaats van sneller start ie zeker 10 keer zo langzaam. Ik kan gaan koffiedrinken ondertussen. Dan bevriest ie later met een wit scherm na enige uren inactief geweest te zijn, dus elke morgen geforceerd opnieuw starten wat dan niet lukt omdat ie eindeloos bezig blijft onder hoog geblaas van de ventilatoren. Repareren met Schijfprogramma en dan opnieuw starten. Bovendien had ik per ongeluk Pathfinder gestart. Dat programma is nog niet compatibel met High Sierra en geeft een eindeloze Beach ball maar bovendien heeft het mijn Bureaublad gekaapt. Ook na stoppen en zelfs verwijderen van Pathfinder en zelfs het besturingssysteem opnieuw installeren komt mijn bureaublad niet terug. Ik had daar mijn interne en externe schijven op staan en een aantal veel gebruikte mappen. Die laatste kan ik wel nog benaderen door in de Finder een nieuw findervenster te openen waardoor ik toegang krijg tot de map Bureaublad. Maar dat is niet hetzelfde als een echt bureaublad!
Kan ik trouwens nog terug naar Sierra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Puck schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:07:
Ik had op mijn Macbook Pro Late 2013 last van random freezes na een schone installatie van High Sierra. Enige oplossing was een hard-reboot. Dit lijkt nu opgelost te zijn in 10.13.1 maar nu lijkt mijn hele Mac slomer: ik merk gewoon dat als ik ergens klik, er niet een instant response is maar een aantal miliseconden delay (bijv bij het wisselen van tabs in Chrome). Erg irritant. Activity Monitor toont geen hoog CPU of geheugen gebruik. Iemand een idee?

Edit:
Resetten van SMC en PRAM lijkt het te hebben opgelost.

Edit 2:
Te vroeg gejuicht: input is soms gewoon heel traag, ook soms bij het typen (letters verschijnen later, etc)...
Ik kom er maar niet uit wat het probleem is. Ik heb al van alles geprobeerd, maar heel MacOS is gewoon niet zo snappy als ik gewend ben sinds 10.13.1. Ik vermoed dat het (nog steeds) problemen zijn met WindowServer welke momenteel, 15 minuten na reboot, bijna 600Mb aan geheugen verbruikt.

Echt geen zin om weer opnieuw een clean install te doen... Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ja, terug naar 10.12.6 zou ik bijna roepen.

10.13.x loopt hier redelijk, maar in vergelijking met 10.12.6 kom ik toch teveel issues tegen, zoals grafische glitches .
Ik ga in ieder geval terug naar Sierra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ja, dat is een oplossing. Ik merk op dat het met name sloom is als ik de MacBook Pro op mijn 4k monitor aangesloten heb. Zonder extern scherm gaat alles een stuk sneller. Denk toch dat er iets mis is met de videokaart drivers o.i.d. Ik heb de laatste Nvidia Drivers ook apart geinstalleerd (zou natuurlijk niet nodig moeten zijn) maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dreistein schreef op maandag 6 november 2017 @ 01:23:
Kan ik trouwens nog terug naar Sierra?
Het antwoord is 'Ja' maar dat spel je 'heb je een backup'. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik heb nog geen problemen ervaren met High Sierra, maar eerlijk gezegt gebruik ik mijn macbook op dit moment ook weinig anders dan voor chatten op irc en rss feeds :O

Wel merk ik dat TimeMachine geen backups meer wil maken, maargoed, het meeste staat op iCloud Drive, dus echt een dringend probleem is dat nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik merk (en misschien is het toeval) dat de snelheid van internet en mijn netwerk beduidend lager ligt als vóór HS. Ondertussen heb ik mijn bekabelde iMac 27 inch late 2015 (dus mét ssd) clean Install van High Sierra 10.13.1 gegeven, de nieuwste versie. Dit omdat de mac sinds de update naar high siërra trager aan voelde en het gewoon tijd was voor een nieuwe Install. Maar sinds High Sierra geïnstalleerd staat (ook al voor de clean Install) hoef ik echt niet te proberen om een bestand van 300mb naar mijn NAS te kopiëren, want dan ik minutenlang koffie gaan drinken. Het duurt überhaupt bijna 40 seconden voordat de mb's gaan lopen. tot die tijd 0mb van 300mb.

Ben al vanalles aan het proberen (clean Install, gigabit utp-kabels vervangen door nieuwe, andere router ertussen, router(s) en zelfs modem geüpdate en stroom eraf, stroom erop. Niets lijkt te helpen.

heeft iemand zo iets dergelijks toevallig ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Gebruik je dan AFP of SMB om de bestanden te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Erulezz schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:18:
Gebruik je dan AFP of SMB om de bestanden te verplaatsen?
Op mijn nas (Synology ds916+) staat smb ingesteld.

Overigens, belangrijk detail (heb mijn post aangepast): downloaden vanaf het internet gaat ook traaaaagggg. Als ik de spotify Installer probeer te downloaden (of bijv. mamp 300mb+) zelfde verhaal: koffie drinken.

echt heel vreemd. omdat ik mijn computer (en met name High siërra) ervan verdenk, was ik benieuwd of andere dit herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Volgens mij zit er nu wat meer vaart in. Ik heb op mijn nas een aantal packages weggegooid die ik toch niet gebruik. Volgens deze link zou het de mediaserver package zijn en die heb ik dan ook verwijdert:

https://forum.synology.co...hp?f=14&t=60497&start=315

Nog haal ik geen normale snelheden met een gigabit netwerk, maar goed. beter als het was. een 10 gig file van mijn nas naar m'n iMac kopiëren duurt nu zo'n 11 minuten. Tja.

Heb dit gepost, mocht het iemand anders helpen, ook al heeft het -denk ik- niets met High Sierra te maken.

Nu ik dit schrijf vind ik het dan nog steeds wel vreemd dat als ik een groot file van internet haal, alsnog trage verbinding heb met HS, maar goed. verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Allen,

Hebben julle dat ook sinds de laatste update van 10.13.1.

Dat wanneer je je iMac in sleep mode doet... het scherm eerst naar 50% brightness gaat (niet smooth) en dan gaat slapen (zwart scherm).

Maar ontwaken gaat wel smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Gisteravond toch maar teruggegaan naar Sierra, clean install: alles draait weer supersmooth! Ik had nog even de laatste developer beta van HS geprobeerd maar performance problemen blijven. Zal ongetwijfeld te maken hebben met Metal 2 en (oudere) videokaarten. Ik skip HS voorlopig nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:02

Marc H

- - Is wakker - -

Ik ben niet bepaald een ster in Mac, laat ik dat voorop stellen.

Een kennis van mij heeft een Mac met 10.6.8. Op deze machine wil ik een clean install doen. Maar zodra ik de 10.13.1 update wil downloaden vanuit de app store om die op een usb stick te zetten, krijg ik de melding dat ik die niet kan downloaden vanwege de antieke versie van mijn OS.

Hoe kom ik toch aan die iso, of pak ik het helemaal verkeerd aan?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Marc H schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:52:
Ik ben niet bepaald een ster in Mac, laat ik dat voorop stellen.

Een kennis van mij heeft een Mac met 10.6.8. Op deze machine wil ik een clean install doen. Maar zodra ik de 10.13.1 update wil downloaden vanuit de app store om die op een usb stick te zetten, krijg ik de melding dat ik die niet kan downloaden vanwege de antieke versie van mijn OS.

Is het een Mac die het kan draaien?

The Macs that will run macOS Sierra

iMac – all models from late 2009, iMac 10,1 – 17,1
MacBook & MacBook Retina – all models from late 2009, MacBook 6,1 – 9,1
MacBook Pro – all models from 2010, MacBook Pro 7,1 – 11,5
MacBookAir – all models from 2010, MacBook Air 3,1 – 7,2
Mac Mini – all models from 2010, Mac Mini 4,1 – 7,1
Mac Pro – all models from 2010, Mac Pro 5,1 – 6,1

Bron: https://coolestguidesonth...-macos-high-sierra-10-13/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Marc H schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:52:
Hier mee beginnen: https://support.apple.com/nl-nl/HT206886

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:02

Marc H

- - Is wakker - -

Aegir81 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:21:
[...]

Is het een Mac die het kan draaien?

The Macs that will run macOS Sierra

iMac – all models from late 2009, iMac 10,1 – 17,1
MacBook & MacBook Retina – all models from late 2009, MacBook 6,1 – 9,1
MacBook Pro – all models from 2010, MacBook Pro 7,1 – 11,5
MacBookAir – all models from 2010, MacBook Air 3,1 – 7,2
Mac Mini – all models from 2010, Mac Mini 4,1 – 7,1
Mac Pro – all models from 2010, Mac Pro 5,1 – 6,1

Bron: https://coolestguidesonth...-macos-high-sierra-10-13/
Ja, de Mac is recent genoeg. Dat had ik al uitgezocht. Het is een iMac uit 2013.
Waarom moet ik El Capitan installeren? Ik wil de machine niet upgraden, maar een clean install doen, omdat ik hier en daar gehoord heb dat een volledig nieuwe installatie beter is dan upgraden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste