Yonix schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:34:
[...]
Update: inmiddels is het probleem erger geworden en loopt er een hele rij dode pixels van links naar rechts bovenin het scherm van mijn 55” C1. Tijdens normaal gebruik valt het niet op, maar ik stoor mij er wel aan.
Ben nu dus aan het kijken naar een vervanger, de 55” C5 lijkt dan een logische keuze. Echter, zowel mijn oude C9 als de C1 hebben vrij snel last gekregen van dode pixel-defecten. Ik heb geen zin om over drie jaar weer een nieuwe televisie te moeten kopen …

Sinds vorige week woensdag gebruik ik een LG OLED C5 als vervanger van mijn oude LG OLED C1, die helaas steeds meer defecte pixels begon te vertonen. Jammer, want verder was die tv nog uitstekend.
Na ruim een week testen weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet goed of de C5 voor mij daadwerkelijk een upgrade is.
Het paneel van de C5 oogt zonder twijfel beter. Series en films zien er scherp, helder en bijzonder ‘zuiver’ uit. Echter, in combinatie met mijn PlayStation 5 Pro loop ik voortdurend tegen zaken aan waar ik op de C1 nooit last van had.
Met name bij 4K120 HDR valt [b]chroma subsampling[/b] op de C5 veel sterker op. Het beeld wordt vlakker, kleuren verliezen verzadiging (vaal) en HDR oogt minder krachtig. Op mijn C1 had ik diezelfde instellingen actief zonder dat dit zichtbaar problemen gaf.
Ik heb inmiddels van alles geprobeerd:
• instellingen van HDTVTest en EverythingOLED
• HGIG vs Dynamic Tone Mapping,
• RGB Full vs Limited,
• Game Optimizer tweaks.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op:
• 120Hz uit
• RGB Limited,
• Game Optimizer actief (RGB)
• Black Stabilizer rond 8.
Daarmee komt het beeld enigszins in de buurt van hoe mijn C1 eruitzag. Toch blijf ik het vreemd vinden dat dezelfde PS5-setup op de C5 zichtbaar anders presteert.
Opvallend genoeg heb ik met mijn Asus NUC geen vergelijkbare problemen, al draait die in SDR en niet in HDR. Het lijkt dus specifiek iets te zijn tussen de PS5 Pro en de C5.
Daarnaast valt WebOS me behoorlijk tegen. Het systeem voelt traag aan, zit vol reclame en belangrijke instellingen zoals HDMI Deep Color of chroma-opties zijn op vreemde plekken verstopt. Voor een televisie in deze prijsklasse verwacht ik eerlijk gezegd een gebruiksvriendelijkere ervaring.
Ook de nieuwe Magic Remote vind ik een stap terug: geen numerieke toetsen, geen mute-knop en minder praktisch dan eerdere LG-remotes.
Technisch gezien is de C5 uiteraard moderner en op papier beter, maar gevoelsmatig voelt de overstap voorlopig minder groot dan ik had verwacht.
Misschien zegt dat uiteindelijk vooral iets over hoe goed de C1 destijds al was.