[macOS High Sierra 10.13] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Grandshock schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:22:
Zonder iets nuttigs toe te voegen aan dit topic wil ik jullie toch allemaal bedankten om HS al onmiddellijk te installeren! Ik wacht nog x-aantal weken tot deze vervelende bugs er volledig uit zijn. Hopelijk krijgen jullie alles opgelost.
Ik houdt dit topic ook nauw in de gaten. Stond al bijna op het punt van installeren toen ik me ineens bedacht; laat ik eerst eens even wat ervaringen lezen. Ik wacht ook nog even. Ik wens ook iedereen succes met hun issues, hopelijk zijn ze snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grandshock schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:22:
Zonder iets nuttigs toe te voegen aan dit topic wil ik jullie toch allemaal bedankten om HS al onmiddellijk te installeren! Ik wacht nog x-aantal weken tot deze vervelende bugs er volledig uit zijn. Hopelijk krijgen jullie alles opgelost.
Altijd verstandig om op je productiesysteem even te wachten. de eerste beta van 13.1 is al live, dus die zal ook snel komen. Het is echter wel zo dat je hier doorgaans alleen problemen leest.

Ikzelf heb HS op 2 systemen (naast een enkel probleempje bij de installatie zelf) draaien als een zonnetje. Een ervan is een upgrade, de ander een schone installatie. Voor mijn gevoel draait hij in beide gevallen een stuk sneller. :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:40:
Ben ik de enige waarbij sinds 10.13 Messages heel traag is met iMessages (en SMS) ontvangen? Ik krijg ze op m'n telefoon binnen en pas echt minuten later op m'n computer, waar dat eerder altijd direct was, en vaak zelfs iets sneller op die laatste. Het lijkt niet te maken te hebben met een soort "naar 1 device tegelijk" idee, want als ik iets verstuur duurt 't ook lang voor 't te zien is.

Hier hetzelfde maar geen oplossing: https://www.reddit.com/r/...ts/72mdjo/imessage_delay/

En met "minuten later" bedoel ik bij nader inzien een half uur.

't duurt ook fucking lang voor foto's met m'n iPhone in Photos komen trouwens.
Same here en bij partner ook. Dus ligt niet aan jou. Ik denk dat het komt omdat iMessage naar de Cloud gaat?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 15:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Magic schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:41:
[...]

Altijd verstandig om op je productiesysteem even te wachten. de eerste beta van 13.1 is al live, dus die zal ook snel komen. Het is echter wel zo dat je hier doorgaans alleen problemen leest.

Ikzelf heb HS op 2 systemen (naast een enkel probleempje bij de installatie zelf) draaien als een zonnetje. Een ervan is een upgrade, de ander een schone installatie. Voor mijn gevoel draait hij in beide gevallen een stuk sneller. :)
Helemaal waar, je hoort 80% van de problemen, en misschien 2% van de succesverhalen, dus je compleet door ervaringen laten leiden zorgt vaak voor een hoop onnodige angst :)

Hier heb ik ook eerst m'n MBP geupdate, die deed alles prima, zonder problemen, dus dan de iMac ook maar. Tja... nu spijt van :+
Maargoed, dat wordt ook wel weer opgelost.

Een updateje, gisteren heb ik High Sierra op een externe hardeschijf geïnstalleerd en dat werkte zonder problemen, schiet ik tot dusver weinig mee op, maar het is weer een extra datapuntje.
Volgende stap is dus een Time Machine back-up terug zetten en kijken of dat werkt.
Time Machine wil nog steeds geen back-ups schrijven naar mijn Time Capsule, dus moet ik een nieuwe back-up maken op een andere schijf of geen werk kwijt te raken. Ik heb nog een enkele hardeschijf over die groot genoeg is voor een complete back-up, mar die stond uiteraard bijna vol, dus ik ben sinds gisteren avond bezig om alle data die daar op staat te verspreiden naar mijn MacBook en kleinere USB drives, daar ben ik nu bijna mee klaar, nog 30 gig te gaan en dan kan ik die leeg maken en een Back-up gaan maken.

Even een vraagje waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op kan vinden. Als ik nu mijn Time Capsule uit zet, dan kan m'n iMac hem niet meer vinden, ik kan in Time Machine een nieuwe schijf toevoegen en een back-up maken, kan ik als ik straks mijn Time Capsule weer aan zet die wel weer aanspreken om een back-up van terug te zetten mocht het allemaal fout lopen? Of zorgt het inschakelen van een nieuwe back-up schijf dat die oude back-ups "verloren gaan"? Lijkt me sterk, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:31

amphora

Websites & Fotografie

Hier ook geen problemen. Althans niet door High Sierra ;-). Eerst over bestaande installatie heen gezet en afgelopen weekend restore gedaan dus nu heerlijk schoon systeem.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

CasGas schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 23:19:

Waar kan je bugs eigenlijk aanmelden voor zover die nog niet bekend zijn? Nooit eerder de behoefte gehad, maar dit zijn 2 dingen die mij nu echt irriteren..
Iemand die weet waar je de bugs echt kan melden?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CasGas schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:19:
[...]

Iemand die weet waar je de bugs echt kan melden?
Als je beta tester bent heb je de feedback app tot je beschikking. Anders kan dat hier: https://www.apple.com/feedback/macos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is de feedback pagina. De bugtracker is http://radar.apple.com.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2017 11:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aangaande de eerdere vraag over media keys: ik kom er net achter dat die ook actief zijn in Safari tegenwoordig, en die gaat dan ook boven iTunes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
CyBeR schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:39:
Aangaande de eerdere vraag over media keys: ik kom er net achter dat die ook actief zijn in Safari tegenwoordig, en die gaat dan ook boven iTunes.
Ja ik merk dat ook vind het persoonlijk erg storend. Nu paused hij de video ipv dat ik mijn muziek uit zet.. Weet je toevallig of dat ook uit te zetten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:34:
Dat is de feedback pagina. De bugtracker is http://radar.apple.com.
die kende ik nog niet, de feedback pagina geeft namelijk ook de optie tot een bug report. Nooit verder gezocht dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jctjepkema schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:58:
[...]

Ja ik merk dat ook vind het persoonlijk erg storend. Nu paused hij de video ipv dat ik mijn muziek uit zet.. Weet je toevallig of dat ook uit te zetten is?
Nee maar ik ben daar ook niet zo voor eigenlijk. Ik heb een bugreport ingediend.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 03-10-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:49
Sinds ik high siërra draai kan ik nergens meer mijn internet profielen vinden. Daar waar ze horen te staan is het vakje leeg. Ik moet echter het profiel verwijderen, om vervolgens een nieuwe te downloaden zodat ik in alle gebouwen op wifi kan. Ik kan hem alleen niet verwijderen. Iemand een idee of oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• private-karel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 22:36
Sinds de upgrade naar HS is het inloggen met Touch ID vanuit sluimerstand verre van soepel...
Na indrukken van een toets duurt het 2 sec vooraleer er beeld op het scherm is, en bij het plaatsen van de vinger voor touch ID duurt het ook enkele seconden (2 à 3 op zijn minst) alvorens je op je bureaublad aankomt...
Voorheen ging dit veel soepeler, nooit enige vertraging gezien bij Sierra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Mijn iMac is net begonnen met het restoren vanaf de nieuwe Time Machine back-up. Dat gaat natuurlijk weer een uur of 6 duren, waarschijnlijk zonder resultaat. Maar ik ben benieuwd.

Even een vraagje aan de mensen die meer ervaring hebben met Time Machine, bij het starten van de restore werd er gezocht naar aanwezige Time Machine Back-ups en uiteraard kreeg ik daar de keuze tussen mijn Time Capsule en de Schijf die ik vandaag gemaakt heb.
Mijn Time Capsule heeft dus een back-up van vóór ik High Sierra installeerde. Wat gebeurt er nu als ik die terug zet? Heb ik dan Sierra weer terug, of High Sierra met de bestandsgeschiedenis van een week terug?

Als hij daarmee Sierra terug zet is dat natuurlijk ook een optie die te proberen valt. Restoren naar vorige week, en dan High Sierra daar weer opnieuw overheen zetten. Dan kan ik met wat gepriegel alle nieuwe en aangepaste bestanden van de afgelopen week wel weer uit deze nieuwe back-up peuteren. Ik ben nu toch al dagen aan het prutsen, dan kan dat er ook nog wel bij :P
Maar dat zou me nog een extra optie geven voor ik de Nuke laat vallen en heelmaal schoon moet beginnen.

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je dat doet vanuit de installer dan krijg je Sierra ook terug ja. Je kunt die backup restoren naar een lege disk en dan is die daarna bootable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

CyBeR schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:30:
Als je dat doet vanuit de installer dan krijg je Sierra ook terug ja. Je kunt die backup restoren naar een lege disk en dan is die daarna bootable.
Okay, dan is die terug zetten en daarna weer updaten eventueel dus ook nog een optie. Duurt allemaal een eeuwigheid, maatgoed, als alles aan het einde van het avontuur maar weer werkt, en het liefst zonder data en instellingen verlies is het prima :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbieke
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:53
Op 2 machines high sierra draaiend, op de iMac werkt hij prima maar op de Macbook is de boottijd meer dan verdubbeld. Deze doet er nu +- 1 minuut over. PRAM en smc reset gedaan. Is een clean install nu de enige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Het password-probleem in Chrome is nu opgelost. UItloggen en opnieuw inloggen in Chrome bleek te volstaan. Soms ligt de oplossing zo dichtbij, dat je er overheen kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Hebben jullie ook problemen met Safari dat het steeds vraagt om toegang tot Keychain?
CyBeR schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:40:
Ben ik de enige waarbij sinds 10.13 Messages heel traag is met iMessages (en SMS) ontvangen? Ik krijg ze op m'n telefoon binnen en pas echt minuten later op m'n computer, waar dat eerder altijd direct was, en vaak zelfs iets sneller op die laatste. Het lijkt niet te maken te hebben met een soort "naar 1 device tegelijk" idee, want als ik iets verstuur duurt 't ook lang voor 't te zien is.
Dit probleem heb ik al jaren last van. Volgens mij is dit normaal :)

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 04-10-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

nee hoor, is niet normaal.... ik heb hele andere ervaringen. Er zat iets van een vertraging in, en werd minder zodra dat je actieve communicatie bericht werd...
nu onder HS is het inderdaad zelfs zo erg dat soms conversaties niet eens up to date zijn.. ik mis gewoon dingen/stukken.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

alienfruit schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:47:
Hebben jullie ook problemen met Safari dat het steeds vraagt om toegang tot Keychain?
Nope.
Dit probleem heb ik al jaren last van. Volgens mij is dit normaal :)
Zeker niet. Vroeger (dwz, twee weken geleden) als je me een iMessage of SMS stuurde dan kreeg ik die tegelijkertijd binnen op al m'n devices. Nu heb ik nog maar 2 actieve devices maar bij een ervan (laptop) duurt het soms uren voor een bericht is aangekomen. Dat klopt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

CyBeR schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

Nope.

[...]

Zeker niet. Vroeger (dwz, twee weken geleden) als je me een iMessage of SMS stuurde dan kreeg ik die tegelijkertijd binnen op al m'n devices. Nu heb ik nog maar 2 actieve devices maar bij een ervan (laptop) duurt het soms uren voor een bericht is aangekomen. Dat klopt echt niet.
Afmelden en opnieuw aanmelden bij imessage misschien? Gaat bij mij gewoon goed, ook met HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

amphora schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:46:
[...]

Afmelden en opnieuw aanmelden bij imessage misschien? Gaat bij mij gewoon goed, ook met HS
Oh ja dat wilde ik nog proberen, niet aan toe gekomen. Heb 'm net even afgemeld en weer aangemeld. We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Heb feedback bij https://www.apple.com/feedback/safari.html achter gelaten over de media keys in safari. Vet irritant.
Nice idea, poorly implemented.
It can be nice that you can control video's with the media keys from the apple keyboard but that does also mean iTunes or Spotify loses control.
I often click a link which has a video and it starts playing and then I want to stop music in the background and I used to press the play/pause button on keyboard for that and that now stops the video and music keeps playing. Need to switch to the music app and stop it there manually. It's horrible! Please revert this or add an option to safari to disable it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:55:
[...]

Oh ja dat wilde ik nog proberen, niet aan toe gekomen. Heb 'm net even afgemeld en weer aangemeld. We zullen zien.
Ok dat *lijkt* geholpen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:52
Na een SMC + PRAM reset + clean install neemt WindowServer nog steeds ongekend veel RAM in beslag en begint macOS na een tijdje ook meer te swappen :( In dit topic wat ik net vond;

https://forums.macrumors....m-in-10-13.2073381/page-2

komen ze daar tot de conclusie dat het aan de resolutie scaling ligt bij retina schermen. Ik gebruik bijvoorbeeld 1680x1050 omdat 1440x900 veel te klein is. Dus dat wordt een maand tot 10.13.1 elke 2 dagen rebooten :F

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:00
Bah, dat is wel kut. Want ik reboot mijn MacBook zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Updateje van mijn perikelen voor de geïnteresseerden:
Vannacht is de week oude back-up hersteld, en ik heb daarmee inderdaad Sierra weer terug gekregen, werkt allemaal naar behoren, dus ik heb net de download voor High Sierra weer gestart. Dus met een goed uur week ik of High Sierra opnieuw over Sierra heen installeren helpt. Maar ik verwacht dat het geen effect heeft.
Maar dan weet ik iig zeker dat er geen andere opties zijn dan een clean install.

Duur even, maar dan weet ik iig zeker dat ik alles gedaan heb dat ik had kunnen doen. Kan nu eigenlijk niet wachten tot ik weer gewoon fatsoenlijk op mijn iMac kan werken :P

[Edit - 10:34]
Nou, na de installatie van High Sierra was ik heel eventjes blij, geen pop-ups over "geblokkeerde systeemextensies" zoals die bij de eerste keer omhoog kwamen. Nieuwe driver voor de 3D Muis geïnstalleerd... geen pop-ups! Systeem gereboot na de install, nog geen pop-ups, driver demo app gestart en de muis werkt! :D
Cool, m'n 3D software starten om zeker te weten dat hij overal doet wat hij moet doen.... wil Maya niet meer starten :/
Googlen op de error geeft aan dat het vaker gebeurt, een reinstall van Maya zou het moeten oplossen, okay, straks maar naar kijken. Eerst even zien of het systeem verder goed functioneert.

Time Machine, die wilde geen back-us maken, kwam niet verder dan "reservekopie voorbereiden". Nieuwe back-up gestart..... komt nu na 20 minuten nog steeds niet verder dan "reservekopie voorbereiden" :/

Ik zal nog even en uurtje of wat nutteloze dingen met het systeem doen en daarna eens wat DMGs gaan openen, maar ik ben bang dat die DMGs straks Finder weer gaan laten vastlopen...

Eventjes was ik blij, maar het lijkt er op dat ik toch niet onder die clean install uit komt :/

[Edit - 10:45]
En daar was de eerste finder crash.... clean install it is :/
Eens even door een stel apps heen lopen om screenshots te maken van instellingen en dergelijke, en dan maar met een schone lij beginnen..
Kan ik straks weer bijna een terabyte aan data terug gooien :')
Voordeel is wel dat ik nu alle data van de back-up van gisteren kan pakken en ik niets hoef uit te zoeken. Alleen dat en alles weer opnieuw installeren en instellen gaat me natuurlijk weer de rest van de dag kosten.

[ Voor 60% gewijzigd door Spike_wolf op 05-10-2017 10:45 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Interessant toevoeging in High Sierra waar ik nog geen weet van had. Content Caching, volgens mij iets wat een paar jaar geleden volgens de geruchten op de roadmap voor een eerdere Macos versie.
Nu zit het er eindelijk in. Simpele uitvoering van content Caching wat al in MacOS server zit.
Voor degene die een hele boel Apple devices hebben. ;-)

https://www.macobserver.c...t-icloud-content-caching/

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Hebben er mensen problemen met Office? En hebben jullie hier ook eenoplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Ik ben altijd wel vrij vlot over gegaan bij een nieuwe release, maar deze keer valt het mij toch best wel tegen. Veel gedoe met BT apparatuur die weer opnieuw verbonden moest worden (zowel MBP als MacPro), had ik al gezeur op de MacPro, doet mijn MBP ook opeens raar met de extra SD kaart die ik erin heb zitten. Na het ontwaken dan is de disk altijd ejected, moet je weer die nifty drive eruit pielen en weer erin stoppen.. *zucht*

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:09
Maart1992 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:23:
Hebben er mensen problemen met Office? En hebben jullie hier ook eenoplossing voor?
Draai je de laatste versie (15.38)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
Ascension schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Draai je de laatste versie (15.38)?
Denk het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OkselFris schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:21:
Simpele uitvoering van content Caching wat al in MacOS server zit.
Sterker nog dit is de vervanging voor wat in osx server zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Sterker nog dit is de vervanging voor wat in osx server zat.
Toch lees ik nergens dat dit net als het oude systeem ook "over the air" werkt. Alle apple-documentatie noemt dat het enkel "tethered" werkt. Met een usb-kabel aan je mac dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is een netwerkdienst, dat zal waarschijnlijk slaan op de optie "share internet connection", waarmee een via USB aangesloten apparaat van de internetverbinding van de computer gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:33:
Het is een netwerkdienst, dat zal waarschijnlijk slaan op de optie "share internet connection", waarmee een via USB aangesloten apparaat van de internetverbinding van de computer gebruik kan maken.
After you upgrade to macOS High Sierra, tethered caching is now available in the Content Caching setting of the Sharing pane in System Preferences. This service allows a Mac to share its Internet connection with many iOS devices connected via USB and cache specific types of content as they are installed on each connected device.
[......]
This can save time, local Wi-Fi, and bandwidth when using a cart or USB hub and updating several devices at once, compared to each device updating individually over Wi-Fi. Use the content caching service to install large apps while preparing devices for the beginning of a semester or new school year.
De netwerkdienst zou dus zijn dat je je netwerk deelt aan usb-devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee. Het is een netwerkdienst (dwz, beschikbaar via het netwerk) en het doet ook aan het delen van de netwerkverbinding met aangesloten apparaten. Zoals ze al zeggen in dat stukje, als je veel apparaten hebt die je tegelijk aansluit (bijvoorbeeld op een karretje in een school, dat gebeurt vaak) dan kun je daarmee flink je wifi ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Een bootable High Sierra USB stick kan op elke mac gemaakt worden? De HS download is voor alle systemen gelijk? Of net als bij iOS voor elk apparaat anders?
M'n iMac blijft nu al voor de 3e keer hangen tijdens het maken van een bootable USB stick :/

Ik weet niet wat er fout zit in die installatie, maar dat het goed fout zit is wel duidelijk :D

[ Voor 16% gewijzigd door Spike_wolf op 05-10-2017 13:46 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

http://diskmakerx.com/dis...-13-high-sierra-is-ready/

Hier staat dat zijn app alleen voor HS is dus er zal wel iets niet helemaal compatible zijn.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Spike_wolf schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:45:
Een bootable High Sierra USB stick kan op elke mac gemaakt worden? De HS download is voor alle systemen gelijk?
OSX is voor alle systemen gelijk ja.

Als 't goed is kun je trouwens ook gewoon herinstalleren vanaf de recovery drive (booten met cmd-R).

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

OSX is voor alle systemen gelijk ja.

Als 't goed is kun je trouwens ook gewoon herinstalleren vanaf de recovery drive (booten met cmd-R).
Mooi, dan ga ik op m'n Macbook verder, want dit gaat inmiddels helemaal nergens meer over :P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:42:
Nee. Het is een netwerkdienst (dwz, beschikbaar via het netwerk) en het doet ook aan het delen van de netwerkverbinding met aangesloten apparaten. Zoals ze al zeggen in dat stukje, als je veel apparaten hebt die je tegelijk aansluit (bijvoorbeeld op een karretje in een school, dat gebeurt vaak) dan kun je daarmee flink je wifi ontlasten.
Volgens mij belast je je wifi nog precies net zoveel of je nou je updates download via je content server of via apple zelf :+

Ik wil je graag geloven, maar de documentatie van apple zegt zoals ik het lees nog steeds "nee". Komend weekend maar eens even proberen, the proof is immers in the pudding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Magic schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Volgens mij belast je je wifi nog precies net zoveel of je nou je updates download via je content server of via apple zelf :+
Nee. Stel je hebt 40 iPads (zelfde model) die je van een update wilt voorzien die 1GB groot is. Dat kan op drie manieren:

• Zonder content caching server: je downloadt 40x de update via de wifi en via je internetverbinding. Dus internet: 40GB, wifi: 40GB.
• Met content caching server, maar via wifi: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna 40x vanaf je content caching server via wifi naar je devices. Internet: 1GB, wifi: 41GB.
• Met content caching server, tethered: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna via de USB-verbinding naar je devices. Internet: 1GB, wifi: 1GB

(Dit alles er van uitgaand dat je content caching server computer ook wifi verbonden is.)

Zie je 't verschil in wifi-belasting in die scenario's?

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Nee. Stel je hebt 40 iPads (zelfde model) die je van een update wilt voorzien die 1GB groot is. Dat kan op drie manieren:

• Zonder content caching server: je downloadt 40x de update via de wifi en via je internetverbinding. Dus internet: 40GB, wifi: 40GB.
• Met content caching server, maar via wifi: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna 40x vanaf je content caching server via wifi naar je devices. Internet: 1GB, wifi: 41GB.
• Met content caching server, tethered: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna via de USB-verbinding naar je devices. Internet: 1GB, wifi: 1GB

(Dit alles er van uitgaand dat je content caching server computer ook wifi verbonden is.)

Zie je 't verschil in wifi-belasting in die scenario's?
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik ben het met je eens dat je via een USB-verbinding je wifi netwerk kan ontlasten.

Het scenario "Met content caching server, maar via wifi: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna 40x vanaf je content caching server via wifi naar je devices" wordt echter ernstig vermeden in de documentatie van Apple. Een kort testje met een mac aan de zaak, en 2 oudere iPhones die ik nog op de plank had liggen bevestigd ook dat er via wifi niets gebeurd op de caching server. Via usb werkt het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Hmm... ik had afgelopen week regelmatig dat kernel_task alle vier de cores van m'n Late 2016 15" MBP volledig belastte, en dan voor een minuut of vijf. Ik kon niet de oorzaak zien zonder helemaal erin te duiken met enge tools (dtrace en trawanten). Dus gewoon effe een reinstall; probleem lijkt opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Magic schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten. Ik ben het met je eens dat je via een USB-verbinding je wifi netwerk kan ontlasten.

Het scenario "Met content caching server, maar via wifi: je downloadt 1x de update via je internetverbinding, en daarna 40x vanaf je content caching server via wifi naar je devices" wordt echter ernstig vermeden in de documentatie van Apple. Een kort testje met een mac aan de zaak, en 2 oudere iPhones die ik nog op de plank had liggen bevestigd ook dat er via wifi niets gebeurd op de caching server. Via usb werkt het wel prima.
Heb je die twee iPhones geherstart voordat je updatete? Anders hebben ze 't wellicht niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:50:
[...]

Heb je die twee iPhones geherstart voordat je updatete? Anders hebben ze 't wellicht niet door.
Ze stonden uit op het moment dat ik de service inschakelde, beide iphones draaiden nog op 10.3, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om ze even te updaten (ze worden gebruikt als leentoestel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik weet niet of 10.3 deze versie van de caching server via 't netwerk ondersteunt, maar laat ik een andere weg in slaan. Als 't niet via het netwerk werkt, is deze optie vrij belachelijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cjY5nIA.png

En dan is 't los kunnen uitzetten van tethered caching ook vrij nutteloos.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 05-10-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:10:

Ik weet niet of 10.3 deze versie van de caching server via 't netwerk ondersteunt, maar laat ik een andere weg in slaan. Als 't niet via het netwerk werkt, is deze optie vrij belachelijk:

[afbeelding]

En dan is 't los kunnen uitzetten van tethered caching ook vrij nutteloos.
Aaah, ik snap em, ik gebruikte een niet-server versie van OS-X 8)7

Deze opties heb ik niet eens, bij mij kan ik bij opties alleen de grootte van de cache instellen.

Overigens is IOS 10.3 de minimale versie voor gebruik met deze caching server.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 05-10-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Magic schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:46:
[...]

Aaah, ik snap em, ik gebruikte een niet-server versie van OS-X 8)7
Ik ook. Zoals ik al zei, dit is de vervanging van de OSX Server caching server software. Die zit nu dus niet meer in OSX server.
Deze opties heb ik niet eens, bij mij kan ik bij opties alleen de grootte van de cache instellen.
Option knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dit krijg ik dan:
vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Option knop één stap eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
De hele tijd last dat m'n Macbook Pro 2016 constant helemaal vastslaat. Voornamelijk als er iets gebruikt wordt dat de GPU aanroept, zoals VMWare Fusion.

Dus ik in Console kijken, constant extreem veel foutmeldingen van CoreDisplay (WindowServer).
Geen oorzaak kunnen vinden zo 1,2,3, dus zoeken zoeken zoeken. Wat blijkt? Dat ***** Bartender3 is de boosdoener. ;( Bartender3.app gekilled. Operaties hervat. En voila, geen foutmeldingen meer in Console en de Macbook slaat niet meer vast. :+ Bartender3 weer starten, en de ellende begint weer. Lekker verhaal. :P

Weet iemand toevallig of er een alternatief is voor Bartender? Vind 't wel fijn (althans, ik vond Bartender2 fijn) maar moet wel goed functionerende software hebben, geen software die m'n hele OS laat freezen.

-edit-
Vanilla (http://matthewpalmer.net/vanilla/) lijkt een hele goede kandidaat.
Dat werkt ook precies zoals Bartender 2 voorheen werkte. En 't kost maar €3,55.
Ik ga er eens mee aan de slag, zit nu nog met een probleem dat ie echt over m'n halve menu bar heenstuitert, maar 't werkt wel... :P

[ Voor 19% gewijzigd door WhatsappHack op 05-10-2017 17:27 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik voel me een complete noob, maar de screenshot is precies wat ik krijg als ik op de knop "Opties..." rechtsonder klik. Meer opties knoppen zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Magic schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

Ik voel me een complete noob, maar de screenshot is precies wat ik krijg als ik op de knop "Opties..." rechtsonder klik. Meer opties knoppen zijn er niet.
Option. Niet opties. Die zit op je toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:42:
[...]

Option. Niet opties. Die zit op je toetsenbord.
AAAAH 8)7

Blijkt dat ik toch een n00b ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik heb besloten voorlopig maar bij Sierra te blijven. Geen zin in een clean install van HS en bang voor problemen als ik update. Systeem draait nu lekker soepel.

Ik neem aan dat Sierra nog wel gewoon security updates krijgt ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maart1992
Maart1992 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 11:23:
Ik heb office inmiddels weer werkend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
oohh schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:16:
Bug in macOS toont wachtwoord in plaats van hint bij versleuteld apfs-volume
Er is een update beschikbaar. Ga maar naar de Mac App Store.

Edit: spuit 11, dat werd al opgemerkt in de comments...

[ Voor 10% gewijzigd door cerberusss op 05-10-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Zo dat is snel! Netjes hoor :) Ook de keychain is weer veiliger want die bug is ook geplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Clean Install bijna klaar, al m'n data staat weer terug, en de meeste apps ook. De drivers waar het allemaal mee begon werken ook weer prima, geen gezeur.
Maar 10 minuten geleden dook er spontaan een nieuw probleem op. Een stel Apple Apps kunnen niet meer bij het internet. Safari, App Store Update (rest van de App Store werkt wel), die kunnen nergens meer bij. google.nl werkt niet in safari, pagina blijft laden, chrome en firefox hebben er geen problemen mee.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Spike_wolf schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:38:
Clean Install bijna klaar, al m'n data staat weer terug, en de meeste apps ook. De drivers waar het allemaal mee begon werken ook weer prima, geen gezeur.
Maar 10 minuten geleden dook er spontaan een nieuw probleem op. Een stel Apple Apps kunnen niet meer bij het internet. Safari, App Store Update (rest van de App Store werkt wel), die kunnen nergens meer bij. google.nl werkt niet in safari, pagina blijft laden, chrome en firefox hebben er geen problemen mee.
Is het denk je niet eens tijd een mem test er tegenaan te gooien? Lijkt wel alsof er bitjes omvallen tijdens transfer. (Of had je dat al gedaan?)
You can easily check the RAM using your Mac's built-in tests. Restart or boot up your Mac and hold D while it boots; this will take you to the diagnostics screen. The Diagnostics section varies depending on the age of your Mac and OS: on older systems (where the diagnostics page has a blue background) you'll need to select the middle tab, Hardware Tests, then put a tick next to 'Perform extended testing (takes considerably more time)' and hit the big blue Test button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Vorkie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:46:
[...]

Is het denk je niet eens tijd een mem test er tegenaan te gooien? Lijkt wel alsof er bitjes omvallen tijdens transfer. (Of had je dat al gedaan?)

[...]
Nu net die test gedraaid, die zegt dat alles perfect in orde is.

Ik heb een nieuw test account aangemaakt en daar werkt het prima, dus het zit fout in mijn user account. Maar ik heb daar amper wat gedaan, Data mappen van een USB HDD naartoe gesleept en wat apps naar de Programma's folder gesleept. Hoe kan dat de internet link naar Apple dingen slopen? :?
Zucht..
Tevergeefs en voor de compleetheid MacOS NOG maar een keer opnieuw er overheen gooien voor ik zo weer contact leg met Apple...

Ik dacht "nou dan maar helemaal schoon, een hoop gedoe maar dan kan ik er in ieder geval weer 10 jaar tegenaan....." :/

[ Voor 45% gewijzigd door Spike_wolf op 06-10-2017 08:01 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Spike_wolf schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:54:
[...]

Nu net die test gedraaid, die zegt dat alles perfect in orde is.

Ik heb een nieuw test account aangemaakt en daar werkt het prima, dus het zit fout in mijn user account. Maar ik heb daar amper wat gedaan, Data mappen van een USB HDD naartoe gesleept en wat apps naar de Programma's folder gesleept. Hoe kan dat de internet link naar Apple dingen slopen? :?
Zucht..
Tevergeefs en voor de compleetheid MacOS NOG maar een keer opnieuw er overheen gooien voor ik zo weer contact leg met Apple...

Ik dacht "nou dan maar helemaal schoon, een hoop gedoe maar dan kan ik er in ieder geval weer 10 jaar tegenaan....." :/
Wat voor applicaties installeer je dan? Mogelijk zit daar iets in wat het sloopt. Probeer anders 1 voor 1?

Ps denk wel dat het nu niet perse aan high sierra ligt (voor dit topic) maar mogelijk een comptabiliteits probleempje :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Vorkie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:35:
[...]

Wat voor applicaties installeer je dan? Mogelijk zit daar iets in wat het sloopt. Probeer anders 1 voor 1?

Ps denk wel dat het nu niet perse aan high sierra ligt (voor dit topic) maar mogelijk een comptabiliteits probleempje :-)
Niets bijzonders, hij staat nu de install weer te draaien dus kan zo niet specifiek kijken, maar uit m'n hoofd Blender, Calibre, Chrome, Firefox, Pages, Numbers, Keynote, Meshmixer, Meshlab, Slack, Stuffit Expander, VLC. Verder stond er niets op geloof ik.

Van wat daarvan niet van Apple is zijn vooral apps die je gewoon naar de programma's map sleept, geen installers die dingen kunnen vernaggelen. Also, diezelfde apps hebben er altijd op gestaan en staan nu ook op m'n Macbook, zonder issues.

[Edit]
Het enige dat "raar" deed was VMWare Fusion, die had ik ok terug gesleept omdat het een enkele .app was, geen idee meer of die een installer had of niet. Toen ik die probeerde te starten werd de file gecontroleerd en dat process liep vast. Finder gekild en VMWare weg gegooid, download ik wel van de site en doe het opnieuw zoals het hoort.
Dat is het enige vreemde dat gebeurde. Maar dat was al een uur voor Safari ermee op hield.
Tussendoor heb ik Safari nog gebruikt om de nieuwste versies van Meshlab etc te downloaden, en gewoon te browsen tijdens het wachten.
Tussen de laatste keer dat ik Safari gebruikte en ik in de App Store merkte dat de verbinding het niet deed is er niets gebeurt. Stond hij even niets te doen, geen apps gedraaid geïnstalleerd of verplaatst. Hij lijkt van het ene op het andere moment besloten te hebben ermee op te houden.

[Edit]
Andere gebruiker deed het wel. Dus dan maar een nieuwe beheerder aanmaken en daar al m'n zooi inzetten. Kijken of dat werkt. Tja, dan heb ik wel een ander gebruikers account wat weer vervelend is, kan ik dat aanpassen? Even testen. Bij gebruikers slotje eraf en rechtermuisknop op een gebruiker, hup je kunt alles aanpassen prima. Bij de test gebruiker de naam veranderd. En venster gesloten, nog een keer geopend ter controle.. alle vakjes daar leeg.... :|
Afmelden en opnieuw aanmelden, terug naar gebruikers slotje eraf... oh dat kan niet... mijn hoofdgebruiker bestaat blijkbaar niet meer.... 8)7

Clean install it is..... Godsgloeiende!!! :(
Ik wordt het nu echt beu...
In ieder geval straks geen apps meer verslepen, gewoon via de App Store en die paar losse sites downloaden en installeren.. een voor een en dan alles checken voor ik verder ga. M'n data laat ik lekker staan tot ik er 100% zeker van ben dat het allemaal werkt. Anders heb ik zo weer een dag weg gegooid....

10 jaar lang nooit gezeik gehad met mac.. maar als het eens fout gaat dan gaat het blijkbaar ook spectaculair fout :P

[ Voor 57% gewijzigd door Spike_wolf op 06-10-2017 09:19 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
Een reboot verhielp die netwerk problemen niet? En misschien kun je nu een nieuwe installer maken sinds de update van gisteren. De installer is ook bijgewerkt in de App Store :) Er staat specifiek "robuustheid van de installer verbeterd" dus misschien helpt dat. Verplaatst je na de install ook gelijk al je bestanden en installeer je alles? Bij de eerste install deed ik dat ook terwijl Filevault nog bezig was. Mac was niet vooruit te branden en liep bijna vast. Daar kan ook wat fout gaan, je weet het maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Erulezz schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:17:
Een reboot verhielp die netwerk problemen niet? En misschien kun je nu een nieuwe installer maken sinds de update van gisteren. De installer is ook bijgewerkt in de App Store :) Er staat specifiek "robuustheid van de installer verbeterd" dus misschien helpt dat. Verplaatst je na de install ook gelijk al je bestanden en installeer je alles? Bij de eerste install deed ik dat ook terwijl Filevault nog bezig was. Mac was niet vooruit te branden en liep bijna vast. Daar kan ook wat fout gaan, je weet het maar nooit :)
Meerdere reboots en ook een NVRAM reset hielpen niet. Het was ook geen netwerk probleem, want alleen safari, photo's en de app store (half) hadden er lasts van. Alle andere dingen deden het prima.

Ik heb net een clean install gedaan, daarna deed safari het en de App Store ook, hij is nu die update aan het installeren.
Daarna alle software weer installeren maar daar ga ik niet meer slepen, ik haal alles tot de kleinste nietszeggende dingen aan toe gewoon uit de echte kanalen, de app store en de websites. Het zijn er niet veel die van buiten komen, maar een voor een alles maar zo "officieel" mogelijk, niets meer gewoon kopiëren vanaf die Back-up, ook al zou dat geen problemen op mogen leveren.

Mijn data laat ik nog even achterwege, dan ben ik weer een paar uur bezig, zit er niet op te wachten dat dat weer voor niets is.
Ik installeer al m'n software, mail etc. En dan ga ik er de rest van de dag op "werken" voor zover mogelijk.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23
Ik heb een probleem met een beeldscherm met HDMI via mijn hyper drive. Als ik die aansluit freezed mijn 15" MBP 2016 (TB) om de minuut voor 3 seconden. Echt heel irritant.

Met mijn cinemadisplay via een MDP > USB-C adapter is er niks aan de hand.

Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Spike_wolf schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Meerdere reboots en ook een NVRAM reset hielpen niet. Het was ook geen netwerk probleem, want alleen safari, photo's en de app store (half) hadden er lasts van. Alle andere dingen deden het prima.

Ik heb net een clean install gedaan, daarna deed safari het en de App Store ook, hij is nu die update aan het installeren.
Daarna alle software weer installeren maar daar ga ik niet meer slepen, ik haal alles tot de kleinste nietszeggende dingen aan toe gewoon uit de echte kanalen, de app store en de websites. Het zijn er niet veel die van buiten komen, maar een voor een alles maar zo "officieel" mogelijk, niets meer gewoon kopiëren vanaf die Back-up, ook al zou dat geen problemen op mogen leveren.

Mijn data laat ik nog even achterwege, dan ben ik weer een paar uur bezig, zit er niet op te wachten dat dat weer voor niets is.
Ik installeer al m'n software, mail etc. En dan ga ik er de rest van de dag op "werken" voor zover mogelijk.
Misschien ten overvloede maar...je weet dat updaten niet verplicht is? Als je zoveel gezeur hebt met High Sierra zou ik mooi nog even wachten tot we een paar patches verder zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Cubic X schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Misschien ten overvloede maar...je weet dat updaten niet verplicht is? Als je zoveel gezeur hebt met High Sierra zou ik mooi nog even wachten tot we een paar patches verder zijn :) .
Ik heb er wel even over nagedacht om die back-up van voor Hs terug te zetten en het daar bij te laten, maar ja, updaten is toch wel fijn :P
Vooral ook omdat het geen regulier probleem is. Via google kom ik ook slechts drie anderen tegen (op het Apple support forum) die hetzelfde hebben. Als er tientallen of meer geweest waren was het duidelijk een bug waar je niet omheen kan. Maar omdat het zo weinig mensen treft en er zo ontzettend veel tegelijk wazig deed moest het wel iets in de installatie zijn dat gewoon in de soep gelopen was. Dus dat moest op te lossen zijn.

En tot dusver lijkt het goed te gaan :)
Vanmorgen heb ik dus weer een clean install gedaan. Ik heb de meeste instellingen natuurlijk via iCloud weer terug, ik heb het overgrote del van mijn apps weer terug, allemaal uit de App Store en hier en daar wat websites (voor stabiele en betrouwbare apps die nog steeds niet in de store staan) gehaald, niets simpelweg vanaf de back-up gekopieerd. Ik denk niet dat dit veel uitgemaakt had, maar je weet het nooit.
Het overgrote deel staat dus weer terug, een gedeelte van m'n data ook, en tot nu toe werkt alles nog naar behoren.
Ik ben vanmiddag wel een tijd weg geweest, dus niet heel de dag bezig geweest, maar tot dusver heb ik er een goed gevoel over :)
Dus straks nog maar wat meer data terug schuiven en het weekend kijken hoe en wat.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:30
Heb de indruk dat tekstselectie anders werkt sinds HS, herkennen jullie dat?

Wanneer ik bijvoorbeeld in voorvertoning een regel tekst selecteer uit een pdf, neemt 'ie de regel erboven soms ook mee in de selectie. Kan er moeilijk een vinger op leggen, maar het voelt... anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Cubic X schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:21:
[...] nog even wachten tot we een paar patches verder zijn :) .
Vandaag weer een 'Supplemental Update'... :z

Waar ik nog het meest last van heb is dat de site www.nos.nl en alle sub-sites maar blijven zeuren om aangepaste cookie instellingen in Safari... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is geen nieuwe supplemental update uitgebracht vandaag, die van een paar dagen geleden is de enige.

Als je last hebt van die cookie meldingen is het verstandig om in Safari je instellingen na te lopen. Waarschijnlijk staan die veel te restrictief ingesteld of heb je je een clean gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Bwaaah, sinds vandaag reboot ie steeds als ie in slaap valt. Knetter irritant. Ik denk dat als het zo doorgaat ik lekker ff terug naar Sierra ga en 't over een paar maandjes wel weer aankijk. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

ppl schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:20:
Er is geen nieuwe supplemental update uitgebracht vandaag, die van een paar dagen geleden is de enige.

Als je last hebt van die cookie meldingen is het verstandig om in Safari je instellingen na te lopen. Waarschijnlijk staan die veel te restrictief ingesteld of heb je je een clean gedaan.
Ik zag hem vandaag pas in ieder geval...

Geen Clean Install, doe ik nooit, en aan de cookie instellingen kom ik eigenlijk ook nooit want boeit me nauwelijks. Maar dat gezeur is sinds High Sierra, dus het heeft er wel iets mee te maken lijkt mij. Wellicht heeft Apple de boel iets strakker ingesteld, of is er net in dezelfde week iets gewijzigd bij de NOS.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Maart1992 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 18:36:
[...]

Ik heb office inmiddels weer werkend! :)
En de oplossing was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
Ik heb me Mac opnieuw opgestart en zodra ik powerpoint of word kon opstarten kwam direct de update naar voren. Deze geïnstalleerd en alles werkte weer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Hm, ik wilde de MacOS Sierra.app uit de store halen voor het maken van een Offline installer voor bij mijn ouders,maar... waarom is die er niet meer? Enig idee hoe ik er dan aan kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:24
@ThaNetRunner
Als je macOS Sierra in het verleden hebt geïnstalleerd via de App Store, dan kun je macOS Sierra terugvinden in de App Store bij je aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
sonderpa schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:18:
@ThaNetRunner
Als je macOS Sierra in het verleden hebt geïnstalleerd via de App Store, dan kun je macOS Sierra terugvinden in de App Store bij je aankopen.
Ja en dat is dus de uitdaging, mijn imac werd er mee geleverd edoch had ik deze al eens eerder gedownload voor hetzelfde. Toch staat ie er niet tussen helaas. En directe link naar de iTunes pagina geven een "is niet beschikbaar in land x en y"

Aangezien de Mac van mijn ouders ook op mijn Apple id is geregistreerd had ik het wel verwacht dat ie er tussen zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Fiber schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:47:
[...]

Vandaag weer een 'Supplemental Update'... :z

Waar ik nog het meest last van heb is dat de site www.nos.nl en alle sub-sites maar blijven zeuren om aangepaste cookie instellingen in Safari... O-)
Dat heeft alles te maken met de nieuwe tracking optie in Safari. (Voorkom volgen van gekoppelde sites)
Wanneer je deze uitzet werkt NOS.nl zonder problemen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

THE_BASE schreef op maandag 25 september 2017 @ 22:08:
Iemand een idee waarom de stem van Siri nog oud en anders dan iOS 11 is?
Ik heb het opgelost door in voorkeuren/toegankelijkheid/spraak te kiezen voor systeemstem "Claire", deze werd toen gedownload, even later klonk Siri weer normaal en niet Vlaams en robotachtig (de compacte stem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Pff. Dat “rebooten” bleek een logout te zijn. Door een glitch was blijkbaar de optie “logout after 60 minutes of inactivity” ingeschakeld na de update naar High Sierra. Kende heel die functie niet. De supportknakker van Apple begon over heel m’n schijf formatteren en opnieuw clean installeren. Echter één vinkje en ‘t probleem is opgelost. :+ Met dank aan de dames en heren in ‘t macos IRC kanaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerberusss
WhatsappHack schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:46:
Door een glitch was blijkbaar de optie “logout after 60 minutes of inactivity” ingeschakeld
Wow, dat is wel een obscure setting... voor wie het wil weten: System Preferences -> Security & Privacy en dan rechtsonder op de button Advanced klikken. WTF?

Als je echt een afschuwelijk persoon bent, dan klik je deze setting aan bij een collega Mac gebruiker als hij z'n terminal niet lockt :+

[ Voor 16% gewijzigd door cerberusss op 08-10-2017 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:27
cerberusss schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:27:
[...]

Wow, dat is wel een obscure setting... voor wie het wil weten: System Preferences -> Security & Privacy en dan rechtsonder op de button Advanced klikken. WTF?

Als je echt een afschuwelijk persoon bent, dan klik je deze setting aan bij een collega Mac gebruiker als hij z'n terminal niet lockt :+
Dat moet je ook het (login)wachtwoord van die collega weten! Zonder het wachtwoord kun je de Advanced setting niet bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:20

henri8096

BIM is not a software!

sonderpa schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:18:
@ThaNetRunner
Uhm . . . . nee dat gaat je niet lukken. :'( ik heb ook al een poging gewaagd.
https://www.macrumors.com...-decoupled-from-apple-id/
https://forums.macrumors....d-its-impossible.2072140/
Vorkie schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:14:
Hm, ik wilde de MacOS Sierra.app uit de store halen voor het maken van een Offline installer voor bij mijn ouders,maar... waarom is die er niet meer? Enig idee hoe ik er dan aan kom...
Als je hem heel hard nodig hebt, er schijnt een workaround te zijn (niet vanuit apple), echter is deze redelijk omslachtig.
https://forums.macrumors....2809/page-6#post-25144153

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ja omslachtig… download deze file: https://github.com/mas-cl...wnload/v1.3.1/mas-cli.zip, unzip 'm (in je downloads folder), open je terminal en typ "Downloads/mas install 1127487414". Klaar.

Werk perfect zo te zien:

[cyber@miranda Downloads]$ ./mas install 1127487414
==> Downloading macOS Sierra
#############----------------------------------------------- 22.0% Downloading

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
CyBeR schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:15:
Nou ja omslachtig… download deze file: https://github.com/mas-cl...wnload/v1.3.1/mas-cli.zip, unzip 'm (in je downloads folder), open je terminal en typ "Downloads/mas install 1127487414". Klaar.
Net even mas geinstalleerd via Homebrew https://brew.sh/
Daarna het commando geprobeerd met die parameters die jij geeft, maar dan verschijnt een modal popup:

Redownload Unavailable with This Apple ID
This redownload is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled.

Dus helaas pindakaas, lijkt niet altijd te werken. Dat is overigens op een machine die out-of-the-box Sierra geinstalleerd had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Aldus bovenstaande thread werkt 't alleen als je Sierra al eerder gedownload had.

Maar als je mac out-of-the-box sierra had kun je altijd terug door te booten met alt-cmd-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
High Sierra staat er nu een week op en ik merk een paar typische dingen waar ik voorheen nooit last van heb gehad:
- mail slaat soms helemaal vast
- de Dock is soms ineens weg en dan moet ik het vinkje bij Toon/verberg automatisch weer weghalen

Als dat zomaar een keertje gebeurt is het niet zo erg, maar als het vaker gebeurt vind ik dat toch heel raar.
Iemand anders die hier ook last van heeft (gehad).

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
funske schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:51:
High Sierra staat er nu een week op en ik merk een paar typische dingen waar ik voorheen nooit last van heb gehad:
- mail slaat soms helemaal vast
- de Dock is soms ineens weg en dan moet ik het vinkje bij Toon/verberg automatisch weer weghalen

Als dat zomaar een keertje gebeurt is het niet zo erg, maar als het vaker gebeurt vind ik dat toch heel raar.
Iemand anders die hier ook last van heeft (gehad).
Dat de dock inderdaad automatisch verbergt heb ik ook soms, vooral in de beta's had ik dat heel erg. In de nieuwste update heb ik het niet meer tegengekomen. Maar ik weet niet of dit ook daadwerkelijk is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:24
Gisteren iets vaags, zat geconnect op smb naar mijn NAS en wilde wat episodes previewen van Rick and Morty, VLC zei unsupported format or damaged file.

Ik deed een reconnect maar dan over apf en toen werkte het instant.

Iemand dit wel eens gehad?

Ow en photos is echt een onwerkbaar ding geworden traag, ga ik naar full screen kan ik niet meer terug......

Man man man ellende

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SpoekGTi Ben je al bekend met Inna? https://lhc70000.github.io/iina/

Sinds een maandje overgestap na jaren VLC te hebben gebruikt.

Mooie interface en het werkt allemaal net wat soepeler.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:24
Thanks die heb ik geprobeerd maar kon mijn draai er niet in vinden.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
Kan mijn 2014 macbook pro niet updaten naar High Sierra. "Unable to unmount volume for repair". Ik zie hier meer meldingen van op internet maar de gestelde oplossingen (boot in recovery of internet recovery mode, re-install sierra etc) werkt allemaal niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
In High Sierra zit nu een nieuwe security feature: https://support.apple.com/en-nz/HT208019

Altijd welkom natuurlijk, maar die implementatie is wel erg debiel gedaan |:( Als je nu bijvoorbeeld VirtualBox wilt installeren faalt de installatie met de melding dat je naar Systeemvoorkeuren -> Beveiliging moet gaan en de developer moet toestaan om die wijzigingen te doen. Als je dan de installer afsluit en de developer toestaat is de applicatie wel half geïnstalleerd want hij staat in Applicaties, ondanks dat de installer meld dat de installatie is gefaald. Daarna nog een keer de installer draaien en alles is dan wel in orde. Kan die vraag dan niet tijdens de installatie komen 8)7

Edit

https://developer.apple.c...hnotes/tn2459/_index.html

Blijkbaar kunnen ontwikkelaars dit verbeteren en de error afvangen in de installer :)

[ Voor 13% gewijzigd door Erulezz op 11-10-2017 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vincm
  1. Backup maken van je huidige bestanden
  2. Bootable USB maken
  3. Tijdens de installatie Disk Utility openen en de huidige schijf formatteren
  4. MacOS High Sierra installeren ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste